Moderator: Redaktörer
matssvensson skrev:Ja, intressant läsning. Har för mig att den varit uppe i tidigare tråd? Även Bob Stuarts artikel som han refererar till har fått mig att reflektera över vilken upplösning som teoretiskt behövs för transparent digital överföring.
Det är för feelgood jag ändå fortsätter skaffa musik med högsta möjliga upplösning, med förhoppningen att den högupplösta filen också innehåller den ljudmässigt bästa mastern. Sen sätter jag tilltron till att min elektronik kan hantera de högupplösta filerna utan att tillföra något.
I de fall jag har musik med på både CD format och högupplöst som verkar komma från samma master går jag bet på att höra någon signifikant skillnad. Det är min erfarenhet. Jag är nöjd om jag hittar nya skivor med CD upplösning. Lossy format går bort på grund av argumenten i artikeln, risken för degradering när du ”seriekopplar” flera reducerande avkodningar efter varandra.
philipbtz skrev:Jag förstår verkligen inte grejen. Just när det gäller musik eller ja ljud så är det för någon anledning så otroligt viktigt att just denna data är så liten som möjligt. Det streamas 4k-filmer med Atmos-ljud höger och vänster men när det gäller 2-kanal då skall det minsann vara mp3 eller nyare varianter av lossy komprimering. Det är 2019, vi har råd med lite overkill faktiskt. Men det som oftast diskuteras är om det ändå inte duger att ha en tredjedel av den bit rate:en vi hade på 80-talet med CD. Alltså va? Att vi inte är långt förbi CD är för mig ofattbart.
Om alla i hela ledet jobbade i t.ex. 24-bit/196kHz så hade man iaf inte behövt fundera på den biten ALLS utan endast allt det andra så som mastring och inspelning. För mig handlar det om att utesluta variabler och just formatet är ju otroligt lättlöst. Då finns det inte någon tvekan om att det är bra nog.
Sedan hade det också hjälp om man slutade att komprimerade sönder allt också för att mp3 "är bra nog". Varför liksom? Det är inte mycket data alls att streama flac och om vi pratar download så är det ju ingenting. 24/96 flac så hade jag inte varit orolig över något för då finns det även utrymme att det gjorts lite fel på vägen så som alltid händer.
4K eller 8K streams som tar 15-25Mbit med stark komprimering är inga probem men ljudet nä det tar på tok för mycket med sina 0.1Mbit det är bäst att vi skär ner ännu mer för det är ändå ingen skillnad. Man blir ju lack för mindre.
Tell skrev:Elda bandbredd för kråkorna bara för nån slags "feel-good" är ju inge vidare. Människan är så galet ineffektiv som det är så det är bra att det finns folk som inser att vi inte behöver mer än vad 320kbps för att öronen o hjärnan ska få all den infon den behöver för att få en väldigt fin ljudupplevelse.
Däremot att använda bandbredd för 4K är en annan femma, det gör ju ändå en stor skillnad mot 1080p för normala ögon. Allt handlar om diminshing returns vettu
philipbtz skrev:...när alla har typ 100Mbit linor om inte 1000Mbit, man kan t.o.m få 10 000Mbit nu.
Harryup skrev:Tycker faktiskt att man måste tänka på att 4K och Highres inte är gjort för att avnjutas på stan. Folk på stan spelar spåttify har begränsad surfmängd och är inga som har någon hifi-ambition i någon större bemärkelse.

sportbilsentusiasten skrev:Alltså, att begränsa musikfilers upplösning är bara tramsigt då film finns.
Om mastern finns i 24/96 vill man givetvis ha just den upplösningen.
RogerGustavsson skrev:Nu verkar inte de som växer upp idag i bry sig så mycket om att hänga framför stora bildvisare med 4k. Det är mest mobilen som servar med Youtube-klipp och Spotify. Nu skall väl 5G räcka till mer än audio och video i vårt samhälle?
Harryup skrev:Som Philip skriver så är det ju en hel del röster även har inne att är det en välgjord MP3 så hör man i princip ingen skillnad så det räcker och även spåttify räcker för musiklyssning, fast det händer ju inte att det är välgjort. Fast i nästa andetag så kan man konstatera att ljudet är så dåligt på dåligt mastrade inspelning (stora flertalet sedan 20 år) att det låter så illa om det mesta. Då undrar man ju om det kan vara så att de som tycker att låg upplösning räcker tycker det för att de helt enkelt inte så ofta spelar musik där inspelningen är tillräckligt bra gjord. Personligen kör jag enbart spåttify för bakgrundslyssning på altan och innan julmiddagar typ. Något annat duger det inte till om man jämför med Qobuz och Tidal.
E skrev:Musik borde kanske dra lika mycket data som film, så det blir rättvist?![]()
Men kostar inte data energi också?
Mja, alltså 16/44 är väldigt kapabelt. Att jämföra med film där utvecklingen av bättre/större bildvisare driver på för större datamängder tycker jag är märkligt. Högtalare har väl inte utvecklats på samma sätt, vi har väl inte fått lägre akustisk störnivå i våra hem och mastringarna har väl utvecklats bakåt.RogerGustavsson skrev:Nu verkar inte de som växer upp idag i bry sig så mycket om att hänga framför stora bildvisare med 4k. Det är mest mobilen som servar med Youtube-klipp och Spotify. Nu skall väl 5G räcka till mer än audio och video i vårt samhälle?
Frågan är hur bra det är för ögonen att ha skärmen så nära så många timmar om dagen?
Jag "måste" iallafall ha min 5,7" mobil (2560*1440) ganska nära vid filmtittande.
Mvh E*
RogerGustavsson skrev:Hur lyssnar man på Qobuz i Sverige? Välljudande fonogram är inte precis dominant på marknaden längre. Varför ska man slösa bandbredd på den senaste remastringen av något som tidigare fanns i mera oskadat skick tidigare?
sportbilsentusiasten skrev:...
Är övertygad om att så lite ändringar som möjligt är bäst.
hcl skrev:...
F.ö. hävdar jag att med bra utrustning så kan högupplöst format erbjuda hörbart bättre kvalitet (baserat på bl.a. blindtest).
hcl skrev:sportbilsentusiasten skrev:...
Är övertygad om att så lite ändringar som möjligt är bäst.
Här tror jag du har en viktig poäng. Konvertering (som påverkar själva signalen - konvertering t.ex. WAV<-> FLAC behöver inte påverka) har alltid negativa effekter (i vilken del i kedjan det än görs) och därför bör musiken distribueras och avkodas i samma format som den var vid mixning/mastring.
F.ö. hävdar jag att med bra utrustning så kan högupplöst format erbjuda hörbart bättre kvalitet (baserat på bl.a. blindtest).
philipbtz skrev:Jag tror att högupplösta format så som 24/96 medför andra bra saker. Då börjar man sträva efter bättre mikrofoner, kanske byta ut den där gamla utrustningen i studion som inte var så bra, tänka en vända till i mastringen osv. Det behöver ju nödvändigtvis inte vara containern i sig som gör att det blir bättre utan att man även tar bort flaskhalsar på andra ställen i inspelningskedjan.
goat76 skrev:philipbtz skrev:Jag tror att högupplösta format så som 24/96 medför andra bra saker. Då börjar man sträva efter bättre mikrofoner, kanske byta ut den där gamla utrustningen i studion som inte var så bra, tänka en vända till i mastringen osv. Det behöver ju nödvändigtvis inte vara containern i sig som gör att det blir bättre utan att man även tar bort flaskhalsar på andra ställen i inspelningskedjan.
24-bit är standard, det finns nog inte några eller iallafall väldigt få studios som arbetar i lägre upplösning än det.
philipbtz skrev:Jag tror att högupplösta format så som 24/96 medför andra bra saker. Då börjar man sträva efter bättre mikrofoner, kanske byta ut den där gamla utrustningen i studion som inte var så bra, tänka en vända till i mastringen osv. Det behöver ju nödvändigtvis inte vara containern i sig som gör att det blir bättre utan att man även tar bort flaskhalsar på andra ställen i inspelningskedjan.
RogerJoensson skrev:philipbtz skrev:Jag tror att högupplösta format så som 24/96 medför andra bra saker. Då börjar man sträva efter bättre mikrofoner, kanske byta ut den där gamla utrustningen i studion som inte var så bra, tänka en vända till i mastringen osv. Det behöver ju nödvändigtvis inte vara containern i sig som gör att det blir bättre utan att man även tar bort flaskhalsar på andra ställen i inspelningskedjan.
Men kunde hoppas det, men upplösningen/dynamiken på utgivet material har ju minskat snarare än ökat generellt och gamla inspelningar/utgåvor hade många gånger större dynamik än moderna "high-res" återutgivningar!
Vad ska man med 24bitar till när medelnivån är så hög att mindre än 16 bitar oftast räcker med råge?
philipbtz skrev:RogerJoensson skrev:philipbtz skrev:Jag tror att högupplösta format så som 24/96 medför andra bra saker. Då börjar man sträva efter bättre mikrofoner, kanske byta ut den där gamla utrustningen i studion som inte var så bra, tänka en vända till i mastringen osv. Det behöver ju nödvändigtvis inte vara containern i sig som gör att det blir bättre utan att man även tar bort flaskhalsar på andra ställen i inspelningskedjan.
Men kunde hoppas det, men upplösningen/dynamiken på utgivet material har ju minskat snarare än ökat generellt och gamla inspelningar/utgåvor hade många gånger större dynamik än moderna "high-res" återutgivningar!
Vad ska man med 24bitar till när medelnivån är så hög att mindre än 16 bitar oftast räcker med råge?
Varför ens använda 16 bitar då? Räcker väl med 10 eller något? Varför ha så bra kvalitet som 320kbps mp3. Varför räcker inte 160bps?
philipbtz skrev:Jag är väl medveten om att dynamiken i inspelningarna är dålig nu för tiden men varför skall vi då göra det ännu värre genom att sänka kvaliteten på annat håll? Om man tänker så så kan vi ju skita i det totalt och tänka att alla kör ändå 128kbps i snitt nu så alla studios kan lika gärna nedgradera till 8 bitars ljud och mikrofoner från 40-talet.
philipbtz skrev:goat76 skrev:philipbtz skrev:Jag tror att högupplösta format så som 24/96 medför andra bra saker. Då börjar man sträva efter bättre mikrofoner, kanske byta ut den där gamla utrustningen i studion som inte var så bra, tänka en vända till i mastringen osv. Det behöver ju nödvändigtvis inte vara containern i sig som gör att det blir bättre utan att man även tar bort flaskhalsar på andra ställen i inspelningskedjan.
24-bit är standard, det finns nog inte några eller iallafall väldigt få studios som arbetar i lägre upplösning än det.
Ja det hoppas jag. Men varför inte jobba i 64 bitar t.ex.Och nu för tiden går trenden bort mot stora dyra studios och mer mot att vanligt folk gör musiken själv i mindre billigare studios. Vi behöver höja lägsta nivån. Och som sagt hur många studios jobbar i den upplösningen hela vägen? Ganska få skulle jag tro. I varje del i kedjan får man i värsta fall förluster och om man börjar med något som är onödigt bra så kanske det, när det väl når oss konsumenter, är bra nog.
Och sedan bara för att en produkt säger att den har stöd för 16/44, 24/96 osv. så betyder det ju inte att den kan det på ett korrekt sätt. Det har ju bevisats många gånger på sidor som https://www.audiosciencereview.com/
philipbtz skrev:Det är lugnt, det är uppenbart att nästan ingen bryr sig om detta. Och vi kommer forsätta och få sämre och sämre kvalitet på allt då det är precis det alla vill ha. Väldigt märkligt men ok. Over and out.
goat76 skrev:Till och med hemmastudios har toppkvalité när det kommer till utrustningen.
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Till och med hemmastudios har toppkvalité när det kommer till utrustningen.
Lik förbannat blir slutresultaten sämre!
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Till och med hemmastudios har toppkvalité när det kommer till utrustningen.
Lik förbannat blir slutresultaten sämre!
Belker skrev:hcl skrev:...
Är det egna tester eller finns det publicerade tester?
hcl skrev:Belker skrev:hcl skrev:...
Är det egna tester eller finns det publicerade tester?
Egna tester och ett par tester med material från nätet.
philipbtz skrev:Från vad jag har läst så var det skaparna av Stranger Things på Netflix som tvingade fram högre bit rate då de kunde visa i blindtest att ca. 700kbps för 5.1 gjorde märkbar skillnad - och de ville ha bra ljud i serien. Nu är det utspritt över flera kanaler så jag vet inte vad det motsvarar men det är ju sällan alla kanaler spelar samtidigt.
philipbtz skrev:Det där med utrymme är väl ärligt talat inte ett problem 2019?![]()
Tangband skrev:Vi kan nog konstatera att det var bättre förr med kvaliteten![]()
Men det var ju jättejobbigt med allt fipplande med skivor ? Finns det nån som saknar det ? Seriöst ?
Det finns några bra exempel på god ljudkvalitet trots 320 Kbit. Anette Askviks skiva tex.
Den låter säkert ännu bättre på cd- men trots allt good enough genom en bra stereo och Spotify.
Eller vad tycker ni ? Är denna kvalitet för dålig för seriös lyssning ?
https://open.spotify.com/track/22oCr1tf ... 0DUtWCLZ4g
Jag är lite irriterad på allt material som återutges högupplöst där resultatet ibland bara är att de komprimerat mer och höjt medelnivån.![]()
Man kan nog lugnt säga att det är en djungel att hitta något som garanterat är bättre.
Tangband skrev:Vi kan nog konstatera att det var bättre förr med kvaliteten![]()
Men det var ju jättejobbigt med allt fipplande med skivor ? Finns det nån som saknar det ? Seriöst ?
Det finns några bra exempel på god ljudkvalitet trots 320 Kbit. Anette Askviks skiva tex.
Den låter säkert ännu bättre på cd- men trots allt good enough genom en bra stereo och Spotify.
Eller vad tycker ni ? Är denna kvalitet för dålig för seriös lyssning ?
https://open.spotify.com/track/22oCr1tf ... 0DUtWCLZ4g
Jag är lite irriterad på allt material som återutges högupplöst där resultatet ibland bara är att de komprimerat mer och höjt medelnivån.![]()
Man kan nog lugnt säga att det är en djungel att hitta något som garanterat är bättre.
E skrev:philipbtz skrev:Det där med utrymme är väl ärligt talat inte ett problem 2019?![]()
Jo, och det blir mer problem om man fyller upp diskar/nätverk med 24/192 i onödan. Varför håller du till exempel på och krånglar med FLAC annars?![]()
Men 192 känns säkert bra om man tror att musiken blir för grovt upphackad med CD-formatet och helst vill ha vinyl.![]()
För övrigt är jämförelsen mellan ljud och bild fortfarande lika irrelevant. Äpplen och päron.
Mvh E*
philipbtz skrev:Tycker ändå det är märkligt att den standard man kom på på 80-talet nu anses vara för bra och det är alltså bättre att köra 320kbps mp3 för att spara bandbredd och diskutrymme. Liiiite konstig situation är det ändå va? Eller hur långt skall man pressa det? 320kbps är ändå bara tillgängligt på premiumtjänster. Det är inte standard utan det är snarare 64-128kbps.
Från vad jag har läst så var det skaparna av Stranger Things på Netflix som tvingade fram högre bit rate då de kunde visa i blindtest att ca. 700kbps för 5.1 gjorde märkbar skillnad - och de ville ha bra ljud i serien. Nu är det utspritt över flera kanaler så jag vet inte vad det motsvarar men det är ju sällan alla kanaler spelar samtidigt.
Tell skrev:philipbtz skrev:Tycker ändå det är märkligt att den standard man kom på på 80-talet nu anses vara för bra och det är alltså bättre att köra 320kbps mp3 för att spara bandbredd och diskutrymme. Liiiite konstig situation är det ändå va? Eller hur långt skall man pressa det? 320kbps är ändå bara tillgängligt på premiumtjänster. Det är inte standard utan det är snarare 64-128kbps.
Från vad jag har läst så var det skaparna av Stranger Things på Netflix som tvingade fram högre bit rate då de kunde visa i blindtest att ca. 700kbps för 5.1 gjorde märkbar skillnad - och de ville ha bra ljud i serien. Nu är det utspritt över flera kanaler så jag vet inte vad det motsvarar men det är ju sällan alla kanaler spelar samtidigt.
Är det så konstigt dp? 16/44 har ju en hel del headroom, iaf när det gäller dynamik. O iofs, mp3 är faktiskt kapabel till MER dynamik än CD. Så att man nu förstått att man inte riktigt behöver den headroomen är ju bara bra. Effektivisering ftw!
O det är väl inte så konstigt att Netflix kommit på att det finns vinst att ÖKA bitraten från gamla 192kbps för sex kanaler till 700ish, för upp till en viss nivå så är ju skillnad hörbar, o den nivån var dom inte uppe i.
Sen ni som säger att utvecklingen gått bakåt, ni har inte glömt bort hur mycket sämre mp3 var på Napster-tiden än vad den är nu? O det gäller även för gamla vs nya mp3or vid samma bitrate, LAME har också blivit betydligt effektivare sen förr. Mp3 har alldeles för dåligt rykte nuförtiden pga att det var dåligt förr.
Och dessutom, Spotify använder sig av OGG och inte mp3, alltså en ännu effektivare codec.
O sist men inte minst, att Spotify råkar få sämre masters ibland har INGET med den här topicen att göra
I was a bit stumped. Spotify’s audio quality is excellent for lossy-compressed streaming. What on earth could make Spotify sound so bad through the Chromecast Audio? I checked the Spotify documentation again, and found the following:
What bitrate is used when streaming Spotify with Chromecast? Standard quality for streaming Spotify with Chromecast is AAC 128kbit/s, and 256kbit/s for Premium.
Suddenly it made sense. I think the Chromecast is playing Ogg Vorbis transcoded to AAC. That would absolutely explain the degraded sound quality I noticed.
Transcoding is a terrible idea. This is the very reason that I ran screaming in terror from Google Play Music. Transcoding a lossy-compressed format to another lossy-compressed format sounds like garbage. If this is what’s happening with Spotify Connect and Chromecast, I think I’ll reconnect my AirPort Express.
philipbtz skrev:Tell skrev:philipbtz skrev:Tycker ändå det är märkligt att den standard man kom på på 80-talet nu anses vara för bra och det är alltså bättre att köra 320kbps mp3 för att spara bandbredd och diskutrymme. Liiiite konstig situation är det ändå va? Eller hur långt skall man pressa det? 320kbps är ändå bara tillgängligt på premiumtjänster. Det är inte standard utan det är snarare 64-128kbps.
Är det så konstigt dp? 16/44 har ju en hel del headroom, iaf när det gäller dynamik. O iofs, mp3 är faktiskt kapabel till MER dynamik än CD. Så att man nu förstått att man inte riktigt behöver den headroomen är ju bara bra. Effektivisering ftw!
O det är väl inte så konstigt att Netflix kommit på att det finns vinst att ÖKA bitraten från gamla 192kbps för sex kanaler till 700ish, för upp till en viss nivå så är ju skillnad hörbar, o den nivån var dom inte uppe i.
Sen ni som säger att utvecklingen gått bakåt, ni har inte glömt bort hur mycket sämre mp3 var på Napster-tiden än vad den är nu? O det gäller även för gamla vs nya mp3or vid samma bitrate, LAME har också blivit betydligt effektivare sen förr. Mp3 har alldeles för dåligt rykte nuförtiden pga att det var dåligt förr.
Och dessutom, Spotify använder sig av OGG och inte mp3, alltså en ännu effektivare codec.
O sist men inte minst, att Spotify råkar få sämre masters ibland har INGET med den här topicen att göra
Med "OGG" antar jag att du menar Vorbis? Ogg är inte ett komprimeringsformat. Som du säger så är inte all lossy komprimering lika bra. T.ex. den Vorbis-komprimering Spotify kör med måste det vara något fel på eller inte vara det som säger att det är. Samma med youtube och soundcloud t.ex. Varför förlita sig på en teknik som man måste ha perfekt koll på för att få det att låta bra? Så fort man ligger på gränsen och sedan förlitar sig på att alla gör rätt så kan man räkna med att många gör fel. Mjukvaru-branchen handlar inte om kvalitet utan first to market med en kvalitet som majoriteten inte klagar på. Om bara 10-20% klagar så har de ju vunnit med produkten. Man måste ha en standard som är totalt idiot-säker! Då har vi en mindre sak att klaga på så kan vi lägga allt krut på att klaga på loudness war. Men vad kan det vara, typ 1% av kunderna, som bryr sig om loudness war. En droppe i havet. Det kommer inte hända any time soon.
Varför är det så intressant att se hur långt det är teoretiskt möjligt att strypa bandbredden? Intressanta problem som kan uppstå är t.ex.I was a bit stumped. Spotify’s audio quality is excellent for lossy-compressed streaming. What on earth could make Spotify sound so bad through the Chromecast Audio? I checked the Spotify documentation again, and found the following:
What bitrate is used when streaming Spotify with Chromecast? Standard quality for streaming Spotify with Chromecast is AAC 128kbit/s, and 256kbit/s for Premium.
Suddenly it made sense. I think the Chromecast is playing Ogg Vorbis transcoded to AAC. That would absolutely explain the degraded sound quality I noticed.
Transcoding is a terrible idea. This is the very reason that I ran screaming in terror from Google Play Music. Transcoding a lossy-compressed format to another lossy-compressed format sounds like garbage. If this is what’s happening with Spotify Connect and Chromecast, I think I’ll reconnect my AirPort Express.
Det finns en annan lång tråd om detta med Spotify och andra streaming-tjänster och hur man får bäst kvalitet ur dom. Det är inte bara att det skall encodas rätt utan sedan finns det saker att tänka på när man spelar upp det med. Det är för många steg på vägen där det kan gå fel. För övrigt så har AirPlay sina egna problem så det går inte att göra rätt.
Och btw så är inte Spotify ens garanterat 320kbps utan alla deras nivåer är "equivalent to X" och dessutom "up to" - ibland får man lägre och vem vet vad deras tolkning av equivavlent betyder. Alla deras kvalitetsnivåer är deras egna tolkning om vad de själva anser betyda 160, 320kbps osv. Det där med placebo fungerar ju åt båda hållen. Om man tror att man har en viss kvalitet så kanske det är så man upplever det.
matssvensson skrev:sportbilsentusiasten skrev:Alltså, att begränsa musikfilers upplösning är bara tramsigt då film finns.
Min reflektion från artikeln och andra med samma vetenskapliga resonemang är onödigheten att lagra musik (och film) på ett mer högupplöst format än vad vår hörsel (och syn) har förmåga att uppfatta (med rimlig marginal för att de tekniska lösningarna inte ska orsaka några hörbara/synbara defekter i gränsområdena). Högre upplösning än så ställer bara onödigt hårda krav på utrustningen för kodning, överföring och avkodning, som då fördyrar alternativt kan påverka det vi faktiskt hör/ser på ett negativt sätt. Varför göra något mer krångligt än det behöver vara?
Sen köper jag som sagt oftast ändå min musik med högsta möjliga upplösning, för feelgood och en förhoppning om att den versionen också innehåller den mest välljudande mastern. Och jag hoppas samtidigt att min utrustning klarar av att avkoda dessa filer utan att tillföra negativa artefakter.
mvh, mats
philipbtz skrev:Jo den är relativt oseriös såklart men det är typ hela den här diskussionen. Ett väldans fokus på tekniskt minimum - något jag personligen tycker är ganska ointressant. Alla verkar uppleva olika helt enkelt. Alla har olika krav. Roligare att kolla på vad som är tekniskt möjligt istället. No-nonsense inställning leder till att hela återgivningskedjan inte håller måttet och skillnaderna som finns maskeras.
hifikg skrev:philipbtz skrev:Jo den är relativt oseriös såklart men det är typ hela den här diskussionen. Ett väldans fokus på tekniskt minimum - något jag personligen tycker är ganska ointressant. Alla verkar uppleva olika helt enkelt. Alla har olika krav. Roligare att kolla på vad som är tekniskt möjligt istället. No-nonsense inställning leder till att hela återgivningskedjan inte håller måttet och skillnaderna som finns maskeras.
Men tänk om det "tekniska maximum" vi samlar på oss faktiskt låter sämre än optimalt (som det påstås i artikeln) då är det loss-loss, både sämre ljud och större lagringsutrymme.
Belker skrev:hifikg skrev:philipbtz skrev:Jo den är relativt oseriös såklart men det är typ hela den här diskussionen. Ett väldans fokus på tekniskt minimum - något jag personligen tycker är ganska ointressant. Alla verkar uppleva olika helt enkelt. Alla har olika krav. Roligare att kolla på vad som är tekniskt möjligt istället. No-nonsense inställning leder till att hela återgivningskedjan inte håller måttet och skillnaderna som finns maskeras.
Men tänk om det "tekniska maximum" vi samlar på oss faktiskt låter sämre än optimalt (som det påstås i artikeln) då är det loss-loss, både sämre ljud och större lagringsutrymme.
Bara jag som provspelat testfilerna i artikeln? Mitt resultat sid ett i tråden.
Belker skrev:Eftersom jag kunde se och höra IM dist under 20 kHz behövde jag ingen fladdermusmick. Du fick alltså ingen skillnad? Du är säker på att hi-res- filen gick rent genom systemet utan nedsampling? Man måste dessutom spela väldigt starkt för att det ska gå över brusgolvet! Så hi-res IM är inget jag kommer förlora sömn över.
hifikg skrev:philipbtz skrev:Jo den är relativt oseriös såklart men det är typ hela den här diskussionen. Ett väldans fokus på tekniskt minimum - något jag personligen tycker är ganska ointressant. Alla verkar uppleva olika helt enkelt. Alla har olika krav. Roligare att kolla på vad som är tekniskt möjligt istället. No-nonsense inställning leder till att hela återgivningskedjan inte håller måttet och skillnaderna som finns maskeras.
Morello skrev:Inte helt förvånande! Lyssnade för övrigt på en skiva med Claire Martin igår - utgiven på Linn records.
hifikg skrev:Morello skrev:Inte helt förvånande! Lyssnade för övrigt på en skiva med Claire Martin igår - utgiven på Linn records.
I CD-quality eller Studio Master Quality? Sitter o funderar på om det är värt det...
Morello skrev:hifikg skrev:Morello skrev:Inte helt förvånande! Lyssnade för övrigt på en skiva med Claire Martin igår - utgiven på Linn records.
I CD-quality eller Studio Master Quality? Sitter o funderar på om det är värt det...
Kompaktskiva och albumet låter hyggligt, men närmickat och lite för komprimerat för min smak. Jämfört med kontemporär populärmusik låter det givetvis spitzenklasse.
hifikg skrev:Ett känt skivbolag skriver så här på sin hemsida
"... when they hit the market, CDs were actually the lowest quality music format - even 8-track tape was capable of holding much more information than this optical media." och menar att "Studio Master Quality" på 24/192 är så nära det bästa, dvs vinyl (?) (de skriver "analogt" men mig veterligt har ingen lyssnat på digitalt ljud till dags dato) man kan komma
"Studio Master files are encoded at 24-bit or higher, and currently up to 192kHz. This is so close to analogue quality that it is virtually impossible for the human ear to perceive any difference. Therefore we feel this is the best format in which to be offering our music. This is the level that most music is recorded at these days, and that is the resolution that we offer it to you, so it doesn't get any better!"
"Det blir inte bättre" har vi hört den förut?
Morello skrev:Ren gallimathias - jag undrar också vem som är skyldig.
hcl skrev:
Utöver att texten är tämligen populärvetenskapligt formulerad undrar jag vari "gallimatias":en ligger?
hifikg skrev:hcl skrev:
Utöver att texten är tämligen populärvetenskapligt formulerad undrar jag vari "gallimatias":en ligger?
Meningen ".. when they hit the market, CDs were actually the lowest quality music format..." tyder väl på en viss bias åt LP-skivans håll, minst sagt. Samtidigt som det är ren gallimatias
Meningen ".. when they hit the market, CDs were actually the lowest quality music format..." tyder väl på en viss bias åt LP-skivans håll, minst sagt. Samtidigt som det är ren gallimatias
music4ever skrev:Förstår inte tjatet om 24/96 eller högre. Vad är poängen om ljudet fortfarande är kasst?
goat76 skrev:music4ever skrev:Förstår inte tjatet om 24/96 eller högre. Vad är poängen om ljudet fortfarande är kasst?
Vad menar du med att ljudet är kasst, menar du dåliga inspelningar?
Om så är fallet, varför blanda in den aspekten?
Jag vill hellre veta om ni någongång hört riktigt bra inspelningar dra nytta av ett mer "högupplöst" format som 24/96?
hifikg skrev:goat76 skrev:music4ever skrev:Förstår inte tjatet om 24/96 eller högre. Vad är poängen om ljudet fortfarande är kasst?
Jag vill hellre veta om ni någongång hört riktigt bra inspelningar dra nytta av ett mer "högupplöst" format som 24/96?
Jag tycker att den här låter riktigt bra, men så har jag inte hört den "lågupplöst" heller gick att få gratis från HD Tracks (delar av den alltså) på deras årliga "Sampler" 2014, vet inte om den ligger kvar där än.
hifikg skrev:Jag har flera skivor med Diana Krall mfl i flera upplösningar från mp3 till 24/192 och jag TROR mig höra skillnad, men f-n vet om jag knäcker det i ett väl genomfört blindtest, men det ger feelgood o är oftast inte mycket dyrare än en vanlig CD köpt hos hökaren på hörnet.
goat76 skrev:Jag vill hellre veta om ni någongång hört riktigt bra inspelningar dra nytta av ett mer "högupplöst" format som 24/96?
Även jag har en del musik i 24-bit men den har jag precis som du bara i det formatet och har inte jämnfört dem med samma masters i lägre bits.
I och för sig skulle man väl enkelt kunna konvertera några av dessa till 16-bit och göra några egna tester för att se om man hör någon skillnad.
goat76 skrev:music4ever skrev:Förstår inte tjatet om 24/96 eller högre. Vad är poängen om ljudet fortfarande är kasst?
Bill50x skrev:När cd'n dök upp så lät det inte bra. Men troligen var det spelarnas fel, inte skivorna/formatet. Visst, ofta mindre brus, inget knaster, inget svaj. Men inte musik heller.
hcl skrev:Det spelar roll på vilket format som musiken mixas och mastras. Om slutmix görs på med monitorlyssning nedsamplat till CD format så kommer en HD-utgåva av samma slutmix inte låta riktigt lika ”rätt” även om man överför samma högupplösta mix rakt över till HD-format.
Bästa möjliga resultat uppnås (enl. min erfarenhet) då ingen omsampling görs från inspelning till distribution, d.v.s. att samma format används genom hela processen.
hcl skrev:Något som ändå är trist är väl att hanteringen i produktionsled tycks vara relativt slarvig.
Följande är inget som jag undersökt vetenskapligt, men väl något som jag noterat med viss signifikans.
Det spelar roll på vilket format som musiken mixas och mastras. Om slutmix görs på med monitorlyssning nedsamplat till CD format så kommer en HD-utgåva av samma slutmix inte låta riktigt lika ”rätt” även om man överför samma högupplösta mix rakt över till HD-format.
Bästa möjliga resultat uppnås (enl. min erfarenhet) då ingen omsampling görs från inspelning till distribution, d.v.s. att samma format används genom hela processen.
Den trickiga frågan blir då om man bör göra en specifik mix för varje lågupplöst utgåva eller om man skall använda samma ursprungsmaster processad med minsta möjliga åverkan till resp. distributionsformat? Jag kan nog tycka att det senare är det bästa, även om man i mixskedet skulle kunna göra några justeringar som skyler över respektive formats brister. Detta ställningstagande bygger dels på att mindre åverkan är bättre samt på ett antagande om att uppspelningstekniken senare kan komma att utveckas på ett sådant sätt så att nuvarande uppspelningsbrister i framtiden inte längre finns.
music4ever skrev:goat76 skrev:music4ever skrev:Förstår inte tjatet om 24/96 eller högre. Vad är poängen om ljudet fortfarande är kasst?
Precis ALL musik är sämre än vad 16/44.1 kan leverera. Därför är detta snacket helt meningslöst. Vad fan är poängen med 24/196 när ljudet stinker och det hade räckt med 8-10 bitar?
hcl skrev:...men vinylformatet erbjuder större bandbredd. ...
RogerJoensson skrev:hcl skrev:Det spelar roll på vilket format som musiken mixas och mastras. Om slutmix görs på med monitorlyssning nedsamplat till CD format så kommer en HD-utgåva av samma slutmix inte låta riktigt lika ”rätt” även om man överför samma högupplösta mix rakt över till HD-format.
För egen del så kan jag nersampla och uppsampla (44/16 <> 96/24 ), utan att jag slås av någon som helst skillnad (på vanliga musik produktioner). Jag skulle inte ta det i en blindtest. Skillnader i olika mastringar däremot kan vara så enorm att jag vissa fall skulle plocka skillnaden sittande på dass med dörren stängd.
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:Jag vill hellre veta om ni någongång hört riktigt bra inspelningar dra nytta av ett mer "högupplöst" format som 24/96?
Jag har inte gjort det, jag har inte heller hittat bättre utgåvor av det jag letat efter (jämfört med det som jag redan har på tidiga CD-skivor), så jag har slutat bry mig.
Men ni som gjort det, tipsa gärna! Det hade varit fint med en trend där man dammar av äldre och släpper fram mer dynamiska masters!Även jag har en del musik i 24-bit men den har jag precis som du bara i det formatet och har inte jämnfört dem med samma masters i lägre bits.
I och för sig skulle man väl enkelt kunna konvertera några av dessa till 16-bit och göra några egna tester för att se om man hör någon skillnad.
Jag har gjort det några gånger och inte hört skillnad, men det säger inte att det inte finns fall där det kanske skulle göra det. Chansen hade varit större om man tagit fram mindre dynamikpressade masters.
hifikg skrev:Stackare. Du borde vidga dina musikaliska vyer
music4ever skrev:goat76 skrev:music4ever skrev:Förstår inte tjatet om 24/96 eller högre. Vad är poängen om ljudet fortfarande är kasst?
Precis ALL musik är sämre än vad 16/44.1 kan leverera. Därför är detta snacket helt meningslöst. Vad fan är poängen med 24/196 när ljudet stinker och det hade räckt med 8-10 bitar?
Bill50x skrev: Cd kan idag låta fantastiskt bra men det kan vinyl också och de är roligare att hantera.
/ B
Harryup skrev:Om man bara jämför tekniska specifikationer så stämmer allt. Men tar man med programmaterialet i beräkningen också så är det inte alls givet vilken skiva som ger största upplevelsen.
/Harryup
Morello skrev:Harryup skrev:Om man bara jämför tekniska specifikationer så stämmer allt. Men tar man med programmaterialet i beräkningen också så är det inte alls givet vilken skiva som ger största upplevelsen.
/Harryup
Jag syftar primärt på hur det låter vilket självklart är i konsonans med hur det presterar tekniskt.
goat76 skrev:Morello skrev:Harryup skrev:Om man bara jämför tekniska specifikationer så stämmer allt. Men tar man med programmaterialet i beräkningen också så är det inte alls givet vilken skiva som ger största upplevelsen.
/Harryup
Jag syftar primärt på hur det låter vilket självklart är i konsonans med hur det presterar tekniskt.
Tyvärr medförde CD-formatets tekniska överlägsenhet med sig 30 år av förstörd musik, inte formatets fel som sådant men indirekt möjliggjorde det för den i överlag sämsta perioden för musik som konsumentvara, inte försäljningsmässigt men kvalitetsmässigt. Felen som drabbat musiken överstiger med råge de tekniska nackdelarna vinyl hade/har.
Morello skrev:Vilket knappast har något med CD att göra.
petersteindl skrev:goat76 skrev:Morello skrev:
Tyvärr medförde CD-formatets tekniska överlägsenhet med sig 30 år av förstörd musik, inte formatets fel som sådant men indirekt möjliggjorde det för den i överlag sämsta perioden för musik som konsumentvara, inte försäljningsmässigt men kvalitetsmässigt. Felen som drabbat musiken överstiger med råge de tekniska nackdelarna vinyl hade/har.Morello skrev:Vilket knappast har något med CD att göra.
Rent filosofiskt har du fel och också logiskt. Om CD är involverat i processen/resonemanget så har det med CD att göra. CD är en part i målet och är således involverat. Man får nog ta till mängdläran.
Det är inte atombombens fel att det dog en massa människor i Hiroshima, eller? Det är inte skjutvapnens fel att det där en massa människor som blir skjutna, eller? Dessa spörsmål kan diskuteras, men. . .
. . . att hävda, att alla dödade i Hiroshima har inget med atombomben att göra, anser jag vara ett filosofiskt/logiskt fel.
Med vänlig hälsning
Peter
Morello skrev:goat76, det kanske är nyheter för dig, men det går utmärkt bra att komprimera en vinylmaster till oigenkänlighet också.
Ett bra exempel är RHCP "californication", vilken jag betalade dyra pengar för i hopp om få höra en rimlig utgåva - jag hade fel och den låter något fördjävligt illa. SÅ illa att den ingalunda går att lyssna på.
Peter, jag har ingen aning om vad du vill ha sagt med ditt inlägg i mötet.
goat76 skrev:I en fiktiv värld där CD;n aldrig uppfunnits och vinyl fortfarande var det gällande formatet så hade inte loudness war uppstått, för det gick inte att pressa upp ljudnivån på det formatet speciellt mycket mer p.g.a. de tekniska begränsningarna
goat76 skrev:I en fiktiv värld där CD;n aldrig uppfunnits och vinyl fortfarande var det gällande formatet så hade inte loudness war uppstått, för det gick inte att pressa upp ljudnivån på det formatet speciellt mycket mer p.g.a. de tekniska begränsningarna, så från den synvinkeln sett så hade det alltså inte funnits någon ide att komprimera musiken till oigenkänlighet för det fanns inget volymhöjning att kriga om.
goat76 skrev:Morello skrev:goat76, det kanske är nyheter för dig, men det går utmärkt bra att komprimera en vinylmaster till oigenkänlighet också.
Ett bra exempel är RHCP "californication", vilken jag betalade dyra pengar för i hopp om få höra en rimlig utgåva - jag hade fel och den låter något fördjävligt illa. SÅ illa att den ingalunda går att lyssna på.
Att vinyl-utgåvan fick samma master som var gjord för CD förvånar mig föga för under CD;ns storhetstid lades det knappast speciellt mycket resurser för att optimera släppet för det utdöende formatet vinyl.
petersteindl skrev:. . . att hävda, att alla dödade i Hiroshima har inget med atombomben att göra, anser jag vara ett filosofiskt/logiskt fel.
Med vänlig hälsning
Peter
Morello skrev:goat76 skrev:Morello skrev:goat76, det kanske är nyheter för dig, men det går utmärkt bra att komprimera en vinylmaster till oigenkänlighet också.
Att vinyl-utgåvan fick samma master som var gjord för CD förvånar mig föga för under CD;ns storhetstid lades det knappast speciellt mycket resurser för att optimera släppet för det utdöende formatet vinyl.
Utgåvan jag talar om är från 2012!

RogerJoensson skrev:I ett lite längre tidsperspektiv... 7-8% jämfört storhetstiden, visserligen imponerande, men ändå...
Morello skrev:Jag blandade ihop albumet med ett annat album från samma band, som finns i en vinylutgåva som är avsevärt mindre förstörd.
music4ever vet mer om dessa olika utgåvor.
Morello skrev:petersteindl skrev:. . . att hävda, att alla dödade i Hiroshima har inget med atombomben att göra, anser jag vara ett filosofiskt/logiskt fel.
Med vänlig hälsning
Peter
Analogier tarvar ofta en viss eftertänksamhet om det inte ska gå fel.
Här haltar den betänkligt.
Om bomben ska jämföras med något i den andra domänen (audio) så är det möjligtvis kompressorn, men knappast kompaktskivan.
petersteindl skrev: FYI, kompressorn fanns även på LP-tiden och analogtiden.
Mvh
Peter
RogerJoensson skrev:Jag har en Calle Jularbo EP från 50-talet, utgiven på Sonora. -Med skruvstyckekomprimering, som jag aldrig hört på 78-varvarna. Man kunde uppenbarligen redan då...
Prozac skrev:Så enligt graferna ovan såldes det ca 52 miljoner CD och ca 17 miljoner LP under 2018 i USA.
hifikg skrev:Prozac skrev:Så enligt graferna ovan såldes det ca 52 miljoner CD och ca 17 miljoner LP under 2018 i USA.
Väldigt lite musik som säljs i "fast form" m a o
Morello skrev:Tysken och japanen spelar tack och lov fortfarande en hel del riktiga fonogram.
E skrev:Varför skulle det påverka tysken mer än det inte påverkar japanen? (Konstig mening men jag tror att den är korrekt.)
Mvh E*
RogerGustavsson skrev:E skrev:Varför skulle det påverka tysken mer än det inte påverkar japanen? (Konstig mening men jag tror att den är korrekt.)
Mvh E*
Det vet jag inte. Finns det någon gemensam nämnare mellan de folkgrupperna/länderna? Tyskarna är i mina ögon skeptiska mot allt som de inte själva hittat på. Kreditkort, Internet, Internetbanking är bara några saker som inte alls har slagit igenom som hos oss. De blir närmast chockerade av något som Swish. Kan väl inflika att min livspartner och därmed halva släkten är tyskar...
Johan_Lindroos skrev:Å vad säger Bellman?
Morello skrev:Jag blandade ihop albumet med ett annat album från samma band, som finns i en vinylutgåva som är avsevärt mindre förstörd.
music4ever vet mer om dessa olika utgåvor.