Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Jag trodde Tidal och Skräpify fick samma programmaterial?
Morello skrev:Jag trodde Tidal och Skräpify fick samma programmaterial?
JonasB skrev:Det är inte kvalitén på Spotify jag undrar över utan skillnaden på signalen efter att förstärkaren konverterat. Känner att det är lite svårt att förklara med min bristande kunskap.
Harryup skrev:Möjligt men de skickar ut högst väsentligt olika upplösning där Tidal har i vart fall 16/44.
JonasB skrev:På audiosciencereview.com testas SINAD (sum of distortion and noise). På surroundförstärkare testas detta mellan hdmi och pre out. För tillfället använder jag endast Spotify Connect vid musiklyssning. Kan jag anta att resultatet blir någolunda samma bortsett från vad som händer i själva "strömningen"? Hoppas ni förstår vad jag menar
Tell skrev:Harryup skrev:Möjligt men de skickar ut högst väsentligt olika upplösning där Tidal har i vart fall 16/44.
Högst oväsentlig menar du.
Harryup skrev:Tell skrev:Harryup skrev:Möjligt men de skickar ut högst väsentligt olika upplösning där Tidal har i vart fall 16/44.
Du gissar, jag har provat åtskilliga gånger.
JonasB skrev:Ska jag tolka svaren som att det inte är någon idé att byta från en förstärkare som mäter -80 dB till en som mäter -100 dB eftersom det med Spotify hamnar runt -65 dB. Eller kan man förvänta sig "skalenlig" förbättring.
Harryup skrev:Är ju ganska många på forumet som har samma åsikt som jag och har efter tester funnit att de hör skillnader på utbudet. Vad som beror på teknik eller vad som beror på mastringar eller annat i kedjan är ju förstås oklart men vi är några stycken som inte tycker som du.
Att du inte hör skillnader är heller inget bevis av någonting.
Tell skrev:Harryup skrev:Är ju ganska många på forumet som har samma åsikt som jag och har efter tester funnit att de hör skillnader på utbudet. Vad som beror på teknik eller vad som beror på mastringar eller annat i kedjan är ju förstås oklart men vi är några stycken som inte tycker som du.
Att du inte hör skillnader är heller inget bevis av någonting.
Mastering kan diffa ja, men inte kodningen. Du o många andra har bevisligen haft fel ofta förr, så njä. Ingvars data pekar ju också å att du har fel (han pratar dessutom om mp3, ogg är ju snäppet ännu bättre).
Men aa, orkar inte loopa det här återigen, jag vet att du har fel så jag lämnar det där.
Morello skrev:Dra på trissor!
Tangband skrev:JonasB skrev:Ska jag tolka svaren som att det inte är någon idé att byta från en förstärkare som mäter -80 dB till en som mäter -100 dB eftersom det med Spotify hamnar runt -65 dB. Eller kan man förvänta sig "skalenlig" förbättring.
Nej, det vara bara en uppskattning jag slängde ur mig. Men visst - det blir ju aldrig bättre än den svagaste länken.
Och Spotify connect är inte speciellt bra och rent tekniskt väldigt dåligt jämfört med cd, om vi börjar prata om hur viktigt ett störavstånd i slutsteg på -80 dB eller -100 dB skulle vara.
Förstärkaren med sinad -80 dB låter troligen bättre än den med sinad -100 dB om den förstnämnda matas med cd-material och den sistnämnda med 320 Kbit snålkodat.
Förklaring:
Cd med SINAD -96 dB samt förstärkare med SINAD -80 dB = totalt resultat blir SINAD -80 dB
320 Kbit snålkodat med SINAD -65 db samt förstärkare med SINAD -100 dB = totalt resultat blir SINAD - 65 dB.
Återigen - bara fiktiva siffror men jag tror inte att Spotify 320 Kbit snålkodat har ett SINAD ( total dist av alla former+brus ) blir bättre än -65 dB. Vilket på en del musikmaterial kan vara svårt att höra skillnad mot cd, om man har en enklare anläggning eller lägre krav.
JonasB skrev:Tangband skrev:JonasB skrev:Ska jag tolka svaren som att det inte är någon idé att byta från en förstärkare som mäter -80 dB till en som mäter -100 dB eftersom det med Spotify hamnar runt -65 dB. Eller kan man förvänta sig "skalenlig" förbättring.
Nej, det vara bara en uppskattning jag slängde ur mig. Men visst - det blir ju aldrig bättre än den svagaste länken.
Och Spotify connect är inte speciellt bra och rent tekniskt väldigt dåligt jämfört med cd, om vi börjar prata om hur viktigt ett störavstånd i slutsteg på -80 dB eller -100 dB skulle vara.
Förstärkaren med sinad -80 dB låter troligen bättre än den med sinad -100 dB om den förstnämnda matas med cd-material och den sistnämnda med 320 Kbit snålkodat.
Förklaring:
Cd med SINAD -96 dB samt förstärkare med SINAD -80 dB = totalt resultat blir SINAD -80 dB
320 Kbit snålkodat med SINAD -65 db samt förstärkare med SINAD -100 dB = totalt resultat blir SINAD - 65 dB.
Återigen - bara fiktiva siffror men jag tror inte att Spotify 320 Kbit snålkodat har ett SINAD ( total dist av alla former+brus ) blir bättre än -65 dB. Vilket på en del musikmaterial kan vara svårt att höra skillnad mot cd, om man har en enklare anläggning eller lägre krav.
Detta innebär ju att det går att komma billigt undan om man tycker att Spotify duger![]()
Använder folk CD-spelare i dag? Själv är jag alldeles för bekväm. Älskar t.ex. min bil med adaptiv farthållare, men en gammal trimmad bil med 500 hk kanske också är nice
Tell skrev:Spotify håller hög kvalitet, med undantag då för vissa Spotify Connrect-enhetet där bitraten ska vara lite lägre, vilket gör att kvaliten bli halvhög istället. Så det är väl det enda som påverkar till det "sämre" när det kommer till SINAD. Så njä, du behöver inte oroa dig
Harryup skrev:Morello skrev:Jag trodde Tidal och Skräpify fick samma programmaterial?
Möjligt men de skickar ut högst väsentligt olika upplösning där Tidal har i vart fall 16/44.
Tangband skrev:JonasB skrev:På audiosciencereview.com testas SINAD (sum of distortion and noise). På surroundförstärkare testas detta mellan hdmi och pre out. För tillfället använder jag endast Spotify Connect vid musiklyssning. Kan jag anta att resultatet blir någolunda samma bortsett från vad som händer i själva "strömningen"? Hoppas ni förstår vad jag menar
Snålkodningen på Spotify connect är betydligt sämre och innebär betydligt större försämring än skillnaden mellan två dacar i audiosciencerewiev som fått olika betyg
Jag skulle tro att SINAD med Spotify i bästa kvaliteten skulle innebära kanske -65 dB SINAD ? Även om bruset kan vara lågt med Spotify så använder snålkodningen örats maskeringseffekt och slänger bort information - en slags distorsion .
Men prova själv olika alternativ hdmi eller pre out och välj det som låter bäst.
Conan skrev:Harryup skrev:Morello skrev:Jag trodde Tidal och Skräpify fick samma programmaterial?
Möjligt men de skickar ut högst väsentligt olika upplösning där Tidal har i vart fall 16/44.
Jaha... "i vart fall"? Spotify Connect är Ogg/Vorbis q9 (320 kbps) vilket mycket väl kan överträffa CDDA 16/44.1 i "upplösning" om programmaterialet är högre.
Conan skrev:Harryup skrev:Morello skrev:Jag trodde Tidal och Skräpify fick samma programmaterial?
Jaha... "i vart fall"? Spotify Connect är Ogg/Vorbis q9 (320 kbps) vilket mycket väl kan överträffa CDDA 16/44.1 i "upplösning" om programmaterialet är högre.
Conan skrev:Tell skrev:Spotify håller hög kvalitet, med undantag då för vissa Spotify Connrect-enhetet där bitraten ska vara lite lägre, vilket gör att kvaliten bli halvhög istället. Så det är väl det enda som påverkar till det "sämre" när det kommer till SINAD. Så njä, du behöver inte oroa dig
Spotyfy Connect skickar alltid ut 320 kbps. Om enheten som tar emot gör nåt skit kan man inte belasta Spotify för.
Tangband skrev:Men betänk att originalen nästan alltid är 16 bit 44,1 kHz och att Spotify tagit cd-skivan och snålkodat den, även om snålkodningens format Ogg/Vorbis i sig är rätt bra, så blir det ju sämre än cd-originalet.
Tangband skrev:Conan skrev:Harryup skrev:
Men betänk att originalen nästan alltid är 16 bit 44,1 kHz och att Spotify tagit cd-skivan och snålkodat den, även om snålkodningens format Ogg/Vorbis i sig är rätt bra, så blir det ju sämre än cd-originalet.
Harryup skrev:Conan skrev:Harryup skrev:
Har du lyssnat på säg 25 olika stycken ifrån respektive plattform? Det är flera här inne som hör samma sak som jag. Spottify har ojämn kvalité, tycker faktiskt att det är en helt ointressant källa till ljud.
Harryup skrev:Conan är din åsikt att Spottify duger åt alla? Eller varför är det intressant att hävda att det är tillräckligt bra tekniskt?
Personligen har jag inget emot att andra är nöjda med Spottify men jag förstår inte varför det tekniska plattformen är viktig att påpeka att den är tillräckligt bra. Personligen så ser jag bara till hur musiken låter och ibland då jag hör spottify så kan jag tycka att "jamen det är ju inte så tokigt" för att 5 låtar senare totalt tappat intresset för det.
För ojämn kvalité oavsett anledning. Tidal är bättre och Qobuz är ännu klart bättre än Tidal är min definitiva uppfattning.
Conan skrev:Jag har hört stor skillnad på Spotify och andra format (CD, vinyl, FLAC, mm) men det har som jag uppfattat det berott på:
1. Brister i uppspelaren och hur man får över ljudet till "finstereon". Sämst var Chromecast och näst sämst Spotify Connect på en hemmabioreceiver.
2. Olika versioner på Spotify och de andra formaten. Ibland låter det t.ex. bäst om vinyl men jag drar inte slutsatsen att det är det överlägsna formatet för det...
Conan skrev:Harryup skrev:Conan är din åsikt att Spottify duger åt alla? Eller varför är det intressant att hävda att det är tillräckligt bra tekniskt?
Personligen har jag inget emot att andra är nöjda med Spottify men jag förstår inte varför det tekniska plattformen är viktig att påpeka att den är tillräckligt bra. Personligen så ser jag bara till hur musiken låter och ibland då jag hör spottify så kan jag tycka att "jamen det är ju inte så tokigt" för att 5 låtar senare totalt tappat intresset för det.
För ojämn kvalité oavsett anledning. Tidal är bättre och Qobuz är ännu klart bättre än Tidal är min definitiva uppfattning.
Vad som "duger" får ju var och en bestämma. Forumet heter ju "faktiskt" och jag tycker det är trist att Spotify får epitetet "undermåligt" bara för att nån i något sammanhang upplevt ljudkvaliteten från Spotify som sämre än det man jämförde med. Jag säger verkligen inte att det kan vara en korrekt upplevelse (jag har själv haft den) men man bör ta reda på vad det är som ligger bakom.
Påstående om ljudliga skillnader från olika kablar, nätfilter och uppsampling (för att ta några exempel) får reaktioner och en teknisk förklaring och en rimlighetsanalys efterfrågas. Men stooora skillnader mellan Spotify och CD tas för givet utan förklaring eller en genomlysning av förutsättningarna.
Är det så t.ex. att anledningen till att Spotify upplevs sämre ligger inte i själva tjänsten utan i apparater och inställningar, så är det väl jättebra om det kommer upp till ytan och fler kan avnjuta musiken i högsta möjliga kvalitet. Strömmande tjänster är här för att stanna och kan t.o.m. hjälpa till på väger mot minskad loudness race i.o.m. vettigt implementerad normalisering. Då är det väl bra att man försöker bottna varför det upplevs olika ljudkvalitet från tjänsterna. För gör du en kontrollerad lyssning mellan en CD och samma CD konverterad till Ogg i 320 kbps tror jag inte många hör skillnad oavsett vilken anläggning du har. Så varför skulle då samma Ogg genom Spotify låta sämre?
Tell skrev:Harryup skrev:Tell skrev:
Jag gissar inte, har jämfört flera gånger. Plus att varken du eller nån annan lyckats komma med några tekniska bevis på dom där påståenderna. Kanske dags för det, annars är det dags att sluta sprida falska rykten o myter
JonasB skrev:Tangband skrev:JonasB skrev:Ska jag tolka svaren som att det inte är någon idé att byta från en förstärkare som mäter -80 dB till en som mäter -100 dB eftersom det med Spotify hamnar runt -65 dB. Eller kan man förvänta sig "skalenlig" förbättring.
Förklaring:
Detta innebär ju att det går att komma billigt undan om man tycker att Spotify duger![]()
Använder folk CD-spelare i dag? Själv är jag alldeles för bekväm. Älskar t.ex. min bil med adaptiv farthållare, men en gammal trimmad bil med 500 hk kanske också är nice
JonasB skrev:Conan skrev:Jag har hört stor skillnad på Spotify och andra format (CD, vinyl, FLAC, mm) men det har som jag uppfattat det berott på:
1. Brister i uppspelaren och hur man får över ljudet till "finstereon". Sämst var Chromecast och näst sämst Spotify Connect på en hemmabioreceiver.
2. Olika versioner på Spotify och de andra formaten. Ibland låter det t.ex. bäst om vinyl men jag drar inte slutsatsen att det är det överlägsna formatet för det...
Det här är intressant. Har du exempel på bra uppspelare? Finns det någon som tagit sig an att testa detta på ett icke subjektivt sätt?
Conan skrev:JonasB skrev:Conan skrev:Jag har hört stor skillnad på Spotify och andra format (CD, vinyl, FLAC, mm) men det har som jag uppfattat det berott på:
Det här är intressant. Har du exempel på bra uppspelare? Finns det någon som tagit sig an att testa detta på ett icke subjektivt sätt?
Jag har fått bästa "Spotify-ljud" med en Yamaha WXAD-10.
https://se.yamaha.com/sv/products/audio ... index.html
Om nån testat den mer seriöst vet jag inte.
FBK skrev:Tell skrev:Harryup skrev:
Jag gissar inte, har jämfört flera gånger. Plus att varken du eller nån annan lyckats komma med några tekniska bevis på dom där påståenderna. Kanske dags för det, annars är det dags att sluta sprida falska rykten o myter
Sådana här inlägg begriper jag mig inte på. Att man måste komma med tekniska bevis på det man upplever. När ska folk förstå att vi är olika individer, en del tycker om det andra tycker om något annat.
goat76 skrev:Conan skrev:JonasB skrev:
Jag har fått bästa "Spotify-ljud" med en Yamaha WXAD-10.
https://se.yamaha.com/sv/products/audio ... index.html
Om nån testat den mer seriöst vet jag inte.
Hur gick du tillväga för att få till ditt bästa "Tidal-ljud" då?
Tell skrev:FBK skrev:Tell skrev:
Sådana här inlägg begriper jag mig inte på. Att man måste komma med tekniska bevis på det man upplever. När ska folk förstå att vi är olika individer, en del tycker om det andra tycker om något annat.
Med samma argument så kan vi väl låta folk gå runt o skriva att "jorden är platt" utan att avkräva några bevis för det dom säger. Enbart att tro nånting duger väl inte på ett forum som heter Faktiskt?
FBK skrev:Tell skrev:FBK skrev:Sådana här inlägg begriper jag mig inte på. Att man måste komma med tekniska bevis på det man upplever. När ska folk förstå att vi är olika individer, en del tycker om det andra tycker om något annat.
Med samma argument så kan vi väl låta folk gå runt o skriva att "jorden är platt" utan att avkräva några bevis för det dom säger. Enbart att tro nånting duger väl inte på ett forum som heter Faktiskt?
Tro och upplevelse är inte samma sak för mig. Jag hör det jag hör och det räcker gott för min hjärna. Skall man komma med någon slags teknisk bevisning för det då har det gått för långt.
Tell skrev:FBK skrev:Tell skrev:Med samma argument så kan vi väl låta folk gå runt o skriva att "jorden är platt" utan att avkräva några bevis för det dom säger. Enbart att tro nånting duger väl inte på ett forum som heter Faktiskt?
Tro och upplevelse är inte samma sak för mig. Jag hör det jag hör och det räcker gott för min hjärna. Skall man komma med någon slags teknisk bevisning för det då har det gått för långt.
Jo, men det var ju det där med placebo serru..
Men visst, tro o upplev vad du vill, men ska du också börja sprida din upplevelse som fakta så som Harryup o andra gör så blir man bör man komma med nåt slags belägg också, annars blir det bara mytspridning och sånt skit har vi tillräckligt utav redan.
Tangband skrev:Sprudel - släpp sargen .
En modern dsp förstör inte ljudet mer, än dina passiva delningsfilterspolar förvränger ljudet som sitter inuti dina högtalare.
Vi kan väl alla ändå hålla med om att Spotify premium är onödigt dåligt - på det sättet att det skulle kunna gå att undvika snålkodning helt år 2020. Jag tror det handlar om dessa förbenade skivbolag som inte vill streama sina artister loosless
goat76 skrev:Tangband skrev:Sprudel - släpp sargen .
En modern dsp förstör inte ljudet mer, än dina passiva delningsfilterspolar förvränger ljudet som sitter inuti dina högtalare.
Vi kan väl alla ändå hålla med om att Spotify premium är onödigt dåligt - på det sättet att det skulle kunna gå att undvika snålkodning helt år 2020. Jag tror det handlar om dessa förbenade skivbolag som inte vill streama sina artister loosless
Det kan det ju inte handla om, beviset för det heter Tidal eller Qobuz.![]()
Jag håller fullständigt med dig om att det år 2020 inte finns några skäl för audiofiler att sitta och lyssna på komprimerad musik. De komprimerade formaten kom för att lösa problemet med begränsad bandbredd och underlätta fildelning, den tiden är förbi för länge sen, enda orsaken till att Spotify fortsätter med det är att efterfrågan från den stora gruppen konsumenter uteblir p.g.a att de antingen inte bryr sig eller ens vet att det kan bli bättre, tyvärr hör de det inte heller då de lyssnar på hårt komprimerad musik på de medföljande skräphörlurarna till mobiltelefonerna. Det kan t.o.m vara så illa att de faktiskt vant sig vid det sound komprimeringen skapat och föredrar det (tror dom).
Harryup skrev:Du känner inte att du jämför hur bra Ogg kan låta om man rippar en CD, mot den faktiska ljudmässiga skillnaden mellan Spotify och Tidal?
Conan skrev:Då var vi här igen...![]()
1. Man bör undvika att kalla snålkodning för komprimering. Ja visst, man "trycker ihop" datamängden men ordet komprimering i ljudsammanhang är så väldigt förknippat med dynamisk komprimering av toppnivån i musiksignalen. Snålkodning trycker inte ihop musiken på det sättet.
Conan skrev:Harryup skrev:Du känner inte att du jämför hur bra Ogg kan låta om man rippar en CD, mot den faktiska ljudmässiga skillnaden mellan Spotify och Tidal?
Det var för mycket saker där i samma fråga för att jag ska förstå vad du undrar över. Kan du omformulera frågan?
Tangband skrev:Sprudel - släpp sargen och var lite hövligare.
Calleberg skrev:Conan skrev:Då var vi här igen...![]()
1. Man bör undvika att kalla snålkodning för komprimering. Ja visst, man "trycker ihop" datamängden men ordet komprimering i ljudsammanhang är så väldigt förknippat med dynamisk komprimering av toppnivån i musiksignalen. Snålkodning trycker inte ihop musiken på det sättet.
Jag förstår ju hur du menar, och du har nog rätt i sak, men jag kan tänka mig att de som jobbar med "Data" associerar komprimering med just komprimering av data, så lite beroende på åskådningshorisont så kan det uppfattas olika.
Kanske betyder Snålkodning i den världen nåt annat, kodning gjort i Baltikum t.ex![]()
Istället föreslår jag att man som grundprincip undviker sådana där korrigerande pekpinnar så länge man ändå förstår vad som faktiskt menas, och bara griper in när det behövs för att klargöra ett annars otydligt resonemang.
Harryup skrev:Conan skrev:Harryup skrev:Du känner inte att du jämför hur bra Ogg kan låta om man rippar en CD, mot den faktiska ljudmässiga skillnaden mellan Spotify och Tidal?
Det var för mycket saker där i samma fråga för att jag ska förstå vad du undrar över. Kan du omformulera frågan?
Jag litar på att du klarar det.
Conan skrev:goat76 skrev:Tangband skrev:Sprudel - släpp sargen .
Det kan det ju inte handla om, beviset för det heter Tidal eller Qobuz.![]()
Jag håller fullständigt med dig om att det år 2020 inte finns några skäl för audiofiler att sitta och lyssna på komprimerad musik. De komprimerade formaten kom för att lösa problemet med begränsad bandbredd och underlätta fildelning, den tiden är förbi för länge sen, enda orsaken till att Spotify fortsätter med det är att efterfrågan från den stora gruppen konsumenter uteblir p.g.a att de antingen inte bryr sig eller ens vet att det kan bli bättre, tyvärr hör de det inte heller då de lyssnar på hårt komprimerad musik på de medföljande skräphörlurarna till mobiltelefonerna. Det kan t.o.m vara så illa att de faktiskt vant sig vid det sound komprimeringen skapat och föredrar det (tror dom).
Då var vi här igen...![]()
2. Snålkodning ger inte den ljudkvalitetsmässiga påverkan som ni påstår/tror. Snålkodningsartefakter med Ogg/Vorbis i 320 kbps är verkligen inte lätt att höra oavsett hur bra anläggning du än har.
Och om något kan strömmande musiktjänster faktiskt stävja det verkliga ljudförstörande gisslet som är "loudness race". Med Spotifys läge "tyst" som normalisering, så läggs medelnivån på en sån nivå att skivbolagen helt förlorar nyttan att tokmastra upp ljudnivån så mycket som möjligt. För här kan man prata ljudförstöring på en helt annan nivå, och lösningen kan vara här redan.
Conan skrev:Ja det där är ju en intressant fråga. Det är ju skivbolagen som förser Spotify med datafilen på musiken. Skivbolagen borde väl rimligen ha tillgång till snålkodningsprogram i högsta kvalitet. Spotify hackar upp filen och fixar så att delarna distribueras till abonnenten på tjänsten. Programmet packar upp filen och skickar för avkodning och D/A-omvandling. Det borde inte vara nån skillnad på en fil som du själv har rippat och snålkodat och spelar upp från datorn och det som kommer ut från Spotify. Om något borde chansen finnas att det låter bättre om Spotify eftersom skivbolagen inte måste ta CD-mastern för att göra "Spotify" av.
FBK skrev:Tangband skrev:Sprudel - släpp sargen och var lite hövligare.
Nej det är inte Sprudel som behöver släppa sargen och vara lite mer hövligare utan Tell behöver det.
Och jag har inte lyssnat på Tidal utan använder Spotify premium som jag upplever som bra, men jag har bara lyssnat i datorstereon som i sig är bra. Och kan någon som är bra på att hitta i sök funktionen hitta tråden där det var en omröstning om dessa två, dvs vad medlemmarna här tyckte om dessa två streamingtjänster.
JonasB skrev:Min ursprungliga fundering var om det är vettigt att snegla på SINAD-testerna när man som jag använder Spotify Connect. Diskussionen om vilka källor som eventuellt är bättre är inte lika intressant för mig. Det skulle vara mer intressant med förslag på elektronik som får ut det bästa möjliga ur Spotify Connect.
Svaren jag har fått är tudelade, så i detta fall skulle det vara mig behjälpligt med något mer än den enskildes upplevelser. I och för sig såg jag att Amir testar streamingkvalitet via Heos-appen och detta borde väl vara en fingervisning?
FBK, det kanke var en dum fråga. Jag vet att CD-spelare används, men känner faktiskt ingen som använder en. Inte för "daglig bruk" i alla fall
JonasB skrev:Min ursprungliga fundering var om det är vettigt att snegla på SINAD-testerna när man som jag använder Spotify Connect. Diskussionen om vilka källor som eventuellt är bättre är inte lika intressant för mig. Det skulle vara mer intressant med förslag på elektronik som får ut det bästa möjliga ur Spotify Connect.
Svaren jag har fått är tudelade, så i detta fall skulle det vara mig behjälpligt med något mer än den enskildes upplevelser. I och för sig såg jag att Amir testar streamingkvalitet via Heos-appen och detta borde väl vara en fingervisning?
Conan skrev:Calleberg skrev:Conan skrev:Då var vi här igen...![]()
Jag förstår ju hur du menar, och du har nog rätt i sak, men jag kan tänka mig att de som jobbar med "Data" associerar komprimering med just komprimering av data, så lite beroende på åskådningshorisont så kan det uppfattas olika.
Kanske betyder Snålkodning i den världen nåt annat, kodning gjort i Baltikum t.ex![]()
Istället föreslår jag att man som grundprincip undviker sådana där korrigerande pekpinnar så länge man ändå förstår vad som faktiskt menas, och bara griper in när det behövs för att klargöra ett annars otydligt resonemang.
Jo men det är ju inte helt enhetligt vad vi menar med komprimering. Nån skrev (typ): "Jag förstår inte varför audiofiler ska behöva lyssna på komprimerad musik i dagens läge". Det är ju ett ganska generellt påstående och komprimerad musik skulle kunna innebära minst tre saker:
1. Musik komprimerad i mastring a´la "loudness war"
2. Dataströmmen komprimerad a´la "snålkodning"
3. Dataströmmen komprimerad förlustfritt (FLAC mm)
Snålkodning är ett bra ord som jag tycker man gott kan använda. Vad det betyder i Baltikum vill jag nog helst inte veta...
Conan skrev:Harryup skrev:Conan skrev:
Jag litar på att du klarar det.
Det litar inte jag på. Jag förstod på riktigt inte, men kan ju försöka.
Du medger också att Ogg q9 kan låta bra om man själv rippar en CD och snålkodar, men tycker ändå att det är en påtaglig skillnad mellan Spotify i högsta kvalitet och Tidal (HiFi?)? Du undrar varför jag jämför den bra rippade och snålkodade Ogg med den (som du upplever) dåliga kvaliteten ut från Spotify?
Ja det där är ju en intressant fråga. Det är ju skivbolagen som förser Spotify med datafilen på musiken. Skivbolagen borde väl rimligen ha tillgång till snålkodningsprogram i högsta kvalitet. Spotify hackar upp filen och fixar så att delarna distribueras till abonnenten på tjänsten. Programmet packar upp filen och skickar för avkodning och D/A-omvandling. Det borde inte vara nån skillnad på en fil som du själv har rippat och snålkodat och spelar upp från datorn och det som kommer ut från Spotify. Om något borde chansen finnas att det låter bättre om Spotify eftersom skivbolagen inte måste ta CD-mastern för att göra "Spotify" av.
Jag vet inte varför Spotify låter dåligt hos dig. Det kan vara en hårdvarugrej. Hur ser din uppspelning av Spotify ut?
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Sprudel - släpp sargen och var lite hövligare.
Det beror väl på. Passiva filter kan samverka med högtalarelementens impedanskurva för att ge den önskade frekvensgången. Om man ska jämföra vad t.ex. en extra runda ADC-DAC gör och en simpel spole gör, vet jag inte om det är entydigt. Distorsionen i en spole är låg. DSP kan förstås göra en massa annat.
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Sprudel - släpp sargen och var lite hövligare.
Det beror väl på. Passiva filter kan samverka med högtalarelementens impedanskurva för att ge den önskade frekvensgången. Om man ska jämföra vad t.ex. en extra runda ADC-DAC gör och en simpel spole gör, vet jag inte om det är entydigt. Distorsionen i en spole är låg. DSP kan förstås göra en massa annat.
goat76 skrev:...men om vi ska gå in på det så är Spotifys normalisering i sin default-inställning (vilket 99,9% av alla användare kommer använda sig av) en av de sämsta på marknaden. Den limiterar allt programmaterial som i sitt ursprung har bättre dynamik än den satta normaliseringsgränsen och höjer dessa låtar för att "möta upp" till en gemensam loudness.
Detta är ännu ett bevis för att Spotify är totalt ointresserade av ljudkvalitet då de är beredda att limitera stora delar av musikbiblioteket bara för att uppnå en likartad ljudnivå mellan albumen.
Tidals normalisering sänker endast albumen i sin helhet efter starkaste låt ifall den överskrider normaliseringsgränsen, de mer dynamiska albumen förblir därmed orörda. Det visar att de är måna om först och främst ljudkvalitet och i andra hand "absolut lika-nivå" och att de inriktar sig till de som bryr sig om ljudkvalitet.
Calleberg skrev: Men det är bra, då vet jag var jag har dig.
/C
goat76 skrev:...om det är formatet eller om det lagts till något i konverteringen som blivit hörbart (exempelvis den där vattenstämpeln som diskuterats i någon gammal tråd) har jag ingen aning om. Det låter helt enkelt bara sämre...
goat76 skrev:JonasB skrev:Min ursprungliga fundering var om det är vettigt att snegla på SINAD-testerna när man som jag använder Spotify Connect. Diskussionen om vilka källor som eventuellt är bättre är inte lika intressant för mig. Det skulle vara mer intressant med förslag på elektronik som får ut det bästa möjliga ur Spotify Connect.
Svaren på frågan från de som gillar att göra det bästa möjliga av Spotify Connect har varit väldigt otydliga, lite luddigt som exempelvis att det blivit minst dåligt "Spotify-ljud" med en Yamaha WXAD-10.![]()
Annars kan man ju bara byta streamingtjänst och slippa dessa problem, eller är själva problemlösningen det primära målet?
Calleberg skrev:Conan skrev:Calleberg skrev:
Jo men det är ju inte helt enhetligt vad vi menar med komprimering. Nån skrev (typ): "Jag förstår inte varför audiofiler ska behöva lyssna på komprimerad musik i dagens läge". Det är ju ett ganska generellt påstående och komprimerad musik skulle kunna innebära minst tre saker:
1. Musik komprimerad i mastring a´la "loudness war"
2. Dataströmmen komprimerad a´la "snålkodning"
3. Dataströmmen komprimerad förlustfritt (FLAC mm)
Snålkodning är ett bra ord som jag tycker man gott kan använda. Vad det betyder i Baltikum vill jag nog helst inte veta...
Jahaja. För mig är det helt uppenbart att upphovsmannen till ditt typexempel menade alternativ 2. Men det är bra, då vet jag var jag har dig.
/C
Conan skrev:goat76 skrev:...men om vi ska gå in på det så är Spotifys normalisering i sin default-inställning (vilket 99,9% av alla användare kommer använda sig av) en av de sämsta på marknaden. Den limiterar allt programmaterial som i sitt ursprung har bättre dynamik än den satta normaliseringsgränsen och höjer dessa låtar för att "möta upp" till en gemensam loudness.
Detta är ännu ett bevis för att Spotify är totalt ointresserade av ljudkvalitet då de är beredda att limitera stora delar av musikbiblioteket bara för att uppnå en likartad ljudnivå mellan albumen.
Tidals normalisering sänker endast albumen i sin helhet efter starkaste låt ifall den överskrider normaliseringsgränsen, de mer dynamiska albumen förblir därmed orörda. Det visar att de är måna om först och främst ljudkvalitet och i andra hand "absolut lika-nivå" och att de inriktar sig till de som bryr sig om ljudkvalitet.
Normalisering innebär ju att allt ska låta lika högt, och det kan väl låta gentilt att alltid anpassa sig till det mest dynamiska spåret, men det finns en annan aspekt på det hela och det är att uppspelningsvolymen ska räcka till för användaren också. Sänker du medelnivån för långt kanske inte det går att få ut tillräcklig ljudnivå ut från en mobil t.ex. eftersom volymkontrollen på den är begränsad på toppnivå. Så i en spellista med en enstaka dynamisk låt, kommer alltså Tidal att sänka allt så att 99% av användarna inte får ut den nivån som önskas. I Spotify måste man bemöda sig att gå in i inställningarna och välja läge för medelnivån. Handlar nog mer om att känna sina kunder än att skita i ljudkvaliteten. Normaliseringen går ju att stänga av också.
JonasB skrev:goat76 skrev:JonasB skrev:Min ursprungliga fundering var om det är vettigt att snegla på SINAD-testerna när man som jag använder Spotify Connect. Diskussionen om vilka källor som eventuellt är bättre är inte lika intressant för mig. Det skulle vara mer intressant med förslag på elektronik som får ut det bästa möjliga ur Spotify Connect.
Svaren på frågan från de som gillar att göra det bästa möjliga av Spotify Connect har varit väldigt otydliga, lite luddigt som exempelvis att det blivit minst dåligt "Spotify-ljud" med en Yamaha WXAD-10.![]()
Annars kan man ju bara byta streamingtjänst och slippa dessa problem, eller är själva problemlösningen det primära målet?
För min del skulle jag inte kalla det för problemlösning, snarare nyfikenhet, kan jag få till det bättre med Spotify Connect än i dag.
Jag har testat Tidal och upplevde inte någon förbättring. Dessutom är inte Tidal lika smidigt. Hade önskat samma prima lösning som Spotify Connect. Det vill säga en app och ett klick på enheten som ska spela upp. Om jag skulle uppleva en förbättring med annan hårdvara så gissar jag på att den skulle höras med både Tidal och Spotify.
goat76 skrev:Du verkar inte förstå hur Spotifys normalisering skiljer från Tidals och hur den begränsar all musik som faktiskt har en större dynamik än den valda normaliseringsnivån. Det stora felet med Spotifys normalisering är att de använder sig av så kallad "Positive gain", det innebär att all musik som har ett större dynamiskt omfång än den valda normaliseringsnivån kommer behöva limiteras för att nå denna nivå.
Förstår du inte hur illa detta är?
Om vi tar en väldigt högdynamisk låt som exempelvis ligger på -28 LUFS (med peak-värde på -1 dB), då kommer Spotifys normalisering (med default-inställningen -14 LUFS) reducera dynamiken i låten med hela 14 dB för att spela lika starkt som allt annat, detta görs med hjälp av en dynamisk limiter som kapar transienterna där det behövs.
Om du väljer Spotifys normaliserings-läge "tyst" (-23 LUFS) så kommer samma låt fortfarande limiteras med 5 dB.
Tidals normalisering använder endast "Negative gain" och lämnar de mer högdynamiska låtarna helt orörda, låten i exemplet ovan kommer alltså fortfarande spelas med sin fulla dynamik intakt och på sin nivå -28 LUFS.
Conan skrev:goat76 skrev:Du verkar inte förstå hur Spotifys normalisering skiljer från Tidals och hur den begränsar all musik som faktiskt har en större dynamik än den valda normaliseringsnivån. Det stora felet med Spotifys normalisering är att de använder sig av så kallad "Positive gain", det innebär att all musik som har ett större dynamiskt omfång än den valda normaliseringsnivån kommer behöva limiteras för att nå denna nivå.
Förstår du inte hur illa detta är?
Om vi tar en väldigt högdynamisk låt som exempelvis ligger på -28 LUFS (med peak-värde på -1 dB), då kommer Spotifys normalisering (med default-inställningen -14 LUFS) reducera dynamiken i låten med hela 14 dB för att spela lika starkt som allt annat, detta görs med hjälp av en dynamisk limiter som kapar transienterna där det behövs.
Om du väljer Spotifys normaliserings-läge "tyst" (-23 LUFS) så kommer samma låt fortfarande limiteras med 5 dB.
Tidals normalisering använder endast "Negative gain" och lämnar de mer högdynamiska låtarna helt orörda, låten i exemplet ovan kommer alltså fortfarande spelas med sin fulla dynamik intakt och på sin nivå -28 LUFS.
Jo jag förstår perfekt hur Spotifys normalisering fungerar. Vill man spela nåt med en dynamik över 23 dB LUFS utan påverkan får man knäppa av normaliseringen. Spotify Connect har (tyvärr) ingen normaliseringsfunktion alls.
Men förstår du problemet med att lägga medelnivån för lågt i Spotify, Tidal, Apple Music mm? Jag spelar Spotify på en mobiltelefon med lurar till och från jobbet dagligen. Med normaliseringsläget "Tyst" (-23 dB LUFS) är det nästan maxnivå på mobilens volymkontroll som gäller. Hade jag velat spela lite högre eller haft mindre känslighet på lurarna så hade det inte funkat. Med Tidal då och en låt på 28 dB crest och normaliseringsnivån satt efter det (om det verkligen funkar så?), så hade det inte gått. Det hade blivit för låg ljudnivå på allt. Då hade jag fått stänga av normaliseringen och det hade fortfarande "lönat sig" för skivbolagen att tokmastra och skjuta upp medelnivån på låtarna. När det blir standard med t.ex. -23 dB LUFS (som i EBU R 128) och tillverkarna/lagstiftarna tillåter högre volym från mobila enheter så kan vi få bukt med "loudness war".
Fast Tidals normalisering kanske inte sätter alla låter på samma nivå (med med högst crest)? Men vad är det då för normalisering?
goat76 skrev:Nej, problemet ligger inte i att normaliseringen är för låg, problemet är EUs idiotiska volym-begränsning. Man bör tackla problemet där problemet ligger, inte anpassa sig till det.
Att låtar med högre dynamik låter lika lågt som innan är ett icke-problem, eller tycker du dessa låtar bör limiteras och komprimeras för att de ska kunna avlyssnas i en volumbegränsad mobiltelefon?
Från en audiofil-vy är absolut lika-nivå inte viktigt, normaliseringen får gärna döda Loudness war men jag förväntar mig att ett fullskaligt rockband låter starkare än en ensam trubadur med sin akustiska gitarr. Detta är naturlig och förväntad nivåskillnad.
Kortfattat: Döda Loudness war vilket en normaliseringsnivå på -14 LUFS gör, låt därefter musikskaparen själv välja vilken ljudnivå hans alster ska ligga på, rätten till att ligga lägre måste förbli ett artistiskt val, det skadar ingen.
Conan skrev:goat76 skrev:Nej, problemet ligger inte i att normaliseringen är för låg, problemet är EUs idiotiska volym-begränsning. Man bör tackla problemet där problemet ligger, inte anpassa sig till det.
Att låtar med högre dynamik låter lika lågt som innan är ett icke-problem, eller tycker du dessa låtar bör limiteras och komprimeras för att de ska kunna avlyssnas i en volumbegränsad mobiltelefon?
Från en audiofil-vy är absolut lika-nivå inte viktigt, normaliseringen får gärna döda Loudness war men jag förväntar mig att ett fullskaligt rockband låter starkare än en ensam trubadur med sin akustiska gitarr. Detta är naturlig och förväntad nivåskillnad.
Kortfattat: Döda Loudness war vilket en normaliseringsnivå på -14 LUFS gör, låt därefter musikskaparen själv välja vilken ljudnivå hans alster ska ligga på, rätten till att ligga lägre måste förbli ett artistiskt val, det skadar ingen.
Om det är viktig(as)t för mig att alla låtar låter ungefär lika högt (spellista på midsommar) så ska självfallet den låten som låter lågt höjas. Om jag inte kan få ut tillräcklig ljudvolym på en låt för att den ligger för lågt med medelnivå, kan det visst vara en ide att komprimera och höja. Allt beror ju på i vilken situation jag lyssnar på musik.
Sätter man en slags standardiserad normaliseringsnivå på -14 dB LUFS kommer mastringen att lägga sig på -14 dB LUFS för allt! Sätter du nivån till -23 dB kommer vi att få mer dynamisk musik släppt. Alla kanske inte lägger sig på 23 dB i crest men mer än någon kommer att lägga sig runt 20. Vill nån sen ha 9 dB av konstnärliga skäl så ja visst är det fritt att göra det. Antar att Tidal ligger på -14 dB i normalisering men sen inte komprimerar och lyfter upp nåt som är lägre? Det är inte riktigt normalisering som jag ser det.
Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Sprudel - släpp sargen och var lite hövligare.
Du har förvisso en poäng. Men att passiva spolar är helt distfria om de är luftlindade är en myt.
https://hificompass.com/en/projects/exp ... -inductors
Ett SINAD på -82 dB från en BRA luftlindad spole som detta visar, är ju sämre än tex A/D:n + D/A:n i Dbx driverack pa2 som är mer än 10 dB bättre.
goat76 skrev:Du borde fundera lite på vilken typ av musik som har ambitionen att låta starkast på radio och vilket LUFS-värde denna typ av musik har med sin fulla dynamik intakt, de flesta av dessa hamnar på runt -10 till -14 LUFS. Man dödar därmed Loudness war med en normalisering på -14 LUFS.
Musik med lägre LUFS-värden än så har aldrig haft ambitionen att låta starkast på radion och att bara låta 4-6 dB lägre än den skräpmusiken är inte ett problem för den icke-kommersiella musiken.
AES skrev:It is recommended that the Target Loudness of the stream not exceed -16 LUFS: to avoid excessive peak limiting, and allow a
higher dynamic range in a program stream.
It is recommended that the Target Loudness of a stream not be lower than -20 LUFS: to improve the audibility of streams on
mobile devices
AES skrev:Portable Player Performance
We encourage providers of player devices to remove the loudness, gain and headroom limitations in future versions of software and
hardware. This would eventually permit the EBU R 128 standard of −23 LUFS to be suitable for streaming, even in moderately noisy
environments. This would be a big advantage because virtually all the program content can be played without sonic alteration, without
any processing other than loudness normalization.
Conan skrev:goat76 skrev:Du borde fundera lite på vilken typ av musik som har ambitionen att låta starkast på radio och vilket LUFS-värde denna typ av musik har med sin fulla dynamik intakt, de flesta av dessa hamnar på runt -10 till -14 LUFS. Man dödar därmed Loudness war med en normalisering på -14 LUFS.
Musik med lägre LUFS-värden än så har aldrig haft ambitionen att låta starkast på radion och att bara låta 4-6 dB lägre än den skräpmusiken är inte ett problem för den icke-kommersiella musiken.
-14 LUFS är för hög medelnivå om man vill uppmuntra mer dynamiska mixar och mastrar. Så här skriver AES:AES skrev:It is recommended that the Target Loudness of the stream not exceed -16 LUFS: to avoid excessive peak limiting, and allow a
higher dynamic range in a program stream.
It is recommended that the Target Loudness of a stream not be lower than -20 LUFS: to improve the audibility of streams on
mobile devices
Och -20 LUFS egentligen bara för att inte dagens mobila spelare klarar att spela med högre volym.AES skrev:Portable Player Performance
We encourage providers of player devices to remove the loudness, gain and headroom limitations in future versions of software and
hardware. This would eventually permit the EBU R 128 standard of −23 LUFS to be suitable for streaming, even in moderately noisy
environments. This would be a big advantage because virtually all the program content can be played without sonic alteration, without
any processing other than loudness normalization.
https://www.aes.org/technical/documents ... _15_10.pdf
Och vi behöver inte gå till nån konstig jazz för att hitta nåt som inte "får plats" med -14 LUFS i normalisering. Dire Straits "Brothers in Arms" kan se ut så här i olika versioner:
I grova drag är väl -14 LUFS ungefär DR10. Den tokmastrade versionen från 2005 får plats precis medan CD´n från ´85 är på tok för dynamisk.
Dylans senaste får nog heller inte plats:
Conan skrev:Du pratar om albumnormalisering men det stora problemet är ju när du blandar en låt från ett album/artist med en annan låt från ett annat album i en spellista. Folk lyssnar inte på hela album längre. Lyssnar du på ett helt album så anpassar du volymen en gång och lyssnar på. I mastringen har ju redan nån sett till att albumet har låtar i en hyffsat jämn ljudnivå.
Conan skrev:Eller behandlar Tidal alla låtar i en spellista som ett "album" och även alla låtar som du klickar runt i när du letar 70-tals pop en kväll med vännerna och du ännu inte vet att du kommer att spela som ett "album"?
Conan skrev:Man vill ju kunna ha en låt från ett dynamiskt album blandat med en låt från ett tokmastrat på samma spellista. Ta en låt från första versionen på BIA med en låt från 2005-versionen. Då -14 LUFS inte räcker till för den dynamiska låten så kommer att lämnas orörd, men kommer att låta avsevärt lägre och man kommer att vilja justera upp volymen. Den komprimerade låten kommer att "belönas" med att låta högre.
Conan skrev:Vad är det då för fel på Spotifys "Tyst" med -23 LUFS? Har du bara tillräckligt med kräm i enheten som ska spela upp så är det ju inte många låtar som kommer att komma upp över den nivån?
Conan skrev:Tror AES Technical Committee kommit fram till bra slutsatser enligt länken. Absolut inte högre än -16 LUFS men gärna -23 enligt EBU R 128 om bara volymen i enheterna klarar att spela tillräckligt högt.
Conan skrev:Intressant! Tack för förklaringen. Så Tidal använder alltså normaliseringen från albumet som låten kommer ifrån, även fast låten lyfts ut till en spellista? Hur gör man om samma låt förekommer på flera olika album som i sig har olika "lägsta-dynamik"? Kan samma låt förekomma på Tidal med olika normalisering?
goat76 skrev:Med Spotifys album-normalisering där de normaliserar efter en genomsnittlig nivå finns det ett ytterligare problem vilket skivbolagen kan utnyttja likt en ”trojansk häst”, tänk dig en väldigt hårt utstyrd ”hitlåt” som läggs på en singel med ytterligare ett ljudspår med extremt låg ljudnivå, då kommer denna ”hitlåt” trots normaliseringen kunna slinka igenom med en extremt hög ljudnivå p.g.a att singelns genomsnittliga ljudnivå hålls nere av det andra ljudspåret.
Det är därför det är så viktigt att album-normaliseringen baseras på den starkaste låten på albumet.
Conan skrev:goat76 skrev:Med Spotifys album-normalisering där de normaliserar efter en genomsnittlig nivå finns det ett ytterligare problem vilket skivbolagen kan utnyttja likt en ”trojansk häst”, tänk dig en väldigt hårt utstyrd ”hitlåt” som läggs på en singel med ytterligare ett ljudspår med extremt låg ljudnivå, då kommer denna ”hitlåt” trots normaliseringen kunna slinka igenom med en extremt hög ljudnivå p.g.a att singelns genomsnittliga ljudnivå hålls nere av det andra ljudspåret.
Det är därför det är så viktigt att album-normaliseringen baseras på den starkaste låten på albumet.
Men det funkar väl i.s.f. bara om man spelar hitlåten och "trojanen" som ett album? Lägger du hitlåten i en spellista så träder inte album-normalisering in?
RogerGustavsson skrev:Cast innebär att man lyssnar via Chrome och det är något som ska undvikas. Roon sägs kunna göra det du efterfrågar trådlöst. Jag har fått bäst ljud via USB-kabel från PC in i DAC:en med Tidals desktopapp.
JonasB skrev:RogerGustavsson skrev:Cast innebär att man lyssnar via Chrome och det är något som ska undvikas. Roon sägs kunna göra det du efterfrågar trådlöst. Jag har fått bäst ljud via USB-kabel från PC in i DAC:en med Tidals desktopapp.
Varför ska man undvika att lyssna via Chrome?
Såhär står det om Chromecast: https://support.tidal.com/hc/en-us/arti ... Chromecast
Jag tolkade inte att Tidal-appen på telefonen kan användas på samma sätt med Roon och endast trycka på ikonen.
JonasB skrev:RogerGustavsson skrev:Cast innebär att man lyssnar via Chrome och det är något som ska undvikas. Roon sägs kunna göra det du efterfrågar trådlöst. Jag har fått bäst ljud via USB-kabel från PC in i DAC:en med Tidals desktopapp.
Varför ska man undvika att lyssna via Chrome?
Såhär står det om Chromecast: https://support.tidal.com/hc/en-us/arti ... Chromecast
Jag tolkade inte att Tidal-appen på telefonen kan användas på samma sätt med Roon och endast trycka på ikonen.
Tangband skrev:Nån som inte håller med ?
Tangband skrev:Grabbar - Vi kan väl vara rätt överens om att det inte behövs några esoteriska apparater om ens signalkälla är Spotify premium ? Dvs en dyr streamer eller chord Dac eller scaler är helt bortkastade pengar![]()
Då duger en chromecast eller en Apple express för några hundringar.
Nån som inte håller med ?
Bill50x skrev:Tangband skrev:Nån som inte håller med ?
Inte jag. Gränssnittet för Chromecast suger och det fungerar inte heller med högre upplösning än 16/44,1 om jag förstått det rätt.
/ B
RogerGustavsson skrev:Chromecast Audio stöder väl högre än 16/44.1? Nu gällde frågan Spotify och då är det 16/44.1?
Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Chromecast Audio stöder väl högre än 16/44.1? Nu gällde frågan Spotify och då är det 16/44.1?
Har för mig att Chromecast Audio bara stödjer 16/44. Och när det gäller det är det inga problem med Spottan, det är väl mycket lägre bitrate än så? Problemet är väl snarast att ljudkvaliteten suger.
/ B
Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Chromecast Audio stöder väl högre än 16/44.1? Nu gällde frågan Spotify och då är det 16/44.1?
Har för mig att Chromecast Audio bara stödjer 16/44. Och när det gäller det är det inga problem med Spottan, det är väl mycket lägre bitrate än så? Problemet är väl snarast att ljudkvaliteten suger.
/ B
Conan skrev:Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Chromecast Audio stöder väl högre än 16/44.1? Nu gällde frågan Spotify och då är det 16/44.1?
/ B
Suck här också...Vi kan diskutera snålkodningsartefakter, normalisering, vattenstämpling och hörbarheten hos dessa i sida upp och sida ner, men ändå kommer det: "fast ljudkvaliteten suger ju - det kan vi väl vara överens om va!?".Jag ger upp...
JonasB skrev:Problemet för mig är att jag vill kunna slänga mig i soffan och slå på en låt på stereon via mobilen på ett smidigt sätt. Nu när jag har skaffat mer niceiga högtalare är jag nyfiken på om det går att få bättre kvalitet. Men det verkar som att man får välja smidighet, användarvänlighet och spontanlyssning eller omständigt (i mina mått) och finlyssning.
FBK skrev:Conan skrev:Bill50x skrev:Har för mig att Chromecast Audio bara stödjer 16/44. Och när det gäller det är det inga problem med Spottan, det är väl mycket lägre bitrate än så? Problemet är väl snarast att ljudkvaliteten suger.
/ B
Suck här också...Vi kan diskutera snålkodningsartefakter, normalisering, vattenstämpling och hörbarheten hos dessa i sida upp och sida ner, men ändå kommer det: "fast ljudkvaliteten suger ju - det kan vi väl vara överens om va!?".Jag ger upp...
jag och 15 till tycker inte att Spotify suger, så vi är inte överens. Och tidal tänker jag inte ens prova då Spotify är så enkelt att hantera. Men jag använder inte Spottan i huvudanläggningen, något som jag kanske gör i framtiden.
goat76 skrev:FBK skrev:Conan skrev:
jag och 15 till tycker inte att Spotify suger, så vi är inte överens. Och tidal tänker jag inte ens prova då Spotify är så enkelt att hantera. Men jag använder inte Spottan i huvudanläggningen, något som jag kanske gör i framtiden.
När du kör Spotify i huvudanläggningen kanske du kommer upptäcka att just den streamingtjänsten har vissa brister.
RogerGustavsson skrev:Har en ljudkompis som hade problem med att Roon inte indexerade mer än 1/3 av hans egna filer. Är det något ni som kör Roon märkt av?
Harryup skrev:Nej, inte jag men Roon har ju ett forum där dom är aktiva själva också och det finns ju alltid användare som har diverse problem hela tiden. Är ju ofta beroende på skicket på datorn som folk kör Roon på i högsta grad.
goat76 skrev:När du kör Spotify i huvudanläggningen kanske du kommer upptäcka att just den streamingtjänsten har vissa brister.
goat76 skrev:JonasB skrev:Problemet för mig är att jag vill kunna slänga mig i soffan och slå på en låt på stereon via mobilen på ett smidigt sätt. Nu när jag har skaffat mer niceiga högtalare är jag nyfiken på om det går att få bättre kvalitet. Men det verkar som att man får välja smidighet, användarvänlighet och spontanlyssning eller omständigt (i mina mått) och finlyssning.
Jag tror nog du bör tänka igenom hela kedjan, det finns viss risk att det i nuläget är skit in skit ut, ett par fina högtalare kan ju bara förtydliga skiten så att säga.![]()
Kanske en streamer är rätta vägen att gå för att få den smidighet, användarvänlighet och bra ljud för finlyssning du vill ha, och samtidigt slippa det omständiga. Jag har en sån lösning utan några problem.
JonasB skrev:goat76 skrev:JonasB skrev:Problemet för mig är att jag vill kunna slänga mig i soffan och slå på en låt på stereon via mobilen på ett smidigt sätt. Nu när jag har skaffat mer niceiga högtalare är jag nyfiken på om det går att få bättre kvalitet. Men det verkar som att man får välja smidighet, användarvänlighet och spontanlyssning eller omständigt (i mina mått) och finlyssning.
Jag tror nog du bör tänka igenom hela kedjan, det finns viss risk att det i nuläget är skit in skit ut, ett par fina högtalare kan ju bara förtydliga skiten så att säga.![]()
Kanske en streamer är rätta vägen att gå för att få den smidighet, användarvänlighet och bra ljud för finlyssning du vill ha, och samtidigt slippa det omständiga. Jag har en sån lösning utan några problem.
Men vilken streamer kan göra det jag efterfrågar med Tidal? Alltså använda Tidal-appen på mobilen och välja streamern för uppspelning likt CCA?
RogerGustavsson skrev:På vilka plattformar kan de från Linn, Naim, Devialet m.fl. köras? Kostar de något?
goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:På vilka plattformar kan de från Linn, Naim, Devialet m.fl. köras? Kostar de något?
Jag är lite osäker på om jag förstår din fråga, menar du om man kan använda de specifika styrprogrammen från dessa tillverkare med apparater från andra tillverkare? Det är jag osäker på.
Linn Kazoo är gratis så det är väl bara att ladda ner och testa ifall det fungerar, hur Naim och alla andras styprogram ser ut har jag ingen aning om?
Det jag menade med "en drös andra plattformar" så menade jag streamingplattformar som Qobuz, Calm Radio, Spotify m,m.
Jag menade bara att JonasB kanske borde kolla in streamers från diverse tillverkare och se om det är någon som uppfyller hans krav på användarvänlighet m,m. Kanske låna hem någon apparat och testa eller kika runt lite på diverse forum och kolla Youtubevideos där folk går igenom de styrprogram dessa apparater kommer med, kanske är det något som tilltalar honom?
JonasB skrev:goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:På vilka plattformar kan de från Linn, Naim, Devialet m.fl. köras? Kostar de något?
Jag är lite osäker på om jag förstår din fråga, menar du om man kan använda de specifika styrprogrammen från dessa tillverkare med apparater från andra tillverkare? Det är jag osäker på.
Linn Kazoo är gratis så det är väl bara att ladda ner och testa ifall det fungerar, hur Naim och alla andras styprogram ser ut har jag ingen aning om?
Det jag menade med "en drös andra plattformar" så menade jag streamingplattformar som Qobuz, Calm Radio, Spotify m,m.
Jag menade bara att JonasB kanske borde kolla in streamers från diverse tillverkare och se om det är någon som uppfyller hans krav på användarvänlighet m,m. Kanske låna hem någon apparat och testa eller kika runt lite på diverse forum och kolla Youtubevideos där folk går igenom de styrprogram dessa apparater kommer med, kanske är det något som tilltalar honom?
Bra förslag! Jag är lite skeptisk eftersom jag har svårt att tro att tillverkare av mediaspelare kan göra det bättre/lika "bra" som själva streamingtjänstföretagen. Heos var inget att hänga i granen.
ottovonkopp skrev:Med pluginet Material skin så får du en snygg "app" som du kan använda för styra din musik från alla plattformar.
Bill50x skrev:ottovonkopp skrev:Med pluginet Material skin så får du en snygg "app" som du kan använda för styra din musik från alla plattformar.
Har installerat Material Skin men ser ingen som helst skillnad mot det ordinarie gränssnittet. Har LMS 8.0.
/ B
JonasB skrev:Går det att styra Tidal på pc via androidapp?
ottovonkopp skrev:Bill50x skrev:ottovonkopp skrev:Med pluginet Material skin så får du en snygg "app" som du kan använda för styra din musik från alla plattformar.
Har installerat Material Skin men ser ingen som helst skillnad mot det ordinarie gränssnittet. Har LMS 8.0.
http://xxx.xxx.xxx.xxx:9000/material/
Squeezelite-x med Material skin. Spelare och styrapp på Windows 10.
Bill50x skrev:ottovonkopp skrev:Bill50x skrev:Har installerat Material Skin men ser ingen som helst skillnad mot det ordinarie gränssnittet. Har LMS 8.0.
http://xxx.xxx.xxx.xxx:9000/material/
Squeezelite-x med Material skin. Spelare och styrapp på Windows 10.
Ahhh, jag kör inget från datorn, bara app i mobiltelefonen (Samsung). Trodde/hoppades appen skulle bli lite smakligare...
/ B
ottovonkopp skrev:Med Logitech Media Server 8 är Spotify (och Tidal?) integrerat med ditt musikbibliotek, dvs du kan tex lägga till ett album från en strömningstjänst så det dyker upp bland dina egna album.
Allt är gratis. Med pluginet Material skin så får du en snygg "app" som du kan använda för styra din musik från alla plattformar.
http://downloads.slimdevices.com/nightly/?ver=8.0
https://www.picoreplayer.org/
Kan faktiskt inte förstå att LMS ekosystem inte används mer. LMS är ju helt fantastiskt för de som först och främst strömmar sin egna musik och även använder externa tjänster.
JAT skrev:ottovonkopp skrev:Med Logitech Media Server 8 är Spotify (och Tidal?) integrerat med ditt musikbibliotek, dvs du kan tex lägga till ett album från en strömningstjänst så det dyker upp bland dina egna album.
Allt är gratis. Med pluginet Material skin så får du en snygg "app" som du kan använda för styra din musik från alla plattformar.
Kan faktiskt inte förstå att LMS ekosystem inte används mer. LMS är ju helt fantastiskt för de som först och främst strömmar sin egna musik och även använder externa tjänster.
Kan man köra LMS 8 från en "gammal" Readey Nas Ultra 2? Lyckas inte.
//J
ottovonkopp skrev:JAT skrev:ottovonkopp skrev:Med Logitech Media Server 8 är Spotify (och Tidal?) integrerat med ditt musikbibliotek, dvs du kan tex lägga till ett album från en strömningstjänst så det dyker upp bland dina egna album.
//J
Du kanske hittar lite ledtrådar här. https://forums.slimdevices.com/showthre ... ltra-pro-4
Om 7.9 funkar borde 8 också göra det. Kör 7.9 på ReadyNAS 202.
Ska köra in LMS 8 när jag bestämt mig för om jag ska installera den på NAS:n eller på en RPi och bara ha NAS:n för lagring.
JAT skrev:ottovonkopp skrev:JAT skrev:
//J
Du kanske hittar lite ledtrådar här. https://forums.slimdevices.com/showthre ... ltra-pro-4
Ska köra in LMS 8 när jag bestämt mig för om jag ska installera den på NAS:n eller på en RPi och bara ha NAS:n för lagring.
Jag har v7.7.2, lyckas inte hitta något nyare som funkar...mest troligt är det SBS. Länge sedan jag pysslade med detta.
ottovonkopp skrev:JAT skrev:ottovonkopp skrev:
Jag har v7.7.2, lyckas inte hitta något nyare som funkar...mest troligt är det SBS. Länge sedan jag pysslade med detta.
Kanske enklare att skaffa en Raspberry pi. https://www.picoreplayer.org/how_to_install_lms.shtml
JAT skrev:ottovonkopp skrev:JAT skrev:Jag har v7.7.2, lyckas inte hitta något nyare som funkar...mest troligt är det SBS. Länge sedan jag pysslade med detta.
Kanske enklare att skaffa en Raspberry pi. https://www.picoreplayer.org/how_to_install_lms.shtml
Testade att installera Squeezelite-x...kan det köra från gamla versioner av LMS?
Testade att installera Squeezelite-x...kan det köra från gamla versioner av LMS?
Vet inte. Hittar ingen info om lägsta LMS version. Testa.
JAT skrev:ottovonkopp skrev:JAT skrev:
Jag har installerat den, men den står bara och tuggar...har angett IP adress men det kanske inte hjälper. Ber om ursäkt för alla korkade frågor.
Jag har installerat den, men den står bara och tuggar...har angett IP adress men det kanske inte hjälper. Ber om ursäkt för alla korkade frågor.
Tror du måste tillåta Squeezelite-x i Windows-brandväggen.
JAT skrev:ottovonkopp skrev:JAT skrev:Jag har installerat den, men den står bara och tuggar...har angett IP adress men det kanske inte hjälper. Ber om ursäkt för alla korkade frågor.
Tror du måste tillåta Squeezelite-x i Windows-brandväggen.
Hittar inget som blockar där...vad anger man i "Host Name" i Squeezelite-x?
FBK skrev:Hur upplever ni den här skivan ? https://open.spotify.com/playlist/6ZGA2 ... ZqEIoL66AQ Är det kasst, mellan eller bra? Jag tycker det låter bra.
RogerGustavsson skrev:VIlka spår är det du brukar använda? Körde spår 1 och 5. Såg nu att det finns ett spår (16) till med samma namn "A new day has come" som är annorlunda. Fortfarande lite märkligt ljud, syntetiskt på något sätt. Hennes röst är överdrivet framhävd. Någon form av kompression är väl inblandad? Körde de två "A new has come" i MasVis men blir inte riktigt klok på resultaten:
RogerGustavsson skrev:Nej, det ser inte helt galet ut i MasVis men det låter inte bra i mina öron!
Conan skrev:Nu måste jag gå och lyssna på nåt annat än Celine...![]()
sprudel skrev:Conan skrev:Nu måste jag gå och lyssna på nåt annat än Celine...![]()
Lorde ”Melodrama”
https://tidal.com/album/74892041
Zaz ”Zaz”
https://tidal.com/album/38649027
EnJoy!
Conan skrev: Spotify är Premium, streamningskvalitet "Mycket Hög" och normalisering Av.
RogerGustavsson skrev:"Nature boy" gör hon riktigt bra, tycker jag. Synd bara att hon står i badrummet och flygeln verkar stå hos grannen... Det låter märkligt tunt i basen.
RogerGustavsson skrev:"Nature boy" gör hon riktigt bra, tycker jag. Synd bara att hon står i badrummet och flygeln verkar stå hos grannen... Det låter märkligt tunt i basen.
Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:"Nature boy" gör hon riktigt bra, tycker jag. Synd bara att hon står i badrummet och flygeln verkar stå hos grannen... Det låter märkligt tunt i basen.
Tunnt ja, men hos mig finns flygeln med i rummet.
Jag visste inte att just den låten var så populär, såväl husguden Bowie som Lisa Ekdahl har gjort den. Det finns typ 30 versioner på Tidal.
/ B
Bill50x skrev:Jag visste inte att just den låten var så populär, såväl husguden Bowie som Lisa Ekdahl har gjort den. Det finns typ 30 versioner på Tidal.
Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:"Nature boy" gör hon riktigt bra, tycker jag. Synd bara att hon står i badrummet och flygeln verkar stå hos grannen... Det låter märkligt tunt i basen.
Jag visste inte att just den låten var så populär, såväl husguden Bowie som Lisa Ekdahl har gjort den. Det finns typ 30 versioner på Tidal.
/ B
RogerGustavsson skrev:Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:"Nature boy" gör hon riktigt bra, tycker jag. Synd bara att hon står i badrummet och flygeln verkar stå hos grannen... Det låter märkligt tunt i basen.
/ B
Flera hundra versioner på Tidal.
Användare som besöker denna kategori: Chris71, FalloutBoy, JanneX och 15 gäster