Intressanta mätningar av elektronik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philipbtz

Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav philipbtz » 2019-05-07 20:50

När man köper en flaggskepsprocessor av ett känt märke förväntar man sig nog att det skall mäta bra utöver alla features man får. I detta fallet kostar en AV8805 runt 40 lax. Prestandan är mer i linje med en DAC i tusenkronorsklassen visar det sig.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ssor.6926/

Blir ganska nyfiken på andra receivers och vilka som även mäter referensklass.
Senast redigerad av philipbtz 2019-05-23 19:20, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Re: Intressant mätning av Marantz AV8805..wow

Inläggav Tangband » 2019-05-07 21:10

philipbtz skrev:När man köper en flaggskepsprocessor av ett känt märke förväntar man sig nog att det skall mäta bra utöver alla features man får. I detta fallet kostar en AV8805 runt 40 lax. Prestandan är mer i linje med en DAC i tusenkronorsklassen visar det sig.

Den krassa sanningen är väl att man inte kan få allt hur billigt som helst. Redan på 70-talet fick man lära sig att blandning av lågnivå ( försteg ) och högnivå ( slutsteg ) inte var helt optimalt i samma låda.

Nu- på 2000-talet ska man plötsligt kasta bort alla dyrköpta erfarenheter från förra decenniet och tro att en optimal apparat är en hemmabioreceiver med 7 kanaler på 200 watt styck, en massa ingångar, ett försteg och en dac i samma låda.
De där 7 kanalerna har knappast separata nätdelar i lådan.

Inte ens för 40000:- blir det riktigt bra.

Jag tror tyvärr inte det finns någon hemmabioreceiver som kommer i närheten av referensklass.

Det finns dock ännu sämre apparater som inte har slutsteg inbyggda och som hifitidningarna älskar, tex Bluesound node 2i
https://www.audiosciencereview.com/foru ... amer.6631/

Kort sagt är det en djungel där ute. Jag tycker audiosciencereview.com gör ett jättebra jobb som visar mätningar på grejorna.
Senast redigerad av Tangband 2019-05-07 22:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-05-07 21:23

Messen ist wissen, aber messen ohne wissen ist kein wissen.

Jag slutade läsa när jag kom till "dynamic range" som jag gissar är SNR relativt specad nivå, men man har inte angett bandbredd och eventuella vägningsfilter.

För övrigt finns ingen naturlag som säger att två lådor blir bättre än en, däremot är det hyggligt opraktiskt att göra en integrerad förstärkare med hög effekt då lådan blir stor.
Senast redigerad av Morello 2019-05-07 23:10, redigerad totalt 1 gång.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-05-07 23:04

Har ingen bioreceiver kvar i min anläggning, de är ganska hopplösa apparater tycker jag och duger absolut inte som försteg i en 2-kanalsanläggning.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-05-07 23:15

Morello skrev:Jag slutade läsa när jag kom till "dynamic range" som jag gissar är SNR relativt specad nivå, men man har inte angett bandbredd och eventuella vägningsfilter.

Eller så frågar du bara om det där, så kommer Amir att svara direkt. Kein fragen ist kein wissen.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-05-08 00:14

Harryup skrev:Har ingen bioreceiver kvar i min anläggning, de är ganska hopplösa apparater tycker jag och duger absolut inte som försteg i en 2-kanalsanläggning.

Det finns gott om mätningar på 2-kanals grejer på den sidan som mäter fantastiskt mycket sämre än vad man kanske hade föreställt sig. Jag hade haft lite högre förväntningar på denna t.ex. https://www.audiosciencereview.com/foru ... fier.6220/

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-05-08 08:31

Jag får ett tveksamt intryck av reportagen. Den slarvas genomgående med referensnivåer och andra förutsättningar. Man gör ett nummer av att någon Hypex-modul har lägre THD än Accuphasen vid 1 kHz, men alla vet att sådana jämförelser måste ske i diskantregistret då det är där klass D-tekniken ofta har stora problem.

Som sagt, Messen ist wissen aber messen ohne wissen ist kein wissen.

Stereophiles mätreportage håller enligt mitt ringa förmenande en helt annan klass och entydighet.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-05-08 10:27

Morello skrev:Jag får ett tveksamt intryck av reportagen. Den slarvas genomgående med referensnivåer och andra förutsättningar. Man gör ett nummer av att någon Hypex-modul har lägre THD än Accuphasen vid 1 kHz, men alla vet att sådana jämförelser måste ske i diskantregistret då det är där klass D-tekniken ofta har stora problem.

Som sagt, Messen ist wissen aber messen ohne wissen ist kein wissen.

Stereophiles mätreportage håller enligt mitt ringa förmenande en helt annan klass och entydighet.

Det finns massa mätningar, räcker inte dessa? https://www.audiosciencereview.com/foru ... -amp.5907/

Många verkar ha svårt för att det finns class D som är överlägset det mesta. Visa mig mätningarna som bevisar motsatsen.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-05-08 10:40

philipbtz skrev:När man köper en flaggskepsprocessor av ett känt märke förväntar man sig nog att det skall mäta bra utöver alla features man får. I detta fallet kostar en AV8805 runt 40 lax. Prestandan är mer i linje med en DAC i tusenkronorsklassen visar det sig.

Mätslarv. Han borde ha mätte frekvensgången mer fullödigt. Han har fokuserat på annat som inte lika allvarligt hörs (som han då klankar ned på i stora ordalag). Förvisso är det en klantig design de digitala filtren i försteget, det håller jag med om. Däremot är det väldigt mycket annat som ger hur hembioapparat låter, och då tänker jag på Audyssey o.likn. AV/PÅ, respektive alla nivå och delayinställningar, liksom andra rena felkopplingar (vanligt förekommande i hemmen).
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-05-08 11:03

Johan_Lindroos skrev:

Mätslarv. Han borde ha mätte frekvensgången mer fullödigt. Han har fokuserat på annat som inte lika allvarligt hörs (som han då klankar ned på i stora ordalag). Förvisso är det en klantig design de digitala filtren i försteget, det håller jag med om. Däremot är det väldigt mycket annat som ger hur hembioapparat låter, och då tänker jag på Audyssey o.likn. AV/PÅ, respektive alla nivå och delayinställningar, liksom andra rena felkopplingar (vanligt förekommande i hemmen).

Absolut men med hänsyn till priset så hade jag nog förväntat mig ännu mer ändå. Det är en sak om det är en receiver i 5-10k-klassen men när det är en dedikerad processor för 40k så ökar ifall mina krav. Förutom XLR, som dessutom verkar lämna mer att önska på denna apparat, så får man ju mindre features än billigare modeller från Marantz.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-05-08 11:13

Skulle vara spännande att se ifall Denons motsvarande klarar sig bättre... .jag tror ju personligen på det, men det är ju det där med krok och flöte....
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-05-08 11:14

Återigen saknas information - vilken är bandbredden Amirs THD versus-frekvens-mätning?

Oftast kopplar man in ett LP-filter för att inte mätstationen skall baxna av allt mög dessa monster sprutar ur sig (läs switchfrekvensen).
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-05-08 11:15

philipbtz skrev:
Många verkar ha svårt för att det finns class D som är överlägset det mesta. Visa mig mätningarna som bevisar motsatsen.

Konstigt hörru - du påstår en sak och jag skall visa att det är sant. Den gubben gick inte.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-05-08 11:29

Morello skrev:
philipbtz skrev:

Konstigt hörru - du påstår en sak och jag skall visa att det är sant. Den gubben gick inte.

Jag har ju länkat mätningarna - från min begränsade kunskap ser det riktigt bra ut. Dessutom verkar typ hela internet verkar vara övverens om att ncore mäter bra. Det är du som påstår att det inte ser bra ut.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-05-08 11:34

Nej, det påstod jag inte. Jag förklarad bara att man inte kan mäta vid 1kHz och sedan dra slutsatsen att den ena eller den andra apparaten är bättre.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-05-08 11:41

philipbtz skrev:
Morello skrev:
philipbtz skrev:

Jag har ju länkat mätningarna - från min begränsade kunskap ser det riktigt bra ut. Dessutom verkar typ hela internet verkar vara övverens om att ncore mäter bra. Det är du som påstår att det inte ser bra ut.

Jag googlade lite och hittade inte en endaste mätning som visar THD vid 20kHz eller strax där under.
Allt jag hittade är mätt med AES17-filtret, dvs brant lågpass-filter vid 20 eller 40 kHz.
Med ett sådant filter är mätningen relevant upp till 6 kHz då minst tre övertoner slinker igenom AES17-filtret.

Den som likt Hypex ändå redovisar data upp till 20kHz ägnar sig åt något jag skulle vilja kalla vilseledande marknadsföring, dvs man framställer apparaten i avsevärt mycket bättre dager än vad som de facto är sant.

http://6moons.com/audioreviews/acoustic ... /specs.png
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-05-08 23:29

Nattlorden skrev:Skulle vara spännande att se ifall Denons motsvarande klarar sig bättre... .jag tror ju personligen på det, men det är ju det där med krok och flöte....

Personligen så tycker jag att det är ungefär samma elände. Numera är ljudet nästan sekundärt utan mera viktigt är blir det överhuvudtaget bild med 4K.

/Harryup

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2019-05-09 14:39

Morello skrev:Messen ist wissen, aber messen ohne wissen ist kein wissen.

Jag slutade läsa när jag kom till "dynamic range" som jag gissar är SNR relativt specad nivå, men man har inte angett bandbredd och eventuella vägningsfilter.

För övrigt finns ingen naturlag som säger att två lådor blir bättre än en, däremot är det hyggligt opraktiskt att göra en integrerad förstärkare med hög effekt då lådan blir stor.

Det står AES17 där. Jag är inte så pass insatt i detta, men rymmer inte detta informationen du söker?
Häpp!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-05-09 14:55

Harryup skrev:
Nattlorden skrev:Skulle vara spännande att se ifall Denons motsvarande klarar sig bättre... .jag tror ju personligen på det, men det är ju det där med krok och flöte....

Personligen så tycker jag att det är ungefär samma elände. Numera är ljudet nästan sekundärt utan mera viktigt är blir det överhuvudtaget bild med 4K.

Denon brukar gå upp en klass DAC:ar i top-of-line/processor jämfört med dem under, därav tanken...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-05-09 15:26

Svårt att tro att Denon skulle vara bättre än Marantz. Och jag skulle personligen inte fundera på en hembioreceiver som stereoförsteg.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2019-05-09 18:30

WhereNextColumbus skrev:
Morello skrev:Messen ist wissen, aber messen ohne wissen ist kein wissen.

Det står AES17 där. Jag är inte så pass insatt i detta, men rymmer inte detta informationen du söker?

Detta kan jag hitta, det finns dock ett senare dokument men torde vara samma:
För SNR
"The test signal for the measurement shall be a 997-Hz sine wave producing – 60 dB FS at the output of the EUT. Any 997-Hz test signal present in the output shall be removed by means of a standard notch filter. The remaining noise shall be filtered with the standard weighting filter. The measurement shall be limited in bandwidth to the upper band-edge frequency or 20 kHz, whichever is lower. The resulting measurement shall be read as dB FS and reported as dB FS CCIR-R.M.S."
Häpp!

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-05-09 20:09

Morello skrev:
philipbtz skrev:
Morello skrev:

Jag googlade lite och hittade inte en endaste mätning som visar THD vid 20kHz eller strax där under.
Allt jag hittade är mätt med AES17-filtret, dvs brant lågpass-filter vid 20 eller 40 kHz.
Med ett sådant filter är mätningen relevant upp till 6 kHz då minst tre övertoner slinker igenom AES17-filtret.

Den som likt Hypex ändå redovisar data upp till 20kHz ägnar sig åt något jag skulle vilja kalla vilseledande marknadsföring, dvs man framställer apparaten i avsevärt mycket bättre dager än vad som de facto är sant.

http://6moons.com/audioreviews/acoustic ... /specs.png

Oavsett hur något annat slutsteg mäter så var det vi diskuterade den Accuphase jag länkade till. Hur mäter den tycker du? Eller går det inte att dra någon slutsats där heller från hans mätningar?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-05-09 21:07

Varför diskuteras slutsteg i denna tråd som handlar om en apparat som inte innehåller några slutsteg?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-05-09 21:18

För att det är faktiskt och först på sidan 17 i tråden kommer vi tillbaka till trådämnet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-05-09 23:50

Harryup skrev:För att det är faktiskt och först på sidan 17 i tråden kommer vi tillbaka till trådämnet.

. . . strax innan tråden stängs och allt som är skrivet innan blir meningslöst.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-05-10 08:22

Mätningar från sidan ifrågasattes och därmed började vi diskutera mätningar generellt. Tycker inte vi behöver begränsa oss :D

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-05-10 08:45

paa skrev:Varför diskuteras slutsteg i denna tråd som handlar om en apparat som inte innehåller några slutsteg?

Agendor.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2019-05-10 08:48

Ok, så, auhm, missar jag något här?
Ja, stärkaren mäter inte perfekt, men, är bristerna ens hörbara vid normallyssning?

Det är det billigaste försteget som klarar av 15 kanaler och jag ställer mig lätt tvekande att bristerna som uppvisas är meningsfulla att åtgärda med en Trinnov eller liknande som kostar 5 gånger mer pengar.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-05-10 08:51

steveo1234 skrev:Ok, så, auhm, missar jag något här?
Ja, stärkaren mäter inte perfekt, men, är bristerna ens hörbara vid normallyssning?

Det är det billigaste försteget som klarar av 15 kanaler och jag ställer mig lätt tvekande att bristerna som uppvisas är meningsfulla att åtgärda med en Trinnov eller liknande som kostar 5 gånger mer pengar.

Du missar inget förutom att du är på faktiskt. :wink:

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2019-05-10 08:53

Nattlorden skrev:

Misstänkte det. Då läser jag vidare tråden som en teknisk undersökning, snarare än som en köprådstråd.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-05-10 08:55

steveo1234 skrev:
Nattlorden skrev:

Misstänkte det. Då läser jag vidare tråden som en teknisk undersökning, snarare än som en köprådstråd.

Japp - helt rätt.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-05-10 11:39

Jag kanske borde ändra trådämnet till "Hur bra mäter olika elektronik egentligen? - vad får man för sina slantar"? Mindre än vad jag trodde iaf.

"Pioneer VSX-LX303 är en hembioreceiver i bolagets bättre LX-serie med inriktning på bästa möjliga ljudkvalitet tack vare de interna Direct Energy HD slutstegsmodulerna. Här får du en effektiv och kraftfull ljudbild med låg värmeutveckling och kortast möjliga signalvägar."
https://www.audiosciencereview.com/foru ... -avr.7503/

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-05-10 12:22

Amir är tokbra på att mäta upp sådant här. Spännande sak i eländet.... den drev 4 ohm bättre än Behringer A500.... ett korn dvs.

Annars har Pioneer gått ned sig..... alternativt om min gamla Pioneer hade mätt lika illa - så är det inte så illa som det ser ut..... who knows?

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-05-10 13:30

Nattlorden skrev:Amir är tokbra på att mäta upp sådant här. Spännande sak i eländet.... den drev 4 ohm bättre än Behringer A500.... ett korn dvs.

Annars har Pioneer gått ned sig..... alternativt om min gamla Pioneer hade mätt lika illa - så är det inte så illa som det ser ut..... who knows?

Småläste lite i tråden. Verkar som att det defenitivt var bättre förr i detta fall.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-05-11 11:39

Mitt tips är at altid ha extremkritiska glasögon på sig när man läser tester på nätet - det finns betydligt mer nonsens än adekvata mätreportage. Stereophiles är bäst i branschen - med marginal.

När man läser om storheter som uttrycks i "dB", så bör man alltid fråga sig - relativt vadå?

"SNR är 130 dB" påstår någon och då frågar man:
1. Relativt vadå?
2. Vilken är bandbredden?
3. Har vägningsfilter använts?
4. Vilka andra förutsättningar är relevanta? Volymkontrollens pådrag etc...

Specar det se ut ungefär så här:

"SNR är 119 dB, A-vägt relativt 1 V med volymkontrollen på fullt pådrag" (Har A-vägningsfilter använts implicerar det också bandbredden)
Slutsteg bör specas relativt 2,83V och inte relativt full effekt, som givetvis trissar upp siffrorna med 20-30dB.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-05-11 12:51

Morello skrev:Mitt tips är at altid ha extremkritiska glasögon på sig när man läser tester på nätet - det finns betydligt mer nonsens än adekvata mätreportage. Stereophiles är bäst i branschen - med marginal.

När man läser om storheter som uttrycks i "dB", så bör man alltid fråga sig - relativt vadå?

"SNR är 130 dB" påstår någon och då frågar man:
1. Relativt vadå?
2. Vilken är bandbredden?
3. Har vägningsfilter använts?
4. Vilka andra förutsättningar är relevanta? Volymkontrollens pådrag etc...

Specar det se ut ungefär så här:

"SNR är 119 dB, A-vägt relativt 1 V med volymkontrollen på fullt pådrag" (Har A-vägningsfilter använts implicerar det också bandbredden)
Slutsteg bör specas relativt 2,83V och inte relativt full effekt, som givetvis trissar upp siffrorna med 20-30dB.

Visst är det tråkigt att det blivit ett sådant försäljnings klimat att den som ljuger mest säljer mest :evil:
Stereophile må vara de mättekniskt bäst reportagen,
Men de är ändock ganska ointressanta för normal konsumenter då de vägrar testa produkter i de lite lägre prissegmenten.

Även om audiosciencereview´s https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?reviews/ mätrepoertag är sämre enligt dig så tycker jag det är ett lovvärt initiativ!

Denna grafen tycker jag sätter fingret på hur illa ställt det är med ljudkvaliteten på de flesta konsument produkter -
Bild
- Och som jag har tolkat dig så är dessa resultat ändock orimligt bra då de inte innehåller distorsions komponenterna i diskantregistret.

Hur mycket för höga SINAD resultat genererar dessa mätningar för Klass D apparater?

Ot Om du replikerar mätförfarandet på dina slutsteg vad får du för SINAD resultat då?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
philipbtz

Benchmark AHB2

Inläggav philipbtz » 2019-05-23 19:08

Som väntat :) Verkar som han lagt till extra data enligt begäran. Något som fortfarande saknas?

https://www.audiosciencereview.com/foru ... -amp.7628/

rajapruk

Re: Intressanta mätningar av elektronik

Inläggav rajapruk » 2019-05-23 20:26

Kul att han äntligen testar Benchmark AHB2. Inga överraskningar, men ändå. The king of the slutstegshill.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-05-24 11:54

Det verkar som att switchade strömförsörjningar kan göras väldigt bra, även till slutsteg :) .
Det mätningarna inte visar, är om förstärkaren smutsar ned strömmen genom nätkabeln och möjligen påverkar andra inkopplade apparater negativt. Jag tror JohanLindroos kan utveckla detta mera .

Kanske ett exempel att det borde mätas på andra saker, dvs fokuseras på de olika teknikernas brister istället.

jansch

Inläggav jansch » 2019-05-24 21:45

Tangband skrev:Det verkar som att switchade strömförsörjningar kan göras väldigt bra, även till slutsteg :) .
Det mätningarna inte visar, är om förstärkaren smutsar ned strömmen genom nätkabeln och möjligen påverkar andra inkopplade apparater negativt. Jag tror JohanLindroos kan utveckla detta mera .

Kanske ett exempel att det borde mätas på andra saker, dvs fokuseras på de olika teknikernas brister istället.

EMC är reglerat i EU och det borde inte finnas utrustning som varken "smutsar ner" eller störs av acceptaba/godkända nivåer.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2019-05-24 22:51

rajapruk skrev:Kul att han äntligen testar Benchmark AHB2. Inga överraskningar, men ändå. The king of the slutstegshill.

Om man har väldigt begränsade effektbehov så kan den nog funka. Under tiden jag hade den så hände det regelbundet att jag spelade med volymvredet i botten.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-05-25 13:53

Alexi skrev:
rajapruk skrev:Kul att han äntligen testar Benchmark AHB2. Inga överraskningar, men ändå. The king of the slutstegshill.

Om man har väldigt begränsade effektbehov så kan den nog funka. Under tiden jag hade den så hände det regelbundet att jag spelade med volymvredet i botten.

Ja det är väl lite problemet med den men man kan alltid köpa två så får man duktigt med effekt. Såklart otroligt dyrt. Men ändå inte jämfört med mycket. Vi får se hur Nords förstärkare med NC500-moduler klarar sig på testbänken.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-07-29 15:17

Lite rolig läsning om en svindyr DAC. Tillverkaren hoppar in i tråden och försöker försvara sig..han vinner inte typ :lol:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... -dac.8192/

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-07-30 08:43

philipbtz skrev:Lite rolig läsning om en svindyr DAC. Tillverkaren hoppar in i tråden och försöker försvara sig..han vinner inte typ :lol:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... -dac.8192/

Verkar som något är galet med mätprocessen där. Har sett andra mätningar som inte alls ger samma dåliga resultat.
Känner mig något skeptisk till snubben som står bakom bloggen faktiskt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-07-30 09:01

Jag har lite svårt för hans lätt röriga (med massor av ovidkommande bilder) reportage och detta ständiga värderande av saker och ting. Tex utgångsimpedans, där Amir menar att lägre är bättre, men det beros ju på! Skall man driva långa kablar är inte noll om särskilt lämpligt och vissa lurar är anpassade till något annat än 0 ohm. Jag får hela tiden känslan av att han har en agenda, men kan ju såklart ha fel.

Jag kan iofs hålla med om den DAC det talas om underpresterar och akterseglas av praktiskt taget vilken som helst mid-fi spelare från 80/90-talet.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-07-30 10:27

Jag tycker han ska ha all heder av att försöka bringa klarhet i ett allt större mörker av digital ormolja som prånglas av Dorko, Beekheiusen, PS Audiogubben och allt vad de heter.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-07-30 11:33

dewpo skrev:
Ot Om du replikerar mätförfarandet på dina slutsteg vad får du för SINAD resultat då?

Återigen, under vilka förutsättningar och vilken referensnivå?

Framgåt inte detta är siffrorna nonsens och inget värda - vilket jag tjatat om en del. :D

Här ser det ut som Amir använt 5W i 4 ohm (2,5 W i 8 ohm) som referens, vilket är en mycket märklig och godtycklig nivå. Man brukar typiskt relatera till 1 W i 8 ohm (2,83 V) för slutsteg.
Bandbredd, signalfrekvens och eventuella vägningsfilter framgår dock inte, dvs siffrorna är nonsens.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-08-01 15:33

Orkar man läsa kommentarerna så finns det mer information.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-08-01 19:16

Morello skrev:
dewpo skrev:

Återigen, under vilka förutsättningar och vilken referensnivå?

Framgåt inte detta är siffrorna nonsens och inget värda - vilket jag tjatat om en del. :D

Här ser det ut som Amir använt 5W i 4 ohm (2,5 W i 8 ohm) som referens, vilket är en mycket märklig och godtycklig nivå. Man brukar typiskt relatera till 1 W i 8 ohm (2,83 V) för slutsteg.
Bandbredd, signalfrekvens och eventuella vägningsfilter framgår dock inte, dvs siffrorna är nonsens.

Men alla prylar på sidan mäts på samma sätt och på något märkligt vis så lyckas ändå vedertaget bra skit så som Benchmark, Oppo, och Hypex Ncore mäta bra. Sådant som låter allmänt kasst så som Martanz, Denon, Yamaha, Pioneer, random laptops osv. mäter dåligt. Vilket sammanträffande.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-08-01 19:41

Det kan man bara veta om referensnivåer och andra förutsättningar redovisas.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-05 11:31

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-09-05 13:06

Det vore kul om han kunde hitta någon AVR som mäter bra någon gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-09-05 13:31

rajapruk skrev:Det vore kul om han kunde hitta någon AVR som mäter bra någon gång.

Vi kanske kan hoppas lite på NADs kommande med Eigentakt ?

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-09-05 17:44

Skulle det komma en sådan? Den mäter nog bra isf, men blir dyr gissningsvis.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-09-05 18:16

rajapruk skrev:Skulle det komma en sådan? Den mäter nog bra isf, men blir dyr gissningsvis.

Det verkar ju så i alla fall.... Med tanke på Peter Lyngdorf's kopplingar är det ju inte konstigt... :mrgreen:

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-06 00:35

rajapruk skrev:Det vore kul om han kunde hitta någon AVR som mäter bra någon gång.

Jag är väldigt nyfiken på Arcam och Anthem samt de riktigt dyra lösningar som ligger i segmentet ovan. Även alla dessa kanske mäter dåligt eller om inte hur mycket bättre är dom?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-06 07:08

philipbtz skrev:

Jag är väldigt nyfiken på Arcam och Anthem samt de riktigt dyra lösningar som ligger i segmentet ovan. Även alla dessa kanske mäter dåligt eller om inte hur mycket bättre är dom?

Eftersom vi inte hittat nån bra hemmabiolösning som mäter jättebra så kanske slutsatsen är att det är kompromisser men att det även är svårt att samsa lågnivåelektronik med 7-9 slutsteg som matas från samma trafos ? Nu kan jag inte mycket om elektronik men det är väl bara Linn akurate dsm som fått genomgående bra review där allting mäter bra- till vansinnigt högt pris. Men där är det bara ett försteg, streamer och 2 kanaler så det kanske är enklare ?

Jag provade regga mig på forumet nyss och det är vansinnigt bra snurr på aktiviteten där :)

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-09-06 07:57

philipbtz skrev:

Jag är också nyfiken. Vore kul om LTS eller kanske Morello ville hjälpa till att mäta!
Jag kan låna ut en Anthem MRX 720 för ändamålet, om jag får vara med och lära mig något vid testet. Jag har också en onkyo TX SR876 som vore kul att jämföra med. Jag köpte främst för slutstegens skull, 7 kanaligt slutsteg för de pengarna den gick för begagnat var svårslaget. Min uppfattning är att den ska vara ganska bra och gav rejäl skillnad (bara som användning som försteg) jämfört med min tidigare Yamaha RX-V795.

Edit:
Jag tar gärna en tur till Stockholm med sakerna för att få klarhet i frågan! Både mätningar på hur väl de fungerar som rena försteg och hur bra slutstegen är vore intressant.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-09-06 08:56

Tangband skrev:
Eftersom vi inte hittat nån bra hemmabiolösning som mäter jättebra så kanske slutsatsen är att det är kompromisser men att det även är svårt att samsa lågnivåelektronik med 7-9 slutsteg som matas från samma trafos ? Nu kan jag inte mycket om elektronik men det är väl bara Linn akurate dsm som fått genomgående bra review där allting mäter bra- till vansinnigt högt pris. Men där är det bara ett försteg, streamer och 2 kanaler så det kanske är enklare ?

Akurate system hub kostar runt 33' men sen behöver man ett Exaktfilter endera ett 6 eller 10 utgångars beroende på antalet kanaler. Men det är bara inte ett försteg, den har HDMI 4K in och ut, mm, mc,analogt in, sp/dif tosling och koax och kan med ett surround kort hantera upp till 8-kanaler. Stödjer däremot inte Atmos. Dessutom så går Exaktfiltret vilket också kan hantera FIR filter att hitta beggat.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-06 10:00

Akurate hub har inte några analoga utgångar. Tycker du inte priset är högt ?
Törs du nämna vad akurate exaktboxen kostar ? :wink:

Svaret är att du hamnar på fel sida av 100000:- totalt, utan att ens ha några slutsteg med den lösningen. Men det är skitbra grejor. Majikboxens exakt-lösning är ljudmässigt lite sämre men där får du även inbyggda steg för pengarna.

Jag tror ett bra aktivt filter från tex xilika i det fallet är ungefär likvärdigt ljudmässigt, kring 12000:- utan steg.

Linn är galet bra med de dyrare grejorna men med helgalna priser 8)

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-06 11:30

Tangband skrev:
philipbtz skrev:

Jag provade regga mig på forumet nyss och det är vansinnigt bra snurr på aktiviteten där :)

Det det finns betydligt bättre grejer även om jag tror Linn DSM är bra nog(dock till ett pris..). Kolla på de blåa staplarna där https://www.audiosciencereview.com/foru ... 92&slide=0

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-09-06 12:11

Vad är bättre?
En rak lina?

Blir lätt trött på den smalspåriga attityden att bedöma apparater på enskilda mätvärden istället för att bedöma dem ur dess egentliga funktion, som förmedlare av musik i en lyssningskedja.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-06 15:56

sprudel skrev:Vad är bättre?
En rak lina?

Blir lätt trött på den smalspåriga attityden att bedöma apparater på enskilda mätvärden istället för att bedöma dem ur dess egentliga funktion, som förmedlare av musik i en lyssningskedja.

Det brukar ofta gå hand i hand. Lyckas man bygga en apparat som mäter extremt bra enligt alla konstens regler så brukar resten finnas på plats med. Jag menar man kan ju börja med att undersöka de grejer som faktiskt är tekniskt bra. Din DAC ligger ju väldigt bra till på listan t.ex. bra val. För det var CHORD Quetest du hade va? En av de som mäter bäst. Och jag antar att den låter bra med? SINAD säger absolut inte allt men om man går in och kollar på hur resten av mätningarna ser ut för de som ligger i det blåa där så är ju resten av mätningarna väldigt bra ut med.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-09-06 16:21

En rak lina?

Precis, dels hur apparaten uppfattas under kontrollerad blindtestlyssning. Sedan tycker jag den här Amir verkar inte göra heltäckande mätningar. Exempelvis gör han enligt min mening inte tillräckligt mycket när det gäller frekvensgång. När det gäller jitter och distspektrum hos någon enstaka ton kan det se ut som f-n och hans moster men det är inte säkert att vår mänskliga hörsel kan uppfatta det ändå om det ligger under "Just Noticable Difference" (JND). Såna saker mäter han mycket till begränsad verklig nytta. Sedan borde han köra med medelvärdesbildning också för det ser man att han inte gör. Men det är ändock bättre än inget alls och jag ser initiativet som helhet som lovvärt. :)

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-09-06 17:08

Johan_Lindroos skrev:
En rak lina?

Precis, dels hur apparaten uppfattas under kontrollerad blindtestlyssning. Sedan tycker jag den här Amir verkar inte göra heltäckande mätningar. Exempelvis gör han enligt min mening inte tillräckligt mycket när det gäller frekvensgång. När det gäller jitter och distspektrum hos någon enstaka ton kan det se ut som f-n och hans moster men det är inte säkert att vår mänskliga hörsel kan uppfatta det ändå om det ligger under "Just Noticable Difference" (JND). Såna saker mäter han mycket till begränsad verklig nytta. Sedan borde han köra med medelvärdesbildning också för det ser man att han inte gör. Men det är ändock bättre än inget alls och jag ser initiativet som helhet som lovvärt. :)

Visst mäter han frekvensgång, Nedan ett exempel ->
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-new-topping-d50s-dac.7914/
Bild
Bild

Men är frekvensgången verkligen något att sätta så stor vikt vid?
På många apparater går det ju att välja filterfunktion själv.
Sen har man ju alltid möjligheten själv sampla om materialet med valfri filterfunktion för att kringgå begränsningar!
Och om inget annat hjälper finns ju alltid EQ :twisted:

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-06 18:14

Johan_Lindroos skrev:
En rak lina?

Det verkar vara ganska likasinnade personer som hänger på audiosciencereview.com som på faktiskt.io och det är ganska lätt att bli medlem och bidra med tips om hur mätningarna kan göras bättre. Om jag hade suttit inne på den kunskapen hade jag gjort det.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-09-06 19:29

En rak lina?

:lol: Klart man blir trött om man inte förstår vad mätningarna relaterar till.. Men jag lovar dig att mätningarna har en korrelation till hur de är som musikförmedlare i en eller flera aspekter.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-09-06 21:41

Nattlorden skrev:
En rak lina?

:lol: Klart man blir trött om man inte förstår vad mätningarna relaterar till.. Men jag lovar dig att mätningarna har en korrelation till hur de är som musikförmedlare i en eller flera aspekter.

Insinuerar du något? Har du druckit whisky? :mrgreen:
Klart som f-n att mätningar spelar roll, om de är heltäckande och förhoppningsvis tar upp alla väsentliga aspekter.
Bekymret är inte enbart att förstå mätningar, man ska veta vad som ska mätas också, och förstå varför.
Men jag saknar lyssningsaspekten.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2019-09-06 21:54

Fast Rödvin funkar lika bra som en rak lina. Dvs endast musiken spelar roll, då :) .
Trevlig helg
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-09-07 21:46

Nu har ASR testat en samtida NAD AVR. Gick inte så bra för den.

A $9 Apple dongle easily outperforms what these devices produce

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-07 22:00

rajapruk skrev:Nu har ASR testat en samtida NAD AVR. Gick inte så bra för den.

Läste nyss testen. Det var nedslående. Det är inte heller speciellt billiga grejor. Det fanns en tid då NAD var bra och billiga.
Nu verkar deras hemmbioreceivers vara dåliga och dyra. :?

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-08 00:12

Den har allt för en billigt peng = inget att lita på och personligen varför jag valde Arcam istället. Men min kan ju mäta lika dåligt antar jag. Bara låter inte riktigt som det :mrgreen: Anthem-testet blir intressant som bara den.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-09-08 09:59

rajapruk skrev:Nu har ASR testat en samtida NAD AVR. Gick inte så bra för den.

ASR? Har du en länk att bjuda på? :)

https://audiosciencereview.com/forum/in ... -avr.8912/

Edit : hittade
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-09-08 14:09

philipbtz skrev:Anthem-testet blir intressant som bara den.

Har på ett amerikanskt forum sett kommentarer om tvivelaktig kvalitet när det gäller Anthem.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-08 15:06

RogerGustavsson skrev:
philipbtz skrev:Anthem-testet blir intressant som bara den.

Har på ett amerikanskt forum sett kommentarer om tvivelaktig kvalitet när det gäller Anthem.

Jag har läst liknande så vi får se vad mätningarna säger. Man kanske lika gärna kan ha en Yamha eller Denon liksom. Men då får man inte ARC.

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-09-08 16:02

Vilket Anthentest?är det något på gång? Vore riktigt intressant att se.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-09-09 14:42

dewpo skrev:
Johan_Lindroos skrev:
En rak lina?

Visst mäter han frekvensgång, Nedan ett exempel ->
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-new-topping-d50s-dac.7914/
[ Bild ]
[ Bild ]

Men är frekvensgången verkligen något att sätta så stor vikt vid?
På många apparater går det ju att välja filterfunktion själv.
Sen har man ju alltid möjligheten själv sampla om materialet med valfri filterfunktion för att kringgå begränsningar!
Och om inget annat hjälper finns ju alltid EQ :twisted:

Precis, du visar ett bra exempel på vad jag menar är att han inte gör tillräckligt mycket när det gäller frekvensgång.
Vad är det som du tycker är så bra med de mätningar du visade?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-09 15:48

Som jag har förstått det så har frekvensgången väldigt stor betydelse för hörbarhet. Betydligt större än brus, dist och jitter ?

Det verkar som Amir böjt sig lite för det kommersiella- det SKA ju göras jittermätningar eftersom konsumenterna ( vi! ) vill se sådana mätningar.

Kunskapsnivån på audiosciencerewiew är klart lägre generellt än här på faktiskt.io. Det verkar tex inte vara många som vet vad en våglängd är. Man verkar inte heller kunna skilja på resonanser och reflektioner i ett rum. Den skillnaden kunde iofs inte jag heller för ett år sedan :oops: :)

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-09-09 16:01

Är det ringningarna eller .8dB droppen vid 20000Hz som du menar hörbara/problematiska?
Det jag skulle vilja veta är om det finns ringningar under 20000Hz när DAC´n i exemplet arbetar på -
högre samplings frekvenser 96kHz 192kHz eller 384kHz. Gör det det så tycker jag det vore problematiskt!
Hur en DAC hanterar 44.1kHz eller 48kHz material internt är ointressant för mig då jag matar den med material
som en dator samplar om till högre samplings frekvenser, Då jag gått på myten att datorer som har högre -
beräkningskapacitet än en DSP är bäst på att göra den typen av omvandlingar.
Detta är förstås ren spekulation från min sida :?
Men enligt de som utvecklar den typen av digitala filter för datorer,
Så är de idag så bra att den digitala brusnivån är -240dB!

Nedan är ett test på vad som anses vara det bästa programmet för samplings-frekvens-omvandlingar =>
http://archimago.blogspot.com/2019/02/measurements-look-at-hqplayer-325.html

Frekvens gången är påverkbar genom val av filter och bruset mycket lågt!
Bild

Tyvärr finns det många program på marknaden som gör ett betydligt sämre jobb!
Bild

Jag funderar i dagsläget på om jag skall skaffa det programmet HQPlayer,
Undertiden använder jag ROON´s samplings-frekvens-omvandling.

Men åter till kärnfrågan, Problemet som jag ser det med att helt döma ut produkter Som LTS tycks göra.
På grund av att det dippar någon tiondels dB mot 20kHz tycker jag är att det är något som idag är påverkbart!
Att byta filter är gjort i en handvändning, Många andra problem är mycket svårare att göra något åt.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-09-09 16:19

dewpo skrev:Är det ringningarna eller .8dB droppen vid 20000Hz som du menar hörbara/problematiska?
Det jag skulle vilja veta är om det finns ringningar under 20000Hz när DAC´n i exemplet arbetar på -
högre samplings frekvenser 96kHz 192kHz eller 384kHz. Gör det det så tycker jag det vore problematiskt!
Hur en DAC hanterar 44.1kHz eller 48kHz material internt är ointressant för mig då jag matar den med material
som en dator samplar om till högre samplings frekvenser, Då jag gått på myten att datorer som har högre -
beräkningskapacitet än en DSP är bäst på att göra den typen av omvandlingar.
Detta är förstås ren spekulation från min sida :?
Men enligt de som utvecklar den typen av digitala filter för datorer,
Så är de idag så bra att den digitala brusnivån är -240dB!

Nedan är ett test på vad som anses vara det bästa programmet för samplings-frekvens-omvandlingar =>
http://archimago.blogspot.com/2019/02/measurements-look-at-hqplayer-325.html

Frekvens gången är påverkbar genom val av filter och bruset mycket lågt!
[ Bild ]

Tyvärr finns det många program på marknaden som gör ett betydligt sämre jobb!
[ Bild ]

Jag funderar i dagsläget på om jag skall skaffa det programmet HQPlayer,
Undertiden använder jag ROON´s samplings-frekvens-omvandling.

Men åter till kärnfrågan, Problemet som jag ser det med att helt döma ut produkter Som LTS tycks göra.
På grund av att det dippar någon tiondels dB mot 20kHz tycker jag är att det är något som idag är påverkbart!
Att byta filter är gjort i en handvändning, Många andra problem är mycket svårare att göra något åt.

Nej, jag menade precis det jag skrev ovan:

Johan_Lindroos skrev:Precis, du visar ett bra exempel på vad jag menar är att han inte gör tillräckligt mycket när det gäller frekvensgång.
Vad är det som du tycker är så bra med de mätningar du visade?

För att förtydliga: Det var alltså en fråga till dig vad du tycker ser bra ut med mätningarna (alltså själva mätmetoden, inte apparatens prestanda) du visade högre upp, angående apparat Topping D50s.

Det du svarar om ovan är uppenbarligen något helt annat som jag inte har några kommentarer kring. Jag förstår faktiskt inte varför du tar upp det just nu när det inte handlar om det.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-13 02:03

Än så länge en Pioneer i ledningen - lite oväntat kanske?
Bild

Anthem!
https://www.audiosciencereview.com/foru ... -avr.8961/

tomasgbg

Inläggav tomasgbg » 2019-09-13 06:40

Rätt chockerande vad dåligt AVR mäter jämfört med rena dacar och mindre 2kanalare med dac.

Iof har man länge sagt att man behöver lägga dubbelt upp på en bio maskin för att nå samma prestanda som en 2kanalare. Har ändå trott att dom kommit ikapp men nu har väl gapet snarare ökat när man ser mätningar.

MorganM

Inläggav MorganM » 2019-09-13 07:10

Apropå recivrar så tycker jag Denon blivit bättre med åren gällande välljud.Har haft 2105/3805/4310/. Och nu 4300H.
Pioneer har väl sedan ett antal år tillbaka bara class D?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-09-13 07:39

Åter igen - massor med information saknas i bilden.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-13 08:47

Morello skrev:Åter igen - massor med information saknas i bilden.

Bilden? Alltså du får ju in och läsa på forumet.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-09-13 10:02

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-09-13 11:58

AVR har inget med bra stereoljud att göra bekräftar ju också mätningarna. Standard att göra nersamplingar tydligen även om ingången klarar 24/192 eller mer så det mesta som går igenom är 44 eller 48.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-13 22:23

Harryup skrev:AVR har inget med bra stereoljud att göra bekräftar ju också mätningarna. Standard att göra nersamplingar tydligen även om ingången klarar 24/192 eller mer så det mesta som går igenom är 44 eller 48.

Japp, jag tror nästan alla gör så, man får köra separat DAC. Men som tur är så får man galet bra sådan för några tusenlappar bara. Min har även Roon endpoint och allt så det blir perfekt. Slutstegsdelarna är ju heller aldrig något att lita på men det kör man ju separat så.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-09-16 18:00

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2019-09-16 18:58

Oj.
Amirs sida stärker sina aktier iaf. Behövs mer än någonsin.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-16 19:20

Är ju svart på vitt nu att det finns en vinning i att köra separata boxar för allt. Och har man bara behovet för tvåkanal så finns det än så länge ingen tvekan om att man borde kolla in dedikerade två-kanals prylar. Jag hade velat se mätningar på olika dedikerade försteg - hur man nu mäter det?

Det förvånar mig verkligen att företagen inte har mer stolthet i det dom levererar. Finns verkligen low hanging fruit här som sagt där det nästan räcker för ett företag att de kollar några extra vändor på vad de levererar och sedan krossar motståndet.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-17 07:37

Den där testen, mfl på audiosciencereview visar väl att det tom är svårt att kombinera bra tvåkanals-ljud med multikanal, även om det bara handlar om ett bio-försteg utan inbyggda slutsteg.

Sedan tycker jag det är väldigt synd att NAD tappat den grundläggande filosofin som fanns i början , dvs prisbilliga bra produkter. Nu är de dyra och dåliga :(

Det vore intressant om de kunde testa någon Yamaha receiver i den övre prisklassen, typ 10000-30000:- . Jag tror de presterar bättre.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-09-17 09:15

Tangband skrev:

Den där testen, mfl på audiosciencereview visar väl att det tom är svårt att kombinera bra tvåkanals-ljud med multikanal, även om det bara handlar om ett bio-försteg utan inbyggda slutsteg.

Sedan tycker jag det är väldigt synd att NAD tappat den grundläggande filosofin som fanns i början , dvs prisbilliga bra produkter. Nu är de dyra och dåliga :(

Det vore intressant om de kunde testa någon Yamaha receiver i den övre prisklassen, typ 10000-30000:- . Jag tror de presterar bättre.

Det är inte svårt att göra bra 2-kanalsljud kombinerat med multikanal. Varför tror du det? I princip är varje inspelning du lyssnar på 48 kanaler eller kanske mer. Därefter mixas det till 2 kanaler. Varje elektroniskt delningsfilter är mer än 2 kanaler.

Allt har att göra med kunskap och ambition.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-09-17 09:23

Och asiatisk snålhet när det gäller konstruktionerna. Alla som ägt en bioreceiver vet ju att apparaten inte är klar när den släpps utan att det kommer både mjukvara och ibland hårdvaru uppgraderingar också. Och den är heller inte klar när det slutar att komma mjukvaruuppgraderingar till den heller.
Men då "måste" kunden iaf uppgradera till något nyare eftersom nyare codecs etc. ändå kommit som inte finns till den gamla.
Kommer Spotify med High-res filer så kan jag nästan garantera att äldre Spotify Connect inte kommer klara det.
Har fullständigt tröttnat på asiatisk massproduktion igen.

/Harryup

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-09-17 10:42

Jag tror såhär. Det har inte efterfrågats av kunderna i tillräckligt stor grad. Bra mätprestanda är inte den egenskap som har sålt hemmabiobio-apparater till de stora massorna.
Men det kanske blir lite ändring på det nu, kan man hoppas.
Det måste sitta en hel del hifi-ingenjörer där ute med yrkesstoltheten förlorad och brallorna nere, överkörda av management och costreductionprograms, kanske.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-09-17 11:55

Man skall inte överdriva och tro att HiFi-intresse är något utbrett ibland elektronikingenjörer och programmerare. Dom har gjort ett bra jobb om dom får en reciever att funka inom budget. Och förmodligen så kanske deras hemlyssning är typ Spotify via en Sonoshögtalare.
Inte ens på riktiga "Hifi-firmor" är det så att det är deras hobbies dom jobbar med. Många inom branschen har inte ens en väl fungerande anläggning konstant uppställd. Det kan väldigt lätt bli för mycket av det hela om man skulle jobba med sin hobby på mer än heltid och sen koppla av med samma sak.

/Harryup

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-17 21:18

Ser ut som att NAD fortfarande kan göra slutsteg! Grymt 7-kanals steg https://www.audiosciencereview.com/foru ... -amp.9036/

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-09-17 22:07

philipbtz skrev:Ser ut som att NAD fortfarande kan göra slutsteg! Grymt 7-kanals steg https://www.audiosciencereview.com/foru ... -amp.9036/

Hypex kan fortfarande göra slutsteg menar du! :) NAD har "bara" paketerat Hypex ncore-moduler i denna.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-17 23:41

rajapruk skrev:
philipbtz skrev:Ser ut som att NAD fortfarande kan göra slutsteg! Grymt 7-kanals steg https://www.audiosciencereview.com/foru ... -amp.9036/

Hypex kan fortfarande göra slutsteg menar du! :) NAD har "bara" paketerat Hypex ncore-moduler i denna.

Jo jag vet men tror de ändå gjorde en egen implementation av strömförsörjningen och lite annat. Och inte helt fel att de insett att ncore är ett bra val.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-18 22:18

petersteindl skrev:
Tangband skrev:

Det är inte svårt att göra bra 2-kanalsljud kombinerat med multikanal. Varför tror du det? I princip är varje inspelning du lyssnar på 48 kanaler eller kanske mer. Därefter mixas det till 2 kanaler. Varje elektroniskt delningsfilter är mer än 2 kanaler.

Allt har att göra med kunskap och ambition.

Mvh
Peter

Hmm... Kanske företagen helt enkelt struntar i att bygga bättre = sätter in billigare grejor och lägger ned mindre tid ? Och chansar att ingen kommer att avslöja dåliga mätvärden ?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-18 22:21

Har de testat något bra bioförsteg övht ?

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-23 16:22

De har inte mätt på någon AVR som mäter riktigt bra nej. Än så länge ser det ut att helt klart vara värt att ha separata slutsteg och DAC. Som tur är finns det DAC:ar som mäter svinbra för bara några tusen spänn och sedan har vi nc400 monoblock som är jättebra.

---

Som det brukar sägas på det här forumet så är pris ett väldigt dåligt mått på prestanda. PS Audio hamnar på min personliga black list - speciellt med tanke på svaren de gett på deras forum om mätningarna. Helt i linje med de svar andra tillvekare av svindyra och svindåliga DAC:ar har givit :)

https://www.audiosciencereview.com/foru ... -dac.9100/

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-23 17:13

Hmm....Undrar hur länge Amir törs vara så kritisk i sina tester ? Hemsidan går väl , som allt annat, runt på reklam och då tillverkarna slutar med den av besvikelse efter dåliga reviews så brukar testarna snabbt rätta sig i ledet, tyvärr. :?

Med det sagt- heja och keep up the good work. :)

Edit: stereophile har lyckats hålla stilen delvis, genom att alltid ge positiva omdömen av även skräp vid lyssningstesten, men visar även objektiva mätresultat.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-09-23 17:32

Amir behöver inte ”gå runt”, tro mig. Även om han lite på skoj alltid tigger om donationer.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-23 19:01

rajapruk skrev:Amir behöver inte ”gå runt”, tro mig. Även om han lite på skoj alltid tigger om donationer.

Om det stämmer är det väldigt bra för stereokonsumenterna. Det kommer då att ske en kraftig sanering av high-endgrejor som egentligen är skräp. Ingen vill köpa något som mäter jättedåligt. Inte om det samtidigt är svindyrt.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-09-23 19:13

Tangband skrev:
rajapruk skrev:Amir behöver inte ”gå runt”, tro mig. Även om han lite på skoj alltid tigger om donationer.

Om det stämmer är det väldigt bra för stereokonsumenterna. Det kommer då att ske en kraftig sanering av high-endgrejor som egentligen är skräp. Ingen vill köpa något som mäter jättedåligt. Inte om det samtidigt är svindyrt.

Inte? Gå till mer mainstream forum och kolla, så får du veta att mätningar har noll betydelse. Ström- och nätverkslkablar är också väldigt viktigt för ljudkvalitén.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-09-23 22:00

Tangband skrev:

Hallå eller. Nu får du väl vakna.
Jag tror att de flesta audiofiler använder prylarna att lyssna igenom, de har dem inte som mätobjekt. Låter det bra, så är det bra är devisen.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-23 23:26

Nja alltså problemet är ju lite att hur mycket kan man som konsument lyssna på då? Man vill ju ha hem grejerna i sitt egna system och provlyssna. Jag gjorde så förr tills de blev sura på mig i affären när jag aldrig köpte något. Blev ju att jag inte återvände då jag kände mig jobbig liksom. Nu har man en lista på typ 20 grejer som alla mäter så bra som det någonsin behöver vara ungefär och så är det bara att ta den som känns bäst.

Man kan ju äga något som man tror låter bra tills man hör den där grejen som bara är så mycket bättre. Jag glömmer aldrig första gången jag hörde piP. Det var just en sådan upplevelse. Jag trodde jag hade ett ganska OK system tills jag hörde dom som bara totalt krossade det jag hade för tillfället. Och de var dessutom mycket billigare. Jag är lite förbi det där att försöka provlyssna mig till allt vad gäller elektronik. Jag vet inte hur stor skillnad jag hade hört men jag har hört skillnader mellan grejer och hur som helst känns det dessutom så mycket bättre när man vet att det är bra. Och det är ju inte som att man behöver lägga enorma summor pengar heller för att få det.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-09-24 04:35

Tangband skrev:

Det kommer inte hända ett skit. Mätningar är till 99,9% något high-end köpare vare sig de har absolut gehör och spelar något instrument eller är vanliga lyssnare inte bryr sig alls om. Folk lyssnar på kombinationseffekter och matchar ihop det som de har. De köper inte grejor styckvis.

/Harryup

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-09-24 06:30

Belker skrev:
Tangband skrev:

Inte? Gå till mer mainstream forum och kolla, så får du veta att mätningar har noll betydelse. Ström- och nätverkslkablar är också väldigt viktigt för ljudkvalitén.

Men det verkar som att dedäringa shaktistenarna som audioflummarna ägnade sig åt under tidigt 2000-tal har tappat popularitet.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-09-24 07:11

Man måste ju följa modet? :mrgreen:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-09-27 10:04

Slutsatser som dras i tråden av selektiva mätningar är ju helt åt väggarna. Var är nyanserna? Överblicken? Balansen?
Faktiskt följer trenden av populism. Förbannat dystert :twisted:

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-09-27 10:24

sprudel skrev:Slutsatser som dras i tråden av selektiva mätningar är ju helt åt väggarna. Var är nyanserna? Överblicken? Balansen?

Om du kollar så har några av oss kritiserat mätmetoderna hos Audo Science Review. Ett av problemen att det inte kanske syns så mycket är att somliga gång på gång tar upp nya apparater som "mäter dåligt". Det ger att några av oss som haft kritik måste ligga i rejält för att bemöta detta. Å vem 17 orkar sitta och bemöta okunnigt osakliga inlägg gång på gång? Inte jag i varje fall. Jag har annat att lägga min tid på än att sitta och peppra på ett tangentbord. T.ex. ägna mig åt jobb och fritidsintressen.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-27 11:34

Känner mig inte det minsta träffad :lol: Man kan ju agera hur man vill på informationen jag länkar till men det startar ändå en diskussion som jag tycker är bra. Att det skulle vara vara dåligt med mer information om produkter ser jag som rent felaktigt.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-09-27 19:29

Jag går helt och hållet på objektiva mätningar när jag köper elektronik nuförtiden, om möjligt.
Olika andra folks subjektiva omdömen viktar jag noll. Väldigt skönt att lämna det träsket.
Lustig nog sammanfaller det alltid för mig, att elektroniken mäter bra och låter bra :)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-29 06:45

Harryup skrev:
Tangband skrev:

Det kommer inte hända ett skit. Mätningar är till 99,9% något high-end köpare vare sig de har absolut gehör och spelar något instrument eller är vanliga lyssnare inte bryr sig alls om. Folk lyssnar på kombinationseffekter och matchar ihop det som de har. De köper inte grejor styckvis.

/Harryup

Men skulle du köpa något som var svindyrt som brusade och distade- dvs mätte riktigt illa ?

Om NAD förutom att deras testade avr-maskin sviker sina ursprungliga ideal med lågt pris, höga prestanda och istället ägnar sig åt högt pris, dåliga prestanda- tycker du inte det är bra att de visar detta med mätningar ? Inte bra för NAD förstås, men bra för de som ska köpa apparaten ?
Senast redigerad av Tangband 2019-09-29 06:50, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-29 06:47

rajapruk skrev:Jag går helt och hållet på objektiva mätningar när jag köper elektronik nuförtiden, om möjligt.
Olika andra folks subjektiva omdömen viktar jag noll. Väldigt skönt att lämna det träsket.
Lustig nog sammanfaller det alltid för mig, att elektroniken mäter bra och låter bra :)

Ja, det är skönt.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-29 06:53

Harryup skrev:
Tangband skrev:

/Harryup

Om det stämmer som du skriver förstår jag varför high-end branschen är så lukrativ. Då kan man ju sälja skräp för höga summor :P
Jag hoppas på en tillnyktring i vart fall.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-29 06:54

Johan_Lindroos skrev:
sprudel skrev:Slutsatser som dras i tråden av selektiva mätningar är ju helt åt väggarna. Var är nyanserna? Överblicken? Balansen?

Om du kollar så har några av oss kritiserat mätmetoderna hos Audo Science Review. Ett av problemen att det inte kanske syns så mycket är att somliga gång på gång tar upp nya apparater som "mäter dåligt". Det ger att några av oss som haft kritik måste ligga i rejält för att bemöta detta. Å vem 17 orkar sitta och bemöta okunnigt osakliga inlägg gång på gång? Inte jag i varje fall. Jag har annat att lägga min tid på än att sitta och peppra på ett tangentbord. T.ex. ägna mig åt jobb och fritidsintressen.

Att audiosciencereview ägnar för lite betydelse åt frekvensgångsavvikelser och för mycket betydelse för jitter-resultat i signalkällor har gått fram :)
Det vore väldigt intressant om Lts kunde testa de där nya Hypex-modulerna med F/E test.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2019-09-29 09:24

Tangband skrev:Att audiosciencereview ägnar för lite betydelse åt frekvensgångsavvikelser och för mycket betydelse för jitter-resultat i signalkällor har gått fram :)

Menar du att det finns vetenskapliga belägg för hur dessa fel bör ges relevans eller viktas i förhållande till varandra? Dels är det sannolikt svårt att bevisa något sådant och dels är det sannolikt så att dessa fel påverkar hur vi upplever återgiven musik på olika sätt beroende på vad det är för musik som återges samt personberoende preferenser och/eller förmåga att höra igenom fel d.v.s. hos olika lyssnare.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2019-09-29 10:19

hcl skrev:
Tangband skrev:Att audiosciencereview ägnar för lite betydelse åt frekvensgångsavvikelser och för mycket betydelse för jitter-resultat i signalkällor har gått fram :)

Menar du att det finns vetenskapliga belägg för hur dessa fel bör ges relevans eller viktas i förhållande till varandra? Dels är det sannolikt svårt att bevisa något sådant och dels är det sannolikt så att dessa fel påverkar hur vi upplever återgiven musik på olika sätt beroende på vad det är för musik som återges samt personberoende preferenser och/eller förmåga att höra igenom fel d.v.s. hos olika lyssnare.

Personliga preferenser och musiktyp hör inte hit om man vill ha naturtrogen återgivning.

Vill man å andra sidan ha en "behaglig lyssning" så är alla medel tillåtna och inga egenskaper hos ljudkedjan är fel.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2019-09-29 11:17

peterh skrev:
hcl skrev:

Personliga preferenser och musiktyp hör inte hit om man vill ha naturtrogen återgivning.

Vill man å andra sidan ha en "behaglig lyssning" så är alla medel tillåtna och inga egenskaper hos ljudkedjan är fel.

Jag menade bara att det torde vara svårt att "bevisa" eller visa på en generellt optimal viktning mellan sådana olika fenomen som frekvensgångsavvikelser respektive "jitter".

F.ö. håller jag givetvis med om att alla medel borde vara tillåtna (så länge som man inte stör eller påverkar andra), oberoende av vilket mål man har. Däremot är sannolikt inte alla medel vettiga om det är "maximalt bra", "transparent", "naturtrogen" musikåtergivning man nu eftersträvar.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-09-29 21:15

peterh skrev:
hcl skrev:

Vad är naturtrogen återgivning?
För mig är det akustiskt och live utan elektronik inblandat.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2019-09-29 21:24

sprudel skrev:Vad är naturtrogen återgivning?

Det är inte återgivning utan musicerande!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2019-09-29 21:32

sprudel skrev:
peterh skrev:
hcl skrev:

Vad är naturtrogen återgivning?

Här håller jag med ! Och att uppleva så mycket som möjligt av detta även vid uppspelning av audiogram.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-09-29 21:48

Det blir helt motsägelsefullt att tala om återgivning och samtidigt syfta på levande musik - det är motsatsen till återgivning av densamma.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-09-29 22:05

Morello skrev:Det blir helt motsägelsefullt att tala om återgivning och samtidigt syfta på levande musik - det är motsatsen till återgivning av densamma.

Det beror på hur du tolkar det som skrivs. Jag anser och vet att det inte går att återge annat än levande musik d v s musik spelad på akustiska instrument eller live där instrumenten är kopplade till högtalare. Något annat kan de facto aldrig under några omständigheter vad det än vara må återges. Det är bara att gilla läget.

Det finns ett ljud/musik-event och det skall återges. Då är frågan vilket musikevent kan det röra sig om för att ljudåtergivning skall kunna bli applicerbart? För Sprudel är musikeventet som skall återges akustiskt och live utan elektronik inblandat. Lätt som en plätt.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-09-30 04:07

Tangband skrev:
Harryup skrev:
Tangband skrev:

/Harryup

Om det stämmer som du skriver förstår jag varför high-end branschen är så lukrativ. Då kan man ju sälja skräp för höga summor :P

High-end kunder är i regel inte ingenjörer och har för länge sedan släppt mätningar som dom inte kan tolka. Däremot är väldigt många vana vid levande musik och vet vad de vill ha och har större uppmärksamhet på kombinationseffekter än vad vanliga faktisktdebattörer lägger tid på. Så jag ser inte det som att lyssnande tekniker räddar någon hifi-bransch åt folk med pengar. Snarare är det folk med pengar och vana vid levande musik som ger ingenjörer jobb. Och varifrån du fått att branschen är lukrativ dvs. att man gör onormalt stora vinster är ju mera än gissning.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-09-30 07:25

Morello skrev:Det blir helt motsägelsefullt att tala om återgivning och samtidigt syfta på levande musik - det är motsatsen till återgivning av densamma.

Inte nödvändigtvis, det beror på vad du sätter som original. Är verket nedtecknat till noter, så kan man utan logiska problem anse att ett levande framförande är en återgivning av dem.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-09-30 08:22

Harryup skrev:
Tangband skrev:
Harryup skrev:

/Harryup

High-end kunder är i regel inte ingenjörer och har för länge sedan släppt mätningar som dom inte kan tolka. Däremot är väldigt många vana vid levande musik och vet vad de vill ha och har större uppmärksamhet på kombinationseffekter än vad vanliga faktisktdebattörer lägger tid på. Så jag ser inte det som att lyssnande tekniker räddar någon hifi-bransch åt folk med pengar. Snarare är det folk med pengar och vana vid levande musik som ger ingenjörer jobb. Och varifrån du fått att branschen är lukrativ dvs. att man gör onormalt stora vinster är ju mera än gissning.

Jag upplever att skiljelinjen går mellan de som tagit det blå- respektive röda pillret. Å ena sidan de som är lyckligt ignoranta och förnekande till att vi lyssnar med hjärnan och inte med öronen och å andra sidan de som är mer kritiska, både till sina sinnen och till hifibranschens olika påståenden. Tror ingenjörer övervägande återfinns bland dem som svalde det röda pillret. Hifibranschens målgrupp är såklart blåpillerätarna. Att dessa ger ingenjörer jobb håller jag med om men det är som sagt knappast en lukrativ bransch som helhet.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-09-30 09:29

Tangband skrev:...
Det vore väldigt intressant om Lts kunde testa de där nya Hypex-modulerna med F/E test.

Jag har frågat flera ggr efter detta men fått svaret mer eller mindre att man inte kommer testa det då "class D" är utdömt sedan länge. Därav varför jag också inte litar på deras tester då man redan har bestämt sig innan testet görs.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-09-30 20:10

philipbtz skrev:
Tangband skrev:...

Jag har frågat flera ggr efter detta men fått svaret mer eller mindre att man inte kommer testa det då "class D" är utdömt sedan länge. Därav varför jag också inte litar på deras tester då man redan har bestämt sig innan testet görs.

Just därför vore det intressant med ett F/E test för att se om det kan detekteras. Som det nu är, tror de flesta att de nya hypexmodulerna är jättebra pga de fina mätresultaten hos audiosciencereview.
Och de kanske är jättebra ?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-09-30 20:14

Men återigen - var inte bandbredden begränsad till 22 kHz vid THD-mätningen?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-09-30 22:55

Jag är tämligen säker på att Hypex nc 400 skulle detekteras i en F/E lyssning.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-10-01 00:42

Morello skrev:Men återigen - var inte bandbredden begränsad till 22 kHz vid THD-mätningen?

Jag har länkat till sådana mätningar men här är det igen(det finns andra men här är 20Hz-96kHz vid olika watt). https://www.audiosciencereview.com/foru ... ost-132243

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-10-01 08:47

Ja, vid 1 kHz, där praktiskt taget vilken junkstärkare som helst presterar hyggligt.
Jag får känslan av at folk ser det man vill se - man vill se en prisbillig stärkare med låg distorsion och massor med effekt (läs klass D), men sådana finns kanske inte.

Titta på THD mellan 10k och 20 kHz snarare än på massa meningslösa FFT-bilder vid 1 kHz.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-10-01 11:33

Morello skrev:Ja, vid 1 kHz, där praktiskt taget vilken junkstärkare som helst presterar hyggligt.
Jag får känslan av at folk ser det man vill se - man vill se en prisbillig stärkare med låg distorsion och massor med effekt (läs klass D), men sådana finns kanske inte.

Titta på THD mellan 10k och 20 kHz snarare än på massa meningslösa FFT-bilder vid 1 kHz.

Högre upp på sidan finns denna.

Bild

Så distorsionen ökar förstås mycket upp mot 20kHz och verkar vara ungefär -70dB mot -105dB vid 1kHz.

Jag såg även att vissa DA omvandlare visade ett liknade mönster :evil:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-10-01 12:29

Et högst mediokert resultat.

"The distortion is dominated by third harmonic at 60 kHz so really not an audible concern."

En till som inte verkar förstått att det är samma olinjäriteter som skapar övertoner som blandtoner.
-Innehar F-skattsedel-

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-10-01 15:33

Suck... ännu en avr-förstärkare som inte skulle klara ett F/E test, trots ett pris på 30000:- .
https://www.audiosciencereview.com/foru ... -avr.9210/

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-10-01 16:02

Morello skrev:Et högst mediokert resultat.

"The distortion is dominated by third harmonic at 60 kHz so really not an audible concern."

En till som inte verkar förstått att det är samma olinjäriteter som skapar övertoner som blandtoner.

Eftersom jag tydligen inte fattar någonting så får du gärna förklara hur det påverkar det hörbara spektrumet. Det finns inga spikar att tala om mellan 20Hz-20kHz. Om spiken vid 60kHz hade blödigt neråt i det hörbara spektrumet så borde det finnas dist där men det gör det inte. Varför inte det?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-10-01 16:10

Systemet exciteras med en frekvens (20 kHz). Kvadratiska termer i överföringskaraktäristikan medför att 40 kHz dyker upp. Kubiska termer medför att 60 kHz dyker upp osv.

Exciterar du samma system med 19+20 kHz kommer samma kvadratiska term att medföra blandton vid 1 kHz (som hörs!)

Den som inte känner till dessa basala samband bör enligt mitt förmenande inte heller skriva mätreportage och därmed riskera att sprida desinformation.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-10-01 16:15

Morello skrev:Systemet exciteras med en frekvens (20 kHz). Kvadratiska termer i överföringskaraktäristikan medför att 40 kHz dyker upp. Kubiska termer medför att 60 kHz dyker upp osv.

Exciterar du samma system med 19+20 kHz kommer samma kvadratiska term att medföra blandton vid 1 kHz (som hörs!)

Den som inte känner till dessa basala samband bör enligt mitt förmenande inte heller skriva mätreportage och därmed riskera att sprida desinformation.

Tack för förklaringen. Jag skall se om jag kan hitta just en sådan mätning. Jag är ganska säker på att det finns nämligen.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-10-01 16:15

Morello skrev:Systemet exciteras med en frekvens (20 kHz). Kvadratiska termer i överföringskaraktäristikan medför att 40 kHz dyker upp. Kubiska termer medför att 60 kHz dyker upp osv.

Intressant :) .

Vad krävs då för att en klass D historia ska bli bra ? Måste switchfrekvensen och filtret strax ovanför 20 kHz höjas ?

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2019-10-01 16:27

philipbtz skrev:

Tack för förklaringen. Jag skall se om jag kan hitta just en sådan mätning. Jag är ganska säker på att det finns nämligen.

18.5 kHz + 19.5 kHz finns i databladet för nc400!

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-10-01 16:44

Det intressanta är att motståndarna till dessa steg alltså tycker icke-existerande spikar i hörbara spektrumet är viktigare(även om de inte finns) än sådana som är klart tydliga i de flesta andra steg. Det är alltså på något sätt teoretiskt möjligt att en blandton kan skapa en spik i hörbara spektrumet även om detta har testats och visa sig inte finns så finns den där ändå, typ :lol: Hur är det då med alla class AB-steg som faktiskt uppvisar tydlig dist i hörbara spektrumet? Är dessa bättre på ren princip bara för att de inte har mätbart HF-skräp även om de har tydlig dist och hög brusnivå i hörbara spektrumet?

Jag kanske framstår som okunnig och lite grinig men absolut ingen har kunnat visa mig andra bevis utan det refereras till teoretiska förklaringar och F/E-test. Var är hård-datan?

Dessutom verkar vissa tro att det finns någon agenda med dessa mätningar. Hela anledningen varför jag ens hänger här är för att ta reda på hur det egentligen ligger till med olika saker i Hi-Fi hobbyn. Det är väl ingen som kan säga emot att det är många som blivit lurade genom åren och att det fortfarande finns ganska mycket "magi-trams" i den här hobbyn? Det är fortfarnde vuxna människor som köper kablar för flera hundra tusen kronor t.ex.! Hade varit kul om ni som bevisligen är långt kunnigare än de flesta skrev lite utförligare svar. Men vad vet jag detta kanske är så långt under er nivå att det inte ens är intressant.

Som sagt lite tråkigt att bli anklagad för att sprida felaktigheter när det inte motbevisas med tydlig data.

Edit: jag hittade 18.5 kHz + 19.5 kHz i hypex egna datablad och jag kan iaf inte se något speciellt lurt utan det verkar hålla sig runt -100dB med ref-tonerna på 0. https://www.diyclassd.com/product/nc400/11

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-10-01 17:23

En gissning är att de som verkligen vet vad mätningen visar och har erfarenhet om vad som brukar höras i F/E lyssningar, har ett hum om vilka ska "dåliga" resultat som inte är hörbara och vilka som är hörbara.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-10-01 22:01

Philipz, jag menade absolut inte att anklaga dig för något - om det var så du tolkade det jag skrev.
-Innehar F-skattsedel-

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-10-02 07:07

Morello skrev:Philipz, jag menade absolut inte att anklaga dig för något - om det var så du tolkade det jag skrev.

Det var nog Amir Morello menade.

Fråga: vad krävs för att klass D ska bli bra då ? Är tekniken ”körd” i sig, eller går det att komma runt problemen ?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-10-02 08:21

Frågan bör adresseras till signaturen "pabo", som är något av en klass D-överdängare. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-10-02 08:50

Men givet amirs mätningar och Hypex datablad som philipbtz länkade till, vad är det som saknas i dessa alternativt ”fäller” produkten?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-10-04 18:54

Dödade jag tråden? :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-10-04 19:20

Belker skrev:Dödade jag tråden? :)

Ja, du ställde en sylvass fråga som vederbörande smet ifrån... :D

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2019-10-04 19:33

Belker skrev:Men givet amirs mätningar och Hypex datablad som philipbtz länkade till, vad är det som saknas i dessa alternativt ”fäller” produkten?

Jag tittade på databladet och det ser ju bra ut. Inte -100 dBc, men väl -90 dBc vilket ändå är helt ok. Det verkar dock gälla rent resistiv last. Frågan är hur det skulle se ut med en ickelinjär last eller hur distorsionen ser ut med dynamisk insignal (vilket är trassligare att analysera)?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-10-04 23:39

Morello skrev:Frågan bör adresseras till signaturen "pabo", som är något av en klass D-överdängare. :)

Pabo har inte skrivit här på över tre år!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-10-06 20:41

Ännu en test av dynga ! Dvs High end.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... -dac.9273/

De lyckades försämra dacens upplösning till 12 bitar. Inte illa :?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-10-06 20:47

8O Hur är det ens möjligt?! Det sitter en ESS ASIC i den som gör jobbet, ändå lyckas de med detta! PS Audio är verkligen suspekta.

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-10-06 23:15

Man kan ju nästan fråga sig om allt verkligen är korrekt inställt vid ett sådant test...

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-10-07 07:30

Frisk skrev:Man kan ju nästan fråga sig om allt verkligen är korrekt inställt vid ett sådant test...

Ja, mätvärdena är så dåliga så det är nog svårt att göra dessa sämre.
Jag gissar att märket är topptestat i absolute sound mfl. Det är väl det här high end alltid varit ? Där de dumma lurar de som är ännu dummare. :?

Amir skriver själv att han skäms över high end industrin.

”Conclusions
The words on PS Audio website for Stellar Gain Cell DAC paint a super seductive picture of this DAC. The words "pure," "zero loss," etc. are music to everyone's ears, mine included. Going into this review I didn't think it would be exciting. Due to use of ESS DAC I thought the performance would be good. Nothing prepared me for the disaster that unfolded in front of me in test after test.

This DAC and pre-amp spray your beautiful recordings with a ton of noise, and distortion caused by non-linearities. The pre-amp/output stage is so bad that it gives you digital-like distortions while using a completely analog stage!

Then we have a DAC stage whose performance has been degraded by whopping 50 dB! Engineers kill themselves to get 3 dB improvement in noise and distortion at times. Yet, PS Audio destroys the purity of what comes out the ESS DAC by incredible 50 dB. Is there any hope that companies respec the word "high-fidelity" anymore?

I hear it: "but it sounds great to my ears." I am sure it does because a) audiophiles are terrible when it comes to critical listening abilities and hearing non-linearities and b) you don't know how to do proper listening tests.

So no, don't help bastardize this hobby any more than it already is by paying a fortune for a DAC and pre-amp which destroy any hope of fidelity to what the talent and engineers produced for us.

My head is down on behalf of the industry I participate in. ”

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-10-07 07:42

Frisk skrev:Man kan ju nästan fråga sig om allt verkligen är korrekt inställt vid ett sådant test...

Ja precis, har Amir kontaktat tillverkaren om en kommentar?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-10-07 14:06

Tack, äntligen lite eftertänksamhet innan man gapat högt. Men, det minskar ju risken för sensationer....

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-10-07 14:59

Om jag får spektakulära siffror i någon riktning så granskar jag alltid den egna uppkopplingen. Det är oerhört lätt att introducera en liten jordslinga och sedan får man en missvisande THD-mätning.

I detta fall ser man iofs övertonerna i en FFT, vilket talar för att det är sant.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-10-07 15:02

Frågan är om det är något som är överstyrt? Det får man veta om man exempelvis sänker nivån på insignalen -3 dB.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-10-07 16:57

Tangband skrev:

Ja, mätvärdena är så dåliga så det är nog svårt att göra dessa sämre.
Jag gissar att märket är topptestat i absolute sound mfl. Det är väl det här high end alltid varit ? Där de dumma lurar de som är ännu dummare. :?

Du säger Ja till Frisks fundering om allt är korrekt inställt och säger sedan att det nog är svårt att göra mätvärdena sämre än de är. Vad menar du egentligen?

En produkt av ett märke har dåliga mätvärden i ett test, och din slutsats är att all high end är skit, och att Absolute Sound är dumbommar och de som läser också därför är dumbomar.
Intelligens och intellektuell skärpa är inte en smittsam sjukdom som du tycks tro. Du blir inte dummare av att läsa Absolute Sound och inte intelligentare av att läsa på Faktiskt.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-10-07 22:53

"But at the end of the day, we will give up fanzy distortion figures and things that impress people, for soundquality."
Paul McGowen, PS Audio.

Tell

Inläggav Tell » 2019-10-07 23:38

Många av Pauls klipp är lite sisodär alltså. Han påstår mycket som inte alltid direkt stämmer, ibland såklart för att sälja sina egna produkter, och iom att han gör det på ett så oerhört trevligt sätt så går folk på det. Så det Tangband säger att "highend är de dumma lurar de som är ännu dummare" stämmer rätt bra. Jag menar, PS Audio säljer ju nå slags "power plants" som ska ge den renaste strömmen i världen, för endast 10k USD.
Meen sen vaddå, deras DAC håller väl fortfarande högre upplösning än vinyl, o vinyl är ju inte direkt opopulärt bland audiofiler så ;)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2019-10-08 00:03

De där strömregenererarna är inte direkt båg och trams, dock antagligen i allmänhet onödiga, och säljtexten är sedvanligt hysterisk / oriktig. Visst är det säkert en och annan som luras att köpa på falska förespeglingar men det är ändå fungerande apparater. Till skillnad från en del annat. Om pengar inte vore en faktor skulle jag möjligen vara spekulant själv!

Det finns ju audio-trams som bara är tramsigt för att det är så kostsamt per nytta, det är mindre störande än sånt som är principiellt verkningslöst eller skadligt...
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2020-01-03 13:06

Denna är ganska intressant. Jag hade inte gissat detta resultat https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.10684/

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-01-04 16:01

philipbtz skrev:Denna är ganska intressant. Jag hade inte gissat detta resultat https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.10684/

Audioresearch-förstärkaren sägs ju av många vara bland det bästa ljudmässigt man kan köpa men ger bara kring 3 watt med dist under 0,1 % .
Klass-d Tpa 3116 från den testade FOSI -apparaten har lägre dist vid dessa effekter. Vid 5 watt är det förvånansvärt likvärdigt :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-01-04 19:07

Tangband skrev:
philipbtz skrev:Denna är ganska intressant. Jag hade inte gissat detta resultat https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.10684/

Audioresearch-förstärkaren sägs ju av många vara bland det bästa ljudmässigt man kan köpa men ger bara kring 3 watt med dist under 0,1 % .
Klass-d Tpa 3116 från den testade FOSI -apparaten har lägre dist vid dessa effekter. Vid 5 watt är det förvånansvärt likvärdigt :)

Vaddå ”sägs ju av många vara bland det bästa”? Har du verkligen många av dessa personer att hänvisa till? Jag minns när den aktuella apparaten fanns på åttiotalet och den hade inte speciellt bra rykte. Deras rörsteg ansågs bättre. Det var t.o.m. så att Glotta försiktigt avrådde.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-01-04 19:11

Johan_Lindroos skrev:
Tangband skrev:

Vaddå ”sägs ju av många vara bland det bästa”? Har du verkligen många av dessa personer att hänvisa till? Jag minns när den aktuella apparaten fanns på åttiotalet och den hade inte speciellt bra rykte. Deras rörsteg ansågs bättre. Det var t.o.m. så att Glotta försiktigt avrådde.

Det var väl nån snubbe i USA. Hette han inte Bob Moenga? :P

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-01-04 19:26

Har faktiskt aldrig hört talas om att någon sagt något gott om ARC trissehäckar. Skall inte alls blandas ihop med deras rör-dito.

JM

Inläggav JM » 2020-01-04 19:33

Har haft några Audioresearch-förstärkare med rör men varit noga med att inte köpa "solidstate" varianter även om priset varit lockande.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-01-18 20:46

Hej alla, jag tänkte visa på några saker gällande mätningarna på exempelvis DACar av audiosciencereview. Då hittade jag detta, som jag kan glädjas åt. Det var mätningar gjorda år 2018.

Bild
audiosciencereview skrev:Ah, we are finally free of the "ESS hump" at mid-levels. In this regard, except when we get to highest output levels, the DX3Pro beats even the Topping D50!
ESS really needs to pay attention to this situation and remedy whatever is causing that rise in mid-levels in their OEM designs.

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-topping-dx3pro-dac-and-headphone-amp.4967/

År 2016 gjorde jag följande inlägg:
petersteindl skrev:
sprudel skrev:Har nu använt min Oppo BDP 105 som försteg, musikserver, bildförbättrare mm under mer än ett års tid och är väldigt nöjd.
Filmljudet är fantastiskt, men vid musikspelning så upplevs det som att musiken inte engagerar mig. Jag har mina filer dels på CD, men mest på hårddisk via USB rätt in i Oppon. Oppon har ju en begränsning med max output på 2,0 volt, det kan spela roll även om mitt slutsteg har väldigt hög gain, 34dB!!!
Nåväl, tidigare hade jag Lavry da 10 med AD 1955 som dac-chip. Lavry da 10 fungerar utmärkt som försteg, den svingar på rejält jämfört med Oppon.
Oppons berömda chip, ES9018 DAC, mäter ju grymt men kanske implementeringen är väl så viktig och inte enbart chipet i sig.
Jag bestämde mig för en liten övning och tog med Lavryn från Mollösund där den huserat som DA till mina piM. I Mollösund finns det någonting i musikpresentationen som gör att det är tilltalande och engagerande, tror inte det enbart är miljön runt omkring. :)
Med Lavryn i setupen i Göteborg så händer det något annat, det är svårt att sitta och slökika på Ipaden när musiken spelar, den pockar på uppmärksamhet på ett helt annat sätt än förmedlad via Oppon. Mer liv helt enkelt i presentationen, mer närvaro.
Ska låna hem en Auralic Vega och lyssna på den också, den har fått väldigt fin kritik.Samma chip, ES 9018, men i en annan implementation. Den har lite kraftigare förstegdel också, svingar 4,0 volt.
http://www.stereophile.com/content/auralic-vega-da-processor#IBdd64huMQxrp41C.97
Ni andra som har Oppo, eller dac med ES9018, tex Mytek, som fått en del kritik för att vara tråkig, eller ljus i presentationen., vad har ni för upplevelser?

Det är inte Oppos chip. Oppo använder sig av Sabre ES 9018 ES. Detta chip görs av ESS Technology. Oppo är en i mängden som använder Sabre ES 9018 ES från ESS Technology.

Jag har använt detta chip i prototyper till Bremens kommande DAC. Vid lyssning så funkar tyvärr inte ljudet i mina öron och det blir trist att lyssna på. Efter en tids lyssning gick det inte längre. Jag sågade då vår prototyp jäms med fotknölarna och sa till lilltroll att det här funkar inte. Kan inte sälja en apparat som jag inte själv vill lyssna på. Jag tror inte på detta chip längre. Det måste vara något som är fel.

Eftersom THD vid 0 till - 10 dB mäter exemplariskt och även våra flertonsmätningar vid - 10 dB visade inga problem. Då misstänkte jag att det måste vara något annat fel, kanske nollgenomgångsdist av något slag eller att det på något sätt allstras oharmoniska toner från smplingsfrekvensen.

Med helt andra mätningar än gängse så kunde vi lokalisera problematiken och med signaler runt -30 till -32 dB der man att deras dither inte fungerar och man får helt enkelt stor övergångsdistorsion på var 3e halvperiod enligt våra mätningar. Det är mätningar som Lilltroll gjort. Detta är en problematik man kan få då man använder 5-6 bitars DAC med delta-sigma. Någonstans är nollgenomgången och där måste dither helt enkelt fungera perfekt.

Då jag såg dessa mätningar med exstrem nollgenomgångsdist men bara på vissa perioder så var jag övertygad om att jag hört rätt. En sak till, eftersom vi hade möjlighet via DSP att introducera eget dither i signalen in i Sabre ES 9018 ES så kunde vi ändra förutsättningarna för Sabre ES 9018 ES och vi kunde få ljudet bättre men med högre brusnivå. Jag bedömnde detta som en halvdan lösning i jämförelse med perfekt applicerat dither från början och jag gillar inte den typen av kompromisslösningar så jag skippade Sabre ES 9018 ES.

Efteråt har vi istället gjort en prototyp med mina gamla D/A-idéer från 90-talet som jag nu lyssnar på. Det är en liten DAC med intressant topologi och den är trevlig att lyssna vidare på vilket jag inte tycker Sabre ES 9018 ES är. Den 6 januari 2016 lanserade ESS deras nya chipserie där ES9038PRO SABRE DAC är den största. Om den håller måttet vet jag inte.

Mvh
Peter

I mina gamla papper verkar det som om vi byggde ihop Bremens DAC med ESS år 2014/15. Sedan var det lyssning som gällde och då ratade jag DACen. Stor besvikelse. Sedan gjorde vi mätningar och jag ville att Lilltroll skulle göra mätningar genom att stega signalen ner från 0 dBFS i steg om 10 dB för att se om vi kunde finna någon form av distorsion och speciellt disharmonisk.
Sagt och gjort. Vid -30 dBFS ökade distorsionen avsevärt och var allt annat än snäll. Eftersom det rör sig om ett chip med 5½ bitar (om jag minns rätt) så blir nollgenomgången vid ungefär -30 dBFS och för mig var då saken klar och det enkla svaret borde vara att deras implementering av dither inte var optimal. Lilltroll hittade då en väg att komma in i chipet för att kunna optimera dess dither och det gjorde vi och då blev ljudet mycket bättre, men med en för hög brusnivå.

Därefter gjorde jag detta inlägg som svar till Svante.

petersteindl skrev:
Svante skrev:
petersteindl skrev:Eftersom THD vid 0 till - 10 dB mäter exemplariskt och även våra flertonsmätningar vid - 10 dB visade inga problem. Då misstänkte jag att det måste vara något annat fel, kanske nollgenomgångsdist av något slag eller att det på något sätt allstras oharmoniska toner från smplingsfrekvensen.

Med helt andra mätningar än gängse så kunde vi lokalisera problematiken och med signaler runt -30 till -32 dB der man att deras dither inte fungerar och man får helt enkelt stor övergångsdistorsion på var 3e halvperiod enligt våra mätningar. Det är mätningar som Lilltroll gjort. Detta är en problematik man kan få då man använder 5-6 bitars DAC med delta-sigma. Någonstans är nollgenomgången och där måste dither helt enkelt fungera perfekt.

Det där är ju intressant och det jag frågar mig är då hur stark disten är. Man borde alltså se detta om man tar en sinus (?) och sakta låter den avta i amplitud. Det du säger är att vid -30 dB så sticker det upp en massa dist då?

Eftersom eländet inte sker varje halvperiod eller ens varje helperiod på konstant sinus på kritisk nivå så kan man ju t.ex. välja att mäta på just den delen där problemet inte uppstår eller man kan välja att mäta på den delen där problemet uppstår. Skulle tippa att det ger helt olika distvärden vid mätning. Skulle även tippa att det handlar om helt oharmoniska toner som mig veterligen varje uppställning av THD filtrerar bort. Man skulle kunna tänka sig att integrera under en given tidsperiod, men hur lång skall den tidsperioden vara? Sedan återstår frågan hur mycket kommer in i musiken som varierar i ljudstyrka? Man kan också komprimera musiken i mastringsled så att om musiken spelas upp på sådant sätt att man aldrig kommer ner mot eller ligger på denna kritiska gräns. För mig spelar det ingen roll. Kretsen är inaktuell i en Bremenapparat.

Eloge åt lilltroll som hittills lyckas mäta allt till spillror som jag lyssningsmässigt inte godkänt. Jag litar på mitt subjektiva omdöme och lilltroll får överbevisa mig om att jag har fel. Hittills har det motsatta alltid inträffat. :)

Vi har också mätt fram att brusnivån ändras med insignal d v s det finns modulationsbrus i Sabre. Det är beroende på nätdel. Med extremt väl injusterade nätdelar på varje position så återstår trots allt modulationsbrus. På dåliga nätdelar syns även modulationsbrus även på matningen. Fixar man bort modulationsbrus på matningen så kan man se vad som återstår. Vi har inte mätt på andra DAC-chip.

Däremot har jag sagt till lilltroll att då vi kommit en längre bit på väg från vårt alfaprototypexemplar av Bremens nya DAC-koncept så kan han gärna kontakta den där läraren på KTH så att de tillsammans kan mäta fram eventuella otäckheter som möjligtvis kan finnas i Bremens betaversion. 8)

Avslutningsvis: Om man tror att allt inom digitalteknik och ljudåtergivning endast skulle handla om ettor och nollor innan konvertering mot analogt och att allt är perfekt sound forever så kan man lika gärna tro på tomtar och troll. Jag väljer dock att tro på lilltroll :D

Hädanefter kommer jag vilja ha en stegad mätprocedur med signal från -90 dB till 0 dB för att få en bättre bild på "what's going on". Dessutom skall det ske på flera olika frekvenser från bas till högsta diskant.
Jag tror dock att möjligheten finns att vi kan upptäcka mer tokigheter på det digitala :arrow: analoga.

Mvh
Peter

Så, audiosciencereview upptäckte också denna svaghet några år senare. De kunde dock inte härleda felet.

Men ändå, kudos till audiosciencereview i detta fall.

Däremot kommer jag i kommande inlägg visa på andra svagheter i deras mätningar, eller snarast i deras presentation av mätkurvor där de inte specificerar nivåer.

Mvh
Peter

MorganM

Inläggav MorganM » 2020-01-18 21:32

Oppo 105/D är inte bra som försteg tycker jag.Har jämfört mot mitt Holographic Audio Twenty five (fjärr).Det låter rent men saknas kött och blod.Låter ljust och tunt.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2020-01-18 21:45

Kul att du tar tiden att gå igenom detta Peter. En bra länk att ha med i bagaget kanske är denna https://www.audiosciencereview.com/foru ... arts.8246/ Här kan man ganska lätt hitta länkar till de olika produkterna genom att expandera de olika boxarna.

Man kan även se hur bra implementation det kan bli med dessa typer av chip så som Oppo 205:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ayer.3660/ (ES9038Pro)

Det finns även en tidig mätning av Oppo 105 där det hittades ett så allvarligt fel att han misstänkte att den var trasig. Tyvärr tror jag inte att det har testats ett nytt ex:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ayer.2421/

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-01-18 23:34

Lösningen på ”ESS Hump” har ganska nyligen publicerats på ASR av en kinesisk dac-konstruktör. Den uppstår inte vid viss typ av implementation av chippet, så det är inte fel i chippet i sig själv så att säga. Men det är känsligt för en viss grej.
Vissa dacar med ESS-chip har den, andra inte.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-01-18 23:43

Personligen gillar jag att ASR sprutar ur sig tester på den nivå han gör nu, istället för att göra totalt djupgående och dokumenterade in absurdum tester av mycket färre grejer.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-01-18 23:50

rajapruk skrev:Lösningen på ”ESS Hump” har ganska nyligen publicerats på ASR av en kinesisk dac-konstruktör. Den uppstår inte vid viss typ av implementation av chippet, så det är inte fel i chippet i sig själv så att säga. Men det är känsligt för en viss grej.

Har du någon länk?

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-01-19 01:24

Peter, har du kollat något på AKM4499EQ-chippet? Det har fina specar.
Och det har kanske inte lika många trick för sig som ESS håller på med för att få bra specar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-01-19 03:08

petersteindl skrev:
rajapruk skrev:Lösningen på ”ESS Hump” har ganska nyligen publicerats på ASR av en kinesisk dac-konstruktör. Den uppstår inte vid viss typ av implementation av chippet, så det är inte fel i chippet i sig själv så att säga. Men det är känsligt för en viss grej.

Har du någon länk?

rajapruk skrev:https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/how-to-fix-ess-hump-on-sgd1-and-la-qxd1.10502/

Tackar. Detta är dock inte den krets vi använde. Dessutom skulle jag inte riktigt säga att det inte är något feldimensionerat i chipet. Det är för känsligt för belastning och tillverkaren av chipet borde ha med några notes angående detta i deras skrifter om kretsen.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-01-19 03:15

rajapruk skrev:Peter, har du kollat något på AKM4499EQ-chippet? Det har fina specar.
Och det har kanske inte lika många trick för sig som ESS håller på med för att få bra specar.

Idag använder vi en egen FPGA-krets som vi programmerar själva. Jag har hört gott om AKM, men även angående Wolfson, men jag vet inte hur de är.

Mvh
Peter

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-01-19 13:40

FPGA som styr en resistor-ladder?
Eller en sigma-delta dac?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-01-19 16:59

rajapruk skrev:FPGA som styr en resistor-ladder?

Vi översamplar 1024 ggr. till FS = 45,1584 MHz och detta med beräknad 36 bitar eller om det var 40 bitar, minns inte, d v s vi använder inte vanlig linjär interpolation. Det ger en lägsta bitrate på 1,625702400 Gigasamples per sekund. Sedan går vi in i Delta Sigma med dither och noise shaper. Signalen vid noll dB är satt till -3 dBFS d v s vi sänker nivån 3 dB. Dither påförs så att överstyrning aldrig kan inträffa. Beräkning i MatLab visar på noll övertoner oavsett frekvens samt noll dist vid flera toner och IM. Brusnivån + dist blir ungefär -180 dB beroende på vilken noise shaper som implementeras.

Vi har även 1,5 eller 2 eller 2,5 bitar som vi kan välja mellan och detta medans man spelar musik och lyssnar.

Dist30_2000Hz_Diff21.png
Dist30_2000Hz_Diff21.png (45.37 KiB) Visad 6872 gånger

OBS, grundtonen är +18 dB på den skala vi använder. Detta är teoretiskt beräknat. I praktiken begränsar analogtekniken.

Slutresultatet med 1 bit ger högre upplösning än 24/192. Ungefär 6-9 dB lägre THD + noise vid 96 kHz. Sedan blir det bättre mot lägre frekvens. Här är signalen -3dB. Simulering är före analoga filter. Brusnivån över 100 kHz filtreras sedan i analoga filter.
FFT_1.png
FFT_1.png (74.67 KiB) Visad 6867 gånger

Mvh
Peter

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-01-21 15:59

petersteindl skrev:

Vi översamplar 1024 ggr. till FS = 45,1584 MHz och detta med beräknad 36 bitar eller om det var 40 bitar, minns inte, d v s vi använder inte vanlig linjär interpolation. Det ger en lägsta bitrate på 1,625702400 Gigasamples per sekund. Sedan går vi in i Delta Sigma med dither och noise shaper. Signalen vid noll dB är satt till -3 dBFS d v s vi sänker nivån 3 dB. Dither påförs så att överstyrning aldrig kan inträffa. Beräkning i MatLab visar på noll övertoner oavsett frekvens samt noll dist vid flera toner och IM. Brusnivån + dist blir ungefär -180 dB beroende på vilken noise shaper som implementeras.

Vi har även 1,5 eller 2 eller 2,5 bitar som vi kan välja mellan och detta medans man spelar musik och lyssnar.

Dist30_2000Hz_Diff21.png

OBS, grundtonen är +18 dB på den skala vi använder. Detta är teoretiskt beräknat. I praktiken begränsar analogtekniken.

Slutresultatet med 1 bit ger högre upplösning än 24/192. Ungefär 6-9 dB lägre THD + noise vid 96 kHz. Sedan blir det bättre mot lägre frekvens. Här är signalen -3dB. Simulering är före analoga filter. Brusnivån över 100 kHz filtreras sedan i analoga filter.
FFT_1.png

Mvh
Peter

Intressant! Vilken DA-omvandlare handlar det om? Finns den tillgänglig i handeln?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-01-21 17:29

Frisk skrev:
petersteindl skrev:

Dist30_2000Hz_Diff21.png

FFT_1.png

Mvh
Peter

Intressant! Vilken DA-omvandlare handlar det om? Finns den tillgänglig i handeln?

Nej, den finns ännu inte i produktion. Det är Bremens egen DAC. År 1997 släppte jag en DAC med namnet LICENCE No 1 och ändrade dess namn kring år 2000 till BREMEN No 1 som såldes i Sverige och internationellt, mest i USA. Vi får se vad den nya får för modellbeteckning.

Den nya Bremen DACen blir förhoppningsvis så bra att jag kan avsluta och fullborda mitt DAC-projekt som jag startade 1989.

Mvh
Peter

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-01-21 18:03

Är inte dagens dacar bra nog? Vad för denna nya dacen till bordet?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-01-21 20:16

rajapruk skrev:Är inte dagens dacar bra nog? Vad för denna nya dacen till bordet?

På din första fråga. Det finns ingen DAC jag hört som ens är i närheten av att duga för den lyssning jag vill ägna musiken i mitt liv. Jag har totaldissat samtliga jag hört och som finns på marknaden idag.

På fråga 2. Det får du höra då den finns på marknaden. :)

Mvh
Peter

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-01-21 21:07

Jätteintressant. Går ju helt mot den gängse uppfattningen här, känns det som.

Kan du hinta något mer specifikt vad som är dåligt med dagens dacar, enligt dig?

PS. Gör den gärna 8-kanalig, för galna system som mitt :) Och med dsp-möjlighet om det blir någon processorkraft över, så man kan köra egna filter rätt i dacen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-01-21 21:49

rajapruk skrev:Jätteintressant. Går ju helt mot den gängse uppfattningen här, känns det som.

Kan du hinta något mer specifikt vad som är dåligt med dagens dacar, enligt dig?

PS. Gör den gärna 8-kanalig, för galna system som mitt :) Och med dsp-möjlighet om det blir någon processorkraft över, så man kan köra egna filter rätt i dacen.

Precis allt på utgångarna är totaluselt från samtliga DACar. :) Helt olyssningsbart ljud.

Jag ser det som mycket positivt att det går helt mot den gängse uppfattningen. Då blir jag ju troligtvis ensam om att kunna förmedla lyssningsbar musik i stugorna.

Den kommer snarast bli 12-16 balanserade kanaler. Dagens FPGA är synnerligen snabba och kompetenta.

Säg att någon har 7.1 system där samtliga högtalare utom .1 kanalen är 4-vägssystem med elektroniska delningsfilter. Då behövs det 29 kanaler, men eftersom jag vill kunna kåra upp till 8 subwoofers med helt olika inställningar för varje subwoofer så behövs ytterligare en massa kanaler. Kanske 40-80 kanaler. Man måste ju kunna ha multiroom inbyggt. Vad skall man annars med stereoåtergivning till??

Man kan ju gå på konserthus istället och/eller på Operan. :)

Någon form av smidig relevans måste det ju vara för att kunna lyssna på musik hemma.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2020-01-21 22:24

Finns det något troligt tidsperspektiv när din magiska DAC-låda kan bli tlllgänglig på marknaden? Om det är möjligt att indikera, vilken prishärad? (Om det är långt in i framtiden eller prislappen överstiger bruttomånadslönen faller ju intresset att invänta den.)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-21 22:28

Nu var inte Peters tidigare DAC:ar produkter för de stora massorna och det här projektet låter som det skulle hamna i ett ännu högre prisegment.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-01-21 22:36

Vill bara dubbelkolla Peter, du är inte ironisk nu och driver med oss?

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-01-21 22:46

Min drömönskelista för en DAC:
16 kanaler (minst) balanserat ut.
Möjlighet köra egna FIR-filter per kanal med många tappar. Typ 10000 taps per kanal minst.
Totalt fri från missljud eller dc vid av/på eller ändring av programmaterial med olika sampmingshastighet.
Fjärrkontroll för att styra digital volymkontroll.
Valbar utgångsnivå vid beställning, 19dBu vill jag ha ut t.ex.
Individuellt inställbar volym per kanal.
Delay per kanal.
Routing / summering / IIR-filter och sådana dsp-funktioner.
AES3 inputs och USB. Gärna routbar in från AES3, ut och tillbaka in från en dator via usb för tunga filter. (Det klarar Okto dac8 pro som jag är nära att köpa)
Jättehög SNR för att kunna köra mycket digital volymkontrol och filter.
Indikator som visar om något klipper.

Fast ska du får till allt detta blir det en komplex mjukvara också.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-01-21 23:05

rajapruk skrev:Min drömönskelista för en DAC:
16 kanaler (minst) balanserat ut.
Möjlighet köra egna FIR-filter per kanal med många tappar. Typ 10000 taps per kanal minst.
Totalt fri från missljud eller dc vid av/på eller ändring av programmaterial med olika sampmingshastighet.
Fjärrkontroll för att styra digital volymkontroll.
Valbar utgångsnivå vid beställning, 19dBu vill jag ha ut t.ex.
Individuellt inställbar volym per kanal.
Delay per kanal.
Routing / summering / IIR-filter och sådana dsp-funktioner.
AES3 inputs och USB. Gärna routbar in från AES3, ut och tillbaka in från en dator via usb för tunga filter. (Det klarar Okto dac8 pro som jag är nära att köpa)
Jättehög SNR för att kunna köra mycket digital volymkontrol och filter.
Indikator som visar om något klipper.

Fast ska du får till allt detta blir det en komplex mjukvara också.

I tidigare inlägg jag skrivit i ämnet.

petersteindl skrev:
IngOehman skrev:...
Nu finns ju väldigt stora och snabba minnen till bra priser, men om man skulle göra en idealisk sinc med upplösning som tangerar blygsamma 16 bitars upplösning trots grov trunkering av sincen, så talar vi om delayer om 20 000 samples, alltså runt en halv sekund. Vill vi närma oss 20 bitar så blir det 300 000 samples... Det är en klart märkbar delay, även när man bara spelar CD, även om man självklart kan hävda att det går att trycka på play 8 sekunder tidigare.

Men om man vill ha 24 bitars upplösning då, även i det korta perspektivet? Det blir typ 5 000 000 samples delay, alltså runt två minuter i fördröjning...

PS. Resonemanget härovan utgår ifrån en samplingsfrekvens på lite mera än 2 x 20 000 Hz.

Vh, iö

Ingvar, det finns helt andra sätt att göra detta på som gör att man exempelvis får 256 000 tappar d v s samples delay med totalt sett inte mer än 45 ms fördröjning. Det sker då upsampling i de olika stegen. Då har man dessutom alla beräkningar i 36 bitar vilket blir ett krav om man skall beräkna korrekta resultat med lågt digitalt brus. Dessutom kan man använda ett betydligt snyggare tidsfönster än rektangulärt d v s trunkering.

I den DAC som jag nu utvecklar med lilltroll så kan vi få 5 000 000 samples delay d v s taps i de digitala filtren där tidsfördröjningen totalt blir 55,36 ms d v s lite drygt 55 ms. Det är då förenat med upsampling vilket är en självklarhet om man skall införa digitala filter. Då kan man räkna baklänges och få fram vilken upsampling vi har.

Då man väljer antalet taps i varje upsamplingssteg så bör man veta att efter ett visst antal taps så är nivån på sincen lägre än exempelvis LSB på 16 bitar och antingen har man ett tidsfönster som anpassas eller så får man räkna med exempelvis 24 bitar eller mer. Annars blir ett stort antal taps helt meningslöst. Jag kan redan nu säga att det faktiskt finns de omvandlare där efter ett visst antal taps multiplikationen d v s resultatet alltid blir noll eftersom upplösningen i processen är för låg, men det kan ju vara kul att skryta med en massa taps. Jag och lilltroll väljer en annan väg.

Vi har just nu simulerat hur de olika stegen ser ut med 36 bitar i varje steg och det verkar räcka och bli över. Dagens kretsar är så pass snabba att man kan få otrolig beräkningskapacitet om man utnyttjar kretsarna intill max.

Efter diskussionerna i den här tråden har jag beslutat att se vad vi kan uppnå om vi utnyttjar befintlig FPGA till 99 %. Hittills har vi utnyttjat 17 % vilket innebär att befintlig FPGA sover i 83 % 8) Jag har bestämt att den skall f-n upp och jobba i sitt anletes svett, FPGAn alltså. :)

Det är bara lite annorlunda mjukvara som skall till. Det arbetet blir kanske klart i nästa vecka.

Med vänlig hälsning
Peter

Det är 500 ggr mer än vad du drömt om i din drömönskelista. Räcker det? :)

Mvh
Peter

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-01-21 23:12

Beror på vilken samplerate de ska filtrera på... jag tänkte på 48KHz. Men ni kör filtren på mycket högre sample-rate kanske?
Kylning på något medvetet sätt kommer nog krävas på FPGA:n om ni kör 100%?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-01-21 23:16

Adhoc skrev:Finns det något troligt tidsperspektiv när din magiska DAC-låda kan bli tlllgänglig på marknaden? Om det är möjligt att indikera, vilken prishärad? (Om det är långt in i framtiden eller prislappen överstiger bruttomånadslönen faller ju intresset att invänta den.)

Tidsperspektivet är, antingen i denna αἰών eller också i nästa αἰών. Priset beror på i vilken αἰών det blir lansering.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-01-21 23:20

rajapruk skrev:Beror på vilken samplerate de ska filtrera på... jag tänkte på 48KHz. Men ni kör filtren på mycket högre sample-rate kanske?
Kylning på något medvetet sätt kommer nog krävas på FPGA:n om ni kör 100%?

Det står ju i mina tidigare inlägg.

Jag har spelat på en sådan DAC i 3 år nu. Funkar utmärkt. Vissa saker kommer förfinas i nästa prototyp.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-01-21 23:39

Hur kommer hela den tänkta nästa generation Bremen lineupen se ut?
Siktar du på en helhet, som:

-hörnhögtalaren
-center
-dac/försteg
-förstärkare

?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2020-01-21 23:41

petersteindl skrev:
Adhoc skrev:Finns det något troligt tidsperspektiv när din magiska DAC-låda kan bli tlllgänglig på marknaden? Om det är möjligt att indikera, vilken prishärad? (Om det är långt in i framtiden eller prislappen överstiger bruttomånadslönen faller ju intresset att invänta den.)

Tidsperspektivet är, antingen i denna αἰών eller också i nästa αἰών. Priset beror på i vilken αἰών det blir lansering.

Mvh
Peter

Hm ... med den utfästelsen och med tanke på att jordens hittillsvarande ålder och historia är indelad i 4 eoner, synes det inte helt meningsfullt att invänta den magiska DAC-lådan alltså. Så syndfullt som jag levt kan jag ju heller inte räkna med evigt liv. Tyvärr inte heller några 80 villiga jungfrur efter mitt jordelivs upphörande. :cry:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-01-21 23:53

Den som väntar på nåt gott. . .

Ollo

Inläggav Ollo » 2020-01-22 00:03

Den som väntar för gott väntar för länge!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-01-22 00:07

Ollo skrev:Den som väntar för gott väntar för länge!

Japp, välkommen till Faktiskt! :D Åtminstone till att skriva inlägg på Faktiskt.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2020-01-22 00:11

Ollo skrev:Den som väntar för gott väntar för länge!

Precis. Köpa grejor är livets mening. :!: :P
"we have assumed control!"

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-01-22 10:41

petersteindl skrev:
rajapruk skrev:Jätteintressant. Går ju helt mot den gängse uppfattningen här, känns det som.

Precis allt på utgångarna är totaluselt från samtliga DACar. :) Helt olyssningsbart ljud.

Jag ser det som mycket positivt att det går helt mot den gängse uppfattningen. Då blir jag ju troligtvis ensam om att kunna förmedla lyssningsbar musik i stugorna.

Den kommer snarast bli 12-16 balanserade kanaler. Dagens FPGA är synnerligen snabba och kompetenta.

Säg att någon har 7.1 system där samtliga högtalare utom .1 kanalen är 4-vägssystem med elektroniska delningsfilter. Då behövs det 29 kanaler, men eftersom jag vill kunna kåra upp till 8 subwoofers med helt olika inställningar för varje subwoofer så behövs ytterligare en massa kanaler. Kanske 40-80 kanaler. Man måste ju kunna ha multiroom inbyggt. Vad skall man annars med stereoåtergivning till??

Man kan ju gå på konserthus istället och/eller på Operan. :)

Någon form av smidig relevans måste det ju vara för att kunna lyssna på musik hemma.

Mvh
Peter

Skulle du kunna dema denna fantastiska dac för oss närmast sörjande? Gärna i jämförelse med någon totalusel dac av idag.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-01-22 23:41

petersteindl skrev:Den som väntar på nåt gott. . .

Jag älskar folk som går sin egen väg (åt ett bra håll). Jag försöker göra det i liten skala själv.
Men du är kungen :) Hoppas allt går i lås för er.
Jag har aldrig ens hört någon av dina grejer, men baserat på det du skriver, så är du min ljudguru #1 i dagsläget.
Allt du gör känns klockrent, i teorin, för mig :)

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-02-09 10:47

Marantz AV7705 får en huvudlös rosa panter.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.11359/

Jag hade själv en AV7701 för länge sedan, som jag returnerade efter 1 dag. Den sämst låtande apparat jag har haft.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2020-02-09 12:41

Lite tragiskt faktiskt att det mäter så dåligt. Jag har ägt två olika Marantz receivrar och båda har låtit dåligt. Min Arcam låter bättre även om den har sina problem den med. Jag hade velat se hur något som en Trinnov mäter.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-02-25 19:31

Emotivas nya flaggskepp (AV processor) testad idag:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.11673/

Pantern har inget huvud.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2020-02-27 11:21

rajapruk skrev:Emotivas nya flaggskepp (AV processor) testad idag:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.11673/

Pantern har inget huvud.

Även om den mätt bra så är den helt oanvändbar ändå. Det är typ 10 steg med X antal reboots bara för att kunna koppla in något via HDMI.

Monoprice HTP-1 är dock intressant på riktigt. Fick också panter utan huvud men det visade sig sedan vara en inställning man behövde göra i AVR:en när man skulle köra mätningen. Så det visade sig mäta bra sedan. Det är den slutsatsen jag drog.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-03-30 11:36

Jag har alltid känt mig skeptisk till Devialet. Det var ju en sorts hype ett tag kring dem.
Magkänslan stämde.

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.12286/

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2020-03-30 14:09

rajapruk skrev:Jag har alltid känt mig skeptisk till Devialet. Det var ju en sorts hype ett tag kring dem.
Magkänslan stämde.

"Expert" amplifier

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2021-02-07 20:57

Ännu en hemmabioprocessor det går dåligt för.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... sor.20155/

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2021-02-07 22:16

Tråkigt att stöta på ännu en nedsabling av en hemmabioreceiver. Denon tycks ligga bäst till inom överkomliga priser om man söker något med kanaler utöver 5.1 / 7.1-uppkoppling. Jag har funderat på Denons X4700H och X6700H men det tycks fortfarande finnas en del buggar / irriterande egenskaper som behöver fixas till. Enligt ett lite hemlighetsfullt uttalande från Patrick på Grobi TV för en någon vecka sedan, så kommer Yamaha inkludera Auro-3D utöver Atmos på sina nya kommande receivers. Han verkar ha mycket bra koll på vad som är på G. -Kan vara värt att avvakta ytterligare en tid tydligen.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-02-07 22:41

Tycker det känns som att de flesta receivers kan duga till ljud till film och en del kan också fixa bilden riktigt bra, men för musik? Är inte säker på att någon verkligen grejar det i kamp med ett bra stereoförsteg.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2021-02-08 00:27

Harryup skrev:Tycker det känns som att de flesta receivers kan duga till ljud till film och en del kan också fixa bilden riktigt bra, men för musik? Är inte säker på att någon verkligen grejar det i kamp med ett bra stereoförsteg.

Det är mycket musik i film också som är synd att vaska :D

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2021-02-08 00:58

Harryup skrev:Tycker det känns som att de flesta receivers kan duga till ljud till film och en del kan också fixa bilden riktigt bra, men för musik? Är inte säker på att någon verkligen grejar det i kamp med ett bra stereoförsteg.

Har ett Integra DHC80.3 rent bioförsteg/processor med balanserade anslutningar etc. och i "direkt" läget tyckte jag att det lät bra för musiklyssning....
Det var dock en väääldigt stor skillnad när jag bytte till ett rent försteg i form av Michi P5.

P5 är i o f s inte billigt men DHC80.3 kostade också en bit över 30000 kr nytt.

Jag tror dock att det finns t ex Primare och Krell bioprocessorer utan HDMI som man kan få för några tusenlappar som kan vara prisvärda som försteg för musik (för de pengarna alltså)
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2021-07-19 19:43

Emotiva slutsteg testat. Mycket mer dist än förväntat måste jag säga.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ier.25067/

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-07-19 21:07

rajapruk skrev:Emotiva slutsteg testat. Mycket mer dist än förväntat måste jag säga.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ier.25067/

Ja. Nästan som att nåt fel är trasigt.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2022-01-21 18:18

Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2022-01-21 18:36

pLudio skrev:Fler kul mätningar på "ESS hump".
https://www.audiosciencereview.com/foru ... 1-3.30136/

Ruggigt, hur står folk ut! :wink:
Känns skönt att ha bytt till AKM, för sådär kan man ju inte ha det!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2022-01-21 20:00

Förr i världen var väl bioreceivers inte sällan bättre än tvåkanalsdito rent återgivningsmässigt. Vad har hänt sedan dess egentligen?

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2022-01-21 20:14

Ha-ha! Jag följde länken om Devialet och får intrycket att Amir inte riktigt har fattat det här med "damning with faint praise":

Atkinson:
Other than its slightly anomalous behavior via WiFi, the Devialet D-Premier's measured performance is a testament to what can be obtained with switching-amplifier technology.

Amir:
No, this is not a testament to how good an amplifier can get.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2022-01-21 20:33

Det är inte lätt med subtiliteter. :D

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2022-01-21 21:06

Belker skrev:
pLudio skrev:Fler kul mätningar på "ESS hump".
https://www.audiosciencereview.com/foru ... 1-3.30136/

Ruggigt, hur står folk ut! :wink:
Känns skönt att ha bytt till AKM, för sådär kan man ju inte ha det!

AKM Velvet Sound! Sammet för öronen. Blir helt sne i huvudet av ESS humpen.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-09-20 17:08

rajapruk skrev:Jag har alltid känt mig skeptisk till Devialet. Det var ju en sorts hype ett tag kring dem.
Magkänslan stämde.

Nu finns det några bilder på kretskortet med. Åtta stycken Infineon IRS20957S, fyra per kanal. Är Devialets teknik nån variant av Quads current dumping?
https://www.audiosciencereview.com/foru ... st-1721526

Återgå till Generellt om hifi