Sweetspotmässan 23-24/4

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Ska du till Sweetspotmässan i Jönköping?

Omröstningen slutade 2022-04-22 13:46

Ja
14
38%
Kanske
5
14%
Nej
14
38%
Jag vill men kan inte
4
11%

Antal röster : 37

Användarvisningsbild
juanth

Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav juanth » 2022-03-22 13:46

9AB9CBF1-196D-4AAC-8101-FEB75EFC8713.jpeg
9AB9CBF1-196D-4AAC-8101-FEB75EFC8713.jpeg (505.05 KiB) Visad 4658 gånger
https://sweetspotevents.se/

Den absolut roligaste mässan jag varit på.
Varierad och spännande, både ny high end och vintage, nya tillverkare och 80-åriga DJ:s

Ska du dit?
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Sweetspotmässan 23-24/4

Inläggav hifikg » 2022-03-22 13:58

Jag är mycket sugen, gillar den mässan, men har bara besökt den när den varit i huslängorna. Nackdel, för mig, är en lång resa i kombination med höga bensinpriser.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-03-22 14:05

Jag bor ju nära och ska förstås dit. För långväga kan samåkande vara ett alternativ. Den som vill får gärna komma förbi hos mig.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-03-22 14:06

hifikg skrev:Jag är mycket sugen, gillar den mässan, men har bara besökt den när den varit i huslängorna. Nackdel, för mig, är en lång resa i kombination med höga bensinpriser.

Om du tar dig till Sthlm så samåker vi.
Ca 750:- tor med min bil.

Sen kan man bo en natt på Airbnb för ca 1000:- 2 pers

Entré 100:-
Eller entré + galamiddag med utställare 859:- totalt.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-03-22 14:08

RogerGustavsson skrev:Jag bor ju nära och ska förstås dit. För långväga kan samåkande vara ett alternativ. Den som vill får gärna komma förbi hos mig.

Det vore trevligt.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-03-22 14:13

juanth skrev:
hifikg skrev:Jag är mycket sugen, gillar den mässan, men har bara besökt den när den varit i huslängorna. Nackdel, för mig, är en lång resa i kombination med höga bensinpriser.

Om du tar dig till Sthlm så samåker vi.
Ca 750:- tor med min bil.

Sen kan man bo en natt på Airbnb för ca 1000:- 2 pers

Entré 100:-
Eller entré + galamiddag med utställare 859:- totalt.

Jäkla omväg att åka över Stockholm, he he. Får se om jag kan få loss husvagnen den helgen o göra en liten "tour". Siktar in mig på HEM i första hand.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2022-03-22 14:40

Jag skulle också vilja gå men kan inte av samma skäl som hifikg.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2022-03-22 14:45

Jag ska försöka ta mig dit.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-03-22 17:04

Jag åker från Göteborg, samåkning över dagen = skicka PM
Antingen lördag eller söndag

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-03-22 22:47

sportbilsentusiasten skrev:Jag åker från Göteborg, samåkning över dagen = skicka PM

Jag är på! :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2022-03-23 07:06

Jag tycker att mässor är något av det tråkigaste som finns. Tyvärr.
Och det oavsett vad de handlar om.
Det hade ju varit roligt att tycka att mässor var roliga. :)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-03-23 07:57

Strmbrg skrev:Jag tycker att mässor är något av det tråkigaste som finns. Tyvärr.

Då ska du besöka Sweetspot. Det är något annat än en vanlig mässa.
Sen är det förstås så att folk lyssnar på högtalare och anläggningar samt rummen de råkar stå i även på denna mässa men det är en annan stämning än på de mässor jag har besökt.
Som besökare tillskrivs du mer betydelse. Svårt att beskriva men det är varierat och jäkligt kul.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2022-03-23 08:15

juanth skrev:
Strmbrg skrev:Jag tycker att mässor är något av det tråkigaste som finns. Tyvärr.

Sen är det förstås så att folk lyssnar på högtalare och anläggningar samt rummen de råkar stå i även på denna mässa men det är en annan stämning än på de mässor jag har besökt.
Som besökare tillskrivs du mer betydelse. Svårt att beskriva men det är varierat och jäkligt kul.

Det låter ju bra. :) Fast jag tycker att det är så mördande båring att gå runt och titta på apparater och lyssna på båring musik.
Vad innebär "Som besökare tillskrivs du mer betydelse."? Innebär det till och med att kunna tråka ut både övriga besökare och alla utställare med mina önskemål om symfonisk musik?
:D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-03-23 08:27

På alla mässor brukar det vara okej att pilla in en egen sticka eller CD (googla, ungdomar) men på senare tid verkar det ha blivit lite svårare, det finns inga uttag för sådana pryttlar, mycket streamas (ibland t o m via streamingtjänster, men oftast med egna arkiv) från datorer som varken har kortplatser eller cd-läsare. Utöver det är utställarna livrädda för att få in virus i sina datorer, vem vet vad som finns på en random besökares usb-sticka liksom?

I år, när HD-streaming slagit igenom på bred front, kanske ännu fler utställare nöjer sig med sådana uppkopplingar. Det betyder å andra sidan att åskådare borde kunna önska nästan vilken musik som helst.

Vinyl är vanligt på mässor också. Det läckra utseendet är nog (enda?) orsaken till detta.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-03-23 08:30

Strmbrg skrev:
juanth skrev:

Det låter ju bra. :) Fast jag tycker att det är så mördande båring att gå runt och titta på apparater och lyssna på båring musik.
Vad innebär "Som besökare tillskrivs du mer betydelse."? Innebär det till och med att kunna tråka ut både övriga besökare och alla utställare med mina önskemål om symfonisk musik?
:D

Jag tycker absolut du ska propsa på mer symfonisk musik. Jag tror dessutom inte att du är ensam om såna önskemål.
Någon måste bryta trenden med det vanliga som spelas.
För egen del så tycker jag det är trevligt med variation. Mässjazz är den feges val. (Även om det ibland fungerar fint att lyssna på)
Jag är säker på att du kan få din vilja igenom hos många utställare.

”Som besökare tillskrivs du mer betydelse." Det är en fin känsla jag fick sist jag var där.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-03-23 10:09

Har tidigare nästan alltid fått spela medhavd musik. Vid ett tillfälle sket det sig, det var hos Linn som inte lyckades spela upp mina filer. Jag kör gärna musik lite utanför den bredaste smaken. Det har blivit väl mycket mainstream på många mässor men jag har förståelse för om folk vill höra "sin" musik även om den kanske inte är direkt bra för att testa ljudanläggningar med, annat än för kontroll av ljudtrycksförmåga. Några mässbesök har bjudit på överraskningar och då har valet av ljudspår också spelat in på ett positivt sätt.

Nu byter Sweetspot plats och det kan väl bara bli bättre? Möjligen några lite väl stora rum? Hoppas de största inte används,
Bild

Var rätt små rum på det tidigare stället men det var gott om utrymme för snack utomhus där.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2022-03-23 10:48

Det här har jag ju gaggat om flera gånger förr:

Vad är det man hör på en mässa? Går det att på en mässa bedöma en pryl, högtalare eller ens hela anläggningen?
Mitt svar på den frågan är ett unisont :D NEJ!
Går det ens om man råkar hamna på den minst dåliga stolen i det minst dåliga rummet med den minst dåliga uppställningen och med självvald musik? NEJ!
Dessa "NEJ" är inte ens individuellt kopplade utan gäller för alla seriöst resonerande ljud- och musikintresserade.

Naturligtvis går det alldeles utmärkt att bedöma och tycka till om vad man hör där på plats, men det har inget värde utanför det rummet.

Vad är då meningen?
Allmänt kallprat om apparater?
Den sociala biten?
Estetiskt baserade intryck av apparaternas design?
Ett trevligt tidsfördriv?
Läsandet av tillhandahållna dokument?

Det enda som jag kan tänka mig kan vara en behållning för egen del är då den sociala biten. Den är förvisso inte alls att förakta. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-03-23 11:22

Ett kategoriskt NEJ vill jag nog inte säga, mera NJA. Det finns trots alla variabler på en mässa en viss grad av likhet med hur det kan prestera på annat ställe. Nu är inte alla utställare lika duktiga på att dema sina prylar. En del har svårt att få till det i de utrymmen som erbjuds, ibland är det nog inte ens möjligt. Olika typer av högtalare kräver olika rum, det gäller även de som saluförs som "gjorda för vanliga rum". De allra flesta anläggningar spelar bäst i "sötpunkten", kräver tålamod innan man hamnat där på en mässa. En del fungerar bättre som loungehögtalare, andra är mera partyhögtalare. Får ibland en känsla av att man tidigare var bättre på att rigga anläggningar än idag. Det är mycket estetik, ska se dyrt ut (och är ofta) men att utställaren inte värderar samma saker som jag själv eller andra. Nu ska det dessutom vara vinyl i snart varje hörna... En kromglänsande skivspelare med åtminstone 6-siffrig prislapp längst uppe i altaret är en inte ovanlig syn. Gärna en hope rörsteg, kablage som kan transportera el från ett kärnkraftverk och ett par monsterhögtalare mitt i rummet. Det finns en del att irritera sig över på en ljudmässa men även en del att glädjas åt!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2022-03-23 12:10

Jag tycker det brukar gå att höra skillnad på hur rent de olika riggarna kan spela, trots allt. En del låter grusigt, vasst och jobbigt och andra rent och fint.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2022-03-23 13:17

Det går oftast att grovsortera ganska bra mellan olika högtalare. Om man är listig flyttar man runt i flera olika lyssningspositioner för att reducera inverkan av de alldeles för vanligt förekommande rumsrelaterade problemen i basen. Graden av distorsion framgår oftast ganska tydligt, speciellt om man kan dra på en del, precis som paa är inne på ovan.

Skillnader i elektronik är dock alldeles för små för att kunna uppfattas under mässförhållanden.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-03-23 14:01

Strmbrg skrev:Det här har jag ju gaggat om flera gånger förr:

Vad är det man hör på en mässa? Går det att på en mässa bedöma en pryl, högtalare eller ens hela anläggningen?
Går det ens om man råkar hamna på den minst dåliga stolen i det minst dåliga rummet med den minst dåliga uppställningen och med självvald musik? NEJ!
Dessa "NEJ" är inte ens individuellt kopplade utan gäller för alla seriöst resonerande ljud- och musikintresserade.

Naturligtvis går det alldeles utmärkt att bedöma och tycka till om vad man hör där på plats, men det har inget värde utanför det rummet.

Vad är då meningen?
Allmänt kallprat om apparater?
Den sociala biten?
Estetiskt baserade intryck av apparaternas design?
Ett trevligt tidsfördriv?
Läsandet av tillhandahållna dokument?

Det enda som jag kan tänka mig kan vara en behållning för egen del är då den sociala biten. Den är förvisso inte alls att förakta. :)

Träffa alla personer, utställare och besökare.
Många har man långvarig relation till efter alla år som musiknörd.
Samt lyssna på nya prylar, och kolla skivbackarna.

Ett höjder-event!
I särklass bästa mässan om man gillar musik o prylar.
Oslagbart mysig atmosfär.
Nya lokalerna är troligen ett nerköp men där finns väl flyktingar numera. De kanske ville lyssna på musik istället för bomber från ryssarna. Gratis inträde för de som är nördar inom hifi?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-03-23 14:02

sprudel skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Jag åker från Göteborg, samåkning över dagen = skicka PM

Kul!
Vad hade du föredragit, lördag eller söndag?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-03-23 16:36

Sweetspot, liksom HEM, brukar ha en hörna (Sweetspot hade en hel hall ett tag) där man kan förvärva nya vax och så får man en del inspiration av det som spelas. Numera går väl alla med Shazam och låtsas att de känner till varenda snutt som ljuder ;)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2022-03-23 16:59

hifikg skrev:Sweetspot, liksom HEM, brukar ha en hörna (Sweetspot hade en hel hall ett tag) där man kan förvärva nya vax och så får man en del inspiration av det som spelas. Numera går väl alla med Shazam och låtsas att de känner till varenda snutt som ljuder ;)

Vad är "Shazam"? Själv sätter jag en viss ära i att INTE känna till all musik. :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-03-23 20:27

sportbilsentusiasten skrev:
sprudel skrev:

Kul!

Söndag
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2022-03-23 23:59

sprudel skrev:
sprudel skrev:

Kul!

Söndag

Finns det plats för en till så är jag också på. Lördag eller söndag kvittar men söndag kan vara bättre om eventuella missar från lördagen kanske hinner fixas till.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-03-24 01:00

Strmbrg skrev:
hifikg skrev:Sweetspot, liksom HEM, brukar ha en hörna (Sweetspot hade en hel hall ett tag) där man kan förvärva nya vax och så får man en del inspiration av det som spelas. Numera går väl alla med Shazam och låtsas att de känner till varenda snutt som ljuder ;)

Vad är "Shazam"? Själv sätter jag en viss ära i att INTE känna till all musik. :)

Man Shazamar bara musik man är intresserad av. Om det är Dr Dre eller Professor Tre som rappar bryr jag mig inte om, men all annan musik vill jag känna till.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-03-24 03:49

Adhoc skrev:
sprudel skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Kul!

Söndag

Finns det plats för en till så är jag också på. Lördag eller söndag kvittar men söndag kan vara bättre om eventuella missar från lördagen kanske hinner fixas till.

Trevligt, då är vi tre från Göteborg

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-03-24 09:30

Strmbrg skrev:

Det är en app (program) för mobiltelefon.
Shazam lyssnar (efter ett knapptryck) på musiken och jämför mot ett arkiv och visar vad det är som spelas.
Oftast hittas rätt men mer obskyr eller ovanlig musik kan den ha svårt med.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-03-24 09:54

juanth skrev:
Strmbrg skrev:

Shazam lyssnar (efter ett knapptryck) på musiken och jämför mot ett arkiv och visar vad det är som spelas.

Jag försökte sjunga/nynna/gnola på en låt för att komma på vilken det var, det fixade inte Shazam :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-03-24 09:58

hifikg skrev:
juanth skrev:
Strmbrg skrev:

Jag försökte sjunga/nynna/gnola på en låt för att komma på vilken det var, det fixade inte Shazam :)

Det var väl den lilla detaljen med obskyr musik. :mrgreen:

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2022-03-24 10:01

Adhoc skrev:
sprudel skrev:
Söndag

Kanske 4 om jag får till planeringen, o får åka med :wink:

Henrik

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2022-03-24 22:24

Som flera varit inne på så kan man grovsålla bort en del högtalare på mässor. Annars är det väl mest en sociala grej och kanske skapas det ett intresse för något som man kan testa och lyssna på sen.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2022-03-25 01:46

Har inte så långt dit (c:a 70 km) men har tyvärr andra åtaganden då. :(
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-03-25 01:47

music4ever skrev:

Som flera varit inne på så kan man grovsålla bort en del högtalare på mässor. Annars är det väl mest en sociala grej och kanske skapas det ett intresse för något som man kan testa och lyssna på sen.

Förr när folk var lite mer sociala (nu verkar många umgås på Facebook) så fanns det nöje med att besöka, men de sista mässorna här i Stockholm har jag knappt känt igen någon längre så även gamla besökare verkar lagt detta på hyllan därav har jag inte besökt någon mässa på 5-6 år sedan. Funderat på Jönköping, men avstår i år.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

solhaga

Inläggav solhaga » 2022-04-17 14:25

Bokat lördagen för min del; några fler timmar (10-18) än på söndagen (10-15).
(och kanske lite mer folk?)

Passa på innan att boka innan prisen dubblas i morgon!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-04-20 12:54

Hoppar den sjuttio mil långa resan, något som jag sällan bangat för.
Har min egen mässa i lyssningsrummet :)

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2022-04-20 16:01

Nån från Halmstad som skall till Jönköping på lördagen? Jag har en stärkare och en CD-spelare stående i Halmstad som jag gärna skulle få assistans med att förflytta. PMa mig gärna om du kan hjälpa till...
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-04-21 13:57

hifikg skrev:Hoppar den sjuttio mil långa resan, något som jag sällan bangat för.

Får man besöka Hallstahammars-mässan framöver.... Det räcker med att lyssna på Carlsson för min del. :) Har lite att göra några vardagar nästa vecka men sedan finns det gott om tid. Ska även kolla med Enköping om han är hemma något.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-04-21 17:19

nuffe skrev:
Adhoc skrev:Finns det plats för en till så är jag också på. Lördag eller söndag kvittar men söndag kan vara bättre om eventuella missar från lördagen kanske hinner fixas till.

Kanske 4 om jag får till planeringen, o får åka med :wink:

Henrik

Halloj

Måste hoppa av detta trevliga tillfälle då det krockar med familjära plikter. Tror Lennart J gärna tar min plats. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-04-21 22:47

FBK skrev:
hifikg skrev:Hoppar den sjuttio mil långa resan, något som jag sällan bangat för.

Får man besöka Hallstahammars-mässan framöver.... Det räcker med att lyssna på Carlsson för min del. :) Har lite att göra några vardagar nästa vecka men sedan finns det gott om tid. Ska även kolla med Enköping om han är hemma något.

Jadå, hör av dig om dagar som du kan så får vi se vad vi kan åstadkomma. Nästa vecka har jag en begravning, ett styrelsemöte, en ombesiktning och en bröllopsdag att ta hand om, men sen blir det nog lugnare igen. Idag fixade jag en lugn eftermiddag o körde mässa med blindlyssning. Resultat kommer att redovisas i en tråd nära dig!

Snellepelle

Inläggav Snellepelle » 2022-04-22 11:18

Hej!
Jag kör till mässan från Göteborg på lördag förmiddag.
Har plats för två musik- och ljudentusiaster till. Bara trevligt med sällskap!

Ha det fint!
/Pelle

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2022-04-22 14:57

Tack för erbjudandet, Snellepelle, men det funkar tyvärr för min del.

Henrik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-04-22 17:51

Är det dessa faktisktianer som dyker upp på Sweetspot?

MichaelG
sportbilsentusiasten
juanth
solhaga
Snellepelle
Oa51
Adhoc?

och jag själv RogerGustavsson

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-04-22 19:01

RogerGustavsson skrev:Är det dessa faktisktianer som dyker upp på Sweetspot?

MichaelG
sportbilsentusiasten
juanth
solhaga
Snellepelle
Oa51
Adhoc?

och jag själv RogerGustavsson

14 har kryssat att de kommer.
AVR7000 lär dyka upp.. :)
Mvh Johan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-04-22 19:55

Skulle inte vi från faktiskt kunna träffas vid något klockslag/ställe, så man får ett ansikte till dessa nicks? Mitt nr är 0739417305.

solhaga

Inläggav solhaga » 2022-04-22 20:17

Bra idé!
Mitt (Claes) nummer är 0709 87 5851; jag har inte bytt.

Snellepelle

Inläggav Snellepelle » 2022-04-22 20:44

Bra initiativ Roger!
0733866131 är mitt nummer.
Jag kommer endast vara där imorgon lördag.
Vi ses!
/Pelle

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-04-22 22:03

RogerGustavsson skrev:Skulle inte vi från faktiskt kunna träffas vid något klockslag/ställe, så man får ett ansikte till dessa nicks? Mitt nr är 0739417305.

Bra idé.
Nollsjutre9870åtta45.

Ett förslag är att ses vid OA51.Purifi och överösa Stefan & Magnus med frågor.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-04-22 22:06

juanth skrev:
RogerGustavsson skrev:Skulle inte vi från faktiskt kunna träffas vid något klockslag/ställe, så man får ett ansikte till dessa nicks? Mitt nr är 0739417305.

Bra idé.
Nollsjutre9870åtta45.

Ett förslag är att ses vid OA51.Purifi och överösa Stefan & Magnus med frågor.

Jaaa och massor av omdömen :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-04-23 13:31

Ha så trevligt ni kan, det brukar bli så när likasinnade snackar Hifi :D

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-04-23 13:48

Mycket bilder och intryck önskas! :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-04-23 21:16

Godkväll,
Jag, Adhoc och LennartJ åker från Göteborg imorgon söndag, vid 8-rycket.

Finns därmed plats över i bilen. Hör av er.
Är vaken till midnatt.

//sportis (som vanligt med Lotus Formula1-jacka i svart/guld)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-04-23 22:27

Hälsa Lennart! Jag träffade honom på just Sweetspot en gång o saknar honom i forat!

Användarvisningsbild
lennartj

gAMMA

Inläggav lennartj » 2022-04-24 00:17

Det finns så mycket mer än hifi som stjäl min tid. Man tänker nästa månad ska det bli mer tid, och faktiskt (!) det blir det, om än lite.
Vilande/ pågende projekt:
QC51.2 eller vad man ska kalla centern Stefan byggt och jag köpt och försett med Vifa-diskanten är otät Elementet tätar inte mot baffelhålet.Åtminstone inte med gammal Hifikitlist, Ska prova med färskare.

Oj, det är mer än läggdags!
Tack för hälsningen hifikg,
Återkommer om OA62 och fler Dynaco Mk.III

/
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj

gAMMA

Inläggav lennartj » 2022-04-24 00:17

Det finns så mycket mer än hifi som stjäl min tid. Man tänker nästa månad ska det bli mer tid, och faktiskt (!) det blir det, om än lite.
Vilande/ pågende projekt:
QC51.2 eller vad man ska kalla centern Stefan byggt och jag köpt och försett med Vifa-diskanten är otät Elementet tätar inte mot baffelhålet.Åtminstone inte med gammal Hifikitlist, Ska prova med färskare.

Oj, det är mer än läggdags!
Tack för hälsningen hifikg,
Återkommer om OA62 och fler Dynaco Mk.III

/
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-04-24 00:33

OA51.Purifi har varit mycket välbesökt hela dagen och många visar stor uppskattning och verkar genuint sugna. Ett av de mindre rummen men det låter trots det riktigt bra. Galet tajt och distorsionsfritt.
Jag skulle vilja påstå att mässans bästa ljud finns i det rummet.
Det spelas på Michi slutsteg och moddad Bluesound.

Bra stämning på mässan och hyggligt många besökare. Några hundra herrar och 3-4 damer.
Bilagor
82420202-1863-47E5-AB39-A06A407C2DE2.jpeg
Litet OA-rum i vidvinkel
82420202-1863-47E5-AB39-A06A407C2DE2.jpeg (1.27 MiB) Visad 4789 gånger
Mvh Johan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-04-24 08:39

IMG_5343.JPG
IMG_5343.JPG (542.7 KiB) Visad 4719 gånger
juanth's bild ovan ljuger lite, så stort var inte rummet! Det kommer fler bilder men idag är det mycket annat som är på schemat. Har 45 bilder men vet inte hur man snabbt och enkelt lägger upp dem. Helt kort var det väl inte så många höjdare men några stack ut lite från mängden. Spelades alltför intetsägande musik på många hål, var mycket loungemusik och odynamiskt. Var heller inte så att jag pockade på att välja något annat i flertalet rum. Rummen var av varierade storlek och utformning. Blev i de mindre rummen lite väl tjockt ljud. Flera rum var alltför livliga för att passa för kvalificerad musikåtergivning.

Nu ska vi se.

Anlände tidigt, första rummet med bl.a. Spendor-högtalare hade inte kommit igång men jag var inne där senare, glömde fota där. Väldigt stort rum men det lät inte direkt illa vid mitt korta besök.

Larsen brukar prestera bra men rummet kunde ha varit mera lämpat. Nu var det dämpat tak och naket golv. Brukar vara tvärtom man vill ha det. Lyssnade inte länge men vet hur de där L9 brukar låta dvs. bra.

IMG_5338.JPG
IMG_5338.JPG (502.59 KiB) Visad 4719 gånger

Här var det västsvenska rörsteg och vad nu högtalarna hette. Loungemusik gav inget vidare intryck.

IMG_5339.JPG
IMG_5339.JPG (544.1 KiB) Visad 4719 gånger

I andra ända stod ett på par open baffle högtalare från Lindström men det spelades inte på när jag var där.

IMG_5340.JPG
IMG_5340.JPG (545 KiB) Visad 4719 gånger

Hificonsult ahde ett väldigt stort rum med mycket efterklang. AVM-elektronik och högtalare från Vienna Acoustics. Trots de relativt små högtalarna rumsfyllande ljud en bra bit ner i basen men det var ingen direkt utmanande musik som spelades.

IMG_5341.JPG
IMG_5341.JPG (611.66 KiB) Visad 4719 gånger

IMG_5342.JPG
IMG_5342.JPG (701.75 KiB) Visad 4719 gånger

Audio Concept hade ett liknande rum men med German Physiks Bordeland högtalare lät det inget vidare, bara stort och diffust. Även här föga avslöjande musik.

IMG_5343.JPG
IMG_5343.JPG (542.7 KiB) Visad 4719 gånger

En mängd strömrenare och annat hos Lukase, inget ljuddemo.

IMG_5345.JPG
IMG_5345.JPG (557.69 KiB) Visad 4719 gånger

Rauna bjöd på välljud, jag hade ingen vettig plats i det rummet men klangmässigt okej.

IMG_5346.JPG
IMG_5346.JPG (527.85 KiB) Visad 4719 gånger

Audio-Technica. Jag pratade bara pickuper där. Hörlursteget nere till höger var svindyrt.

IMG_5347.JPG
IMG_5347.JPG (564.35 KiB) Visad 4719 gånger

Nja, det här var inget som intresserade mig.

IMG_5348.JPG
IMG_5348.JPG (601.66 KiB) Visad 4719 gånger

Den som inte vill vänta på bilder hittar dem på: https://user.faktiskt.io/RogerGustavsso ... ot%202022/

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-04-24 12:58

Trevligt med bilder! Bilder och personliga kommentarer är ännu trevligare, keep them coming!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-04-24 13:23

Rega och Kef’s stativare lät rätt trevligt men som i flera mindre rum inte helt utan rumspåverkan.
Bild
Föreläsning hos ansuz om hur viktigt det är med störningsreduktion.
Bild
Denna rigg avsatte inga djupare spår hos mig annat än de där prylarna från McIntosh. Fast jag skulle inte vilja ha det där störande ljusskimret i mitt lyssningsrum.
Bild
Bild
Rörsteg från Kalmar. Trevligt samtal med gubbar i min ålder.
Bild
Nostalgirum med apparater från Bang & Olufsen och Thorens. Har själv en likadan skivspelare som den uppe till höger, inbyggd RIAA och CD4-dekoder.
Bild
Bild
Bild
Kretskort till Holographic’s nya slutsteg Amp Twentythree, 2x200 W i 8 Ohm – Sprudel notera!
Bild
I ett mycket trångt rum lät det förvånansvärt bra över Ino-högtalarna, vad det nu har för beteckning, den med 8-tummare.
Bild
Bild
En rejäl salong, ligger en ännu större bredvid – Spegelsalen. Rörsteg från Sicilien, högtalare från Kanada och en Revox. Lite lustigt att demomannen verkar ha missförstått uttrycket ”solid state” som varandes fritt från transistorer. Han menade förmodligen ”hardwired” elektronik hos rörstegen. Ljudmässigt inget jag skulle springa benen av mig för. Dyrt var det också.
Bild
Bild
TAD. Lät som vanligt bra även om jag inte hade någon bra plats där. Kände igen musiken och det lät förvånansvärt likt de jag lyssanr genom hemma. Inte lika rumspåverkat som i flera andra rum.
Bild
Devialet och Piega. Finns anant för de pengarna som är mera intressant.
Bild
Spelades på de små högtalarna från Rogers ena stunden och senare på Rauna. Rauna gav ett fylligare ljud. Elektronik från västsvensk aHarmony Design och en Throens-spelare på toppen.
Bild
Det här lät tunt när det spelades Steve Ray Vaughan.
Bild
Acoustic Energy och Audiolab (den silvriga i riggen) alt. Cyrus-elektronik och på toppen en nutida Thorens. Kommer inte ihåg hur det lät.
Bild
Bild
Spelades Jimi Hendrix med bravur när jag var där. ATC modell större och för mig obekant elektronik där i mörkret, fördelat på en massa burkar.
Bild
Bild
Här var det Heco högtalare med en stor rörpjäs. Låt okej men jag tillbringade in så mycket tid där. De hade några groteska basreflexportar som var deras produktlinje. Tror det var 8-tumsport ståendes i ena hörnet. Används tydligen i bilsammanhang.
Bild
Bild
Högtalare från glasriket i Småland. Ljudmässigt var det väl ingen hit, framförallt inte med den prisbilden. Koaxial från Morel i kulan och en 8-tummare i basen i de stora stativen av sten. Fanns även som mindre kulor och en bredbandare.
Bild
Bild
Bild
Focal, Pass m.m. Passade bra för det mindre rummet. Brukar in Focal var lite skrikiga? Så tyckte jag inte var fallet här.
Bild
Här var det packat! Stefan och Magnus körde Carlsson OA51 med Purifi-element och en extra bas i foten. Lät riktigt bra men jag hade inte förväntat mig något annat från de herrarna! Rätt långt ifrån original OA51 i sin ursprungsversion men det är väl så här kraftfullt låtande man vill ha dem. Hjälp vad feta de där Michi från Rotel var.
Bild
Bild
Bild
Här har vi de där open baffle från Lindström igen. Här spealdes det på dem och det lät klart trevligt även om rummet att behövt vara lite större. Audionote eller något sådant som elektronik m.m.
Bild
Q Sound heter väl de här? Normalbra eller vad man nu ska säga.
Bild
Är pratades på svenska och danska. En rejäl dos kabelsnack och extremt varmt i rummet gjorde min visit rätt kort. Varunamnen lade jag inte på minnet men där satt en del burkar för allehanda ”rening” i racket, de där silvriga nere till vänster bl.a. Ljudmässigt stack det inte ut.
Bild

Nu var det egentligen få rum som bjöd på utstickande ljud, alltså i positiv anda i bemärkelsen – wow, det här var bra. De som jag tyckte om var Trollhätte-Carlsson, Rauna, TAD, Holographic Audio men Larsen hade nog mått bra av ett annat rum. Besvikelse var annars musikvalet i flertalet rum. Förstår att de stora rummen som Hificonsult, Audio Concept och APS Tubetech hade kanske påverkade deras musikval och deras sätt att dema.

Som vanligt är det roligt att träffa folk och få några ansikten till de som skriver på detta forum inkl. trevligt umgänge. Möjligen var det enklare att föra konversationer på gamla mässtället där en hel del försiggick utomhus, här var det trängsel mest överallt. Detta mina högst subjektiva och korta/snabba intryck av Sweetspot 2022.

Upptäcker här att länkarna inte fungerar och nu är det mat ropas det från köket....
Senast redigerad av RogerGustavsson 2022-04-24 13:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-04-24 13:35

Jodå, bilderna funkar.
Ska kolla in AMP 23 för hemlån så snart det går :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-04-24 13:48

Fixade länkarna. Sprudel, tror du få vänta lite, det var lite väntan på leveranser av trafos.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-04-24 14:53

Tack Roger, för bilder och kommentarer, nu känns det som att jag varit där :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-04-24 17:18

Har precis vinkat av juanth och Oa51 som varit på hifi-fika hos mig. Kul med besök och det hanns med lite musikspisning också. Tror jag missat ett av rummen i min rapport, det var juanth som pratade och visade en bild på ett rum där det lät bra.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2022-04-24 17:33

Tack för allt du delat Roger,
även juanht.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2022-04-24 19:30

RogerGustavsson skrev:Har precis vinkat av juanth och Oa51 som varit på hifi-fika hos mig. Kul med besök och det hanns med lite musikspisning också. Tror jag missat ett av rummen i min rapport, det var juanth som pratade och visade en bild på ett rum där det lät bra.

Jag och EA-73 försökte få ögonkontakt med dig när du fotade, men misslyckades, tycker Holographic och TAD var bäst.

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-04-24 19:42

Var ju länge sedan senast? Kanske inte kände igen er? I vilket rum var detta? Vi måste nog träffas oftare.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2022-04-24 20:23

RogerGustavsson skrev:Var ju länge sedan senast? Kanske inte kände igen er? I vilket rum var detta? Vi måste nog träffas oftare.

Vi var inte inne så länge, och det var ganska mycket människor inne i det rummet, kommer inte ihåg vilket, men träffas skulle vara kul.

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-04-24 20:28

Tengil skrev:
RogerGustavsson skrev:Har precis vinkat av juanth och Oa51 som varit på hifi-fika hos mig. Kul med besök och det hanns med lite musikspisning också. Tror jag missat ett av rummen i min rapport, det var juanth som pratade och visade en bild på ett rum där det lät bra.

Jag och EA-73 försökte få ögonkontakt med dig när du fotade, men misslyckades, tycker Holographic och TAD var bäst.

Vh Christer

Länge sedan du var här också, hoppas allt bra. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-04-24 23:12

37C3E558-1101-4D36-BCAD-23C2171C2730.jpeg
37C3E558-1101-4D36-BCAD-23C2171C2730.jpeg (1.7 MiB) Visad 2799 gånger

Tack för en trevlig fikastund och lyssning Roger.
Vilket härligt hus ni har! (Och ljudanläggning :wink: )

Hemresan gick fint med trevliga oa51 som sällskap.

Jo, de högtalare jag tyckte lät riktigt bra var Taga Diamond B60 V2 (Taga Harmony tror jag fabrikatet heter) för i sammanhanget futtiga 24.900:-
Upplevde inte mycket som störde med dem, de gav merparten av inspelningar jag lyssnade på en rejält vid och hög ljudbild
utan att kännas tillgjord eller kännas som sameness.
Det var egen produktion av element, lådorna kändes välbyggda och med rätt snyggt trä.
Ett budgetfynd. Jag upplevde dem som mycket prisvärda.
Kanske inte några jättekapabla högtalare och möjligen kunde de haft lite mer botten om man får önska och nämna något negativt.
Bilagor
EF002E4F-CF6F-422F-95C4-935B6B5BB60F.jpeg
EF002E4F-CF6F-422F-95C4-935B6B5BB60F.jpeg (436.25 KiB) Visad 2799 gånger
7B770B9F-6C19-4109-B532-B5C23ACF63E6.jpeg
7B770B9F-6C19-4109-B532-B5C23ACF63E6.jpeg (318.93 KiB) Visad 2799 gånger
Mvh Johan

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-04-24 23:31

I övrigt uppskattade jag ljudet mest hos TAD, Spendor, Lindström Audio, Larsen med niorna (som hade behövt slippa tunna väggar med resonans i samt mattor på golv som saknades) De kan i bättre miljö låta riktigt riktigt bra vet jag.

Och så vidundren från Trollhättan förstås, OA51.Purifi som demades chosefritt och avslappnat av de här glada herrarna.
Bilagor
858C298A-95A0-45BC-A1EE-3E0B56AEE539.jpeg
858C298A-95A0-45BC-A1EE-3E0B56AEE539.jpeg (1.34 MiB) Visad 2789 gånger
Mvh Johan

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-04-24 23:56

Kul, men behöver ett par OA51 så mycket förstärkeri? Eller det kanske bara SER mycket ut?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2022-04-25 00:32

hifikg skrev:Kul, men behöver ett par OA51 så mycket förstärkeri? Eller det kanske bara SER mycket ut?

Behöver o behöver..... ;) nederst är mitt Michi S5 (slutsteg) mitten mitt P5 (försteg), överst är Magnus X3 integrerade som vi hade med som reserv :) :)

Jag gillar att spela starkt och med Purifielement och 2x500W 8 Ohm kan jag spela starkt... :)
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

solhaga

Inläggav solhaga » 2022-04-25 00:45

Här är en Qobuz-spellista på några låtar jag Shazamade under lördagen.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-04-25 10:14

Själv har jag aldrig besökt en HiFi-mässa och kommer troligtvis aldrig göra det, men det är kul att läsa dina intryck och se de fina bilderna du tagit RogerGustavsson. :)

De två nedre apparaterna i bilden med ATC-högtalarna är ATCs egna CD-spelare och slutsteg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-04-25 10:32

Lite osäker på om ATC-elektroniken användes när jag var där. De där svarta burkarna på andra sidan rummet blinkade/lyste när det spelades.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2022-04-25 11:00

Fina bilder.

OA51 med purifi och Bliesma såg ju riktigt najs ut. Fin uppställning också med de vertikala absorbenterna.

Måste vara första gången de "nya" INO pi120s visas vid ett offentligt sammanhang?

Gillar också det där 70-talsinspirerade rummet med riktigt "hifi-bänk" och vad som ser ut som BO-högtalare. Kanske mest nyfiken på den lågbyggda högtalaren med diskantarray, dubbla midar och 12-tums bas. Nån som vet vad den hette?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-04-25 11:02

Lasses högtalare är inte pi120, utan ett specialbygge.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-04-25 11:10

Lite ansikten på medlemmar skulle ju vara kul att få, det är ju en del ansikten på en del bilder eller vill folk vara hemliga ? Om man besöker mässan nästa år så skulle det ju vara trevligt att träffa medlemmar och kanske äta något ihop tex. efter mässan. Så som man ofta gjorde förr.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-04-25 11:14

Nu var det egentligen få rum som bjöd på utstickande ljud, alltså i positiv anda i bemärkelsen – wow, det här var bra. De som jag tyckte om var Trollhätte-Carlsson, Rauna, TAD, Holographic Audio men Larsen hade nog mått bra av ett annat rum. Besvikelse var annars musikvalet i flertalet rum.

Brukar jag alltid klaga på, det är för gles musik och mässjazz, dvs inget som visar högtalarna styrkor och brister.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-04-25 11:15

avr7000 skrev:
hifikg skrev:Kul, men behöver ett par OA51 så mycket förstärkeri? Eller det kanske bara SER mycket ut?

Behöver o behöver..... ;) nederst är mitt Michi S5 (slutsteg) mitten mitt P5 (försteg), överst är Magnus X3 integrerade som vi hade med som reserv :) :)

Jag gillar att spela starkt och med Purifielement och 2x500W 8 Ohm kan jag spela starkt... :)

Jag har hört historier om det, så det gäller nu att du bygger grejer som klarar dina volymer. 8)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2022-04-25 11:27

Morello skrev:Lasses högtalare är inte pi120, utan ett specialbygge.

Lasse hade ett par färska pi120 till denna mässa och inte "Darth Vader".

Bild
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-04-25 11:39

FBK skrev:Lite ansikten på medlemmar skulle ju vara kul att få, det är ju en del ansikten på en del bilder eller vill folk vara hemliga ? Om man besöker mässan nästa år så skulle det ju vara trevligt att träffa medlemmar och kanske äta något ihop tex. efter mässan. Så som man ofta gjorde förr.

Det träffades även här men det är svårt att få ihop folk med kort varsel, telefonnummer saknas och inte vet man hur alla ser ut heller. Nu var det en del som kände igen mig trots mitt inte dagsfärska foto här på forumet. Claes (solhaga) och lunchade ihop. Efteråt träffades Joakim (Knuttebaloa), Henrik (genstruktur), Pelle (Snellepelle) och jag för lite pilsner. Dag 2 skippade jag, där var annars fler kända ansikten.

Till nästa mässa kanske vi ska lägga mera krut på samvarobiten? Nästa mässa är väl till hösten i Göteborg? 1-2 oktober går den av stapeln.

FBK skrev:
Nu var det egentligen få rum som bjöd på utstickande ljud, alltså i positiv anda i bemärkelsen – wow, det här var bra. De som jag tyckte om var Trollhätte-Carlsson, Rauna, TAD, Holographic Audio men Larsen hade nog mått bra av ett annat rum. Besvikelse var annars musikvalet i flertalet rum.

Brukar jag alltid klaga på, det är för gles musik och mässjazz, dvs inget som visar högtalarna styrkor och brister.

Nu är ju inte ljudnivån alena avgörande för god återgivning. Dock spelas ofta rätt komprimerad/odynamisk musik, medelnivån blir hög. Det är förstås rätt störigt med allt folk på mässor och en del musik kommer inte till sin rätt. En del av oss vill ha kortare musiksnuttar av olika musiktyper på rad, inte långa sega elgitarrsolon eller singer songwriter som visserligen kan ha en vettig text men sällan är något att testa en anläggning med. Elektronisk genererad musik är förstås ett eget kapitel och spelas ofta högt, där faller en del mindre högtalare bort när nivån höjs över normal lägenhetsnivå, grannstörande nivå.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2022-04-25 11:44

avr7000 skrev:

Dra på trissor!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-04-25 12:25

RogerGustavsson skrev:
FBK skrev:Lite ansikten på medlemmar skulle ju vara kul att få, det är ju en del ansikten på en del bilder eller vill folk vara hemliga ? Om man besöker mässan nästa år så skulle det ju vara trevligt att träffa medlemmar och kanske äta något ihop tex. efter mässan. Så som man ofta gjorde förr.

Det träffades även här men det är svårt att få ihop folk med kort varsel, telefonnummer saknas och inte vet man hur alla ser ut heller. Nu var det en del som kände igen mig trots mitt inte dagsfärska foto här på forumet. Claes (solhaga) och lunchade ihop. Efteråt träffades Joakim (Knuttebaloa), Henrik (genstruktur), Pelle (Snellepelle) och jag för lite pilsner. Dag 2 skippade jag, där var annars fler kända ansikten.

Till nästa mässa kanske vi ska lägga mera krut på samvarobiten? Nästa mässa är väl till hösten i Göteborg? 1-2 oktober går den av stapeln.

FBK skrev:

Nu är ju inte ljudnivån alena avgörande för god återgivning. Dock spelas ofta rätt komprimerad/odynamisk musik, medelnivån blir hög. Det är förstås rätt störigt med allt folk på mässor och en del musik kommer inte till sin rätt. En del av oss vill ha kortare musiksnuttar av olika musiktyper på rad, inte långa sega elgitarrsolon eller singer songwriter som visserligen kan ha en vettig text men sällan är något att testa en anläggning med. Elektronisk genererad musik är förstås ett eget kapitel och spelas ofta högt, där faller en del mindre högtalare bort när nivån höjs över normal lägenhetsnivå, grannstörande nivå.

Sist jag var i Göteborg var 2004, (sista Arken?) och då knarkade ett gäng mässa i 2 dagar. Jag var helt slut när jag körde hem på Söndag kväll. Så det var en massa mässa och umgänge hos en som bodde i Göteborg.
Jag sov i källaren och det blev väl inte mer än 6-8 timmar på 2 nätter totalt :mrgreen:

solhaga

Inläggav solhaga » 2022-04-25 13:08

Jag lyckades komma med på fyra av Rogers bilder, varav en där inte ansiktet syntes dock.

Var det inte en mässa i Göteborg, där alla Faktisktmedlemmar ombads att ha på sig röda byxor?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-04-25 13:22

Morello skrev:
avr7000 skrev:

Dra på trissor!

Haha! Det ska komma från dig som bygger rörförsteg! :mrgreen:

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

solhaga

Inläggav solhaga » 2022-04-25 13:31

RogerGustavsson skrev:Nästa mässa är väl till hösten i Göteborg? 1-2 oktober går den av stapeln.

Göteborg HIFI-show.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2022-04-25 13:52

solhaga skrev:
RogerGustavsson skrev:Nästa mässa är väl till hösten i Göteborg? 1-2 oktober går den av stapeln.

Göteborg HIFI-show.

Sweetspot Event in Jonkoping has purchased Gothenburg Hifishow! Coming Gothenburg Hifishow october 1-2 will be Ingemar Carlssons last and Björn Hestners first.

Oj, en epok i graven! Men det kanske redan har nämnts i tråden, har inte lusläst.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-04-25 15:18

Almen skrev:
solhaga skrev:

Göteborg HIFI-show.

Sweetspot Event in Jonkoping has purchased Gothenburg Hifishow! Coming Gothenburg Hifishow october 1-2 will be Ingemar Carlssons last and Björn Hestners first.

Oj, en epok i graven! Men det kanske redan har nämnts i tråden, har inte lusläst.

Mycket tråkigt då Jönköpingsmässan har hyllats som annorlunda och trevligare. Åka till Göteborg blir det nog inte.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-04-25 15:26

FBK skrev:
Almen skrev:
solhaga skrev:Göteborg HIFI-show.

Mycket tråkigt då Jönköpingsmässan har hyllats som annorlunda och trevligare. Åka till Göteborg blir det nog inte.

Den går ju inte i graven, bara en annan boss för det hela.

solhaga

Inläggav solhaga » 2022-04-25 15:31

Men det är ju tvärtom; Jönköpingsmässan expanderar västerut.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2022-04-25 15:41

RogerGustavsson skrev:
FBK skrev:
Almen skrev:

Den går ju inte i graven, bara en annan boss för det hela.

Ja, precis. "purchase" betyder köpa upp, "Jonkoping" betyder Jönköping. :)

P.S. Jag refererade alltså till Sladds mångåriga generalande över Göteborgsmässan.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

solhaga

Inläggav solhaga » 2022-04-25 17:25

Det blir en bra övergång:
We will have double officers on deck for a smooth transit.

Kanske idé att starta en tråd om Göteborgsmässan redan nu?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-04-25 17:38

Ska Sladd ta över Jönköping eller ? :?

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-04-25 17:43

Det hela beror på sjukdom i familjen hos Ingemar Carlsson.
Det kungjordes och förklarades under middagen på kvällen.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2022-04-25 18:50

Jag gillade Rauna Oden, Carlsson-varianterna med basstöd samt HA bäst!
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-04-25 20:29

genstruktur skrev:Jag gillade Rauna Oden, Carlsson-varianterna med basstöd samt HA bäst!

Hos Holographic lät det förträfflig förstås.
Vi fick lyssna och jämföra Amp 20 mot 23.
PI120 har jag hört tidigare och de är nog bekänts av ett större lyssningsavstånd än det var hos HA men lät trots detta mycket bra.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2022-04-25 21:42

En besökare, Johan, fick återse sina gamla OA51 i ny tappning....
Jag använde alltså ett par gamla OA51 för dessa prototyper och han kände igen sina gamla lådor (på några små skador).
Det var säkert 15 år sedan jag köpte dem av honom uppe i Stockholm.
:D :D

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-04-25 22:21

avr7000 skrev:En besökare, Johan, fick återse sina gamla OA51 i ny tappning....
Jag använde alltså ett par gamla OA51 för dessa prototyper och han kände igen sina gamla lådor (på några små skador).

Var det den tappningen jag hörde hemma hos dig?

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-04-25 22:22

juanth skrev:
genstruktur skrev:Jag gillade Rauna Oden, Carlsson-varianterna med basstöd samt HA bäst!

PI120 har jag hört tidigare och de är nog bekänts av ett större lyssningsavstånd än det var hos HA men lät trots detta mycket bra.

Nyfiken, hur utföll jämförelsen? :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2022-04-25 22:30

sprudel skrev:
avr7000 skrev:En besökare, Johan, fick återse sina gamla OA51 i ny tappning....

Var det den tappningen jag hörde hemma hos dig?

Nja.... var det svarta lådor då så var det Purifi basar med SB Acoustics keramikdiskant.

Denna diskant:
https://sbacoustics.com/product/sb26cdc-c000-4/

Som låter fantastiskt bra. Kostar löjligt lite. -Men som inte tål lika starka nivåer som Bliesma (det är 6 dB skillnad i verkningsgrad till Bliesmas fördel).

Stefan

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-04-25 22:47

sprudel skrev:
juanth skrev:

Om man säger så här..det var dagen efter kvällen det var lite fest och det var sent på söndagen så tentaklerna var inte helt utfällda… jag kan inte påstå att jag uppfattade någon större skillnad på dem, tyckte det lät mycket bra om båda genom PI120. Lyssningsavståndet var lite kort dessutom, kanske ca 2,5 meter. Väldigt litet rum, men sedvanligt draperat och välfixat.

Kanske oa51 som satt bredvid mig ser detta och har något att säga om det hela.

Synd att du inte kunde komma sprudel.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-04-25 23:13

juanth skrev:
sprudel skrev:
juanth skrev:

Om man säger så här..det var dagen efter kvällen det var lite fest och det var sent på söndagen så tentaklerna var inte helt utfällda… jag kan inte påstå att jag uppfattade någon större skillnad på dem, tyckte det lät mycket bra om båda genom PI120. Lyssningsavståndet var lite kort dessutom, kanske ca 2,5 meter. Väldigt litet rum, men sedvanligt draperat och välfixat.

Ja, ibland kör det ihop sig med lojaliteterna. Blev inviterad till en avskedsmiddag i Mollösund där en av min närmaste vänner sålt sitt hus och skulle ha lite farväl-övning. An offer You cant refuse :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-04-26 00:04

sprudel skrev:
juanth skrev:
sprudel skrev:

Ja, ibland kör det ihop sig med lojaliteterna. Blev inviterad till en avskedsmiddag i Mollösund där en av min närmaste vänner sålt sitt hus och skulle ha lite farväl-övning. An offer You cant refuse :)

Nej sånt kan man inte tacka nej till.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2022-04-26 06:13

Tack för bilder och utlåtanden.

Är ju inte så mycket på faktiskt att jag inte ens tänkte på att titta här, det var planerat besök till mässan, men hade ingen lust att åka själv då Sanny_x fick annat att göra.

Hur var de nya lokalerna? Just det gamla stället var kanske just det som gjorde mässan unik, för det var verkligen en väldigt trevlig mässa om vädret var bra. Otroligt gemytligt.

Hade varit jäkligt kul att träffa er andra - det var längesedan nu!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-04-26 12:07

MagnusÖstberg skrev:Tack för bilder och utlåtanden.

Är ju inte så mycket på faktiskt att jag inte ens tänkte på att titta här, det var planerat besök till mässan, men hade ingen lust att åka själv då Sanny_x fick annat att göra.

Hur var de nya lokalerna? Just det gamla stället var kanske just det som gjorde mässan unik, för det var verkligen en väldigt trevlig mässa om vädret var bra. Otroligt gemytligt.

Hade varit jäkligt kul att träffa er andra - det var längesedan nu!

Det var absolut en trevlig mässa men kanske något färre udda och exotiska inslag jämfört med den för tre år sedan.
De gamla lokalerna hade fördelen av att ligga utanför stan vilket bidrog till en tydligare här och nu känsla samt att det var trevligt lantlig stämning att kunna gå ut och besöka de mindre motellbarackerna, garaget osv.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-04-26 13:06

Om man får önska/drömma:

Lite större rum, mera av vardagsrumstorlek i stället för mindre hotellrum.
De större konferensrummen som på denna mässa är väl stora men sväljer många lyssnare.
Kommunikationen med andra mässbesökare bör helst ske en bra bit utanför lyssningsrummen. Där var gamla mässområdet bättre.
Den sociala samvaron kring Stora Hotellet är förstås en tillgång, ett större utbud när magen kurrar eller vill komma samman efter mässan.

Min äkta hälft tyckte det var trevligt folk på besök hemmavid efter mässan. Uppmandes bjuda in vid fler tillfällen!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-04-26 15:04

RogerGustavsson skrev:Om man får önska/drömma:

De större konferensrummen som på denna mässa är väl stora men sväljer många lyssnare.
Kommunikationen med andra mässbesökare bör helst ske en bra bit utanför lyssningsrummen. Där var gamla mässområdet bättre.
Den sociala samvaron kring Stora Hotellet är förstås en tillgång, ett större utbud när magen kurrar eller vill komma samman efter mässan.

Min äkta hälft tyckte det var trevligt folk på besök hemmavid efter mässan. Uppmandes bjuda in vid fler tillfällen!

Låter trevligt. Tittar gärna in när jag har vägarna förbi nästa gång. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2022-04-26 15:43

FBK skrev:Ska Sladd ta över Jönköping eller ? :?

Nej, tvärtom. Kommunikation på forum brukar underlättas av att läsa vad som står i inläggen. :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2022-04-26 16:06

Tack för bilderna, det såg ut som en rolig mässa.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2022-04-26 17:58

RogerGustavsson skrev:Om man får önska/drömma:

Ja drömmen vore att alla rum vore 30-120 kvm beroende på anläggning, och sedan välmöblerade med mattor och hyggligt med akustikfix så prylarna kan komma till sin rätt.
De stora rummen var nog i mitt tycke de tristaste ljudmässigt.

Så trevligt att din fru säger så Roger! :)
Mvh Johan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2022-04-27 09:18

Här finns massor med fina bilder från mässan!!

https://blogg.extremesolutions.se/2022/ ... rJ93HimN3k

Mvh
Stefan

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-04-27 10:57

Fantastiskt flitig fotograf. Fina funderingar. Framtidsvis får författaren förhoppningsvis förekomma framför, förmodat, fenomenala fortissimo-förmedlarna Larsen 9.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2022-04-27 12:52

avr7000 skrev:Här finns massor med fina bilder från mässan!!

https://blogg.extremesolutions.se/2022/ ... rJ93HimN3k

Mvh
Stefan

Tack, kul att se. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2022-04-29 21:06

solhaga skrev:Här är en Qobuz-spellista på några låtar jag Shazamade under lördagen.

Skulle man kunna få en skärmbild av listan. Man måste tydligen ha/skapa konto för att kunna se den(?)

Alltid roligt med ny, välljudande musik.

Tack!
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2022-04-29 21:10

Var där på söndagen och måste säga att jag tycker hifi-mässor är riktigt kul. Uppskattar demos av alla slag, dock lite tråkigt om musiken som spelas inte engagerar men det får man ta. Kvar på näthinnan är de maffiga apparaterna från Michi som AVR7000 och magnus2 spelade på.
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-04-29 21:55

Knuttebaloa skrev:
solhaga skrev:Här är en Qobuz-spellista på några låtar jag Shazamade under lördagen.

Skulle man kunna få en skärmbild av listan. Man måste tydligen ha/skapa konto för att kunna se den(?)

Tack!

Sweetspot.png
Sweetspot.png (736.31 KiB) Visad 2587 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-04-29 22:12

goat76 skrev:
Knuttebaloa skrev:

Tack!

Sweetspot.png

Många tack!
Och den listan visar väl tydligt att det inte bara liras "mässjazz" på mässor :)

solhaga

Inläggav solhaga » 2022-04-30 00:18

Knuttebaloa skrev:

Tack!

Den går väl att se den utan konto?
Däremot så kan man bara lyssna 30 sekunder på varje stycke utan att ha ett konto.

(Jag har försökt att ladda upp csv-filen utan att ha lyckats.)

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2022-04-30 07:48

solhaga skrev:
Knuttebaloa skrev:

Tack!

Däremot så kan man bara lyssna 30 sekunder på varje stycke utan att ha ett konto.

Jag fick för mig att jag var tvungen att dels ladda hem appen, dels skapa konto, men kan ha missat något.

Tack, goat76, för bilden!

.
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

solhaga

Inläggav solhaga » 2022-04-30 09:37

Knuttebaloa skrev:
solhaga skrev:
Knuttebaloa skrev:

Tack!

Jag fick för mig att jag var tvungen att dels ladda hem appen, dels skapa konto, men kan ha missat något.

Tack, goat76, för bilden!

.

Ett dubbelklick på länken hade snabbt förvissat dig. :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-04-30 10:06

Om man vill ha listan på Tidal, https://tidal.com/browse/playlist/9597b ... 911937edbd
Bör kanske noteras att flera av låtarna kan finnas i olika versioner/framföranden/längder.

Tycker det spelades alldeles för långa stycken, måste inte höra hela låtar, speciellt inte långa singer songwriter-låtar som egentligen inte säger så mycket om hur anläggningen presterar. Storskalig klassisk musik var rätt frånvarande. Jazz med lite mera drag finns inte med i spellistan, kanske inte heller spelades så ofta?

Jag har på flertalet tidigare mässor spelat medhavd musik av varierande slag. Så inte denna gång och tur var väl det för trängseln var stor under lördagen och då ges inte så mycket utrymme till önskemål.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2022-04-30 10:19

RogerGustavsson skrev:Om man vill ha listan på Tidal, https://tidal.com/browse/playlist/9597b ... 911937edbd
Bör kanske noteras att flera av låtarna kan finnas i olika versioner/framföranden/längder.

Tycker det spelades alldeles för långa stycken, måste inte höra hela låtar, speciellt inte långa singer songwriter-låtar som egentligen inte säger så mycket om hur anläggningen presterar. Storskalig klassisk musik var rätt frånvarande. Jazz med lite mera drag finns inte med i spellistan, kanske inte heller spelades så ofta?

Jag har på flertalet tidigare mässor spelat medhavd musik av varierande slag. Så inte denna gång och tur var väl det för trängseln var stor under lördagen och då ges inte så mycket utrymme till önskemål.

Angående det blåmarkerade så borde det inte spela någon större roll, Shazam "hör" nog knappast (genom alla störljud på en mässa) någon skillnad på vilken version som spelas, det vill säga så länge det inte handlar om markant olika versioner.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2022-04-30 10:33

Tittar på de många bilderna. Kul. Funderar på varför man valt blanka skruvar till OA51-P? Jag skulle byta dem till svarta om de skulle bo hos mig.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-04-30 23:02

De här högtalarna ifrån Usher hur tyckte ni att de lät.? Nu vet jag inte vad de kostade, men jag har aldrig hört några högtalare ifrån märket som inte låtit bra. Utan förr så lät det alltid bra.
Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-04-30 23:35

Man lyssnar på en hel kedja av apparater inklusive rummet de står i och den musik som spelas. Jag tyckte det var ointressant och uppehöll mig inte länge i det rummet.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2022-05-01 00:43

hifikg skrev:Tittar på de många bilderna. Kul. Funderar på varför man valt blanka skruvar till OA51-P? Jag skulle byta dem till svarta om de skulle bo hos mig.

Redan i Svalanders gröna bok från 1991 står det att man skall ha omagnetiska skruvar i sina OA51 :) :) :)

Vi har därför rostfria M4 och M5 skruv i högtalaren (dessa kan naturligtvis lackas svarta om man vill det men går inte att köpa svarta...)

Svalander var inne hos oss och lyssnade 2 gånger på mässan :)

Stefan

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-05-01 10:05

RogerGustavsson skrev:Man lyssnar på en hel kedja av apparater inklusive rummet de står i och den musik som spelas. Jag tyckte det var ointressant och uppehöll mig inte länge i det rummet.

Ja visst är det så om man ska vara petig, men är det egentligen någon mening alls att gå på mässor då om man tänker så ? Försöker man inte urskilja framförallt högtalare så ser jag absolut ingen mening att gå på mässor i huvudtaget. Inte ens besöka Hifi butiker är det ju någon mening med utan du måste låna hem alla högtalare för att testa i ditt eget rum....
Och sedan har vi helt olika syn på det här med ointressant. Högtalare som pockar på uppmärksamheten brukar ha något register som sticket ut (oftast diskanten) och det ger mig lyssningströtthet. Högtalare som låter homogent brukar vinna i längden. Den bästa högtalare som jag ägt,Dynaudio Contour S3.4 var homogena.(spelade på dem i ett rum på 11kvm.) Modellen över 5.4 skulle funka i ett normalt stort vardagsrum, men det stannar vid en dröm då de är för dyra för min del även som begagnade nu.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-05-01 10:25

Högtalare + rum kan man urskilja men då får det allt vara ett musikval som påvisar en del egenskaper, inte bara något som folk tycker är trevlig musik med mera medioker inspelningskvalitet. I en del rum på mässan spelades musik som var lite mera utmanande för högtalarna men det mesta var inte det utan mera tamt och med låg dynamik.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2022-05-01 10:38

RogerGustavsson skrev:Högtalare + rum kan man urskilja men då får det allt vara ett musikval som påvisar en del egenskaper, inte bara något som folk tycker är trevlig musik med mera medioker inspelningskvalitet. I en del rum på mässan spelades musik som var lite mera utmanande för högtalarna men det mesta var inte det utan mera tamt och med låg dynamik.

Tamt och med låg dynamik, och då kan man inte alls dra några slutsatser. Tror nog att Sladd hade den här tråden i sitt sikte, och han får börja med att läxa upp utställarna och säga att folk vill inte höra pling plong och mässjazz utan mer dynamisk musik också. Jag har varit på mässor där utställare enbart har spelat odynamisk musik och det är på ren svenska vad fan gör de där, man kan ju inte bedöma något. Uppenbart är de så rädda att högtalarna inte ska låta så perfekt som de kan i miljön och då tar man inga risker. Jag har blivit rekommenderad högtalare som jag sedan hört på mässa och sett ut så här 8O Skulle aldrig köpa enbart på mäss lyssning.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-05-01 10:59

Den där Sweetspot-listan som vi har visat. Tycker den listan innehåller rätt få låtar som inte är snäll mässmusik (det är ju inte bara en del jazz som är "mässigt"). Nu kan det vara så att folk lyssnar på det hemma och vill veta hur det låter över dyra anläggningar på en mässa.

solhaga

Inläggav solhaga » 2022-05-01 11:19

RogerGustavsson skrev:Den där Sweetspot-listan som vi har visat. Tycker den listan innehåller rätt få låtar som inte är snäll mässmusik (det är ju inte bara en del jazz som är "mässigt"). Nu kan det vara så att folk lyssnar på det hemma och vill veta hur det låter över dyra anläggningar på en mässa.

Jag har lyssnat igenom hela listan medans jag klöv ved häromdagen.
Musiken var med några få undantag (Yello!) då en enda stor gäspning.

Men den lät bra när jag Shazamade!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2022-05-01 12:00

Yello och den där för mig helt okände Michel Joansz är i min smak. Lite överraskad av Bob Dylan, den har något också, ingen favorit annars. Det är för många "pratsångare" i den listan.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2022-05-01 15:52

Ser ut att ha varit en mycket trevlig mässa! :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
HolographicAudio™

Inläggav HolographicAudio™ » 2022-05-19 09:56

avr7000 skrev:

[ Bild ]

Stämmer bra det, 200 liter och 50 kg mindre att kånka runt på. 8)
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
Pre Two>ULC>AMP Twentythree>Ino Audio Pi120s

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2022-05-19 12:47

HolographicAudio™ skrev:
avr7000 skrev:

[ Bild ]

Stämmer bra det, 200 liter och 50 kg mindre att kånka runt på. 8)

Vilken lyx :D
Mvh
Magnus

Återgå till Generellt om hifi