Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Jag är mycket sugen, gillar den mässan, men har bara besökt den när den varit i huslängorna. Nackdel, för mig, är en lång resa i kombination med höga bensinpriser.
RogerGustavsson skrev:Jag bor ju nära och ska förstås dit. För långväga kan samåkande vara ett alternativ. Den som vill får gärna komma förbi hos mig.
juanth skrev:hifikg skrev:Jag är mycket sugen, gillar den mässan, men har bara besökt den när den varit i huslängorna. Nackdel, för mig, är en lång resa i kombination med höga bensinpriser.
Om du tar dig till Sthlm så samåker vi.
Ca 750:- tor med min bil.
Sen kan man bo en natt på Airbnb för ca 1000:- 2 pers
Entré 100:-
Eller entré + galamiddag med utställare 859:- totalt.
sportbilsentusiasten skrev:Jag åker från Göteborg, samåkning över dagen = skicka PM
Antingen lördag eller söndag
Strmbrg skrev:Jag tycker att mässor är något av det tråkigaste som finns. Tyvärr.
Och det oavsett vad de handlar om.
Det hade ju varit roligt att tycka att mässor var roliga.
juanth skrev:Strmbrg skrev:Jag tycker att mässor är något av det tråkigaste som finns. Tyvärr.
Då ska du besöka Sweetspot. Det är något annat än en vanlig mässa.
Sen är det förstås så att folk lyssnar på högtalare och anläggningar samt rummen de råkar stå i även på denna mässa men det är en annan stämning än på de mässor jag har besökt.
Som besökare tillskrivs du mer betydelse. Svårt att beskriva men det är varierat och jäkligt kul.
Strmbrg skrev:juanth skrev:Strmbrg skrev:Jag tycker att mässor är något av det tråkigaste som finns. Tyvärr.
Då ska du besöka Sweetspot. Det är något annat än en vanlig mässa.
Sen är det förstås så att folk lyssnar på högtalare och anläggningar samt rummen de råkar stå i även på denna mässa men det är en annan stämning än på de mässor jag har besökt.
Som besökare tillskrivs du mer betydelse. Svårt att beskriva men det är varierat och jäkligt kul.
Det låter ju bra.Fast jag tycker att det är så mördande båring att gå runt och titta på apparater och lyssna på båring musik.
Vad innebär "Som besökare tillskrivs du mer betydelse."? Innebär det till och med att kunna tråka ut både övriga besökare och alla utställare med mina önskemål om symfonisk musik?
Strmbrg skrev:Det här har jag ju gaggat om flera gånger förr:
Vad är det man hör på en mässa? Går det att på en mässa bedöma en pryl, högtalare eller ens hela anläggningen?
Mitt svar på den frågan är ett unisontNEJ!
Går det ens om man råkar hamna på den minst dåliga stolen i det minst dåliga rummet med den minst dåliga uppställningen och med självvald musik? NEJ!
Dessa "NEJ" är inte ens individuellt kopplade utan gäller för alla seriöst resonerande ljud- och musikintresserade.
Naturligtvis går det alldeles utmärkt att bedöma och tycka till om vad man hör där på plats, men det har inget värde utanför det rummet.
Vad är då meningen?
Allmänt kallprat om apparater?
Den sociala biten?
Estetiskt baserade intryck av apparaternas design?
Ett trevligt tidsfördriv?
Läsandet av tillhandahållna dokument?
Det enda som jag kan tänka mig kan vara en behållning för egen del är då den sociala biten. Den är förvisso inte alls att förakta.
sprudel skrev:sportbilsentusiasten skrev:Jag åker från Göteborg, samåkning över dagen = skicka PM
Jag är på!
hifikg skrev:Sweetspot, liksom HEM, brukar ha en hörna (Sweetspot hade en hel hall ett tag) där man kan förvärva nya vax och så får man en del inspiration av det som spelas. Numera går väl alla med Shazam och låtsas att de känner till varenda snutt som ljuder
sportbilsentusiasten skrev:sprudel skrev:sportbilsentusiasten skrev:Jag åker från Göteborg, samåkning över dagen = skicka PM
Jag är på!
Kul!
Vad hade du föredragit, lördag eller söndag?
sprudel skrev:sportbilsentusiasten skrev:sprudel skrev:
Jag är på!
Kul!
Söndag
Strmbrg skrev:hifikg skrev:Sweetspot, liksom HEM, brukar ha en hörna (Sweetspot hade en hel hall ett tag) där man kan förvärva nya vax och så får man en del inspiration av det som spelas. Numera går väl alla med Shazam och låtsas att de känner till varenda snutt som ljuder
Vad är "Shazam"? Själv sätter jag en viss ära i att INTE känna till all musik.
Adhoc skrev:sprudel skrev:sportbilsentusiasten skrev:Kul!
Söndag
Finns det plats för en till så är jag också på. Lördag eller söndag kvittar men söndag kan vara bättre om eventuella missar från lördagen kanske hinner fixas till.
Strmbrg skrev:hifikg skrev:Sweetspot, liksom HEM, brukar ha en hörna (Sweetspot hade en hel hall ett tag) där man kan förvärva nya vax och så får man en del inspiration av det som spelas. Numera går väl alla med Shazam och låtsas att de känner till varenda snutt som ljuder
juanth skrev:Strmbrg skrev:hifikg skrev:Sweetspot, liksom HEM, brukar ha en hörna (Sweetspot hade en hel hall ett tag) där man kan förvärva nya vax och så får man en del inspiration av det som spelas. Numera går väl alla med Shazam och låtsas att de känner till varenda snutt som ljuder
Det är en app (program) för mobiltelefon.
Shazam lyssnar (efter ett knapptryck) på musiken och jämför mot ett arkiv och visar vad det är som spelas.
Oftast hittas rätt men mer obskyr eller ovanlig musik kan den ha svårt med.
hifikg skrev:juanth skrev:Strmbrg skrev:
Det är en app (program) för mobiltelefon.
Shazam lyssnar (efter ett knapptryck) på musiken och jämför mot ett arkiv och visar vad det är som spelas.
Oftast hittas rätt men mer obskyr eller ovanlig musik kan den ha svårt med.
Jag försökte sjunga/nynna/gnola på en låt för att komma på vilken det var, det fixade inte Shazam
sportbilsentusiasten skrev:Adhoc skrev:sprudel skrev:
Söndag
Finns det plats för en till så är jag också på. Lördag eller söndag kvittar men söndag kan vara bättre om eventuella missar från lördagen kanske hinner fixas till.
Trevligt, då är vi tre från Göteborg
Strmbrg skrev:Det här har jag ju gaggat om flera gånger förr:
Vad är det man hör på en mässa? Går det att på en mässa bedöma en pryl, högtalare eller ens hela anläggningen?
music4ever skrev:Strmbrg skrev:Det här har jag ju gaggat om flera gånger förr:
Som flera varit inne på så kan man grovsålla bort en del högtalare på mässor. Annars är det väl mest en sociala grej och kanske skapas det ett intresse för något som man kan testa och lyssna på sen.
hifikg skrev:Hoppar den sjuttio mil långa resan, något som jag sällan bangat för.
Har min egen mässa i lyssningsrummet
nuffe skrev:sportbilsentusiasten skrev:Adhoc skrev:Finns det plats för en till så är jag också på. Lördag eller söndag kvittar men söndag kan vara bättre om eventuella missar från lördagen kanske hinner fixas till.
Trevligt, då är vi tre från Göteborg
Kanske 4 om jag får till planeringen, o får åka med![]()
Henrik
FBK skrev:hifikg skrev:Hoppar den sjuttio mil långa resan, något som jag sällan bangat för.
Har min egen mässa i lyssningsrummet
Får man besöka Hallstahammars-mässan framöver.... Det räcker med att lyssna på Carlsson för min del.Har lite att göra några vardagar nästa vecka men sedan finns det gott om tid. Ska även kolla med Enköping om han är hemma något.
RogerGustavsson skrev:Är det dessa faktisktianer som dyker upp på Sweetspot?
MichaelG
sportbilsentusiasten
juanth
solhaga
Snellepelle
Oa51
Adhoc?
och jag själv RogerGustavsson
RogerGustavsson skrev:Skulle inte vi från faktiskt kunna träffas vid något klockslag/ställe, så man får ett ansikte till dessa nicks? Mitt nr är 0739417305.
juanth skrev:RogerGustavsson skrev:Skulle inte vi från faktiskt kunna träffas vid något klockslag/ställe, så man får ett ansikte till dessa nicks? Mitt nr är 0739417305.
Bra idé.
Nollsjutre9870åtta45.
Ett förslag är att ses vid OA51.Purifi och överösa Stefan & Magnus med frågor.
RogerGustavsson skrev:Har precis vinkat av juanth och Oa51 som varit på hifi-fika hos mig. Kul med besök och det hanns med lite musikspisning också. Tror jag missat ett av rummen i min rapport, det var juanth som pratade och visade en bild på ett rum där det lät bra.
RogerGustavsson skrev:Var ju länge sedan senast? Kanske inte kände igen er? I vilket rum var detta? Vi måste nog träffas oftare.
Tengil skrev:RogerGustavsson skrev:Har precis vinkat av juanth och Oa51 som varit på hifi-fika hos mig. Kul med besök och det hanns med lite musikspisning också. Tror jag missat ett av rummen i min rapport, det var juanth som pratade och visade en bild på ett rum där det lät bra.
Jag och EA-73 försökte få ögonkontakt med dig när du fotade, men misslyckades, tycker Holographic och TAD var bäst.
Vh Christer
RogerGustavsson skrev:Har precis vinkat av juanth och Oa51 som varit på hifi-fika hos mig. Kul med besök och det hanns med lite musikspisning också. Tror jag missat ett av rummen i min rapport, det var juanth som pratade och visade en bild på ett rum där det lät bra.
hifikg skrev:Kul, men behöver ett par OA51 så mycket förstärkeri? Eller det kanske bara SER mycket ut?
Nu var det egentligen få rum som bjöd på utstickande ljud, alltså i positiv anda i bemärkelsen – wow, det här var bra. De som jag tyckte om var Trollhätte-Carlsson, Rauna, TAD, Holographic Audio men Larsen hade nog mått bra av ett annat rum. Besvikelse var annars musikvalet i flertalet rum.
avr7000 skrev:hifikg skrev:Kul, men behöver ett par OA51 så mycket förstärkeri? Eller det kanske bara SER mycket ut?
Behöver o behöver.....nederst är mitt Michi S5 (slutsteg) mitten mitt P5 (försteg), överst är Magnus X3 integrerade som vi hade med som reserv
![]()
Jag gillar att spela starkt och med Purifielement och 2x500W 8 Ohm kan jag spela starkt...
Morello skrev:Lasses högtalare är inte pi120, utan ett specialbygge.
FBK skrev:Lite ansikten på medlemmar skulle ju vara kul att få, det är ju en del ansikten på en del bilder eller vill folk vara hemliga ? Om man besöker mässan nästa år så skulle det ju vara trevligt att träffa medlemmar och kanske äta något ihop tex. efter mässan. Så som man ofta gjorde förr.
FBK skrev:Nu var det egentligen få rum som bjöd på utstickande ljud, alltså i positiv anda i bemärkelsen – wow, det här var bra. De som jag tyckte om var Trollhätte-Carlsson, Rauna, TAD, Holographic Audio men Larsen hade nog mått bra av ett annat rum. Besvikelse var annars musikvalet i flertalet rum.
Brukar jag alltid klaga på, det är för gles musik och mässjazz, dvs inget som visar högtalarna styrkor och brister.
avr7000 skrev:Morello skrev:Lasses högtalare är inte pi120, utan ett specialbygge.
Lasse hade ett par färska pi120 till denna mässa och inte "Darth Vader".
RogerGustavsson skrev:FBK skrev:Lite ansikten på medlemmar skulle ju vara kul att få, det är ju en del ansikten på en del bilder eller vill folk vara hemliga ? Om man besöker mässan nästa år så skulle det ju vara trevligt att träffa medlemmar och kanske äta något ihop tex. efter mässan. Så som man ofta gjorde förr.
Det träffades även här men det är svårt att få ihop folk med kort varsel, telefonnummer saknas och inte vet man hur alla ser ut heller. Nu var det en del som kände igen mig trots mitt inte dagsfärska foto här på forumet. Claes (solhaga) och lunchade ihop. Efteråt träffades Joakim (Knuttebaloa), Henrik (genstruktur), Pelle (Snellepelle) och jag för lite pilsner. Dag 2 skippade jag, där var annars fler kända ansikten.
Till nästa mässa kanske vi ska lägga mera krut på samvarobiten? Nästa mässa är väl till hösten i Göteborg? 1-2 oktober går den av stapeln.FBK skrev:Nu var det egentligen få rum som bjöd på utstickande ljud, alltså i positiv anda i bemärkelsen – wow, det här var bra. De som jag tyckte om var Trollhätte-Carlsson, Rauna, TAD, Holographic Audio men Larsen hade nog mått bra av ett annat rum. Besvikelse var annars musikvalet i flertalet rum.
Brukar jag alltid klaga på, det är för gles musik och mässjazz, dvs inget som visar högtalarna styrkor och brister.
Nu är ju inte ljudnivån alena avgörande för god återgivning. Dock spelas ofta rätt komprimerad/odynamisk musik, medelnivån blir hög. Det är förstås rätt störigt med allt folk på mässor och en del musik kommer inte till sin rätt. En del av oss vill ha kortare musiksnuttar av olika musiktyper på rad, inte långa sega elgitarrsolon eller singer songwriter som visserligen kan ha en vettig text men sällan är något att testa en anläggning med. Elektronisk genererad musik är förstås ett eget kapitel och spelas ofta högt, där faller en del mindre högtalare bort när nivån höjs över normal lägenhetsnivå, grannstörande nivå.
FBK skrev:Lite ansikten på medlemmar skulle ju vara kul att få, det är ju en del ansikten på en del bilder eller vill folk vara hemliga ? Om man besöker mässan nästa år så skulle det ju vara trevligt att träffa medlemmar och kanske äta något ihop tex. efter mässan. Så som man ofta gjorde förr.
Morello skrev:avr7000 skrev:Morello skrev:Lasses högtalare är inte pi120, utan ett specialbygge.
Dra på trissor!
RogerGustavsson skrev:Nästa mässa är väl till hösten i Göteborg? 1-2 oktober går den av stapeln.
solhaga skrev:RogerGustavsson skrev:Nästa mässa är väl till hösten i Göteborg? 1-2 oktober går den av stapeln.
Göteborg HIFI-show.
Sweetspot Event in Jonkoping has purchased Gothenburg Hifishow! Coming Gothenburg Hifishow october 1-2 will be Ingemar Carlssons last and Björn Hestners first.
Almen skrev:solhaga skrev:RogerGustavsson skrev:Nästa mässa är väl till hösten i Göteborg? 1-2 oktober går den av stapeln.
Göteborg HIFI-show.Sweetspot Event in Jonkoping has purchased Gothenburg Hifishow! Coming Gothenburg Hifishow october 1-2 will be Ingemar Carlssons last and Björn Hestners first.
Oj, en epok i graven! Men det kanske redan har nämnts i tråden, har inte lusläst.
FBK skrev:Almen skrev:solhaga skrev:Göteborg HIFI-show.Sweetspot Event in Jonkoping has purchased Gothenburg Hifishow! Coming Gothenburg Hifishow october 1-2 will be Ingemar Carlssons last and Björn Hestners first.
Oj, en epok i graven! Men det kanske redan har nämnts i tråden, har inte lusläst.
Mycket tråkigt då Jönköpingsmässan har hyllats som annorlunda och trevligare. Åka till Göteborg blir det nog inte.
RogerGustavsson skrev:FBK skrev:Almen skrev:
Mycket tråkigt då Jönköpingsmässan har hyllats som annorlunda och trevligare. Åka till Göteborg blir det nog inte.
Den går ju inte i graven, bara en annan boss för det hela.
We will have double officers on deck for a smooth transit.
genstruktur skrev:Jag gillade Rauna Oden, Carlsson-varianterna med basstöd samt HA bäst!
avr7000 skrev:En besökare, Johan, fick återse sina gamla OA51 i ny tappning....
Jag använde alltså ett par gamla OA51 för dessa prototyper och han kände igen sina gamla lådor (på några små skador).
Det var säkert 15 år sedan jag köpte dem av honom uppe i Stockholm.
![]()
juanth skrev:genstruktur skrev:Jag gillade Rauna Oden, Carlsson-varianterna med basstöd samt HA bäst!
Hos Holographic lät det förträfflig förstås.
Vi fick lyssna och jämföra Amp 20 mot 23.
PI120 har jag hört tidigare och de är nog bekänts av ett större lyssningsavstånd än det var hos HA men lät trots detta mycket bra.
sprudel skrev:avr7000 skrev:En besökare, Johan, fick återse sina gamla OA51 i ny tappning....
Jag använde alltså ett par gamla OA51 för dessa prototyper och han kände igen sina gamla lådor (på några små skador).
Det var säkert 15 år sedan jag köpte dem av honom uppe i Stockholm.
![]()
Var det den tappningen jag hörde hemma hos dig?
sprudel skrev:juanth skrev:genstruktur skrev:Jag gillade Rauna Oden, Carlsson-varianterna med basstöd samt HA bäst!
PI120 har jag hört tidigare och de är nog bekänts av ett större lyssningsavstånd än det var hos HA men lät trots detta mycket bra.
Nyfiken, hur utföll jämförelsen?
juanth skrev:sprudel skrev:juanth skrev:
Om man säger så här..det var dagen efter kvällen det var lite fest och det var sent på söndagen så tentaklerna var inte helt utfällda… jag kan inte påstå att jag uppfattade någon större skillnad på dem, tyckte det lät mycket bra om båda genom PI120. Lyssningsavståndet var lite kort dessutom, kanske ca 2,5 meter. Väldigt litet rum, men sedvanligt draperat och välfixat.
Kanske oa51 som satt bredvid mig ser detta och har något att säga om det hela.
Synd att du inte kunde komma sprudel.
sprudel skrev:juanth skrev:sprudel skrev:
Om man säger så här..det var dagen efter kvällen det var lite fest och det var sent på söndagen så tentaklerna var inte helt utfällda… jag kan inte påstå att jag uppfattade någon större skillnad på dem, tyckte det lät mycket bra om båda genom PI120. Lyssningsavståndet var lite kort dessutom, kanske ca 2,5 meter. Väldigt litet rum, men sedvanligt draperat och välfixat.
Kanske oa51 som satt bredvid mig ser detta och har något att säga om det hela.
Synd att du inte kunde komma sprudel.
Ja, ibland kör det ihop sig med lojaliteterna. Blev inviterad till en avskedsmiddag i Mollösund där en av min närmaste vänner sålt sitt hus och skulle ha lite farväl-övning. An offer You cant refuse
MagnusÖstberg skrev:Tack för bilder och utlåtanden.
Är ju inte så mycket på faktiskt att jag inte ens tänkte på att titta här, det var planerat besök till mässan, men hade ingen lust att åka själv då Sanny_x fick annat att göra.
Hur var de nya lokalerna? Just det gamla stället var kanske just det som gjorde mässan unik, för det var verkligen en väldigt trevlig mässa om vädret var bra. Otroligt gemytligt.
Hade varit jäkligt kul att träffa er andra - det var längesedan nu!
RogerGustavsson skrev:Om man får önska/drömma:
Lite större rum, mera av vardagsrumstorlek i stället för mindre hotellrum.
De större konferensrummen som på denna mässa är väl stora men sväljer många lyssnare.
Kommunikationen med andra mässbesökare bör helst ske en bra bit utanför lyssningsrummen. Där var gamla mässområdet bättre.
Den sociala samvaron kring Stora Hotellet är förstås en tillgång, ett större utbud när magen kurrar eller vill komma samman efter mässan.
Min äkta hälft tyckte det var trevligt folk på besök hemmavid efter mässan. Uppmandes bjuda in vid fler tillfällen!
FBK skrev:Ska Sladd ta över Jönköping eller ?
RogerGustavsson skrev:Om man får önska/drömma:
Lite större rum, mera av vardagsrumstorlek i stället för mindre hotellrum.
De större konferensrummen som på denna mässa är väl stora men sväljer många lyssnare.
Kommunikationen med andra mässbesökare bör helst ske en bra bit utanför lyssningsrummen. Där var gamla mässområdet bättre.
Den sociala samvaron kring Stora Hotellet är förstås en tillgång, ett större utbud när magen kurrar eller vill komma samman efter mässan.
Min äkta hälft tyckte det var trevligt folk på besök hemmavid efter mässan. Uppmandes bjuda in vid fler tillfällen!
avr7000 skrev:Här finns massor med fina bilder från mässan!!
https://blogg.extremesolutions.se/2022/ ... rJ93HimN3k
Mvh
Stefan
solhaga skrev:Här är en Qobuz-spellista på några låtar jag Shazamade under lördagen.
Knuttebaloa skrev:solhaga skrev:Här är en Qobuz-spellista på några låtar jag Shazamade under lördagen.
Skulle man kunna få en skärmbild av listan. Man måste tydligen ha/skapa konto för att kunna se den(?)
Alltid roligt med ny, välljudande musik.
Tack!
goat76 skrev:Knuttebaloa skrev:solhaga skrev:Här är en Qobuz-spellista på några låtar jag Shazamade under lördagen.
Skulle man kunna få en skärmbild av listan. Man måste tydligen ha/skapa konto för att kunna se den(?)
Tack!
Knuttebaloa skrev:solhaga skrev:Här är en Qobuz-spellista på några låtar jag Shazamade under lördagen.
Tack!
solhaga skrev:Knuttebaloa skrev:solhaga skrev:Här är en Qobuz-spellista på några låtar jag Shazamade under lördagen.
Tack!
Den går väl att se den utan konto?
Däremot så kan man bara lyssna 30 sekunder på varje stycke utan att ha ett konto.
(Jag har försökt att ladda upp csv-filen utan att ha lyckats.)
Knuttebaloa skrev:solhaga skrev:Knuttebaloa skrev:
Tack!
Den går väl att se den utan konto?
Däremot så kan man bara lyssna 30 sekunder på varje stycke utan att ha ett konto.
(Jag har försökt att ladda upp csv-filen utan att ha lyckats.)
Jag fick för mig att jag var tvungen att dels ladda hem appen, dels skapa konto, men kan ha missat något.
Tack, goat76, för bilden!
.
RogerGustavsson skrev:Om man vill ha listan på Tidal, https://tidal.com/browse/playlist/9597b ... 911937edbd
Bör kanske noteras att flera av låtarna kan finnas i olika versioner/framföranden/längder.
Tycker det spelades alldeles för långa stycken, måste inte höra hela låtar, speciellt inte långa singer songwriter-låtar som egentligen inte säger så mycket om hur anläggningen presterar. Storskalig klassisk musik var rätt frånvarande. Jazz med lite mera drag finns inte med i spellistan, kanske inte heller spelades så ofta?
Jag har på flertalet tidigare mässor spelat medhavd musik av varierande slag. Så inte denna gång och tur var väl det för trängseln var stor under lördagen och då ges inte så mycket utrymme till önskemål.
hifikg skrev:Tittar på de många bilderna. Kul. Funderar på varför man valt blanka skruvar till OA51-P? Jag skulle byta dem till svarta om de skulle bo hos mig.
RogerGustavsson skrev:Man lyssnar på en hel kedja av apparater inklusive rummet de står i och den musik som spelas. Jag tyckte det var ointressant och uppehöll mig inte länge i det rummet.
RogerGustavsson skrev:Högtalare + rum kan man urskilja men då får det allt vara ett musikval som påvisar en del egenskaper, inte bara något som folk tycker är trevlig musik med mera medioker inspelningskvalitet. I en del rum på mässan spelades musik som var lite mera utmanande för högtalarna men det mesta var inte det utan mera tamt och med låg dynamik.
RogerGustavsson skrev:Den där Sweetspot-listan som vi har visat. Tycker den listan innehåller rätt få låtar som inte är snäll mässmusik (det är ju inte bara en del jazz som är "mässigt"). Nu kan det vara så att folk lyssnar på det hemma och vill veta hur det låter över dyra anläggningar på en mässa.
avr7000 skrev:Morello skrev:Lasses högtalare är inte pi120, utan ett specialbygge.
[ Bild ]
HolographicAudio™ skrev:avr7000 skrev:Morello skrev:Lasses högtalare är inte pi120, utan ett specialbygge.
[ Bild ]
Stämmer bra det, 200 liter och 50 kg mindre att kånka runt på.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 43 gäster