hcl skrev:goat76 skrev:... hur ser en genomsnittlig tonkurva egentligen ut på lyssningsplats i ett genomsnittligt kontrollrum.
I seriösa kontrollrum görs en hel del för att undvika resonanser med målet att uppnå slät frekvensrespons i rummet inkl en kontrollerad efterklang. Om detta görs utan att snegla på vad andra åstadkommit (d.v.s. oberoende) så är det sannolikt att vi i medel får helt slät frekvenskurva sett över ett stort antal kontrollrum. Dock så sätter säkert tillgången på rumsvolym och metoder att hantera resonanser sin prägel. Även de brister kanske främst bristande utsträckning och kontroll i basen med vanliga monitorsystem samt övriga generella tillkortakommanden, elektriska såväl som t.ex. spatiell spridning kan säkert också ge en viss likformighet för sina respektive aspekter.
T.ex. fenomenet ”refrence track listening” är något som sannolikt kan vara en begränsande faktor, även om det ofta säkert också har goda effekter. Att det introducerar en hög grad av likformighet är dock klart, vilket ju är avsikten.
Själv kör jag med "reference track"-metoden i mitt egen skapande av musik på amatörnivå, jag har ett fantastiskt välljudande ljudsystem men jag är såklart medveten om att det inte är ett neutralt system, dock har jag sådan bra kännedom om mitt ljudsystem och är av uppfattningen att man inte ska vara inne och skruva allt för mycket på det inspelade ljudet. Om jag varit missnöjd med hur en inspelning av ett instrument låtit (avlyssnat både i lurar och i högtalare) så har jag helt enkelt gjort om inspelningen med annan position av mikrofonerna eller bytt ut dem, vilket är en enkel sak att göra eftersom jag först spelat in bas och gitarr med D.I. och sedan genom en reamp-box spelat upp inspelningen genom gitarrförstärkaren, viket möjliggjort oändliga förändringsmöjligheter vad gäller sound då jag även då har haft möjlighet att skruva om inställningarna på själva förstärkaren för att anpassa soundet till övrig instrumentering.
Jag har dock de senaste veckorna funderat på att köpa ett par stativhögtalare som mäter bra, men eftersom jag har lite begränsade möjligheter att lyssna på flertalet olika högtalare där jag bor så har jag försökt läsa lite olika omdömmen på nätet av vissa högtalare men tyvärr är det nästan alltid någon kommentar som får en att bli tveksam till om man kommer uppskatta ljudet.
Några högtalare jag har kikat på:Revel Performa3 M106 (alternativt M105 men antagligen något basfattigare): Verkar intressant men enligt vissa har den ett något återhållsamt mellanregister vilket inte rimmar riktigt väl med mina egna preferenser, sen har vi det där som Atkinson nämde med en som han uppfattade det något överdriven diskant. Dessa finns nog för lyssning hos min lokala hifi-handlare. Någon här med annan uppfattning om dessa högtalare?
Buchardt s400:Verkar vara extremt hypad vilket faktiskt avskräcker en del, det får iallafall mig att undra om det är en markadsförings-strategi att ge bort högtalare till folk i utbyte mot extremt positiva recensioner. Även här är jag tveksam på mellanregistret då folk säger att det är något tillbakahållet i ljudbilden. Man kan dock testa högtalaren i hemmamiljö i 30 dagar och ifall man inte gillar den får man skicka tillbaka den för den rimliga kostnaden på 25€.
Är det någon som lyssnat på dessa som har något att säga så gör gärna det.
Dynaudio Special 40:Dyr högtalare som verkar vara väl omtyckt men där folk är tveksam till om de är värda sitt pris, många gillar den naturliga balansen och få har något negativt att säga av det jag snappat upp. Tveksam om jag skulle köpa något så pass dyrt utan möjlighet till egen lyssning.
KEF LS50:Verkar vara ganska bassvag och vissa uppfattar den som vass, å andra sidan finns det de som höjer dessa högtalare till skyarna, svår-bedömd.
Har tittat lite på olika engelska BBC-inspirerade högtalare av klassiskt slag som mäter bra, bland annat
Harbeth Monitor 30.2, Graham Audio LS5/9 eller den nya golv-varianten
LS5/9f. Jag har dock inte fått riktig klar uppfattning om dessa fungerar med rivigare musik som rock och liknande?
Övriga högtalare jag läst hyfsade omdömmen om är
Paradigm Prestige 15B, B&W 705 s2, Elac Adante as-61, Dynaudio Contour 20 och
Dynaudio Evoke 20. Någon med egna lyssningsintryck av dessa eller andra liknande alternativ?
Det viktiga här är att de ska klara rock av vildare och tätare slag utan att tappa tråden och gröta ihop ljudet, mäta hyfsat rakt och gärna ha ett dynamiskt engagerande ljud, jag är inte mycket för något "laidback" ljud med återhållsamt mellanregister, det måste finnas ett "bett" i ljudet. Sen uppskattar jag och är van vid ett ljud som har en viss live-känsla vilket mina golvare från Linn har en förmåga att leverera.
I mitt lyssningsrum är lyssningsavståndet till högtalarna omkring 220 till 250 centimeter långt, alltså relativt nära där direktljudet nog är hyfsat dominerande, rummet är dock medelstort på 4,3 x 5,1 meter.
Sen vet jag inte om en stativare ens kan ha dessa egenskaper, jag har personligen alltid främst tittat och lyssnat på golvare vid diverse demos, kanske är det bara en förutfattad mening jag har, kan stativare rocka lös?