Moderator: Redaktörer
JM skrev:OA-principen är en sociologisk intressant fenomen. Orto-akustiska principen uppskattas av många svenskar. Stödet är klent utanför Sveriges gränser och det finns inga i tunga vetenskapliga tidskrifter med publikationer som stöder OA-principen.
Är det så att audiofiler utanför våra gränser inte fattar någonting? Eller är det så att svenska sanningar är lite bättre för svenskar?
JM
Nattlorden skrev:JM skrev:OA-principen är en sociologisk intressant fenomen. Orto-akustiska principen uppskattas av många svenskar. Stödet är klent utanför Sveriges gränser och det finns inga i tunga vetenskapliga tidskrifter med publikationer som stöder OA-principen.
Är det så att audiofiler utanför våra gränser inte fattar någonting? Eller är det så att svenska sanningar är lite bättre för svenskar?
JM
Carlsson sålde / marknadsförde sig för dåligt utomlands för att principen skulle fått fäste.... och sen är inte nödvändigtvis vardagsrum lika standardiserade som i tråksverige utomlands, så principen behöver inte nödvändigtvis funka lika bra överallt.
JM skrev:Nattlorden skrev:JM skrev:OA-principen är en sociologisk intressant fenomen. Orto-akustiska principen uppskattas av många svenskar. Stödet är klent utanför Sveriges gränser och det finns inga i tunga vetenskapliga tidskrifter med publikationer som stöder OA-principen.
JM
Carlsson sålde / marknadsförde sig för dåligt utomlands för att principen skulle fått fäste.... och sen är inte nödvändigtvis vardagsrum lika standardiserade som i tråksverige utomlands, så principen behöver inte nödvändigtvis funka lika bra överallt.
Om jag minns rätt så marknadsförde Stig högtalarna ffa i UK - utan större framgång.
JM
schmutziger skrev:JM skrev:Nattlorden skrev:
Om jag minns rätt så marknadsförde Stig högtalarna ffa i UK - utan större framgång.
JM
Ja, det var väl oa2212 som blev sågad så in i .... o dödade UK marknaden rätt ordentligt?
Fast om de är ifrån inte skandinavien så har jag sett många aussies som letat efter info. samt lite jänkers och dyskar men inte så mycket mer
JM skrev:OA-principen är en sociologisk intressant fenomen. Orto-akustiska principen uppskattas av många svenskar. Stödet är klent utanför Sveriges gränser och det finns inga i tunga vetenskapliga tidskrifter med publikationer som stöder OA-principen.
JM
schmutziger skrev:JM skrev:Nattlorden skrev:
JM
Ja, det var väl oa2212 som blev sågad så in i .... o dödade UK marknaden rätt ordentligt?
Fast om de är ifrån inte skandinavien så har jag sett många aussies som letat efter info. samt lite jänkers och dyskar men inte så mycket mer
JM skrev:schmutziger skrev:JM skrev:
JM
Men hade ytlänningarna fel?
JM
petersteindl skrev:JM skrev:schmutziger skrev:Ja, det var väl oa2212 som blev sågad så in i .... o dödade UK marknaden rätt ordentligt?
Men hade ytlänningarna fel?
JM
Japp, de hade fel!
Men det finns de som idag begriper bättre.
http://www.theabsolutesound.com/articles/larsen-model-8-loudspeaker/
http://www.theabsolutesound.com/articles/ces-2014-loudspeakers-under-15000-part-3/?page=2
http://www.larsenhifi.se/events/ces-2015-showhiglight-from-the-absolute-sound/
http://www.positive-feedback.com/Issue69/larsen8.htm
http://www.ljudochbild.se/nyheter/hogtalare/svensk-hogtalare-prisas-i-usa
Med vänlig hälsning
Peter
JM skrev:Danskar, norrmän och finnar har lyckats bättre.
JM skrev:Svenskarnas framhävande av OA-principen
JM skrev:Upprepade undersökningar visar att i varje land föredras det egenproducerade köttet mm trots att det inte finns någon vetenskaplig objektiv skillnad. I princip uppfattas utländsk kött som nästintill giftigt.
Tillskillnad från köttet finns inga vetenskapliga artiklar som visar att OA-principen är bättre eller lika bra som alternativen.
Morello skrev:Är/var 2212 flaggskeppet ur Stigs sortiment?
Morello skrev:Är/var 2212 flaggskeppet ur Stigs sortiment?
Flint skrev:Ja, jag tror att vi svenskar gick på myten om vår egen förträfflighet när det gäller OA-pricipen. Mina egna intryck av Carlssonljudet och liknande experiment typ Bose 901 m.fl. är enkla och tydliga. Bra på några enstaka punkter men övervägande trassel på resten. Sen får reklamen framställa principen hur "vetenskapligt" övertygande som helst. De subjektiva lyssningsintrycken avgör vad som funkar eller inte för en själv.
JM skrev:Kraven sjunker på objektivitet när det gäller svenskars insatser.
Nattlorden skrev:JM skrev:Kraven sjunker på objektivitet när det gäller svenskars insatser.
Inte alls säker på det. Jantelagen brukar inte appliceras på folk utifrån...
PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:JM skrev:Kraven sjunker på objektivitet när det gäller svenskars insatser.
Jag håller med, men det varierar kraftigt från område till område. Många tycker att det bara är svensk mat, svenska bilar, svenska hus, etc, som duger. På andra områden är det precis tvörtom, som du påpekar.
RogerGustavsson skrev:PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:
Jag håller med, men det varierar kraftigt från område till område. Många tycker att det bara är svensk mat, svenska bilar, svenska hus, etc, som duger. På andra områden är det precis tvörtom, som du påpekar.
Är knappast ett svenskt fenomen, den där jantelagen. De flesta länder håller sitt som bäst även om det bevisligen inte alltid är så.
PerStromgren skrev:RogerGustavsson skrev:Är knappast ett svenskt fenomen, den där jantelagen. De flesta länder håller sitt som bäst även om det bevisligen inte alltid är så.
Sant, men jantelagen brukar hävda det motsatta, väl?
RogerGustavsson skrev:PerStromgren skrev:RogerGustavsson skrev:Är knappast ett svenskt fenomen, den där jantelagen. De flesta länder håller sitt som bäst även om det bevisligen inte alltid är så.
Sant, men jantelagen brukar hävda det motsatta, väl?
Det må så vara men min erfarenhet från omvärlden säger att den kan appliceras på nästan vilken nation som helst.
Nattlorden skrev:USA, England, Frankrike, Japan, Tyskland.... nog tycker de själva att de är störst, bäst och vackrast? Ingen jantelag där inte.
RogerGustavsson skrev:Nattlorden skrev:USA, England, Frankrike, Japan, Tyskland.... nog tycker de själva att de är störst, bäst och vackrast? Ingen jantelag där inte.
Men det tycker vi svenskar också! Det är vi som vet bäst i väldigt många frågor.
SM: What do you consider to be the greatest achievement in your career?
RA: Learning and then teaching how rooms affect loudspeaker performance and how to use that information to design much better loudspeaker systems. Only a few designers have taken advantage of these simple rules. Of course, the appropriate comment to make here is: ‘There are none so blind as those who will not see.’
In late 1972, Allison left Acoustic Research and spent approximately a year studying the interaction of loudspeakers and rooms. With newfound knowledge of the effects of room boundaries on loudspeakers—now well-known as the Allison Effect "boundary dip"—he felt that he could use this knowledge in the design of a new line of loudspeakers that would address these issues, and co-founded—and became president of—Allison Acoustics, Inc. in March, 1974.
During this time, Allison also designed a new midrange and tweeter unit with exceptionally wide dispersion, and a patent was applied for this design as well.
Roy Allison continued with speaker design into the early 1990s, forming RDL (Room-Designed Loudspeakers)...
petersteindl skrev:Högtalare i bostadsrum?
Förutom Stig Carlsson var även Roy Allison tidigt ute med högtalare konstruerade för att placeras i bostadsrum d v s med begränsningsytor inkluderade. Det blommade ut efter AR-perioden. Sedan är det ju så att även Klipschorn och i viss mån Heresy var konstruerade för placering i rum där begränsningsytorna var del av högtalarna. Heresy var ursprungligen dimensionerad som centerkanalshögtalare att användas tillsammans med Klipschorn.
Roy Allison intervjuas här. http://www.avhub.com.au/features/hi-fi/roy-f-allison-interview-393922
Här är lite utdrag.SM: What do you consider to be the greatest achievement in your career?
RA: Learning and then teaching how rooms affect loudspeaker performance and how to use that information to design much better loudspeaker systems. Only a few designers have taken advantage of these simple rules. Of course, the appropriate comment to make here is: ‘There are none so blind as those who will not see.’
Jag instämmer helt i Roy Allisons svar. Han menar att högtalare som är konstruerade med vetskap om hur rummet påverkar högtalares återgivning får en möjlighet att konstrueras till att vara bättre högtalarsystem. Allison dog i mars 2016 i en ålder av 88 år. RIP.
Här är lite mer http://www.audioholics.com/news/a-tribute-to-roy-f.-allisonIn late 1972, Allison left Acoustic Research and spent approximately a year studying the interaction of loudspeakers and rooms. With newfound knowledge of the effects of room boundaries on loudspeakers—now well-known as the Allison Effect "boundary dip"—he felt that he could use this knowledge in the design of a new line of loudspeakers that would address these issues, and co-founded—and became president of—Allison Acoustics, Inc. in March, 1974.
During this time, Allison also designed a new midrange and tweeter unit with exceptionally wide dispersion, and a patent was applied for this design as well.
Roy Allison continued with speaker design into the early 1990s, forming RDL (Room-Designed Loudspeakers)...
Den fulländade OA-högtalaren har inte sett dagens ljus ännu. Det kanske blir.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:Högtalare i bostadsrum?
Med vänlig hälsning
Peter
Flint skrev:Äh, ingen vits så länge musikindustrin optimerar för direktriktade högtalare alt. billiga hörlurar. Ändra på det om du kan.
JM skrev:petersteindl skrev:Högtalare i bostadsrum?
Med vänlig hälsning
Peter
Peters ofullbordade?
JM
JM skrev:petersteindl skrev:Högtalare i bostadsrum?
Med vänlig hälsning
Peter
Peters ofullbordade?
JM
petersteindl skrev:JM skrev:petersteindl skrev:Högtalare i bostadsrum?
Med vänlig hälsning
Peter
Peters ofullbordade?
JM
Ännu icke fullbordade.
PerStromgren skrev:petersteindl skrev:JM skrev:
Peters ofullbordade?
JM
Ännu icke fullbordade.
Härligt! Ska vi hålla andan medan vi väntar eller är det för optimistiskt?
petersteindl skrev:PerStromgren skrev:petersteindl skrev:
Ännu icke fullbordade.
Härligt! Ska vi hålla andan medan vi väntar eller är det för optimistiskt?
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1864114#p1864114
Det blir med waveguides och en ganska hyfsad verkningsgrad. Den totala utstrålade energin blir 20 Hz till 20 kHz +/- 0,5 dB och varje enskild riktning oavsett riktning får samma frekvensgång.![]()
Det tar några minuter till, innan den är klar. Ska fila lite.Men du kan börja sätta på kaffet i alla fall.
Med vänlig hälsning
Peterpetersteindl skrev:petersteindl skrev:
Angående OA.
Det är på flera sätt extremt mycket svårare att få till bra OA-högtalare än en vanlig direktstrålande högtalare. ...
Vid destruktiv interferens mellan direktljud från högtalarelement och reflekterat ljud från närmaste vägg så sker det ganska stora fassprång som skiljer sig markant i olika riktningar. ....
Lyckas man helt eliminera all destruktiv interferens mellan direktljud och reflexer från närstående väggar så har man kommit över en kvalitetsnivå på OA som ännu aldrig uppnåtts, åtminstone av allt som jag hittills sett. Någon sådan högtalare har än så länge inte sett världens ljus.
Om en sådan högtalare skulle byggas så anser i alla fall jag att den fulländade Ortoakustiska högtalaren har sett dagens ljus. Dessutom fås en hel del annat roligt med på köpet som en sådan konstruktion skulle medföra.
Med vänlig hälsning
Peter
Flint skrev: Jag har aldrig sett säg OA2212 eller OA14 användas som studiomonitorer.
Morello skrev:Någons om har Stigs patentbrev etc?
Morello skrev:Ja, men inte för nedladdning.
petersteindl skrev:Det tog mig mindre än 3 minuter att söka PRV på Google, gå in på deras hemsida, klicka på patent, klicka på tjänsten patentdatabas, få upp söksidan, skriva in Stig Carlsson, få fram en drös patent och klicka på det som hade med högtalare att göra, klicka på numret vid publicerat som och voilà patentet kom upp i min mobil.
PerStromgren skrev:petersteindl skrev:Det tog mig mindre än 3 minuter att söka PRV på Google, gå in på deras hemsida, klicka på patent, klicka på tjänsten patentdatabas, få upp söksidan, skriva in Stig Carlsson, få fram en drös patent och klicka på det som hade med högtalare att göra, klicka på numret vid publicerat som och voilà patentet kom upp i min mobil.
Det där kanske är aningen för modernt för den gode Morello. Han får väl locka in sin sekreterare via snabbtelefonen och be henne göra det.
petersteindl skrev:
I princip är det sådär man inte bör göra om man vill uppnå det jag tidigare skrivit. Men den kan kanske låta ok ändå, men jag är synnerligen tveksam.
Med vänlig hälsning
Peter
paa skrev:petersteindl skrev:
I princip är det sådär man inte bör göra om man vill uppnå det jag tidigare skrivit. Men den kan kanske låta ok ändå, men jag är synnerligen tveksam.
Med vänlig hälsning
Peter
OK, men vid närmare eftertanke' med waveguide som du nämnde och hela registret med samma utstrålning så låter det som att kanske ett Synergy-horn enligt Danleys recept är det du letar efter? Du skriver ner till 20 Hz, finns det ingen frekvens som är tillräckligt låg så man kan lägga en delning till subb utan psykoakustiskt problem?
petersteindl skrev:Världens största högtalarmärke heter Bose.
Flint skrev:petersteindl skrev:Världens största högtalarmärke heter Bose.
Största högtalarmärke? På vilket sätt är dom störst?
Flint skrev:petersteindl skrev:Världens största högtalarmärke heter Bose.
Kronkan skrev:Jag bedömer att svenska produkter ofta har en fördel på hemmamarknaden. Det har ju lite med produktens kvalitéer att göra. I Sverige var det mest sålda bilmärket i juli 2016 Volvo. I USA är det ju amerikanska bilar. I grunden har det väldigt lite med produktens kvalité.
Gällande HIFi så är min erfarenhet att engelska tidningar skriver mycket om engelska produkter.
Så ett svenskt varumärke byggs ju lättare upp i Sverige och vice versa i andra länder.
Det var självklart också mera utpräglat förr då världen så att säga var större.
Nya principer har också svårare på en marknad. Det finns ju sociala konventioner om vad man skall ha. Mainstream har därför också alltid en fördel.
petersteindl skrev:Flint skrev:petersteindl skrev:Världens största högtalarmärke heter Bose.
De har störst omsättning.
Nattlorden skrev:Flint skrev:petersteindl skrev:Världens största högtalarmärke heter Bose.
Deras officiella logotyp är 7,3km lång.![]()
Flint skrev:petersteindl skrev:Flint skrev:
De har störst omsättning.
På vad? Rundstrålande högtalare? Knappast. Möjligen bilhögtalare för infällning eller något liknade dussinområde.
petersteindl skrev:Flint skrev:petersteindl skrev:De har störst omsättning.
På vad? Rundstrålande högtalare? Knappast. Möjligen bilhögtalare för infällning eller något liknade dussinområde.
Du har faktiskt fel där. Omsättningsmässigt har Bose varit den största högtalartillverkaren i Världen, minst 20 -30 år i rad. 2a är Klipsch som är störst i USA. Bose dominerade, även med sina bredstrålande högtalare. På 60-talet satte Bose ihop sina 901 i garage. Bose tog stora intryck av Stig Carlsson. Det kan man se av hur Bose med nöd och näppe kringgick Stigs patent utan att riskera stämning för patentintrång. Det hände på 70-talet och det var bl.a. sådana saker som Stig och jag diskuterade på den tiden. Det var med de rundstrålande högtalarna som Bose byggde upp sin organisation.
Mvh
Peter
Flint skrev:petersteindl skrev:Flint skrev:På vad? Rundstrålande högtalare? Knappast. Möjligen bilhögtalare för infällning eller något liknade dussinområde.
Du har faktiskt fel där. Omsättningsmässigt har Bose varit den största högtalartillverkaren i Världen, minst 20 -30 år i rad. 2a är Klipsch som är störst i USA. Bose dominerade, även med sina bredstrålande högtalare. På 60-talet satte Bose ihop sina 901 i garage. Bose tog stora intryck av Stig Carlsson. Det kan man se av hur Bose med nöd och näppe kringgick Stigs patent utan att riskera stämning för patentintrång. Det hände på 70-talet och det var bl.a. sådana saker som Stig och jag diskuterade på den tiden. Det var med de rundstrålande högtalarna som Bose byggde upp sin organisation.
Mvh
Peter
Snack! Vilka modeller har Bose sållt sådanana mängder av och för hur många dollar jämfört med konkurrenterna?
petersteindl skrev:Flint skrev:petersteindl skrev:Du har faktiskt fel där. Omsättningsmässigt har Bose varit den största högtalartillverkaren i Världen, minst 20 -30 år i rad. 2a är Klipsch som är störst i USA. Bose dominerade, även med sina bredstrålande högtalare. På 60-talet satte Bose ihop sina 901 i garage. Bose tog stora intryck av Stig Carlsson. Det kan man se av hur Bose med nöd och näppe kringgick Stigs patent utan att riskera stämning för patentintrång. Det hände på 70-talet och det var bl.a. sådana saker som Stig och jag diskuterade på den tiden. Det var med de rundstrålande högtalarna som Bose byggde upp sin organisation.
Mvh
Peter
Snack! Vilka modeller har Bose sållt sådanana mängder av och för hur många dollar jämfört med konkurrenterna?
501 och även de mindre. De sålde dåligt i Sverige och hade ingen bra distributör i Sverige på den tiden. Men Bose var största högtalarfabrikanten i Världen och har varit det i princip oavbrutet.
Mvh
Peter
Flint skrev:petersteindl skrev:Flint skrev:Snack! Vilka modeller har Bose sållt sådanana mängder av och för hur många dollar jämfört med konkurrenterna?
501 och även de mindre. De sålde dåligt i Sverige och hade ingen bra distributör i Sverige på den tiden. Men Bose var största högtalarfabrikanten i Världen och har varit det i princip oavbrutet.
Mvh
Peter
Bose 901 och 501 och 301 var hur svårsålda som helst. Jag minns.
Men lyckades dom bättre i resten av världen. Det kräver bevis.
Laila skrev:Dom är i alla fallen hyggligt stora på t.ex PA . . . typ.
Flint skrev:Möjligen bilhögtalare för infällning eller något liknade dussinområde.
Mvh
Peter
Morello skrev:petersteindl skrev:Flint skrev:På vad? Rundstrålande högtalare? Knappast. Möjligen bilhögtalare för infällning eller något liknade dussinområde.
Mvh
Peter
Var hittar man statistiken?
Morello skrev:Gäller det alla segment? Idag tillhör ju Bose avdelninegn "datorhögtalare", dvs små plastburkar och sedan en basdistorsionslåda att gömma bakom soffan.
Morello skrev:Alltså, Peter, det var du som kom med påståendet ( om att Bose är världens....) och jag undrade bara lite vad som menades och var isffrorna kommer från. Kan du inte ta följdfrågorna utan att börja tala om ersättningarn om tusentals dollar kanske du inte bör starta debatten?
petersteindl skrev:Morello skrev:Alltså, Peter, det var du som kom med påståendet ( om att Bose är världens....) och jag undrade bara lite vad som menades och var isffrorna kommer från. Kan du inte ta följdfrågorna utan att börja tala om ersättningarn om tusentals dollar kanske du inte bör starta debatten?
Det är ingen debatt. Var får du det ifrån? Menar du att vi debatterar omsättningssiffror om Bose? Att Bose är största högtalarfabrikanten sedan 30 till 40 år tillbaka är allmän kännedom. Det är inget konstigt eller nytt. De som jobbar i branschen vet normalt detta. Du verkar dock helt ovetandes. Märkligt.
Du häver ut dig i tid och otid om att andra skall leverera statistik till dig över kända ting såsom man vore din servitör. Antingen sväljer du budskapet eller också googlar du själv. Du kan ju pröva googla. Du är väl vuxen, eller? Till och med ungarna "kan själv" utom de bortskämda. Bete dig Lite mer som vuxen. Det är ett tips från mig, så slipper du von oben stämpeln.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Morello skrev:Alltså, Peter, det var du som kom med påståendet ( om att Bose är världens....) och jag undrade bara lite vad som menades och var isffrorna kommer från. Kan du inte ta följdfrågorna utan att börja tala om ersättningarn om tusentals dollar kanske du inte bör starta debatten?
Det är ingen debatt. Var får du det ifrån? Menar du att vi debatterar omsättningssiffror om Bose? Att Bose är största högtalarfabrikanten sedan 30 till 40 år tillbaka är allmän kännedom. Det är inget konstigt eller nytt. De som jobbar i branschen vet normalt detta. Du verkar dock helt ovetandes. Märkligt.
Du häver ut dig i tid och otid om att andra skall leverera statistik till dig över kända ting såsom man vore din servitör. Antingen sväljer du budskapet eller också googlar du själv. Du kan ju pröva googla. Du är väl vuxen, eller? Till och med ungarna "kan själv" utom de bortskämda. Bete dig Lite mer som vuxen. Det är ett tips från mig, så slipper du von oben stämpeln.
Mvh
Peter
Morello skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:Alltså, Peter, det var du som kom med påståendet ( om att Bose är världens....) och jag undrade bara lite vad som menades och var isffrorna kommer från. Kan du inte ta följdfrågorna utan att börja tala om ersättningarn om tusentals dollar kanske du inte bör starta debatten?
Mvh
Peter
Har du vaknat på fel sida idag?
Morello skrev:Det är ungefär den inställningen som gör att myter lever vidare. Jag säger inte att du har fel, men ingenting i det du säger visar att du har rätt.
Flint skrev:Änsålänge är Faktiskt.se inte vad jag vet ett forum enbart för branschfolk som helst vill påstå vad som helst som passar deras säljpolicy utan att bli motsagda. Men å andra sidan, vilka litar på säljare?
Kronkan skrev:Hej Peter!
Jag erkänner villigt att jag inte från början såg på saken som du gjorde.
Det kanske redan finns i första inlägget och frågeställningen en bias som påverkar att man väljer att tänka på Stig C och hans högtalare. Då blir ju mitt svar lite begränsande. Alltså är principen mera sprid än första inlägget gör gällande?
Men gällande varumärken så brukar de ju ha en hemmamarknad som är större i hemlandet. Idéer och produkter sprids ju inte heller av helt rationella skäl. Inte alltid i alla
fall.
PappaBas skrev:Knappar man in "Bose revenue" så ser man att de omsätter 3,5 miljarder dollar och har över 10k anställda.
http://www.forbes.com/companies/bose/
Intressantast var väl detta...
https://en.wikipedia.org/wiki/Bose_Corp ... _Published![]()
Fast det är väl kanske det som är vägen till framgång?
JM skrev:Peter du har vidareutvecklat OA-principen med dina ägg - vilka framgångsfaktorer ser du med dina ägg relativt alternativen?
Relativt liten storlek och väggmontering ser jag som två viktiga framgångsfaktorer.
Ljudet?
JM
Nattlorden skrev:Men är du Civ. Ing. ?
Mvh
Peter
p1plarson skrev:petersteindl skrev:Flint skrev:På vad? Rundstrålande högtalare? Knappast. Möjligen bilhögtalare för infällning eller något liknade dussinområde.
Mvh
Peter
Jag fetbumpar!
Peter, jag har funderat på ditt inlägg länge eftersom jag kommer ihåg Radio & Televisions test av 901:an som jag upplevde som
en mystisk konstruktion. Kommer inte ihåg var på nätet jag läst det, men det verkar som om flera människor (det kan naturligtvis
vara ett s.k. drev) anser att Bose oftast har orimligt billiga element i sina relativt kostsamt prissatta produkter. Men i 901:an så
fick ju kunden i vart fall många koner att sätta luften i rörelse med. Om det var för att han sparat på elementen eller bara för
att han kunde vet jag inte, men det roliga med konstruktionen var ju att det hörde till ett filter att koppla in före effektstärkaren
som kompenserade för högtalarens böljande frekvenskurva.
Det lär ju vara så att Carlsson själv var inne på det där med vikten av tidiga reflexer under en period, med en 901 var det väl
uppskattningsvis så att förhållandet mellan tidiga reflexer oxh "övrigt" ljud var 8:1.
Roligt att höra att det är fler än jag som funderat på om Bose hämtat "inspiration" här hos oss.
Sedan har vi ju klassiska Ferguson som med en och annan av sina "holkar" verkade vara inspirerade av det ortoaukustiska konceptet.
Fridens Liljer...
Stereophile skrev:Description: Moving-coil loudspeaker housing 9 full-range 4"-cone drivers arranged for 11% direct-radiated and 89% reflected sound. Supplied with variable active equalizer consolette. Nominal impedance: 8 ohms.
Svempa skrev:Alla elementen i Bose 901 är seriekopplade. De ligger på ca 1 Ohm styck resistans.