dimitri skrev:*Även de strängaste anhängaren av T=D doktrinen ( vi kan kalla denne X) använder sig av T i det vardagliga livet.
Exemplen äro oräkneliga: När X saltar sin soppa tömmer han inte hela saltkaret i soppan eftersom han vet att det går åt ca y gram för att smaksätta en kastrull med soppa . Han river inte av 16 meter toapapper ty han vet att brukar behövas mindre (fast i ngt avseende kan det kanske bli bättre med 16 m). Han klär sig varmt i december.
Eftersom det är jag som är mr X, vill jag med emfas invända mot det ovanstående.
Jag använder själva inlägget som argument tror jag.
För de som inte fattat vad T och D är kan tilläggas att T är kort för tumregler och D är dumregler.
Låt mig även, innan jag går in på argumenten, påminna om följande giltighetsägande för tumregler:
iö skrev:...deras syfte (ehuru misslyckat) är att ge svar om hur eller när saker är, eller skall göras, som man inte vet tillräckligt om.
Läs: Tumregler är regler man tillämpar
istället för kunskaper.
Nåväl, jag använder alltså INTE (såsom påstås av Dimman) tumregler i det vardagliga livet. Vi tar exemplen:
1.
När X saltar sin soppa tömmer han inte hela saltkaret i soppan eftersom han vet att det går åt ca y gram för att smaksätta en kastrull med soppa.
Just det - jag tömmer inte hela saltkaret för jag
vet att det går åt ca y gram för att smaksätta en kastrull med soppa - jag vet tillräckligt för att sakna behov av tumregler!
2.
Han river inte av 16 meter toapapper ty han vet att brukar behövas mindre
Samma argument igen! Jag vet hur mycket som behövs, och brukar således inte någon tumregel.
3.
Han klär sig varmt i december.
Du känner inte mig, det är tycligt. Jag går alltid i tofflor och äger inga långkalsonger. Klär mig för det mesta nog ungefär likadant oavsett årstid (frånsett att jag ibland skiftar till korts om sommaren, dock inte på grund av ngon tumregel, utan för att jag märkar att det är en bättre lösning när jag provar). Springer dock fortare från inomhusmiljön till bilen om vintern, och svär inte sällan avsevärt över kylan den första kilometern.
Sammanfattning: Jag gör INGET på rutin, och använder inte tum/dumregler. Tycker andra borde sluta med det också. Har aldrig sett att de gjort någon nytta för någon
(annat är möjligen att sporra till jakt på verklig kunskap när man träffar på en tumregel som verkar lustig...) men ofta gjort avsevärd skada.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).