Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Varför spelar det någon roll om man kan hitta endera musik eller vissa signaler där man inte kan höra skillnad på lossless eller inte? För det första så får man ju se det mera till hur låter 20 olika random låtar i från några källor? Minneskapacitet är knappast ett problem och inte heller bredbandsbegränsningar. Har aldrig hört om någon test där något lossless skulle låta bättre än cd-kvalité så finns endast möjligheten att det skall kunna gå att få det till en ohörbar skillnad just där och då. Känns lite som att leta efter ett groggvirke som gör att det inte går att skilja bra sprit ifrån hembränt och blandar man ananas juice med tranbär och med något annat så kan man med rätt blandning och temperatur inte skilja på skiten. Så ni som tycker att det är intressant om det går att skilja något lossy ifrån lossless, varför då?
Tangband skrev:Harryup skrev:Varför spelar det någon roll om man kan hitta endera musik eller vissa signaler där man inte kan höra skillnad på lossless eller inte? För det första så får man ju se det mera till hur låter 20 olika random låtar i från några källor? Minneskapacitet är knappast ett problem och inte heller bredbandsbegränsningar. Har aldrig hört om någon test där något lossless skulle låta bättre än cd-kvalité så finns endast möjligheten att det skall kunna gå att få det till en ohörbar skillnad just där och då. Känns lite som att leta efter ett groggvirke som gör att det inte går att skilja bra sprit ifrån hembränt och blandar man ananas juice med tranbär och med något annat så kan man med rätt blandning och temperatur inte skilja på skiten. Så ni som tycker att det är intressant om det går att skilja något lossy ifrån lossless, varför då?
Det är intressant att det kommer streamingtjänster för normala pengar som kan erbjuda lossless.
Det är inte en dag förtidigt eftersom storleken på filerna inte är något problem år 2021.
Lossy har aldrig varit bra, eller känts bra . Lossy har förstört en generation av lyssnare.
Jag hoppas att källmaterialets kvalitet höjs tack vara lossless. Ett fel mindre (ja, lossy är ett onödigt fel ) är ett steg i rätt riktning.
Som det nu är , har vi väl sedan många år främst tok-komprimeringen som största välljuds-fiende, men vi har även en hel generation som faktiskt vant sig vid snålkodat material , de flesta har inte heller lyssnat på 320 kbit utan betydligt sämre kvalitet än så.
Man har alltså i många fall vant sig vid 128 Kbit lossy MP3 -filer och tror att hifi ska låta så. Man klagar istället på dåliga inspelningar då det i verkligheten handlar om en kombination av dåliga anläggningar, lossy överföring och tok-komprimering.
Det jag inte förstår alls är att det nu gått så långt som att de som är vana vid snålkodning inte tycker lossless behövs , att de tror att det är helt onödigt och att det verkligen är ”sila mygg och svälja elefanter ”.
I själva verket har många alltför dåliga anläggningar för att kunna visa på de skillnader som finns, som märks mycket tydligt om kvaliteten är högre på anläggningen, och om installationen av anläggningen med bl.a högtalarplacering gjorts på rätt sätt.
Detta är min åsikt, och jag är även rätt säker på att 100 % av alla hifi-försäljare håller med mig. De har ju möjligheten att varje dag köra jämförelser med Spotify vs TIDAL för att kunden själv får höra skillnaden i en bättre anläggning.
Tangband skrev:
Det är intressant att det kommer streamingtjänster för normala pengar som kan erbjuda lossless.
Det är inte en dag förtidigt eftersom storleken på filerna inte är något problem år 2021.
Lossy har aldrig varit bra, eller känts bra . Lossy har förstört en generation av lyssnare.
Jag hoppas att källmaterialets kvalitet höjs tack vara lossless. Ett fel mindre (ja, lossy är ett onödigt fel ) är ett steg i rätt riktning.
Som det nu är , har vi väl sedan många år främst tok-komprimeringen som största välljuds-fiende, men vi har även en hel generation som faktiskt vant sig vid snålkodat material , de flesta har inte heller lyssnat på 320 kbit utan betydligt sämre kvalitet än så.
Man har alltså i många fall vant sig vid 128 Kbit lossy MP3 -filer och tror att hifi ska låta så. Man klagar istället på dåliga inspelningar då det i verkligheten handlar om en kombination av dåliga.
Conan skrev:Lite oklart är dock varför man siktar in sig på dessa ljudnördar? Det kan ju inte finnas så många av dem? Vad får man faktiskt ut i förhållande till kostnaden?
Tangband skrev:Man har alltså i många fall vant sig vid 128 Kbit lossy MP3 -filer och tror att hifi ska låta så. Man klagar istället på dåliga inspelningar då det i verkligheten handlar om en kombination av dåliga anläggningar, lossy överföring och tok-komprimering.
Tangband skrev:Conan - det är på många sätt relevanta funderingar du har.
Med musik som är skräp från början ( rap, house mm ) så är det förstås bortkastat med hög upplösning . Detsamma kan sägas om skräpet spelas upp genom en ghetto-blaster eller blåtands-helvetet.
Där lossless behövs : Jag talar uteslutande om seriösa klassiska, jazz , fusion, rock och pop inspelningar. Inte dyngan som toppar Spotifys lista.
Att tex Apple skapar high resolution beror, tror jag, på två saker .
1. Det finns en kultur och tradition av audiofiler i apples ingejörs-team. Det beror självklart på Steve Jobs som var ljudnörd.
2. Apple vill tjäna pengar på lossless och high resolution, trots att de ger funktionen för endast 99:- .
Hur de kommer att göra det, kommer jag strax att avslöja i ”Apple music, lossless och high resolution tråden ”.
Man kan nog lite kryptiskt säga att framtiden ser lite molnig ut …
pLudio skrev:Ogg är bara en multimedia container/inkapslare, ingen codec.
Tell skrev:Nu kom den där igen, "min musiksmak är mycket bättre än din o din förtjänar inte att låta bra!!1". Barnsligt.
O jag ser att Apple verkligen lyckats fånga dig när du tillomed skriver att "Apple skapar high resolution". Nej dom har inte skapat nåt, utan dom har börjat sälja det nu med otroligt stark marknadsföring för att snärja ännu flera till deras alldeles för stora sekt. Dom är så otroligt rika att dom har råd att göra det för endast 99:-. Bra för dom, mindre bra för konkurrenterna.
goat76 skrev:Tell skrev:Nu kom den där igen, "min musiksmak är mycket bättre än din o din förtjänar inte att låta bra!!1". Barnsligt.
O jag ser att Apple verkligen lyckats fånga dig när du tillomed skriver att "Apple skapar high resolution". Nej dom har inte skapat nåt, utan dom har börjat sälja det nu med otroligt stark marknadsföring för att snärja ännu flera till deras alldeles för stora sekt. Dom är så otroligt rika att dom har råd att göra det för endast 99:-. Bra för dom, mindre bra för konkurrenterna.
Tangband har väl inte påstått att din musiksmak inte ”förtjänar” att låta bra, men datoralstrad ”fklossig” musik kommer av sin natur sällan ta lika mycket skada av snålkodning så som musik inspelad i ett rum där rumsljudets fina detaljer utgör en viktig del av ljudet. Det är mycket svårare att höra skillnaden på rena elektroniskt skapade ljudinslag.
När jag testat vissa blindtester mellan lossy och lossless på nätet så lyssnar jag alltid på det inspelade rumsljudets utklingning och hur exempelvis cymbaler låter, dessa ljud brukar avslöja snålkodningen tydligast vid relativt snabba och korta A/B-test. Vid långtidslyssning blir det dock mer uppenbart med snålkodat, man tappar intresset eller så framkallar det lyssningströtthet.
Harryup skrev:Om nu lossy under vissa betingelser inte går att skilja ifrån lossless, när låter lossless sämre än lossy? Aldrig?
Conan skrev:Storleken på filerna?: Det kanske inte spelar nån roll om du sitter hemma på ett bredbandsabonnemang om du lyssnar på lossy eller lossless, men är det samma sak på Stockholms Central en onsdagsmorgon klockan 7:30? Där kan det nog spela roll om det ska strömmas ut 128 kbps Ogg/Vorbis eller lossless 24/192 till tusentals lyssnare samtidigt.
Förstört en generation lyssnare?: vad lyssnade man själv på? Tracks-listan på radion, kassettbandspelare och ett par lurar inköpta på Hobbex, en taffligt inställd vinylsvarv på farsans allt-i-ett-stereo från Expert... Inte känner jag mig speciellt förstörd av det...:wink
"Man har alltså i många fall vant sig vid 128 Kbit lossy MP3 -filer och tror att hifi ska låta så. Man klagar istället på dåliga inspelningar då det i verkligheten handlar om en kombination av dåliga anläggningar, lossy överföring och tok-komprimering.":
Folk i gemen är inte intresserade av att ha stora högtalare och "elektronikstaplar" i vardagsrummet längre. Man lyssnar i lurar eller nån snygg blåtand-/nätverkshögtalare. Musiken mixas och mastras för att låta högt och "mycket" på en Spotifyspellista eller på reklamradion. I det sammanhanget så spelar snålkodningen verkligen en försvinnande roll. De eventuella artefakter som vi pratar om mellan 128 kbps mp3 och en CD-skiva kommer aldrig att höras med den musiken och de anläggningar som den stora massan spelar på. Aldrig!
Magnuz skrev:Tangband skrev:
Man har alltså i många fall vant sig vid 128 Kbit lossy MP3 -filer och tror att hifi ska låta så. Man klagar istället på dåliga inspelningar då det i verkligheten handlar om en kombination av dåliga.
Det vore ju fantastiskt om lossless kunde leda till att källmaterialets kvalitet höjs. Jag är inte så säker på det, dock. Ledde CD till det? Nja… Risken är väl i stället att det anpassas till den generation du beskriver som vant sig vid komprimeringsartefakter. Det kanske blir ett konstnärligt grepp i likhet med autotune, vinylknaster o.s.v. Känner någon till ett exempel på det förresten? Alltså musik som fåtts att låta snålkodad med flit?
Tell skrev:goat76 skrev:Tell skrev:Nu kom den där igen, "min musiksmak är mycket bättre än din o din förtjänar inte att låta bra!!1". Barnsligt.
Tangband har väl inte påstått att din musiksmak inte ”förtjänar” att låta bra, men datoralstrad ”fklossig” musik kommer av sin natur sällan ta lika mycket skada av snålkodning så som musik inspelad i ett rum där rumsljudets fina detaljer utgör en viktig del av ljudet. Det är mycket svårare att höra skillnaden på rena elektroniskt skapade ljudinslag.
När jag testat vissa blindtester mellan lossy och lossless på nätet så lyssnar jag alltid på det inspelade rumsljudets utklingning och hur exempelvis cymbaler låter, dessa ljud brukar avslöja snålkodningen tydligast vid relativt snabba och korta A/B-test. Vid långtidslyssning blir det dock mer uppenbart med snålkodat, man tappar intresset eller så framkallar det lyssningströtthet.
Den här gången snackade iofs Tangband om rap och house, men den musiken tillsammans med min "floskiga" elekotrniska musik kan visst ta samma typ av skada av snålkodning etc som din analoga musik. Bara för nåt är naturligt betyder det inte att det råkar vara mer känsligt för sånt, allt det där snacket är så otroligt löjligt o fel det kan bli. Syntar, VSTs, samplers osv kan göra otroligt komplexa ljud som analoga prylar bara kan drömma om.
goat76 skrev:Det är inte något löjligt snack från min sida och inte heller någon värdering mellan musiktyper av typen "den här musiken är bättre än den där musik".![]()
Musiktyperna skiljer sig åt av sin egen natur där den elektroniska musiken i normala fall inte har ett gemensamt rumsakustiskt ursprung man strävar efter att få med på inspelningen, dessa mikrodetaljer och "små" ljud är helt enkelt inte lika vanliga och det handlar istället mer om mixade ljudobjekt med mer likartade ljudstyrkor. Detta här är som sagt inte något konstigt utan ligger i de olika musiktypernas natur.
Vad gäller lossy-format av olika slag så är det ett faktum att den reducering som görs med algoritmer för att minska datamängden görs genom att försöka ta bort de mindre svagare ljuden/mikrodetaljerna som man genom en beräkning tror inte kan höras av de flesta lyssnare. Därför är det inte heller något konstigt att datareduceringen hörs tydligare på musik som oftare innehåller rumsljud, naturliga reverbsvansar och mikrodetaljer som exempelvis skimret av en utklingande cymbal.
Det handlar allså inte om vad olika musiktyper kan innehålla för slags ljud, utan istället om vad de olika musiktyperna vanligen och mer ofta eller mer sällan består utav. Alltså ingen värdering av musiktyperna utan mer vilken vars tydligast tar skada av den datareducering som gjorts för att minska filstorleken.
Conan skrev:Harryup skrev:Om nu lossy under vissa betingelser inte går att skilja ifrån lossless, när låter lossless sämre än lossy? Aldrig?
Om man skulle skriva om det bildens värld:
Ta en bild av en älg. Kamerans sensor har 32,5 megapixlar. Kommer en fil med älgbilden alltid att se bättre ut med ett förlustfritt format (.bmp, .tiff) kontra ett snålkodat format som .jpg? Alltid?
Tell skrev:goat76 skrev:Det är inte något löjligt snack från min sida och inte heller någon värdering mellan musiktyper av typen "den här musiken är bättre än den där musik".![]()
Musiktyperna skiljer sig åt av sin egen natur där den elektroniska musiken i normala fall inte har ett gemensamt rumsakustiskt ursprung man strävar efter att få med på inspelningen, dessa mikrodetaljer och "små" ljud är helt enkelt inte lika vanliga och det handlar istället mer om mixade ljudobjekt med mer likartade ljudstyrkor. Detta här är som sagt inte något konstigt utan ligger i de olika musiktypernas natur.
Vad gäller lossy-format av olika slag så är det ett faktum att den reducering som görs med algoritmer för att minska datamängden görs genom att försöka ta bort de mindre svagare ljuden/mikrodetaljerna som man genom en beräkning tror inte kan höras av de flesta lyssnare. Därför är det inte heller något konstigt att datareduceringen hörs tydligare på musik som oftare innehåller rumsljud, naturliga reverbsvansar och mikrodetaljer som exempelvis skimret av en utklingande cymbal.
Det handlar allså inte om vad olika musiktyper kan innehålla för slags ljud, utan istället om vad de olika musiktyperna vanligen och mer ofta eller mer sällan består utav. Alltså ingen värdering av musiktyperna utan mer vilken vars tydligast tar skada av den datareducering som gjorts för att minska filstorleken.
Nä jag vet att det inte handlar om nån värdering om musiken egentligen, men det du säger stämmer ändå inte. Det går att göra väldigt komplexa helelektroniska ljud med reverbsvansar och mikrodetaljer etc om man vill det. Har en känsla av att du aldrig riktigt jobbat med avancerade syntar, vsts, samplers osv alls, o att du vare sig du vill eller inte dessutom är biased för vanlig inspelad musik.
Aja, vi kan ju loopa det här i evigheter också utan att nån ger sig.. ;\
goat76 skrev:Conan skrev:Harryup skrev:Om nu lossy under vissa betingelser inte går att skilja ifrån lossless, när låter lossless sämre än lossy? Aldrig?
Ta en bild av en älg. Kamerans sensor har 32,5 megapixlar. Kommer en fil med älgbilden alltid att se bättre ut med ett förlustfritt format (.bmp, .tiff) kontra ett snålkodat format som .jpg? Alltid?
Konstaterandet att det alltid skulle bli hörbart bättre med ett förlustfritt format tycker jag absolut inte är lika viktigt som konstarerandet att det aldrig blir hörbart sämre med ett förlustfritt format.![]()
Med den kapacitet som numera råder vad gäller uppkopplingshastighet och lagringskapacitet, så finns det helt enkelt väldigt få argument kvar varför vi ens ska behöva fundera eller tvivla över om datareduceringen medfört hörbara försämringar av ljudet. Vi kan utan problem ta del av materialets ursprungliga kvalitet.
Baffel skrev:Hur ser det ut i andra länder med hastigheter och priser på bredband? De stora streamingleverantörerna är ju ändå globala aktörer.
RogerGustavsson skrev:Vet man hur stor andel av streamingen som görs via mobilnäten? Tidigare var datamängden snabbt förbrukad med lossless.
Tell skrev:Tangband skrev:Man har alltså i många fall vant sig vid 128 Kbit lossy MP3 -filer och tror att hifi ska låta så. Man klagar istället på dåliga inspelningar då det i verkligheten handlar om en kombination av dåliga anläggningar, lossy överföring och tok-komprimering.
Det finns nog ingen som tycker att hifi ska låta som en 128kbps mp3. O dåliga inspelningar beror på dåliga inspelningar och dålig mastering, att den råkar hamna i en 320kbps mp3 verkligen en fis i rymden eftersom den i jämförelse påverkar ljudkvaliten NOLL.Tangband skrev:Conan - det är på många sätt relevanta funderingar du har.
Med musik som är skräp från början ( rap, house mm ) så är det förstås bortkastat med hög upplösning . Detsamma kan sägas om skräpet spelas upp genom en ghetto-blaster eller blåtands-helvetet.
Där lossless behövs : Jag talar uteslutande om seriösa klassiska, jazz , fusion, rock och pop inspelningar. Inte dyngan som toppar Spotifys lista.
Att tex Apple skapar high resolution beror, tror jag, på två saker .
1. Det finns en kultur och tradition av audiofiler i apples ingejörs-team. Det beror självklart på Steve Jobs som var ljudnörd.
2. Apple vill tjäna pengar på lossless och high resolution, trots att de ger funktionen för endast 99:- .
Hur de kommer att göra det, kommer jag strax att avslöja i ”Apple music, lossless och high resolution tråden ”.
Man kan nog lite kryptiskt säga att framtiden ser lite molnig ut …
Nu kom den där igen, "min musiksmak är mycket bättre än din o din förtjänar inte att låta bra!!1". Barnsligt.
Jag är iaf glad att Spotifys 320kbps OGG Vorbis låter så pass extremt bra trots att det är datakomprimerat så jag kan fortsätta lyssna o njuta utan att stödja Apple. Sen att Spotify inte heller är perfekt är en annan femma, men dom är åtminstone inte lika enormt stora som Apple.
AlbertHall skrev:
Rätt! Apple är en sekt, precis som scientologerna eller för all del Gehovas vittnen. De bör alltså inte tas på allvar. Än mindre gynnas med inköp av deras produkter och tjänster. Spotify är är också Belsebus påfund. Sluta gynna dessa charlataner.
AlbertHall skrev:Jodå.
goat76 skrev:Conan skrev:Harryup skrev:Om nu lossy under vissa betingelser inte går att skilja ifrån lossless, när låter lossless sämre än lossy? Aldrig?
Konstaterandet att det alltid skulle bli hörbart bättre med ett förlustfritt format tycker jag absolut inte är lika viktigt som konstarerandet att det aldrig blir hörbart sämre med ett förlustfritt format.![]()
Med den kapacitet som numera råder vad gäller uppkopplingshastighet och lagringskapacitet, så finns det helt enkelt väldigt få argument kvar varför vi ens ska behöva fundera eller tvivla över om datareduceringen medfört hörbara försämringar av ljudet. Vi kan utan problem ta del av materialets ursprungliga kvalitet.
Conan skrev:goat76 skrev:Conan skrev:
Vi har ju diskuterat detta tidigare och det är inte alltid säkert att en "förlustfri" FLAC som utgår från CDDA 16/44.1 skulle vara mer trogen ursprunget (säg en PCM 24 bitar 192 kHz) jämfört med en snålkodad Ogg/Vorbis q9 eller q10. Även om filformatet inte är snålkodat, så betyder det inte att man har samma bitdjup & bandbredd som originalet.
goat76 skrev:Läs mitt sista stycke igen.
Inom alla musiktyper finns det såklart flera exempel som avviker från normen, det jag pratar om är vilka musiktyper som i regel drabbas tydligare av datareduceringen än andra. Vill man undersöka hur lossy-format påverkar ljudet så är det således större chans att man hör det om man väljer musik med naturligt rumsljud, naturlig avklingning samt mikrodetaljer som är just de små och mindre framtonade ljuden som först och tydligast tar skada av datareduceringen.
Det här är inget konstigt, det är bara så det är så varför ska jag ge mig?
Tell skrev:goat76 skrev:Läs mitt sista stycke igen.
Inom alla musiktyper finns det såklart flera exempel som avviker från normen, det jag pratar om är vilka musiktyper som i regel drabbas tydligare av datareduceringen än andra. Vill man undersöka hur lossy-format påverkar ljudet så är det således större chans att man hör det om man väljer musik med naturligt rumsljud, naturlig avklingning samt mikrodetaljer som är just de små och mindre framtonade ljuden som först och tydligast tar skada av datareduceringen.
Fast nej, det är inte bara så det är oavsett hur hemskt gärna du än vill det.
Angående jpg-liknelsen. Sparar man ut en sådan i max eller nästan maxkvalitet så är jag 110% säker på att ni ALDRIG kommer kunna skilja den från en tif eller bmp. Tillomed inzoomad på pixelnivå så kan jag nästan garantera att ni fortfarande inte klarar det. Men skitsamma, vi har ju massa bandbredd o hårddiskutrymme är billigt, så jag tycker vi byter ut alla jpg-bilder mot tiffar. Antar att goat76 framför allt är helt med på den idéen?
Tell skrev:goat76 skrev:Läs mitt sista stycke igen.
Fast nej, det är inte bara så det är oavsett hur hemskt gärna du än vill det.
Angående jpg-liknelsen. Sparar man ut en sådan i max eller nästan maxkvalitet så är jag 110% säker på att ni ALDRIG kommer kunna skilja den från en tif eller bmp. Tillomed inzoomad på pixelnivå så kan jag nästan garantera att ni fortfarande inte klarar det. Men skitsamma, vi har ju massa bandbredd o hårddiskutrymme är billigt, så jag tycker vi byter ut alla jpg-bilder mot tiffar. Antar att goat76 framför allt är helt med på den idéen?
hcl skrev:goat76 har givetvis rätt i det att det finns mer detaljer att förlora i.o.m. att musik bestående av inspelade akustiska instrument får med sig fler svaga nyanser relaterade till musikhändelsen. Primärt handlar det om precision i framträdandet, men även som goat76 pekar på andra ljud så som rumsljud, andning mm. Den direkta återkoppling som en musiker får under själva inspelningstillfället ger en detaljprecision som är mycket svår att skapa i ett helt igenom elektroniskt skapad musik. Det går (kanske?) men är svårare eftersom det inte kommer per automatik.
Detta skulle jag säga kan försvara åsikten att förlustbehäftad kodning har större påverkan på akustiskt inspelad musik än på musik helt skapad på elektronisk väg.
Det finns även argument som ger stöd för motsatt åsikt i det att det faktum att musikern vid produktion av elektroniskt skapad musik är en mycket mer integrerad del produktionen i.o.m. att musikern själv får sin återkoppling från det vi kallar ”inspelning” när musikern vid elektriskt musicerande lyssnar direkt på det ”inspelade”. Vid inspelning av akustisk musik lyssnar musikanten på och får sin feedback direkt vid inspelningstillfället. Visst, ofta används medlyssning med hörlurar etc., men direktläckaget är ofta betydande även då. Om själva inspelningen av ett akustiskt framförande inte gör framförandet rättvisa eller t.o.m. innehåller biljud, kontraproduktiva rumsljud etc. d.v.s. dåligt inspelad eller illa framförd akustisk musik har helt enkelt inte relevanta nyanser som kan gå förlorade.
Kontentan är väl att ”bra musik” (oavsett hur den kommit till) har mer att förlora på förlustbehäftad ljudkodning än ”dålig musik”.
Lämna helst liknelserna med bild helt utanför. Det är en Anna domän, med sina egna problem.
hifikg skrev:Jpg har utvecklats över tid. Jag är glad att jag har mina råfiler kvar o kan utnyttja förbättringarna. Ibland överraskar jag någon gammal kund med sprillans nya bröllopsbilder, redigerade med vad som är möjligt idag. Fast de är så klart inte gifta längre...
Redan för många år sedan fanns en sådan omröstning på en fotomässa o det var tusan så svårt att se skillnad om bilderna var välgjorda.
Tell skrev:hcl skrev:goat76 har givetvis rätt i det att det finns mer detaljer att förlora i.o.m. att musik bestående av inspelade akustiska instrument får med sig fler svaga nyanser relaterade till musikhändelsen. Primärt handlar det om precision i framträdandet, men även som goat76 pekar på andra ljud så som rumsljud, andning mm. Den direkta återkoppling som en musiker får under själva inspelningstillfället ger en detaljprecision som är mycket svår att skapa i ett helt igenom elektroniskt skapad musik. Det går (kanske?) men är svårare eftersom det inte kommer per automatik.
Detta skulle jag säga kan försvara åsikten att förlustbehäftad kodning har större påverkan på akustiskt inspelad musik än på musik helt skapad på elektronisk väg.
Det finns även argument som ger stöd för motsatt åsikt i det att det faktum att musikern vid produktion av elektroniskt skapad musik är en mycket mer integrerad del produktionen i.o.m. att musikern själv får sin återkoppling från det vi kallar ”inspelning” när musikern vid elektriskt musicerande lyssnar direkt på det ”inspelade”. Vid inspelning av akustisk musik lyssnar musikanten på och får sin feedback direkt vid inspelningstillfället. Visst, ofta används medlyssning med hörlurar etc., men direktläckaget är ofta betydande även då. Om själva inspelningen av ett akustiskt framförande inte gör framförandet rättvisa eller t.o.m. innehåller biljud, kontraproduktiva rumsljud etc. d.v.s. dåligt inspelad eller illa framförd akustisk musik har helt enkelt inte relevanta nyanser som kan gå förlorade.
Kontentan är väl att ”bra musik” (oavsett hur den kommit till) har mer att förlora på förlustbehäftad ljudkodning än ”dålig musik”.
Lämna helst liknelserna med bild helt utanför. Det är en Anna domän, med sina egna problem.
Fast det ni inte inser är ju att elektronisk musik utöver sina potentiellt avancerade syntar, reverbs etc faktiskt innehåller samplade ljud, o det kan vara ganska mycket. Alltså enskilda ljud men kan också finnas ambience av inspelat slag.
Jag vidhåller fortfarande att ni inte har nån som helst koll på vad ni snackar om, för ni har ju antagligen inte varken producerat eller lyssnat på den otroooligt stora mängd elektronisk musik som finns i världen.
O liknelsen med bild finns fortfarande, för även om den inte är helt lik så är den fortfarande väldigt lik. Det handlar fortfarande om digital signallära där jag ser många likheter även om dom ter sig lite annorlunda men ändå samma när det kommer ut i den analoga domänen. Jag ser iaf liknelserna som relevanta även om ni kanske inte förstår den.
goat76 skrev:Tell, är det för mycket begärt av mig att du läser den text jag skriver och inte bara ögnar igenom den, och sedan efter det reflekterar över vad som är skrivet tills du förstår texten innan du svarar? Har jag eller någon annan i tråden sagt att precis alla produktioner inom elektronisk musik saknar de ljudinslag som typiskt sett är det första som tar skada vid snålkodning?
Det är väl klart som fan att det finns mycket musik inom elektronisk musik som innehåller samplade ljud med rumsljud från verkligheten, samt andra typer av ljud som av snålkodningens algoritmer ibland ger hörbara fel.
Så vad är det egentligen du argumenterar emot???
Du verkar ju vara fullt medveten om vilka typer av ljudinslag som först och främst tar skada vid datareduceringen av musik, att det är just de akustiska inslagen samt mindre ljud som exempelvis skimret av cymbaler och liknande "små-ljud". Därmed kan vi också konstatera att musiktyper som i regel och till större del än andra musiktyper är baserade på akustiska ljudinslag löper större risk att drabbas av hörbara fel orsakat av snålkodning.
goat76 skrev:Du verkar ju vara fullt medveten om vilka typer av ljudinslag som först och främst tar skada vid datareduceringen av musik, att det är just de akustiska inslagen samt mindre ljud som exempelvis skimret av cymbaler och liknande "små-ljud". Därmed kan vi också konstatera att musiktyper som i regel och till större del än andra musiktyper är baserade på akustiska ljudinslag löper större risk att drabbas av hörbara fel orsakat av snålkodning.
Magnuz skrev:goat76 skrev:Du verkar ju vara fullt medveten om vilka typer av ljudinslag som först och främst tar skada vid datareduceringen av musik, att det är just de akustiska inslagen samt mindre ljud som exempelvis skimret av cymbaler och liknande "små-ljud". Därmed kan vi också konstatera att musiktyper som i regel och till större del än andra musiktyper är baserade på akustiska ljudinslag löper större risk att drabbas av hörbara fel orsakat av snålkodning.
Nja. Vill man nu vara hypotetisk skulle det ju givet kännedom om hur snålkodningsalgoritmerna fungerar gå att skapa elektronisk musik enbart i syfte att göra snålkodningen så hörbar som möjligt. Problemet är väl bara att det med elektronisk musik är svårare att avgöra om det är snålkodat eller helt enkelt ”ska låta så”.
goat76 skrev:Därför är elektronisk musik generellt sett ett sämre val för testet än musiktyper som generellt sett innehåller fler akustiska inslag.
music4ever skrev:Kortfattat är att folk inte bryr sig om MP3 i sig utan att folk bryr sig att vissa verkar ha en självkänsla som inte är kontakt med verkligheten. Kanske elakt sagt men vad ska man säga om folk som aldrig kan erkänna att de kan ha fel, att det de hör är inbillning?
goat76 skrev:Hur som helst...
Om man är intresserad av att utröna skillnader mellan lossy- och lossless-format så vidhåller jag att detta bäst görs med musikmaterial som med största sannolikt innehåller sådana typer av ljudinslag som mest troligtvis påverkas av snålkodningen. Därför är elektronisk musik generellt sett ett sämre val för testet än musiktyper som generellt sett innehåller fler akustiska inslag.
Tell skrev:goat76 skrev:Hur som helst...
Om man är intresserad av att utröna skillnader mellan lossy- och lossless-format så vidhåller jag att detta bäst görs med musikmaterial som med största sannolikt innehåller sådana typer av ljudinslag som mest troligtvis påverkas av snålkodningen. Därför är elektronisk musik generellt sett ett sämre val för testet än musiktyper som generellt sett innehåller fler akustiska inslag.
Du har ju egentligen fortfarande inte förklarat varför just akustiska inslag skulle vara känsligare för snålkodning än annat? Vad är det magiska med akustisk musik egentligen? O är det inte allmänt känt att rena fyrkantsvågor ska vara bland det svåraste att snålkoda, en signal som är en av grunderna i ALL elektronisk musik, en signal som inte finns öht i en vanlig akustisk miljö?
Tell skrev:goat76 skrev:Hur som helst...
Du har ju egentligen fortfarande inte förklarat varför just akustiska inslag skulle vara känsligare för snålkodning än annat? Vad är det magiska med akustisk musik egentligen? O är det inte allmänt känt att rena fyrkantsvågor ska vara bland det svåraste att snålkoda, en signal som är en av grunderna i ALL elektronisk musik, en signal som inte finns öht i en vanlig akustisk miljö?
I-or skrev:Informationskrävande, d.v.s. högfrekventa, signaler och små detaljer som inte riktigt maskeras i frekvens- och tidsplanet är huvudproblemen som alltid avslöjar snålkodningen. Detta är inte så märkligt eftersom det är just här man kodar bort information för att reducera datamängden.
Bill50x skrev:Det positiva med akustisk musik, röster osv är att man har en referens. Att lyssna på en behandlad sågtandskurva och jämföra hur den låter i olika anläggningar kan vara väl så intressant men ger ingen indikation på vad som är "rätt", bara att det låter olika. Jämför man snålkodning med lossless kan man iofs, på teoretiska grunder, anta att det som återges lossless är det (mer) korrekt(a).
Å andra sidan fungerar vår hjärna så att vi kan känna igen ljud oavsett i vilken miljö vi hör dem. När Kalle sjunger så vet jag att det är Kalle oavsett om han sjunger i badrummet eller på gräsmattan utanför huset. Jag gissar att en musiker som spelar fiol känner igen en Stradivarus under samma förhållanden.
Å tredje sidan finns det ju andra parametrar än frekvensgång och "ton" iåtergivningen. Varför låter en viss musik tex "livligare" i en anläggning än i en annan? Varför förstår jag Zappas musik bättre med rörförstärkare än med transistror?
I dagens värld med allt snabbare uppkopplingar finns det ingen anledning att snåla med snålkodning, kör med lossless!
Och häng ut de distributörer som fipplar med musiken, typ MQA, så vi slipper den skiten.
/ B
goat76 skrev:Jag har förklarat det i flera inlägg för dig, det finns gränser hur många gånger jag ska behöva berätta samm sak. Det är skriven text som går att gå tillbaka till och läsa flera gånger tills du förstår vad jag skrivit.
Jag skriver kanske otydligt, här förklarar I-or samma sak:I-or skrev:Informationskrävande, d.v.s. högfrekventa, signaler och små detaljer som inte riktigt maskeras i frekvens- och tidsplanet är huvudproblemen som alltid avslöjar snålkodningen. Detta är inte så märkligt eftersom det är just här man kodar bort information för att reducera datamängden.
Dessa ljud finns även inom elektronisk musik, men inte alltid. Därför är det större chans att man upptäcker snålkodningens artefakter på musik där sådana ljudinslag ofta är en väsentlig del av ljudet. Exempelvis reverbsvansars avklingning och mindre detaljer som avslöjar det verkliga rummet i inspelningen, precis den typen av ljudinslag som ligger på gränsen till det icke hörbara vilket algoritmerna för datareduceringen riskerar och ibland ”kapar bort”.
Tell skrev:För mig så finns det fortfarande anledning med snålkodning, jag lyssnar på mycket musik i telefonen o har inte lust att betala massa mer för data som ändå bara ger en eventuell fjuttig ljudförbättring, o vill jag ha offlinelistor så måste jag dessutom skaffa mig en ny dyrare telefon bara för att ha mer lagringsutrymme. O det också för en eventuell fjuttig ljudförbättring.
goat76 skrev:
Men du missar en sak...
Om låten i jämförelsen "med sig själv" lossy vs lossless låter olika så vet man (att det inte föreligger ett tekniskt fel) att snålkodningen har påverkat ljudet och att lossy-versionen knappast är den som låter "som den ska".
hcl skrev:Att någon skulle lyssna på fyrkantigt för att avgöra ljudåtergivningskvaliteten är noga det dummaste jag läst på länge, vilket inte säger lite.
Bill50x skrev:Tell skrev:För mig så finns det fortfarande anledning med snålkodning, jag lyssnar på mycket musik i telefonen o har inte lust att betala massa mer för data som ändå bara ger en eventuell fjuttig ljudförbättring, o vill jag ha offlinelistor så måste jag dessutom skaffa mig en ny dyrare telefon bara för att ha mer lagringsutrymme. O det också för en eventuell fjuttig ljudförbättring.
Det handlar om lite olika saker. Tillgång till snålkodning (i en telefon tex) är säkert mycket praktiskt, speciellt om man använder iPhone, extra minne kostar multum. Och ska man strömma till en mobil så bränner man mer av tillgänglig datamängd och får betala dyrt för att köpa till.
På en fast installation med fri nedladdning är det en annan femma. Eller om man vill ha sin musik på en NAS/server. Då kör man givetvis lossless, om inte annat för säkerhets skull. Ska man plocka över musik till telefonen kör man en enkel batch-konvertering till föredraget format.
/ B
shifts skrev:Jag tror mig har rätt mycket musik jag införskaffat just för att jag ser det som musik, som direkt skulle diskvalificera många "förminskningsalgoritmer". Ni har för snävt synsätt av vad musik är och kan vara.
Här är ett direkt exempel: https://www.discogs.com/Cyclo-Id/release/2744653, som iofs är valt för att jag minns texten om att komprimering kommer förstöra ett av de konstnärliga syftena (som visserligen är visuellt och inte enbart relaterad till det ljudliga. Mycket material från Pan Sonic tror jag också utmanar algoritmerna ordentligt. Inga bevis visserligen, men fyrkantsvåg förekommer i mycket musik.
Tell skrev:hcl skrev:Att någon skulle lyssna på fyrkantigt för att avgöra ljudåtergivningskvaliteten är noga det dummaste jag läst på länge, vilket inte säger lite.
Eller så visar det bara din brist på kunskap o förståelse för vad vi snackar om. Det finns musik uppbyggd av rena fyrkants, sågtandsvågor etc, t ex chipmusik. Även myycket annan elekotronisk musik innehåller sådant med tillagda effekter, filter etc, som t ex långa reverbsvansar.
Strmbrg skrev:"...Min musiksmak är bättre än din..." förekommer som antingen verklig attityd eller som uppfattad attityd här ovan.
Tell skrev:
Det jag argumenterar emot är att ni generaliserar o säger att det som är naturligt är det som är svårast att encodea vilket jag fortfarande är emot.
Ogjort skrev:Tell skrev:
Det jag argumenterar emot är att ni generaliserar o säger att det som är naturligt är det som är svårast att encodea vilket jag fortfarande är emot.
Jepp. Instämmer.
Det är väl snarare tvärtom.
Specifika konstgjorda signaler som kodarna har extra svårt att fixa, ger tydligast hörbara fel.
hcl skrev:Ogjort skrev:Tell skrev:
Jepp. Instämmer.
Det är väl snarare tvärtom.
Specifika konstgjorda signaler som kodarna har extra svårt att fixa, ger tydligast hörbara fel.
Jag vet inte om jag är med på någon sida här, men ur mitt perspektiv är det väsentliga hur mycket information som finns i signalen som är viktigt. Information är nyckeln och genom kodningen förloras information. Ju bättre framförande ju större informationsinnehåll kan gå in i inspelningen, men produktionen har också en avgörande inverkan.
Tangband skrev:Det låter helt enkelt väldigt illa
hcl skrev:Jag vet inte om jag är med på någon sida här, men ur mitt perspektiv är det väsentliga hur mycket information som finns i signalen som är viktigt. Information är nyckeln och genom kodningen förloras information. Ju bättre framförande ju större informationsinnehåll kan gå in i inspelningen, men produktionen har också en avgörande inverkan.
goat76 skrev:...men om jag får välja mellan en slumpvald jazzlåt och en slumpvald låt med elektronisk musik för testet så väljer jag jazzlåten alla dar i veckan, för den innehåller med större sannolikhet de typer av ljud som iallafall jag lättare hör om de tagit skada.
Tangband skrev:Båda dessa komprimeringsfel är dessutom år 2021 så onödiga att de inte behövs. Annat var det för 20 år sedan.
E skrev:Tangband skrev:Båda dessa komprimeringsfel är dessutom år 2021 så onödiga att de inte behövs. Annat var det för 20 år sedan.
Vad använder de trådlösa lurarna för nåt i dag om inte blåtand?
Mvh E*
hifikg skrev:Tangband skrev:Det låter helt enkelt väldigt illa
Det håller jag inte med om, jag kan ofta njuta av god musik i mina blåtandslurar, ibland alldeles väldigt mycket t o m, så inte låter det "väldigt illa" som regel. Minns ännu hur jag häpnade över ljudupplevelsen med den första Sony Walkman, kassettbandspelare. Gyllene Tider har nog aldrig låtit bättre än den gångenFick tyvärr bara höra några få takter då batterierna gick åt i rask takt och ägaren hade ett begränsat antal med sig i stridspackningen som var med på tremilamarschen
hifikg skrev:Tangband skrev:Det låter helt enkelt väldigt illa
Det håller jag inte med om, jag kan ofta njuta av god musik i mina blåtandslurar, ibland alldeles väldigt mycket t o m, så inte låter det "väldigt illa" som regel. Minns ännu hur jag häpnade över ljudupplevelsen med den första Sony Walkman, kassettbandspelare. Gyllene Tider har nog aldrig låtit bättre än den gångenFick tyvärr bara höra några få takter då batterierna gick åt i rask takt och ägaren hade ett begränsat antal med sig i stridspackningen som var med på tremilamarschen
Conan skrev:...Man kan ju vända på resonemanget också; varför strömma 24/192 när det ändå ska avlyssnas över snålkodad blåtand i lurar som säkert inte är hörlursvärldens creme d´la creme vad gäller högklassig återgivning.
Harryup skrev:Röster? Nej. Något Akustiskt? Nej. Något icke elektroniskt? Nej. Något annat än tysk avant-garde musik? Nej.
Kände inte igen en enda skiva.
Harryup skrev:Nej, det gick bara inte att veta om de var hela eller inte. Ekande avantgarde pop är svår att veta om det är helt naturligt eller om det kan finnas någon färgning t.ex. över 15kHz.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster