Moderator: Redaktörer
shifts skrev:När det gäller en reciever så är det faktiskt så att det är billigast möjliga man ska gå på. De har bäst ljud nämligen. Mest separation mellan allt. Längst kontrast, tjockast 3D.
Nattlorden skrev:Varför bara ett möjligt val, jag har mer än en i drift...
shifts skrev:När det gäller en reciever så är det faktiskt så att det är billigast möjliga man ska gå på. De har bäst ljud nämligen. Mest separation mellan allt. Längst kontrast, tjockast 3D.
shifts skrev:Var tusan är det skon klämmer egentligen? Kan du inte ta och börja bidra på ett positivt sätt igen?
Helmut skrev:Har ingen. Köper bara DVD och Blueray spelare med 5.1 och 7.1 utgångar rakt in i mina slutsteg. Allt iväntan på att ett hembioförsteg med minsta möjliga antal kretsar i signalvägarna dyker upp och det skall vara något som står helt i klass med en högklassig tvåkanalare.
Var hittar jag dessa pärlor?
lennartj skrev:Helmut skrev:Har ingen. Köper bara DVD och Blueray spelare med 5.1 och 7.1 utgångar rakt in i mina slutsteg. Allt iväntan på att ett hembioförsteg med minsta möjliga antal kretsar i signalvägarna dyker upp och det skall vara något som står helt i klass med en högklassig tvåkanalare.
Håller med dig.
Jag spelar fortfarande multikanal med ett rörmonoslutsteg direkt anslutet till repektive analogutgång på min Oppo BDP-95.
Billigast för mig, med den hårdvara jag ändå råkar ha stående, och troligen inte helt enkelt att överträffa kvalitetsmässigt?
KarlXII skrev:Den puristiska och simplistiska ansatsen är lovvärd, men när det gäller just hembio och flerkanalsljud är det bara att släppa taget, tycker jag.
Med tanke på alla kanaler som tillsammans ska skapa ett habilt filmljud över ett antal sittplatser via en enda digitalström via diverse dekodrar, så är det bara att relaxa och lyssna på vad som känns bäst.
Själv kör jag Onkyo. De skapar en fantastisk soundstage på filmer. Jag antar att det beror på deras implementation av Dolby- och DTS-dekodrarna, men bryr mig inte egentligen.
lennartj skrev:Helmut skrev:Har ingen. Köper bara DVD och Blueray spelare med 5.1 och 7.1 utgångar rakt in i mina slutsteg. Allt iväntan på att ett hembioförsteg med minsta möjliga antal kretsar i signalvägarna dyker upp och det skall vara något som står helt i klass med en högklassig tvåkanalare.
Håller med dig.
Jag spelar fortfarande multikanal med ett rörmonoslutsteg direkt anslutet direkt anslutet till repektive analogutgång på min Oppo BDP-95.
Billigast för mig, med den hårdvara jag ändå råkar ha stående, och troligen inte helt enkelt att överträffa kvalitetsmässigt?
MichaelG skrev:Jag har en Yamaha RX-A3030 som såldes ut för mindre än halva nypriset för någon månad sedan. Den saknar Atmos, men har 7.2 + 4 "höjd"- kanaler. Nackdelen är att autoinställningarna suger. Fördelarna är dels att det är ganska enkelt att göra manuella inställningar som blir som jag vill ha det. Dessutom har den en användbar EQ där jag helt lyckas eliminera en irriterande resonans vid c:a 30 Hz. Dessutom låter den (till skillnad från den snäppet enklare Denon och tidigare Onkyo jag haft) alldeles utmärkt även när delningsfilter och EQ är inkopplade. Här är Yamahan helt suverän. Den låter (åtmistone) lika bra i denna konfiguration som min Denon gjorde i Pure Direct-läget.
Ronnie skrev:Har den fläktar som startar vid relativt beskedliga effektuttag, som på min V2600?
FBK skrev:Vill man förlora pengar snabbt så är Hembioreceivrar ett säkert kort då det kommer upp nya format så är de gamla modellerna utan dessa knappt värda något på beg.
Men jag tror att det kommer bli lite mindre nya saker som det ganska ofta har kommit under många år nu, när tillverkarna ser minskad försäljning när de hitta på nya saker och folk inte köper så dras det kanske i handbromsen en aning. Ska kanske skriva lite om en produkt i morgon som verkar vara lite extra intressant ur flera vinklar.
Ronnie skrev:MichaelG skrev:Jag har en Yamaha RX-A3030 som såldes ut för mindre än halva nypriset för någon månad sedan. Den saknar Atmos, men har 7.2 + 4 "höjd"- kanaler. Nackdelen är att autoinställningarna suger. Fördelarna är dels att det är ganska enkelt att göra manuella inställningar som blir som jag vill ha det. Dessutom har den en användbar EQ där jag helt lyckas eliminera en irriterande resonans vid c:a 30 Hz. Dessutom låter den (till skillnad från den snäppet enklare Denon och tidigare Onkyo jag haft) alldeles utmärkt även när delningsfilter och EQ är inkopplade. Här är Yamahan helt suverän. Den låter (åtmistone) lika bra i denna konfiguration som min Denon gjorde i Pure Direct-läget.
Låter trevligt. Har den fläktar som startar vid relativt beskedliga effektuttag, som på min V2600?
daCapo skrev:Har ingen sådan apparat, har aldrig haft och kommer aldrig att skaffa någon.
Kevin_Mitnick skrev:daCapo skrev:Har ingen sådan apparat, har aldrig haft och kommer aldrig att skaffa någon.
Har du tjocktv också?
Fostex skrev:Jag har en slimmad Marantz NR1604 som inte blir speciellt varm, den går dock bara som försteg, men när jag har använt bakkanalsslutstegen i den blir den inte märkbart varmare. Den är liksom ljummen att hålla på, kanske 30-35 grader varm. För övrigt är den skitbra, bortsett från att den inte har pre out för alla kanaler. Det är lätt att bygga dit vid behov dock.
Bongo skrev:Jag verkar än så länge ensam om att köra Cambridge. Har en cambridge 540R V2. Det var den enda receivern som fick plats i vår tv-bänk (på djupet) och även hade pre-out på alla kanaler. Dock använder jag inte pre-out i dagsläget, men det blir det kanske ändring på. Låter grymt bra både i stereo och surround. Levererar 5*60 watt i surround och 2*100 watt i rent stereoläge. Funkar faktiskt riktigt bra att driva mina B&W 804N med den.
hennnkee skrev:Köpte mig en Marantz SR5010 för någon vecka sen, min första hembioreciever. Sitter nöjd.
Vill man så finns det ju 7.2 pre out. Men den inbyggda förstärkaren duger fint till piPs. (Använder Sub out till mitt Behringer slutsteg)
Dock så blir den ganska, eller okej då, djävligt varm, vet inte om detta är normalt bland hembioreceivers överlag? Vet att Marantz SR5009 hade en tendens att bli rätt så varm. Detta är även när jag inte spelar starkt övh.
Jag fick flytta på slutsteget till basarna, fläkten drog igång onödigt mycket, pga värmen från recievern. (Slutsteget stod på ett hyllplan ovanför receivern)
Marantz remoteapp till mobilen/surfplattan är under all kritik, seg, krashar, reagerar ibland inte på touchen. Den är hemsk rent utsagt. Men den är inget jag är i behov av heller, så det spelar ingen roll för en annan.
pingvinen skrev:Fostex skrev:Jag har en slimmad Marantz NR1604 som inte blir speciellt varm, den går dock bara som försteg, men när jag har använt bakkanalsslutstegen i den blir den inte märkbart varmare. Den är liksom ljummen att hålla på, kanske 30-35 grader varm. För övrigt är den skitbra, bortsett från att den inte har pre out för alla kanaler. Det är lätt att bygga dit vid behov dock.
Tack, det verkar lovande. 1606 jag har tittat på.
FBK skrev:Vill man förlora pengar snabbt så är Hembioreceivrar ett säkert kort då det kommer upp nya format så är de gamla modellerna utan dessa knappt värda något på beg.
Men jag tror att det kommer bli lite mindre nya saker som det ganska ofta har kommit under många år nu, när tillverkarna ser minskad försäljning när de hitta på nya saker och folk inte köper så dras det kanske i handbromsen en aning. Ska kanske skriva lite om en produkt i morgon som verkar vara lite extra intressant ur flera vinklar.
Fostex skrev:pingvinen skrev:Fostex skrev:Jag har en slimmad Marantz NR1604 som inte blir speciellt varm, den går dock bara som försteg, men när jag har använt bakkanalsslutstegen i den blir den inte märkbart varmare. Den är liksom ljummen att hålla på, kanske 30-35 grader varm. För övrigt är den skitbra, bortsett från att den inte har pre out för alla kanaler. Det är lätt att bygga dit vid behov dock.
Tack, det verkar lovande. 1606 jag har tittat på.
Inga jätteskillnader, 1605 fick WiFi och Bluetooth, och 1606 stödjer Atmos. Tyvärr går det inte att köra Atmos och surround back samtidigt då Marantz valt att snåla på pre out-anslutningarna. Prima vore om man kunde allokera t.ex. FL+FR-slutstegen för Atmos och på så vis fortfarande kunna använda surround back när man använder externt slutsteg till frontarna.
Laila skrev:Kanske lite ot men, är det någon som vet vilken/vilka förstärkare som iö använder vid demon av sina
högisar hemma i Lahäll . . . typ ?
Sorry för ev ot .

FBK skrev:Intressant att se omröstning hur det ligger till med de olika märkena och på förhand trodde jag att Denon skulle få flest som det ser ut nu, men är förvånad över att Marantz är två. Vad har fått så många att välja det märket? Yamaha har ju varit duktig länge och framförallt gjort grymma maskiner i deras dyrare sortiment i jätte många år. Att inte Onkyo hamnar högre upp är jag förvånad över då många hyllar dem som rena biomaskiner och jag har rekommenderat Onkyo till arbetskollegor osv pga att de alltid levererar bra bioljud och folk har varit toknöjda. Jag kommer när jag ska byta att välja mellan Denon,Onkyo och Yamaha.
Men nu till något nytt viewtopic.php?f=4&t=62340 Har läst recensionen i Hemmabio. Och de skriver:
Plötsligt händer det: Onkyo som under många år varit marknadsledande när det gäller finesser kontra pris kommer med en förstärkare som sätter ljudet först. PÅ RIKTIGT! Och denna rejäla pjäs har fantastiskt ljud och är du bara medveten om vad du väljer bort så är Onkyo TX-RZ900(16.000kr) ett kap! Bla säger dom att RZ900 låter inte alls som Onkyos övriga förstärkare. Här får vi inte den ofta varma lite runda återgivning, utan ett avsevärt stramare som också känns ärligare, mer detaljerad. Och med Denon AVR-X7200WA (25.000kr) i färskt minne så är inte Denon självklart bättre, kort sagt samma andas barn.
Och inga sarkastiska kommentarer om att de hyllar allt osv utan läs testen först. Tycker det är kul när det kommer produkten som denna, alla kanske inte behöver massvis med finesser utan önska mer kvalite istället och denna pjäs har gott om de mest viktiga finesserna och sedan kan den erbjuda 7.1 eller 5.2.2, för 7.1.2 behövs ett extra slutsteg .
Det här borde vara en modell för dem som behöver mer kraft än vad många Hemabiostärkare klarar, siffrorna är rejälare än vanligt också, klarar att lämna 450W i 2Ohm innan det gick utför och strömmätningen var också bra med 94A
Finns även lite enklare modell Onkyo TX-RZ800 (13.000kr) där man sparat lite på dessa saker nedan, men de väger lika mycket så jag tror att det skiljer på trafo-modell mellan dessa två
- mindre effekt/kanal (dvs. 185W istället för 200W)
- Sämre nätdel
- Inga Guldpläterade kontakter
-Och ingen Hi-Current Amps for Ultra-Low-Frequency Sound
Och för dem som vill läsa hela testen så är det i Nr.11 2015 Och kan beställas här http://www.hemmabiotidningen.se/sok-gam ... -artiklar/
Här är bilder på båda modellerna där den översta är TX-RZ900
[ Bild ] [ Bild ]
FBK skrev:Jag får en känsla att Denon blir lite dyrare för varje modellbyte, känns som Yamaha och Onkyo är mer prisvärda. Men jag har inte heller gått igenom allt och jämfört exakt vad man får för pengen så jag kan ha fel.
JB skrev:FBK skrev:Jag får en känsla att Denon blir lite dyrare för varje modellbyte, känns som Yamaha och Onkyo är mer prisvärda. Men jag har inte heller gått igenom allt och jämfört exakt vad man får för pengen så jag kan ha fel.
Förmodligen, en Yamaha tex funkar nog precis lika bra som en dyrare Denon, men det känns som att Yamaha inte riktigt har fått samma hifi stämpel som tex Denon, kanske just för att dom är billigare?
Jag har inte haft någon hemmabio Yamaha eller Onkyo själv, men har en Yamaha stereo förstärkare (AX-492) som är över 15 år gammal nu som har bra ljud (även vid hörlurslyssning) och funkar perfekt än.
marcus_ec skrev:Men hur är Onkyos kalibrering? De har lämnat audyssey och fått klart sämre betyg på deras AccuEQ kalibrering. Vad jag läst..
Jag använder bara försteget i min receiver och söker egentligen bara DTS-X och den bästa autokalibreringen som kan hantera bas på ett vettigt sett. Har idag XT32 och det känns även idag som en av de bästa. Men nya ljudformat börjar locka mig.
Rydberg skrev:Har en Denon AVR 3805 sedan många år och idag köpte jag en Marantz SR-7010. Skulle egentligen köpa en Denon igen men Marantz:en kanske duger. Ska bara ha den för lite film ibland hade jag tänkt.
CODY skrev:ARCAM 350 med Larsen 6 till. Låter kanon.
FBK skrev:Endast på bassidan behövs hjälp och där kommer jag köra med DSPeaker.
+1UrSv skrev:Jag tror man skulle kunna argumentera för att "som ni har idag" på något sätt utesluter alternativet "Ingen"...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster