Moderator: Redaktörer
goat76 skrev:Ja, jag använder EQ för det jag hittills inte har haft möjlighet eller hunnit åtgärda grundorsaken för.
pLudio skrev:I dagsläget korrigerar jag under 500 Hz.
_Fredrik_ skrev:goat76 skrev:Ja, jag använder EQ för det jag hittills inte har haft möjlighet eller hunnit åtgärda grundorsaken för.
Räknar du med att du kan ta hand om ev stående vågor under 80 hz med absorbenter eller annat? Om det stående vågorna inte är för jäkliga så kan jag tänka mig att man kan leva med dom.
goat76 skrev:_Fredrik_ skrev:goat76 skrev:Ja, jag använder EQ för det jag hittills inte har haft möjlighet eller hunnit åtgärda grundorsaken för.
Räknar du med att du kan ta hand om ev stående vågor under 80 hz med absorbenter eller annat? Om det stående vågorna inte är för jäkliga så kan jag tänka mig att man kan leva med dom.
Nej, problemen under 80 Hz kommer jag nog fortsättningsvis/alltid behöva korrigera med EQ, det krävs alldeles för stora akustik-åtgärder för att få ordning på de allra djupaste basproblemen.
Bill50x skrev:Fipplar extremt lite med frekvensgång här hemma. Använder hellre utrustning som ligger rätt och placerar högtalarna optimalt. På landet har jag ett par suveräna B&W DM3 som dock är ganska tunna i basen och där använder jag enklare påverkan i form av bas/diskantkontroll samt variabel loudness (Denon förstärkare).
/ B
Strmbrg skrev:Svarade att det inte behövs.
Någon annan som kom och lyssnade kanske skulle tycka att det behövs. Antingen redan vid en lyssning eller så efter en mätning.
Så, att det inte behövs betyder enbart att jag inte distraheras av något i resonans- eller tonkurvehänseende.
Med lådhögtalare tyckte jag att det behövdes, men med hel-dipolerna tycker jag det inte.
Till saken kan hör att de lådhögtalare jag har använt förr, har alla varit ganska eller riktigt små och inte gått djupare i basen än de nuvarande MG3.7i-dipolerna. Snarare med viss råge tvärt om.
Det vill säga: Jag har inte blivit kvitt basresonanser på grund av att jag har skaffat bassvagare högtalare. Det är utstrålningsprincipen som har inverkat på resonanserna, inte baskapaciteten.
Åtminstone om jag tänker rätt...
Belker skrev:Jag använder EQ för att kompensera för alla mina tillkortakommanden, inklusive rum och högtalare.
Ted_B skrev:Jag har just idag mätt och justerat mitt system bestående av pi60s och bs60, har efter flytten kört helt utan eq men tänkte att jag skulle ta tag i saken.
Har nu gjort en hel del mätningar och justeringar, men idag bara under 500 Hz, provade igår att justera högre upp också men avstår.
Har klart mycket renare bas nu utan bumlighet, men kanske låter det lite slankt?
Vanesak kanske men det känns ju rätt kul när hela rummet sätts igång av basen!
Det får bli en inlyssningsperiod, jag sparade flera olika eq-kurvor som jag kan växla mellan, eventuellt skruvar jag bara upp bc60 eller tonkontrollen när jag tycker det behövs.
hifikg skrev:EQ verkar vara som golf. De som börjar slutar tänka på annat. Jag är glad att jag trivs med min musiklyssning utan hokus-pokus, men jag har fått rådet att byta upp mig till Knoppen 2.0 när det gäller signalkablar
juanth skrev:hifikg skrev:EQ verkar vara som golf. De som börjar slutar tänka på annat. Jag är glad att jag trivs med min musiklyssning utan hokus-pokus, men jag har fått rådet att byta upp mig till Knoppen 2.0 när det gäller signalkablar
Näe, det är inte hokus pokus..det är rummets förstärkning man slipper lyssna på. Musik utan kläder. Au naturel..
Knoppen 2.0 däremot…
hifikg skrev:juanth skrev:hifikg skrev:EQ verkar vara som golf. De som börjar slutar tänka på annat. Jag är glad att jag trivs med min musiklyssning utan hokus-pokus, men jag har fått rådet att byta upp mig till Knoppen 2.0 när det gäller signalkablar
![]()
Näe, det är inte hokus pokus..det är rummets förstärkning man slipper lyssna på. Musik utan kläder. Au naturel..
Knoppen 2.0 däremot…
Min lösning är att gilla rummets förstärkning och lyssna naken...
_Fredrik_ skrev:... Helsunt o skoj!
RogerGustavsson skrev:Jag har ett par korrektioner i mitt system. Nu har jag börjat leka med EAPO för att justera fonogram vid uppspelning.
juanth skrev:hifikg skrev:juanth skrev:![]()
Knoppen 2.0 däremot…
Min lösning är att gilla rummets förstärkning och lyssna naken...
Jag vet![]()
Det måste bli av snart att jag får höra ditt ru…din musik.
hifikg skrev:EQ verkar vara som golf. De som börjar slutar tänka på annat. Jag är glad att jag trivs med min musiklyssning utan hokus-pokus, men jag har fått rådet att byta upp mig till Knoppen 2.0 när det gäller signalkablar
I-or skrev:Jag är högeligen förvånad över att faktisktianerna är så otroligt kloka att runt 90 % av respondenterna utnyttjar, eller vill utnyttja, ekvalisering av olika slag. Det finns hopp för mänskligheten.
I-or skrev:Jag är högeligen förvånad över att faktisktianerna är så otroligt kloka att runt 90 % av respondenterna utnyttjar, eller vill utnyttja, ekvalisering av olika slag. Det finns hopp för mänskligheten.
Zappa skrev:I-or skrev:Jag är högeligen förvånad över att faktisktianerna är så otroligt kloka att runt 90 % av respondenterna utnyttjar, eller vill utnyttja, ekvalisering av olika slag. Det finns hopp för mänskligheten.
Frågan är hur stor andel av faktisktianerna som även korrigerar sina fonogram, ≤ 2 %Att göra sådana justeringar automatiskt vore trevligt. För några månader sedan provade jag att exportera frekvensanalysen i Audacity och ändra värdena maskinellt men det strulade vid importen, sedan tog latmasken över och jag började lyssna på musik istället.
Hur gör du dina justeringar av fonogram?
_Fredrik_ skrev:Zappa skrev:I-or skrev:Jag är högeligen förvånad över att faktisktianerna är så otroligt kloka att runt 90 % av respondenterna utnyttjar, eller vill utnyttja, ekvalisering av olika slag. Det finns hopp för mänskligheten.
Frågan är hur stor andel av faktisktianerna som även korrigerar sina fonogram, ≤ 2 %Att göra sådana justeringar automatiskt vore trevligt. För några månader sedan provade jag att exportera frekvensanalysen i Audacity och ändra värdena maskinellt men det strulade vid importen, sedan tog latmasken över och jag började lyssna på musik istället.
Så där kände jag jämt när jag hade ino-högtalare, det var typ bara "audiofilinspelningar" och bastungt material som lät bra, lät iof bättre än det någonsin gör nu. Jag tyckte med andra ord inte att det var speciellt neutralt. Jag skulle skulle lägga in en expander i kedjan, men då är man ute på hal is. Längtar ofta tillbaka till mina i14, helt fantastiska diskanter..
E skrev:Min klockradio tycker inte att rummet har så stora problem. Sen lyssnar
jag i hörlurar också, då behövs ingen ekvalisering – eller har jag missat
nåt?
Mvh E*
Zappa skrev:_Fredrik_ skrev:Zappa skrev:
Så där kände jag jämt när jag hade ino-högtalare, det var typ bara "audiofilinspelningar" och bastungt material som lät bra, lät iof bättre än det någonsin gör nu. Jag tyckte med andra ord inte att det var speciellt neutralt. Jag skulle skulle lägga in en expander i kedjan, men då är man ute på hal is. Längtar ofta tillbaka till mina i14, helt fantastiska diskanter..
Yes, med mina pi60 och bs60x låter audiofilinspelningar från t ex Telarc riktigt bra, elektronisk musik som Infected Mushroom är väldigt kul att lyssna på också. Metal fungerar väl minst bra överlag men exempelvis funkar den här plattan hyggligt även om ljudet är en bra bit från perfekt.
https://play.qobuz.com/album/es7h33qjvccmc
Belker skrev:Dirac verkar förresten ha nåt i görningen: https://www.avnirvana.com/threads/game-changer-dirac-officially-unveils-active-room-treatment-art-technology.11545/?fbclid=IwAR1dLnxdjU_DWxIpDrJ4JDuAawkPqmAV3R8dZkQw6apggyPrbs2WnA1hMCc
Belker skrev:E skrev:Min klockradio tycker inte att rummet har så stora problem. Sen lyssnar
jag i hörlurar också, då behövs ingen ekvalisering – eller har jag missat
nåt?
Skulle nog säga att EQ till hörlurar slagit igenom på betydligt större front än för högtalare. Finns färdiga kurvor att ladda ned till de flesta modeller.
_Fredrik_ skrev:…
Fast jag kan tänka mig att dom där basstöden gör detta bättre än i14 med basar som jag hade. Men just rock-sidan tyckte jag var svår på med Ino, typ Porcupine Tree, som ändå får räknas som hyfsat välinspelat kunde låta lite vasst. Men Miles Davis grejer från 50/60-talet lät bara för ljuvligt!
…
eljulio skrev:Porcupine tree låter intressant vid en första lyssning på "spottan". Vilken platta ska jag börja med?
Belker skrev:_Fredrik_ skrev:…
Fast jag kan tänka mig att dom där basstöden gör detta bättre än i14 med basar som jag hade. Men just rock-sidan tyckte jag var svår på med Ino, typ Porcupine Tree, som ändå får räknas som hyfsat välinspelat kunde låta lite vasst. Men Miles Davis grejer från 50/60-talet lät bara för ljuvligt!
…
Utan EQ, ja. Med EQ och Purifislutsteg låter PT inte vasst, bara rätt!
Belker skrev:eljulio skrev:Porcupine tree låter intressant vid en första lyssning på "spottan". Vilken platta ska jag börja med?
Jag gillar egentligen Steven Wilson solo mer. Den här t.ex. https://open.spotify.com/album/6P7vL4vGgyrD7q9VR9BcnV?si=Y3WjV7QWQdaQhEV4Gmfqhg
Zappa skrev:I-or skrev:Jag är högeligen förvånad över att faktisktianerna är så otroligt kloka att runt 90 % av respondenterna utnyttjar, eller vill utnyttja, ekvalisering av olika slag. Det finns hopp för mänskligheten.
Belker skrev:Dirac verkar förresten ha nåt i görningen: https://www.avnirvana.com/threads/game-changer-dirac-officially-unveils-active-room-treatment-art-technology.11545/?fbclid=IwAR1dLnxdjU_DWxIpDrJ4JDuAawkPqmAV3R8dZkQw6apggyPrbs2WnA1hMCc
Morello skrev:Mark Levinsons bolag Daniel Hertz säljer en mjukvara som heter "Master class". Levinsson pratar om att man bör ta ett holistiskt grepp om återgivningen och således korrigera klangbalansen ungefär som Isidor gör.
https://danielhertz.com/collections/software
_Fredrik_ skrev:Belker skrev:_Fredrik_ skrev:…
…
Utan EQ, ja. Med EQ och Purifislutsteg låter PT inte vasst, bara rätt!
Åfasen. Menar du EQ ovan för 1 khz också? Ofta kan ger ju lite mer gas vid 100-400 hz en känsla av att det lugnar ner sig vid 3-8 khz.
Vad är "Purifislutsteg" för nåt underbart?
.
.
.
Belker skrev:_Fredrik_ skrev:Belker skrev:Utan EQ, ja. Med EQ och Purifislutsteg låter PT inte vasst, bara rätt!
Åfasen. Menar du EQ ovan för 1 khz också? Ofta kan ger ju lite mer gas vid 100-400 hz en känsla av att det lugnar ner sig vid 3-8 khz.
.
.
.
Ja, jag korrigerar hela spektrat. Med i14 gäller bl.a. att man måste visa vem som bestämmer vid 1,4 kHz! Ingvar må protestera, men jag föredrar rak frekvensgång där.
Purifi är en klass-D-förstärkare som säljs både som DIY och som modul i många kommersiella konstruktioner. Uppföljare till Hypex,typ.
Belker skrev:Ja, jag korrigerar hela spektrat. Med i14 gäller bl.a. att man måste visa vem som bestämmer vid 1,4 kHz! Ingvar må protestera, men jag föredrar rak frekvensgång där.
Zappa skrev:Belker skrev:_Fredrik_ skrev:Åfasen. Menar du EQ ovan för 1 khz också? Ofta kan ger ju lite mer gas vid 100-400 hz en känsla av att det lugnar ner sig vid 3-8 khz.
.
.
.
Ja, jag korrigerar hela spektrat. Med i14 gäller bl.a. att man måste visa vem som bestämmer vid 1,4 kHz! Ingvar må protestera, men jag föredrar rak frekvensgång där.
Purifi är en klass-D-förstärkare som säljs både som DIY och som modul i många kommersiella konstruktioner. Uppföljare till Hypex,typ.
Det vore kul att i detalj se hur du korrigerar högfrekvenserna. Jag har idag ändrat mina korrigeringar lite grann vilket var välgörande.
E skrev:Belker skrev:Ja, jag korrigerar hela spektrat. Med i14 gäller bl.a. att man måste visa vem som bestämmer vid 1,4 kHz! Ingvar må protestera, men jag föredrar rak frekvensgång där.
Kan det vara så att du borde ha en studioversion i stället, om det finns
någon lämplig sådan modell?
Mvh E*
Zappa skrev:Det vore kul att i detalj se hur du korrigerar högfrekvenserna. Jag har idag ändrat mina korrigeringar lite grann vilket var välgörande.
Belker skrev:E skrev:Belker skrev:Ja, jag korrigerar hela spektrat. Med i14 gäller bl.a. att man måste visa vem som bestämmer vid 1,4 kHz! Ingvar må protestera, men jag föredrar rak frekvensgång där.
Kan det vara så att du borde ha en studioversion i stället, om det finns
någon lämplig sådan modell?
Har inos studiovarianter rakare frekvensgång? Jag trodde mest de var mer utsträckta i ultraljudet.
I-or skrev:Zappa skrev:Det vore kul att i detalj se hur du korrigerar högfrekvenserna. Jag har idag ändrat mina korrigeringar lite grann vilket var välgörande.
Alla enheter skiljer sig åt en del vid tillverkningen och Inos modeller utgör inget undantag. Även om skillnaderna inte är enorma kan man lika gärna göra det hela rakt igenom rätt om man gräver ned sig så mycket som du gör.
Släpa fram högtalarna och mät frekvensgången i motsvarande vertikal lyssningsvinkel med dessa liggande på sidan mitt mellan golv och tak på ett avstånd om ca 2 m, vilket ger ett reflektionsfritt tidsfönster om ca 3 ms. Korrigera sedan för konstant direktljudsfrekvensgång över 500 Hz (man får sedan även vara lite uppmärksam subjektivt i övergångsområdet upp till ca 1000 Hz). Du kommer inte att bli besviken.
MichaelG skrev:Jag EQ:ar för att få bort pucklar i basområdet. Mina experiment med EQ av de högre registren har varit tämligen nedslående, varför jag lämnar dessa utan EQ-åtgärder.
hifikg skrev:I-or skrev:Jag är högeligen förvånad över att faktisktianerna är så otroligt kloka att runt 90 % av respondenterna utnyttjar, eller vill utnyttja, ekvalisering av olika slag. Det finns hopp för mänskligheten.
Gissar att de flesta som inte använder EQ sitter och lyssnar istället för att besvara undersökningen
Bill50x skrev:MichaelG skrev:Jag EQ:ar för att få bort pucklar i basområdet. Mina experiment med EQ av de högre registren har varit tämligen nedslående, varför jag lämnar dessa utan EQ-åtgärder.
Klokt.
Själv använder jag ingen EQ alls, blev bränd med de brutala 12-bandsvarianterna som dök upp på 70-talet. Viss framgång i basområdet har jag fått genom placering av högtalarna, ibland med en noggrannhet på någon centimeter. Att vinna fördedar genom att flytta båda högtalarna 5 cm vänster - eller höger (utan att förändra inbördes avstånd) var en ny upplevelse för mig.
/ B
Rydberg skrev:Använder inte EQ men hade eventuellt gjort det om det skulle kunna föras in i kedjan utan förstöra annat.
_Fredrik_ skrev:Rydberg skrev:Använder inte EQ men hade eventuellt gjort det om det skulle kunna föras in i kedjan utan förstöra annat.
Vad förstör det då?
_Fredrik_ skrev:Rydberg skrev:Använder inte EQ men hade eventuellt gjort det om det skulle kunna föras in i kedjan utan förstöra annat.
Vad förstör det då?
MichaelG skrev:Jag EQ:ar för att få bort pucklar i basområdet. Mina experiment med EQ av de högre registren har varit tämligen nedslående, varför jag lämnar dessa utan EQ-åtgärder.
I-or skrev:_Fredrik_ skrev:Rydberg skrev:Använder inte EQ men hade eventuellt gjort det om det skulle kunna föras in i kedjan utan förstöra annat.
Vad förstör det då?
Absolut ingenting om det utförs i den digitala domänen. Den som är överkänslig och inte förstår att utnyttja dator kan införskaffa en digital version av miniDSP:s modeller och behålla resten av kedjan som den är. Skillnaden med ekvalisering är tiopotenser större än för apparatskillnader för halvledarbaserad elektronik.
Vad förstör det då?
I-or skrev:Nej, det stämmer inte. Moderna DSP-enheter arbetar med närmast löjligt hög digital upplösning, minst 32 bitar (S/N om ca 193 dB för vitt brus) och ibland t.o.m. bisarra 64bitar (S/N om ca 385 dB för vitt brus).
I-or skrev:Nej, det stämmer inte. Moderna DSP-enheter arbetar med närmast löjligt hög digital upplösning, minst 32 bitar (S/N om ca 193 dB för vitt brus) och ibland t.o.m. bisarra 64bitar (S/N om ca 385 dB för vitt brus).
_Fredrik_ skrev:Vad har du material i väggarna, Bill?Inte betong gissar jag.
I-or skrev:Zappa skrev:Det vore kul att i detalj se hur du korrigerar högfrekvenserna. Jag har idag ändrat mina korrigeringar lite grann vilket var välgörande.
Alla enheter skiljer sig åt en del vid tillverkningen och Inos modeller utgör inget undantag. Även om skillnaderna inte är enorma kan man lika gärna göra det hela rakt igenom rätt om man gräver ned sig så mycket som du gör.
Släpa fram högtalarna och mät frekvensgången i motsvarande vertikal lyssningsvinkel med dessa liggande på sidan mitt mellan golv och tak på ett avstånd om ca 2 m, vilket ger ett reflektionsfritt tidsfönster om ca 3 ms. Korrigera sedan för konstant direktljudsfrekvensgång över 500 Hz (man får sedan även vara lite uppmärksam subjektivt i övergångsområdet upp till ca 1000 Hz). Du kommer inte att bli besviken.
Belker skrev:Zappa skrev:Belker skrev:Ja, jag korrigerar hela spektrat. Med i14 gäller bl.a. att man måste visa vem som bestämmer vid 1,4 kHz! Ingvar må protestera, men jag föredrar rak frekvensgång där.
Det vore kul att i detalj se hur du korrigerar högfrekvenserna. Jag har idag ändrat mina korrigeringar lite grann vilket var välgörande.
Jag kommer inte åt filterfilen just nu, men den är baserad på direktljud mätt både utomhus och i rum. Mina filter är ingen vacker syn, för jag har den lata ovanan att korrigera på korrigeringen, så att säga. Det blir så när man har ”oändligt” antal filter tillgängliga och man itererar sig fram med mätning, filter, mätning, filter… Nån dag ska jag nog rensa upp den där filen till en rimlig mängd filter. Men när det funkar och låter bra känns det inte prioriterat.
Zappa skrev:I-or skrev:Zappa skrev:Det vore kul att i detalj se hur du korrigerar högfrekvenserna. Jag har idag ändrat mina korrigeringar lite grann vilket var välgörande.
Ordnat, se https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=73127&start=180.
Vänster respektive höger högtalare mätte så här:
Glebster skrev:I vilken tråd yppades dessa visdomsord, I-or?
Kronkan skrev:Man måste för att egentligen förstå diskutera i grunden rumsakustiska problem.
Primärt är jag inte motståndare till digital signalbehandling. Men..
Schroeder frekvensen definierar övergången mellan olika typer av rumsakustiska problem. schröderfrekvensen är också olika för olika rum och kan till med vara påverkningsbart. Det finns mera traditionella sätt att hantera de speciella rumsakustiska problem som kan exempelvis uppstå under denna brytpunkt som fått namnet Schröderfrekvensen.
Konsekvenserna totalt blir också säkerligen annorlunda med olika metoder för att angripa olika sorters rumsproblem.
Nedan en graf som exemplifierar Schröderfrekvensen:
[ Bild ]
Man kan här se att brytpunkten är runt 300 hz. Under denna punkt uppstår det rumsproblem bestående av en kombination mellan rummets olika mått, våglängdernas längd, ytmaterialens egenskaper, högtalarnas placering samt var i rummet man mäter. Beroende på rummets mått blir det både förstärkningar och utsläckningar. Hur själva problemet exakt gestaltas beror ju på var du mäter exempelvis i lyssningspositionen.
Nu är det ju också så att man vanligtvis tänker sig detta i ett rektangulärt rum. Väggarnas egenskaper är också helt avgörande. Men stegvis har jag förstått bättre hur jag kan påverka dessa rumsmodala problem utan att tillgripa digitala metoder. De digitala metoderna är ju i förhållande till min ålder en sen sak.
”Mitt” nya vardagsrum rum är inte ett klassiskt rektangulärt rum. Jag tar exempelvis grovt uppskattat längdmåttet i meter som exempel.
12,4 (glas), 12,3 (glas), 12 (betong), 11,4 (köksskåp), 8 (enkelgips). Enkelgipsen är uppdelad i två delar varav 2,4 x 0,6 kommer få en ribbpanel med lite dämp. Svanåvingar har jag (tyvärr) avstått från. Gardiner är tillåten metod.
Klart är att möbler finns. I tidigare lägenhet slöt jag soffan mot golvet på dess framkant. Det ligger också masonit under sittkuddarna. Om jag behöver göra denna (impopulära) åtgärden här för att öka diffusionen har jag inte utrett. Förvaring av vinylskivor har stor dämpande effekt.
Överhuvudtaget är allt på en tidig nivå och har inte heller ambitionen att bli ”perfekt”. Det är andra hänsyn. Jag har dock satt upp en ribbpanel och ordnat upp bland överflödet av sladdar och dosor. Nu mera arbetat med någon dold elförsörjning.
Bara lite reflektioner.
I-or skrev:Zappa skrev:I-or skrev:
Ordnat, se https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=73127&start=180.
Vänster respektive höger högtalare mätte så här:
Tyvärr ger mätningen inte de resultat som vi är ute efter. Se kommentar här: viewtopic.php?f=16&t=73127&p=2259179#p2259179.
dewpo skrev:MichaelG skrev:Jag EQ:ar för att få bort pucklar i basområdet. Mina experiment med EQ av de högre registren har varit tämligen nedslående, varför jag lämnar dessa utan EQ-åtgärder.
Vad för DSP har du använt när du gjort dessa nedslående experiment? Själv hör jag till dem som tycker att olika DSP lösningar skiljer sig åt väldigt mycketFrån grynigt ljud till helt transparent
I-or skrev:dewpo skrev:MichaelG skrev:Jag EQ:ar för att få bort pucklar i basområdet. Mina experiment med EQ av de högre registren har varit tämligen nedslående, varför jag lämnar dessa utan EQ-åtgärder.
Vad för DSP har du använt när du gjort dessa nedslående experiment? Själv hör jag till dem som tycker att olika DSP lösningar skiljer sig åt väldigt mycketFrån grynigt ljud till helt transparent
Säkerställde du att frekvensgången och den allmänna förstärkningen var identisk (inom 0,2 dB) vid dina tester? I sådär 99 fall av 100 är så inte fallet när någon de facto har hört skillnad och inte har inbillat sig.
I-or skrev:Nej, inte om grejorna fungerar som de ska. Störningar och dålig tillverkningskvalitet kan alltid ställa till det, men även detta är ovanligt idag.
Som jag skrev häromdagen i en annan tråd så fixar mjukvaran Equalizer APO t.o.m. knasigheter i Windows (CAudioLimiter), liksom problem från uppsampling och bloatware, och bör därför alltid installeras även om man inte ekvaliserar. Helt gratis, dessutom. Ganska fantastiskt.
I-or skrev:Man kan glömma detta med stereosystemfelskompensationer. Man kommer definitivt inte åt problemen med diverse frekvensgångsknepigheter utan man inför istället ännu svårare biverkningar. Små detaljer i spridningen kommer heller inte att ge några fördelar här. Anledningarna till detta har diskuterats mer i detalj många gånger tidigare, bl.a. här:
viewtopic.php?f=9&t=72216&p=2187189&hilit=stereosystemfelskompensation#p2187189
viewtopic.php?f=9&t=72298&p=2191000&hilit=stereosystemfelskompensation#p2191000
viewtopic.php?f=10&t=73108&p=2228542&hilit=stereosystemfelskompensering#p2228675
viewtopic.php?f=10&t=73108&p=2228542&hilit=stereosystemfelskompensering#p2228537
Harryup skrev:I-or skrev:Jag är högeligen förvånad över att faktisktianerna är så otroligt kloka att runt 90 % av respondenterna utnyttjar, eller vill utnyttja, ekvalisering av olika slag. Det finns hopp för mänskligheten.
Det finns ett visst flockbeteende här. Är en princip "godkänd" så hoppar ett flertal på. Jag har kört digitala filter och elektronisk delning i mer än 20 år. I början kunde man inte köra med elektroniska delningsfilter eftersom det gav termiska problem. Sen började det gå att köpa filter och ingen hade längre någon problem med för varma talspolar. Men bara analoga filter fungerade tillräckligt bra. Sen blev det välsignat att köra digital eq så då plötsligt går det att använda och folk märker att de problem som fanns plötsligt inte längre finns när man equar.
Vad kan nästa trend bli? Kan det rent av bli att det blir ännu större spridning mellan olika högtalarmärken? Eller kanske att man upptäcker att biorecievers inte är så fantastiska? Eller kanske att F/E-tester inte har så stor betydelse på bra elektronik när man skalat bort andra problem med eq? Någon spanare som vet?
/Harry Up
Thomas_A skrev:I-or skrev:Man kan glömma detta med stereosystemfelskompensationer. Man kommer definitivt inte åt problemen med diverse frekvensgångsknepigheter utan man inför istället ännu svårare biverkningar. Små detaljer i spridningen kommer heller inte att ge några fördelar här. Anledningarna till detta har diskuterats mer i detalj många gånger tidigare, bl.a. här:
viewtopic.php?f=10&t=73108&p=2228542&hilit=stereosystemfelskompensering#p2228675
viewtopic.php?f=10&t=73108&p=2228542&hilit=stereosystemfelskompensering#p2228537
Dilemmat ligger i (1) att klangen vid avlyssning av en högtalare vs. fantomcenter via två högtalare skiljer sig relativt markant, särskilt i direktljudfältet, och (2) en ensam högtalare anses enligt gällande forskning (Toole) ska ha en absolut rak frekvensgång, även med blind avlyssning med tvåkanalsinspelad musik. (1) och (2) går alltså inte att lösa ut, utan kräver användning av centerhögtalare.
I-or skrev:Thomas_A skrev:I-or skrev:Man kan glömma detta med stereosystemfelskompensationer. Man kommer definitivt inte åt problemen med diverse frekvensgångsknepigheter utan man inför istället ännu svårare biverkningar. Små detaljer i spridningen kommer heller inte att ge några fördelar här. Anledningarna till detta har diskuterats mer i detalj många gånger tidigare, bl.a. här:
Dilemmat ligger i (1) att klangen vid avlyssning av en högtalare vs. fantomcenter via två högtalare skiljer sig relativt markant, särskilt i direktljudfältet, och (2) en ensam högtalare anses enligt gällande forskning (Toole) ska ha en absolut rak frekvensgång, även med blind avlyssning med tvåkanalsinspelad musik. (1) och (2) går alltså inte att lösa ut, utan kräver användning av centerhögtalare.
Vänligen upprepa inte de rent felaktiga resonemang som redan har avvisats i de länkade trådarna ovan. Detta är mer än lovligt slarvigt och alldeles för vanligt på detta forum.
Fonogrammen är avsedda att spelas upp med två kanaler och har därför ekvaliserats eller mikrofonplacerats för att erhålla en god klangbalans oavsett om det handlar om fantomprojektion eller inte. Teoretiska överväganden stammande från HRTF-effekter har därför ingen eller låg relevans. Allt detta och mycket mer står att läsa i de länkade trådarna ovan.
Thomas_A skrev:
Det är inte ett felaktigt resonemang utifrån aktuell forskning. Toole är extremt tydlig med att det är en högtalare med rak frekvensgång i nollgradersplaneht som föredras av lyssnare när man avlyssnar en högtalare rakt framifrån, trots att det är musik inspelad i stereo som använts för utvärdering. Han är också extremt tydligt med att fantomprojektion genom stereohögtalare låter annorlunda jämfört med sagda enskilda högtalare, särskilt när direktljudet blir dominerade. Därför säger han att stereo ska överges till förmån för multikanal och där en centerhögtalare löser dessa klangliga problem med stereo.
petersteindl skrev:Min erfarenhet är att jag vid lyssning via stereo ännu inte hittat en inspelning/skiva som fått sämre klangbalans med Bremen centerhögtalare och Bremen centeralgoritm. Snarast tvärtom och alltid med betydligt bättre ljudbild än stereo med 2 högtalare.
I-or skrev:Thomas_A skrev:
Det är inte ett felaktigt resonemang utifrån aktuell forskning. Toole är extremt tydlig med att det är en högtalare med rak frekvensgång i nollgradersplaneht som föredras av lyssnare när man avlyssnar en högtalare rakt framifrån, trots att det är musik inspelad i stereo som använts för utvärdering. Han är också extremt tydligt med att fantomprojektion genom stereohögtalare låter annorlunda jämfört med sagda enskilda högtalare, särskilt när direktljudet blir dominerade. Därför säger han att stereo ska överges till förmån för multikanal och där en centerhögtalare löser dessa klangliga problem med stereo.
Jag är mer än väl bekant med bakgrunden i skillnader mellan HRTF:er från 0-gradersriktningen och 20 till 30-gradersriktingen och har många gånger beskrivit detta ganska ingående. Om man t.ex. tar bort centerkanalen i ett 5.1-system så erhåller man definitivt problem eftersom ljudet är mixat för återgivning med tre frontkanaler: viewtopic.php?f=9&t=72298&p=2191466&hilit=centerkanal#p2191466
Det är således inget som helst fel med Tooles beskrivning av den teoretiska bakgrunden.
Saken är dock den att detta resonemang inte alls gäller för de minst 99,5 % av ekvaliserade multimonofonogram som avlyssnas av faktisktianer och inte heller fullt ut för de mindre än 0,5 % av fonogrammen som är inspelade med fåmikrofonteknik eftersom ljudteknikerna på rent subjektiva grunder har korrigerat klangbalansen vid produktionen. Monitorhögtalarna står naturligtvis uppställda på i stort sett samma sätt som i lyssningsrummet hemma hos dig även vid produktionen. Allt står att läsa i länkarna ovan, upprepat n gånger för säkerhets skull.
Morello skrev:Ett intressant test alla kan göra i soffan är att spela rosa brus samtidigt som huvudet långsamt flyttas från strax höger om sötpunkten till strax vänster om sagda punkt - eller vice versa. När man passerar sötpunkten (huvudet ekvidistant respektive högtalare) hör man enkelt den avvikelse som diagrammet i länken ovan visar.
Thomas_A skrev:
Då undrar jag om du menar 2-kanal som processas för att återges med flerkanal (lexicon logic 7 matris eller motsvarande), eller om du avser dedikerad multikanalsinspelning. Toole har vid flertalet tillfällen poängterat dilemmat som finns.
Thomas_A skrev:Jag är som sagt mycket tveksam huruvida en inspelningstekniker "kompenserar" för den kamfilterproblematik som uppstår vid stereoavlysning och mer så när direktljudet dominerar. Det är ju en utsläckning av direktljudet som inte kan "fyllas i".
Det fel som uppstår kan så vitt jag vet bara mildras genom att tillse att reflekterat ljud som strålar ut från högtalarna inte visar samma mönster, dvs mindre energi vid 1,7 kHz, utan snarare att det är lite mer energi där.
I-or skrev:Thomas_A skrev:
Då undrar jag om du menar 2-kanal som processas för att återges med flerkanal (lexicon logic 7 matris eller motsvarande), eller om du avser dedikerad multikanalsinspelning. Toole har vid flertalet tillfällen poängterat dilemmat som finns.
Referensen till 5.1 handlade egentligen om filmljud och var bara för att exemplifiera fenomenet, då ganska många har lyssnat på filmljud utan centerkanal. Låt oss inte snärja in oss i vad som händer när man avviker från den monitoruppställning som rådde vid mixning eftersom detta är en halv vetenskap i sig.
Det viktiga är att om man har samma antal källor placerade i ungefär samma position vid avspelning som vid inspelning så finns det ingen anledning att resonera om teoretiska HRTF-effekter. Allt korrigeras i studion tills producenten är nöjd eftersom vederbörande hör i princip samma ljud som du. Det blir således ingen felaktig klang för fantomprojicerade källor vid normal tvåkanalslyssning.
I-or skrev:Thomas_A skrev:Jag är som sagt mycket tveksam huruvida en inspelningstekniker "kompenserar" för den kamfilterproblematik som uppstår vid stereoavlysning och mer så när direktljudet dominerar. Det är ju en utsläckning av direktljudet som inte kan "fyllas i".
Det fel som uppstår kan så vitt jag vet bara mildras genom att tillse att reflekterat ljud som strålar ut från högtalarna inte visar samma mönster, dvs mindre energi vid 1,7 kHz, utan snarare att det är lite mer energi där.
Nej, detta stämmer inte eftersom oändligt djupa dalar bara existerar i matematiska sammanhang. Studera det understa diagrammet i detta inlägg: viewtopic.php?f=9&t=72298&p=2191466&hilit=centerkanal#p2191466
Det handlar om en ren frekvensgångseffekt om ca 4 dB, vilken som alla frekvensgångseffekter kan kompenseras via ekvalisering (i det här fallet vid inspelning). Tycker du att fantomprojicerade ljudhändelser uppvisar en avvikande klangbalans i normala multimonoproduktioner? Detta är du nog i så fall ganska ensam om.
I-or skrev:[Tycker du att fantomprojicerade ljudhändelser uppvisar en avvikande klangbalans i normala multimonoproduktioner? Detta är du nog i så fall ganska ensam om.
I-or skrev:Nu griper du efter halmstrån. Återigen, tycker du att fantomprojicerade ljudhändelser uppvisar en avvikande klangbalans i normala multimonoproduktioner?
I-or skrev:Låt oss inte släpa in centerkanaler här, då detta har diskuterats ganska ingående i flera tidigare trådar. Skälen till att utnyttja tre kanaler vid uppspelning av två kanaler handlar om att skapa ett tydligare ljudsceneri, speciellt för icke sötpunktsplacerade lyssnare, inte om att åtgärda klangbalansen.
Dock måste man i det fallet s.a.s. gå åt andra hållet och korrigera bort den lilla frekvensgångstopp som man annars erhåller för ljudobjekt från centerhögtalaren. "Uppkonvertering" av antal kanaler är för övrigt av flera skäl ganska knepigt, medan "nedkonvertering" är betydligt enklare.
Thomas_A skrev:I-or skrev:Thomas_A skrev:
Referensen till 5.1 handlade egentligen om filmljud och var bara för att exemplifiera fenomenet, då ganska många har lyssnat på filmljud utan centerkanal. Låt oss inte snärja in oss i vad som händer när man avviker från den monitoruppställning som rådde vid mixning eftersom detta är en halv vetenskap i sig.
Det viktiga är att om man har samma antal källor placerade i ungefär samma position vid avspelning som vid inspelning så finns det ingen anledning att resonera om teoretiska HRTF-effekter. Allt korrigeras i studion tills producenten är nöjd eftersom vederbörande hör i princip samma ljud som du. Det blir således ingen felaktig klang för fantomprojicerade källor vid normal tvåkanalslyssning.
Vad studioteknikern hörde vet jag inget om. Kanske satt hon eller han vid monitorbordet med högtalarna 1 meter från sig och med betydligt högre DRR än vad jag har hemma och gjorde det mesta av korrigeringarna?
E skrev:När jag berättade att jag tänker skaffa mig en bättre EQ blev min sambo
mycket glad.
Tidigare har det varit hon som använt sin EQ för att kompensera för
problem i rummet.
Mvh E*
Thomas_A skrev:Och för att svara på om jag använder EQ för problem i rummet. Svar ja. Jag började använda parametrisk EQ för cirka 20 år sedan i form av Behringer 1100P. Sedan var det en period där jag minimerade systemet och saknade EQ, men nu används Audyssey för att jämna ut lite under cirka 250 Hz, framför allt är det en topp runt 47 Hz som plattas till lite.
goat76 skrev:Thomas_A skrev:Och för att svara på om jag använder EQ för problem i rummet. Svar ja. Jag började använda parametrisk EQ för cirka 20 år sedan i form av Behringer 1100P. Sedan var det en period där jag minimerade systemet och saknade EQ, men nu används Audyssey för att jämna ut lite under cirka 250 Hz, framför allt är det en topp runt 47 Hz som plattas till lite.
Det hade varit spännande att höra ditt ljudsystem med dina hemmasnickrade högtalare, och för den delen många andra faktianers ljudanläggningar för den delen. Jag umgås faktiskt inte privat med några ljudnördar alls, därav säkerställer jag att mitt ljudsystem garanterat låter bättre än alla andras.
I-or skrev:Det överlägset bästa "trollerilådan" för ekvalisering är den som du antagligen använder för att skriva dina inlägg.
FBK skrev:Om du visste hur dåliga jag är på sådant här och med datorer, men blir man tvungen så får man väl lära sig.
RogerGustavsson skrev:FBK skrev:Om du visste hur dåliga jag är på sådant här och med datorer, men blir man tvungen så får man väl lära sig.
Om jag kunde fixa det, borde du väl också klara det?
juanth skrev:E skrev:När jag berättade att jag tänker skaffa mig en bättre EQ blev min sambo
mycket glad.
Tidigare har det varit hon som använt sin EQ för att kompensera för
problem i rummet.
Den var bra…![]()
Var köper man bättre EQ…eller IQ för den delen?![]()
https://sv.wikipedia.org/wiki/Emotionel ... ligenskvot
Wikipedia skrev:Mätbarhet
Flera problem kan uppstå när EQ skall mätas. Till exempel är det svårt
att förhindra att personer ljuger i tester för att uppnå en högre EQ.[källa behövs]
I-or skrev:Det överlägset bästa "trollerilådan" för ekvalisering är den som du antagligen använder för att skriva dina inlägg.
Harryup skrev:Som datortoransvarig på ett medicintekniskt företags utvecklingsavdelning så tycker jag personligen att en dator är bland det sämsta man kan ha i en stereo.
[...]
I så fall är det typ en Trinnov, Wavelet, eller något liknande som jag skulle kunna tänka mig att använda.
pLudio skrev:Harryup skrev:Som datortoransvarig på ett medicintekniskt företags utvecklingsavdelning så tycker jag personligen att en dator är bland det sämsta man kan ha i en stereo.
[...]
I så fall är det typ en Trinnov, Wavelet, eller något liknande som jag skulle kunna tänka mig att använda.
En Trinnov är en mini-ITX dator.
Harryup skrev:pLudio skrev:Harryup skrev:Som datortoransvarig på ett medicintekniskt företags utvecklingsavdelning så tycker jag personligen att en dator är bland det sämsta man kan ha i en stereo.
[...]
En Trinnov är en mini-ITX dator.
Absolut, men ingen win eller mac.
Bill50x skrev:OS och programvaror spelar absolut roll för hur det låter. Ett enkelt exempel är när jag rippar vinyler. Adobe Audition CS6 är ett mycket kompetent redigeringsprogram för ljudfiler men i min bärbara dator helt omöjligt att använda för inspelning. Jag får korta avbrott (ngn tiondels sekund) i ljudströmmen med typ 20 sekunders mellanrum. Det får jag däremot inte med Audacity. Detta program är dock skittrist att använda för redigering. Så jag använder Audacity för inspelning/rip och CS6 för redigering.
/ B
PS Om någon har en lösning hur man (jag) får ordning på problemet med CS6 aå är det välkommet.
idea skrev:...så om man inte vill hoppa på det tåget så finns ju en uppsjö andra program tex från Magix - SOUND FORGE AUDIO STUDIO för 40 € eller Pro-versionen för 150€ (notera att Magix aldrig säljer något program till ordinarie pris - det är alltid någon form av extrapris och ibland är det mer förmånligt ibland lite mindre men aldrig listpriset)
idea skrev:CS6 kom ju för mer än 10 år sedan så rådet är väl att uppgradera till något fräschare. Adobe har ju helt gått över till prenumerationsmodellen så om man inte vill hoppa på det tåget så finns ju en uppsjö andra program tex från Magix - SOUND FORGE AUDIO STUDIO för 40 € eller Pro-versionen för 150€ (notera att Magix aldrig säljer något program till ordinarie pris - det är alltid någon form av extrapris och ibland är det mer förmånligt ibland lite mindre men aldrig listpriset)
RogerGustavsson skrev:Linn DSM och Wavelet ligger i en för många oöverkomlig prisklass.
Zappa skrev:I-or skrev:Det överlägset bästa "trollerilådan" för ekvalisering är den som du antagligen använder för att skriva dina inlägg.
Jag valde mellan dator i form av Intel NUC och miniDSP Flex och det blev Flex till slut, delvis pga att det råkade vara rea på den vid rätt tillfälle. En dator är förstås både kraftfullare och mer mångsidig men Flex fyller mina behov nästan fullt ut. Flex är en lättanvänd och knäpptyst apparat som givetvis har fjärrkontroll. För den som behöver väldigt många band är inte Flex det bästa valet, sedan måste jag ändå använda dator för att ställa in banden eftersom jag saknar miniDSP Wi-DG W. Tidigare använde jag Equalizer APO på jobbdatorn men nu har min arbetsgivare begränsat admin rättigheterna i våra datorer, vilket ställer till det. Jag gillar det enkla gränssnittet i Equalizer APO och att det är ett gratisprogram är extra trevligt.
eljulio skrev:Zappa skrev:I-or skrev:Det överlägset bästa "trollerilådan" för ekvalisering är den som du antagligen använder för att skriva dina inlägg.
Jag valde mellan dator i form av Intel NUC och miniDSP Flex och det blev Flex till slut, delvis pga att det råkade vara rea på den vid rätt tillfälle. En dator är förstås både kraftfullare och mer mångsidig men Flex fyller mina behov nästan fullt ut. Flex är en lättanvänd och knäpptyst apparat som givetvis har fjärrkontroll. För den som behöver väldigt många band är inte Flex det bästa valet, sedan måste jag ändå använda dator för att ställa in banden eftersom jag saknar miniDSP Wi-DG W. Tidigare använde jag Equalizer APO på jobbdatorn men nu har min arbetsgivare begränsat admin rättigheterna i våra datorer, vilket ställer till det. Jag gillar det enkla gränssnittet i Equalizer APO och att det är ett gratisprogram är extra trevligt.
Otroligt smidig produkt. Bästa köpet jag har gjort faktiskt. Men visst 15 band, så hade den varit perfekt om man vill pilla till döddagar...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster