
Finn ett fel

Moderator: Redaktörer
AndreasArvidsson skrev:Portad diskant ser man inte var dag
[ Bild ]
Sen att den inte är tätad på insidan, ingen isoterm och att terminalen sitter på sidan är ju också spännande.
AndreasArvidsson skrev:Portad diskant ser man inte var dag
[ Bild ]
Sen att den inte är tätad på insidan, ingen isoterm och att terminalen sitter på sidan är ju också spännande.
Tarzan skrev:
Men portad diskant... Man får väl anta att de öppnat upp mellan hålrummet uppe och nere.
Tarzan skrev:AndreasArvidsson skrev:Portad diskant ser man inte var dag
[ Bild ]
Sen att den inte är tätad på insidan, ingen isoterm och att terminalen sitter på sidan är ju också spännande.
Murblock är väl inte helt lufttäta? Så man kan kanske hoppa över lite isotermisering och ändå få ett ok q-värde? Men portad diskant... Man får väl anta att de öppnat upp mellan hålrummet uppe och nere.
Almen skrev:Tarzan skrev:
Men portad diskant... Man får väl anta att de öppnat upp mellan hålrummet uppe och nere.
Ser ju inte ut så.
Strmbrg skrev:Kanske vill konstruktören åstadkomma någotslags mer eller mindre okontrollerad kardioid utstrålning?
Basreflexröret kanske i själva verket skall betraktas som entrén till en fågelholk? Sedan skruvar man bara loss endera träskivan när det är dags att tömma högtalaren.
Svante skrev:Strmbrg skrev:Kanske vill konstruktören åstadkomma någotslags mer eller mindre okontrollerad kardioid utstrålning?
Basreflexröret kanske i själva verket skall betraktas som entrén till en fågelholk? Sedan skruvar man bara loss endera träskivan när det är dags att tömma högtalaren.
Nej, det är ju fåglarna som fixar isotermiseringen. Men för at inte skrämma vettet ur dem så har man dett till att ljudet inte når fågelholksdelen. Det vore ju taskigt.
jonasz skrev:På animeringen så ser det ut som det är en försänkning i bakstycket där de båda kaviteterna förbinds.
jonasz skrev:På animeringen så ser det ut som det är en försänkning i bakstycket där de båda kaviteterna förbinds.
Svante skrev:jonasz skrev:På animeringen så ser det ut som det är en försänkning i bakstycket där de båda kaviteterna förbinds.
Ah. Det blir då en intern slitsport mellan de två kaviteterna. Såna lådor är knepiga.
gflar skrev:Syns om man pausar "vimeon", det är urfräst nästan hela bakstyckets tjocklek, mellan de genomgående pinnskruvarna som som drar ihop baffel och bakstycke.
petersteindl skrev:Det är väl vid 00:02 som utfräsningen i bakstycket syns tydligt.
Svante skrev:Han är visst "industrial designer". Sådana har högtalarkonstruktörer fått kämpa emot i alla tider.
Belker skrev:Svante skrev:Han är visst "industrial designer". Sådana har högtalarkonstruktörer fått kämpa emot i alla tider.
Den typen av okunniga uttalanden har en industridesigner fått kämpa mot i alla tider. Oväntat att höra dig från dig, Svante, som brukar framstå som en upplyst person.
Strmbrg skrev:Det kan ju även vara sålunda, att urfräsningen syftar till att åstadkomma ett slavelement. Förvisso ett hyfsat högfrekvent sådant. Jag tror att den där högtalaren låter riktigt bra!
Åtminstone för dem som gillar det den hasplar ur sig.
Nä, det där är inte tillräckligt originellt för min inskränkta, men dock smaklösa smak.
t0mas skrev:petersteindl skrev:Det är väl vid 00:02 som utfräsningen i bakstycket syns tydligt.
Stämmer bra det.
Svante skrev:Belker skrev:Svante skrev:Han är visst "industrial designer". Sådana har högtalarkonstruktörer fått kämpa emot i alla tider.
Den typen av okunniga uttalanden har en industridesigner fått kämpa mot i alla tider. Oväntat att höra dig från dig, Svante, som brukar framstå som en upplyst person.
...eller så ligger det något i det, åtminstone rent statistiskt. Jag har mer än en gång hört förstahandsuppgifter från högtalarkonstruktörer som har fått en färdigdesignad alldeles för liten låda att stoppa ett element i, med förväntan om superljud.
Belker skrev:Svante skrev:Belker skrev:Den typen av okunniga uttalanden har en industridesigner fått kämpa mot i alla tider. Oväntat att höra dig från dig, Svante, som brukar framstå som en upplyst person.
...eller så ligger det något i det, åtminstone rent statistiskt. Jag har mer än en gång hört förstahandsuppgifter från högtalarkonstruktörer som har fått en färdigdesignad alldeles för liten låda att stoppa ett element i, med förväntan om superljud.
Om vi leker med den osannorlika tanken att en industridesigner skulle diktera en kritisk konstruktionsparameter, så talar vi inte om produktutveckling i professionell mening. Den typen av krav kommer troligare från produktion, logistik eller rent av kunderna (hemska tanke!).
Belker skrev:Svante skrev:Belker skrev:Den typen av okunniga uttalanden har en industridesigner fått kämpa mot i alla tider. Oväntat att höra dig från dig, Svante, som brukar framstå som en upplyst person.
...eller så ligger det något i det, åtminstone rent statistiskt. Jag har mer än en gång hört förstahandsuppgifter från högtalarkonstruktörer som har fått en färdigdesignad alldeles för liten låda att stoppa ett element i, med förväntan om superljud.
Om vi leker med den osannorlika tanken att en industridesigner skulle diktera en kritisk konstruktionsparameter, så talar vi inte om produktutveckling i professionell mening. Den typen av krav kommer troligare från produktion, logistik eller rent av kunderna (hemska tanke!).
Svante skrev:Strmbrg skrev:Det kan ju även vara sålunda, att urfräsningen syftar till att åstadkomma ett slavelement. Förvisso ett hyfsat högfrekvent sådant. Jag tror att den där högtalaren låter riktigt bra!
Åtminstone för dem som gillar det den hasplar ur sig.
Nä, det där är inte tillräckligt originellt för min inskränkta, men dock smaklösa smak.
Då skulle den inte ha en port.
Svante skrev:Det må vara hur det vill med det, men det finns ändå gott om exempel på där design har gjort livet surt för de som ska få högtalaren att låta.
petersteindl skrev:Svante skrev:Det må vara hur det vill med det, men det finns ändå gott om exempel på där design har gjort livet surt för de som ska få högtalaren att låta.
Om det finns gott om exempel, ge gärna några av dessa exempel.
Belker skrev:Oproffsig produktutveckling, som sagt!
Belker skrev:Mycket bra inlägg, Peter! Det du beskriver stämmer med min verklighet som industridesigner, även om jag inte jobbar med just audio fn.
Svante skrev:Det må vara hur det vill med det, men det finns ändå gott om exempel på där design har gjort livet surt för de som ska få högtalaren att låta.
Piotr skrev:Belker skrev:Mycket bra inlägg, Peter! Det du beskriver stämmer med min verklighet som industridesigner, även om jag inte jobbar med just audio fn.
Jag har jobbat med audio och industridesigners och det stämmer illa med min verklighet.
Svante skrev:petersteindl skrev:Svante skrev:Det må vara hur det vill med det, men det finns ändå gott om exempel på där design har gjort livet surt för de som ska få högtalaren att låta.
Om det finns gott om exempel, ge gärna några av dessa exempel.
Nu är jag nog bitvis förhindrad att göra det, men ett exempel är Audio Pro.
petersteindl skrev:Svante skrev:petersteindl skrev:Om det finns gott om exempel, ge gärna några av dessa exempel.
Nu är jag nog bitvis förhindrad att göra det, men ett exempel är Audio Pro.
Njae, det håller jag inte med om.Men bara delvis och det gäller vilken tidsepok du vill hänföra till.
Om jag väljer Audio Pro då Karl-Erik Ståhl utvecklade produkterna, d v s under bolagets första period, anser du att Audio Pro även under denna tidsepok stämmer in på din beskrivning?
Med vänlig hälsning
Peter
DVD-ai skrev:Boooooring....
Jag tycker att trådens ursprungliga ämne är mycket intressantare, kan ni starta en egen tråd om erat sidospår istället ??
Piotr skrev:Högst opassande att diskutera detta på öppet forum.
Jag har för övrigt erfarenhet av att jobba med ett flertal företag i Sverige och globalt och det är denna erfarenhet jag bygger mitt uttalande på.
petersteindl skrev:......
Att högtalarens yttre i princip redan från början är genom materialval, färg och form satt eftersom det är starkt förknippat med Varumärket och inarbetat sedan 70 år och är en stor del av deras VMP, .....
Med vänlig hälsning
Peter
Svante skrev:DVD-ai skrev:Boooooring....
Jag tycker att trådens ursprungliga ämne är mycket intressantare, kan ni starta en egen tråd om erat sidospår istället ??
Ja, vad ska vi säga mer om blockhögtalaren då menar du? Hur den där interna slitsen påverkar ljudet, kanske?
petersteindl skrev:Piotr skrev:Högst opassande att diskutera detta på öppet forum.
Jag har för övrigt erfarenhet av att jobba med ett flertal företag i Sverige och globalt och det är denna erfarenhet jag bygger mitt uttalande på.
Jag har ändrat mitt inlägg. Hoppas att det du tycker var opassande nu är borttaget. Om inte så ring, PMa eller skicka sms eller e-mail.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:Tror ni verkligen att industridesigner bestämmer över bolaget eller dess produkter eller ens över produkternas design? Det måste i så fall vara hobbybaserad verksamhet där kunskap inte råder. Det kan i vart fall inte vara i professionellt sammanhang om det skall finnas någon relevans.
Mvh
Peter
Laila skrev:petersteindl skrev:......
Att högtalarens yttre i princip redan från början är genom materialval, färg och form satt eftersom det är starkt förknippat med Varumärket och inarbetat sedan 70 år och är en stor del av deras VMP, .....
Med vänlig hälsning
Peter
Nog är varumärket inarbetat alltid, men 70 år är väl att ta i, ca 55 år är ju inte kattskit heller . . . typ.
petersteindl skrev:Laila skrev:petersteindl skrev:......
Att högtalarens yttre i princip redan från början är genom materialval, färg och form satt eftersom det är starkt förknippat med Varumärket och inarbetat sedan 70 år och är en stor del av deras VMP, .....
Med vänlig hälsning
Peter
Nog är varumärket inarbetat alltid, men 70 år är väl att ta i, ca 55 år är ju inte kattskit heller . . . typ.
Ja där ser man. Jag trodde de startade i slutet på 40-talet eller början på 50-talet. Det betyder att de popgrupper som använde Marshall i början på 60-talet kan klassas som early adopters. Beatles hade Vox från början men väl bytte till Marshall och Jimi Hendrix använde Marshall och i princip restenMarshall måste haft en enorm expansion i början.
Med vänlig hälsning
Peter
Svante skrev:Belker skrev:Svante skrev:Han är visst "industrial designer". Sådana har högtalarkonstruktörer fått kämpa emot i alla tider.
Den typen av okunniga uttalanden har en industridesigner fått kämpa mot i alla tider. Oväntat att höra dig från dig, Svante, som brukar framstå som en upplyst person.
...eller så ligger det något i det, åtminstone rent statistiskt. Jag har mer än en gång hört förstahandsuppgifter från högtalarkonstruktörer som har fått en färdigdesignad alldeles för liten låda att stoppa ett element i, med förväntan om superljud.
Svante skrev:Belker skrev:Svante skrev:
...eller så ligger det något i det, åtminstone rent statistiskt. Jag har mer än en gång hört förstahandsuppgifter från högtalarkonstruktörer som har fått en färdigdesignad alldeles för liten låda att stoppa ett element i, med förväntan om superljud.
Om vi leker med den osannorlika tanken att en industridesigner skulle diktera en kritisk konstruktionsparameter, så talar vi inte om produktutveckling i professionell mening. Den typen av krav kommer troligare från produktion, logistik eller rent av kunderna (hemska tanke!).
Ändå har jag hört det direkt av högtalarkonstruktörer. Möjligen är det så att jag inte har koll på den exakta yrkesbenämningen, men definitivt har personer som huvudsakligen pysslat med design fått bestämma ramarna för tekniken, varpå teknikern har fått en omöjlig uppgift.
Harryup skrev:Vi har enbart ingenjörer som industridesigners och givetvis har dom inget självständigt jobb utan jobbar ihop med alla led för att optimera produkterna för både användare och produktion och alla andra led.
mvh/Harryup
IngOehman skrev:Håller med, men reagerar framförallt på den trista generalisering mot/om industridesigners som gjordes i tråden.
De är människor, de är olika, vissa av dem är väldigt, väldigt bra. De förtjänar att få slippa läsa svepande generaliserande påståenden om att de förstör produkter genom att göra jobbet omöjligt för ingenjörerna. De är ju motsatsen - de gör jobbet till en glädje för ingenjörerna, som får chans att kommunicera hur fysiken styr formen, således att produkten kan bli fenomenal.
JUST de formgivare som går under beteckningen "inddustridesigners" är, enligt min erfarenhet, särskilt bra på, eller bryr sig särskilt mycket om, funktionalism. Form som HJÄLPER produkten att bli bra.
De verkar nästan alltid dessutom förstå att det som är vackert för ögat i hög grad beror på vad hjärnan förstår - former som är tekniskt bra blir liksom vackra av sig själva, samtidigt som de växer i takt med att kunskapen gör det.
Vh, iö
Harryup skrev:IngOehman skrev:Håller med, men reagerar framförallt på den trista generalisering mot/om industridesigners som gjordes i tråden.
De är människor, de är olika, vissa av dem är väldigt, väldigt bra. De förtjänar att få slippa läsa svepande generaliserande påståenden om att de förstör produkter genom att göra jobbet omöjligt för ingenjörerna. De är ju motsatsen - de gör jobbet till en glädje för ingenjörerna, som får chans att kommunicera hur fysiken styr formen, således att produkten kan bli fenomenal.
JUST de formgivare som går under beteckningen "inddustridesigners" är, enligt min erfarenhet, särskilt bra på, eller bryr sig särskilt mycket om, funktionalism. Form som HJÄLPER produkten att bli bra.
De verkar nästan alltid dessutom förstå att det som är vackert för ögat i hög grad beror på vad hjärnan förstår - former som är tekniskt bra blir liksom vackra av sig själva, samtidigt som de växer i takt med att kunskapen gör det.
Vh, iö
Jag skulle inte skilja på industridesigners och ingenjörer eftersom att de designers jag träffat genom åren (≈20år) som jag jobbat i närheten av har alla varit ingenjörer. Förmodligen har alla varit civ.ing också. Däremot är min erfarenhet att de sällan träffar rätt i design direkt utan förståendet för hantering av produkten växer fram under tidens gång. Det negativa som jag har upplevt är att de många gånger låser sig vid en första lösning och har lite svårt att fantisera förutsättningslöst vidare för att optimera produkten utan att ha i bakhuvudet/tycka att de redan har löst allt genom sin första design. De har absolut varit förstående när man haft synpunkter på hur designen påverkas och hanteras av olika grupper användare men på något sätt så ingår inte något total överblick i utbildning ifrån t.ex. KTH. Man utgår ifrån CAD och vill göra det så snyggt det går utifrån ritningen men ifrågasätter sällan direkt om ritningen egentligen är optimerad eller borde justeras för att man skall kunna göra en ännu bättre lösning för användaren. Hos oss tillkommer mera insikter och information under konstruktionens gång vartefter man låter användare kika på en grunka. En egenskap som jag många ggr stött på saknas hos ingenjörer är att man skall kunna ta upp en sak man konstruerat och tänka på den enbart som användare, går den att använda lätt? I bakhuvudet finns ofta att "jag har" konstruerat denna grunka och jag vet att den funkar så nu ändrar vi den inte. Har personligen sänkt flera utföranden på produkter som gått igenom alla "instanser" hos oss då fantasin om hur användare kommer hantera eller missförstå produkterna och brukarnas besvär inte sällan underskattats.
/Harryup
petersteindl skrev:Jag vill bara inflika att industridesign är en utbildningsgren på Konstfack eller motsvarande. Däremot så finns det ytterligare en arbetsuppgift i produktframtagning som inte nämnts och det är mekanikdesign. Det är de som får till produktionsritningar utifrån det material som industridesigners levererar. Vissa industridesignföretag kan leverera mekanikdesigntjänsten utöver industridesign. Ofta är det dock beställarna av designen som har mekanikdesign inhouse. Mekanikdesign är ledet mellan industridesign och produktion. Mekanikdesign ligger inte på Konstfack utan det är på tekniska högskolor, exempelvis på KTH.
Man skall inte förväxla industridesign med mekanikdesign. 2 skilda utbildningar, 2 skilda arbetsuppgifter. Båda är viktiga....
Med vänlig hälsning
Peter
jonasz skrev:Vart köper man dessa cementblock i lämplig storlek? Vore roligt att testa.
IngOehman skrev:Jag känner inte igen någonting av det där överhuvudtaget, från den verklighet jag lever i.
De industridesigners jag arbetat med har oftast utbildat sig på konstfack eller liknande, inte på KTH. Och de har aldrig varit låsta till en urspunglig ide, om något så precis tvärtom. JAG har i förekommande fall blivit förtjust i en ursprunglig ide från dem, som behövt justeras minimalt av tekniska skäl, vilket väldigt ofta (normalt) lett till att en hel drös av nya vägar att gå formmässigt kommer fram!
Så min erfarenhet av industridesigners har varit att deras hjärnor kokat av ideer, och att jag rätt så ofta känt att jag nästan behövt agera broms. Och så tycker jag det skall vara också.
Vh, iö
Harryup skrev:IngOehman skrev:Harryup skrev:
Jag skulle inte skilja på industridesigners och ingenjörer eftersom att de designers jag träffat genom åren (≈20år) som jag jobbat i närheten av har alla varit ingenjörer. Förmodligen har alla varit civ.ing också. Däremot är min erfarenhet att de sällan träffar rätt i design direkt utan förståendet för hantering av produkten växer fram under tidens gång. Det negativa som jag har upplevt är att de många gånger låser sig vid en första lösning och har lite svårt att fantisera förutsättningslöst vidare för att optimera produkten utan att ha i bakhuvudet/tycka att de redan har löst allt genom sin första design. De har absolut varit förstående när man haft synpunkter på hur designen påverkas och hanteras av olika grupper användare men på något sätt så ingår inte något total överblick i utbildning ifrån t.ex. KTH. Man utgår ifrån CAD och vill göra det så snyggt det går utifrån ritningen men ifrågasätter sällan direkt om ritningen egentligen är optimerad eller borde justeras för att man skall kunna göra en ännu bättre lösning för användaren. Hos oss tillkommer mera insikter och information under konstruktionens gång vartefter man låter användare kika på en grunka. En egenskap som jag många ggr stött på saknas hos ingenjörer är att man skall kunna ta upp en sak man konstruerat och tänka på den enbart som användare, går den att använda lätt? I bakhuvudet finns ofta att "jag har" konstruerat denna grunka och jag vet att den funkar så nu ändrar vi den inte. Har personligen sänkt flera utföranden på produkter som gått igenom alla "instanser" hos oss då fantasin om hur användare kommer hantera eller missförstå produkterna och brukarnas besvär inte sällan underskattats.
/Harryup
Jag känner inte igen någonting av det där överhuvudtaget, från den verklighet jag lever i.
De industridesigners jag arbetat med har oftast utbildat sig på konstfack eller liknande, inte på KTH. Och de har aldrig varit låsta till en urspunglig ide, om något så precis tvärtom. JAG har i förekommande fall blivit förtjust i en ursprunglig ide från dem, som behövt justeras minimalt av tekniska skäl, vilket väldigt ofta (normalt) lett till att en hel drös av nya vägar att gå formmässigt kommer fram!
Så min erfarenhet av industridesigners har varit att deras hjärnor kokat av ideer, och att jag rätt så ofta känt att jag nästan behövt agera broms. Och så tycker jag det skall vara också.
Vh, iö
Nu vet jag ju inte om du har varit inblandad i projekt andra än audiogrunkor men de projekt talar om är saker som skall hanteras av läkare och patienter. Så det handlar produkter som hanteras i kanske lite mera obekanta miljöer.
mvh/Harryup
petersteindl skrev:Harryup skrev:IngOehman skrev:Jag känner inte igen någonting av det där överhuvudtaget, från den verklighet jag lever i.
De industridesigners jag arbetat med har oftast utbildat sig på konstfack eller liknande, inte på KTH. Och de har aldrig varit låsta till en urspunglig ide, om något så precis tvärtom. JAG har i förekommande fall blivit förtjust i en ursprunglig ide från dem, som behövt justeras minimalt av tekniska skäl, vilket väldigt ofta (normalt) lett till att en hel drös av nya vägar att gå formmässigt kommer fram!
Så min erfarenhet av industridesigners har varit att deras hjärnor kokat av ideer, och att jag rätt så ofta känt att jag nästan behövt agera broms. Och så tycker jag det skall vara också.
Vh, iö
Nu vet jag ju inte om du har varit inblandad i projekt andra än audiogrunkor men de projekt talar om är saker som skall hanteras av läkare och patienter. Så det handlar produkter som hanteras i kanske lite mera obekanta miljöer.
mvh/Harryup
Är det korrekt citerat så här?
Belker skrev:jonasz skrev:Vart köper man dessa cementblock i lämplig storlek? Vore roligt att testa.
Apapap, försök inte gå on topic nu!
BORIS skrev:petersteindl skrev:Jag vill bara inflika att industridesign är en utbildningsgren på Konstfack eller motsvarande. Däremot så finns det ytterligare en arbetsuppgift i produktframtagning som inte nämnts och det är mekanikdesign. Det är de som får till produktionsritningar utifrån det material som industridesigners levererar. Vissa industridesignföretag kan leverera mekanikdesigntjänsten utöver industridesign. Ofta är det dock beställarna av designen som har mekanikdesign inhouse. Mekanikdesign är ledet mellan industridesign och produktion. Mekanikdesign ligger inte på Konstfack utan det är på tekniska högskolor, exempelvis på KTH.
Man skall inte förväxla industridesign med mekanikdesign. 2 skilda utbildningar, 2 skilda arbetsuppgifter. Båda är viktiga....
Med vänlig hälsning
Peter
Visst är båda viktiga. Det är dock missvisande att placera Industridesign och dess utbildning på konstfack och motsvarande i motsats till tex Mekanikdesign som då placeras på tekniska högskolor. Visst man kan läsa industridesign på Konstfack men man kan läsa på många andra ställen också som tex Lunds Tekniska Högskola och en rad andra universitet och högskolor.
Det finns också utbildningar inom Teknisk Design som är en civilingenjörsutbildning där man blandar naturvetenskap och teknik med design, finns bla på Chalmers och LTH
jonasz skrev:Vart köper man dessa cementblock i lämplig storlek? Vore roligt att testa.
DVD-ai skrev:När murar någon en högtalare nu då ?!
Harryup skrev:IngOehman skrev:Jag känner inte igen någonting av det där överhuvudtaget, från den verklighet jag lever i.
De industridesigners jag arbetat med har oftast utbildat sig på konstfack eller liknande, inte på KTH. Och de har aldrig varit låsta till en urspunglig ide, om något så precis tvärtom. JAG har i förekommande fall blivit förtjust i en ursprunglig ide från dem, som behövt justeras minimalt av tekniska skäl, vilket väldigt ofta (normalt) lett till att en hel drös av nya vägar att gå formmässigt kommer fram!
Så min erfarenhet av industridesigners har varit att deras hjärnor kokat av ideer, och att jag rätt så ofta känt att jag nästan behövt agera broms. Och så tycker jag det skall vara också.
Vh, iö
Nu vet jag ju inte om du har varit inblandad i projekt andra än audiogrunkor men de projekt jag talar om är saker som skall hanteras av läkare och patienter. Så det handlar om produkter som hanteras i kanske lite mera obekanta miljöer.
mvh/Harryup
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 29 gäster