Moderator: Redaktörer
philipbtz skrev:När man köper en flaggskepsprocessor av ett känt märke förväntar man sig nog att det skall mäta bra utöver alla features man får. I detta fallet kostar en AV8805 runt 40 lax. Prestandan är mer i linje med en DAC i tusenkronorsklassen visar det sig.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ssor.6926/
Blir ganska nyfiken på andra receivers och vilka som även mäter referensklass.
Morello skrev:Jag slutade läsa när jag kom till "dynamic range" som jag gissar är SNR relativt specad nivå, men man har inte angett bandbredd och eventuella vägningsfilter.
Harryup skrev:Har ingen bioreceiver kvar i min anläggning, de är ganska hopplösa apparater tycker jag och duger absolut inte som försteg i en 2-kanalsanläggning.
Morello skrev:Jag får ett tveksamt intryck av reportagen. Den slarvas genomgående med referensnivåer och andra förutsättningar. Man gör ett nummer av att någon Hypex-modul har lägre THD än Accuphasen vid 1 kHz, men alla vet att sådana jämförelser måste ske i diskantregistret då det är där klass D-tekniken ofta har stora problem.
Som sagt, Messen ist wissen aber messen ohne wissen ist kein wissen.
Stereophiles mätreportage håller enligt mitt ringa förmenande en helt annan klass och entydighet.
philipbtz skrev:När man köper en flaggskepsprocessor av ett känt märke förväntar man sig nog att det skall mäta bra utöver alla features man får. I detta fallet kostar en AV8805 runt 40 lax. Prestandan är mer i linje med en DAC i tusenkronorsklassen visar det sig.
Johan_Lindroos skrev:philipbtz skrev:När man köper en flaggskepsprocessor av ett känt märke förväntar man sig nog att det skall mäta bra utöver alla features man får. I detta fallet kostar en AV8805 runt 40 lax. Prestandan är mer i linje med en DAC i tusenkronorsklassen visar det sig.
Mätslarv. Han borde ha mätte frekvensgången mer fullödigt. Han har fokuserat på annat som inte lika allvarligt hörs (som han då klankar ned på i stora ordalag). Förvisso är det en klantig design de digitala filtren i försteget, det håller jag med om. Däremot är det väldigt mycket annat som ger hur hembioapparat låter, och då tänker jag på Audyssey o.likn. AV/PÅ, respektive alla nivå och delayinställningar, liksom andra rena felkopplingar (vanligt förekommande i hemmen).
philipbtz skrev:
Många verkar ha svårt för att det finns class D som är överlägset det mesta. Visa mig mätningarna som bevisar motsatsen.
Morello skrev:philipbtz skrev:
Många verkar ha svårt för att det finns class D som är överlägset det mesta. Visa mig mätningarna som bevisar motsatsen.
Konstigt hörru - du påstår en sak och jag skall visa att det är sant. Den gubben gick inte.
philipbtz skrev:Morello skrev:philipbtz skrev:
Konstigt hörru - du påstår en sak och jag skall visa att det är sant. Den gubben gick inte.
Jag har ju länkat mätningarna - från min begränsade kunskap ser det riktigt bra ut. Dessutom verkar typ hela internet verkar vara övverens om att ncore mäter bra. Det är du som påstår att det inte ser bra ut.
Nattlorden skrev:Skulle vara spännande att se ifall Denons motsvarande klarar sig bättre... .jag tror ju personligen på det, men det är ju det där med krok och flöte....
Morello skrev:Messen ist wissen, aber messen ohne wissen ist kein wissen.
Jag slutade läsa när jag kom till "dynamic range" som jag gissar är SNR relativt specad nivå, men man har inte angett bandbredd och eventuella vägningsfilter.
För övrigt finns ingen naturlag som säger att två lådor blir bättre än en, däremot är det hyggligt opraktiskt att göra en integrerad förstärkare med hög effekt då lådan blir stor.
Harryup skrev:Nattlorden skrev:Skulle vara spännande att se ifall Denons motsvarande klarar sig bättre... .jag tror ju personligen på det, men det är ju det där med krok och flöte....
Personligen så tycker jag att det är ungefär samma elände. Numera är ljudet nästan sekundärt utan mera viktigt är blir det överhuvudtaget bild med 4K.
WhereNextColumbus skrev:Morello skrev:Messen ist wissen, aber messen ohne wissen ist kein wissen.
Jag slutade läsa när jag kom till "dynamic range" som jag gissar är SNR relativt specad nivå, men man har inte angett bandbredd och eventuella vägningsfilter.
För övrigt finns ingen naturlag som säger att två lådor blir bättre än en, däremot är det hyggligt opraktiskt att göra en integrerad förstärkare med hög effekt då lådan blir stor.
Det står AES17 där. Jag är inte så pass insatt i detta, men rymmer inte detta informationen du söker?
Morello skrev:philipbtz skrev:Morello skrev:
Jag har ju länkat mätningarna - från min begränsade kunskap ser det riktigt bra ut. Dessutom verkar typ hela internet verkar vara övverens om att ncore mäter bra. Det är du som påstår att det inte ser bra ut.
Jag googlade lite och hittade inte en endaste mätning som visar THD vid 20kHz eller strax där under.
Allt jag hittade är mätt med AES17-filtret, dvs brant lågpass-filter vid 20 eller 40 kHz.
Med ett sådant filter är mätningen relevant upp till 6 kHz då minst tre övertoner slinker igenom AES17-filtret.
Den som likt Hypex ändå redovisar data upp till 20kHz ägnar sig åt något jag skulle vilja kalla vilseledande marknadsföring, dvs man framställer apparaten i avsevärt mycket bättre dager än vad som de facto är sant.
http://6moons.com/audioreviews/acoustic ... /specs.png
Harryup skrev:För att det är faktiskt och först på sidan 17 i tråden kommer vi tillbaka till trådämnet.
paa skrev:Varför diskuteras slutsteg i denna tråd som handlar om en apparat som inte innehåller några slutsteg?
steveo1234 skrev:Ok, så, auhm, missar jag något här?
Ja, stärkaren mäter inte perfekt, men, är bristerna ens hörbara vid normallyssning?
Det är det billigaste försteget som klarar av 15 kanaler och jag ställer mig lätt tvekande att bristerna som uppvisas är meningsfulla att åtgärda med en Trinnov eller liknande som kostar 5 gånger mer pengar.
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Ok, så, auhm, missar jag något här?
Ja, stärkaren mäter inte perfekt, men, är bristerna ens hörbara vid normallyssning?
Det är det billigaste försteget som klarar av 15 kanaler och jag ställer mig lätt tvekande att bristerna som uppvisas är meningsfulla att åtgärda med en Trinnov eller liknande som kostar 5 gånger mer pengar.
Du missar inget förutom att du är på faktiskt.
steveo1234 skrev:Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Ok, så, auhm, missar jag något här?
Du missar inget förutom att du är på faktiskt.
Misstänkte det. Då läser jag vidare tråden som en teknisk undersökning, snarare än som en köprådstråd.
Nattlorden skrev:Amir är tokbra på att mäta upp sådant här. Spännande sak i eländet.... den drev 4 ohm bättre än Behringer A500.... ett korn dvs.
Annars har Pioneer gått ned sig..... alternativt om min gamla Pioneer hade mätt lika illa - så är det inte så illa som det ser ut..... who knows?
Morello skrev:Mitt tips är at altid ha extremkritiska glasögon på sig när man läser tester på nätet - det finns betydligt mer nonsens än adekvata mätreportage. Stereophiles är bäst i branschen - med marginal.
När man läser om storheter som uttrycks i "dB", så bör man alltid fråga sig - relativt vadå?
"SNR är 130 dB" påstår någon och då frågar man:
1. Relativt vadå?
2. Vilken är bandbredden?
3. Har vägningsfilter använts?
4. Vilka andra förutsättningar är relevanta? Volymkontrollens pådrag etc...
Specar det se ut ungefär så här:
"SNR är 119 dB, A-vägt relativt 1 V med volymkontrollen på fullt pådrag" (Har A-vägningsfilter använts implicerar det också bandbredden)
Slutsteg bör specas relativt 2,83V och inte relativt full effekt, som givetvis trissar upp siffrorna med 20-30dB.
Tangband skrev:Det verkar som att switchade strömförsörjningar kan göras väldigt bra, även till slutsteg.
Det mätningarna inte visar, är om förstärkaren smutsar ned strömmen genom nätkabeln och möjligen påverkar andra inkopplade apparater negativt. Jag tror JohanLindroos kan utveckla detta mera .
Kanske ett exempel att det borde mätas på andra saker, dvs fokuseras på de olika teknikernas brister istället.
rajapruk skrev:Kul att han äntligen testar Benchmark AHB2. Inga överraskningar, men ändå. The king of the slutstegshill.
Alexi skrev:rajapruk skrev:Kul att han äntligen testar Benchmark AHB2. Inga överraskningar, men ändå. The king of the slutstegshill.
Om man har väldigt begränsade effektbehov så kan den nog funka. Under tiden jag hade den så hände det regelbundet att jag spelade med volymvredet i botten.
philipbtz skrev:Lite rolig läsning om en svindyr DAC. Tillverkaren hoppar in i tråden och försöker försvara sig..han vinner inte typ![]()
https://www.audiosciencereview.com/foru ... -dac.8192/
dewpo skrev:
Ot Om du replikerar mätförfarandet på dina slutsteg vad får du för SINAD resultat då?
Morello skrev:dewpo skrev:
Ot Om du replikerar mätförfarandet på dina slutsteg vad får du för SINAD resultat då?
Återigen, under vilka förutsättningar och vilken referensnivå?
Framgåt inte detta är siffrorna nonsens och inget värda - vilket jag tjatat om en del.![]()
Här ser det ut som Amir använt 5W i 4 ohm (2,5 W i 8 ohm) som referens, vilket är en mycket märklig och godtycklig nivå. Man brukar typiskt relatera till 1 W i 8 ohm (2,83 V) för slutsteg.
Bandbredd, signalfrekvens och eventuella vägningsfilter framgår dock inte, dvs siffrorna är nonsens.
rajapruk skrev:Det vore kul om han kunde hitta någon AVR som mäter bra någon gång.
rajapruk skrev:Skulle det komma en sådan? Den mäter nog bra isf, men blir dyr gissningsvis.
rajapruk skrev:Det vore kul om han kunde hitta någon AVR som mäter bra någon gång.
philipbtz skrev:rajapruk skrev:Det vore kul om han kunde hitta någon AVR som mäter bra någon gång.
Jag är väldigt nyfiken på Arcam och Anthem samt de riktigt dyra lösningar som ligger i segmentet ovan. Även alla dessa kanske mäter dåligt eller om inte hur mycket bättre är dom?
philipbtz skrev:rajapruk skrev:Det vore kul om han kunde hitta någon AVR som mäter bra någon gång.
Jag är väldigt nyfiken på Arcam och Anthem samt de riktigt dyra lösningar som ligger i segmentet ovan. Även alla dessa kanske mäter dåligt eller om inte hur mycket bättre är dom?
Tangband skrev:
Eftersom vi inte hittat nån bra hemmabiolösning som mäter jättebra så kanske slutsatsen är att det är kompromisser men att det även är svårt att samsa lågnivåelektronik med 7-9 slutsteg som matas från samma trafos ? Nu kan jag inte mycket om elektronik men det är väl bara Linn akurate dsm som fått genomgående bra review där allting mäter bra- till vansinnigt högt pris. Men där är det bara ett försteg, streamer och 2 kanaler så det kanske är enklare ?
Tangband skrev:philipbtz skrev:rajapruk skrev:Det vore kul om han kunde hitta någon AVR som mäter bra någon gång.
Eftersom vi inte hittat nån bra hemmabiolösning som mäter jättebra så kanske slutsatsen är att det är kompromisser men att det även är svårt att samsa lågnivåelektronik med 7-9 slutsteg som matas från samma trafos ? Nu kan jag inte mycket om elektronik men det är väl bara Linn akurate dsm som fått genomgående bra review där allting mäter bra- till vansinnigt högt pris. Men där är det bara ett försteg, streamer och 2 kanaler så det kanske är enklare ?
Jag provade regga mig på forumet nyss och det är vansinnigt bra snurr på aktiviteten där
sprudel skrev:Vad är bättre?
En rak lina?
Blir lätt trött på den smalspåriga attityden att bedöma apparater på enskilda mätvärden istället för att bedöma dem ur dess egentliga funktion, som förmedlare av musik i en lyssningskedja.
En rak lina?
Blir lätt trött på den smalspåriga attityden att bedöma apparater på enskilda mätvärden istället för att bedöma dem ur dess egentliga funktion, som förmedlare av musik i en lyssningskedja.
Johan_Lindroos skrev:sprudel skrev:Vad är bättre?
En rak lina?
Precis, dels hur apparaten uppfattas under kontrollerad blindtestlyssning. Sedan tycker jag den här Amir verkar inte göra heltäckande mätningar. Exempelvis gör han enligt min mening inte tillräckligt mycket när det gäller frekvensgång. När det gäller jitter och distspektrum hos någon enstaka ton kan det se ut som f-n och hans moster men det är inte säkert att vår mänskliga hörsel kan uppfatta det ändå om det ligger under "Just Noticable Difference" (JND). Såna saker mäter han mycket till begränsad verklig nytta. Sedan borde han köra med medelvärdesbildning också för det ser man att han inte gör. Men det är ändock bättre än inget alls och jag ser initiativet som helhet som lovvärt.
Johan_Lindroos skrev:sprudel skrev:Vad är bättre?
En rak lina?
Precis, dels hur apparaten uppfattas under kontrollerad blindtestlyssning. Sedan tycker jag den här Amir verkar inte göra heltäckande mätningar. Exempelvis gör han enligt min mening inte tillräckligt mycket när det gäller frekvensgång. När det gäller jitter och distspektrum hos någon enstaka ton kan det se ut som f-n och hans moster men det är inte säkert att vår mänskliga hörsel kan uppfatta det ändå om det ligger under "Just Noticable Difference" (JND). Såna saker mäter han mycket till begränsad verklig nytta. Sedan borde han köra med medelvärdesbildning också för det ser man att han inte gör. Men det är ändock bättre än inget alls och jag ser initiativet som helhet som lovvärt.
En rak lina?
Nattlorden skrev:sprudel skrev:Vad är bättre?
En rak lina?
Klart man blir trött om man inte förstår vad mätningarna relaterar till.. Men jag lovar dig att mätningarna har en korrelation till hur de är som musikförmedlare i en eller flera aspekter.
A $9 Apple dongle easily outperforms what these devices produce
rajapruk skrev:Nu har ASR testat en samtida NAD AVR. Gick inte så bra för den.A $9 Apple dongle easily outperforms what these devices produce
rajapruk skrev:Nu har ASR testat en samtida NAD AVR. Gick inte så bra för den.A $9 Apple dongle easily outperforms what these devices produce
philipbtz skrev:Anthem-testet blir intressant som bara den.
RogerGustavsson skrev:philipbtz skrev:Anthem-testet blir intressant som bara den.
Har på ett amerikanskt forum sett kommentarer om tvivelaktig kvalitet när det gäller Anthem.
dewpo skrev:Johan_Lindroos skrev:sprudel skrev:Vad är bättre?
En rak lina?
Visst mäter han frekvensgång, Nedan ett exempel ->
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-new-topping-d50s-dac.7914/
[ Bild ]
[ Bild ]
Men är frekvensgången verkligen något att sätta så stor vikt vid?
På många apparater går det ju att välja filterfunktion själv.
Sen har man ju alltid möjligheten själv sampla om materialet med valfri filterfunktion för att kringgå begränsningar!
Och om inget annat hjälper finns ju alltid EQ

dewpo skrev:Är det ringningarna eller .8dB droppen vid 20000Hz som du menar hörbara/problematiska?
Det jag skulle vilja veta är om det finns ringningar under 20000Hz när DAC´n i exemplet arbetar på -
högre samplings frekvenser 96kHz 192kHz eller 384kHz. Gör det det så tycker jag det vore problematiskt!
Hur en DAC hanterar 44.1kHz eller 48kHz material internt är ointressant för mig då jag matar den med material
som en dator samplar om till högre samplings frekvenser, Då jag gått på myten att datorer som har högre -
beräkningskapacitet än en DSP är bäst på att göra den typen av omvandlingar.
Detta är förstås ren spekulation från min sida![]()
Men enligt de som utvecklar den typen av digitala filter för datorer,
Så är de idag så bra att den digitala brusnivån är -240dB!
Nedan är ett test på vad som anses vara det bästa programmet för samplings-frekvens-omvandlingar =>
http://archimago.blogspot.com/2019/02/measurements-look-at-hqplayer-325.html
Frekvens gången är påverkbar genom val av filter och bruset mycket lågt!
[ Bild ]
Tyvärr finns det många program på marknaden som gör ett betydligt sämre jobb!
[ Bild ]
Jag funderar i dagsläget på om jag skall skaffa det programmet HQPlayer,
Undertiden använder jag ROON´s samplings-frekvens-omvandling.
Men åter till kärnfrågan, Problemet som jag ser det med att helt döma ut produkter Som LTS tycks göra.
På grund av att det dippar någon tiondels dB mot 20kHz tycker jag är att det är något som idag är påverkbart!
Att byta filter är gjort i en handvändning, Många andra problem är mycket svårare att göra något åt.
Johan_Lindroos skrev:Precis, du visar ett bra exempel på vad jag menar är att han inte gör tillräckligt mycket när det gäller frekvensgång.
Vad är det som du tycker är så bra med de mätningar du visade?
Morello skrev:Åter igen - massor med information saknas i bilden.
Harryup skrev:AVR har inget med bra stereoljud att göra bekräftar ju också mätningarna. Standard att göra nersamplingar tydligen även om ingången klarar 24/192 eller mer så det mesta som går igenom är 44 eller 48.
rajapruk skrev:Here we go again...
https://www.audiosciencereview.com/foru ... -pro.8998/
Tangband skrev:rajapruk skrev:Here we go again...
Den där testen, mfl på audiosciencereview visar väl att det tom är svårt att kombinera bra tvåkanals-ljud med multikanal, även om det bara handlar om ett bio-försteg utan inbyggda slutsteg.
Sedan tycker jag det är väldigt synd att NAD tappat den grundläggande filosofin som fanns i början , dvs prisbilliga bra produkter. Nu är de dyra och dåliga
Det vore intressant om de kunde testa någon Yamaha receiver i den övre prisklassen, typ 10000-30000:- . Jag tror de presterar bättre.
philipbtz skrev:Ser ut som att NAD fortfarande kan göra slutsteg! Grymt 7-kanals steg https://www.audiosciencereview.com/foru ... -amp.9036/
rajapruk skrev:philipbtz skrev:Ser ut som att NAD fortfarande kan göra slutsteg! Grymt 7-kanals steg https://www.audiosciencereview.com/foru ... -amp.9036/
Hypex kan fortfarande göra slutsteg menar du!NAD har "bara" paketerat Hypex ncore-moduler i denna.
petersteindl skrev:Tangband skrev:rajapruk skrev:Here we go again...
Den där testen, mfl på audiosciencereview visar väl att det tom är svårt att kombinera bra tvåkanals-ljud med multikanal, även om det bara handlar om ett bio-försteg utan inbyggda slutsteg.
Sedan tycker jag det är väldigt synd att NAD tappat den grundläggande filosofin som fanns i början , dvs prisbilliga bra produkter. Nu är de dyra och dåliga
Det vore intressant om de kunde testa någon Yamaha receiver i den övre prisklassen, typ 10000-30000:- . Jag tror de presterar bättre.
Det är inte svårt att göra bra 2-kanalsljud kombinerat med multikanal. Varför tror du det? I princip är varje inspelning du lyssnar på 48 kanaler eller kanske mer. Därefter mixas det till 2 kanaler. Varje elektroniskt delningsfilter är mer än 2 kanaler.
Allt har att göra med kunskap och ambition.
Mvh
Peter
rajapruk skrev:Amir behöver inte ”gå runt”, tro mig. Även om han lite på skoj alltid tigger om donationer.
Tangband skrev:rajapruk skrev:Amir behöver inte ”gå runt”, tro mig. Även om han lite på skoj alltid tigger om donationer.
Om det stämmer är det väldigt bra för stereokonsumenterna. Det kommer då att ske en kraftig sanering av high-endgrejor som egentligen är skräp. Ingen vill köpa något som mäter jättedåligt. Inte om det samtidigt är svindyrt.
Tangband skrev:rajapruk skrev:Amir behöver inte ”gå runt”, tro mig. Även om han lite på skoj alltid tigger om donationer.
Om det stämmer är det väldigt bra för stereokonsumenterna. Det kommer då att ske en kraftig sanering av high-endgrejor som egentligen är skräp. Ingen vill köpa något som mäter jättedåligt. Inte om det samtidigt är svindyrt.
Belker skrev:Tangband skrev:rajapruk skrev:Amir behöver inte ”gå runt”, tro mig. Även om han lite på skoj alltid tigger om donationer.
Inte? Gå till mer mainstream forum och kolla, så får du veta att mätningar har noll betydelse. Ström- och nätverkslkablar är också väldigt viktigt för ljudkvalitén.
sprudel skrev:Slutsatser som dras i tråden av selektiva mätningar är ju helt åt väggarna. Var är nyanserna? Överblicken? Balansen?
Faktiskt följer trenden av populism. Förbannat dystert
Harryup skrev:Tangband skrev:rajapruk skrev:Amir behöver inte ”gå runt”, tro mig. Även om han lite på skoj alltid tigger om donationer.
Det kommer inte hända ett skit. Mätningar är till 99,9% något high-end köpare vare sig de har absolut gehör och spelar något instrument eller är vanliga lyssnare inte bryr sig alls om. Folk lyssnar på kombinationseffekter och matchar ihop det som de har. De köper inte grejor styckvis.
/Harryup
rajapruk skrev:Jag går helt och hållet på objektiva mätningar när jag köper elektronik nuförtiden, om möjligt.
Olika andra folks subjektiva omdömen viktar jag noll. Väldigt skönt att lämna det träsket.
Lustig nog sammanfaller det alltid för mig, att elektroniken mäter bra och låter bra
Harryup skrev:Tangband skrev:rajapruk skrev:Amir behöver inte ”gå runt”, tro mig. Även om han lite på skoj alltid tigger om donationer.
Det kommer inte hända ett skit. Mätningar är till 99,9% något high-end köpare vare sig de har absolut gehör och spelar något instrument eller är vanliga lyssnare inte bryr sig alls om. Folk lyssnar på kombinationseffekter och matchar ihop det som de har. De köper inte grejor styckvis.
/Harryup
Johan_Lindroos skrev:sprudel skrev:Slutsatser som dras i tråden av selektiva mätningar är ju helt åt väggarna. Var är nyanserna? Överblicken? Balansen?
Faktiskt följer trenden av populism. Förbannat dystert
Om du kollar så har några av oss kritiserat mätmetoderna hos Audo Science Review. Ett av problemen att det inte kanske syns så mycket är att somliga gång på gång tar upp nya apparater som "mäter dåligt". Det ger att några av oss som haft kritik måste ligga i rejält för att bemöta detta. Å vem 17 orkar sitta och bemöta okunnigt osakliga inlägg gång på gång? Inte jag i varje fall. Jag har annat att lägga min tid på än att sitta och peppra på ett tangentbord. T.ex. ägna mig åt jobb och fritidsintressen.
Tangband skrev:Att audiosciencereview ägnar för lite betydelse åt frekvensgångsavvikelser och för mycket betydelse för jitter-resultat i signalkällor har gått fram![]()
hcl skrev:Tangband skrev:Att audiosciencereview ägnar för lite betydelse åt frekvensgångsavvikelser och för mycket betydelse för jitter-resultat i signalkällor har gått fram![]()
Menar du att det finns vetenskapliga belägg för hur dessa fel bör ges relevans eller viktas i förhållande till varandra? Dels är det sannolikt svårt att bevisa något sådant och dels är det sannolikt så att dessa fel påverkar hur vi upplever återgiven musik på olika sätt beroende på vad det är för musik som återges samt personberoende preferenser och/eller förmåga att höra igenom fel d.v.s. hos olika lyssnare.
peterh skrev:hcl skrev:Tangband skrev:Att audiosciencereview ägnar för lite betydelse åt frekvensgångsavvikelser och för mycket betydelse för jitter-resultat i signalkällor har gått fram![]()
Menar du att det finns vetenskapliga belägg för hur dessa fel bör ges relevans eller viktas i förhållande till varandra? Dels är det sannolikt svårt att bevisa något sådant och dels är det sannolikt så att dessa fel påverkar hur vi upplever återgiven musik på olika sätt beroende på vad det är för musik som återges samt personberoende preferenser och/eller förmåga att höra igenom fel d.v.s. hos olika lyssnare.
Personliga preferenser och musiktyp hör inte hit om man vill ha naturtrogen återgivning.
Vill man å andra sidan ha en "behaglig lyssning" så är alla medel tillåtna och inga egenskaper hos ljudkedjan är fel.
peterh skrev:hcl skrev:Tangband skrev:Att audiosciencereview ägnar för lite betydelse åt frekvensgångsavvikelser och för mycket betydelse för jitter-resultat i signalkällor har gått fram![]()
Personliga preferenser och musiktyp hör inte hit om man vill ha naturtrogen återgivning.
Vill man å andra sidan ha en "behaglig lyssning" så är alla medel tillåtna och inga egenskaper hos ljudkedjan är fel.
sprudel skrev:Vad är naturtrogen återgivning?
För mig är det akustiskt och live utan elektronik inblandat.
sprudel skrev:peterh skrev:hcl skrev:
Vad är naturtrogen återgivning?
För mig är det akustiskt och live utan elektronik inblandat.
Morello skrev:Det blir helt motsägelsefullt att tala om återgivning och samtidigt syfta på levande musik - det är motsatsen till återgivning av densamma.
Tangband skrev:Harryup skrev:Tangband skrev:
/Harryup
Om det stämmer som du skriver förstår jag varför high-end branschen är så lukrativ. Då kan man ju sälja skräp för höga summor![]()
Jag hoppas på en tillnyktring i vart fall.
Morello skrev:Det blir helt motsägelsefullt att tala om återgivning och samtidigt syfta på levande musik - det är motsatsen till återgivning av densamma.
Harryup skrev:Tangband skrev:Harryup skrev:
/Harryup
Om det stämmer som du skriver förstår jag varför high-end branschen är så lukrativ. Då kan man ju sälja skräp för höga summor![]()
Jag hoppas på en tillnyktring i vart fall.
High-end kunder är i regel inte ingenjörer och har för länge sedan släppt mätningar som dom inte kan tolka. Däremot är väldigt många vana vid levande musik och vet vad de vill ha och har större uppmärksamhet på kombinationseffekter än vad vanliga faktisktdebattörer lägger tid på. Så jag ser inte det som att lyssnande tekniker räddar någon hifi-bransch åt folk med pengar. Snarare är det folk med pengar och vana vid levande musik som ger ingenjörer jobb. Och varifrån du fått att branschen är lukrativ dvs. att man gör onormalt stora vinster är ju mera än gissning.
Tangband skrev:...
Det vore väldigt intressant om Lts kunde testa de där nya Hypex-modulerna med F/E test.
philipbtz skrev:Tangband skrev:...
Det vore väldigt intressant om Lts kunde testa de där nya Hypex-modulerna med F/E test.
Jag har frågat flera ggr efter detta men fått svaret mer eller mindre att man inte kommer testa det då "class D" är utdömt sedan länge. Därav varför jag också inte litar på deras tester då man redan har bestämt sig innan testet görs.
Morello skrev:Men återigen - var inte bandbredden begränsad till 22 kHz vid THD-mätningen?
Morello skrev:Ja, vid 1 kHz, där praktiskt taget vilken junkstärkare som helst presterar hyggligt.
Jag får känslan av at folk ser det man vill se - man vill se en prisbillig stärkare med låg distorsion och massor med effekt (läs klass D), men sådana finns kanske inte.
Titta på THD mellan 10k och 20 kHz snarare än på massa meningslösa FFT-bilder vid 1 kHz.
Morello skrev:Et högst mediokert resultat.
"The distortion is dominated by third harmonic at 60 kHz so really not an audible concern."
En till som inte verkar förstått att det är samma olinjäriteter som skapar övertoner som blandtoner.
Morello skrev:Systemet exciteras med en frekvens (20 kHz). Kvadratiska termer i överföringskaraktäristikan medför att 40 kHz dyker upp. Kubiska termer medför att 60 kHz dyker upp osv.
Exciterar du samma system med 19+20 kHz kommer samma kvadratiska term att medföra blandton vid 1 kHz (som hörs!)
Den som inte känner till dessa basala samband bör enligt mitt förmenande inte heller skriva mätreportage och därmed riskera att sprida desinformation.
Morello skrev:Systemet exciteras med en frekvens (20 kHz). Kvadratiska termer i överföringskaraktäristikan medför att 40 kHz dyker upp. Kubiska termer medför att 60 kHz dyker upp osv.
Exciterar du samma system med 19+20 kHz kommer samma kvadratiska term att medföra blandton vid 1 kHz (som hörs!)
Den som inte känner till dessa basala samband bör enligt mitt förmenande inte heller skriva mätreportage och därmed riskera att sprida desinformation.
philipbtz skrev:Morello skrev:Systemet exciteras med en frekvens (20 kHz). Kvadratiska termer i överföringskaraktäristikan medför att 40 kHz dyker upp. Kubiska termer medför att 60 kHz dyker upp osv.
Tack för förklaringen. Jag skall se om jag kan hitta just en sådan mätning. Jag är ganska säker på att det finns nämligen.
Morello skrev:Philipz, jag menade absolut inte att anklaga dig för något - om det var så du tolkade det jag skrev.
Belker skrev:Dödade jag tråden?
Belker skrev:Men givet amirs mätningar och Hypex datablad som philipbtz länkade till, vad är det som saknas i dessa alternativt ”fäller” produkten?
Morello skrev:Frågan bör adresseras till signaturen "pabo", som är något av en klass D-överdängare.
Frisk skrev:Man kan ju nästan fråga sig om allt verkligen är korrekt inställt vid ett sådant test...
Frisk skrev:Man kan ju nästan fråga sig om allt verkligen är korrekt inställt vid ett sådant test...
Tangband skrev:Frisk skrev:Man kan ju nästan fråga sig om allt verkligen är korrekt inställt vid ett sådant test...
Ja, mätvärdena är så dåliga så det är nog svårt att göra dessa sämre.
Jag gissar att märket är topptestat i absolute sound mfl. Det är väl det här high end alltid varit ? Där de dumma lurar de som är ännu dummare.
philipbtz skrev:Denna är ganska intressant. Jag hade inte gissat detta resultat https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.10684/
Tangband skrev:philipbtz skrev:Denna är ganska intressant. Jag hade inte gissat detta resultat https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.10684/
Audioresearch-förstärkaren sägs ju av många vara bland det bästa ljudmässigt man kan köpa men ger bara kring 3 watt med dist under 0,1 % .
Klass-d Tpa 3116 från den testade FOSI -apparaten har lägre dist vid dessa effekter. Vid 5 watt är det förvånansvärt likvärdigt
Johan_Lindroos skrev:Tangband skrev:philipbtz skrev:Denna är ganska intressant. Jag hade inte gissat detta resultat https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.10684/
Audioresearch-förstärkaren sägs ju av många vara bland det bästa ljudmässigt man kan köpa men ger bara kring 3 watt med dist under 0,1 % .
Klass-d Tpa 3116 från den testade FOSI -apparaten har lägre dist vid dessa effekter. Vid 5 watt är det förvånansvärt likvärdigt
Vaddå ”sägs ju av många vara bland det bästa”? Har du verkligen många av dessa personer att hänvisa till? Jag minns när den aktuella apparaten fanns på åttiotalet och den hade inte speciellt bra rykte. Deras rörsteg ansågs bättre. Det var t.o.m. så att Glotta försiktigt avrådde.
audiosciencereview skrev:Ah, we are finally free of the "ESS hump" at mid-levels. In this regard, except when we get to highest output levels, the DX3Pro beats even the Topping D50!
ESS really needs to pay attention to this situation and remedy whatever is causing that rise in mid-levels in their OEM designs.
petersteindl skrev:sprudel skrev:Har nu använt min Oppo BDP 105 som försteg, musikserver, bildförbättrare mm under mer än ett års tid och är väldigt nöjd.
Filmljudet är fantastiskt, men vid musikspelning så upplevs det som att musiken inte engagerar mig. Jag har mina filer dels på CD, men mest på hårddisk via USB rätt in i Oppon. Oppon har ju en begränsning med max output på 2,0 volt, det kan spela roll även om mitt slutsteg har väldigt hög gain, 34dB!!!
Nåväl, tidigare hade jag Lavry da 10 med AD 1955 som dac-chip. Lavry da 10 fungerar utmärkt som försteg, den svingar på rejält jämfört med Oppon.
Oppons berömda chip, ES9018 DAC, mäter ju grymt men kanske implementeringen är väl så viktig och inte enbart chipet i sig.
Jag bestämde mig för en liten övning och tog med Lavryn från Mollösund där den huserat som DA till mina piM. I Mollösund finns det någonting i musikpresentationen som gör att det är tilltalande och engagerande, tror inte det enbart är miljön runt omkring.![]()
Med Lavryn i setupen i Göteborg så händer det något annat, det är svårt att sitta och slökika på Ipaden när musiken spelar, den pockar på uppmärksamhet på ett helt annat sätt än förmedlad via Oppon. Mer liv helt enkelt i presentationen, mer närvaro.
Ska låna hem en Auralic Vega och lyssna på den också, den har fått väldigt fin kritik.Samma chip, ES 9018, men i en annan implementation. Den har lite kraftigare förstegdel också, svingar 4,0 volt.
http://www.stereophile.com/content/auralic-vega-da-processor#IBdd64huMQxrp41C.97
Ni andra som har Oppo, eller dac med ES9018, tex Mytek, som fått en del kritik för att vara tråkig, eller ljus i presentationen., vad har ni för upplevelser?
Det är inte Oppos chip. Oppo använder sig av Sabre ES 9018 ES. Detta chip görs av ESS Technology. Oppo är en i mängden som använder Sabre ES 9018 ES från ESS Technology.
Jag har använt detta chip i prototyper till Bremens kommande DAC. Vid lyssning så funkar tyvärr inte ljudet i mina öron och det blir trist att lyssna på. Efter en tids lyssning gick det inte längre. Jag sågade då vår prototyp jäms med fotknölarna och sa till lilltroll att det här funkar inte. Kan inte sälja en apparat som jag inte själv vill lyssna på. Jag tror inte på detta chip längre. Det måste vara något som är fel.
Eftersom THD vid 0 till - 10 dB mäter exemplariskt och även våra flertonsmätningar vid - 10 dB visade inga problem. Då misstänkte jag att det måste vara något annat fel, kanske nollgenomgångsdist av något slag eller att det på något sätt allstras oharmoniska toner från smplingsfrekvensen.
Med helt andra mätningar än gängse så kunde vi lokalisera problematiken och med signaler runt -30 till -32 dB der man att deras dither inte fungerar och man får helt enkelt stor övergångsdistorsion på var 3e halvperiod enligt våra mätningar. Det är mätningar som Lilltroll gjort. Detta är en problematik man kan få då man använder 5-6 bitars DAC med delta-sigma. Någonstans är nollgenomgången och där måste dither helt enkelt fungera perfekt.
Då jag såg dessa mätningar med exstrem nollgenomgångsdist men bara på vissa perioder så var jag övertygad om att jag hört rätt. En sak till, eftersom vi hade möjlighet via DSP att introducera eget dither i signalen in i Sabre ES 9018 ES så kunde vi ändra förutsättningarna för Sabre ES 9018 ES och vi kunde få ljudet bättre men med högre brusnivå. Jag bedömnde detta som en halvdan lösning i jämförelse med perfekt applicerat dither från början och jag gillar inte den typen av kompromisslösningar så jag skippade Sabre ES 9018 ES.
Efteråt har vi istället gjort en prototyp med mina gamla D/A-idéer från 90-talet som jag nu lyssnar på. Det är en liten DAC med intressant topologi och den är trevlig att lyssna vidare på vilket jag inte tycker Sabre ES 9018 ES är. Den 6 januari 2016 lanserade ESS deras nya chipserie där ES9038PRO SABRE DAC är den största. Om den håller måttet vet jag inte.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Svante skrev:petersteindl skrev:Eftersom THD vid 0 till - 10 dB mäter exemplariskt och även våra flertonsmätningar vid - 10 dB visade inga problem. Då misstänkte jag att det måste vara något annat fel, kanske nollgenomgångsdist av något slag eller att det på något sätt allstras oharmoniska toner från smplingsfrekvensen.
Med helt andra mätningar än gängse så kunde vi lokalisera problematiken och med signaler runt -30 till -32 dB der man att deras dither inte fungerar och man får helt enkelt stor övergångsdistorsion på var 3e halvperiod enligt våra mätningar. Det är mätningar som Lilltroll gjort. Detta är en problematik man kan få då man använder 5-6 bitars DAC med delta-sigma. Någonstans är nollgenomgången och där måste dither helt enkelt fungera perfekt.
Det där är ju intressant och det jag frågar mig är då hur stark disten är. Man borde alltså se detta om man tar en sinus (?) och sakta låter den avta i amplitud. Det du säger är att vid -30 dB så sticker det upp en massa dist då?
Eftersom eländet inte sker varje halvperiod eller ens varje helperiod på konstant sinus på kritisk nivå så kan man ju t.ex. välja att mäta på just den delen där problemet inte uppstår eller man kan välja att mäta på den delen där problemet uppstår. Skulle tippa att det ger helt olika distvärden vid mätning. Skulle även tippa att det handlar om helt oharmoniska toner som mig veterligen varje uppställning av THD filtrerar bort. Man skulle kunna tänka sig att integrera under en given tidsperiod, men hur lång skall den tidsperioden vara? Sedan återstår frågan hur mycket kommer in i musiken som varierar i ljudstyrka? Man kan också komprimera musiken i mastringsled så att om musiken spelas upp på sådant sätt att man aldrig kommer ner mot eller ligger på denna kritiska gräns. För mig spelar det ingen roll. Kretsen är inaktuell i en Bremenapparat.
Eloge åt lilltroll som hittills lyckas mäta allt till spillror som jag lyssningsmässigt inte godkänt. Jag litar på mitt subjektiva omdöme och lilltroll får överbevisa mig om att jag har fel. Hittills har det motsatta alltid inträffat.![]()
Vi har också mätt fram att brusnivån ändras med insignal d v s det finns modulationsbrus i Sabre. Det är beroende på nätdel. Med extremt väl injusterade nätdelar på varje position så återstår trots allt modulationsbrus. På dåliga nätdelar syns även modulationsbrus även på matningen. Fixar man bort modulationsbrus på matningen så kan man se vad som återstår. Vi har inte mätt på andra DAC-chip.
Däremot har jag sagt till lilltroll att då vi kommit en längre bit på väg från vårt alfaprototypexemplar av Bremens nya DAC-koncept så kan han gärna kontakta den där läraren på KTH så att de tillsammans kan mäta fram eventuella otäckheter som möjligtvis kan finnas i Bremens betaversion.![]()
Avslutningsvis: Om man tror att allt inom digitalteknik och ljudåtergivning endast skulle handla om ettor och nollor innan konvertering mot analogt och att allt är perfekt sound forever så kan man lika gärna tro på tomtar och troll. Jag väljer dock att tro på lilltroll![]()
Hädanefter kommer jag vilja ha en stegad mätprocedur med signal från -90 dB till 0 dB för att få en bättre bild på "what's going on". Dessutom skall det ske på flera olika frekvenser från bas till högsta diskant.
Jag tror dock att möjligheten finns att vi kan upptäcka mer tokigheter på det digitalaanaloga.
Mvh
Peter
rajapruk skrev:Lösningen på ”ESS Hump” har ganska nyligen publicerats på ASR av en kinesisk dac-konstruktör. Den uppstår inte vid viss typ av implementation av chippet, så det är inte fel i chippet i sig själv så att säga. Men det är känsligt för en viss grej.
Vissa dacar med ESS-chip har den, andra inte.
petersteindl skrev:rajapruk skrev:Lösningen på ”ESS Hump” har ganska nyligen publicerats på ASR av en kinesisk dac-konstruktör. Den uppstår inte vid viss typ av implementation av chippet, så det är inte fel i chippet i sig själv så att säga. Men det är känsligt för en viss grej.
Vissa dacar med ESS-chip har den, andra inte.
Har du någon länk?
rajapruk skrev:https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/how-to-fix-ess-hump-on-sgd1-and-la-qxd1.10502/
rajapruk skrev:Peter, har du kollat något på AKM4499EQ-chippet? Det har fina specar.
Och det har kanske inte lika många trick för sig som ESS håller på med för att få bra specar.
rajapruk skrev:FPGA som styr en resistor-ladder?
Eller en sigma-delta dac?
petersteindl skrev:rajapruk skrev:FPGA som styr en resistor-ladder?
Vi översamplar 1024 ggr. till FS = 45,1584 MHz och detta med beräknad 36 bitar eller om det var 40 bitar, minns inte, d v s vi använder inte vanlig linjär interpolation. Det ger en lägsta bitrate på 1,625702400 Gigasamples per sekund. Sedan går vi in i Delta Sigma med dither och noise shaper. Signalen vid noll dB är satt till -3 dBFS d v s vi sänker nivån 3 dB. Dither påförs så att överstyrning aldrig kan inträffa. Beräkning i MatLab visar på noll övertoner oavsett frekvens samt noll dist vid flera toner och IM. Brusnivån + dist blir ungefär -180 dB beroende på vilken noise shaper som implementeras.
Vi har även 1,5 eller 2 eller 2,5 bitar som vi kan välja mellan och detta medans man spelar musik och lyssnar.
OBS, grundtonen är +18 dB på den skala vi använder. Detta är teoretiskt beräknat. I praktiken begränsar analogtekniken.
Slutresultatet med 1 bit ger högre upplösning än 24/192. Ungefär 6-9 dB lägre THD + noise vid 96 kHz. Sedan blir det bättre mot lägre frekvens. Här är signalen -3dB. Simulering är före analoga filter. Brusnivån över 100 kHz filtreras sedan i analoga filter.
Mvh
Peter
Frisk skrev:petersteindl skrev:rajapruk skrev:FPGA som styr en resistor-ladder?
Vi översamplar 1024 ggr. till FS = 45,1584 MHz och detta med beräknad 36 bitar eller om det var 40 bitar, minns inte, d v s vi använder inte vanlig linjär interpolation. Det ger en lägsta bitrate på 1,625702400 Gigasamples per sekund. Sedan går vi in i Delta Sigma med dither och noise shaper. Signalen vid noll dB är satt till -3 dBFS d v s vi sänker nivån 3 dB. Dither påförs så att överstyrning aldrig kan inträffa. Beräkning i MatLab visar på noll övertoner oavsett frekvens samt noll dist vid flera toner och IM. Brusnivån + dist blir ungefär -180 dB beroende på vilken noise shaper som implementeras.
Vi har även 1,5 eller 2 eller 2,5 bitar som vi kan välja mellan och detta medans man spelar musik och lyssnar.
OBS, grundtonen är +18 dB på den skala vi använder. Detta är teoretiskt beräknat. I praktiken begränsar analogtekniken.
Slutresultatet med 1 bit ger högre upplösning än 24/192. Ungefär 6-9 dB lägre THD + noise vid 96 kHz. Sedan blir det bättre mot lägre frekvens. Här är signalen -3dB. Simulering är före analoga filter. Brusnivån över 100 kHz filtreras sedan i analoga filter.
Mvh
Peter
Intressant! Vilken DA-omvandlare handlar det om? Finns den tillgänglig i handeln?
rajapruk skrev:Är inte dagens dacar bra nog? Vad för denna nya dacen till bordet?
rajapruk skrev:Jätteintressant. Går ju helt mot den gängse uppfattningen här, känns det som.
Kan du hinta något mer specifikt vad som är dåligt med dagens dacar, enligt dig?
PS. Gör den gärna 8-kanalig, för galna system som mittOch med dsp-möjlighet om det blir någon processorkraft över, så man kan köra egna filter rätt i dacen.
rajapruk skrev:Min drömönskelista för en DAC:
16 kanaler (minst) balanserat ut.
Möjlighet köra egna FIR-filter per kanal med många tappar. Typ 10000 taps per kanal minst.
Totalt fri från missljud eller dc vid av/på eller ändring av programmaterial med olika sampmingshastighet.
Fjärrkontroll för att styra digital volymkontroll.
Valbar utgångsnivå vid beställning, 19dBu vill jag ha ut t.ex.
Individuellt inställbar volym per kanal.
Delay per kanal.
Routing / summering / IIR-filter och sådana dsp-funktioner.
AES3 inputs och USB. Gärna routbar in från AES3, ut och tillbaka in från en dator via usb för tunga filter. (Det klarar Okto dac8 pro som jag är nära att köpa)
Jättehög SNR för att kunna köra mycket digital volymkontrol och filter.
Indikator som visar om något klipper.
Fast ska du får till allt detta blir det en komplex mjukvara också.
petersteindl skrev:IngOehman skrev:...
Nu finns ju väldigt stora och snabba minnen till bra priser, men om man skulle göra en idealisk sinc med upplösning som tangerar blygsamma 16 bitars upplösning trots grov trunkering av sincen, så talar vi om delayer om 20 000 samples, alltså runt en halv sekund. Vill vi närma oss 20 bitar så blir det 300 000 samples... Det är en klart märkbar delay, även när man bara spelar CD, även om man självklart kan hävda att det går att trycka på play 8 sekunder tidigare.
Men om man vill ha 24 bitars upplösning då, även i det korta perspektivet? Det blir typ 5 000 000 samples delay, alltså runt två minuter i fördröjning...
PS. Resonemanget härovan utgår ifrån en samplingsfrekvens på lite mera än 2 x 20 000 Hz.
Vh, iö
Ingvar, det finns helt andra sätt att göra detta på som gör att man exempelvis får 256 000 tappar d v s samples delay med totalt sett inte mer än 45 ms fördröjning. Det sker då upsampling i de olika stegen. Då har man dessutom alla beräkningar i 36 bitar vilket blir ett krav om man skall beräkna korrekta resultat med lågt digitalt brus. Dessutom kan man använda ett betydligt snyggare tidsfönster än rektangulärt d v s trunkering.
I den DAC som jag nu utvecklar med lilltroll så kan vi få 5 000 000 samples delay d v s taps i de digitala filtren där tidsfördröjningen totalt blir 55,36 ms d v s lite drygt 55 ms. Det är då förenat med upsampling vilket är en självklarhet om man skall införa digitala filter. Då kan man räkna baklänges och få fram vilken upsampling vi har.
Då man väljer antalet taps i varje upsamplingssteg så bör man veta att efter ett visst antal taps så är nivån på sincen lägre än exempelvis LSB på 16 bitar och antingen har man ett tidsfönster som anpassas eller så får man räkna med exempelvis 24 bitar eller mer. Annars blir ett stort antal taps helt meningslöst. Jag kan redan nu säga att det faktiskt finns de omvandlare där efter ett visst antal taps multiplikationen d v s resultatet alltid blir noll eftersom upplösningen i processen är för låg, men det kan ju vara kul att skryta med en massa taps. Jag och lilltroll väljer en annan väg.
Vi har just nu simulerat hur de olika stegen ser ut med 36 bitar i varje steg och det verkar räcka och bli över. Dagens kretsar är så pass snabba att man kan få otrolig beräkningskapacitet om man utnyttjar kretsarna intill max.
Efter diskussionerna i den här tråden har jag beslutat att se vad vi kan uppnå om vi utnyttjar befintlig FPGA till 99 %. Hittills har vi utnyttjat 17 % vilket innebär att befintlig FPGA sover i 83 %Jag har bestämt att den skall f-n upp och jobba i sitt anletes svett, FPGAn alltså.
![]()
Det är bara lite annorlunda mjukvara som skall till. Det arbetet blir kanske klart i nästa vecka.
Med vänlig hälsning
Peter
Adhoc skrev:Finns det något troligt tidsperspektiv när din magiska DAC-låda kan bli tlllgänglig på marknaden? Om det är möjligt att indikera, vilken prishärad? (Om det är långt in i framtiden eller prislappen överstiger bruttomånadslönen faller ju intresset att invänta den.)
rajapruk skrev:Beror på vilken samplerate de ska filtrera på... jag tänkte på 48KHz. Men ni kör filtren på mycket högre sample-rate kanske?
Kylning på något medvetet sätt kommer nog krävas på FPGA:n om ni kör 100%?
petersteindl skrev:Adhoc skrev:Finns det något troligt tidsperspektiv när din magiska DAC-låda kan bli tlllgänglig på marknaden? Om det är möjligt att indikera, vilken prishärad? (Om det är långt in i framtiden eller prislappen överstiger bruttomånadslönen faller ju intresset att invänta den.)
Tidsperspektivet är, antingen i denna αἰών eller också i nästa αἰών. Priset beror på i vilken αἰών det blir lansering.
Mvh
Peter
Ollo skrev:Den som väntar för gott väntar för länge!
Ollo skrev:Den som väntar för gott väntar för länge!
petersteindl skrev:rajapruk skrev:Jätteintressant. Går ju helt mot den gängse uppfattningen här, känns det som.
Kan du hinta något mer specifikt vad som är dåligt med dagens dacar, enligt dig?
PS. Gör den gärna 8-kanalig, för galna system som mittOch med dsp-möjlighet om det blir någon processorkraft över, så man kan köra egna filter rätt i dacen.
Precis allt på utgångarna är totaluselt från samtliga DACar.Helt olyssningsbart ljud.
Jag ser det som mycket positivt att det går helt mot den gängse uppfattningen. Då blir jag ju troligtvis ensam om att kunna förmedla lyssningsbar musik i stugorna.
Den kommer snarast bli 12-16 balanserade kanaler. Dagens FPGA är synnerligen snabba och kompetenta.
Säg att någon har 7.1 system där samtliga högtalare utom .1 kanalen är 4-vägssystem med elektroniska delningsfilter. Då behövs det 29 kanaler, men eftersom jag vill kunna kåra upp till 8 subwoofers med helt olika inställningar för varje subwoofer så behövs ytterligare en massa kanaler. Kanske 40-80 kanaler. Man måste ju kunna ha multiroom inbyggt. Vad skall man annars med stereoåtergivning till??
Man kan ju gå på konserthus istället och/eller på Operan.![]()
Någon form av smidig relevans måste det ju vara för att kunna lyssna på musik hemma.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Den som väntar på nåt gott. . .
rajapruk skrev:Emotivas nya flaggskepp (AV processor) testad idag:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.11673/
Pantern har inget huvud.
rajapruk skrev:Jag har alltid känt mig skeptisk till Devialet. Det var ju en sorts hype ett tag kring dem.
Magkänslan stämde.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.12286/
Harryup skrev:Tycker det känns som att de flesta receivers kan duga till ljud till film och en del kan också fixa bilden riktigt bra, men för musik? Är inte säker på att någon verkligen grejar det i kamp med ett bra stereoförsteg.
Harryup skrev:Tycker det känns som att de flesta receivers kan duga till ljud till film och en del kan också fixa bilden riktigt bra, men för musik? Är inte säker på att någon verkligen grejar det i kamp med ett bra stereoförsteg.
rajapruk skrev:Emotiva slutsteg testat. Mycket mer dist än förväntat måste jag säga.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ier.25067/
pLudio skrev:Fler kul mätningar på "ESS hump".
https://www.audiosciencereview.com/foru ... 1-3.30136/
Other than its slightly anomalous behavior via WiFi, the Devialet D-Premier's measured performance is a testament to what can be obtained with switching-amplifier technology.
No, this is not a testament to how good an amplifier can get.
Belker skrev:pLudio skrev:Fler kul mätningar på "ESS hump".
https://www.audiosciencereview.com/foru ... 1-3.30136/
Ruggigt, hur står folk ut!![]()
Känns skönt att ha bytt till AKM, för sådär kan man ju inte ha det!
rajapruk skrev:Jag har alltid känt mig skeptisk till Devialet. Det var ju en sorts hype ett tag kring dem.
Magkänslan stämde.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.12286/
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 72 gäster