Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Jag saknar verkligen Sweetspot o hade nog tänkt åka, men så fixade kärringarna i vår Brf en Taco-kväll på lördagen o då en av fixarkärringarna är min hustru så kommer jag inte undan... Tveksamt om jag drar fram o tillbaka på söndagen. Ni som varit på hotellet tidigare, är det lika trivsamt som stugorna?
Imperial-Blomman skrev:En sån köksradio å döva grannar vore ju drömmen![]()
MichaelG skrev:Åker dit på söndag.
imac skrev: patent på kablar.
sportbilsentusiasten skrev:imac skrev: patent på kablar.
Så pass!
Vad har de kommit på?
MagnusÖstberg skrev:Inga bilder?
hifikg skrev:Kommer Holographics försteg fortfarande utan fjärr?
hifikg skrev:Kommer Holographics försteg fortfarande utan fjärr?
sportbilsentusiasten skrev:Ja dessa ATC brukar vara aktivt drivna. ATC har ett magiskt bra mellanregister och skönt sound.
De aktiva 40 är riktigt bra för slantarna. Fegade ur på ett beggat par för 5-6år sedan. Ångrar mig lite, hade varit perfekta på jobbet drivna av min Naim-rigg. Har aktiva JBL istället.
RogerGustavsson skrev:MagnusÖstberg skrev:Inga bilder?
Glömde min kamera och mobilfoto är inte min grej, framförallt inte i dessa ofta mörka utrymmen.
goat76 skrev:Jag hade verkligen velat lyssna på de där ATC SCM100 för att möjligtvis få en viss hum om vilka likheter/olikheter som erbjuds med ett rejält steg upp i storleksordning från mina ATC SCM40, jag misstänker dock att den grundmässiga ljudkaraktären kvarstår men att det kanske låter större.
Mellansteget SCM50 skulle kunna vara något men då får man fortfarande punga ut med 235.000 kr om man vill ha den aktiva versionen vilket inte riktigt är min prisklass, tycker det räckte med de 39 tusen jag la ut för mina passiva 40's.
Hursomhelst, ATC gör iallafall "musikaliska" () högtalare på så vis att de framhäver drivet som finns i musiken på ett övertygande sätt vilket ger en engagerande lyssning som är svår att släppa. Deras grundläggande filosofi är som jag förstått det att kombinera ljudkvaliten i "HiFi" med drivet som typiskt sett brukar känneteckna PA-högtalare, det tycker jag de lyckas bra med även i deras mindre högtalare som de SCM40 jag har.
RogerGustavsson skrev:hifikg skrev:Kommer Holographics försteg fortfarande utan fjärr?
Ja
FBK skrev:RogerGustavsson skrev:hifikg skrev:Kommer Holographics försteg fortfarande utan fjärr?
Ja
Vad är det som är problemet med den firman och fjärr ? Förstår de inte att de tappar i försäljning ? Och om det nu är så att alla fjärrdrivna volymer suger, så är Holographics audio de enda som kommit på det. Eller vill de bara vara konstiga ? Varför inte ha en i sortimentet som på det billiga försteget som extra val om man vill ha fjärr. Nu väljer man ju bort märket, som i sig är synd då det är Svenskt.
mindcruncher skrev:FBK skrev:RogerGustavsson skrev:
Ja
Vad är det som är problemet med den firman och fjärr ? Förstår de inte att de tappar i försäljning ? Och om det nu är så att alla fjärrdrivna volymer suger, så är Holographics audio de enda som kommit på det. Eller vill de bara vara konstiga ? Varför inte ha en i sortimentet som på det billiga försteget som extra val om man vill ha fjärr. Nu väljer man ju bort märket, som i sig är synd då det är Svenskt.
Stämmer in här. Jag hade gärna handlat försteget om det hade fjärr. Ibland vill man kunna ändra volym beroende på vad för låt man spelar och då blir det ett jäkla spring.
mindcruncher skrev:Jag försökte hitta de här men de verkade inte ställa ut...
https://www.entreq.com/products/ground-boxes-17667704
FBK skrev:RogerGustavsson skrev:hifikg skrev:Kommer Holographics försteg fortfarande utan fjärr?
Ja
Morello skrev:FBK skrev:RogerGustavsson skrev:
Ja
Alla lösningar går att implementera med fjärrbetjäning. Vanliga potentiometrar går att köpa med motor.
sportbilsentusiasten skrev:goat76 skrev:Jag hade verkligen velat lyssna på de där ATC SCM100 för att möjligtvis få en viss hum om vilka likheter/olikheter som erbjuds med ett rejält steg upp i storleksordning från mina ATC SCM40, jag misstänker dock att den grundmässiga ljudkaraktären kvarstår men att det kanske låter större.
Mellansteget SCM50 skulle kunna vara något men då får man fortfarande punga ut med 235.000 kr om man vill ha den aktiva versionen vilket inte riktigt är min prisklass, tycker det räckte med de 39 tusen jag la ut för mina passiva 40's.
Hursomhelst, ATC gör iallafall "musikaliska" () högtalare på så vis att de framhäver drivet som finns i musiken på ett övertygande sätt vilket ger en engagerande lyssning som är svår att släppa. Deras grundläggande filosofi är som jag förstått det att kombinera ljudkvaliten i "HiFi" med drivet som typiskt sett brukar känneteckna PA-högtalare, det tycker jag de lyckas bra med även i deras mindre högtalare som de SCM40 jag har.
Hört de flesta ATC i många olika miljöer, även jämfört de olika modellerna i flera butiker.
Mina preferenser: 40, 50 är bra. De mindre ger för lite bas för min smak och saknar det magiska mellanregistret.
De stora är kanonbra!
goat76 skrev:Vissa påstår att de aktiva versionerna är betydligt bättre än de passiva, har du haft möjlighet att höra en jämförelse mellan aktiva och passiva av samma modell och samma tillfälle?
I-or skrev:Det är mycket vanligt att ljudkaraktären skiljer betydligt mellan olika modeller från samma tillverkare, vilket inte borde vara fallet annat än vad gäller lågfrekvens, renhet och ljudtryckskapacitet. Det framgår tydligt ur mätresultaten nedan att den mindre passiva modellen ATC SCM40 inte låter alls likartat jämfört med de större aktiva modellerna ATC SCM100 ASL och ATC SCM100 SE, vilka uppvisar en betydligt jämnare frekvensgång på referensaxeln (ca +/- 5 dB respektive ca +/- 2,5 dB och +/- 2 dB, 200 Hz - 20 kHz). Den låga distorsionen i mellanregistret är dock en egenskap som verkligen sticker ut i alla test av högtalare med ATC:s mellanregisterkalotter.
ATC SCM100 ASL
ATC SCM100 SE
ATC SCM40
FBK skrev:Det här stämmer med mina intryck ifrån mässor att de olika modellerna har låtit ganska olika och den modellen som låtit sämst i mina öron har varit passiva ATC SCM40, de billigare har låtit bättre och de dyrare har låtit mycket bra.Nu är det bara passiva som jag lyssnat på.
hifikg skrev:FBK skrev:Det här stämmer med mina intryck ifrån mässor att de olika modellerna har låtit ganska olika och den modellen som låtit sämst i mina öron har varit passiva ATC SCM40, de billigare har låtit bättre och de dyrare har låtit mycket bra.Nu är det bara passiva som jag lyssnat på.
Imponerande hur du kan hålla reda på allt du hört. Jag kommer (nästan) bara ihåg det som låtit lika bra, eller bättre än, min egen rigg. Det är en kort lista. En del riktiga magplask minns jag också. Linn lyckades att misslyckas flera år på raken på Sweetspot i stugorna. De skyllde alltid på rummet.
hifikg skrev:FBK skrev:Det här stämmer med mina intryck ifrån mässor att de olika modellerna har låtit ganska olika och den modellen som låtit sämst i mina öron har varit passiva ATC SCM40, de billigare har låtit bättre och de dyrare har låtit mycket bra.Nu är det bara passiva som jag lyssnat på.
Imponerande hur du kan hålla reda på allt du hört. Jag kommer (nästan) bara ihåg det som låtit lika bra, eller bättre än, min egen rigg. Det är en kort lista. En del riktiga magplask minns jag också. Linn lyckades att misslyckas flera år på raken på Sweetspot i stugorna. De skyllde alltid på rummet.
goat76 skrev:hifikg skrev:FBK skrev:Det här stämmer med mina intryck ifrån mässor att de olika modellerna har låtit ganska olika och den modellen som låtit sämst i mina öron har varit passiva ATC SCM40, de billigare har låtit bättre och de dyrare har låtit mycket bra.Nu är det bara passiva som jag lyssnat på.
Har du aldrig hört en högtalare från Linn låta bra?
RogerGustavsson skrev:hifikg skrev:FBK skrev:Det här stämmer med mina intryck ifrån mässor att de olika modellerna har låtit ganska olika och den modellen som låtit sämst i mina öron har varit passiva ATC SCM40, de billigare har låtit bättre och de dyrare har låtit mycket bra.Nu är det bara passiva som jag lyssnat på.
Undrar bara hur man drar slutsatser från lyssningar gjorda på olika håll och med olika kringutrustningar och kanske inte ens samma fonogram? Jag kan det inte och skulle hellre vilja lyssna på grejorna under kontrollerade förhållanden hemmavid.
I-or skrev:Det är mycket vanligt att ljudkaraktären skiljer betydligt mellan olika modeller från samma tillverkare, vilket inte borde vara fallet annat än vad gäller lågfrekvens, renhet och ljudtryckskapacitet. Det framgår tydligt ur mätresultaten nedan att den mindre passiva modellen ATC SCM40 inte låter alls likartat jämfört med de större aktiva modellerna ATC SCM100 ASL och ATC SCM100 SE, vilka uppvisar en betydligt jämnare frekvensgång på referensaxeln (ca +/- 5 dB respektive ca +/- 2,5 dB och +/- 2 dB, 200 Hz - 20 kHz). Den låga distorsionen i mellanregistret är dock en egenskap som verkligen sticker ut i alla test av högtalare med ATC:s mellanregisterkalotter.
RogerGustavsson skrev:hifikg skrev:FBK skrev:Det här stämmer med mina intryck ifrån mässor att de olika modellerna har låtit ganska olika och den modellen som låtit sämst i mina öron har varit passiva ATC SCM40, de billigare har låtit bättre och de dyrare har låtit mycket bra.Nu är det bara passiva som jag lyssnat på.
Undrar bara hur man drar slutsatser från lyssningar gjorda på olika håll och med olika kringutrustningar och kanske inte ens samma fonogram? Jag kan det inte och skulle hellre vilja lyssna på grejorna under kontrollerade förhållanden hemmavid.
Morello skrev:Problemet är att ATC, som påpekats åtskilliga gånger, inte uppvisar samma klang genom modellprogrammet. Detsamma gäller JBL.
Morello skrev:Problemet är att ATC, som påpekats åtskilliga gånger, inte uppvisar samma klang genom modellprogrammet. Detsamma gäller JBL.
sportbilsentusiasten skrev:Morello skrev:Problemet är att ATC, som påpekats åtskilliga gånger, inte uppvisar samma klang genom modellprogrammet. Detsamma gäller JBL.
För mig är resten viktigare, tex musikalitet, SLAM och dynamik.
Talare låter dessutom olika beroende av rum, så det är hemma klangen verkligen ger sig till känna.
Och det man man trimma med div möbler och dämpning/spridning.
Jag 7st Öhman dämp-paneler (stora modellen) samt en dröse mattor och stringhyllor&öcker i olika storlekar (spridning) så jag har att labba med.
goat76 skrev:Morello skrev:Problemet är att ATC, som påpekats åtskilliga gånger, inte uppvisar samma klang genom modellprogrammet. Detsamma gäller JBL.
Det jag försökte visa var att mätresultatet blir felaktigt om man vid mätning inte tar hänsyn till att ATCs trevägskonstruktioner bör mätas med mellanregister-elementet som akustiskt centrum. De fönstrade mätningar jag gjorde i vintras på mina SCM40 var gjorda med mätmikrofonen placerad på en höjd närmare diskanten, och i de mätningarna kunde man se en betydligt större svacka i övre mellanregister-området än de jag gjorde idag i nivå med mellanregister-elementet.
Jag misstänker alltså att ATCs olika modeller mäter mer likartade än vad mätningarna gjorda av helt olika personer visar. Antagligen är några av dessa uppmätta med mikrofonen i höjd med diskantelementet medans andra har förstått att elementet för mellanregistret är högtalarnas akustiska centrum.
sportbilsentusiasten skrev:Morello skrev:Problemet är att ATC, som påpekats åtskilliga gånger, inte uppvisar samma klang genom modellprogrammet. Detsamma gäller JBL.
För mig är resten viktigare, tex musikalitet, SLAM och dynamik.
Talare låter dessutom olika beroende av rum, så det är hemma klangen verkligen ger sig till känna.
Och det man man trimma med div möbler och dämpning/spridning.
Jag 7st Öhman dämp-paneler (stora modellen) samt en dröse mattor och stringhyllor&öcker i olika storlekar (spridning) så jag har att labba med.
I-or skrev:goat76 skrev:Morello skrev:Problemet är att ATC, som påpekats åtskilliga gånger, inte uppvisar samma klang genom modellprogrammet. Detsamma gäller JBL.
Det jag försökte visa var att mätresultatet blir felaktigt om man vid mätning inte tar hänsyn till att ATCs trevägskonstruktioner bör mätas med mellanregister-elementet som akustiskt centrum. De fönstrade mätningar jag gjorde i vintras på mina SCM40 var gjorda med mätmikrofonen placerad på en höjd närmare diskanten, och i de mätningarna kunde man se en betydligt större svacka i övre mellanregister-området än de jag gjorde idag i nivå med mellanregister-elementet.
Jag misstänker alltså att ATCs olika modeller mäter mer likartade än vad mätningarna gjorda av helt olika personer visar. Antagligen är några av dessa uppmätta med mikrofonen i höjd med diskantelementet medans andra har förstått att elementet för mellanregistret är högtalarnas akustiska centrum.
Lyssnar du med öronen i jämnhöjd med mellanregistret?![]()
Problemen med ATC SCM40 försvinner dock inte om man flyttar ned mikrofonen eller sötpunkten till mellanregistrets höjd (även om de minskar). För övrigt är AVMentors mätning ovan utförd på ett avstånd om 2 m, vilket kraftigt minskar inverkan av mäthöjden. Dessutom kvarstår dalen runt 5 kHz även för en mätning med medelvärdesbildning för flera mikrofonpositioner horisontellt och vertikalt (inga vinklar angivna):
RogerGustavsson skrev:sportbilsentusiasten och goat76 har väl ett musikintresse som drar åt rock-hållet och då ligger väl högtalare som JBL och kanske även ATC nära till? De inspelningar som låter lite skräniga över andra högtalare gör sig kanske bättre på högtalare med det stuk som för mig JBL ofta har?
I-or skrev:Tidigare Adam Audio, numer något som kallas HEDD. Klaus Heinz är inte tekniskt okunnig, men presenterar många hemsnickrade hypoteser angående perception som inte har vetenskapligt stöd. En ganska typisk HiFi-konstruktörsgök, alltså.
Dock håller jag med om att det finns massor att göra vad gäller distorsion och ljudtryckskapacitet för högtalare, men att det fortfarande är frekvensgång och spridning som är av allra största vikt för återgivningen.
RogerGustavsson skrev:MagnusÖstberg skrev:Inga bilder?
Glömde min kamera och mobilfoto är inte min grej, framförallt inte i dessa ofta mörka utrymmen.
Tyckte inte det var så mycket nytt att berätta om, mycket var redan känt från de senaste mässorna.
ATC's stora lät bra och det gjorde även de franska Revival Audio som var väldigt lika ATC med en stor mellanregisterdome. Priset var en stor fördel mot ATC.
Som vanligt en del groteskt prissatta produkter som vi vanliga "Svenssons" kan glömma. Det är på en del håll mycket snack om audiofila produkter som ska göra dramatisk skillnad.
Jag tycker dock det finns andra ingrepp som ger mera utdelning för insatt kapital - inte minst ekvalisering.
Lite nya låtar att prova hemma fick jag också via Shazam. Hemma vid lät de möjligen inte lika intressanta, mycket är loudnessat idag. Är rätt många låtar som ofta spelas högt som ändå inte kräver så mycket effekt verkar det som i och med relativt liten dynamik.
FBK skrev:Heed har jag inte läst gott om,men Adam Audio gillar jag.
RogerGustavsson skrev:En av de kvinnliga demonstratörerna räknade till något fler damer på mässan men få var de. Jo, stereo och surroundanläggningar står inte högt i kurs bland vanligt folk.
goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:En av de kvinnliga demonstratörerna räknade till något fler damer på mässan men få var de. Jo, stereo och surroundanläggningar står inte högt i kurs bland vanligt folk.
Fast helt kört är det inte för HiFi, det är ju riktigt bra ljudkvalitet i många av dagens populäraste hörlurar som exempelvis Apple AirPod Pro. Inom det bärbara ljudsegmentet har vi nog betydligt fler antal damer som bryr sig om ljudkvalitet.
Panelguy skrev:goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:En av de kvinnliga demonstratörerna räknade till något fler damer på mässan men få var de. Jo, stereo och surroundanläggningar står inte högt i kurs bland vanligt folk.
Fast helt kört är det inte för HiFi, det är ju riktigt bra ljudkvalitet i många av dagens populäraste hörlurar som exempelvis Apple AirPod Pro. Inom det bärbara ljudsegmentet har vi nog betydligt fler antal damer som bryr sig om ljudkvalitet.
Ja för priset låter de förvånansvärt bra. Idag är det väl lurar som gäller för alla yngre. Att ha en stereoanläggning hemma, som var det vanliga förr, tycks vara helt förlegat.
goat76 skrev:
Fast helt kört är det inte för HiFi, det är ju riktigt bra ljudkvalitet i många av dagens populäraste hörlurar som exempelvis Apple AirPod Pro.
Magnuz skrev:goat76 skrev:
Fast helt kört är det inte för HiFi, det är ju riktigt bra ljudkvalitet i många av dagens populäraste hörlurar som exempelvis Apple AirPod Pro.
Är de så mycket bättre än vanliga AirPods? De sistnämnda låter ju hyfsat men bra vete fan. Sedan låter ju allt skit om man lyssnar på 99 % av dagens musik men det är ju en annan femma.
Magnuz skrev:Hmm… jag tyckte de vanliga AirPods var tillräckligt dyra… Jag använder bara hörlurar när jag tränar på löpband, så det är lite begränsat och känns lite drygt att punga ut med tusentals kronor.
goat76 skrev:Panelguy skrev:goat76 skrev:
Ja för priset låter de förvånansvärt bra. Idag är det väl lurar som gäller för alla yngre. Att ha en stereoanläggning hemma, som var det vanliga förr, tycks vara helt förlegat.
Egentligen kanske det inte var så värst många som satt och lyssnade på sina stereoanläggningar på ett korrekt vis, ens under den tidsperiod när en stereoanläggning ansågs höra till standardmöbleringen i hemmen. De flesta använde nog oftast sina två stereohögtalare som två ljudkällor som kunde placeras lite där det bäst passade för spridningens skull, det var nog inte helt ovanligt att ena högtalaren var placerad uppe på ett skåp medans den andra högtalaren var placerad på golvet i något hörn.
Magnuz skrev:goat76 skrev:
Är de så mycket bättre än vanliga AirPods? De sistnämnda låter ju hyfsat men bra vete fan. Sedan låter ju allt skit om man lyssnar på 99 % av dagens musik men det är ju en annan femma.
I-or skrev:Jag var med och utvecklade ursprunget till AirPods, d.v.s. EarPods som kom ut 2012. Dessa byggde på en knasig konstruktionsidé med den ökända "näbben" från Apples inte alltid speciellt framstående konstruktörer, vilken OEM/ODM-leverantören var tvungen att revidera ordentligt för att den skulle fungera akustiskt överhuvudtaget. Att släppa näbben och istället göra något vettigt var dock naturligtvis uteslutet eftersom den hade tagits fram av Apples genier. Hur som helst så försågs hörlurarna med en mycket bra s.k. driver, vilket medförde att totalresultatet inte blev helt katastrofalt. Eftersom AirPods (2016) bygger på samma undermåliga akustiska lösning så fungerar även de illa även om man har utnyttjat den aktiva konstruktionens möjligheter till ekvalisering för att få till en inte alltför usel ljudkvalitet. Alla kopierande konkurrenter fick för övrigt för sig att det var hörlurar med näbb som var det rätta under flera år, vilket man kunde ha ganska roligt åt.
AirPods 2nd generation (2019) är som tur är en helt ny konstruktion som är tätslutande som vilken konventionell in-ear-lur som helst. Dessa låter klangmässigt påfallande välbalanserat (även om undertecknad naturligtvis har en del mindre invändningar) för att vara en in-ear-konstruktion och även true wireless-funktionaliteten fungerar bättre än i billigare produkter, vilka ofta drar ned datahastigheten till ett minimum (< 100 kb/s
) för att undvika ljudbortfall. Den aktiva brusreduceringen fungerar också väl.
AirPods Max (2020) är en kvalitetsprodukt vad gäller mekanik, elektronik och komfort, men är en ren katastrof klangmässigt och kräver omfattande ekvalisering för att låta vettigt.
I sammanhanget måste man alltid ta i beaktande att alla hörlurar ger olika frekvensgång för användarna eftersom öronen skiljer sig betydligt från individ till individ. För en typisk in-ear-lur skiljer sig frekvensgången bredbandigt i hela diskantområdet med ca +/- 3 dB beroende på hörselgångens volym och därtill kommer förstås skillnader i resonansfrekvenser beroende av hörselgången längd. Ytterligare varierar tätningen för olika öron, vilket ger mycket olika basnivå. Vad som låter bra för en individ kan alltså i värsta fall låta uselt för en annan individ.
I-or skrev:AirPods Max (2020) är en kvalitetsprodukt vad gäller mekanik, elektronik och komfort, men är en ren katastrof klangmässigt och kräver omfattande ekvalisering för att låta vettigt.
sportbilsentusiasten skrev:I-or skrev:AirPods Max (2020) är en kvalitetsprodukt vad gäller mekanik, elektronik och komfort, men är en ren katastrof klangmässigt och kräver omfattande ekvalisering för att låta vettigt.
På vilket sätt är deras frekvenskurva krokig?
Snackar vi hängmatta så gillar jag det![]()
(älskar mina Airpod Pro 2 och Airpod Max, väldigt musikaliska)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster