Moderator: Redaktörer
goat76 skrev:Jag har de senaste dagarna suttit och läst några av diskussionerna som alltid följer de recensioner av högtalare på audiosciencereview som Amir gör. Mätresultatet på exempelvis KEF R3 https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.12021/ är till dagens datum det näst bästa samlade poängmässiga mätresultatet av alla de högtalare han hittills mätt (högtalare utan sub).
Trots detta goda mätresultat så beskriver Amir i sitt subjektiva lyssningstest att han uppfattar högtalaren som följande:
"My standard routine is to cycle through my reference clips that I have selected during all my normal listening to sound superb on my Revel Salon 2 Speakers. Sadly hardly any of them sounded all that good here. Yes, the highs were there. The lows at times were there. But overall experience was unexciting and unengaging for lack of a better word."
En av kommentarerna från en medlem på deras forum skrev följande i de efterföljande kommentarerna vilket jag fastnade för:
"As much as I enjoy seeing loudspeaker measurements, at the end of the day, anechoic response may not translate to subjective favorable sound. For me, I like how my speakers interact with my room to produce music that I enjoy. I have tried equalizing it to get a flat response, but I do not like it. I like what my room does to the base and low midrange. Small frequency differences in this range result in huge subjective perception of sound and timber.
I would personally like to see how loudspeakers deal with high voltage input transients. Meaning can they handle the dynamic range without much compression and distortion. In my subjective experience, this particular aspect about loudspeakers plays a very important role in enjoying music as if presented live."
Det är nog just detta jag saknar, var är mätningarna som visar hur en högtalare beter sig när den utsätts för riktiga musiksignaler (inte kontrollerade tonsvep och testsignaler) innehållandes starka transienter, starka dynamiska musikpartier utan att det låter komprimerat, rörigt och kanske distat?
Så som ASR-medlemmen vid namn gags11 här ovan beskriver det så är nog dessa egenskaper de som gör att det låter mer övertygande och mer så som musik verkligen låter när den framförs live. Är det inte dessa aspekter vi borde lägga mycket större fokus på istället för om tonkurvan råkar ha vissa avvikelser, för när musiken väl spelas så har alla de instrumentala inslagen ändå ett så stort frekvensomfång att det egentligen borde räcka med att dessa i sin helhet låter övertygande och verkliga?
Ett musikinstrument som exempelvis en akustisk gitarr kan beroende på vad det är för gitarr och i vilken akustisk miljö den spelas i, låta väldigt olika vilket kan liknas med själva frekvensgången. Men de ljudaspekter som för mig kännetecknar ett riktigt liveframförande av musik är renheten och den obehindrade dynamiken som sällan låter för starkt trots att den egentligen alstrar väldigt starka ljud.
Om en högtalare har dessa "live-egenskaper" men råkar ha vissa frekvensavvikelser så vill jag påstå att den kommer låta mer övertygande och mer riktig vid musikuppspelning än en annan högtalare, likt exemplet ovan med KEF R3 som trots fina raka mätkurvor inte nödvändigtvis låter musikaliskt övertygande och kanske oengagerande.
Ni som är duktiga på att analysera mätresultat, hur ser man ifall högtalarna har "live-egenskaperna"?
Strmbrg skrev:Såsom varandes helt (jävla) måttlös, så fokuserar jag inte alls på mätparametrar. Bortsett från de som sker i mitt hörselsinne.
Men de som sker där presenteras inte i permanent lagringsbara och för andra personer ograverat presenterbara siffror eller diagram.
Huruvida högtalarkonstruktörer fokuserar på rätt mätningar bryr jag mig egentligen inte särskilt mycket om.
Huvudsaken är att resultatet blir väl värt att lyssna på.
Bamsefar skrev:Jag kan inte riktigt hålla mig, so here goes: Hur mäter era öron? Med tanke på att alla människor är olika, så kan inte en mätning ge korrekt resultat för hela sanningen. En (eller flera) mätning(-ar) kan beskriva en produkt (antar att man mäter på en hifi produkt nu, sedan om det är en högtalare eller ett slutsteg är lite ovidkommande just här) kan bara ställa det i relationen hur någon beskrivit att något skall mäta. Men hur vet man att allas öron mäter enligt just denna referens?
jansch skrev: Men om 2 ljudhändelser är fysikaliskt lika så är dom det.
petersteindl skrev:goat76 skrev:Jag har de senaste dagarna suttit och läst några av diskussionerna som alltid följer de recensioner av högtalare på audiosciencereview som Amir gör. Mätresultatet på exempelvis KEF R3 https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.12021/ är till dagens datum det näst bästa samlade poängmässiga mätresultatet av alla de högtalare han hittills mätt (högtalare utan sub).
Trots detta goda mätresultat så beskriver Amir i sitt subjektiva lyssningstest att han uppfattar högtalaren som följande:
"My standard routine is to cycle through my reference clips that I have selected during all my normal listening to sound superb on my Revel Salon 2 Speakers. Sadly hardly any of them sounded all that good here. Yes, the highs were there. The lows at times were there. But overall experience was unexciting and unengaging for lack of a better word."
En av kommentarerna från en medlem på deras forum skrev följande i de efterföljande kommentarerna vilket jag fastnade för:
"As much as I enjoy seeing loudspeaker measurements, at the end of the day, anechoic response may not translate to subjective favorable sound. For me, I like how my speakers interact with my room to produce music that I enjoy. I have tried equalizing it to get a flat response, but I do not like it. I like what my room does to the base and low midrange. Small frequency differences in this range result in huge subjective perception of sound and timber.
I would personally like to see how loudspeakers deal with high voltage input transients. Meaning can they handle the dynamic range without much compression and distortion. In my subjective experience, this particular aspect about loudspeakers plays a very important role in enjoying music as if presented live."
Det är nog just detta jag saknar, var är mätningarna som visar hur en högtalare beter sig när den utsätts för riktiga musiksignaler (inte kontrollerade tonsvep och testsignaler) innehållandes starka transienter, starka dynamiska musikpartier utan att det låter komprimerat, rörigt och kanske distat?
Så som ASR-medlemmen vid namn gags11 här ovan beskriver det så är nog dessa egenskaper de som gör att det låter mer övertygande och mer så som musik verkligen låter när den framförs live. Är det inte dessa aspekter vi borde lägga mycket större fokus på istället för om tonkurvan råkar ha vissa avvikelser, för när musiken väl spelas så har alla de instrumentala inslagen ändå ett så stort frekvensomfång att det egentligen borde räcka med att dessa i sin helhet låter övertygande och verkliga?
Ett musikinstrument som exempelvis en akustisk gitarr kan beroende på vad det är för gitarr och i vilken akustisk miljö den spelas i, låta väldigt olika vilket kan liknas med själva frekvensgången. Men de ljudaspekter som för mig kännetecknar ett riktigt liveframförande av musik är renheten och den obehindrade dynamiken som sällan låter för starkt trots att den egentligen alstrar väldigt starka ljud.
Om en högtalare har dessa "live-egenskaper" men råkar ha vissa frekvensavvikelser så vill jag påstå att den kommer låta mer övertygande och mer riktig vid musikuppspelning än en annan högtalare, likt exemplet ovan med KEF R3 som trots fina raka mätkurvor inte nödvändigtvis låter musikaliskt övertygande och kanske oengagerande.
Ni som är duktiga på att analysera mätresultat, hur ser man ifall högtalarna har "live-egenskaperna"?
Jag har skrivit angående detta i många inlägg. Jag har även skrivit angående audiosciencereview och deras högtalartester samt om Tooles mätningar och tetande. Du använder ordet vi. Jag vet inte vilka det är som du menar. Jag känner dock att jag inte ingår i den mängden. Vill bara förtydliga![]()
Mvh
Peter
jansch skrev:Goat76 - vill du verkligen att inspelad musik ska vara fri från "förskönande effekter"?
Tangband skrev:Goat76
Angående Kef r3.
Amirm skriver på många ställer på sin sida att koaxialer sällan låter bra. Trots bra mätvärden enligt Tooles principer.
De högtalare han testat som fått bra mätvärden och inte är koaxialer har han däremot ofta även gett goda omdömen .
Du har rätt i att en högtalares transientegenskaper nog är viktiga . Det finns en skotsk firma och en australiensisk högtalaringenjör ( Crawford ) som anser detta vara en av de viktigaste parametrarna .![]()
Men grejen är ju att du kan få både raka kurvor och bra transientåtergivning , men det är inte gratis.
Harryup skrev:jansch skrev: Men om 2 ljudhändelser är fysikaliskt lika så är dom det.
Nja, det beror ju på om beviset är att 2 mätningar är lika eller om beviset är kopplat till att vi hör saker lika.
Gör man mätningen med mikrofoner så finns det ju stor chans att den inte "hör" som vi hör. Och är det flera instrument som återges via att högtalare eller om det är flera instrument bredvid varandra spelandes samtidigt så lär det ju bli skillnader.
Så det går med all säkerhet mäta lika ( i synnerhet om man bara mäter frekvensgång) mellan 2 ljudhändelser med då får man se det som att mätningarna är lika vilket inte garanterar att man skulle höra lika. Så problemet som jag ser det är att koppla 2 mätningar som är lika eller "lika" till att dom också med säkerhet går att koppla till lika ljudhändelser för lyssnaren om man jämför med originalet.
goat76 skrev:jansch skrev:Goat76 - vill du verkligen att inspelad musik ska vara fri från "förskönande effekter"?
Jag är inte helt säker på om jag förstår vad du menar, men jag är för alla ingrepp som hjälper till att ge en än bättre och mer övertygande återgivning av inspelad musik, vare sig det anses vara rätt eller fel enligt diverse mätningar eller vad som gjorts effektmässigt i musikmixen för att uppnå ett mer livsliknande resultat.
jonasp skrev:En rak tonkurva och bra spridningsegenskaper, som KEF:en uppvisar i testen är ett nödvändigt kriterium för god återgivning, dock inte ett tillräckligt kriterium. I testen som länkas utreds i princip inga dynamiska aspekter alls. Distorsionen mäts på en nivå led utreds inte i ett dynamiskt perspektiv. Dynamisk kompression tittar man inte på alls. Det finns fler dynamiska aspekter att hålla reda på när man konstruerar högtalare, men dessa är två viktiga exempel.
Att titta på några mätningar som absolut inte säger all (men ser bra ut i enskildhet) och sedan notera att högtalaren låter trött, och därefter försöka döma ut frekvensgångsmätningar som onödiga är ett minst sagt märkligt resonemang i mina ögon.
Och som Peter skrev, jag är heller inte med i ”vi”!!!! Tala för dig själv.
jonasp skrev:En rak tonkurva och bra spridningsegenskaper, som KEF:en uppvisar i testen är ett nödvändigt kriterium för god återgivning, dock inte ett tillräckligt kriterium. I testen som länkas utreds i princip inga dynamiska aspekter alls. Distorsionen mäts på en nivå led utreds inte i ett dynamiskt perspektiv. Dynamisk kompression tittar man inte på alls. Det finns fler dynamiska aspekter att hålla reda på när man konstruerar högtalare, men dessa är två viktiga exempel.
Att titta på några mätningar som absolut inte säger all (men ser bra ut i enskildhet) och sedan notera att högtalaren låter trött, och därefter försöka döma ut frekvensgångsmätningar som onödiga är ett minst sagt märkligt resonemang i mina ögon.
Och som Peter skrev, jag är heller inte med i ”vi”!!!! Tala för dig själv.
JM skrev:Spinoramamätningarna bygger på antaganden om det tänkta rummet. Det simulerade rummet är sannolikt ett tämligen dämpat rum likt Harmans stora dyra högtalartestrum. Harman hade aldrig publicerat sina mätningar och mätmetoden om inte deras högtalare presterat i topp.
Harmangruppens högtalare är lådhögtlare och inte dipoler. Martin Logan dipoler presterar dåligt enligt Toole och ASR.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.16068/
Nu råkar jag ha några Kef koaxialer vilka mäter bra men låter inte bra.
Mina Quad dipoler låter bra men mäter inte bra vid låga SPL.
Kef koaxialer med baffelrörelser (mellanregister konens rörelser) längre än våglängden på vissa diskant frekvenser torde vara en förklaring till sämre ljud. Möjligen mäter spinorama medelvärden över en viss tid. Har inte kollat exakt antagandena i algoritmerna.
I verkligheten upplever vi allt direktljud som en rak tonkurva. Således skall en högtalare reproducera en rak tonkurva men detta är uppenbarligen ett nödvändigt men ej tillräckligt kriterium. Detta är förenligt med fynd i dubbelblindstudier av Toole o Olive.
Uppmätt rak tonkurva kan således i transienter vara förvrängd men över tiden rak.
Transientförvrängningar och maskeringar är underskattade variabler som jag ser det.
Alla fysiska mätningar är mätningar av en delmängd av vad vi hör och ingen absolut sanning hur vi hör. Därför är kunskap om fysik och dess begränsningar en förutsättning för en nykter bedömning av resultaten. Kunskap hur vi hör i en medicinsk/psykologisk mening är förutsättning för att utvärdera vilka fysikaliska resultat är relevanta. Här finns som jag ser en betydande förbättringspotential.
JM
jansch skrev:Goat76 - dilemmat är nog att det är så oerhört svårt att omsätta sina egna preferenser på ljud till konkreta mätdata.
.....Och om man gör ett försök kommer nog en viss "velighet" att uppstå då vi tycker och uppfattar ljud lite olika beroende på vad för musik som spelas och när/var/hur.
Man kan nog fundera såhär:
Om det hade funnits standardiserade mätmetoder för subjektiva ljudupplevelser såsom "tight och torr bas" eller "öppenhet" eller "artikulerade" osv hade livet varit enkelt.
jansch skrev:......eller är tight bas bara en höjning av frekvenskurvan runt 80 eller 100Hz som topp? Nä.... så är det ju inte. Jag kan ju inte ens bestämma mej för om det är kompressorförstörd baskagge som gör att elbasen låter "tight" på vissa låtar.
Hifi är outgrundligt....
I-or skrev:goat76,Det är nog just detta jag saknar, var är mätningarna som visar hur en högtalare beter sig när den utsätts för riktiga musiksignaler (inte kontrollerade tonsvep och testsignaler) innehållandes starka transienter, starka dynamiska musikpartier utan att det låter komprimerat, rörigt och kanske distat?
Det framgår tydligt i Amirs distorsionsmätningar* att högtalaren är i princip oanvändbar för låga frekvenser. Redan vid ganska måttliga ljudtrycksnivåer får det lilla baselementet (6,5") stora problem. Detta är nog den största anledningen till de varierande omdömena (övervägande positiva från olika källor, dock) och Amir skriver också att basen var där "åtminstone ibland". Resultaten är någorlunda normala för ett 6,5"-element, men satta i förhållande till priset om 20 kkr tycker åtminstone jag att det inte duger. Nettovolymen i lådan är kanske knappa 20 liter, vilket ger goda förutsättningar för en betydligt mer kraftfull basåtergivning (via större element och längre linjär slaglängd).
Multitonsmätning från tyska LowBeats:
Detta spektrum visar att bas och mellanregister kommer att låta väldigt grötigt vid lite högre ljudtrycksnivåer, vilket kraftigt påverkar känslan av realism i återgivningen. Alldeles för många recensenter "glömmer" denna viktiga punkt och dessutom är det ganska ovanligt med mätdata angående distorsion.
*Amir har räknat fel på ljudtrycksnivån som ska vara ca 96 dB (1 m, 2 kHz) och inte 105 dB. Han kan vara lite svajig ibland, men jag klagar ändå inte eftersom han producerar massor av data och oftast är rätt ute.
Tell skrev:Den där högtalaren verkar ha för mycket övre bas o för lite djupbas vilket jag personligen också skulle tycka låta rätt dåligt. Så långt kan iaf jag utröna av ett lite snabbt skrollande bland mätresultaten.
jansch skrev:Bamsefar - gör du inte en "logikvurpa" nu?
goat76 skrev:I-or skrev:goat76,Det är nog just detta jag saknar, var är mätningarna som visar hur en högtalare beter sig när den utsätts för riktiga musiksignaler (inte kontrollerade tonsvep och testsignaler) innehållandes starka transienter, starka dynamiska musikpartier utan att det låter komprimerat, rörigt och kanske distat?
Det framgår tydligt i Amirs distorsionsmätningar* att högtalaren är i princip oanvändbar för låga frekvenser. Redan vid ganska måttliga ljudtrycksnivåer får det lilla baselementet (6,5") stora problem. Detta är nog den största anledningen till de varierande omdömena (övervägande positiva från olika källor, dock) och Amir skriver också att basen var där "åtminstone ibland". Resultaten är någorlunda normala för ett 6,5"-element, men satta i förhållande till priset om 20 kkr tycker åtminstone jag att det inte duger. Nettovolymen i lådan är kanske knappa 20 liter, vilket ger goda förutsättningar för en betydligt mer kraftfull basåtergivning (via större element och längre linjär slaglängd).
Multitonsmätning från tyska LowBeats:
Detta spektrum visar att bas och mellanregister kommer att låta väldigt grötigt vid lite högre ljudtrycksnivåer, vilket kraftigt påverkar känslan av realism i återgivningen. Alldeles för många recensenter "glömmer" denna viktiga punkt och dessutom är det ganska ovanligt med mätdata angående distorsion.
*Amir har räknat fel på ljudtrycksnivån som ska vara ca 96 dB (1 m, 2 kHz) och inte 105 dB. Han kan vara lite svajig ibland, men jag klagar ändå inte eftersom han producerar massor av data och oftast är rätt ute.
Men kan du berätta om Amir presenterar dessa parametrar/spektrum (som för dig som kan tolka dem) visar på att högtalaren kommer låta grötig, och hur många är det som ens förstår att tolka detta. Att döma av de kommentarer som skrivs på ACR efter recensionerna så verkar det iallafall inte vara direkt någon som diskuterar denna aspekt?
Finns det någon tydlig och lätt-tolkad parameter (man som icke expert på att tolka mätdata) bör titta extra noga på ifall man vill veta hur en högtalare beter sig i hänseende till bra transient återgivning och "ogrötighet", och som vanligen går att utröna i de mätningar som vanligtvis presenteras (inte bara hos ASR), eller är det fortfarande lyssning som gäller ifall man vill utröna om en högtalare har dessa egenskaper?
Bamsefar skrev:jansch skrev:Bamsefar - gör du inte en "logikvurpa" nu?
Nej det gör jag inte. Verkar som om få fattar poängen dock, och det kan jag leva med.
goat76 skrev:Tell skrev:Den där högtalaren verkar ha för mycket övre bas o för lite djupbas vilket jag personligen också skulle tycka låta rätt dåligt. Så långt kan iaf jag utröna av ett lite snabbt skrollande bland mätresultaten.
Egentligen är den högtalaren bara ett exempel och har inte ett specifikt värde för det jag efterlyser. De parametrar jag efterlyser som visar hur högtalarna verkligen presterar vid transient-rika signaler som riktig musik verkar tyvärr saknas, eller så är de så svårtolkade att ingen på ASR-forumet någonsin verkar diskutera de aspekterna.
Morello skrev:Vad brukar ni nyttja för programvara för att mäta distorsion på högtalare?
Morello skrev:Vad brukar ni nyttja för programvara för att mäta distorsion på högtalare?
Tell skrev:goat76 skrev:Tell skrev:Den där högtalaren verkar ha för mycket övre bas o för lite djupbas vilket jag personligen också skulle tycka låta rätt dåligt. Så långt kan iaf jag utröna av ett lite snabbt skrollande bland mätresultaten.
Egentligen är den högtalaren bara ett exempel och har inte ett specifikt värde för det jag efterlyser. De parametrar jag efterlyser som visar hur högtalarna verkligen presterar vid transient-rika signaler som riktig musik verkar tyvärr saknas, eller så är de så svårtolkade att ingen på ASR-forumet någonsin verkar diskutera de aspekterna.
Meen mätningarna på ditt exempel ger ju en fingervisning om varför den skulle kunna subjektivt dåligt. Både dåligt med bas men också att den distar hyfsat mycket.
Skulle ju vara kul med ett blindtest där folk får bedömma diverse högtalare genom lyssning för att sen se hur det stämmer överens med mätdata från samma högtalare.
jonasp skrev:Morello skrev:Vad brukar ni nyttja för programvara för att mäta distorsion på högtalare?
Jag använder Clio-systemet. Tyvärr 10:an med IEEE1394.
petersteindl skrev:jonasp skrev:Morello skrev:Vad brukar ni nyttja för programvara för att mäta distorsion på högtalare?
Jag använder Clio-systemet. Tyvärr 10:an med IEEE1394.
Man kan få Clio 10 uppgraderad till USB 2.0 och 24 bit @ 192 kHz. Jag har gjort så på vår Clio. Vi har Clio 12 + QC idag. Det finns nu även Clio 12.5.
Jag skickade min Clio burk till Italien. Den fixades på 2 veckor. Då kunde vi därefter hänga på med de nyaste softwareuppgraderingarna och de funkar bättre än tidigare d v s mindre buggar.
Hur Clio 12.5 är vet jag inte, men det är en befrielse att få USB.
Mvh
Peter
goat76 skrev:Tell skrev:goat76 skrev:
Meen mätningarna på ditt exempel ger ju en fingervisning om varför den skulle kunna subjektivt dåligt. Både dåligt med bas men också att den distar hyfsat mycket.
Skulle ju vara kul med ett blindtest där folk får bedömma diverse högtalare genom lyssning för att sen se hur det stämmer överens med mätdata från samma högtalare.
Jag tror du har missat poängen med denna tråd, det är avsaknaden av vissa parametrar som iallafall jag värderar högt vid återgivning av musik som jag efterlyser, paramtetrar som inte ens verkar finnas med i bedömningen av de högtalare Amir på ASR testat.
Att Amir mäter dist är ju bra, men mäter han hur högtalaren eventuellt distar eller komprimerar ljudet vid snabba och starka transienter vid uppspelning av dynamiskt material?
Och om en högtalare uppvisar en något svagare basåtergivning så kan ju förklaringen ligga i att den är gjord för att ta basstöd från bakomstående vägg. Så som Amirs bedömningsskala är uppbyggd så verkar ingen hänsyn alls tas till dessa aspekter.
RogerGustavsson skrev:Är inte den mätrigg som används av ASR mera tänkt för kvalitetskontroll i t.ex. produktion?
https://www.klippel.de/fileadmin/klippe ... %20web.pdf
Den presenterar en hel del data men kanske inte fullt ut de som korrelererar med hur man upplever högtalaren lyssningsmässigt?
petersteindl skrev:Jag har läst någonstans att moderna digitala PA-system av rang har inbyggd digital kompensation för termisk kompression. Vad jag sett är moderna PA otroligt kompetenta.
rajapruk skrev:Första gången någonsin jag hör PA-system talas om i positiva ordalag på ett HIFI-forum!
Befriande på något sättJag har känt mig ganska ensam som tycker PA och biografer ofta låter helt fantastiskt.
goat76 skrev:En av kommentarerna från en medlem på deras forum skrev följande i de efterföljande kommentarerna vilket jag fastnade för:
[i][b]"As much as I enjoy seeing loudspeaker measurements, at the end of the day, anechoic response may not translate to subjective favorable sound. For me, I like how my speakers interact with my room to produce music that I enjoy. I have tried equalizing it to get a flat response, but I do not like it. I like what my room does to the base and low midrange. Small frequency differences in this range result in huge subjective perception of sound and timber.
jansch skrev:Goat76 - dilemmat är nog att det är så oerhört svårt att omsätta sina egna preferenser på ljud till konkreta mätdata.
.....Och om man gör ett försök kommer nog en viss "velighet" att uppstå då vi tycker och uppfattar ljud lite olika beroende på vad för musik som spelas och när/var/hur.
Man kan nog fundera såhär:
Om det hade funnits standardiserade mätmetoder för subjektiva ljudupplevelser såsom "tight och torr bas" eller "öppenhet" eller "artikulerade" osv hade livet varit enkelt.
......eller är tight bas bara en höjning av frekvenskurvan runt 80 eller 100Hz som topp? Nä.... så är det ju inte. Jag kan ju inte ens bestämma mej för om det är kompressorförstörd baskagge som gör att elbasen låter "tight" på vissa låtar.
Hifi är outgrundligt....
Tangband skrev:rajapruk skrev:Första gången någonsin jag hör PA-system talas om i positiva ordalag på ett HIFI-forum!
Befriande på något sättJag har känt mig ganska ensam som tycker PA och biografer ofta låter helt fantastiskt.
Det beror säkert också på att musiken till film ofta är mindre komprimerad och låter allmänt bättre. Men visst, Jbl :s thx system för stora biografer har ju både bra element och låter väldigt bra.
Stora lokaler kan ju även lättare gå djupare i basen
Tangband skrev:rajapruk skrev:Första gången någonsin jag hör PA-system talas om i positiva ordalag på ett HIFI-forum!
Det beror säkert också på att musiken till film ofta är mindre komprimerad och låter allmänt bättre. Men visst, Jbl :s thx system för stora biografer har ju både bra element och låter väldigt bra.
Stora lokaler kan ju även lättare gå djupare i basen
goat76 skrev:Tell skrev:goat76 skrev:
Jag tror du har missat poängen med denna tråd, det är avsaknaden av vissa parametrar som iallafall jag värderar högt vid återgivning av musik som jag efterlyser, paramtetrar som inte ens verkar finnas med i bedömningen av de högtalare Amir på ASR testat.
Att Amir mäter dist är ju bra, men mäter han hur högtalaren eventuellt distar eller komprimerar ljudet vid snabba och starka transienter vid uppspelning av dynamiskt material?
Och om en högtalare uppvisar en något svagare basåtergivning så kan ju förklaringen ligga i att den är gjord för att ta basstöd från bakomstående vägg. Så som Amirs bedömningsskala är uppbyggd så verkar ingen hänsyn alls tas till dessa aspekter.
Tell skrev:goat76 skrev:Tell skrev:Meen mätningarna på ditt exempel ger ju en fingervisning om varför den skulle kunna subjektivt dåligt. Både dåligt med bas men också att den distar hyfsat mycket.
Jo jag förstog poängen, men jag ifrågasatte den ju. Du undrar om vi inte fokuserar på fel mätvärden o ger ett exempel på en högtalare som ska mäta bra men låta dåligt, men utifrån det jag kan utläsa av mätdatan så är den inte så bra o förklarar alltså varför exempelhögtalaren kan tyckas låta dåligt. Men visst, hur rummet hjälper ljudet vet jag inte riktigt utan jag bara baserar min enkla åsikt på det jag ser.
Dessutom tycker jag att högtalare med helt raka kurvor (även hela vägen ner till 20hz) låter rätt trist
goat76 skrev:Själv har jag lyssnat på vissa högtalare som låter jättefint men tyvärr samtidigt totalt oengagerande, det har saknats det musikaliska drivet vilket jag tror har att göra med avsaknaden av livsliknande transienter, det har helt enkelt låtit platt och ganska livlöst.
JM skrev:Tacksam för exempel på musik vilka framhäver musikaliska transienter och andra viktiga musikaliska variabler vid subjektiv lyssning vid lyssningsnivåer under 85 dB.
Utvärdering av den subjektiva sidan av högtalare är mycket viktig parallellt med tekniska. Nu kan vi vanligen inte göra "golden standard" dubbel/trippel blindtest utan ett gäng utvalda låtar är ett sätt att ta en genväg. Denna genväg kan med Svantes nya datoriserade LTS program för jämförelse av musiksnuttar skapa mer pålitliga subjektiva jämförelser. Programmet eliminerar försöksledareffekten till viss del och har förutsättningar att ge riktiga dubbel blindstudier.
Tex ställ två högtalare för utvärdering på varandra bakom ljudtransparent skynke. Kör testsnuttarna. Byt plats på högtalarna. Kör programmet igen. Försökspersonerna vet inte vilken högtalare som står var. Försöksledaren får ej kommunicera verbalt eller icke verbalt med försökspersonerna. Subjektiva utvärderingsresultatet kommer vara hyfsat pålitligt.
Svante kanske kan komma fram ur idet och förklara programmet? Jag uppfattar Svantes program som banbrytande i denna kontext.
JM
JM skrev:Tacksam för exempel på musik vilka framhäver musikaliska transienter och andra viktiga musikaliska variabler vid subjektiv lyssning vid lyssningsnivåer under 85 dB.
Utvärdering av den subjektiva sidan av högtalare är mycket viktig parallellt med tekniska. Nu kan vi vanligen inte göra "golden standard" dubbel/trippel blindtest utan ett gäng utvalda låtar är ett sätt att ta en genväg. Denna genväg kan med Svantes nya datoriserade LTS program för jämförelse av musiksnuttar skapa mer pålitliga subjektiva jämförelser. Programmet eliminerar försöksledareffekten till viss del och har förutsättningar att ge riktiga dubbel blindstudier.
Tex ställ två högtalare för utvärdering på varandra bakom ljudtransparent skynke. Kör testsnuttarna. Byt plats på högtalarna. Kör programmet igen. Försökspersonerna vet inte vilken högtalare som står var. Försöksledaren får ej kommunicera verbalt eller icke verbalt med försökspersonerna. Subjektiva utvärderingsresultatet kommer vara hyfsat pålitligt.
Svante kanske kan komma fram ur idet och förklara programmet? Jag uppfattar Svantes program som banbrytande i denna kontext.
JM
jansch skrev:JM skrev:Tacksam för exempel på musik vilka framhäver musikaliska transienter och andra viktiga musikaliska variabler vid subjektiv lyssning vid lyssningsnivåer under 85 dB.
JM
Piano är ett utmärkt instrument för att studera transienter. Fördelen är också att inspelad pianomusik sällan är söndermastrad.
Du skriver "musikaliska transienter" vilket är intressant.
För hörseln tar det ju tid att uppfatta tonhöjd vilket medför att början på anslaget/transienten inte har hörbara toner.
Piano/flygel har ju dämmare som dämpar strängen när tangenten släpps på alla strängar utom den översta oktaven.
Ljudet från dessa toner/tangenter i översta oktaven är ett kraftigt anslag/transient följt av en spröd ton.
Dämpar man dessa strängar med filt får man bara ett kort anslag som endast hörs som en knackning utan tonhöjd.
Tangband skrev:Goat76:
Att elementen har god transientåtergivning är som du skriver viktigt. Men det är bara en parameter.
Att högtalare låter mindre bra kan bero på mycket. Lådorna kan ha för mycket dämpmaterial, eller för lite.
Baselementet tillsammans med lådan kan ha för högt eller för lågt Q-värde, och ge för lite eller för mycket bas, vilket påverkar instrumentkaraktärer i hela registret.
Delningsfiltret kan vara delat vid en frekvens där det låter mindre bra, trots fina kurvor . En delning vid 2,2 kHz eller 2,7 kHz kan låta olika. Mätningar måste kompletteras med mycket lyssning.
Att Kef högtalaren som diskuteras låter mindre bra trots bra frekvenskurvor och direktivitet har redan förklarats pga koaxialelementet där boomern modulerar diskanten pga den variabla waveguiden.
Det innebär väl inte att man bör förkasta alla vanliga testmetoder för alla andra högtalare , som trots allt spelar roll ?
Amirms tester är intressanta , men hans lyssning är rätt ointressant eftersom han inte bemödar sig att lyssna på högtalarna som de är tänkt placerade.
jonasp skrev:goat76 skrev:Själv har jag lyssnat på vissa högtalare som låter jättefint men tyvärr samtidigt totalt oengagerande, det har saknats det musikaliska drivet vilket jag tror har att göra med avsaknaden av livsliknande transienter, det har helt enkelt låtit platt och ganska livlöst.
En stilla undran: hur kan en högtalare låta jättefint och vara totalt oengagerande samtidigt? Låter en smula motsägelsefullt. Sedan tycker jag vi ska hålla oss till mätbara storheter om vi ska diskutera vilka parametrar som ska läggas till för att ett test ska bli mer heltäckande. "Musikaliskt driv" och "livsliknande transienter" är inte mätbara storheter, lika lite som "snabb bas" eller dylikt.
jonasp skrev:Alltså: frekvensgång och spridningsegenskaper är det mest grundläggande. Detta behöver man alltid kartlägga om man ska skaffa sig en uppfattning om hur en högtalare fungerar. Här har Amir väldigt fina mätdata och mycket bra utrustning. Med lite mer analys av storsignalbeteendet som jag nämnde tidigare hade testerna faktiskt varit rimligt heltäckande.
goat76 skrev:Typiska mässjazz-högtalare låter jättefint men när du spelar upp tät intensiv transientstark musik så uppenbarar sig svagheterna.
rajapruk skrev:Hade varit fint om ASR kunde komplettera med distorsionsmätningar vid olika ljudtryck, helt klart.
Det var för övrigt jag (och sedan också andra) som pushade på Amir att införa distorsionsmätningar överhuvudtaget när han började mäta högtalare. Känns som han kommer lite från Toole-hållet där spridning (spinoraman) anses vara det enda som spelar roll typ (grovt förenklat).
Det var lite slitningar i Harman när det begav sig, Tooles tankar hamnade till fullo i Revel, och Greg Timbers körde på JBLs luxury divison med låg distorsion och låg dynamisk kompression som tillägg till målet att ha bra spridning. I högtalare som t.ex. JBL Everest och JBL K2. Lite sämre spridning än Revel, men mycket mindre distorsion och kompression.
jonasp skrev:Tidningen Audio var ett föredöme med sina högtalaretest när den fanns. Man mätte bland annat maximal ineffekt som kunde matas till en högtalare för en given maxal distorsionsnivå. En sådan kurva kunde se ut så här:
Notera att skalan är i dBW.
Exempel här:
https://worldradiohistory.com/Archive-A ... Vol-IV.pdf
I-or skrev:Tyska Sound & Recording håller också fanan högt, här i ett ganska färskt test av Kii THREE:
https://www.soundandrecording.de/equipment/kii-three-midfield-monitor-im-test/
jonasp skrev:goat76 skrev:Typiska mässjazz-högtalare låter jättefint men när du spelar upp tät intensiv transientstark musik så uppenbarar sig svagheterna.
Så du menar att en högtalare som låter bra på mässjazz men inte annars "låter jättefint"? Då har vi definitivt inte samma bedömningskriterier. Ska man testa en högtalare ska man givetvis testa med krävande och komplext programmaterial. Jag hade personligen aldrig beskrivit en högtalare som är tråkig och intetsägande som "låter jättefint". Nu tycker du säkert att jag har problem med förståelsen med tanke på ditt tjuvnyp i svaret ovan, men jag tycker det är viktigt hur man uttrycker sig när man beskriver ljud, och hur högtalare låter. Det är väldigt svårt att beskriva de ljudande egenskaperna hos en högtalare (eller anläggning). Speciellt om man eftersträvar att få en bättre koppling (förståelse) mellan upplevda intryck och mätningar blir det viktigt att beskriva vad man hör på ett precist sätt.
Och detta är svårt, jag vill inte påstå att jag själv är superbra på det, även om jag för det mesta lyckas koppla lyssningsintryck till mätningar i mina egna experiment.
petersteindl skrev:jonasp skrev:goat76 skrev:Typiska mässjazz-högtalare låter jättefint men när du spelar upp tät intensiv transientstark musik så uppenbarar sig svagheterna.
Så du menar att en högtalare som låter bra på mässjazz men inte annars "låter jättefint"? Då har vi definitivt inte samma bedömningskriterier. Ska man testa en högtalare ska man givetvis testa med krävande och komplext programmaterial. Jag hade personligen aldrig beskrivit en högtalare som är tråkig och intetsägande som "låter jättefint". Nu tycker du säkert att jag har problem med förståelsen med tanke på ditt tjuvnyp i svaret ovan, men jag tycker det är viktigt hur man uttrycker sig när man beskriver ljud, och hur högtalare låter. Det är väldigt svårt att beskriva de ljudande egenskaperna hos en högtalare (eller anläggning). Speciellt om man eftersträvar att få en bättre koppling (förståelse) mellan upplevda intryck och mätningar blir det viktigt att beskriva vad man hör på ett precist sätt.
Och detta är svårt, jag vill inte påstå att jag själv är superbra på det, även om jag för det mesta lyckas koppla lyssningsintryck till mätningar i mina egna experiment.
Jag tror att ni kanske har lite olika definition på betydelsen av ordet ’fint’. Det låter fint kan betyda det låter slätstruket och inte påträngande. Det beror på hur man betonar då man säger ’fint’.
petersteindl skrev:...En rättvis objektiv mätning bör ta hänsyn till detta. Någon sådan mätmetodik finns dock ännu inte, i vart fall inte som jag sett. Dessutom bör mätsystemet kalibreras med hörseln om man vill få korrelation dem emellan.
Man kan mäta THD och IM, men när i tiden uppstår dessa olinjäriteter och med vilken fas? Hur långt är mätfönstret satt till i sådana mätningar. Mäter man med sinuston med konstant frekvens och konstant amplitud så finns en integrationstid.
Tangband skrev:goat76:
Sånt här kan en konstruktör tampas med...
music4ever skrev:Tangband skrev:goat76:
Sånt här kan en konstruktör tampas med...
Intressant eftersom det verkar som han jämförde vad som fanns och valde det som passade (av olika skäl) istället för ha en kravspec vad han ville ha.
I-or skrev:
Om vi även av klangrenhetsskäl sänker THD-kravet i mellanregister och diskant till 1 % vid 120 dB och dessutom kräver THD under 0,1 % vid låga nivåer för en verkligt ren återgivning där, så är vi nog hemma. Återstår bara att konstruera en sådan tulipanaros.
I-or skrev:Jag tror inte att man behöver forska i åratal för att hitta en psykoakustiskt heltäckande modell för hur hörseln uppfattar högtalare vid dynamiska förlopp. Mätning av THD som funktion av frekvens vid olika ljudtrycksnivåer räcker väldigt långt. Dessutom är THD-mätning en vedertagen metod som inkluderas i nästan alla befintliga mätsystem, vilket är en enorm fördel om man någorlunda snabbt vill komma vidare inom området.
Efter att bl.a. ha lyssnat en del på väldigt dynamiskt material med höga toppnivåer från olika PA-högtalare, som nästan aldrig är lågdistorderande vid låga nivåer men som nästan alltid har begränsad distorsion vid höga nivåer, kan man sluta sig till att man för bibehållen subjektiv dynamik generellt sett måste hålla sig under sådär 3 % THD (med visst frekvensberoende om man ska vara noggrann) upp till toppnivåer om bortåt 120 dB. Vid så pass höga nivåer kommer man med normala högtalare även att råka på termiska problem överallt, men framför allt i form av ganska heta diskanter som ger påtaglig termisk kompression, vilket leder till tydliga frekvensgångsavvikelser.
Om vi även av klangrenhetsskäl sänker THD-kravet i mellanregister och diskant till 1 % vid 120 dB och dessutom kräver THD under 0,1 % vid låga nivåer för en verkligt ren återgivning där, så är vi nog hemma. Återstår bara att konstruera en sådan tulipanaros.
jonasp skrev:En högtalare med -60 dB distortion bredbandigt på normal nivå säg 90 dB SPL @ 1m torde vara ytterst ovanlig.
jonasp skrev:En högtalare med -60 dB distortion bredbandigt på normal nivå säg 90 dB SPL @ 1m torde vara ytterst ovanlig.
Tangband skrev:Legend Acoustics nuvarande toppmodell ( aktiv 4 vägare ) sägs klara det ( enligt dem själva )
Disten är nere under 0,1 %.
.Morello skrev:THD är ett sätt att kartlägga olinjäriteter på, men när man lyssnar på musik eller vilken som helst signal som inte består av en ren sinuston, kommer olinjäriteterna att rendera intermodulationsdistorsion - ordningstalet tappar här i någon mening relevans.
jansch skrev:.Morello skrev:THD är ett sätt att kartlägga olinjäriteter på, men när man lyssnar på musik eller vilken som helst signal som inte består av en ren sinuston, kommer olinjäriteterna att rendera intermodulationsdistorsion - ordningstalet tappar här i någon mening relevans.
Något som verkar vara förvånande okänt är att även udda tons harmonisk distorsion, t.ex 3:e, skapar distorsion som är lika "elak" som IM vid musiklyssning men inte vid lyssning på enskilda toner/sinus. Harmonisk dist byggd på jämna övertoner låter ju dock aldrig riktigt illa.
rajapruk skrev:I-or skrev:
Nu börjar jag mer och mer tro att du är en hornkille. Eller linjekällakille? När får vi se dina kille(r)alster?!
jonasp skrev:Tangband skrev:Legend Acoustics nuvarande toppmodell ( aktiv 4 vägare ) sägs klara det ( enligt dem själva )
Disten är nere under 0,1 %.
Har du en länk?
Tangband skrev:Jonasp:
Legend acoustics fyrvägare ser ut såhär. ( övre bilden ) En aktiv historia med berylliumdiskant och FIR filter.
Dubbla 12 tummare per högtalare ( peerless 12 xls ) med LT som sitter monterade på var sida om högtalaren för att cancellera vibrationer.
Deras nyaste golvare är passiv , kantu 12, och har även denna väldigt låg dist enligt tillverkaren.
jonasp skrev:Under 1% vid 110 dB vid 50-60 Hz? Nu ör mätavstånd inte specificerat men jag är skeptisk. Mycket skeptisk. Men ja, de använder bra element. Och med kurvornas utseende så verkar utjämningen sträcka sig över typ två oktaver...
Morello skrev:jonasp skrev:En högtalare med -60 dB distortion bredbandigt på normal nivå säg 90 dB SPL @ 1m torde vara ytterst ovanlig.
Ja, i alla fall om vi talar om konventionella högtalare. (Carlsson, Ino audio, B&W och tusen till)
jansch skrev:[...]Om jag spelar in med en B&K4135 och en B&K4939 mikrofon är inspelningarna inte fysikaliskt lika även om frekvensgången är i princip identiska inom det hörbara området (mindre än 0,1dB avvikelse)[...]
petersteindl skrev:Tangband skrev:Jonasp:
Legend acoustics fyrvägare ser ut såhär. ( övre bilden ) En aktiv historia med berylliumdiskant och FIR filter.
Dubbla 12 tummare per högtalare ( peerless 12 xls ) med LT som sitter monterade på var sida om högtalaren för att cancellera vibrationer.
Deras nyaste golvare är passiv , kantu 12, och har även denna väldigt låg dist enligt tillverkaren.
Det är olika diskanter på bilderna.
music4ever skrev:Morello skrev:jonasp skrev:En högtalare med -60 dB distortion bredbandigt på normal nivå säg 90 dB SPL @ 1m torde vara ytterst ovanlig.
Ja, i alla fall om vi talar om konventionella högtalare. (Carlsson, Ino audio, B&W och tusen till)
En fördel att dela på systemet.
RogerGustavsson skrev:Hur påverkar mätsystemets distorsion mätningar?
Här en mätning på en diskant utan delningsfilter från Magnepan Tympani ID, 55-60 dB ner till THD (2-9 tonsdist).
Såg en mätning av tyska tidskriften Stereo på Magnepan 3.7i och där var distorsionen låg men steg till ca 0.5% i basen. Dock saknades uppgift om vid vilken SPL.
I-or skrev:Baselementet (som används upp till 500 Hz) verkar inte speciellt udda, men den gigantiska berylliumkalotten för mellanregistret är definitivt annorlunda. Det är i princip ett gigantiskt 3,5" diskantelement, vilket kan ge fördelar just vad gäller distorsion via låg motorstyrka - låg induktans - låga magnetiska hysteresolinjäriteter och frånvaro av spider. Det ser ut ungefär som motsvarande element i NSX1000, vilket syns i bilderna nedan:
AlbertHall skrev:Jag har en enkel syn på högtalare. Jag tycker i alla enkelhet att det jag lyssnar på ska uppfattas som naturtroget. Framförallt röster och instrument. Jag vet hur akustiska instrument låter. Framförallt hur en röst låter. Det gör att jag dissar de flesta sk Hifihögtalare på marknaden. Vad tycker ni låter som naturliga återgivare?
Glöm vad som mäter bra. Bara lyssna.
AlbertHall skrev:Ja, och visst ger mätningar en viss vägledning. Men, men vojne, vojne så illa det kan låta. Men visst, många gillar klirr och kling, svullen bas och nasala röster. Dessutom hur intressant är det att kunna återge en kyrkorgel ned till 16Hz? Möjligtvis i ett laboratorium.
AlbertHall skrev:Jag har en enkel syn på högtalare. Jag tycker i alla enkelhet att det jag lyssnar på ska uppfattas som naturtroget. Framförallt röster och instrument. Jag vet hur akustiska instrument låter. Framförallt hur en röst låter. Det gör att jag dissar de flesta sk Hifihögtalare på marknaden. Vad tycker ni låter som naturliga återgivare?
Glöm vad som mäter bra. Bara lyssna.
Morello skrev:Ja, helt klart, men -60 dB(0,1 %) är exceptionellt - jag känner inte till någon högtalare som tangerar detta.
Någon (Isidor?) som kan peka på en högtalare som i väsentliga delar av registret och vid i alla fall 90 dB (vid 1 meter) tangerar 0,1%?
juanth skrev:AlbertHall skrev:Ja, och visst ger mätningar en viss vägledning. Men, men vojne, vojne så illa det kan låta. Men visst, många gillar klirr och kling, svullen bas och nasala röster. Dessutom hur intressant är det att kunna återge en kyrkorgel ned till 16Hz? Möjligtvis i ett laboratorium.
Det är väldigt intressant om man vill ha naturtrogen återgivning av kyrkorgel.
petersteindl skrev:I-or skrev:Baselementet (som används upp till 500 Hz) verkar inte speciellt udda, men den gigantiska berylliumkalotten för mellanregistret är definitivt annorlunda. Det är i princip ett gigantiskt 3,5" diskantelement, vilket kan ge fördelar just vad gäller distorsion via låg motorstyrka - låg induktans - låga magnetiska hysteresolinjäriteter och frånvaro av spider. Det ser ut ungefär som motsvarande element i NSX1000, vilket syns i bilderna nedan:
Du skriver NSX-1000 och NSX-10000, men beteckningen var väl utan X, åtminstone på NS-1000? Det verkar som om X står för Centennial Limited Edition på NSX-10000?
Det fanns även Yamaha NS-1000M. Tror SR köpte NS-1000M.
JM skrev:Vilken mätbar distorsion är hörbar? Var går gränsen för hörbar distorsion? Hur påverkar kontexten hörbarheten av distorsionen?
Jag blir inte klok på var och hur gränserna skall dras. På apparatsidan borde gränsvärden vara lättare att sätta än på högtalarsidan och ffa på upplevelsesidan av det lilla rummets förvrängning av reproduktionen. Hur summeras olika distorsioner?
Silar vi mygg men sväljer elefanter?
http://hifisonix.com/wordpress/wp-conte ... ortion.pdf
https://www.researchgate.net/publicatio ... LIVE_SOUND
JM
AlbertHall skrev:juanth skrev:AlbertHall skrev:Ja, och visst ger mätningar en viss vägledning. Men, men vojne, vojne så illa det kan låta. Men visst, många gillar klirr och kling, svullen bas och nasala röster. Dessutom hur intressant är det att kunna återge en kyrkorgel ned till 16Hz? Möjligtvis i ett laboratorium.
Det är väldigt intressant om man vill ha naturtrogen återgivning av kyrkorgel.
I ditt eget vardagsrum??
Baffel skrev:JM skrev:Vilken mätbar distorsion är hörbar? Var går gränsen för hörbar distorsion? Hur påverkar kontexten hörbarheten av distorsionen?
Jag blir inte klok på var och hur gränserna skall dras. På apparatsidan borde gränsvärden vara lättare att sätta än på högtalarsidan och ffa på upplevelsesidan av det lilla rummets förvrängning av reproduktionen. Hur summeras olika distorsioner?
JM
Det där är jag också nyfiken på.
Det finns olika typ av dist. IM dist med ojämna övertoner är våra öron tydligen väldigt känsliga för. Exemplariskt förklarat av jansch i tråden :
viewtopic.php?f=10&t=70949
JM skrev:Baffel skrev:JM skrev:Vilken mätbar distorsion är hörbar? Var går gränsen för hörbar distorsion? Hur påverkar kontexten hörbarheten av distorsionen?
JM
Det finns olika typ av dist. IM dist med ojämna övertoner är våra öron tydligen väldigt känsliga för. Exemplariskt förklarat av jansch i tråden :
Tyvärr betraktar jag att vi skulle vara mer känsliga för udda övertonsdistorsion som skröna tills övertygande studier påvisar motsatsen. Moore stödjer inte påståendet.
JM
Baffel skrev:JM skrev:Baffel skrev:
Tyvärr betraktar jag att vi skulle vara mer känsliga för udda övertonsdistorsion som skröna tills övertygande studier påvisar motsatsen. Moore stödjer inte påståendet.
JM
Jaha , spännande. Inte vet jag om jansch är fel ute. Hans förklaring lät bra i mina öron i alla fall
Och på vilken % nivå dist har denne Moore genomfört sina studier ?
jansch skrev:Baffel skrev:JM skrev:Tyvärr betraktar jag att vi skulle vara mer känsliga för udda övertonsdistorsion som skröna tills övertygande studier påvisar motsatsen. Moore stödjer inte påståendet.
JM
Jaha , spännande. Inte vet jag om jansch är fel ute. Hans förklaring lät bra i mina öron i alla fall
Och på vilken % nivå dist har denne Moore genomfört sina studier ?
Ibland räcker det att nyttja sina egna sinnen....
Man måste skilja på teoretiska studier är målet är att kartlägga en typ av egenskap som hörseln har och musiklyssning.
Generellt ä vi dåliga på att definiera absolut tonhöjd men väldigt bra på att jämföra och framförallt om flera toner bildar harmonier.
Fundera på varför IM dist låter illa även vid låga nivåer och 2:a tonsdist är helt ok.
Men, framförallt som jag skrivit tidigare.... Spela blinka lilla stjärna (eller någon annan basal låt som bygger på mer än ett accord) och lägg till "kvinten" till varje enskild ton i melodistämman - alltså inte accordets kvint.
Jämför sedan med att lägga till oktaven istället.
Teori och praktik ger alltid samma resultat.... men inte förenklad teori och praktik.
petersteindl skrev:
Jag har faktiskt gett mig på att försöka modifiera delningsfiltrena i både NS-1000 och NS-2000, men jag fick aldrig till det såsom jag ville. Då lade jag ned projekten.
Mvh
Peter
phon skrev:petersteindl skrev:
Jag har faktiskt gett mig på att försöka modifiera delningsfiltrena i både NS-1000 och NS-2000, men jag fick aldrig till det såsom jag ville. Då lade jag ned projekten.
Mvh
Peter
Det var väl det han hade försökt sig på, Troels?
http://www.troelsgravesen.dk/Yamaha-NS1000.htm
music4ever skrev:Morello skrev:Ja, helt klart, men -60 dB(0,1 %) är exceptionellt - jag känner inte till någon högtalare som tangerar detta.
Någon (Isidor?) som kan peka på en högtalare som i väsentliga delar av registret och vid i alla fall 90 dB (vid 1 meter) tangerar 0,1%?
Mätt Ingvars i64s med basar?
Morello skrev:music4ever skrev:Morello skrev:Ja, helt klart, men -60 dB(0,1 %) är exceptionellt - jag känner inte till någon högtalare som tangerar detta.
Mätt Ingvars i64s med basar?
Nej, har bara mätt på mina egna konstruktioner samt QM10.
"Die referensz" uppvisar låg distorsion, men inte 0,1%
I-or skrev:Om vi talar om olinjäriteternas inverkan på musiksignaler, är det nästan enbart intermodulationsprodukter som låter illa i praktiken. Mätningar av THD och IMD kartlägger samma olinjäriteter, men vid musiklyssning är det intermodulationsprodukterna som låter illa eftersom de inte har någon harmonisk struktur och breder ut sig som en "spikmatta" överallt i frekvensspektrum. Lägre ordningens IM-produkter hamnar närmare nyttotonerna i signalen och maskeras därmed mer eftersom hörseln har begränsad frekvensupplösning. Högre ordningens IM-produkter maskeras mindre och blir därför mer hörbara även om de har lägre nivå.
Detta har alltså ingenting med jämna eller ojämna ordningar att göra, enbart ordningstalet spelar roll.
rajapruk skrev:Med aktivt delad / driven högtalare så minskar man intermodulationsdistorsion som kommer uppstå i dac och förstärkare eftersom varje komponent jobbar med en mindre del av frekvensspannet. Det är en av anledningarna till att bra aktiva högtalare låter "rent".
Ju fler "vägar" systemet delats i desto bättre ur denna IM-aspekten också. Även för vanliga passiva högtalare.
Tror jag.
jansch skrev:I-or skrev:Om vi talar om olinjäriteternas inverkan på musiksignaler, är det nästan enbart intermodulationsprodukter som låter illa i praktiken. Mätningar av THD och IMD kartlägger samma olinjäriteter, men vid musiklyssning är det intermodulationsprodukterna som låter illa eftersom de inte har någon harmonisk struktur och breder ut sig som en "spikmatta" överallt i frekvensspektrum. Lägre ordningens IM-produkter hamnar närmare nyttotonerna i signalen och maskeras därmed mer eftersom hörseln har begränsad frekvensupplösning. Högre ordningens IM-produkter maskeras mindre och blir därför mer hörbara även om de har lägre nivå.
Detta har alltså ingenting med jämna eller ojämna ordningar att göra, enbart ordningstalet spelar roll.
Jo! Jämna harmonierar "alltid" när det gäller musik.
Udda skapar harmonier (3:e ungefär en kvint) som ibland blir någorlunda rätt och ibland helt fel musikaliskt. Därutöver ställer den liksvävande tempereringen till det när hörseln inte länge vill hålla sig till basal matematik, d v s föredrar helheten istället för ren stämning.
Kanske dax för en separat tråd om detta......
Angående "harmonisk struktur" . Mycket av det vi lyssnar på har inte en harmonisk struktur men kan låta bra eller dåligt. "s", "p" och "t" ljud är sådana liksom slagverk (även stämda pukor) och vi uppfattar det som en harmonisk helhet i musik.
I-or skrev:jansch skrev:I-or skrev:Om vi talar om olinjäriteternas inverkan på musiksignaler, är det nästan enbart intermodulationsprodukter som låter illa i praktiken. Mätningar av THD och IMD kartlägger samma olinjäriteter, men vid musiklyssning är det intermodulationsprodukterna som låter illa eftersom de inte har någon harmonisk struktur och breder ut sig som en "spikmatta" överallt i frekvensspektrum. Lägre ordningens IM-produkter hamnar närmare nyttotonerna i signalen och maskeras därmed mer eftersom hörseln har begränsad frekvensupplösning. Högre ordningens IM-produkter maskeras mindre och blir därför mer hörbara även om de har lägre nivå.
Udda skapar harmonier (3:e ungefär en kvint) som ibland blir någorlunda rätt och ibland helt fel musikaliskt. Därutöver ställer den liksvävande tempereringen till det när hörseln inte länge vill hålla sig till basal matematik, d v s föredrar helheten istället för ren stämning.
Angående "harmonisk struktur" . Mycket av det vi lyssnar på har inte en harmonisk struktur men kan låta bra eller dåligt. "s", "p" och "t" ljud är sådana liksom slagverk (även stämda pukor) och vi uppfattar det som en harmonisk helhet i musik.
Nej, man kan glömma harmonierna när det gäller IMD. Om man t.ex samtidigt spelar två toner vid ca 262 Hz (c1) och ca 330 Hz (e1), så får man via olinjäriteterna blandningsprodukter vid totalt oharmoniska ca 68 Hz, 194 Hz, 398 Hz o.s.v. och dessutom gäller detsamma för nyttotonernas övertoner i en teoretiskt sett oändlig följd av nya frekvenser. Frekvensspektrum förvandlas till en spikmatta av skräp.
Icke-tonala ljud med kontinuerliga frekvensspektra som t.ex. impulsartade förlopp och brusartade "f"- och "s"-ljud förvanskas självklart också av olinjäriteterna, men leder inte till IM-produkter.
Morello skrev:Nej, har bara mätt på mina egna konstruktioner samt QM10.
jansch skrev:I-or skrev:jansch skrev:
Nej, man kan glömma harmonierna när det gäller IMD. Om man t.ex samtidigt spelar två toner vid ca 262 Hz (c1) och ca 330 Hz (e1), så får man via olinjäriteterna blandningsprodukter vid totalt oharmoniska ca 68 Hz, 194 Hz, 398 Hz o.s.v. och dessutom gäller detsamma för nyttotonernas övertoner i en teoretiskt sett oändlig följd av nya frekvenser. Frekvensspektrum förvandlas till en spikmatta av skräp.
Icke-tonala ljud med kontinuerliga frekvensspektra som t.ex. impulsartade förlopp och brusartade "f"- och "s"-ljud förvanskas självklart också av olinjäriteterna, men leder inte till IM-produkter.
Nu var ju mitt inlägg en replik på det färgmarkerade...
Jag kanske missuppfattade vad du skrev??? Min "point" är/var att udda "harmoniska" övertoner är inte alltid harmoniska och blir då betydligt "elakare" än jämna harmoniska övertoner.
Min andra kommentar var ett konstaterande att en icke harmonisk struktur kan låta riktigt bra eller riktigt illa i en övrigt harmonisk struktur.
Wiki skrev:Most acoustic instruments emit complex tones containing many individual partials (component simple tones or sinusoidal waves), but the untrained human ear typically does not perceive those partials as separate phenomena. Rather, a musical note is perceived as one sound, the quality or timbre of that sound being a result of the relative strengths of the individual partials.
Many acoustic oscillators, such as the human voice or a bowed violin string, produce complex tones that are more or less periodic, and thus are composed of partials that are near matches to integer multiples of the fundamental frequency and therefore resemble the ideal harmonics and are called "harmonic partials" or simply "harmonics" for convenience.
Wiki skrev:Oscillators that produce harmonic partials behave somewhat like one-dimensional resonators, and are often long and thin, such as a guitar string or a column of air open at both ends (as with the modern orchestral transverse flute).
Wind instruments whose air column is open at only one end, such as trumpets and clarinets, also produce partials resembling harmonics. However they only produce partials matching the odd harmonics, at least in theory.
Wiki skrev:Partials whose frequencies are not integer multiples of the fundamental are referred to as inharmonic partials.
Some acoustic instruments emit a mix of harmonic and inharmonic partials but still produce an effect on the ear of having a definite fundamental pitch, such as pianos, strings plucked pizzicato, vibraphones, marimbas, and certain pure-sounding bells or chimes.
Antique singing bowls are known for producing multiple harmonic partials or multiphonics.
Other oscillators, such as cymbals, drum heads, and other percussion instruments, naturally produce an abundance of inharmonic partials and do not imply any particular pitch, and therefore cannot be used melodically or harmonically in the same way other instruments can.
music4ever skrev:Morello skrev:Nej, har bara mätt på mina egna konstruktioner samt QM10.
Även i mellanregistret/diskanten?
petersteindl skrev:jansch skrev:I-or skrev:
Nu var ju mitt inlägg en replik på det färgmarkerade...
Jag kanske missuppfattade vad du skrev??? Min "point" är/var att udda "harmoniska" övertoner är inte alltid harmoniska och blir då betydligt "elakare" än jämna harmoniska övertoner.
Min andra kommentar var ett konstaterande att en icke harmonisk struktur kan låta riktigt bra eller riktigt illa i en övrigt harmonisk struktur.
Undrar om ni lägger samma värde/betydelse i ordet 'harmonisk'. Tippar att I-or ser det som ett strikt fysikaliskt fenomen gällande svängning, en s.k. harmonisk vågrörelse och då gällande stråkinstrument, röster och vissa öppna instrument, antingen i båda ändar eller också i en ända.
Den engelska Wiki är hyfsat bra i sin belysning av Harmonics kontra övertoner, där 2nd harmonic och 2nd partial är samma som 1st overtone.![]()
https://en.wikipedia.org/wiki/Harmonic
Harmoni och harmonilära inom musiken är lite överkurs för mig.
Jag kan dock skriva +1 på I-ors påpekande gällande IM och dess resultat med en massa mellanliggande toner mellan de harmoniska frekvenserna där både jämna och udda övertoner eller partials eller harmonics ingår. OBS! jämna partials är också jämna harmonics men de är samma som de udda övertonerna. 2a-tonsdist är således en jämn partial och en jämn harmonic men en udda överton och en 3e-tonsdist är en jämn överton.![]()
Eftersom det finns en del musikinstrument där övertonerna inte är harmoniska så blir resultatet för hörseln med musiklyssnande olika beroende på vilka instrument det är som spelar, eller snarast olika beroende på om instrumentens övertoner är harmoniska eller ej.
Jag hade faktisk börjat kommentera ett tidigare inlägg tills jag insåg att jag även var tvungen att även ta upp detta, då lade jag mitt inlägg i runda arkivet. Jag vet att Svante egentligen inte var tillfreds med begreppet 'övertoner' och ansåg det som nomenklatur vara olyckligt.
Men för att spinna vidare på begreppet harmoniska toner eller övertoner så kan sägas att övertonerna från exempelvis trummor inte är harmoniska.
Här kan det vara på sin plats att citera lite från Wiki.Wiki skrev:Most acoustic instruments emit complex tones containing many individual partials (component simple tones or sinusoidal waves), but the untrained human ear typically does not perceive those partials as separate phenomena. Rather, a musical note is perceived as one sound, the quality or timbre of that sound being a result of the relative strengths of the individual partials.
Many acoustic oscillators, such as the human voice or a bowed violin string, produce complex tones that are more or less periodic, and thus are composed of partials that are near matches to integer multiples of the fundamental frequency and therefore resemble the ideal harmonics and are called "harmonic partials" or simply "harmonics" for convenience.Wiki skrev:Oscillators that produce harmonic partials behave somewhat like one-dimensional resonators, and are often long and thin, such as a guitar string or a column of air open at both ends (as with the modern orchestral transverse flute).
Wind instruments whose air column is open at only one end, such as trumpets and clarinets, also produce partials resembling harmonics. However they only produce partials matching the odd harmonics, at least in theory.Wiki skrev:Partials whose frequencies are not integer multiples of the fundamental are referred to as inharmonic partials.
Some acoustic instruments emit a mix of harmonic and inharmonic partials but still produce an effect on the ear of having a definite fundamental pitch, such as pianos, strings plucked pizzicato, vibraphones, marimbas, and certain pure-sounding bells or chimes.
Antique singing bowls are known for producing multiple harmonic partials or multiphonics.
Other oscillators, such as cymbals, drum heads, and other percussion instruments, naturally produce an abundance of inharmonic partials and do not imply any particular pitch, and therefore cannot be used melodically or harmonically in the same way other instruments can.
Jag vill nog påstå att THD och IM låter väldigt olika med olika musik som input beroende på instrumentens övertonskaraktär gällande vilka harmonics som ingår och om det istället är inharmonics som ingår i instrumentets övertonskaraktär.
Dessutom är det min övertygelse att om en hel symfoniorkester spelar fff där alla olika instrument ingår samtidigt så går inte grötighet att undvika. En skicklig tonsättare vet detta och skriver musiken utifrån denna problematik och bibehåller klarhet även i fff. Det beror ju iofs på om tonsättaren önskar klarhet i fff. Dock är det mer positivt för hörseln. Men ibland skall musiken gestalta kaos och grötighet och då kan man mycket väl använda sig av dessa fenomen för att skapa det man vill åstadkomma.
Avslutningsvis vill jag införa dynamik i musiken och det innebär att tonernas SPL inte är konstanta i tiden d v s dynamisk i motsats till stationär. Eftersom 'the harmonics' i den harmoniska distorsionen tilltar med olika nivå och branthet beroende på output och där högre ordningens 'harmonics' ökar fortare i nivå med utstyrd volym så är det inte så att olika harmonics på grund av harmonisk distorsion ger samma eller likvärdigt lyssningsresultat på input som varierar i SPL. Dessutom ger 7e-tonsdist betydligt fler skräp runt rena harmoniska toner än vad 2a eller 3e-tonsdist ger. Input är i så fall musik med instrument som ger åtskilliga harmonic partials med hög SPL.
I MatLab kan man laborera med harmonic partials i fler seriekopplade boxes/lådor/moduler där varje låda har sin egen överföringsfunktion. Då kan man börja med en låda som liknar violinens övertoner och amplitudmodulera denna och då påföra exempelvis 2a-tonsdist eller 3e-tonsdist eller 4e-tonsdist eller . . . . 7e-tonsdist där man kan sätta nivån på respektive lådas distorsionskomponent. Sedan kan man lyssna på resultatet i hörlurar eller högtalare. Man kan dessutom byta ut första lådan mot musik och lyssna. Att man inte skulle höra resultatet på de olika överföringsfunktionerna med olika övertonsdistorsion, ja det kan man få tro. Har man lyssnat som jag och lilltroll gjort gällande detta så vet man att man med lätthet kan detektera en 7e ton på exempelvis - 70 dB (vid en given output). Varieras därefter input med exempelvis + 6 eller + 10 dB så ökar antalet spikar lavinartat mellan frekvenserna i modul 1 med 7e-tonsdist, men inte med 2a- tonsdist eller 3e-tonsdist men 3e-tonsdist ökar mer och ger mer biprodukter i hela frekvensspektra. Man får i detta avseende se Output från modul 1 som input i anläggningen. D v s Input är då ett starkt distorderat ljud liknande ett akustiskt musikinstruments övertoner. Vi lyssnade även med olika ordning på lådorna sinsemellan. Det blev lite skillnad mätmässigt sett men mindre än vad jag trodde det skulle bli.
Om vi nollar denna distorsion från modul 1 så hörde vi inte 7e-tonsdist på - 70 dB från efterföljande modul. Grundton var då 1 kHz om jag minns rätt.
Här kan man exempelvis laborera med 440 Hz grundton och påföra 7e-tonsdist i efterföljande modul d v s 3080 Hz d v s där hörseln är som känsligast. Nu är det några år sedan vi höll på med detta och jag har ett minne att vi även detekterade - 80 dB och även - 90 dB d v s på amplitudmodulerad signal då nivån höjdes och 7e-tonsdistorsionen likaså, men den ökar ju desto mer. (Det betyder att om man mäter stationär signal och får -90 dB som resultat och därefter ökar nivån 10 dB så kommer 7e-tonsdisten öka betydligt mer än 10 dB).
Nu kan man tro att det skulle bli skrikigt, men så blev det inte. Snarast tvärtom. Ljudet d v s tonen lät mer anemiskt och diffusare och musik likaså. Det hade jag faktiskt inte väntat mig och inte lilltroll heller. Med ren sinuston blir inte det ljudande resultatet så. men med input med flera harmoniska övertoner blev det så.
Vi hade ställt in en given ton i modul 1 som bestod av flera harmonic partials och satt detta som input och sedan satt efterföljande låda med 7e-tonsdist på - 70 dB och då blev THD + IM = - 57 dB från båda modulerna seriekopplade. Ökade vi Input från modul 1 med några dB, jag tror det var + 6 dB så hamnade THD + IM på -37 dB. Det blev en höjning av distorsion med 20 dB. Gjorde man samma höjning med 2a och 3e-tonsdist så blev höjningen av THD + IM i jämförelse försumbar. Man får se upp med vilket ordningstal harmonisk dist infinner sig.
Än är sista ordet inte sagt gällande distorsion och hörbarhet. Jag har många olika försök jag vill göra för att ringa in distorsion i olika former som företeelse. Tidsbrist gör att det får vara så länge.
Mvh
Peter
Johan_Lindroos skrev:Jansch, Isidor skriver om intermodulationstonsidstorsion, medan du (så som jag uppfattar det) hela tiden har tankarna på en grundton och dess övertoner som du i vissa fall beskriver som harmoniska eller inharmoniska. Jag delar Isidors skriverier och förstår inte riktigt dina invändningar. Är det möjligtvis här som du missförstå Isidor på något?
Det blir olika utsignaler beroende på vilken eller vilka exciterande signaler som påförs det ickelinjära systemet, men ickelinjäriteterna är desamma. Påförs en enda ton på ett ickelinjärt system uppträder ton + övertoner, påförs två olika toner på ett ickelinjärt system uppträder blandprodukter både över och under de påförda tonerna men detta är ju inga konstigheter med det! Fortfarande med samma ickelinjäritet...
I-or skrev: Här måste man förstå att THD och IMD bara är två olika sätt att kartlägga samma olinjäriteter i det system man studerar.
rajapruk skrev:Hur definieras linjär och olinjär avvikelse?
Mäter THD och IMD bara saker som "lagts till" så att säga, eller även saker som "tagits bort" ur signalen? Säkert helt fel uttryckt, men ni kanske förstår vad jag menar? Oftast ser man ju på THD-mätningar att något "lagts till" högre upp i frekvens som en sorts överhörning liksom inom signalen.
rajapruk skrev:Hur definieras linjär och olinjär avvikelse?
Mäter THD och IMD bara saker som "lagts till" så att säga, eller även saker som "tagits bort" ur signalen? Säkert helt fel uttryckt, men ni kanske förstår vad jag menar? Oftast ser man ju på THD-mätningar att något "lagts till" högre upp i frekvens som en sorts överhörning liksom inom signalen.
Morello skrev:I-or skrev: Här måste man förstå att THD och IMD bara är två olika sätt att kartlägga samma olinjäriteter i det system man studerar.
Det är vi många som tjatat om under åren - tål att upprepas!
jansch skrev:Morello skrev:I-or skrev: Här måste man förstå att THD och IMD bara är två olika sätt att kartlägga samma olinjäriteter i det system man studerar.
Det har jag missat totalt att någon skullle ifrågasatt detta på Faktiskt.io (eller Faktiskt.se).... åtminstone de senaste 5 åren.
Det är ju trots allt lite svårt att motbevisa matematikens och fysikens lagar (även om vissa försöks dyker upp då och då med t.ex digitalt lagrad musik)
Att sedan hörseln inte strikt vill följa mätdata och matematik utan t.ex tycker att en tempererad intonation är generellt bättre än absolut teoretisk tonhöjd måste man helt enkelt acceptera.
goat76 skrev:jansch skrev:Morello skrev:
Det har jag missat totalt att någon skullle ifrågasatt detta på Faktiskt.io (eller Faktiskt.se).... åtminstone de senaste 5 åren.
Det är ju trots allt lite svårt att motbevisa matematikens och fysikens lagar (även om vissa försöks dyker upp då och då med t.ex digitalt lagrad musik)
Att sedan hörseln inte strikt vill följa mätdata och matematik utan t.ex tycker att en tempererad intonation är generellt bättre än absolut teoretisk tonhöjd måste man helt enkelt acceptera.
Det blåmarkerade vill jag gärna att du ger ett exempel på.
jonasp skrev:Tillägg till ovanstående förklaringar är att man ska skilja på linjära funktioner och linjära system. Ett linjärt system ger dubbla utsignalen vid dubbla insignalen och utsignalen innehåller bara de frekvenser som insignalen innehåller, men de beskrivs ändå av (linjära) differentialekvationer. Således är ett linjärt system mycket mer komplext än räta linjens ekvation, de kan innehålla reaktiva komponenter och alltså i den fysikaliska tolkningen lagra energi och skapa resonanser osv.
Ett enkelt exempel på ett linjärt system är spänningen över en induktor:
V(t) = L*di(t)/dt
Dubblar vi strömmen över induktorn dubblas även spänningen. Notera frekvensberoendet som följer av derivatan.
Att ett system är linjärt är en förutsättning för att exempelvis superpositionsprincipen ska fungera.
jonasp skrev:Tillägg till ovanstående förklaringar är att man ska skilja på linjära funktioner och linjära system. Ett linjärt system ger dubbla utsignalen vid dubbla insignalen och utsignalen innehåller bara de frekvenser som insignalen innehåller, men de beskrivs ändå av (linjära) differentialekvationer. Således är ett linjärt system mycket mer komplext än räta linjens ekvation, de kan innehålla reaktiva komponenter och alltså i den fysikaliska tolkningen lagra energi och skapa resonanser osv.
Ett enkelt exempel på ett linjärt system är spänningen över en induktor:
V(t) = L*di(t)/dt
Dubblar vi strömmen över induktorn dubblas även spänningen. Notera frekvensberoendet som följer av derivatan.
Att ett system är linjärt är en förutsättning för att exempelvis superpositionsprincipen ska fungera.
Morello skrev:Men heter det inte "ström genom" respektive "spänning över"?
I-or skrev:
I-or skrev:goat76 skrev:jansch skrev:
Det blåmarkerade vill jag gärna att du ger ett exempel på.
Vad menas med den grönmarkerade meningen och speciellt "absolut teoretisk tonhöjd"? Det matematiskt sett mest väldefinierade stämningssystemet för tolvtonsskalan är s.k. liksvävande temperatur där varje tonsteg är 2^(1/12) = 1,0595 ggr högre än det föregående. Huvuddelen av instrumenten i västerländsk musik är idag stämda precis på det sättet även om man för vissa instrument och röster kan välja en annan temperering av skalan. https://en.wikipedia.org/wiki/Musical_temperament
Jag vill understryka att detta handlar om musikteori, vilket inte har någonting gemensamt med distorsion och hur vi subjektivt uppfattar återgiven musik.
goat76 skrev:..........Det blåmarkerade vill jag gärna att du ger ett exempel på.
jansch skrev:goat76 skrev:..........Det blåmarkerade vill jag gärna att du ger ett exempel på.
Nej, det tänker jag inte göra.
Jag vill inte peka ut någon på youtube eller leverantör eller person på något forum.
Med den insikten borde jag inte ha uttryckt mej på det sättet.
jansch skrev:goat76 skrev:..........Det blåmarkerade vill jag gärna att du ger ett exempel på.
Jag vill inte peka ut någon på youtube eller leverantör eller person på något forum.
sprudel skrev:jansch skrev:goat76 skrev:..........Det blåmarkerade vill jag gärna att du ger ett exempel på.
Utan att ange personer kan du väl redovisa vilka avvikelser du avser.
Citat:
-Det är ju trots allt lite svårt att motbevisa matematikens och fysikens lagar (även om vissa försöks dyker upp då och då med t.ex digitalt lagrad musik.
jansch skrev:sprudel skrev:jansch skrev:
Utan att ange personer kan du väl redovisa vilka avvikelser du avser.
Citat:
-Det är ju trots allt lite svårt att motbevisa matematikens och fysikens lagar (även om vissa försöks dyker upp då och då med t.ex digitalt lagrad musik.
Jag hamnade t.ex. för 2-3 veckor sedan på en avlutningsmiddag i en diskussion om att: "ettor och nollor trots allt kunde väl vara lite dåliga i en NAS och därigenom påverka resultatet även om en massa kontroller görs".
"Att det ibland inte skulle gå att tyda den dåliga bit:en och denna då slank igenom till nästa apparat"
Ungefär så var argumentationen.
Ledsen för off topic........
jansch skrev:
En liksvävande tonskala är en kompromiss vilket också framgår av namnet.
En harmoni mellan 2 toner bygger på hur ofta de 2 tonerna har "gemensamma nollgenomgångar" om man skall uttrycka det enkelt.
På t.ex en grundton och oktav vid varje nollgenomgång d v s relationen 1:2 i frekvens. För en grundton/kvint, som låter mest harmonisk förutom oktaven, är relationen 2:3. För grundton/ters som inte låter lika harmoniskt är relationen 4/5 osv.
Detta skapar matematiskt rena harmonier, eller som jag uttryckte det "absolut teoretisk tonhöjd" ......som kanske blev svårtolkat eller otydligt.
Liksvävande temperering är då en matematisk kompromiss för att t.ex. kunna välja tonart mer fritt - har man 12 toner i en oktav blir lösningen att fördela dom med 2^1/12. Tonerna blir då ibland lite högre och ibland lite lägre än de matematiskt korrekta förhållandet.
"Liksvävande" kan översättas lite rått - lika fel över hela registret, d v s svävningar uppstår mellan korrekt ton och kompromiss
Notera också att jag skrev "tempererad intonation" vilket enligt min mening, rätt eller fel, även innefattar t.ex pianot/flygelns strängproblematik (fast det avstår jag att utveckla här, har skrivit om det i annan tråd).
I-or skrev:jansch skrev:
En liksvävande tonskala är en kompromiss vilket också framgår av namnet.
En harmoni mellan 2 toner bygger på hur ofta de 2 tonerna har "gemensamma nollgenomgångar" om man skall uttrycka det enkelt.
På t.ex en grundton och oktav vid varje nollgenomgång d v s relationen 1:2 i frekvens. För en grundton/kvint, som låter mest harmonisk förutom oktaven, är relationen 2:3. För grundton/ters som inte låter lika harmoniskt är relationen 4/5 osv.
Detta skapar matematiskt rena harmonier, eller som jag uttryckte det "absolut teoretisk tonhöjd" ......som kanske blev svårtolkat eller otydligt.
Liksvävande temperering är då en matematisk kompromiss för att t.ex. kunna välja tonart mer fritt - har man 12 toner i en oktav blir lösningen att fördela dom med 2^1/12. Tonerna blir då ibland lite högre och ibland lite lägre än de matematiskt korrekta förhållandet.
"Liksvävande" kan översättas lite rått - lika fel över hela registret, d v s svävningar uppstår mellan korrekt ton och kompromiss
Notera också att jag skrev "tempererad intonation" vilket enligt min mening, rätt eller fel, även innefattar t.ex pianot/flygelns strängproblematik (fast det avstår jag att utveckla här, har skrivit om det i annan tråd).
I motsats till vad som tidigare hävdades kan man lika gärna hävda att hörseln faktiskt följer "mätdata och matematik" genom att vi uppfattar den matematiska diskrepans som uppstår ur den irrationella faktorn 2^(1/12), vilken självklart inte motsvarar "jämna" bråktal. Detta är inget nytt och hela resonemanget har präglat musikteorin i flera hundra år.
I-or skrev:Jag svävar fortfarande i ovisshet när det gäller vad allt detta har med musikåtergivning att göra. Hur man stämmer instrumenten är som det är och har ingenting gemensamt med hörbarheten för återgivningsfelen.
I-or skrev:Hörbarheten av harmonisk distorsion är låg för musik eftersom det nästan alltid redan finns en frekvenskomponent i insignalen just där den harmoniska distorsionens andraton, tredjeton o.s.v. visar sina fula ansikten (via övertoner eller grundtoner som frekvensmässigt ligger tillräckligt nära distorsionsprodukten för att maskera den). Detta varierar förstås med typ av musik och instrumentering, men generellt är det svårt för lyssnaren att avgöra om t.ex. den akustiska gitarren man lyssnar på ska ha en första överton som ligger -5 dB relativt grundtonen eller om den ska vara kanske -4.9 dB som i den distorderade versionen. Övertoner och harmonisk distorsion är helt enkelt önskade och oönskade syskon med stor familjelikhet.
När man spelar flera toner samtidigt leder dock IM-produkterna till helt andra problem och skapar spikar i frekvensspektrum i stora områden där det egentligen skulle råda tystnad (eller snarare brusgolv), vilket förstås är klart hörbart.
I-or skrev:Hörbarheten av harmonisk distorsion är låg för musik eftersom det nästan alltid redan finns en frekvenskomponent i insignalen just där den harmoniska distorsionens andraton, tredjeton o.s.v. visar sina fula ansikten (via övertoner eller grundtoner som frekvensmässigt ligger tillräckligt nära distorsionsprodukten för att maskera den). Detta varierar förstås med typ av musik och instrumentering, men generellt är det svårt för lyssnaren att avgöra om t.ex. den akustiska gitarren man lyssnar på ska ha en första överton som ligger -5 dB relativt grundtonen eller om den ska vara kanske -4.9 dB som i den distorderade versionen. Övertoner och harmonisk distorsion är helt enkelt önskade och oönskade syskon med stor familjelikhet.
När man spelar flera toner samtidigt leder dock IM-produkterna till helt andra problem och skapar spikar i frekvensspektrum i stora områden där det egentligen skulle råda tystnad (eller snarare brusgolv), vilket förstås är klart hörbart.
jansch skrev:I-or skrev:Hörbarheten av harmonisk distorsion är låg för musik eftersom det nästan alltid redan finns en frekvenskomponent i insignalen just där den harmoniska distorsionens andraton, tredjeton o.s.v. visar sina fula ansikten (via övertoner eller grundtoner som frekvensmässigt ligger tillräckligt nära distorsionsprodukten för att maskera den). Detta varierar förstås med typ av musik och instrumentering, men generellt är det svårt för lyssnaren att avgöra om t.ex. den akustiska gitarren man lyssnar på ska ha en första överton som ligger -5 dB relativt grundtonen eller om den ska vara kanske -4.9 dB som i den distorderade versionen. Övertoner och harmonisk distorsion är helt enkelt önskade och oönskade syskon med stor familjelikhet.
Se där!
Då var vi äntligen framme!
Vad var min urprungskommentar som jag hade och som föranledde all denna diskussion? Jo, Den var till JM som ansåg att: "Tyvärr betraktar jag att
vi skulle vara mer känsliga för udda övertonsdistorsion som en skröna.......". Jag säger att vi bevisligen är det då de de tonerna inte alltid är harmoniska.
- Så länge distorsion är harmonisk (ur ett musikaliskt perspektiv) är hörbarheten extremt låg. Detta gäller givetvis oavsett hur den skapas och dessutom spelar det ingen roll om det är en överton eller "underton". Om jag nämnt tidigare är det inte bara hörbarhet utan också perception - vi bryr oss inte då det inte stör
- Du har därför då såklart helt rätt i att första övertonen på en akustisk gitarr, som då är jämn, kan variera kraftigt utan att det stör eller ens hörs. Vi "tål" mycket, mycket mer än ditt exempel (-5dB relaterat till -4,9). Det är en praktisk omöjlighet att spela på en gitarr med sådan precision (anslaget).
Man kan ju tänka sig hur omöjligt det hade varit att använda tonkontroller om det hade varit annorlunda......
- Det som stör och vi är känsliga mot är disharmoni och "falska" toner. Detta kan skapas av blandtoner och udda harmoniska toner. Teoretiskt kan man dock konstatera att varken IMD eller uddatonsdistorsion inte alltid är disharmonisk/falsk.
I ett tidigare inlägg tog du exempel med tonerna c1 och e1 som ger blandtonen 68Hz, d v s ett taskigt stämt Db - Den "kombinationen" låter normalt illa......men inte alltid. På så sätt kan man gå igen blandtoner och uddatoner och göra sig en bild av när det kommer att låta bra och när det stör.
Så..... är då udda övertoner "elakare" än jämna övertoner. Svaret är ja! .........men inte lika elaka som blandtoner som oftare är disharmoniska. Det finns ju olika grader i helvetet.
Eller omvänt: jämna övertoner är harmlösa och alltid melodiska. Ibland låter det t o m bättre eller åtminstone lite mysigare.
Ref till blåmarkerad text:
Det är ingen självklarhet i det!
Är tonerna harmoniska (jämna) är det svårare att höra dessa även om det frekvensbandet i övrigt är tomt.
JM skrev:Med tät musik, wall of sound, blir de mätbara distorsionskomponenterna svårpåvisade med hörseln? Dvs gles musik, tystnad invid musiken är en förutsättning för att höra förvrängningen?
Vid höga ljudnivåer minskar den hörbara distorsionen pga maskering? Dvs höga SPL gör att dåliga produkter låter bättre?
JM
I-or skrev:JM skrev:Med tät musik, wall of sound, blir de mätbara distorsionskomponenterna svårpåvisade med hörseln? Dvs gles musik, tystnad invid musiken är en förutsättning för att höra förvrängningen?
Vid höga ljudnivåer minskar den hörbara distorsionen pga maskering? Dvs höga SPL gör att dåliga produkter låter bättre?
JM
Med tät musik är det mycket riktigt svårare att höra distorsionen. Ofta används gles pianomusik för att avslöja olinjäriteter vid lyssningstest. Höga ljudnivåer gör förvisso hörseln mindre distorsionskänslig, men gör också att oljuden från dåliga produkter ökar ännu snabbare än hörselns känslighet minskar, så nettot är negativt för de dåliga produkterna.
Ytterligare en intressant poäng i sammanhanget är att känslighetskurvorna för hörseln för låga frekvenser ligger tätare än för högre frekvenser, vilket betyder att vi är ungefär dubbelt så känsliga för kompressionseffekter i basen som i mellanregistret. 1 dB subjektiv kompression i basen motsvaras alltså av 2 dB kompression i mellanregistret. Detta faktum, tillsammans med normala högtalares mot låga frekvenser typiskt snabbt ökande olinjäriteter/kompression, gör att man nästan alltid tycker att högtalare först tappar kraft i basen när ljudtrycksnivån höjs.
jonasp skrev:Om A500 låter instängt finns det säkert en utsläckning mellan elementen vid delningsfrekvensen off-axis. Ibland är en sådan av godo, beroende på frekvens och vinkel, men om den är oavsiktlig är den ofta skadlig. Sedan är distorsionen mycket hög i basområdet.
goat76 skrev:jonasp skrev:Om A500 låter instängt finns det säkert en utsläckning mellan elementen vid delningsfrekvensen off-axis. Ibland är en sådan av godo, beroende på frekvens och vinkel, men om den är oavsiktlig är den ofta skadlig. Sedan är distorsionen mycket hög i basområdet.
På vilken nivå tycker du distorsionen bör hålla sig för att vara godkänd?
jonasp skrev:goat76 skrev:jonasp skrev:Om A500 låter instängt finns det säkert en utsläckning mellan elementen vid delningsfrekvensen off-axis. Ibland är en sådan av godo, beroende på frekvens och vinkel, men om den är oavsiktlig är den ofta skadlig. Sedan är distorsionen mycket hög i basområdet.
På vilken nivå tycker du distorsionen bör hålla sig för att vara godkänd?
<1% vid 90 dB och 1m, men ännu hellre <1% vid 96 dB och 1m. Ett exempel är Dali Opticon 8, som har <0,56% vid 96 dB. Notera att mätningen visar 90 dB vid 2m, vilket blir 96 dB vid 1m.
Sedan är mitt exempel inte helt bra då toppen runt 1 kHz är problematisk.
I-or skrev:Nu saknas spridningsdata som hade behövts för en mer fullständig bild, men man behöver bara slänga en snabb blick på THD-mätningen för att kunna döma ut konstruktionen helt. Vid 100 Hz noterar man ca 1 % THD redan vid beskedliga 80 dB (vilket gör att högtalaren inte fungerar ens med basstöd). Längre ned i frekvens blir distorsionen olidlig och på det här sättet brukar det bara se ut med mycket dåliga (läs billiga) baselement. Genelec 8351B mäter dock fullt godkänt.
Jag kollade just priset för A500.![]()
![]()
Baffel skrev:Snabb fråga. Värdena på denna, är de ok? Låg dist enligt Monacor
https://www.monacor.com/products/compon ... -6-108pro/
Ligger ett par ute nu på Tradera.
petersteindl skrev:Som jag ser det är det dåliga i Buchardts distmätning att högre ordningens deltoner ligger så pass högt i nivå med 1a deltonen från 30-50 Hz.
Jag har tittat på mätningar på Bremens 5½" bas monterad i sluten låda vis mätning och högre deltoner över 4e delton ligger under - 60 dB med 2,83 volt DC resistans är 3 ohm. Vi mätte upp till 9e deltonen. Känslighet på elementet är 89 dB. Linjär Xmax är 12 mm. Vid 100 Hz är det under -65 dB för de högre deltonerna. Bör påpekas att elementet i produktionshögtalare sitter i basreflexlåda avstämt till 36 Hz.
I-or skrev:petersteindl skrev:Som jag ser det är det dåliga i Buchardts distmätning att högre ordningens deltoner ligger så pass högt i nivå med 1a deltonen från 30-50 Hz.
Jag har tittat på mätningar på Bremens 5½" bas monterad i sluten låda vis mätning och högre deltoner över 4e delton ligger under - 60 dB med 2,83 volt DC resistans är 3 ohm. Vi mätte upp till 9e deltonen. Känslighet på elementet är 89 dB. Linjär Xmax är 12 mm. Vid 100 Hz är det under -65 dB för de högre deltonerna. Bör påpekas att elementet i produktionshögtalare sitter i basreflexlåda avstämt till 36 Hz.
Alldeles för mycket är dåligt i Buchardt A500:s distorsionsresultat för att man i detalj ska orka gå in på det (olidlig var visst ett uttryck som jag använde ovan), men visst är det så att högre ordningens distorsionsprodukter är allvarligare än lägre ordningens dito för samma nivå. Så går det helt enkelt när man låter elementen spela i motfas för att uppnå tveksamma fördelar. Nu har jag dessutom varit tvungen att ta reda på hur eländet fungerar, vilket är femton minuter av min tid som jag aldrig får tillbaka.
Det bör alltså vara xmax om 12 mmpp, d.v.s. 6 mmp som avses?
rajapruk skrev:Hörnhögtalare, nu snackar vi!
sprudel skrev:rajapruk skrev:Hörnhögtalare, nu snackar vi!
Horn i hörn kanske. Bilder är kul!
rajapruk skrev:sprudel skrev:rajapruk skrev:Hörnhögtalare, nu snackar vi!
Horn i hörn kanske. Bilder är kul!
Hörnet är ett horn som jag ser på det. hörnhorn i hörn is da shit, hörni.
Pricken över i-et:
Ta bort prickarna från hörn så får du horn.
Pricken över i-or:
I-ör
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 12 gäster