Moderator: Redaktörer
Baffel skrev:Har lirat lite rock de senaste dagarna , mycket liveinspelningar . Då slog mig en tanke . Vad i lyssningsrummet hemmavid skulle bäst kunna återge den ljudmässiga upplevelsen man får live? Musiken på en livekonsert pumpas ju ut via feta PA system. Borde inte då ett fett PA system i lyssningsrummet i så fall vara bästa lösningen ., eller? Det är måhända inte helt hifikorrekt med låg dist osv men det kan ju ha en sjuhelvetes SPL . Vilket man väl i och för dig inte kan nyttja pga att man blir döv. Eller skulle ett finlirar hifisystem vara bästa lösningen för att återge livemusik hemmavid?
Tex hur än välinställd, intrimmad, faskorrekt, distfri, snörrät frekvenskurva osv en två vägare med en liten typ 4 eller 5 tum bas än är så kan den väl inte , i detta fallet, mäta sig mot några feta PA högtalare, eller ?
Baffel skrev:Har lirat lite rock de senaste dagarna , mycket liveinspelningar . Då slog mig en tanke . Vad i lyssningsrummet hemmavid skulle bäst kunna återge den ljudmässiga upplevelsen man får live? Musiken på en livekonsert pumpas ju ut via feta PA system. Borde inte då ett fett PA system i lyssningsrummet i så fall vara bästa lösningen ., eller? Det är måhända inte helt hifikorrekt med låg dist osv men det kan ju ha en sjuhelvetes SPL . Vilket man väl i och för dig inte kan nyttja pga att man blir döv. Eller skulle ett finlirar hifisystem vara bästa lösningen för att återge livemusik hemmavid?
Tex hur än välinställd, intrimmad, faskorrekt, distfri, snörrät frekvenskurva osv en två vägare med en liten typ 4 eller 5 tum bas än är så kan den väl inte , i detta fallet, mäta sig mot några feta PA högtalare, eller ?
Baffel skrev:Som hittat 2 st
2 EAW LINE ARRAY 11 000 WATT
För 300 000 kr.
https://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=15057
Lite svårt att pressa in i vardagsrummet i och för sig.
Edit de verkar gå att stacka . Bara hala upp plånbok och köpa så många det går att pressa in i vardagsrummet.
Dessutom, tittade på en video om dem. De har ju olika system för att ställa in så de låter optimalt. Automatiserade lösningar.
Baffel skrev:Har lirat lite rock de senaste dagarna , mycket liveinspelningar . Då slog mig en tanke . Vad i lyssningsrummet hemmavid skulle bäst kunna återge den ljudmässiga upplevelsen man får live? Musiken på en livekonsert pumpas ju ut via feta PA system. Borde inte då ett fett PA system i lyssningsrummet i så fall vara bästa lösningen ., eller? Det är måhända inte helt hifikorrekt med låg dist osv men det kan ju ha en sjuhelvetes SPL . Vilket man väl i och för dig inte kan nyttja pga att man blir döv. Eller skulle ett finlirar hifisystem vara bästa lösningen för att återge livemusik hemmavid?
Tex hur än välinställd, intrimmad, faskorrekt, distfri, snörrät frekvenskurva osv en två vägare med en liten typ 4 eller 5 tum bas än är så kan den väl inte , i detta fallet, mäta sig mot några feta PA högtalare, eller ?
Baffel skrev:Skulle exempelvis detta låta uselt
Aktiv högtalare CITRONIC
1200W aktiv 12" stereo-blåtand, extra hög ljudkvalitet, 1.35" titandiskant, 2 förstärkare bi-amp, 134dB ljudtryck. 12" sub bas 2" talspole, gjutet aluminiumchassi, extrem kraft.
https://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=15419
Släng med en DSP och ratta in med IIR eller FIR filter
FBK skrev:Baffel skrev:Skulle exempelvis detta låta uselt
Aktiv högtalare CITRONIC
1200W aktiv 12" stereo-blåtand, extra hög ljudkvalitet, 1.35" titandiskant, 2 förstärkare bi-amp, 134dB ljudtryck. 12" sub bas 2" talspole, gjutet aluminiumchassi, extrem kraft.
https://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=15419
Släng med en DSP och ratta in med IIR eller FIR filter
Det skulle garanterat låta mer än uselt. Är fisken rutten så går det inte att få till en god fisksoppa hur mycket DSP eller filter du har. Jag var nyfiken på PA innan jag valde Studiomonitorer till slut. Så jag var och lyssnade på en hel del PA högtalare i Stockholms butiker som har det. Och jag märkte ganska fort att man fick vad man betalade för och jag insåg att det skulle bli lite för dyrt för att jag verkligen skulle vara säker på att sitta nöjd. Och sedan började jag också tänka på nackdelarna med att sitta med PA i en lägenhet.Men idag skulle jag vilja ha ett PA system för att visa satk..... ovanpå vad hög volym verkligen är
Men det var himla roligt att lyssna runt PA system men det kostar om det ska låta bra också och inte bara spela tokhögt. Så billig PA låter inte bra
Men visst kan du spela super högt.
Kolla upp Antonic högtalare tex. Han har ju jobbat med PA så han har erfarenhet och han gillar sina Hifi högtalare pga. live-känslan" är riktigt bra. Och de kostar en slant.
peterh skrev:Bra kan det däremot låta om instrumenten har separata förstärkare och trumset-et får låta "naturell. Ett PA kan
användas om någon sjunger eller plockar fram trynorgeln.
RJohan skrev:peterh skrev:Bra kan det däremot låta om instrumenten har separata förstärkare och trumset-et får låta "naturell. Ett PA kan
användas om någon sjunger eller plockar fram trynorgeln.
Som jag försökt upplysa polarnas olika band om i samband med spelningar där jag roddat. Men, nähä, man ska göra som alla andra. Typ 100 watts Marshall in i en fyrtolva som sen mickas ut!?! Allt magtryck försvinner.
Det finns gott om stora HiFi-system som skulle kunna göra god tjänst som PA, JBL K2 redan nämnt.
VintageHiFi skrev:Vill man ha PA högtalare som hemsystem bör man gå på prylar med lite högre kvalité om man ska bli nöjd.
Jag köpte för många år sedan ett par snickeri byggda lådor som från början var bestyckade med JBL element. För att bara komplettera
upp lådorna med element gick på några kronor. Det som sitter i dessa är JBL 2226 bas, 2105h mellan 2405 det är element
för ca 8-10k beg. Vill man köra passivt är det ca 2k-4k i delningsfilter men vettig kvalité på komponenterna.
Vill man ha djup bas tillkommer system för detta då dessa rullar av vi 40-50Hz.
Så komplett med blandat ny & beg prylar gick det på 15k-20k sen tillkommer slutsteg
samt eventuell sub & drivning till denna.
Tar jag med suben samt båda slutstegen för drivningen så hamnar vi runt 30k-35k för
ett komplett system beroende på vad man väljer för komponenter.
I mitt fall är det en Fostex L569 18" i en rejält tilltagen låda samt 2st Fostex Laboratories P600 slutsteg
Baffel skrev:Vad i lyssningsrummet hemmavid skulle bäst kunna återge den ljudmässiga upplevelsen man får live?
pLudio skrev:Baffel skrev:Vad i lyssningsrummet hemmavid skulle bäst kunna återge den ljudmässiga upplevelsen man får live?
Dålig spridning av diskanten, hög distorsion, högt ljudtryck, ej dämpade stående vågor och doften av gammal öl.
Harryup skrev:Sen bör man ju inte blanda ihop PA med monitorlyssning. Finns ju högtalare med utseendemässigt i princip identiska element där en är gjord för att spela till folk 20-25 m bort och en som är gjord för att spela på 3 meters avstånd. Typiskt många äldre dåliga horn som blivit hemmahögtalare för att det gått att hitta elementen billigt och byggt på och verifierat folks förutfattade meningar om hur illa horn låter.
Väljer man rätt prylar så kan det bli riktigt bra men då bör man undvika dom billiga & dåliga PA prylarna.
Gå på kända märken. Kika på vad andra har valt & vad dom tycker samt har för preferenser.
Får man till det som man vill ha så ger "PA" prylar stor belåtenhet vid lyssnandet.
Sen får man tänka på att bra "PA" prylar kostar fast inte i närheten av dom
fantasisummor som vissa firmor vill ha för sina HiFi prylar...
jonasp skrev:" Både inom konsumentutrustning och proffsutrustning har väl de flesta av oss blivit både besvikna och imponerade.
jonasp skrev:"PA" är väl egentligen ungefär lika (o)exakt begrepp som "hifi".
Låter "hifi" bra? Njaeeejaajooo.....? Låter "PA" bra? Eeeeeh? Hur långt är ett snöre? Både inom konsumentutrustning och proffsutrustning har väl de flesta av oss blivit både besvikna och imponerade.
music4ever skrev:jonasp skrev:"PA" är väl egentligen ungefär lika (o)exakt begrepp som "hifi".
Låter "hifi" bra? Njaeeejaajooo.....? Låter "PA" bra? Eeeeeh? Hur långt är ett snöre? Både inom konsumentutrustning och proffsutrustning har väl de flesta av oss blivit både besvikna och imponerade.
Fast, finns det någon PA som är i närheten av de absolut bästa hifi högtalarna?
VintageHiFi skrev:De bästa HiFi högtalarna mot det bästa från PA så har nog HiFi högtalarna inte en chans förutom i
grenen att ta hutlöst mycket betalt för ormolja.
Där är dom garanterat ensamma på tronen.
music4ever skrev:jonasp skrev:"PA" är väl egentligen ungefär lika (o)exakt begrepp som "hifi".
Låter "hifi" bra? Njaeeejaajooo.....? Låter "PA" bra? Eeeeeh? Hur långt är ett snöre? Både inom konsumentutrustning och proffsutrustning har väl de flesta av oss blivit både besvikna och imponerade.
Fast, finns det någon PA som är i närheten av de absolut bästa hifi högtalarna?
Evil_Homer skrev:Summan av det hela är att det mesta känns mesigt och trött efter att man gått till burkar med hög känslighet och mycket membranyta.
Kör 4st 15" som tvärdyker under 40-45Hz, skulle absolut inte vilja ha mindre!
jonasp skrev:Å andra sidan kan väl M2 spela starkare än de flesta normala hifihögtalare. Upplevdes distorsionen från kompressionsdrivern som störande rent subjektivt?
I-or skrev:Jag har hört JBL M2 som förvisso presterar exceptionellt bra för att vara en hornkonstruktion (inga typiska hornfärgningar överhuvudtaget), men inte riktigt i klass med de bästa direktstrålande högtalarna. Baselementet är mycket bra, men hornet distorderar en aning för mycket även vid förhållandevis låga ljudtrycksnivåer, vilket framgår tydligt i diagrammet från Sound&Recordings test nedan. 3 % THD vid en ljudtrycksnivå om drygt 100 dB är ganska långt ifrån de bästa direktstrålande diskantelementen.
FBK skrev:Evil_Homer skrev:Summan av det hela är att det mesta känns mesigt och trött efter att man gått till burkar med hög känslighet och mycket membranyta.
Kör 4st 15" som tvärdyker under 40-45Hz, skulle absolut inte vilja ha mindre!
Inte undra på att jag blivit kär i mina Vintage även om de bara har 12-tolvor i sig och en känslighet på 92db och 8ohm. Går ner till 40hz enligt datan.
jonasp skrev:Å andra sidan kan väl M2 spela starkare än de flesta normala hifihögtalare. Upplevdes distorsionen från kompressionsdrivern som störande rent subjektivt?
Evil_Homer skrev:FBK skrev:Evil_Homer skrev:Summan av det hela är att det mesta känns mesigt och trött efter att man gått till burkar med hög känslighet och mycket membranyta.
Kör 4st 15" som tvärdyker under 40-45Hz, skulle absolut inte vilja ha mindre!
Inte undra på att jag blivit kär i mina Vintage även om de bara har 12-tolvor i sig och en känslighet på 92db och 8ohm. Går ner till 40hz enligt datan.
Mina ligger på 104 dB @ 2.83V
Håller på att ratta in dom sakta men säkert och det släpper mer och mer, inte helt hemma än men det börjar närma sig.
FBK skrev:I-or skrev:Jag har hört JBL M2 som förvisso presterar exceptionellt bra för att vara en hornkonstruktion (inga typiska hornfärgningar överhuvudtaget), men inte riktigt i klass med de bästa direktstrålande högtalarna. Baselementet är mycket bra, men hornet distorderar en aning för mycket även vid förhållandevis låga ljudtrycksnivåer, vilket framgår tydligt i diagrammet från Sound&Recordings test nedan. 3 % THD vid en ljudtrycksnivå om drygt 100 dB är ganska långt ifrån de bästa direktstrålande diskantelementen.
Tror du mest inte gillar ljudet hos horn helt enkelt. Av vad jag läst så ska M2:orna vara något extra även när man lagt till slutstegen som behövs till dem, men de kostar inte heller 600.000kr eller mer. utan landar väl på max ca:300.000kr med slutstegen. 600.000kr högtalare behöver ju slutsteg också.
I-or skrev:jonasp skrev:Å andra sidan kan väl M2 spela starkare än de flesta normala hifihögtalare. Upplevdes distorsionen från kompressionsdrivern som störande rent subjektivt?
Att de kan spela högre är en missuppfattning enligt mig. Ja, de kan spela högt under ca 2 kHz, men i mellandiskanten och den övre diskanten distorderar de en hel del redan vid låga ljudtrycksnivåer och detta hörs tydligt som en extra grynighet (huvudsakligen andraton). Hade Sound&Recording dragit på lite till i sina mätningar och dessutom utsträckt frekvensområdet till 20 kHz så hade vi sett sådär 10-20 % THD vid 110 dB, 1 m, frifält.![]()
![]()
![]()
I det avseendet uppträder de precis som JBL K2 9500 som via kompressionsdrivern och hornet hade samma problem, också här tydligt hörbart när jag hörde dem vid ett par olika tillfällen. Detta är inget märkligt, lite sämre kalottdiskanter uppvisar ofta liknande problem, även om de kan distordera en hel del även i den undre diskanten. Skillnaden är dock att M2 betingar runt 140 kkr/par.
I-or skrev:FBK skrev:I-or skrev:Jag har hört JBL M2 som förvisso presterar exceptionellt bra för att vara en hornkonstruktion (inga typiska hornfärgningar överhuvudtaget), men inte riktigt i klass med de bästa direktstrålande högtalarna. Baselementet är mycket bra, men hornet distorderar en aning för mycket även vid förhållandevis låga ljudtrycksnivåer, vilket framgår tydligt i diagrammet från Sound&Recordings test nedan. 3 % THD vid en ljudtrycksnivå om drygt 100 dB är ganska långt ifrån de bästa direktstrålande diskantelementen.
Tror du mest inte gillar ljudet hos horn helt enkelt. Av vad jag läst så ska M2:orna vara något extra även när man lagt till slutstegen som behövs till dem, men de kostar inte heller 600.000kr eller mer. utan landar väl på max ca:300.000kr med slutstegen. 600.000kr högtalare behöver ju slutsteg också.
Tja, det är ju en aning märkligt att guldöronen i hifi-blaskorna enkelt kan höra skillnad mellan olika kablar, men när en produkt frambringar ca 10-20 % THD, "...så är renheten och luften i det övre registret av en sort
som nästan påminner om banddiskanter eller elektrostater. Ja, själv blev jag helt ställd över det sensuella och skimrande ljudet som strömmade ur de här hornen."![]()
![]()
![]()
https://hifi-musik.se/upload/documents/artiklar/HIFI_1503_JBL_sid_56-59.pdf
För övrigt har jag inga preferenser för någon speciell teknisk lösning - det som fungerar, fungerar, det som inte fungerar, fungerar inte. Vissa produkttyper har inneboende fysikaliska problem som helt enkelt är olösliga. Kompressionsdrivers med tillhörande horn är en utmärkt lösning i PA-sammanhang, men bör undvikas under andra omständigheter.
I-or skrev:Frekvensgång on-axis och spridning är dock de överlägset viktigaste parametrarna för minst 90 % av lyssnarna och här presterar M2 mycket bra. Det är ingen slump att Harman-gänget inte tycker att distorsion är viktigt. För övrigt är termisk kompression ett icke-problem för M2. Den som inte reagerar på hög distorsion gör inget dåligt köp. Dessutom ser högtalarna coola ut och kommer att generera massor av kommentarer från vanligt folk. Totalt sett finns det långt mycket värre produkter inom hifi-området.
Evil_Homer skrev:FBK skrev:Evil_Homer skrev:Summan av det hela är att det mesta känns mesigt och trött efter att man gått till burkar med hög känslighet och mycket membranyta.
Kör 4st 15" som tvärdyker under 40-45Hz, skulle absolut inte vilja ha mindre!
Inte undra på att jag blivit kär i mina Vintage även om de bara har 12-tolvor i sig och en känslighet på 92db och 8ohm. Går ner till 40hz enligt datan.
Mina ligger på 104 dB @ 2.83V
Håller på att ratta in dom sakta men säkert och det släpper mer och mer, inte helt hemma än men det börjar närma sig.
I-or skrev:jonasp skrev:Å andra sidan kan väl M2 spela starkare än de flesta normala hifihögtalare. Upplevdes distorsionen från kompressionsdrivern som störande rent subjektivt?
Att de kan spela högre är en missuppfattning enligt mig. Ja, de kan spela högt under ca 2 kHz, men i mellandiskanten och den övre diskanten distorderar de en hel del redan vid låga ljudtrycksnivåer och detta hörs tydligt som en extra grynighet (huvudsakligen andraton). Hade Sound&Recording dragit på lite till i sina mätningar och dessutom utsträckt frekvensområdet till 20 kHz så hade vi sett sådär 10-20 % THD vid 110 dB, 1 m, frifält.![]()
![]()
![]()
I det avseendet uppträder de precis som JBL K2 9500 som via kompressionsdrivern och hornet hade samma problem, också här tydligt hörbart när jag hörde dem vid ett par olika tillfällen. Detta är inget märkligt, lite sämre kalottdiskanter uppvisar ofta liknande problem, även om de kan distordera en hel del även i den undre diskanten. Skillnaden är dock att M2 betingar runt 140 kkr/par.
FBK skrev:Och så tycker jag att JBL bör ha lite feelgood känsla över att de inte har sprungit iväg så totalt som många andra märken har gjort när det gäller priserna på bra grejer för andra som inte är miljonärer. Du kan få ett par bra högtalare för 150.000kr.
jonasp skrev:
Många verkar som du är inne på i ett senare inlägg inte störas så mycket av distorsionen hos kompressionsdrivers. För dem kan M2 vara ett mycket bra val. Det var därför jag frågade hur du upplevde ljudet rent subjektivt. Jag uppfattar ofta kompressionsdrivers som lite grötiga, men är inte beredd att dra alla över en kam.
Just gällande hörbarhet av distorsion kanske man borde nämna Earl Geddes arbete. Jag köper inte alla hans slutsatser, dock.
jonasp skrev:I-or, du vet att jag eftersträvar låg distorsion och utmärkta dynamiska egenskaper i mina egna konstruktioner. Eller för att tala klarspråk: det kommer inte in några kompressionsdrivers i mina burkar.
I-or skrev:Jag har hört JBL M2 som förvisso presterar exceptionellt bra för att vara en hornkonstruktion (inga typiska hornfärgningar överhuvudtaget), men inte riktigt i klass med de bästa direktstrålande högtalarna. Baselementet är mycket bra, men hornet distorderar en aning för mycket även vid förhållandevis låga ljudtrycksnivåer, vilket framgår tydligt i diagrammet från Sound&Recordings test nedan. 3 % THD vid en ljudtrycksnivå om drygt 100 dB är ganska långt ifrån de bästa direktstrålande diskantelementen.
I-or skrev:jonasp skrev:
Många verkar som du är inne på i ett senare inlägg inte störas så mycket av distorsionen hos kompressionsdrivers. För dem kan M2 vara ett mycket bra val. Det var därför jag frågade hur du upplevde ljudet rent subjektivt. Jag uppfattar ofta kompressionsdrivers som lite grötiga, men är inte beredd att dra alla över en kam.
Just gällande hörbarhet av distorsion kanske man borde nämna Earl Geddes arbete. Jag köper inte alla hans slutsatser, dock.
Jo, de låter alltid grötigt, oavsett om det är i PA-sammanhang eller inom hifi. Detta är i praktiken helt enkelt en direkt följd av den höga verkningsgraden, vilket är en oerhört viktig parameter för horn.
Geddes är långtifrån dum, men tyvärr har han spårat ur ganska ordentligt för att bättre kunna marknadsföra sina inte alltför lågdistorderande konstruktioner. Han har helt enkelt helt hängt upp sig på fördelarna med konstant riktverkan och hög känslighet och dessa faktorer är oftast inkompatibla med låg distorsion. Hans JAES-rapport angående ett subjektivt vägt distorsionsindex "Auditory Perception of Nonlinear Distortion" har en hel del vettiga inslag, men metodiken vid lyssningstesterna (bl.a. otränade lyssnare och tveksam hörlurslyssning) kan definitivt ifrågasättas. Jag har även läst en del meningsutbyten han har haft på diyAudio, där han inte direkt framgångsrikt argumenterar för att skyhög THD skulle vara ohörbart.
FBK skrev:Evil_Homer skrev:FBK skrev:Inte undra på att jag blivit kär i mina Vintage även om de bara har 12-tolvor i sig och en känslighet på 92db och 8ohm. Går ner till 40hz enligt datan.
Mina ligger på 104 dB @ 2.83V
Håller på att ratta in dom sakta men säkert och det släpper mer och mer, inte helt hemma än men det börjar närma sig.
Och jag hoppas att det kommer någon bild också någon gång. När det gäller NADifierad så är jag säker på det
Och nu ska jag inte smutsa ner tråden mer. Utan fortsätt där ni var.
Evil_Homer skrev:Nu håller jag fortfarande på att rattar in här, sitter ingen fancy pancy driver i mina högtalare 2418H-1 ( ja inte vad jag vet iaf, kanske går att byta till något som ger bättre mätmässigt, inte kikat på saken)
Men grötigt tycker jag då inte det är, kanske det har med saken att göra att dom inte behöver spela så långt ner då dom delas mot två stycken 165H vid 1200hz?
Evil_Homer skrev:Den stora frågan som kommer direkt för min del, klarar det där elementet med 0,05 thd av några nivåer att tala om?
Fixar det inte att dras på utan det säger *poff* så spelar det ingen roll att det är "distfritt" på nivåer som ändå ingen lirar luftgura till.
I-or skrev:Samtliga produkter var mycket ljudtryckskapabla men behäftade med ganska stora återgivningsmässiga svagheter. I en annan tråd beskrev jag de bakomliggande orsakerna till varför kompressionsdrivers och horn distorderar. Fysiken är som vanligt vad den är, oavsett vad vissa lyssnare hör och inte hör.
I-or skrev:Man hör inte andratonen med musiksignaler. Harmonisk distorsion är bara ett enkelt sätt att kvantifiera olinjäriteterna. Däremot uppfattar man tydligt intermodulationsprodukterna som beror på samma olinjäriteter. Som jag har varit inne på tidigare är maskeringen nedåt i frekvens från grundtonen många gånger mindre effektiv än uppåt och dessutom kan IM-produkterna ligga mycket längre ifrån grundtonerna än de harmoniska komponenterna.
Dessa IM-produkter utgör precis det grus eller den grötighet man uppfattar i återgivningen. Tyvärr har otränade lyssnare vant sig vid distorsion både från dåliga högtalare och dåliga inspelningar, vilket gör det svårt för dem att uppfatta någonting som de har kommit att ta för givet som ett återgivningsfel. Med tränade lyssnare är det dock en helt annan sak.
Vinylcalle skrev:Hej I-or vill börja med att tacka för ditt stora bidrag av kunskap till forumet, ett ljus i ett annars mörkt 2020.
Jag antar att du syftar här på den mekanism du beskrev där ljudvågornas utbredning kom att hamna olika i tid, du jämförde det med tryckvågen vid överljudshastighet.
Jag hänger inte alltid med, eller kanske aldrig när fysiken blir riktigt avancerad men försöker någorlunda.
Påtalade detta problem för en bekant som är väldigt övertygad om hornens överlägsenhet, han påtalade då med överlägen ton att detta var ett problem man redan hade fixat på 30 talet, och att avfasningen av hornens mynningar skulle fixa detta. Ligger det någon sanning i det?
Mvh Carl
petersteindl skrev:I-or, menar du att om man inte har ett kompressionshorn d v s kompressionsförhållande mellan membranarea och halsarea = 1:1 så finns kompressionsdistorsion likväl på grund av hornet? Min erfarenhet är att för ett givet ljudtryck på lyssnarplats som är mellan 80-100 dB så minskar distorsionen då ett sådant horn appliceras framför membranet. Man kan till och med beräkna storleken på kaviteten bakom membranet i förhållande till hornet för att minimera 2a-ton. Själv har jag provat olika kompressionsförhållande mellan membranarea och halsarea och funnit att jag enbart accepterar 1:1.
Gällande domediskanter så blir ljudtrycket i kammaren bakom domen ganska lätt 150 till 160 dB och då fås 2a-ton från luftens fjädring. Lilltroll gjorde mätningar för några år sedan.
Mvh
Peter
Tangband skrev:petersteindl skrev:I-or, menar du att om man inte har ett kompressionshorn d v s kompressionsförhållande mellan membranarea och halsarea = 1:1 så finns kompressionsdistorsion likväl på grund av hornet? Min erfarenhet är att för ett givet ljudtryck på lyssnarplats som är mellan 80-100 dB så minskar distorsionen då ett sådant horn appliceras framför membranet. Man kan till och med beräkna storleken på kaviteten bakom membranet i förhållande till hornet för att minimera 2a-ton. Själv har jag provat olika kompressionsförhållande mellan membranarea och halsarea och funnit att jag enbart accepterar 1:1.
Gällande domediskanter så blir ljudtrycket i kammaren bakom domen ganska lätt 150 till 160 dB och då fås 2a-ton från luftens fjädring. Lilltroll gjorde mätningar för några år sedan.
Mvh
Peter
Nyfiken fråga till dig och i-or: - kan det bli ett ”bak tryck” från hornets impendansanpassning av luften, som vid högt ljudtryck deformerar diskanter med mjuka material, - dvs skulle det vid hornanvändning eller djupare waveguides kunna vara en fördel med metallmembran eller andra styvare material ?
Ogjort skrev:Undran känns lite bakfram...
Nästan oavsett vilket "normalt" PA-system som används live, så behöver det som det matas med skruvas till massor, för att låta hyfsat.
Att behöva stå ut med det hemma också, vore en fasa.
(sen är det möjligen an annan sak att livekraning hejdlöst ofta låter apa)
Det är liksom två helt olika verktyg. Det ena mer "skapande", det andra "återgivande".
Kan det vara ett sätt att se på saken?
Anders O.
Ogjort skrev:Undran känns lite bakfram...
Nästan oavsett vilket "normalt" PA-system som används live, så behöver det som det matas med skruvas till massor, för att låta hyfsat.
Att behöva stå ut med det hemma också, vore en fasa.
(sen är det möjligen an annan sak att livekraning hejdlöst ofta låter apa)
I
Det är liksom två helt olika verktyg. Det ena mer "skapande", det andra "återgivande".
Kan det vara ett sätt att se på saken?
Anders O.
hcl skrev:
Det är ofta jätteroligt att ratta liveljud och kan ibland låta fantastiskt, men det är lång ifrån givet att det gör det och f.f.a. inte utan ansträngning.
Ogjort skrev:hcl skrev:
Det är ofta jätteroligt att ratta liveljud och kan ibland låta fantastiskt, men det är lång ifrån givet att det gör det och f.f.a. inte utan ansträngning.
Det är nog just för det ofta är så himla svårt, som det är roligt.
I alla fall när det blir bra. Annars kan det vara hur frustrerande som helst.
Man kan t.ex. hamna i en lokal där det är stört omöjligt att få till det.
Men låter det illa utomhus, fattar jag inte varför de som kranar, kranar?
(om det huvudsakligen är "elektriska" instrument)
Och inte sällan ser man ljudteknikern sitta nöjd trots att denne borde slita sitt hår och kämpa med varannan ratt kontinuerligt.
Senast såg jag Atomic Swing på Mosebacke och ville nästan ha biljettkostnaden tillbaka för att det var så extremt dåligt.
Tangband skrev:Nyfiken fråga till dig och i-or: - kan det bli ett ”bak tryck” från hornets impendansanpassning av luften, som vid högt ljudtryck deformerar diskanter med mjuka material, - dvs skulle det vid hornanvändning eller djupare waveguides kunna vara en fördel med metallmembran eller andra styvare material ?
peterh skrev:Ogjort skrev:hcl skrev:
Det är ofta jätteroligt att ratta liveljud och kan ibland låta fantastiskt, men det är lång ifrån givet att det gör det och f.f.a. inte utan ansträngning.
Det är nog just för det ofta är så himla svårt, som det är roligt.
I alla fall när det blir bra. Annars kan det vara hur frustrerande som helst.
Man kan t.ex. hamna i en lokal där det är stört omöjligt att få till det.
Men låter det illa utomhus, fattar jag inte varför de som kranar, kranar?
(om det huvudsakligen är "elektriska" instrument)
Och inte sällan ser man ljudteknikern sitta nöjd trots att denne borde slita sitt hår och kämpa med varannan ratt kontinuerligt.
Senast såg jag Atomic Swing på Mosebacke och ville nästan ha biljettkostnaden tillbaka för att det var så extremt dåligt.
Bra ljud på en konsert i begränsad lokal kan det vara om ljudteknikern stannat hemma och musikerna använder sina egna förstärkare enbart. Att köra in alla instrument + sång + slagverk i ett PA är som att pissa i gröten.
hcl skrev:peterh skrev:Ogjort skrev:
Det är nog just för det ofta är så himla svårt, som det är roligt.
I alla fall när det blir bra. Annars kan det vara hur frustrerande som helst.
Man kan t.ex. hamna i en lokal där det är stört omöjligt att få till det.
Men låter det illa utomhus, fattar jag inte varför de som kranar, kranar?
(om det huvudsakligen är "elektriska" instrument)
Och inte sällan ser man ljudteknikern sitta nöjd trots att denne borde slita sitt hår och kämpa med varannan ratt kontinuerligt.
Senast såg jag Atomic Swing på Mosebacke och ville nästan ha biljettkostnaden tillbaka för att det var så extremt dåligt.
Bra ljud på en konsert i begränsad lokal kan det vara om ljudteknikern stannat hemma och musikerna använder sina egna förstärkare enbart. Att köra in alla instrument + sång + slagverk i ett PA är som att pissa i gröten.
Har du mycket erfarenhet i branschen eller på vilka grunder skriver du detta?
peterh skrev:hcl skrev:peterh skrev:Bra ljud på en konsert i begränsad lokal kan det vara om ljudteknikern stannat hemma och musikerna använder sina egna förstärkare enbart. Att köra in alla instrument + sång + slagverk i ett PA är som att pissa i gröten.
Har du mycket erfarenhet i branschen eller på vilka grunder skriver du detta?
Mina öron och att jag tycker om musik och vet hur instrumenten låter.
hcl skrev:Att ratta ljud live är precis som Peter skriver inte lätt. Någon skrev i en tidigare tråd om att det låter bara bra om samtliga instrument får spela utan inblandning från något PA, men det är som jag ser det likväl fullt av utmaningar. Exemplet med att ljudet från t.ex. en gitarrförstärkare skall låta bra för alla i en publik är svårt nog f.f.a. då gitarrförstärkaren står vid gitarristens ben eller något bakom och det ljud han eller hon hör är långt ifrån det ljud som de som råkar befinna sig i direkt riktning från nämnda gitarrförstärkare, rattad så att musikern tycker det låter bra där han eller hon har sina öron, ofta 60-70 grader off axis. Hur tror ni spridningsmönstret från en 4x12:a ser ut? Att få trummor och övriga instrument att balansera i nivå utan PA är också svårt.
Det är ofta jätteroligt att ratta liveljud och kan ibland låta fantastiskt, men det är lång ifrån givet att det gör det och f.f.a. inte utan ansträngning.
JB skrev:hcl skrev:Att ratta ljud live är precis som Peter skriver inte lätt. Någon skrev i en tidigare tråd om att det låter bara bra om samtliga instrument får spela utan inblandning från något PA, men det är som jag ser det likväl fullt av utmaningar. Exemplet med att ljudet från t.ex. en gitarrförstärkare skall låta bra för alla i en publik är svårt nog f.f.a. då gitarrförstärkaren står vid gitarristens ben eller något bakom och det ljud han eller hon hör är långt ifrån det ljud som de som råkar befinna sig i direkt riktning från nämnda gitarrförstärkare, rattad så att musikern tycker det låter bra där han eller hon har sina öron, ofta 60-70 grader off axis. Hur tror ni spridningsmönstret från en 4x12:a ser ut? Att få trummor och övriga instrument att balansera i nivå utan PA är också svårt.
Det är ofta jätteroligt att ratta liveljud och kan ibland låta fantastiskt, men det är lång ifrån givet att det gör det och f.f.a. inte utan ansträngning.
Gitarristerna i mitt ex-band skaffade gitarrpoddar (delvis denna har jag för mig https://www.thomann.de/se/kemper_profiling_amplifier.htm ) för att slippa släpa runt tunga gitarrförstärkare + högtalarlådor, samt minska variablarna som tex uppmickning, placering av högtalare, dåliga ljudtekniker osv vid spelningar. Därmed behövde de bara ge en line-out kabel till ljudteknikern och gitarristerna fick det ljud de själva ville ha istället för att behöva hoppas på att ljudteknikern rattade till hyggligt gitarrljud. Ger ju inte så mycket att ha gitarrförstärkare + högtalare på scenen som tar plats samt riskerar att börja runda osv när ändå ljudet som publiken hör kommer ifrån PA-systemet och ditt eget ljud hör du i medhörningen.
Harryup skrev:peterh skrev:hcl skrev:Har du mycket erfarenhet i branschen eller på vilka grunder skriver du detta?
Mina öron och att jag tycker om musik och vet hur instrumenten låter.
Vi ville ha pengarna tillbaka ifrån Stadsteatern när vi såg Djungelboken (tror jag det var). Så extremt dåligt ljud måste vara svårt att prestera. Tyvärr visade det sig att vi var dom ända som klagade så då var det ju inte så dåligt och sen efter det så orkade vi inte fullfölja det hela.
JB skrev:hcl skrev:Att ratta ljud live är precis som Peter skriver inte lätt. Någon skrev i en tidigare tråd om att det låter bara bra om samtliga instrument får spela utan inblandning från något PA, men det är som jag ser det likväl fullt av utmaningar. Exemplet med att ljudet från t.ex. en gitarrförstärkare skall låta bra för alla i en publik är svårt nog f.f.a. då gitarrförstärkaren står vid gitarristens ben eller något bakom och det ljud han eller hon hör är långt ifrån det ljud som de som råkar befinna sig i direkt riktning från nämnda gitarrförstärkare, rattad så att musikern tycker det låter bra där han eller hon har sina öron, ofta 60-70 grader off axis. Hur tror ni spridningsmönstret från en 4x12:a ser ut? Att få trummor och övriga instrument att balansera i nivå utan PA är också svårt.
Det är ofta jätteroligt att ratta liveljud och kan ibland låta fantastiskt, men det är lång ifrån givet att det gör det och f.f.a. inte utan ansträngning.
Gitarristerna i mitt ex-band skaffade gitarrpoddar (delvis denna har jag för mig https://www.thomann.de/se/kemper_profiling_amplifier.htm ) för att slippa släpa runt tunga gitarrförstärkare + högtalarlådor, samt minska variablarna som tex uppmickning, placering av högtalare, dåliga ljudtekniker osv vid spelningar. Därmed behövde de bara ge en line-out kabel till ljudteknikern och gitarristerna fick det ljud de själva ville ha istället för att behöva hoppas på att ljudteknikern rattade till hyggligt gitarrljud. Ger ju inte så mycket att ha gitarrförstärkare + högtalare på scenen som tar plats samt riskerar att börja runda osv när ändå ljudet som publiken hör kommer ifrån PA-systemet och ditt eget ljud hör du i medhörningen.
peterh skrev:JB skrev:hcl skrev:Att ratta ljud live är precis som Peter skriver inte lätt. Någon skrev i en tidigare tråd om att det låter bara bra om samtliga instrument får spela utan inblandning från något PA, men det är som jag ser det likväl fullt av utmaningar. Exemplet med att ljudet från t.ex. en gitarrförstärkare skall låta bra för alla i en publik är svårt nog f.f.a. då gitarrförstärkaren står vid gitarristens ben eller något bakom och det ljud han eller hon hör är långt ifrån det ljud som de som råkar befinna sig i direkt riktning från nämnda gitarrförstärkare, rattad så att musikern tycker det låter bra där han eller hon har sina öron, ofta 60-70 grader off axis. Hur tror ni spridningsmönstret från en 4x12:a ser ut? Att få trummor och övriga instrument att balansera i nivå utan PA är också svårt.
Det är ofta jätteroligt att ratta liveljud och kan ibland låta fantastiskt, men det är lång ifrån givet att det gör det och f.f.a. inte utan ansträngning.
Gitarristerna i mitt ex-band skaffade gitarrpoddar (delvis denna har jag för mig https://www.thomann.de/se/kemper_profiling_amplifier.htm ) för att slippa släpa runt tunga gitarrförstärkare + högtalarlådor, samt minska variablarna som tex uppmickning, placering av högtalare, dåliga ljudtekniker osv vid spelningar. Därmed behövde de bara ge en line-out kabel till ljudteknikern och gitarristerna fick det ljud de själva ville ha istället för att behöva hoppas på att ljudteknikern rattade till hyggligt gitarrljud. Ger ju inte så mycket att ha gitarrförstärkare + högtalare på scenen som tar plats samt riskerar att börja runda osv när ändå ljudet som publiken hör kommer ifrån PA-systemet och ditt eget ljud hör du i medhörningen.
Jag förstår bekvämligheten i detta, men det medför att ljudet blir sekunda när det blandas i samma usla anläggning.
Skall man njuta av musik skall det vara rena instrument som dessutom är spatialt separerade(tycker jag)
I-or skrev:Evil_Homer skrev:Den stora frågan som kommer direkt för min del, klarar det där elementet med 0,05 thd av några nivåer att tala om?
Fixar det inte att dras på utan det säger *poff* så spelar det ingen roll att det är "distfritt" på nivåer som ändå ingen lirar luftgura till.
En mycket relevant fråga! Elektrostathögtalare spelar långtifrån tillräckligt högt och uppvisar betydligt högre THD än normala dynamiska högtalare från ljudtrycksnivåer om ca 95 dB, 1 m, frifält. I praktiken är detta problem olösbart för elektrostater, så de har aldrig varit aktuella för min del. De bästa varianterna av lågdistorderande högtalare kan dock både prestera ultralåg distorsion vid låga till medelhöga nivåer och riktigt höga maximala någorlunda odistorderade ljudtrycksnivåer. Behöver man komma upp i ljudtryck för PA-sammanhang är det dock svårt att komma runt hornladdning.
hcl skrev:Att ratta ljud live är precis som Peter skriver inte lätt. Någon skrev i en tidigare tråd om att det låter bara bra om samtliga instrument får spela utan inblandning från något PA, men det är som jag ser det likväl fullt av utmaningar. Exemplet med att ljudet från t.ex. en gitarrförstärkare skall låta bra för alla i en publik är svårt nog f.f.a. då gitarrförstärkaren står vid gitarristens ben eller något bakom och det ljud han eller hon hör är långt ifrån det ljud som de som råkar befinna sig i direkt riktning från nämnda gitarrförstärkare, rattad så att musikern tycker det låter bra där han eller hon har sina öron, ofta 60-70 grader off axis. Hur tror ni spridningsmönstret från en 4x12:a ser ut? Att få trummor och övriga instrument att balansera i nivå utan PA är också svårt.
Det är ofta jätteroligt att ratta liveljud och kan ibland låta fantastiskt, men det är lång ifrån givet att det gör det och f.f.a. inte utan ansträngning.
miaber skrev:hcl skrev:Att ratta ljud live är precis som Peter skriver inte lätt. Någon skrev i en tidigare tråd om att det låter bara bra om samtliga instrument får spela utan inblandning från något PA, men det är som jag ser det likväl fullt av utmaningar. Exemplet med att ljudet från t.ex. en gitarrförstärkare skall låta bra för alla i en publik är svårt nog f.f.a. då gitarrförstärkaren står vid gitarristens ben eller något bakom och det ljud han eller hon hör är långt ifrån det ljud som de som råkar befinna sig i direkt riktning från nämnda gitarrförstärkare, rattad så att musikern tycker det låter bra där han eller hon har sina öron, ofta 60-70 grader off axis. Hur tror ni spridningsmönstret från en 4x12:a ser ut? Att få trummor och övriga instrument att balansera i nivå utan PA är också svårt.
Det är ofta jätteroligt att ratta liveljud och kan ibland låta fantastiskt, men det är lång ifrån givet att det gör det och f.f.a. inte utan ansträngning.
På mindre klubbar gjorde vi oftast så, att bara använda PA't som sånganläggning. utmaningen var då att få musikerna att nivåmatcha sig själva, vilket blev svårare ju längre kvällen framskred. Det blev oftast en väldigt go livekänsla i dom framförandena.
Sedan har vi publikens påverkan på ljudet. Lokaler som var hopplösa att få till på soundchecken kunde bli gudomliga när det kom publik, men 90% av jobbet som gjordes under soundchecken fick göras om under dom första nummren på koncerten. Inga småjusteringar där icke.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster