Kör någon fortfarande Squeezebox?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2020-02-02 01:19

Jag har alla Squeezebox produkter som gjorts (flera classic, boom, radio, touch, duo, transporter) men använder dem inte så mycket längre då andra mediaspelare jag har DLNA och kan köra musiken från NAS etc.

Är det någon som fortfarande kör sina Squeezprylar och ser fördelar med detta (förutom det ekonomiska att inte behöva köpa nytt).

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Tangband
Semesterfirare

Re: Kör någon fortfarande Squeezebox?

Inläggav Tangband » 2020-02-02 10:37

Jag har haft SB duet och då den lät fint så var den väldigt ostabil med wi-fi. Touchen har jag testat mycket och den var bättre.

Naim streamern jag sedan hade var ett lyft på alla sätt, tills den gick sönder .
Yamaha wxc 50 är bättre på alla sätt än ovanstående alternativ.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2020-02-02 10:43

Är inne på fjortonde året nu och har inga planer på att byta ner mig. [emoji6]

LMS är ju helt fantastisk bra.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Less is more, end the loudnesswar!

Hegel H90, Larsen 4.2, Squeezebox Touch.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2020-02-02 11:03

Jag kör! Har en classic, en duo och två radioapparater. Sen kör jag AirPlay-gateway till en Teenage engineering-OD11, den funkar sådär. Inte så responsiv, ibland vägrar den bara att starta uppspelningen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-02-02 11:11

Kör fortfarande med en Classic och en Touch. Den främsta anledningen är väl att det är så jobbigt att installera ny programvara och få det att fungera. LMS i all ära, men det skulle vara trevligt att kunna bläddra bland skivomslagen istället för bara textsökningar. Ungefär som man kan göra i Tidal- och Spotifyappen. Skulle också vara trevligt att kunna lyssna på tex Tidal utan att behöva en NAS eller server igång.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-02-02 11:26

Roon är jättejobbig att komma igång med. Man måste betala,, sen laddar man ner, klickar igång installern, loggar in, pekar ut var musiken ligger, klickar i rutan vill du köra LMS och sedan låter den stå en dag. Sen är alla taggar och bilder fixade, blev det sämre på någon skiva klickar man i att behålla original taggningen. Arbetsinsats långt under en timme.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-02-02 11:33

Kan någon förklara vad Squeezebox är, vad den är bra för och så vidare? Har försökt läsa på men det hjälpte inte...

Jag har datorn ansluten direkt till min D/A-apparatur och förstår inte vad någon ytterligare manick däremellan kan fylla för funktion.

Enklare fråga: Vad är syftet med den?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-02-02 11:36

Jag kör! Har två duet, en radio och en transporter som funkar utmärkt tillsammans med en Synology-NAS. Egna skivor, radio, Spotify och Tidal använder vi dagligen.

B, visst kan du väl bläddra bland albumen och se skivomslagen? Det kan i alla fall jag i mina klienter av olika slag.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-02-02 11:39

Strmbrg skrev:Kan någon förklara vad Squeezebox är, vad den är bra för och så vidare? Har försökt läsa på men det hjälpte inte...

Jag har datorn ansluten direkt till min D/A-apparatur och förstår inte vad någon ytterligare manick däremellan kan fylla för funktion.

Att slippa datorn, dvs att använda en dedikerad apparat i stället för att boota upp en dator varje gång du vill lyssna på BBC 3 till frukost.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-02-02 11:48

Åfan!

Men jag måste väl ändå ansluta den till något så att jag hör något?

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2020-02-02 12:07

Strmbrg skrev:Kan någon förklara vad Squeezebox är, vad den är bra för och så vidare? Har försökt läsa på men det hjälpte inte...

Är det Windows på datorn kan du lätt testa. Installera LMS, lägg till pluginet Material skin och hämta Squezeelite-x i Microsoft store.

Surfa sedan till HTTP://datorns_ip_adress:9000/material på din mobil och rocka på. Kostar bara lite tid.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-02-02 12:26

Är det en högtalare i klämboxen? Eller måste den anslutas till något annat för att det skall bli ljud?
Måste jag slå igång datorn för att få den att spela upp BBC3 eller vad jag nu vill lyssna på? Eller kan jag trycka fram BBC3 direkt på klämboxen?
Finns det ett hörlursuttag på klämboxen? Vad blir då skillnaden mot att lyssna på BBC3 med hörlurar anslutna till mobiltelefonen?
Den här verkar ju vara allt i ett förstås. Men det är ju laptopen också. Kanske lite sämre ljud i den senare, men sannolikt inte såpass bra ljud i den förra för annat än nyheter eller ett gammalt sommarprat...
Bilagor
logitech-squeezebox-radio.jpg
logitech-squeezebox-radio.jpg (24.51 KiB) Visad 11906 gånger

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-02-02 13:30

Strmbrg skrev:Åfan!

Men jag måste väl ändå ansluta den till något så att jag hör något?

Jo, det förstås. Om man vill köra lyssna på egna (datorlagrade) plattor, måste man ha någon slags dator som kan stå på för jämnan, annars duger det bra att koppla direkt till molnet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-02-02 13:33

Strmbrg skrev:Är det en högtalare i klämboxen? Eller måste den anslutas till något annat för att det skall bli ljud?
Måste jag slå igång datorn för att få den att spela upp BBC3 eller vad jag nu vill lyssna på? Eller kan jag trycka fram BBC3 direkt på klämboxen?
Finns det ett hörlursuttag på klämboxen? Vad blir då skillnaden mot att lyssna på BBC3 med hörlurar anslutna till mobiltelefonen?
Den här verkar ju vara allt i ett förstås. Men det är ju laptopen också. Kanske lite sämre ljud i den senare, men sannolikt inte såpass bra ljud i den förra för annat än nyheter eller ett gammalt sommarprat...

Precis en sådan har jag vid sängen, som jag slår på till morgonekot kl 06:00. Den låter fylligt och fint, klart bättre än de laptoppar jag hört.

Snabbvalsknappar för P1, P2, BBC3 och någon konservativ Trump-radiokanal.

Bild
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-02-02 13:39

Den ser trevlig ut.
Jag har bara en väckarklocka.
Förvisso med högtalare, men därur kommer bara en kraftigt distorderad 50Hz-ton, eller vad det nu är.
Bilagor
410354.jpg
410354.jpg (7.28 KiB) Visad 11878 gånger

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2020-02-02 13:53

Annonserade ut och sålde precis min Transporter... så visst intresse verkar ju finnas för produkten än. :)
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2020-02-02 13:56

Squeezebox Radio har stått och varit försummad i köket några år.... mycket bättre att ta den till sovrummet, tack för den idén.

Poddar o sånt :)

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2020-02-02 14:13

Jag kör fortfarande LMS. Använder f.n. två Boom, två Touch och en Classic antingen direkt eller via separat DAC. Suveräna att lyssna på internetradio på. Kommer att använda dem som Roon endpoints så snart jag får ordning på nätverket.
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-02-02 14:50

PerStromgren skrev:B, visst kan du väl bläddra bland albumen och se skivomslagen? Det kan i alla fall jag i mina klienter av olika slag.

Om jag går till ett specifikt album ser jag givetvis omslaget (om det är inlagt i taggen eller finns tillgängligt i mappen). Men jag får inte upp omslagen på rad i appen så jag kan välja musik efter albumbilden. Finns det ngt trick för att göra detta?

/ B

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2020-02-02 15:01

Barnen lyssnar på Radion varje kväll. Godnattsagor. Man kan på sidan mysqueezebox.com lägga till poddar. Väldigt smidig.
Man kopierar in en XML-URL från exempelvis Sveriges radio https://api.sr.se/api/rss/pod/22966, från sidan https://sverigesradio.se/vaffelhjartatibarnradion. Sen dyker Ulla Skoogs underbara inläsning av Våffelhjärtat upp i klämboxen.
Screenshot_20200202-134257.jpg
Screenshot_20200202-134257.jpg (739.96 KiB) Visad 11836 gånger

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-02-02 16:42

Yes, har en Touch i vardagsrummet som all radio och musik spelas på, och en Radio i sovrummet som gör Wake Up, och Turn Down (dvs högtalarvolymen ökar resp sänks över tid, morgon resp kväll). Dessvärre kom aldrig någon video funktion till LMS så jag har en Dune media spelare för filmer osv. Allt drivs av en Intel NUC med en 4TB SSD som lagrar rubbet, and then some. Har också Spotify injackat.

Någon som snabbt och enkelt kan göra en snabb sammanfattning till streamingleverantörer som Tidal, Roon osv.? :mrgreen: Jag verkar totalt missat tåget?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-02-02 18:43

Bill50x skrev:
PerStromgren skrev:B, visst kan du väl bläddra bland albumen och se skivomslagen? Det kan i alla fall jag i mina klienter av olika slag.

Om jag går till ett specifikt album ser jag givetvis omslaget (om det är inlagt i taggen eller finns tillgängligt i mappen). Men jag får inte upp omslagen på rad i appen så jag kan välja musik efter albumbilden. Finns det ngt trick för att göra detta?

/ B

Vad använder för app?

Vad händer om du väljer "My music"->"Albums" (eller vad det nu heter i din app)?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2020-02-02 19:28

Även jag använder Squeezebox än. Har en Touch, en Boom, en Radio och en Classic igång. En Touch och en Classic finns "i reserv". Har aktiverat uppspelning i iPeng, så Iphone och Ipad kan också användas som spelare.

Har för det mesta kört LMS på min server som kör WHS 2011, där även musik (rippade CD) finns lagrade. Tycker dock att den drar lite väl mycket ström för att stå på så jag har nu installerat piCorePlayer på en Raspberry Pi och kör nu LMS (7.9.2) på denna. Kör pCP 5.0.0 nu, men ska nog uppgradera till 6.0.0 (b7) snart.

Jag har ännu inte sett något system jag skulle vilja byta till. Skulle möjligtvis vara Roon då, men jag har inte utvärderat det. Det kommer trots allt med en kostnad och ett jobb för att byta samt att lära sig ett annat system. LMS funkar så bra och utvecklas hela tiden, så jag håller mig nog till det ett tag till.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2020-02-02 19:37

avr7000 skrev:Annonserade ut och sålde precis min Transporter... så visst intresse verkar ju finnas för produkten än. :)

Förmodar att det var din som var på Hifitorget tidigare i dag då? Såg annonsen och var faktiskt lite sugen. Vet inte riktigt vad jag skulle ha den till, men det är en gammal dröm att ha en sådan. Eftersom jag kör digitalt ut från min Touch till försteget så har jag nog inget att vinna med en Transporter här. Tänker mig dock att jag nån gång ska göra en tvåkanalsanlägigning med mitt Advantage P1 och då skulle det sitta fint med en Transporter med XLR ut. :)

Med tanke på hur snabbt den blev såld finns det helt klart intresse för dessa gamla apparater än!
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2020-02-02 21:28

Mirage skrev:
avr7000 skrev:Annonserade ut och sålde precis min Transporter... så visst intresse verkar ju finnas för produkten än. :)

Förmodar att det var din som var på Hifitorget tidigare i dag då? Såg annonsen och var faktiskt lite sugen. Vet inte riktigt vad jag skulle ha den till, men det är en gammal dröm att ha en sådan. Eftersom jag kör digitalt ut från min Touch till försteget så har jag nog inget att vinna med en Transporter här. Tänker mig dock att jag nån gång ska göra en tvåkanalsanlägigning med mitt Advantage P1 och då skulle det sitta fint med en Transporter med XLR ut. :)

Med tanke på hur snabbt den blev såld finns det helt klart intresse för dessa gamla apparater än!

Stämmer bra....

Jag kör nu istället med Node2 som förutom alla format på Tidal, att köra spottan även har indexerat upp 10000 tals låtar som jag har på min NAS så jag kan köra på samma sätt som med en Squeezeboxprodukt.

Stefan

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2020-02-02 22:55

Kör min SB3 mer eller mindre dagligen sen 2005 och en SB2 nästan lika länge.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2020-02-03 10:32

Bill50x skrev:

/ B

Är inte riktigt med. Kan du ta en skärmdump och lägga upp här?

Mvh
Bernt

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-02-03 10:44

PerStromgren skrev:Vad använder för app?

Vad händer om du väljer "My music"->"Albums" (eller vad det nu heter i din app)?

En app som heter Squeeze Commander.

Jo, jag kan välja "Album" och då finns det en pytteliten miniatyr på albumet. Med albumen ligger då sorterade i bokstavsordning - efter albumtiteln :-)

Har även testat Squeeze Orange och Logitechs egna.

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-02-03 10:48

Bill50x skrev:Jo, jag kan välja "Album" och då finns det en pytteliten miniatyr på albumet. Med albumen ligger då sorterade i bokstavsordning - efter albumtiteln :-)

OK. Hur skulle du vilja ha det, då? Sorterade efter färg? :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2020-02-03 11:15

Bill50x skrev:
PerStromgren skrev:Vad använder för app?

En app som heter Squeeze Commander.

Jo, jag kan välja "Album" och då finns det en pytteliten miniatyr på albumet. Med albumen ligger då sorterade i bokstavsordning - efter albumtiteln :-)

Har även testat Squeeze Orange och Logitechs egna.

/ B

Testa Material skin. Installeras som ett Plugin. Surfa sedan till http://datorns_ip_adress_där_LMS_ligger:9000/material i din mobil. Spara länken som en web-app eller vad det heter i Android.

Skärmdump från datorn men det ser likadant ut i mobilen.
material.png
material.png (331.19 KiB) Visad 11569 gånger

Nästan som Roon till och med.
info.png
info.png (407.99 KiB) Visad 11568 gånger

Dynamic Playlist och SQL Playlist är ett par favorit plugins.
random.png
random.png (205.34 KiB) Visad 11567 gånger

Artist Radio med Spotty (Spotify). Antar att det funkar likadant med Tidal.
spotty.png
spotty.png (250.5 KiB) Visad 11564 gånger

Användarvisningsbild
Klenkar

Inläggav Klenkar » 2020-02-07 18:53

Jag har en Touch! Allt var frid och fröjd tills Spotify blev jobbigt att använda. Skulle nog fortfarande använda den om, det var smidigt. Letar faktiskt efter alternativ, några förslag?
Bild
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2020-02-07 19:52

Klenkar skrev:Jag har en Touch! Allt var frid och fröjd tills Spotify blev jobbigt att använda. Skulle nog fortfarande använda den om, det var smidigt. Letar faktiskt efter alternativ, några förslag?

ROON+TIDAL+Squeezebox fungerar klockrent...
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2020-02-07 23:12

Klenkar skrev:Jag har en Touch! Allt var frid och fröjd tills Spotify blev jobbigt att använda. Skulle nog fortfarande använda den om, det var smidigt. Letar faktiskt efter alternativ, några förslag?

Har en touch och kör Spotify. Vad är det som inte funkar?

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2020-02-08 09:02

För mig funkar Spotty (Spotify) bättre än någonsin även om jag inte riktigt trivs med ljudet.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-02-10 17:10

ROON-fråga för en LMS användare: Jag styr min LMS delvis från HS3 (HomeSeer 3, alltså en hemautomationslösning), framförallt på/av, val av favorit spellista. Hur gör man det med ROON? Alltså finns det något API som man kan skicka http anrop till och styra på motsvarande sätt?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2020-02-10 19:49

Tre st Squeezebox radio och en touch är i bruk här hemma. Används dagligen coh det fungerar ypperligt.
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-02-10 20:27

Bamsefar skrev:ROON-fråga för en LMS användare: Jag styr min LMS delvis från HS3 (HomeSeer 3, alltså en hemautomationslösning), framförallt på/av, val av favorit spellista. Hur gör man det med ROON? Alltså finns det något API som man kan skicka http anrop till och styra på motsvarande sätt?

Svarar mig själv, och vet inte om allt jag behöver verkligen finns men såhär nära har jag kommit så att säga:
https://github.com/st0g1e/roon-extension-http-api
https://roonlabs.github.io/node-roon-api/RoonApiBrowse.html
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-02-10 22:30

ottovonkopp skrev:För mig funkar Spotty (Spotify) bättre än någonsin även om jag inte riktigt trivs med ljudet.

Squeezeboxen (i mitt fall Classic och Touch) funkar riktigt bra med Spotty, likaså med Tidal. Sökfunktionerna, speciellt på Tidal, är dock ganska enkla även om de fungerar.

/ B

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2020-02-10 23:09

Ursäkta en kanske korkad fråga då..... hur får man Squeezebox (radio, touch och classic) att funka med tidal och spottan?
Jag kör servern i min NAS just nu (netgear duo)

Stefan

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-02-11 00:22

avr7000 skrev:Ursäkta en kanske korkad fråga då..... hur får man Squeezebox (radio, touch och classic) att funka med tidal och spottan?

Det finns tredjepartstillägg (Spotty och Tidal) att installera i LMS som skapar den funktionaliteten. Det krävs dock (ISpotifies fall) att man prenumererar på tjänsten och har en login att presentera. Samma sak med Tidal om jag minns rätt.

Med Spotify kan man använda sig av Spotify Connect, dvs man kan strömma direkt från mobilen till LMS.

/ B

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2020-02-11 09:46

Kör fortfarande min Duet.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2020-02-11 12:22

installera i LMS ?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-02-11 12:28

avr7000 skrev:installera i LMS ?

Japp. Du behöver en så kallad "plug-in" som gör det du vill göra. Logga in på din LMS, i mitt fall når jag den på http://lagret:9002/ ("lagret" är namnet på min NAS, en Synolgy-maskin). Väl där, klicka "Settings" och fliken "Plug-ins". Nu kan slå på och av av hjärtans lust!

Men det kanske inte var detta som var problemet?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2020-02-11 22:26

Kanske värt att nämna att standardinställning i LMS är port 9000, men man kan själv ändra till t.ex. 9002.

Har man inte ett särskilt namn använder man serverns (NAS:ens) IP-adress när man ska logga in, då blir det t.ex. 192.168.0.22:9000

När man kommit in där är man bara i ett spelarfönster, för lägga till plugins trycker man på Inställningar nere i högra hörnet.

Väl inne där får man gå till fliken Plugin-program och leta reda Spotty, markera kryssrutan och trycka på Verkställ nere i högra hörnet.

Programmet installeras då och sen får man trycka OK på att starta om LMS. Därefter så får man leta reda på Spotty i listan, klicka på inställningar på den raden och ange sitt användarnamn och lösenord för Spotify.

Man ska även ange vilken strömmningskvalitet man vill ha samt vilka spelare man vill använda för Spotify Connect.

Om rutan fram följande text är markerad så ska man bocka ur den"Don't announce Squeezebox players running in Spotify Connect mode in your network. Check this option if you don't want your Spotify Connect enabled Squeezebox player to show up in all Spotify apps in your network. "

Sen trycker man på verkställ igen. Därefter ska det vara klart för att spela Spotify genom spelarens gränssnitt (eller app) eller via Connect från annan enhet.

Vill man läsa mer om Spotty så finns tråden om senaste versionen här: https://forums.slimdevices.com/showthre ... Squeezebox

Sen har jag för mig att det är nåt problem med Spotty och LMS 7.8, men att både 7.7 och 7.9 funkar. Är dock lite osäker på detta.

Hur man gör med Tidal var nyligen uppe i en tråd här: viewtopic.php?f=18&t=69701
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2020-02-11 22:50

Om man vill ha volymnormalisering på Spotty så kan man i inställningarna konvertera till flac. Inbillar mig att det låter lite trevligare då.

Jag kan ha fel att man måste konvertera till flac nu för tiden då det var länge sedan jag pillade med detta.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2020-02-11 22:59

Jag har ställt in för att omvandla alla filtyper till PCM. Läste en gång i tiden att det skulle låta bättre då servern oftast har mer kraft att omvandla än spelarna. Blir dock mer data som ska gå mellan server och spelare så det ställer högre krav på nätverket.

Hur man gör detta står det om i den här gamla tråden på HiFi-Forum: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=85235
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2020-02-13 21:18

I går kom en uppdatering av appen iPeng med en mycket efterlängtad förbättring:
- Faster artist image rendering with LMS 7.8 and newer.

Under säkert ett par år har det stört mig att bilderna på artister laddas så sakta, vad jag minns så jag det mycket snabbare förr. Eftersom jag bytt hårddisk och installerat om min Windows-server så har jag trott att jag ställt in något fel, men inte kommit på vad. Har även testat med LMS på annan Windows-dator och kör nu på en Raspberry Pi. Bilderna laddades alltid lika sakta, varför jag trott att jag ställt nån cache-lagring eller så fel.

Så kommer denna uppdatering av iPeng som gör att bilderna nu laddas jättesnabbt! Jag hade inte tänkt tanken att appen kunde vara problemet, men är förstås glad att Squeezebox precis blev ännu bättre! :D
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2020-02-14 01:50

Kör en SB radio sen många år, lyssnar på den nu i bakgrunden. Fungerar väldigt bra, låter bra också.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2020-02-14 09:17

phon skrev:Kör en SB radio sen många år, lyssnar på den nu i bakgrunden. Fungerar väldigt bra, låter bra också.

Boom låter ännu bättre. Skulle vilja påstå att den spöar de flesta småhögtalare. Tyvärr börjar de bli svårt att få tag på hela då kanterna på elementen har försvunnit eller så är displayen dålig.

Än så länge funkar en av tre.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2020-02-14 11:19

Ja, det är synd att Boom åldras så. Min Boom börjar bli svag i displayen, högtalarna har jag inte undersökt.

En kompis körde tidigare med Boom plus en lite sub (tror det var en XTZ 8") i sitt skapligt stora uterum och det lät riktigt bra där.

Jag har min Boom i sovrummet för att bara lyssna lite svagt på innan jag somnar. Har dock en gammal Mirage-sub 8" ståendes och har funderat på att koppla in den. :)
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2020-04-04 13:22

Läste just om en intressant ny funktion i LMS 8. Det ska nu gå att lägga till musik från strömmningstjänster i musikbiblioteket, så man ser dessa ihop med egna musikfiler. Ska fungera med alla strömmingstjänster som stöds i LMS (Spotify, Tidal, Qobuz m.fl.).

I LMS 8 måste man lägga till en plugin som heter "Online Music Library Integration" och för Spotify uppdatera Spotty till 4.0.
Mer om detta i denna tråd: https://forums.slimdevices.com/showthre ... on-(LMS-8-)

LMS 8 är fortfarande beta, så man får vara beredda på att uppdatera ofta. Jag kör 7.9.2 än, men ska nog testa det här snart.:)
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2020-04-05 17:37

Tog tag i det här i dag och installerade LMS 8. Eftersom jag kör piCorePlayer så fick jag köra ssh med hjälp av Putty för ett byte till en helt ny LMS.
Inga konstigheter egentligen, bara att följa instruktionen här: https://www.picoreplayer.org/how_to_upgrade_lms.shtml

Uppenbarligen hade mherger redan ordnat så pluginen "Online Music Library Integration" installeras som standard, för den var redan på plats för mig.
LMS 8 drog direkt igång och sökte igenom musikbiblioteket och nu var både Tidal och Spotify inkluderade i sökningen direkt.

Så här ser det ut på sidan för inställningar.

Online Music.png
Online Music.png (379.26 KiB) Visad 10051 gånger

Man kan alltså välja om en eller flera tjänster ska användas, samt om det ska visas en logga för tjänsten. Man kan även välja att albumen från strömningstjänster inte visas om samma album finns bland egna filer. Funktionen för genre är om det inte anges en från tjänsten, då kan man själv ange för varje artist.

När man spelar kan det se ut så här i en webbläsare.

LMS 8.png
LMS 8.png (838.98 KiB) Visad 10051 gånger

Det första albumet finns alltså även bland mina egna filer, medan det andra bara finns på Spotify och Tidal.
Knapparna för Browse on Spotify/Tidal leder till sidor där man kan välja om man vill söka vidare på Album, Toppspår etc.

Några brister som jag upptäckt är att loggan för Tidal alltid är svart här, så på mörka album syns den inte. Använder Material Skin funkar det dock bättre, där blir loggan vit på mörka album. Använder man iPeng syns inga loggor alls. Knapparna för Browse.... finns inte i varken Material Skin eller iPeng. Jag förmodar att det här kommer att rättas till efter hand. Jag ska nog skriva om det på Squeezebox-forumet.

Jag tycker det här var en stor förbättring, riktigt bra att kunna integrera strömmad musik så här. Väl värt besväret att uppgradera till LMS 8 nu. :D
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2020-04-05 18:07

Jag har nu upptäckt att funktionen Browse on Spotify/Tidal finns i Material Skin om man kör det i webbläsaren på datorn, men ligger under knappen med tre prickar. Se bilden nedan.

Material Chris.png
Material Chris.png (1.37 MiB) Visad 10044 gånger

Med Material Skin på Ipad finns dock inte dessa alternativ, vilket är lite konstigt då jag kör Safari på både den och datorn.

Sen har jag även upptäckt att loggan för Tidal inte växlar till vit med bakgrunden, det är en svart cirkel med vit logga i på alla album i Material Skin.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2020-04-05 19:34

Snyggt! Helt obegripligt att inte alla i hela världen använder LMS o Squeezebox. [emoji851]

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2020-04-06 18:50

Nån som vet varför det blir så här? inget händer när jag försöker göra 'Add Account' ..iofs står det operativsystemproblem...men nog ska det väl funka med Synology DSM 6.2.2 ?
Bilagor
spotty_error.JPG
spotty_error.JPG (69 KiB) Visad 9975 gånger
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2020-04-06 19:24

Jag har för mig att SSL-nånting måste vara installerat på systemet för att Spotty ska funka.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2020-04-06 19:51

Annars kanske det kan vara att du kör en gammal version av LMS. Ser att det står att du rekommenderas att uppdatera till 7.7.6, vilket tyder på att du har en rätt gammal nu.

Jag har för mig att mherger har skrivit att Spotty funkar bäst med 7.9 eller senare. Vill man få den här nya möjligheten att integrera musik från Spotify i Min musik så får man gå på 8.0.

Alla de senaste beta-versionerna av LMS, för alla plattformar, finns här: http://downloads-origin.slimdevices.com ... /index.php

Vill man ha senaste "slutliga" så är det 7.9.2, den och andra äldre finns här: http://downloads-origin.slimdevices.com

Om det inte funkar på NAS:en kan jag verkligen rekommendera att köpa en Rapsberry Pi och köra piCorePlayer som server. Ingen stor investering och funkar väldigt bra. https://www.picoreplayer.org
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2020-04-06 20:14

"Logitech Media Server-status
Logitech Media Server Version: 7.7.6 - 1452060463 @ Thu Jan 21 02:17:04 UTC 2016"

verkar dessvärre inte finnas nån nyare till Synology OS...eller jag fattar iallafall inte hur man isf installerar en nyare...
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2020-04-06 20:21

Jag har aldrig grejat med LMS på NAS, men här finns en liten tråd om 7.9.2 på Synology: https://forums.slimdevices.com/showthre ... 2-packages

Vill du gå på LMS 8 så finns den tråden här: https://forums.slimdevices.com/showthre ... *-packages

Instruktioner för installation i första inlägget i respektive tråd.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-04-06 20:39

Hur udda det blir ibland...

Jag har haft djupa och svåra utmaningar med om jag skall byta till Roon. Men med LMS8 så känns inte det längre aktuellt.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2020-04-07 08:44

Jag använder fortfarande squeezebox.
Har en Duet och en Touch.

En tyst dator med LMS är på för det mesta och startar automatiskt om den inte är det.
Musiken spelas antingen från spotify (via spotty), eget från disk eller radio paradise. En radiokanal på nätet där det går att få FLAC.
Ser ingen anledning att byta innan spelarna ger upp.

Eventuellt skulle en rasberry-pi vara av intresse.
Men jag är ingen hacker.
Dessutom vill jag kunna spela min egen musik men har ingen NAS som klarar det.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2020-04-07 10:45

Jag ser mig inte heller som nån hacker, men lite har jag hunnit greja med datorer genom åren. Kör man med piCorePlayer och följer instruktionen för installation på deras webbplats (https://www.picoreplayer.org/) så är det inte så svårt. Man behöver en annan dator att sätta ett SD-kort i och ett program för att skriva till det, det står också om i instruktionen. Jag använde min MacBook nu senast.

I piCorePlayer så ligger LMS 7.9.2 installerat. Det jag beskrev i ett tidigare inlägg med att byta till LMS 8 är lite krångligare då man får köra Putty och skriva in några kommandon i ett terminalfönster. Följer man anvisningen är det dock inte heller några konstigheter, jag lyckades på första försöket.

Tidigare körde jag LMS på min server som kör WHS 2011. Jag tyckte det var onödigt att den stod på och drog en massa ström, så jag bytte till en Raspberry Pi. För att ha tillgång till mina egna musikfiler så har jag kopierat dem till en USB-disk som jag kopplat till Raspberryn. Denna disk har jag även delat ut i nätverket, så när jag rippar nya CD i servern kan jag enkelt kopiera filerna till denna USB-disk.

Jag kör med en Raspberry Pi 3B, men köper man nytt i dag ska man nog köpa en 4. Tror att det kommer en del nya funktioner med den, och att den är snabbare. Vill man kan man även använda denna som en spelare, via t.ex. HDMI-utgången eller ett separat kort från t.ex. HiFiBerry. https://www.hifiberry.com/ m.nu, Kjell & Co m.fl. har allt man behöver! :)

Skulle det vara så att dina spelare ger upp i framtiden är det bara att bygga egna av fler Raspberry Pi. Kompletterar man med en liten pekskärm så kan det bli som en Touch.

Avdelningen för Linux/Unix på Squeezebox-forumet har svar på det mesta: https://forums.slimdevices.com/forumdis ... Linux-Unix
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2020-04-07 11:30

Är det snabbt nog att bläddra bland mappar/filer på en USB disk?
Hur långa tid tar det att bläddra fram en låt tills den faktiskt låter i högtalarna?

Mitt senaste försök med musik på USB disk gav jag upp på grund av alldeles för långa svarstider.
Men det försöket gjordes på Touch har jag för mig. Den är nog användbar om man har ett 10 tal låtar på USB.
Vilket kan vara praktiskt ibland, men att använda den för musikbiblioteket var inte att tänka på.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-04-07 17:42

Okej, jag har en Ubuntu server på en Intel NUC8i3BEH, där kör jag LMS och HomeSeer (hemautomatisering) och lite annat smått plock. Den har bara SSDer så accessen är direkt och rapp som 17on - jag har svårt att tro att en pi4 är lika rapp även om man har en SSD ansluten till USB (USB i sig är inte en bromsklots, utan det är disken som man har allt på som kommer avgöra det hela). Men som sagt, SSD till USB3 (Samsung T5?) så borde det duga för de flesta - jag är nörd, så jag har OK på att köra mycket dyrare lösningar till mindre nytta än mitt ego då. :mrgreen:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-04-07 18:09

Om jag nu vill ladda hem och installera LMS 8, hur gör jag då? De länkar jag hittat hittills är till för nördar som vill ha femtielva varianter och möjligheter. Alltså, var hittar jag en nedladdningsbar fil som efter nedladdning bara är att installera (win10)?

/ B

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-04-07 18:56

Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2020-04-07 21:37

2-ch skrev:Är det snabbt nog att bläddra bland mappar/filer på en USB disk?
Hur långa tid tar det att bläddra fram en låt tills den faktiskt låter i högtalarna?

Mitt senaste försök med musik på USB disk gav jag upp på grund av alldeles för långa svarstider.
Men det försöket gjordes på Touch har jag för mig. Den är nog användbar om man har ett 10 tal låtar på USB.
Vilket kan vara praktiskt ibland, men att använda den för musikbiblioteket var inte att tänka på.

Det kortfattade svaret är: Ja, det är tillräckligt snabbt och att det handlar om högst ett par sekunder.

För att utveckla det lite med information och mina förutsättningar så ser det ut så här.
Musiken ligger lagrad på en mekanisk 2,5"-disk (1 TB) ansluten med USB till en Pi 3B.
Mappen med AIFF-filer är på 348 GB, mappen med FLAC på 6,23 GB, sorterat i undermappar \Artist\Album.
Enligt LMS innehåller mitt bibliotek:
Totalt antal spår: 9 981
Totalt antal album: 791
Totalt antal artister: 876
Totalt antal genrer: 51
Total speltid: 691:03:16

När jag testade nu så stod Touch och spelade Radio Paradise.
Jag tog min Ipad Air 3 och satte ett finger på knappen, den låstes upp på mindre än en sekund.
Tryckte på genvägen jag har längst ner för att öppna Ipeng, mindre än en sekund.
Tryckte på knappen för Albumartister, tryckte på en artist, och tryckte på ett album. Tiden beror nog mest på hur länge man funderar på vad man vill lyssna på och hur fingerfärdig man är.
Tryckte på en låt på albumet som jag öppnat, tog 2-3 s innan den började spelades.
Bläddrade till ett album med en annan artist och tryckte på en låt, 1-2 s så spelades den.
Letade reda på ett album från Tidal som inkluderats i biblioteket och tryckte på en låt, 2-3 s till ljud.
Tog fram ett album som låg på Spotify och valde en låt, 2-3 s till ljud.
Valde ett annat album och låt från mina egna filer, 1-2 s kanske.

För mig är det här fullt acceptabelt, men andra kanske har högre krav på hur snabbt det ska gå. Bamsefar verkar ha optimerat lite mer med SSD och så.

När jag körde med LMS på Windowsservern så läste den musikfilerna från en mekanisk 3,5"-disk. Jag upplevde att det tog lite längre tid för första låten att börja spela då, men när disken väl snurrade gick det snabbt att byta låt.

Eftersom jag alltid kört med LMS på en dator har jag aldrig testat att ansluta en USB-disk direkt till en Touch, men det är möjligt att det går segt. Jag använder inte heller pekskärmen, styr i princip alltid med Ipeng i telefon eller padda.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2020-04-07 21:44

Bill50x skrev:Om jag nu vill ladda hem och installera LMS 8, hur gör jag då? De länkar jag hittat hittills är till för nördar som vill ha femtielva varianter och möjligheter. Alltså, var hittar jag en nedladdningsbar fil som efter nedladdning bara är att installera (win10)?

/ B

Bamsefar har ju redan svarat på var du hittar filerna. Jag kan bara lägga till att jag installerade den senaste i går på en dator och det var bara att köra installationen som vanligt. Datorn är en Intel NUC med Windows 7 som hade LMS 7.9.2 installerat sen tidigare. Jag körde bara över den och alla inställningar fanns kvar. Jag har kört den som server ett tag tidigare, men nu har jag LMS på den bara för att kunna köra Squeezelite.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-04-07 22:37

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2020-04-08 07:50

Mirage skrev:Det kortfattade svaret är: Ja, det är tillräckligt snabbt och att det handlar om högst ett par sekunder.

Tack för en bra förklaring av vad du testat och hur lång tid det tog.

Måste testa själv vilka tider jag verkligen ligger på. Jag vet bara att jag vill att det ska gå snabbare :)
Nu bortser jag från fingerfärdigheten och tankeverksamhet.
Men när jag valt en låt och trycker på play kan det inte gå fort nog, jag har redan en (för mig) lite störande fördröjning.

Det får nog bli en liknande lösning för mig när den magiska röken lämnar Touchen eller något annat sätter stopp för den.
Då kanske SSD diskar blivit både större och mer överkomliga rent ekonomiskt.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-04-08 08:49

Kanske skall lägga till att jag har ca 1TB med FLAC musik:
Totalt antal spår: 25 770
Totalt antal album: 2 836

Så jag bollar med lite större volym. Därav min överdrivet dyra lösning, och att jag är nörd. Men snabb är det ;-)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2020-04-08 09:59

Jag har en Intel NUC NUC7PJYH som jag kör Fedora på. Den gratis en Intel Pentium Silver J5005 @ 1.50GHz. Uppgraderade precis till LMS 8.0 nu, funkar bra.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2020-04-08 10:10

rqu skrev:Jag har en Intel NUC NUC7PJYH som jag kör Fedora på. Den gratis en Intel Pentium Silver J5005 @ 1.50GHz. Uppgraderade precis till LMS 8.0 nu, funkar bra.

Det är väl som en dyrare variant av Rasberry ?
Kanske med mindre handpåläggning för att få igång det.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-04-08 18:15

rqu skrev:Jag har en Intel NUC NUC7PJYH

Som fungerar antar jag? Jag har avverkat TVÅ sådana som vägrade starta - efter det vart det en NU8i3BEH. Båda dessa är riktigt snåla på energi - hurtillvida min i3a är snålare än din J5005 vet jag inte - men https://nucblog.net/mätte upp min till lägre effektbehov i alla fall...

Båda är i vilket fall kanon! Framförallt NU7PJYH är kostnadseffektiv. Och jämför man med en pi4 så löser man flera saker parallellt, som kapacitet mot hårddisk (SSD företrädesvis) och boot från densamme, något som verkar vara problem med pi3 och pi4.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2020-04-08 18:52

Bamsefar skrev:
rqu skrev:Jag har en Intel NUC NUC7PJYH

Som fungerar antar jag? Jag har avverkat TVÅ sådana som vägrade starta - efter det vart det en NU8i3BEH. Båda dessa är riktigt snåla på energi - hurtillvida min i3a är snålare än din J5005 vet jag inte - men https://nucblog.net/mätte upp min till lägre effektbehov i alla fall...

Båda är i vilket fall kanon! Framförallt NU7PJYH är kostnadseffektiv. Och jämför man med en pi4 så löser man flera saker parallellt, som kapacitet mot hårddisk (SSD företrädesvis) och boot från densamme, något som verkar vara problem med pi3 och pi4.
Den fungerar väldigt bra. Jag hade tänkt att köpa en annan lite strömsnålare modell först, men Intel hade problem just då med att leverera, den här var det som fanns att få tag på vid den tidpunkten. Men den verkar iofs inte dra så mycket ström heller enligt min UPS. Router switch och server drar enligt min UPS mellan 21 och 27 watt.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2020-04-08 19:09

Undrar om inte AirPlay-bryggan funkar bättre i LMS-8. Eller så är det bara en tillfällighet.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2020-04-08 20:28

Radio Paradise nämndes tidigare i tråden och där har jag reagerat på att det tar rätt lång tid att få igång ljudströmmen för FLAC.

Klockade lite radio nu och fick följande resultat:

RP FLAC: 14 s
RP AAC 320: 8 s
P3 AAC 192: 3 s

Alla ovan startades som favoriter i Ipeng på Ipad.

Startar jag en spelare till i nätverket, som är synkad med de andra, så tar det även då ungefär denna tid innan ljudet kommer tillbaka; fast det har jag inte klockat.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-04-08 21:15

Mirage skrev:Radio Paradise nämndes tidigare i tråden och där har jag reagerat på att det tar rätt lång tid att få igång ljudströmmen för FLAC.

Klockade lite radio nu och fick följande resultat:

RP FLAC: 14 s
RP AAC 320: 8 s
P3 AAC 192: 3 s

Alla ovan startades som favoriter i Ipeng på Ipad.

Startar jag en spelare till i nätverket, som är synkad med de andra, så tar det även då ungefär denna tid innan ljudet kommer tillbaka; fast det har jag inte klockat.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
gonkius

Inläggav gonkius » 2020-04-08 22:15

2-ch skrev:Är det snabbt nog att bläddra bland mappar/filer på en USB disk?

Det verkar som att du försöker köra på ett USB-minne som är kopplad direkt på en touch? Det ska du inte göra, det fungerar inte bra. Musiken ska ligga på en annan server. Själv kör jag numera LMS på en W10 dator med 22k låtar som ligger på en SSD, det mesta i FLAC. Finns ingen fördröjning jag någonsin reflekterat över. Styrning via IR-fjärr eller Orange Squeeze app på telefon/platta.

Noterade att min första Squeezebox (2) passerat 15år, har varit ständigt aktiv sedan dess. Visar tiden i köket med tillägget "Date and Spelled Time" tillägget. (Som parentes var det faktiskt jag som skrev den plug-inen och lämnade sedan över utvecklingen av den internationella versionen till M Herger.) Displayen är lite flammig, kanske dags att plocka fram en ersättare i lådan med reservboxar. Däremot är den inne på tredje strömklumpen, minst... Har numera totalt fyra stycken Squeezeboxar som används i huset (SB2/3 och Touch) + Squeezelite på datorn. När barnen bodde hemma hade de också varsin.
Maskinist på Holodeck 2

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-04-09 01:54

Kollade upp mätningarna för NUC7PJYH vs NUC8i3BEH - 10w vs <5w - så halva energiförbrukningen. Men detta är så lite så det är tveksamt om det spelar jättestor roll. Och merkostanden för NUC8i3 är såpass hög att man får hålla på bra länge för att tjäna in det på energiförbrukningen antar jag (har inte räknat på det, men 5w lägre förbrukning och ca 1300 sek dyrare - någon kan säkert räkna ut hur lång tid det tar - det är mitt i natten och jag känner inte för att räkna just nu :mrgreen: ).
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2020-04-09 07:02

Läste just att det finns en bugg i SB Radio som man måste åtgärda innan man installerar LMS 8.

https://forums.slimdevices.com/showthre ... uired-quot

Jag har fortfarande 7.9.2 på min Windows-server så jag ska starta det sen och installera på min Radio.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2020-04-09 07:27

gonkius skrev:Det verkar som att du försöker köra på ett USB-minne som är kopplad direkt på en touch? Det ska du inte göra, det fungerar inte bra.

Jag vet, gjorde ett försök eftersom det vore ganska bra att ha det på det sättet = ingen dator igång.
Men som sagt gick det inte rent praktiskt att använda till annat än några få låtar på USB för Touch. Väntetiden blev fööör lång.
Jag sågade alltså inte USB diskar som mediebärare om du uppfattade det så. Bara på det sätt jag beskrev, direkt kopplad till Touch.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2020-04-09 08:03

Slog på min Radio nyss, den fungerade som vanligt. Körde installationen av patch enligt instruktionen i tråden jag länkade till ovan, funkade fint det med.

Det verkar alltså som att detta problem inte händer med alla Radio, jag har rapporterat i tråden.

Ny Nightly Build på LMS 8 kom i natt. Installerar man denna så kommer man få ett meddelande om att patcha sin Radio.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2020-04-09 08:15

Jag har inte använt Spotty mycket på sistone, bara testat lite med album integrerade i biblioteket. Det verkar dock som att det krånglar för en del, enligt mherger så verkar det som att man nått nån gräns. Står om detta i Spotty 4-tråden med början här: https://forums.slimdevices.com/showthread.php?111923-Announce-Spotty-4-0-integrate-local-library-with-your-Spotify-collection-(LMS-8-)&p=970675&viewfull=1#post970675
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2020-04-09 10:33

Mirage skrev:Slog på min Radio nyss, den fungerade som vanligt. Körde installationen av patch enligt instruktionen i tråden jag länkade till ovan, funkade fint det med.

Det verkar alltså som att detta problem inte händer med alla Radio, jag har rapporterat i tråden.

Ny Nightly Build på LMS 8 kom i natt. Installerar man denna så kommer man få ett meddelande om att patcha sin Radio.
Jag har inga som helst problem med min radio efter att ha gått i ifrån 7.9 till 8.0. Men felet kanske bara uppenbarar sig om man behöver ansluta sig igen mot servern. Det gick däremot utmärkt att patcha radion enligt instruktionen, trots att jag kör 8.0.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2020-04-09 10:45

Precis så var det för mig med! Tittar du i tråden på Sqeezebox-forumet så ser du att efter mitt inlägg så har mherger skrivit att det är just vid anslutning till en annan server det kan bli problem. Har Radion var ansluten till samma server tidigare så klarar den att återansluta efter uppdatering till LMS 8.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-04-09 11:16

Misuppfattade jag uppstartstiderna, eller tar det ett flertal sekunder för er att få igång en radioström? Här hos mig märks inte tiden, det handlar om under en sekind skulle jag gissa.

Detta både i SB Radio och SB Reciever, wlankopplade mot en NAS (med LMS 7.något) som alltid är igång.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2020-04-09 11:32

Eftersom du bara citerade mitt inlägg, utan att skriva någon egen text, så uppfattade jag ingen fråga tidigare Per.

För de radiokanaler som jag skrev så tar det den tid jag skrev i mitt förra inlägg. Verkar väldigt bra om det går så snabbt med dessa hos dig.

Musikfiler från eget bibliotek eller från Spotify/Tidal startar snabbare, enligt tidigare inlägg.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-04-09 17:54

Mirage skrev:Eftersom du bara citerade mitt inlägg, utan att skriva någon egen text, så uppfattade jag ingen fråga tidigare Per.

Förlåt för det inlägget, mirage! Man ska inte vara lat och skriva på en surfplatta; då kan saker hända som man inte tänkt sig. Givetvis var det meningen att jag skulle skriva något också.... :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2020-04-09 19:53

Surfplatta är bra för att läsa och som fjärrkontroll, men för att skriva är den nästan lika dålig som en telefon! :D

Har du testat med de kanaler och ljudströmmar jag skrev? Går det på nån sekund hos dig så måste jag kolla om jag kan ändra någon inställning...

Kollade igen nu med stoppuret framme, FLAC från Tidal 4 s, RP FLAC 12 s.

För mig är dock detta helt OK, när jag startat en kanal så går den oftast ett bra tag.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-04-10 08:29

Apropå surfplatta och mobiler: Om det är något jag inte gillar så är det autokorrektion på vad man skriver, det blir ju helt uppåt väggarna ibland....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2020-04-10 10:03

Det håller jag med om Bamsefar. Gäller att hålla koll på vad det blir efter man tryckt mellanslag...

Läste just det här i webbkontrollen på LMS:
Latest Changes (all changes)

2020-04-10
• There are people crazy enough to build custom firmware for the Radio. It's coming with a v7.8.0 version string. This does not come with the LMS8 compatibility fix.

Installerar man senaste Nightly Build av LMS 8 så bör alltså firmware på Radio kunna uppdateras (eller om det sker automatiskt?), så att man inte behöver köra patchen som jag skrev om tidigare.

Apropå det första i tråden så blev patchen matchen här nu, så jag fick ändra tillbaka. Jag skriver på en MacBook med Safari. :D
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-04-10 11:40

Bamsefar skrev:Apropå surfplatta och mobiler: Om det är något jag inte gillar så är det autokorrektion på vad man skriver, det blir ju helt uppåt väggarna ibland....

Den funktionen har jag stängt av i mitt tangentbord i mobilen. Jag får förslag på ord medan jag skriver men det ändrar inget när jag trycker på mellanslag.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-04-19 16:43

Bamsefars post flyttad till hans medlemstråd//Redaktör'N
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2020-04-25 14:43

Kör fortfarande Squeezebox har haft Classic, Duet, Touch & Boombox.
Idaxläget har jag 3st Boombox där jag vill ha musik men ingen anläggning.
Där jag har musikanläggningar har jag 5st Touch.
Har en winsrv med LMS installerat där alla mina CD finns i FLAC format.
Använder även Spotify via Spotty.

Som fjärrkontroll används pc, Iphone & Ipad.

Har letat nyare system men inte hittat nått vettigt som på
ett bra sätt ersätter Boombox & Touch

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2020-04-25 19:19

Vad använder ni för appar för att styra Squeezen då, om jag får fråga? Vilken anses vara bäst?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
gonkius

Inläggav gonkius » 2020-04-25 19:53

Jag har fastnat för Orange Squeeze.
Maskinist på Holodeck 2

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2020-04-25 22:20

HenrikTornquist skrev:Vad använder ni för appar för att styra Squeezen då, om jag får fråga? Vilken anses vara bäst?
Logitech Companion (ingen app men väldigt smidigt), iPeng eller Material skin.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-04-25 23:18

gonkius skrev:Jag har fastnat för Orange Squeeze.

Jag, också.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-04-26 07:39

Jag använder web guit från LMS8, och styr även via en plugin i min HomeSeer installation, som även integrerar med ImperiHome för styrning från div plattor. Just LMS8 integrationen gör att vi numera har Spotify spel listor som favoriter i ImperiHome, och därmed snabbknappar med mera. Allt är såledesfullt ihopkopplat här hemma (och just denna total integration är skälet till att Roon aldrig kom in i hemmet vårt, det går inte att koppla ihop helt enkelt, Roon har inte det stödet) och vi är kanonnöjda!
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2020-04-26 09:23

Vad har Orange för fördelar mot t.ex. Squeezer då? Den har jag, för den är gratis.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2020-04-26 12:15

HenrikTornquist skrev:Vad använder ni för appar för att styra Squeezen då, om jag får fråga? Vilken anses vara bäst?

Jag kör LMS webinterface på pc & Ipeng på IOS.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-04-26 17:53

Jag provade att få fart på min gamla squeezebox, men fjärren lyckas inte få den att vakna! Jag minns inte att det var något fel på den när jag använde den sist, för ett antal år sedan. Men det kanske är som med julgransbelysningar, funkar när man lägger undan den men inte när man tar fram den?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2020-04-26 18:15

Byt batteri på fjärren?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2020-04-26 18:38

paa skrev:Jag provade att få fart på min gamla squeezebox, men fjärren lyckas inte få den att vakna! Jag minns inte att det var något fel på den när jag använde den sist, för ett antal år sedan. Men det kanske är som med julgransbelysningar, funkar när man lägger undan den men inte när man tar fram den?

Vilken modell är det ?

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2020-04-26 21:12

Om inte fjärren funkar så kan man slå på eller av spelaren från webbkontrollen i en browser, eller någon app. Själv använder jag medföljande fjärren rätt sällan.

På frågan om styrning så använder jag mest iPeng och webbkontrollen, men på senare tid även Material Skin.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2020-04-26 21:54

HenrikTornquist skrev:Vad har Orange för fördelar mot t.ex. Squeezer då? Den har jag, för den är gratis.

Snyggare kanske...:-)

Nya versionen är riktigt fräsch

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-04-27 00:16

VintageHiFi skrev:
paa skrev:Jag provade att få fart på min gamla squeezebox, men fjärren lyckas inte få den att vakna! Jag minns inte att det var något fel på den när jag använde den sist, för ett antal år sedan. Men det kanske är som med julgransbelysningar, funkar när man lägger undan den men inte när man tar fram den?

Vilken modell är det ?

C-RH62
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2020-04-27 09:27

paa skrev:
VintageHiFi skrev:

Vilken modell är det ?

C-RH62

Men den verkar lysa upp i alla fall? Väggbulorna på dom gamla Classic-modellerna är kända för att gå sönder, har bytt ut minst en i alla fall. Den ska som sagt fungera även utan fjärr om den lyckas ansluta sig till nätverket samt till din LMS-server.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-04-27 09:39

Väggbulan ger 5 volt, men inget liv syns i displayen.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2020-04-27 12:00

paa skrev:Väggbulan ger 5 volt, men inget liv syns i displayen.
Det låter ju verkligen som om din Classic slutat funka, du kan iofs testa med en annan väggbula? Någon gång har en väggbula gett spänning men ändå sen inte levererat någon kräm. Du har ingen sån där generisk väggbula från Classe du kan testa med? Även om jag tror mest på att den slutat att fungera halt enkelt, en av mina Classicar har gått den vägen.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-04-27 18:58

Nej, min samling av väggbulor består mest av 10, 12 och 18 V enheter.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2020-04-28 23:18

Oj, trevligt - ett mobilfritt hem :)

Å andra sidan hade du haft någon sådan bula, så hade du säkert saknat en lämplig sladd.

//Michael

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2020-04-30 09:45

Fick för mig att logga ut spotify från alla enheter av någon outgrundlig anledning.
Sen dess får kan jag inte spela spotty från min Duett :(

Det går däremot fortfarande att spela radiokanaler och eget från hårddisk på Duetten.
Någon som kan tipsa mig om var problemet ligger?
Senast redigerad av 2-ch 2020-04-30 09:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2020-04-30 09:46

Kan vara så att den har åkt i backen o VFD displayen har gått sönder, har en med kass display men det funkar att spela på den :)

Har uppdaterat till LMS8, var hittar man denna logg?

Mirage skrev:Det håller jag med om Bamsefar. Gäller att hålla koll på vad det blir efter man tryckt mellanslag...

Läste just det här i webbkontrollen på LMS:
Latest Changes (all changes)

2020-04-10
• There are people crazy enough to build custom firmware for the Radio. It's coming with a v7.8.0 version string. This does not come with the LMS8 compatibility fix.

Installerar man senaste Nightly Build av LMS 8 så bör alltså firmware på Radio kunna uppdateras (eller om det sker automatiskt?), så att man inte behöver köra patchen som jag skrev om tidigare.

Apropå det första i tråden så blev patchen matchen här nu, så jag fick ändra tillbaka. Jag skriver på en MacBook med Safari. :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-04-30 09:54

2-ch skrev:Fick för mig att logga ut spotify från alla enheter av någon outgrundlig anledning.
Sen dess får kan jag inte spela spotty från min Duett :(

Det går däremot fortfarande att spela radiokanaler och eget från hårddisk på Duetten.
Någon som kan tipsa mig om var problemet ligger?

Har du kollat att inloggningsuppgifterna ligger kvar i Spotty?

/ B

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2020-04-30 11:00

Bill50x skrev:Har du kollat att inloggningsuppgifterna ligger kvar i Spotty?

Eftersom det fungerar på min Touch så antar jag att de ligger kvar.
Båda tittar väl i det jag angivit i LMS eller?

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2020-04-30 12:33

Läste just på SB-forumet om en som haft problem med inloggningen till Spotify. Rådet för att åtgärda verkar vara att se till att man har Spotty 4.03 samt att starta om servern: https://forums.slimdevices.com/showthread.php?111923-Announce-Spotty-4-0-integrate-local-library-with-your-Spotify-collection-(LMS-8-)&p=972930&viewfull=1#post972930

Lite mysko om det funkar på en spelare, men inte en annan. Kan dock va värt att testa ovan.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2020-05-04 07:23

Mirage skrev:Läste just på SB-forumet om en som haft problem med inloggningen till Spotify. Rådet för att åtgärda verkar vara att se till att man har Spotty 4.03 samt att starta om servern: https://forums.slimdevices.com/showthread.php?111923-Announce-Spotty-4-0-integrate-local-library-with-your-Spotify-collection-(LMS-8-)&p=972930&viewfull=1#post972930

Lite mysko om det funkar på en spelare, men inte en annan. Kan dock va värt att testa ovan.

Det ska jag kolla upp.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2020-05-04 09:33

Min sista Classic verkar vara på upphällningen, något med det trådlösa strular. Den vill inte koppla upp sig, tidigare har det hjälpt att bara starta om den men nu är den riktigt grinig. Den vill inte koppla upp sig alls nu på nätverket, jag får testa att köra trådat, men där jag har placerat den vill jag inte ha någon tråd.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-05-04 13:28

rqu skrev:Min sista Classic verkar vara på upphällningen, något med det trådlösa strular. Den vill inte koppla upp sig, tidigare har det hjälpt att bara starta om den men nu är den riktigt grinig. Den vill inte koppla upp sig alls nu på nätverket, jag får testa att köra trådat, men där jag har placerat den vill jag inte ha någon tråd.

Jag har en Classic med exakt samma symprom. Min kunnige kompis hävdar att wifikortet är ett standard-dito som går att köpa på ebay, men jag har inte gjort några efterforskningar.

Jo, nu!

https://www.ebay.com/c/1856917047

Se mer här: https://joes-tech-blog.blogspot.com/201 ... assic.html under rubriken List Of Spare Parts And Sources
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2020-05-04 15:40

Den hoppade igång igen, hoppas det håller i sig! Annars får jag leta upp ett nytt eller pilla lite på kortet, tack för tipset. Jag slängde min andra trasiga Classic för några år sedan, skulle kanske sparat den för reservdelar...

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2020-05-07 09:44

Mirage skrev:Läste just på SB-forumet om en som haft problem med inloggningen till Spotify. Rådet för att åtgärda verkar vara att se till att man har Spotty 4.03 samt att starta om servern: https://forums.slimdevices.com/showthread.php?111923-Announce-Spotty-4-0-integrate-local-library-with-your-Spotify-collection-(LMS-8-)&p=972930&viewfull=1#post972930

Gjorde detta och nu fungerar den igen :D :D
Så nu kan köksradion (Polk Woodbourne) spela spotify igen.
Tack för det Mirage!

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2020-05-07 10:20

Roligt att det funkar igen! :D
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2020-11-23 00:24

I dag släpptes den stabila versionen av Logitech Media Server 8.0.0!

Logitech Media Server 8 adds a lot of improvements for users of online music. But there's more:

- Import your online music library to your music library. No matter whether your favorite album or artist is stored on your disk, or on some music service - it shows up right where you expect "your music" to be.
- https is the new http: most web sites nowadays are delivered over the secure https protocol. And so are more and more online music streams. Logitech Media Server 8 allows you to continue to listen to your favorite stations, as well as music services like TIDAL.
- Allow to paste TIDAL and Deezer web links to the Tune In field (or use the corresponding CLI command) to play those items.
- Plugins now can use SOCKS to access online sources.
- Helper applications (faad, flac) have been updated, as well as some of the Perl libraries, like Audio::Scan (not all supported platforms).
- Docker is everywhere. A Logitech Media Server image is now available on Docker Hub.
- Updated translations for Swedish and Dutch.

Mer information och länk för nedladdning finns här: https://forums.slimdevices.com/showthre ... 0-released!

Själv kör jag vidare med senaste nattliga uppdateringen genom piCorePlayer. :)
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-11-23 08:12

Man kanske får hämta ned den från vinden igen? 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2020-11-23 10:40

magnus2

Inläggav magnus2 » 2020-11-23 22:24

Hej!
Har själv nu kört med LMS 8 i typ ett halvår, funkar kanon man blir nästan tårögd!!!

/Magnus2
VA fan e det frågan om!!!!!
OA-51.N, OA-51.Purifi

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-11-23 23:26

Har tre SB'n, två Classic och en Touch. Det fungerar kanon. Ibland har Spotty och Tidal lagt av men det verkar som om senaste skarpa 8.0 löser problemet (har kört betan tidigare).

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-11-24 11:34

Jag använder min SB Radio dagligen, vilket funkar bra med snabbknapparna. P1, P2 och några konservativa radiostationer i USA som jag tycker är roligt att lyssna på. Men radion är dålig på att visa loggan som hör till stationen. Den tappar också volymen nästan helt emellanåt, och då får man starta om den. I morse tänkte jag lyssna på Spotify (via Spotty) och då betedde den sig allmänt konstigt. Jag undrar om jag verkligen lyckats uppgradera den ordentligt?

Är det någon har en SB Radio och känner igen problemen?

Vi har fyra SB till i huset, två Duet, en Touch och en Receiver (utan Duet-kontroll).
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-11-24 11:38

Jag har missat squeezebox-tåget helt.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2020-11-24 12:30

PerStromgren skrev:Jag använder min SB Radio dagligen, vilket funkar bra med snabbknapparna. P1, P2 och några konservativa radiostationer i USA som jag tycker är roligt att lyssna på. Men radion är dålig på att visa loggan som hör till stationen. Den tappar också volymen nästan helt emellanåt, och då får man starta om den. I morse tänkte jag lyssna på Spotify (via Spotty) och då betedde den sig allmänt konstigt. Jag undrar om jag verkligen lyckats uppgradera den ordentligt?

Är det någon har en SB Radio och känner igen problemen?

Vi har fyra SB till i huset, två Duet, en Touch och en Receiver (utan Duet-kontroll).

Har en Radio som också "tappar" volymen ibland. Händer sällan men vi använder den bara som klockradio.

Efter installationen av LMS 8 så måste du uppdatera Radion två gånger.

Angående loggan, har för mig att den visas om man söker upp stationen på TuneIn och sparar som favorit. Kan ha fel där men testa.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2020-11-24 12:31

jonasp skrev:Jag har missat squeezebox-tåget helt.

Bara att hoppa på.
https://www.picoreplayer.org/

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2020-12-03 11:37

Har lekt lite med Spotty (Spotify plugin) on Online music libray integration och det är riktigt coolt. Blir sugen på Tidal nu.

De album man väljer att lägga till får en liten ikon på sig. Snyggt!
spotty.png
spotty.png (250.09 KiB) Visad 6925 gånger

Och för att slippa de trista listorna på Spotify så kan man göra egna. Installera bara pluginen, LastMix och Don't stop the music.

Skapa sedan en favorit som ser tex ut så här

lastmix://play?tags=soft rock,smooth jazz

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2021-01-16 00:31

Och här görs det nya ”Squeezeboxar”

https://youtube.com/watch?v=pmqTgcCH4zM&feature=share

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2021-08-21 14:01

Kolla även på https://polyvection.com/en/
En smidig lösning om man inte vill kludda med pi, hattar och nassar.
En viss support finns på https://forums.slimdevices.com/forumdis ... y-Hardware
Köpte själv DAC32 och den är bra och enkel att använda.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2021-11-14 23:38

Jag gick upp till Fedora-35 på min server hemma, mest för att det var "kul", mindre kul för min Squeezebox-installation. Det gillades inte av min Squeezebox, Squeezebox har sitt egna Perl-kataloger, och stödjer bara 5.32 som senaste, och FC-35 har 5.34. Till slut efter att ha googlat som en galning (och installerat en massa Perl-junk i onödan) så hittade jag lösningen. https://angerman.net/articles/lms/
Jag fick ladda ner källkoden till CPAN, bygga den och sen kopiera in den under: /usr/share/squeezeboxserver/CPAN/arch/
Efter lite bök med diverse saker som jag behövde installera för att bygga, och en tom headerfil (xlocale.h) som jag fick skapa gick det till slut att få igång min kära Squeezebox igen, i varje fall snurrar den. Jag ska lyssna i morgon.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2021-11-15 08:40

Puh!

Duktigt av dig att inte ge upp så lätt!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2021-11-15 09:25

rqu skrev:Jag gick upp till Fedora-35 på min server hemma, mest för att det var "kul", mindre kul för min Squeezebox-installation. Det gillades inte av min Squeezebox, Squeezebox har sitt egna Perl-kataloger, och stödjer bara 5.32 som senaste, och FC-35 har 5.34. Till slut efter att ha googlat som en galning (och installerat en massa Perl-junk i onödan) så hittade jag lösningen. https://angerman.net/articles/lms/
Jag fick ladda ner källkoden till CPAN, bygga den och sen kopiera in den under: /usr/share/squeezeboxserver/CPAN/arch/
Efter lite bök med diverse saker som jag behövde installera för att bygga, och en tom headerfil (xlocale.h) som jag fick skapa gick det till slut att få igång min kära Squeezebox igen, i varje fall snurrar den. Jag ska lyssna i morgon.

Ouch! Testade Ubuntu LTS server nyligen och LMS funkade direkt ink Spotty.

Lennart

Inläggav Lennart » 2022-01-02 12:59

Har en LMS version 8.2.0 som snurrar på en Windows 10 server. Funderar på att använda en Ipad som "remote kontroll" Har ni några tips på fungerande appar idag?

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2022-01-02 13:13

Lennart skrev:Har en LMS version 8.2.0 som snurrar på en Windows 10 server. Funderar på att använda en Ipad som "remote kontroll" Har ni några tips på fungerande appar idag?
Installera pluginet Material Skin på LMS. Surfa sedan till http://lms_ip_adress:9000/material och spara sidan som en ”app”.

Lennart

Inläggav Lennart » 2022-01-02 14:52

ottovonkopp skrev:
Lennart skrev:Har en LMS version 8.2.0 som snurrar på en Windows 10 server. Funderar på att använda en Ipad som "remote kontroll" Har ni några tips på fungerande appar idag?
Installera pluginet Material Skin på LMS. Surfa sedan till http://lms_ip_adress:9000/material och spara sidan som en ”app”.

Har installerat material skin och startat om LMS:en. Men sen går jag bet på att få till rätt syntax. Ser att min LMS har ip adress: xx.xx.xx.xx och sätter jag in: http://xx.xx.xx.xx:9000/material så händer ingenting på min mobil?
Hårdvaruservern har IP adress: xxx.xxx.x.x

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-01-02 16:28

Till iPad Squeezepad alldeles utmärkt fortfarande. Sambon har en modern iPad (ngt år gammal) medan jag använder hennes gamla avlagda iPad2 och de fungerar båda lika bra. Normalt använder jag dock Androiden och då med SqueezeCommander.

Nu har jag dock lyckats få min Linn Majik att fungera så Squeezeboxarna kommer nog fasas ut vad det lider...

/ B

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2022-01-02 16:54

Lennart skrev:
ottovonkopp skrev:

Har installerat material skin och startat om LMS:en. Men sen går jag bet på att få till rätt syntax. Ser att min LMS har ip adress: xx.xx.xx.xx och sätter jag in: http://xx.xx.xx.xx:9000/material så händer ingenting på min mobil?
Hårdvaruservern har IP adress: xxx.xxx.x.x
Ser rätt ut. Snurrar LMS på ”hårdvaruservern”? Isf ska det vara den adressen du ska använda.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2022-01-02 17:03

Är det en brandvägg på din server? Den måste i så fall säkert ha port 9000 öppen. Den snurrar väl eftersom du lyckades aktivera "material" men brandväggen kanske förhindrar att du kommer åt LMS från en annan maskin?

Lennart

Inläggav Lennart » 2022-01-02 17:57

rqu skrev:Är det en brandvägg på din server? Den måste i så fall säkert ha port 9000 öppen. Den snurrar väl eftersom du lyckades aktivera "material" men brandväggen kanske förhindrar att du kommer åt LMS från en annan maskin?

Bra fråga, i LMS kan jag se under information att port 9000 OK och mina Logitech Duet med fjärrkontroll och Touch har kontakt med LMS och fungerar utan anmärkning. Brandväggen på servern är den brandvägg som är standard på Win 10.
Pro.

Lennart

Inläggav Lennart » 2022-01-02 17:59

Bill50x skrev:

Till iPad Squeezepad alldeles utmärkt fortfarande. Sambon har en modern iPad (ngt år gammal) medan jag använder hennes gamla avlagda iPad2 och de fungerar båda lika bra. Normalt använder jag dock Androiden och då med SqueezeCommander.

Nu har jag dock lyckats få min Linn Majik att fungera så Squeezeboxarna kommer nog fasas ut vad det lider...

/ B

Finns Squeezepad som app att ladda ner till en Applenhet?

Lennart

Inläggav Lennart » 2022-01-02 18:01

Lennart skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Edit: Såg nu att den finns att köpa :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2022-01-02 18:58

Lennart skrev:
Lennart skrev:
Bill50x skrev:Till iPad Squeezepad alldeles utmärkt fortfarande. Sambon har en modern iPad (ngt år gammal) medan jag använder hennes gamla avlagda iPad2 och de fungerar båda lika bra. Normalt använder jag dock Androiden och då med SqueezeCommander.

/ B

Edit: Såg nu att den finns att köpa :)

Jag använder som heter Ipeng, och är helt nöjd.
... tycker jag!

Per

pontareee

Inläggav pontareee » 2022-01-02 22:35

Jag kör picoreplayer på en raspberry pi kopplad till en kina dac med usb, funkar hur bra som helst.

Kör Spotty (Spotify) och har läst in lokal musik från en samba delning.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2022-01-02 23:12

rqu skrev:Är det en brandvägg på din server? Den måste i så fall säkert ha port 9000 öppen.

Testa port 9001

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-01-03 12:54

PerStromgren skrev:Jag använder som heter Ipeng, och är helt nöjd.

Den låter dyr... ;-)

/ B

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2022-01-03 16:42

Använd telnet för att se om porten svarar.

Kod: Markera allt
telnet lms_ip_adress 9000
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2022-01-16 22:21

Köp- och säljannonser inte tillåtna.

11. Annonser är inte något vi vill ha här. Vill man annonsera så rekommenderar vi Hifitorget. Rena annonstrådar kommer att tas bort men om man har inlägg i sin egna presentationstråd så kan de få stå kvar. Företagspresentationer under "medlemspresentationer" är dock tillåtet.

viewtopic.php?f=13&t=120

/Jax
- Militant slacker

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2022-03-07 10:55

Jag kan behöva lite hjälp här, ty nu får jag inte igång min Classic.
Jag har gjort en factory reset, men kommer inte åt ftp-server. Jag har ingen brandvägg i routern, och den i windows (7) ska släppa igenom LMS (8.2.0). Jag kan inte påminna mig att jag gjort någon förändring sedan det senast fungerade, så jag är ganska rådvill. Då mina kunskaper om just nätverk är snudd på usla känns det extra hopplöst.
Någon här som har en gissning på vad som behöver göras?

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2022-03-07 11:09

HenrikTornquist skrev:Jag kan behöva lite hjälp här, ty nu får jag inte igång min Classic.
Jag har gjort en factory reset, men kommer inte åt ftp-server. Jag har ingen brandvägg i routern, och den i windows (7) ska släppa igenom LMS (8.2.0). Jag kan inte påminna mig att jag gjort någon förändring sedan det senast fungerade, så jag är ganska rådvill. Då mina kunskaper om just nätverk är snudd på usla känns det extra hopplöst.
Någon här som har en gissning på vad som behöver göras?

ftp-server= Logitech Media Server (LMS)?

Kör du trådat eller trådlöst?

Du borde ha en brandvägg i routern om det är en vanlig bredbandsrouter.

Kan du surfa till LMS på Windowsburken? http://localhost:9000

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2022-03-07 11:13

Jag har alltid kört trådat, nu fungerar varken eller. Jag är medveten om att brandvägg borde vara igång, men det har inte blivit så än.
Localhost 9000 ger inget svar, det är helt dött.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2022-03-07 11:17

HenrikTornquist skrev:Jag har alltid kört trådat, nu fungerar varken eller. Jag är medveten om att brandvägg borde vara igång, men det har inte blivit så än.
Localhost 9000 ger inget svar, det är helt dött.

Jag antar att LMS är installerat på din Windowsburk. Om du inte får något svar på http:\\localhost:9000 på den datorn så verkar inte LMS vara igång. Testa att installera om LMS.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2022-03-07 11:53

Jag kommer fortfarande ingenstans med Local host, MEN nu hoppade det hela igång. Appen i telefonen ville inte ansluta, så bort med den, och in med den igen, så lirar allt.
Stort tack för hjälpen, den var behövlig.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2022-05-10 23:38

Ännu en idiotfråga, hur byter jag portnummer i LMS? Jag har gjort det en gång, men kommer inte ihåg var jag sparade hur.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2022-05-10 23:43

HenrikTornquist skrev:Ännu en idiotfråga, hur byter jag portnummer i LMS? Jag har gjort det en gång, men kommer inte ihåg var jag sparade hur.

Öppna webb gränssnittet.
Tryck på Inställningar längst ner till höger (kugghjulet).
Välj fliken Avancerat.
I drop downlisten uppe till vänster välj Nätverk.
Andra raden uppifrån är Portnummer för webbserver.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2022-05-11 08:52

Tackar mjukast för detta.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2022-05-12 16:11

Det här börjar störa mig lite (mer än lite) grand nu. LMS 8.3.0 installerad, factory reset på spelaren (Slimdevices Squeezebox v3), och noggrann genomgång av nätverket. Jag kan komma åt Localhost 9001 från webläsaren, och jag får ok när jag pingar spelarens ip. Spelaren dyker upp snällt i routerns (Asus RT-AX58U) nätverkskarta, men det går lik förbannat inte att från spelaren ansluta till servern.
Mina kunskaper sträcker sig inte så här långt, jag kan inte ens gissa på vad som mer kan vara fel, förutom sbs. Ni som uppenbarligen vet vad ni sysslar med när det gäller nätverk, har ni funderingar ni kan dela med er av?

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2022-05-12 16:59

HenrikTornquist skrev:Det här börjar störa mig lite (mer än lite) grand nu. LMS 8.3.0 installerad, factory reset på spelaren (Slimdevices Squeezebox v3), och noggrann genomgång av nätverket. Jag kan komma åt Localhost 9001 från webläsaren, och jag får ok när jag pingar spelarens ip. Spelaren dyker upp snällt i routerns (Asus RT-AX58U) nätverkskarta, men det går lik förbannat inte att från spelaren ansluta till servern.
Mina kunskaper sträcker sig inte så här långt, jag kan inte ens gissa på vad som mer kan vara fel, förutom sbs. Ni som uppenbarligen vet vad ni sysslar med när det gäller nätverk, har ni funderingar ni kan dela med er av?

Dyker spelaren upp i kontrollpanelen under fliken information på LMS serven?

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2022-05-12 17:01

Nej, där syns den inte.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2022-05-12 17:06

HenrikTornquist skrev:Nej, där syns den inte.

Vad får du för fel när du försöker ansluta till serven?

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2022-05-12 17:46

Ansluts till ftp-servern....
Det gick inte att ansluta.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2022-05-12 17:59

Att Squeezen är kopplad till routern via en switch torde väl inte spela någon roll?

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2022-05-12 19:59

Nedgradera till 8.2 eller 8.2.1 utan Nightly, 8.3 är beta

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2022-05-12 20:52

Jag vet inte vad Nightly är, och jag lade in 8.3 för att 8.2 inte fungerade.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2022-05-12 21:42

Nightly (build) är nattens senaste utvecklingsversion (beta) av ett program.

På den här sidan kan man hitta alla dessa versioner av LMS: http://downloads.slimdevices.com/nightly/index.php

Jag kör normalt med senaste stabila "nightly". Nu kör jag 8.2.1 från 12 april. Går du till webbplatsen ovan och in på 8.2 så finns den där.

I övrigt har jag nog inte så mycket att tillföra angående de problem du har. Jag kör Pi core player som server på en Raspberry Pi 4 som sitter i en switch i källaren. Sen har jag några olika spelare anslutna med eller utan tråd, synkade och styrda från iPeng. Inställningar gör jag genom att gå till :9000 från en Mac med Safari. Allt funkar som det ska.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2022-05-12 21:49

Jag har gått tillbaka till 8.0, och fortfarande ingen kontakt. Nu har jag provat trådlöst också, och kommer precis lika långt. Allt klart, tills spelaren ska ansluta till servern. Där blir det stopp, går ej att ansluta. Spelaren har ändå hittat serverns ip själv.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2022-05-13 08:52

Problem lokaliserat till brandväggen i win7. Jag har lagt till allt jag kan tänka mig som "tillåtet", men det funkar inte ändå. Vilka jäkla filer är det som måste tillåtas egentligen?

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2022-05-13 08:57

Gå till https://forums.slimdevices.com/ och hitta ett lämpligt forum, troligen Logitech Media Server
Killarna som skriver koden finns där.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2022-05-13 09:30

Troligen har brandväggen ballat ur vid nån uppdatering. Efter att ha skapat ny regel för portar så funkar det igen.
Tack för ert tålamod och hjälp.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2022-05-13 10:20

Bra att du fick det att funka!

Tidigare körde jag också LMS på Windows-datorer. För några år sen gick jag över till Raspberry Pi och jag tycker att det funkar bättre.

Kostar inte så mycket och rätt enkelt att få igång. https://www.picoreplayer.org/
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2022-05-16 00:17

Bill50x skrev:
avr7000 skrev:Ursäkta en kanske korkad fråga då..... hur får man Squeezebox (radio, touch och classic) att funka med tidal och spottan?

Det finns tredjepartstillägg (Spotty och Tidal) att installera i LMS som skapar den funktionaliteten. Det krävs dock (ISpotifies fall) att man prenumererar på tjänsten och har en login att presentera. Samma sak med Tidal om jag minns rätt.

Med Spotify kan man använda sig av Spotify Connect, dvs man kan strömma direkt från mobilen till LMS.

/ B

Menar du med "prenumererar på tjänsten" att man måste ha ett betalkonto? Jag har bara ett gratiskonto, och jag får det inte att fungera.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2022-07-25 19:00

Upptäckte just en plugin som jag missat att den fanns, Radio Now Playing: https://forums.slimdevices.com/showthre ... ing-plugin

En funktion jag saknat tidigare. Jag har bara testat med P3 än, men det funkar fint.

Man får alltså lägga till nya favoriter för sina kanaler (om man använder det), genom att leta reda på dem via denna plugin.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2022-07-26 14:54

HenrikTornquist skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Menar du med "prenumererar på tjänsten" att man måste ha ett betalkonto? Jag har bara ett gratiskonto, och jag får det inte att fungera.

Jag tror att du måste ha ett betalkonto för att det ska funka.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2022-07-26 15:22

Jag tror också att man behöver ha Spotify Premium för att det ska funka, men kommer inte ihåg säkert.

Vad är det som inte funkar? Hur långt kommer du i installationen? Har du varit på sidan för inställningar för Spotty och verifierat ditt Spotify-konto via app på annan enhet?

Tidigare har det varit en del problem med att det blir för många användare av Spotty samtidigt. Det går att lösa genom att skaffa ett eget Client ID hos Spotify (jag har det). Den långa tråden om Spotty har svar på det mest, om inte så svarar mherger oftast snabbt: https://forums.slimdevices.com/showthre ... on-(LMS-8-)

På senare tid har det varit en del problem som går att lösa genom att man ställer in Spotty för att ansluta till "Spotify's Fallback Access Point". Står om det i den här tråden: https://forums.slimdevices.com/showthre ... er-anymore

Jag fick det senare problemet häromveckan men löstes enligt ovan.

Det senare verkar drabba även andra enheter som använder Spotify Connect, men där är nog tillverkarna inte alltid lika snabba att lösa det som mherger är.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2022-07-27 09:21

Jag använder så sällan Spotify, så jag lägger inte ner någon tid på det.
Behöver jag det, och det är uteslutande för jämförande av olika versioner av en låt, så går det bra med datorn.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2022-07-27 09:45

OK. För de som är intresserade av att köra Spotify på SB med Spotty så har mherger nu lagt in Fallback AP som standard, i.o.m. version 4.8.3.

Spotty 4.8.3.jpg
Spotty 4.8.3.jpg (62.34 KiB) Visad 5156 gånger
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Tux

Inläggav Tux » 2022-08-18 12:36

Jag har ju hängt med länge, men i vintras så hade min musikdisk ett missöde så jag är ute ur squeezbox-ligan. Den skall dock till doktorn för service och se om det går att rädda.
Numera så är det faktiskt moddad bluenode som står för streamingen.
Redaktör @ Carlsson Illuminati
Klubbmästare AGV @ Hififorum.nu

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2022-08-18 12:38

Tux skrev:musikdisk ett missöde

Säkerhetskopiera, 3-2-1

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2022-08-18 12:45

Zzombie skrev:
Tux skrev:musikdisk ett missöde

Säkerhetskopiera, 3-2-1

Jupp, Squeezeboxarnas musik-bibliotek på en NAS med speglad disk som backas till en (offsite) NAS med fyra disk RAID. Allt hämtat ur elektronikskrotlådan. 8)

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2022-08-18 12:47

Det tog mig över 14 dagar att rippa alla cd. Tänker inte göra om det. :)

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2022-08-18 12:57

Zzombie skrev:Det tog mig över 14 dagar att rippa alla cd. Tänker inte göra om det. :)

Å allt taggande.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-08-18 14:25

ottovonkopp skrev:Å allt taggande.

Yepp. Har, till och från, hållt på i några månader och har klarat av halva L. Därutöver har jag samlingsalbum (rysning) och klassiskt (dubbelrysning). Jag slänger väldigt mycket musik, sådant som jag förmodligen aldrig kommer lyssna på. Vissa artister har jag haft precis allt jag kommit åt men nu sparar jag bara det väsentliga och länkar till Tidal/Spotify för det övriga. Skulle detta försvinna, må så vara för jag hade aldrig spelat albumen ändå.

Men mycket pyssel är det...

/ B

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2022-08-18 14:46

Bill50x skrev:
ottovonkopp skrev:Å allt taggande.

Yepp. Har, till och från, hållt på i några månader och har klarat av halva L. Därutöver har jag samlingsalbum (rysning) och klassiskt (dubbelrysning). Jag slänger väldigt mycket musik, sådant som jag förmodligen aldrig kommer lyssna på. Vissa artister har jag haft precis allt jag kommit åt men nu sparar jag bara det väsentliga och länkar till Tidal/Spotify för det övriga. Skulle detta försvinna, må så vara för jag hade aldrig spelat albumen ändå.

Men mycket pyssel är det...

/ B

foobar2000 med MusicBrainz-pluginet underlättade för mig både när det gäller ripning och taggning.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2022-11-05 12:30

Uppdatering av LMS till 8.3.0 släppt: https://forums.slimdevices.com/showthre ... 0-released

Inga stora nya funktioner, om man inte kör LMS på macOS. Citerar första inlägget i tråden ovan.
I finally released Logitech Media Server 8.3.0. It's mostly a maintenance release without any major new features. Oh, hold on... unless you're a Mac user! Apple provided a good reason to get LMS 8.3.0 out: macOS 13 Ventura removed the Perl version we've relied on for about a decade. So, the new feature is:

Support for macOS 13 (native Apple Silicon as well as Intel)

But there are a ton of changes, smaller or bigger. Many of which have been contributed by you guys out there. Thanks a lot!

A few noteworthy changes:

Updated French, British English, Czech, and Dutch translations.
Improved indexing performance for the Fulltext Search of large playlists (thousands of tracks).
Improved security for the MySqueezebox.com integration.
Improved JavaScript support for the Settings pages in the Classic/Light skin (and thus Material).
More robust https streaming for some very long (but finite) streams and larger files (hires).
...and so much more you can find in the Changelog

While I was adding support for Apple's latest CPU I decided to also remove some legacy: PowerPC, Sparc, i386 (Mac), and really old Perl versions are no longer part of the builds.

And another note: There might be changes coming to MySqueezebox.com which will require LMS 8.3 or later. It's time to update.

Free the Music!

Uppdatering av programvara i SB Touch kom också i dag, 8.0.1-r16907. Kräver att man installerat plugin "Community Firmware for Touch/Radio/Controller".

Jag har gjort båda uppdateringarna och det verkar funka som det ska.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-11-05 13:12

Mirage skrev:Uppdatering av LMS till 8.3.0 släppt: https://forums.slimdevices.com/showthre ... 0-released

Det är ju fantastiskt att det fortfarande kommer uppdateringar efter att produkterna slutat tillverkas för typ 15 år sedan. Jag har fortfarande en Touch och en Classic i bruk och de funkar hur bra som helst. Serverprogramvaran är bättre än någonsin.

/ B

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2022-11-05 13:23

Bill50x skrev:
Mirage skrev:Uppdatering av LMS till 8.3.0 släppt: https://forums.slimdevices.com/showthre ... 0-released

Det är ju fantastiskt att det fortfarande kommer uppdateringar efter att produkterna slutat tillverkas för typ 15 år sedan. Jag har fortfarande en Touch och en Classic i bruk och de funkar hur bra som helst. Serverprogramvaran är bättre än någonsin.

/ B

Japp ROON stödjer ju Squeezebox slutpunkter :| Så servermjukvara som är prima finns :twisted:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2022-11-05 14:50

Roon är säkert bra, men när LMS funkar så bra (och är gratis) så ser jag ingen anledning att lägga pengar på något annat.

Startade min SB Radio i köket förut och den ville också uppdatera programvara. Det krånglade dock, det avbröts och det stod Försök igen. Efter ett par försök så gav jag upp, men efter några minuter så började den spela. :D
Information om ny programvara finns här: https://forums.slimdevices.com/showthre ... ost1064348

Jag har blivit lite sugen på att prova Apple Music. Tidigare har jag inte brytt mig om att kunna använda SB med Airplay, men nu installerade jag pluginet ShairTunes2W: https://forums.slimdevices.com/showthre ... ws-support)

Jag har inget abonnemang på Apple Music, men väl en massa egna filer i appen Music på paddan. Öppnade den och startade en låt, sen var det bara att välja någon av mina SB så spelades musiken på denna. Så nu är det i ordning, i fall jag vill testa Apple Music (har även ATV om jag vill köra den vägen).

Den omvända funktionen, att ansluta spelare med Airplay till LMS, har jag redan i LMS via pluginet AirPlayBridge.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2022-11-05 16:58

Mirage skrev:Roon är säkert bra, men när LMS funkar så bra (och är gratis) så ser jag ingen anledning att lägga pengar på något annat.

Roon verkar ha allt jag önskar av ett gränssnitt men jag gillar inte betalningsmodellen. Antingen betala per månad eller år alternativt att betala en försvarlig summa som engång. Alldeles för dyrt för vad man får enligt mig.

LMS till Squeezeboxarna är gratis, Asset/Kazoo till Linn DSM likaså. Roon kostar $10/månad eller $700 för resten av livet. 10% hade varit OK.

/ B

Användarvisningsbild
mn12

Inläggav mn12 » 2023-02-25 17:03

Jag har inte haft igång squeezebox sen det slutade fungera på Synology. Men jag saknade min Squeezebox Radio i köket så nu är jag igång igen.

Det verkar ha hänt en del på utvecklingsfronten. Är det någon här som kör ”Community firmware”?
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2023-02-25 17:23

Orkar inte läsa allt i tråden.....

Finns det någon möjlighet att få squeezebox att funka med tidal connect eller Spotify connect...?

Stefan

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2023-02-25 17:29

Har du provat med dom plugins som finns för S o T?

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2023-02-25 19:49

avr7000 skrev:Orkar inte läsa allt i tråden.....

Finns det någon möjlighet att få squeezebox att funka med tidal connect eller Spotify connect...?

Stefan

Jag kör sen många år Spotify Connect utan problem finns som sagt fin plugin för det.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2023-02-25 21:08

Stefan

Kör både Tidal och Spotify i minSqueezebox Touch. Fast numera sker den mesta spelningen i Linns gränssnitt eftersom jag har bytt streamer. Men jag kör SB i källaren (Classic) och i "stereon" (Touch) när jag vill lyssna på sådant jag inte vill blanda in i Linns bibliotek.

/ B

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2023-02-25 23:15

mn12 skrev:Jag har inte haft igång squeezebox sen det slutade fungera på Synology. Men jag saknade min Squeezebox Radio i köket så nu är jag igång igen.

Det verkar ha hänt en del på utvecklingsfronten. Är det någon här som kör ”Community firmware”?

Jag kör den på både Radio och Touch, inga konstigheter. Kommer nån uppdatering ibland. Har för mig att det tog en stund innan uppdateringarna blev tillgängliga efter att man installerat pluginet i LMS.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2023-02-25 23:22

Stefan

Har man Spotty installerat så kan man både göra gränssnittet i LMS (eller Material Skin eller app) och Spotify Connect.

Pluginet för Tidal ger inte möjlighet att köra Tidal Connect (jag har iaf inte hittat det). LMS, Material Skin eller app (iPeng) funkar dock bra. Vill jag använda Tidals gränssnitt på padda/telefon så kör jag via pluginet AirPlay bridge. Då blir det dock inte "Connect" utan strömming från enheten, men det funkar det med.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
mn12

Inläggav mn12 » 2023-03-15 19:25

Mirage skrev:
mn12 skrev:Jag har inte haft igång squeezebox sen det slutade fungera på Synology. Men jag saknade min Squeezebox Radio i köket så nu är jag igång igen.

Jag kör den på både Radio och Touch, inga konstigheter. Kommer nån uppdatering ibland. Har för mig att det tog en stund innan uppdateringarna blev tillgängliga efter att man installerat pluginet i LMS.

Nu har jag fått tummen ur och testat. Innan uppdateringen stannade uppspelningar på radion då och då men det verkar vara löst i och med uppgraderingen (hoppas jag, svårt att säga med problem som kommer ibland).
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-03-15 20:42

Fungerar Squeezebox fortfarande?
Min är merpackad någonstans.
Kanske jag ska leta upp den. :wink:
Medlem i Kabeltroendes riksförbund

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2023-03-15 21:06

LeifB skrev:Fungerar Squeezebox fortfarande?

Jo dom fungerar alldeles utmärk det kommer med jämna mellanrum uppdateringar till LMS.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2023-03-15 21:35

VintageHiFi skrev:
LeifB skrev:Fungerar Squeezebox fortfarande?

Jo dom fungerar alldeles utmärk det kommer med jämna mellanrum uppdateringar till LMS.

+1
Medlem i Kabeltroendes riksförbund

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2023-03-15 23:24

mn12 skrev:
Mirage skrev:

Nu har jag fått tummen ur och testat. Innan uppdateringen stannade uppspelningar på radion då och då men det verkar vara löst i och med uppgraderingen (hoppas jag, svårt att säga med problem som kommer ibland).

Bra!

I morse när jag slog på min Radio fanns en uppdatering tillgänglig. Jag valde att starta hämtning, men den misslyckades. Försökte igen ett par gånger, men det gick inte; och nu gick det inte att spela med den. Gick in under inställningar och letade reda på programuppdatering där och startade den därifrån, det funkade! Installerades, startade om och sen började den spela. Senare under dagen så slutade den spela, och började inte när jag trycke på knappen. Startade om den och sen funkade den igen.

Startade just uppdateringen av min Touch, den verkar funka direkt.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2023-03-16 00:29

För mig funkar Squeezebox/LMS bra. Jag kör Touch till att lyssna på sådant som ligger under "Musikmapp" och som jag har under en egen mapp för att musiken inte ska blandas under "Album Artist" på min Linn (Kazoo). Sorterar man på Album Artist hamnar ju varenda låt från en given artist under artistmappen vilket då givetvis inkluderar alla samlingsalbum. Troligen kan man samla samlingsalbum under "Various Artists" men problemet kvarstår så länge man benämner "Artist" som just denne (tex Bowie).

Eller finns det något smart sätt att behålla samlingsalbum för sig?

/ B

pontareee

Inläggav pontareee » 2023-03-16 13:54

Jag kör också LMS och picoreplayer på en Rpi 4. Kör dock bara squezeelite (picoreplayer) på Rpi'n och inte hela altet med LMS som också går och göra såklart.

Hittade ett roligt plugin till LMS som audiofiler verkar gilla: C-3po plugin: https://forums.slimdevices.com/forum/user-forums/logitech-media-server/101879-c-3po-plugin-a-trnscoding-helper

Många verkar vilja upsampla till högsta möjliga bitrate deras DACar klarar av för att på så sätt förbigå eventuella undermåliga filter i DACar. Jag testade lite med min nya Topping E70, men märkte ingen större skillnad. Men kanske kan vara bra för någon.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2023-03-16 15:04

Jag har problem. Musiken och LMS ligger på en Synology DS216 och jag kan inte uppdatera programvaran, eller starta den i den version som är installerad.
Vad är enklaste lösningen på detta?

pontareee

Inläggav pontareee » 2023-03-16 15:38

pingvinen skrev:Jag har problem. Musiken och LMS ligger på en Synology DS216 och jag kan inte uppdatera programvaran, eller starta den i den version som är installerad.

Enklaste/enda lösningen verkar vara att köra LMS i docker om din nas klarar det. Verkar vara dessa i 216-serien som klarar köra docker: DS216+II, DS216+.
Senast redigerad av pontareee 2023-03-16 15:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2023-03-16 15:38

Bill50x skrev:För mig funkar Squeezebox/LMS bra. Jag kör Touch till att lyssna på sådant som ligger under "Musikmapp" och som jag har under en egen mapp för att musiken inte ska blandas under "Album Artist" på min Linn (Kazoo). Sorterar man på Album Artist hamnar ju varenda låt från en given artist under artistmappen vilket då givetvis inkluderar alla samlingsalbum. Troligen kan man samla samlingsalbum under "Various Artists" men problemet kvarstår så länge man benämner "Artist" som just denne (tex Bowie).

Eller finns det något smart sätt att behålla samlingsalbum för sig?

/ B

Så här ser mina inställningar ut.
lms.png
lms.png (18.69 KiB) Visad 4514 gånger

I blandalbum har jag satt fältet "Album Artist" till "Various Artists" och fältet "Artist" till låtens artist. Har också lagt till taggen Compalitions = 1 men jag tror inte det behövs.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2023-03-16 15:40

pingvinen skrev:Jag har problem. Musiken och LMS ligger på en Synology DS216 och jag kan inte uppdatera programvaran, eller starta den i den version som är installerad.

En Raspberry med PiCorePlayer (välj LMS endast vid installation) och låt din NAS vara just en NAS.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2023-03-16 16:22

Det finns nog ingen enkel, åtminstone inte gratis. Jag råkade ut för exakt samma sak, och min utväg blev en liten dator jag fick av min son. In med Ubuntu 22 + LMS i den lilla datorn, sedan var allt klart. Jag monterade NAS:en från Ubuntu, så att LMS kom åt musiken, bara.
... tycker jag!

Per

pontareee

Inläggav pontareee » 2023-03-16 19:42

PerStromgren skrev:

Det finns nog ingen enkel, åtminstone inte gratis. Jag råkade ut för exakt samma sak, och min utväg blev en liten dator jag fick av min son. In med Ubuntu 22 + LMS i den lilla datorn, sedan var allt klart. Jag monterade NAS:en från Ubuntu, så att LMS kom åt musiken, bara.

Klarar pingvinens nas docker så finns det en enkel och gratis lösning, nämligen att köra LMS i en docker container i Synologin.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2023-03-16 21:40

pontareee skrev:
PerStromgren skrev:

Klarar pingvinens nas docker så finns det en enkel och gratis lösning, nämligen att köra LMS i en docker container i Synologin.

Vet inte om den gör det, och inte heller hur jag fixar till det med docker.

pontareee

Inläggav pontareee » 2023-03-16 21:47

pingvinen skrev:
pontareee skrev:
PerStromgren skrev:

Prova den här guiden: https://lindehoff.se/?smd_process_downl ... ad_id=2424 Länk till pdf med instruktioner på svenska.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2023-03-17 09:33

pontareee skrev:
pingvinen skrev:
pontareee skrev:Klarar pingvinens nas docker så finns det en enkel och gratis lösning, nämligen att köra LMS i en docker container i Synologin.

Prova den här guiden: https://lindehoff.se/?smd_process_downl ... ad_id=2424 Länk till pdf med instruktioner på svenska.

Tack! Jag ska försöka med det.

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2023-03-17 11:07

Det verkas som att min DS216 play inte stödjer Docker. Däremot så ligger jag kvar på DSM6, och det verkar vara i DSM7 som PHP5 tagits bort så att LMS inte fungerar. Jag har PHP5.6 som körs, men LMS går inte att köra.

pontareee

Inläggav pontareee » 2023-03-17 12:50

Ok, prova det här.

Instruktioner på tyska: https://www.abacus-electronics.de/forum/viewtopic.php?f=31&t=317 Dock fungerar Chromes översättning väl.

The steps of the solution are ;

Uninstall LMS and PERL if they are already installed on Synology.
Disable Auto-Update from Synology Package Center settings if it is currently enabled
(Recommended by me) If you have multiple drives on Synology and have at least one fast SSD drive, change the default package installation volume to your fast SSD drive from Synology Package Center settings.
Be sure that Auto-Update is disabled before this step. Install manually Perl-i686-5.24.0-0071.spk file under https://archive.synology.com/download/P ... .24.0-0071
Now that you have installed Perl with an old compatible version, it is time to find the compatible LMS 8.X spk file for DSM 6.X and Synology DS214PLay. There's a german web page for that.. https://www.abacus-electronics.de/forum ... f=31&t=317
Before installing the following file, be sure that your default installation Volume is one of your SSD drives so that LMS can run faster. Install the file https://www.abacus-electronics.de/aroio ... 166211.spk from the page(there are 3 alternatives listed for Synology DS214Play. Install the most up-to-date version that you do not receive error when you try to install manually. I have received error for LMS 8.1.X). Please note that for LMS Tidal integration, you should at least install MS 8.0.x.
After the installation is completed, you'll see that everything is working including the LMS Tidal integration. Just open the LMS interface and make the settings(squeezebox account, mount drive for your audio files etc). I have a dedicated PI4-based music streamer running in the same network. When it is on and active, LMS automatically detects it and use it as a remote player.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-01-10 01:41

Nu fick jag ett ryck och kopplade upp Klämbox grejer...

En Rasberry Pi med PiCoreplayer och LMS.

En SB Touch med plugg för högupplöst digitalsignal och Tidal och Plugg för Cobuz.

En extra SB Classic och en Duet med Tidal och Cobuz, -som inte går att skruva upp i högupplöst?

Spelarna körs på batteri.

Skall jämföra ljudkvalité mot mina moddade Bluesound Node.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-01-10 01:41

Kul att pilla :)

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2024-01-14 21:44

Skall jämföra ljudkvalité mot mina moddade Bluesound Node.

Hur går det med testandet?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-01-14 23:46

Den (Touch) låter lite plattare än moddad Node.

Den (Touch) skulle mad all sannolikhet stå sig väldigt bra mot en omoddad Node.

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2024-01-18 19:44

Kör du så den kodar av i media server eller i Touchen?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2024-01-19 12:30

imac skrev:Kör du så den kodar av i media server eller i Touchen?

Vet ej.... är inte tillräckligt insatt i hur allt funkar eg.

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2024-01-19 16:12

imac skrev:Kör du så den kodar av i media server eller i Touchen?

Hur menar du här???

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2024-01-19 18:16

Det går att sätta så mediaserver kodar om(av) tex FLAC till PCM så att mediaspelaren inte behöver göra det, del menade att det blev bättre. Vet inte hur det är nu o vad Touchen spelar bäst, kan vara något att testa?

Står väl en del här https://wiki.slimdevices.com/index.php/ ... ality.html

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2024-01-21 03:14

Det finns även gammal tråd på HiFiForum där det står lite om det här med avkodning i servern: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=85235

Så här kan det se ut.

Bild
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
ottovonkopp

LMS 8.4

Inläggav ottovonkopp » 2024-02-09 11:34

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: LMS 8.4

Inläggav Bill50x » 2024-02-09 15:09

ottovonkopp skrev:https://forums.slimdevices.com/forum/user-forums/logitech-media-server/1673928-logitech-media-server-8-4-0-released

Var kan man ladda ner 8.4,1? Jag hittar fullständiga listor på allt som är fixat (buggar etc) och nya funktioner, men inte var man laddar ner program-filen.

I Kontrollpanelen påstås att jag har senaste versionen - 8.3.1

/ B

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2024-02-09 15:57

Bill50x skrev:
ottovonkopp skrev:https://forums.slimdevices.com/forum/user-forums/logitech-media-server/1673928-logitech-media-server-8-4-0-released

Var kan man ladda ner 8.4,1? Jag hittar fullständiga listor på allt som är fixat (buggar etc) och nya funktioner, men inte var man laddar ner program-filen.

I Kontrollpanelen påstås att jag har senaste versionen - 8.3.1

/ B

https://lms-community.github.io/lms-server-repository/

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2024-02-09 17:01

Kalle_H

Inläggav Kalle_H » 2024-02-12 18:07

Ruttnade förra veckan på att Touchen strular med anslutningen till WiFi:t.
Byggde istället ihop en ny "SB Touch" med en Raspberry Pi 4 och en Touchskärm.
Eftersom jag ville ersatte en gammal Touch, så blev mjukvaran PiCorePlayer.
Allt funkade smidigt förutom att jag först provade en billig 5" skärm från Amazon, men på den funkade inte pekfunktionen, så det fick bli den officiella 7" skärmen istället.
Lite små intrimningsproblem men inget allvarligt. Skärmen kunde haft lite bättre betraktningsvinkel, särskilt som den står lite rakare än Touchen. Jag tror att jag får experimentera med lutningen.

Spelaren ser nästan löjligt likt ut SB Touch, men det var ju meningen. Om jag vill prova en annan spelare är det ju bara att byta minneskort.
Totalpriset blev runt 2000kr. Hade jag letat lite mer hade jag nog kunnat sparat några hundra på skärmen men det blev lite bråttom när den första skärmen inte funkade

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2024-12-09 12:23

Nu är den nya versionen av LMS ute.

https://lyrion.org/getting-started/

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2024-12-09 18:42

ottovonkopp skrev:Nu är den nya versionen av LMS ute.

https://lyrion.org/getting-started/

Nya? Inte bara det, den verkar ha bytt namn också! När blev LMS Lyrion Music Server? Är spelarna pluggkompatible med gamla servern?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2024-12-09 19:57

Det var allt ett tag sen. Jag har inte orkat läsa på ordentligt, men jag tror att det var så att Logitech till slut släppte stödet för LMS. Därmed fick Logitech inte finnas med i namnet längre.

Det är "de gamla vanliga" som det driver vidare, med mherger m.fl. Jag har nog hunnit köra det ett halvår nu och det fungerar i stort som tidigare, men det har tagit lite tid innan alla plugins m.m. funkar. Det är fortfarande rätt tätt mellan uppdateringarna av såväl LMS som plugins.

En sak som funkar mindre bra för mig är synkning av spelare. Om jag spelar med en spelare och sen startar en till så har det tidigare bara tagit ett par sekunder så är de synkade. Nu så stannar nästan alltid uppspelningen och jag måste starta om uppspelningen med båda (eller fler) spelare igång. När de väl är igång funkar strömmingen som den ska.

Ett problem som jag tror är relaterat är att ibland när jag startar en spelare så startar den på det som finns buffrat senast. När denna buffert är slut (10 s?) så stannar uppspelningen och jag måste starta uppspelningen igen, som då är i synk.

Inga jätteproblem, men lite irriterande när det funkat bättre tidigare. Jag har inte orkat söka på forumet om detta är vanliga problem.

En annan sak är att min Radio har slutat att fungera, men jag vet inte om det har med det nya LMS att göra. Jag har länge kört "community firmware" till både Radio och Touch utan problem. Häromveckan började radion krångla, den startade om hela tiden. Till slut låste den sig och gick inte att göra något med. Jag fick lossa kabeln till batteriet för att få stopp på den. Har inte testat att starta den igen. Jag använde den ändå med en extern högtalare, så jag ställde en Touch där istället.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

MoonMartin

Inläggav MoonMartin » 2024-12-09 21:04

Mirage skrev:En annan sak är att min Radio har slutat att fungera, men jag vet inte om det har med det nya LMS att göra. Jag har länge kört "community firmware" till både Radio och Touch utan problem. Häromveckan började radion krångla, den startade om hela tiden.

Jag har två Radio och en Boom. De funkar utmärkt med 9.0.0

MoonMartin

Inläggav MoonMartin » 2024-12-09 21:04

Mirage skrev:En annan sak är att min Radio har slutat att fungera, men jag vet inte om det har med det nya LMS att göra. Jag har länge kört "community firmware" till både Radio och Touch utan problem. Häromveckan började radion krångla, den startade om hela tiden.

Jag har två Radio och en Boom. De funkar utmärkt med 9.0.0, men en Radio har hängt sig ett par gånger på senare tid, även före 9.0.0.
Synken mellan Gustard R26 (UPnP) och en Touch funkade utmärkt tills för ett par månader sedan då nivåerna på DSP helt plötsligt började spöka och det spelade roll vilken som var "master" och "slave" i synken.

Användarvisningsbild
imac

Inläggav imac » 2024-12-10 19:55

Kör min LMS i Home Assistans, får kolla upp hur man gör för att uppdatera :roll:

Skärmbild 2024-12-10 184929.png
Skärmbild 2024-12-10 184929.png (93.36 KiB) Visad 1566 gånger

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2024-12-10 20:31

MoonMartin skrev:

Jag har två Radio och en Boom. De funkar utmärkt med 9.0.0, men en Radio har hängt sig ett par gånger på senare tid, även före 9.0.0.
Synken mellan Gustard R26 (UPnP) och en Touch funkade utmärkt tills för ett par månader sedan då nivåerna på DSP helt plötsligt började spöka och det spelade roll vilken som var "master" och "slave" i synken.

Tack, jag ska kolla nån gång om den fungerar efter att ha varit strömlös. Har en Radio till som jag fick av en kompis men aldrig testat. Min Boom krånglade för ett par år sen och har blivit stående sen dess. Ska kolla om det bara är nätdelen, men det har inte heller blivit av.

Jag har två Touch och en Classic igång och klarar mig bra med dessa för stunden. Har en Classic i reserv, och så de jag nämnt ovan då. Kör ibland med telefon och padda som spelare via iPeng, ihop med en blåtandshögtalare.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2024-12-10 20:36

Mirage skrev:
MoonMartin skrev:

Tack, jag ska kolla nån gång om den fungerar efter att ha varit strömlös. Har en Radio till som jag fick av en kompis men aldrig testat. Min Boom krånglade för ett par år sen och har blivit stående sen dess. Ska kolla om det bara är nätdelen, men det har inte heller blivit av.

Jag har två Touch och en Classic igång och klarar mig bra med dessa för stunden. Har en Classic i reserv, och så de jag nämnt ovan då. Kör ibland med telefon och padda som spelare via iPeng, ihop med en blåtandshögtalare.

Jag kör 5st Touch samt 3st Boombox både med Spotify samt från egen server med LMS 8.3.1. Funkar fin än så länge. :)

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2024-12-10 21:21

Ja, det kanske var onödigt att byta till Lyrion Music Server? Minns inte riktigt varför jag gjorde det. Var det inte något som skulle sluta fungera, typ Tidal eller så?

I stort tycker jag dock att det fungerar bra, förutom det jag skrivit ovan då. Nu är det väl en officiell 9.0.0 som släppts, tidigare har det varit nån slags utvecklingsversion har som sagt varit tätt mellan uppdateringarna.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

MoonMartin

Inläggav MoonMartin » 2024-12-12 00:04

Mirage skrev:Ja, det kanske var onödigt att byta till Lyrion Music Server?

Bara att nedgradera då. Eller upp till 9.0.1 och se om det funkar bättre.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2024-12-12 22:40

Nja, jag väljer nog det som ska vara en väg framåt, och hoppas att problemen löser sig. Det är inget stort problem för mig att jag måste starta om ljudströmmen efter att jag startat en spelare till. Uppdaterade till 9.0.1 nu, får se om det gör nån skillnad.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2024-12-13 17:43

Nej, det gjorde ingen skillnad med 9.0.1. Jag måste fortfarande starta om ljudströmmen (trycka på Play 1-2 ggr) om jag sätter på en spelare till.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Återgå till Generellt om hifi