Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Kan någon förklara vad Squeezebox är, vad den är bra för och så vidare? Har försökt läsa på men det hjälpte inte...
Jag har datorn ansluten direkt till min D/A-apparatur och förstår inte vad någon ytterligare manick däremellan kan fylla för funktion.
Enklare fråga: Vad är syftet med den?
Strmbrg skrev:Kan någon förklara vad Squeezebox är, vad den är bra för och så vidare? Har försökt läsa på men det hjälpte inte...
Jag har datorn ansluten direkt till min D/A-apparatur och förstår inte vad någon ytterligare manick däremellan kan fylla för funktion.
Enklare fråga: Vad är syftet med den?
Strmbrg skrev:Åfan!
Men jag måste väl ändå ansluta den till något så att jag hör något?
Strmbrg skrev:Är det en högtalare i klämboxen? Eller måste den anslutas till något annat för att det skall bli ljud?
Måste jag slå igång datorn för att få den att spela upp BBC3 eller vad jag nu vill lyssna på? Eller kan jag trycka fram BBC3 direkt på klämboxen?
Finns det ett hörlursuttag på klämboxen? Vad blir då skillnaden mot att lyssna på BBC3 med hörlurar anslutna till mobiltelefonen?
Den här verkar ju vara allt i ett förstås. Men det är ju laptopen också. Kanske lite sämre ljud i den senare, men sannolikt inte såpass bra ljud i den förra för annat än nyheter eller ett gammalt sommarprat...
PerStromgren skrev:B, visst kan du väl bläddra bland albumen och se skivomslagen? Det kan i alla fall jag i mina klienter av olika slag.
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:B, visst kan du väl bläddra bland albumen och se skivomslagen? Det kan i alla fall jag i mina klienter av olika slag.
Om jag går till ett specifikt album ser jag givetvis omslaget (om det är inlagt i taggen eller finns tillgängligt i mappen). Men jag får inte upp omslagen på rad i appen så jag kan välja musik efter albumbilden. Finns det ngt trick för att göra detta?
/ B
avr7000 skrev:Annonserade ut och sålde precis min Transporter... så visst intresse verkar ju finnas för produkten än.
Mirage skrev:avr7000 skrev:Annonserade ut och sålde precis min Transporter... så visst intresse verkar ju finnas för produkten än.
Förmodar att det var din som var på Hifitorget tidigare i dag då? Såg annonsen och var faktiskt lite sugen. Vet inte riktigt vad jag skulle ha den till, men det är en gammal dröm att ha en sådan. Eftersom jag kör digitalt ut från min Touch till försteget så har jag nog inget att vinna med en Transporter här. Tänker mig dock att jag nån gång ska göra en tvåkanalsanlägigning med mitt Advantage P1 och då skulle det sitta fint med en Transporter med XLR ut.
Med tanke på hur snabbt den blev såld finns det helt klart intresse för dessa gamla apparater än!
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:B, visst kan du väl bläddra bland albumen och se skivomslagen? Det kan i alla fall jag i mina klienter av olika slag.
Om jag går till ett specifikt album ser jag givetvis omslaget (om det är inlagt i taggen eller finns tillgängligt i mappen). Men jag får inte upp omslagen på rad i appen så jag kan välja musik efter albumbilden. Finns det ngt trick för att göra detta?
/ B
PerStromgren skrev:Vad använder för app?
Vad händer om du väljer "My music"->"Albums" (eller vad det nu heter i din app)?
Bill50x skrev:Jo, jag kan välja "Album" och då finns det en pytteliten miniatyr på albumet. Med albumen ligger då sorterade i bokstavsordning - efter albumtiteln
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Vad använder för app?
Vad händer om du väljer "My music"->"Albums" (eller vad det nu heter i din app)?
En app som heter Squeeze Commander.
Jo, jag kan välja "Album" och då finns det en pytteliten miniatyr på albumet. Med albumen ligger då sorterade i bokstavsordning - efter albumtiteln
Har även testat Squeeze Orange och Logitechs egna.
/ B
Klenkar skrev:Jag har en Touch! Allt var frid och fröjd tills Spotify blev jobbigt att använda. Skulle nog fortfarande använda den om, det var smidigt. Letar faktiskt efter alternativ, några förslag?
Klenkar skrev:Jag har en Touch! Allt var frid och fröjd tills Spotify blev jobbigt att använda. Skulle nog fortfarande använda den om, det var smidigt. Letar faktiskt efter alternativ, några förslag?
Bamsefar skrev:ROON-fråga för en LMS användare: Jag styr min LMS delvis från HS3 (HomeSeer 3, alltså en hemautomationslösning), framförallt på/av, val av favorit spellista. Hur gör man det med ROON? Alltså finns det något API som man kan skicka http anrop till och styra på motsvarande sätt?
ottovonkopp skrev:För mig funkar Spotty (Spotify) bättre än någonsin även om jag inte riktigt trivs med ljudet.
avr7000 skrev:Ursäkta en kanske korkad fråga då..... hur får man Squeezebox (radio, touch och classic) att funka med tidal och spottan?
Jag kör servern i min NAS just nu (netgear duo)
avr7000 skrev:installera i LMS ?
- Faster artist image rendering with LMS 7.8 and newer.
phon skrev:Kör en SB radio sen många år, lyssnar på den nu i bakgrunden. Fungerar väldigt bra, låter bra också.
2-ch skrev:Är det snabbt nog att bläddra bland mappar/filer på en USB disk?
Hur långa tid tar det att bläddra fram en låt tills den faktiskt låter i högtalarna?
Mitt senaste försök med musik på USB disk gav jag upp på grund av alldeles för långa svarstider.
Men det försöket gjordes på Touch har jag för mig. Den är nog användbar om man har ett 10 tal låtar på USB.
Vilket kan vara praktiskt ibland, men att använda den för musikbiblioteket var inte att tänka på.
Bill50x skrev:Om jag nu vill ladda hem och installera LMS 8, hur gör jag då? De länkar jag hittat hittills är till för nördar som vill ha femtielva varianter och möjligheter. Alltså, var hittar jag en nedladdningsbar fil som efter nedladdning bara är att installera (win10)?
/ B
Mirage skrev:Det kortfattade svaret är: Ja, det är tillräckligt snabbt och att det handlar om högst ett par sekunder.
rqu skrev:Jag har en Intel NUC NUC7PJYH som jag kör Fedora på. Den gratis en Intel Pentium Silver J5005 @ 1.50GHz. Uppgraderade precis till LMS 8.0 nu, funkar bra.
rqu skrev:Jag har en Intel NUC NUC7PJYH
Den fungerar väldigt bra. Jag hade tänkt att köpa en annan lite strömsnålare modell först, men Intel hade problem just då med att leverera, den här var det som fanns att få tag på vid den tidpunkten. Men den verkar iofs inte dra så mycket ström heller enligt min UPS. Router switch och server drar enligt min UPS mellan 21 och 27 watt.Bamsefar skrev:rqu skrev:Jag har en Intel NUC NUC7PJYH
Som fungerar antar jag? Jag har avverkat TVÅ sådana som vägrade starta - efter det vart det en NU8i3BEH. Båda dessa är riktigt snåla på energi - hurtillvida min i3a är snålare än din J5005 vet jag inte - men https://nucblog.net/mätte upp min till lägre effektbehov i alla fall...
Båda är i vilket fall kanon! Framförallt NU7PJYH är kostnadseffektiv. Och jämför man med en pi4 så löser man flera saker parallellt, som kapacitet mot hårddisk (SSD företrädesvis) och boot från densamme, något som verkar vara problem med pi3 och pi4.
Mirage skrev:Radio Paradise nämndes tidigare i tråden och där har jag reagerat på att det tar rätt lång tid att få igång ljudströmmen för FLAC.
Klockade lite radio nu och fick följande resultat:
RP FLAC: 14 s
RP AAC 320: 8 s
P3 AAC 192: 3 s
Alla ovan startades som favoriter i Ipeng på Ipad.
Startar jag en spelare till i nätverket, som är synkad med de andra, så tar det även då ungefär denna tid innan ljudet kommer tillbaka; fast det har jag inte klockat.
2-ch skrev:Är det snabbt nog att bläddra bland mappar/filer på en USB disk?
Hur långa tid tar det att bläddra fram en låt tills den faktiskt låter i högtalarna?
Mitt senaste försök med musik på USB disk gav jag upp på grund av alldeles för långa svarstider.
Men det försöket gjordes på Touch har jag för mig. Den är nog användbar om man har ett 10 tal låtar på USB.
Vilket kan vara praktiskt ibland, men att använda den för musikbiblioteket var inte att tänka på.
gonkius skrev:Det verkar som att du försöker köra på ett USB-minne som är kopplad direkt på en touch? Det ska du inte göra, det fungerar inte bra.
Jag har inga som helst problem med min radio efter att ha gått i ifrån 7.9 till 8.0. Men felet kanske bara uppenbarar sig om man behöver ansluta sig igen mot servern. Det gick däremot utmärkt att patcha radion enligt instruktionen, trots att jag kör 8.0.Mirage skrev:Slog på min Radio nyss, den fungerade som vanligt. Körde installationen av patch enligt instruktionen i tråden jag länkade till ovan, funkade fint det med.
Det verkar alltså som att detta problem inte händer med alla Radio, jag har rapporterat i tråden.
Ny Nightly Build på LMS 8 kom i natt. Installerar man denna så kommer man få ett meddelande om att patcha sin Radio.
Mirage skrev:Eftersom du bara citerade mitt inlägg, utan att skriva någon egen text, så uppfattade jag ingen fråga tidigare Per.
Latest Changes (all changes)
2020-04-10
• There are people crazy enough to build custom firmware for the Radio. It's coming with a v7.8.0 version string. This does not come with the LMS8 compatibility fix.
Bamsefar skrev:Apropå surfplatta och mobiler: Om det är något jag inte gillar så är det autokorrektion på vad man skriver, det blir ju helt uppåt väggarna ibland....
Logitech Companion (ingen app men väldigt smidigt), iPeng eller Material skin.HenrikTornquist skrev:Vad använder ni för appar för att styra Squeezen då, om jag får fråga? Vilken anses vara bäst?
gonkius skrev:Jag har fastnat för Orange Squeeze.
HenrikTornquist skrev:Vad använder ni för appar för att styra Squeezen då, om jag får fråga? Vilken anses vara bäst?
paa skrev:Jag provade att få fart på min gamla squeezebox, men fjärren lyckas inte få den att vakna! Jag minns inte att det var något fel på den när jag använde den sist, för ett antal år sedan. Men det kanske är som med julgransbelysningar, funkar när man lägger undan den men inte när man tar fram den?
HenrikTornquist skrev:Vad har Orange för fördelar mot t.ex. Squeezer då? Den har jag, för den är gratis.
VintageHiFi skrev:paa skrev:Jag provade att få fart på min gamla squeezebox, men fjärren lyckas inte få den att vakna! Jag minns inte att det var något fel på den när jag använde den sist, för ett antal år sedan. Men det kanske är som med julgransbelysningar, funkar när man lägger undan den men inte när man tar fram den?
Vilken modell är det ?
paa skrev:VintageHiFi skrev:paa skrev:Jag provade att få fart på min gamla squeezebox, men fjärren lyckas inte få den att vakna! Jag minns inte att det var något fel på den när jag använde den sist, för ett antal år sedan. Men det kanske är som med julgransbelysningar, funkar när man lägger undan den men inte när man tar fram den?
Vilken modell är det ?
C-RH62
Det låter ju verkligen som om din Classic slutat funka, du kan iofs testa med en annan väggbula? Någon gång har en väggbula gett spänning men ändå sen inte levererat någon kräm. Du har ingen sån där generisk väggbula från Classe du kan testa med? Även om jag tror mest på att den slutat att fungera halt enkelt, en av mina Classicar har gått den vägen.paa skrev:Väggbulan ger 5 volt, men inget liv syns i displayen.
Mirage skrev:Det håller jag med om Bamsefar. Gäller att hålla koll på vad det blir efter man tryckt mellanslag...
Läste just det här i webbkontrollen på LMS:Latest Changes (all changes)
2020-04-10
• There are people crazy enough to build custom firmware for the Radio. It's coming with a v7.8.0 version string. This does not come with the LMS8 compatibility fix.
Installerar man senaste Nightly Build av LMS 8 så bör alltså firmware på Radio kunna uppdateras (eller om det sker automatiskt?), så att man inte behöver köra patchen som jag skrev om tidigare.
Apropå det första i tråden så blev patchen matchen här nu, så jag fick ändra tillbaka. Jag skriver på en MacBook med Safari.
2-ch skrev:Fick för mig att logga ut spotify från alla enheter av någon outgrundlig anledning.
Sen dess får kan jag inte spela spotty från min Duett![]()
Det går däremot fortfarande att spela radiokanaler och eget från hårddisk på Duetten.
Någon som kan tipsa mig om var problemet ligger?
Bill50x skrev:Har du kollat att inloggningsuppgifterna ligger kvar i Spotty?
Mirage skrev:Läste just på SB-forumet om en som haft problem med inloggningen till Spotify. Rådet för att åtgärda verkar vara att se till att man har Spotty 4.03 samt att starta om servern: https://forums.slimdevices.com/showthread.php?111923-Announce-Spotty-4-0-integrate-local-library-with-your-Spotify-collection-(LMS-8-)&p=972930&viewfull=1#post972930
Lite mysko om det funkar på en spelare, men inte en annan. Kan dock va värt att testa ovan.
rqu skrev:Min sista Classic verkar vara på upphällningen, något med det trådlösa strular. Den vill inte koppla upp sig, tidigare har det hjälpt att bara starta om den men nu är den riktigt grinig. Den vill inte koppla upp sig alls nu på nätverket, jag får testa att köra trådat, men där jag har placerat den vill jag inte ha någon tråd.
Mirage skrev:Läste just på SB-forumet om en som haft problem med inloggningen till Spotify. Rådet för att åtgärda verkar vara att se till att man har Spotty 4.03 samt att starta om servern: https://forums.slimdevices.com/showthread.php?111923-Announce-Spotty-4-0-integrate-local-library-with-your-Spotify-collection-(LMS-8-)&p=972930&viewfull=1#post972930
Lite mysko om det funkar på en spelare, men inte en annan. Kan dock va värt att testa ovan.
Logitech Media Server 8 adds a lot of improvements for users of online music. But there's more:
- Import your online music library to your music library. No matter whether your favorite album or artist is stored on your disk, or on some music service - it shows up right where you expect "your music" to be.
- https is the new http: most web sites nowadays are delivered over the secure https protocol. And so are more and more online music streams. Logitech Media Server 8 allows you to continue to listen to your favorite stations, as well as music services like TIDAL.
- Allow to paste TIDAL and Deezer web links to the Tune In field (or use the corresponding CLI command) to play those items.
- Plugins now can use SOCKS to access online sources.
- Helper applications (faad, flac) have been updated, as well as some of the Perl libraries, like Audio::Scan (not all supported platforms).
- Docker is everywhere. A Logitech Media Server image is now available on Docker Hub.
- Updated translations for Swedish and Dutch.
PerStromgren skrev:Jag använder min SB Radio dagligen, vilket funkar bra med snabbknapparna. P1, P2 och några konservativa radiostationer i USA som jag tycker är roligt att lyssna på. Men radion är dålig på att visa loggan som hör till stationen. Den tappar också volymen nästan helt emellanåt, och då får man starta om den. I morse tänkte jag lyssna på Spotify (via Spotty) och då betedde den sig allmänt konstigt. Jag undrar om jag verkligen lyckats uppgradera den ordentligt?
Är det någon har en SB Radio och känner igen problemen?
Vi har fyra SB till i huset, två Duet, en Touch och en Receiver (utan Duet-kontroll).
rqu skrev:Jag gick upp till Fedora-35 på min server hemma, mest för att det var "kul", mindre kul för min Squeezebox-installation. Det gillades inte av min Squeezebox, Squeezebox har sitt egna Perl-kataloger, och stödjer bara 5.32 som senaste, och FC-35 har 5.34. Till slut efter att ha googlat som en galning (och installerat en massa Perl-junk i onödan) så hittade jag lösningen. https://angerman.net/articles/lms/
Jag fick ladda ner källkoden till CPAN, bygga den och sen kopiera in den under: /usr/share/squeezeboxserver/CPAN/arch/
Efter lite bök med diverse saker som jag behövde installera för att bygga, och en tom headerfil (xlocale.h) som jag fick skapa gick det till slut att få igång min kära Squeezebox igen, i varje fall snurrar den. Jag ska lyssna i morgon.
Installera pluginet Material Skin på LMS. Surfa sedan till http://lms_ip_adress:9000/material och spara sidan som en ”app”.Lennart skrev:Har en LMS version 8.2.0 som snurrar på en Windows 10 server. Funderar på att använda en Ipad som "remote kontroll" Har ni några tips på fungerande appar idag?
ottovonkopp skrev:Installera pluginet Material Skin på LMS. Surfa sedan till http://lms_ip_adress:9000/material och spara sidan som en ”app”.Lennart skrev:Har en LMS version 8.2.0 som snurrar på en Windows 10 server. Funderar på att använda en Ipad som "remote kontroll" Har ni några tips på fungerande appar idag?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Lennart skrev:Har en LMS version 8.2.0 som snurrar på en Windows 10 server. Funderar på att använda en Ipad som "remote kontroll" Har ni några tips på fungerande appar idag?
Ser rätt ut. Snurrar LMS på ”hårdvaruservern”? Isf ska det vara den adressen du ska använda.Lennart skrev:ottovonkopp skrev:Installera pluginet Material Skin på LMS. Surfa sedan till http://lms_ip_adress:9000/material och spara sidan som en ”app”.Lennart skrev:Har en LMS version 8.2.0 som snurrar på en Windows 10 server. Funderar på att använda en Ipad som "remote kontroll" Har ni några tips på fungerande appar idag?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har installerat material skin och startat om LMS:en. Men sen går jag bet på att få till rätt syntax. Ser att min LMS har ip adress: xx.xx.xx.xx och sätter jag in: http://xx.xx.xx.xx:9000/material så händer ingenting på min mobil?
Hårdvaruservern har IP adress: xxx.xxx.x.x
rqu skrev:Är det en brandvägg på din server? Den måste i så fall säkert ha port 9000 öppen. Den snurrar väl eftersom du lyckades aktivera "material" men brandväggen kanske förhindrar att du kommer åt LMS från en annan maskin?
Bill50x skrev:Lennart skrev:Har en LMS version 8.2.0 som snurrar på en Windows 10 server. Funderar på att använda en Ipad som "remote kontroll" Har ni några tips på fungerande appar idag?
Till iPad Squeezepad alldeles utmärkt fortfarande. Sambon har en modern iPad (ngt år gammal) medan jag använder hennes gamla avlagda iPad2 och de fungerar båda lika bra. Normalt använder jag dock Androiden och då med SqueezeCommander.
Nu har jag dock lyckats få min Linn Majik att fungera så Squeezeboxarna kommer nog fasas ut vad det lider...
/ B
Edit: Såg nu att den finns att köpaLennart skrev:Bill50x skrev:Lennart skrev:Har en LMS version 8.2.0 som snurrar på en Windows 10 server. Funderar på att använda en Ipad som "remote kontroll" Har ni några tips på fungerande appar idag?
Till iPad Squeezepad alldeles utmärkt fortfarande. Sambon har en modern iPad (ngt år gammal) medan jag använder hennes gamla avlagda iPad2 och de fungerar båda lika bra. Normalt använder jag dock Androiden och då med SqueezeCommander.
Nu har jag dock lyckats få min Linn Majik att fungera så Squeezeboxarna kommer nog fasas ut vad det lider...
/ B
Finns Squeezepad som app att ladda ner till en Applenhet?
Lennart skrev:Edit: Såg nu att den finns att köpaLennart skrev:Bill50x skrev:Till iPad Squeezepad alldeles utmärkt fortfarande. Sambon har en modern iPad (ngt år gammal) medan jag använder hennes gamla avlagda iPad2 och de fungerar båda lika bra. Normalt använder jag dock Androiden och då med SqueezeCommander.
/ B
Finns Squeezepad som app att ladda ner till en Applenhet?
rqu skrev:Är det en brandvägg på din server? Den måste i så fall säkert ha port 9000 öppen.
PerStromgren skrev:Jag använder som heter Ipeng, och är helt nöjd.
11. Annonser är inte något vi vill ha här. Vill man annonsera så rekommenderar vi Hifitorget. Rena annonstrådar kommer att tas bort men om man har inlägg i sin egna presentationstråd så kan de få stå kvar. Företagspresentationer under "medlemspresentationer" är dock tillåtet.
HenrikTornquist skrev:Jag kan behöva lite hjälp här, ty nu får jag inte igång min Classic.
Jag har gjort en factory reset, men kommer inte åt ftp-server. Jag har ingen brandvägg i routern, och den i windows (7) ska släppa igenom LMS (8.2.0). Jag kan inte påminna mig att jag gjort någon förändring sedan det senast fungerade, så jag är ganska rådvill. Då mina kunskaper om just nätverk är snudd på usla känns det extra hopplöst.
Någon här som har en gissning på vad som behöver göras?
HenrikTornquist skrev:Jag har alltid kört trådat, nu fungerar varken eller. Jag är medveten om att brandvägg borde vara igång, men det har inte blivit så än.
Localhost 9000 ger inget svar, det är helt dött.
HenrikTornquist skrev:Ännu en idiotfråga, hur byter jag portnummer i LMS? Jag har gjort det en gång, men kommer inte ihåg var jag sparade hur.
HenrikTornquist skrev:Det här börjar störa mig lite (mer än lite) grand nu. LMS 8.3.0 installerad, factory reset på spelaren (Slimdevices Squeezebox v3), och noggrann genomgång av nätverket. Jag kan komma åt Localhost 9001 från webläsaren, och jag får ok när jag pingar spelarens ip. Spelaren dyker upp snällt i routerns (Asus RT-AX58U) nätverkskarta, men det går lik förbannat inte att från spelaren ansluta till servern.
Mina kunskaper sträcker sig inte så här långt, jag kan inte ens gissa på vad som mer kan vara fel, förutom sbs. Ni som uppenbarligen vet vad ni sysslar med när det gäller nätverk, har ni funderingar ni kan dela med er av?
HenrikTornquist skrev:Nej, där syns den inte.
Bill50x skrev:avr7000 skrev:Ursäkta en kanske korkad fråga då..... hur får man Squeezebox (radio, touch och classic) att funka med tidal och spottan?
Det finns tredjepartstillägg (Spotty och Tidal) att installera i LMS som skapar den funktionaliteten. Det krävs dock (ISpotifies fall) att man prenumererar på tjänsten och har en login att presentera. Samma sak med Tidal om jag minns rätt.
Med Spotify kan man använda sig av Spotify Connect, dvs man kan strömma direkt från mobilen till LMS.
/ B
HenrikTornquist skrev:Bill50x skrev:avr7000 skrev:Ursäkta en kanske korkad fråga då..... hur får man Squeezebox (radio, touch och classic) att funka med tidal och spottan?
Det finns tredjepartstillägg (Spotty och Tidal) att installera i LMS som skapar den funktionaliteten. Det krävs dock (ISpotifies fall) att man prenumererar på tjänsten och har en login att presentera. Samma sak med Tidal om jag minns rätt.
Med Spotify kan man använda sig av Spotify Connect, dvs man kan strömma direkt från mobilen till LMS.
/ B
Menar du med "prenumererar på tjänsten" att man måste ha ett betalkonto? Jag har bara ett gratiskonto, och jag får det inte att fungera.
Tux skrev:musikdisk ett missöde
Zzombie skrev:Tux skrev:musikdisk ett missöde
Säkerhetskopiera, 3-2-1
Zzombie skrev:Det tog mig över 14 dagar att rippa alla cd. Tänker inte göra om det.
ottovonkopp skrev:Å allt taggande.
Bill50x skrev:ottovonkopp skrev:Å allt taggande.
Yepp. Har, till och från, hållt på i några månader och har klarat av halva L. Därutöver har jag samlingsalbum (rysning) och klassiskt (dubbelrysning). Jag slänger väldigt mycket musik, sådant som jag förmodligen aldrig kommer lyssna på. Vissa artister har jag haft precis allt jag kommit åt men nu sparar jag bara det väsentliga och länkar till Tidal/Spotify för det övriga. Skulle detta försvinna, må så vara för jag hade aldrig spelat albumen ändå.
Men mycket pyssel är det...
/ B
I finally released Logitech Media Server 8.3.0. It's mostly a maintenance release without any major new features. Oh, hold on... unless you're a Mac user! Apple provided a good reason to get LMS 8.3.0 out: macOS 13 Ventura removed the Perl version we've relied on for about a decade. So, the new feature is:
Support for macOS 13 (native Apple Silicon as well as Intel)
But there are a ton of changes, smaller or bigger. Many of which have been contributed by you guys out there. Thanks a lot!
A few noteworthy changes:
Updated French, British English, Czech, and Dutch translations.
Improved indexing performance for the Fulltext Search of large playlists (thousands of tracks).
Improved security for the MySqueezebox.com integration.
Improved JavaScript support for the Settings pages in the Classic/Light skin (and thus Material).
More robust https streaming for some very long (but finite) streams and larger files (hires).
...and so much more you can find in the Changelog
While I was adding support for Apple's latest CPU I decided to also remove some legacy: PowerPC, Sparc, i386 (Mac), and really old Perl versions are no longer part of the builds.
And another note: There might be changes coming to MySqueezebox.com which will require LMS 8.3 or later. It's time to update.
Free the Music!
Mirage skrev:Uppdatering av LMS till 8.3.0 släppt: https://forums.slimdevices.com/showthre ... 0-released
Jag har gjort båda uppdateringarna och det verkar funka som det ska.
Bill50x skrev:Mirage skrev:Uppdatering av LMS till 8.3.0 släppt: https://forums.slimdevices.com/showthre ... 0-released
Jag har gjort båda uppdateringarna och det verkar funka som det ska.
Det är ju fantastiskt att det fortfarande kommer uppdateringar efter att produkterna slutat tillverkas för typ 15 år sedan. Jag har fortfarande en Touch och en Classic i bruk och de funkar hur bra som helst. Serverprogramvaran är bättre än någonsin.
/ B
Mirage skrev:Roon är säkert bra, men när LMS funkar så bra (och är gratis) så ser jag ingen anledning att lägga pengar på något annat.
avr7000 skrev:Orkar inte läsa allt i tråden.....
Finns det någon möjlighet att få squeezebox att funka med tidal connect eller Spotify connect...?
Stefan
Finns det någon möjlighet att få squeezebox att funka med tidal connect eller Spotify connect...?
Stefan
mn12 skrev:Jag har inte haft igång squeezebox sen det slutade fungera på Synology. Men jag saknade min Squeezebox Radio i köket så nu är jag igång igen.
Det verkar ha hänt en del på utvecklingsfronten. Är det någon här som kör ”Community firmware”?
Stefan
Mirage skrev:mn12 skrev:Jag har inte haft igång squeezebox sen det slutade fungera på Synology. Men jag saknade min Squeezebox Radio i köket så nu är jag igång igen.
Det verkar ha hänt en del på utvecklingsfronten. Är det någon här som kör ”Community firmware”?
Jag kör den på både Radio och Touch, inga konstigheter. Kommer nån uppdatering ibland. Har för mig att det tog en stund innan uppdateringarna blev tillgängliga efter att man installerat pluginet i LMS.
LeifB skrev:Fungerar Squeezebox fortfarande?
Min är merpackad någonstans.
Kanske jag ska leta upp den.
VintageHiFi skrev:LeifB skrev:Fungerar Squeezebox fortfarande?
Min är merpackad någonstans.
Kanske jag ska leta upp den.
Jo dom fungerar alldeles utmärk det kommer med jämna mellanrum uppdateringar till LMS.
mn12 skrev:Mirage skrev:mn12 skrev:Jag har inte haft igång squeezebox sen det slutade fungera på Synology. Men jag saknade min Squeezebox Radio i köket så nu är jag igång igen.
Jag kör den på både Radio och Touch, inga konstigheter. Kommer nån uppdatering ibland. Har för mig att det tog en stund innan uppdateringarna blev tillgängliga efter att man installerat pluginet i LMS.
Nu har jag fått tummen ur och testat. Innan uppdateringen stannade uppspelningar på radion då och då men det verkar vara löst i och med uppgraderingen (hoppas jag, svårt att säga med problem som kommer ibland).
pingvinen skrev:Jag har problem. Musiken och LMS ligger på en Synology DS216 och jag kan inte uppdatera programvaran, eller starta den i den version som är installerad.
Vad är enklaste lösningen på detta?
Bill50x skrev:För mig funkar Squeezebox/LMS bra. Jag kör Touch till att lyssna på sådant som ligger under "Musikmapp" och som jag har under en egen mapp för att musiken inte ska blandas under "Album Artist" på min Linn (Kazoo). Sorterar man på Album Artist hamnar ju varenda låt från en given artist under artistmappen vilket då givetvis inkluderar alla samlingsalbum. Troligen kan man samla samlingsalbum under "Various Artists" men problemet kvarstår så länge man benämner "Artist" som just denne (tex Bowie).
Eller finns det något smart sätt att behålla samlingsalbum för sig?
/ B
pingvinen skrev:Jag har problem. Musiken och LMS ligger på en Synology DS216 och jag kan inte uppdatera programvaran, eller starta den i den version som är installerad.
PerStromgren skrev:pingvinen skrev:Jag har problem. Musiken och LMS ligger på en Synology DS216 och jag kan inte uppdatera programvaran, eller starta den i den version som är installerad.
Det finns nog ingen enkel, åtminstone inte gratis. Jag råkade ut för exakt samma sak, och min utväg blev en liten dator jag fick av min son. In med Ubuntu 22 + LMS i den lilla datorn, sedan var allt klart. Jag monterade NAS:en från Ubuntu, så att LMS kom åt musiken, bara.
pontareee skrev:PerStromgren skrev:pingvinen skrev:Jag har problem. Musiken och LMS ligger på en Synology DS216 och jag kan inte uppdatera programvaran, eller starta den i den version som är installerad.
Det finns nog ingen enkel, åtminstone inte gratis. Jag råkade ut för exakt samma sak, och min utväg blev en liten dator jag fick av min son. In med Ubuntu 22 + LMS i den lilla datorn, sedan var allt klart. Jag monterade NAS:en från Ubuntu, så att LMS kom åt musiken, bara.
Klarar pingvinens nas docker så finns det en enkel och gratis lösning, nämligen att köra LMS i en docker container i Synologin.
pingvinen skrev:pontareee skrev:PerStromgren skrev:
Klarar pingvinens nas docker så finns det en enkel och gratis lösning, nämligen att köra LMS i en docker container i Synologin.
Vet inte om den gör det, och inte heller hur jag fixar till det med docker.
pontareee skrev:pingvinen skrev:pontareee skrev:Klarar pingvinens nas docker så finns det en enkel och gratis lösning, nämligen att köra LMS i en docker container i Synologin.
Vet inte om den gör det, och inte heller hur jag fixar till det med docker.
Prova den här guiden: https://lindehoff.se/?smd_process_downl ... ad_id=2424 Länk till pdf med instruktioner på svenska.
Skall jämföra ljudkvalité mot mina moddade Bluesound Node.
imac skrev:Kör du så den kodar av i media server eller i Touchen?
imac skrev:Kör du så den kodar av i media server eller i Touchen?
ottovonkopp skrev:https://forums.slimdevices.com/forum/user-forums/logitech-media-server/1673928-logitech-media-server-8-4-0-released
Bill50x skrev:ottovonkopp skrev:https://forums.slimdevices.com/forum/user-forums/logitech-media-server/1673928-logitech-media-server-8-4-0-released
Var kan man ladda ner 8.4,1? Jag hittar fullständiga listor på allt som är fixat (buggar etc) och nya funktioner, men inte var man laddar ner program-filen.
I Kontrollpanelen påstås att jag har senaste versionen - 8.3.1
/ B
Mirage skrev:En annan sak är att min Radio har slutat att fungera, men jag vet inte om det har med det nya LMS att göra. Jag har länge kört "community firmware" till både Radio och Touch utan problem. Häromveckan började radion krångla, den startade om hela tiden.
Mirage skrev:En annan sak är att min Radio har slutat att fungera, men jag vet inte om det har med det nya LMS att göra. Jag har länge kört "community firmware" till både Radio och Touch utan problem. Häromveckan började radion krångla, den startade om hela tiden.
MoonMartin skrev:Mirage skrev:En annan sak är att min Radio har slutat att fungera, men jag vet inte om det har med det nya LMS att göra. Jag har länge kört "community firmware" till både Radio och Touch utan problem. Häromveckan började radion krångla, den startade om hela tiden.
Jag har två Radio och en Boom. De funkar utmärkt med 9.0.0, men en Radio har hängt sig ett par gånger på senare tid, även före 9.0.0.
Synken mellan Gustard R26 (UPnP) och en Touch funkade utmärkt tills för ett par månader sedan då nivåerna på DSP helt plötsligt började spöka och det spelade roll vilken som var "master" och "slave" i synken.
Mirage skrev:MoonMartin skrev:Mirage skrev:En annan sak är att min Radio har slutat att fungera, men jag vet inte om det har med det nya LMS att göra. Jag har länge kört "community firmware" till både Radio och Touch utan problem. Häromveckan började radion krångla, den startade om hela tiden.
Jag har två Radio och en Boom. De funkar utmärkt med 9.0.0, men en Radio har hängt sig ett par gånger på senare tid, även före 9.0.0.
Synken mellan Gustard R26 (UPnP) och en Touch funkade utmärkt tills för ett par månader sedan då nivåerna på DSP helt plötsligt började spöka och det spelade roll vilken som var "master" och "slave" i synken.
Tack, jag ska kolla nån gång om den fungerar efter att ha varit strömlös. Har en Radio till som jag fick av en kompis men aldrig testat. Min Boom krånglade för ett par år sen och har blivit stående sen dess. Ska kolla om det bara är nätdelen, men det har inte heller blivit av.
Jag har två Touch och en Classic igång och klarar mig bra med dessa för stunden. Har en Classic i reserv, och så de jag nämnt ovan då. Kör ibland med telefon och padda som spelare via iPeng, ihop med en blåtandshögtalare.
Mirage skrev:Ja, det kanske var onödigt att byta till Lyrion Music Server?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster