Moderator: Redaktörer
Lazyworm skrev:Men iaf. om man ska tillverka lådorna i Sverige behöver man kunna ta bra betalt, antagligen över 50 000SEK till kund för en 3-vägare även om man snålat in på delningsfilter och element.
Perfector skrev:Lazyworm skrev:Men iaf. om man ska tillverka lådorna i Sverige behöver man kunna ta bra betalt, antagligen över 50 000SEK till kund för en 3-vägare även om man snålat in på delningsfilter och element.
Gör man så då har man en skruv lös, både som byggare och köpare.
Det sista man snålar på är bestyckningen.
Hellre lådor som man kan efterbearbeta själv än dyra lådor med ruttna bestyckningar.
Lazyworm skrev:Perfector skrev:Lazyworm skrev:Men iaf. om man ska tillverka lådorna i Sverige behöver man kunna ta bra betalt, antagligen över 50 000SEK till kund för en 3-vägare även om man snålat in på delningsfilter och element.
Hellre lådor som man kan efterbearbeta själv än dyra lådor med ruttna bestyckningar.
Det beror sig på till vilken grad man gör det, exempelvis kanske det kan vara värt att använda elektrolyter till basens delningsfilter och tjäna in 1000kr i inköpskostnad för en 3e ordningens elektrisk delning kring 300Hz.
Snålat in på innebär inte rutten, om man nu inte har en skruv lös.
Perfector skrev:Lazyworm skrev:Men iaf. om man ska tillverka lådorna i Sverige behöver man kunna ta bra betalt, antagligen över 50 000SEK till kund för en 3-vägare även om man snålat in på delningsfilter och element.
Flint skrev:Perfector skrev:Lazyworm skrev:Men iaf. om man ska tillverka lådorna i Sverige behöver man kunna ta bra betalt, antagligen över 50 000SEK till kund för en 3-vägare även om man snålat in på delningsfilter och element.
Har svårt att se att man kan sälja en högtalare för 50 000:- i obehandlad mdf eller spånskiva i den normala HiFi-handeln. Den kunden (blir nog inte så många fler) måste ha ett särdeles gott självförtroende.
Flint skrev:Jag tror att om man ska bygga högtalare i Sverige så ska man häva på en rejäl prislapp och då finns det ju lite utrymme för även innehållet i lådan och kanske ännu viktigare, lådan i sig. Det finns ju gott om pengar bland de som har gott om pengar och dom tror jag inte ens fnyser åt budgettänkande när dom handlar imageprylar. Dyrt och exklusivt ska det vara men hur det låter spelar nog inte så stor roll.
Perfector skrev:När jag var aktiv byggare hade jag kontakt med Rasksten i Mölnbo som kunde göra lådor i 20 mm granit, inte billigt men uschligt bra.
RogerGustavsson skrev:Hur gör de stora tillverkarna av högtalare i Europa, tyska och brittiska. De har väl rätt stora serier?
RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:När jag var aktiv byggare hade jag kontakt med Rasksten i Mölnbo som kunde göra lådor i 20 mm granit, inte billigt men uschligt bra.
Sten är rätt resonant om man inte limmar i skikt med dämplim i mellan. Kolla Komorok's byggen.
Tror de allra flesta som spendar pengar på dyra högtalare vill att det ska se dyrt ut. Det är i varje fall nödvändigt på exportmarknader som t.ex. Tyskland, gärna högglans och förgyllt.
Flint skrev:Jag tror att om man ska bygga högtalare i Sverige så ska man häva på en rejäl prislapp och då finns det ju lite utrymme för även innehållet i lådan och kanske ännu viktigare, lådan i sig. Det finns ju gott om pengar bland de som har gott om pengar och dom tror jag inte ens fnyser åt budgettänkande när dom handlar imageprylar. Dyrt och exklusivt ska det vara men hur det låter spelar nog inte så stor roll.
paa skrev:Procella bygger i Sverige, men lådorna kommer från Asien.
Perfector skrev:Flint skrev:Perfector skrev:Gör man så då har man en skruv lös, både som byggare och köpare.
Har svårt att se att man kan sälja en högtalare för 50 000:- i obehandlad mdf eller spånskiva i den normala HiFi-handeln. Den kunden (blir nog inte så många fler) måste ha ett särdeles gott självförtroende.
Priset blir inte detsamma då ju!
Att lägga mer kostnad på lådan än vad som ska i den känns som att köpa en dyr möbel med ett nödfack för musik i sig.
Men det är jag det.
Harryup skrev:Perfector skrev:Flint skrev:Har svårt att se att man kan sälja en högtalare för 50 000:- i obehandlad mdf eller spånskiva i den normala HiFi-handeln. Den kunden (blir nog inte så många fler) måste ha ett särdeles gott självförtroende.
Att lägga mer kostnad på lådan än vad som ska i den känns som att köpa en dyr möbel med ett nödfack för musik i sig.
Men det är jag det.
Att sälja något annat än en fullständigt färdig produkt hos en HiFi-handlare är ett skämt. Finns inte på kartan att någon oavsett hur det låter får släpa hem något till en familj som ser ut som hembyggen för 50'000. Vill också påpeka att 10.000 går bort i moms. Sedan 30-35% i bruttohandlarmarginal sedan lika mycket i distributörsmarginal och kvar blir vad? Runt 50000X 0.8X0.65X0.65=16900:- förstås minus förtjänsten i tillverkningsled. Köra med billiga kondingar? Eller kanske göra något annat?
mvh/Harryup
Harryup skrev:Perfector skrev:Flint skrev:Har svårt att se att man kan sälja en högtalare för 50 000:- i obehandlad mdf eller spånskiva i den normala HiFi-handeln. Den kunden (blir nog inte så många fler) måste ha ett särdeles gott självförtroende.
Men det är jag det.
Att sälja något annat än en fullständigt färdig produkt hos en HiFi-handlare är ett skämt. Finns inte på kartan att någon oavsett hur det låter får släpa hem något till en familj som ser ut som hembyggen för 50'000. Vill också påpeka att 10.000 går bort i moms. Sedan 30-35% i bruttohandlarmarginal sedan lika mycket i distributörsmarginal och kvar blir vad? Runt 50000X 0.8X0.65X0.65=16900:- förstås minus förtjänsten i tillverkningsled. Köra med billiga kondingar? Eller kanske göra något annat?
mvh/Harryup
ante_77 skrev:Harryup skrev:Perfector skrev:Priset blir inte detsamma då ju!
Men det är jag det.
mvh/Harryup
Jag gillar beräkningar.
Detta betyder att staten tjänar mer än tillverkaren/säljaren, för varje sålt exemplar. Speciellt om man måste hyra en butikslokal.
Perfector skrev:Harryup skrev:Perfector skrev:Priset blir inte detsamma då ju!
Men det är jag det.
mvh/Harryup
Naturligtvis har du rätt i att produkten ska vara färdig och ha en finish som tilltalar, men att lägga mer kraft på lådan än bestyckningen ger mig rysningar.
Harryup skrev:ante_77 skrev:Harryup skrev:
mvh/Harryup
Jag gillar beräkningar.
Detta betyder att staten tjänar mer än tillverkaren/säljaren, för varje sålt exemplar. Speciellt om man måste hyra en butikslokal.
Den kostnaden betalas av bruttohandlarmarginalen som skall betala löner och kostnader för att ha butik inklusive annonsering osv.
Väldigt få blir feta på att hålla på med HiFi-tillverkning och försäljning.
/Harryup
Men det är jag det.
mvh/Harryup
petersteindl skrev:Harryup skrev:Perfector skrev:Priset blir inte detsamma då ju!
Men det är jag det.
mvh/Harryup
Din beräkning gäller snarast 80-talets marginalstruktur. Idag ser situationen lite annorlunda ut. Handlarna säljer och promotar inte högtalare under 50 % marginal. Ungefär samma gäller etablerade distributörer. Så, om högtalarna kostar 50 000 kr till konsument så är det 40 000 utan moms. Handlarna köper för 20 000 kr och distributör för 10 000 kr. Sedan får man kalkylera en marknadsföringskostnad på 2500 kr per högtalarpar och en bra säljorganisation skall ha 2000 kr per sålt par. Kvar blir 5500 kr. Utav det skall företaget täcka sina fasta kostnader och R&D och eventuella patentkostnader och ge en viss vinst. Tillverkningskostnaden som man köper in en produkt för måste då vara 2500 kr. En OEM tillverkare kalkylerar med 50 % marginal. Produktens verkliga tillverkningskostnad är då 1250 kr. Det är den krassa verkligheten. Det är därför man måste gå på direktförsäljning eller hoppa över ett led, exempelvis distributörsledet.
Mvh
Peter
ante_77 skrev:petersteindl skrev:Harryup skrev:
mvh/Harryup
Din beräkning gäller snarast 80-talets marginalstruktur. Idag ser situationen lite annorlunda ut. Handlarna säljer och promotar inte högtalare under 50 % marginal. Ungefär samma gäller etablerade distributörer. Så, om högtalarna kostar 50 000 kr till konsument så är det 40 000 utan moms. Handlarna köper för 20 000 kr och distributör för 10 000 kr. Sedan får man kalkylera en marknadsföringskostnad på 2500 kr per högtalarpar och en bra säljorganisation skall ha 2000 kr per sålt par. Kvar blir 5500 kr. Utav det skall företaget täcka sina fasta kostnader och R&D och eventuella patentkostnader och ge en viss vinst. Tillverkningskostnaden som man köper in en produkt för måste då vara 2500 kr. En OEM tillverkare kalkylerar med 50 % marginal. Produktens verkliga tillverkningskostnad är då 1250 kr. Det är den krassa verkligheten. Det är därför man måste gå på direktförsäljning eller hoppa över ett led, exempelvis distributörsledet.
Mvh
Peter
Så vad tjänar då staten och vad tjänar han som säljer produkten (netto) per såld enhet?
Jag orkar inte räkna och jag är en stor ovän av ekonomi.
petersteindl skrev:ante_77 skrev:petersteindl skrev:
Mvh
Peter
Så vad tjänar då staten och vad tjänar han som säljer produkten (netto) per såld enhet?
Staten tjänar produktens moms och löneskatt och arbetsgivaravgifter i samband med alla inblandade från ax till limpa.![]()
Med vänlig hälsning
Peter
Skatteverket skrev:• Hobby är något du själv utövar på din fritid.
• Hobbyn är inte din huvudsakliga försörjning.
• Du utför inte arbete på uppdrag av någon annan.
Om ... verksamheten drivs självständigt, varaktigt och med vinstsyfte ska den
beskattas i inkomstslaget näringsverksamhet.
JM skrev:
Att kalla högtalarförsäljningen för hobbyverksamhet framstår som ett lönsamt tilltag men kanske inte helt etiskt.
JM
KarlXII skrev:Kan man inte ha ett företag för att det är skoj?`
Jag vet flera fritidsföretagare som knyter flugor, ger behandlingar, fixar websidor etc - allt utanför det ordinarie arbetet.
De skriver både kvitton och fakturor, men driver företagen för att de gillar det. Som en hobby, således.
En hobby de dessutom tjänar lite extra pengar på. Varför skulle man inte kunna tillverka högtalare?
Jag tycker ni är lite snäva i begreppen här. Svepande anklagelser drabbar som vanligt alla, men träffar ingen.
Om det är Ino som avses, skriv det då. Men då är det bäst att det finns rejält på fötterna vad gäller dess skatteinbetalningar annars är det bara fult förtal.
petersteindl skrev:ante_77 skrev:petersteindl skrev:
Mvh
Peter
Staten tjänar produktens moms och löneskatt och arbetsgivaravgifter i samband med alla inblandade från ax till limpa.![]()
Med vänlig hälsning
Peter
paa skrev:KarlXII skrev:Kan man inte ha ett företag för att det är skoj?`
Jag tror säkert att Ingvar Kamprad skulle pensionerat sig för länge sedan, om det inte var skoj!
Jag vet flera fritidsföretagare som knyter flugor, ger behandlingar, fixar websidor etc - allt utanför det ordinarie arbetet.
De skriver både kvitton och fakturor, men driver företagen för att de gillar det. Som en hobby, således.
En hobby de dessutom tjänar lite extra pengar på. Varför skulle man inte kunna tillverka högtalare?
Jag tycker ni är lite snäva i begreppen här. Svepande anklagelser drabbar som vanligt alla, men träffar ingen.
Om det är Ino som avses, skriv det då. Men då är det bäst att det finns rejält på fötterna vad gäller dess skatteinbetalningar annars är det bara fult förtal.
KarlXII skrev:Enligt vilken etik då?
Betalas bara skatten är det ju ett smart sätt att bedriva direktförsäljning.
Finns underlaget för att sälja produkterna så är det ju bara att tuta och köra.
Jag tror vi får se mycket mer sånt i framtiden.
FBK skrev:Blev inte lutad utan gjorde en impulsgrej när en bekant skulle köpa,en dyr läxa blev det. Och föra krig får andra göra, inte min grej och luften är fri som vi andas. Religionsfrihet kallas det visst och det är inte olagligt att kolla på dem här sidorna och se vad det finns för info om olika företag. Men att försöka försköna sådant här smakar illa i min mun, uppenbarligen inte i din och andras här.
FBK skrev:Ps. Blir verkligen förvånad över dina inlägg KarlXII.
ante_77 skrev:FBK skrev:Blev inte lutad utan gjorde en impulsgrej när en bekant skulle köpa,en dyr läxa blev det. Och föra krig får andra göra, inte min grej och luften är fri som vi andas. Religionsfrihet kallas det visst och det är inte olagligt att kolla på dem här sidorna och se vad det finns för info om olika företag. Men att försöka försköna sådant här smakar illa i min mun, uppenbarligen inte i din och andras här.
Man märker att du är märkbart påverkad av att du har haft en sur upplevelse.
Innan du sålde dina högtalare var du långt i från lika butter.
Kanske du bör köpa tillbaka högtalarna?
FBK skrev:ante_77 skrev:FBK skrev:Blev inte lutad utan gjorde en impulsgrej när en bekant skulle köpa,en dyr läxa blev det. Och föra krig får andra göra, inte min grej och luften är fri som vi andas. Religionsfrihet kallas det visst och det är inte olagligt att kolla på dem här sidorna och se vad det finns för info om olika företag. Men att försöka försköna sådant här smakar illa i min mun, uppenbarligen inte i din och andras här.
Man märker att du är märkbart påverkad av att du har haft en sur upplevelse.
Innan du sålde dina högtalare var du långt i från lika butter.
Kanske du bör köpa tillbaka högtalarna?
Du har visst inte hängt med så länge här, och det märks
petersteindl skrev:Din beräkning gäller snarast 80-talets marginalstruktur. Idag ser situationen lite annorlunda ut. Handlarna säljer och promotar inte högtalare under 50 % marginal. Ungefär samma gäller etablerade distributörer. Så, om högtalarna kostar 50 000 kr till konsument så är det 40 000 utan moms. Handlarna köper för 20 000 kr och distributör för 10 000 kr. Sedan får man kalkylera en marknadsföringskostnad på 2500 kr per högtalarpar och en bra säljorganisation skall ha 2000 kr per sålt par. Kvar blir 5500 kr. Utav det skall företaget täcka sina fasta kostnader och R&D och eventuella patentkostnader och ge en viss vinst. Tillverkningskostnaden som man köper in en produkt för måste då vara 2500 kr. En OEM tillverkare kalkylerar med 50 % marginal. Produktens verkliga tillverkningskostnad är då 1250 kr. Det är den krassa verkligheten. Det är därför man måste gå på direktförsäljning eller hoppa över ett led, exempelvis distributörsledet.
rikkitikkitavi skrev:Jag skulle inte säga att utvecklimgskostnaderna för en dyrare säng är lägre än för högtalare, men prosuktionskostnaden är betydligt högre än 1250 kr/st.
Bara materialet täcker denna kostnaden (skruv, bult, virke, lim, tyg , stålfjädrar skum)
Och tillverkning, well ihopmontering av delar som tillverkats i Baltikum, Polen, Kina, Portugal är närmare sanningen.
Ungefär som högtalare tillverkade i Sverige då.
Min farsa jobbade på en dyrsängstillverkare i femton år.
FBK skrev:Är länkarna ovan täcken på bra etik?Finns väl ingen på det här forumet som varit med länge som inte vet.
Bamsefar skrev:50% marginal för ett par högtalare i slutledet? Är det ens sant? Det gör att t.ex. Wilson Audio för 300.000 alltså bara kostar 150.000 i inköp och därmed en vinst på 150.000 enbart för säljaren - det låter som ocker och lurendrejeri....
Bamsefar skrev:50% marginal för ett par högtalare i slutledet? Är det ens sant? Det gör att t.ex. Wilson Audio för 300.000 alltså bara kostar 150.000 i inköp och därmed en vinst på 150.000 enbart för säljaren - det låter som ocker och lurendrejeri....
rikkitikkitavi skrev:Jag skulle inte säga att utvecklimgskostnaderna för en dyrare säng är lägre än för högtalare, men prosuktionskostnaden är betydligt högre än 1250 kr/st.
Bara materialet täcker denna kostnaden (skruv, bult, virke, lim, tyg , stålfjädrar skum)
Och tillverkning, well ihopmontering av delar som tillverkats i Baltikum, Polen, Kina, Portugal är närmare sanningen.
Ungefär som högtalare tillverkade i Sverige då.
Min farsa jobbade på en dyrsängstillverkare i femton år.
Chaconne skrev:Jag har själv ett förflutet från branschen dock inte längre. Jag skulle vilja säga att det är mycket svårt att i dag bedriva verksamhet som hifihandlare. Det är ingen slump att det finns försvinnande få affärer kvar mot hur det en gång såg ut.
Kundunderlaget saknas idag på ett sett som nog aldrig skådats tidigare, många saknar idag ljudanläggning. Innan Lehmann kraschen och lågkonjunkturen som följde så var det hyggligt lätt att göra affärer, men efter, var det stopp i många år.
Jag känner inte igen 50% som någon standardmarginal, hade det varit så hade det varit lite enklare att bedriva verksamhet. Branschen är behäftad med en stor mängd prövningar som gängse person inte känner till och det syns även när jag läser i tråden.
Harryup skrev:Eftersom Peter har erfarenhet i nutid och mina kunskaper har blivit några år så kan jag nog faktiskt tro att utgångspunkten är runt 50% marginal.
Det är verkligen inte så att kundantalet växer explosionsartat. Så kostnader finns för ganska många dagar då folk inte handlar HiFi, typ större delen av tiden då det är >+15°C i detta landet. På sommaren köper man lite Blutooth-högtalare och surfplattor och lite alla möjliga grejor hos Elgiganten och liknande affärer.
När det gäller högtalare så kan man ju räkna med att de finns i ett antal olika finishar så säljer man ett par så är det stor chans att man inte har dom i lager om det är lite kostsammare saker. Och sen är det ju så att folk springer runt och prutar så chansen är mycket stor att en affär görs upp med rabatter och/eller möjligen inbyten. Så risken är stor att man skaffar sig en hyllvärmare där en stor del av vinsten kanske sitter. I värsta fall sitter mer än vinsten fast i inbytet så att man får lägga ut momspengar istället för att få in några direkt.
/Harryup
Chaconne skrev:Hejsan Peter,
Självklart har tillbehör som kabel högre marginal. Jag hade god insikt i våra marginaler på de högtalare vi sålde och ingen hade ens i närheten av 50 % marginal.
Mvh
petersteindl skrev:Chaconne skrev:Hejsan Peter,
Självklart har tillbehör som kabel högre marginal. Jag hade god insikt i våra marginaler på de högtalare vi sålde och ingen hade ens i närheten av 50 % marginal.
Mvh
Så var det på den tiden. Idag är det inte så längre. Elektronik har lägre marginaler och drar ner den genomsnittliga bruttomarginalen. Högtalare, tillbehör och hörlurar (utom Bose) drar upp den. TV sänker marginalen totalt.
Chaconne skrev:Harryup skrev:Eftersom Peter har erfarenhet i nutid och mina kunskaper har blivit några år så kan jag nog faktiskt tro att utgångspunkten är runt 50% marginal.
Det är verkligen inte så att kundantalet växer explosionsartat. Så kostnader finns för ganska många dagar då folk inte handlar HiFi, typ större delen av tiden då det är >+15°C i detta landet. På sommaren köper man lite Blutooth-högtalare och surfplattor och lite alla möjliga grejor hos Elgiganten och liknande affärer.
När det gäller högtalare så kan man ju räkna med att de finns i ett antal olika finishar så säljer man ett par så är det stor chans att man inte har dom i lager om det är lite kostsammare saker. Och sen är det ju så att folk springer runt och prutar så chansen är mycket stor att en affär görs upp med rabatter och/eller möjligen inbyten. Så risken är stor att man skaffar sig en hyllvärmare där en stor del av vinsten kanske sitter. I värsta fall sitter mer än vinsten fast i inbytet så att man får lägga ut momspengar istället för att få in några direkt.
/Harryup
Min erfarenhet som baseras i nutid säger mig att om du är obunden butik så är de flesta högtalare marginalsatta betydligt under 50%
Mvh
Chaconne skrev:Jag tror också många underskattar hur lång tid det faktiskt tar i anspråk att sälja en komplett anläggning. Det var ytterst sällan det kom i någon och sa att jag vill ha den och den förstärkaren, dacen osv. Utan det var ofta frågan om en mycket långdragen affär, med flertalet bokade demonstrationer i butik, många hemlån, flertalet telefonsamtal och Installation hemma hos kund.Ju mer kostsam anläggningen var desto längre tog affären. Vid installationer från nybygge kunde det ta mer än ett år från ax till limpa. Sådant måste också tas i beaktan, man kan inte bara stirra sig blind på en marginal.
Mvh
petersteindl skrev:Chaconne skrev:Harryup skrev:Eftersom Peter har erfarenhet i nutid och mina kunskaper har blivit några år så kan jag nog faktiskt tro att utgångspunkten är runt 50% marginal.
/Harryup
Min erfarenhet som baseras i nutid säger mig att om du är obunden butik så är de flesta högtalare marginalsatta betydligt under 50%
Mvh
Så är det. Det jag pratar om är de högtalare som säljs i butik, inte om de som finns i butik. Butiker kan antingen importera själv eller tillverka eller få specialrabatt från distributör. Allt detta ger ung 50 % marginal.
Om en butik har 10 högtalarmärken så säljer butiken 3 av dessa varumärken. De andra 7 tillsammans står för mindre än 10 % av omsättningen i den specifika butiken. Så är det i de flesta hifibutiker jag kommit i kontakt med under årens lopp. Vill man vara 1:a så måste man ge marginal utöver vad de andra ger. Vill man vara 2:a så duger det med lite bättre än de andra. Vill man vara 3:a så kan det gå med samma som de andra d v s 37-40 %, men man bör ligga 1-2 % bättre eller ge marknadsföringsbidrag. Men det är meningslös sysselsättning att ligga bland de andra 7 varumärkena. Därför är 50 % marginal det som måste ges för att få försäljning i butiken. De mycket kända och större varumärkena som för tillfället har drag under galoscherna behöver inte ge sådan marginal, men nykomlingar och udda märken kommer helt enkelt inte in i de intressanta butikerna utan att öka butikernas bruttomarginal.
I USA är det än värre. Där får du dessutom betala hyra för de kvadratmeter dina produkter tar i anspråk förutom duktigt med marginal. Ofta får man betala cash för att komma in med produkter i butiken. Det har ändrat sig på de senaste 4 åren.
Med vänlig hälsning
Peter
Nattlorden skrev:Slutsats - direktförsäljning från nätet från tillverkaren själv.
Då blir min gamla tanke på demo-ställen utan försäljning avdammad igen. Någonstans att gå och få lyssna på vad man är intresserad av, utan att den som sköter stället skall ha några ekonomiska incitament från ett märke till ett annat.
Chaconne skrev:petersteindl skrev:Chaconne skrev:
Mvh
Så är det. Det jag pratar om är de högtalare som säljs i butik, inte om de som finns i butik. Butiker kan antingen importera själv eller tillverka eller få specialrabatt från distributör. Allt detta ger ung 50 % marginal.
Om en butik har 10 högtalarmärken så säljer butiken 3 av dessa varumärken. De andra 7 tillsammans står för mindre än 10 % av omsättningen i den specifika butiken. Så är det i de flesta hifibutiker jag kommit i kontakt med under årens lopp. Vill man vara 1:a så måste man ge marginal utöver vad de andra ger. Vill man vara 2:a så duger det med lite bättre än de andra. Vill man vara 3:a så kan det gå med samma som de andra d v s 37-40 %, men man bör ligga 1-2 % bättre eller ge marknadsföringsbidrag. Men det är meningslös sysselsättning att ligga bland de andra 7 varumärkena. Därför är 50 % marginal det som måste ges för att få försäljning i butiken. De mycket kända och större varumärkena som för tillfället har drag under galoscherna behöver inte ge sådan marginal, men nykomlingar och udda märken kommer helt enkelt inte in i de intressanta butikerna utan att öka butikernas bruttomarginal.
I USA är det än värre. Där får du dessutom betala hyra för de kvadratmeter dina produkter tar i anspråk förutom duktigt med marginal. Ofta får man betala cash för att komma in med produkter i butiken. Det har ändrat sig på de senaste 4 åren.
Med vänlig hälsning
Peter
De flesta kunder vill ju ha drag under galoscherna alternativet, och brukar var väldigt tveksamma till nya och okända märken som ger butiken högre marginaler. Jag kommer ihåg att jag var förvånad över att kunderna valde det märke det kände igen, framför det märke de tyckte lät bäst. Ett fenomen som återkom ofta. Exemplet avser högtalare med samma marginal. Slutsatsen är väl att reklam och recensioner i pressen trumfar den egna upplevelsen. Naturligtvis inte alltid, men i min erfarenhet, förbluffande ofta.
Mvh
FBK skrev:Chaconne skrev:petersteindl skrev:
Med vänlig hälsning
Peter
De flesta kunder vill ju ha drag under galoscherna alternativet, och brukar var väldigt tveksamma till nya och okända märken som ger butiken högre marginaler. Jag kommer ihåg att jag var förvånad över att kunderna valde det märke det kände igen, framför det märke de tyckte lät bäst. Ett fenomen som återkom ofta. Exemplet avser högtalare med samma marginal. Slutsatsen är väl att reklam och recensioner i pressen trumfar den egna upplevelsen. Naturligtvis inte alltid, men i min erfarenhet, förbluffande ofta.
Mvh
Drag under galoscherna är inte inne alls nu, osynligt ska det varaMen du har fullkomligt rätt i det du skriver att kunderna väljer hellre kända märken som är inarbetade' på den svenska marknaden och som helst också då fått bäst i test i någon tidning sedan om något annat låter bättre är inte det viktigaste. Har många gånger hört av butiker att det är svårt att sälja märken som inte funnits på den svenska marknaden länge. Kommer särskilt ihåg någon modell ifrån Infinity när de var på väg utför som fick bäst i test och som såldes mycket av, men bra lät de inte när man jämförde emot annat i liknande prisklass. En gammal jobb kollega gick på niten och när jag upplysta om att det finns mycket annat som låter bättre så tog det inte lång tid innan de bytes ut.
Flint skrev:Utvecklingen letar nya vägar och stänger till gamla som inte fungerar längre. Alla inblandade från tillverkare till slutkund får vänja sig, eller låta bli.
petersteindl skrev:Flint skrev:Utvecklingen letar nya vägar och stänger till gamla som inte fungerar längre. Alla inblandade från tillverkare till slutkund får vänja sig, eller låta bli.
Precis. Marknaden i och med Internet har helt förändrats på de senaste åren och kommer fortsatt att förändras. Nya marknader växer fram och gamla dör. Nya marknadsföringsknep ser dagens ljus.
hcl skrev:petersteindl skrev:Flint skrev:Utvecklingen letar nya vägar och stänger till gamla som inte fungerar längre. Alla inblandade från tillverkare till slutkund får vänja sig, eller låta bli.
Precis. Marknaden i och med Internet har helt förändrats på de senaste åren och kommer fortsatt att förändras. Nya marknader växer fram och gamla dör. Nya marknadsföringsknep ser dagens ljus.
Så är det och så har det nog alltid varit (mer eller mindre). Ett uppenbart problem med alla varianter är då kunderna inte ids (eller inser värdet av att) informera sig tillräckligt inför sina inköp och mer eller mindre följdaktligen sitter med ett undermåligt presterande system. Möjligen till en förhållandevis låg absolut kostnad, men ändå underpresterande i förhållande till målbild och prestanda per insatt krona.
För att nämna ett exempel på vad jag uppfattar är undervärderat bland dagens kunder så skulle jag vilja lyfta fram installationskompetens (hur rummet utformas och hur högtalarna samspelar på bästa sätt med rummet, hur utrustningen kopplas och vilka möbler som är bra att ställa hifi-utrustning på/i). Här rör det sig inte om stora utgifter utan mest om att göra ett flertal mindre signifikanta val, som tillsammans ger en nämnbar påverkan på hur bra en anläggning presterar.
Att läsa tidningar eller nät-forum ger (enligt min mening) inte tillräcklig erfarenhet för att göra ovanst. på ett nöjaktigt sätt och att köpa hifi via nätet, få det hemskickat och att bara packa upp och köra ger lång ifrån de prestanda som bra utrustning kan erbjuda.
Användare som besöker denna kategori: lemmts och 20 gäster