Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Ser ut som samma bedrägliga mätmetod som tyvärr blivit de facto standard i klass-D-branschen.
rajapruk skrev:Morello skrev:Ser ut som samma bedrägliga mätmetod som tyvärr blivit de facto standard i klass-D-branschen.
Hahaha, hur kunde jag veta att detta skulle komma??
Jag trodde du skulle gilla namnet i alla fall, tyskt ju!
Eventuell distorsion som är långt utanför mänskligt hörbart område är iaf inget som jag bryr mig om. Så länge det uppfyller alla säkerhetsnormer för strålning och så.
rajapruk skrev:Morello skrev:Ser ut som samma bedrägliga mätmetod som tyvärr blivit de facto standard i klass-D-branschen.
Eventuell distorsion som är långt utanför mänskligt hörbart område är iaf inget som jag bryr mig om. Så länge det uppfyller alla säkerhetsnormer för strålning och så. Och det är väl en AES-mätstandard som använts gissar jag.
rajapruk skrev:Eventuell distorsion som är långt utanför mänskligt hörbart område är iaf inget som jag bryr mig om.
Nattlorden skrev:rajapruk skrev:Eventuell distorsion som är långt utanför mänskligt hörbart område är iaf inget som jag bryr mig om.
Varför då? Din diskant försöker ju spela "en massa saker" som inte borde vara med... även om du inte hör de ljuden, så kan du ju åka på en försämring av de ljuden du hör för att diskanten jobbar hårdare... om inget annat åker du ju på onödig uppvärmning.
rajapruk skrev:Nattlorden skrev:Bara att gratulera dig Nattlorden om dina diskanter kan spela detta!
Tell skrev:rajapruk skrev:Morello skrev:Ser ut som samma bedrägliga mätmetod som tyvärr blivit de facto standard i klass-D-branschen.
Eventuell distorsion som är långt utanför mänskligt hörbart område är iaf inget som jag bryr mig om. Så länge det uppfyller alla säkerhetsnormer för strålning och så.
Klart det skulle komma, han gör ju inget annat än att klaga på allt som är nytt.
Trevligt klass-D-grejer bli både bättre o vanligare. Finns snart ingen anledning alls att köra dom där gamla klumpiga ineffektiva AB-prylarna.
philipbtz skrev:Något jag reagerar på med denna är dess otroligt låga gain på 12,8dB vilket är långt ifrån THX 29dB. Det är så pass lågt att det nog kan ställa till det. Ett trick för att mäta bättre?
Morello skrev:Tell skrev:rajapruk skrev:
Klart det skulle komma, han gör ju inget annat än att klaga på allt som är nytt.
Trevligt klass-D-grejer bli både bättre o vanligare. Finns snart ingen anledning alls att köra dom där gamla klumpiga ineffektiva AB-prylarna.
Problemet med att redovisa THD upp till 20 kHz trots att bandbredden är 20 kHz är, utöver att ge falska THD-siffror, att man döljer olinjäriteter som renderar intermodulationsdistorsion.

Kraniet skrev:De har ju med IMD-mätningar för CCIF och DIM. Men det är väl ett problem förstås om man använder standarder som är framtagna för annan typ av utrustning.
Men de värden som presenteras verkar ju låga(?). Men är de inte relevanta för klass-d så kvittar de ju..
[ Bild ]
Grafer visas längre ned på deras sida.
Hur ska det mätas på en klass-d förstärkare för att få fram om den är "bra"?
rajapruk skrev:Det skulle vara intressant att se nivån på alla radiosändningar i luften som plockas upp av våra högtalarkablar, och hur de påverkar prestandan på våra diskanter, om de nu är så känsliga för sådant.
Kanske är en affärsidé att börja sälja HIFI-Farraday-burar? Coconut-audio kanske redan har sådana? (skämt)
Nattlorden skrev:rajapruk skrev:Det skulle vara intressant att se nivån på alla radiosändningar i luften som plockas upp av våra högtalarkablar, och hur de påverkar prestandan på våra diskanter, om de nu är så känsliga för sådant.
Kanske är en affärsidé att börja sälja HIFI-Farraday-burar? Coconut-audio kanske redan har sådana? (skämt)
Det är inte fullständigt ovanligt med ferritringar på högtalarkablar...
rajapruk skrev:Kraniet skrev:De har ju med IMD-mätningar för CCIF och DIM. Men det är väl ett problem förstås om man använder standarder som är framtagna för annan typ av utrustning.
Men de värden som presenteras verkar ju låga(?). Men är de inte relevanta för klass-d så kvittar de ju..
[ Bild ]
Grafer visas längre ned på deras sida.
Hur ska det mätas på en klass-d förstärkare för att få fram om den är "bra"?
Du har nog missförstått det hela. Morello menar att en mätstandard använts här som förskönar prestandan hos klass-d. Så dessa mätningar visar bättre värden än vad de är jämfört med förstärkare som mätts med mer standard mätstandard, menar Morello. Och han har rätt.
Sedan kan man diskutera om det ultrahögfrekventa skräpet väldigt väldigt lågt i magnitud spelar någon roll eller inte för ljudkvaliteten. Jag är själv intresserad mest av prestandan i det hörbara området, eftersom jag använder förstärkare till att lyssna på musik på. Jag tror inte på detta att det ulrahögfrekventa skräpet det handlar om här (om det är i klass med Hypex ncore, eller bättre) ger IMD eller andra försämringar i en diskant på samma sätt som ultralågfrekvent kan göra för en woofer. Tills motsatsen bevisats för mig.
Observera att jag själv endast kör klass-d för låga frekvenser i dagsläget. Men det vore kul om Eigentakt är så bra även i höga frekvenser att den funkar fullrange utan hörbara problem.

rajapruk skrev:Det skulle vara intressant att se nivån på alla radiosändningar i luften som plockas upp av våra högtalarkablar, och hur de påverkar prestandan på våra diskanter, om de nu är så känsliga för sådant.
Morello skrev:rajapruk skrev:Det skulle vara intressant att se nivån på alla radiosändningar i luften som plockas upp av våra högtalarkablar, och hur de påverkar prestandan på våra diskanter, om de nu är så känsliga för sådant.
Raljera mera. HF-skräp från klass-D-stärkare är ett faktum som enkelt går att verifiera med skåp.
Morello skrev:rajapruk skrev:Det skulle vara intressant att se nivån på alla radiosändningar i luften som plockas upp av våra högtalarkablar, och hur de påverkar prestandan på våra diskanter, om de nu är så känsliga för sådant.
Raljera mera. HF-skräp från klass-D-stärkare är ett faktum som enkelt går att verifiera med skåp.
rajapruk skrev:Nattlorden skrev:rajapruk skrev:Det skulle vara intressant att se nivån på alla radiosändningar i luften som plockas upp av våra högtalarkablar, och hur de påverkar prestandan på våra diskanter, om de nu är så känsliga för sådant.
Har du det?
Tangband skrev:
Fråga till Morello och JohanLindroos : Är det fortfarande så att samtliga klass D förstärkare endast duger som goda återgivare under ungefär 1 kHz ?
Så var ju fallet för omkring 5 år sedan.
Nattlorden skrev:rajapruk skrev:Nattlorden skrev:
Har du det?
Jag har inte ens högtalarkablar - jag kör elinstallationskabel.
Morello skrev:Nattlorden skrev:rajapruk skrev:
Har du det?
Vilken tur, så att du inte drabbas av den fasansfulla tvärimpedansmodulationsdistorsionen!
Nattlorden skrev:Morello skrev:Nattlorden skrev:
Vilken tur, så att du inte drabbas av den fasansfulla tvärimpedansmodulationsdistorsionen!
Ja, t.o.m grannarna har kommit in och berättat hur mycket bättre det låter i köket hos dem tack vara att man slipper höra den när jag spelar!
Morello skrev:Nattlorden skrev:rajapruk skrev:
Har du det?
rajapruk skrev:Nattlorden skrev:rajapruk skrev:Det skulle vara intressant att se nivån på alla radiosändningar i luften som plockas upp av våra högtalarkablar, och hur de påverkar prestandan på våra diskanter, om de nu är så känsliga för sådant.
Har du det?
hifikg skrev:rajapruk skrev:Nattlorden skrev:
Har du det?
Jag har
lite till minne av min salig svärfar som monterade sådana på... allt, men så var han radioamatör också.
rajapruk skrev:hifikg skrev:rajapruk skrev:
Har du det?
Jag har
lite till minne av min salig svärfar som monterade sådana på... allt, men så var han radioamatör också.
Med tanke på hur allvarligt alla här verkar se på radiofrekvenser så är det kanske aktier i ferritbranschen man skulle satsa på
Michael skrev:Angående den höga spänningsnivån in. Så har jag sett det förr och min vilda gissning är att det är vanligt på de bättre klass-D förstärkarna. Jag tror det är för att få bra prestanda (hålla störningar/brus låga). Det är ju endel icke önskvärda signaler i en klass-D förstärkare. Ingången är liksom nära och känslig. Jag ser heller inget problem i detta, utan mer som en fördel.
Förstår inte varför ni klagar på detta för detta kort. Detta är ju ingen slutkundprodukt. Det är en modul/komponent som kan användas i t.ex. en hifi-förstärkare. Vad denna tänkta hifi-förstärkare har som ingångskänslighet vet vi ju inte. Det beror på hur den konstrueras utifrån kravspec. Ni klagar ju liksom på något som inte finns.
//Michael
petersteindl skrev:Michael skrev:Angående den höga spänningsnivån in. Så har jag sett det förr och min vilda gissning är att det är vanligt på de bättre klass-D förstärkarna. Jag tror det är för att få bra prestanda (hålla störningar/brus låga). Det är ju endel icke önskvärda signaler i en klass-D förstärkare. Ingången är liksom nära och känslig. Jag ser heller inget problem i detta, utan mer som en fördel.
Förstår inte varför ni klagar på detta för detta kort. Detta är ju ingen slutkundprodukt. Det är en modul/komponent som kan användas i t.ex. en hifi-förstärkare. Vad denna tänkta hifi-förstärkare har som ingångskänslighet vet vi ju inte. Det beror på hur den konstrueras utifrån kravspec. Ni klagar ju liksom på något som inte finns.
//Michael
Slutsteget behöver 27 volt P-P. Jag ser på saken ur en B2B och jag letar klass D slutsteg för att bygga in i högtalare. Vilka vanliga DSP eller DACar eller OP lämnar 27 volt P-P med ultralåg dist? Jag ser faktiskt inget stort behov av produkten på B2B marknaden. Jag är smått förvånad över att den har lanserats med dessa egenskaper.
Med vänlig hälsning
Peter
Morello skrev:Klass D skall vara billigt, vara fysiskt litet och ha hög verkningsgrad. Dyra klass D-prylar (MBL etc) är bara tokigheter som förekommer i audiobranschen.
Morello skrev:Klass D skall vara billigt, vara fysiskt litet och ha hög verkningsgrad. Dyra klass D-prylar (MBL etc) är bara tokigheter som förekommer i audiobranschen.
Morello skrev:Frågan är strikt hypotetisk.
rajapruk skrev:Morello skrev:Frågan är strikt hypotetisk.
Kom igen nu och skicka in ditt bästa steg till Audiosciencereview för en oberoende mätning, så får vi se vad som sparkar rumpa med vad![]()
Gör du inte det så vet vi.
rajapruk skrev:petersteindl skrev:Michael skrev:Angående den höga spänningsnivån in. Så har jag sett det förr och min vilda gissning är att det är vanligt på de bättre klass-D förstärkarna. Jag tror det är för att få bra prestanda (hålla störningar/brus låga). Det är ju endel icke önskvärda signaler i en klass-D förstärkare. Ingången är liksom nära och känslig. Jag ser heller inget problem i detta, utan mer som en fördel.
//Michael
Slutsteget behöver 27 volt P-P. Jag ser på saken ur en B2B och jag letar klass D slutsteg för att bygga in i högtalare. Vilka vanliga DSP eller DACar eller OP lämnar 27 volt P-P med ultralåg dist? Jag ser faktiskt inget stort behov av produkten på B2B marknaden. Jag är smått förvånad över att den har lanserats med dessa egenskaper.
Med vänlig hälsning
Peter
Jag är rätt säker på att du skulle kunna beställa dessa med valfri gain som B2B, den du vill ha. Men kan tänka mig att dessa Eigentakt kommer vara rejält dyra.
rajapruk skrev:Morello skrev:Frågan är strikt hypotetisk.
Kom igen nu och skicka in ditt bästa steg till Audiosciencereview för en oberoende mätning, så får vi se vad som sparkar rumpa med vad![]()
Morello skrev:rajapruk skrev:Morello skrev:Frågan är strikt hypotetisk.
Om John Atkinson vill göra ett mätreportage på Sybarite Audio No1200, så skulle jag inte tveka en sekund. "Audiosciencereview" känns inte helt seriös/kompetent.
rajapruk skrev:Morello skrev:rajapruk skrev:
Om John Atkinson vill göra ett mätreportage på Sybarite Audio No1200, så skulle jag inte tveka en sekund. "Audiosciencereview" känns inte helt seriös/kompetent.
Jag har lite känningar på Stereophile, ska se om jag kan fixa det.
Morello skrev:Vad är det du tror dig veta förresten?
rajapruk skrev:Morello skrev:Vad är det du tror dig veta förresten?
Tills jag har sett oberoende trovärdiga mätningar av en Hifi-apparat så förutsätter jag att den inte mäter state-of-the-art.
rajapruk skrev:Morello skrev:Vad är det du tror dig veta förresten?
Tills jag har sett oberoende trovärdiga mätningar av en Hifi-apparat så förutsätter jag att den inte mäter state-of-the-art.
Almen skrev:rajapruk skrev:Morello skrev:Vad är det du tror dig veta förresten?
Du menar väl att du inte förutsätter att den mäter SotA?
Morello skrev:
Almen hann före, men tycker du att "audioscience review" ger ett seriöst intryck?
rajapruk skrev:Almen skrev:rajapruk skrev:
Du menar väl att du inte förutsätter att den mäter SotA?
Jag menade precis vad jag skrev
Morello skrev:Att utföra mätningar samt att tolka resultaten är inte trivialt, utan tarvar tvärtom ganska djuplodande kunskaper om elektronik. Har man inte den kompetensen blir det lätt fel - såväl i mätningen som i tolkningen av datat.
Om du tycker mina invändningar (bla avseendebandbredd och analys av klass-D-apparater samt utelämnade referensnivåer för logaritmiska storheter) är "petitesser" gissar jag att du kanske inte sitter på kompetensen att mäta och/eller tolka - korrekt?
Almen skrev:rajapruk skrev:Almen skrev:Du menar väl att du inte förutsätter att den mäter SotA?
Jag menade precis vad jag skrev
Men om du inte vet, varför förutsätta något över huvud taget?
petersteindl skrev:rajapruk skrev:petersteindl skrev:
Med vänlig hälsning
Peter
Jag är rätt säker på att du skulle kunna beställa dessa med valfri gain som B2B, den du vill ha. Men kan tänka mig att dessa Eigentakt kommer vara rejält dyra.
Kanske, men jag tror det i så fall skulle stå angivet. För drygt ett år sedan samtalade jag med Peter Lyngdorf angående D/A-omvandlaren till slutstegets ingång som de ville ha konstruerat. Då handlade det om att ha max tidsfördröjning i kretsen under 1 microsekund eftersom det var tänkt att loopas feedback till DACen. Skulle kunna tänka mig att en sådan lösning kan ha både fördelar och nackdelar. Fördel i betydligt lägre brus och dist under halva samplingsfrekvensen. Nackdel skulle kunna synas ovanför halva samplingsfrekvensen i form av högre brus samt att även vara en lägre spänningsförstärkning i systemet. I så fall går det inte att öka spänningsförstärkningen. Skulle det gå, så skulle det redan vara gjort. Det är vad jag tror.
Mvh
Peter
Nattlorden skrev:Amir är både kompetent och trevlig. En av de få utomlands som känner till LTS F/E-test - och förstår den - dessutom.
rajapruk skrev:Nattlorden skrev:Amir är både kompetent och trevlig. En av de få utomlands som känner till LTS F/E-test - och förstår den - dessutom.
Ja han verkar känna IÖ också, om jag fattat det hela rätt.
Not likely. Stereophile's policy is to review (and test) components which are available in the US and with at least 5 retail outlets. There are other rules for Internet commerce. He/we do not just test stuff.
If he is interested in a full review, he should send information to one of the reviewers and/or Jim Austin, the new editor-in-chief. (FWIW, I can find no information on the web about Sybarite Audio except for Facebook and I don't do social media.)
rajapruk skrev:Sybarite Audio slutsteg är inte aktuellt för Stereophile att testa.
Kal Rubinson svarar mig såhär:Not likely. Stereophile's policy is to review (and test) components which are available in the US and with at least 5 retail outlets. There are other rules for Internet commerce. He/we do not just test stuff.
If he is interested in a full review, he should send information to one of the reviewers and/or Jim Austin, the new editor-in-chief. (FWIW, I can find no information on the web about Sybarite Audio except for Facebook and I don't do social media.)
Tangband skrev:Mellan raderna kan man läsa att stereophile är mer intresserad av reklamintäkter efter en god recension än testande och att det är viktigare än att testa intressanta produkter.
Detta mail sänker mitt förtroende för stereophile, tyvärr.
Tangband skrev:rajapruk skrev:Sybarite Audio slutsteg är inte aktuellt för Stereophile att testa.
Kal Rubinson svarar mig såhär:Not likely. Stereophile's policy is to review (and test) components which are available in the US and with at least 5 retail outlets. There are other rules for Internet commerce. He/we do not just test stuff.
Tråkigt men talande.![]()
Mellan raderna kan man läsa att stereophile är mer intresserad av reklamintäkter efter en god recension än testande och att det är viktigare än att testa intressanta produkter.
Detta mail sänker mitt förtroende för stereophile, tyvärr.
petersteindl skrev:Slutsteget behöver 27 volt P-P.
Michael skrev:petersteindl skrev:Slutsteget behöver 27 volt P-P.
Oj, de ä mycket! ...men stämmer det. De har ju +-12 volt till op'na på kortet (vet i och för sig inte va opna används till). De anger 9.6Vrms för att nå 1% dist. Gain 12.8dB ger 41.9 volt på utgången. I fyra ohm är det 439 watt. Så mycket mer än så går väl inte kräma ur dessa moduler. 9,6 är 13,6 Vpeak, vilket blir 6,8 volt per op-utgång (balancerat). ...eller, ser nu din siffra är dubbla min. Något har blivit felräknat.
//Michael
rajapruk skrev:Vad gäller bandbredden på mätning av klass-d, så har jag uppfattat det som att Audio Precision-mätaren behöver ett sådant filter för att kunna mäta klass-d. Men det kan vara helt fel. Jag ska fråga honom.
rajapruk skrev:rajapruk skrev:Vad gäller bandbredden på mätning av klass-d, så har jag uppfattat det som att Audio Precision-mätaren behöver ett sådant filter för att kunna mäta klass-d. Men det kan vara helt fel. Jag ska fråga honom.
Frågan ställd:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ost-177535
Morello skrev:rajapruk skrev:rajapruk skrev:Vad gäller bandbredden på mätning av klass-d, så har jag uppfattat det som att Audio Precision-mätaren behöver ett sådant filter för att kunna mäta klass-d. Men det kan vara helt fel. Jag ska fråga honom.
Frågan ställd:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ost-177535
Jag ber dig vänligen men bestämt att inte referera till mig på andra forum och framställa dina tolkningar av vad jag skrivit utan att tydligt ange att det är just dina tolkningar.
Att filtret används vid mätning på klass-D-apparater (som sprutar ut HF) är inte konstigt per se, men att redovisa THD upp till 20k är vilseledande.
Morello skrev:Diskanter brukar användas tillsammans med högpassfilter, men vad i hela friden har detta med ämnet att göra?
Cortado skrev:Morello skrev:Diskanter brukar användas tillsammans med högpassfilter, men vad i hela friden har detta med ämnet att göra?
Gissar att han menar att det som är över 20k inte ska in i diskanten och då är det väl lämpligt med ett LP-filter?
Cortado skrev:Morello skrev:Diskanter brukar användas tillsammans med högpassfilter, men vad i hela friden har detta med ämnet att göra?
Gissar att han menar att det som är över 20k inte ska in i diskanten och då är det väl lämpligt med ett LP-filter?
philipbtz skrev:Men orka klaga på att någon orkat ta tiden att fixa seriös utrustning och faktiskt mäter på saker gemeneman har råd med. Finns väl knappt någon annan som gör det? Tycker det framstår som seriösa mätningar. Om man inte vet vad någon skala är hit eller dit, gör det ens speciellt stor skillnad på själva resultatet? Stereophile mäter bara på sådant som knappt någon har råd med samt att de endast verkar mäta på saker som de får betalt för att testa. De är duktiga såklart men deras mätningar ger mig personligen inget eftersom allt de mäter på är på tok för dyrt och därmed totalt ointressant.
Morello skrev:philipbtz skrev:Men orka klaga på att någon orkat ta tiden att fixa seriös utrustning och faktiskt mäter på saker gemeneman har råd med. Finns väl knappt någon annan som gör det? Tycker det framstår som seriösa mätningar. Om man inte vet vad någon skala är hit eller dit, gör det ens speciellt stor skillnad på själva resultatet? Stereophile mäter bara på sådant som knappt någon har råd med samt att de endast verkar mäta på saker som de får betalt för att testa. De är duktiga såklart men deras mätningar ger mig personligen inget eftersom allt de mäter på är på tok för dyrt och därmed totalt ointressant.
Problemet är att det vilar ett hyggligt ansvar på den som mäter och redovisar data, då an gör anspråk på att vara objektiv. Därtill är det svårt att tolka mätningar, vilket du själv visar prov på genom att skriva "Om man inte vet vad någon skala är hit eller dit, gör det ens speciellt stor skillnad på själva resultatet? ". Åter igen - en logaritmerad storhet utan refernesnivå säger absolut ingenting. Jag menar verkligen absolut ingenting. Jfr "båten är 45 enheter lång".
philipbtz skrev:Morello skrev:philipbtz skrev:Men orka klaga på att någon orkat ta tiden att fixa seriös utrustning och faktiskt mäter på saker gemeneman har råd med. Finns väl knappt någon annan som gör det? Tycker det framstår som seriösa mätningar. Om man inte vet vad någon skala är hit eller dit, gör det ens speciellt stor skillnad på själva resultatet? Stereophile mäter bara på sådant som knappt någon har råd med samt att de endast verkar mäta på saker som de får betalt för att testa. De är duktiga såklart men deras mätningar ger mig personligen inget eftersom allt de mäter på är på tok för dyrt och därmed totalt ointressant.
Problemet är att det vilar ett hyggligt ansvar på den som mäter och redovisar data, då an gör anspråk på att vara objektiv. Därtill är det svårt att tolka mätningar, vilket du själv visar prov på genom att skriva "Om man inte vet vad någon skala är hit eller dit, gör det ens speciellt stor skillnad på själva resultatet? ". Åter igen - en logaritmerad storhet utan refernesnivå säger absolut ingenting. Jag menar verkligen absolut ingenting. Jfr "båten är 45 enheter lång".
Eftersom du vet hur det borde redovisas hade du inte kunnat bidra till communityn genom att skapa en anonym användare på audiosciencereview.com och beskriva problemet så att han tar hänsyn till det du beskriver inför nästa förstärkare han mäter på? Även om jag är positiv till klass d så har jag inte provlyssnat ncore och jag tror alla eventuella spekulanter på ett sådant steg hade velat se ifall det faktiskt mäter dåligt. Vad jag vet finns det inga som gjort mätningar som lyckats påvisa att problemen högt upp i frekvens påverkar det hörbara spektrumet.
philipbtz skrev: Vad jag vet finns det inga som gjort mätningar som lyckats påvisa att problemen högt upp i frekvens påverkar det hörbara spektrumet.
Tangband skrev:philipbtz skrev: Vad jag vet finns det inga som gjort mätningar som lyckats påvisa att problemen högt upp i frekvens påverkar det hörbara spektrumet.
Jo, tror LTS gjort det många gånger.
Tangband skrev:Jag tror du får bättre svar av JohanLindroos.
Ingen skulle bli gladare än jag om klass D hade varit bättre. Som det nu ser ut verkar det vara junk över 1 kHz.
Perran skrev:Nattlorden : Intressant att du har ICEPower i din burk !
Det er säkert inte enda Japanburken med ICEPower.
ICEPower fron B&O er vel en ganska gammal konstruktion ?
Dvs, sedan dess har det skett en del utveckling . . . . .
Tangband skrev: Som det nu ser ut verkar det vara junk över 1 kHz.
Morello skrev:
Jag ber dig vänligen men bestämt att inte referera till mig på andra forum och framställa dina tolkningar av vad jag skrivit utan att tydligt ange att det är just dina tolkningar.
rajapruk skrev:Tangband skrev: Som det nu ser ut verkar det vara junk över 1 kHz.
Vad baserar du detta på?
Tangband skrev:rajapruk skrev:Tangband skrev: Som det nu ser ut verkar det vara junk över 1 kHz.
Vad baserar du detta på?
viewtopic.php?f=9&t=66660&hilit=Klass+D&start=60
Såhär skriver JohanLindroos:
”Vi, d.v.s. LTS Tekniksektion, har F/E-lyssnat ganska på många klass-D-förstärkare. Det har brukat vara samma visa som kan läsas i den här tråden, typ: "Nu har det kommit en ny klass-D-förstärkare som får jättefina recensioner och som ingen hör någon skillnad på." och/eller "Jag köpte en själv och jag tycker den är jättebra!" och/eller "Nu har klass-D-tekniken mognat och är mycket bättre än den var tidigare."
Så då har vi testat som sagt. Hittills kan jag säga att det har inte dykt upp någon som vi vill ödsla tid att skriva om. Framförallt vill vi skriva om produkter vi tycker är bra och kan vara av intresse för LTS-medlemmarna. Ibland händer det att vi skriver om sådant som inte är helt bra också, dock.
Jag kommer inte att nämna de produkter vi testat som vi inte tyckte höll måttet. Skälet är att jag tycker det behövs en längre förklaring till en utsaga, och det lämpar sig inte riktigt i att skriva en "one-liner". Så, dream-on!”
Slut på citat.
———-
Egna funderingar :
Själv hade jag bytt direkt från mina klass AB steg om klass D varit bättre. Det är väl ingen vettig människa som gillar värmeutvecklingen , storleken och strömförbrukningen i klass AB-steg, speciellt om man som jag kör 3 stereosteg aktivt ?
Jag följer därför alla dessa trådar med stort intresse. Jag hade lite hopp om nya Behringer a800 ”referens” slutsteg, men det verkade låta mindre bra i det övre registret.
rajapruk skrev:Tangband skrev:rajapruk skrev:
Vad baserar du detta på?
viewtopic.php?f=9&t=66660&hilit=Klass+D&start=60
Såhär skriver JohanLindroos:
”Vi, d.v.s. LTS Tekniksektion, har F/E-lyssnat ganska på många klass-D-förstärkare. Det har brukat vara samma visa som kan läsas i den här tråden, typ: "Nu har det kommit en ny klass-D-förstärkare som får jättefina recensioner och som ingen hör någon skillnad på." och/eller "Jag köpte en själv och jag tycker den är jättebra!" och/eller "Nu har klass-D-tekniken mognat och är mycket bättre än den var tidigare."
Så då har vi testat som sagt. Hittills kan jag säga att det har inte dykt upp någon som vi vill ödsla tid att skriva om. Framförallt vill vi skriva om produkter vi tycker är bra och kan vara av intresse för LTS-medlemmarna. Ibland händer det att vi skriver om sådant som inte är helt bra också, dock.
Jag kommer inte att nämna de produkter vi testat som vi inte tyckte höll måttet. Skälet är att jag tycker det behövs en längre förklaring till en utsaga, och det lämpar sig inte riktigt i att skriva en "one-liner". Så, dream-on!”
Slut på citat.
———-
Egna funderingar :
Själv hade jag bytt direkt från mina klass AB steg om klass D varit bättre. Det är väl ingen vettig människa som gillar värmeutvecklingen , storleken och strömförbrukningen i klass AB-steg, speciellt om man som jag kör 3 stereosteg aktivt ?
Jag följer därför alla dessa trådar med stort intresse. Jag hade lite hopp om nya Behringer a800 ”referens” slutsteg, men det verkade låta mindre bra i det övre registret.
Jag ser inget om just 1KHz här. var har du tagit det från?
Läs AndersP recension här: viewtopic.php?f=16&t=62516&p=2039336&hilit=Behringer+a800#p2039336
petersteindl skrev:Din siffra är peak. Min siffra är peak to peak.
Michael skrev:petersteindl skrev:Din siffra är peak. Min siffra är peak to peak.
(va du satte myror i huvudet på mig, skämdes för mig själv och fatta inte, rök nog borde lite hjärnceller, men jag tror mig nu ha koll)
Jo, så är det - då stämmer ju våra siffror! Jag är dock oklar på om du ändrat åsikt om det finns op som klarar det eller inte. Ty de 'vanliga' klarar det. Kanske ta en fin diffOP, t.ex LME49724 (specad till 50Vpp). OPA1632 borde nog också klara av det. Eller någon vanlig som OP2134. Notera dock att modulen har rätt låg ingångsimpedans (4kOhm).
//Michael
hifikg skrev:Jag lyssnar ganska ofta på musik som strilar igenom ett Bladelius Ask slutsteg. Det går att köra som A/B eller D (green/ekonomiläge) och det är jäklar i mig inte alldeles enkelt att höra skillnad, så "junk" känns rejält överdrivet att kalla det för. Å andra sidan, slutsteg (hyfsat välbyggda pjäser) påverkar ljudet i ganska måttlig utsträckning.
paa skrev:Har du kvar dina gamla ICEpower, Peter?
Belker skrev:hifikg skrev:Jag lyssnar ganska ofta på musik som strilar igenom ett Bladelius Ask slutsteg. Det går att köra som A/B eller D (green/ekonomiläge) och det är jäklar i mig inte alldeles enkelt att höra skillnad, så "junk" känns rejält överdrivet att kalla det för. Å andra sidan, slutsteg (hyfsat välbyggda pjäser) påverkar ljudet i ganska måttlig utsträckning.
Men det hörs skillnad ändå? Tycker konceptet med Ask är intressant. Snåldrift vid film och slölyssning, sen växlar man om vid finlyssning. Fast om ingen skillnad hörs är det ju onödigt.
petersteindl skrev:Jag kör vidare på mina gamla ICEpower ASP1000W moduler. Jag har jämfört med Hypex största som lanserades kring år 2013 och med rörslutsteg och även med Holographic AMP27. Jag skulle inte byta ut någon av dessa mot mina ICEpower 1000W.
Jag var runt på 3 ställen och jämförde med AMP27. Det var t o m så att vi föredrog ICEpower i diskanten. Från början, innan vi testade, var vi inställda på att köpa AMP27, men så blev det inte.
Än så länge har jag kvar mina gamla ICEpower 1000W.
Med vänlig hälsning
Peter

Morello skrev:Fullständigt reglementsvidrigt ur EMC-hänseende.
petersteindl skrev:Jag kör vidare på mina gamla ICEpower ASP1000W moduler. Jag har jämfört med Hypex största som lanserades kring år 2013 och med rörslutsteg och även med Holographic AMP27. Jag skulle inte byta ut någon av dessa mot mina ICEpower 1000W.
Jag var runt på 3 ställen och jämförde med AMP27. Det var t o m så att vi föredrog ICEpower i diskanten. Från början, innan vi testade, var vi inställda på att köpa AMP27, men så blev det inte.
Med vänlig hälsning
Peter
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:De ICEpower ASP 1000W jag har är färdiga slutstegsmoduler som jag köpte från tillverkaren. De är i original.
Jag har även 500W moduler med vanlig nätdel som jag konstruerat själv. I och för sig är den inte vanlig eftersom jag använder stora drosslar i nätdelen och en 3kVA nättransformator.
RogerGustavsson skrev:Rotel RB-1092 är ju också byggd med ICEpower power moduler. Även andra som Jeff Rowland och några amerikanska high end tillverkare har använt sig av dem.
Tangband skrev:Fråga: är det bara hypex ncore moduler som fixat problemen kring variabel utnivå i diskantregistret pga varierad högtalarimpedans i det området?
petersteindl skrev:Tangband skrev:Fråga: är det bara hypex ncore moduler som fixat problemen kring variabel utnivå i diskantregistret pga varierad högtalarimpedans i det området?
Det du nämner saknar relevans eftersom klass D slutsteg har mycket låg utimpedans och därmed påverkas inte frekvensgång eller amplitud med olika högtalarbelastning, således ett icke-problem om jag korrekt förstått det du skriver. Det är ingen rörförstärkare.
Däremot kan det vara helt andra skäl till möjlig nivåanpassning, exempelvis om man vill amplitudkompensera för olika känslighet hos högtalarelement vid aktiva flervägssystem.
Tangband skrev:petersteindl skrev:Tangband skrev:Fråga: är det bara hypex ncore moduler som fixat problemen kring variabel utnivå i diskantregistret pga varierad högtalarimpedans i det området?
Det du nämner saknar relevans eftersom klass D slutsteg har mycket låg utimpedans och därmed påverkas inte frekvensgång eller amplitud med olika högtalarbelastning, således ett icke-problem om jag korrekt förstått det du skriver. Det är ingen rörförstärkare.
Däremot kan det vara helt andra skäl till möjlig nivåanpassning, exempelvis om man vill amplitudkompensera för olika känslighet hos högtalarelement vid aktiva flervägssystem.
Du hann posta innan jag hann posta bilden på Inuke förstärkaren . Kommentar till denna ?
Tangband skrev:Fråga: är det bara hypex ncore moduler som fixat problemen kring variabel utnivå i diskantregistret pga varierad högtalarimpedans i det området?
Det här var ( och är ? ) ett stort problem för äldre klass D och säkert en av flera orsaker till att blir svårt att klara ett F/E test odetekterat.
Bilden visar en Behringer inuke förstärkare .
petersteindl skrev:Tangband skrev:petersteindl skrev:
Du hann posta innan jag hann posta bilden på Inuke förstärkaren . Kommentar till denna ?
En enkel sobellänk kanske skulle fixa problemet.Att släppa en sådan konstruktion på marknaden är inget som jag rekommenderar. Som jag ser det visar den på klar instabilitet. Inte konstigt att sådana inte gillas i diskanten.
Morello skrev:petersteindl skrev:Tangband skrev:
En enkel sobellänk kanske skulle fixa problemet.Att släppa en sådan konstruktion på marknaden är inget som jag rekommenderar. Som jag ser det visar den på klar instabilitet. Inte konstigt att sådana inte gillas i diskanten.
Det har inget med förstärkarens instabilitet att göra - det du ser är att godhetstalet för utgångsfiltret (LC-filter) ökar när lastimpedansen ökar. Den intrinsikala utgångsimpedansen är låg, men med seriedrosseln inkluderad är den sällan låg vid höga frekvenser.
petersteindl skrev:Morello skrev:petersteindl skrev:
Det har inget med förstärkarens instabilitet att göra - det du ser är att godhetstalet för utgångsfiltret (LC-filter) ökar när lastimpedansen ökar. Den intrinsikala utgångsimpedansen är låg, men med seriedrosseln inkluderad är den sällan låg vid höga frekvenser.
Så är det nog. Frågan är om det gäller alla klass D och om nivåanpassning är rätta verktyget. Det finns klass D-förstärkare som har återkopplingen satt efter utgångsfiltret, hur funkar det då?
Tangband skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:
Så är det nog. Frågan är om det gäller alla klass D och om nivåanpassning är rätta verktyget. Det finns klass D-förstärkare som har återkopplingen satt efter utgångsfiltret, hur funkar det då?
Såhär ser Hypex ncore slutstegsmodul ut. Vet inte hur de gjort för att fixa problemet.![]()
https://www.stereophile.com/content/bel ... -amplifier
Morello skrev:Jag kan bara se en spole i utgångsfiltret.Var menar du att man "öst på med poler"?
Tangband skrev:Såhär ser Hypex ncore slutstegsmodul ut. Vet inte hur de gjort för att fixa problemet.![]()
rqu skrev:Tangband skrev:Såhär ser Hypex ncore slutstegsmodul ut. Vet inte hur de gjort för att fixa problemet.![]()
Har ni läst kommentarerna i artikeln, den första och Atkinson's svar angående filtret?
petersteindl skrev:Jag har aldrig nämnt om det finns OP som klarar det eller inte. +/- 15 volt matningsspänning är för lite. +/- 18 volt kan räcka. Det är inte alla OP som trivs med så hög matningsspänning. Diskreta transistorer går bra eller rör som även klarar låg belastningsimpedans. Vad är det för vits med sådant slutsteg om försteget har 100 - 1000 ggr högre THD?
Michael skrev:petersteindl skrev:Jag har aldrig nämnt om det finns OP som klarar det eller inte. +/- 15 volt matningsspänning är för lite. +/- 18 volt kan räcka. Det är inte alla OP som trivs med så hög matningsspänning. Diskreta transistorer går bra eller rör som även klarar låg belastningsimpedans. Vad är det för vits med sådant slutsteg om försteget har 100 - 1000 ggr högre THD?
Varför vill du ha så hög matningsspänning?
Det du skrev om dist, gällde det rör? för många OP har nog lägre dist än den där modulen.
Det är ju inget nytt med sådan ingång, även Hypex moduler har det. Tittade lite snabbt och de (vissa) har även en buffer på kortet som kan användas. Finns schema på buffer i några datablad. De använder NE5532. Både 400 och 700an har 13dB gain. Jag har dock ingen aning om hur de flesta kunder gör. Kanske är de som du och vill ha lågspänning, eller så väljer de att dra upp till högre spänning på annat kort (som nog har mycket mindre störningar).
//Michael
Morello skrev:Det finns gott om OP's som svingar till till Vdd och Vss om man skulle behöva det. Däremot finns det inte lika många OP som hanterar likfasig insignal till Vdd och Vss, men det är ju inte aktuellt i detta fall.
rajapruk skrev:https://nadelectronics.com/nad-electronics-and-purifi-audio-announce-cooperation-agreement/
petersteindl skrev:Morello skrev:Det finns gott om OP's som svingar till till Vdd och Vss om man skulle behöva det. Däremot finns det inte lika många OP som hanterar likfasig insignal till Vdd och Vss, men det är ju inte aktuellt i detta fall.
Och vilka av dessa rekommenderar du för användning i högklassig ljudåtergivningsapparatur? Vilka av dessa anser du att du själv skulle vilja använda i dina egna apparater för ljudåtergivning?
Jo, men nu handlar det ju om att få ut 7 volt!petersteindl skrev:Man har åtminstone 1 diodövergång per halvperiod, ofta 2 och möjligtvis ytterligare någon. Varje diodövergång innebär ungefär 0,6 volt. Har du 2 diodövergångar så innebär det 1,2 volt per halvperiod. Då blir det knappt med +/-15 volt. Finns strömgeneratorer i OP så brukar de må bäst med åtminstone 3 volt spänning över sig. Det är spänningstapp man måste räkna in då man konstruerar för att kunna generera nyttosignal på +/- 13,5 volt p-p med låg distorsion.
Så skulle inte jag uttrycka det. De har ca 13dB förstärkning. Önskas mer, så koppla in ett förstärkarsteg (buffer). På vissa moduler finns det inbyggd/plats för detta.petersteindl skrev:Hypex har variabelt inställningsbar förstärkning vad jag förstått.
Michael skrev:Jo, men nu handlar det ju om att få ut 7 volt!petersteindl skrev:Man har åtminstone 1 diodövergång per halvperiod, ofta 2 och möjligtvis ytterligare någon. Varje diodövergång innebär ungefär 0,6 volt. Har du 2 diodövergångar så innebär det 1,2 volt per halvperiod. Då blir det knappt med +/-15 volt. Finns strömgeneratorer i OP så brukar de må bäst med åtminstone 3 volt spänning över sig. Det är spänningstapp man måste räkna in då man konstruerar för att kunna generera nyttosignal på +/- 13,5 volt p-p med låg distorsion.Så skulle inte jag uttrycka det. De har ca 13dB förstärkning. Önskas mer, så koppla in ett förstärkarsteg (buffer). På vissa moduler finns det inbyggd/plats för detta.petersteindl skrev:Hypex har variabelt inställningsbar förstärkning vad jag förstått.
//Michael
Michael skrev:Kolla min beräkning tidigare i tråden. Trodde vi kom fram till att det blev rätt. Det är diffingång som skall matas med balancerad signal. Finns ingen fast referens (som i SE är nollan=signaljord) till signalen på ena pinnen. Utan referencen far iväg åt motsatt håll. Detta medför att det går att skapa Vpp utanför matningsspänning - så att säga. OPna (eller rättare sagt de två utgångarna) behöver bara ge 7Vp för 28Vpp.
PS. "7 Volt" är den där 6,8 volt jag fick fram tidigare.
//Michael
Morello skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:Det finns gott om OP's som svingar till till Vdd och Vss om man skulle behöva det. Däremot finns det inte lika många OP som hanterar likfasig insignal till Vdd och Vss, men det är ju inte aktuellt i detta fall.
Och vilka av dessa rekommenderar du för användning i högklassig ljudåtergivningsapparatur? Vilka av dessa anser du att du själv skulle vilja använda i dina egna apparater för ljudåtergivning?
Mer denna tråd handlar väl om klass-D-mög?
Oavsett smiley så är inte den vokabulären ok - oavsett vad du tycker. Skärpning, tack! // Redaktör'N
hifikg skrev:
Går det med ord att beskriva vad som låter fel med Klass D vs A/B?
rajapruk skrev:hifikg skrev:
Det här är löjligt stora generaliseringar.
rajapruk skrev:hifikg skrev:
Det här är löjligt stora generaliseringar.
Tangband skrev:En vinkel på problemet står här, det har gått över 10 år sedan det skrevs, så tekniken kanske är mogen ? :
http://www.tonlaget.com/pdf/chakrainfo.pdf
Morello skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:Det finns gott om OP's som svingar till till Vdd och Vss om man skulle behöva det. Däremot finns det inte lika många OP som hanterar likfasig insignal till Vdd och Vss, men det är ju inte aktuellt i detta fall.
Oavsett smiley så är inte den vokabulären ok - oavsett vad du tycker. Skärpning, tack! // Redaktör'N
Morello skrev:Morello skrev:petersteindl skrev:Och vilka av dessa rekommenderar du för användning i högklassig ljudåtergivningsapparatur? Vilka av dessa anser du att du själv skulle vilja använda i dina egna apparater för ljudåtergivning?
Ohyggligt tramsigt inlägg i rött. Det står var och en fritt att tycka vad man vill om klass A,AB,C,D etc. Fokusera istället på personpåhopp och medlemmar som använder forumet för andra syften än att prata hifi och musik.
Skärpning tack!
Morello skrev:Nej, du kan aldrig få det till ett personangrepp.
Rydberg skrev:Morello skrev:Nej, du kan aldrig få det till ett personangrepp.
+1! Ohyggligt märkligt ”modererat”
Morello skrev:Ohyggligt tramsigt inlägg i rött. Det står var och en fritt att tycka vad man vill om klass A,AB,C,D etc. Fokusera istället på personpåhopp och medlemmar som använder forumet för andra syften än att prata hifi och musik.
Skärpning tack!
hifikg skrev:Vore skoj att blindtesta Morello
petersteindl skrev:De ICEpower ASP 1000W jag har är färdiga slutstegsmoduler som jag köpte från tillverkaren. De är i original.
Jag har även 500W moduler med vanlig nätdel som jag konstruerat själv. I och för sig är den inte vanlig eftersom jag använder stora drosslar i nätdelen och en 3kVA nättransformator.
genstruktur skrev:petersteindl skrev:De ICEpower ASP 1000W jag har är färdiga slutstegsmoduler som jag köpte från tillverkaren. De är i original.
Jag har en fråga som jag värkt på en stund!Kan ta den så kanske tråden hamnar på rätt köl igen.
Peter, finns det något klass-D slutsteg idag som går att köpa i affär (ej DIY) som du tycker låter lika bra/bättre än ditt/dina?
Rydberg skrev:Morello skrev:Nej, du kan aldrig få det till ett personangrepp.
Cortado skrev:Ämen vafan, kom igen nu.
Har man inget relevant och konstruktivt att bidra med för tråden så kan man helt enkelt låta bli att skriva. Det är lätt - inte svårt, vi har alla gjort exakt det, många gånger dessutom.
Om någon ändå råkar skriva något som inte är i enlighet med ovan så kan man som läsare av inlägget välja att inte svara på det. Det är också väldigt enkelt.
Ni som har vissa problem med varandras kommunikation, attityder etc - det vore fint om ni tog en dialog över PM eller telefon så inte någon annan persons trådar inte blir offer för era konflikter.
Till Rajapruk: Om du vill ha tråden sanerad så kan du höra av dig.
petersteindl skrev:Morello skrev:Det finns gott om OP's som svingar till till Vdd och Vss om man skulle behöva det. Däremot finns det inte lika många OP som hanterar likfasig insignal till Vdd och Vss, men det är ju inte aktuellt i detta fall.
Perran skrev:Varför inte starta en tråd som handlar om Teknologin bakom det som kallas Class D ?
Begreppet är väldigt dimmigt.
Kanske är det så att alla stärrkare som har en "totempåle" på utgången, bestående av HexFet eller MOSFet,
följt av ett lågpassfilter, benämns Class D ?
(Ja, det finns även konstruktioner med H-brygga i.st.f totempåle).
Det skall dock hända en hel del från ingången (analog eller digital) till totempålen !
Här finns flera spännande varianter !
En bra förståelse för tekniken gör det möjligt att ha en bättre uppfattning om vad som är "mög" respektive "guldkorn".
Att kunna tolka mätdata.
Att förstå varför apparaten mäter som den gör.
Att ställa relevanta frågor till tillverkarna.
Att förhoppningsvis, på sikt, styra marknaden mot bättre produkter.
Nattlorden skrev:Rydberg skrev:Morello skrev:Nej, du kan aldrig få det till ett personangrepp.
Det var ingen moderering - inget gjordes. Det var ett påpekande för att få till ett trevligare klimat i samband med att posten anmäldes. Fast att man inte kan ta till sig att försöka vara lite trevligare i tonen är anmärkningsvärt.
Morello skrev:Nattlorden skrev:Rydberg skrev:+1! Ohyggligt märkligt ”modererat”
Det var ingen moderering - inget gjordes. Det var ett påpekande för att få till ett trevligare klimat i samband med att posten anmäldes. Fast att man inte kan ta till sig att försöka vara lite trevligare i tonen är anmärkningsvärt.
Ganz genau, men icke desto mindre måste vi förhålla oss till en vedertagen begreppsapparat och i en sådan kan man inte ens i den vildaste av fantasi få ett negativt uttalande om en teknik (klass D) till att bli personangrepp.
Nattlorden skrev: en av sveriges eller världens bästa konstruktörer
petersteindl skrev:genstruktur skrev:petersteindl skrev:De ICEpower ASP 1000W jag har är färdiga slutstegsmoduler som jag köpte från tillverkaren. De är i original.
Jag har en fråga som jag värkt på en stund!Kan ta den så kanske tråden hamnar på rätt köl igen.
Peter, finns det något klass-D slutsteg idag som går att köpa i affär (ej DIY) som du tycker låter lika bra/bättre än ditt/dina?
Jag har inte botaniserat marknaden på senaste åren, så jag vet inte vad som finns och således ej heller hur ljudåtergivningen med dessa är. Vad jag vet är att 100 W är för lite effekt och även 250 W verkar vara på fel sida om gränsen. Med 1000 W så har jag aldrig känt att slutstegen begränsar utsignalen. Det är för mig en befrielse. Den håller ordning och reda på ljudet. Hos mig står de på dygnet runt 24/7 året runt, utom ibland på somrarna då jag har semester eller vid åskväder. Då drar jag ur kontakterna från vägguttagen. Jag har lyssnat på allehanda förstärkare och inte fastnat för något, förutom dessa ICEpower som en del anser vara mög. Men det gör inget. Jag har vid tillfälle är 2014/15 i Oslo lyssnat på Äggen med Danska förstärkare som heter Gato. Det lät faktiskt väldigt bra. Jag tror att Pause säljer dessa idag.
Jag tror aldrig jag haft mer glädje av förstärkare än jag har med dessa ICEpower. Kanske med någon gammal rörhäck jag haft tillsammans med mina gamla Horn och Lowther pM4.
Med vänlig hälsning
Peter
Nattlorden skrev:Morello skrev:Nattlorden skrev:
Ganz genau, men icke desto mindre måste vi förhålla oss till en vedertagen begreppsapparat och i en sådan kan man inte ens i den vildaste av fantasi få ett negativt uttalande om en teknik (klass D) till att bli personangrepp.
Uppenbarligen har jag vildare fantasi än din fantasi kan tänka sig. Du måste förstå att när en av sveriges eller världens bästa konstruktörer uttalar sig så kategoriskt så kan folk som redan köpt sådan utrustning bli ledsna. Om du sen inte vill kalla det för angrepp - fine - men påverkar folk gör du med sådana hårda uttalanden.
Perran skrev:Varför inte starta en tråd som handlar om Teknologin bakom det som kallas Class D ?
Begreppet är väldigt dimmigt.
radelius skrev:IceP 1000asp har hängt med några år. Har den uppgraderats något genom åren eller är det samma samma?
Trevlig Nationaldag/S
radelius skrev:Nu förtstår jag inte riktigt kopplingen, länken är till en Belcanto med IceP med lull-lull inte till en ncore?!
philipbtz skrev:Många som marknadsför sina egna "ultra premium proprietary input buffers" men ingen har varit bättre än originalet vad jag vet.
radelius skrev:Du verkar lite sugen/utmanad Max:)
Kraniet skrev:Kanske OT men vad hände egentligen med Anaview? Det skulle ju vara så jävla bra, men nu hör man inget om dom alls?
Nattlorden skrev:Hade varit spännande om prisbilden blev sådan att den hittar sig ned i NADs hemmabiomaskiner.... fast det blir väl med viss risk något i m22.2-prisläget... (35 papp)
petersteindl skrev:Vi, d v s jag och lilltroll har gjort mätningar med 10 toner d v s frekvenser, jämt fördelat från 20-20kHz. Vi gör även mätningar med 3 toner, 50, 1000 och 10 kHz.
Det man måste veta är att nivån på varje ton måste sänkas ju fler toner man har samtidigt (så att summering av tonerna inte överstyr) och då har mätning med 10 toner visat sig inte vara utslagsgivande. Däremot, vår mätning med 3 toner har visat sig vara väldigt utslagsgivande där basfrekvensen skräpar ner både runt 1 kHz och 10 kHz. Sedan, med justeringar och handpåläggning i konstruktionsarbetet så har vi kunnat eliminera detta.
Mvh
Peter
Tangband skrev:petersteindl skrev:Vi, d v s jag och lilltroll har gjort mätningar med 10 toner d v s frekvenser, jämt fördelat från 20-20kHz. Vi gör även mätningar med 3 toner, 50, 1000 och 10 kHz.
Det man måste veta är att nivån på varje ton måste sänkas ju fler toner man har samtidigt (så att summering av tonerna inte överstyr) och då har mätning med 10 toner visat sig inte vara utslagsgivande. Däremot, vår mätning med 3 toner har visat sig vara väldigt utslagsgivande där basfrekvensen skräpar ner både runt 1 kHz och 10 kHz. Sedan, med justeringar och handpåläggning i konstruktionsarbetet så har vi kunnat eliminera detta.
Mvh
Peter
Intressant.
En fråga till dig och lilltroll: Det jag undrar över är om det verkligen är sant att klass D helt saknar övergångsdistorsion som man har läst, och att en del klass A/B förstärkare med kraftig övergångsdist sägs låta lite grusiga i diskanten ?
Att klass D har HF-skräp ovanför 100 kHz kanske då spelar mindre roll än risken för övergångsdistorsion ?
Vad vet du mer om detta ? Skulle det innebära ( om det är sant ) att man kan använda vissa klass D förstärkare även i diskantregistret ?
Tangband skrev:petersteindl skrev:Vi, d v s jag och lilltroll har gjort mätningar med 10 toner d v s frekvenser, jämt fördelat från 20-20kHz. Vi gör även mätningar med 3 toner, 50, 1000 och 10 kHz.
Mvh
Peter
Intressant.
En fråga till dig och lilltroll: Det jag undrar över är om det verkligen är sant att klass D helt saknar övergångsdistorsion som man har läst, och att en del klass A/B förstärkare med kraftig övergångsdist sägs låta lite grusiga i diskanten ?
Att klass D har HF-skräp ovanför 100 kHz kanske då spelar mindre roll än risken för övergångsdistorsion ?
Vad vet du mer om detta ? Skulle det innebära ( om det är sant ) att man kan använda vissa klass D förstärkare även i diskantregistret ?
petersteindl skrev:Vi, d v s jag och lilltroll har gjort mätningar med 10 toner d v s frekvenser, jämt fördelat från 20-20kHz. Vi gör även mätningar med 3 toner, 50, 1000 och 10 kHz.
Mvh
Peter
rajapruk skrev:Peter använder klass-d själv har han skrivit nyligen. Det hade han nog inte gjort om han ansåg att HF-skräpet spelar någon roll, i just den iaf (icepower).
jansch skrev:petersteindl skrev:Vi, d v s jag och lilltroll har gjort mätningar med 10 toner d v s frekvenser, jämt fördelat från 20-20kHz. Vi gör även mätningar med 3 toner, 50, 1000 och 10 kHz.
Mvh
Peter
Tycker du att det är nån större skillnad i vad man kan läsa av på en fyrkantvåg resp. 3 toner?
Med tanke på vad du skiver om överstyrning och mätresultat - summerar ni signalerna med varierande fasförskjutning?
jansch skrev:Peter - Intressant hur man kan svara så olika men med ungefär samma "slutkläm"
se mitt svar till Tangband som jag skickade innan ditt svar......
paa skrev:Övergångsdisten är ingen mystisk distorsion som inte går att mäta, utan den syns på distorsionsmätningar precis som annan olinjär distorsion. Skillnaden mot annan distorsion är att övergångsdistorsionen syns mer ju lägre nivå det är på signalen.
Tangband skrev:rajapruk skrev:Peter använder klass-d själv har han skrivit nyligen. Det hade han nog inte gjort om han ansåg att HF-skräpet spelar någon roll, i just den iaf (icepower).
Jag blir lite sugen på att köpa hypex moduler, eller ICE . Finns det några billiga som är bra? Med lågt pris menar jag 1000:- per kanal inkl strömförsörjning. Yamaha wxa 50 finns ju med ICE för 2 kanaler och den kostar kring 4200:- . Men den har ju en massa funktioner jag inte behöver.
Upplever du själv att klass D låter bättre än traditionella slutsteg ?
Tangband skrev:rajapruk skrev:Peter använder klass-d själv har han skrivit nyligen. Det hade han nog inte gjort om han ansåg att HF-skräpet spelar någon roll, i just den iaf (icepower).
Jag blir lite sugen på att köpa hypex moduler, eller ICE . Finns det några billiga som är bra? Med lågt pris menar jag 1000:- per kanal inkl strömförsörjning. Yamaha wxa 50 finns ju med ICE för 2 kanaler och den kostar kring 4200:- . Men den har ju en massa funktioner jag inte behöver.
Upplever du själv att klass D låter bättre än traditionella slutsteg ?
Tangband skrev:Man spelar väl ofta med inte mer än någon watt i medel och då kan väl övergångsdisten i vissa fall bli besvärande med klass A/B steg.
Om man dessutom bara tänker driva diskanter i ett aktivt system så är det väl inte många watt som behövs - hellre rent ljud och få watt väl ?
Jag undrade om övergångsdistorsionen eftersom det skrevs väldigt mycket i hifireklamen om detta på 80-90 talet. Något som verkar ha glömts bort nu bland nya hifientusiaster.
jansch skrev:paa skrev:Övergångsdisten är ingen mystisk distorsion som inte går att mäta, utan den syns på distorsionsmätningar precis som annan olinjär distorsion. Skillnaden mot annan distorsion är att övergångsdistorsionen syns mer ju lägre nivå det är på signalen.
Övergångsdistorsion har ju vissa unika egenskaper då dess frekvensspektra inte genereras av t.ex en testton som typiskt ger harmoniska övertoner eller 2 testtoner som ger skillnadsfrekvenser.
Och som du skriver "syns mer ju lägre nivå det är på signalen" . Det blir därför väldigt svårt/omöjligt att beskriva mätresultat i t.ex %. Om man t.ex har 2 testtoner och förändrar fasen mellan dessa eller ändrar frekvens eller amplitud kan man få alla mätvärden mellan nästan 0 och t.ex 50%.
Det unika är alltså att den syns bra på ett oscilloskop men det är ingen mening att beskriva den som ett värde.
paa skrev:Där står samma som jag skrev:
Bruno: No sound at all. The output signal should be indistinguishable, by ear, from the input signal. I’m stressing the “by ear” thing here because we as audio nerds, and that includes all interviewers here, are often conflicted about what it means to measure and what it means to listen. For me, measurements are lab tools. Measurements tell you technically what your circuit is doing. Before you heat up your soldering iron to, say, change a resistor, you need to have something numerical to point to the right resistance value. Ears don’t help there. Your ear should be used instead to figure out what to measure so as to make those measurements meaningful for sound quality.
petersteindl skrev:paa skrev:Där står samma som jag skrev:
Bruno: No sound at all. The output signal should be indistinguishable, by ear, from the input signal. I’m stressing the “by ear” thing here because we as audio nerds, and that includes all interviewers here, are often conflicted about what it means to measure and what it means to listen. For me, measurements are lab tools. Measurements tell you technically what your circuit is doing. Before you heat up your soldering iron to, say, change a resistor, you need to have something numerical to point to the right resistance value. Ears don’t help there. Your ear should be used instead to figure out what to measure so as to make those measurements meaningful for sound quality.
. . . och i överensstämmelse med det jag skrivit.
rajapruk skrev:Nu finns dessa nya moduler i kommersiell produkt som går att köpa:
https://www.marchaudio.net.au/p451
Tror även Nord accoustics har steg med dessa nu.
philipbtz skrev:AHB2 är kungen fortfarande men med tanke på priset per watt så är nc400 kungen för mig personligen. Tänk också på att det där priset är utan skatt och frakt så man får räkna med 1300+ GBP per monoblock.
Morello skrev:philipbtz skrev:AHB2 är kungen fortfarande men med tanke på priset per watt så är nc400 kungen för mig personligen. Tänk också på att det där priset är utan skatt och frakt så man får räkna med 1300+ GBP per monoblock.
Jag brukar inte gilla analogier, men här blir det lite som att jämföra Påsse med en tjeckoslovakisk efterkrigsbil.
Morello skrev:philipbtz skrev:AHB2 är kungen fortfarande men med tanke på priset per watt så är nc400 kungen för mig personligen. Tänk också på att det där priset är utan skatt och frakt så man får räkna med 1300+ GBP per monoblock.
Jag brukar inte gilla analogier, men här blir det lite som att jämföra Påsse med en tjeckoslovakisk efterkrigsbil.
philipbtz skrev:AHB2 är kungen fortfarande men med tanke på priset per watt så är nc400 kungen för mig personligen. Tänk också på att det där priset är utan skatt och frakt så man får räkna med 1300+ GBP per monoblock.
Nattlorden skrev:
Hoppas han får tag på ett C 298 också.... det där var ju inte helt lysande tyvärr - att man sneakat prestanda för att dra ur mer effekt, njae....
Belker skrev:Nattlorden skrev:
Hoppas han får tag på ett C 298 också.... det där var ju inte helt lysande tyvärr - att man sneakat prestanda för att dra ur mer effekt, njae....
Ja, det skulle vara intressant att se vad NAD har gjort som inte ”kitbyggarna” Nord, Appollon, Audiophinics m.fl. gör, som motiverar 5000:- högre pris. Varumärke?
Tangband skrev:Tex denna.
https://www.audiophonics.fr/en/power-am ... 14393.html
Tangband skrev:Belker skrev:Nattlorden skrev:
Ja, det skulle vara intressant att se vad NAD har gjort som inte ”kitbyggarna” Nord, Appollon, Audiophinics m.fl. gör, som motiverar 5000:- högre pris. Varumärke?
Troligen.
De dyraste Nadarna har ju påkostade lådor åtminstone.
De billigare Nad:arna med klass D som har bra teknik kostar väl kring 6-10000:- mer än tex audiophonics färdiga förstärkare gör med i princip samma kretsar inuti, och då har audiophonics ändå betydligt mer påkostade lådor.
Tex denna.
Kommer ni ihåg hur NAD och hela fenomenet hifiklubben började ? Jo, det var med en 20-wattare som lät riktigt bra och som kostade mindre än i princip alla andra hifi-förstärkare vid den tiden. Den tillverkades i Taiwan.
Det gjorde att jag mfl hade råd att köpa sin första hififörstärkare på den tiden man var student.
Vilka tillverkare gör instegsprodukter som låter bra idag , för de studenter som köper sin första anläggning ?
Topping är ett väldigt intressant märke.
Michael skrev:Tangband skrev:Tex denna.
Verkar ju hel tokigt att dra lågnivåkablarna precis intill utgångsspolarna! Och inkommande 230 är inklämda mellan kondingar och plåtbitar (med eventuella vassa kanter).
...Nej tack.
//Michael
Belker skrev:Lådan är CE-märkt. Du menar att de bluffar?
Frisk skrev:Belker skrev:Lådan är CE-märkt. Du menar att de bluffar?
Nja, CE-märkningen är väl bara sätta på lådan, det krävs väl inga tester för att sätta den, men visar det sig att den inte uppfyller kraven som ställs för att CE-märket kan det bli kostsamt, men kräver ju att någon synar den och att den heller inte uppfyller kraven. Men jag skulle inte känna mig trygg med en produkt med såpass höga switchade strömmar utan faktiska tester.
Tangband skrev:Michael skrev:Tangband skrev:Tex denna.
Verkar ju hel tokigt att dra lågnivåkablarna precis intill utgångsspolarna! Och inkommande 230 är inklämda mellan kondingar och plåtbitar (med eventuella vassa kanter).
...Nej tack.
//Michael
Menar du att NAD är bättre på att göra det mer rätt ?
Tangband skrev:Topping är ett väldigt intressant märke.
Belker skrev:Frisk skrev:Belker skrev:Lådan är CE-märkt. Du menar att de bluffar?
Nja, CE-märkningen är väl bara sätta på lådan, det krävs väl inga tester för att sätta den, men visar det sig att den inte uppfyller kraven som ställs för att CE-märket kan det bli kostsamt, men kräver ju att någon synar den och att den heller inte uppfyller kraven. Men jag skulle inte känna mig trygg med en produkt med såpass höga switchade strömmar utan faktiska tester.
Var ligger bevisbördan här? Kan man som konsument kräva att de bevisar kvalifikationer? Eller krävs en tvist pga skador orsakade av produkten?
Edit, du har redan på sätt och vis redan svarat, men vi kan väl elaborera mer?!
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Topping är ett väldigt intressant märke.
Tycks råda delade meningar om det på andra audioforum som t.ex. http://www.audioasylum.com. En del kommentarer till ASR uppskrivning av en del Topping-produkter:
"For example, I own a Topping D50s DAC that tested excellent on their scale and is strongly recommended. Closely comparing it to my other DAC, which is a bit more expensive, the sound is thin, shallow and much less detailed."
"They rate a lot of stuff well that sounds like crap, thin and ughhhhh. SINAD is not the end all, be all."
"Sad I was always skeptical of that site because it seems that every dac review came down to THD measurements."
Johan_Lindroos skrev:RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Topping är ett väldigt intressant märke.
Tycks råda delade meningar om det på andra audioforum som t.ex. http://www.audioasylum.com. En del kommentarer till ASR uppskrivning av en del Topping-produkter:
"For example, I own a Topping D50s DAC that tested excellent on their scale and is strongly recommended. Closely comparing it to my other DAC, which is a bit more expensive, the sound is thin, shallow and much less detailed."
"They rate a lot of stuff well that sounds like crap, thin and ughhhhh. SINAD is not the end all, be all."
"Sad I was always skeptical of that site because it seems that every dac review came down to THD measurements."
Det där invändningarna var typ... lite lustiga.Hursomhelst innehåller de ingen som helst fakta.
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Topping är ett väldigt intressant märke.
mp3flac skrev:Tangband skrev:Michael skrev:Verkar ju hel tokigt att dra lågnivåkablarna precis intill utgångsspolarna! Och inkommande 230 är inklämda mellan kondingar och plåtbitar (med eventuella vassa kanter).
...Nej tack.
//Michael
Menar du att NAD är bättre på att göra det mer rätt ?
Här har ni bilder på NAD C 298 med Eigentakt modul.
petersteindl skrev:Den undre apparaten går fetbort. Vad jag förstår går nätsladdar dikt an mot chassit och nätkablarna är inte ens dubbelisolerat.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Den undre apparaten går fetbort. Vad jag förstår går nätsladdar dikt an mot chassit och nätkablarna är inte ens dubbelisolerat.
Mvh
Peter
jonasp skrev:petersteindl skrev:Den undre apparaten går fetbort. Vad jag förstår går nätsladdar dikt an mot chassit och nätkablarna är inte ens dubbelisolerat.
Mvh
Peter
Medhåll: och så fejkflänsen på ena sidan!!!’
Mvh
Peter
STDI skrev:jonasp skrev:petersteindl skrev:Den undre apparaten går fetbort. Vad jag förstår går nätsladdar dikt an mot chassit och nätkablarna är inte ens dubbelisolerat.
Mvh
Peter
Medhåll: och så fejkflänsen på ena sidan!!!’
Är chassit kanske i plast? Njae, det ser inte så ut. Men hade det spelat någon roll?
avr7000 skrev:Nu har jag handlat ett Purifi EVAL1 kit för att testa o jämföra lite mot NC400 och de andra.
avr7000 skrev:Nu har jag handlat ett Purifi EVAL1 kit för att testa o jämföra lite mot NC400 och de andra.
Strmbrg skrev:Fråga från en oinsatt:
Varför är det angeläget att åstadkomma välljud med just klass-D-teknik?
Varför inte bara välja den teknik - helt oavsett vilken - som ger önskad grad av välljud?
mp3flac skrev:Strmbrg skrev:Fråga från en oinsatt:
Varför inte bara välja den teknik - helt oavsett vilken - som ger önskad grad av välljud?
Kan ge dig min tanke om Klass D och några argument.
1. Alltid skoj och utforska ny teknik.
2. Låg strömförbrukning.
3. Liten värmeutveckling.
4. Nyfikenhet på vart går gränsen för välljud är.
5. Små fina kort. Oftast.
6. Lämpliga för DIY.
Strmbrg skrev:mp3flac skrev:Strmbrg skrev:Fråga från en oinsatt:
2. Låg strömförbrukning.
6. Lämpliga för DIY.
Tack!
Ja, sådant kan vara kul och intressant. Åtminstone om man är kompetent nog att förstå sig på det.
mp3flac skrev:...
Man lär av alla misstag. Du ligger ju också i framkant när det gäller att testa prylar. Tänker på din fina strömrenare.
Strmbrg skrev:Fråga från en oinsatt:
mp3flac skrev:Strmbrg skrev:Fråga från en oinsatt:
2. Låg strömförbrukning.
6. Lämpliga för DIY.
Strmbrg skrev:Okay, en lite luddig tilläggsfråga då:
Om vi bortser från verkningsgrads- och kostnadsvinsterna.
Och om vi dessutom bortser från kuligheten med ny teknik.
Och utöver det lägger jämförelsen mellan D och A/B på "hold".
Hur skulle ni ljudmässigt kommentera klass D relaterat till klass A?
Strmbrg skrev:Hur skulle ni ljudmässigt kommentera klass D relaterat till klass A?
jonasp skrev:Purifi-kortets bottenplatta ska anbringas mot kylflänsen för att den ska göra någon nytta - se NADen på bilderna ovan. På audiophonics sitter ju bottenplattan monterad mot apparatens golv, då blir kylflänsen tämligen meningslös. Alernativet är att montera med en mycket kraftig 90-graders vinkel. Men bättre är att sätta komponenterna som blir varma direkt mot kylflänsen. Det görs inte heller i NADen, men hela ytan på bottenplattan har åtminstone kontakt med flänsen.
Nattlorden skrev:Strmbrg skrev:Hur skulle ni ljudmässigt kommentera klass D relaterat till klass A?
Ingen aning, klass A är så dumt att det har gått bort som slutstegprincip för min del från dag 1.
Strmbrg skrev:Nattlorden skrev:Strmbrg skrev:Hur skulle ni ljudmässigt kommentera klass D relaterat till klass A?
Ingen aning, klass A är så dumt att det har gått bort som slutstegprincip för min del från dag 1.
Innan du ens lyssnade på det?
Nattlorden skrev:Strmbrg skrev:Nattlorden skrev:
Innan du ens lyssnade på det?
Varför skulle jag lyssna på något som är så dumt att jag aldrig skulle vilja ha det?
( Däremot om man gör något i stil med Bob Carvers "tracking downconverter", så kan man ju självklart köra sluttrissorna i klass-A. )
Strmbrg skrev:Du har kanske rätt. Det är nog jättedumt.
Nattlorden skrev:Strmbrg skrev:Du har kanske rätt. Det är nog jättedumt.
Ja, om man inte integrerar den i varmvattenberedaren.
Strmbrg skrev:Nattlorden skrev:Strmbrg skrev:Du har kanske rätt. Det är nog jättedumt.
Ja, du tänker på värmeutvecklingen.
Den jag har ägt blev knappt ens fesljummen. Den nya som är på gång tror jag ungefär samma lika utifrån de effektförbrukningsuppgifter som framgår.
Nu är det förvisso även fes-uteffekt på de jag talar om.
Nattlorden skrev:Strmbrg skrev:Nattlorden skrev:
Ja, du tänker på värmeutvecklingen.
Den jag har ägt blev knappt ens fesljummen. Den nya som är på gång tror jag ungefär samma lika utifrån de effektförbrukningsuppgifter som framgår.
Nu är det förvisso även fes-uteffekt på de jag talar om.
Precis - den peakade väl inte i halva kW eller så...
radelius skrev:Väntar med spänning Baffel. Själv har klass A gått bort pga värmeutveckling.
Sedan är det j-gt svårt att kora segrare beroende på klass, det finns skit och det finns bra saker på alla fronter. Dvs det är inte bra eller dåmigt bara för att det är en viss klass av förstärkare
rajapruk skrev:Coolt
SMPS1200A400 går ganska varm, inte så coolt. Försök montera den för bästa värmeavledning är mitt tips. Låta den stora kylflänsen vara i kontakt med chassie av aluminium så mycket det går är nog bra (så länge alla elsäkerhetskrav uppfylls).
rajapruk skrev:Jag har hört om en del livslängdsproblem på just SMPS1200, men tror att Hypex ändrat något på den sedan dess. Jag hade själv 3st för länge sedan, varav en började bete sig konstigt efter 1 år ungefär.
Ju mer värme man leder bort från den desto längre livslängd borde man få ut av den.
Jag har framfört till Bruno Putzeys önskemål om en kall/energieffektiv SMPS. Speciellt på tomgång. Annars tappar man liksom vitsen med klass-d... Hoppas Purifi kan hitta på en sådan.
rajapruk skrev:Nu finns fina alu-lådor till purifi eval-kittet:
https://www.ghentaudio.com/kit/purifi-eval1-se.html

pLudio skrev:Om ni saknar lite distortion när ni byggt era slutsteg så kan ni låta er inspireras av https://atm-audio.com/input-buffer-for- ... rg-nutube/.
gflar skrev:pLudio skrev:Om ni saknar lite distortion när ni byggt era slutsteg så kan ni låta er inspireras av https://atm-audio.com/input-buffer-for- ... rg-nutube/.
Jag har byggt denna, framtagen av Nelson Pass.
https://diyaudiostore.com/collections/b ... 9217802274
https://www.diyaudio.com/forums/pass-la ... riode.html
gflar skrev:Om någon vill prova kan jag låna ut den.
Med vänlig hälsning
Peter
Michael skrev:
Såg något annat som jag tycker var imponerande. En RCA-XLR kabel där det klart och tydligt framgår hur den är kopplad och den är kopplad på rätt sätt.
[ Bild ]
Verkar fin och bra. Dock verkar de ha en mening som kommit fel. Jorden ansluts inte först/sist med den RCA-kontakten.
//Michael

zten skrev:Snyggt!
Spännande och kul att höra dina synpunkter på de olika nätdelarna, om det är skillnad mellan linjär och swithsad, och på vilket sätt du upplever skillnaden, jag får hem Gheht lådan för eval1 och nätdel till jul, blir några trevliga timmars pill. Vad kommer du använda för förförstärkare?
zten skrev:Snyggt!
Spännande och kul att höra dina synpunkter på de olika nätdelarna, om det är skillnad mellan linjär och swithsad, och på vilket sätt du upplever skillnaden, jag får hem Gheht lådan för eval1 och nätdel till jul, blir några trevliga timmars pill. Vad kommer du använda för förförstärkare?
avr7000 skrev:...
Jag har även nyligen byggt några Hypex UcD180 HG HxR med linjär nätdel som låter riktigt bra! de har inte heller det där nästan onaturliga järngreppet i basen utan låter mer som en riktigt bra vanlig förstärkare.
Fanfaktiskt skrev:avr7000 skrev:...
Jag har även nyligen byggt några Hypex UcD180 HG HxR med linjär nätdel som låter riktigt bra! de har inte heller det där nästan onaturliga järngreppet i basen utan låter mer som en riktigt bra vanlig förstärkare.
Beror det "onaturliga järngreppet" på den switchande nätdelen? Hur upplever du Icepower vs Hypex i basen?
avr7000 skrev:
Jag är också spänd på att höra om det är någon skillnad på ljudet med olika nätdelar...
pLudio skrev:Mätningar på NAD C298; https://www.soundstagenetwork.com/index ... Itemid=154
gflar skrev:pLudio skrev:Mätningar på NAD C298; https://www.soundstagenetwork.com/index ... Itemid=154
Oj! Det där är framtiden.
pLudio skrev:gflar skrev:pLudio skrev:Mätningar på NAD C298; https://www.soundstagenetwork.com/index ... Itemid=154
Oj! Det där är framtiden.
Visst är det.Spoiler:Visa
Michael skrev:Vad är dBrA? Tänker främst på sista kurvan i länken ovan.
PS. Hade varit intressant med en vanlig oscilloscope bild på utsignal (utan insignal).
//Michael
Tangband skrev:Som jämförelse har Tpa 32xx/3118 chipen väl betydligt lägre störnivå vid dessa frekvenser, vilket Amirm redan visat.
pLudio skrev:Tangband skrev:Som jämförelse har Tpa 32xx/3118 chipen väl betydligt lägre störnivå vid dessa frekvenser, vilket Amirm redan visat.
Han mäter inte klass D till 2 MHz utan bara till 20 kHz så det tror jag inte han visat.
Michael skrev:Vad är dBrA? Tänker främst på sista kurvan i länken ovan.
PS. Hade varit intressant med en vanlig oscilloscope bild på utsignal (utan insignal).
//Michael
Morello skrev:Michael skrev:Vad är dBrA? Tänker främst på sista kurvan i länken ovan.
//Michael
r=relativt förinställd referensnivå i Audio Precision-mjukvaran.
A=A-vägt.
Solveit skrev:pLudio skrev:Tangband skrev:Som jämförelse har Tpa 32xx/3118 chipen väl betydligt lägre störnivå vid dessa frekvenser, vilket Amirm redan visat.
Han mäter inte klass D till 2 MHz utan bara till 20 kHz så det tror jag inte han visat.
Är det mätbart/hörbart i en högtalare som inte kan spela över 20khz där inte ens öronen räcker till?
pLudio skrev:Tangband skrev:Som jämförelse har Tpa 32xx/3118 chipen väl betydligt lägre störnivå vid dessa frekvenser, vilket Amirm redan visat.
Tangband skrev:pLudio skrev:Tangband skrev:Som jämförelse har Tpa 32xx/3118 chipen väl betydligt lägre störnivå vid dessa frekvenser, vilket Amirm redan visat.
Jo det har han visat .
Se jämförelsen med Allos tpa3118 .
pLudio skrev:Tangband skrev:pLudio skrev:Han mäter inte klass D till 2 MHz utan bara till 20 kHz så det tror jag inte han visat.
Jo det har han visat .
Se jämförelsen med Allos tpa3118 .
Det var ju bra att han mäter det ibland i alla fall, dock mäter den sämre i det hörbara området.
Morello skrev:r=relativt förinställd referensnivå i Audio Precision-mjukvaran.
A=A-vägt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster