Bara svenskar som uppskattar OA-principen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

Bara svenskar som uppskattar OA-principen?

Inläggav JM » 2016-07-27 21:04

OA-principen är en sociologisk intressant fenomen. Orto-akustiska principen uppskattas av många svenskar. Stödet är klent utanför Sveriges gränser och det finns inga i tunga vetenskapliga tidskrifter med publikationer som stöder OA-principen.
Är det så att audiofiler utanför våra gränser inte fattar någonting? Eller är det så att svenska sanningar är lite bättre för svenskar?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Bara svenskar som uppskattar OA-principen?

Inläggav Nattlorden » 2016-07-27 21:17

JM skrev:OA-principen är en sociologisk intressant fenomen. Orto-akustiska principen uppskattas av många svenskar. Stödet är klent utanför Sveriges gränser och det finns inga i tunga vetenskapliga tidskrifter med publikationer som stöder OA-principen.
Är det så att audiofiler utanför våra gränser inte fattar någonting? Eller är det så att svenska sanningar är lite bättre för svenskar?

JM

Carlsson sålde / marknadsförde sig för dåligt utomlands för att principen skulle fått fäste.... och sen är inte nödvändigtvis vardagsrum lika standardiserade som i tråksverige utomlands, så principen behöver inte nödvändigtvis funka lika bra överallt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

JM

Inläggav JM » 2016-07-27 21:28

Nattlorden skrev:
JM skrev:OA-principen är en sociologisk intressant fenomen. Orto-akustiska principen uppskattas av många svenskar. Stödet är klent utanför Sveriges gränser och det finns inga i tunga vetenskapliga tidskrifter med publikationer som stöder OA-principen.

JM

Carlsson sålde / marknadsförde sig för dåligt utomlands för att principen skulle fått fäste.... och sen är inte nödvändigtvis vardagsrum lika standardiserade som i tråksverige utomlands, så principen behöver inte nödvändigtvis funka lika bra överallt.

Om jag minns rätt så marknadsförde Stig högtalarna ffa i UK - utan större framgång.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2016-07-27 21:32

JM skrev:
Nattlorden skrev:

JM

Om jag minns rätt så marknadsförde Stig högtalarna ffa i UK - utan större framgång.

JM

Ja, det var väl oa2212 som blev sågad så in i .... o dödade UK marknaden rätt ordentligt?
Fast om de är ifrån inte skandinavien så har jag sett många aussies som letat efter info. samt lite jänkers och dyskar men inte så mycket mer

JM

Inläggav JM » 2016-07-27 21:50

schmutziger skrev:
JM skrev:
Nattlorden skrev:

JM

Ja, det var väl oa2212 som blev sågad så in i .... o dödade UK marknaden rätt ordentligt?
Fast om de är ifrån inte skandinavien så har jag sett många aussies som letat efter info. samt lite jänkers och dyskar men inte så mycket mer

Men hade ytlänningarna fel?

JM

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-07-27 22:15

JM

Japp, det är entydigt så att att audiofiler utanför våra gränser inte fattar någonting! :) Men det finns vissa i USA som uppskattar Stig Carlsson och hans arbete och gillar högtalare konstruerade enligt ortoakustiska principer.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-07-27 22:18

schmutziger skrev:
JM skrev:
Nattlorden skrev:

JM

Ja, de blev sågade på 70-talets slut eller om det var i början på 80-talet. Man skall dock inte glömma att Stig Carlsson långt senare fick upprättelse och en offentlig ursäkt av tidskriften där tidningen menade att de tidigare haft fel. Jag tror det var i Hifi News.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-07-27 22:28

JM skrev:
schmutziger skrev:
JM skrev:

JM

JM

Japp, de hade fel!

Men det finns de som idag begriper bättre.

http://www.theabsolutesound.com/articles/larsen-model-8-loudspeaker/

http://www.theabsolutesound.com/articles/ces-2014-loudspeakers-under-15000-part-3/?page=2

http://www.larsenhifi.se/events/ces-2015-showhiglight-from-the-absolute-sound/

http://www.positive-feedback.com/Issue69/larsen8.htm

http://www.ljudochbild.se/nyheter/hogtalare/svensk-hogtalare-prisas-i-usa

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-07-27 23:47

Jag tycker inte man kan svara rätt eller fel här. För mig handlar det om tycke och smak som avgör vad vi köper. Tycke och smak som påverkas av en mängd externa faktorer som marknadsföring, media, trender, tradition och mycket annat. Stigs skapelser har alltid varit egensinniga till form, funktion och försökt staka sina egna vägar bland en stor mängd mer likformade produkter. Att gå mot strömmen kräver övertalningsförmåga. Och vilka förutsättningar har hans högtalare fått genom tiderna att påverka gänse uppfattningar i media, handlare, traditioner och trender hos oss konsumenter?

Vill vi vara riktigt kritiska kanske vi till och med ska fråga oss hur framgångsrik Stigs ortoakustik varit ens i Sverige? Hur stor andel ortoakustiska produkter säljs det här idag av totala mängden ljudprodukter? Hur det sett ut historiskt har jag inte full koll på, men här fyller säkert andra gärna ut med information. Visst är idéerna välvårdade här på Faktiskt.se och kanske något annat entusiastforum, men hur ser det ut hos gemene man?

Stigs ortoakustik kopplas naturligtvis specifikt till hans livsverk, hans formel var hans egen och möjligen unik. Men jag skulle vilja påstå att de generella grundprinciperna inte på något vis är eller har varit unika - att konstruera och dimensionera en högtalare för att på bästa sätt fungera som tänkt vid en uttänkt placering i ett vanligt vardagsrum. Och såna principer används tydligt eller mindre tydligt hos många tillverkare vill jag mena, så visst uppskattas principerna av fler än oss här på Faktiskt. Snell, Thiel, NHT, Beveridge, mbl är bara några bland många som konstruerar/at produkter tänkta att interagera med lyssningrummet på uttalade vis. Många andra anger precisa placeringsanvisningar för sina modeller. Även mer traditionella högtalare som Bowers&Wilkins eller KEF kan fungera utmärkt under rätt förutsättningar, när prestigemodellerna får stå fritt placerade i volymiösa miljöer så att reflexer fördröjs och rumsstödet får rätt propotioner. Samma modeller blir katastrof i små studentrum, på samma sätt som en Carlssonhögtalare kan låta vilsen fritt placerad utan väggstöd i en slottssal.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

JM

Inläggav JM » 2016-07-28 08:28

petersteindl skrev:
JM skrev:
schmutziger skrev:Ja, det var väl oa2212 som blev sågad så in i .... o dödade UK marknaden rätt ordentligt?

JM

Japp, de hade fel!

Men det finns de som idag begriper bättre.

http://www.theabsolutesound.com/articles/larsen-model-8-loudspeaker/

http://www.theabsolutesound.com/articles/ces-2014-loudspeakers-under-15000-part-3/?page=2

http://www.larsenhifi.se/events/ces-2015-showhiglight-from-the-absolute-sound/

http://www.positive-feedback.com/Issue69/larsen8.htm

http://www.ljudochbild.se/nyheter/hogtalare/svensk-hogtalare-prisas-i-usa

Med vänlig hälsning
Peter

Antalet artiklar och tyngden i artiklarna för utländskt stöd för svenska OA-principen var inte speciellt imponerande trots att det genom åren gjorts försök att till lansering utomlands. Danskar, norrmän och finnar har lyckats bättre.
Svenskarnas framhävande av OA-principen är ur sociologisksynvinkel mycket intressant.
Upprepade undersökningar visar att i varje land föredras det egenproducerade köttet mm trots att det inte finns någon vetenskaplig objektiv skillnad. I princip uppfattas utländsk kött som nästintill giftigt.
Tillskillnad från köttet finns inga vetenskapliga artiklar som visar att OA-principen är bättre eller lika bra som alternativen. Personligen är jag övertygad om dessa objektiva positiva egenskaper funnits hade dessa artiklar publicerats.
Så svenskarna som föredrar OA-principen gör detta på helt subjektiv grund. Majoriteten av icke-svenskar gör inte samma subjektiva bedömning.
Varför?

JM

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-07-28 09:37

JM skrev:Danskar, norrmän och finnar har lyckats bättre.

Med vadå? Belägg för det, tack.

JM skrev:Svenskarnas framhävande av OA-principen

Var hittar du belägg för att hela svenska folket framhävdar Stigs OA-principer (utanför Faktiskt.se och kanske något annat entusiastforum)?

JM skrev:Upprepade undersökningar visar att i varje land föredras det egenproducerade köttet mm trots att det inte finns någon vetenskaplig objektiv skillnad. I princip uppfattas utländsk kött som nästintill giftigt.
Tillskillnad från köttet finns inga vetenskapliga artiklar som visar att OA-principen är bättre eller lika bra som alternativen.

Ok. Har du några exempel på vetenskapliga artiklar som visar på att visst kött faktiskt är bättre än alternativen, trots att det inte finns några vetenskapliga objektiva skillnader mellan dem?

Jag känner mig hyggligt trygg med att har någon gjort eller skulle någon genomföra en stor internationell verenskaplig studie av vilka högtalare folk föredrar som naturtrogen återgivare av inspelad musik, som eliminerar externa påtryckningsfaktorer (marknadsföring, media, handlare etc.), så skulle majoriteten föredra högtalare dimensionerade och konstruerade för att fungera som bäst i en normal akustisk hemmamiljö. Som Carlssons OA-högtalare, eller vilken annan högtalare som helst med likartad designmålsättning.

Vad är du egentligen ute efter med denna tråd?

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-07-28 10:06

Vad är det egentligen som krävs för att ingå i en orto-akustisk princip?
Ta denna, t.ex..

Bild

Den är ju rundstrålande men använder inte enbart rummet utan även "kloten" som sitter monterade ovanför elementen. Är det en OA-högtalare?

Den spelar fint, förresten.. Hörde den för något år sedan och även om det kräver lite tillvänjning, man får ställa om vad man lyssnar efter, så blev det lätt att förlora sig i musiken.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-01 11:15

Ja, jag tror att vi svenskar gick på myten om vår egen förträfflighet när det gäller OA-pricipen. Mina egna intryck av Carlssonljudet och liknande experiment typ Bose 901 m.fl. är enkla och tydliga. Bra på några enstaka punkter men övervägande trassel på resten. Sen får reklamen framställa principen hur "vetenskapligt" övertygande som helst. De subjektiva lyssningsintrycken avgör vad som funkar eller inte för en själv. Jag gillar inte lådor som kräver anpassning av rummet/miljön för att låta hyfsat. Direktriktat ska det vara och kanske har det också med inspelningskulturen att göra. Jag har aldrig sett säg OA2212 eller OA14 användas som studiomonitorer.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-01 11:21

Är/var 2212 flaggskeppet ur Stigs sortiment?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-08-01 11:28

Morello skrev:Är/var 2212 flaggskeppet ur Stigs sortiment?

Troligt.
Det var i alla fall den mest kompletta högtalaren med s ina mängder av element.
Det var så nära att flyga man kan komma utan att lämna marken.
Senast redigerad av Perfector 2016-08-01 11:45, redigerad totalt 1 gång.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-08-01 11:41

Morello skrev:Är/var 2212 flaggskeppet ur Stigs sortiment?

I 70-talsserien.

JM

Inläggav JM » 2016-08-01 11:49

Flint skrev:Ja, jag tror att vi svenskar gick på myten om vår egen förträfflighet när det gäller OA-pricipen. Mina egna intryck av Carlssonljudet och liknande experiment typ Bose 901 m.fl. är enkla och tydliga. Bra på några enstaka punkter men övervägande trassel på resten. Sen får reklamen framställa principen hur "vetenskapligt" övertygande som helst. De subjektiva lyssningsintrycken avgör vad som funkar eller inte för en själv.

Misstänker att det är mänskligt att överskatta det egna landets förträfflighet. Kraven sjunker på objektivitet när det gäller svenskars insatser.

JM

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-08-01 12:52

JM skrev:Kraven sjunker på objektivitet när det gäller svenskars insatser.

Inte alls säker på det. Jantelagen brukar inte appliceras på folk utifrån...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-08-01 13:03

Nattlorden skrev:

Jag håller med, men det varierar kraftigt från område till område. Många tycker att det bara är svensk mat, svenska bilar, svenska hus, etc, som duger. På andra områden är det precis tvörtom, som du påpekar.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-08-01 13:17

PerStromgren skrev:
Nattlorden skrev:

Jag håller med, men det varierar kraftigt från område till område. Många tycker att det bara är svensk mat, svenska bilar, svenska hus, etc, som duger. På andra områden är det precis tvörtom, som du påpekar.

Är knappast ett svenskt fenomen, den där jantelagen. De flesta länder håller sitt som bäst även om det bevisligen inte alltid är så.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-08-01 13:20

RogerGustavsson skrev:
PerStromgren skrev:
Nattlorden skrev:

Är knappast ett svenskt fenomen, den där jantelagen. De flesta länder håller sitt som bäst även om det bevisligen inte alltid är så.

Sant, men jantelagen brukar hävda det motsatta, väl?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-08-01 13:37

Jag är övertygad om att det egentliga ljudet inte är en så avgörande faktor som de allra flesta tror. Det är inte ens det egentliga ljudet som de allra flesta hör, i betydelsen tillskriver hörselapparaten. På samma sätt som, eftersom den parallellen redan gjorts ovan, köttet inte smakar som det smakar, utan får sin karaktär av för lukt, arom och grundsmak irrelevanta faktorer. Faktorer som givetvis är relevanta - typiskt avgörande - för upplevelsen.

Blindtest av högtalare skulle uppdaga mycket av detta, om jag har rätt, men samtidigt skulle de vara delvis irrelevanta, om jag har rätt.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-08-01 13:37

PerStromgren skrev:
RogerGustavsson skrev:Är knappast ett svenskt fenomen, den där jantelagen. De flesta länder håller sitt som bäst även om det bevisligen inte alltid är så.

Det må så vara men min erfarenhet från omvärlden säger att den kan appliceras på nästan vilken nation som helst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-08-01 13:43

RogerGustavsson skrev:
PerStromgren skrev:
RogerGustavsson skrev:Är knappast ett svenskt fenomen, den där jantelagen. De flesta länder håller sitt som bäst även om det bevisligen inte alltid är så.

Det må så vara men min erfarenhet från omvärlden säger att den kan appliceras på nästan vilken nation som helst.

USA, England, Frankrike, Japan, Tyskland.... nog tycker de själva att de är störst, bäst och vackrast? Ingen jantelag där inte.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-08-01 14:09

Var glad så länge di inte fattar vad di missar därute i världen, för när de kommer på det kommer marknaden att dammsugas och det kommer bli stört omöjligt att få tag i äkta Carlsson.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-08-01 14:11

Nattlorden skrev:USA, England, Frankrike, Japan, Tyskland.... nog tycker de själva att de är störst, bäst och vackrast? Ingen jantelag där inte.

Men det tycker vi svenskar också! Det är vi som vet bäst i väldigt många frågor. Har det gått folk förbi?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-08-01 14:28

RogerGustavsson skrev:
Nattlorden skrev:USA, England, Frankrike, Japan, Tyskland.... nog tycker de själva att de är störst, bäst och vackrast? Ingen jantelag där inte.

Men det tycker vi svenskar också! Det är vi som vet bäst i väldigt många frågor.

Nä. Och vem tror du att du är som kommer här och påstår något sådant?

( :wink: )

MorganM

Inläggav MorganM » 2016-08-01 19:15

Jag har aldrig tyckt om OA.Tycker ljudet blir fas fel på något konstigt sätt.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-08-01 19:29

Personligen tycker jag att det är precis lika stor spridning på hur OA-ljud låter mellan olika rum och olika högtalare som det är när det gäller andra principer.
Generellt så tycker jag att om jag inte har gillat ljudet ifrån Carlsson så har det då ofta varit för ljust för min smak.
Men de gånger det är bra så låter det oerhört bra.

/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-01 19:41

Högtalare i bostadsrum?

Förutom Stig Carlsson var även Roy Allison tidigt ute med högtalare konstruerade för att placeras i bostadsrum d v s med begränsningsytor inkluderade. Det blommade ut efter AR-perioden. Sedan är det ju så att även Klipschorn och i viss mån Heresy var konstruerade för placering i rum där begränsningsytorna var del av högtalarna. Heresy var ursprungligen dimensionerad som centerkanalshögtalare att användas tillsammans med Klipschorn.

Roy Allison intervjuas här. http://www.avhub.com.au/features/hi-fi/roy-f-allison-interview-393922

Här är lite utdrag.

SM: What do you consider to be the greatest achievement in your career?
RA: Learning and then teaching how rooms affect loudspeaker performance and how to use that information to design much better loudspeaker systems. Only a few designers have taken advantage of these simple rules. Of course, the appropriate comment to make here is: ‘There are none so blind as those who will not see.’

Jag instämmer helt i Roy Allisons svar. Han menar att högtalare som är konstruerade med vetskap om hur rummet påverkar högtalares återgivning får en möjlighet att konstrueras till att vara bättre högtalarsystem. Allison dog i mars 2016 i en ålder av 88 år. RIP.

Här är lite mer http://www.audioholics.com/news/a-tribute-to-roy-f.-allison

In late 1972, Allison left Acoustic Research and spent approximately a year studying the interaction of loudspeakers and rooms. With newfound knowledge of the effects of room boundaries on loudspeakers—now well-known as the Allison Effect "boundary dip"—he felt that he could use this knowledge in the design of a new line of loudspeakers that would address these issues, and co-founded—and became president of—Allison Acoustics, Inc. in March, 1974.
During this time, Allison also designed a new midrange and tweeter unit with exceptionally wide dispersion, and a patent was applied for this design as well.

Roy Allison continued with speaker design into the early 1990s, forming RDL (Room-Designed Loudspeakers)...

Den fulländade OA-högtalaren har inte sett dagens ljus ännu. Det kanske blir.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-02 15:29

petersteindl skrev:Högtalare i bostadsrum?

Förutom Stig Carlsson var även Roy Allison tidigt ute med högtalare konstruerade för att placeras i bostadsrum d v s med begränsningsytor inkluderade. Det blommade ut efter AR-perioden. Sedan är det ju så att även Klipschorn och i viss mån Heresy var konstruerade för placering i rum där begränsningsytorna var del av högtalarna. Heresy var ursprungligen dimensionerad som centerkanalshögtalare att användas tillsammans med Klipschorn.

Roy Allison intervjuas här. http://www.avhub.com.au/features/hi-fi/roy-f-allison-interview-393922

Här är lite utdrag.

SM: What do you consider to be the greatest achievement in your career?
RA: Learning and then teaching how rooms affect loudspeaker performance and how to use that information to design much better loudspeaker systems. Only a few designers have taken advantage of these simple rules. Of course, the appropriate comment to make here is: ‘There are none so blind as those who will not see.’

Jag instämmer helt i Roy Allisons svar. Han menar att högtalare som är konstruerade med vetskap om hur rummet påverkar högtalares återgivning får en möjlighet att konstrueras till att vara bättre högtalarsystem. Allison dog i mars 2016 i en ålder av 88 år. RIP.

Här är lite mer http://www.audioholics.com/news/a-tribute-to-roy-f.-allison

In late 1972, Allison left Acoustic Research and spent approximately a year studying the interaction of loudspeakers and rooms. With newfound knowledge of the effects of room boundaries on loudspeakers—now well-known as the Allison Effect "boundary dip"—he felt that he could use this knowledge in the design of a new line of loudspeakers that would address these issues, and co-founded—and became president of—Allison Acoustics, Inc. in March, 1974.
During this time, Allison also designed a new midrange and tweeter unit with exceptionally wide dispersion, and a patent was applied for this design as well.

Roy Allison continued with speaker design into the early 1990s, forming RDL (Room-Designed Loudspeakers)...

Med vänlig hälsning
Peter

Äh, ingen vits så länge musikindustrin optimerar för direktriktade högtalare alt. billiga hörlurar. Ändra på det om du kan.

JM

Inläggav JM » 2016-08-02 16:09

Med vänlig hälsning
Peter

Peters ofullbordade?

JM

JM

Inläggav JM » 2016-08-02 16:13

Flint skrev:Äh, ingen vits så länge musikindustrin optimerar för direktriktade högtalare alt. billiga hörlurar. Ändra på det om du kan.

Tom flerkanalsinspelningar är mer optimerade för direktljudssterereo än flerkanalsljud.

JM

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-02 16:26

JM skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Peters ofullbordade?

JM

Tippar att han syftar på sin efter mångt och mycket numera fullbordade... Vilket tiden får utvisa.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-02 17:34

JM skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Peters ofullbordade?

JM

Ännu icke fullbordade. :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-08-02 17:49

petersteindl skrev:
JM skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Peters ofullbordade?

JM

Härligt! Ska vi hålla andan medan vi väntar eller är det för optimistiskt? 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-02 18:35

PerStromgren skrev:
petersteindl skrev:
JM skrev:
Peters ofullbordade?

JM

http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1864114#p1864114

Det blir med waveguides och en ganska hyfsad verkningsgrad. Den totala utstrålade energin blir 20 Hz till 20 kHz +/- 0,5 dB och varje enskild riktning oavsett riktning får samma frekvensgång. :)

Det tar några minuter till, innan den är klar. Ska fila lite. :P Men du kan börja sätta på kaffet i alla fall.

Med vänlig hälsning
Peter

JM

Inläggav JM » 2016-08-02 19:53

petersteindl skrev:
PerStromgren skrev:
petersteindl skrev:

http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1864114#p1864114

Det blir med waveguides och en ganska hyfsad verkningsgrad. Den totala utstrålade energin blir 20 Hz till 20 kHz +/- 0,5 dB och varje enskild riktning oavsett riktning får samma frekvensgång. :)

Det tar några minuter till, innan den är klar. Ska fila lite. :P Men du kan börja sätta på kaffet i alla fall.

Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:petersteindl skrev:
Angående OA.

Det är på flera sätt extremt mycket svårare att få till bra OA-högtalare än en vanlig direktstrålande högtalare. ...
Vid destruktiv interferens mellan direktljud från högtalarelement och reflekterat ljud från närmaste vägg så sker det ganska stora fassprång som skiljer sig markant i olika riktningar. ....
Lyckas man helt eliminera all destruktiv interferens mellan direktljud och reflexer från närstående väggar så har man kommit över en kvalitetsnivå på OA som ännu aldrig uppnåtts, åtminstone av allt som jag hittills sett. Någon sådan högtalare har än så länge inte sett världens ljus.

Om en sådan högtalare skulle byggas så anser i alla fall jag att den fulländade Ortoakustiska högtalaren har sett dagens ljus. Dessutom fås en hel del annat roligt med på köpet som en sådan konstruktion skulle medföra.

Med vänlig hälsning
Peter

Peter du verkar försöka lösa en mycket svårlöst ekvation.

Här har du ett tips från coachen.
Vill du ha 360 graders fasvändning, för att undvika destruktiva interferenser, för alla reflexers olika frekvenser behöver du en "ljussnabb" avståndsvariabel vägg samt du behöver en frekvensberoende tidskompensation för uppkomna avståndsskillnader. Då kan du även säkert fixa en fördröjning på ca 30 ms på alla reflexer så har du lätt som en plätt maximal spatial ljudupplevelse.
Eller vad tror du?

JM

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-02 21:58

Stig Carlsson var genom åren på väg i en positiv utveckling från rundstrålande högtalare som passade mono till direktriktning som mer passar stereo i sin återgivningsfilosofi.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-08-03 01:44

Flint skrev: Jag har aldrig sett säg OA2212 eller OA14 användas som studiomonitorer.

Men det har jag, hos Robert von Bahr. Han hade OA2212 som monitorer när jag var på Studie/o-besök i Djursholmsvillan.
Jag minns inte vilket år det var, men gissar på 1980-talets början
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-04 09:52

Jag tror kanske att Flint menade komersiell studio för annat än konstmusik.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-08-04 10:40

Hittade en bild på Peters prototyp:

Bild

:)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-08-04 10:52

Den har jag sett förr, hemma hos Amar! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-04 10:56

Någons om har Stigs patentbrev etc?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-04 11:05

Morello skrev:Någons om har Stigs patentbrev etc?

Jag har nog alla patentskrifter från Stig Carlsson. Finns på PRV.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-04 11:16

Ja, men inte för nedladdning.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-04 11:33

Morello skrev:Ja, men inte för nedladdning.

Har du sökt i deras register? Jag har kunnat ladda ner dessa inklusive patenten från andra länder.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-04 11:52

Det tog mig mindre än 3 minuter att söka PRV på Google, gå in på deras hemsida, klicka på patent, klicka på tjänsten patentdatabas, få upp söksidan, skriva in Stig Carlsson, få fram en drös patent och klicka på det som hade med högtalare att göra, klicka på numret vid publicerat som och voilà patentet kom upp i min mobil.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-04 15:03

paa skrev:Hittade en bild på Peters prototyp:

[ Bild ]

I princip är det sådär man inte bör göra om man vill uppnå det jag tidigare skrivit. Men den kan kanske låta ok ändå, men jag är synnerligen tveksam.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-08-04 15:33

petersteindl skrev:Det tog mig mindre än 3 minuter att söka PRV på Google, gå in på deras hemsida, klicka på patent, klicka på tjänsten patentdatabas, få upp söksidan, skriva in Stig Carlsson, få fram en drös patent och klicka på det som hade med högtalare att göra, klicka på numret vid publicerat som och voilà patentet kom upp i min mobil.

Det där kanske är aningen för modernt för den gode Morello. Han får väl locka in sin sekreterare via snabbtelefonen och be henne göra det. :mrgreen:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-04 15:47

PerStromgren skrev:
petersteindl skrev:Det tog mig mindre än 3 minuter att söka PRV på Google, gå in på deras hemsida, klicka på patent, klicka på tjänsten patentdatabas, få upp söksidan, skriva in Stig Carlsson, få fram en drös patent och klicka på det som hade med högtalare att göra, klicka på numret vid publicerat som och voilà patentet kom upp i min mobil.

Det där kanske är aningen för modernt för den gode Morello. Han får väl locka in sin sekreterare via snabbtelefonen och be henne göra det. :mrgreen:

Ok, jag gjorde det ånyå från minstationära dator och det tog mindre än 25 sekunder tills pdf var nedladdad och sparad. :)

Här är länken.
http://was.prv.se/spd/pdf/9N8_iAdLqE1hSy3t0WW1EA/SE447780.B.pdf

Håll till godo. :)

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-04 16:46

Mer

http://was.prv.se/spd/pdf/CjHcdjzuD1phSy3t0WW1EA/SE447438.B.pdf

70-talet

http://was.prv.se/spd/pdf/0a6LSuo5tDhhSy3t0WW1EA/SE387512.B.pdf

http://was.prv.se/spd/pdf/v0L2fMoeg2ZhSy3t0WW1EA/SE387511.B.pdf

60-talet

http://was.prv.se/spd/pdf/8mCEEDXwWY5hSy3t0WW1EA/SE304309.B.pdf

50-talet

http://was.prv.se/spd/pdf/ylShVyRqo2mo8KKJ4aHscA/SE176417.C1.pdf

Stig hade även patent på kolboxen i USA, GB, NL och FR som baserades på patent 176417.
US 2979149
GB 788934
NL 97567
FR 1118760

Behöver du övriga patent även från US, GB, FR, JP och DE?

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-08-04 19:08

petersteindl skrev:

[ Bild ]

I princip är det sådär man inte bör göra om man vill uppnå det jag tidigare skrivit. Men den kan kanske låta ok ändå, men jag är synnerligen tveksam.

Med vänlig hälsning
Peter

OK, men vid närmare eftertanke' med waveguide som du nämnde och hela registret med samma utstrålning så låter det som att kanske ett Synergy-horn enligt Danleys recept är det du letar efter? Du skriver ner till 20 Hz, finns det ingen frekvens som är tillräckligt låg så man kan lägga en delning till subb utan psykoakustiskt problem?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-04 20:08

paa skrev:
petersteindl skrev:

[ Bild ]

Med vänlig hälsning
Peter

OK, men vid närmare eftertanke' med waveguide som du nämnde och hela registret med samma utstrålning så låter det som att kanske ett Synergy-horn enligt Danleys recept är det du letar efter? Du skriver ner till 20 Hz, finns det ingen frekvens som är tillräckligt låg så man kan lägga en delning till subb utan psykoakustiskt problem?

Jag vet inte vad Dunley har för recept och jag vet inte på rak arm vad Synergi-horn är. Det finns väl en tråd om det om jag minns rätt? Jag vet också att Alexi skall prova någon JBL med konstant directivity i horn över ung 1 kHz. Jag kör dock eget race med helt eget recept/koncept. Jag vill inte berätta mer innan jag gjort de första proverna.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
p1plarson

Inläggav p1plarson » 2016-08-15 13:09

Vad är den ortoaukustiska principen och när uppskattar man den?

Med tanke på hur liten spridning de ortoaukustiska högtalarna haft, oavsett om man bara räknar sonab, eller om man sträcker ut sej till diverse Larsen och Steindl-ägg och kanske till och med råkar blanda in någon bättre mirsch-högtalare så är de totala försäljningssiffrorna så försvinnande små internationellt. Därför bör vi väl rimligen bör titta även på andra konstruktioner som jobbar med rummet och som inte räds reflexer, kontra produkter som är mer optimerade för ekofria rum än någonting där det vistas människor.

De flesta hötalarkonstruktörer har säkert aldrig hört talas om varken Stig eller ortoakustik. Somliga har ändå försökt arbeta med rummet. Trots detta har det funnits en lång rad högtalare från olika håll där man försökt bemästra konststycket att få det att låta även i vardagsrum och inte bara i ekofria sådana. Jag har aldrig haft förmånen att få avnjuta en JBL Paragon, men jag är övertygad om att Richard Ranger hade fått höra talas om (och fått höra) svenska ortoaukustiska högtalare så hade han direkt känt igen sej rent filosofiskt. Bland mer välkända märken har väl även B&O försökt anpassa en del "holkar" till rumsakustiken. Om dessa verkligen är exempel på ortoakustik tänker jag inte orda om, men jag anser att de definitivt är exempel på hur stora tillverkare utomlands försökt närma sej det problemområde som ortoakustiken ämnar lösa.

Sedan har vi ju det där med "normalt hem", "normalt vardagsrum" och liknande frågor. Redan här hemma kan vi ju titta i roa oss med en 40 år gammal ikeakatalog och jämföra med de miljöer vi omger oss med idag och lätt inse att rumsanpassningar för heltäckningsmattor, hav av prydnadssaker och myskuddar, bokhyllor med böcker och väggar med tavlor och fönster med gardiner inte riktigt funkar idag. Kala ytor, hårda golv, stora fönster och någon liten hård prydnadsmodul i ett hörn, möbler som är betydligt mindre pösiga och stoppade än motsvarande för 40 år sedan. Jämför vi sedan med vardagsrum i Ossaka, Leeds, Orlando för att ta tre exempel med olika möbelmode och med tillräckligt stor medelklass att göra massproduktion av högtalare gångbar. Med detta sagt att vi måste anta att en utländsk ortoaukustisk bör vara annorlunda än vår svenska och för den delen har det väl hänt en del mellan Oa-6, Oa-12, Oa-52 och dagens Bremen 3d8, redan här hemma och mellan alla dessa exempel.

Fridens liljer.
från audiofil till en massa ljudfil(er)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2016-08-15 16:25

Jag bedömer att svenska produkter ofta har en fördel på hemmamarknaden. Det har ju lite med produktens kvalitéer att göra. I Sverige var det mest sålda bilmärket i juli 2016 Volvo. I USA är det ju amerikanska bilar. I grunden har det väldigt lite med produktens kvalité.

Gällande HIFi så är min erfarenhet att engelska tidningar skriver mycket om engelska produkter.

Så ett svenskt varumärke byggs ju lättare upp i Sverige och vice versa i andra länder.

Det var självklart också mera utpräglat förr då världen så att säga var större.

Nya principer har också svårare på en marknad. Det finns ju sociala konventioner om vad man skall ha. Mainstream har därför också alltid en fördel.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-15 16:56

Världens största högtalarmärke heter Bose. De har byggt högtalare för bruk i bostadsrum där de förespråkat en viss kvot mellan direktljud och reflexer. Så extremt okänt är inte begreppen. Allison är ytterligare ett högtalarmärke där högtalarna utvecklats med tanke på reflexer från rummets begränsningsytor. Gamla Beveridge likaså.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-15 20:13

petersteindl skrev:Världens största högtalarmärke heter Bose.

Största högtalarmärke? På vilket sätt är dom störst?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-08-15 20:16

Flint skrev:

Deras officiella logotyp är 7,3km lång. 8) :mrgreen:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-15 20:26

Flint skrev:

De har störst omsättning.

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2016-08-15 20:32

Kronkan skrev:Jag bedömer att svenska produkter ofta har en fördel på hemmamarknaden. Det har ju lite med produktens kvalitéer att göra. I Sverige var det mest sålda bilmärket i juli 2016 Volvo. I USA är det ju amerikanska bilar. I grunden har det väldigt lite med produktens kvalité.

Gällande HIFi så är min erfarenhet att engelska tidningar skriver mycket om engelska produkter.

Så ett svenskt varumärke byggs ju lättare upp i Sverige och vice versa i andra länder.

Det var självklart också mera utpräglat förr då världen så att säga var större.

Nya principer har också svårare på en marknad. Det finns ju sociala konventioner om vad man skall ha. Mainstream har därför också alltid en fördel.

Mest sålda bilen i USA är Toyota Camry.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-15 20:52

petersteindl skrev:
Flint skrev:

På vad? Rundstrålande högtalare? Knappast. Möjligen bilhögtalare för infällning eller något liknade dussinområde.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-15 20:54

Nattlorden skrev:
Flint skrev:

Deras officiella logotyp är 7,3km lång. 8) :mrgreen:

Ungefär min tanke, men jag höftade till med 3km längs en bergsslutning. Rundstrålande - tjohej - flum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-15 21:24

Flint skrev:
petersteindl skrev:
Flint skrev:

På vad? Rundstrålande högtalare? Knappast. Möjligen bilhögtalare för infällning eller något liknade dussinområde.

Du har faktiskt fel där. Omsättningsmässigt har Bose varit den största högtalartillverkaren i Världen, minst 20 -30 år i rad. 2a är Klipsch som är störst i USA. Bose dominerade, även med sina bredstrålande högtalare. På 60-talet satte Bose ihop sina 901 i garage. Bose tog stora intryck av Stig Carlsson. Det kan man se av hur Bose med nöd och näppe kringgick Stigs patent utan att riskera stämning för patentintrång. Det hände på 70-talet och det var bl.a. sådana saker som Stig och jag diskuterade på den tiden. Det var med de rundstrålande högtalarna som Bose byggde upp sin organisation.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-15 21:30

petersteindl skrev:
Flint skrev:
petersteindl skrev:De har störst omsättning.

Du har faktiskt fel där. Omsättningsmässigt har Bose varit den största högtalartillverkaren i Världen, minst 20 -30 år i rad. 2a är Klipsch som är störst i USA. Bose dominerade, även med sina bredstrålande högtalare. På 60-talet satte Bose ihop sina 901 i garage. Bose tog stora intryck av Stig Carlsson. Det kan man se av hur Bose med nöd och näppe kringgick Stigs patent utan att riskera stämning för patentintrång. Det hände på 70-talet och det var bl.a. sådana saker som Stig och jag diskuterade på den tiden. Det var med de rundstrålande högtalarna som Bose byggde upp sin organisation.

Mvh
Peter

Snack! Vilka modeller har Bose sålt sådanana mängder av och för hur många dollar jämfört med konkurrenterna?
Och har dessutom skräpet varit rundstrålande?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-15 21:37

Flint skrev:
petersteindl skrev:
Flint skrev:På vad? Rundstrålande högtalare? Knappast. Möjligen bilhögtalare för infällning eller något liknade dussinområde.

Mvh
Peter

Snack! Vilka modeller har Bose sållt sådanana mängder av och för hur många dollar jämfört med konkurrenterna?

501 och även de mindre. De sålde dåligt i Sverige och hade ingen bra distributör i Sverige på den tiden. Men Bose var största högtalarfabrikanten i Världen och har varit det i princip oavbrutet.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-15 21:40

petersteindl skrev:
Flint skrev:
petersteindl skrev:Du har faktiskt fel där. Omsättningsmässigt har Bose varit den största högtalartillverkaren i Världen, minst 20 -30 år i rad. 2a är Klipsch som är störst i USA. Bose dominerade, även med sina bredstrålande högtalare. På 60-talet satte Bose ihop sina 901 i garage. Bose tog stora intryck av Stig Carlsson. Det kan man se av hur Bose med nöd och näppe kringgick Stigs patent utan att riskera stämning för patentintrång. Det hände på 70-talet och det var bl.a. sådana saker som Stig och jag diskuterade på den tiden. Det var med de rundstrålande högtalarna som Bose byggde upp sin organisation.

Mvh
Peter

Snack! Vilka modeller har Bose sållt sådanana mängder av och för hur många dollar jämfört med konkurrenterna?

501 och även de mindre. De sålde dåligt i Sverige och hade ingen bra distributör i Sverige på den tiden. Men Bose var största högtalarfabrikanten i Världen och har varit det i princip oavbrutet.

Mvh
Peter

Bose 901 och 501 och 301 var hur svårsålda som helst. Jag minns.
301 var nog den mest prisvärda av dom. Den minst misslyckade.
Men lyckades dom bättre i resten av världen. Det kräver bevis.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-15 22:04

Dom är i alla fallen hyggligt stora på t.ex PA . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-15 22:08

Flint skrev:
petersteindl skrev:
Flint skrev:Snack! Vilka modeller har Bose sållt sådanana mängder av och för hur många dollar jämfört med konkurrenterna?

Mvh
Peter

Bose 901 och 501 och 301 var hur svårsålda som helst. Jag minns.
Men lyckades dom bättre i resten av världen. Det kräver bevis.

Bose gick inte att sälja i Sverige. Det var Stig Carlsson med Sonab. I övriga världen var det tvärtom. Bose slog i höjden på 80-talet med PA-system. Gissa vilken modell som kom att dominera PA? Jo det var 901. Det du. De fick avgasrör och vändes så att 9 element i vinkel riktades mot publiken. Bilstereo var inte Bose grej. Bilstereo var Pioneer. Studio var JBL. Sedermera kom B&W in i studiosammanhang inom akustiska upptagningar. Du kräver bevis. Bose omsatte kring 2 MUSD. Det var en enskild firma och svår att få data på, men Forbes hade data. Professor. Amar Bose var den enda inom Audio på Forbes dollarmiljardärlista och Bose var klassad högt. B&W omsatte kring 1,4 MSEK i jämförelse och var mindre än B&O gällande högtalare. Klipsch och JBL har varit stora och Klipsch är det fortfarande. En intressant sak med Amar Bose var att han gav bort hela sin personliga förmögenhet till Universitet i USA och då menar jag 100 % av sin förmögenhet och då var han pank och föll från Forbes listan. Året därpå var han också borta, men 2år efter var Amar Bose åter dollarmiljardär och en av de 400 rikaste i världen. Det blev han på rundstrålande högtalare. Det är bara att gilla läget.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-15 22:15

Laila skrev:Dom är i alla fallen hyggligt stora på t.ex PA . . . typ.

Ja Bose blev dominant på PA. På disco däremot var det först JBL och sen Cerwin Vega.

Jag har även fått omsättningsuppgifter från Wille Lilliehöök som importerade Cerwin på den tiden.

Mvh
Peter

JM

Inläggav JM » 2016-08-15 22:34

Hade ett par 901 typ II på 1980-talet som jag uppfattade som bättre än OA högtalare men klart sämre än mina Altec -JBL monitorer.
I ett stort rum med ca 30 ms fördröjda reflexer, kort lyssningsavstånd ca 3.5 m och några hundra watt i förstärkaren kunde ljudet vara ok.
Trots detta har jag ett par moderna 901 typ VI i garderoben. Ljudet är fruktansvärt dåligt.
Hemligheten att Bose säljer är nog storleken.
När jag råkar komma hem med några nya högtalare brukar hustrun föreslå att det vore bättre med ett par typ 901or.

JM

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-08-16 08:13

Flint skrev:Möjligen bilhögtalare för infällning eller något liknade dussinområde.

Numera återfinns varumärket Bose även i bilar. Billjud i form av installation från fabrik finns även med varumärken som Burmester, Harman-Kardon, JBL, Bang Olufsen, Scan-Speak m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2016-08-16 09:01

Har lite tidsbrist men här är bilförsäljningen i USA i juli 2016.

Ford F - Series PU 65,657
Chevrolet Silverado PU 54,116
Dodge Ram PU 39,827
Honda CR-V 36,017
Toyota Camry 34,122

http://online.wsj.com/mdc/public/page/2 ... sales.html

Men Toyota är världens största bilmärke.
...........................................................................

I viss mån är ju frågan dock historisk. Internet, handelsavtal och kraftigt ökande världshandel ändrar stegvis marknadernas logik. Men fortfarande så har väl ofta en tillverkare en fördel på sin hemmamarknad.

Peter! Jag menar inte att principen behöver vara helt okänd. Men det är ju inte så att det enbart är en varas kvalité som påverkar dess försäljning på olika marknader. Så är det ju inte.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-16 09:23

petersteindl skrev:
Flint skrev:

Mvh
Peter

Var hittar man statistiken?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-16 09:37

Morello skrev:
petersteindl skrev:
Flint skrev:På vad? Rundstrålande högtalare? Knappast. Möjligen bilhögtalare för infällning eller något liknade dussinområde.

Mvh
Peter

Var hittar man statistiken?

Du får söka själv. Det är allmänt känt i branschen att Bose är största högtalartillverkaren och har varit så sedan 70/80-talet. Omsättningen jag tidigare sett ligger kring 1,8-2 MUSD. De har år 2014 ökat till 3,4 MUSD och år 2015 verkar vara 3,5 MUSD. Börja med att titta på Wiki. Förslagsvis engelska 8) Gillar ni inte statistiken så kan ni ju alltid tweaka den lite godtyckligt enligt ert eget tycke och smak på Svenska Wiki :) Det har jag hört är populärt i dessa dagar.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-16 09:45

Gäller det alla segment? Idag tillhör ju Bose avdelninegn "datorhögtalare", dvs små plastburkar och sedan en basdistorsionslåda att gömma bakom soffan.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-16 10:03

Morello skrev:Gäller det alla segment? Idag tillhör ju Bose avdelninegn "datorhögtalare", dvs små plastburkar och sedan en basdistorsionslåda att gömma bakom soffan.

Den statistiken du begär kostar 8 000 - 20 000 USD. Är du beredd att betala det? Det finns institut som saluför marknadsundersökningar och en del av siffrorna kommer från Consumer Electronics Association CEA som är ett branschorgan där medlemmarna årligen ger sin statistik och delar av redovisning.

Köper man statistik för dyra pengar så bokas det som IP och det lämnas inte ut utan styrelsebeslut. Det man officiellt och utan kostnad hittar på nätet är officiellt och utan ekonomiskt värde.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-16 10:53

Alltså, Peter, det var du som kom med påståendet ( om att Bose är världens....) och jag undrade bara lite vad som menades och var isffrorna kommer från. Kan du inte ta följdfrågorna utan att börja tala om ersättningarn om tusentals dollar kanske du inte bör starta debatten?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-16 11:35

Morello skrev:Alltså, Peter, det var du som kom med påståendet ( om att Bose är världens....) och jag undrade bara lite vad som menades och var isffrorna kommer från. Kan du inte ta följdfrågorna utan att börja tala om ersättningarn om tusentals dollar kanske du inte bör starta debatten?

Det är ingen debatt. Var får du det ifrån? Menar du att vi debatterar omsättningssiffror om Bose? Att Bose är största högtalarfabrikanten sedan 30 till 40 år tillbaka är allmän kännedom. Det är inget konstigt eller nytt. De som jobbar i branschen vet normalt detta. Du verkar dock helt ovetandes. Märkligt.

Du häver ut dig i tid och otid om att andra skall leverera statistik till dig över kända ting såsom man vore din servitör. Antingen sväljer du budskapet eller också googlar du själv. Du kan ju pröva googla. Du är väl vuxen, eller? Till och med ungarna "kan själv" utom de bortskämda. Bete dig Lite mer som vuxen. Det är ett tips från mig, så slipper du von oben stämpeln.

Mvh
Peter

JM

Inläggav JM » 2016-08-16 11:45

petersteindl skrev:
Morello skrev:Alltså, Peter, det var du som kom med påståendet ( om att Bose är världens....) och jag undrade bara lite vad som menades och var isffrorna kommer från. Kan du inte ta följdfrågorna utan att börja tala om ersättningarn om tusentals dollar kanske du inte bör starta debatten?

Det är ingen debatt. Var får du det ifrån? Menar du att vi debatterar omsättningssiffror om Bose? Att Bose är största högtalarfabrikanten sedan 30 till 40 år tillbaka är allmän kännedom. Det är inget konstigt eller nytt. De som jobbar i branschen vet normalt detta. Du verkar dock helt ovetandes. Märkligt.

Du häver ut dig i tid och otid om att andra skall leverera statistik till dig över kända ting såsom man vore din servitör. Antingen sväljer du budskapet eller också googlar du själv. Du kan ju pröva googla. Du är väl vuxen, eller? Till och med ungarna "kan själv" utom de bortskämda. Bete dig Lite mer som vuxen. Det är ett tips från mig, så slipper du von oben stämpeln.

Mvh
Peter

Finner det helt rimligt om du Peter eller någon annan kommer med ett intressant i sammanhanget potentiellt relevant påstående kan belägga att det är sant och att det inte bara är fria fantasier.

JM

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-16 12:02

petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Har du vaknat på fel sida idag? :?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-16 12:38

Morello skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Har du vaknat på fel sida idag? :?

Jag har vaknat på rätt sida. Det är kanske dags för dig att du också börjar vakna på rätt sida. :)

Då jag umgås med fackfolk i branschen så blir folk förbannade om jag skulle köra upp statistik i ansiktet på dem för att visa att Bose är marknadsledande inom högtalare. Anledningen till detta är att de skulle anse att de blir behandlade som mindre vetande idioter om jag så gjorde. De är inga idioter. De kan branschen och vilka som är marknadsledande och varför.

Det vore lika illa som att jag skulle plocka fram en bevisföring gentemot lärare på tekniska högskolor att jorden är rund och inte platt. De skulle med rätta bli förbannade.

Det som förvånar mig är att du väljer tvärtom.

Så jäkla konstigt är det inte att Bose varit marknadsledande på högtalare sedan lång tid tillbaka där deras motto är better sound through research. Morello, detta är vanlig skåpmat. Och det är det även om du anser att det inte skulle vara så.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-16 12:41

Det är ungefär den inställningen som gör att myter lever vidare. Jag säger inte att du har fel, men ingenting i det du säger visar att du har rätt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2016-08-16 12:58

Hej Peter!

Jag erkänner villigt att jag inte från början såg på saken som du gjorde.

Det kanske redan finns i första inlägget och frågeställningen en bias som påverkar att man väljer att tänka på Stig C och hans högtalare. Då blir ju mitt svar lite begränsande. Alltså är principen mera sprid än första inlägget gör gällande?

Men gällande varumärken så brukar de ju ha en hemmamarknad som är större i hemlandet. Idéer och produkter sprids ju inte heller av helt rationella skäl. Inte alltid i alla
fall.
Senast redigerad av Kronkan 2016-08-16 13:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-08-16 13:00

Änsålänge är Faktiskt.se inte vad jag vet ett forum enbart för branschfolk som helst vill påstå vad som helst som passar deras säljpolicy utan att bli motsagda. Men å andra sidan, vilka litar på säljare?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-16 13:08

Morello skrev:Det är ungefär den inställningen som gör att myter lever vidare. Jag säger inte att du har fel, men ingenting i det du säger visar att du har rätt.

Morello, är detta ditt lilla försök att föra ett resonemang i det du kallar för debatt?

Om jag har rätt så har du fel och då har du ställt dig på den sida som försöker ersätta sanning med lögn och du försöker tuta i andra att de skall tro på det du försöker påstå. Det duger inte, Morello. Siffror finns svart på vitt och har funnits genom alla åren. Bara för att du inte har siffrorna och inte har varit med på den tiden det begav sig så blir inte din avsaknad av fakta att fakta inte skulle existera.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-16 13:09

Ge dig Peter! Jag har inte påstått någonting, utan undrade var siffrorna kommer från.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-16 13:11

Flint skrev:Änsålänge är Faktiskt.se inte vad jag vet ett forum enbart för branschfolk som helst vill påstå vad som helst som passar deras säljpolicy utan att bli motsagda. Men å andra sidan, vilka litar på säljare?

Du var väl säljare då du jobbade i branschen, eller? Man kan ju välja vem man skall lita på. Jag väljer att lita på de siffror som funnits genom åren.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-16 13:17

Kronkan skrev:Hej Peter!

Jag erkänner villigt att jag inte från början såg på saken som du gjorde.

Det kanske redan finns i första inlägget och frågeställningen en bias som påverkar att man väljer att tänka på Stig C och hans högtalare. Då blir ju mitt svar lite begränsande. Alltså är principen mera sprid än första inlägget gör gällande?

Men gällande varumärken så brukar de ju ha en hemmamarknad som är större i hemlandet. Idéer och produkter sprids ju inte heller av helt rationella skäl. Inte alltid i alla
fall.

Det är helt ok. Det är inte många som gör. Man har lätt att förbise det självklara. Även Stig Carlsson visste om att Bose hade tagit hem spelet angående försäljning av högtalare utvecklade att fungera i bostadsrum d v s inklusive begränsningsytor.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-08-16 13:19

Knappar man in "Bose revenue" så ser man att de omsätter 3,5 miljarder dollar och har över 10k anställda.
http://www.forbes.com/companies/bose/

Intressantast var väl detta...
https://en.wikipedia.org/wiki/Bose_Corp ... _Published :roll:

Fast det är väl kanske det som är vägen till framgång?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-16 14:26

PappaBas skrev:Knappar man in "Bose revenue" så ser man att de omsätter 3,5 miljarder dollar och har över 10k anställda.
http://www.forbes.com/companies/bose/

Intressantast var väl detta...
https://en.wikipedia.org/wiki/Bose_Corp ... _Published :roll:

Fast det är väl kanske det som är vägen till framgång?

Bra där. Precis vad jag sökte på då jag fick fram senaste omsättningen. Bose har valt strategi och det har visat sig vara helt rätt strategi. Medans Stig Carlsson fick Kalkonpriset och levde senaste åren i armod så var Amar Bose en av de rikaste i världen och kunde ge mer än 20 miljarder kronor till högskolor för forskning. Det är fakta och facit. Ett annat faktum är att B&W koncernen är sålt till en amerikansk investerargrupp. B&W är ungefär 25 ggr mindre än Bose men ändå en av de största högtalartillverkarna i världen.

Mvh
Peter

JM

Inläggav JM » 2016-08-16 14:58

Peter du har vidareutvecklat OA-principen med dina ägg - vilka framgångsfaktorer ser du med dina ägg relativt alternativen?

Relativt liten storlek och väggmontering ser jag som två viktiga framgångsfaktorer.

Ljudet?

JM

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-16 15:58

JM skrev:Peter du har vidareutvecklat OA-principen med dina ägg - vilka framgångsfaktorer ser du med dina ägg relativt alternativen?

Relativt liten storlek och väggmontering ser jag som två viktiga framgångsfaktorer.

Ljudet?

JM

Tackar. Jag skall ge ett snabbt och kortfattat svar. Jag är på Kreta och just nu på rummet för att ta på badbrallorna och gå ner och bada i havet. Har nyss käkat lunch och inmundigat två kalla öl.
Jag vill helst ha högtalarna mitt emot varandra på varsin sidovägg. Jag kom först i kontakt med denna typ av placering år 1975 då jag först såg Harold Beveridge med sina högtalare. Jag tyckte först att det såg perverst ut. Men jag gav placeringen en chans med mina OA-6 typ1. Ljudet var som en smärre shock. Då insåg jag fördelarna. Sedan provade jag med mina OA-116, men med högerhögtalare på vänster vägg och vice versa.

Glad i hågen berättade jag detta för Stig, precis såsom jag alltid berättade om alla tester jag gjorde. Stig log och berättade att den placeringen var ingen nyhet. Den fanns redan 1966 i Sonabs gamla broschyr på OA-5. Stig var aldrig så förtjust i denna placering men ljudmässigt hade han ingen kommentar. Han ansåg att få kunde placera sina högtalare så.

Jag har i många år levt med stora hörnhorn där jag satt på långväggen. Det är också ett alternativ som får utgöra grunden för nästa serie. För mig är placering på varsin sidovägg den vägen man skall gå för att utveckla OA och det innefattar hörnen. Använder man hörnen så binder man ihop Stigs och mitt koncept i ett.

Jag vill passa på att berätta att Stig byggde subwoofers i betong för hörnplacering och med 15" bas redan i slutet på 40-talet. Det är heller ingen nyhet för Stig. :)

Sedan vill jag helst ha mellanregister och diskantelement i öronhöjd. OA-51 var så, samt många andra av hans OA-modeller. Jag dimensionerar basen annorlunda mot Stig. Jag prioriterar direktljudet mer än vad Stig gjorde, förutom på hans trevägare som aldrig blev klara. Där byggde han ju också upp hörn som han placerade bas och mellanregister i.

Jag har andra egenskaper i mitt mellanregisterelement än vad Stig hade. Jag har lägre distorsion och mer rundstrålande.

Jag har betydligt bättre mätmetoder än vad Stig någonsin förfogade över.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-08-16 16:31

Men är du Civ. Ing. ? :mrgreen:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-08-16 18:00

Nattlorden skrev:Men är du Civ. Ing. ? :mrgreen:

Nej, men jag känner Sivan. :) Räcker det?

Amar Bose var Bachelor Of Science och filosofie dockor samt Professor på MIT i mer än 45 år.

Jag är en glad teknolog. Jag har två anställda civ.ing. En är Lilltroll. :)

Tillsammans trollar vi fram fina saker.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
p1plarson

Inläggav p1plarson » 2016-09-22 12:12

petersteindl skrev:
Flint skrev:

Mvh
Peter

Jag fetbumpar!

Peter, jag har funderat på ditt inlägg länge eftersom jag kommer ihåg Radio & Televisions test av 901:an som jag upplevde som
en mystisk konstruktion. Kommer inte ihåg var på nätet jag läst det, men det verkar som om flera människor (det kan naturligtvis
vara ett s.k. drev) anser att Bose oftast har orimligt billiga element i sina relativt kostsamt prissatta produkter. Men i 901:an så
fick ju kunden i vart fall många koner att sätta luften i rörelse med. Om det var för att han sparat på elementen eller bara för
att han kunde vet jag inte, men det roliga med konstruktionen var ju att det hörde till ett filter att koppla in före effektstärkaren
som kompenserade för högtalarens böljande frekvenskurva.

Det lär ju vara så att Carlsson själv var inne på det där med vikten av tidiga reflexer under en period, med en 901 var det väl
uppskattningsvis så att förhållandet mellan tidiga reflexer oxh "övrigt" ljud var 8:1.

Roligt att höra att det är fler än jag som funderat på om Bose hämtat "inspiration" här hos oss.

Sedan har vi ju klassiska Ferguson som med en och annan av sina "holkar" verkade vara inspirerade av det ortoaukustiska konceptet.

Fridens Liljer...
från audiofil till en massa ljudfil(er)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-22 14:06

p1plarson skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Jag fetbumpar!

Peter, jag har funderat på ditt inlägg länge eftersom jag kommer ihåg Radio & Televisions test av 901:an som jag upplevde som
en mystisk konstruktion. Kommer inte ihåg var på nätet jag läst det, men det verkar som om flera människor (det kan naturligtvis
vara ett s.k. drev) anser att Bose oftast har orimligt billiga element i sina relativt kostsamt prissatta produkter. Men i 901:an så
fick ju kunden i vart fall många koner att sätta luften i rörelse med. Om det var för att han sparat på elementen eller bara för
att han kunde vet jag inte, men det roliga med konstruktionen var ju att det hörde till ett filter att koppla in före effektstärkaren
som kompenserade för högtalarens böljande frekvenskurva.

Det lär ju vara så att Carlsson själv var inne på det där med vikten av tidiga reflexer under en period, med en 901 var det väl
uppskattningsvis så att förhållandet mellan tidiga reflexer oxh "övrigt" ljud var 8:1.

Roligt att höra att det är fler än jag som funderat på om Bose hämtat "inspiration" här hos oss.

Sedan har vi ju klassiska Ferguson som med en och annan av sina "holkar" verkade vara inspirerade av det ortoaukustiska konceptet.

Fridens Liljer...

Vad menas med "övrigt" ljud? Med totalt 9 likadana element så blir det 1/9 direktljud och 8/9 reflekterat. 11 % direktljud och 89 % reflekterat. Jag undrar dock om alla element har samma impedans och om alla 9 var/är parallellkopplade? I så fall bör varje element vara med hög impedans, kanske 9*8 = 72 ohm/st?

Bose 901 säljs fortfarande på Bose hemsida. :)

Stereophile skrev:Description: Moving-coil loudspeaker housing 9 full-range 4"-cone drivers arranged for 11% direct-radiated and 89% reflected sound. Supplied with variable active equalizer consolette. Nominal impedance: 8 ohms.

Vad gäller Stig Carlsson så insåg han vikten av tidiga reflexer, både vid inspelning och uppspelning, från 40-talet och ända till hans frånfälle 1997.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
Svempa

Inläggav Svempa » 2016-09-22 18:35

Alla elementen i Bose 901 är seriekopplade. De ligger på ca 1 Ohm styck resistans.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-09-22 20:57

Svempa skrev:Alla elementen i Bose 901 är seriekopplade. De ligger på ca 1 Ohm styck resistans.

Aha, tackar för info. :)

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2016-09-22 22:17

" Jag har i många år levt med stora hörnhorn där jag satt på långväggen. "
Peter kan du berätta lite mer om dessa horn ?
Det vore roligt och spännande att veta lite mer.

Återgå till Generellt om hifi