Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Det börjar närma sig Arken - vilka ska till Göteborg?
Allt sedan 1994 har hifi-entusiaster vartannat år vallfärdat till Arkens hotell och konferensanläggning på Hisingen i Göteborg, men så inte 2016. När Göteborg Hifi-Show slår upp portarna klockan 10:00 lördagen 17 september, är det två hotell nere på stan som gäller: Elite Park Avenue samt Scandic Opalen, som båda var mässhotell även när mässan hölls för två år sedan. Tack och på eventuellt återseende säger vi till Arken, och så undrar vi om man kommer fortsätta säga Arken-mässan, ungefär som Dex-cupen i bandy fick fortsätta heta så även sedan den döpts om till SJ World Cup för en herrans massa år sedan...
Morello skrev:Aha, så den mässa som konkurrerade med Arken är den enda som finns kvar?
sportbilsentusiasten skrev:Jag ska dit som vanligt
JM skrev:Hänger gärna på. Samåkning från Stockholm?
JM
Morello skrev:sportbilsentusiasten skrev:Jag ska dit som vanligt
Kul, då ses vi. Vore ju kul om faktiskt-gubbarna kunde ses och svbinga en öl.
MichaelG skrev:Jag ska till mässan med min son som (nästan) är lika stor välljudsnerd som jag. Han har vid 20 års ålder en anläggning jag bara kunde drömma om i hans ålder. Så jag känner att jag tagit mitt faderliga ansvar och uppfostrat min son till att veta vad som är väsentligt i livet.
MichaelG skrev:Jag ska till mässan med min son som (nästan) är lika stor välljudsnerd som jag. Han har vid 20 års ålder en anläggning jag bara kunde drömma om i hans ålder. Så jag känner att jag tagit mitt faderliga ansvar och uppfostrat min son till att veta vad som är väsentligt i livet.
sportbilsentusiasten skrev:MichaelG skrev:Jag ska till mässan med min son som (nästan) är lika stor välljudsnerd som jag. Han har vid 20 års ålder en anläggning jag bara kunde drömma om i hans ålder. Så jag känner att jag tagit mitt faderliga ansvar och uppfostrat min son till att veta vad som är väsentligt i livet.
Bra!
Jag försöker göra likadant
Vallejos skrev:Om extra tid finnes så rekommenderar jag starkt ett besök på Radiomuseet i Göteborg. Det ligger i Lindholmen på hisingssidan.
Se mina bilder från museet här: viewtopic.php?f=9&t=64011
Länk till museet: http://wordpress.radiomuseet.se
Morello skrev:Några här som ska ut och äta elelr ta en öl på fredag och lördag?
Jag kommer ned på fredag och bor på Opalen.
Morello skrev:Nä, man tycker ju det.
Verkar dyrt som sören med tåget så jag tar nog bilen ned.
Alexi skrev:Morello skrev:Nä, man tycker ju det.
Ska vi samåka?
JM skrev:Morello skrev:Nä, man tycker ju det.
Finns det plats att samåka?
JM
Adhoc skrev:Lördagen är upptagen av ett företagsjippo i Tylösand, så jag kan bara på söndagen. Som Morello kommer jag ha på mig byxor, dock ej röda. Någon som kommer utan byxor och därför blir lätt att känna igen?
Morello skrev:Man kanske kan ses vid hotellbaren (om sådan finnes) på lördagen runt 15 eller så?
Jag är inte bekant med hotellen ifråga så vet ej vad som finns.
Jag gör som Ola68/sista ordet brukar göra - tar på mig röda byxor.
sportbilsentusiasten skrev:Morello skrev:Man kanske kan ses vid hotellbaren (om sådan finnes) på lördagen runt 15 eller så?
Mässan stänger 17, ska vi ses 15 för att gemensamt gå på mässan eller hänga i baren?
sprudel skrev:Skippar mässan, för fint väder. Det blir långtur med båten.
Ha det så trevligt och njut av allt fint ljud vare sig du mäter det, eller lyssnar.
Morello skrev:Man kanske kan ses vid hotellbaren (om sådan finnes) på lördagen runt 15 eller så?
Morello skrev:sprudel skrev:Skippar mässan, för fint väder. Det blir långtur med båten.
Ha det så trevligt och njut av allt fint ljud vare sig du mäter det, eller lyssnar.
Det var tråkigt att höra
sprudel skrev:Morello skrev:sprudel skrev:Skippar mässan, för fint väder. Det blir långtur med båten.
Det var tråkigt att höra
Det blir fler tillfällen
Almen skrev:Vallejos skrev:Om extra tid finnes så rekommenderar jag starkt ett besök på Radiomuseet i Göteborg. Det ligger i Lindholmen på hisingssidan.
Se mina bilder från museet här: viewtopic.php?f=9&t=64011
Länk till museet: http://wordpress.radiomuseet.se
De har ju öppet hus på lördagen: Vintage Hifi på Radiomuseet
Radiomuseets Öppet Hus
sprudel skrev:Morello skrev:sprudel skrev:Skippar mässan, för fint väder. Det blir långtur med båten.
Det var tråkigt att höra
Det blir fler tillfällen
PerStromgren skrev:Morello skrev:Man kanske kan ses vid hotellbaren (om sådan finnes) på lördagen runt 15 eller så?
Röda byxor it will be!
Fler?
Alexi skrev:PerStromgren skrev:Morello skrev:Man kanske kan ses vid hotellbaren (om sådan finnes) på lördagen runt 15 eller så?
Röda byxor it will be!
Fler?
Duger vinröda?
Morello skrev:Ska bli kul att ses grabbar!
petersteindl skrev:Morello kör med iWatch.
petersteindl skrev:Morello kör med iWatch.
Alexi skrev:PerStromgren skrev:Morello skrev:Man kanske kan ses vid hotellbaren (om sådan finnes) på lördagen runt 15 eller så?
Röda byxor it will be!
Fler?
Duger vinröda?
Morello skrev:Jag har inga speciella önskemål på mat - det fungerar inte om alla ska ha speciella anspråk.
Jag tycker båda pubarna verkar bra! Mkt god öl är ju inte tokigt alls!
sportbilsentusiasten skrev:Morello skrev:Ska bli kul att ses grabbar!
Trots era röda byxor![]()
Å andra sidan... får ni stå ut med min F1-jacka.
Vilken klocka ska du välja?
Jag funderar på någon av mina IWC, min Patek eller Sjöö-Sandström. Tror en high-tech IWC i titan passar min F1-jacka. Digital för att göra lite uppror mot vinyltrenden
Alexi skrev:
paa skrev:Alexi skrev:
Vad är det för system, och hur lät det?
paa skrev:Alexi skrev:
RogerGustavsson skrev:Att det ska vara så svårt att få in bilder i en textmassa på forum som detta. Slänger in ett halvfärdigt reportage från mitt mässbesök. Ta det för vad det är. Fyller på med text när tid finnes.
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... stats.docx
RogerGustavsson skrev:Att det ska vara så svårt att få in bilder i en textmassa på forum som detta. Slänger in ett halvfärdigt reportage från mitt mässbesök. Ta det för vad det är. Fyller på med text när tid finnes.
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... stats.docx
solhaga skrev:Mina intryck ur ett DIY-perspektiv:
VoxTonus med svenskutvecklade högtalare (Cocclea) från Värnamo:
[ Bild ]
Doofus skrev:Tack för rapporteringarna, verkligen kul för mig som inte hade möjlighet att närvara...
B&W´s nya 800-serie är verkligen inte snygg ! (tycker jag)
Nattlorden skrev:Doofus skrev:Tack för rapporteringarna, verkligen kul för mig som inte hade möjlighet att närvara...
Andra (som jag) tycker de är den snyggaste generationen hittills....
Doofus skrev:Tack för rapporteringarna, verkligen kul för mig som inte hade möjlighet att närvara...
Doofus skrev:Nattlorden skrev:Doofus skrev:Tack för rapporteringarna, verkligen kul för mig som inte hade möjlighet att närvara...
Design som delar är inte ovanligt, för mig påminner den om:
[ Bild ]
Nattlorden skrev:Doofus skrev:Nattlorden skrev:
Design som delar är inte ovanligt, för mig påminner den om:
[ Bild ]
Och? Den är väl väldigt stilren?
Doofus skrev:Nattlorden skrev:
Ja den är inte så dum alls, men att jag förknippar en högtalare med en soptunna tycker jag inte om alls.
ErikAndersson skrev:Designade högtalare och vinylspelare av alla de sorter, verkar populärt. Men stor stort verkade besöksantalet vara under dessa två dagar?
RogerGustavsson skrev:Har kompletterat mitt dokument lite;
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... an%202016/
Kommer att lägga ut en mera vanlig tråd i stället för Word-dokumentet, måste fixas 103 bildlänkar först.
Nattlorden skrev:Doofus skrev:Nattlorden skrev:
Ja den är inte så dum alls, men att jag förknippar en högtalare med en soptunna tycker jag inte om alls.
Fast det har ju inget med designen att göra, det har ju med hur ditt psyke är snörat.
matssvensson skrev:Mest nyfiken blir jag på de fetstora PA-högtalarna, som känns härligt amerikanskt macho bland alla övriga designade fallossymboler.
RogerGustavsson skrev:matssvensson skrev:Mest nyfiken blir jag på de fetstora PA-högtalarna, som känns härligt amerikanskt macho bland alla övriga designade fallossymboler.
Av någon speciell anledning du är nyfiken på dem? Du kanske vill ha mycket livekänsla? Då får man möjligen skilja på live via PA eller live som det är. Det kan vara rätt stor skillnad. Exempelvis är symfoniorkester inte roligt via PA, storbandsjazz mår också bra av så lite PA som möjligt, tycker jag.
RogerGustavsson skrev:Tror det var dessa, http://www.blumenhofer-acoustics.com/Pr ... uinFS2.php
RogerGustavsson skrev:Jag undrar lite hur de där stora systemen fungerar i mera rimliga rum? Basproblem kan jag mycket väl tänka mig kommer som ett brev på posten (fast den är ju sämre än någonsin).
RogerGustavsson skrev:De stora rummen på mässan verkar låta dessa stora och baskapabla system sjunga ut utan att blir ett oartikulerat buller. Medvetet skippade jag JVC's mindre biorum. Lyssningen från toan bredvid räckte...
RogerGustavsson skrev:På denna mässa fanns det några överdrivet stora rum, som där Burmester demades. Även Dynaudio’s rum var väldigt stort (9x12 m). Ungefär hälften av rummen var mindre än de flestas vardagsrum. I några fall var rummen för små. Förvånades ändå av att man fick till det bra på många håll. En klart högre nivå än vad som bjuds på Sweetspot i Jönköping, där rummen är lite för små överlag och de större är svåra att bemästra. Kan mycket väl tänka mig att t.ex. Sons Faber Il Cremonese är avstämd för ett väl tilltaget rum som det på mässan.
Panelguy skrev:RogerGustavsson skrev:De stora rummen på mässan verkar låta dessa stora och baskapabla system sjunga ut utan att blir ett oartikulerat buller. Medvetet skippade jag JVC's mindre biorum. Lyssningen från toan bredvid räckte...
Ofta brukar det heta att mässrum är undermåliga men jag håller inte med alla gånger. De stora rum som de stora (dyra) systemen ofta ställs ut i är som du säger kapabla att hantera kraftig bas på ett annat sätt än "vanliga" vardagsrum där det ofta kan förekomma svajiga trägolv och sviktande gipsväggar.
Morello skrev:Någon mer som reagerade på mängden vinylspelare?
RogerGustavsson skrev: Förvånades ändå av att man fick till det bra på många håll. En klart högre nivå än vad som bjuds på Sweetspot i Jönköping, där rummen är lite för små överlag och de större är svåra att bemästra.
lennartj skrev:Längre upp i tråden undrade någon om han hört rätt att KEF Muon kostar en miljon, jag tror inte det.
Så billigt kommer man inte undan 1,8 mille var vad jag uppfattade.
Demonstratören nämnde också att de valt att inte spela med extremdyr elektronik, vilket var synd.
lennartj skrev:...
Även de små danska gjutjärnshögtalarna gav upphov till associationer...
Panelguy skrev:lennartj skrev:Längre upp i tråden undrade någon om han hört rätt att KEF Muon kostar en miljon, jag tror inte det.
Demonstratören nämnde också att de valt att inte spela med extremdyr elektronik, vilket var synd.
Helt rätt prisuppgift, ingen budget-hifi precis. När jag hörde dem i Stockholm drevs de med Mark Levinson.
Adhoc skrev:paa skrev:Alexi skrev:
Högtalarna är ett par holländare, Stage Accompany, mest avsedda för ljudstudios. Lät riktigt trevligt i mina öron. Spridningen för diskanten är begränsad vertikalt, 40 grader, så danskarna som ställde ut hade t.o.m. gjort sig omaket att plocka med sig en fet avlyssningssoffa med rätt sitthöjd gentemot högtalarna och deras stativhöjd. Vid beställning "skräddarsys" stativhöjden mot den lyssningshöjd dom ska ska användas vid. Själva elementen sades vara handbyggda av Stage Accompany. 280K / par tillsammans med ett filter i separat låda, slutsteg med 4 kanaler behövs för drivningen. För den som jagar lågbas kompletteras dom tydligen med 2 st 18":are. Elektroniken var från Viola Laboratories.
http://www.stageaccompany.com/products/ ... aster.html
http://www.stageaccompany.com/support/d ... echdoc.pdf
...
RogerGustavsson skrev:Det är planarelement från Stage-Accompany och något mera, sammansatt av Audiolabs (som jag antar är danskt av skylten att dömma).
Hittade deras hemsida, http://audiolabs.dk/
RogerGustavsson skrev:Panelguy skrev:lennartj skrev:Längre upp i tråden undrade någon om han hört rätt att KEF Muon kostar en miljon, jag tror inte det.
Helt rätt prisuppgift, ingen budget-hifi precis. När jag hörde dem i Stockholm drevs de med Mark Levinson.
Hur lät det då? På denna mässa verkade många likt mig själv lite förvånande över att det inte lät bättre.
Panelguy skrev:RogerGustavsson skrev:Panelguy skrev:Helt rätt prisuppgift, ingen budget-hifi precis. När jag hörde dem i Stockholm drevs de med Mark Levinson.
Hur lät det då? På denna mässa verkade många likt mig själv lite förvånande över att det inte lät bättre.
Som jag minns det lät det bra men jag lyssnade väl inte så överdrivet noga då prisklassen inte passar min plånbok och de dessutom är för stora för ett normalstort rum. Jag tycker ofta man blir lite besviken på de allra största och dyraste systemen då ljudet sällan lever upp till förväntningarna man kanske har med tanke på de oftast extrema priserna.
De nya B&W-högtalarna tycks ha haft mässans bästa ljud enligt många men jag gissar att de var långtifrån dyrast, vad ligger de i för prisklass tro?
petersteindl skrev:Panelguy skrev:RogerGustavsson skrev:
Som jag minns det lät det bra men jag lyssnade väl inte så överdrivet noga då prisklassen inte passar min plånbok och de dessutom är för stora för ett normalstort rum. Jag tycker ofta man blir lite besviken på de allra största och dyraste systemen då ljudet sällan lever upp till förväntningarna man kanske har med tanke på de oftast extrema priserna.
De nya B&W-högtalarna tycks ha haft mässans bästa ljud enligt många men jag gissar att de var långtifrån dyrast, vad ligger de i för prisklass tro?
280.000:- ungefär.
Panelguy skrev:Som jag minns det lät det bra men jag lyssnade väl inte så överdrivet noga då prisklassen inte passar min plånbok och de dessutom är för stora för ett normalstort rum. Jag tycker ofta man blir lite besviken på de allra största och dyraste systemen då ljudet sällan lever upp till förväntningarna man kanske har med tanke på de oftast extrema priserna.
petersteindl skrev:280.000:- ungefär.
RogerGustavsson skrev:...
300 kkr för högtalarna, 388 kkr för kablaget och några hundra kkr för Classé-förstärkeriet (bl.a. 4 slutsteg). Man ska aldrig glömma bort hur viktigt rummet är, även på mässor.
RogerGustavsson skrev:Panelguy skrev:Som jag minns det lät det bra men jag lyssnade väl inte så överdrivet noga då prisklassen inte passar min plånbok och de dessutom är för stora för ett normalstort rum. Jag tycker ofta man blir lite besviken på de allra största och dyraste systemen då ljudet sällan lever upp till förväntningarna man kanske har med tanke på de oftast extrema priserna.
De nya B&W-högtalarna tycks ha haft mässans bästa ljud enligt många men jag gissar att de var långtifrån dyrast, vad ligger de i för prisklass tro?petersteindl skrev:280.000:- ungefär.
Okey, inte billigt men som sagt långt ifrån dyrast. Tycker det ofta är i den kategorin man hittar de mest intressanta prylarna.
RogerGustavsson skrev:Kablarna sades vara speciellt influgna från USA, Audioquest om jag hörde rätt. Jag frågade om de preparerat rummet. Ja, var svaret.
RogerGustavsson skrev:Jag var inte så nyfiken av mig, var liksom inte i min prisklass... Det var i varje fall draperat en del bakom anläggningen, talades om absorbenter. Riktigt stort rum, känner ingen som har ett liknande lyssningsrum. Misstänker att det krävs en hel del åtgärder i mindre rum med högtalare som dessa. Här stod väldigt långt från begränsningsytor.
Panelguy skrev:RogerGustavsson skrev:Kablarna sades vara speciellt influgna från USA, Audioquest om jag hörde rätt. Jag frågade om de preparerat rummet. Ja, var svaret.
Ja HiFi-Klubben har väl fortfarande AQ och det var väl WEL Signature då förstår jag. Hur hade de preparerat rummet om det inte syntes? (gissar att det inte handlade om garderobsstora basabsorbenter)
Morello skrev:Panelguy skrev:RogerGustavsson skrev:Kablarna sades vara speciellt influgna från USA, Audioquest om jag hörde rätt. Jag frågade om de preparerat rummet. Ja, var svaret.
Ja HiFi-Klubben har väl fortfarande AQ och det var väl WEL Signature då förstår jag. Hur hade de preparerat rummet om det inte syntes? (gissar att det inte handlade om garderobsstora basabsorbenter)
Ja, dom säljer dessutom sådana där ormoljekablar med förspänt dielektrika, dvs kabeln går på batteri.
Morello skrev:När du säger aktiv akärm, avser du då en så kallad bootstrappad skärm? En sådan skärm fungerar på så vis att man har två skärmstrumpor varav den yttre ansluts till jord och den inre drivs av en spänningsföljare som i sin tur får sin signal från mittledaren. En sådan kabal har virtuellt sett inte någon kapacitans.
Panelguy skrev:Morello skrev:När du säger aktiv akärm, avser du då en så kallad bootstrappad skärm? En sådan skärm fungerar på så vis att man har två skärmstrumpor varav den yttre ansluts till jord och den inre drivs av en spänningsföljare som i sin tur får sin signal från mittledaren. En sådan kabal har virtuellt sett inte någon kapacitans.
Så här skriver Synergistic Research själva; "We then experimented with closed circuits, where the shield carried a DC current, with a buffer circuit between shield and ground and separate conductors carrying the ground signal. This closed circuit design not only improved subjective performance, but also made our cables measureably quieter, thus improving detail with greater frequency extension from top to bottom. Since a closed circuit draws current, we could no longer use batteries, as this would drain a battery in a matter of hours." Du får själv avgöra om du anser det vara "ormolja" eller om det är någon nytta med dylik skärm.
Panelguy skrev:Morello skrev:När du säger aktiv akärm, avser du då en så kallad bootstrappad skärm? En sådan skärm fungerar på så vis att man har två skärmstrumpor varav den yttre ansluts till jord och den inre drivs av en spänningsföljare som i sin tur får sin signal från mittledaren. En sådan kabal har virtuellt sett inte någon kapacitans.
Så här skriver Synergistic Research själva; "We then experimented with closed circuits, where the shield carried a DC current, with a buffer circuit between shield and ground and separate conductors carrying the ground signal. This closed circuit design not only improved subjective performance, but also made our cables measureably quieter, thus improving detail with greater frequency extension from top to bottom. Since a closed circuit draws current, we could no longer use batteries, as this would drain a battery in a matter of hours." Du får själv avgöra om du anser det vara "ormolja" eller om det är någon nytta med dylik skärm.
Morello skrev:Panelguy skrev:Morello skrev:När du säger aktiv akärm, avser du då en så kallad bootstrappad skärm? En sådan skärm fungerar på så vis att man har två skärmstrumpor varav den yttre ansluts till jord och den inre drivs av en spänningsföljare som i sin tur får sin signal från mittledaren. En sådan kabal har virtuellt sett inte någon kapacitans.
Som vanligt bjuder kabelbranschen på lögner, pseudovetenskap och ren nonsens!
"made our cables measureably quieter" - Det finns ingenting som är så tyst som en lågohmig kabel förutom supraledaren. Störnivån från en kabel är typiskt många tiopotenser lägre än resterande utrustning och definitivt inte något som hörs.
"with greater frequency extension from top to bottom" - bandbredd i audiokablar har aldrig varit ett problem.
ErikAndersson skrev:När jag byggt förstärkare har jag lyckats transportera hur mycket DC som helst i kablar! Allting går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt, eller hur det var
RogerGustavsson skrev:Nu ville man inte blamera sig inför öppen ridå på en mässa. Tidsbristen gjorde att knappt några frågor togs upp ändå. Klart man undrar hur en icke ansluten skärm på en snutt Cat 6 nätverkskabel kan ta hand om alla störningar från resten av kablaget i byggnaden? I en del fall talar vi om kilometer av oskärmad kabel innan den når nätverket.
Skärmat högtalarkablage då? Vad gör den icke anslutna skärmen för nytta där?
Faraday's bur, ska inte den vara ansluten till jord för att göra nytta? När man åker hiss med metallhölje, fungerar ändå mobiltelefonin. Borde inte de signalerna stängas ute? I fallet med de kablar som Chord demade, bara högtalar- och nätverkskablage, sades det vara nyttan med den icke anslutna skärmen att mota störningar från t.ex. mobiler.
RogerGustavsson skrev:Nu ville man inte blamera sig inför öppen ridå på en mässa. Tidsbristen gjorde att knappt några frågor togs upp ändå. Klart man undrar hur en icke ansluten skärm på en snutt Cat 6 nätverkskabel kan ta hand om alla störningar från resten av kablaget i byggnaden? I en del fall talar vi om kilometer av oskärmad kabel innan den når nätverket.
Faraday's bur, ska inte den vara ansluten till jord för att göra nytta? När man åker hiss med metallhölje, fungerar ändå mobiltelefonin. Borde inte de signalerna stängas ute? I fallet med de kablar som Chord demade, bara högtalar- och nätverkskablage, sades det vara nyttan med den icke anslutna skärmen att mota störningar från t.ex. mobiler.
RogerGustavsson skrev:Tack för svaret! Surfade runt och såg att det funnits en hel debatt om jordad Faraday's bur eller ej. Tydligen kan det ge lite olika resultat.
Zeeall skrev:Hur lät Heco Direkt?
sportbilsentusiasten skrev:RogerGustavsson skrev:Tack för svaret! Surfade runt och såg att det funnits en hel debatt om jordad Faraday's bur eller ej. Tydligen kan det ge lite olika resultat.
Avseende vad?
sportbilsentusiasten skrev:Notera att ström och elektromagnetisk strålning (radiovågor tex) är två olika saker när vi snackar Faraday's burs skyddande egenskaper
Piotr skrev:sportbilsentusiasten skrev:Notera att ström och elektromagnetisk strålning (radiovågor tex) är två olika saker när vi snackar Faraday's burs skyddande egenskaper
Sen har vi det elektrostatiska också, icke att förglömma.
RogerGustavsson skrev:sportbilsentusiasten skrev:RogerGustavsson skrev:Tack för svaret! Surfade runt och såg att det funnits en hel debatt om jordad Faraday's bur eller ej. Tydligen kan det ge lite olika resultat.
Avseende vad?
Vad jordning gör och inte gör. Sökfrasen "does faraday cage need to be grounded" gav många svar. Svaret tycks vara lie olika beroende på vad man vill stänga ute. Så nu får man dra på skärmstrumpor därhemma...
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 15 gäster