Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Ekvaliserade dinosaurier => musik
Strmbrg skrev:
Rumskorrektion har jag trixat med förr i form av "DSpeaker". Det blev mer pannkaka än positiva effekter av dess påstådda och grafiskt redovisade utjämningar.
Ljudet minskade påtagligt i klarhet. Varför vet jag inte. Jag använde den enbart digitalt, såväl in som ut.
Så, nej, subbas och rumskalibrering vill jag helst undvika. Detta oavsett att det säkerligen finns betydligt bättre metoder än den jag provade med.
I-or skrev:Strmbrg skrev:
Rumskorrektion har jag trixat med förr i form av "DSpeaker". Det blev mer pannkaka än positiva effekter av dess påstådda och grafiskt redovisade utjämningar.
Ljudet minskade påtagligt i klarhet. Varför vet jag inte. Jag använde den enbart digitalt, såväl in som ut.
Så, nej, subbas och rumskalibrering vill jag helst undvika. Detta oavsett att det säkerligen finns betydligt bättre metoder än den jag provade med.
DSPeaker är ett automatiskt rumskorrektionssystem som säkerligen har ganska stora brister i hur korrektionen utförs. Det är betydligt bättre att ratta in justeringarna manuellt.
Åtminstone vissa produkter har dessutom mycket låga prestanda: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/dspeaker-anti-mode-2-0-dual-core-room-eq-review.15624/
jansch skrev:Funderade lite.......
Kan det inte vara "tycke och smak"?
Frekvensspektrat för klassisk musik är generellt olikt modern musiks ganska "tunga" och fylliga, dessutom ofta ogenomträngliga ljudmatta.
Det finns visserligen många klassiska instrument med lägre frekvensinnehåll (grundtoner), typ flygel, puka, kontrabas och inte minst kyrkorgel men dessa har inte samma "tyngd" i grundtonen jämfört med övertoner
En flygel t.ex har väldigt svag grundton i de lägsta oktaverna, vi "tillverkar" delvis grundtonen i hörseln.
Modern musik fokuserar på frekvenser runt 80Hz för att få "umpf" i musiken. Det är ju lätt att mixa fram när man använder närfältsupptagning och panorerad stereo. En bastumma t.ex låter ganska tunn och "bånkig" i verkligheten.
Strmbrg skrev:Japp, jag har inget emot att erkänna att jag inte har lyckats.
Erkänner dessutom att jag inte vill lyckas få till en snygg lågbas.
Mycket märkligt kan tyckas, men så tror jag mig förhålla mig till den saken.
goat76 skrev:Strmbrg skrev:Japp, jag har inget emot att erkänna att jag inte har lyckats.
Erkänner dessutom att jag inte vill lyckas få till en snygg lågbas.
Mycket märkligt kan tyckas, men så tror jag mig förhålla mig till den saken.
Så mindre är fortfarande mindre med andra ord, det är bara det att du inte vill ha mer eller få till en förbättring av återgivningen?
Det fina är iallafall att du vet var det finns en stor förbättringspotential ifall att du kommer på andra tankar.
Japp, jag har inget emot att erkänna att jag inte har lyckats.
Erkänner dessutom att jag inte vill lyckas få till en snygg lågbas.
Mycket märkligt kan tyckas, men så tror jag mig förhålla mig till den saken.
Strmbrg skrev:goat76 skrev:Strmbrg skrev:Det jag försöker ägna min uppmärksamhet på är att åstadkomma klarhet. Som jag ser det så är klarheten en avsevärt mycket väsentligare aspekt på hemmaljudet än både djupbas, bastryck och ljudtryck överlag.
Innan jag upptäckte vad klarhet kan innebära så var mitt fokus i betydligt större utsträckning orienterat mot "bas, diskant och ljudtryck". Ganska länge sedan nu för övrigt.
Det här kan låta flummigt för en del kanske, men så förhåller det sig för min del.
HerrD skrev:Japp, jag har inget emot att erkänna att jag inte har lyckats.
Erkänner dessutom att jag inte vill lyckas få till en snygg lågbas.
Mycket märkligt kan tyckas, men så tror jag mig förhålla mig till den saken.
En mycket märklig inställning som jag inte alls förstår. "Surt sa räven" är väl det närmaste jag kommer på. Om du hade haft rätt kunskaper för att få till det och hade fått höra vad en fullvärdig återgivning av lägre frekvenser innebär så hade din inställning varit helt annorlunda.
goat76 skrev:Strmbrg skrev:goat76 skrev:
Men har du inte redan fått till klarhet i ditt ljudsystem? Om det skulle vara så att du redan har fått till klarhet så finns det väl ingenting som stoppar dig från att gå vidare och få till resten av frekvensområdet, för en väl intrimmad basåtergivning kommer ju knappast förstöra den klarhet du väl(?) redan har uppnått.
Strmbrg skrev:goat76 skrev:Strmbrg skrev:
Men har du inte redan fått till klarhet i ditt ljudsystem? Om det skulle vara så att du redan har fått till klarhet så finns det väl ingenting som stoppar dig från att gå vidare och få till resten av frekvensområdet, för en väl intrimmad basåtergivning kommer ju knappast förstöra den klarhet du väl(?) redan har uppnått.
Såklart, men jag vill inte eftersom jag har förstått att det är väldigt krävande att åstadkomma det. Jag kan ha förstått fel såklart.
Klarheten ser just jag som mycket väsentlig. Den ger mig en god illusion av realism. Det i sin tur ger mig ett odistraherat lyssnande.
Det som tycks mig aningen märkligt är att vi inte kan låta varandra vara utan att övertyga varandra om att man har rätt.
Det blir lite som en mission att övertyga andra.
Varför? Kan man inte bara berätta hur man resonerar och vad man värderar?
goat76 skrev:
Förlåt men jag försöker bara säga till dig att man inte behöver välja det ena eller det andra, det är fullt möjligt att få till både klarhet och väl artikulerad djupbas på samma gång. Är det så känsligt att höra?
Strmbrg skrev:goat76 skrev:
Förlåt men jag försöker bara säga till dig att man inte behöver välja det ena eller det andra, det är fullt möjligt att få till både klarhet och väl artikulerad djupbas på samma gång. Är det så känsligt att höra?
Klart att det går att få till bådadera. Det finns inget motsatsförhållande.
Vad min notering handlade om var att klarheten kan upplevas öka om man reducerar dålig bas. Inte att det finns ett definitivt samband mellan bas och klarhet.
Vad det gäller just riktigt djup och stark bas så har jag förstått att det kräver en hel del insatser för att åstadkomma det.
Fysiska insatser av utseendemässigt dominant art kanske. Det vill jag undvika.
Jättestora slutsteg kanske. Det vill jag inte heller ha.
Och eftersom den musik jag till 99,7 % lyssnar på inte tarvar så mycket vad gäller basdjup och ljudtryck, så blir det - som just jag ser det - mer av en utmaning utan särskilt stor praktisk nytta. Och, nej, jag har inte valt den musiken på grund av att anläggningen inte "klarar av" viss annan musik.
Och, ja, jag vet att det finns vissa passager i klassiskt som jag missar, men det gör inte så mycket.
jansch skrev:Strmbrg skrev:goat76 skrev:
Förlåt men jag försöker bara säga till dig att man inte behöver välja det ena eller det andra, det är fullt möjligt att få till både klarhet och väl artikulerad djupbas på samma gång. Är det så känsligt att höra?
Klart att det går att få till bådadera. Det finns inget motsatsförhållande.
Vad min notering handlade om var att klarheten kan upplevas öka om man reducerar dålig bas. Inte att det finns ett definitivt samband mellan bas och klarhet.
Vad det gäller just riktigt djup och stark bas så har jag förstått att det kräver en hel del insatser för att åstadkomma det.
Fysiska insatser av utseendemässigt dominant art kanske. Det vill jag undvika.
Jättestora slutsteg kanske. Det vill jag inte heller ha.
Och eftersom den musik jag till 99,7 % lyssnar på inte tarvar så mycket vad gäller basdjup och ljudtryck, så blir det - som just jag ser det - mer av en utmaning utan särskilt stor praktisk nytta. Och, nej, jag har inte valt den musiken på grund av att anläggningen inte "klarar av" viss annan musik.
Och, ja, jag vet att det finns vissa passager i klassiskt som jag missar, men det gör inte så mycket.
Du har säkert rätt, framförallt för just DIN upplevelse.
Musikinformationen, d v s upplevelse av harmonier, känslor, rytmik, mm finns i i vår förmåga att tolka ett ganska rudimentärt frekvensregister. Det gör att vi utan vidare kan njuta av musik från en relativt "enkel" anläggning. T o m så att basfrekvenser kan vara helt avskurna och därmed i basen utan grundtoner. Vi "hör" helheten ändå.
Att sedan detta frekvensregister är "felfritt" är en klar fördel, d v s där vår förmåga att tolka tal och detektera olika röster är utomordentlig.
Att det kan upplevas "tunt" är en annan sak. Alla som enbart har lyssnat på en subwoofer har hört hur slappt och odistinkt dessa frekvenser låter - det krävs övertoner för att få distinkt ljudåtergivning. Basregistret är alldeles för "långsamt" för att enskilt ge distikt upplevelse.
Om man ser det "musikaliskt" är de 3 lägsta, kanske t o m 4 oktaverna ganska ointressanta, d v s knappt hälften av oktaverna som vi lyckas uppleva.
jansch skrev:Strmbrg skrev:goat76 skrev:
Förlåt men jag försöker bara säga till dig att man inte behöver välja det ena eller det andra, det är fullt möjligt att få till både klarhet och väl artikulerad djupbas på samma gång. Är det så känsligt att höra?
Klart att det går att få till bådadera. Det finns inget motsatsförhållande.
Vad min notering handlade om var att klarheten kan upplevas öka om man reducerar dålig bas. Inte att det finns ett definitivt samband mellan bas och klarhet.
Vad det gäller just riktigt djup och stark bas så har jag förstått att det kräver en hel del insatser för att åstadkomma det.
Fysiska insatser av utseendemässigt dominant art kanske. Det vill jag undvika.
Jättestora slutsteg kanske. Det vill jag inte heller ha.
Och eftersom den musik jag till 99,7 % lyssnar på inte tarvar så mycket vad gäller basdjup och ljudtryck, så blir det - som just jag ser det - mer av en utmaning utan särskilt stor praktisk nytta. Och, nej, jag har inte valt den musiken på grund av att anläggningen inte "klarar av" viss annan musik.
Och, ja, jag vet att det finns vissa passager i klassiskt som jag missar, men det gör inte så mycket.
Du har säkert rätt, framförallt för just DIN upplevelse.
Musikinformationen, d v s upplevelse av harmonier, känslor, rytmik, mm finns i i vår förmåga att tolka ett ganska rudimentärt frekvensregister. Det gör att vi utan vidare kan njuta av musik från en relativt "enkel" anläggning. T o m så att basfrekvenser kan vara helt avskurna och därmed i basen utan grundtoner. Vi "hör" helheten ändå.
Att sedan detta frekvensregister är "felfritt" är en klar fördel, d v s där vår förmåga att tolka tal och detektera olika röster är utomordentlig.
Att det kan upplevas "tunt" är en annan sak. Alla som enbart har lyssnat på en subwoofer har hört hur slappt och odistinkt dessa frekvenser låter - det krävs övertoner för att få distinkt ljudåtergivning. Basregistret är alldeles för "långsamt" för att enskilt ge distikt upplevelse.
Om man ser det "musikaliskt" är de 3 lägsta, kanske t o m 4 oktaverna ganska ointressanta, d v s knappt hälften av oktaverna som vi lyckas uppleva.
hifikg skrev:Går det att akustikfixa/ekvalisera så att sonys kvaddade alster blir njutbara? Och vad händer då när man placerar ett välgjort fonogram i kedjan?
Calleberg skrev:hifikg skrev:Går det att akustikfixa/ekvalisera så att sonys kvaddade alster blir njutbara? Och vad händer då när man placerar ett välgjort fonogram i kedjan?
Jag skulle tro att Highland park hjälper?
Calleberg skrev:hifikg skrev:Går det att akustikfixa/ekvalisera så att sonys kvaddade alster blir njutbara? Och vad händer då när man placerar ett välgjort fonogram i kedjan?
Jag skulle tro att Highland park hjälper?
Kraniet skrev:jansch skrev:Strmbrg skrev:
Klart att det går att få till bådadera. Det finns inget motsatsförhållande.
Vad min notering handlade om var att klarheten kan upplevas öka om man reducerar dålig bas. Inte att det finns ett definitivt samband mellan bas och klarhet.
Vad det gäller just riktigt djup och stark bas så har jag förstått att det kräver en hel del insatser för att åstadkomma det.
Fysiska insatser av utseendemässigt dominant art kanske. Det vill jag undvika.
Jättestora slutsteg kanske. Det vill jag inte heller ha.
Och eftersom den musik jag till 99,7 % lyssnar på inte tarvar så mycket vad gäller basdjup och ljudtryck, så blir det - som just jag ser det - mer av en utmaning utan särskilt stor praktisk nytta. Och, nej, jag har inte valt den musiken på grund av att anläggningen inte "klarar av" viss annan musik.
Och, ja, jag vet att det finns vissa passager i klassiskt som jag missar, men det gör inte så mycket.
Du har säkert rätt, framförallt för just DIN upplevelse.
Musikinformationen, d v s upplevelse av harmonier, känslor, rytmik, mm finns i i vår förmåga att tolka ett ganska rudimentärt frekvensregister. Det gör att vi utan vidare kan njuta av musik från en relativt "enkel" anläggning. T o m så att basfrekvenser kan vara helt avskurna och därmed i basen utan grundtoner. Vi "hör" helheten ändå.
Att sedan detta frekvensregister är "felfritt" är en klar fördel, d v s där vår förmåga att tolka tal och detektera olika röster är utomordentlig.
Att det kan upplevas "tunt" är en annan sak. Alla som enbart har lyssnat på en subwoofer har hört hur slappt och odistinkt dessa frekvenser låter - det krävs övertoner för att få distinkt ljudåtergivning. Basregistret är alldeles för "långsamt" för att enskilt ge distikt upplevelse.
Om man ser det "musikaliskt" är de 3 lägsta, kanske t o m 4 oktaverna ganska ointressanta, d v s knappt hälften av oktaverna som vi lyckas uppleva.
Fast hur basåtergivningen är har jättestor inverkan på upplevelsen. I harmans tester såg de att basåtergivningen stod för en väldigt stor del av en högtalares betyg. Utsträckning nedåt, linjäritet och frånvaron av resonanser är faktorer som inverkar. Allt annat lika så kommer en högtalare som spelar djupare upplevas bättre.
Men det är antagligen därför många upplever att system med separat baslåda inte låter lika bra. Dvs baslådan är inte korrekt integrerad och systemet uppfyller inte längre kriterierna för god återgivning. (dvs linjäriteten saknas)
Kraniet skrev:Nä kan man återge 35 Hz med tillräcklig styrka så är det ju tillräckligt för musik.
Calleberg skrev:Kraniet skrev:Nä kan man återge 35 Hz med tillräcklig styrka så är det ju tillräckligt för musik.
Instämmer... 30-35Hz inkl Rumsrespons är tillräckligt bra för nästan all musik.
Kronkan skrev:Calleberg skrev:Kraniet skrev:Nä kan man återge 35 Hz med tillräcklig styrka så är det ju tillräckligt för musik.
Instämmer... 30-35Hz inkl Rumsrespons är tillräckligt bra för nästan all musik.
Håller med om detta.
Det finns inget i det som är skrivit om att problemet är att det saknas information under 35 hz.
Kraniet skrev:Kronkan skrev:Calleberg skrev:
Instämmer... 30-35Hz inkl Rumsrespons är tillräckligt bra för nästan all musik.
Håller med om detta.
Det finns inget i det som är skrivit om att problemet är att det saknas information under 35 hz.
Jag borde kanske sagt "i princip tillräckligt". Det finns som sagt saker att hämta när återgivningen går ned till 20 Hz även för klassisk musik men det går ju diskutera hur mycket nytta det är.
FBK skrev:
När det gäller Yello så har man haft känsla av att de är viss djupbas i deras musik. Icke, finns inget under 40hz i princip, fick jag lära mig. Men jag gillar musiken ändå.
Calleberg skrev:FBK skrev:
När det gäller Yello så har man haft känsla av att de är viss djupbas i deras musik. Icke, finns inget under 40hz i princip, fick jag lära mig. Men jag gillar musiken ändå.
CorrectamundoBlender blir därför en ögonöppnare för många, man förstår att akustiskt upplevs 41Hz som rätt jävla lågt även om siffran i sig inte imponerar.
Mina 707i Klarar inte av att göra låten rättvisa men upplevs inte basfattiga ändå i de flesta fall. (Men ett underbetyg är det förstås som är påväg att åtgärdas)
Strmbrg skrev:Bååring! Ni vet inte vad ni missar! För att travestera en vanligt förekommande kommentar kring djupbas.
Nu syftar jag på vad ni missar rent intellektuellt och utvecklande när ni ägnar er åt att lyssna på "Yello" och annan pubertal musik istället för "klassiskt".
OBS!
Skrivet med glimten i ögat.
Strmbrg skrev:Bååring! Ni vet inte vad ni missar! För att travestera en vanligt förekommande kommentar kring djupbas.
Nu syftar jag på vad ni missar rent intellektuellt och utvecklande när ni ägnar er åt att lyssna på "Yello" och annan pubertal musik istället för "klassiskt".
OBS!
Skrivet med glimten i ögat.
Morello skrev:Jag har sedan 2004 haft basåtergivning som sträcker sig ned till cirka 20 Hz och skulle aldrig acceptera något annat i huvudanläggningen. Det är dessutom ganska enkelt och prisbilligt att ordna.
Magnuz skrev:Morello skrev:Jag har sedan 2004 haft basåtergivning som sträcker sig ned till cirka 20 Hz och skulle aldrig acceptera något annat i huvudanläggningen. Det är dessutom ganska enkelt och prisbilligt att ordna.
Samma här (fast ca tio år senare). Dock blir man varse med fullregister att det finns en hel del inspelningar med mindre lyckad nivå i lågbasen och ibland även oönskade (o)ljud.
RogerGustavsson skrev:Det finns ju de som jagar infraljud, kanske mest inom filmens värld där ljudspåren är skapade i efterhand. Mera "vanlig" musik har mera sällan innehåll av riktigt låga frekvenser. Högtalarnas ljudtrycksförmåga vid låga frekvenser kan vara rätt avgörande och inte minst hur snabbt de faller av nedåt. Därtill tillkommer fonogrammens innehåll, om lågfrekvens är med överhuvudtaget. Min egna erfarenhet är att en del högtalare trots god utsträckning nedåt i frekvens ibland får problem med hur de interagerar med rummet. Ibland kan då en högtalare som rullar av tidigare upplevas som bättre.
RogerGustavsson skrev:Kan hålla med men alla har inte EQ och några tror det är "onödigt" eller att det är "dåligt" på något vis. För separata basåtergivare borde det vara standard med EQ för att få till rumsanpassningen.
RogerGustavsson skrev:Det beror väl på hur stora fördröjningarna blir? Analogt eller digitalt?
goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:Kan hålla med men alla har inte EQ och några tror det är "onödigt" eller att det är "dåligt" på något vis. För separata basåtergivare borde det vara standard med EQ för att få till rumsanpassningen.
Jag har dock fått för mig att EQ-justeringar helst bör implementeras så tidigt som möjligt i ljudkedjan så att eventuella fördröjningar påverkar alla högtalarna i ljudsystemet lika mycket, så av den anledningen tror jag man bör undvika subwoofers med inbyggd EQ och istället ha en separat enhet, eller helt enkelt göra EQ-justeringarna redan i uppspelaren eller i datorn om en sådan används i ljudsystemet.
jansch skrev:goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:Kan hålla med men alla har inte EQ och några tror det är "onödigt" eller att det är "dåligt" på något vis. För separata basåtergivare borde det vara standard med EQ för att få till rumsanpassningen.
Jag har dock fått för mig att EQ-justeringar helst bör implementeras så tidigt som möjligt i ljudkedjan så att eventuella fördröjningar påverkar alla högtalarna i ljudsystemet lika mycket, så av den anledningen tror jag man bör undvika subwoofers med inbyggd EQ och istället ha en separat enhet, eller helt enkelt göra EQ-justeringarna redan i uppspelaren eller i datorn om en sådan används i ljudsystemet.
Hänger inte riktigt med i resonemanget.....
Menar du helt enkelt INNAN totala frekvensbandet delas på tex sub, bas, mellanregister, diskant? Eller nåt annat?
För ljudåtergivning kan man "glömma" fasskillnader förutom att frekvensgången påverkas och det tar ju EQ hand om. Däremot, i extrema fall, där avståndsskillnader är väldigt stora (inga normalstora lyssningsrum alltså) kan TIDSSKILLNAD spela roll när man flyttar runt t.ex sub:ar.
T,ex arenor med livemusik. Tidsskillnad kan ju också uppstå om man då t.ex inför digitala filter i bara sub:ens signalkedja.
Alltså , vi bör skilja på fasskillnad som är en fördröjning i sig men återkommer periodiskt (0-360grader) och tidsskillnad där fasvinkeln inte spelar någon roll utan bara tiden.
Har sub:en analog EQ kan man justera frekvensgången utan att tänka på tid/fördröjning i normala lyssningsrum.
petersteindl skrev:Suck.
Strmbrg skrev:petersteindl skrev:Suck.
Själv väljer jag uttrycket "Gäsp".
Jag ville med den här tråden bara berätta om den "maskeringseffekt" som jag upplevde när jag för en gångs skull petade på ett vax med lite mer "trycka" än mina gängse "klassiska".
Men det utvecklades till ytterligare en tråd om bas. Lite mitt "fel" är det väl att det blev så, men ändå. Bara man viskar "baaa..." så är vi gång igen.
Hojtar man om någon annan aspekt på hifin så händer det ofta inte så mycket alls. Inte förrän det likafullt växlar in på...
![]()
Strmbrg skrev:petersteindl skrev:Suck.
Själv väljer jag uttrycket "Gäsp".
Jag ville med den här tråden bara berätta om den "maskeringseffekt" som jag upplevde när jag för en gångs skull petade på ett vax med lite mer "trycka" än mina gängse "klassiska".
Men det utvecklades till ytterligare en tråd om bas. Lite mitt "fel" är det väl att det blev så, men ändå. Bara man viskar "baaa..." så är vi gång igen.
Hojtar man om någon annan aspekt på hifin så händer det ofta inte så mycket alls. Inte förrän det likafullt växlar in på...
![]()
Strmbrg skrev:Förlåt. Jag har uppfört mig illa.
VintageHiFi skrev:Strmbrg skrev:Förlåt. Jag har uppfört mig illa.
Nu får du allt förklara dig, då jag inte lyckat uppfatta hur du uppfört dig illa.
Calleberg skrev:Strmbrg skrev:petersteindl skrev:Suck.
Själv väljer jag uttrycket "Gäsp".
Jag ville med den här tråden bara berätta om den "maskeringseffekt" som jag upplevde när jag för en gångs skull petade på ett vax med lite mer "trycka" än mina gängse "klassiska".
Men det utvecklades till ytterligare en tråd om bas. Lite mitt "fel" är det väl att det blev så, men ändå. Bara man viskar "baaa..." så är vi gång igen.
Hojtar man om någon annan aspekt på hifin så händer det ofta inte så mycket alls. Inte förrän det likafullt växlar in på...
![]()
Bla bla bla, har du provat Blender än, eller törs du inte?
Calleberg skrev:Calleberg skrev:Strmbrg skrev:
Själv väljer jag uttrycket "Gäsp".
Jag ville med den här tråden bara berätta om den "maskeringseffekt" som jag upplevde när jag för en gångs skull petade på ett vax med lite mer "trycka" än mina gängse "klassiska".
Men det utvecklades till ytterligare en tråd om bas. Lite mitt "fel" är det väl att det blev så, men ändå. Bara man viskar "baaa..." så är vi gång igen.
Hojtar man om någon annan aspekt på hifin så händer det ofta inte så mycket alls. Inte förrän det likafullt växlar in på...
![]()
Bla bla bla, har du provat Blender än, eller törs du inte?
Vad är det?
Hepp...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster