Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:Den verkar, enligt AES-artikeln, vara beroende på den öppningvinkel högtalaren har i stereouppsättning till örat. Kompensering verkar behövas vid en annan frekvens vid olika öppningsvinklar. 45 graders öppningsvinkel kräver en annan kompensation vid en annan frekvens än 30 grader, som i sin tur kräver kompensation vid en annan frekvens vid 22,5 grader . Åtminstone enligt artikeln.
Stämmer detta ?
Vid 30 grader blir systemfelen vid 1,5 kHz samt vid 5200 Hz. ( röda pilen jag ritat dit ).
Mätningarna är väl gjorda i ljudämpat rum och därför blir troligen systemkompensationen betydligt mindre i ett verkligt rum ?
https://www.pearl-hifi.com/06_Lit_Archi ... /00042.pdf
solhaga skrev:Så detta kan lösas med några PEQ:ar runt dessa frekvenser och med rätt nivåer med hänsyn taget till det aktuella rummet?
Tangband skrev:Goat76- du har nog rätt i att de flesta monitorerna i studios, tex genelec, inte har ett spår av någon stereosystem kompensation och i de fall inspelningen inte är puristisk, dvs i de fall en tekniker suttit och EQ:at och format ljudet i efterhand framför sina rakt mätande monitorer, det inte är någon bra ide att stereosystemkompensera.
Det är kanske mer aktuellt med puristiska inspelningar av klassisk musik med kanske två mikrofoner i naturlig akustik som det ( kanske ) är aktuellt med stereosystemkompensation. Men jag upplever själv att en höjning vid 1,5 kHz på 1,5 dB gör att 80 % av alla inspelningar oavsett genre låter bättre än helt rakt vid 1,5 kHz. I vartfall i mitt system.
goat76 skrev:En sak jag undrat lite över är varför så många av oss ljudnördar föredrar en öppningsvinkel på 22-23 grader, medans de flesta musikproduktioner är framtagna i en lyssningsmiljö där öppningsvinkeln på 30 grader är det allra vanligaste. Rimligtvis borde man väl komma närmare hur det var "tänkt att låta" vad gäller panoreringar och dylikt ifall man istället efterliknar den genomsnittliga studions uppställning vad gäller öppningsvinkel?
Spekulation:
Kan det månne vara så att många "vanliga lyssnare" blivit invanda genom livet att ljudet ska komma mer framifrån, detta p.g.a att vi "utsatts" så mycket för musiklyssning genom radioapparater och dylikt med en väldigt begränsad stereo-separation så att det kanske blir onaturligt med det mer omsvepande ljudet som det blir med en bredare öppningsvinkel?
-------------------------------------------------------
Personligen föredrar jag en större öppningsvinkel än 23 grader, jag vill gärna få känslan av att bli mer omsvept av musiken, komma närmare och nästan få känslan av att sitta mitt i musiken än att få allt så tydligt presenterat framifrån.
I mitt lyssningsrum är avståndet från lyssningsplats till vardera högtalare 220 cm och mellanrummet mellan högtalarna är 200 cm, så en liksidig lyssningstriangel är det inte.
Avståndet från mittpunkten mellan högtalarna till lyssningsplats är även det 200 cm så T-kvoten är väl då 1:1, vad ger detta för öppningsvinkel?
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:En sak jag undrat lite över är varför så många av oss ljudnördar föredrar en öppningsvinkel på 22-23 grader, medans de flesta musikproduktioner är framtagna i en lyssningsmiljö där öppningsvinkeln på 30 grader är det allra vanligaste. Rimligtvis borde man väl komma närmare hur det var "tänkt att låta" vad gäller panoreringar och dylikt ifall man istället efterliknar den genomsnittliga studions uppställning vad gäller öppningsvinkel?
Spekulation:
Kan det månne vara så att många "vanliga lyssnare" blivit invanda genom livet att ljudet ska komma mer framifrån, detta p.g.a att vi "utsatts" så mycket för musiklyssning genom radioapparater och dylikt med en väldigt begränsad stereo-separation så att det kanske blir onaturligt med det mer omsvepande ljudet som det blir med en bredare öppningsvinkel?
-------------------------------------------------------
Personligen föredrar jag en större öppningsvinkel än 23 grader, jag vill gärna få känslan av att bli mer omsvept av musiken, komma närmare och nästan få känslan av att sitta mitt i musiken än att få allt så tydligt presenterat framifrån.
I mitt lyssningsrum är avståndet från lyssningsplats till vardera högtalare 220 cm och mellanrummet mellan högtalarna är 200 cm, så en liksidig lyssningstriangel är det inte.
Avståndet från mittpunkten mellan högtalarna till lyssningsplats är även det 200 cm så T-kvoten är väl då 1:1, vad ger detta för öppningsvinkel?
Vet inte hur det ser ut i olika ljudstudios men bilder på dem tycker jag inte visar på stora vinklar från sweetspot. https://tinyurl.com/yaetbyey De där gamla uppställningarna om 60 grader mot 44-46 som nu ofta ses, det var mycket vanligt med "hål imitten" när avståndet var stort.
Beträffande din uppställning, tycker jag den är "tight". Jag har drygt 300 cm centrum-till-centrum. X=300 och Y=330.
goat76 skrev:Min slutsats är då att det typiskt större avståndet mellan högtalarna i hemmamiljö är den riktiga orsaken till problematiken "hål i mitten", och har då kanske inte så mycket att göra med själva öppningsvinkeln.
Om vi bara skulle backa bak lyssningsplatsen så lagar vi bara hålet skenbart, egentligen är det nog bara ljudbilden som i sin helhet blir smalare.![]()
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Min slutsats är då att det typiskt större avståndet mellan högtalarna i hemmamiljö är den riktiga orsaken till problematiken "hål i mitten", och har då kanske inte så mycket att göra med själva öppningsvinkeln.
Om vi bara skulle backa bak lyssningsplatsen så lagar vi bara hålet skenbart, egentligen är det nog bara ljudbilden som i sin helhet blir smalare.![]()
Om du backar bak så minskar du ju öppningsvinkeln.... Vilket ju bevisar det du inte trodde på.![]()
OBS... Öppningsvinkeln vi talar om är INTE den vinkel som nollaxlarna korsas på.... tar vi Inos standard i åtanke, så gäller vinkeln till lyssnaren och sedan vinklas högtalarna in så du precis ser utsidan på högtalarna. Dvs. nollaxlarna korsar varandra en lite bit framför lyssnaren.
goat76 skrev:Om man istället förhåller sig inom den gränsen för hur långt isär de aktuella högtalarna maximalt bör stå så spelar det ingen roll vilket avstånd man sedan har lyssningsplatsen, det blir inte ett "hål i mitten" i ljudbilden oavsett hur nära du än går (på knä) mot mitten mellan högtalarna.
goat76 skrev:Nattlorden skrev:goat76 skrev:Min slutsats är då att det typiskt större avståndet mellan högtalarna i hemmamiljö är den riktiga orsaken till problematiken "hål i mitten", och har då kanske inte så mycket att göra med själva öppningsvinkeln.
Om du backar bak så minskar du ju öppningsvinkeln.... Vilket ju bevisar det du inte trodde på.![]()
OBS... Öppningsvinkeln vi talar om är INTE den vinkel som nollaxlarna korsas på.... tar vi Inos standard i åtanke, så gäller vinkeln till lyssnaren och sedan vinklas högtalarna in så du precis ser utsidan på högtalarna. Dvs. nollaxlarna korsar varandra en lite bit framför lyssnaren.
Nä, jag sa ju att det bara skenbart lagar hålet genom att backa bak, om vi backar bak 300 meter så har vi ju praktiskt taget tillslut en lyssning i mono, om det är det man är ute efter.![]()
Om man istället förhåller sig inom den gränsen för hur långt isär de aktuella högtalarna maximalt bör stå så spelar det ingen roll vilket avstånd man sedan har lyssningsplatsen, det blir inte ett "hål i mitten" i ljudbilden oavsett hur nära du än går (på knä) mot mitten mellan högtalarna. Men, beroende på högtalarens diskantspridning så blir ljudbilden i sin helhet naturligtvis mer diffus där i mitten mellan högtalarna, men något "hål i mitten" uppstår inte om högtalarna nu inte råkar vara placerade med för stort avstånd.
Jag vet att öppningsvinkeln inte har något med invinkling att göra.
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Om man istället förhåller sig inom den gränsen för hur långt isär de aktuella högtalarna maximalt bör stå så spelar det ingen roll vilket avstånd man sedan har lyssningsplatsen, det blir inte ett "hål i mitten" i ljudbilden oavsett hur nära du än går (på knä) mot mitten mellan högtalarna.
Det har jag svårt att tro på. I så fall talar du om oanvändbart litet avstånd mellan högtalarna, så att jag aldrig lyssnat på ett par så tätt ihop...
petersteindl skrev:goat76 skrev:Nattlorden skrev:
Nä, jag sa ju att det bara skenbart lagar hålet genom att backa bak, om vi backar bak 300 meter så har vi ju praktiskt taget tillslut en lyssning i mono, om det är det man är ute efter.![]()
Om man istället förhåller sig inom den gränsen för hur långt isär de aktuella högtalarna maximalt bör stå så spelar det ingen roll vilket avstånd man sedan har lyssningsplatsen, det blir inte ett "hål i mitten" i ljudbilden oavsett hur nära du än går (på knä) mot mitten mellan högtalarna. Men, beroende på högtalarens diskantspridning så blir ljudbilden i sin helhet naturligtvis mer diffus där i mitten mellan högtalarna, men något "hål i mitten" uppstår inte om högtalarna nu inte råkar vara placerade med för stort avstånd.
Jag vet att öppningsvinkeln inte har något med invinkling att göra.
Jag vill nog komma med viss invändning. Situationen är inte fullt så enkel.
Mvh
Peter
goat76 skrev:Nattlorden skrev:goat76 skrev:Om man istället förhåller sig inom den gränsen för hur långt isär de aktuella högtalarna maximalt bör stå så spelar det ingen roll vilket avstånd man sedan har lyssningsplatsen, det blir inte ett "hål i mitten" i ljudbilden oavsett hur nära du än går (på knä) mot mitten mellan högtalarna.
Det har jag svårt att tro på. I så fall talar du om oanvändbart litet avstånd mellan högtalarna, så att jag aldrig lyssnat på ett par så tätt ihop...
Men testa hur långt fram du kan gå innan ljudbilden får märkbart "hål i mitten" hemma hos dig, ta någon låt med väldigt tydliga mittpanorerade ljudinslag och berätta på vilket avstånd du börjar får ett tydligt hål i mitten... OM så sker.![]()
Jag har 2 meter mellan högtalarna och får ingen tydlig tendens till hål i mitten, iallafall inte föräns jag kommer närmare än sisådär 0,5 meter ifrån mittpunkten mellan högtalarna så börjar den mittpanorerad "ettrigt" spelade gitarren (ungefär 1 minuter in i låten "Congo Man") tappa fokus och fyllighet där i mitten av ljudbilden.
Congo Man - Below The Bassline - Ernest Ranglin
https://tidal.com/browse/track/574823
Väldigt sköna basgångar på den här skivan måste jag tillägga.
Johan_Lindroos skrev:goat76 skrev:Nattlorden skrev:
Men testa hur långt fram du kan gå innan ljudbilden får märkbart "hål i mitten" hemma hos dig, ta någon låt med väldigt tydliga mittpanorerade ljudinslag och berätta på vilket avstånd du börjar får ett tydligt hål i mitten... OM så sker.![]()
Jag har 2 meter mellan högtalarna och får ingen tydlig tendens till hål i mitten, iallafall inte föräns jag kommer närmare än sisådär 0,5 meter ifrån mittpunkten mellan högtalarna så börjar den mittpanorerad "ettrigt" spelade gitarren (ungefär 1 minuter in i låten "Congo Man") tappa fokus och fyllighet där i mitten av ljudbilden.
Congo Man - Below The Bassline - Ernest Ranglin
https://tidal.com/browse/track/574823
Väldigt sköna basgångar på den här skivan måste jag tillägga.
Det är helt fel testmetod där resultetet självklart blir som du skriver, men förtäljer inget om man kan uppleva hål i mitten eller inte.
Du måste testa och jämföra även med ljud som som är panorerade är sidorna. En bra test är att mixa olika ljudkällor som kontinuerligt förflyttar sig mellan höger och vänster.
matssvensson skrev:Jag tror det är svårt att hitta en entydig kompensering för eventuell kamfiltereffekt vid stereolyssning. Det blir en godtycklig/konstnärlig kompensering. Spektral kompensering för en central fantomkälla borde gå att uppnå med god effekt i en mångmickad multikanalinspelning. För inspelning med ett fåtal mikrofoner/kanaler blir det återigen en konstnärlig kompromiss.
matssvensson skrev:Ja, avsaknad av standardisering leder obönhörligen till godtycklighet och konstnärlig frihet.![]()
![]()
Stereo med två högtalare och fantomprojiceringar skapar ett antal fel/utmaningar i förhållande till verkliga ljudkällor. Det är välkänd fakta. Om jag skummat artikeln korrekt fokuserar artikelförfattarna I detta fall på felen för upplevelsen av en fantomprojicering rakt framifrån. Men som jag förstår innehållet fokuserar artikeln bara på problematiken att ljudet från en högtalare uppfattas i båda öronen med viss fördröjning och de kamfiltereffekter som då uppstår.
Det är välkänd fakta som jansch redan kommenterat. Att dessa effekter uppträder vid olika frekvenser och med olika styrka är heller ingen ny upptäckt, utan en helt förväntad effekt till följd av geometri och egenskaper för ljudutstrålning. Effekten är också i allra högsta grad känslig för minsta sidledsförflyttning av huvudet i förhållande till högtalarna.
Vad jag förstår är denna effekt mest påtaglig i ett rum helt utan eller med få/väldämpade laterala reflexer. I mer normala boendemiljöer med fler laterala reflexer dämpas effekten om jag förstått det hela rätt. Är mixningsstudion ett väldämpat rum kan jag tänka mig att en mixare kan bli påverkad och peq:a en kompensation för denna effekt - godtyckligt/konstnärligt. Men vad är mer rätt eller mindre fel här? Det tycker jag är svårt att hitta ett entydigt svar på. Har Peter Steindl, IngOehman eller någon annan kommit fram till något konkret på området kanske de vill behålla det för sig själva som en konkurrensfördel, snarare än att fritt dela med sig av slutsatserna. I sommar tänkte jag plöja Jens Blauerts referensverk och förhoppningsvis förstå lite mer om detta efter det.
En ljudkälla rakt framifrån får en annan spektral balans än om ljudet istället faller in i örat i viss vinkel från sidan (från en högtalare). I min värld är det ett mer konkret ”stereosystemfel” för en centralt fantomprojicerad ljudkälla och borde kompenseras för i en multikanalsmixning. I en fåkanalsinspelning blir väl även detta en konstnärlig kompromiss. Detta ser jag inte att artikeln berör alls.
Jag tror det är svårt att hitta en entydig kompensering för eventuell kamfiltereffekt vid stereolyssning. Det blir en godtycklig/konstnärlig kompensering. Spektral kompensering för en central fantomkälla borde gå att uppnå med god effekt i en mångmickad multikanalinspelning. För inspelning med ett fåtal mikrofoner/kanaler blir det återigen en konstnärlig kompromiss.
mvh, mats
rajapruk skrev:Hur blir det för lokalisering av ljud som har så låg frekvens att de är längre än 0.8ms för en enda vågcykel? De blir inte lokaliserbara alls? Vilken högsta frekvens är det isf som vi inte kan lokalisera?
matssvensson skrev:Tack för ett intressant inlägg Peter! Mycket att fundera vidare på där. Som att det är höger/vänster högtalarna som fixar fantomprojiceringen från centerljudet i ditt Bremenupplägg och att lokalisering sker inom 0,8 ms samt identifiering i tidsspannet 1-100 ms oavsett vilka ljud och frekvenser det är (som jag tolkar innehållet i inlägget).
mvh, mats
Ragnwald skrev:Passade på att besöka min gamle vän Peter, under vistelsen i storstan. Jag har allt för länge väntat på att få äggen demonstrerade, men nu äntligen blev det av.
Med en kopp turkiskt kraftkaffe i handen, fick jag mig till del en föreläsning i ortoakustikens grunder och nyvinningar. Bla innebörden av rumsbidrag i inspelning och återgivning fick för mig nytt ljus, jag gick från klarhet till klarhet.
Undrar om det finns någon i detta land, som studerat den mänskliga hjärnans hörselfunktion både medicinskt, audiologiskt och samtidigt omgivningens akustiska förlopp, så till den grad som Peter har gjort? Imponerande.
Lyssningen började med musik där en man växelsjöng till vänster med en kvinna till höger. Reagerade direkt på hur exakt jag kunde peka ut deras positioner, samtidigt som det inspelade rumsbidraget gav fantastisk äkthet i djup och bredd. När vi släkte ner ljuset, upplevde jag inte Peters rum längre, jag blev förflyttad till den inspelade konsertsalen, väggarna upplöstes.
Vi lyssnade på en mängd CD-skivor med varierande musikstilar, jazz, klassiskt, underbara Alvinginspelningar, etc, etc både med och utan centern. Nu handlade det om akustiska inspelningar som ska återges så illusoriskt som möjligt, med alla inspelningens rumsreflexer, vilket ju är ortoakustikens väsen.
Med bara ett äggpar upplevde jag stereobilden aningens bred, vilket kanske inte var så konstigt iom deras placering på kortväggarna. Förmodligen klarar de sig utmärkt på egen hand, om de placeras på varsin långvägg och 90 graders omflyttning av lyssningsposition.
Men däremot som de nu var placerade och med centern inkopplad, fick stereobilden oklanderligt rätt bredd. Nu är ju inte detta en vanlig center, utan den ska tillsammans med äggen och en nyutvecklad tekniskt avancerad och unik box, fördela ljudet mellan högtalarna, vilket jag upplevde att den klarade helt korrekt. Ortoakustiken har tagit ett jättekliv in i framtiden.![]()
En storslagenhet i ljudet, man verkligen inte förväntar sig av så små och diskreta högtalare. En anläggning i tiden, enkel att trolla bort och få osynlig highend i hemmet. Waffaktorn är total.
Peter testade mig genom att ändra 1,5dB i filtret på ett ägg, utan att jag visste om det. Jag hörde det och påtalade att det lät annorlunda, varpå han avslöjade ändringen. Märkligt att så små filterförändringar blir så påtagligt hörbara.
Alltid kul att träffa Peter och diskutera gammalt och nytt.
Tackar för besöket och hoppas det inte ska dröja lika länge innan vi ses igen.
eljulio skrev:Tack Peter för ett par mycket trevliga timmar i fredags!
I eftermiddags kom jag hem igen till Revsudden, norr om Kalmar med min kära familj som åkte med upp till Stockholm.
På plats hos Peter i Saltsjö-Boo blev det först en introduktion till tänket bakom Bremenhögtalarna vilket var mycket intressant, men helt begripligt först när provlyssningen inleddes.
Provlyssningen skedde främst med två "ägg" plus center, men även med "bara" två ägg och med ännu mer inkopplat...
Två ägg:
Äggen är hemma hos Peter placerade mitt emot varandra. Med två Ägg är återgivningen såsom man kan förvänta sig av två högtalare men bättre. Ljudbilden är stor och väldigt ren. Tänk er ett fönster som har diskmedel på sig, så låter ofta högtalare. Här är fönstret helt transparent, släpper igenom ljuset och synintrycken på andra sidan glaset. Dynamiken är också slående. Med två ägg är det dock tydligt varifån ljudkällorna befinner sig och det finns en tydlig bästa lyssningspunkt, även om den är bred och man är inte sweetspot-beroende, även om det låter bäst där.
Med två ägg plus center:
En remarkabel förändring äger rum till det positiva. Alla goda egenskaper kvarstår. Fönstret är fortsatt helt transparent, men nu kan jag gå runt i rummet, helt utan restriktioner. Ljudbilden är exakt densamma, var jag än befinner mig. Dessutom försvinner väggarna helt, eller snarare, de flyttas längre bort än där de faktiskt är, rummet blir större. En mycket sällsam upplevelse.
Med två ägg, center och två ytterligare två ägg som bakkanaler:
Den här uppställningen är primärt (som jag förstod det) en fördel när liveupptagningar skall återges. Således spelades några livuptagningar och här kom haksläppet. Jag och min vän som följde med mig upplevde precis samma sak. Återgivningen var inte bara transparent, det vi hörde var inget annat än (det kände så) "the sense of live performance". Vad jag påstår är att återgivningen i Peters rum suddade ut rummets egenskaper och att återgivningen speglade (kopierade) det som hände live vid inspelningstillfället. Det här är lite svårt att förklara, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar. Det skall dock tilläggas att det krävdes denna uppställning för att åstadkomma ovan nämnda beskrivning.
Vad tycker jag som potentiell köpare?
Två ägg.
Ja, klart intressant. Jag älskar designen, passar perfekt i mitt hem och återgivningen är i toppklass. Båda delar är viktiga, men återgivningen viktigast förstås.
Två ägg plus center?
Priset ökar förstås, men för att få total frihet (rörelse) är centern en förutsättning. Den skapar en ohörbar förändring som cementerar ljudbilden där den ska vara oavsett lyssningsposition.
Två ägg, center plus bakhögtalare?
Ett måsteköp för de som har rätt förutsättningar och lyssnar mycket på livemusik. En närmast perfekt upplevelse.
Ett frågetecken:
Det är inte möjligt för lyssnaren att exakt veta hur det har låtit live i den aktuella inspelningslokalen, om man inte var där själv. Där finns ett frågetecken. Men känslan var klanderfri.
Släpp äggen fria nu Peter. Handtaget får gärna vara vitt eller orange, bara de kommer ut nu, de är mer än bra nog. Sedan vill jag att centern kommer så snabbt som möjligt. Den tillför en viktig dimension, men jag vore nöjd länge med två nykläckta och pärlemorvita ägg.
Mvh
el julio
matssvensson skrev:Tack igen för fler inlägg med mycket intressant att fundera vidare på. Det du beskriver stämmer väl med mina egna erfarenheter av liknande ljudupplevelser. Jag kan förstå att inte allt står i Blauerts referensverk, men tänker att den kan hjälpa mig bygga på min grundförståelse i ämnet. Men först på sängbordet ligger nu en spännande historisk exposé över vikten av motiverande regler och struktur för utvecklingen av vårt välstånd.
mvh, mats
JM skrev:Du gör mig besviken Peter. Blauerts bok fungerar bara om vi hade mikrofoner i stället för trumhinnor. Hjärnans påverkan på hörandet är inte beaktad. Boken är urtypen på hur ingenjörer angriper psykologiska och fysiologiska frågeställningar. Mha tekniska förklaringsmodeller skapas pseudoförklaringar utan förankring i verkligheten.
Inga nya rön hur vi hör publicerat i neurofysiologin och neuropsykologin finns inte med. Boken kom 1972.
Läs inte boken!!!
Läs Tooles böcker upplagor 2 o 3 samt Moores bok 6 upplagan.
Artikel i början av den här tråden är även den av samma skäl pseudovetenskapligt dravel.
Vi hör aktivt och inte passivt likt mikrofoner. Hjärnan selekterar aktivt vilka ljud skall beaktas i en given kontext.
JM
JM skrev:Självklart. Inses lätt.
JM
JM skrev:Du gör mig besviken Peter. Blauerts bok fungerar bara om vi hade mikrofoner i stället för trumhinnor. Hjärnans påverkan på hörandet är inte beaktad. Boken är urtypen på hur ingenjörer angriper psykologiska och fysiologiska frågeställningar. Mha tekniska förklaringsmodeller skapas pseudoförklaringar utan förankring i verkligheten.
Inga nya rön hur vi hör publicerat i neurofysiologin och neuropsykologin finns inte med. Boken kom 1972.
Läs inte boken!!!
Läs Tooles böcker upplagor 2 o 3 samt Moores bok 6 upplagan.
Artikel i början av den här tråden är även den av samma skäl pseudovetenskapligt dravel.
Vi hör aktivt och inte passivt likt mikrofoner. Hjärnan selekterar aktivt vilka ljud skall beaktas i en given kontext.
JM
petersteindl skrev:. . .
Personligen, vill jag helst prata om hörselsinnet då det är hörseln som är inblandat och dominant i upplevelsen. Vi pratar ljudupplevelser. Nu skall jag tala om en liten hemlighet för dig. Den signal som når trumhinnorna och kan definieras som insignal är inte den signal som du hörDetta gäller naturligtvis det som du är medveten om d v s din hörselupplevelse. Mellan trumhinnorna och den medvetna upplevelsen sker det en hel del manipulation med insignalen och den manipulationen bygger på tidigare ljud d v s tidigare insignal. För att detta skall fungera behövs ett minne som lagrar tidigare signaler. All insignal blir till nervimpulser. Denna karta av nervimpulser går i flera steg till olika delar av hjärnan. För att hamna rätt så måste dessa nervimpulser sorteras. Det är om denna sorteringsprocess och om vad som händer efter varje sorteringssteg som sätter ljudet som hörs. Det är alltså en inre jämförande process av tidigare upplevt ljud som processerna använder sig av då ljudet simuleras fram. Det är alltså inte insignalen som blir direkt till ljudupplevelse, utan insignalen som blir till nervimpulser jämförs med tidigare insignalers nervimpulser och därmed kan sorteras och därmed i slutändan då all simulering har skett så är det ett upplevt ljud. Det är helt enkelt så vår perception fungerar. Det är processer som bygger på mönsterigenkänning av nervimpulsers mönster. Dessa processer bygger således på att det finns en minnesfunktion i hjärnan. Detta minne är den referens som bestämmer vad du hör. Det är alltså inte insignalen som bestämmer detta. Då den tioöringen trillar ner så är det mycket information som faller på plats och det är mycket som faller ifrån. Detta förfarande får nämligen en hel del konsekvenser vad gäller det som sätter ljudupplevelsen och hur vi bedömer ljud och vad som sätter totalupplevelsen.
MvH
Peter
petersteindl skrev:Den inkommande signalen blir till ett mönster av nervimpulser i hjärnan. Detta mönster kallas för "Bottom Up" och är en process. Detta är signalen in i människan. Detta mönster jämförs med ett uppbyggt minnesmönster i hjärnan d v s i hjärnan möts detta Bottom Up-mönster med ett lagrat mönster. Denna process kallas för "Top Down". Top Down-mönstret som är hörselperceptionens inre referens för hur man tidigare har tyckt det låta d v s ens tidigare subjektiva upplevelse kommer nu att bestämma hur Bottom Up-mönstret skall tolkas och vad som skall läggas till. Hela processen är en process av jämförelse av mönster i hjärnan där Top Down-mönstret är den dominanta faktorn för upplevelsen av Bottom Up-mönstret. Ändras Top Down-mönstret för ljudupplevelsen så låter Bottom Up-mönstret annorlunda trots att detta Bottom Up-mönster inte har förändrats! Samma Bottom Up-mönster kan alltså ge olika ljudupplevelser vid olika tillfällen. Det betyder att hörseln inte är tidsinvariant. Ett Bottom Up-mönster kan aldrig vara referens för upplevelsen men kan bidra till förändrad referens för upplevelsen vid nästkommande lyssningar.
Därför är skivan aldrig referens för det jag hör. Personligen väljer jag det som skall sätta min inre referens med omsorg. Hörseln och därmed människan är en högst adaptiv varelse och tillvänjer sig inför inkommande information. Det är en tillvänjningsprocess. Det är alltså en adaptiv och en kognitiv process som fortgår i vår hjärna. Men man kan tillvänja sig till olika saker. Det som jag skrivit betyder som sagt att hörseln inte är tidsinvariant. Och det är detta faktum som slår sönder allt om yttre referens för en inre upplevelse.
Sammanfattningsvis:
Lyssnandet är en process:
1 A.) Bottom Up:
Två yttre signaler, en för varje öra, når våra receptorer i innerörat blir till nervimpulser i hörselceller och som efter första synaps transporteras i varsina banor av nerver och som bildar var sitt mönster. Dessa mönster av nervimpulser går vidare i skilda nervbanor och når direkt olika delar i hjärnan. I de olika delarna i hjärnan sker avkodning av båda mönstren. Därefter når de olika nervbanorna gemensamma delar i hjärnan där de konvergerar. Där läggs höger och vänster nervimpulsmönster ihop till ett gemensamt enda nytt mönster av nervimpulser. Det är här som ITD Interaural Time Difference och ILD Interaural Level Difference kodas upp, används och därmed utplånas. Denna nya uppsättning nervimpulser fortsätter sedan resan mot högre delar i hjärnan.
Då avkodningen av all inkommande information är klar så är det ett helt nytt mönster av nervimpulser som skall bli till en ljudupplevelse d v s detta skall snart bli ljud helt rätt och slätt. Denna inkommande information kallas Bottom Up. Den går från det perifera nervsystemet och passerar de lägre delarna i hjärnan som bearbetar informationen och som skickar informationen mot de högre delarna i hjärnan. Det blir parallellt löpande flöden till olika delar av hjärnan högre upp i hjärnan beroende på vad informationen innehåller. Är det opera finns det även språkinfo som går till sina explicita delar i hjärnan och bearbetas till upplevd information om man lyssnar på textens innehåll vill säga.
Detta nu helt nya uppkodade Bottom Up-mönster av nervimpulser skall nu gå till nästa steg i processen mot att bli till upplevt ljud. Detta Bottom Up-mönster av nervimpulser skall där jämföras med annat mönster. Vad är då detta för mönster?
1B.) Top Down:
Jo, det är ett redan befintligt inre mönster som sedan tidigare har byggts upp och därmed finns lagrat i form av minne där synapserna spelar en stor roll. På engelska kallas denna del av processen för ”Pattern Recognition” d v s ett igenkännande av mönster.
Det är alltså inte så att Bottom Up-mönstret transformeras direkt till en ljudupplevelse d v s blir till ljud. Först sker det en inre minnesjämförelse med redan befintligt mönster som bildats vid tidigare lyssning. Detta minnesmönster kallas för Top Down och kommer från de högre delarna i hjärnan.
1 C.) Bottom Up – Top Down jämförelse:
Dessa mönster möts så att säga och ljudupplevelse uppstår. De som har hängt med förstår att Bottom Up är helt beroende av Top Down för ljudupplevelsen. Ändras Top Down så blir det en annan ljudupplevelse trots att Bottom Up är konstant. Man kan även säga att Bottom Up triggar Top Down som är ett betydligt mer komplicerat mönster som redan finns som lagrad information och detta läggs på eller fyller i Bottom Up så att en komplicerad ljudupplevelse kan uppnås trots att datamängden till medvetandet är högst begränsat, ja i stort sätt strypt.
Detta betyder att processen av ljudupplevelse inte är tidsinvariant utan varierar i tiden även om Bottom Up informationen inte skulle variera i tiden, men även den är inte tidsinvariant. Det finns tidsvarianta filter i hörselkanalerna som kan variera flödet av information på ett högst anmärkningsvärt sätt. Coctailpartyeffekten är ett typexempel på tidsvarianta filter som styr flödet i olika kanaler och ger fullständigt olika ljudupplevelser trots att de inkommande akustiska ljudvågorna är oförändrade.
Jag upprepar än en gång: Det är inte så att Bottom Up-mönstret transformeras direkt till en ljudupplevelse d v s blir till ljud.
MvH
Peter
petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Nu hittade jag bilderna och inlägget jag gjorde för att illustrera vad jag menar är en skillnad mellan stereoåtergivning och verklighet.
Teckningarna är naturligtvis väldigt förenklade. Tex har jag inte ritat in reflexioner från väggen bakom lyssnaren.
Dessutom är det nog fel att rita in sångare framför högtalarlinjen, men bortse gärna från det.
Jag ids inte rita nya bilder just nu.
Jag citerar härmed mej själv i sin helhet:
Jag satt och funderade kring detta med stereoåtergivning och om den någonsin kan bli lika verkligheten.
Frekvensåtergivning tex, kanske kan åstadkommas med hyfsat god realism. Säkert en del andra parametrar också.
Men: betrakta de här skisserna jag har gjort:
Den vänstra skall illustrera fem sångare som står i ett rum om 5x8 meter och sjunger för en lyssnare.
Den högra skissen skall illustrera dessa fem sångare återgivna av två stereohögtalare (cirklarna) i samma rum.
Med lite skicklighet i mickningen och en hyfsad anläggning, så går det att återge sångarnas positioner någorlunda lika verkligheten. De två högtalarna ger en fantombild av de fem sångarnas positioner i rummet.
I verkligheten så är varje sångare en enskild ljudkälla i rummet, som skapar sina egna reflexmönster i rummet.
Återgivet via högtalarna så låter det som fem sångare i rummet. Men reflexmönstret i rummet skapas inte av fem ljudkällor utan av endast två.
Att detta betyder ett fel jämfört med originalet tycker jag är ganska uppenbart. Men jag har ingen aning om hur mycket detta fel påverkar illusionen av realism i stereoåtergivningen.
Men det kanske man kan reflektera över?
[ Bild ]
/Strmbrg,
Hej Strmbrg
Jag skall försöka reflektera lite över ämnet. Det som du försöker illustrera är en del av problematiken och du pratar om att återge sångarnas positioner. Men lokalisering av sångare med hjälp av hörseln bestäms av sångarnas direktljud till lyssnaren och direktljudet har du inte ritat in i dina skisser. Sångarnas position i förhållande till rummets begränsningsytor åskådliggörs dock däremot med deras första reflex i förhållande till deras direktljud till dig, både reflexernas tidsfördröjning i förhållande till direktljudet och reflexernas infallsvinkel i förhållande till direktljudets infallsvinkel bidrar till att ge signifikanta explicita hörselstimuli för positionering av sångarna i rummet och bidrar dessutom till deras totala klang.
Frekvenskurvan inne i hörselgången mätt t.ex. vid trumhinnorna varierar kraftigt beroende på ljudvågornas infallsvinkel till ytteröronen och därmed kan specifika hörselstimuli beroende på infallsvinkel uppstå. Man brukar sammanfatta detta i s.k. HRTF Head Related transfer Function. Alla specifika binaurella och monaurella stimuli som ljudvågorna alstrar skall på vägen via hörseln fram till medvetandet genom otaliga processer bearbetas och summeras i hjärnan och det sker på ett komplicerat sätt av vilka man inom psykoakustiken, psykofysiken och neurofysiologin kartlagt ganska mycket, men ännu vet man inte hur själva medvetandet uppstår.
Dock undrar jag om du inte möjligtvis far efter en annan sak i ditt sökande efter illusorisk realism i stereoåtergivning. Det finns som jag ser det ytterligare en viktig parameter att beakta inom ljudåtergivning om autenticitet med Liverealism skall uppnås. Om du tar din bild som relaterar till LIVE-händelsen och istället ritar upp ett konserthus eller en kyrka eller en annan stor lokal i en given skala och därefter i samma bild ritar in ditt eget lyssningsrum i samma skala på sådant sätt att din lyssnarposition är kvar på samma plats d v s i samma punkt i båda fallen d v s det blir då ett givet koordinatsystem utifrån ditt eget huvud på lyssnarposition och väggarna i ditt lyssningsrum hamnar då således inuti den stora lokalen runt omkring din egen lyssnarposition. Då kan du även applicera resonemangen utifrån premissen att du vill återge den stora lokalen i eller snarast expanderat utanför ditt eget lyssningsrum utan att ditt eget lyssningsrum tillför något av sin egen akustiska karakteristik och utan att ditt eget lyssningsrum ändrar det inspelade rummets karakteristik och inte minst utan att förvränga de reella ljudkällornas lokalisering i inspelningslokalen.Med andra ord, de väggar och tak från ditt eget lyssningsrum som du ritat upp inuti den stora konsertlokalen/kyrkan/inspelningslokalen skall vara akustiskt heltransparenta samtidigt som riktningarna från de reella ljudkällornas direktljud samt vinkeln på de första reflexerna från begränsningsytorna d v s från väggar och tak i konsertlokalen/kyrkan/inspelningslokalen skall i sin helhet bevaras i inspelningen samt i din lyssningssituation hemma. Då finns det möjlighet till att det uppnås en fullskalighet av ursprungshändelsen och dessutom med rätt tonal karaktär i återgivningen av ljudkällorna och sålunda utan att din egen loge därhemma gör sig påmind.
I en sådan återgivningssituation, under förutsättning att upptagningen har fångat ljudhändelsen akustiskt korrekt, så finns det en möjlighet att återge en hörselförnimmelse av denna upptagna akustiska fysikaliska ljudhändelse d v s samtliga dina egna väggar och tak därhemma blir akustiskt transparenta.
Du upplever då konsertlokalen/kyrkan/inspelningslokalen fast från din lyssningsposition hemma och upplever en volym på lokalen om ungefär 15 000 - 30 000 kubikmeter utan att höra ditt eget rums inverkan samt realistisk storlek och avstånd till ljudkällorna. Även en icke fulländad sådan återgivning kommer att upplevas som ganska häpnadsväckande.
Denna storskaliga upplevelse i skala 1:1 där instrumenten finns bevarade på sin givna verkliga position i förhållande till varandra och där konsertlokalen/kyrkan/inspelningslokalens storlek tydligt framgår samt där instrumenten eller sångarnas givna position i konsertlokalen/kyrkan/inspelningslokalen finns bevarad och framgår kallar jag för "the Sense of a Live Performance". Då har man fått den autentiska känslan av den inspelade verkligheten, fast återgivet hemma om upptagningen har fångat detta. Det består av två händelser, dels upptagning och dels uppspelning. Båda måste tillåta återgivning av ursprunget.
MvH
Peter
jansch skrev:Jag blir förvirrad av begreppet "lokalisering", framförallt om huvudämnet är citat: "stereosystems kompensation".
Det blir ännu mer förvirrande när man diskuterar "fantomprojicering" i stereosystem..... det blir helt enkelt ruggigt fel.
Vad är det för fel med "riktning"? Eller är det någon som tror på att fantomprojektion också står för avstånd?
Det är fysikaliskt/matemaiskt en vektor men storleken på vektorn har ingenting att göra med det upplevda avståndet.
jansch skrev:Medan jag ändå håller på.......
Om ett inspelat ljud är panorerat till t.ex extremt vänster kanal (inget ljud i höger kanal, åtminstone inget direktljud). Hur "rätt" blir det om återgivningen är "kompenserad för stererosystemfel"....
Det verkar som om alla diskussioner utgår från monoinspelning med stereoåtergivning.......
jansch skrev:Medan jag ändå håller på.......
Om ett inspelat ljud är panorerat till t.ex extremt vänster kanal (inget ljud i höger kanal, åtminstone inget direktljud). Hur "rätt" blir det om återgivningen är "kompenserad för stererosystemfel"....
Det verkar som om alla diskussioner utgår från monoinspelning med stereoåtergivning.......
matssvensson skrev:jansch skrev:Medan jag ändå håller på.......
Jag tänker att det centrala i ett framträdande/inspelning oftast också är centralt placerat, som sångare eller solist. Då blir det maximalt knas om det centrala ska återges som fantomprojicerade ljudkällor från två hötalare placerade maximalt långt från det de ska försöka återskapa. Därav alla konstnärliga försök att kompensera för detta stereosystemfel.
Omvänt blir det naturligtvis som du resonerar, att ett kompenserat system återger ett panorerat ljud mer fel än ett icke kompenserat system. Men ofta är väl panorerade ljud mindre betydelsefulla än de som centreras i mixen (enligt min första tanke), så de kanske enklare kan leva med en mindre realistisk återgivning. Brementänket med en dominerande center öppnar nya tankar för hur man kan återskapa en ljudinspelning, så tänker i alla fall jag.
mvh, mats
jansch skrev:Jag blir förvirrad av begreppet "lokalisering", framförallt om huvudämnet är citat: "stereosystems kompensation".
Det blir ännu mer förvirrande när man diskuterar "fantomprojicering" i stereosystem..... det blir helt enkelt ruggigt fel.
Vad är det för fel med "riktning"? Eller är det någon som tror på att fantomprojektion också står för avstånd?
Det är fysikaliskt/matemaiskt en vektor men storleken på vektorn har ingenting att göra med det upplevda avståndet.
petersteindl skrev:Nu trampar du in på ett område som jag tror de flesta inte är riktigt hemma i. Det blir lätt många parametrar.
Hur återges djup? Är det skillnad på djup d v s avstånd till ljudkällor om man pratar om Localization kontra Lateralization? Lateralization är det där andra begreppet som är närbesläktat men ändå inte.
Alla som läser, lägg detta med lateralisering på minnet!!!!! Ni kommer bli lite förvånade vilken impact det får då ni verkligen ser skillnaden mellan localization och lateralization.
Nu skall vi titta på Blauert och precedence och summing localization och lateralization. Kolla noga!
Här ser man klart och tydligt att summing localization sker inom den första millisekunden. Det är som sig bör. Därefter kommer precedenceområdet. Det handlar alltså om summing localization inom en millisekund.
SUMMING LOCALIZATION är en process som hjärnan och centrala nervsystemet gör inom 1 millisekund, men i testet sker det även en transform från 2 rumsdimensioner till 1 rumsdimension längs en linje Y med visst konstant avstånd från lyssnarens mittpunkt till linjen mellan högtalarna.
Konsekvensen blir ovillkorligen att resultaten inte går att direkt applicera in real life med reella ljudkällor i konserthus och inte heller med högtalare i bostadsrum!!!! Det är bara att gilla läget. Alla seriösa som forskar inom området vet om detta och man vill försöka få än mer verklighetsförankrade undersökningar som kan göras enligt strikt vetenskapliga metoder d v s med uprepningsbarhet. Günter Theile har ofta gått i spetsen och klagat för att påskynda processer i någon form av kontrollerade miljöer med högtalare som mer liknar hur det är irl.
[ Bild ]
Så, om man vill åstadkomma en lyssningssituation där man sitter närmare orkestern med bibehållen geometrisk linjäritet så går inte det med 2 högtalare, däremot går det om center införs och Bremens 3D-algoritm.
Mvh
Peter
goat76 skrev:matssvensson skrev:jansch skrev:Medan jag ändå håller på.......
Jag tänker att det centrala i ett framträdande/inspelning oftast också är centralt placerat, som sångare eller solist. Då blir det maximalt knas om det centrala ska återges som fantomprojicerade ljudkällor från två hötalare placerade maximalt långt från det de ska försöka återskapa. Därav alla konstnärliga försök att kompensera för detta stereosystemfel.
Omvänt blir det naturligtvis som du resonerar, att ett kompenserat system återger ett panorerat ljud mer fel än ett icke kompenserat system. Men ofta är väl panorerade ljud mindre betydelsefulla än de som centreras i mixen (enligt min första tanke), så de kanske enklare kan leva med en mindre realistisk återgivning. Brementänket med en dominerande center öppnar nya tankar för hur man kan återskapa en ljudinspelning, så tänker i alla fall jag.
mvh, mats
Det där med vad som har mest betydelse är i allra högsta grad beroende på vilken typ av musik man talar om.
Den rockmusik jag främst lyssnar på är väldigt gitarr-fokuserad, om det är två gitarrer så panoreras de allt som oftast långt ut på vardera sida i ljudfältet för maximal separation från varandra och gärna även en bit ifrån basgitarren som ofta ligger mer centralt för att få ett eget utrymme i mixen.
När det är en ensam gitarr så spelas den ofta in med flera mikrofoner som inte sällan panoreras brett med en liten fördröjning i ena kanalen för att medvetet skapa rum i mitten för trummor, sång och bas. Mixar med diverse liknande stereotrix är p.g.a av fördröjningen (fasförskjutningar) inte längre fullt 100% mono-kompatibla.
Dessa fasförskjutningar är inte ett speciellt stort problem då de enskilda ljuden spelas upp från varsin högtalare, det blir mest bara en stereo-effekt.
Men om båda kanalerna ska spelas upp från en centerhögtalare så blir nog fasförskjutningarna lite mer påtagliga, så vad sker då när de ljud som kommer från den "supportande" centern inte längre är fullt identiskt med de ljud den ska hjälpa vänster och höger högtalare att spela upp?
Kanske är det ett icke-problem?
Det är komplicerat det här.
Harryup skrev:goat76 skrev:matssvensson skrev:Jag tänker att det centrala i ett framträdande/inspelning oftast också är centralt placerat, som sångare eller solist. Då blir det maximalt knas om det centrala ska återges som fantomprojicerade ljudkällor från två hötalare placerade maximalt långt från det de ska försöka återskapa. Därav alla konstnärliga försök att kompensera för detta stereosystemfel.
mvh, mats
Det där med vad som har mest betydelse är i allra högsta grad beroende på vilken typ av musik man talar om.
Den rockmusik jag främst lyssnar på är väldigt gitarr-fokuserad, om det är två gitarrer så panoreras de allt som oftast långt ut på vardera sida i ljudfältet för maximal separation från varandra och gärna även en bit ifrån basgitarren som ofta ligger mer centralt för att få ett eget utrymme i mixen.
När det är en ensam gitarr så spelas den ofta in med flera mikrofoner som inte sällan panoreras brett med en liten fördröjning i ena kanalen för att medvetet skapa rum i mitten för trummor, sång och bas. Mixar med diverse liknande stereotrix är p.g.a av fördröjningen (fasförskjutningar) inte längre fullt 100% mono-kompatibla.
Dessa fasförskjutningar är inte ett speciellt stort problem då de enskilda ljuden spelas upp från varsin högtalare, det blir mest bara en stereo-effekt.
Men om båda kanalerna ska spelas upp från en centerhögtalare så blir nog fasförskjutningarna lite mer påtagliga, så vad sker då när de ljud som kommer från den "supportande" centern inte längre är fullt identiskt med de ljud den ska hjälpa vänster och höger högtalare att spela upp?
Möjligen ett av orsakerna varför jag aldrig föredragit mono-subbar till stereoljud. Man kan ju tänka sig att det är lättare att rumsakustiskt sprida ut ”samma ljud” överallt men då har man redan förlorat informationsförhållandet i musiken. Digitala filter och stereobild är det jag föredrar.
/Harry Up
JM skrev:petersteindl skrev:Nu trampar du in på ett område som jag tror de flesta inte är riktigt hemma i. Det blir lätt många parametrar.
Hur återges djup? Är det skillnad på djup d v s avstånd till ljudkällor om man pratar om Localization kontra Lateralization? Lateralization är det där andra begreppet som är närbesläktat men ändå inte.
Alla som läser, lägg detta med lateralisering på minnet!!!!! Ni kommer bli lite förvånade vilken impact det får då ni verkligen ser skillnaden mellan localization och lateralization.
Nu skall vi titta på Blauert och precedence och summing localization och lateralization. Kolla noga!
Här ser man klart och tydligt att summing localization sker inom den första millisekunden. Det är som sig bör. Därefter kommer precedenceområdet. Det handlar alltså om summing localization inom en millisekund.
SUMMING LOCALIZATION är en process som hjärnan och centrala nervsystemet gör inom 1 millisekund, men i testet sker det även en transform från 2 rumsdimensioner till 1 rumsdimension längs en linje Y med visst konstant avstånd från lyssnarens mittpunkt till linjen mellan högtalarna.
Konsekvensen blir ovillkorligen att resultaten inte går att direkt applicera in real life med reella ljudkällor i konserthus och inte heller med högtalare i bostadsrum!!!! Det är bara att gilla läget. Alla seriösa som forskar inom området vet om detta och man vill försöka få än mer verklighetsförankrade undersökningar som kan göras enligt strikt vetenskapliga metoder d v s med uprepningsbarhet. Günter Theile har ofta gått i spetsen och klagat för att påskynda processer i någon form av kontrollerade miljöer med högtalare som mer liknar hur det är irl.
[ Bild ]
Så, om man vill åstadkomma en lyssningssituation där man sitter närmare orkestern med bibehållen geometrisk linjäritet så går inte det med 2 högtalare, däremot går det om center införs och Bremens 3D-algoritm.
Mvh
Peter
Peter du är fortfarande kvar i sk psykoakusikträsket med "skämmande" förklaringar på psykologiska och neurofysiologiska fenomen.
I min värld verkar prefixet "psyko-" vekar mer komma från Alfred hitchkock än psykologi.
Blauerts bok ursprungligen från 1972 är klart tekniskt/matematiskt orienterad och beskriver ljudets akustik med felaktig koppling till hur vi faktiskt hör. Rekomenderas ej!
I artikeln 2005 av Blauert (vilken du ofta refererar till) har han uppmärksammat att vissa fundamentala neuropsykologiska och neurofysiologiska fynd men tyvärr sökt att förklara fynden mha tekniska/matematiska förklaringsmodeller.
Lateralisering: Lateralt - mediant är vanliga referensbegrepp inom medicinen och psykologin där referensen är godtyckligt angiven (i horisontalplanet (axialplanet ( tvärs längsriktningen) - medicinskt) ). Höger och vänster högtalare är lateralt belägna relativt en upplevd fantommitthögtlare. Fantommitthögtalaren är mediant belägen relativt höger och vänster högtalare.
"Summing lokalisation" registreras automatiskt av hjärnstammen (obs ingen initial medveten kognitiv process) inom mikrosekunder och är grunden vilken stereo- och flerkanalsupplevelsens lokalisation bygger på.
"Summing lokalisering" har ffa 2 viktiga variabler vilka ger lokalisationen i horisontalplanet.
Tidsskillnad mellan höger och vänster högtalare inom mikrosekunder. Vanligast är att variera ljudstyrkan i höger respektive vänster högtalare för att erhålla lokalisationen mellan högtalarna vid stereoupplevelse. Att variera tiden hos ljudet i högtalarna är svårare och leder ofta till att bara ena högtalaren hörs och triggar lätt precedensupplevelsen i stället för stereoupplevelsen.
Lokaliseringen av ljud sker med ca 2 graders azmutprecision. Dvs i stort sätt lika som bra som elefanten. Dvs avståndet mellan öronen är inte som Blauert påstår avgörande. Lokaliseringen är automatisk och reflexmässig utan initial identifikation av ljudkällan. Kraftiga plötsliga ljud startar motoriska autonoma reflexer via lillhjärnan med blinkning, undandragande mm.
Upplevelsen av djup i ljudet förklaras enklast utan vektorer. Det går att förklara djupupplevelsen med vektorer "on axis" på ett enklare och mer korrekt sätt än Peters med mina variabler nedom. Någon som orkar visa?
I upplevelsevärlden utomhus, dvs hur vi hör, uppfattas ett ljud vara allt mer långt borta när ljudstyrkan minskar. Likaså om de höga frekvenserna försvinner allt mer med ökat avstånd.
I ett reflekterande rum upplevs ett ljud komma allt närmare om direktljudet blir allt mer dominerande över reflexljudet och vise versa.
JM
Wiki skrev:Psychophysics quantitatively investigates the relationship between physical stimuli and the sensations and perceptions they produce. Psychophysics has been described as "the scientific study of the relation between stimulus and sensation" or, more completely, as "the analysis of perceptual processes by studying the effect on a subject's experience or behaviour of systematically varying the properties of a stimulus along one or more physical dimensions".
Psychophysics also refers to a general class of methods that can be applied to study a perceptual system. Modern applications rely heavily on threshold measurement, ideal observer analysis, and signal detection theory.
Wiki skrev:Psychophysical experiments have traditionally used three methods for testing subjects' perception in stimulus detection and difference detection experiments: the method of limits, the method of constant stimuli and the method of adjustment.
Method of limits
In the ascending method of limits, some property of the stimulus starts out at a level so low that the stimulus could not be detected, then this level is gradually increased until the participant reports that they are aware of it. For example, if the experiment is testing the minimum amplitude of sound that can be detected, the sound begins too quietly to be perceived, and is made gradually louder. In the descending method of limits, this is reversed. In each case, the threshold is considered to be the level of the stimulus property at which the stimuli are just detected.
In experiments, the ascending and descending methods are used alternately, and the thresholds are averaged. A possible disadvantage of these methods is that the subject may become accustomed to reporting that they perceive a stimulus and may continue reporting the same way even beyond the threshold (the error of habituation). Conversely, the subject may also anticipate that the stimulus is about to become detectable or undetectable and may make a premature judgment (the error of anticipation).
To avoid these potential pitfalls, Georg von Békésy introduced the staircase procedure in 1960 in his study of auditory perception. In this method, the sound starts out audible and gets quieter after each of the subject's responses, until the subject does not report hearing it. At that point, the sound is made louder at each step, until the subject reports hearing it, at which point it is made quieter in steps again. This way the experimenter can "zero in" on the threshold.
Method of constant stimuli
Instead of being presented in ascending or descending order, in the method of constant stimuli the levels of a certain property of the stimulus are not related from one trial to the next but presented randomly. This prevents the subject from being able to predict the level of the next stimulus, and therefore reduces errors of habituation and expectation. For 'absolute thresholds' again the subject reports whether he or she can detect the stimulus. For 'difference thresholds' there has to be a constant comparison stimulus with each of the varied levels. Friedrich Hegelmaier described the method of constant stimuli in an 1852 paper. This method allows for full sampling of the psychometric function, but can result in a lot of trials when several conditions are interleaved.
Method of adjustment
The method of adjustment asks the subject to control the level of the stimulus, instructs them to alter it until it is just barely detectable against the background noise, or is the same as the level of another stimulus. This is repeated many times. This is also called the method of average error. In this method the observer himself controls the magnitude of the variable stimulus beginning with a variable that is distinctly greater or lesser than a standard one and he varies it until he is satisfied by the subjectivity of two. The difference between the variable stimuli and the standard one is recorded after each adjustment and the error is tabulated for a considerable series. At the end mean is calculated giving the average error which can be taken as the measure of sensitivity.
Adaptive psychophysical methods
The classic methods of experimentation are often argued to be inefficient. This is because, in advance of testing, the psychometric threshold is usually unknown and much data is collected at points on the psychometric function that provide little information about the parameter of interest, usually the threshold. Adaptive staircase procedures (or the classical method of adjustment) can be used such that the points sampled are clustered around the psychometric threshold. However, the cost of this efficiency is that there is less information regarding the psychometric function's shape. Adaptive methods can be optimized for estimating the threshold only, or threshold and slope. Adaptive methods are classified into staircase procedures (see below) and Bayesian or maximum-likelihood methods. Staircase methods rely on the previous response only and are easier to implement. Bayesian methods take the whole set of previous stimulus-response pairs into account and are believed to be more robust against lapses in attention.
Staircase procedures
Main article: Up-and-Down Designs
Diagram showing a specific staircase procedure: Transformed Up/Down Method (1 up/ 2 down rule). Until the first reversal (which is neglected) the simple up/down rule and a larger step size is used.
Staircases usually begin with a high intensity stimulus, which is easy to detect. The intensity is then reduced until the observer makes a mistake, at which point the staircase 'reverses' and intensity is increased until the observer responds correctly, triggering another reversal. The values for the last of these 'reversals' are then averaged. There are many different types of staircase procedures, using different decision and termination rules. Step-size, up/down rules and the spread of the underlying psychometric function dictate where on the psychometric function they converge. Threshold values obtained from staircases can fluctuate wildly, so care must be taken in their design. Many different staircase algorithms have been modeled and some practical recommendations suggested by Garcia-Perez.[26]
One of the more common staircase designs (with fixed-step sizes) is the 1-up-N-down staircase. If the participant makes the correct response N times in a row, the stimulus intensity is reduced by one step size. If the participant makes an incorrect response the stimulus intensity is increased by the one size. A threshold is estimated from the mean midpoint of all runs. This estimate approaches, asymptotically, the correct threshold.
Bayesian and maximum-likelihood procedures
Bayesian and maximum-likelihood adaptive procedures behave, from the observer's perspective, similar to the staircase procedures. The choice of the next intensity level works differently, however: After each observer response, from the set of this and all previous stimulus/response pairs the likelihood is calculated of where the threshold lies. The point of maximum likelihood is then chosen as the best estimate for the threshold, and the next stimulus is presented at that level (since a decision at that level will add the most information). In a Bayesian procedure, a prior likelihood is further included in the calculation. Compared to staircase procedures, Bayesian and ML procedures are more time-consuming to implement but are considered to be more robust. Well-known procedures of this kind are Quest, ML-PEST, and Kontsevich & Tyler's method.
Magnitude estimation
In the prototypical case, people are asked to assign numbers in proportion to the magnitude of the stimulus. This psychometric function of the geometric means of their numbers is often a power law with stable, replicable exponent. Although contexts can change the law & exponent, that change too is stable and replicable. Instead of numbers, other sensory or cognitive dimensions can be used to match a stimulus and the method then becomes "magnitude production" or "cross-modality matching". The exponents of those dimensions found in numerical magnitude estimation predict the exponents found in magnitude production. Magnitude estimation generally finds lower exponents for the psychophysical function than multiple-category responses, because of the restricted range of the categorical anchors, such as those used by Likert as items in attitude scales.
JM skrev:Peter uppskattar om skriver om några bedömningar av min person. Därefter får du ett sakligt svar.
Därefter skall du ett svar.
JM
Kronkan skrev:JM skrev:Peter uppskattar om skriver om några bedömningar av min person. Därefter får du ett sakligt svar.
Därefter skall du ett svar.
JM
Jag förstår inte. Jag beskriver rakt upp och ner vad jag anser mig se. Jag har inte skrivit om dig som person, yrke utan om hur du skriver.
goat76 skrev:Harryup skrev:goat76 skrev:
Möjligen ett av orsakerna varför jag aldrig föredragit mono-subbar till stereoljud. Man kan ju tänka sig att det är lättare att rumsakustiskt sprida ut ”samma ljud” överallt men då har man redan förlorat informationsförhållandet i musiken. Digitala filter och stereobild är det jag föredrar.
/Harry Up
Jag tror dock att det är ganska ovanligt att ljud med så låga frekvenser som 80 Hz och nedåt panoreras långt ut mot sidorna i stereobilden, kanske någon enstaka puka eller så.
Själv kör jag med en ensam REL sub som tar emot en högnivåsignal av både vänster och höger kanal från samma bindningsposter som fronthögtalarna, vilket gör att signalen den får är helt identisk med det frontarna får.
Det är inte en sub som på något vis ska avlasta frontarna utan endast ta vid där de inte kommer lägre, det gör att subben endast spelar så låga frekvenser där det knappast finns någon information som kan skapa utsläckningar p.g.a fasförskjutningar.
Kanske skulle det bli ännu bättre med en separat likadan sub placerad i det andra hörnet och att dessa fick spela sin respektive kanal, men som sagt, det mesta som spelas så lågt där dessa subbar opererar återfinns oftast ganska centralt i ljudbilden vilket gör att de två subbarna för det mesta skulle spela samma sak.
Den ensamma RELen jag har sprider dock ljudet i rummet såpass bra att jag inte brytt mig om att skaffa en till, och jag upplever inte heller några problem med att den står på ett lite längre avstånd från lyssningsplatsen än frontarna, vilket nog är ett större problem med avlastande subbar som spelar i högre frekvenser.
Harryup skrev:goat76 skrev:Harryup skrev:
/Harry Up
Jag tror dock att det är ganska ovanligt att ljud med så låga frekvenser som 80 Hz och nedåt panoreras långt ut mot sidorna i stereobilden, kanske någon enstaka puka eller så.
Själv kör jag med en ensam REL sub som tar emot en högnivåsignal av både vänster och höger kanal från samma bindningsposter som fronthögtalarna, vilket gör att signalen den får är helt identisk med det frontarna får.
Det är inte en sub som på något vis ska avlasta frontarna utan endast ta vid där de inte kommer lägre, det gör att subben endast spelar så låga frekvenser där det knappast finns någon information som kan skapa utsläckningar p.g.a fasförskjutningar.
Kanske skulle det bli ännu bättre med en separat likadan sub placerad i det andra hörnet och att dessa fick spela sin respektive kanal, men som sagt, det mesta som spelas så lågt där dessa subbar opererar återfinns oftast ganska centralt i ljudbilden vilket gör att de två subbarna för det mesta skulle spela samma sak.
Den ensamma RELen jag har sprider dock ljudet i rummet såpass bra att jag inte brytt mig om att skaffa en till, och jag upplever inte heller några problem med att den står på ett lite längre avstånd från lyssningsplatsen än frontarna, vilket nog är ett större problem med avlastande subbar som spelar i högre frekvenser.
Så tyckte jag också med bara en sub. Efter att fått tag i sub 2 så märkte jag att basen blev jämnare mellan oliks platser och att ljudbilden växte raktbakåt ifrån båda framhögtalarna. Innan blev det som en strut bakåt ifrån den där basen stod. Hördes endast med nummer 2 på plats men hade man hört det en gång så gick det ju att höra direkt.
Personligen så ser jag tänkbara problem med summation under t.ex. 100 Hz och ingen summation av övertonerna däröver. Och summation av motfasiga signaler men inte motfasiga övertoner. Och summation i subb men inte av grundtoner i sidohögtalarna i det området där alla högtalarna spelar hörbara nivåer samtidigt.
Harryup skrev:Motsatt hörn? Är det typ bägge hörnen fram?
Jag placerade mina subbar under de bägge framhögtalarna för att få elementen nära varandra.
Mina delas uppåt vid 100Hz med digitala filter.
petersteindl skrev:
The Fletcher–Munson curves are one of many sets of equal-loudness contours for the human ear, determined experimentally by Harvey Fletcher and Wilden A. Munson, and reported in a 1933 paper entitled "Loudness, its definition, measurement and calculation" in the Journal of the Acoustical Society of America. Their studies have been superseded and incorporated into newer standards. The definitive curves are those defined in the international standard ISO 226:2003, which are based on a review of modern determinations made in various countries.
Även detta inlägg har jag försökt att hålla på en konstruktiv nivå med förklaringar och hänvisningar på ämnets fundamenta.
Mvh
Peter
goat76 skrev:Harryup skrev:Motsatt hörn? Är det typ bägge hörnen fram?
Jag placerade mina subbar under de bägge framhögtalarna för att få elementen nära varandra.
Jo, jag menar bägge hörnen fram.
Om jag hade subbar som delades såpass högt så hade jag gjort som dig och placerat dem så nära frontarna som möjligt då det vid 100 Hz är lättare att höra var den står.
Mina frontar går ganska djupt med förstärkningen från rummet så crossover för subben ligger någonstans runt 35-40 Hz, så jag kan inte riktningsbestämma ljudet alls. Men som du tidigare sa så kanske jag först märker av en jämnare spridning då jag lägger till en till sub, jag vill dock inte ha mer bas än vad jag redan har.
Kronkan skrev:Alltså man behöver för att i grunden förstå hörandet förstå både att vi förnimmer världen rent fysiskt och också förstå att det senare sker en avancerad kognitiv process. Samt som Peter påvisar att det finns genuina svårigheter i att återge inspelade saker på ett helt korrekt sätt.
Jag har idag inga egna svårigheter att leva operfekt. Men man kan som strävansmål ha en hygglig uthärdlig återgivning.
Tangband skrev:goat76 skrev:Harryup skrev:Motsatt hörn? Är det typ bägge hörnen fram?
Om jag hade subbar som delades såpass högt så hade jag gjort som dig och placerat dem så nära frontarna som möjligt då det vid 100 Hz är lättare att höra var den står.
Mina frontar går ganska djupt med förstärkningen från rummet så crossover för subben ligger någonstans runt 35-40 Hz, så jag kan inte riktningsbestämma ljudet alls. Men som du tidigare sa så kanske jag först märker av en jämnare spridning då jag lägger till en till sub, jag vill dock inte ha mer bas än vad jag redan har.
Goat76- har du testat att plugga dina Majik 140 , eller är det så du kör just nu ? Jag är rätt säker att ljudet skulle bli ännu bättre integrerat om du pluggar topparna så de blir slutna. Rels subbar är främst gjorda för ofiltrerade slutna toppar ( eftersom de kör med 12/dB okt filter ). Men självklart bör man testa och välja det som låter bäst.
Minst problem med integreringen får man nog, precis som Harryup skriver, om man sätter subbasarna direkt under topparna.* Alltså vid den ljudmässigt optimala placeringen av topparna. Det är därför klimax 350 låter bättre än akudorik med separata subbasar, för att ta ett exempel på Linn-språk
* man går då miste om cancelleringseffekterna av rumsproblem som tex 4 subbasar utplacerade i rummet skulle ge.
Kronkan skrev: För mig är det med stor svårighet jag läser och söker förstå. Viss förförståelse har jag dock.
goat76 skrev:Tangband skrev:goat76 skrev:
Goat76- har du testat att plugga dina Majik 140 , eller är det så du kör just nu ? Jag är rätt säker att ljudet skulle bli ännu bättre integrerat om du pluggar topparna så de blir slutna. Rels subbar är främst gjorda för ofiltrerade slutna toppar ( eftersom de kör med 12/dB okt filter ). Men självklart bör man testa och välja det som låter bäst.
Minst problem med integreringen får man nog, precis som Harryup skriver, om man sätter subbasarna direkt under topparna.* Alltså vid den ljudmässigt optimala placeringen av topparna. Det är därför klimax 350 låter bättre än akudorik med separata subbasar, för att ta ett exempel på Linn-språk
* man går då miste om cancelleringseffekterna av rumsproblem som tex 4 subbasar utplacerade i rummet skulle ge.
RELs Subwoofers är inte gjorda för slutna toppar, de är gjorda för alla typer av högtalare. De tycker väl bara att det låter bättre så som de gjort, och att det vid så låga nivåer, där deras subbar tar vid, inte är så kritiskt avgörande vilken branthet filtret använder. Att ha korrekt branthet är mer avgörande för ett delat system. RELs subbar är inte gjorda för ett sånt system.
Tangband skrev:goat76 skrev:Tangband skrev:
RELs Subwoofers är inte gjorda för slutna toppar, de är gjorda för alla typer av högtalare. De tycker väl bara att det låter bättre så som de gjort, och att det vid så låga nivåer, där deras subbar tar vid, inte är så kritiskt avgörande vilken branthet filtret använder. Att ha korrekt branthet är mer avgörande för ett delat system. RELs subbar är inte gjorda för ett sånt system.
Fast ditt system är ju redan ett delat system ? Akustiskt sett. Ett system som akustiskt delar av omkring 24 dB/okt nedanför basreflexrörets resonansfrekvens i dina majik140. Kör du istället med sluten låda och pluggar dina toppar blir avrullningen i dina Majik 140 omkring 12 dB istället, vid en något högre frekvens.
Bara ett tipsvälj det som låter bäst.
Att Rel skulle passa till alla olika sorters högtalare på ett perfekt sätt utan att erbjuda olika branthet på delningen ser jag mer som reklam
goat76 skrev:Kronkan skrev:Alltså man behöver för att i grunden förstå hörandet förstå både att vi förnimmer världen rent fysiskt och också förstå att det senare sker en avancerad kognitiv process. Samt som Peter påvisar att det finns genuina svårigheter i att återge inspelade saker på ett helt korrekt sätt.
Jag har idag inga egna svårigheter att leva operfekt. Men man kan som strävansmål ha en hygglig uthärdlig återgivning.
I grunden är det väldigt enkelt att återge inspelade saker på ett helt korrekt sätt. Vid återgivning av en stereoproduktion så är det korrekta sättet två högtalare i stereouppställning, vid återgivning av en 5.1-produktion är det korrekta sättet 2 fronthögtalare, en center, två surroundhögtalare och Subwoofer(s).
Sen kan man tycka att stereoåtergivningen i sig har stora brister och försöka lösa dessa likt det sätt Peter försöker göra med sin center-lösning, men eftersom materialet är framtaget för 2 högtalare i stereouppställning så kommer resultatet variera mellan olika programmaterial, vissa produktioner kommer subjektivt låta bättre medans andra kommer låta subjektivt sämre.
Återgivning i stereo är operfekt för vår hörsel men fortfarande det enda korrekta sättet att återge programmaterial framtaget för just stereoåtergivning.
Wiki skrev:A hypothesis is a proposed explanation for a phenomenon. For a hypothesis to be a scientific hypothesis, the scientific method requires that one can test it. Scientists generally base scientific hypotheses on previous observations that cannot satisfactorily be explained with the available scientific theories. Even though the words "hypothesis" and "theory" are often used synonymously, a scientific hypothesis is not the same as a scientific theory. A working hypothesis is a provisionally accepted hypothesis proposed for further research, in a process beginning with an educated guess or thought.
JM skrev:Kronkan skrev: För mig är det med stor svårighet jag läser och söker förstå. Viss förförståelse har jag dock.
Peter har en teknisk bakgrund och är en ambitiös amatör i den psykologiska dimensionen. Jag förstår inte heller alltid. Peter har nog inte heller förstått allt han försöker förmedla inom mitt område. Men med en positiv dialog utan påståenden typ rätt eller fel kommer vi sannolikt nå en större förståelse inom detta spännande område.
JM
JM skrev:Kronkan skrev: För mig är det med stor svårighet jag läser och söker förstå. Viss förförståelse har jag dock.
Peter har en teknisk bakgrund och är en ambitiös amatör i den psykologiska dimensionen. Jag förstår inte heller alltid. Peter har nog inte heller förstått allt han försöker förmedla inom mitt område. Men med en positiv dialog utan påståenden typ rätt eller fel kommer vi sannolikt nå en större förståelse inom detta spännande område.
JM
JM skrev:petersteindl skrev:
The Fletcher–Munson curves are one of many sets of equal-loudness contours for the human ear, determined experimentally by Harvey Fletcher and Wilden A. Munson, and reported in a 1933 paper entitled "Loudness, its definition, measurement and calculation" in the Journal of the Acoustical Society of America. Their studies have been superseded and incorporated into newer standards. The definitive curves are those defined in the international standard ISO 226:2003, which are based on a review of modern determinations made in various countries.
Även detta inlägg har jag försökt att hålla på en konstruktiv nivå med förklaringar och hänvisningar på ämnets fundamenta.
Mvh
Peter
. . .
Peter här har du Fletcher och Munsons original artikel från 1933 du refererat till.
Loudness, Its Definition, Measurement and Calculation
https://pdfs.semanticscholar.org/c05b/b ... 7c957c.pdf
I första meningen beskriver ingenjörerna på Bell tydligt att "loudness" är psykologisk variabel. Trots detta finns ingen korrekt beskrivning av den psykologiska delen av försöket. Tex korrekt beskrivning av försökspersonerna map hörselstatus, ålder, kön, antal mm saknas. Hörlurar används av okänd typ. Idag vet vi att samma hörlur kan ge upp till 20 dB skillnader i upplevd "loudness" mellan individer.
Deras försöksupplägg har med åren förfinas och upprepas enligt psykologiska kriterier ett flertal gånger. Isophon kurvorna har korrigeras ett flertal gånger för att slutligen uppfylla den psykologiska dimensionens kriterier och därefter antagit som ISO standard.
I dag hade Fletcher och Munsons artikel från 1933 refuserats och skickats tillbaka av alla större etablerade vetenskapliga tidskrifter inom medicin och psykologi pga allvarliga felaktigheter i den psykologiska delen av försöket.
Fletcher och Munson var inga dumskallar. Hur kunde det bli så här?
Sannolikt saknades kunskap om olika datatypers begränsningar.
Varför fortsätter denna okunskap än idag.
Tex LTS lyssningstest, bygger på psykologiska bedömningar, har liknande begränsningar pga okunskap. En forskningsrapport där LTS lyssningstest beskrivs skulle utan tvekan refuseras på den psykologiska delen i en etablerad vetenskaplig tidskrift inom medicin eller psykologi. Lyssningstestet mäter inte alltid det de utger sig att mäta.
Subjektiva bedömningars begränsningar är än i dag ett svart hål i de kursplaner för "psykoakustiska" kurser jag kollat. Förhoppningsvis finns undantag.
Jag har läst många studier där författarna kallar sig "psyko-akustiker". I stort sätt alla har en ingenjörsbakgrund. Psykologer och läkare lyser med sin frånvaro.
Ingenjörer/psykoakustiker refererar ofta studier som blind studier. Läkare och psykologer använder i stort sett aldrig begreppet blind studier utan dubbelblind eller trippelblind studier. Sannolikt uttryck för olika kompetens inom området subjektiva bedömningar.
Några ingenjörer vilka har visat viss kompetens inom subjektiv bedömning är Toole och Olive i USA samt hos Lookis forskargrupp i Finland. Sannolikt finns fler.
Lösningen är att ingenjörsutbildningen och forskarutbildningen inom teknisk fakultet måste inkludera ett psykologiskt vetenskapligt tankesätt där subjektiva bedömningar förekommer för att skapa respekt för andras kompetens, förstå begränsningar och styrkor inom egna kompetensområdet.
Kunskap om kompetensoptimering och respekt för varandras olika kompetens är ledstjärnan.
JM
Wiki skrev:Harvey Fletcher (September 11, 1884 – July 23, 1981) was an American physicist. Known as the "father of stereophonic sound," he is credited with the invention of the 2-A audiometer and an early electronic hearing aid. He was an investigator into the nature of speech and hearing, and made contributions in acoustics, electrical engineering, speech, medicine, music, atomic physics, sound pictures, and education.
Fletcher's contributions to of speech perception are among his best-known work. He showed that speech features are usually spread over a wide frequency range, and developed the articulation index to approximately quantify the quality of a speech channel.
He also developed the concepts of equal-loudness contours (commonly known as Fletcher–Munson curves), loudness scaling and summation, and the critical band. At Bell Labs, he oversaw research in electrical sound recording, including the first successful stereophonic recordings, the first live stereo sound transmission, and the production of the first vinyl recording. All of this was done with the help of the conductor of the Philadelphia Orchestra, Leopold Stokowski between 1931–32. Some of his other accomplishments include the production of the first functional hearing aid, the 2-A audiometer, and the artificial larynx.
Fletcher was elected an honorary fellow of the Acoustical Society of America in 1949, the second person to receive this honor after Thomas Edison, 20 years earlier.
He was president of the American Society for Hard of Hearing, an honorary member of the American Otological Society and an honorary member of the Audio Engineering Society. In 1924 he was awarded the Louis E. Levy Medal by the Franklin Institute for physical measurements of audition. He was president of the American Physical Society. He was the first president of Acoustical Society of America (1929–31). In 1937 he was elected vice-president of the American Association for the Advancement of Science. He was a member of the National Academy of Sciences. He was also a member of the National Hearing Division Committee of Medical Sciences.
matssvensson skrev:Jag ska läsa Blauert och hoppas kunna bygga på mina grundkunskaper med några insikter till. Jag är inte rädd för att läsa äldre böcker, framförallt i och med att det är grundläggande insikter jag är på jakt efter. Då brukar inte åldern utan innehållet spela större roll.
Toole har jag redan läst grundligt. Moore känner jag inte till. Vilken skulle det vara och vad tillför den för dimensioner?
mvh, mats
petersteindl skrev:JM skrev:Peter du glömde att svara på frågan.
JM
Jag hänvisade till Licklider och Brian C. J. Moore om du vill ha svar. Det var mitt svar. Pitch ligger på neuronnivå och ett utförligt och korrekt svar blir mycket långt.
Att tillskriva värdet på en tonhöjd på ett ljud är generellt sett som att specificera frekvensen från en ren ton som har samma subjektiva tonhöjd som ljudet ifråga. Detta kan inte förklaras med enbart BM basilarmembranet och tonotopisk organisation som tillhör det man kallar Place Theory. Man kan ta bort grundtonen från ett harmoniskt ljud och även de första övertonerna och fortfarande endast höra betydligt mer högfrekvent ljud än den rena tonen men fortfarande tycka att de har samma tonhöjd. Man kan även höra tonhöjd med brus som signal. Om man t.ex. klipper brus i intervall som är lika långa där ena delen är brus och andra delen är tystnad. Applicerar man brus- tystnad - brus - tystnad - brus - tystnad osv 100 ggr per sekund så upplevs en tonhöjd liknande 100 Hz ren ton. Man kan till och med filtrera bort 100 Hz från bruset och fortfarande uppleva tonhöjd på 100 HzDå har man tamejfan varken grundton eller distinkta harmoniska övertoner som input.
Men tonhöjd hörs ändå som kan relateras till en ren frekvens som inte ens existerar i ljudvågen i bruset. Detta fenomen kan förklaras med Temporal Theory. Den rena tonen ger upphov till tonhöjd enl place Theory medans det repetitiva ljudet ger upphov till tonhöjd enligt Temporal Theory och dessa båda konvergerar till samma tonhöjd.
Då blir frågan, hur kommer det sig? Det står i böckernaLäs och lär. Lickliders duplexteori som lägger ihop båda teorierna ger förklaring. Jag har inte sett den motbevisas trots att det var 65 år sedan duplexteorin skrevs.
petersteindl skrev:Tonhöjd = Det attribut hos en hörselupplevelse som bestämmer hur ljud kan rangordnas på en musikalisk skala. Tonhöjden relaterar till repetitionsgraden av vågformen hos ljudvågor.
Vid tonhöjdsvariationer uppnås en upplevelse av melodi.
Tag detta klippta brus och variera repetitionsfrekvensen där du hela tiden har filtrerat bort grundtonen relaterat till repetitionsfrekvensen men bibehåller resten av bruset och varierar repetetionsfrekvensen inom t.ex. 100 ggr/sekund till 250 ggr/sekund så uppstår melodi d v s varierande tonhöjd utan att tonerna ens finns med. Om detta funkar om man filtrerar bort både grundtonen + samtliga övertoner relaterat till repetitionsfrekvensen vet jag inte.Det får Svante prova.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Om man t.ex. klipper brus i intervall som är lika långa där ena delen är brus och andra delen är tystnad. Applicerar man brus- tystnad - brus - tystnad - brus - tystnad osv 100 ggr per sekund så upplevs en tonhöjd liknande 100 Hz ren ton. Man kan till och med filtrera bort 100 Hz från bruset och fortfarande uppleva tonhöjd på 100 HzDå har man tamejfan varken grundton eller distinkta harmoniska övertoner som input.
![]()
JM skrev:Det är svårt att subjektivt bedöma ljud på ett mer objektivt sätt.
Neuropsykologiska mätmetoder.
Det är tom extremt svårt, dyrt, tidskrävande, försökspersonskrävande mm.
Kausalsamband går inte att påvisa mellan subjektivt upplevda skillnader mha av psykologiska test. Endast sannolika skillnader går att påvisa utifrån given signifikansnivå.
Nästan inga psykologiskt påvisade ljudperceptionsskillnader håller vid närmare granskningar.
Neurofysiologiska mätmetoder.
Neurofysiologiska mätmetoder kan i vissa fall påvisa ljudskillnader i hjärnan mer objektivt. Här finns flera nya mättekniker med potential att ge mer kvantifierbara mätresultat.
Personligen genomförde jag en rad neurofysiologiska studier på 1980-90 talet där jag registrerade annihilationer i hjärnan. Kraftigt förenklat sprutade jag in ett radioaktivt ämne i patienter med bestrålade hjärntumörer för att avgöra om det fanns resttumör eller ej. Det radioaktiva ämnet föll sönder under avgivande av antimateria - positroner. Positronerna annihilerade med vanliga elektroner under avgivande av 2 motsatta gammastrålar. All massa i positronen och elektronen överfördes till gammastrålning.
Vanligen registrerade vi relativvärden med i sällsynta fall registrerades absolutvärden (komplicerat).
Nu kommer en uppsjö med nya neurofysiologiska mätmetoder med möjlighet att undgå vissa subjektiva psykologiska mätproblem och erhålla mer objektiva ljudbedömningar.
Hade jag mer tid och pengar ser jag stor möjligheter att skapa bättre/billigare mer objektiva/säkra neurofysiologiska mätmetoder än dagens osäkra psykologiska mätningar.
JM
JM skrev:Det är svårt att subjektivt bedöma ljud på ett mer objektivt sätt.
Neuropsykologiska mätmetoder.
Det är tom extremt svårt, dyrt, tidskrävande, försökspersonskrävande mm.
Kausalsamband går inte att påvisa mellan subjektivt upplevda skillnader mha av psykologiska test. Endast sannolika skillnader går att påvisa utifrån given signifikansnivå.
Nästan inga psykologiskt påvisade ljudperceptionsskillnader håller vid närmare granskningar.
Neurofysiologiska mätmetoder.
Neurofysiologiska mätmetoder kan i vissa fall påvisa skillnader i hjärnan mer objektivt. Här finns flera nya mättekniker med potential att ge mer kvantifierbara mätresultat.
Personligen genomförde jag en rad neurofysiologiska studier på 1980-90 talet där jag registrerade annihilationer i hjärnan. Kraftigt förenklat sprutade jag in ett radioaktivt ämne i patienter med bestrålade hjärntumörer för att avgöra om det fanns resttumör eller ej. Det radioaktiva ämnet föll sönder under avgivande av antimateria - positroner. Positronerna annihilerade med vanliga elektroner under avgivande av 2 motsatta gammastrålar. All massa i positronen och elektronen överfördes till gammastrålning.
Vanligen registrerade vi relativvärden med i sällsynta fall registrerades absolutvärden (komplicerat).
Nu kommer en uppsjö med nya neurofysiologiska mätmetoder med möjlighet att undgå vissa subjektiva mätproblem och erhålla mer objektiva ljudbedömningar.
Hade jag mer tid och pengar ser jag stor möjligheter att skapa bättre/billigare mer objektiva/säkra neurofysiologiska mätmetoder än dagens osäkra psykologiska mätningar.
JM
Kronkan skrev:JM
Du blandar ihop olika frågeställningar samt har delvis också helt fel.
Du blandar dels in det subjektiva på helt fel sätt. I princip har varje människa en unik perception genom att minnen och inre referenser finns. Du kan ju också ha ett ljudideal som avviker från andra. Det är inte heller säkert att en fullständig neutral och opåverkad återgivning uppskattas av alla som kan tycka att andra ljudideal låter mera välbehagligt och till och med mera realistiskt.
Detta har ju inget med att utvecklade däggdjur ät utrustade med en skalle och två öron. Jag tror mig kunna förstå varför elefanter kan kommunicera med infraljud men på ett mera komplicerat sätt vet jag inget om elefantens subjektiva upplevande. Alltså hur och vad hör den, vilka känslor och andra kognitiva processer skapas av ljud som vi knappt kan höra än mindre bestämma riktningen till.
Det här med att tro att man mäter vad som händer i hjärnan kan aldrig skapa en förståelse av människan som subjekt. Du kan möjligtvis förstå hur den kognitiva processen är.
Den yttre världen är mätbar och bildar grunden för perceptionen genom att det skapas sinnesförnimmelser. Jag kan veta hur lång en våglängd är o s v.
Kronkan skrev:JM
Du blandar ihop olika frågeställningar samt har delvis också helt fel.
Du blandar dels in det subjektiva på helt fel sätt. I princip har varje människa en unik perception genom att minnen och inre referenser finns. Du kan ju också ha ett ljudideal som avviker från andra. Det är inte heller säkert att en fullständig neutral och opåverkad återgivning uppskattas av alla som kan tycka att andra ljudideal låter mera välbehagligt och till och med mera realistiskt.
Detta har ju inget med att utvecklade däggdjur ät utrustade med en skalle och två öron. Jag tror mig kunna förstå varför elefanter kan kommunicera med infraljud men på ett mera komplicerat sätt vet jag inget om elefantens subjektiva upplevande. Alltså hur och vad hör den, vilka känslor och andra kognitiva processer skapas av ljud som vi knappt kan höra än mindre bestämma riktningen till.
Det här med att tro att man mäter vad som händer i hjärnan kan aldrig skapa en förståelse av människan som subjekt. Du kan möjligtvis förstå hur den kognitiva processen är.
Den yttre världen är mätbar och bildar grunden för perceptionen genom att det skapas sinnesförnimmelser. Jag kan veta hur lång en våglängd är o s v.
petersteindl skrev:Påstående 9: Återgivning i stereo är operfekt för vår hörsel Detta är om möjligt ett korrekt påstående men måste förtydligas och speciellt om det skall klassas som fakta och inte bara svammel. Som det nu står så är det en hypotes. Uppspelning i stereo med 2 högtalare är ej perfekt för vår hörsel om återgivning avses. Utvidgas det till att återges med uppspelning via 3 högtalare varav 1 är center och med Bremen 3D algoritm så blir uppspelningen närmare perfekt för vår hörsel än med 2 högtalare om återgivning önskas.
goat76 skrev:petersteindl skrev:Påstående 9: Återgivning i stereo är operfekt för vår hörsel Detta är om möjligt ett korrekt påstående men måste förtydligas och speciellt om det skall klassas som fakta och inte bara svammel. Som det nu står så är det en hypotes. Uppspelning i stereo med 2 högtalare är ej perfekt för vår hörsel om återgivning avses. Utvidgas det till att återges med uppspelning via 3 högtalare varav 1 är center och med Bremen 3D algoritm så blir uppspelningen närmare perfekt för vår hörsel än med 2 högtalare om återgivning önskas.
Peter, kan du svara på följande utan att rikta in dig mot mig som person eller komma med påståenden att jag skulle ha någon slags agenda mot dig och dina ägg?
Fungerar Bremen 3D algoritm lika bra för alla typer av musikproduktioner oavsett hur de är producerade, oavsett genre, oavsett hur allt panorerats i mixen eller vilka stereo-effekter som använts?
Orsaken till frågan är att jag endast sett dig tala om inspelningar du kallar puristiska. Orsaken till mitt intresse av svaret på frågan är att jag lyssnar på diverse musik som är producerade på diverse olika vis. Det finns ingen agenda.
shifts skrev:petersteindl: Din demo av Bremen 3D8 tillsammans med centerprototyp på Sheraton (tror jag det var?) är fortfarande den bästa 3D8-lyssningen jag bjudits på, det var verkligen en fantastisk upplevelse. De ytterligare fyra lyssningstillfällen jag varit på har också varit mycket trevliga, men inte riktigt nått upp till den fantastiska nivån.
Slutsats: Din center gör mycket gott tillsammans med den dedikerade elektroniken.
matssvensson skrev: . . .
För att komplicera tanken, vad kan man säga om fantomprojicering när man sitter/ligger off-axis och inte längre har näsan riktad vinkelrätt mot högtalarplanet? Jag kan ändå uppleva en form av stereobild/bredd/projicering hemma hos mig när jag ligger i soffan. Det borde ju förvirra alla hörselsystem bortom allt förnuft. Kan det vara en loungeeffekt av bredstrålande högtalare och/eller diffusfält?
Mitt starkaste ljudminne av naturlig rumslig projicering var ditt Sheraton rum på HEM-mässan, oavsett var jag satt i det rummet. Mäktigt. Ibland kan jag uppleva något i närheten här hemma också, när jag är på bra humör.
mvh, mats
petersteindl skrev:hifikg skrev:petersteindl skrev:Jag har ett sådant system sedan länge och det kan utvecklas mer och jag vill ha detta i den digitala domänen. Vi har en sådan DAC med dsp men den skall utvecklas mer för att bli med 12-16 kanaler och digitala delningsfilter. Då kan man även tidskorrigera, faskorrigera och rumskorrigera.
Jag har demat detta på Sheraton år 2011 och/eller 2012, om jag minns rätt, och alla i rummet hade samma ljudbild. Mig veterligen finns det ingen annan som har något liknande.
Jag hoppas systemet en gång kommer se dagens ljus och finnas tillgängligt på marknaden.
Med vänlig hälsning
Peter
Fast på Sheraton fick vi inte veta att det fanns en center, även om många skymtade den. På direkt fråga om den var ansluten svävade du på svaret, eller undvek frågan
Det var inte inkopplat hela tiden. Min intention var att undersöka om någon i publiken kunde höra att det kom ljud från en centerhögtalare. Dessutom var det så att centerhögtalare var tabu hos många. Inte ens i hemmabio var det rumsrent att använda centerhögtalare eftersom man ansåg att en center förstörde ljudet. De kopplade istället 4.1 då det var 5.1.
Då ville jag genom en blindtest ta reda på om någon hörde centerhögtalaren. Det var mellan 600-800 personer under mässdagarna som lyssnade och inte en enda kunde höra att det kom ljud från en centerhögtalare. Med min algoritm fås en helt sömlös integration från vänster till höger med center i mitten. Då skall man också veta att centerhögtalaren jag använde var en första prototyp som togs fram kring år 2009 och den är betydligt sämre än äggen, Bremen 3D8. Ändå ger 3 högtalare L+C+R magnituder bättre stereoåtergivning än att använda 2 högtalare L+R. I båda fallen är det vanliga 2-kanals stereoskivor som spelas d v s input till systemet är vanlig stereo. Output efter Bremen 3D är 3 kanaler, men kan även vara 5 kanaler som extraheras i ett matris-system. Systemet är helt transparent d v s inget läggs till eller dras ifrån oberoende hur insignalen ser ut. Först räknade Naq på detta och fann att det var så. Därefter har även lilltroll räknat och fann samma resultat, nämligen total transparens.
På mässan fick jag ett entydigt svar på min hypotes. För att få svar som är vetenskapligt användbart så var det tvunget att ske i form av blindtest och jag har även kravet att försökspersonerna inte ens skall veta att test pågår.
Vissa gick även fram till centerhögtalaren men hörde inte om den var inkopplad eller ej. Det var endast en enda person som lyckades höra att det kom ljud från centerhögtalaren och han var tvungen att böja sig ner och sätta huvudet 30 cm från diskanterna på centerhögtalaren för att lyckas höra att det kom ljud därifrån trots att centern spelar lika starkt som höger och vänster fronthögtalare. Det visar på en helt sömlös integration.
Jag har även spelat Bremen 3D systemet hos Peter Lyngdorf i Danmark och då var det med Steinway-Lyngdorf egna högtalare och då är det 3 likadana högtalare placerade på samma vägg. Det gav ett bättre resultat då centerhögtalaren är lika som övriga. Där lärde jag mig att stereoeffekten upprätthålls så länge lyssnaren befinner sig mellan höger högtalare och vänster högtalare. Eftersom jag har dessa högtalare på varsin sidovägg hemma och så även på Sheraton så består stereoeffekten helt från höger sidovägg till vänster sidovägg och centerhögtalaren är på främre vägg, d v s stereo bibehålls med sådan högtalarplacering i hela rummet.
Mvh
Peter
Adhoc skrev:I bilden med det rutade papperet i inlägget styles/solarwind/imageset/icon_post_target.gif så är det Bremen-äggen som högtalare på sidoväggarna med centern vid frontväggen plus den "magiska elektroniklådan". Om bilden visar idealet, faller konceptet med andra traditionella fyrkantiga lådhögtalare med annan spridning än äggen? 2-vägs sidohögtalare med bas + ensam wave guide med spridning t.ex. 90x40 grader för högre frekvenser, skulle dom kunna fungera OK tillsammans med den "magiska elektroniklådan"?
goat76 skrev:Jag är ganska tveksam ifall man som slutkonsument/lyssnare kan uppnå någon genomgående positiv effekt av att bara skruva upp ett visst frekvensområde med någon enstaka dB, och på så vis "lösa" stereosystem-felet. Det kommer ge olika effekt beroende på program-materialet, vad det består av och hur det i studion är utformat.
Om man exempelvis tar den absolut vanligaste placeringen av högtalare i studios, en liksidig triangel med öppningsvinkel på 30 grader, så har mixaren av musiken antingen eller antingen inte valt att med EQ forma de centralt fantomprojicera inslagen tills det låter så som han vill ha det. Kanske har han utan att nödvändigtvis veta att det är just orsakat av stereosystem-felet som han valde att med EQ korrigera ljudet omkring just det frekvansområdet, eller så behövdes det inte för att de musikaliska inslagen som panorerades till de centrala delarna i mixen redan hade så pass mycket energi just i det frekvensområdet, vilket säkert kan variera med 10-20 dB beroende på vilka musikaliska inslag som panorerats centralt för den specifika mixen.
Är den här kompensationen ett specifikt problem främst för inspelningar gjorda med få mikrofoner, där man under produktionen inte haft möjlighet att göra några specifika åtgärder för de ljudinslag som "råkar" befinna sig just centralt i ljudbilden?
Vi som "slutlyssnare" kan väl inte veta ifall den lilla korrigeringen på någon/några dB kommer ge den effekt vi är ute efter, då korrigeringen kommer ge olika resultat beroende på hur olika programmaterial har utformats.
Ifall en specifik produktion redan innehåller mycket energi i just det frekvensområdet så kan väl den där korrigeringen lika gärna ge en icke önskvärd förstärkning. Och som sagt så borde det variera med program-materialet.
OM det hade funnits en tydligare standard för hur högtalare både i studio och hemmamiljö alltid bör placeras när det kommer till öppningsvinkel, och OM detta var ett problem som folk i studiovärlden var mer varse om så hade denna kompensation kunna vara en fungerande standard, och studioprogrammen hade det kunnat finnas en automatisk kompenserade funktion för allt som panoreras i och omkring mitt-panorering med avtagande effekt mot sidorna.
Berätta gärna vad det är jag missat eller inte förstått?
Harryup skrev:Motsatt hörn? Är det typ bägge hörnen fram?
Martin skrev:Harryup skrev:Motsatt hörn? Är det typ bägge hörnen fram?
Jag håller med. Jag tror det beror på sättet högtalarna exciterar rumsmoderna och hur de pulsar energin ut i rummet i tidsdomänen. Har man en del av basregistret som exciterar rumsmoderna på ett sätt och en annan del med överlappande frekvensområde som skapar en annan excitation så går det att placera basmodulerna. Även om de bara spelar upp till 80 eller 100Hz. De skapar en annan ljudsignatur i rummet som inte hör ihop längre med huvudhögtalarna.
Därför har jag försökt placera basarna så nära midbasarna det går i mina 4-vägare.
Jag tvivlar på den gamla sanningen att man inte kan lokalisera ljud med låga frekvenser. Visst kan det blir luddigt och förvirrande men det är inga problem att höra om basmodulerna står mot väggen bakom eller framför.
Martin skrev:Harryup skrev:Motsatt hörn? Är det typ bägge hörnen fram?
Jag håller med. Jag tror det beror på sättet högtalarna exciterar rumsmoderna och hur de pulsar energin ut i rummet i tidsdomänen. Har man en del av basregistret som exciterar rumsmoderna på ett sätt och en annan del med överlappande frekvensområde som skapar en annan excitation så går det att placera basmodulerna. Även om de bara spelar upp till 80 eller 100Hz. De skapar en annan ljudsignatur i rummet som inte hör ihop längre med huvudhögtalarna.
Därför har jag försökt placera basarna så nära midbasarna det går i mina 4-vägare.
Jag tvivlar på den gamla sanningen att man inte kan lokalisera ljud med låga frekvenser. Visst kan det blir luddigt och förvirrande men det är inga problem att hör om basmodulerna står mot väggen bakom eller framför.
petersteindl skrev:Martin skrev:Harryup skrev:Motsatt hörn? Är det typ bägge hörnen fram?
Jag tvivlar på den gamla sanningen att man inte kan lokalisera ljud med låga frekvenser. Visst kan det blir luddigt och förvirrande men det är inga problem att höra om basmodulerna står mot väggen bakom eller framför.
Som jag ser det är det 2 helt skilda saker. Lokalisering är en sak. Att höra om basmodul står framför vägg eller mot vägg är enkelt eftersom frekvenskurvan ändras avsevärt mellan dessa placeringar.
Mvh
Peter
Tangband skrev:Jansch, jag kan hålla med i det du skriver men betänk ( och som du ju vet ) att musik består av alla frekvenser samtidigt. Ett instrument håller sig inte till basregistret utan spelar hela registret. Musik har således inga som helst likheter med sinustoner som ju saknar övertoner.
Alla frekvenser måste nå örat samtidigt då elbasen spelar en melodi vars frekvenser täcker 41 - 8000 Hz .
Det komplicerar väl saken etter värre eftersom ett rum har bukar och noder , om man placerar subbasar och toppar på olika ställen i rummet ?
Det borde kanske fungera bättre med delay för topparna vid placering av basmodulerna på en rad mot högtalarväggen, men detta har jag testat efter konstens alla regler och likt förbannat låter det sämre än om subbasarna står precis under topparna.*
—————
Angående distorsion i basområdet så är det väl även VÄLDIGT vanligt att ordinära baselement har flera % dist under 100 Hz vid normala ljudtryck ? Då spelar det kanske heller ingen roll eller mindre roll hur lågt man delar eller hur brant - högtalaren kommer ända att kunna lokaliseras pga disten och de dist-övertoner som basen skickar iväg ? Detta borde innebära stora problem angående lokalisering med fysiskt separerade system, men mindre problem om den stereokopplade subbasen står placerad under toppen.
—————
* bukar och noder : - om topparna placerats där de låter bäst i rummet en bit från högtalarväggen, och det råkar låta bäst där en buk råder i rummet så är det naturligt och logiskt att även subbasarna låter bäst även på den platsen ?
En topp spelar ofta ned mot 80 Hz och denna frekvens ligger ju som du vet långt under schrödergränsen i ett normalt rum.
Det innebär att delningen kommer att ske under schröder både för toppar och subbasar på lika villkor och dessa separata högtalare borde då vara ytterligt känsliga för placering i bukar/noder ?
Subjektivt tyckande :
Som jag sagt i någon annan tråd- vi har redan testat det mesta ( även 4 st high end subbasar för 100000:- , två framför två bakom ) och allting låter sämre vid annan placering, än om subbasarna har samma fysiska plats som ett par plats -optimerade toppar . Ganska bra blir det om subbasarna placeras inom 1/4 våglängd vid delningen från topparna rent fysiskt.
Dvs placering inom 86 cm avstånd eller mindre, från höger boomer till höger stereosub, om man delar vid 100 Hz i systemet. Bäst blir det om subbasarna placeras under topparna. Mono-subbasar blir aldrig bra.
Udda ordningens filter akustiskt delade subbasar/toppar gör att man får lite större frihet med placeringen, men det är fortfarande vissa problem vid fysiskt separerade system ljudmässigt - tycker jag.
Nedan visar en bild som kan bli ett bra resultat om man följer den röda pilen= höger stereokopplade subbas är placerad inom 1/4 våglängd avstånd vid delningsfrekvensen ( 80 Hz ) från boomern. Dessa spelar båda information från höger kanal från signalkällan. Integreringen har chans att bli bra.
Dåligt resultat blir det om båda subbasarna istället skulle vara monokopplade = här visar den gröna pilen att avstånden boomer/ subbas till vänster/höger , som dessutom spelar olika signal vid monokoppling , blir alldeles för långa .
jansch skrev:petersteindl skrev:Martin skrev:
Som jag ser det är det 2 helt skilda saker. Lokalisering är en sak. Att höra om basmodul står framför vägg eller mot vägg är enkelt eftersom frekvenskurvan ändras avsevärt mellan dessa placeringar.
Mvh
Peter
En liten utvikning på det han kommenterade...
Om man kan lokalisera en basmodul i ett lyssningsrum med hjälp av musik eller testtoner bör man nog börja med att leta efter relevanta orsaker istället för att ifrågasätta forskningsresultat och seriösa undersökningar. Notera att jag skriver "i ett lyssningsrum".
- hur brant är lågpassfiltret i praktiken, d v s ur hörseln synvinkel. Man tar verklig filtrerad kurva och adderar aktuell phonkurva (ISO226:2003). Oftast får man ett fascinerande resultat. Har man tur kanske dämpningen är några till 10 decibel vid 200Hz, Har man digitalt filter kan man ha mer.
Fråga: hur hög dämpning bör man ha vid 200Hz för att vara säker? 20dB? 40dB? 60dB?..... eller bara 5dB?
Svaret är kanske: Spelar ingen roll..... varför då?
- Ibland tycker vi att vissa sub:ar spelar väldigt "rent", kanske t o m 1% vid 20Hz och 80dB.
1% 2:a tons dist överröstar då grundtonen och 1% 4:e tons dist låter sådär 20dB högre än grundtonen![]()
Nu blir det ju inte så extremt när vi närmar oss dist som ligger från 200Hz och uppåt men dist hörs och då börjar riktning upplevas.....ibland.
Nu har ju inte riktverkan något att göra med generell ljudnivå utan styrs av transienter. Så i de flesta fall funkar sub:ar med både flackt filter och hög dist.
Mitt förslag:
Mät frevensgång i rummet och mät dist med 2phi närfältsmätning. Kolla också när stereohögtalarna verkligen tar över, d v s med åtminstone 15dB. Lyssna också på sinussignal men kolla att disten inte påverkar
Då kommer man hitta förklaringar som inte ifrågasätter forskning och resultat som är verifierade många gånger om.
När man lyssnar i rum på sinussignal (inga transienter) är det inte lätt att uppfatta riktning, inte ens runt 2 - 3kHz där vår känslighet är som bäst
Martin skrev:jansch skrev:petersteindl skrev:
Mvh
Peter
Om man kan lokalisera en basmodul i ett lyssningsrum med hjälp av musik eller testtoner bör man nog börja med att leta efter relevanta orsaker istället för att ifrågasätta forskningsresultat och seriösa undersökningar. Notera att jag skriver "i ett lyssningsrum".
- hur brant är lågpassfiltret i praktiken, d v s ur hörseln synvinkel. Man tar verklig filtrerad kurva och adderar aktuell phonkurva (ISO226:2003). Oftast får man ett fascinerande resultat. Har man tur kanske dämpningen är några till 10 decibel vid 200Hz, Har man digitalt filter kan man ha mer.
Fråga: hur hög dämpning bör man ha vid 200Hz för att vara säker? 20dB? 40dB? 60dB?..... eller bara 5dB?
- Ibland tycker vi att vissa sub:ar spelar väldigt "rent", kanske t o m 1% vid 20Hz och 80dB.
1% 2:a tons dist överröstar då grundtonen och 1% 4:e tons dist låter sådär 20dB högre än grundtonen![]()
Nu blir det ju inte så extremt när vi närmar oss dist som ligger från 200Hz och uppåt men dist hörs och då börjar riktning upplevas.....ibland.
Nu har ju inte riktverkan något att göra med generell ljudnivå utan styrs av transienter. Så i de flesta fall funkar sub:ar med både flackt filter och hög dist.
Mitt förslag:
Mät frevensgång i rummet och mät dist med 2phi närfältsmätning. Kolla också när stereohögtalarna verkligen tar över, d v s med åtminstone 15dB. Lyssna också på sinussignal men kolla att disten inte påverkar
Då kommer man hitta förklaringar som inte ifrågasätter forskning och resultat som är verifierade många gånger om.
När man lyssnar i rum på sinussignal (inga transienter) är det inte lätt att uppfatta riktning, inte ens runt 2 - 3kHz där vår känslighet är som bäst
Jag menar inte att ifrågasätta forskningsresultat utan tillämpningen av dem i en faktisk situation där basar ska integreras med övriga register i ett rum spelandes transienta signaler. Precis som fletcher/munson-kurvorna har använts för att motivera användningen av loudness av olika slag på felaktiga vis ur psykoakustik synvinkel så har lokaiserbarheten av källor med låga frekvenser använts felaktigt för att motivera undermåliga sätt att integrera subbasmoduler med huvudhögftalare. På sätt som definitivt gör det lätt att både lokalisera basmodulen om man rör sig runt lite i ett rum och spelar musik, men även som förvränger ljudet kraftigt enbart pga uppdelningen i enskilda subbasmoduler och huvudhögtalare med skilda placeringar i rummet.
Det finns ett stort glapp mellan att säga att låga frekvenser är svåra att lokalisera till att det går att separera basmoduler och huvudhögtalare utan intrinsiska och klart hörbara problem.
Det efterliknar inte ett instrument placerat i ett rum med sättet instrumentet beter sig i rummet med hela sitt register. Det skapar hörbara fenomen som förstör känslan av att det är ett riktigt intrument man lyssnar på när subbasen står i hörnet och huvudhögtalaren en meter därifrån. Även sidomonterade basar ger oftast hörbara problem pga separationen i ljudsignatur i rummet. Placering närmare vägg osv som skapar skilda kamfiltermönster gentemot övriga register. Det låter "sidobas" om man lärt sig identifiera ljudsignaturen.
petersteindl skrev:Martin skrev:jansch skrev:
Mitt förslag:
Jag menar inte att ifrågasätta forskningsresultat utan tillämpningen av dem i en faktisk situation där basar ska integreras med övriga register i ett rum spelandes transienta signaler. Precis som fletcher/munson-kurvorna har använts för att motivera användningen av loudness av olika slag på felaktiga vis ur psykoakustik synvinkel så har lokaiserbarheten av källor med låga frekvenser använts felaktigt för att motivera undermåliga sätt att integrera subbasmoduler med huvudhögftalare. På sätt som definitivt gör det lätt att både lokalisera basmodulen om man rör sig runt lite i ett rum och spelar musik, men även som förvränger ljudet kraftigt enbart pga uppdelningen i enskilda subbasmoduler och huvudhögtalare med skilda placeringar i rummet.
Det finns ett stort glapp mellan att säga att låga frekvenser är svåra att lokalisera till att det går att separera basmoduler och huvudhögtalare utan intrinsiska och klart hörbara problem.
Det efterliknar inte ett instrument placerat i ett rum med sättet instrumentet beter sig i rummet med hela sitt register. Det skapar hörbara fenomen som förstör känslan av att det är ett riktigt intrument man lyssnar på när subbasen står i hörnet och huvudhögtalaren en meter därifrån. Även sidomonterade basar ger oftast hörbara problem pga separationen i ljudsignatur i rummet. Placering närmare vägg osv som skapar skilda kamfiltermönster gentemot övriga register. Det låter "sidobas" om man lärt sig identifiera ljudsignaturen.
Det intressanta är att ju mer psykoakustiken kartlägger hur hörseln verkligen fungerar, desto mer fel gör hifi-tillverkare och hifi-lekmän då de utvecklar sina produkter eller pratar om hur de tror att saker i verkligheten är. Det beror inte på psykoakustikens insikter och kunskaper. Det beror på hifi-konstruktörers och hifi-lekmäns totala och absoluta enfald och feltänk gällande hur ljud och hörsel fungerar. För att förstå psykoakustiken så måste man sätta sig in i psykoakustiken. Då måste man sätta sig på skolbänken och börja lära sig grunderna från början.
Hifi-konstruktörer, tillika lekmän skulle gladeligen direkt och utan kunskap ta skalpellen och börja operera patienter utan att ens veta vad patienten lider av. De skulle operera bara för att visa att de minsann behärskar området lika bra som kirurger och visa att de minsann också kan. De är helt och hållet förblindade i tron på sin egen förträfflighet. Jag har alltid undrat varför?? Hela företeelsen är helt verklighetsfrämmande som jag ser det. Vissa personer har insett svårigheter och lär sig ödmjukt och uttalar sig ödmjukt om sakfrågorna. Men det verkar tyvärr vara alltför få. Vill faktiskt påstå att det blir enklare att förstå lokalisering av toner efter det att man lärt sig hur hörselns möjlighet till lokalisation av ljud i verkligheten fungerar och efter man lärt sig hur ljud alstras och hur matematiken bakom ljudvågor sker. Det är ett synnerligen komplicerat område och det kräver lång skolning och erfarenhet.
Att lokalisera var en basmodul står och att höra differenser vid förflyttning av basmodul har inget att göra med hörselns lokalisationsförmåga av lågfrekventa toner. Att med hörseln detektera basmoduler då input är musik eller pulsat bredfrekvent brus är relativt enkelt. Ställer man in allt rätt så blir det däremot svårare och i en perfekt inställning hörs/detekteras varken basmoduler eller högtalare då musik spelas, under förutsättning att inspelningen är gjord med tanke på fantomprojicering. Om man däremot förflyttar sig och vrider på huvudet så ökar möjligheten att detektera ljudkällor som alstrar lågfrekventa toner och speciellt i fritt fält eller om det finns dist på tonen.
Det är som det går en slags våg på forumet att se ned på psykoakustiken eller klanka på psykoakustiken och tro att det de som forskar inom psykoakustiken med vetenskapliga metoder kommit fram till skulle vara felaktigt eller ej relevant. För mig framstår det som ofattbart hur sådan tankar ens kan uppstå, än mer att få fotfäste och fortgå.
Det får bli mitt försvarstal till de som forskar inom psykoakustiken och psykoakustiken som företeelse.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:...
Att lokalisera var en basmodul står och att höra differenser vid förflyttning av basmodul har inget att göra med hörselns lokalisationsförmåga av lågfrekventa toner. Att med hörseln detektera basmoduler då input är musik eller pulsat bredfrekvent brus är relativt enkelt. Ställer man in allt rätt så blir det däremot svårare och i en perfekt inställning hörs/detekteras varken basmoduler eller högtalare då musik spelas, under förutsättning att inspelningen är gjord med tanke på fantomprojicering. Om man däremot förflyttar sig och vrider på huvudet så ökar möjligheten att detektera ljudkällor som alstrar lågfrekventa toner och speciellt i fritt fält eller om det finns dist på tonen.
Det är som det går en slags våg på forumet att se ned på psykoakustiken eller klanka på psykoakustiken och tro att det de som forskar inom psykoakustiken med vetenskapliga metoder kommit fram till skulle vara felaktigt eller ej relevant. För mig framstår det som ofattbart hur sådan tankar ens kan uppstå, än mer att få fotfäste och fortgå.
Det får bli mitt försvarstal till de som forskar inom psykoakustiken och psykoakustiken som företeelse.
Mvh
Peter
hcl skrev:petersteindl skrev:...
Mvh
Peter
För vad det nu är värt så håller jag med. Man finner ofta en tendens att tro att det man för tillfället vet är det som på ett korrekt sätt beskriver världen och som därmed är värt att veta. På detta tycks följa att vad som anses vara ”state-of-the-att” är så bra något kan bli och så bra något någonsin behöver bli.
Bara för att man inte står på den sidan skranket så behöver man inte vara nihilist (vilket jag blivit anklagad att vara...).
jansch skrev:hcl skrev:petersteindl skrev:...
Mvh
Peter
För vad det nu är värt så håller jag med. Man finner ofta en tendens att tro att det man för tillfället vet är det som på ett korrekt sätt beskriver världen och som därmed är värt att veta. På detta tycks följa att vad som anses vara ”state-of-the-att” är så bra något kan bli och så bra något någonsin behöver bli.
Bara för att man inte står på den sidan skranket så behöver man inte vara nihilist (vilket jag blivit anklagad att vara...).
Hcl - Vet inte om du menar att du håller med om hela det du citerader eller bara 2: stycket?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], jannew och 39 gäster