Moderator: Redaktörer
lennartj skrev:Vad har jag för nytta av en sådan?
Anvädarinterfacet till Roon verkar trevligt och MQA är spännande, om det blir något av det.
En nyare DAC som jag är nyfiken på är Mytek Brooklyn+ som verkar kunna allt,
men den har kommit i ännu en version med inbyggd Streamer.
https://mytekdigital.com/hifi/products/brooklyn-bridge/
Vad tillför den som jag inte kan göra med min USB-anslutna PC till min nuvarande DAC?
Tangband skrev:lennartj skrev:Vad har jag för nytta av en sådan?
Anvädarinterfacet till Roon verkar trevligt och MQA är spännande, om det blir något av det.
Vad tillför den som jag inte kan göra med min USB-anslutna PC till min nuvarande DAC?
En bra streamer revolutionerar ditt musiklyssnande pga användarvänlighet.
goat76 skrev:Jag förstår inte riktigt varför folk ifrågasätter om en streamer behövs eller ej då det fungerar ”lika bra” med en dator?
En streamer är i likhet med en CD-spelare en dedikerad maskin för uppspelning av musik, enda skillnaden är att musiken inte ligger på ett fysiskt format.
Varför har man en CD-spelare då det går att spela upp CD-skivor från en dator förutsatt att den har den hårdvaran, det är egentligen samma fråga.
En streamer passar likt en CD-spelare in bättre bland resterande HIFI-utrustning i hyllan, den tar inte tid att starta upp och den har inga egenljud i form av fläktar eller andra mekaniska ljud. Den är byggd och utvecklad endast för att spela upp musik och passar alla nästan oavsett tekniskt kunnande, sätt igång förstärkaren och tryck på play-knappen så spelas musiken upp.
En streamer är den rakaste övergången från att lyssna på skivor från en CD-spelare, det är bara formatet som bytts ut, inget mystiskt alls.
Belker skrev:Tangband skrev:lennartj skrev:Vad har jag för nytta av en sådan?
En bra streamer revolutionerar ditt musiklyssnande pga användarvänlighet.
Men lennartj har redan en dator som kan köra Roon. Finns mig veterligen ingen streamer som är lika användarvänlig och stabil som Roon.
Belker skrev:Stöd för Roon, ja, men kör den core? Annars måste du ju ändå ha en dator och då kan den lika gärna fungera som streamer med. Fläktlös, ssd och alltid på - en streamer helt enkelt!
goat76 skrev:Belker skrev:Stöd för Roon, ja, men kör den core? Annars måste du ju ändå ha en dator och då kan den lika gärna fungera som streamer med. Fläktlös, ssd och alltid på - en streamer helt enkelt!
Kan inte Roon Core ligga på en NAS?
Ja det fungerar att köra en vanlig dator som streamer i samma bemärkelse som det går att använda densamma som CD-spelare, det går att ha den påslagen hela tiden och det går att köra den fläktlös och installera SSD.
Men man kan även välja att köra på en dedikerad streamer istället som redan från start är optimerad för streaming och detta bör nog tilltala audiofiler bättre. Så jag säger det igen, en streamer är nutidens ”CD-spelare”.
Brooklyn Bridge is identical to Brooklyn DAC+ in terms of audio circuits and performance but has the addition of a built-in Network Streamer. AES/EBU digital input is replaced with an ethernet network connector, a WiFi antena and a USB port for external music hard drive. Just add a tablet (ipad or android) for complete music system to stream Tidal MQA, Qobuz Hi-Res or other streaming services or play local files connected to Brooklyn Bridge USB port. Roon requires additional Roon Core. Like in the Brooklyn DAC+ there is line and phono analog preamplifier and a reference headphone amplifier.
goat76 skrev:Belker skrev:Stöd för Roon, ja, men kör den core? Annars måste du ju ändå ha en dator och då kan den lika gärna fungera som streamer med. Fläktlös, ssd och alltid på - en streamer helt enkelt!
Ja det fungerar att köra en vanlig dator som streamer i samma bemärkelse som det går att använda densamma som CD-spelare, det går att ha den påslagen hela tiden och det går att köra den fläktlös och installera SSD.
Men man kan även välja att köra på en dedikerad streamer istället som redan från start är optimerad för streaming och detta bör nog tilltala audiofiler bättre. Så jag säger det igen, en streamer är nutidens ”CD-spelare”.
Belker skrev:goat76 skrev:Belker skrev:Stöd för Roon, ja, men kör den core? Annars måste du ju ändå ha en dator och då kan den lika gärna fungera som streamer med. Fläktlös, ssd och alltid på - en streamer helt enkelt!
För mig är det så här: Ska man streama ska man ha Roon. Det ger bäst användbarhet, kontroll över ljudkvalitet och allmän feelgood. För att köra Roon behövs en dator av något slag. Om man har en dator igång i systemet behövs ingen extra streamer (också dator fast för klen för Roon). Ergo, streamer är onödigt alternativt undermåligt (men plug’n’play för dem som inte vill ha en dator igång). Användargränssnitt ligger i alla alternativ på lös skärm. Att bläddra igenom en skivsamling på en streamerdisplay är otänkbart. Allt förutsatt extern USB-DAC. En Roon enpoint DAC kan vara motiverat. Är det en streamer? Vattendelaren här är alltså om man vill ha Roon eller nöjer sig med sig med enklare streamermjukvara.
Sen tycker jag jämförelsen med dator som cd-spelare haltar. Möjligtvis om man skulle kalla datorn för transport till extern dac.
lennartj skrev:Om jag satsar på Roon, vad är då uppgiften för en end-point?
1.Är det att ta emot en tilldelad dataström från core?
2.Vad kan en endpoint vara, en eller ett par Teenage Engineering OD11-högtalare?
3.Jag läste någonstans att Roon stöder AirPlay, då borde det väl vara okomplicerat att spela upp t.ex. flac-filer med 24/96?
4.Går det lika bra med en DSD256?
5.Görs formatomvandlingen i core då?
6.Jag börjar ana att att en roon endpint kan vara olika saker t.ex. en DAC
7.Om jag har en Raspberry Pie, vad är minimifunktionaliteten för att den ska vara en endpoint ?
lennartj skrev:Vad har jag för nytta av en sådan?
Belker skrev:Men lennartj har redan en dator som kan köra Roon. Finns mig veterligen ingen streamer som är lika användarvänlig och stabil som Roon.
goat76 skrev:Linn har fullt integrerat stöd för Roon i sina streamers, vilket många andra streamers säkerligen också har.
Belker skrev:Stöd för Roon, ja, men kör den core? Annars måste du ju ändå ha en dator och då kan den lika gärna fungera som streamer med.
Belker skrev:@goat76, när jag säger att allt-i-ett streamer är undermåligt jämfört med en Roonlösning talar jag om användarupplevelsen av mjukvaran. Ofta handlar det dessutom om traditionella hififöretag som plötsligt fått mjukvaruutveckling i knät av aldrig tidigare skådad magnitud. Proprietära lösningar som supportas hur länge? Till nästa streamermodell släpps?
Belker skrev:@goat76, när jag säger att allt-i-ett streamer är undermåligt jämfört med en Roonlösning talar jag om användarupplevelsen av mjukvaran. Ofta handlar det dessutom om traditionella hififöretag som plötsligt fått mjukvaruutveckling i knät av aldrig tidigare skådad magnitud. Proprietära lösningar som supportas hur länge? Till nästa streamermodell släpps?
goat76 skrev:Jag förstår inte riktigt varför folk ifrågasätter om en streamer behövs eller ej då det fungerar ”lika bra” med en dator?
En streamer är i likhet med en CD-spelare en dedikerad maskin för uppspelning av musik, enda skillnaden är att musiken inte ligger på ett fysiskt format.
Varför har man en CD-spelare då det går att spela upp CD-skivor från en dator förutsatt att den har den hårdvaran, det är egentligen samma fråga.
En streamer passar likt en CD-spelare in bättre bland resterande HIFI-utrustning i hyllan, den tar inte tid att starta upp och den har inga egenljud i form av fläktar eller andra mekaniska ljud. Den är byggd och utvecklad endast för att spela upp musik och passar alla nästan oavsett tekniskt kunnande, sätt igång förstärkaren och tryck på play-knappen så spelas musiken upp.
En streamer är den rakaste övergången från att lyssna på skivor från en CD-spelare, det är bara formatet som bytts ut, inget mystiskt alls.
hifikg skrev:goat76 skrev:Jag förstår inte riktigt varför folk ifrågasätter om en streamer behövs eller ej då det fungerar ”lika bra” med en dator?
Man behöver ingen CD-spelare om man har en dator med fungerande CD-läsare, förutsatt att man har en extern DAC. Annars kan man tänka sig att en bra CD-spelare har en mer avancerad DAC än en dator, men så länge man bara använder den som transport kvittar det helt. Det enda jag gör utöver att trycka på play är att starta iTunes emellanåt, för det mesta står det standby då musikdatorn inte används till så mycket annat. Med datorn får jag en stor skärm som visar vad som spelas. Om jag vill. Annars släcker jag ner den och styr den med telefon eller padda. Trådlösa kopplingar tror jag inte alls på (förutom för styrning då), så min hårddisk är fast ansluten till datorn.
Belker skrev:Med fullt integrerad streamer menar jag såklart i det här fallet stand alone streamers som inte kör Roon, annars blir ju hela mitt resonemang helt ologiskt.
Att biffa upp NASen till att köra core kan man ju roa sig med, men vips har man ju då en dator som man bara behöver en DAC eller enkel endpoint till. Inte en Linnbrandad dator för sinnessjuka pengar.
goat76 skrev:hifikg skrev:goat76 skrev:Jag förstår inte riktigt varför folk ifrågasätter om en streamer behövs eller ej då det fungerar ”lika bra” med en dator?
Man behöver ingen CD-spelare om man har en dator med fungerande CD-läsare, förutsatt att man har en extern DAC. Annars kan man tänka sig att en bra CD-spelare har en mer avancerad DAC än en dator, men så länge man bara använder den som transport kvittar det helt. Det enda jag gör utöver att trycka på play är att starta iTunes emellanåt, för det mesta står det standby då musikdatorn inte används till så mycket annat. Med datorn får jag en stor skärm som visar vad som spelas. Om jag vill. Annars släcker jag ner den och styr den med telefon eller padda. Trådlösa kopplingar tror jag inte alls på (förutom för styrning då), så min hårddisk är fast ansluten till datorn.
Gör du så då?
Använder du din dator för uppspelning av CD?
goat76 skrev:Belker skrev:Med fullt integrerad streamer menar jag såklart i det här fallet stand alone streamers som inte kör Roon, annars blir ju hela mitt resonemang helt ologiskt.
Att biffa upp NASen till att köra core kan man ju roa sig med, men vips har man ju då en dator som man bara behöver en DAC eller enkel endpoint till. Inte en Linnbrandad dator för sinnessjuka pengar.
Precis, ditt resonemang blir helt ologiskt vilket jag i mitt förra inlägg försökte påpeka.![]()
Harryup skrev:lennartj skrev:Om jag satsar på Roon, vad är då uppgiften för en end-point?
2.Vad kan en endpoint vara, en eller ett par Teenage Engineering OD11-högtalare?
3.Jag läste någonstans att Roon stöder AirPlay, då borde det väl vara okomplicerat att spela upp t.ex. flac-filer med 24/96?
7.Om jag har en Raspberry Pie, vad är minimifunktionaliteten för att den ska vara en endpoint ?
edit mina siffror.
1. Endpointen är den som man skickar musiken till för att spelas upp. På gammalt språk skulle man kalla den för klient.
2. Om de kan spela upp t.ex. via AirPlay ja.
3. Roon kan spela flacfiler med högre upplösning än så men har ingen med AirPlay att göra. Roon använder något som heter RAAT istället mellan en klient och server om klienten stödjer det.
4. Vet inte men det finns en gratis provperiod så testa. Men det beror på vad dacen klarar också.
5. Ja, vilket gör att man inte per automatik kan förutsätta att en klen NAS kan göra det utan problem.
Men beroende på klient så kan man skicka DSD till klienten eller inte.
6. EN endpoint kan inte vara en DAC men väl en DAC med ethernetuttag så att den kan kommunicera på något sätt.
7. Ingen aning.
Kan ju vara så att något av svaren idag kan hanteras på flera sätt än vad jag känner till då Roon utvecklas hela tiden. Men när det gäller format så klarar serverdelen det mesta men endpointen måste också klara samma format annars så får man konvertera innan endpointen.
/Harryup
Belker skrev:goat76 skrev:Belker skrev:Med fullt integrerad streamer menar jag såklart i det här fallet stand alone streamers som inte kör Roon, annars blir ju hela mitt resonemang helt ologiskt.
Precis, ditt resonemang blir helt ologiskt vilket jag i mitt förra inlägg försökte påpeka.![]()
Du tar tar inte det som en indikation på att du missförstått vad jag skriver? Istället tar du det som ytterligare argument att jag har fel. Jag känner inte igen dig här, goat76. Du brukar vara en resonabel person.
lennartj skrev:Harryup skrev:lennartj skrev:Om jag satsar på Roon, vad är då uppgiften för en end-point?
edit mina siffror.
1. Endpointen är den som man skickar musiken till för att spelas upp. På gammalt språk skulle man kalla den för klient.
2. Om de kan spela upp t.ex. via AirPlay ja.
3. Roon kan spela flacfiler med högre upplösning än så men har ingen med AirPlay att göra. Roon använder något som heter RAAT istället mellan en klient och server om klienten stödjer det.
4. Vet inte men det finns en gratis provperiod så testa. Men det beror på vad dacen klarar också.
5. Ja, vilket gör att man inte per automatik kan förutsätta att en klen NAS kan göra det utan problem.
Men beroende på klient så kan man skicka DSD till klienten eller inte.
6. EN endpoint kan inte vara en DAC men väl en DAC med ethernetuttag så att den kan kommunicera på något sätt.
7. Ingen aning.
Kan ju vara så att något av svaren idag kan hanteras på flera sätt än vad jag känner till då Roon utvecklas hela tiden. Men när det gäller format så klarar serverdelen det mesta men endpointen måste också klara samma format annars så får man konvertera innan endpointen.
/Harryup
1. Kan man säga att en Roon endpoint motsvarar Renderaren i en UPnP/DLNA miljö?
5. Min NAS har Intel® Celeron® N3150 quad-core 1.6 GHz processor (burst up to 2.08 GHz) med 8 GB RAM.
Det kanske är i klenaste laget för att konvertera DSD till PCM i realtid?
6. Kan en Raspberry Pie tillsammans med en DAC utgöra en endpoint där "pajen" i princip är en interfacekonverterare från Ethernet till DAC'ens USB-ingång? Det verkar vara betydligt billigare än att hitta en kvalitets-DAC med egen Ethernetanslutning. En Mytek Brooklyn + utan Ethernetanslutning kostar ca. 22.000 SEK, medan Mytek Brooklyn Bridge med Etheretanslutning kostar ca. 30.000 SEK.
Någon frågade mig om jag spelar CD från datorn, svaret är nej, de spelar jag i min (ännu fullt fungerande) Oppo BDP-95.
Jag har nog rippat ett 50-tal CD med EAC, men det är så jobbigt att skriva in allt metadata själv, för som sagt, jag gillar obskyr musik och de finns oftast inte inte i några databaser på nätet, eller så är det felaktigheter eller felskrivningar av personer som inte kan språket.
Ja har nog fler motfrågor och svar att följa upp ovan, men nu måste jag packa ihop för att spela in en körkonsert.
Belker skrev:@goat76, kanske är det så att jag uppfattade lennartjs fråga som mer allmän och öppen än du. Jag tolkade det inte alls som att det var bestämt att Roon skulle ingå i konceptet. Jag ville understryka att det bör det och att han är på rätt spår, särskilt om han också vill kontrollera OD11. Jag ville varna för stand alone hittepåmjukvara inbäddade i alltiettstreamers. Och, igen, kör man Roon har man redan en dator någonstans i systemet, så då kan den lika gärna användas som transport.
lennartj skrev:Belker skrev:@goat76, kanske är det så att jag uppfattade lennartjs fråga som mer allmän och öppen än du. Jag tolkade det inte alls som att det var bestämt att Roon skulle ingå i konceptet. Jag ville understryka att det bör det och att han är på rätt spår, särskilt om han också vill kontrollera OD11. Jag ville varna för stand alone hittepåmjukvara inbäddade i alltiettstreamers. Och, igen, kör man Roon har man redan en dator någonstans i systemet, så då kan den lika gärna användas som transport.
Nu ska vi vara snälla och inte tjafsa. Eftersom det är min tråd tar jag på mig domarperuken och konstaterar att Belker har rätt.
Läs vad jag skriver, "Vad är en streamer"? det är en vidöppen fråga som jag fortfarande inte tycker att har fått ett entydigt svar.
Det kanske inte inns bara en förklaring utan det beror på vilken miljö vi rör oss i Roon, DLNA/UPnP eller någon annan?
Kul att så många olika skribenter har nappat.
Jag kan redan nu avslöja vilken fråga som kommer därnäst.
Vad behöver jag för utrustning för att kunna lyssna på SR Play på mina OD11 i sovrummet och enkelt kunna växla mellan P1, P2 och P4?
lennartj skrev:Det är uppenbarligen dags att påminna alla respondenter om att jag använder Android-telefon, f.n. en Sony XZs med OS 8.0.0 och Lenovo Thinpads med W10. Spotify Connect är för närvarande det enda som fungerar ihop mellan Android och OD11.
Tangband skrev:lennartj skrev:Det är uppenbarligen dags att påminna alla respondenter om att jag använder Android-telefon, f.n. en Sony XZs med OS 8.0.0 och Lenovo Thinpads med W10. Spotify Connect är för närvarande det enda som fungerar ihop mellan Android och OD11.
Ja, de där androidgrejorna är ju tyvärr inte riktade till hifientusiaster.
Jag råder dig att inte koppla SR play via tex bluetooth från din android till dina OD11. Det blir dubbla komprimeringsalgoritmer, kaka på kaka= jättedåligt.
Ska du köra från SR radio appen och få så bra kvalitet som möjlig- byt telefon. En begagnad iPhone 6 kostar 1000:-.
Det är troligen det bästa, billigaste och bekvämaste rådet om du behöver spela SR play via AirPlay specifikt till OD11.
Tangband skrev:Ja, de där androidgrejorna är ju tyvärr inte riktade till hifientusiaster.
Jag råder dig att inte koppla SR play via tex bluetooth från din android till dina OD11. Det blir dubbla komprimeringsalgoritmer, kaka på kaka= jättedåligt.
Tell skrev:Tangband skrev:Ja, de där androidgrejorna är ju tyvärr inte riktade till hifientusiaster.
Och i en annan tråd påstår du att PC inte är riktade till hifientusiaster. Du drar väldigt mycket under en o samma kam vilket är väldigt dumt. Som jag skrev i den andra tråden så är det bara koppla in en valfri DAC i windows-datorn o du har finfint ljud ut, och i Android-världen så finns det väääldigt många olika maniker. Så visst att det diffar lite, men generellt sett så är dom inte dåliga. Och köper man t ex en LG V30 (går nog att hitta beggat för inte så mycket) och man har deras "32bit quad DAC" med finfint ljud.
Men själv skulle jag faktiskt rekommendera att köra ljudet genom blåtant. Sonyn som Lennart kör med har ju stöd för APTX vilket ändå räcker längre än vad man kan tro. Eventuell kaskadkodning vid sådär hög bitrate borde inte påverka så mycket. Dock vet jag inte vilken OD-11 du kör med Lennart, men har du en äldre som inte stöder ljud via blåtand så kan du köpa en finare blåtands-mottagare på kanske Classes eller hos Kjell och sen köra in den i RCA-igången på dina högtalare
Tangband skrev:Tell, nu pratar du blåtand och därmed low-fi. Visst kan det duga som bakgrundsmusik men jag vill nog inte kalla det för hifi. I android-telefoner saknas möjlighet till AirPlay utan man måste köra med skräpkvalitet från blåtand. Det duger inte.
Däremot finns det säkert vissa Androidtelefoner som ger (nåja) nästan samma ljudkvalitet som apples telefoner via hörlursutgången men det hjälper ju inte lennartj.
Windows är jag allergisk mot eftersom det historiskt ibland medfört att bitkorrekta players helt plötsligt inte längre var det, att Windows plötsligt infört uppsampling på allt material ( som bla Svante visat här, hur dåligt det var implementerat ) och andra fel.
JAG skulle inte lita på en windowsmaskin att sköta ljudkvaliteten till en dac eftersom de gång på gång visat att de skiter fullständigt i ljud. Du måste köra tredjepartsprogram för att vara någorlunda säker om du använder en Windows-dator som transport.
Det enda sättet som jag ser det är att som streamer använda en spelare som har ett annat format, eller är helt fristående-om man ska vara helt säker på att det är bitkorrekt efter Windows update.
Har du inte läst tråden vad archimago kom fram till vid internets största blindtest genom tiderna ? Jag tror det är ingen slump att datorn med ett rätt påkostat ljudkort lät sämst.
lennartj skrev:Kommunikationsgränssnittet heter Bluetooth på alla språk, även om Harald Blåtand var en berest viking.
Jag tror Tangband inte är fullt medveten om hur mycket ljudkvaliteten har förbättrats från mediokra Bluetooth 2.0
till 4.0 och högre. Min Sony Xperia XZx har Bluetooth 4.2 fast det hjälper ju inte om OD11 använder ett äldre chipset.
Jag vet inte vad som sitter i dem. Nu är jag för trött för att plöja nedanstående och relaterade dokument.
https://www.amarinfotech.com/differences-comparisons-bluetooth-5-vs-4-2.html
lennartj skrev:Kommunikationsgränssnittet heter Bluetooth på alla språk, även om Harald Blåtand var en berest viking.
Jag tror Tangband inte är fullt medveten om hur mycket ljudkvaliteten har förbättrats från mediokra Bluetooth 2.0
till 4.0 och högre. Min Sony Xperia XZx har Bluetooth 4.2 fast det hjälper ju inte om OD11 använder ett äldre chipset.
Jag vet inte vad som sitter i dem. Nu är jag för trött för att plöja nedanstående och relaterade dokument.
Tangband skrev:lennartj skrev:Kommunikationsgränssnittet heter Bluetooth på alla språk, även om Harald Blåtand var en berest viking.
Bluetooth är ändå sämre än AirPlay. Det är inte bitkorrekt för CD-material. Och som jag skrev tidigare- dubbla komprimeringsartefakter som det blir då man seriekopplar två bitreducerade system efter varandra är väldigt tråkigt.![]()
Då låter det mer än dubbelt så illa.
Om det som Tell skrev stämmer däremot- att det kan köras AirPlay via tredjepartsprogram i Androiden så är nog det det bästa alternativet.
Tangband skrev:Jag anser att bluetooth öht inte har med hifi att göra. Och seriekoppling blir riktigt dåligt av komprimerande system, något som Tell inte verkar kännas vid. Lämnar därför diskussionen här.
Om Lennarj vill ha optimal prestanda från sina OD11 så bör han inte använda bluetooth.
Tangband skrev:Om Lennarj vill ha optimal prestanda från sina OD11 så bör han inte använda bluetooth.
lennartj skrev:Tangband skrev:Om Lennarj vill ha optimal prestanda från sina OD11 så bör han inte använda bluetooth.
Det spelar ingen roll för jag söker inte optimal prestanda från mina OD11, det räcker att de låter betydligt bättre än min
Philips Fidelio AS351 Androiddocka som endast har stöd för Bluetooth 2.1 .
[ Bild ]
Det är inte likt mig att göra så förhastade köp som av OD11
goat76 skrev:Dewpo, vad består ditt system av, visst kör du med NAS?
goat76 skrev:Om man får tillåtelse av lennartj att gå lite djupare i ämnet än att bara svara på trådens rubrik?![]()
Fungerar det bra tror ni att köra Roon Core på en QNAP TS653A NAS med 4-kärnig Intel-processor och 8 GB RAM samtidigt som musikfilerna som spelas ligger på samma NAS?
goat76 skrev:Om man får tillåtelse av lennartj att gå lite djupare i ämnet än att bara svara på trådens rubrik?![]()
Fungerar det bra tror ni att köra Roon Core på en QNAP TS653A NAS med 4-kärnig Intel-processor och 8 GB RAM samtidigt som musikfilerna som spelas ligger på samma NAS?
Tangband skrev:Jag rekommenderar fortfarande en begagnad iPhone 6 , alt en begagnad iPad - om du bara tänker köra via AirPlay och SR appen eller Spotify. Prisklass omkring 1000:-.
Funkar perfekt utan krångel och du slipper oroa dig för ev uppsampling.
Dessa Apple-produkter kan även spela direkt från NAS och köra samt konvertera FLAC med programmet mcconnect. Det fungerar också väldigt stabilt. Så körde jag med hjälp av en AirPort express under den tid jag letade streamers efter att min naimspelare gått sönder. Det lät förvånansvärt bra och det tog ett tag innan jag hittade en spelare som lät en smula bättre och som kunde spela högupplöst musik.
petersteindl skrev:Tangband skrev:Jag rekommenderar fortfarande en begagnad iPhone 6 , alt en begagnad iPad - om du bara tänker köra via AirPlay och SR appen eller Spotify. Prisklass omkring 1000:-.
Funkar perfekt utan krångel och du slipper oroa dig för ev uppsampling.
Dessa Apple-produkter kan även spela direkt från NAS och köra samt konvertera FLAC med programmet mcconnect. Det fungerar också väldigt stabilt. Så körde jag med hjälp av en AirPort express under den tid jag letade streamers efter att min naimspelare gått sönder. Det lät förvånansvärt bra och det tog ett tag innan jag hittade en spelare som lät en smula bättre och som kunde spela högupplöst musik.
Du skriver upsampling. Menar du egentligen sample rate conversion? De bör absolut inte förväxlas med varandra.
Johan_Lindroos skrev:Peter menar förstås egentligen ordet samplingsfrekvensomvandling och inget annat.
lennartj skrev:LTS testar grundligt Mytek Brooklyn Bridge i senaste MoLT (alltså nr.2/2019) - hela 14 sidor!
Den verkar leverera vad den ska och mer därtill, DACen kan drivas till klippning om man inte drar ner den digitala volymen någon dB.
Däremot har jag fortfarande inte fått en helt klar uppfattning om vad en streamer är och INTE är.
By music streamer, we mean a device that has the ability to play audio stored in another location. This location can be over the Internet, in the form of a streaming service like Spotify or Tidal, or an external hard drive.
lennartj skrev:LTS testar grundligt Mytek Brooklyn Bridge i senaste MoLT (alltså nr.2/2019) - hela 14 sidor!
Den verkar leverera vad den ska och mer därtill, DACen kan drivas till klippning om man inte drar ner den digitala volymen någon dB.
Däremot har jag fortfarande inte fått en helt klar uppfattning om vad en streamer är och INTE är.
Tangband skrev:lennartj skrev:LTS testar grundligt Mytek Brooklyn Bridge i senaste MoLT (alltså nr.2/2019) - hela 14 sidor!
Verkar vara bra. Men låter den bättre än Yamaha wxc50 eller en Rasberry Hifiberry för en tiondel av priset?
Var Mytek använd som Dac odetekterad i F/E testet ?
Var appen som styr allting användarvänlig ?
Mytek spelaren har balanserade utgångar och det skulle jag önska mig. Det är synd att den ( liksom yamahan ) inte har någon hdmi ingång .
juanth skrev:Tangband skrev:lennartj skrev:LTS testar grundligt Mytek Brooklyn Bridge i senaste MoLT (alltså nr.2/2019) - hela 14 sidor!
Verkar vara bra. Men låter den bättre än Yamaha wxc50 eller en Rasberry Hifiberry för en tiondel av priset?
Var Mytek använd som Dac odetekterad i F/E testet ?
Var appen som styr allting användarvänlig ?
Mytek spelaren har balanserade utgångar och det skulle jag önska mig. Det är synd att den ( liksom yamahan ) inte har någon hdmi ingång .
Om jag fick föreslå endast en person som borde vara medlem i LTS (och få hem MoLT) så är det du Tangband.
Tangband skrev:lennartj skrev:LTS testar grundligt Mytek Brooklyn Bridge i senaste MoLT (alltså nr.2/2019) - hela 14 sidor!
En streamer handlar om användarvänlighet. Det är opraktiskt med en dator i knäet med en massa sladdar. Det slipper du med en streamer, behöver inget Windows eller långsamma datoruppstarter, du kan styra allt trådlöst med en smartphone eller läsplatta.
En streamer är specialbyggd för att endast spela musik- du slipper popup-displayer med reklam som stör, och den låter ofta bättre än PC-lösningen med inbyggt ljudkort ( läs archimagos senaste blindtest )
hifikg skrev:Tangband skrev:lennartj skrev:LTS testar grundligt Mytek Brooklyn Bridge i senaste MoLT (alltså nr.2/2019) - hela 14 sidor!
En streamer handlar om användarvänlighet. Det är opraktiskt med en dator i knäet med en massa sladdar. Det slipper du med en streamer, behöver inget Windows eller långsamma datoruppstarter, du kan styra allt trådlöst med en smartphone eller läsplatta.
En streamer är specialbyggd för att endast spela musik- du slipper popup-displayer med reklam som stör, och den låter ofta bättre än PC-lösningen med inbyggt ljudkort ( läs archimagos senaste blindtest )
Hur styr du den bekväma och användarvänliga streamern då? Jag styr min med iPhone eller iPad som fjärrkontroll, sitter inte med datorn i knät och de enda sladdar som finns är en strömkabel och två USB-kablar. Numera måste jag ibland, tyvärr, börja använda min långa Biltema-usb-kabel igen eftersom någon tagit sig för att stjäla min musikdator.
Tangband skrev:hifikg skrev:Tangband skrev:
Hur styr du den bekväma och användarvänliga streamern då? Jag styr min med iPhone eller iPad som fjärrkontroll, sitter inte med datorn i knät och de enda sladdar som finns är en strömkabel och två USB-kablar. Numera måste jag ibland, tyvärr, börja använda min långa Biltema-usb-kabel igen eftersom någon tagit sig för att stjäla min musikdator.
Det fungerar säkert bra, men i en bra streamer har de även tänkt till lite med implementationen av volymkontroll .
En dator med USB till separat dac skickar ettor och nollor men hur vet du om volymkontrollen i digital form från datorn är tillräckligt bra ?
För att det ska kunna göras bra kanske den funktionen istället bör sitta inbyggd i den separata dacen ? Kanske rent av i själva dacchipet som tex Sabre förespråkar? Voilà: - en streamer
Tangband skrev:Apples digitala volymkontroller är säkert bra.
hifikg skrev:Tangband skrev:Apples digitala volymkontroller är säkert bra.
Jag hör ingen skillnad. På den tiden jag hade ett Krell-försteg som påstods ha en extremt bra volymkontroll hade jag tyvärr inte börjat med musik via datorn o jämförde aldrig. Med tanke på att Mac är en musikdator så skulle det inte förvåna mig om det mesta är bättre än allt annat. Kanske skulle jag klara mig på den inbyggda DAC-en också, men den hanterar inte 24/192 (tror jag). När jag hade inbrott stals bara datorn, DAC, slutsteg och högtalare fick vara kvar så jag gissar att tjuvarna är riktiga music-lovers med extremt fin kringutrustning (eller svaga armar)
lennartj skrev:Det känns tryggt att konstatera att mitt C2300 väl förtjänar sin plats som central punkt i anläggningen.
Att reglera volymen är ju huvuduppgiften för ett försteg medan det bara är en medskickad extrafunktion i DACen, som bara kostar en sjättedel av försteget.
Här tycker jag alltså att man får vad man betalar för.
Tangband skrev:Det ser ju trevligt ut detdär.
Om du är nöjd så fortsätt som du gör nu. Funktionellt kan du ju spela allt som en separat streamer kan. En streamer är bara en ersättare av en dator där man köper en pryl som ser snygg ut på stereobänken, slipper ha en dator igång ( därav användandet av NAS som vaknar direkt då man startar streamern ) och kan styra allt med tex en smartphone. Du behöver inget tangentbord. Köper du en iPad eller annan läsplatta så har du tangentbordet på den, i platt form![]()
Läsplattor ersätter böcker - och du kan även se skivomslagen direkt på läsplattan där du bara pekar med fingret på den skiva du vill spela. Du behöver inte ens lyfta blicken till nån dataskärm.
Streamern kan även spela direkt lagrade filer från en dator- som i det fallet kan stå i ett annat rum.
Kan vara bra om datorn surrar mycket.
Jämför med tex en Apple-tv. Den fungerar precis likadant som en streamer, fast för film. Istället för en iPad eller smartphone har du istället hela tv:n som kontrollskärm.
Egentligen klarar en dator med hdmi-kabel allt den kan göra, men inte lika smidigt.
Tangband skrev:Apples digitala volymkontroller är säkert bra.
lennartj skrev:Tangband skrev:Det ser ju trevligt ut detdär.
Om du är nöjd så fortsätt som du gör nu. Funktionellt kan du ju spela allt som en separat streamer kan. En streamer är bara en ersättare av en dator där man köper en pryl som ser snygg ut på stereobänken, slipper ha en dator igång ( därav användandet av NAS som vaknar direkt då man startar streamern ) och kan styra allt med tex en smartphone. Du behöver inget tangentbord. Köper du en iPad eller annan läsplatta så har du tangentbordet på den, i platt form![]()
Läsplattor ersätter böcker - och du kan även se skivomslagen direkt på läsplattan där du bara pekar med fingret på den skiva du vill spela. Du behöver inte ens lyfta blicken till nån dataskärm.
Streamern kan även spela direkt lagrade filer från en dator- som i det fallet kan stå i ett annat rum.
Kan vara bra om datorn surrar mycket.
Jämför med tex en Apple-tv. Den fungerar precis likadant som en streamer, fast för film. Istället för en iPad eller smartphone har du istället hela tv:n som kontrollskärm.
Egentligen klarar en dator med hdmi-kabel allt den kan göra, men inte lika smidigt.
Jag har HDMI-kabel från NASen till TVn och ett trådlöst tangentbord och får upp ett Windowsliknande interface på min QNAP.
Mit problem är egentligen att ingenting hänger ihop på något bekvämt sätt.
Virtuella tangentbord på smartphones och pekplattor är pest. Jag har numera för dålig precision i fingerrörelserna, jag måste skriva om och skriva om och skriva om innan den fattar vad jag menar.
Blir tangentbordet alltid dubbelt så stort på en åttatums iPad som på en fyratums iPhone?
Eller tycker åttatummaren att nu har jag så gott om plats att jag kan visa de numeriska tangenterna också,
och så blir de ändå bara en aning större?
Någon rekommenderade mig en iPhone 6 för att via Airplay få bättre möjlighet att använda mina aktiva Carlsson OD11 men det är väl en av Apples pyttemodeller som inte passar mina fingrar?
Johan_Lindroos skrev:Tangband skrev:Apples digitala volymkontroller är säkert bra.
Det låter som att du tror det. Fram med fakta. Annars är ditt inlägg inte värt något.
Jag tror att Apples Airplay har 16 bitars upplösning. Jag vet inte eftersom jag inte använder något från Apple. Vem som helst är välkommen att rätta mig. Förklara då i så fall hur en 16 bitars digital volymkontroll "är säkert bra".
Tangband skrev:Johan_Lindroos skrev:Tangband skrev:Apples digitala volymkontroller är säkert bra.
Det låter som att du tror det. Fram med fakta. Annars är ditt inlägg inte värt något.
Jag tror att Apples Airplay har 16 bitars upplösning. Jag vet inte eftersom jag inte använder något från Apple. Vem som helst är välkommen att rätta mig. Förklara då i så fall hur en 16 bitars digital volymkontroll "är säkert bra".
https://kenrockwell.com/apple/airport-e ... y-2014.htm
Tangband skrev:Johan_Lindroos skrev:Tangband skrev:Apples digitala volymkontroller är säkert bra.
Johan_Lindroos skrev:Tangband skrev:Johan_Lindroos skrev:
Och vad är då din förklaring? ...
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Johan_Lindroos skrev:
Jo, Airport Express har 16 bitar men när du använder volymkontrollen i paddan/mobilen antar jag att det blir mindre om den inte står på max.
Tangband skrev:lennartj skrev:Det känns tryggt att konstatera att mitt C2300 väl förtjänar sin plats som central punkt i anläggningen.
Att reglera volymen är ju huvuduppgiften för ett försteg medan det bara är en medskickad extrafunktion i DACen, som bara kostar en sjättedel av försteget.
Här tycker jag alltså att man får vad man betalar för.
Om det skulle visa sig att den digitala volymkontrollen i foobar 2000 skulle låta bättre än ditt mccintosh försteg, skulle du byta volymreglering då ?
Du skriver att " man får det man betalar för" . Det håller jag med om vad det gäller apparatlåda och känslan i reglage, men ljudkvaliteten i modern digital teknik följer väl knappast några sådana regler år 2019?
petersteindl skrev:Om man vill ta reda på vad en streamer är så råder jag att börja från början.
Rita en fyrkant. Fyrkanten representerar en black box. Denna black box har en viss överföringsfunktion.
På vänster sida om fyrkanten ritar man en horisontell pil in mot fyrkanten pekandes från vänster till höger.
På höger sida om fyrkanten ritar man en horisontell pil ut från fyrkanten pekandes från vänster mot höger.
Man kan se det som en kabel med en kloss på mitten där signal går från vänster till höger.
Fyrkanten är objektet.
Objektet i detta fall är en streamer.
Pilen från vänster in i objektet är Input till Objektet.
Pilen ut från Objektet är Output från Objektet.
Så, nu kan man skrida till verket.
1. Man definierar Insignal.
2. Man definierar utsignal.
3. Nu kan man lätt ta reda på vilken överföringsfunktion Objektet skall ha.
4. Objektets överföringsfunktion är skillnaden mellan Output och Input.
5. Man kan definiera kontaktstandard på Ingång respektive på Utgång.
6. Man kan definiera lämpligt GUI för styrning av Objektet om så behövs.
7. Klart!![]()
D e ba te å åk.
goat76 skrev:Det rätta svaret på frågan är väl egentligen att en streamer är en nätverksspelare, antingen kapabel för både ljud och bild eller bara ljud. Den tar emot bild/ljud eller bara ljud från extern källa där den källan antingen kan befinna sig lokalt eller på distans över internet. Om det är över internet så kräver det en internet-anslutning och ett abonnemang från en internet-leverantör.
dewpo skrev:Raspberry Pie fungerar bra att köra Roon Bridge på
https://www.ropieee.org/
Men Roon Core måste köras på en annan maskin.
lennartj skrev:petersteindl skrev:Om man vill ta reda på vad en streamer är så råder jag att börja från början.
Rita en fyrkant. Fyrkanten representerar en black box. Denna black box har en viss överföringsfunktion.
På vänster sida om fyrkanten ritar man en horisontell pil in mot fyrkanten pekandes från vänster till höger.
På höger sida om fyrkanten ritar man en horisontell pil ut från fyrkanten pekandes från vänster mot höger.
Man kan se det som en kabel med en kloss på mitten där signal går från vänster till höger.
Fyrkanten är objektet.
7. Klart!![]()
D e ba te å åk.
Skenbart enkelt, men ack så svårt, vi har ju tidigare i diskussionen kommit fram till att en streamer kan vara allt från en NAS med fler funktioner som levererar t.ex en lagrad DSD-fil som ska serveras i lagom takt paketerad som DoP (DSD over PCM) paketerad i TCP och IP
över någon form av nätverk. Ska själva filen vara input eller dataströmmen över nätverket?
Alternativt om streamern inkluderar nätverksanslutningen och DAC blir väl nätverksdataströmmen input och output två eller flerkanaliga analoga signaler på gängse linjenivå?
Tell skrev:Men det hörs ju på namnet vad en streamer är. Det är nåt som streamar, alltså strömmar det den ska spela från nåt annat ställe än sin egen hårddisk. Goat76 gav ju ett bra på det där rätt långt bak i tråden nu.goat76 skrev:Det rätta svaret på frågan är väl egentligen att en streamer är en nätverksspelare, antingen kapabel för både ljud och bild eller bara ljud. Den tar emot bild/ljud eller bara ljud från extern källa där den källan antingen kan befinna sig lokalt eller på distans över internet. Om det är över internet så kräver det en internet-anslutning och ett abonnemang från en internet-leverantör.
Sen vad exakt den streamar, hur den sköter själva streamandet, vilka eventuella in o utgångar den har etc etc är bara extra som egentligen inte har till sakfrågan att göra.
Morello skrev:dewpo skrev:Raspberry Pie fungerar bra att köra Roon Bridge på
https://www.ropieee.org/
Men Roon Core måste köras på en annan maskin.
Men den kostar ju inte lika mycket som en dedikerad strömmare.
Harryup skrev:Jordens befolkning i övrigt anser att en streamer är en produkt som spelar upp musik som är lagrad på en inkopplad hårddisk och/eller att den kan spela upp musik över nätverk som är lagrad på annat ställe. Annat ställe kan vara en NAS eller en annan disk som sitter på en dator eller Spotify t.ex.
Resten är bara avarter och skillnader mellan olika leverantörers produkter på precis samma sätt som att ett försteg kan innehålla;
en radiodel
en dac
digital rumskorrektion
elektroniska delningsfilter
klara mångkanaler
klara video
klara av att streama
eller vara en separerbar del av en hembioförstärkare
etc. etc.
Frågor på det?
/Harryup
hifikg skrev:Harryup skrev:Jordens befolkning i övrigt anser att en streamer är en produkt som spelar upp musik som är lagrad på en inkopplad hårddisk och/eller att den kan spela upp musik över nätverk som är lagrad på annat ställe. Annat ställe kan vara en NAS eller en annan disk som sitter på en dator eller Spotify t.ex.
Resten är bara avarter och skillnader mellan olika leverantörers produkter på precis samma sätt som att ett försteg kan innehålla;
en radiodel
en dac
digital rumskorrektion
klara mångkanaler
klara video
klara av att streama
etc. etc.
Frågor på det?
/Harryup
Menar du att en streamer spelar musik alltså? Jag anser att den transporterar musik (elektriska signaler, oftast i binär form) till en enhet som kan spela upp den.
petersteindl skrev:Tell skrev:Men det hörs ju på namnet vad en streamer är. Det är nåt som streamar, alltså strömmar det den ska spela från nåt annat ställe än sin egen hårddisk. Goat76 gav ju ett bra på det där rätt långt bak i tråden nu.goat76 skrev:Det rätta svaret på frågan är väl egentligen att en streamer är en nätverksspelare, antingen kapabel för både ljud och bild eller bara ljud. Den tar emot bild/ljud eller bara ljud från extern källa där den källan antingen kan befinna sig lokalt eller på distans över internet. Om det är över internet så kräver det en internet-anslutning och ett abonnemang från en internet-leverantör.
Sen vad exakt den streamar, hur den sköter själva streamandet, vilka eventuella in o utgångar den har etc etc är bara extra som egentligen inte har till sakfrågan att göra.
Jag säger snarast tvärtom. Sakfrågan är: Vad är en streamer? Men en nätverkspelare är knappast en definition på en streamer, eller? En DVD-spelare som levererar signal till nätverk kallar inte jag för en streamer. Jag kallar det för en DVD-spelare. Dock kan en DVD-spelare kanske ge Input till en streamer?
Signal In på visst sättBlack box
Signal Out på visst sätt.
Med vänlig hälsning
Peter
Harryup skrev:Jordens befolkning i övrigt anser att en streamer är en produkt som spelar upp musik som är lagrad på en inkopplad hårddisk och/eller att den kan spela upp musik över nätverk som är lagrad på annat ställe. Annat ställe kan vara en NAS eller en annan disk som sitter på en dator eller Spotify t.ex.
en radiodel
en dac
digital rumskorrektion
klara mångkanaler
klara video
klara av att streama
etc. etc.
Frågor på det?
/Harryup
Tell skrev:En streamer är en sak som streamar FRÅN nåt annat på nätverket/internet, inte TILL.
hifikg skrev:Tell skrev:En streamer är en sak som streamar FRÅN nåt annat på nätverket/internet, inte TILL.
Vad heter enheten som tar över sen då, för att föra "musiken" vidare till något? Nä, jag håller på att en streamer är en apparat som tar in ettor o nollor från vänster o ger ut dem till höger, helt utan påverkansmöjligheter, allt blir perfekt och streamern behövs bara för att hitta de olika källorna, håller man sig till en enda källa bör den gå att ansluta direkt till en DAC o så slipper man en streamer helt. Min Mac är min streamer, den hämtar data från en hårddisk eller från webben och skickar den vidare till min DAC. Kan inte bli fel före DAC, men sen kan mycket hända
Eller... hmm... när jag lirar webbradio kanske den är en mediaspelare... ha ha... och när jag lirar musik via iTunes kanske datorn är en mediaspelare utan analogomvandling... vad f-n är då en streamer och vem behöver en sån!?
Kribban skrev:Precis. Har man en inkopplad hårddisk så blir det ingen streamer. Streaming är för mig något som färdas över internet/nätverk.
MVH Christer
RogerGustavsson skrev:Kribban skrev:Precis. Har man en inkopplad hårddisk så blir det ingen streamer. Streaming är för mig något som färdas över internet/nätverk.
MVH Christer
Är det skillnad på hårddisk i NAS eller direkt ansluten till dator? Sker uppspelningen på ett annat vis eller vad?
en radiodel
en dac
digital rumskorrektion
klara mångkanaler
klara video
klara av att streama
etc. etc.
Frågor på det?
/Harryup
Wiki skrev:S/PDIF (Sony/Philips Digital Interface) is a type of digital audio interconnect used in consumer audio equipment to output audio over reasonably short distances. The signal is transmitted over either a coaxial cable with RCA connectors or a fibre optic cable with TOSLINK connectors.
Wiki skrev:Strömmande media (engelska: streaming) är uppspelande av ljud- och videofiler på mottagarens enhet samtidigt som de överförs över ett nätverk, till exempel Internet. Strömning används till exempel både för uppspelning av lagrade filer från webbplatser och för mottagning av direktsända evenemang på Internet.
petersteindl skrev:1. Man definierar Insignal.
4. Objektets överföringsfunktion är kvoten mellan Output och Input. Skillnad eller kvot kan i och för sig diskuteras, . . . men kvot är mer korrekt.
7. Klart!![]()
Tjolahopp!
Peter
dewpo skrev:petersteindl skrev:1. Man definierar Insignal.
4. Objektets överföringsfunktion är kvoten mellan Output och Input. Skillnad eller kvot kan i och för sig diskuteras, . . . men kvot är mer korrekt.
7. Klart!![]()
Tjolahopp!
Peter
Följdfrågor!
1. Vilka ljudströmningsprotokoll tycker du att en bra streamer skall stödja?
2. Vill man ha digitala utgångar på streamern eller analoga, Både och, Kanske?
3&4. Överföringsfunktionen blir förstås mycket olika för en streamer som direkt skall driva ett slutsteg,
Och en streamer som skall driva en USB-DAC. Vilken överförings funktion efterfrågar slutkunderna?
5. Det finns ju redan en uppsjö av olika kontaktstandarder som är möjliga att stödja,
Vilka tänker du stödja, Om du lanserar en produkt?
6. Vad behöver en streamer för funktioner i Användarinterfacet?
Med de flesta ljudströmningsprotokoll, AirPlay 2, Cast, Spotify Connect, RAAT, SlimProto, NAA, DLNA -
etc, Så styrs uppspelningen från serversidan Och streamern kan fungera helt ”headless”
Men man vill nog ändock ha ett interface där enheten konfigureras, Eller?
Jag antar att SSH och kommandotolk inte duger i en kommersiell produkt
7. En Pi och en USB-DAC av god kvalité, Bättre blir det inteMen det duger väl inte för det fina folket
goat76 skrev:hifikg skrev:Tell skrev:En streamer är en sak som streamar FRÅN nåt annat på nätverket/internet, inte TILL.
Vad heter enheten som tar över sen då, för att föra "musiken" vidare till något? Nä, jag håller på att en streamer är en apparat som tar in ettor o nollor från vänster o ger ut dem till höger, helt utan påverkansmöjligheter, allt blir perfekt och streamern behövs bara för att hitta de olika källorna, håller man sig till en enda källa bör den gå att ansluta direkt till en DAC o så slipper man en streamer helt. Min Mac är min streamer, den hämtar data från en hårddisk eller från webben och skickar den vidare till min DAC. Kan inte bli fel före DAC, men sen kan mycket hända
Eller... hmm... när jag lirar webbradio kanske den är en mediaspelare... ha ha... och när jag lirar musik via iTunes kanske datorn är en mediaspelare utan analogomvandling... vad f-n är då en streamer och vem behöver en sån!?
Vadå tar över sen för att föra vidare?
Inget tar över sen, streamern är spelaren på samma sätt som en CD-spelare är spelaren.
En sak som endast skickar ettor och nollor och inte gör något annat kallas kabel.![]()
Är definitionen av vad en streamer är verkligen så här komplicerad för många, eller är jag bara den där killen som inte faqttar att flertalet personer i tråden bara skojar med oss andra när vi enträget fortsätter att försöka förklara vad en streamer är?
Det här börjar likna en Monty Python-film.
petersteindl skrev:Hifikg skriver att Input är ettor och nollor och Output är samma ettor och nollor. Jag tror Hifikg har helt fel. Hifikg har definierat en perfekt kabel, precis som Tell skrivit. En streamer är inte en kabel.
Harryup skrev:Problemet med att köra en dator som nätverksspelare är att man kan aldrig veta om den låter som den gjorde förra gången, en uppgradering eller nått annat kan enkelt förändra hanteringen och ljudkvalitén. Datorers nätdelar kan ofta vara katastrofalt dåliga osv.osv även om man har ett bra ljudkort så kan resten vara något som inte är så bra.
Harryup skrev:EN mediaspelare kan mycket väl vara vad andra kallar en streamer eller tvärt om. Finns ingen poäng att lägga in en massa personliga begränsningar om man inte är något slags definitionstaliban. Det som är intressant är vad andra tycker, inte vad någon ensam tycker personligen. Men som jag skrev, ett försteg kan vara mycket mer än bara ett försteg i sin gamla betydelse. Så vad ni än kallar grunkan så är det som är intressant just vad andra lägger in i begreppet. Och förstås finns det inget vetenskaplig förklaring lika lite som att en bil inte kan vara 1-2-3-4-5-6-7-8 sittsig. Så gilla läget, ni kommer aldrig få helt rätt.
Och hururvida en apparat inte kan ha en inkopplad hårddisk så finns det massor med apparater med plats för en intern hårddisk och ingen tror att den är en cd-spelare eller skivspelare utan att den streamer musik ifrån en hårddisk som finns någonstan. Kanske inbyggd, kanske på nätet eller kanske på egna nätverket.
/Harryup
hifikg skrev:petersteindl skrev:Hifikg skriver att Input är ettor och nollor och Output är samma ettor och nollor. Jag tror Hifikg har helt fel. Hifikg har definierat en perfekt kabel, precis som Tell skrivit. En streamer är inte en kabel.
Inte då. Inte har jag helt fel inte. En streamer som bara streamar är i princip en kabel som överför data från vald källa (som naturligtvis kan vara hur fel som helst) till en DAC och först i den kan det bli hur fel som helst, men inte innan, fast nu tror jag att väldigt få människor kan höra skillnad på olika dacar också, så de verkliga skillnaderna uppstår i ett eventuellt försteg, men såna, av hyfsad kvalitet låter också lika, alltså är slutsteget den stora boven (om man inte är kabeltroende) men hyggliga såna låter lika, det vet alla. Inget händer på allvar innan signalerna spruttar in i högtalarna/hörlurarna och resultatet av alla mödor kommer ur dem. Då kan människor höra skillnad. Skillnad som kan bero på en massa saker, men inte på streamern, som inte påverkar mer än en hyggligt byggd kabel, dvs inte alls. Så jo, en streamer är som en kabel. Fast med en knorr, den går att styra, t ex med en käck app, med avseende på val av vilken musik som ska liras från vilken källa. Fel och misshagligheter från källan följer med genom hela kedjan. Nu är vi väl överens?
lennartj skrev:Som TS kan jag intyga att frågan är helt seriöst menad, för att jag har märkt att folk som pratar om streamers uppenbart pratar om olika saker även om jag inte riktigt förstår vad, och om en eller båda fått begreppet om bakfoten. Att diskussionen stundtals blir MontyPythonlik visar väl bara hur förvirrad förståelsen är.![]()
q
Jag vill kunna svara på frågan "harru ingen striiiiiimer?" med antingen
1) Borde jag ha det? Vad går jag miste om utan?
2) Det har jag i princip redan men NN. kallas normalt inte så.'
3) En streamer tillför inget till min anläggning.
Jag tycker att vi har en bit kvar, några försök att sammanfatta har ju raskt slagits sönder och samman. Bättre kan vi!![]()
![]()
![]()
dewpo skrev:Vilken variant använder faktiskt folket?
goat76 skrev:dewpo skrev:Vilken variant använder faktiskt folket?
Ambitiöst dewpo, visst har du gjort skisserna själv?![]()
Jag kör med den sistnämda lösningen så när på att riia-steget även det sitter inbyggt i streamer/försteg/DAC men jag har ingen vinyl-spelare så den ingången är omgjord till en vanlig analog ingång för mitt studio-interface.
Styrdonet är förutom en iPad även iPhone, PC, Macbook eller den tillhörande handkontrollen till streamern.
dewpo skrev:
goat76 skrev:lennartj skrev:Som TS kan jag intyga att frågan är helt seriöst menad, för att jag har märkt att folk som pratar om streamers uppenbart pratar om olika saker även om jag inte riktigt förstår vad, och om en eller båda fått begreppet om bakfoten. Att diskussionen stundtals blir MontyPythonlik visar väl bara hur förvirrad förståelsen är.![]()
q
Jag vill kunna svara på frågan "harru ingen striiiiiimer?" med antingen
1) Borde jag ha det? Vad går jag miste om utan?
2) Det har jag i princip redan men NN. kallas normalt inte så.'
3) En streamer tillför inget till min anläggning.
Jag tycker att vi har en bit kvar, några försök att sammanfatta har ju raskt slagits sönder och samman. Bättre kan vi!![]()
![]()
![]()
Du behöver absolut ingen streamer om du är nöjd med den dator-lösningen du kör med nu.
Man kan väl säga att en streamer är en slags "musik-dator" som är mer hifi-anpassad än en fullfjädrad dator, den passar helt enkelt in bättre med den övriga hifi-anläggningen likt den CD-spelare den i stora drag ersätter.
Några tänkbara/möjliga* fördelar med en streamer jämfört med en dator:
- Användarvänlighet.
- Ingen uppstart-tid.
- Fläktlös.
- Optimerad för musikuppspelning.
- Spelar upp Spotify, Tidal, radio, egna filer och andra källor/tjänster i ett och samma gränssnitt.
- Nya tjänster impementeras i gränssnittet.
- Man slipper en massa uppdateringar som inte har något med musikuppspelning att göra.
- Apparaten passar in med övrig hifi-utrustning i hyllan.
- Streamers med egen inbyggd DAC kan optimeras med uppdateringar.
- Streamers med inbyggt försteg gör det möjligt att flertalet källor kan nyttja samma DAC.
- Kan i de flesta fall vara fullt kompatibel med ROON om man föredrar den mjukvaran.
*Alla punkter behöver nödvändigtvis inte gälla alla streaming-lösningar och flertalet av punkterna går att lösa beroende på datorns uppbyggnad i form av hårdvara/mjukvara.
Man kan exempelvis bygga en fläktlös dator och den kan ha minimal uppstartstid med en hårddisk i form av en SSD eller låta den stå på alltid, och man kan köpa ett ROON-abonnemang där man i det kan sammanfläta diverse tjänster i det gränssnittet.
Alla framtida tjänster kommer i stort sett alltid att fungera på en dator och kan möjligtvis implementeras i det valda gränssnittet och det finns möjligheter att bygga en dator som fullt ut passar in i stereohyllan med övriga hifi-apparater.
Nackdelarna som kvarstår är att diverse uppdateringar som sker i datorn som inte har något med ljudinspelning att göra, dessa uppdateringar kan trots det påverka ljudprestandan negativt bara för att datorn ska vara kompatibelt med något helt annat. En dator är helt enkelt sällan fullt otimerad för ljud varken i hårdvara eller mjukvara.
Kanske kan du utifrån ovanstående punkter och efterföljande text själv avgöra om en streamer tillför just dig något?
Annars är det lika bra att köra vidare på din nuvarande hårdvaru-lösning i form av PC och testa om Roon ger dig ökad användarvänlighet.
---------------------------------
Orsaken till att jag tycker frågeställningen "varför ska man ha en streamer, det fungerar väl lika bra med en dator?" är aningen lustig är för att en streamer är den rakaste ersättaren till en vanlig CD-spelare i ett hifi-system.
Det är väl aldrig någon som kommer med frågeställningen "varför ska man ha en CD-spelare, det fungerar väl lika bra med den inbyggda DVD-spelaren i en dator?"
Alla vet enkelheten och fördelarna med en dedikerad CD-spelare för att slippa allt strul och nackdelar som kan tänkas följa med i en dator.
Precis samma fördelar är det med en dedikerad streamer, möjligtvis aningen mer komplicerad än en CD-spelare men fortfarande mer hifi-kompatibel än en fullskalig dator. Detta borde de allra flesta hifi-entusiaster kunna ta till sig och förstå, helst alla de som är uppvuxna med lyssning av de äldre fysiska formaten.
dewpo skrev:goat76 skrev:dewpo skrev:Vilken variant använder faktiskt folket?
Jag kör med den sistnämda lösningen så när på att riia-steget även det sitter inbyggt i streamer/försteg/DAC men jag har ingen vinyl-spelare så den ingången är omgjord till en vanlig analog ingång för mitt studio-interface.
Styrdonet är förutom en iPad även iPhone, PC, Macbook eller den tillhörande handkontrollen till streamern.
Ja det blev ett ambitiöst inlägg med mina mått mätt![]()
Jag var till och med tvungen att köpa ett program för att göra flödes diagrammen![]()
Det fanns inget gratis till iPad![]()
Även jag har fler styrdon än min iPad, Mitt ljuddiagram ser ut så här.
Sen kan jag styra ett par icke ljud relaterade saker också, Ett par lampor![]()
Men mitt system är nog ganska Basic med dagens mått mätt, Många har nog väldigt komplexa multirums system
hifikg skrev:dewpo skrev:goat76 skrev:
Jag var till och med tvungen att köpa ett program för att göra flödes diagrammen![]()
Men mitt system är nog ganska Basic med dagens mått mätt, Många har nog väldigt komplexa multirums system
Det ser väldigt svårt ut att njuta av musik nuförtiden. Tänk när ljudstapeln bara bestod av ett kassettdäck, en skivspelare och en receiver
dewpo skrev:goat76 skrev:dewpo skrev:Vilken variant använder faktiskt folket?
goat76 skrev:Harryup skrev:EN mediaspelare kan mycket väl vara vad andra kallar en streamer eller tvärt om. Finns ingen poäng att lägga in en massa personliga begränsningar om man inte är något slags definitionstaliban. Det som är intressant är vad andra tycker, inte vad någon ensam tycker personligen. Men som jag skrev, ett försteg kan vara mycket mer än bara ett försteg i sin gamla betydelse. Så vad ni än kallar grunkan så är det som är intressant just vad andra lägger in i begreppet. Och förstås finns det inget vetenskaplig förklaring lika lite som att en bil inte kan vara 1-2-3-4-5-6-7-8 sittsig. Så gilla läget, ni kommer aldrig få helt rätt.
Och hururvida en apparat inte kan ha en inkopplad hårddisk så finns det massor med apparater med plats för en intern hårddisk och ingen tror att den är en cd-spelare eller skivspelare utan att den streamer musik ifrån en hårddisk som finns någonstan. Kanske inbyggd, kanske på nätet eller kanske på egna nätverket.
/Harryup
Jag håller med Tell här.
En apparat som inte har funktionen att spela upp musik eller film från något annat än en inbyggd eller direkt tillkopplad hårddisk kan aldrig kallas för streamer, den har således inga streaming-funktioner och kan på sin höjd bara kallas för mediaspelare.
Om vi tar allt detta från teori till verklighet istället.
Kan du ge ett enda exempel på en apparat som finns att köpa som endast har funktionen att spela upp filer från sagda hårddisk och som samtidigt säljs under namnet streamer?
Harryup skrev:goat76 skrev:Harryup skrev:EN mediaspelare kan mycket väl vara vad andra kallar en streamer eller tvärt om. Finns ingen poäng att lägga in en massa personliga begränsningar om man inte är något slags definitionstaliban. Det som är intressant är vad andra tycker, inte vad någon ensam tycker personligen. Men som jag skrev, ett försteg kan vara mycket mer än bara ett försteg i sin gamla betydelse. Så vad ni än kallar grunkan så är det som är intressant just vad andra lägger in i begreppet. Och förstås finns det inget vetenskaplig förklaring lika lite som att en bil inte kan vara 1-2-3-4-5-6-7-8 sittsig. Så gilla läget, ni kommer aldrig få helt rätt.
/Harryup
Jag håller med Tell här.
En apparat som inte har funktionen att spela upp musik eller film från något annat än en inbyggd eller direkt tillkopplad hårddisk kan aldrig kallas för streamer, den har således inga streaming-funktioner och kan på sin höjd bara kallas för mediaspelare.
Om vi tar allt detta från teori till verklighet istället.
Kan du ge ett enda exempel på en apparat som finns att köpa som endast har funktionen att spela upp filer från sagda hårddisk och som samtidigt säljs under namnet streamer?
Typ alla servrar som det går att köra musik ut direkt på. Sen att dom kan serva andra spelare med en stream behöver ju inte betyda att man faktiskt spelar upp musiken på flera ställen.
Mats skrev:Fan vad ni krånglar till det. Jag har kört streamer från Linn och njutit av musik varje dag sen 2009. Funkar klockrent, styrs via iPad, helt problemfritt. Bar å åk.
PS Och vad gäller begreppet så är det väl ett paraplybegrepp som kan innefatta viss variation men har det gemensamt att det är specialutformad och för ändamålet dedikerad hw som drar digitalinformation från nätet, hdd etc och gör det till analoga signaler som på något sätt kan avnjutas. Typ. DS
Mats skrev:Fan vad ni krånglar till det. Jag har kört streamer från Linn och njutit av musik varje dag sen 2009. Funkar klockrent, styrs via iPad, helt problemfritt. Bar å åk.
PS Och vad gäller begreppet så är det väl ett paraplybegrepp som kan innefatta viss variation men har det gemensamt att det är specialutformad och för ändamålet dedikerad hw som drar digitalinformation från nätet, hdd etc och gör det till analoga signaler som på något sätt kan avnjutas. Typ. DS
Frisk skrev:Mats skrev:Fan vad ni krånglar till det. Jag har kört streamer från Linn och njutit av musik varje dag sen 2009. Funkar klockrent, styrs via iPad, helt problemfritt. Bar å åk.
Jag håller med i det mesta, men är inte alls övertygad om att streamern i sig måste ha DA-pmvandling. Har den det är den ju i princip inte kapabel att streama multikanals-musik, med ett fåtal undantag naturligtvis.
Tell skrev:Ja som sagt, en streamer streamar nånstans ifrån på nätverket eller internet, det är egentligen det enda som ingår i definitionen. Sen hur den skickar ut ljudet, hur exakt den hanteras och vilka eventuella extrafunktioner den har är rätt oviktigt för definitionen.
goat76 skrev:Peter, definationen av vad en streamer är, är precis så enkel som tell skriver. (så när på hans lilla felskrivning att den skickar ut ljud, men du och alla andra förstår säkert vad han menade iallafall).![]()
En streamer är en nätverksspelare.
Definationen av en nätverksspelare för musik är ganska enkel, den måste kunna spela upp musikfiler från ett nätverk. Nätverket kan vara lokalt och/eller över internet vilket även det är ett nätverk.
Vilka in och utgångar den sen har är endast av betydelse för om dessa in och utgångar uppfyller de krav den specifika konsumenten har på streamern. Är konsumenten exempelvis fast besluten på att använda en specifik extern DAC så måste konsumenten välja en streamer med utgångar som överensstämmer med ingångarna i DAC;en.
Detta är alltså högst individuellt och har ingenting med själva definationen av vad en streamer är.
petersteindl skrev:goat76 skrev:Peter, definationen av vad en streamer är, är precis så enkel som tell skriver. (så när på hans lilla felskrivning att den skickar ut ljud, men du och alla andra förstår säkert vad han menade iallafall).![]()
Definationen av en nätverksspelare för musik är ganska enkel, den måste kunna spela upp musikfiler från ett nätverk. Nätverket kan vara lokalt och/eller över internet vilket även det är ett nätverk.
Vilka in och utgångar den sen har är endast av betydelse för om dessa in och utgångar uppfyller de krav den specifika konsumenten har på streamern. Är konsumenten exempelvis fast besluten på att använda en specifik extern DAC så måste konsumenten välja en streamer med utgångar som överensstämmer med ingångarna i DAC;en.
Detta är alltså högst individuellt och har ingenting med själva definationen av vad en streamer är.
Jag håller helt enkelt inte med om det du skriver. Det är alldeles för vagt och sätter ingen definition. Vaddå, måste kunna?
Dessutom har du överlåtit hela kontaktstandarden åt konsumenten. Det är både galet och gibberish och faktiskt ej korrekt.
Kontakter och även kablar är helt och hållet standardiserade för nätverk. Även Wi-fi följer givna standardprotokoll. Digital Audio är också helt och hållet standardiserat. Således skall standarder följas för att apparaten skall fungera som tänkt.
Dessa standarder ingår i definitioner och White paper. En burk med intern streamingfunktion som under inga omständigheter någonsin kommer kunna anslutas externt till omgivande burkar är ingen streamer. Den kan helt enkelt inte användas som streamer. Jag köper varken ditt eller Tells eller någon annans budskap att output är helt och hållet godtyckligt definierat gällande streamers för Audio och video. Används en DAC så är det noga standardiserat hur audiosignalen är paketerad samt kabel och kontakter. Det skall slaviskt följas och konsumenten har bara att slaviskt underkasta sig givna standarder. Jag har svårt att förstå varför ni vill ha total anarki gällande nätverksstandarder och andra standarder. Skulle sådan anarki råda utan givna standarder så kan jag garantera att konsumenter skulle bojkotta allt vad streaming anbelangar eftersom det skulle vara ogörligt att koppla ihop apparater så att de kan kommunicera med varandra. Därför anser jag att du har helt och hållet fel i ditt tänk. Även ditt ordval och även Tells vittnar därom.
Varför går du över till att använda ordet nätverksspelare? Duger inte ordet streamer? Sedan försöker du definiera nätverksspelare. Menar du att en nätverksspelare är helt och hållet synonymt med en streamer? Varför i så fall ha 2 skilda ord för exakt samma sak? Sedan skriver du att den måste kunna spela upp musikfiler från ett nätverk. Är det verkligen en definition på en streamer? Jag ser det inte så.
Jag kan gå till ett R&D-företag och beställa en säng. Kravet är att sängen måste kunna spela upp musikfiler från ett nätverk. Det skall vara affärsidén. Jag har således efterfrågat en säng. Den skall ha vissa egenskaper. Skall sängen spela upp musik skall det finnas inbyggda högtalare i sängen. Men vad är definitionen på en säng? Vad är definitionen på högtalare? Vad är definitionen på streamer? Vad är definitionen på ordet/begreppet definition? Vi kanske har helt olika syn på vad som ryms inom begreppet definition?
Definitionen på streamer lyser fortfarande med sin frånvaro i denna tråd. Det anser i alla fall jag. Det som hittills är sagt är alldeles för vagt. Det kan möjligtvis duga som ett utkast på en begynnelse av en början gällande definition på en streamer.
Mvh
Peter
goat76 skrev:En streamer är en nätverksspelare.
petersteindl skrev:Definitionen på streamer lyser fortfarande med sin frånvaro i denna tråd. Det anser i alla fall jag. Det som hittills är sagt är alldeles för vagt. Det kan möjligtvis duga som ett utkast på en begynnelse av en början gällande definition på en streamer.
goat76 skrev:petersteindl skrev:goat76 skrev:Peter, definationen av vad en streamer är, är precis så enkel som tell skriver. (så när på hans lilla felskrivning att den skickar ut ljud, men du och alla andra förstår säkert vad han menade iallafall).![]()
Jag håller helt enkelt inte med om det du skriver. Det är alldeles för vagt och sätter ingen definition. Vaddå, måste kunna?
Dessutom har du överlåtit hela kontaktstandarden åt konsumenten. Det är både galet och gibberish och faktiskt ej korrekt.
Kontakter och även kablar är helt och hållet standardiserade för nätverk. Även Wi-fi följer givna standardprotokoll. Digital Audio är också helt och hållet standardiserat. Således skall standarder följas för att apparaten skall fungera som tänkt.
Dessa standarder ingår i definitioner och White paper. En burk med intern streamingfunktion som under inga omständigheter någonsin kommer kunna anslutas externt till omgivande burkar är ingen streamer. Den kan helt enkelt inte användas som streamer. Jag köper varken ditt eller Tells eller någon annans budskap att output är helt och hållet godtyckligt definierat gällande streamers för Audio och video. Används en DAC så är det noga standardiserat hur audiosignalen är paketerad samt kabel och kontakter. Det skall slaviskt följas och konsumenten har bara att slaviskt underkasta sig givna standarder. Jag har svårt att förstå varför ni vill ha total anarki gällande nätverksstandarder och andra standarder. Skulle sådan anarki råda utan givna standarder så kan jag garantera att konsumenter skulle bojkotta allt vad streaming anbelangar eftersom det skulle vara ogörligt att koppla ihop apparater så att de kan kommunicera med varandra. Därför anser jag att du har helt och hållet fel i ditt tänk. Även ditt ordval och även Tells vittnar därom.
Varför går du över till att använda ordet nätverksspelare? Duger inte ordet streamer? Sedan försöker du definiera nätverksspelare. Menar du att en nätverksspelare är helt och hållet synonymt med en streamer? Varför i så fall ha 2 skilda ord för exakt samma sak? Sedan skriver du att den måste kunna spela upp musikfiler från ett nätverk. Är det verkligen en definition på en streamer? Jag ser det inte så.
Jag kan gå till ett R&D-företag och beställa en säng. Kravet är att sängen måste kunna spela upp musikfiler från ett nätverk. Det skall vara affärsidén. Jag har således efterfrågat en säng. Den skall ha vissa egenskaper. Skall sängen spela upp musik skall det finnas inbyggda högtalare i sängen. Men vad är definitionen på en säng? Vad är definitionen på högtalare? Vad är definitionen på streamer? Vad är definitionen på ordet/begreppet definition? Vi kanske har helt olika syn på vad som ryms inom begreppet definition?
Definitionen på streamer lyser fortfarande med sin frånvaro i denna tråd. Det anser i alla fall jag. Det som hittills är sagt är alldeles för vagt. Det kan möjligtvis duga som ett utkast på en begynnelse av en början gällande definition på en streamer.
Mvh
Peter
I den här tråden utgår vi från att streamern vi pratar om är en "Network Music Player", en nätverksspelare för musik, kortfattat en nätverksspelare eller så använder vi namnet streamer som även det är vanligt förekommande.
Här är definationen igen:goat76 skrev:En streamer är en nätverksspelare.
Texten "den måste kunna spela upp musik från ett nätverk" innefattar per automatik att den har förmågan att "spela upp" musikfilerna vilket betyder att den har digitala eller analoga utgångar eller någon form av trådlös överföring och oavsett vilken överföring den använder så följer den naturligtvis gällande överföringsstandarder.
Att den har funktionen att kunna streama musikfilerna "från ett nätverk" är det som gör den till en streamer, annars saknas den grundläggande funktionen för att den ska kunna kallas för streamer.
------------------------------------------------
Det du söker är en specifikation på en specifik streamer, inte en defination på vad en streamer är.
- Vi kan helt enkelt inte ta med en fysisk ethernet-port i definationen på vad en streamer är för alla streamers har inte en fysisk ethernet-port, den kan lika gärna bara ha trådlös mottagare.
- Vi kan inte heller specificera vilka utgångar streamern har i definationen på vad en streamer är, den kan i vissa fall endast ha analoga utgångar om den har inbyggd DAC, den kan ha digitala utgångar i form av Toslink eller liknande, den kanske endast har trådlös överföring och inga fysiska utgångar alls.
Den kan även ha alla dessa standarder vad gäller utgångar men det är helt och hållet upp till tillverkaren att bestämma vad just deras streamer är utrustad med och slutgiltligen upp till konsumenten om den specifika streamern uppfyller de önskemål han/hon har.
---------------------------------------------
En defination av vad något ÄR, är för mig en kortfattad beskrivning av de grundläggande funktioner som gör att något ÄR vad det ÄR. Sedan vilken kuriosa av extra-funktioner en specifik pryl har hör till specifikationen.
En musik-streamer behöver som jag tidigare sagt kunna spela upp musikfiler från ett nätverk. Det är den enda grundläggande definationen av en musik-streamer.
Här är en defination av en säng.![]()
En säng är fristående eller väggfast sovmöbel, avsedd för oftast en eller två personer att sova eller vila i. Den är vanligen försedd med madrass och sängkläder.
Om du vill tillverka en säng med funktionen att den ska kunna spela upp musikfiler så bör du specificera detta i detalj till R&D-företaget, du måste förse dem med en detaljerad specifikation alternativt be dem komma upp med diverse förslag så att ni tillsammans kan komma fram till att den slutgiltiga produkten överenstämmer med den produkt du önskade. Du bör vara nogrann med vilka in- och utgångar den ska ha, spelarens mjukvaran och om du har några specifika krav på de inbyggda högtalarna o.s.v.
Detta kallas alltså för specifikation. Om du däremot endast ger dem en defination av vad en säng är så kommer du definitivt bli besviken.petersteindl skrev:Definitionen på streamer lyser fortfarande med sin frånvaro i denna tråd. Det anser i alla fall jag. Det som hittills är sagt är alldeles för vagt. Det kan möjligtvis duga som ett utkast på en begynnelse av en början gällande definition på en streamer.
Du har fått definationen av vad en streamer är flera gånger i tråden, den kan inte vara mindre vag för annars går vi över till något som kallas specifikation. Det finns alldeles för många variabler vad gäller eventuella in- och utgångar för att i detalj ta med dem i definationen då inte alla streamers har alla dessa variabler av in- och utgångar.
Kortfattat: Vi kan endast ta med de kravläggande funktionerna i definationen som gör streamern till just en streamer, och det är att den ska kunna spela upp musikfiler från ett nätverk. (att den kan "spela upp" betyder då att den kan skicka vidare signalen på ett eller annat sätt till efterföljande uppspelningsutrustning).
petersteindl skrev:Om man vill ta reda på vad en streamer är så råder jag att börja från början.
Fyrkanten är objektet.
7. Klart!![]()
D e ba te å åk.
Mats skrev:Man bör ju också betänka vilket syfte en definition av en term har. Det finns många termer som används i vardagstal med en viss, i den kontexten, relevant och meningsfull innebörd. Termen kan parallellt användas för att benämna ungefär samma företeelse i en helt eller delvis annan kontext och med ett (helt eller delvis) annat syfte. Exempelvis använder sannolikt Svensson termen "hamn" med en något annan innebörd än vad Sjöfartsverket gör när man gör överenskommelser med Trafikverket om väganslutningar vid nybyggnationer. Behoven skiljer sig åt. Ingen av anledningarna är i någon sorts objektiv mening "fel", det är kontextberoende.
Mats skrev:Ok, ja är du ute efter en i alla kontexter giltig, kongruent definition som kanske dessutom är stabil över tid så lär du nog få fortsätta att leta...
lennartj skrev:Mats skrev:Ok, ja är du ute efter en i alla kontexter giltig, kongruent definition som kanske dessutom är stabil över tid så lär du nog få fortsätta att leta...
Stabil över tid kan vi nog drömma om, men en definition som är (snart var) giltig vid halvårsskiftet 2019 kanske vi kan klara på 4 timmar?
petersteindl skrev:Tell skrev:Ja som sagt, en streamer streamar nånstans ifrån på nätverket eller internet, det är egentligen det enda som ingår i definitionen. Sen hur den skickar ut ljudet, hur exakt den hanteras och vilka eventuella extrafunktioner den har är rätt oviktigt för definitionen.
En streamer skickar inte ut ljud.Det gör hörlurar eller högtalare. På engelska är det enklare att förstå. Det kommer inget sound från en streamer (om streamerlådan exempelvis inte brummar mekaniskt). Det kommer audio signal eller video signal i form av data från en streamingfunktion d v s en streamer.
Vid strikt analys av saker så anser jag att man bör ha definitioner klart för sig. Analysen funkar mycket lättare då och förståelsen ökar. Jag är därför mycket gärna en extrem definitionstaliban in absurdum, tills fullkomlig förståelse uppnåtts, först via analys, därefter vid syntes.
Men om du menar digitalt kodad film/filmljud/musik så är det lättare att definiera hur signalen ser ut och vilka format som är lämpliga och vilken kontaktstandard som är lämplig, både på ingång och utgång.
Man kan bygga in en DAC i samma låda som streamern, men streamern är och förblir en streamer oavsett DAC eller inte. Utgång eller utgångar från en streamer kan definitivt definieras. Av allt jag sett så kan det vara S/PDIF men jag ser även att det kan vara nätverksprotokoll ut. Då är det oftast wireless med Bluetooth och/eller wi-fi. Tippar att det även kan vara utgång med nätverkskabel från en streamer. Är streamern med dess funktion inbyggd i en DAC så kan det räcka med I2S ut från streamern och in i DACen, men det är i så fall inget som konsumenten behöver bry sig om, men däremot tillverkaren.
Men man bör hålla isär mjukvara och hårdvara då man benar i begreppen. Streaming kan vara en gratistjänst eller en betaltjänst och då ingår mjukvara. Mig veterligen så behövs i så fall någon form av operativsystem. Att tro att detta operativsystem inte kommer behöva uppdateras titt som tätt är, som jag ser det, naivt. Operativsystemet kan sitta i en dator eller i mobiltelefon. Streamingtjänster uppdateras lite då och då och därmed streamingapparna och om produkter har detta inbyggt i hårdvara utan att kunna göra uppgradering så kommer hårdvaran till slut vara obsolet och kan i princip slängas efter något år. Flera fabrikanter med sina streaminganpassade produkter har fått erfara detta.
Jag håller inte med om att hur streamern skickar ut ljudet skulle vara oviktigt för definitionen. Finns ingen utgång så är det ingen fungerande streamer. Har den utgång så är den definierad och kan vara i flera olika format.
Det är intressant att se att om man synar företeelsen streamer i sömmarna så blir det upp till debatt. Vad beror det på? Jo, det beror på att ordet streamer egentligen inte har analyserats vad det är. Men det är något och är det något så går det att definiera vad det är. Det är intressant med alla flödesscheman. Det fordrar lite tankearbete som kan vara nyttigt. Nästa steg är att lägga in streamingtjänstens mjukvara i flödesdiagrammet för att få bättre koll på hur det fungerar och var det är applicerat.
Alexi t.ex. verkar använda Sonos Connect. Det är en burk med streamingfunktioner. Tittar man på den på Sonos hemsida så ser man att under Funktioner och Ljud så står det: Audio line-ingång. RCA-anslutning, samt Audio line-utgång. Analog (RCA), digital (optisk och koaxial) för anslutning till din förstärkta ljudutrustning. Så, både ingångar och utgångar definieras först. Därefter finns denna information: Wifi, inte Bluetooth. Kopplas till ditt hemma-wifi med 802,11b/g, 2,4 GHz router med sändningskapacitet för oavbruten trådlös streaming. Sedan står det: Ethernet-port Två 10/100 Mbps Ethernet-portar för att ansluta till ett trådbundet nätverk. Och slutligen: Systemkrav Förstärkt ljudutrustning med analog eller digital utgång. Bredbandsanslutning i ditt hem.
Alexi kopplar Sonos Play till en Router och där kopplas även en NAS in samt en iPad. Hos Alexi finns en uppsjö potentiella streamers och jag tippar att vissa är fär audio och andra för video och någon gemensam kanske? Tippar att iPad endast används som fjärrkontroll med display.
I övrigt ser jag Internet som ett nätverk man kan ta del av, åtminstone i den fria delen av världen. Så, internet är ett nätverk som ansluts till ens eget nätverk eller dator eller mobiltelefon.
Samtliga tillverkare av streamers måste rimligen veta vad de tillverkar. Konsumenten bör också veta vad de köper och saker måste kunna kopplas samman. Därför definieras även utgång.
Med vänlig hälsning
Peter
Griff skrev:Varför denna oändliga definitionsdebatt?
En cykel används till att cykla med, den kan han en mängd olika typer av växelsystem, en mängd olika typer av bromssystem, mängder av olika hjul och däck med eller utan stänkskärmar.
En cykel cyklar man med oavsett hur den är utrustad.
En cykel är en cykel
En streamer streamar man med från nät eller nas oavsett om den har olika typer av finesser.
En streamer är en streamer.
En cykel behöver inte definieras för att man ska förstå vad en cykel är, varför måste en streamer definieras för att man ska förstå vad en streamer är är?
Tell skrev:Vet inte hur många gånger jag och goat76 skrivit det o jag fattar inte varför den enkla grejen är nåt som går att missförstå eller ens diskutera emot? Det hörs ju till och med på namnet vad exakt den gör, så varför krånglar ni till det så?
Har iaf svarat på den här enkla frågan trettiofem gånger nu, o förstår ni fortfarande inte så gör ni väl inte det. Så fortsätt gissa vidare så kanske ni kommer på det igen om ytterligare sex sidor, själv lämnar jag iaf den här diskussionen..
Tell skrev:petersteindl skrev:Tell skrev:Ja som sagt, en streamer streamar nånstans ifrån på nätverket eller internet, det är egentligen det enda som ingår i definitionen. Sen hur den skickar ut ljudet, hur exakt den hanteras och vilka eventuella extrafunktioner den har är rätt oviktigt för definitionen.
En streamer skickar inte ut ljud.Det gör hörlurar eller högtalare. På engelska är det enklare att förstå. Det kommer inget sound från en streamer (om streamerlådan exempelvis inte brummar mekaniskt). Det kommer audio signal eller video signal i form av data från en streamingfunktion d v s en streamer.
Vid strikt analys av saker så anser jag att man bör ha definitioner klart för sig. Analysen funkar mycket lättare då och förståelsen ökar. Jag är därför mycket gärna en extrem definitionstaliban in absurdum, tills fullkomlig förståelse uppnåtts, först via analys, därefter vid syntes.
Men om du menar digitalt kodad film/filmljud/musik så är det lättare att definiera hur signalen ser ut och vilka format som är lämpliga och vilken kontaktstandard som är lämplig, både på ingång och utgång.
Man kan bygga in en DAC i samma låda som streamern, men streamern är och förblir en streamer oavsett DAC eller inte. Utgång eller utgångar från en streamer kan definitivt definieras. Av allt jag sett så kan det vara S/PDIF men jag ser även att det kan vara nätverksprotokoll ut. Då är det oftast wireless med Bluetooth och/eller wi-fi. Tippar att det även kan vara utgång med nätverkskabel från en streamer. Är streamern med dess funktion inbyggd i en DAC så kan det räcka med I2S ut från streamern och in i DACen, men det är i så fall inget som konsumenten behöver bry sig om, men däremot tillverkaren.
Men man bör hålla isär mjukvara och hårdvara då man benar i begreppen. Streaming kan vara en gratistjänst eller en betaltjänst och då ingår mjukvara. Mig veterligen så behövs i så fall någon form av operativsystem. Att tro att detta operativsystem inte kommer behöva uppdateras titt som tätt är, som jag ser det, naivt. Operativsystemet kan sitta i en dator eller i mobiltelefon. Streamingtjänster uppdateras lite då och då och därmed streamingapparna och om produkter har detta inbyggt i hårdvara utan att kunna göra uppgradering så kommer hårdvaran till slut vara obsolet och kan i princip slängas efter något år. Flera fabrikanter med sina streaminganpassade produkter har fått erfara detta.
Jag håller inte med om att hur streamern skickar ut ljudet skulle vara oviktigt för definitionen. Finns ingen utgång så är det ingen fungerande streamer. Har den utgång så är den definierad och kan vara i flera olika format.
Det är intressant att se att om man synar företeelsen streamer i sömmarna så blir det upp till debatt. Vad beror det på? Jo, det beror på att ordet streamer egentligen inte har analyserats vad det är. Men det är något och är det något så går det att definiera vad det är. Det är intressant med alla flödesscheman. Det fordrar lite tankearbete som kan vara nyttigt. Nästa steg är att lägga in streamingtjänstens mjukvara i flödesdiagrammet för att få bättre koll på hur det fungerar och var det är applicerat.
Alexi t.ex. verkar använda Sonos Connect. Det är en burk med streamingfunktioner. Tittar man på den på Sonos hemsida så ser man att under Funktioner och Ljud så står det: Audio line-ingång. RCA-anslutning, samt Audio line-utgång. Analog (RCA), digital (optisk och koaxial) för anslutning till din förstärkta ljudutrustning. Så, både ingångar och utgångar definieras först. Därefter finns denna information: Wifi, inte Bluetooth. Kopplas till ditt hemma-wifi med 802,11b/g, 2,4 GHz router med sändningskapacitet för oavbruten trådlös streaming. Sedan står det: Ethernet-port Två 10/100 Mbps Ethernet-portar för att ansluta till ett trådbundet nätverk. Och slutligen: Systemkrav Förstärkt ljudutrustning med analog eller digital utgång. Bredbandsanslutning i ditt hem.
Alexi kopplar Sonos Play till en Router och där kopplas även en NAS in samt en iPad. Hos Alexi finns en uppsjö potentiella streamers och jag tippar att vissa är fär audio och andra för video och någon gemensam kanske? Tippar att iPad endast används som fjärrkontroll med display.
I övrigt ser jag Internet som ett nätverk man kan ta del av, åtminstone i den fria delen av världen. Så, internet är ett nätverk som ansluts till ens eget nätverk eller dator eller mobiltelefon.
Samtliga tillverkare av streamers måste rimligen veta vad de tillverkar. Konsumenten bör också veta vad de köper och saker måste kunna kopplas samman. Därför definieras även utgång.
Med vänlig hälsning
Peter
Alltså va? En streamer skickar ut ljud den fetchar antingen ur kanske nån digital utgång eller nån analog, dock är inte just exakt hur den skickar ut det ljudet helt irrelevant för själva definitionen av vad en streamer är. Och den definitionen är FORTFARANDE att den streamar det den ska spela upp ifrån nätverket eller ifrån internet, nothing more, nothing less. Allt runtomkring som eventuella in eller utgångar spelar noll roll. Vet inte hur många gånger jag och goat76 skrivit det o jag fattar inte varför den enkla grejen är nåt som går att missförstå eller ens diskutera emot? Det hörs ju till och med på namnet vad exakt den gör, så varför krånglar ni till det så?
Har iaf svarat på den här enkla frågan trettiofem gånger nu, o förstår ni fortfarande inte så gör ni väl inte det. Så fortsätt gissa vidare så kanske ni kommer på det igen om ytterligare sex sidor, själv lämnar jag iaf den här diskussionen..
Wiki skrev:A microphone is a transducer that converts sound into an electrical signal.
Wiki skrev:En transducer är en anordning som omvandlar en form av energi till en annan. Exempel på energislag är elektrisk, mekanisk, elektromagnetisk (även ljus), kemisk, akustisk och termisk energi.
Hjärnans vilja att spara energi genom att skapa representationer av faktiska bakomliggande förhållanden så att den framstår som "neat, tidy and engineerable" är rätt stor... Tar man stöd i ontologiska ramverk typ Cynefin framework som beaktar teori avseende komplexa, adaptiva system så blir det tydligt att det är överförenklingar som ofta inte håller. Man behöver egentligen inte ens gå så långt utan det räcker ofta med Ogdens triangel som navigeringsinstrumemt.Griff skrev:Varför denna oändliga definitionsdebatt?
goat76 skrev:Tell skrev:Vet inte hur många gånger jag och goat76 skrivit det o jag fattar inte varför den enkla grejen är nåt som går att missförstå eller ens diskutera emot? Det hörs ju till och med på namnet vad exakt den gör, så varför krånglar ni till det så?
En definition av något är inte en avhandling på 3 A4-papper där det i minsta detalj beskrivs alla möjliga variabler som kan tänkas ingå...
Här är Monty Python-scenen jag tänkte på tidigare i tråden, hoppas ingen tar illa upp men ungefär så här känns det när jag gång på gång får förklara denna enkla grej.
[ YouTube ]
goat76 skrev:Peter, vad är en säng?
petersteindl skrev:goat76 skrev:Peter, vad är en säng?
Varför ställer du den frågan i denna tråd? Vill du verkligen veta så öppna gärna en tråd för det. Om du enkom på något sett vill snärja mig eller testa mig så påminner du om fariséerna och de skriftlärde.![]()
![]()
Du kan dock börja läsa i skriften. https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4ng
Med vänlig hälsning
från en vanlig Människoson
hifikg skrev:Griff skrev:Varför denna oändliga definitionsdebatt?
En cykel används till att cykla med, den kan han en mängd olika typer av växelsystem, en mängd olika typer av bromssystem, mängder av olika hjul och däck med eller utan stänkskärmar.
En cykel är en cykel
En streamer streamar man med från nät eller nas oavsett om den har olika typer av finesser.
En cykel behöver inte definieras för att man ska förstå vad en cykel är, varför måste en streamer definieras för att man ska förstå vad en streamer är är?
Elcyklar, liggcyklar, racercyklar, bmx, näru, så enkelt är det inte, du får nog starta en tråd om cyklar så får du se. Inget är lätt - Faktiskt
Griff skrev:hifikg skrev:Griff skrev:Varför denna oändliga definitionsdebatt?
En cykel är en cykel
Elcyklar, liggcyklar, racercyklar, bmx, näru, så enkelt är det inte, du får nog starta en tråd om cyklar så får du se. Inget är lätt - Faktiskt
Javisst finns det många varianter av cyklar, alla vet at man cyklar på dem. De behöver inte definieras.
Det finns många varianter av streamers, nästan alla vet att man streamar med dem, det behöver av någon outgrundlig anledning definieras...
Griff skrev:hifikg skrev:Griff skrev:Varför denna oändliga definitionsdebatt?
En cykel är en cykel
Javisst finns det många varianter av cyklar, alla vet at man cyklar på dem. De behöver inte definieras.
Det finns många varianter av streamers, nästan alla vet att man streamar med dem, det behöver av någon outgrundlig anledning definieras...
Mats skrev:Griff skrev:hifikg skrev:
Tillbaka till frågan om syftet: vad är syftet med definitionen? Vad ska den användas till?
goat76 skrev:petersteindl skrev:goat76 skrev:Peter, vad är en säng?
Varför ställer du den frågan i denna tråd? Vill du verkligen veta så öppna gärna en tråd för det. Om du enkom på något sett vill snärja mig eller testa mig så påminner du om fariséerna och de skriftlärde.![]()
![]()
Med vänlig hälsning
Kan jag månne be dig ge mig beskrivningen av en säng i ett personligt meddelande för den där korta beskrivningen på wikipedia är långt ifrån en heltäckande specifikation över alla tänkbara variabler som en säng kan bestå utav?
Snärja, är det inte lite för övertydligt för något sådant?![]()
----------------------------------------------
Tycker du att du hjälper trådskaparen i hans enkla frågeställning genom att be oss andra skriva en allmän specifikation över alla tänkbara variabler som en streamer kan tänkas ha?
I och för sig verkar han ytterst tacksam speciellt för dina inlägg, så kanske är det nu dags för dig att börja skriva den där heltäckande beskrivningen på vad en streamer är?![]()
![]()
Jag ser fram emot att läsa den, lycka till!
Med vänliga hälsningar, Mathias
Den fråga som går att besvara torde ha svaret: ja, man kan använda termen streamer för att representera en streamer med inbyggd dac.hifikg skrev:Är en streamer med inbyggd DAC en streamer?
hifikg skrev:Griff skrev:hifikg skrev:
Fast cyklar man verkligen på en elcykel? Är en streamer med inbyggd DAC en streamer?
petersteindl skrev:goat76 skrev:petersteindl skrev:
![]()
Med vänlig hälsning
Kan jag månne be dig ge mig beskrivningen av en säng i ett personligt meddelande för den där korta beskrivningen på wikipedia är långt ifrån en heltäckande specifikation över alla tänkbara variabler som en säng kan bestå utav?
Snärja, är det inte lite för övertydligt för något sådant?![]()
----------------------------------------------
Tycker du att du hjälper trådskaparen i hans enkla frågeställning genom att be oss andra skriva en allmän specifikation över alla tänkbara variabler som en streamer kan tänkas ha?
I och för sig verkar han ytterst tacksam speciellt för dina inlägg, så kanske är det nu dags för dig att börja skriva den där heltäckande beskrivningen på vad en streamer är?![]()
![]()
Jag ser fram emot att läsa den, lycka till!
Med vänliga hälsningar, Mathias
Varför skulle det vara dags för just mig? Jag vet faktiskt inte. Jag kan för lite i ämnet. Jag skulle kunna rabbla upp det du och Tell skriver, men det leder i vart fall inte mig närmare till vad en streamer är och hur den skall kopplas på bästa sätt. Jag spelar fortfarande CD-skivor i brist på förståelse av vad streaming innebär. Det är sällsynt att jag tycker det låter bra eller ens ok då jag hör musik återgiven via streaming och dator. Däremot tycker jag det låter ok och ofta bra då det spelas CD eller masterband eller masters från HD och då det sköts av proffs, t.ex. då konstruktören till TAD-högtalarna demade. Han är nu på Elac.
petersteindl skrev:Vad gäller trådskaparen så tycker jag det verkar som om lennartj inte känner sig helt nöjd med din och Tells definition. Jag förstår honom i så fall. Det verkar som om trådskaparen vill ha mer detaljerad info för att förstå samband och kopplingar. Så har jag tolkat situationen. Jag försöker därför få fram den information från alla hugade som skriver som jag tror de flesta som anser sig veta vad en streamer är, borde kunna ge, åtminstone i en gemensam ansträngning. Det tycks vara för mycket begärt. Dock, sätts den definitionen så tror jag lennartj direkt har svaret givet. Sedan spelar det ingen roll om det råkar bli 3 A4 sidor.
petersteindl skrev:Nu är det så här, flera duktiga faktisktmedlemmar har hoppat detta forum och en av dem är IngOehman. IÖ anser att detta forum inte längre är intressant för hans del och det beror på att forummedlemmarna, så som det ser ut i dagsläget, helt enkelt inte längre är intresserade av någon djupare information i ämnet. Det är således helt fel forum för IÖ, är hans bedömning. Vill ingen lyssna så är det de facto fel forum för det man har att säga. Jag är lite segare än IÖ så jag försöker, men jag inser att jag skriver för helt döva ögon och öron som intet vill veta och intet vill förstå, annat än sin egen information. Konklusionen blir ju naturligtvis att detta forum även är helt fel forum för mig. Jag har egentligen inget här att göra, eller hur?
Men vad gör det? Ha en trevlig sommar.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:...
Nu är det så här, flera duktiga faktisktmedlemmar har hoppat detta forum och en av dem är IngOehman. IÖ anser att detta forum inte längre är intressant för hans del och det beror på att forummedlemmarna, så som det ser ut i dagsläget, helt enkelt inte längre är intresserade av någon djupare information i ämnet. Det är således helt fel forum för IÖ, är hans bedömning. Vill ingen lyssna så är det de facto fel forum för det man har att säga. Jag är lite segare än IÖ så jag försöker, men jag inser att jag skriver för helt döva ögon och öron som intet vill veta och intet vill förstå, annat än sin egen information. Konklusionen blir ju naturligtvis att detta forum även är helt fel forum för mig. Jag har egentligen inget här att göra, eller hur?
Men vad gör det? Ha en trevlig sommar.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:Alltså va? En streamer skickar ut ljud den fetchar antingen ur kanske nån digital utgång eller nån analog, dock är inte just exakt hur den skickar ut det ljudet helt irrelevant för själva definitionen av vad en streamer är. Och den definitionen är FORTFARANDE att den streamar det den ska spela upp ifrån nätverket eller ifrån internet, nothing more, nothing less. Allt runtomkring som eventuella in eller utgångar spelar noll roll. Vet inte hur många gånger jag och goat76 skrivit det o jag fattar inte varför den enkla grejen är nåt som går att missförstå eller ens diskutera emot? Det hörs ju till och med på namnet vad exakt den gör, så varför krånglar ni till det så?
Wiki skrev:A microphone is a transducer that converts sound into an electrical signal.
Wiki skrev:En transducer är en anordning som omvandlar en form av energi till en annan. Exempel på energislag är elektrisk, mekanisk, elektromagnetisk (även ljus), kemisk, akustisk och termisk energi.
hifikg skrev:Harryup skrev:Problemet med att köra en dator som nätverksspelare är att man kan aldrig veta om den låter som den gjorde förra gången, en uppgradering eller nått annat kan enkelt förändra hanteringen och ljudkvalitén. Datorers nätdelar kan ofta vara katastrofalt dåliga osv.osv även om man har ett bra ljudkort så kan resten vara något som inte är så bra.
Jag avser givetvis Macintosh, andra datorer kan vara som glappande kablar och bör undvikas. Hanteringen har förändrats över tid och fler förändringar är på gång, men ljudet låter likadant även sedan jag tvingades byta ut min musikmac mot en annan mac nyligen.
hifikg skrev:Jag avser givetvis Macintosh, andra datorer kan vara som glappande kablar och bör undvikas. Hanteringen har förändrats över tid och fler förändringar är på gång, men ljudet låter likadant även sedan jag tvingades byta ut min musikmac mot en annan mac nyligen.Harryup skrev:Problemet med att köra en dator som nätverksspelare är att man kan aldrig veta om den låter som den gjorde förra gången, en uppgradering eller nått annat kan enkelt förändra hanteringen och ljudkvalitén. Datorers nätdelar kan ofta vara katastrofalt dåliga osv.osv även om man har ett bra ljudkort så kan resten vara något som inte är så bra.
lennartj skrev:@Hifikg
När McIntosh kommer på tal tänker jag på produkter som denna:
lennartj skrev:@Harryup:
skulle en ickePC-baserad "streamer" vara någon garanti för att ljudet inte ändras från gång till gång"?
Harryup skrev: Och Windows eller OSX har uppdaterats mer än 4 ggr sen tidigt i år. Varken Win eller OSX är optimerade bara för att spela musik. Så personligen så är jag inte sugen på att lita på en dator för musikuppspelning.
/Harryup
Harryup skrev:lennartj skrev:@Harryup:
skulle en ickePC-baserad "streamer" vara någon garanti för att ljudet inte ändras från gång till gång"?
Nej, jag har upprepade gånger skrivit att när man jämför digitala produkter oavsett vad det än är så kan man inte ta för givet att inte en firmware ändrar ljudet.
Dock så är det så att en dator gör en massa andra saker hela tiden än vad en dedikerad streamer gör. Och Windows eller OSX har uppdaterats mer än 4 ggr sen tidigt i år. Varken Win eller OSX är optimerade bara för att spela musik. Så personligen så är jag inte sugen på att lita på en dator för musikuppspelning.
/Harryup
RogerGustavsson skrev:Harryup skrev: Och Windows eller OSX har uppdaterats mer än 4 ggr sen tidigt i år. Varken Win eller OSX är optimerade bara för att spela musik. Så personligen så är jag inte sugen på att lita på en dator för musikuppspelning.
/Harryup
Hur gör de i studior? Även där ar det datorbaserade system när de kör Pro Tools. Fast det gör ju detta på datorer som är dedikerade för audio och inte en massa annat samtidigt som våra datorer hemmavid.
goat76 skrev:...
Mjukvaru-uppdateringar kommer relativt ofta till Linns streamers och ofta har dessa uppdateringar förbättrat ljudet.
Vid ett enda tillfälle under de 8-9 åren jag kört med deras streamers så blev faktiskt ljudet sämre av en uppdatering, men det var lätt att fixa då Linn har ett arkiv med alla de äldre firmware-uppdateringarna så det finns alltid möjlighet att backa tillbaka om man så önskar.
...
STDI skrev:goat76 skrev:...
Mjukvaru-uppdateringar kommer relativt ofta till Linns streamers och ofta har dessa uppdateringar förbättrat ljudet.
Vid ett enda tillfälle under de 8-9 åren jag kört med deras streamers så blev faktiskt ljudet sämre av en uppdatering, men det var lätt att fixa då Linn har ett arkiv med alla de äldre firmware-uppdateringarna så det finns alltid möjlighet att backa tillbaka om man så önskar.
...
"Ofta" uppdateringar och "ofta" förbättringar av ljudet. Under 8-9 år bör du alltså då ha fått förbättringar av ljudet flera gånger. Var ljudet kass från början eller är det fantastiskt bra nu? Så bra så att det inte kan bli bättre? Eller kommer nästa uppdatering att förbättra ytterligare?
Kan verkligen hörbara förbättringar komma gång på gång? Var ska det då sluta?
STDI skrev:Gång på gång är ju åtminstone två gånger. Även om uttrycket brukar betyda ännu fler. Och jag är lite förundrad över att man kan få flera (åtminstone två) hörbara förbättringar på en apparat som bör vara i toppskiktet. Då borde det finnas hur mycket som helst att göra med sämre apparater.
Tell skrev:Är lika förundrad som STDI, hur dålig var Linnen från början egentligen? Aldrig nånsin har jag uppdaterat en apparat för att få bättre (eller sämre) ljud, varken CD-spelare, streamer eller dator, dom är ju perfekta från början. Speciellt om man kör extern DAC, då kan ju inte apparaterna i sig påverka ljudet alls om det inte är nån DSP igång. Fast det här har ju redan diskuterats sönder i en annan tråd utan att ni kommit fram till varför prylarna skulle kunna låta annorlunda..
Nä jag tror att Linn skriver att ljudet är förbättrat bara för att lura konsumenterna till att tro att dom verkligen ligger i nån slags framkant när det gäller sånt. För jag har aldrig sett att dom billigare o "sämre" företagen (eller ens pro-ljud) nånsin gått ut med förbättrat ljud i nån uppdatering. (Harryup hann före med den informationen.)
Har väl däremot varit med om att saker går sönder på nåt sätt när man uppdaterar, så därför gör jag sånt extremt sällan.
STDI skrev:goat76 skrev:...
...
"Ofta" uppdateringar och "ofta" förbättringar av ljudet. Under 8-9 år bör du alltså då ha fått förbättringar av ljudet flera gånger. Var ljudet kass från början eller är det fantastiskt bra nu? Så bra så att det inte kan bli bättre? Eller kommer nästa uppdatering att förbättra ytterligare?
Harryup skrev:lennartj skrev:@Harryup:
Nej, jag har upprepade gånger skrivit att när man jämför digitala produkter oavsett vad det än är så kan man inte ta för givet att inte en firmware ändrar ljudet.
Dock så är det så att en dator gör en massa andra saker hela tiden än vad en dedikerad streamer gör. Och Windows eller OSX har uppdaterats mer än 4 ggr sen tidigt i år. Varken Win eller OSX är optimerade bara för att spela musik. Så personligen så är jag inte sugen på att lita på en dator för musikuppspelning.
/Harryup
Harryup skrev:@Tell
Varför skulle folk orka diskutera om något kan påverka ljudet med dig när du skriver bestämt överallt att det inte går? Beskriv gärna hur du kan bevisa att det inte går så kanske folk kan komma med input på dina kunskaper och det kan leda till en mera fruktbar diskussion.
/Harryup
goat76 skrev:Linn har aldrig gått ut med någon information om att deras uppdateringar förbättrar ljudet, det är vad användare inklusive mig som upptäckt och de är tillräckligt tydliga för att du ska slippa tjata om din placebo-effekt.
Då Linn har konfronterats om dessa förändringar av ljudet så har de alltid förnekat att det gjorts några förändringar på den fronten.
Ni är aningen fyrkantiga som tror att skillnaderna alltid är så stora som traktor till Ferrari på tävlingsbana.
När Ferraris ingenjörer förbättrar prestandan i deras formel 1 bil, går den från usel till bäst varje gång?
STDI skrev:...
STDI skrev:STDI skrev:...
Jag vill göra ett förtydligande om texten ovan. Jag menar här i det korta perspektivet med uppgraderingar över några år från en tillverkare av en apparat i övre skiktet.
Totalt tror jag fortfarande att det finns mycket kvar att göra innan vi hemma kan få samma upplevelse som framför en symfoniorkester i en konsertsal eller när man står på gatan där vaktparaden går förbi och slår på stora trumman.
Det får mig att tänka på en gammal Disneyfilm jag såg början på för en tid sedan. Jag minns inte vilken det var men jag tror den var från 40-talet. I förtexterna stod att ljudet var i High Fidelity. Ja, det var den tidens High Fidelity. Nu gäller dagens High Fidelity och det ler vi kanske åt om 30 år.
Så visst tror jag att saker kan förbättras.
Tell skrev:Ja klart det fortfarande finns grejer att förbättra, men det är rum och högtalare som är grejern eller möjligtvis nåt flashigt DSP-mumbojumbo för att kunna få ett badrum att låta som en stor konserthall. Men att få en streamer att spela en digital fil objektivt bättre än vad den redan kan går inte direkt.
Laila skrev:Vafför krångla tillet . . . Streamer: Nyryckt å nystekt strömming på nysmörat Vikabröd . . .
Frågor på dä . . . typer ?
goat76 skrev:STDI skrev:STDI skrev:...
Jag vill göra ett förtydligande om texten ovan. Jag menar här i det korta perspektivet med uppgraderingar över några år från en tillverkare av en apparat i övre skiktet.
Totalt tror jag fortfarande att det finns mycket kvar att göra innan vi hemma kan få samma upplevelse som framför en symfoniorkester i en konsertsal eller när man står på gatan där vaktparaden går förbi och slår på stora trumman.
Det får mig att tänka på en gammal Disneyfilm jag såg början på för en tid sedan. Jag minns inte vilken det var men jag tror den var från 40-talet. I förtexterna stod att ljudet var i High Fidelity. Ja, det var den tidens High Fidelity. Nu gäller dagens High Fidelity och det ler vi kanske åt om 30 år.
Så visst tror jag att saker kan förbättras.
Precis, det är en ständig utveckling som sker så det är fullständigt naivt att tro att allt vad gäller ljud skulle vara maximerat. Om det hade varit det så hade vilket billigt ljudsystemet som helst varit fulländat ljudmässigt, även de man köper på Clas Ohlsson.
Vad kör du för ljuduppspelning, har du en streamer som får nya firmware-uppdateringar då och då men som aldrig fått en ljudmässig förändring av dessa?
goat76 skrev:Tell skrev:Ja klart det fortfarande finns grejer att förbättra, men det är rum och högtalare som är grejern eller möjligtvis nåt flashigt DSP-mumbojumbo för att kunna få ett badrum att låta som en stor konserthall. Men att få en streamer att spela en digital fil objektivt bättre än vad den redan kan går inte direkt.
Om det är mig du försöker berätta det där åt så har jag bara pratat om min streamer, det är en apparat med streamer, förförstärkare och DAC. Menar du att ingenting i den kedjan går att förbättra?
Tell, jag tycker du ska stanna i din lilla idyll du skapat där ditt ljudsystem är näst intill maxat, det man inte vet mår man inte dåligt av. Jag tror det kan vara en ganska skön känsla att vara så där säker på sin sak trots att man inte testat de streamers man sitter och klankar ner på.
Det är helt ok för mig om du ogillar Linn, jag tänker inte försöka övertyga dig om att ändra din uppfattning på den punkten. Jag tror helt enkelt det passar din ekonomi bättre att fortsätta tro det du tror.
Till skillnad från vad du tror så föddes jag inte med en Linn apparat i min ägo, jag hade andra streaming-lösningar före det, jag hade bara oturen att testa en apparat det råkade stå Linn på och den lät såpass bättre än allt annat jag hört tidigare. Jag är fortfarande lika nöjd så jag behåller den.
lennartj skrev:Jag har nu en Melco-streamer till låns några veckor.
Det är ännu för tidigt att rapportera några intryck från den.
Jag vill bara kommentera det extrema tweakande som en del personer hänger sig åt.
Dels svindyra USB-kablar, sedan ska DACen inte drivas med det inbyggda nätaggregatet
utan med ett stort och dyrt linjärt nätaggregat via DACens alternativa 12 V-ingång.
Jag har dessutom ett par TP-link Gigabit-switchar vars medskickade nätaggregat
bör dumpas och ersättas med linjära som kostar 10 gånger mer än switcharna!
Dessutom skulle mina Cat 6 nätverkskablar vara odugliga och borde bytas mot
Cat8 som jag aldrig hört talas om.
Nästa krutdurk gäller inte bara den digitala domänen,
sedan ska ström ledas till ovannämnda prylar, lokalt mediabibliotek (t.ex. NAS),
streamer, server och DAC. Alla de fyra senast nämnda funktionerna behöver inte
levereras från separata apparater, olika tillverkare buntar ihop funktionerna på olika vis.
Då duger inte vilka strömsladdar som helst, det ska vara exotiska snokar med märkliga
egenskaper, på en mässa hörde jag en kabelnasare svamla om sina strömsladdars
utmärkta ledningsförmåga i MHz-området (?) han hade en sådan svada att jag inte
lyckades kommentera att jag hellre vill ha strömsladdar som agerar som brickwall-
filter över 50 Hz. Givetvis duger inte 30-kronors grenlådor från IKEA.
Det kan jag iofs hålla med om, men när passiva grenlådor kostar flera tusen kr
per uttag med rodiumplätterade kontaktytor???
Sedan gäller det att hålla rent vid dörren, och även se till att egna apparater
inte stör varann, strömrening, strömregenerering eller både och???
Slutligen håller jag med om att väl genomtänkt och väl utförd stjärnjordning
är viktig för att få lugn och stabilitet, men vid sandlådekanten väntar nya
trollkarlar girigt på dem som fortfarande jagar efter det perfekta ljudet.
När det gäller tweaks av allehanda slag som gör en en nätt och jämnt uppfattbar
skillnad gäller det att hålla huvudet kallt och försöka ta reda på om det inte är
en försämring snarare än en förbättring och ställa sig frågan
"Gagnar den min musikaliska tillfredsställelse?"
Tell skrev:Ja klart det fortfarande finns grejer att förbättra, men det är rum och högtalare som är grejern eller möjligtvis nåt flashigt DSP-mumbojumbo för att kunna få ett badrum att låta som en stor konserthall. Men att få en streamer att spela en digital fil objektivt bättre än vad den redan kan går inte direkt.
hcl skrev:Tell skrev:Ja klart det fortfarande finns grejer att förbättra, men det är rum och högtalare som är grejern eller möjligtvis nåt flashigt DSP-mumbojumbo för att kunna få ett badrum att låta som en stor konserthall. Men att få en streamer att spela en digital fil objektivt bättre än vad den redan kan går inte direkt.
Jag tror det är många som kan vittna om att det där inte stämmer. Att högtalare och rum påverkar mycket hur en anläggning låter är det nog få som inte håller med om, men att därifrån hävda att det är bara dessa delar som påverkar helhetsupplevelsen (utöver val av fonogram...) är nog att förenkla tillvaron lite för mycket.
Det är många faktorer som påverkar hur en digital apparat lyckas omvandla en digital bitsröm (ljud-data) till en analog motsvarighet varav de många ofta inte syns i traditionella mätningar och aldrig heller redovisas. Bl.a. är datakvaliteten i den digitala domänen sällan omnämnd på annat sätt än vilka protokoll som används/stöds (vilket visar på grav naivitet och amatörmässigt), som om signalegenskaper i den digitala domänen inte alls påverkar slutresultatet. Vidare så görs vanliga mätningar av A/D-omvandlare (DAC:ar, streamers, etc) genom mätningar i frekvensdomänen eller översätts till och redovisas där d.v.s. stokastiska eller i tid kortvariga effekter undertrycks eller smetas ut (i frekvensplanet) och ges därmed inte den vikt de kanske borde ges.
Olika DAC:ar mäter inte identiskt och låter subjektivt sällan lika. Många hävdar att de mätmässiga skillnaderna ligger under hörbarhetsgränsen och väljer därefter att bortse från dessa. Andra konstaterar att det finns mätmässiga skillnader samt hörbara skillnader, vilka av dessa som hänger ihop är dock mindre lätt att visa, f.f.a. just i.o.m. att det är många faktorer som inte mäts eller med lätthet kan illustreras oberoende av andra prestandatillkortakommanden.
Tell skrev:hcl skrev:Tell skrev:Ja klart det fortfarande finns grejer att förbättra, men det är rum och högtalare som är grejern eller möjligtvis nåt flashigt DSP-mumbojumbo för att kunna få ett badrum att låta som en stor konserthall. Men att få en streamer att spela en digital fil objektivt bättre än vad den redan kan går inte direkt.
Jag tror det är många som kan vittna om att det där inte stämmer. Att högtalare och rum påverkar mycket hur en anläggning låter är det nog få som inte håller med om, men att därifrån hävda att det är bara dessa delar som påverkar helhetsupplevelsen (utöver val av fonogram...) är nog att förenkla tillvaron lite för mycket.
Det är många faktorer som påverkar hur en digital apparat lyckas omvandla en digital bitsröm (ljud-data) till en analog motsvarighet varav de många ofta inte syns i traditionella mätningar och aldrig heller redovisas. Bl.a. är datakvaliteten i den digitala domänen sällan omnämnd på annat sätt än vilka protokoll som används/stöds (vilket visar på grav naivitet och amatörmässigt), som om signalegenskaper i den digitala domänen inte alls påverkar slutresultatet. Vidare så görs vanliga mätningar av A/D-omvandlare (DAC:ar, streamers, etc) genom mätningar i frekvensdomänen eller översätts till och redovisas där d.v.s. stokastiska eller i tid kortvariga effekter undertrycks eller smetas ut (i frekvensplanet) och ges därmed inte den vikt de kanske borde ges.
Olika DAC:ar mäter inte identiskt och låter subjektivt sällan lika. Många hävdar att de mätmässiga skillnaderna ligger under hörbarhetsgränsen och väljer därefter att bortse från dessa. Andra konstaterar att det finns mätmässiga skillnader samt hörbara skillnader, vilka av dessa som hänger ihop är dock mindre lätt att visa, f.f.a. just i.o.m. att det är många faktorer som inte mäts eller med lätthet kan illustreras oberoende av andra prestandatillkortakommanden.
Vi snackar alltså inte om nån D/A-omvandling eller så utan det är helt o hållet i den digitala domänen, och nej är det ingen DSP inblandad så kan inte en streamer påverka ljudet. Det är som att påstå att Youtube har lite annan kontrast, färgmättnad o kanske annan vitbalans beroende på om man sitter på en liten dator med Windows, samma dator med Ubuntu eller en Android TV kopplad till exakt samma skärm (med undtantag för felkonfad färghantering osv vill säga (så motsvarande att inte använda DSP alltså)), eller att allt det du precis skrev får lite andra ord, ordföljd några extra versaler beroende på om jag läser det på min smartphone eller på datorn.
Alltså det kan ju vara så att bitstörmmen inte kommer fram som den ska ja, men då får du digitala artefakter och inte att "svärtan i basen är djupare" eller "stereoseparationen i klarinetten vid 5000hz gör att jag stampar takten hårdare med högerfoten" eller vad det nu kan vara. Jag tycker det är så absurt och tröttsamt att det just är ljud som är så magiskt att det kan påverkas när det inte ska kunna påverkas. Det är ju en DIGITAL signal inte analogt.
Så hör du skillnad så kolla så du sitter på EXAKT samma ställe, att du lirar på EXAKT samma volym, att du vaknade upp på exakt samma sida av sängen, att du har mat i magen, att frugan är glad och att solen skiner. Allt sånt påverkar din ljudupplevelse mer än vad du o alla andra tror.
Tell skrev:hcl skrev:Tell skrev:Ja klart det fortfarande finns grejer att förbättra, men det är rum och högtalare som är grejern eller möjligtvis nåt flashigt DSP-mumbojumbo för att kunna få ett badrum att låta som en stor konserthall. Men att få en streamer att spela en digital fil objektivt bättre än vad den redan kan går inte direkt.
Vi snackar alltså inte om nån D/A-omvandling eller så utan det är helt o hållet i den digitala domänen, och nej är det ingen DSP inblandad så kan inte en streamer påverka ljudet. Det är som att påstå att Youtube har lite annan kontrast, färgmättnad o kanske annan vitbalans beroende på om man sitter på en liten dator med Windows, samma dator med Ubuntu eller en Android TV kopplad till exakt samma skärm (med undtantag för felkonfad färghantering osv vill säga (så motsvarande att inte använda DSP alltså)), eller att allt det du precis skrev får lite andra ord, ordföljd några extra versaler beroende på om jag läser det på min smartphone eller på datorn.
Alltså det kan ju vara så att bitstörmmen inte kommer fram som den ska ja, men då får du digitala artefakter och inte att "svärtan i basen är djupare" eller "stereoseparationen i klarinetten vid 5000hz gör att jag stampar takten hårdare med högerfoten" eller vad det nu kan vara. Jag tycker det är så absurt och tröttsamt att det just är ljud som är så magiskt att det kan påverkas när det inte ska kunna påverkas. Det är ju en DIGITAL signal inte analogt.
Så hör du skillnad så kolla så du sitter på EXAKT samma ställe, att du lirar på EXAKT samma volym, att du vaknade upp på exakt samma sida av sängen, att du har mat i magen, att frugan är glad och att solen skiner. Allt sånt påverkar din ljudupplevelse mer än vad du o alla andra tror.
Morello skrev:Ja, men måste tillse att mjukvaran som spelar filen pratar direkt med ljudenhetens drivare, annars blir det knas.
Tell skrev:Men det är ju fortfarande ingen som kunnat förklara VAD för fuffens som operativsystem/drivrutiner/programvara etc håller på med och VARFÖR det skulle kunna påverka ljudet på ett så där analogt o musikaliskt sätt. Den som närmast har nån vettig förklaring är Peter S som påstår att en streamer kan ge olika störningar som påverkar jitteret o att det i sin tur påverkar ljudet, men har man en asyncron DAC så är ju det inget problem.
Sen är det fortfarande ingen som kunnat förklara varför det BARA är ljud som kan påverkas såhär och inte t ex bild som i sig är en mycket tyngre o svårare signal att hantera.
Så alltså, ska ni försöka övertyga att det är nån skillnad så ge lite faktan om VARFÖR det skulle kunna låta olika, inte bara att ni tycker att ni hör skillnad. För själv hör jag inte det alls och jag förstår inte hur det skulle kunna göra det heller.
Tangband skrev:För att kunna höra om det är nån skillnad måste du ju låna hem olika alternativ ?
Den korta versionen angående Windows handlar om slarv vid uppgraderingar och automatisk omsampling ( dåligt implementerat dessutom ) historiskt sett. Alltså horribelt dåligt implementerat.Det är förhoppningsvis bättre utfört numera men detta har fått mig att se med skepsism på Microsoft. Det är inga audiofiler som styrt i företaget , tvärtom mot Apple, där grundaren Steve Jobs gillade musik och själv hade en LP 12 som skivspelare.
Kör man ASIO till ett externt ljudkort så är det mindre risk för problem. Har jag hört. Åtminstone till nästa påtvingade uppgradering av Windows-mjukvaran.
Tell- här kan du historiskt läsa hur det kunde se ut med Vista 2009: viewtopic.php?f=10&t=24381&hilit=Omsampling+Windows+vista
Tell skrev:Men det är ju fortfarande ingen som kunnat förklara VAD för fuffens som operativsystem/drivrutiner/programvara etc håller på med och VARFÖR det skulle kunna påverka ljudet på ett så där analogt o musikaliskt sätt. Den som närmast har nån vettig förklaring är Peter S som påstår att en streamer kan ge olika störningar som påverkar jitteret o att det i sin tur påverkar ljudet, men har man en asyncron DAC så är ju det inget problem.
Sen är det fortfarande ingen som kunnat förklara varför det BARA är ljud som kan påverkas såhär och inte t ex bild som i sig är en mycket tyngre o svårare signal att hantera.
Så alltså, ska ni försöka övertyga att det är nån skillnad så ge lite faktan om VARFÖR det skulle kunna låta olika, inte bara att ni tycker att ni hör skillnad. För själv hör jag inte det alls och jag förstår inte hur det skulle kunna göra det heller.
philipbtz skrev:Bild påverkas med av grafikkortets drivrutiner. Färger och ändra parametrar i bilden ändras ibland. Både ljud och bild kan bli fel! Förutom att det är ganska lätt ibland att både se och höra felen så finns det enkla förklaringar. Gå in i drivrutinerna och titta så ser du vad den gör. Om man inte vet hur man gör det kan man alltid koppla på tex en HD Fury Linker på HDMI:n så ser man vilken signal som skickas ut. Vad många saker jag sett skicka fel där. Några exempel: Xbox One S, Samsung UHD-spelare, laptop. Prylar som gjort sönder ljudet via digital in: alla receivrar jag någonsin ägt, diverse datorer. Även analog ut från PC har visat sig ge problem. Ännu mer tom. Klippning av signaler, fasvridningar osv.
Tell skrev:philipbtz skrev:Bild påverkas med av grafikkortets drivrutiner. Färger och ändra parametrar i bilden ändras ibland. Både ljud och bild kan bli fel! Förutom att det är ganska lätt ibland att både se och höra felen så finns det enkla förklaringar. Gå in i drivrutinerna och titta så ser du vad den gör. Om man inte vet hur man gör det kan man alltid koppla på tex en HD Fury Linker på HDMI:n så ser man vilken signal som skickas ut. Vad många saker jag sett skicka fel där. Några exempel: Xbox One S, Samsung UHD-spelare, laptop. Prylar som gjort sönder ljudet via digital in: alla receivrar jag någonsin ägt, diverse datorer. Även analog ut från PC har visat sig ge problem. Ännu mer tom. Klippning av signaler, fasvridningar osv.
Har aldrig nånsin sett en grafikkortsrecension där dom påstår att ens texturer i spel fått "bättre djup i svärtan" eller kanske "mer mättade färger", eller att jpg-bilderna i photoshop får "bättre upplösning i högdagrarna", because det helt enkelt sker inte. O inte heller att olika grafikkortsdrivisar ska ha gett uppgradering i bildkvalle, det vore väldigt skumt för isf skulle nånting vara fel o trasigt i den äldre drivisen.
Skillnaderna finns ju inte heller trots att det finns sååå mycket mer som ska stämma då det finns många olika standarder för hur bilder ska visas pga att färger är så mycket mer komplicerade än ljud, och för att alla skärmar är feta kompromisser då dom inte alllls täcker hela ögats spektrum. O så har vi det här med färghantering som också är en irriterande faktor. Men om allting är satt på rättkonfat o satt på standardinställningarna så kommer ett grafikkort eller liknande aldrig ge olika bild. Det sker helt enkelt inte.
Men ändå så kommer audiofiler o vill lägga tiotusentals pengar på ljudskillnader som inte finns för att marknaden i så många år lyckats lura dom till att dom faktiskt gör det.
philipbtz skrev:Tell skrev:philipbtz skrev:Bild påverkas med av grafikkortets drivrutiner. Färger och ändra parametrar i bilden ändras ibland. Både ljud och bild kan bli fel! Förutom att det är ganska lätt ibland att både se och höra felen så finns det enkla förklaringar. Gå in i drivrutinerna och titta så ser du vad den gör. Om man inte vet hur man gör det kan man alltid koppla på tex en HD Fury Linker på HDMI:n så ser man vilken signal som skickas ut. Vad många saker jag sett skicka fel där. Några exempel: Xbox One S, Samsung UHD-spelare, laptop. Prylar som gjort sönder ljudet via digital in: alla receivrar jag någonsin ägt, diverse datorer. Även analog ut från PC har visat sig ge problem. Ännu mer tom. Klippning av signaler, fasvridningar osv.
Har aldrig nånsin sett en grafikkortsrecension där dom påstår att ens texturer i spel fått "bättre djup i svärtan" eller kanske "mer mättade färger", eller att jpg-bilderna i photoshop får "bättre upplösning i högdagrarna", because det helt enkelt sker inte. O inte heller att olika grafikkortsdrivisar ska ha gett uppgradering i bildkvalle, det vore väldigt skumt för isf skulle nånting vara fel o trasigt i den äldre drivisen.
Skillnaderna finns ju inte heller trots att det finns sååå mycket mer som ska stämma då det finns många olika standarder för hur bilder ska visas pga att färger är så mycket mer komplicerade än ljud, och för att alla skärmar är feta kompromisser då dom inte alllls täcker hela ögats spektrum. O så har vi det här med färghantering som också är en irriterande faktor. Men om allting är satt på rättkonfat o satt på standardinställningarna så kommer ett grafikkort eller liknande aldrig ge olika bild. Det sker helt enkelt inte.
Men ändå så kommer audiofiler o vill lägga tiotusentals pengar på ljudskillnader som inte finns för att marknaden i så många år lyckats lura dom till att dom faktiskt gör det.
Grafikkort är utvecklade och testade för PC-världen. Så fort du skall skicka ut till en pryl som lever i film-världen så finns det skillnader i svärta och färgrymd som inte alltid blir rätt. Det låter som att du inte har testat så mycket själv? Jag har testat väldigt mycket och man får vara noga i inställningarna och det skall bli 100% rätt. Inte alla som ser att det blir krossat svärta eller fel färgrymd så dessa personer upplever inte problem. Inte alla heller som ser fel i panoreringar för att det inte går att skicka 23.986Hz t.ex. utan det skickas 24.0Hz eller 50Hz eller vad som helst.
Jag hade en laptop några år sedan med Intel-grafik. Som standard så hade drivrutinen enhancement mode för att ge "bättre" bild. Kontrast, brightness, färg..ja allt var fel. Bara som ett till exempel. En oinsatt polare tyckte att "vi har ju bild" men det var ganska lätt att se att det var helt fel. Det var inte helt lätt att slå av allt heller.
På Xbox One S och andra spelare jag testat med HDMI ut och allt rätt inställt i spelaren blev det fortfarande fel i BT2020 mappningen samt HDR. Den använde fel färgmatriser intärnt visade det sig sedan.
Man behöver inte lägga alls många pengar på en spelare som funkar 100% rätt men man skall vara medveten om vad man köper. Finns ju otroligt många exempel på dyra saker som funkar sämre. En no-nonsense inställning är farligt att ha om man vill ha allt helt korrekt.
lennartj skrev:Jag har nu en Melco-streamer till låns några veckor.
Det är ännu för tidigt att rapportera några intryck från den.
Jag vill bara kommentera det extrema tweakande som en del personer hänger sig åt.
Dels svindyra USB-kablar, sedan ska DACen inte drivas med det inbyggda nätaggregatet
utan med ett stort och dyrt linjärt nätaggregat via DACens alternativa 12 V-ingång.
Jag har dessutom ett par TP-link Gigabit-switchar vars medskickade nätaggregat
bör dumpas och ersättas med linjära som kostar 10 gånger mer än switcharna!
Dessutom skulle mina Cat 6 nätverkskablar vara odugliga och borde bytas mot
Cat8 som jag aldrig hört talas om.
Nästa krutdurk gäller inte bara den digitala domänen,
sedan ska ström ledas till ovannämnda prylar, lokalt mediabibliotek (t.ex. NAS),
streamer, server och DAC. Alla de fyra senast nämnda funktionerna behöver inte
levereras från separata apparater, olika tillverkare buntar ihop funktionerna på olika vis.
Då duger inte vilka strömsladdar som helst, det ska vara exotiska snokar med märkliga
egenskaper, på en mässa hörde jag en kabelnasare svamla om sina strömsladdars
utmärkta ledningsförmåga i MHz-området (?) han hade en sådan svada att jag inte
lyckades kommentera att jag hellre vill ha strömsladdar som agerar som brickwall-
filter över 50 Hz. Givetvis duger inte 30-kronors grenlådor från IKEA.
Det kan jag iofs hålla med om, men när passiva grenlådor kostar flera tusen kr
per uttag med rodiumplätterade kontaktytor???
Sedan gäller det att hålla rent vid dörren, och även se till att egna apparater
inte stör varann, strömrening, strömregenerering eller både och???
Slutligen håller jag med om att väl genomtänkt och väl utförd stjärnjordning
är viktig för att få lugn och stabilitet, men vid sandlådekanten väntar nya
trollkarlar girigt på dem som fortfarande jagar efter det perfekta ljudet.
När det gäller tweaks av allehanda slag som gör en en nätt och jämnt uppfattbar
skillnad gäller det att hålla huvudet kallt och försöka ta reda på om det inte är
en försämring snarare än en förbättring och ställa sig frågan
"Gagnar den min musikaliska tillfredsställelse?"
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster