Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Så länge signalen in till graververket är digital finns det inget att vinna på extra upplösning på en vinylskiva. Då är det bättre att skicka den digitala signalen till konsumenten ograverad (no pun intended!).
petersteindl skrev:Eftersom vinyl är helt överlägset CD så är väl detta spiken i kistan för CD. En vinylspelare har ju betydligt längre livslängd än en CD-laser.
petersteindl skrev:Detta är ett typiskt fall av en cd.
peh skrev:CD:n är död. Länge leve dess innehåll! Spiken i kistan kom med FLAC och feta hårddiskar.
petersteindl skrev:Eftersom vinyl är helt överlägset CD så är väl detta spiken i kistan för CD. En vinylspelare har ju betydligt längre livslängd än en CD-laser. Vinyl har mindre jitter. Vinyl har mindre dither. Vinyl har 20 dB högre dynamik. Vinyl har oftast bättre master. Vinyl har rakare amplitudkurva och speciellt i diskanten.
Här är ett traditionellt digitalt filter som används i en del DACar.
[ Bild ]
Här är ett typiskt fall av interpolationsfilter i CD.
Detta är ett typiskt fall av en cd.
[ Bild ]
Vinyl är bättre. Det är bara att gilla läget.
darkg skrev:Ja, spelar man vinyl förstår jag inte varför man inte skulle prova!
Morello skrev:petersteindl skrev:Eftersom vinyl är helt överlägset CD så är väl detta spiken i kistan för CD. En vinylspelare har ju betydligt längre livslängd än en CD-laser. Vinyl har mindre jitter. Vinyl har mindre dither. Vinyl har 20 dB högre dynamik. Vinyl har oftast bättre master. Vinyl har rakare amplitudkurva och speciellt i diskanten.
[ Bild ]
[ Bild ]
Peter, jag tror inte ironin i ditt inlägg framgår och filtret är inte typiskt då du valt att visa frekvensgången i "slow rolloff"-läge.
AndreasArvidsson skrev:Att man kan förbättra vinyltekniken tvivlar jag inte på, men jag känner dock inte att det är speciellt nödvändigt då det redan finns bättre system. Drabbar ju iof ingen så visst, kör på.
Morello skrev:AndreasArvidsson skrev:Att man kan förbättra vinyltekniken tvivlar jag inte på, men jag känner dock inte att det är speciellt nödvändigt då det redan finns bättre system. Drabbar ju iof ingen så visst, kör på.
Visst, men det är väl kul att ha en bra demoplatta att lira när polarna kommer över på en pilsner? Vad skall man annars ha 100 000 SEK-spelaren till?
AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:AndreasArvidsson skrev:Att man kan förbättra vinyltekniken tvivlar jag inte på, men jag känner dock inte att det är speciellt nödvändigt då det redan finns bättre system. Drabbar ju iof ingen så visst, kör på.
Visst, men det är väl kul att ha en bra demoplatta att lira när polarna kommer över på en pilsner? Vad skall man annars ha 100 000 SEK-spelaren till?
Ja du, beundra?
Bill50x skrev:AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:
Ja du, beundra?
Spela musik med kanske?
Var på en demo hos High Fidelity igår där det demades ett Majik-system (när presentatören från Canada/Skottland pratade lät det som han sade Magic) och där man visade skillnaden mellan ett passivt system (dvs med ett slutsteg via det inbyggda filtret i högtalaren) jämfört med ett aktivt Exakt-system (där det passiva filteret var förbikopplat, drevs av separata förstärkare där signalen delades med Exakt-tekniken). Bland annat lyssnades det på ett klassiskt stycke från vinyl och jag vågar påstå att det var världsklass på återgivningen, trots lite knaster. Vad som slog mig var hur mycket bättre man upplevde musikerna, dvs man upplevde musikerna som bättre, med Exaktsystemet. Så visst finns det fog för att använda en skivspelare för 100k. Att samma inspelning från en CD eller digital strömning låter lika bra är nog en kvalificerad gissning men det förtar ändå inte hur mycket musikalisk glädje som kan utvinnas ur de gamla vinylerna.
/ B
Objektivisten skrev:High Definition Vinyl ska bli nästa superformat, kommer ni haka på? http://www.digitalmusicnews.com/2016/03/15/high-definition-vinyl-will-soon-become-a-reality/
petersteindl skrev:Eftersom vinyl är helt överlägset CD så är väl detta spiken i kistan för CD. En vinylspelare har ju betydligt längre livslängd än en CD-laser. Vinyl har mindre jitter. Vinyl har mindre dither. Vinyl har 20 dB högre dynamik. Vinyl har oftast bättre master. Vinyl har rakare amplitudkurva och speciellt i diskanten.
[ Bild ]
[ Bild ]
Bill50x skrev:AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:
Ja du, beundra?
Spela musik med kanske?
Var på en demo hos High Fidelity igår där det demades ett Majik-system (när presentatören från Canada/Skottland pratade lät det som han sade Magic) och där man visade skillnaden mellan ett passivt system (dvs med ett slutsteg via det inbyggda filtret i högtalaren) jämfört med ett aktivt Exakt-system (där det passiva filteret var förbikopplat, drevs av separata förstärkare där signalen delades med Exakt-tekniken). Bland annat lyssnades det på ett klassiskt stycke från vinyl och jag vågar påstå att det var världsklass på återgivningen, trots lite knaster. Vad som slog mig var hur mycket bättre man upplevde musikerna, dvs man upplevde musikerna som bättre, med Exaktsystemet. Så visst finns det fog för att använda en skivspelare för 100k. Att samma inspelning från en CD eller digital strömning låter lika bra är nog en kvalificerad gissning men det förtar ändå inte hur mycket musikalisk glädje som kan utvinnas ur de gamla vinylerna.
/ B
Bill50x skrev:Spela musik med kanske?
Jansson skrev:För en person som tänker svart-vitt fungerar det inte så.
Vetskapen att världen inte alltid är konsekvent kan te sig obegriplig.
Att något inte alltid är antingen eller, utan både och, krånglar till det och gör att man undviker att förutsättningslöst ta reda på hur saker kan förhålla sig. Det är ett val som får respekteras.
Morello skrev:Missade du den gapflabbande gubben, Bill?
AndreasArvidsson skrev:Bill50x skrev:Spela musik med kanske?
Självklart. Det är ganska uppenbart att man kan spela musik med en vinylspelare. Jag tror nog att vi kan anta att Morello var ironisk.
Jag kommer dock aldrig ha råd med en spelare för 100kkr så för mig är frågan i bästa fall retorisk och i värsta fall lite löjlig.Jansson skrev:För en person som tänker svart-vitt fungerar det inte så.
Att något inte alltid är antingen eller, utan både och, krånglar till det och gör att man undviker att förutsättningslöst ta reda på hur saker kan förhålla sig. Det är ett val som får respekteras.
Eller så kan det vara så att man mycket väl vet hur saker förhåller sig, men gjort ett aktivt val att inte krångla till saker i onödan. Att bara anta att personer som inte tycker som du är oupplysta eller tänker i "svart och vitt" är minst sagt oupplyst i sig.
Jag tycker vinylspelare kan vara väldigt snygga och jag samlar hellre på vinyl än CD, men för att spela musik så är alla fysisk media onödigt krångligt enligt mig. Att samla och beundra saker kan jag absolut förstå, men då är det förmodligen inte musiken man primärt(eller iaf uteslutande) är ute efter.
Jansson skrev:AndreasArvidsson skrev:Bill50x skrev:Spela musik med kanske?
Självklart. Det är ganska uppenbart att man kan spela musik med en vinylspelare. Jag tror nog att vi kan anta att Morello var ironisk.
Jag kommer dock aldrig ha råd med en spelare för 100kkr så för mig är frågan i bästa fall retorisk och i värsta fall lite löjlig.Jansson skrev:För en person som tänker svart-vitt fungerar det inte så.
Eller så kan det vara så att man mycket väl vet hur saker förhåller sig, men gjort ett aktivt val att inte krångla till saker i onödan. Att bara anta att personer som inte tycker som du är oupplysta eller tänker i "svart och vitt" är minst sagt oupplyst i sig.
Jag tycker vinylspelare kan vara väldigt snygga och jag samlar hellre på vinyl än CD, men för att spela musik så är alla fysisk media onödigt krångligt enligt mig. Att samla och beundra saker kan jag absolut förstå, men då är det förmodligen inte musiken man primärt(eller iaf uteslutande) är ute efter.
Mitt sista inlägg var klumpigt skrivet och jag ber om ursäkt.
I klarspråk:
- Nej, ingen som avstår från vinylavspelning anser jag är mindre vetande. Jag ser inte på människor på det sättet.
Därför är det olyckligt att jag skrev som jag skrev eftersom det måste tolkas så.
Tvärtom, var och en gör de val de anser kloka och bra.
-Jag blir provocerad av sådant här raljerande som jag läste i de inläggen från dig och Morello.
Det är tämligen respektlöst, som jag ser det, gentemot den individ som faktiskt har gjort en sådan investering i vinylmediet.
Jag tror att orsaken till att man gör en sådan investering har noga övervägts.
Beundran; det är bara trams, anser jag.
Jag tror valet att använda vinylmediet baseras på helt andra grunder för de allra flesta.
Det primära för mig är musiklyssning ; läs faktiskt ljudåtergivning.
Om du verkligen är intresserad av att veta varför jag anser det, vilket jag inte tror, kan jag utveckla saken.
Om inte, så gör det inget heller.
Morello skrev:Jansson skrev:AndreasArvidsson skrev:Självklart. Det är ganska uppenbart att man kan spela musik med en vinylspelare. Jag tror nog att vi kan anta att Morello var ironisk.
Jag kommer dock aldrig ha råd med en spelare för 100kkr så för mig är frågan i bästa fall retorisk och i värsta fall lite löjlig.
Mitt sista inlägg var klumpigt skrivet och jag ber om ursäkt.
I klarspråk:
- Nej, ingen som avstår från vinylavspelning anser jag är mindre vetande. Jag ser inte på människor på det sättet.
Därför är det olyckligt att jag skrev som jag skrev eftersom det måste tolkas så.
-Jag blir provocerad av sådant här raljerande som jag läste i de inläggen från dig och Morello.
Det är tämligen respektlöst, som jag ser det, gentemot den individ som faktiskt har gjort en sådan investering i vinylmediet.
Jag tror valet att använda vinylmediet baseras på helt andra grunder för de allra flesta.
Om du verkligen är intresserad av att veta varför jag anser det, vilket jag inte tror, kan jag utveckla saken.
Du måste ha uppfattat min ståndpunkt helt fel. Jag spelar ju vinyl och köper vinyl än idag!
Jag har dessutom konstruerat flertalet RIAA-steg - det senaste är O&G PP-1.
Mitt inlägg om polare, pilsner och 100 kSEK var ju för böveln ett skämt!
Vinylspelning är trevligt, det zappas mindre och dessutom är en fin LP-spelare något av en möbel att se på.
Tycker jag.
Jansson skrev:Mitt sista inlägg var klumpigt skrivet och jag ber om ursäkt.
I klarspråk:
AndreasArvidsson skrev:Nu är jag rädd att du läser in mer än jag åsyftade. Jag försökte inte raljera mot någon. Morellos inlägg var uppenbart ironiskt då jag vet att han själv brukar vinylspelare(eller grammofon som det heter på Morreliska) så jag tänkte inte svara med något långt överseriöst inlägg.
Jag var dock seriös när jag skrev angående beundran. Om en spelare kostar 100kkr så hoppas jag verkligen att den är något att beundra. Det betyder inte att man inte använder den. Att någon kommer använda sin skivspelare för att spela skivor ser jag som ganska självklart, men för det priset vi pratade om så skall den vara värd att beundras också och det är inget trams. Anser jag iaf.
Du får gärna berätta om ditt vinylspelande om du vill, men det är ju inte speciellt svårt att tänka sig varför någon vill ha en vinylspelare så det tror jag inte behövs.
Jansson skrev:Jag använder också helst ordet grammofon.![]()
När det gäller uppspelningsmedium är jag helt pragmatisk.
Det som presterar bäst utifrån vad som finns att tillgå för mig som lyssnare är det jag väljer, oavsett om det är vinyl eller cd eller vad det nu är.
Vinyl är inget självändamål. Tro inget annat.
Jag avstår gärna att förmedla mina erfarenheter till dig angående vinylspelande.
Morello skrev:...
Du måste ha uppfattat min ståndpunkt helt fel. Jag spelar ju vinyl och köper vinyl än idag!
Jag har dessutom konstruerat flertalet RIAA-steg - det senaste är O&G PP-1....
AndreasArvidsson skrev:Jansson skrev:Jag använder också helst ordet grammofon.![]()
När det gäller uppspelningsmedium är jag helt pragmatisk.
Det som presterar bäst utifrån vad som finns att tillgå för mig som lyssnare är det jag väljer, oavsett om det är vinyl eller cd eller vad det nu är.
Vinyl är inget självändamål. Tro inget annat.
Jag avstår gärna att förmedla mina erfarenheter till dig angående vinylspelande.
Alltså jag känner inte dig och du har inte berättat något motstående om dig själv så varför skulle jag tro det? Jag vet inte om du förstår det, men jag finner ingen glädje i att gissa hur andra människor resonerat kring sina prioriteringar och beslut. Du får gärna göra precis som du vill och vill du berätta varför så får du gärna göra det också. Tills dess så tror jag ingenting speciellt om dig.
Det låter för övrigt som ett sund motivering. Jag gör liknande, men jag är alldeles för lat för att ens överväga vinyl nu mera. Jag har kört vinyl tidigar
AndreasArvidsson skrev:Alltså jag känner inte dig och du har inte berättat något motstående om dig själv så varför skulle jag tro det? Jag vet inte om du förstår det, men jag finner ingen glädje i att gissa hur andra människor resonerat kring sina prioriteringar och beslut. Du får gärna göra precis som du vill och vill du berätta varför så får du gärna göra det också. Tills dess så tror jag ingenting speciellt om dig.
Det låter för övrigt som ett sund motivering. Jag gör liknande, men jag är alldeles för lat för att ens överväga vinyl nu mera. Jag har kört vinyl tidigare.
BORIS skrev:AndreasArvidsson skrev:Alltså jag känner inte dig och du har inte berättat något motstående om dig själv så varför skulle jag tro det? Jag vet inte om du förstår det, men jag finner ingen glädje i att gissa hur andra människor resonerat kring sina prioriteringar och beslut. Du får gärna göra precis som du vill och vill du berätta varför så får du gärna göra det också. Tills dess så tror jag ingenting speciellt om dig.
Det låter för övrigt som ett sund motivering. Jag gör liknande, men jag är alldeles för lat för att ens överväga vinyl nu mera. Jag har kört vinyl tidigare.
Nu har du bedyrat flera gånger hur ointresserad du är av både det ena och andra. Kan du nu hålla käft så att andra kan få en möjlighet att ta del av det du är så ointresserad av så vore det tacksamt
BORIS skrev:Nu har du bedyrat flera gånger hur ointresserad du är av både det ena och andra. Kan du nu hålla käft så att andra kan få en möjlighet att ta del av det du är så ointresserad av så vore det tacksamt
BORIS skrev:AndreasArvidsson skrev:Alltså jag känner inte dig och du har inte berättat något motstående om dig själv så varför skulle jag tro det? Jag vet inte om du förstår det, men jag finner ingen glädje i att gissa hur andra människor resonerat kring sina prioriteringar och beslut. Du får gärna göra precis som du vill och vill du berätta varför så får du gärna göra det också. Tills dess så tror jag ingenting speciellt om dig.
Nu har du bedyrat flera gånger hur ointresserad du är av både det ena och andra. Kan du nu hålla käft så att andra kan få en möjlighet att ta del av det du är så ointresserad av så vore det tacksamt
BORIS skrev:
Morello skrev:BORIS skrev:
Du kanske borde ta för vana och logga ut innan du kliver på krökat.
Ett tips i alla välmening.
darkg skrev:Hur kodades ljudet i detta färgspår?
BORIS skrev:Morello skrev:BORIS skrev:
...kliver på krökat.
Varför uttrycker du dig som en pundare? Den jargongen klär din ''medelklass med överklasskomplex-persona'' som du jobbar så hårt på illa.
Ett tips, i alla välmening naturligtvis, är att fundera på att uttrycka dig annorlunda i fortsättningen
Morello skrev:BORIS skrev:Morello skrev:
...kliver på krökat.
Varför uttrycker du dig som en pundare? Den jargongen klär din ''medelklass med överklasskomplex-persona'' som du jobbar så hårt på illa.
Ett tips, i alla välmening naturligtvis, är att fundera på att uttrycka dig annorlunda i fortsättningen
Jag talade med bonden på bondens vis - förstod du inte det?
BORIS skrev:Märkligt inlägg när du inledde med att göra just det, alltså tala om vad jag borde och inte borde skriva, efter jag hade ''klivit på krökat'' dessutom, som du uttryckte det.
Du kan ju inte på allvar ha en så dålig uppfattning om läsarna här att du tror att ditt ''tips i all välmening'' tas som en uppriktigt välvillig uppmaning.
Håll nu käft och ha trevlig kväll
PerStromgren skrev:Morello och Boris ombedes vänligt med bestämt att lägga ned sitt trätande.
Morello skrev:Jo alltså, jag gillar vinyl också och köper fortfarande LP lite då och då, men 14-15 bitar i diskantregistret?
Det skulle jag gärna se en mätning på.
Var hittar man en bra test-LP?
Jag har ju extremt lågbrusig LP-avspelning i kraft av MM-avkännare (OM40) med hög nivå jämte ultralågbrisg RIAA-förstärkning (O&G PP-1), så det skulle vara kul att mäta lite på spår graverade nedåt något som motsvarar 84-90 dB under full utstyrning.
Morello skrev:PerStromgren skrev:Morello och Boris ombedes vänligt med bestämt att lägga ned sitt trätande.
Så fint att du smetar av Boris beteende på mig. Vänligen sluta med det; det var inte jag som uppmanade Andreas "hålla käften".
PerStromgren skrev:Morello skrev:PerStromgren skrev:Morello och Boris ombedes vänligt med bestämt att lägga ned sitt trätande.
Så fint att du smetar av Boris beteende på mig. Vänligen sluta med det; det var inte jag som uppmanade Andreas "hålla käften".
Ni trätte, bägge två. Då säger jag till. Så, där.
Morello skrev:PerStromgren skrev:Morello skrev:
Administratörerna på detta forum kännetecknas alltför ofta av brist på konsekvens - kanske något att tänka på för framtiden?
Morello skrev:PerStromgren skrev:Morello skrev:
Administratörerna på detta forum kännetecknas alltför ofta av brist på konsekvens - kanske något att tänka på för framtiden?
Morello skrev:Morello skrev:Jo alltså, jag gillar vinyl också och köper fortfarande LP lite då och då, men 14-15 bitar i diskantregistret?
Det skulle jag gärna se en mätning på.
Var hittar man en bra test-LP?
Jag har ju extremt lågbrusig LP-avspelning i kraft av MM-avkännare (OM40) med hög nivå jämte ultralågbrisg RIAA-förstärkning (O&G PP-1), så det skulle vara kul att mäta lite på spår graverade nedåt något som motsvarar 84-90 dB under full utstyrning.
Morello skrev:Jag undrar hur Ingvar kommit fram till just 14-15 bitar i diskantregistret. 15 bitar motsvarar hela 90 dB dynamiskt omfång - det är en mycket imponerande siffra vill jag påstå.
PerStromgren skrev:Morello skrev:Jag undrar hur Ingvar kommit fram till just 14-15 bitar i diskantregistret. 15 bitar motsvarar hela 90 dB dynamiskt omfång - det är en mycket imponerande siffra vill jag påstå.
Hur mycket brusar ert PP-1? Ni skriver 0,25 uV ekvivalent på ingången, men gäller det vid alla förstärkningar? Det verkar orimligt.
Ge mig siffror för typiskt användningsfall!
PS. Er webbsida innehåller information som verkar inaktuell, det kan kanske vara värt att titta igenom den.
Morello skrev:Om jag spelar en LP, så domineras ALLTID bruset av skivan, dvs från soffan är det knäpptyst fram till att nålen åker ned i spåret.
Laila skrev:Och drivverk+arm . . . typ ?
Nagrania skrev:
Och om man har möjlighet att spela ett nytt grammofonlack eller metallmaster, då hör man enbart (MM)Riaa-förstärkarbruset..
petersteindl skrev:Om man accepterar att en välintrimmad bandspelare med bra band typ... Nagra eller Revox eller dylik har ungefär -70 till -76 dB signal/brusavstånd så ligger avspelning av ett lack på -90 till -94 dB.
Med vänlig hälsning
Peter
Perfector skrev:petersteindl skrev:Om man accepterar att en välintrimmad bandspelare med bra band typ... Nagra eller Revox eller dylik har ungefär -70 till -76 dB signal/brusavstånd så ligger avspelning av ett lack på -90 till -94 dB.
Med vänlig hälsning
Peter
Det blir ett dyrt nöje då lacken används för att skapa en moder som sedan kopieras i flera steg ner till pressmatrisen
Laila skrev:Perfector skrev:petersteindl skrev:Om man accepterar att en välintrimmad bandspelare med bra band typ... Nagra eller Revox eller dylik har ungefär -70 till -76 dB signal/brusavstånd så ligger avspelning av ett lack på -90 till -94 dB.
Med vänlig hälsning
Peter
Det blir ett dyrt nöje då lacken används för att skapa en moder som sedan kopieras i flera steg ner till pressmatrisen
Jaha, menar du att nöjet skulle bli billigare om om lacken inte "används för att skapa en moder . . ."
. . . typ ?![]()
Laila skrev:Tja, lacken kostar välan vad lacken kostar, oavsett om den används till att göra en modermatris eller ej.
Kan ju t.o.m. vara så att skivbolaget sparar pengar på att slippa göra " göra 10 fäder av en moder som blir till 10x10 döttrar som i sin tur blir 10x10 söner som blir 10x10 matriser ur vilka skivan pressas."
Tänk om slutresultatet, vinylen, inte säljer. Då hade däju vart billigare å "spela sönder" lacket å stanna
där . . . typer.
Perfector skrev:petersteindl skrev:Om man accepterar att en välintrimmad bandspelare med bra band typ... Nagra eller Revox eller dylik har ungefär -70 till -76 dB signal/brusavstånd så ligger avspelning av ett lack på -90 till -94 dB.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:Perfector skrev:petersteindl skrev:Om man accepterar att en välintrimmad bandspelare med bra band typ... Nagra eller Revox eller dylik har ungefär -70 till -76 dB signal/brusavstånd så ligger avspelning av ett lack på -90 till -94 dB.
Med vänlig hälsning
Peter
Priset är irrelevant i frågeställningen. Eller menar du att brusnivån skulle vara direkt proportionellt mot priset?
Med vänlig hälsning
Peter
Morello skrev:Lack är kanske itne så intressant.
Jag undrade var Ingvars siffra om 14-15 bitar kommer från. Det låter nämligen orimligt bra.
Nagrania skrev:HD i vinylsammanhang låter i mina öron som ett reklamjippo utan värde.
Perfector skrev:UHQR 0 Ultra high quality reseach och gjordes av Telarc om jag minns rätt
Plattan väger 350 gram och tar 20 minuter att pressa för bästa kvalitet.
Det är nog så mycket HD det kan bli
Perfector skrev:Nagrania skrev:HD i vinylsammanhang låter i mina öron som ett reklamjippo utan värde.
UHQR 0 Ultra high quality reseach och gjordes av Telarc om jag minns rätt
Plattan väger 350 gram och tar 20 minuter att pressa för bästa kvalitet.
Det är nog så mycket HD det kan bli
petersteindl skrev:Om man accepterar att en välintrimmad bandspelare med bra band typ... Nagra eller Revox eller dylik har ungefär -70 till -76 dB signal/brusavstånd så ligger avspelning av ett lack på -90 till -94 dB.
Med vänlig hälsning
Peter
IngOehman skrev:petersteindl skrev:Om man accepterar att en välintrimmad bandspelare med bra band typ... Nagra eller Revox eller dylik har ungefär -70 till -76 dB signal/brusavstånd så ligger avspelning av ett lack på -90 till -94 dB.
Med vänlig hälsning
Peter
Det stämmer bra det. Och man kan komma häpnadsväckande det även för den pressade vinylen om bra processer och material av högsta kvalitet används. Talar om förstagenerationskopior då.
Någon nämnde ett ovägt brus om sisådär -47 dB men att mäta grammofonbrus ovägt säger praktiskt taget ingenting. Bruset domineras väldigt av lågfrekvensområdet, både på grund av systemets mekaniska natur och RIAA-kurvan som sådan. Inte ens en A-vägning förslår utan man bör analysera bruset smalbandigt för att se hur det står till med det i högfrekvensregistret.
Eftersom någon nämnde DMM-graveringar också så vill jag nämna att de mätningar jag gjorde på 80-talet snarast visade att vanlig gravering på lack faktiskt vann, både med avseende på olinjär distorsion och brus. DMM hade andra fördelar, men gav inte bäst prestanda för små audiofilserie-utgåvor.
Vh, iö
IngOehman skrev:Det är en helt annan fråga.
Det jag skrev gäller oavsett om du talar om halvfartsgravering, direktgravering eller gravering från annat inspelningsmedium.
Vh, iö
Perfector skrev:IngOehman skrev:petersteindl skrev:Om man accepterar att en välintrimmad bandspelare med bra band typ... Nagra eller Revox eller dylik har ungefär -70 till -76 dB signal/brusavstånd så ligger avspelning av ett lack på -90 till -94 dB.
Med vänlig hälsning
Peter
Det stämmer bra det. Och man kan komma häpnadsväckande det även för den pressade vinylen om bra processer och material av högsta kvalitet används. Talar om förstagenerationskopior då.
Någon nämnde ett ovägt brus om sisådär -47 dB men att mäta grammofonbrus ovägt säger praktiskt taget ingenting. Bruset domineras väldigt av lågfrekvensområdet, både på grund av systemets mekaniska natur och RIAA-kurvan som sådan. Inte ens en A-vägning förslår utan man bör analysera bruset smalbandigt för att se hur det står till med det i högfrekvensregistret.
Eftersom någon nämnde DMM-graveringar också så vill jag nämna att de mätningar jag gjorde på 80-talet snarast visade att vanlig gravering på lack faktiskt vann, både med avseende på olinjär distorsion och brus. DMM hade andra fördelar, men gav inte bäst prestanda för små audiofilserie-utgåvor.
Vh, iö
Hur står sig direktgravyr mot det?
IngOehman skrev:Har exakt samma erfarenhet.
Bandbruset var (är i den mån vi talar om inspelningar som passerat rullband) dominerande över vinylbruset, även när brusreduktionssystem av olika slag användes (dolby A var väl det första som var lite framgångsrikare). Det gjordes dock experiment även med extremare brusreduktion för rullbandspelare där väl DBX var det som gav lägst grundbrus. Men pumpningarna var påtagliga.
Det gavs även ut inspelningar (kanske rent av flera) där man kört DBX före rullband men graverat utan DBX-dekoder, det vill säga lämnade åt konsumenten att med egan DBX-dekoder återställa signalen. Då verkade alltså DBX över såväl rullband som vinylmedium.
Det blev väldigt lågbrusigt, och hade väldiga problem med pumpningar...
Vh. iö
- - - - -
PS. Jag har inte röstat eftersom det inte finns något alternativ som ens nästan stämmer med min inställning.
IngOehman skrev:Har exakt samma erfarenhet.
Bandbruset var (är i den mån vi talar om inspelningar som passerat rullband) dominerande över vinylbruset, även när brusreduktionssystem av olika slag användes (dolby A var väl det första som var lite framgångsrikare). Det gjordes dock experiment även med extremare brusreduktion för rullbandspelare där väl DBX var det som gav lägst grundbrus. Men pumpningarna var påtagliga.
Det gavs även ut inspelningar (kanske rent av flera) där man kört DBX före rullband men graverat utan DBX-dekoder, det vill säga lämnade åt konsumenten att med egan DBX-dekoder återställa signalen. Då verkade alltså DBX över såväl rullband som vinylmedium.
Det blev väldigt lågbrusigt, och hade väldiga problem med pumpningar...
IngOehman skrev:Bilen går bra.
Vh, iö
Morello skrev:Jag köper en sådan där skiva direkt när kommer ut. Man blir ju nyfiken. Lika bra som CD blir det såklart inte på långa vägar.
PekkaJohansson skrev:Morello skrev:Jag köper en sådan där skiva direkt när kommer ut. Man blir ju nyfiken. Lika bra som CD blir det såklart inte på långa vägar.
Skriver under på ovanstående med undantaget att jag avstår inköp. Jag vill inte uppmuntra skivindustrin till ännu mer galenskaper.
Med vänlig hälsning
Pekka
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster