Den som vet eller kan gissa när eventuella hörselskada uppkom får gärna berätta om det också.
Vh, iö
PS. Ber om ursäkt för att jag snodde idéen.
Moderator: Redaktörer
dimitri skrev:Finns det tillfälliga hörselnedsättningar?
dimitri skrev:Svante:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... uery_hl=11
Man kan i alla fall inte avfärda risken för permanenta skador även om audiogrammet efter exponeringen är normalt.
D
jockewe skrev:Apropå samla på sig så brukade jag öva minst 8 timmar fiol/dygn och jobba kanske 5-6 timmar på det... Min fiol toppar på ca 107dB vägt vid örat när jag tar i så visst har jag misshandlat öronen för mycket...
dawen skrev:Svante: Det är det antagligen, förutom blåset själv då.
dawen skrev:IÖ: Betala royalties till mig i form av Inobasar!
dawen skrev:jockewe: Fast, fiol är ju ett rätt dynamiskt instrument, eller hur? Jag mätte upp 104dB i toppvärde under gårdagenkvällen, snittnivåerna låg dock runt 92dB hela tiden. Fast, även 92dB är givetvis skadligt om det rör sig om så stora mängder per dag. Har du formgjutna öronproppar?
Henrik_Holst skrev:Svar ja, tyvärr. Har ett litet pipande som gör sig påmind lite då och då, framförallt då det blir tyst i rummet sas. Fick det troligen pga min dotter som under några månader hade vissa sömnproblem och kunde komma upp i över 110db utan problem (uppmätt med RS c-vägt) när hon skrek allt vad hon kunde samtidigt som jag försökte somna henne och därför hade henne i famnen väldigt nära högeörat (som är det som har problem). Var först efteråt som man kom på hur dumt det var att göra på det viset...
LypsylateX skrev:Bilateral, förmodat retrokokleär, nedsättning av hängmattetyp sedan födseln. Störst dal vid 4kHz, cirka -75dB(A).
Botas lämpligen med ett par Widex CIC+, 20bit 32kHz.
*** EDIT ***: Är A-vägningen kanske meningslös, eller felaktig, att använda som jag nyss gjorde? Kanske är -75dB ovägt mer korrekt? Får springa hem och leta upp ett audiogram.
Svante skrev:Ja, det ska nog inte vara dBA, utan dB. Eller, alltså, har man en ton vid 4 kHz som sjunker med 75 dB, så sjunker den ju med 75 dBA också, men det verkar inte meningsfullt att uttrycka sig i dBA för det. Det bara förvillar och reser frågetecken om vad du egentligen menar.
Johan_Lindroos skrev:Lypsylatex, du hör alltså i princip ingenting vid 4 kHz?
Hur hör du vid andra frekvenser?
Johan_Lindroos skrev:Lypsylatex, du hör alltså i princip ingenting vid 4 kHz?
LypsylateX skrev:Johan_Lindroos skrev:Lypsylatex, du hör alltså i princip ingenting vid 4 kHz?
LypsylateX skrev:Johan_Lindroos skrev:Lypsylatex, du hör alltså i princip ingenting vid 4 kHz?
E skrev:Fråga: Tillfälliga, och inte alltför ofta förekommande, "lock för ena
örat, med pip som inom någon minut är borta" är väl helt normalt?
Mvh E*
E skrev:Flint: Tråkigt. Spontan fråga: Får du någon ersättning av din
arbetsgivare för detta? Det låter ju minst lika mycket som ett fel på
utrustningen som ett misstag från din sida ...
Kalibreringsknappen bör väl vara övertäckt eller något under
normalt bruk.
Mvh E*
Johan_Lindroos skrev:Aaaajaaj, Flint. Du ska veta att jag lider med dig. D.v.s. jag har inga hörselskador, men du har mina sympatier alltså.
P.S. Har Neumann tillverkar hörlurar också? D.S.
OlA-68 skrev:VA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
E skrev:Flint: Ojoj, får man fråga vem du jobbade för?
Mvh E*
Flint skrev:E skrev:Flint: Ojoj, får man fråga vem du jobbade för?
Mvh E*
Det var i kabelTV:ns utvecklingsfas. Jag säger inte mer om ursprung och läge men vi blandade budget-TV med kommersiell produktion.
Svante skrev:Flint skrev:E skrev:Flint: Ojoj, får man fråga vem du jobbade för?
Mvh E*
Det var i kabelTV:ns utvecklingsfas. Jag säger inte mer om ursprung och läge men vi blandade budget-TV med kommersiell produktion.
Ah, nu vet jag vem Flint är! Äntligen! Du måste vara Gert Fylking?
Flint skrev:Beklagar men fel. Jag har mycket lite gemensamt med nämnde person. Min arbetsuppgift är bakom kamera och mikrofon. Hans är framför.
Flint skrev:Svante skrev:Flint skrev:E skrev:Flint: Ojoj, får man fråga vem du jobbade för?
Mvh E*
Beklagar men fel. Jag har mycket lite gemensamt med nämnde person. Min arbetsuppgift är bakom kamera och mikrofon. Hans är framför.
Svante skrev:Flint skrev:Beklagar men fel. Jag har mycket lite gemensamt med nämnde person. Min arbetsuppgift är bakom kamera och mikrofon. Hans är framför.
Hoppas du förstod skämtet. Fast jag tror att Fylking är rätt aktiv bakom kulisserna också, är han inte?
Flint skrev:Hoppas du ursäktar skämtet om Hasse.
Svante skrev:Flint skrev:Hoppas du ursäktar skämtet om Hasse.
Hehe, ja det tar jag närmast som smicker... "Fylking" däremot var ju lite, hur ska man säga...?
Flint skrev:Svante skrev:Flint skrev:Hoppas du ursäktar skämtet om Hasse.
Hehe, ja det tar jag närmast som smicker... "Fylking" däremot var ju lite, hur ska man säga...?
Ja, ja, jag vet att du har ett horn i sidan på mig sen tidigare men kan du inte glömma det för i helvete. Jag kallade dig grabben men va f'n, du skulle kunna vara min son. Glöm det. Jag tycker att du är en suverän teoriklippa här på forumet. En av två. Vem den andra är får du klura ut själv. Räcker inte det som kredit. Säg i så fall till så fär du en detaljerad förklaring.
Svante skrev:Det här är intressant. Jag antar att du har ett visst hifiintresse eftersom du hänger här. Och du har alltså haft hörselnedsättningen sen du var barn?.
Svante skrev:Det visar ju i sådana fall vilken fantastisk apparat hjärnan är, som på något sätt ändå ger dig en upplevelse som du tycker är intressant trots den kraftiga nedsättningen?
Jag skulle tro, att om jag fick en sådan nedsättning över en dag, så skulle jag lägga ner hifi helt och hållet. Men du klarar det, vilket ju är fantastiskt.
Svante skrev:Fö kan man säga att kompression är en av de viktigare funktionerna i dagens digitala hörapparater. Det har skett en hel del forskningsframgångar här de senaste 10 åren. Så det som vi hifinördar skyr är faktiskt någonting bra ur uppfattbarhetssynpunkt.
Johan_Lindroos skrev:Mycket intressant, Lypsulatex. Du verkar ha en ovanligt kraftig hörselnedsättning. Om jag var en fé så skulle du få önska dig bättre hörsel av mig och jag skulle ge dig det på momangen, men nu är jag ju tyvärr ingen fé...
Johan_Lindroos skrev:Om du lyssnar på musik, brukar du, eller tycker andra att du, spelar musiken vid ovanligt starka ljudtrycksnivåer?
Eller lyssnar du mestadles på de lågfrekventa inslagen i musiken?
Brukar du höra cymbaler o.likn.?
E skrev:Och störnivån blir förstås tillräckligt låg i de där båsen som
används?
Flint skrev:Flint skrev:Svante skrev:Flint skrev:E skrev:Flint: Ojoj, får man fråga vem du jobbade för?
Mvh E*
Beklagar men fel. Jag har mycket lite gemensamt med nämnde person. Min arbetsuppgift är bakom kamera och mikrofon. Hans är framför.
Aha, nu vet jag . Svantes rätta identitet är egentligen Hasse Alfredsson.
Svante skrev:Oj! jag tänkte inte så mycket på vad 75 dB egentligen innebar.
Det här är intressant. Jag antar att du har ett visst hifiintresse eftersom du hänger här. Och du har alltså haft hörselnedsättningen sen du var barn?
Det visar ju i sådana fall vilken fantastisk apparat hjärnan är, som på något sätt ändå ger dig en upplevelse som du tycker är intressant trots den kraftiga nedsättningen?
Jag skulle tro, att om jag fick en sådan nedsättning över en dag, så skulle jag lägga ner hifi helt och hållet. Men du klarar det, vilket ju är fantastiskt.
IngOehman skrev:Man hör väl efter förmåga helt enkelt, och där ingår att man kan tillgripa hörselhjälpmedel idag. Mindre förmåga borde inte spela så stor roll för de viktiga musikaliska komponenterna - musik handlar ju trots allt mest om rytmik och harmonik, kanske bäst i omvänd ordning. Visst spelar klang viss roll också, men vad tusan.
LypsylateX skrev:IngOehman skrev:Man hör väl efter förmåga helt enkelt, och där ingår att man kan tillgripa hörselhjälpmedel idag. Mindre förmåga borde inte spela så stor roll för de viktiga musikaliska komponenterna - musik handlar ju trots allt mest om rytmik och harmonik, kanske bäst i omvänd ordning. Visst spelar klang viss roll också, men vad tusan.
Ska be att få instämma. Många socialt döva personer tycker också om musik, ibland har de en hörselrest som går att utnyttja, och har de inte det, vilket i princip alla har, kan de alltid skaffa större baselement... billjud är, föga förvånande, populärt.
Ett besök på ungdomsgården för döva i Örebro rekommenderas, ljudtrycket där är inte att leka med.
IÖ, tack. Jag glömmer då och då bort hur lycklig jag är som lever i den här tidsåldern... men jag försöker skänka det en tanke då och då.
LypsylateX skrev:Ja, de örongångsplacerade apparater (Widex CIC+) jag använder idag är som natt och dag jämfört med de analoga bakom-örat apparater jag hade som ung. (Företrädesvis Widex G1 & G8.) (1)
Riktningshörseln förbättras avsevärt med örongångplaceringen då mikrofonen sitter "där den ska", alltså i hörselgången. Då kan örats kaviteter jobba på det vis som de är ämnade för.
Lypsylatex skrev:Det var inte utan att man ibland hörde opassande ord... "...kåt? Nej, inte kan dom väl ha sagt det? Nej, jag drar till med båt eller nåt istället..."
Lypsylatex skrev:(3) = Idag ligger det runt 2-3000:-/styck ungefär. Jag bor i ett län där jag inte själv behöver stå för de pengarna... än...
E skrev:Far provade nog hörapparater senast för sisådär 5-10 år sedan.
Då fanns det inte digitala i-örat ens. Han har haft analoga och
digitala bakom örat och nu använder han mest analoga i örat, fast
oftast bara den ena, då han tycker att han blir så "igentäppt"
annars. Förresten är det nog rätt sällan han använder någon
alls ...
E skrev:Såg att det finns med fjärrkontroll också! Även det har man ju
tänkt att det borde finnas, eftersom det är rätt pillrigt för stora
arbetarfingrar med de där kontrollerna på i-örat-apparaten som far
har. Kanske kan man ha fjärrkontrollen i ett halssmycke? Om den
inte är förskräckligt ful förstås ...
E skrev:Fantastiskt! Detta kan ju t o m en gammal skogsarbetare ha råd
med. Är detta cirkapriser för de bästa hörselgångsapparaterna, de