Hur många timmar om dagen rullar era anläggningar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur många timmar lyssnas det på musik från eran förstärkare om dagen i snitt? OBS ej Lurar...

0-0,5
14
18%
0,5-1
7
9%
1-2
11
14%
2-4
20
25%
4-6
9
11%
6-8
13
16%
8-12
2
3%
12-24
4
5%

Antal röster : 80

Användarvisningsbild
dewpo

Hur många timmar om dagen rullar era anläggningar?

Inläggav dewpo » 2016-09-19 16:41

Hej jag har lite funderingar kring hur vida stereo utrustning ger upp av åldrande oavsett om den används lite eller flitigt, alltså om det påverkar mycket hur många timmar en stereo har använts hur många år den håller :?: Jag undra för volym kontrollen på min gamla förstärkare som är 17 år gammal men som inte har gått många timmar jämfört med min nya förstärkare som är 5 år men som fungerar felfritt har börjat krångla. Jag är även lite nyfiken på om det finns ett samband mellan hifi intresset Fin utrustning och mycket lyssnade?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
dewpo

Re: Hur många timmar om dagen rullar era anläggningar?

Inläggav dewpo » 2016-09-19 16:44

Jag lyssnar själv ca 10 timmar om dagen från min...

Bild

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-09-19 16:45

6-8 valde jag, men det är flera anläggningar och det varieras med allt från musik och film till datorspel. Anläggningarna används iaf ganska flitigt :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-09-19 16:47

Ibland kan det gå några veckor mellan... räknar då bort när någon av anläggningarna används för tv/tvspel/film. Så i snitt blir det säkert 0-0,5...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-19 16:51

Den förstärkare jag har kopplad till datorn står på dygnet runt.

Förstärkaren som är kopplad till CD-spelare och vinylsnurra i datorrummet står på när jag är vaken och hemma men jag glömmer ofta att stänga av den när jag går och lägger mig så i snitt kanske den står på 10 timmar om dagen.

Anläggningen i vardagsrummet är bara på vid behov.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-09-19 17:00

Hjälp, låter som några knappt har ett liv vid sidan av arbete, vila och samvaro med medmänniskor... Har nog som mest legat på 3-6 timmar i mitt singelliv. Som husägare med familj har det legat ner mot 0.5-1 timme per dygn i snitt. Nu är jag kanske uppe i 1-2 timmar, mer om jag är ensam hemma. Själv tillhör jag de som inte kör musik i bakgrunden typ loungemusik. Aldrig musik på när det dineras eller samspråkas. Musik i bilen bara när jag åker själv. Vi är olika!

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-09-19 17:08

RogerGustavsson skrev:Hjälp, låter som några knappt har ett liv vid sidan av arbete, vila och samvaro med medmänniskor... Har nog som mest legat på 3-6 timmar i mitt singelliv. Som husägare med familj har det legat ner mot 0.5-1 timme per dygn i snitt. Nu är jag kanske uppe i 1-2 timmar, mer om jag är ensam hemma. Själv tillhör jag de som inte kör musik i bakgrunden typ loungemusik. Aldrig musik på när det dineras eller samspråkas. Musik i bilen bara när jag åker själv. Vi är olika!

Lyssnar aktivt gör jag förstås inte 10 timmar om dagen! Det är förstås musik i bakgrunden när jag sitter vid Datorn :wink: Hur mycket jag lyssnar aktivt har jag lite svårt att uppskatta brukar flytta mig till soffan från datorn när det kommer någon låt jag gillar extra bra, Sen Har jag förstås inget arbete vid sidan av livet 8O

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-09-19 17:12

Som Andreas så beror det på. Tv är på några timmar om dagen med huvudanläggningen. Köksstereon är också på några timmar om dagen, antingen radio eller spotify. Köksstereon är en (eller 2 med separat radiomottagare) Scott som kan vara 50+ år. Datorn kan också vara på några timmar om dagen, men inte varje dag, med tillhörande stereo såklart :D

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-09-19 17:40

Stereon startas på morgonen och står på hela da'n och halva natten med radion.
Om det faller sig så kan jag spela eget åxå, men oftast är radion sällskapet.
Högspel endast då ingen annan är hemma för hustrun har en fladdrig trumhinna som inte klarar höga ljudvolymer
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2016-09-19 19:03

Numera lyssnar jag bara varannan helg, när grabben är hos sin mamma.
Oftast bara på Fredagskvällen i sällskap med ett gäng pilsner, och alltid så högt som möjligt 8) .
I tonåren lyssnade jag i stort sett varje dag, oftast lite högre än vad som var möjligt :) .
Jag spelar aldrig bakgrundsmusik, utan lyssnar bara dedikerat.
Senast redigerad av NADifierad 2016-09-19 19:52, redigerad totalt 1 gång.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-09-19 19:30

Martin_Dewens skrev:Numera lyssnar jag bara varannan helg, när grabben är hos sin mamma.
Oftast bara på Fredagskvällen i sällskap med ett gäng pilsner, och alltid så högt som möjligt 8) .
I tonnåren lyssnade jag i stort sett varje dag, oftast lite högre än vad som var möjligt :) .

Jag måste vara ganska annorlunda när jag var barn och tonåring lyssnade jag nästan inte på musik :roll: , sen började jag att träna på gym och där gick musik i backgrunden men egentligen lyssnade jag inget ordentligt innan jag var 30. Nu lyssnar jag jämt, Fast bara passivt 8O

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2016-09-19 19:51

dewpo skrev:
Martin_Dewens skrev:Numera lyssnar jag bara varannan helg, när grabben är hos sin mamma.
I tonnåren lyssnade jag i stort sett varje dag, oftast lite högre än vad som var möjligt :) .

Jag måste vara ganska annorlunda när jag var barn och tonåring lyssnade jag nästan inte på musik :roll: , sen började jag att träna på gym och där gick musik i backgrunden men egentligen lyssnade jag inget ordentligt innan jag var 30. Nu lyssnar jag jämt, Fast bara passivt 8O

Det är elementärt!
Du tar igen det du missade i tonåren :D .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-09-20 11:57

Jag svarade 6-8 timmar vilket jag inser efter att ha läst frågan bättre är fel. Mitt felaktiga svar gällde hur många timmar anläggningen är igång per dygn. Jag "finlyssnar" troligen inte mer än 5 min per dygn statistiskt sett, dvs mycket sällan. Ljudanläggningen är mer ett arbetsverktyg i vardagen.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-09-20 12:40

Flint skrev:Jag svarade 6-8 timmar vilket jag inser efter att ha läst frågan bättre är fel. Mitt felaktiga svar gällde hur många timmar anläggningen är igång per dygn. Jag "finlyssnar" troligen inte mer än 5 min per dygn statistiskt sett, dvs mycket sällan. Ljudanläggningen är mer ett arbetsverktyg i vardagen.

Nu har jag inte röstat än men mitt svar i tråden gäller så klart också bara för hur mycket förstärkarna står på, inte hur mycket jag faktiskt lyssnar.

Jag "finlyssnar" inte särskilt länge per dag om ens alls men jag har musik på kanske i snitt 4-5 timmar per dygn eftersom att jag inte har TV.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-09-20 13:22

Flint skrev:Jag svarade 6-8 timmar vilket jag inser efter att ha läst frågan bättre är fel. Mitt felaktiga svar gällde hur många timmar anläggningen är igång per dygn. Jag "finlyssnar" troligen inte mer än 5 min per dygn statistiskt sett, dvs mycket sällan. Ljudanläggningen är mer ett arbetsverktyg i vardagen.

Nej som frågeställare måste jag säga att du förstod frågan helt rätt. Jag undrar hur mycket anläggningarna spelar musik inte hur om du sitter positionerad och fin lyssnar, Faktiskt egentligen inte om det är du eller dina barn/fru/man som lyssnar, även om det kanske inte framgick :roll: Frågan var nog lite diffust formulerad inser jag :oops:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-09-20 13:33

dewpo skrev:

Nej som frågeställare måste jag säga att du förstod frågan helt rätt. Jag undrar hur mycket anläggningarna spelar musik inte hur om du sitter positionerad och fin lyssnar, Faktiskt egentligen inte om det är du eller dina barn/fru/man som lyssnar, även om det kanske inte framgick :roll: Frågan var nog lite diffust formulerad inser jag :oops:

OK. Då svarar jag att anläggningen startas så fort som jag är hemma och vaken.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-09-20 13:35

2-4 h per dag valde jag. Stereon är på nästan alltid när jag hemmavid. (Det är för närvarande bara en receiver som drar ström, jag har sålt mina två NAD 216 av denna anledning.)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-09-20 14:33

Jag röstade 2-4 h per dag. Jag kommer banne mig nog upp i ett par tre skivors aktivt lyssnande per dag i snitt, nu när barnen blivit lite större och låst in sig på sina rum. Plus bakgrundsmusik resten av tiden hemma. Stereon står på dygnet runt, och förutom vinylspelaren samt hårddisken innehåller musiksignalen inte några rörliga komponenter.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-09-20 14:45

2-4

Blir någon/ett par timmar varje vardagskväll med serie/musik/film/tv-spel. På helgen oftast lite mer, så 2-4 kändes som en bra kompromiss :).

Edit: Aha, var det bara musik som avsågs? Hmmm, fast det blir nog ändå ungefär det samma .
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-09-20 16:07

Anläggningen står på dygnet runt, men den spelar bara kanske 8-16 timmar om dagen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-20 16:18

Det betyder i så fall att den står och spelar när du inte är hemma också.

Jag stänger alltid av slutsteg när jag åker hemifrån för att inte konsumera onödigt mycket elektricitet och därmed utgöra en onödigt stor belastning för miljön.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-09-20 16:36

Morello skrev:Jag stänger alltid av slutsteg när jag åker hemifrån för att inte konsumera onödigt mycket elektricitet och därmed utgöra en onödigt stor belastning för miljön.

Tack, för att du är vuxen och tar ansvar.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
vr6jos

Inläggav vr6jos » 2016-09-20 21:08

2-3h vinyldyrkande varje vardag efter middagen. På helgen tillkommer en film också!

Aj jöst löv maj ådio lajf :D
i32s och 8st L26ROY Mkt vinyl spelas det här!!

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-09-20 22:05

0-0,5 timmar om dagen i snitt då.. oftast 0 timmar mån-fre och kanske 8 timmar varje helg. Mest för att fläktarna i PA stegen låter för mycket för att kunna lyssna njutbart på TV ljud och för att jag har ett lite för högt brus i anläggningen som jag inte gett mig fan på att fixa ännu. (och för att jag aldrig kollat på tv :roll: )

Datorn där jag sitter en del står på övervåningen och sambon paxar ofta TVn med tillbehör om kvällarna ....

Funderar faktiskt på att köpa ett par "normala" högtalare och ställa i vardagsrummet,klipsch rp-280f ihop med deras aktiva 15" sub ligger varmt om hjärtat.. eller ett par begagnade RF-7ii
Senast redigerad av dawelito 2016-09-20 22:12, redigerad totalt 1 gång.
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-09-20 22:12

Slölyssnar aldrig. Antingen lyssnar jag eller så är ljudanläggningen tyst, om än påslagen för jämnan. För närvarande har jag tagit på mig alldeles för många uppdrag och lyssnar i genomsnitt bara ett par timmar om dagen. Funderar på på att prioritera om, så jag kan lyssna mer igen, så här kan man ju inte ha det. Har mängder med olyssnade vax liggande...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2016-09-20 22:19

Min anläggning är alltid på spelandes musik, film eller tv när jag är hemma och spelar allt som har med ljud att göra. Ytterligare en ljudkälla finns i form av en Selmer mark VII, men det börjar gå utför med övandet. Musikmöjlighet finns i en gammal klockradio, men den bara piper när jag ska vakna
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-09-21 19:36

Min anläggning är igång exakt 100% av all tid som TV'n är på och dessutom så fort jag vill lyssna på musik eller göra något vid datorn.
Med andra ord så är den på egentligen all min vakna tid då jag är hemma :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-09-21 22:17

Morello skrev:Det betyder i så fall att den står och spelar när du inte är hemma också.

Nej, det gör det inte. Nej det gör den inte.

Vh, iö

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-09-21 23:52

Min är på 24/7, men miljökompenserar genom att åka kommunalt, cykla eller gå.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-22 00:47

I vardagsrummet har jag ett slutsteg som jag ibland har på auto, så det slår av själv. Men ibland spelar jag så förtvivlat lågt att det slår av. Så periodvis är det jättepå.

Högtalarna i sovrummet driver jag för närvarande med en Primareklump som inte manövreras från samma rum, så det står på i onödan en del.

Mycket lyssnar jag direkt från pekplattan. Mest, tror jag.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-22 10:48

IngOehman skrev:
Morello skrev:Det betyder i så fall att den står och spelar när du inte är hemma också.

Nej, det gör det inte. Nej det gör den inte.

Vh, iö

Glömde du inte ett kommatecken - i konsekvensens namn? :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-09-22 11:32

Man skall vara ärlig och god, tycker jag. Att vara konsekvent är en option.

Inkonsekvens kan i själva verket vara ett livstecken. ;)

Eller för att citera Bob Dylan: You just want me to say what YOU want me to say!

Men jag säger det jag menar, istället. Som jag vill säga det.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-22 11:39

Jag är dock försiktigt skeptisk till siffrorna. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-09-22 17:01

Jag valde "2 - 4". Blir mer koncentrerad musiklyssning några gånger i veckan, ett par filmer samt lite TV-tittande med stereon ståendes för fiolerna.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-09-22 21:59

Morello skrev:Jag är dock försiktigt skeptisk till siffrorna. 8)

Var inte det. Det säger inget om mig men saker om dig. Man känner andra genom sig själv heter det ju...

Så - far du alltså fram med osanningar? :?

Sluta i såfall med det.

Att det för mig blir väldigt många timmar med musik eller andra ljud från mina anläggningar beror ju till stor del på att jag inte är anställd och därför inte är borta från hemmet 8-10 timmar om dagen. Jag sover även rätt så få timmar per natt, så som regel har jag anläggningen inte bara på utan spelandes inte bara under dagen (på "jobbet") utan även på kvällen mellan typ 21:00 och ofta fram till 05:00 eller så. Bara det räcker ju för att komma upp i 8 timmar om dagen. Men därtill kommer som sagt många ytterligare timmars lyssning. Med det sagt är det självklart inte givet att jag använder anläggningen över 12 timmar varje dag. Men över tiden.

Jag vet att många även lyssnar massor på musik i bilen, men inte jag.

Jag har det helst tyst (för att kunna höra fordonet, däcken/motorn och fartvinden) eller lyssnar på pratradio. Visst förekommer det att jag lyssnar på musik i t ex bilen, men det är sällsynt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Lofi-Rabiat

Inläggav Lofi-Rabiat » 2016-09-23 14:39

8 till 12 timmar låter rimligt i mitt fall.

Radio för det oväntade med nyheter och Studio ett samt Godmorgon Världen, konserter, Live sändningar och större delen av nattradion.
Det blir sämre med CD,DVD-A och SACD eller Vinyl då samlingen är gammal.
TV och Film några timmar i veckan.
Men mest musik så jag kan sköta annat under tiden.
Är jag på språng eller reser föredrar jag tystnaden och njuter av intrycken från omgivningen eller sällskapet.
Varm hyra håller ner el-kostnaden.
Stereotypisk prylnisse.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-23 17:48

Det ligger nog på 2-4 timmar i snitt per dag. Närmre 4 skulle jag tro, eftersom TVn-djäveln står på en del och visar gamla Top Gear, sport och annat. En match brukar ju hålla på runt två timmar. :-)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-23 17:51

IngOehman skrev:
Morello skrev:
Det säger inget om mig men saker om dig. Man känner andra genom sig själv heter det ju...

Vh, iö

Sådant där dravvel brukar du inte häva ur dig - vad står på? 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-09-23 19:21

Noll minuter
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-09-23 22:17

MagnusÖstberg skrev:Noll minuter

Din står alltså inte på hjul? Det gör min. Delvis. Både "stereobänken" och subborna står på hjul o kan (teoretiskt) rulla...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-09-23 22:21

Morello skrev:
IngOehman skrev:
Morello skrev:
Det säger inget om mig men saker om dig. Man känner andra genom sig själv heter det ju...

Vh, iö

Jag svarade så ärligt jag kunde på frågan, då klargjorde du att du misstrodde det jag skrev. :?

Jag utgår ifrån att folk talar sanning om de inte visat att så inte är fallet. Du borde göra detsamma.

Att säga att du är skeptisk till det någon säger om sig själv, säger ingenting om den personen. Det säger något om dig.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-23 22:22

MagnusÖstberg skrev:Noll minuter

Hur vet du dä, bara för att just du intesettet betyder inte att den inte kan ha rullat.
Jmf mä svarta svanar . . . typ. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-09-23 22:23

Det kan betyda att man VARKEN har hjul på anläggningen, eller en rullbandspelare. :)

Eller ett kassettdäck med tryckrulle.

Men din Popperska synpunkt där är också intressant. Även om man inte sett att den rullat när man varit hemma så kan den ju bli helt vild när man är på jobbet. ;)

Vh, iö

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-09-23 22:29

Fredags- och lördagskvällar så är det hygglig chans att andan faller på, så det blir någon timme eller två. Särskilt när pilsner finns att tillgå. Som nu ikväll. I veckorna blir det glest mellan tillfällena. Fastnar framför datorn istället.

Jag har f.n. dock ingen bra lyssningsfåtölj, så det bidrar kanske en smula till att det inte blir oftare. Jag behöver baske mig bra nackstöd.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-09-23 22:43

Det kan ju vara tal om en bilstereo. :-)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2016-09-23 23:05

IngOehman skrev:
Morello skrev:
IngOehman skrev:

Jag svarade så ärligt jag kunde på frågan, då klargjorde du att du misstrodde det jag skrev. :?

Jag utgår ifrån att folk talar sanning om de inte visat att så inte är fallet. Du borde göra detsamma.

Att säga att du är skeptisk till det någon säger om sig själv, säger ingenting om den personen. Det säger något om dig.

Vh, iö

Innebär det att lögn inte finns?

/Jonas - ärligt intresserad av de bakomliggande resonemangen
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2016-09-23 23:13

Röstade på 4-6.

Det är den tid jag har till övers innan det är dags att nana.
Sen är det en ny dag utanför hemmet.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-09-23 23:41

Dartman skrev:
IngOehman skrev:
Morello skrev:

Vh, iö

Enligt Wikipedia finns dessa typer av lögner...

https://en.wikipedia.org/wiki/Lie#Types

Är det någon särskild typ du brukar använda extra frekvent?
Senast redigerad av dewpo 2016-09-23 23:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-23 23:45

Dartman skrev:

Utan att svara för IÖ hänger jag på. Utgå från att folk talar sanning kan man utan att göra antaganden om lögners obefintlighet. Dels kan det vara en rimlig tumregel, haha, om man är optimistiskt lagd och anser världen vara god osv, dels kan det vara ett val av mer moralisk art.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-09-23 23:58

Vet faktiskt inte varför, men det får mig att tänka på trappsteg i marmor . . . typ. :o
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2016-09-24 01:13

dewpo skrev:

Enligt Wikipedia finns dessa typer av lögner...

https://en.wikipedia.org/wiki/Lie#Types

Är det någon särskild typ du brukar använda extra frekvent?[/quote]

Oj, var kom det ifrån?

Min fundering var bara att om man inte får ifrågasätta utan att bli beslagen med egen lögn så blir kommunikationen svår. det blir lite "men du då", menar jag.

/Jonas

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2016-09-24 01:27

darkg skrev:
Dartman skrev:

Utan att svara för IÖ hänger jag på. Utgå från att folk talar sanning kan man utan att göra antaganden om lögners obefintlighet. Dels kan det vara en rimlig tumregel, haha, om man är optimistiskt lagd och anser världen vara god osv, dels kan det vara ett val av mer moralisk art.

Precis så menar jag också är ett gott förhållningssätt. Men det innebär ju inte att det är det enda.

/Jonas

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2016-09-24 10:55

IngOehman skrev:
Morello skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

Solklar logik.
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-09-24 11:20

darkg skrev:
Dartman skrev:

Jag tycker det är fint att inte bemöta människor med misstro utan att man förutsätter att andra är ärliga tills motsatsen är bevisad.

Men om man pratar om lögner i detta sammanhang så tänker jag att det är också relevant, kanske mer, om den subjektiva sanningen. Jag svarade 6-8 timmar, det är ingen objektiv sanning utan en upplevelse stor felmarginal.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-09-24 13:23

Dartman skrev:
Oj, var kom det ifrån?

Min fundering var bara att om man inte får ifrågasätta utan att bli beslagen med egen lögn så blir kommunikationen svår. det blir lite "men du då", menar jag.

/Jonas

Som man känner sig själv känner man andra, Brukar man ju säga :D Själv ljuger jag för lite 8O Tar inte till en vitlögn ens när sanningen kan tänkas uppröra/skada andra 8) Men som Wikipedia definierar lögner, Att även felsägningar för man minns fel, tänker fel, mm är lögner så ljuger jag för ståts också, Ingen är felfri :roll: Räknar man sen även med varianten,
Economical with the truth
Så skulle man ju nästan kunna hävda allt som yttras är lögner ända till konsensus ångande vad den "Universella sanningen ångande allt och alltets vara" nåtts och när den nåtts är ju all konversation överflödig om man ska hålla sig till sanningar då vill säga :twisted:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-26 12:11

IngOehman skrev:
Morello skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

Jag vet inte riktitg varför du responderar som du gör och talar om lögner/sanningar etc.
Det är väl som så att de flesta av oss inte protokollför vårt musiklyssnande; man slår på en skiva när man känner för det och spisar helt enkelt. Mer formellt än så är det inte. Mot bakgrund av det kan man sluta sig till att den här typen av tidsestimat drabbas av hyggligt grova toleranser, varför sagda estimat bör betraktas med viss försiktighet.

För det är väl inte så att du har en kronometer som startas då fonogrammet snurrar igång för att sedan stoppas då fonogrammet nått sitt slut? :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2016-09-26 12:37

Ca 6h på vardagar och 15h på helger.
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-09-26 14:01

Dartman skrev:
IngOehman skrev:
Morello skrev:

Vh, iö

Konstig fråga. Svaret på den, mitt svar alltså, finns ju i det du citerade (nu understruket).

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-09-26 14:08

darkg skrev:
Dartman skrev:

Helt rätt, alltihopa.

Båda att logiken ger de villkor och förhållanden som du redovisar, och att det är ett hållningssätt (ett sympatiskt tycker jag) att utgå ifrån att det som inte är visat vara lögn är sant. Självklart kan det finnas undantag, t ex om en godtrogenhet kan bli väldigt kostsam.

Men på ett internetforum tycker jag det är rimligt att utgå ifrån att folk är ärliga med det de skriver, och OM man av någon anledning (t ex att man själv ljuger mycket och därför tror att andra gör det) inte kan låta bli att misstro en massa saker, så bär det fortfarande ingen information av värde, inget konstruktivt, att berätta att man misstror någon. Så den som har den världsbilden borde bidra till trevlig stämning genom att inte göra ned folk med trista spekulationer.

I förekommande fall kan självklart ifrågasättanden vara konstruktiva, t ex om man redovisar kunskap man har som står i motsatsförhållande till vad någon påstått. Men att bara säga att man misstror är båda trist och säger bara någon om den som gör det.

Vh, iö

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2016-09-26 16:30

4h/dag får jag svara att det blir i snitt på vardagar, kanske det dubbla på helgerna.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-26 17:01

Avses aktiv spisartid, tid då det strömmar musik ur högtalarna eller tid då apparaturen är i drift?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2016-09-26 17:22

Jag slölyssnar nästan aldrig.
Vad som nu menas med att slölyssna...

När det lyssnas, så är det numera BARA det som sker. Inte en massa annat samtidigt.
Jag stänger dörren till musikrummet i källarn, dämpar belysningen, väljer ut något på Spotify, sätter mig tillrätta - i den enda fåtöljen - och stirrar in i väggen bortom högtalarna.
Förr hade jag en dator i knät så att jag kunde zappa runt.
Det försöker jag undvika numera.

Bild
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-26 18:00

Nyss hemkommen från kontoret tog jag systemet i drift för att spisa Mark Knopfler. Men nu skall jag ta en paus då espressomaskinen är uppvärmd - fikadax alltså.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-09-26 18:16

Morello skrev:Nyss hemkommen från kontoret tog jag systemet i drift för att spisa Mark Knopfler. Men nu skall jag ta en paus då espressomaskinen är uppvärmd - fikadax alltså.

Suger lite i kaffe tarmen här också snart blir det till att gå till köket veva lite i kvarnen, ladda kaffe bryggaren medan jag slö lyssnar genom väggen. Kaffe koppen avnjuts förstås i soffan med tonerna flödande 8O

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-09-26 18:47

dewpo skrev:Suger lite i kaffe tarmen här också snart blir det till att gå till köket veva lite i kvarnen, ladda kaffe bryggaren medan jag slö lyssnar genom väggen. Kaffe koppen avnjuts förstås i soffan med tonerna flödande 8O

Varför så överraskad? :?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-09-26 18:56

KarlXII skrev:
dewpo skrev:Suger lite i kaffe tarmen här också snart blir det till att gå till köket veva lite i kvarnen, ladda kaffe bryggaren medan jag slö lyssnar genom väggen. Kaffe koppen avnjuts förstås i soffan med tonerna flödande 8O

Varför så överraskad? :?

Jag var mest överraskad att andra tar paus från musiken för att avnjuta kaffe, Mina kaffe koppar avnjuts nästan uteslutande framför datorn och ibland i soffan framför Tv'n/Stereon. Jag skulle kanske placerat Smilisen först i inlägget?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-09-26 19:02

Då hade iaf jag förstått bättre...:)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-09-26 19:15

Det har dessutom varit en del ifrågasättanden angående vi som lyssnara mycket's trovärdighet!Men det kan ju finnas många anledningar till att man är hemma mer än en vanlig person som jobbar 6-10 timmar om dagen, Att man är pensionär, arbetslös, jobbar hemifrån med datorn mm. Men ingen har ifrågasatt rimligheten med att ha en svindyr stereo som motioneras endast en kort stund varannan helg, Jag tror det kan sticka i ögonen på vissa också...

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2016-09-26 20:11

Morello skrev:Avses aktiv spisartid, tid då det strömmar musik ur högtalarna eller tid då apparaturen är i drift?

Vet inte om frågan var riktad till mig?

Men rent spontant känner jag att det verkar lite onödigt att slå på sin anläggning om man inte tänker lyssna på den, eller hur tänkte du?
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-26 21:17

-Palle- skrev:
Morello skrev:Avses aktiv spisartid, tid då det strömmar musik ur högtalarna eller tid då apparaturen är i drift?

Vet inte om frågan var riktad till mig?

Men rent spontant känner jag att det verkar lite onödigt att slå på sin anläggning om man inte tänker lyssna på den, eller hur tänkte du?

Jag tar den i drift när jag kommer hem från kontoret och slår av den vid sänggåendet, men det betyder inte att jag spisar aktivt under hela den tidsrymden.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2016-09-26 21:24

Min anläggning spelar ljud under hela tiden som den är påslagen, sen vet jag inte om det räknas om jag har musik på när jag lagar mat t.ex?

Sitta still i soffan framför högtalarna har jag inte mer tid än kanske 1-2h per vardag.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-09-26 21:43

dewpo skrev:Det har dessutom varit en del ifrågasättanden angående vi som lyssnara mycket's trovärdighet!Men det kan ju finnas många anledningar till att man är hemma mer än en vanlig person som jobbar 6-10 timmar om dagen, Att man är pensionär, arbetslös, jobbar hemifrån med datorn mm. Men ingen har ifrågasatt rimligheten med att ha en svindyr stereo som motioneras endast en kort stund varannan helg, Jag tror det kan sticka i ögonen på vissa också...

Jag tror på alla som lyssnar mycket. Själv lyssnade jag väldigt mycket innan jag, dumt nog, signade mig för ett uppdrag som kräver att jag lämnar mitt lyssningsrum långa stunder varje dag. Så småningom återgår saker till mer normalt läge och då handlar det om 6-8 timmar om dagen igen :-)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-09-30 01:58

bootstrap skrev:
darkg skrev:
Dartman skrev:

Jag tycker det är fint att inte bemöta människor med misstro utan att man förutsätter att andra är ärliga tills motsatsen är bevisad.

Men om man pratar om lögner i detta sammanhang så tänker jag att det är också relevant, kanske mer, om den subjektiva sanningen. Jag svarade 6-8 timmar, det är ingen objektiv sanning utan en upplevelse stor felmarginal.

Lögn är inte detsamma som osanning, men de precisa definitionerna flyr undan varje konstruktiv analys :)
Subjektiv sanning... det borde vara typ "glass är gott", och något som kan vara subjektivt sant (falskt) kan nog inte vara objektivt sant, eller falskt. Däremot kan det vara sant att man uppriktigt tror något som är osant, men det är, tycker jag, inte en subjektiv sanning (eller osanning) för det. Men inte heller en lögn.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-09-30 07:38

dewpo skrev:Det har dessutom varit en del ifrågasättanden angående vi som lyssnara mycket's trovärdighet!Men det kan ju finnas många anledningar till att man är hemma mer än en vanlig person som jobbar 6-10 timmar om dagen, Att man är pensionär, arbetslös, jobbar hemifrån med datorn mm. Men ingen har ifrågasatt rimligheten med att ha en svindyr stereo som motioneras endast en kort stund varannan helg, Jag tror det kan sticka i ögonen på vissa också...

Själv är jag pappaledig :) Dessutom använder min sambo också stereon, både den i köket och i vardagsrummet.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-09-30 07:43

darkg skrev:
bootstrap skrev:
darkg skrev:

Lögn är inte detsamma som osanning, men de precisa definitionerna flyr undan varje konstruktiv analys :)
Subjektiv sanning... det borde vara typ "glass är gott", och något som kan vara subjektivt sant (falskt) kan nog inte vara objektivt sant, eller falskt. Däremot kan det vara sant att man uppriktigt tror något som är osant, men det är, tycker jag, inte en subjektiv sanning (eller osanning) för det. Men inte heller en lögn.

Håller med. Trådens fråga är objektiv i sin natur men min magkänsla är subjektiv :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-09-30 12:34

Även om bedömningen är oprecis är tid någonting skapligt objektivt.

Och visst kan man hävda att varje persons bedömning har en felmarginal, men även denna kan ju bedömas. Jag menar nog att det finns skäl att tro, att den vars osäkerhet gör att bedömningen tangerar någon av gränserna, nog ofta berättar det.

Men oavsett allt detta är det min uppfattning att en person som spenderar 100% av sin tid med sig själv (som vi alla gör) är bättre på att bedöma hur många timmar de lyssnar på/med sin anläggning, än en annan person, som ser personen kanske några gånger per år.

Vh, iö (som hittills har anläggning i bruk 4 timmar idag, och dagen har knappt börjat)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-30 14:33

Jag känner flertalet personer som helt saknar förmåga att bedöma tid i olika sammnhang, så jag vill nog anmäla en avvikande uppfattning i frågan.

Det kan röra isg om allt från vad klockan är (tid i absoluta termer), tidsåtgång eller att passa en tid.

Av den anledningen är indata som inte bygger på kronometeravläst tid som sedan protokollförs mer eller mindre utan relevans.

För protokollet: :mrgreen:

Imorse satte jag på ett album med Police kl 08:10 och spisade till 09:10 - +/- 5 min.

Jag hade mycket svårt att slita mig, men plikten på kontoret kallade.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-09-30 14:41

1 h +/- 5 minuter?

Jag är försiktigt skeptisk till dom siffrorna. Vissa kan ju inte bedöma tid alls bra.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-30 15:16

Kronometeravläst tid; det är alltså inte fråga om en bedömning. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-10-01 00:33

I snitt skulle jag uppskatta att det blir 1,5-2 timmar om dagen. I verkligheten blir det snarare 3 timmar 4-5 kvällar i veckan, sen får man räkna bort att man är iväg någon vecka varje år, är sjuk någon vecka under ett år osv.

Samtidigt ska det noteras att jag upplever det som att en mycket stor del av min tid utanför jobbet ägnas åt detta, men eftersom jag nästan bara spelar vinyl och antecknar hur mycket jag spelar olika pickuper så är detta resultatet.

Därav är min slutsats att jag tror att många andra också tror sig lyssna mer än vad man egentligen gör. Vilket dock inte har någon betydelse förutom i fall där folk kanske tror sig ha spelat väldigt mycket på sin pickup när så kanske inte alls är fallet.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-01 02:14

Det bör väl röra sig om 27 timmar per dygn, ungefär. Åtminstone på sommaren då solen är uppe länge.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-10-01 09:25

Jag är periodare.
Under den mörkare årstiden kan det bli 3-4 tim per kväll flera dgr i veckan, vissa perioder inget alls även under mörkertid.
Sommartid spelar jag nog oftare, med lilla anläggningen i Mollösund, mer som bakgrundsmusik kanske än seriös lyssning.
Seriöst och seriöst? Jag menar mer att jag mer eller mindre helt försvinner in i musiken och den har mitt fokus.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-01 11:31

Igår blev det många timmars spisande. Först en timmes morgonspis sedan spis efter middagen fram till cirka 02. Såväl LP som CD och även litet streaming(!).
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2016-10-01 18:26

Morello skrev:Kronometeravläst tid; det är alltså inte fråga om en bedömning. :wink:

Är det precisionen på kronografen som står för de + - 5 minutrarna? :)
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-01 18:57

Nej, det är min generositet som bjuder på dom där minutrarna.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-10-01 19:45

Morello skrev:Jag känner flertalet personer som helt saknar förmåga att bedöma tid i olika sammnhang, så jag vill nog anmäla en avvikande uppfattning i frågan.

Det kan röra isg om allt från vad klockan är (tid i absoluta termer), tidsåtgång eller att passa en tid.

Av den anledningen är indata som inte bygger på kronometeravläst tid som sedan protokollförs mer eller mindre utan relevans.

För protokollet: :mrgreen:

Imorse satte jag på ett album med Police kl 08:10 och spisade till 09:10 - +/- 5 min.

Jag hade mycket svårt att slita mig, men plikten på kontoret kallade.

IngOehman skrev:1 h +/- 5 minuter?

Jag är försiktigt skeptisk till dom siffrorna. Vissa kan ju inte bedöma tid alls bra.

Vh, iö

Morello skrev:Kronometeravläst tid; det är alltså inte fråga om en bedömning. :wink:

Om du läser med en felmarginal på 10 minuter t-t så är du endera aspackad eller också sitter kronometerns visare löst och glappar.

Oavsett vilket: Om något sjunker angivelsens trovärdighet än mera av de nya uppgifterna.

Min skeptik är inte längre försiktig. ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-10-01 19:48

petersteindl skrev:Det bör väl röra sig om 27 timmar per dygn, ungefär. Åtminstone på sommaren då solen är uppe länge.

13 och halv timme per dygn från två anläggningar som spelar samtidigt alltså?

Ja, skall man hinna med att lyssna på en himla massa musik så...

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-10-01 19:51

Dom står förstås och inbrinner, i omgångar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-02 14:30

Gårdagens skivjakt i Solna renderade ett stort antal nya fonoogram, vilket medförde lyssning från cirka 19 till 02.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-10-02 22:33

Anläggningen är på nästan hela tiden jag är hemma.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-05 11:32

Imorse spisade jag Al Stewart på icke försumbar nivå under cirka 30 minuter samt sörplade i mig inte en, utan två, dubbla espresso.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-05 11:35

Year of the Cat? :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-05 11:37

petersteindl skrev:Year of the Cat? :)

Korrekt!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-10-05 13:38

Morello skrev:

Korrekt!

Fantastisk skiva. Det var en klar favorit i min samling.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-10-05 13:40

Jag köpte den på CD för en tiokrona för en tid sedan. Jättetrevligt album!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2016-10-08 22:46

Tack för tipset, den har jag missat helt :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-10-09 09:17

Morello skrev:

Korrekt!

Fantastisk låt, men har lyckats dåligt med att lyssna på hela albumet. Borde.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Återgå till Generellt om hifi