Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Det går alldeles utmärkt att degenerera digitala signaler - däremot går det oftast att rekonstruera en slik signal.
Morello skrev:Det går alldeles utmärkt att degenerera digitala signaler - däremot går det oftast att rekonstruera en slik signal.
sportbilsentusiasten skrev:Morello skrev:Det går alldeles utmärkt att degenerera digitala signaler - däremot går det oftast att rekonstruera en slik signal.
Ja, man ska komma ihåg att en "digitala signal" är representerad i den analoga domänen som just...en analog signal, som hos mottagaren tolkas som digital. (populärt uttryckt)
Dvs en analog signal kan påverkas. Oftast kan mottagaren tolka korrekt trots viss påverkan.
Omsändning (felkorrigering) görs oftast inte på realtidssignaler. Buffring förutom felkorrigering kan lösa en del problem vid ej tidskritiska överföringar.
goat76 skrev:"Ett riktigt bra ljudsystem är så avslöjande att det mesta låter dåligt och det ska vara så, för de flesta inspelningar är så dåligt gjorda!"
Den HiFi-myten tycker jag nog är en av de allra roligaste.
goat76 skrev:"Ett riktigt bra ljudsystem är så avslöjande att det mesta låter dåligt och det ska vara så, för de flesta inspelningar är så dåligt gjorda!"
Nattlorden skrev:goat76 skrev:"Ett riktigt bra ljudsystem är så avslöjande att det mesta låter dåligt och det ska vara så, för de flesta inspelningar är så dåligt gjorda!"
Den behöver dock inte skrivas om mycket för att bli korrekt, tyvärr.
distad skrev:Vill du bli medlem i Kabeltroendes riksförbund ?
LeifB skrev:distad skrev:Vill du bli medlem i Kabeltroendes riksförbund ?
jansch skrev:Om vi ska prata i "analoga termer" räcker det med att en "digital signal" har drygt 10dB "dynamik", medan vi tycker att 60dB dynamik är kasst för en analog överföring.
Jämförelsen haltar lite men är ändå tydlig.
sportbilsentusiasten skrev:jansch skrev:Om vi ska prata i "analoga termer" räcker det med att en "digital signal" har drygt 10dB "dynamik", medan vi tycker att 60dB dynamik är kasst för en analog överföring.
Hur räknar du dynamiken på en dig signal?
Har aldrig funderat över detta med dynamik i en dig signal, kul !
Tell skrev:sportbilsentusiasten skrev:jansch skrev:Om vi ska prata i "analoga termer" räcker det med att en "digital signal" har drygt 10dB "dynamik", medan vi tycker att 60dB dynamik är kasst för en analog överföring.
Hur räknar du dynamiken på en dig signal?
Har aldrig funderat över detta med dynamik i en dig signal, kul !
Brus till signalnivån ska bara vara 10dB. Iofs har jag för mig om att jag läst motsvarande 3 bitar, alltså 18dB, men oavsett så är det en väldigt brusig signal men ändå så räcker det för att veta om det är en etta eller nolla.
goat76 skrev:Nattlorden skrev:goat76 skrev:"Ett riktigt bra ljudsystem är så avslöjande att det mesta låter dåligt och det ska vara så, för de flesta inspelningar är så dåligt gjorda!"
Skriv gärna om den, jag vill veta hur den blir korrekt.
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Nattlorden skrev:
Skriv gärna om den, jag vill veta hur den blir korrekt.
Mer typ så här:
Ett riktigt bra ljudsystem är så avslöjande att en del fonogram låter dåligt och det ska vara så, för en del, ofta moderna, inspelningar är så dåligt gjorda/mastrade!
goat76 skrev:Precis allt låter mycket bättre i ett riktigt bra ljudsystem även när diverse fel och brister blir mer avslöjade i inspelningarna.
I-or skrev:En ytterst märklig jämförelse, kan tyckas.
Bara för att man kan spela upp fonogrammet med högre ljudnivå så behöver man förstås inte göra det. Vi bör nog fortsätta att jämföra äpplen med äpplen istället.
Nattlorden skrev:I-or skrev:En ytterst märklig jämförelse, kan tyckas.
Bara för att man kan spela upp fonogrammet med högre ljudnivå så behöver man förstås inte göra det. Vi bör nog fortsätta att jämföra äpplen med äpplen istället.
Varför det? När välinspelad musik klarar vilken nivå som helst, men dålig inte gör det så är det en skillnad som den bättre anläggningen blottlägger. En optimal anläggning klarar att spela musik på alla ljudnivåer. Frågan var vad en bättre anläggning kan avslöja om inspelningar, så vad som händer vid olika volym är högst relevant i sammanhanget då det är en av de saker som bättre anläggningar gör bättre.
Nattlorden skrev:I-or skrev:En ytterst märklig jämförelse, kan tyckas.
Varför det? När välinspelad musik klarar vilken nivå som helst, men dålig inte gör det så är det en skillnad som den bättre anläggningen blottlägger. En optimal anläggning klarar att spela musik på alla ljudnivåer. Frågan var vad en bättre anläggning kan avslöja om inspelningar, så vad som händer vid olika volym är högst relevant i sammanhanget då det är en av de saker som bättre anläggningar gör bättre.
JM skrev:Grupplöptiden:
Grupplöptiden är matematiskt kopplad till frekvensgången för alla minimumfassystem. Jämnast frekvensgång ger lägst grupplöptid och det spelar ingen roll om man ändrar egenskaperna elektroniskt eller elektromekaniskt/akustiskt.
Dock bör betonas att inverkan av rumsresonanser är långt viktigare än högtalarnas egenskaper vad gäller grupplöptid som i praktiken är en icke-fråga för typiska högtalare.
Subbaljud går att lokaliser i lyssningsrum.
Subbasar skall inte placeras i hörn.
Subbasar skall bara placeras invid fronthgt.
Jag hör 20000 Hz när jag drar på högvolym.
Det är skillnad på kablar o kablar.
Fortsätt o bidra med myter o vetenskapliga fakta. Gärna länkar.
Jag kommer lägga svaren i första inlägget.
JM
Possible worlds skrev:Goat och Nattlorden
Jag tycker även goda inspelningar, t ex Muddy Waters Folk Singer, kan låta sämre på mer analytiska anläggningar.
Jag kan ibland tycka att en hifimyt som sprids inne på Faktiskt är att man BÖR eftersträva ett analytiskt ljud.
Jag tycker även goda inspelningar, t ex Muddy Waters Folk Singer, kan låta sämre på mer analytiska anläggningar.
Jag kan ibland tycka att en hifimyt som sprids inne på Faktiskt är att man BÖR eftersträva ett analytiskt ljud.
AlbertHall skrev:
Audiofiler gillar inte det som gör en hörbar skillnad:
1. Tonkontroller.
2. Balanskontroll.
3 .EQ.
4. Rumsakustiska åtgärder.
I-or skrev:Oftast kan man spåra det alldeles för oprecisa begreppet "analytiskt ljud" till en klangbalans som betonar diskanten. Detta är en helt annan sak än låg distorsion och god återgivning i allmänhet.
Neutrala högtalare låter som kontrast bara naturligt (distinkt och avslappnat på samma gång) på goda inspelningar och dessutom mindre illa än typiskt distorderande och klangavvikande konstruktioner på sämre inspelningar.
goat76 skrev:Possible worlds skrev:Goat och Nattlorden
Tyvärr används väl ordet "analytiskt" mest i negativ prägel när det kommer till ljudbeskrivningen av diverse ljudanläggningar, och oftast är det väl egentligen en ganska obalanserad anläggning som beskrivs, en anläggning med en onaturlig "ljus" och "hård" klang.
Jag hade isåfall hellre sett att beskrivningen "analytiskt ljud" istället användes för att beskriva en ljudåtergivning där man hör en större grad av den inspelade informationen, men med ett fortsatt bibehållet klangmässigt välbalanserat ljud. Ett exempel på det skulle vara en ljudåtergivning där graden av direktljud är hög med minimerad påverkan från det egna lyssningsrummets reflektioner, vilket annars har en tendens att maskera den inspelade informationen.
Jag misstänker att det är den första beskrivningen som överenstämmer bäst med det du beskriver som "analytiska anläggningar".
juanth skrev:goat76 skrev:Possible worlds skrev:Goat och Nattlorden
Tyvärr används väl ordet "analytiskt" mest i negativ prägel när det kommer till ljudbeskrivningen av diverse ljudanläggningar, och oftast är det väl egentligen en ganska obalanserad anläggning som beskrivs, en anläggning med en onaturlig "ljus" och "hård" klang.
Jag hade isåfall hellre sett att beskrivningen "analytiskt ljud" istället användes för att beskriva en ljudåtergivning där man hör en större grad av den inspelade informationen, men med ett fortsatt bibehållet klangmässigt välbalanserat ljud. Ett exempel på det skulle vara en ljudåtergivning där graden av direktljud är hög med minimerad påverkan från det egna lyssningsrummets reflektioner, vilket annars har en tendens att maskera den inspelade informationen.
Jag misstänker att det är den första beskrivningen som överenstämmer bäst med det du beskriver som "analytiska anläggningar".
Här är en tråd där jag frågade efter betydelsen av analytisk då jag inte kunde begripa vad det syftade på:
viewtopic.php?p=1913503#p1913503
Så vad blev kontentan?
Svantes svar tycker jag var intressanta.
juanth skrev:goat76 skrev:Possible worlds skrev:Goat och Nattlorden
Här är en tråd där jag frågade efter betydelsen av analytisk då jag inte kunde begripa vad det syftade på:
viewtopic.php?p=1913503#p1913503
Så vad blev kontentan?
Svantes svar tycker jag var intressanta.
Tell skrev:Ja det ju helt klart att du föredrar en mer utspetad ljudbild där man inte hör lika exakt var och hur ljudet kommer ifrån, aka inte lika "analytiskt".
Jag kan iaf se den, jag hade gärna haft ljudet lika exakt och analytiskt men att musiken kommer från fler håll än framifrån, men då kopplar jag hellre in ett par bakhögtalare som bara spelar sido-informationen i musikfilen, men krävs väl lite DSP för det afaik.
distad skrev:Tell skrev:Ja det ju helt klart att du föredrar en mer utspetad ljudbild där man inte hör lika exakt var och hur ljudet kommer ifrån, aka inte lika "analytiskt".
Jag kan iaf se den, jag hade gärna haft ljudet lika exakt och analytiskt men att musiken kommer från fler håll än framifrån, men då kopplar jag hellre in ett par bakhögtalare som bara spelar sido-informationen i musikfilen, men krävs väl lite DSP för det afaik.
Du har inte lyssnat på Carlsson va ?
Possible worlds skrev:Man ska inte döma någon på förhand. Men min erfarenhet av diskussioner om färgat vs analytiskt ljud är att de alltid spårar ur…
AlbertHall skrev:I-or skrev:Oftast kan man spåra det alldeles för oprecisa begreppet "analytiskt ljud" till en klangbalans som betonar diskanten. Detta är en helt annan sak än låg distorsion och god återgivning i allmänhet.
Neutrala högtalare låter som kontrast bara naturligt (distinkt och avslappnat på samma gång) på goda inspelningar och dessutom mindre illa än typiskt distorderande och klangavvikande konstruktioner på sämre inspelningar.
Ja, ett bra exempel på det är de audiofilt hyllade inspelningarna som gjordes av Mercury Living Presence. Diskantlyftet är där anseligt.
Jag tror Harry Pearson hyllade de inspelningarna som en guldålder.
Fan vet.
RCA gjorde bättre från samma tid.
Tell skrev:distad skrev:Tell skrev:Ja det ju helt klart att du föredrar en mer utspetad ljudbild där man inte hör lika exakt var och hur ljudet kommer ifrån, aka inte lika "analytiskt".
Det har jag inte men jag hade gärna om jag fick chansen! Närmast jag lyssnat är Alfaton Alfa 1, och jag förstår ju principen plus att jag läser vad Possible Worlds skriver. Vad tänker du på?
Imperial-Blomman skrev:Tell skrev:distad skrev:Du har inte lyssnat på Carlsson va ?
Det har jag inte men jag hade gärna om jag fick chansen! Närmast jag lyssnat är Alfaton Alfa 1, och jag förstår ju principen plus att jag läser vad Possible Worlds skriver. Vad tänker du på?
Ja har haft Alfa 4 hemma å lyssnat på.
Dom e inte i närheten av bra Carlsson.
Tell skrev:distad skrev:Tell skrev:Ja det ju helt klart att du föredrar en mer utspetad ljudbild där man inte hör lika exakt var och hur ljudet kommer ifrån, aka inte lika "analytiskt".
Tell skrev:Imperial-Blomman skrev:Tell skrev:Det har jag inte men jag hade gärna om jag fick chansen! Närmast jag lyssnat är Alfaton Alfa 1, och jag förstår ju principen plus att jag läser vad Possible Worlds skriver. Vad tänker du på?
Ja har haft Alfa 4 hemma å lyssnat på.
Dom e inte i närheten av bra Carlsson.
Ja det är mycket möjligt, jag bara tänkte på högtalarprincipen hur det utnyttjar rummet på ett annat sätt än mer traditionella högtalare.
Possible worlds skrev:För många år sedan befann jag mig på en demo hos Ingvar Öhman. Han spelade musik på sina högtalare piPs och pi60 - om jag minns rätt var elektroniken Pioneer 668 och Denon AVR 1912. Bland skivorna som spelades fanns Folk Singer av Muddy Waters och Brothers in Arms av Dire Straits.
Jag blev besviken. Ljudet föreföll mig analytiskt, dissekerande snarare än levande. Jag hade hört samma inspelningar på ett system bestående av Carlsson OA 52.2 i kombination med Quad 67, 66 och 404 och upplevde att det lät bättre.
Detta var i sig inget märkligt. Öhman själv har sagt att hans högtalare inte är för alla.
Problemet uppstod i det ögonblick då människorna omkring mig påstod att hans anläggning, objektivt sett, var överlägsen. Kanske hade de rätt. Men vad innebär egentligen objektivt bättre? Någon av er kan säkert ge ett svar. Jag märkte i alla fall att min åsikt var besvärande för min hifiintresserade omgivning.
Åren gick, och när jag så småningom började leta efter nya högtalare, provlyssnade jag Guru Junior hos en vän. Signalkällan var en Benchmark DAC1, förstärkaren en Hegel H1 Mk4. Vi spelade Johnny Cashs Hurt och Philip Glass Metamorphosis. Och återigen drabbades jag av samma känsla: för analytiskt, för blottlagt. Istället blev mitt val ett par OD11 med elektronik från Naim. När jag spelade samma album av Glass på den anläggningen hände något märkligt. OD11 och Naim blev en sorts tidsmaskin, inte olik hur Proust beskriver att en bit madeleinekaka, doppad i lindblomste, upplöser tiden och för honom tillbaka till barndomen. Jag kom tillbaka till den kväll då jag hörde Glass live i Malmö. Plötsligt var jag tillbaka på andra bänkraden i konsertsalen.
Det vore naturligtvis fånigt att påstå att Ino Audio eller Guru tillverkar dåliga högtalare. Tvärtom – de har mängder av nöjda lyssnare. Deras sätt att återge musik tycks tala till många. Men inte till mig. För mig låter det kliniskt, alltför avskalat. Analytiskt.
RogerGustavsson skrev:Studion och dess rattare borde haft bättre lyssning! Hade vi talat bild, skulle man alltså ha sämre utrustning så att skavanker inte syns?
RogerGustavsson skrev:Studion och dess rattare borde haft bättre lyssning! Hade vi talat bild, skulle man alltså ha sämre utrustning så att skavanker inte syns?
Possible worlds skrev:Problemet med analytiska högtalare har aldrig varit de inspelningar som lämpar sig för en dissekerande återgivning – ta till exempel Keith Jarretts tolkning av Sjostakovitjs 24 preludier och fugor, eller Count Basies 88 Basie Street. Här kan analytiska högtalare tvärtom briljera.
Men i mötet med större delen av den inspelade musiken, tycker jag de fäller en obönhörlig dom snarare än att ge en njutbar upplevelse.
Possible worlds skrev:Bland skivorna som spelades fanns Folk Singer av Muddy Waters och Brothers in Arms av Dire Straits.
AlbertHall skrev:I-or skrev:Oftast kan man spåra det alldeles för oprecisa begreppet "analytiskt ljud" till en klangbalans som betonar diskanten. Detta är en helt annan sak än låg distorsion och god återgivning i allmänhet.
Ja, ett bra exempel på det är de audiofilt hyllade inspelningarna som gjordes av Mercury Living Presence. Diskantlyftet är där anseligt.
Jag tror Harry Pearson hyllade de inspelningarna som en guldålder.
Fan vet.
RCA gjorde bättre från samma tid.
E skrev:PS. De här inspelningarna som blir olyssningsbara i så kallat analytiska
högtalare, är de lika olyssningsbara i typ alla hörlurar?
I-or skrev:Den europeiska originalutgåvan av Brothers in Arms är tydligt presad även om graden av presning varierar en del mellan låtarna. Folk Singer har jag inte hört i någon presad version.
Presning innebär ett diskantlyft, så det är inte konstigt om man beskriver det så.
E skrev:Man kan så till den grad träna sin hörsel att man till slut inte står ut
med några av sina fonogram. (Bertil Hellsten, va? Fritt ur minnet.)
Man behöver alltså träna sin tolerans också – kanske i synnerhet om
ens anläggning inte sminkar fonogrammen utan återger dem precis så
olika som de är?
Gott vin kan eventuellt hjälpa. Och låga förväntningar.
Mvh E*
Possible worlds skrev:Med analytiska högtalare avser jag de som strävar efter att återge ljudsignalen så oförfalskat som möjligt – och som i denna strävan lyckas så väl att flertalet inspelningar blir nästintill olyssningsbara, då högtalarna skoningslöst blottlägger varje ”fel” i den inspelade ljudsignalen.
Enligt min mening utövar sådana högtalare en destruktiv inverkan på musiklyssnandet.
Nattlorden skrev:I-or skrev:Den europeiska originalutgåvan av Brothers in Arms är tydligt presad även om graden av presning varierar en del mellan låtarna. Folk Singer har jag inte hört i någon presad version.
Presning innebär ett diskantlyft, så det är inte konstigt om man beskriver det så.
Bara för att kolla vad som avses här... det är inte den emphasis som användes förr som spelaren skulle göra de-emphasis på som menas? Vet där var indikatorlampor på (minst) tidiga spelare för när skivan var mastrad på sådant sätt. Om en senare spelare inte skulle sköta sig på den punkten blir det ju definitivt inte rätt.
Possible worlds skrev:E skrev:Man kan så till den grad träna sin hörsel att man till slut inte står ut
med några av sina fonogram. (Bertil Hellsten, va? Fritt ur minnet.)
Man behöver alltså träna sin tolerans också – kanske i synnerhet om
ens anläggning inte sminkar fonogrammen utan återger dem precis så
olika som de är?
Gott vin kan eventuellt hjälpa. Och låga förväntningar.
Mvh E*
Kul citat. Men vet inte om jag håller med.
Ta Yamaha NS10 som exempel. Tusen och åter tusen producenter har använt dessa högtalare i sina inspelningar, och därmed kan man säga att de lämnat ett outplånligt avtryck – inte bara på hur populärmusiken låter, utan också på utformningen av högtalare och hörlurar i stort.
Det är dock svårt att se detta som en lycklig utveckling. Frågan är vad man kan göra åt saken. Hifientusiasterna tycks mig ibland besläktade med filosofer som dryftar rättvisans natur i abstrakta termer, men som ryggar tillbaka inför möjligheten att den skulle ha en faktisk existens i världen.
Hur förhåller man sig då till det faktum att så mycket storartad musik har skapats med hjälp av NS10? På ett teoretiskt plan har jag inga invändningar mot påståendet att de är undermåliga högtalare och att deras inverkan på musikens klangbild har varit olycklig – den överdrivna diskanten, till exempel. Men jag ser inget egenvärde i att ha en lyssningsanläggning som så skoningslöst blottlägger dessa brister att musiken blir omöjlig att njuta av. Jag vill inte vänja mig vid NS10:s fel genom att tvingas betrakta dem i obarmhärtigt ljus, som om det vore en moralisk övning i tolerans.
Morello skrev:Förstoringsglas? NS10 lider av fullkomligt korrupt klangbalans, hög distorsion och obefintlig bas.
Possible worlds skrev:goat
Jag kan naturligtvis missta mig. Det vore på sin plats att återvända till de artiklar och poddar som en gång formade min uppfattning i denna fråga. Jag hade faktiskt föreställt mig att detta var en ståndpunkt som var allmänt accepterad.
Själva tesen är följande: att sångröster, från 1980-talet och framåt – från Bruce Springsteen till Beyoncé – i stigande grad har antagit en nasal klang. Orsaken skulle vara NS10-högtalarens karakteristiska puckel i diskantregistret, en egenskap som genom sin genomslagskraft i studiomiljö har lämnat avtryck på hela den moderna vokala estetiken.
(En förstärkning på fem till sju decibel kring två till tre kilohertz – något i den stilen.)
goat76 skrev:Ifall den där puckeln hade påverkat den slutgiltiga tonaliteten i ljudmixarna så hade resultatet isåfall blivit tvärtom, förhöjningen i monitorlyssningen hade i det fallet gjort att ljudingenjören hade velat sänka energin i det området om det lät påfrestande.
Morello skrev:Tonalitet är ett musikvetenskapligt begrepp och är inte detsamma som klangbalans.
BellsnWhistles skrev:goat76 skrev:Ifall den där puckeln hade påverkat den slutgiltiga tonaliteten i ljudmixarna så hade resultatet isåfall blivit tvärtom, förhöjningen i monitorlyssningen hade i det fallet gjort att ljudingenjören hade velat sänka energin i det området om det lät påfrestande.
Ja precis, det där är en tankevurpa som är anmärkningsvärt vanlig.
Läste en artikel om Auratone för ett tag sedan på någon studiosajt och skribenten skrev samma sak, att Auratones mellanregisterpuckel låg bakom att så många inspelningar från den tiden då Auratone i princip var standard låter nasalt (vilket jag i.o.f.s. inte håller med om, men oavsett så var ju slutsatsen helt fel).
Ljudfrav skrev:För bara några veckor satt jag med i just en sådan liten studio som enbart har Yamaha NS10. När jag plågade teknikern med en diskussion så visade det sig att han (som så många andra) hade ingen aning om hur dåliga dom egentligen är utan hade bara märkt att "det låter för jävla skumt härinne alltså”. Återigen en kille som inte alls är invigd i högtalarnas brister. Han försvarade dom med de pinsamma och felaktiga resonemang som många andra kör med:
Dom finns ju i en massa kända studios, då måste dom vara bra.
Jag har hört att om man mixar så det låter bra i NS10 så låter det bra överallt.
Det är ju sånt här ljud som folk har hemma.
När de tre bandmedlemmarna som spelades in kom in i kontrollrummet för att höra vad de just spelat in så blev det en speciell stämning efter lyssningen. Dom sa efter en stunds tystnad ”du, det låter riktigt illa... vasst som fan å det finns ju ingen bas!”. Dom hade med sina några egna mickar och hävdade bestämt att det brukar låta mkt bättre. Studioteknikern sa surt ” jo, det finns visst bas, det är bara det att den inte hörs”.
Totaltystnad en lång stund och sedan började bandet viska lite med varandra och svarade sedan: ”ok, men vi vill helst ha sån där bas som man hör”.
JM skrev:https://acris.aalto.fi/ws/portalfiles/portal/11220523/s3.pdf
https://pubs.aip.org/asa/jasa/article/1 ... s-wheel-of
Lokki mfl använder "ljudskattningscirkeln". "Analytiskt ljud" platsar inte riktigt.
Alla subjektiva värderingar av ljud är i princip meningslösa om man inte gör som Toole mfl. Toole hade andra variabler samt rangordnade olika hgt i hyfsade dubbel blindstudier.
...
Toole drar en slutsats mellan subjektiva rangordningen och objektiva fynden med en viss sannolikhet samvarierar.
Är det korrekt att använda de fysikaliska objektiva fynden isolerat för att rangordna högtalare?
Vilken är sannolikheten för att detta är korrekt?
JM skrev:Hgt spridning som rangordnings kriterium gäller Harmans rum med inte andra rum. Våra mindre lyssningsrum ger helt andra upplevda reflexer.
Toole studien ger som jag ser det att ekofria frekvenskurvan o distorsionsvärderna ger "objektiva" jämförelser möjliga. Detta är till stor del tillräckligt för att sortera bort sämre hgt.
JM skrev:Annat är det med högtalare med låg distorsion o bra ekofria frekvenskurvor med helt olika ljudupplevelse.
Mina Apogee och Yamaha NS1000 har i princip lika bra frekvenskurvor o lika låg distorsion. Ändå låter Apogee hgt mer naturligt i mitt stora lyssingsrum vid återgivning av nästan all musik o tal. Att påstå att Apogee ljudet är mer diffust är lådhögtalarpersonens beskrivning. Min beskrivning av Yamaha ljudet är att det är livlöst, onaturligt och har onaturlig stereolokalisation vid återgivning av nästan all musik o tal.
Är det bättre att med negativa ord rangordna bra hgt än med positiva?
Eller finns det andra bra sätt.
JM
Possible worlds skrev:goat
Intressant synpunkt. Du menar alltså att NS-10:s genomslag i studiomiljö i praktiken har lämnat obetydliga spår i den färdiga produkten, eftersom dess brister korrigerats i senare led?
Possible worlds skrev: vet vi detta med säkerhet, att man vid mastring och lyssning använt andra högtalare, där misstagen korrigerats?
Possible worlds skrev:När jag talar om diskantpuckelns inverkan syftar jag just på att det slutliga ljudresultatet skulle bära med sig en inbäddad justering – att den naturligt överdrivna diskanten på NS-10 tvingat producenterna att dämpa den så kraftigt att effekten lever kvar i den färdiga mixen.
Tell skrev:Jag har också tänkt att det låter lite märkligt att den tonkurvan skulle ha hjälpt till att hissa diskanten på det sättet. Däremot så tycker jag att mycket musik från den tiden är väldigt basfattig, och det som många säger är att det beror på just NS10 och den inte kan spela bas alls vilket gör att man helt enkelt högpassfiltrerade basen när man ändå inte visste hur det lät där nere. Har du nån kommentar på det herr get?
goat76 skrev:Morello skrev:Tonalitet är ett musikvetenskapligt begrepp och är inte detsamma som klangbalans.
Men trots mitt felaktiga ordval tycks du ändå ha förstått innebörden i mitt inlägg.
Morello skrev:goat76 skrev:Morello skrev:Tonalitet är ett musikvetenskapligt begrepp och är inte detsamma som klangbalans.
Men trots mitt felaktiga ordval tycks du ändå ha förstått innebörden i mitt inlägg.
Javisst, givet kontexten var dechiffreringen tämligen basal.
Almen skrev:Kan det inte helt enkelt varit en fortsättning på 60- och 70-talets mer och mer kommersiella syn på popmusiken, i takt med den ökande skivförsäljningen och radiospeltiden?
Man anpassade till max hörbarhet i radion (och bilen) genom att skära i basen och höja diskanten och sedan fick radiostationerna komprimera så gott det gick analogt för att kunna pumpa ut maxvolym och överrösta näraliggande radiokanaler. Detta förenklades ju sedermera i mitten/slutet på 90-talet när man började med helt digital dynamikkomprimering.
Possible worlds skrev:Jag iakttar samma tendens, men frågan kvarstår: vilka var de konkreta tekniska förändringar (när vi nu kan räkna bort NS-10) eller de enskilda aktörer (t ex förslaget Bruce Swedien) som faktiskt drev fram detta sound?
Possible worlds skrev:Jag har också funderat över huruvida NS-10, 1980-talets ljudideal och ”loudness war” på något sätt hänger samman – om de inte bara sammanfaller efter varandra i tid, utan faktiskt påverkar varandra. Jag inser att det är en spekulativ tanke, kanske rör det sig om helt oberoende fenomen. Men ändå kan jag inte riktigt släppa idén.
I-or skrev:Det nya, tunna, klangidealet blev inte allmänt förekommande förrän runt 1984.
Possible worlds skrev:Men hur mycket skuld bär egentligen Phil Collins? På Face Value introducerade han det där berömda virveltrumsljudet som sedan kom att prägla hela 80-talet. Visserligen hade han använt det redan på en av Peter Gabriels soloskivor, men då utan att det fick något större genomslag.
Almen skrev:I-or skrev:Det nya, tunna, klangidealet blev inte allmänt förekommande förrän runt 1984.
Jag upplever Eurythmics Sweet Dreams (Are Made of This) från 1983 som ett typexempel på detta. Men de kanske var tidiga...?
Morello skrev:Jag tycker det bör inflikas att det inte är fråga om ljus som i luftig och fluffig (när ökningen sker över 6-7 kcps cirka), utan vi talar om en överdriven nivå i det lägre diskantregistret och övre mellanregistret; en slik klangavvikelse stör mig oerhört mycket mer än överdriven nivå i toppoktaven och kanske lite till.
steven33 skrev:Någon som ser vilka högtalare Mike Oldfield har i sin hemmastudio och vad det är som står uppe på högtalarna.
https://www.youtube.com/watch?v=HXsvMxclcuI
steven33 skrev:Någon som ser vilka högtalare Mike Oldfield har i sin hemmastudio och vad det är som står uppe på högtalarna.
https://www.youtube.com/watch?v=HXsvMxclcuI
Harryup skrev:Träffade i ett helt annat sammanhang 2 olika par som var ägare till större studios i Sthlm. Frågade dom om dom hade NS-10 och båda hade. Frågade varför och båda svarade att annars så kan man inte ha gästtekniker eller hyra ut studios eftersom folk vet hur dom låter och då kan i jämförelse förstå hur det låter om man mixar i andra befintliga högtalare som man inte är vana vid. Båda tyckte dom lät dåligt men på ett känt sätt. Och båda tyckte generellt sätt så var audiofiler rubbade som ville ha högtalare som gick under 35-40Hz i vanliga bostadsrum eftersom det bara bullrar.
Morello skrev:Kan det vara trallgöken Bruce Swedien som startat trenden med förhöjt presensregister?
Harryup skrev:Och båda tyckte generellt sätt så var audiofiler rubbade som ville ha högtalare som gick under 35-40Hz i vanliga bostadsrum eftersom det bara bullrar.
Tell skrev:Harryup skrev:Och båda tyckte generellt sätt så var audiofiler rubbade som ville ha högtalare som gick under 35-40Hz i vanliga bostadsrum eftersom det bara bullrar.
Visar väl att dom tyvårr antingen har sämre koll alternativt inte har system som klara djupbas, för själv älskat jag när musik är nere och nosar neråt 30Hz och under.
goat76 skrev:Tell skrev:Harryup skrev:Och båda tyckte generellt sätt så var audiofiler rubbade som ville ha högtalare som gick under 35-40Hz i vanliga bostadsrum eftersom det bara bullrar.
Visar väl att dom tyvårr antingen har sämre koll alternativt inte har system som klara djupbas, för själv älskat jag när musik är nere och nosar neråt 30Hz och under.
De talade nog säkert i mer generella termer, de menar nog säkert inte på den mindre skaran super-ljudnördar som fixar med akustiken i hemmet, pillar med mätningar och justerar med EQ.
distad skrev:goat76 skrev:Tell skrev:Visar väl att dom tyvårr antingen har sämre koll alternativt inte har system som klara djupbas, för själv älskat jag när musik är nere och nosar neråt 30Hz och under.
De talade nog säkert i mer generella termer, de menar nog säkert inte på den mindre skaran super-ljudnördar som fixar med akustiken i hemmet, pillar med mätningar och justerar med EQ.
Håller på med EQ och sådant är lätträknade och håller till på detta forum... Och det är inte mycket musik som har info under 30hz om man nu inte gillar orgelmusik och sådant. När jag satt hemma hos Lindroos och spelade skivor så var det inga plattor som hade info under 35hz och då var Yello med i listan som jag trodde hade någon form av djupbas. Fanns "inget" under 40hz
distad skrev:goat76 skrev:Tell skrev:Visar väl att dom tyvårr antingen har sämre koll alternativt inte har system som klara djupbas, för själv älskat jag när musik är nere och nosar neråt 30Hz och under.
Håller på med EQ och sådant är lätträknade och håller till på detta forum... Och det är inte mycket musik som har info under 30hz om man nu inte gillar orgelmusik och sådant. När jag satt hemma hos Lindroos och spelade skivor så var det inga plattor som hade info under 35hz och då var Yello med i listan som jag trodde hade någon form av djupbas. Fanns "inget" under 40hz
Johan_Lindroos skrev:distad skrev:goat76 skrev:
Det var nog högtalarna som var kassa.
Tell skrev:distad skrev:goat76 skrev:
Finns en del kul modern musik med redig djupbas. Dom två första här under har trevliga basgångar med toner under 30Hz och den andra har ett intro med knorrar under 20Hz, mycket trevligt![ YouTube ][ YouTube ][ YouTube ]
distad skrev:Visst finns det, om man letar. Men det är nog betydligt mindre än vad folk tror. Jag som lyssnat länge, blir en aning förvånad när man tänker närmare på det. Men jag har aldrig varit någon djupbas nisse utan tycker det är viktigare med hur basen är än om det finns djup bas. Jag har ju ofta gillat stativhögtalare också, som andra ratar pga den djupaste basen saknas. Men finns det djup bas, så gäller det ju att rum och högtalare klarar uppgiften, annars faller det platt då det bara blir jobbigt att lyssna på.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 17 gäster