Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Klassiskt kabelbråk på G? *tar fram popcornen*
JM skrev:Nattlorden skrev:Klassiskt kabelbråk på G? *tar fram popcornen*
Kablarna är inte målet!
Målet är mänskligt beteende inom hifi-världen o övriga världen.
JM
JM skrev:Tänk abstrakt - inte konkret.
JM
LeifB skrev:Kablar är diffust...
jansch skrev:LeifB skrev:Kablar är diffust...
På vilket sätt?
Är gud diffus, eller ska jag kanske säga gudarna..... Är dom diffusa?
LeifB skrev:jansch skrev:LeifB skrev:Kablar är diffust...
På vilket sätt?
Är gud diffus, eller ska jag kanske säga gudarna..... Är dom diffusa?
Desto mer man vet desto osäkrare blir man.
Nattlorden skrev:Lämna gud/gudar därhän, ni vet vad policyn säger! // Redaktör'N
JM skrev:Min definition av en osmart person är en person som inte kan ta in otvetydiga vetenskapliga fysikaliska fakta som sanning utan betraktar det som en åsikt.
JM
JM skrev:En mer intelligent person är sannolikt mindre osmart i en viss given kontext. Dvs IQ och smarthet samvarierar men inte alltid.
JM
petersteindl skrev:Ungefär så, men skulle även kunna vända på steken.
goat76 skrev:Visst kan vi konstatera att de som missleder osmarta hifi-typer till att köpa onödigt dyra kablar ändå är smarta nog för att lyckas, eller råder det oklarheter och att de minsann kan vara osmarta ändå på alla andra plan än just bara kabelkrängar-smarthet?
Men vänta nu, då är det väl även möjligt att dessa köpare bara är osmarta just när det kommer till köp av onödigt dyra kablar, men att de i övrigt kan vara hur smarta som helst!
Vart vill vi egentligen komma med den här tråden?
JM skrev:Är vi egentligen så smarta?
Det finns några få nästan absoluta fysikaliska sanningar som inte är åsikter inom audiofilvärlden.
Var går gränsen emellan sannolika sanningar och sannolika åsikter?
Är det smart att acceptera 95 % sannolikhet att distorsionen inte är hörbar? Dvs 5 % hör distorsionen?
Finns alternativ?
JM
mn12 skrev:Jag vet inte var vi vill komma. Men jag vill komma fram till att kabeltillverkare av tokdyra designade kablar vet vad dom gör - dom gör det inte för att dom är dumma nog att tro själva att ljudet blir bättre av en låda på magen. Sen om dom är smarta eller normalbegåvade är nog blandat. Jag vill komma fram till att dom vet vad dom gör och dom vet att dom är skojare.
Magnuz skrev:mn12 skrev:Jag vet inte var vi vill komma. Men jag vill komma fram till att kabeltillverkare av tokdyra designade kablar vet vad dom gör - dom gör det inte för att dom är dumma nog att tro själva att ljudet blir bättre av en låda på magen. Sen om dom är smarta eller normalbegåvade är nog blandat. Jag vill komma fram till att dom vet vad dom gör och dom vet att dom är skojare.
Jag är inte så säker på det alla gånger. Precis som med riktig medicinsk ormolja finns det nog sådana som tror på det de kränger.
mn12 skrev:goat76 skrev:Visst kan vi konstatera att de som missleder osmarta hifi-typer till att köpa onödigt dyra kablar ändå är smarta nog för att lyckas, eller råder det oklarheter och att de minsann kan vara osmarta ändå på alla andra plan än just bara kabelkrängar-smarthet?
Men vänta nu, då är det väl även möjligt att dessa köpare bara är osmarta just när det kommer till köp av onödigt dyra kablar, men att de i övrigt kan vara hur smarta som helst!
Jag vet inte var vi vill komma. Men jag vill komma fram till att kabeltillverkare av tokdyra designade kablar vet vad dom gör - dom gör det inte för att dom är dumma nog att tro själva att ljudet blir bättre av en låda på magen. Sen om dom är smarta eller normalbegåvade är nog blandat. Jag vill komma fram till att dom vet vad dom gör och dom vet att dom är skojare.
Harryup skrev:mn12 skrev:goat76 skrev:Visst kan vi konstatera att de som missleder osmarta hifi-typer till att köpa onödigt dyra kablar ändå är smarta nog för att lyckas, eller råder det oklarheter och att de minsann kan vara osmarta ändå på alla andra plan än just bara kabelkrängar-smarthet?
Jag vet inte var vi vill komma. Men jag vill komma fram till att kabeltillverkare av tokdyra designade kablar vet vad dom gör - dom gör det inte för att dom är dumma nog att tro själva att ljudet blir bättre av en låda på magen. Sen om dom är smarta eller normalbegåvade är nog blandat. Jag vill komma fram till att dom vet vad dom gör och dom vet att dom är skojare.
Finns inte en chans att man gör kostsamma kablar för att lura folk. Man tror på det man håller på med. Att kostsamma kablar anses dyra=inte prisvärda är ju en personlig åsikt som inte stämmer för alla. Vill man sälja kablar i asien får dom inte kosta för lite för då kan alla köpa dom och billigt är inte lika med hög kvalité i de flesta kulturer. Alla har inte målet att skicka fram en opåverkad signal, man kanske använder en del voicing för att göra att kablar hörs. Då kan man inte säga att det är en dålig kabel om den faktiskt påverkar ljudet om just det var målet. Och att just kablar i mindre serier blir kostsamma är ju inget konstigt. Man kan ju ha en kostsam utveckling av en kabel, en kostsam tillverkning av en liten serie med komplicerad utformning etc etc. Att göra en kabel kostsam i produktion är inget problem. Sen procentuella pålagor i olika led och till slut 25% moms på det. Om man dock jämför kablar och målet är ingen påverkan så är det en helt annan sak.
Men vill man bli rik på att luras så skall man inte dra igång kabeltillverkning och ha att göra med hopplösa tänkbara kunder. Skulle säga att försäljning av fastigheter, försäkringar, bitcoin etc är mycket effektivare.
Nattlorden skrev:Det finns säkert både den ena och den andra sortens firmor. Vissa väldigt udda och säkert svårproducerade varianter skulle i alla fall inte jag välja att bygga om jag medvetet skulle sälja ormolja.
Däremot är det säkert många som inte har den fullständiga tekniska kompetensen och ex. någonstans läser/hör att "luft är en bra isolator" och sätter sig ned och funderar på hur mycket luft de kan få dit... och sen inte funderar över exakt hur mycket bättre det blir, utan det får räcka med att berätta hur mycket mer luft man fått dit....
mn12 skrev:Harryup skrev:mn12 skrev:Jag vet inte var vi vill komma. Men jag vill komma fram till att kabeltillverkare av tokdyra designade kablar vet vad dom gör - dom gör det inte för att dom är dumma nog att tro själva att ljudet blir bättre av en låda på magen. Sen om dom är smarta eller normalbegåvade är nog blandat. Jag vill komma fram till att dom vet vad dom gör och dom vet att dom är skojare.
Finns inte en chans att man gör kostsamma kablar för att lura folk. Man tror på det man håller på med. Att kostsamma kablar anses dyra=inte prisvärda är ju en personlig åsikt som inte stämmer för alla. Vill man sälja kablar i asien får dom inte kosta för lite för då kan alla köpa dom och billigt är inte lika med hög kvalité i de flesta kulturer. Alla har inte målet att skicka fram en opåverkad signal, man kanske använder en del voicing för att göra att kablar hörs. Då kan man inte säga att det är en dålig kabel om den faktiskt påverkar ljudet om just det var målet. Och att just kablar i mindre serier blir kostsamma är ju inget konstigt. Man kan ju ha en kostsam utveckling av en kabel, en kostsam tillverkning av en liten serie med komplicerad utformning etc etc. Att göra en kabel kostsam i produktion är inget problem. Sen procentuella pålagor i olika led och till slut 25% moms på det. Om man dock jämför kablar och målet är ingen påverkan så är det en helt annan sak.
Men vill man bli rik på att luras så skall man inte dra igång kabeltillverkning och ha att göra med hopplösa tänkbara kunder. Skulle säga att försäljning av fastigheter, försäkringar, bitcoin etc är mycket effektivare.
Se det blåmarkerade - det visar ju på att jag är på rätt spår. För att sälja kablar i Asien gör man dyra kablar med massa bjäfs samtidigt som man vet att det inte blir bättre. Rena lurendrejeriet. Det är ju inte så att dom utbildar folk i att dyrt inte alltid innebär kvalite.
Se det grönmarkerade - så kan det ju vara men om man vill ha en kabel som påverkar vill man ju veta vad. Jag kikade just på Nordosts sida på Leif. Jag kunde läsa detta "The Leif family uses scientifically proven methods and technology derived from the development of our Valhalla and Odin ranges and applies their basic principles to create cables which evoke dynamic, low-loss and realistic performances from even modest components and loudspeakers.". Det står ingeet om vilka vetenskapliga metoder eller hur dom mäter och vad dom gjort för att generera dynamik i kabeln. Så jag vidhåller att Nordost är skojare.
Sen förstår jag om man vill ha en snygg kabel om den ska ligga på vardagsrumsgolvet och betalar mer för det eller att man vill ha bra kontaktering och betalar mer för det. Men det är en annan sak.
JM skrev:Är det etiskt att sälja en produkt oberoende av pris utan påvisad effekt på grund av höga omkostnader?
JM
JM skrev:Är det etiskt att sälja en produkt oberoende av pris utan påvisad effekt på grund av höga omkostnader?
JM
JM skrev:Alla erfarna säljare vet att det gäller alltid att sälja en produkt inte med maximal vinst utan optimal etisk vinst.
Med optimal etisk vinst kommer kunden tillbaka med tillit till säljaren och gör nya affärer. Ger bra rykte och nya kunder.
Att göra en maximal engångs vinstaffär är lätt som en plätt.
JM
Nattlorden skrev:Skulle du acceptera om bilförsäljaren påstod att din tilltänkta lilla bil acc:ade till hundra på 1,8s med toppfart på 400kmh och fick lov att dra släp på 4 ton på ett vanligt körkort?
distad skrev:Nattlorden skrev:Skulle du acceptera om bilförsäljaren påstod att din tilltänkta lilla bil acc:ade till hundra på 1,8s med toppfart på 400kmh och fick lov att dra släp på 4 ton på ett vanligt körkort?
?
petersteindl skrev:JM skrev:Alla erfarna säljare vet att det gäller alltid att sälja en produkt inte med maximal vinst utan optimal etisk vinst.
Med optimal etisk vinst kommer kunden tillbaka med tillit till säljaren och gör nya affärer. Ger bra rykte och nya kunder.
JM
Det är självklart att en anställd säljare och speciellt en erfaren säljare skall sälja produkterna med maximal vinst. Annars får säljaren sparken eller så får säljaren jobba utan lön.
Människor vill gärna införa en slags etik och moral på allt som de inte själva tycker är rätt och som de sedan vill ha som vapen för att slå i skallen på alla de andra, men då måste det definieras, vad etik är. Vad är etiskt? Vad är oetiskt. Vad är gott och vad är ont. Är oetiskt ont och etiskt gott? Kan det även vara tvärtom?
En nöjd kund är en kund som är nöjd med produkten den köpt och med den service som säljarna gett samt att det var enkelt och smidigt att göra affär.
Att kunden handlat vittnar i sig på att kunden accepterat priset.
En kund känner sig lurad om kunden kunnat köpa produkten annorstädes för betydligt lägre pris, eller om kunden är missnöjd med produkten i sig eller om produkten går sönder utan att man får service.
Det jag vänder mig mot är ordet etik utan att ordet definieras. Utan definition saknar det innebörd. Det blir enkom ett tomt ord.
Nattlorden skrev:distad skrev:Nattlorden skrev:Skulle du acceptera om bilförsäljaren påstod att din tilltänkta lilla bil acc:ade till hundra på 1,8s med toppfart på 400kmh och fick lov att dra släp på 4 ton på ett vanligt körkort?
?
Varför är lögner om prestanda godkända inom hifi, när det högst uppenbart inte är godkänt i andra branscher?
Säljer man kabellyftare med motivationen att det blir lättare att dammsuga kan det väl vara motiverat, andra påståenden skulle behöva extraordinära bevis för att få påstås.
distad skrev:Nattlorden skrev:distad skrev:?
Varför är lögner om prestanda godkända inom hifi, när det högst uppenbart inte är godkänt i andra branscher?
Säljer man kabellyftare med motivationen att det blir lättare att dammsuga kan det väl vara motiverat, andra påståenden skulle behöva extraordinära bevis för att få påstås.
Vet faktiskt inte. Men vissa saker går ju att mäta, andra inte. Hur olika personer upplever blodpudding i munnen går ju inte att mäta, lika lite som hur olika personer upplever ett visst sorts ljud.
distad skrev:För mig är ljud = känslorMätnisse grejer är inte min grej, dvs. jag bryr mig inte hur grejer mäter. Sedan att det stör en del, kan jag inte hjälpa då det bara handlar om känslor. För andra så är annat viktigt, och då får det var så för dem.
distad skrev:För mig är ljud = känslorMätnisse grejer är inte min grej, dvs. jag bryr mig inte hur grejer mäter. Sedan att det stör en del, kan jag inte hjälpa då det bara handlar om känslor. För andra så är annat viktigt, och då får det var så för dem.
jansch skrev:petersteindl skrev:JM skrev:Alla erfarna säljare vet att det gäller alltid att sälja en produkt inte med maximal vinst utan optimal etisk vinst.
JM
Det är självklart att en anställd säljare och speciellt en erfaren säljare skall sälja produkterna med maximal vinst. Annars får säljaren sparken eller så får säljaren jobba utan lön.
Människor vill gärna införa en slags etik och moral på allt som de inte själva tycker är rätt och som de sedan vill ha som vapen för att slå i skallen på alla de andra, men då måste det definieras, vad etik är. Vad är etiskt? Vad är oetiskt. Vad är gott och vad är ont. Är oetiskt ont och etiskt gott? Kan det även vara tvärtom?
En nöjd kund är en kund som är nöjd med produkten den köpt och med den service som säljarna gett samt att det var enkelt och smidigt att göra affär.
En kund känner sig lurad om kunden kunnat köpa produkten annorstädes för betydligt lägre pris, eller om kunden är missnöjd med produkten i sig eller om produkten går sönder utan att man får service.
Det jag vänder mig mot är ordet etik utan att ordet definieras. Utan definition saknar det innebörd. Det blir enkom ett tomt ord.
Hänger inte med..... etik är väl ovanligt väl definierat
petersteindl skrev:jansch skrev:petersteindl skrev:
Inte som jag ser det. Fast jag borde skrivit etiks innebörd eller möjligtvis etiks egenskaper. Etik är i så fall ett substantiv, ett slags ting. Egenskaperna är adjektiv, exempelvis: ont, gott, bra, dåligt osv. Det som värderas är ofta verb, så som sälja, kränga, pådyvla, marknadsföra, ljuga, tala, skriva, osv. Det är då verbet som syns och ligger till grund för adjektivet där adjektivet är Storheten vars magnitud bedöms enligt någon påhittad etisk måttstock.
Vad som bedöms vara etiskt för en person kan vara motsatsen för en annan. För en stor andel av jordens befolkning är hedersmord etiskt bra och även kärleksfullt samt rättfärdigt och juridiskt korrekt. Man har så att säga rensat bort smutsighet ur släkten. För andra är det snarast en styggelse och allt annat än etiskt. Det smutsiga är då själva hedersmordet och därmed också lagsystemet som förhärligar detta smutsiga.
Etik bygger i grunden på gamla inarbetade och traditionella lagar och lagsystem som funnits i generationer. Helt enkelt, en tradition. För några tusen år sedan fanns Mose lagar hos det folk åt vilket dessa lagar gavs. För ungefär 1900-2000 år sedan spreds dessa lagar till flera folk och länder runtomkring planeten. För ungefär 1300 år sedan gavs det som kallas sharia-lagen åt de folk som mottog dessa.
Lever man enligt visst lagsystem från generation till generation så utvecklas en slags mer allmän riktad och specifik etik utifrån tradition. Etik är ett slags mänskligt värderingssystem där var och ens personliga etik och moral står som vågskål för hur man själv är och hur andra är, där man själv nästan alltid är bäst, och är det inte så, så har man själv giltiga skäl medans andra oftast inte har det, sett ur sin egen synvinkel. Det som är etiskt i Stockholm kan vara oetiskt i Malmö och vice versa. Det som är etiskt på Östermalm kan vara oetisk på Södermalm och vice versa. För några år sedan var det etiskt korrekt att köpa elbilen Tesla. Idag är det motsatsen. Undrar varför VW anses vara etiskt korrekt eller neutralt? Det är ju Adolf Hitlers påfund. Där väljer man att titta åt annat håll. Man väljer det man vill se och man tittar åt det håll som passar en själv bäst för att öka på tryffelvärdet på sin egen etiska magnitudskala.
Där finns en mängd konstiga och helt oväsentliga regler. Det utarbetas olika former av etik, exempelvis kläd-etik. På vissa ställen säger etiken att det skall vara slips för herrar, på andra ställen skall det vara långa vita linnekläder osv. Det går en slags människoinförd etik överallt som på något sätt har tagit överhand på vad som i viss tidsperiod anses göra en människa god, respektive ond och den är helt olika överallt på olika platser och tidsepoker. I ovala rummet skall det vara slips. Det fick en herre erfara för inte så länge sedan.
För några hundra år sedan var det god etik att bränna häxor. Då bedrevs häxjakt. Man brände upp det smutsiga, så att säga. Det görs det fortfarande, men där häxor ges nya skepnader, lite hipp som happ beroende på vald så kallad etik för stunden. Jag är inte imponerad över all denna så kallade etik och moral som människor försöker pådyvla varandra för att var och en skall tycka att den själv är ren och oskuldsfull då personen tittar sig i spegeln, medans di andra är sämre, smutsigare, ondare och egentligen är mindre värda på ens egen etiska skala.
Människor bestämmer sig för en sak gällande andra och hittar sedan på olika egensnickrade etiska regler för att rättfärdiga det man bestämt sig för. Sedan bedrivs skvallerkampanjer för att få medhåll, och på den vägen är det.
Den dagen då samtliga människor på denna planet har en och samma etik, till punkt och pricka, samt lever efter denna etik, och där hela denna etik känns naturlig och bra för en själv och alla andra, ja då har etiken fått ett värde och en definition. Så ser jag på saken.
Inte som jag ser det. Fast jag borde skrivit etiks innebörd eller möjligtvis etiks egenskaper. Etik är i så fall ett substantiv, ett slags ting. Egenskaperna är adjektiv, exempelvis: ont, gott, bra, dåligt osv. Det som värderas är ofta verb, så som sälja, kränga, pådyvla, marknadsföra, ljuga, tala, skriva, osv. Det är då verbet som syns och ligger till grund för adjektivet där adjektivet är Storheten vars magnitud bedöms enligt någon påhittad etisk måttstock.
Vad som bedöms vara etiskt för en person kan vara motsatsen för en annan. För en stor andel av jordens befolkning är hedersmord etiskt bra och även kärleksfullt samt rättfärdigt och juridiskt korrekt. Man har så att säga rensat bort smutsighet ur släkten. För andra är det snarast en styggelse och allt annat än etiskt. Det smutsiga är då själva hedersmordet och därmed också lagsystemet som förhärligar detta smutsiga.
Etik bygger i grunden på gamla inarbetade och traditionella lagar och lagsystem som funnits i generationer. Helt enkelt, en tradition. För några tusen år sedan fanns Mose lagar hos det folk åt vilket dessa lagar gavs. För ungefär 1900-2000 år sedan spreds dessa lagar till flera folk och länder runtomkring planeten. För ungefär 1300 år sedan gavs det som kallas sharia-lagen åt de folk som mottog dessa.
Lever man enligt visst lagsystem från generation till generation så utvecklas en slags mer allmän riktad och specifik etik utifrån tradition. Etik är ett slags mänskligt värderingssystem där var och ens personliga etik och moral står som vågskål för hur man själv är och hur andra är, där man själv nästan alltid är bäst, och är det inte så, så har man själv giltiga skäl medans andra oftast inte har det, sett ur sin egen synvinkel. Det som är etiskt i Stockholm kan vara oetiskt i Malmö och vice versa. Det som är etiskt på Östermalm kan vara oetisk på Södermalm och vice versa. För några år sedan var det etiskt korrekt att köpa elbilen Tesla. Idag är det motsatsen. Undrar varför VW anses vara etiskt korrekt eller neutralt? Det är ju Adolf Hitlers påfund. Där väljer man att titta åt annat håll. Man väljer det man vill se och man tittar åt det håll som passar en själv bäst för att öka på tryffelvärdet på sin egen etiska magnitudskala.
Där finns en mängd konstiga och helt oväsentliga regler. Det utarbetas olika former av etik, exempelvis kläd-etik. På vissa ställen säger etiken att det skall vara slips för herrar, på andra ställen skall det vara långa vita linnekläder osv. Det går en slags människoinförd etik överallt som på något sätt har tagit överhand på vad som i viss tidsperiod anses göra en människa god, respektive ond och den är helt olika överallt på olika platser och tidsepoker. I ovala rummet skall det vara slips. Det fick en herre erfara för inte så länge sedan.
För några hundra år sedan var det god etik att bränna häxor. Då bedrevs häxjakt. Man brände upp det smutsiga, så att säga. Det görs det fortfarande, men där häxor ges nya skepnader, lite hipp som happ beroende på vald så kallad etik för stunden. Jag är inte imponerad över all denna så kallade etik och moral som människor försöker pådyvla varandra för att var och en skall tycka att den själv är ren och oskuldsfull då personen tittar sig i spegeln, medans di andra är sämre, smutsigare, ondare och egentligen är mindre värda på ens egen etiska skala.
Människor bestämmer sig för en sak gällande andra och hittar sedan på olika egensnickrade etiska regler för att rättfärdiga det man bestämt sig för. Sedan bedrivs skvallerkampanjer för att få medhåll, och på den vägen är det.
Den dagen då samtliga människor på denna planet har en och samma etik, till punkt och pricka, samt lever efter denna etik, och där hela denna etik känns naturlig och bra för en själv och alla andra, ja då har etiken fått ett värde och en definition. Så ser jag på saken.
makesrain skrev:Att alla människor på planeten skulle göra exakt samma val i varje möjlig situation ser jag som en orimlighet. Kan alla människor avgöra vad som är det bästa beslutet utifrån alla tänkbara infallsvinklar och möjliga framtider? Det tror jag inte att någon anser. Du har förstås rätt till din åsikt men jag tycker inte att det är en rimlig anledning att ogiltigförklara vare sig värdet av etik eller definitionen av ordet.
Eventuellt slipstvång i ovala rummet har inte med etik att göra utan med etikett. Det är inte moraliskt rätt eller fel att ha slips på sig, däremot kan det av en del anses vara god etikett i vissa sammanhang.
För en bra och lättillgänglig introduktion till etik rekommenderar jag "The Moral Philosophers, An Introduction To Ethics", av Richard Norman. Det var länge sedan jag läste den men kanske borde jag ta ner den från bokhyllan och fräscha upp kunskaperna. Ser att den kommit ut i ny upplaga, kanske är den ännu bättre nu
Marknadsföringslagen skrev:
10 § En näringsidkare får vid marknadsföringen inte använda sig av felaktiga påståenden eller andra framställningar som är vilseledande i fråga om näringsidkarens egen eller någon annans näringsverksamhet.
JM skrev:Antag att jag köper en kabel för 100 000 skr som enligt säljaren förbättrar ljudet.
Nu gör jag fysikaliska mätningar och psykologiska dubbel blindstudier med tillräckligt många försökspersoner vilka inte påvisar någon fysikalisk skillnad eller hörbar skillnad jämfört med en lampsladd.
Nu stämmer jag säljaren och företaget för medveten inte obetydlig falsk marknadsföring.
I butiken är inte straffbart att ljuga.
I rätten är det mened att ljuga dvs straffbart.
Att ljuga är i regel inte något brott enligt svenskt lag. Men det finns undantag till denna huvudregel exempelvis om man ljuger under ed i en rättegång så gör man sig skyldig till mened enligt 15 kap 1 § BrB. De brott som kan ligga närmast när någon ljuger för en myndighet är falsk tillvitelse enligt 15 kap 7 § BrB.
Etiken styr den moraliska kompassen där det finns gränser.
JM
Conan skrev:JM skrev:Antag att jag köper en kabel för 100 000 skr som enligt säljaren förbättrar ljudet.
Nu gör jag fysikaliska mätningar och psykologiska dubbel blindstudier med tillräckligt många försökspersoner vilka inte påvisar någon fysikalisk skillnad eller hörbar skillnad jämfört med en lampsladd.
Nu stämmer jag säljaren och företaget för medveten inte obetydlig falsk marknadsföring.
I butiken är inte straffbart att ljuga.
I rätten är det mened att ljuga dvs straffbart.
Att ljuga är i regel inte något brott enligt svenskt lag. Men det finns undantag till denna huvudregel exempelvis om man ljuger under ed i en rättegång så gör man sig skyldig till mened enligt 15 kap 1 § BrB. De brott som kan ligga närmast när någon ljuger för en myndighet är falsk tillvitelse enligt 15 kap 7 § BrB.
Etiken styr den moraliska kompassen där det finns gränser.
JM
1. Det kommer att vara en nån slags mätmässig skillnad mellan 100 000-kronors-kabeln och lampsladden, om inte lampsladden och 100 000-kronors-kabel och lampsladden är identiska.
2. Hur många lyssnare du än tar in och hur många blindtester du än genomför, så kommer du inte kunna bevisa att ingen nånsin har hört en faktisk ljudmässig skillnad på 100 000-kronors-kabeln och lampsladden.
Dessutom... som åtalad i en svensk rättegång avlägger du ingen ed och kan därför heller inte fällas för mened.
Så att försöka få en hifi-nasare dömd för att ha sålt en "verkningslös" dyrkabel är helt griskört.
pingvinen skrev:” Tacksamhet är ett verb och därmed en handling.”
Jag trodde det var ett substantiv? Och då inte en handling. Tacksam är ett adjektiv. Kanske åsyftades visa tacksamhet där visa är ett verb.
Mvh språk polis
petersteindl skrev:pingvinen skrev:” Tacksamhet är ett verb och därmed en handling.”
Jag trodde det var ett substantiv? Och då inte en handling. Tacksam är ett adjektiv. Kanske åsyftades visa tacksamhet där visa är ett verb.
Mvh språk polis
Glömde skriva ”visa”. Visa tacksamhet skulle det ha stått. Tacksamhet är då ett substantiv. Tacksam, i uttrycket ”vara tacksam” är ett adjektiv. Det är den upplevda bristen på denna egenskap som utlöste domen från värden i ovala rummet. Det blev en sällsam skådad soppa som många i krigets händelser får äta genom att sätta livet till.
Det brukliga hos High End Audio-handlare som även saluför dyra kablar är att kunderna ges möjligheten att låna kabeln och lyssna hemma i kundens befintliga anläggning. Detta gäller egentligen allt som saluförs i butiken. Dessa kunder brukar ha en ganska vältrimmad uppfattning vad de vill ha och vad de vill uppnå. De vill höra själv på befintlig ort och ställe så som produkten i praktiken skall användas. Köpet är en volontär handling. Det är köparen som bestämmer vad köparen gör med sina pengar.
Ofta är varje del i musikåtergivningskedjan vald för ett visst slutresultat man vill uppnå för att tycka det är givande att lyssna på musik. Gillar man ljudet så är det bra och det är oavsett parametrar som transparens, öppenhet eller snabb bas eller olika house curve eller något annat subjektivt.
Att blanda in etik eller moral i vilket ljud andra föredrar att lyssna på, är, som jag ser det, att likna vid religion där besserwissrarna med etikpekpinnar är prästerskapet och vissa vill agera överstepräster med extra lång pekpinne.
Vill man dra det långtgående, så kan man istället resonera som så, att ingen stereo eller musik behövs för överlevnad. Samtliga pengar, som var och en av alla människor har, bör fördelas till att enkom gå till mat för dagen och husrum med sovsäck och billigaste kläderna på marknaden och resten till att skänkas bort till de fattigaste på planeten.
Sommarstugor och bostäder och bilar och båtar och stereo går fetbort och bör säljas, där pengarna bortskänkes till de svältande. Då kan man prata om etik och moral och att man vill gå i spetsen som det ultimata föredömet.
Egentligen, då man ändå håller på, så bör man inte ens äga sina kläder inklusive kalsonger. Antingen går man naken eller så får man låna kalsonger och kläder av någon. Då är man etiskt korrekt. Man föds naken och bör naturligtvis leva hela livet naken för att uppnå sann etisk nirvana.
Stereo och ljud är en slags I-landsproblematik som enkom ondskans andliga axelmakter råder över.
Var och en har sin egen kropp och sin egen själ och sitt eget liv att ansvara för och ta hand om. Men människor vill gärna lägga sig i alla andras liv och domdera över andra utan att först förändra sitt eget liv.
Etik och moral ser jag som motsatsen till sunt förnuft. I brist på sunt förnuft inför man i stället egensnickrade etiska regler som man vill pådyvla andra att leva efter och gör de inte det, så utdelar man bannbullor såsom man vore en påve och bättre människa med en högre värdering hos de styrande i ondskans axelmakter i sin egen tankevärd. Regnvatten är enda drycken som får inmundigas. Allt annat är oetiskt.
Jag föredrar i stället sunt förnuft och medmänsklighet med sina nästa och det är ett uttryck över sitt eget mentala tillstånd.
Ett tankeexperiment: om hela planeten skulle avskaffa samtliga juridiska lagar och dessutom skulle varje lands styrande betala 1 miljon kronor i respektive valuta till var och en som halshugger de personer de anser vara oetiska och 5 miljoner kronor till varje person som halshugger sin mor eller far, eller syster eller bror. Det gäller alltså samtliga människor i samtliga länder på planeten. Man cashar in huvuden så att säga. Hur många huvuden kommer cashas in på planeten tror ni? Det får stå som en fingervisning hur det mentala inre tillståndet egentligen är i människors väsen. Tyvärr tror jag det är många huvuden som kommer rulla. Pengarna och pengaguden styr tillsammans med översteprästerna. Därför kan det vara bra med förnuftiga juridiska lagar som reglerar i samhällena.
jansch skrev:petersteindl skrev:
....................
Att blanda in etik eller moral i vilket ljud andra föredrar att lyssna på, är, som jag ser det, att likna vid religion där besserwissrarna med etikpekpinnar är prästerskapet och vissa vill agera överstepräster med extra lång pekpinne.
.....................
Peter,
Är inte ovanstående fallasi?
Vad tycker du?
Audioperformance skrev:Triple Crown LS representerar den absolut bästa högtalarkabeln som Siltech har designat och byggt under våra nästan fyrtio år i branschen. Den kombinerar våra bästa renodlade monokristallsilver-ledare i en så tjock profil som vi kan tillverka dem. Denna kabel har också en speciell flercellig dielektrisk och skärmningskonstruktion, samt de finaste kontakterna som pengar kan köpa. Kabeln får en specialversion av Siltechs egen spade-kontakt. Denna kontakt är unik för vår flaggskeppsserie av kablar. Den ger en enorm grad av elektrisk och mekanisk konsistens och stabilitet för den finaste möjliga ljudkvaliteten. Dessutom finns det "break-out bodies" i båda ändarna av varje kabel. Dessa innehåller en skärmningsanslutningsswitch. Brytaren växlar mellan riktad eller stjärnformad jordning av varje kanals skärmning eller ingen jordning alls. Följaktligen låter den användarna konfigurera sitt system så nära deras behov som möjligt. Högtalarkabel med Enkelkristallsilverledare med Siltechs S10 Silvermetallurgi. Multicellkonstruktion med två ledare. Teflon , Kapton och Luftisolering. Flytande bredbandsskärmning
Specifikation
• Metallurgy: Pure monocrystal silver
• Construction: Siltech special multicell
• Insulators: Kapton, Teflon & Wide-range shielding
• Cores: 2
Auditorium skrev:I nästan ett sekel har Nordost satt standarden inom högfidelitetsljud med sina överlägsna ljudkablar. Odin-kablar, som lanserades 2008, förkroppsligar idolen de är uppkallade efter. Odin är Nordosts Supreme Reference Range och designades för perfekt ljudåtergivning. Nordost kunde nå denna framgång med sin tids mest innovativa teknologi. Men under de senaste sex åren har Nordost gjort stora framsteg inom kabelteknik och tillverkningsprocesser och tagit Nordost-standarden till nya höjder. Idag, efter år av omfattande forskning och utveckling, stor uppfinningsrikedom och omfattande tillämpning av vår egen patenterade kunskap, kan Nordost med säkerhet hävda att Odin 2 är toppen av kabeldesign. Genom att släppa lös varje aspekt av ett liveframträdande - de känsliga nyanserna, de blomstrande utbrotten, den omedelbara responsen från ett staccato, och till och med precisionen i rum och tid mellan tonerna själva - Odin 2-kablarna är oöverträffade. En föreställning som denna måste höras för att bli trodd. Odin 2 sätter inte bara standarden, den krossar alla tidigare standarder.
Odin Supreme Reference Speaker Cable består av 24 20AWG-ledare av 99,99999 % syrefri koppar (OFC) med ett 85 mikron tjockt lager av silver på ytan, inbäddad i en platt kabelkonstruktion.
Varje ledare är individuellt avslutad med fluorerad etylenpropylen (FEP) "Dual Mono-Filament" med en extruderad FEP-mantel. Noggrant utvalda ledare med en hög grad av koncentricitet och precision i tillverkningsprocessen resulterar i enastående ljudkvalitet. Kabeln består av 4 grupper med 6 ledare vardera, vilket gör den idealisk för bi-wiring och bi-amping. Odin Supreme Reference-högtalarkabeln avslutas med Nordosts rodiumpläterade berylliumkoppar Z-pluggar. Dessa kontakter möjliggör bästa möjliga anslutning och impedansmatchning mellan kabeln och den anslutna komponenten. Odin finns även med speciella trippelrhodinerade Furutech spadar.
Isolering: Hög renhet extruderad klass 1.003 Fluorerad
Etenpropylen (FEP)
Konstruktion: Precision Dual Micro Mono-Filament design
Dirigent: 24 x 20 AWG Silver vid 99,99999 % OFC
Kapacitans: 9,2pF/ft
Induktans: 0,15uH/ft
Överföringshastighet: 98 % av ljusets hastighet
....................
.....................
jansch skrev:petersteindl skrev:jansch skrev:
Det är en liknelse. I båda fallen är de som tror sig veta, de som vill ha auktoritet och äga maktutövandet över den egenskap som de själva anser vara den enda sanningen.
Man utgår från sin egen etik och moral samt preferens och extrapolerar detta på andra människor, så som de andra skulle ha samma etik och moral och eftersträva samma saker. Bror duktig kanske kan vara ett adekvat namn för fenomenet.
Jag ser sådant beteende i stort sett överallt på nätet och på alla officiella nyheter. Det är raka motsatsen till personlig frihet, voluntarism och personlig integritet samt respekt för andra.
Däremot finns naturligtvis vanlig fysik och matematik och akustik och naturlagar som kräver sin man och kunskap för att kunna användas på ett korrekt och adekvat sätt.
Men det är något annat än att blanda in etik i det subjektiva lyssnandet och i hur andra personer skall spendera sina slantar.
Jag tror du missuppfattade min kommentar om fallasi.
När jag tittar igenom tråden finns det inget, enligt mig, som tyder på att något inlägg är i närheten av "att blanda in etik eller moral i vilket ljud andra föredrar att lyssna på......" o s v.
För mej är det då, enkelt uttryckt, fulretorik. Det blev väldigt uppenbart när jag såg distads kommentar som verkligen svalde hela betet.
jansch skrev:petersteindl skrev:jansch skrev:
Det är en liknelse. I båda fallen är de som tror sig veta, de som vill ha auktoritet och äga maktutövandet över den egenskap som de själva anser vara den enda sanningen.
Man utgår från sin egen etik och moral samt preferens och extrapolerar detta på andra människor, så som de andra skulle ha samma etik och moral och eftersträva samma saker. Bror duktig kanske kan vara ett adekvat namn för fenomenet.
Jag ser sådant beteende i stort sett överallt på nätet och på alla officiella nyheter. Det är raka motsatsen till personlig frihet, voluntarism och personlig integritet samt respekt för andra.
Däremot finns naturligtvis vanlig fysik och matematik och akustik och naturlagar som kräver sin man och kunskap för att kunna användas på ett korrekt och adekvat sätt.
Men det är något annat än att blanda in etik i det subjektiva lyssnandet och i hur andra personer skall spendera sina slantar.
Jag tror du missuppfattade min kommentar om fallasi.
När jag tittar igenom tråden finns det inget, enligt mig, som tyder på att något inlägg är i närheten av "att blanda in etik eller moral i vilket ljud andra föredrar att lyssna på......" o s v.
För mej är det då, enkelt uttryckt, fulretorik. Det blev väldigt uppenbart när jag såg distads kommentar som verkligen svalde hela betet.
jansch skrev:Ber om ursäkt om jag överträdde forumets regler.
Jag kan(kunde) lika gärna nyttja någon annan "tro" där mänskiighetens kunskap i form av naturvetenskap inte kan förklara varför vi tycker/tror olika. När vi helt enkelt inte lägre litar på fysikens lagar - att det finns något annat som styr.
Vi måste faktiskt, som människor, inse våra begränsningar. Inte bara beroende på vår "dumhet" utan också ifrån t.ex obefogad rädsla (i grunden handlar det om överlevnad). Det kan handla om enkla saker som min 50-åriga rädsla för hissar som är helt ologisk........men vad hjälper det.
För att nu undvika gudsbegreppet kan man konstatera att det går troll i det mesta, inte ens kunskap kan inte alltid få oss till mindre dumma människor. Vi tror vad vi tror, hur ologiskt det än är.........
petersteindl skrev:Det finns en efterfrågan på dyra kablar.
Marknaden består av både säljare och köpare.
I detta fall tillmäter man etik och moral till säljaren.
Köparen köper genom fri vilja.
Köparen önskar det ljud köparen får hemma via den kabeln.
Eftersom det finns en efterfrågan d v s köpare, så finns det även säljare.
De sitter i samma båt, eller, de finns på varsin vågskål på en balansvåg.
Eftersom de finns på balansvåg och det råder balans, så råder det även balans mellan säljare och köpare.
Köparna har uppnått det de vill.
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Det finns en efterfrågan på dyra kablar.
Eftersom de finns på balansvåg och det råder balans, så råder det även balans mellan säljare och köpare.
Finns det verkligen det? En efterfrågan på dyra kablar? Är det inte så att det finns en efterfrågan på BRA kablar? Och om inte tillverkare och säljare är ärliga på uppnår ju inte köparna sitt mål via att spendera en massa pengar om kabeln de facto inte tillför det som det påståtts?
Finns det verkligen någon som enbart är intresserad av den för storleken på prislappen - förutom någon som ställer ut och vill berätta hur dyr anläggningen som demas är?
RogerGustavsson skrev:Flint, det var väl länge sedan du skrev något här?
petersteindl skrev:Tjolahopp, Flint är i stan!![]()
Välkommen tillbaka.
Flint skrev:distad
Exakt. Eftersom det finns köpare så finns det efterfrågan. Om köparna inte är nöjda kommer efterfrågan att "svalna". Enkel logik.
Nattlorden skrev:Flint skrev:distad
Exakt. Eftersom det finns köpare så finns det efterfrågan. Om köparna inte är nöjda kommer efterfrågan att "svalna". Enkel logik.
Varför det? Så länge köparna inte förstår att de blivit lurade så kommer de att fortsätta bli det i framtiden också. "Lägg 10 miljoner till på bilen så kommer den att kunna gå i 550km/h istället för bara 450km/h". Hur många som slantar upp kommer att märka att de blev blåsta?
petersteindl skrev:..........................
Men eftersom vissa ser etik och moral i ena skålen så måste det vara något fel på personerna i andra skålen. Då uppstår en jargong; De är ju lurade och därmed okunniga eller korkade eller bådadera..........
Nu är du där igen!
Etik har bara nämnts i tråden i relation till brottlig handling.............givetvis förutom i dina inlägg.
Är det något fel i att ifrågasätta en brottslig handling? Är det fel på en människa som utsätts för ett ev. brott?
Så vilka är då de, som du skriver/kallar "vissa" och i tidigare inlägg som "bror duktig" och "överste präster"?
Förutom du och jag (Jansch) har distad, JM, Nattlorden, Goat76, LeifB, mn12, E, Johan Lindros, Magnuz, Harryup, Conan, Pigvinen, samt Flint och RogerGustavsson skrivit i denna tråd.
Vilka av dessa på faktiskt.io är "vissa", "överste präster" och "bror duktig"?
Inom retoriken är ordet "ju" (som du använder) och "väl" de allra starkaste för att uttrycka makt utan att ha på fötterna.
Nu tror jag inte att du är ute efter makt (styra/manipulera genom retorik) men det funkar ju.........
"Vet inte om jag skall skriva mer i frågan. Tror det får räcka."
Varför det? Så länge köparna inte förstår att de blivit lurade så kommer de att fortsätta bli det i framtiden också. "Lägg 10 miljoner till på bilen så kommer den att kunna gå i 550km/h istället för bara 450km/h". Hur många som slantar upp kommer att märka att de blev blåsta?
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Det finns en efterfrågan på dyra kablar.
Finns det verkligen det? En efterfrågan på dyra kablar? Är det inte så att det finns en efterfrågan på BRA kablar? Och om inte tillverkare och säljare är ärliga på uppnår ju inte köparna sitt mål via att spendera en massa pengar om kabeln de facto inte tillför det som det påståtts?
Finns det verkligen någon som enbart är intresserad av den för storleken på prislappen - förutom någon som ställer ut och vill berätta hur dyr anläggningen som demas är?
jansch skrev:petersteindl skrev:..........................
Men eftersom vissa ser etik och moral i ena skålen så måste det vara något fel på personerna i andra skålen. Då uppstår en jargong; De är ju lurade och därmed okunniga eller korkade eller bådadera..........
Nu är du där igen!
Etik har bara nämnts i tråden i relation till brottlig handling.............givetvis förutom i dina inlägg.
Är det något fel i att ifrågasätta en brottslig handling? Är det fel på en människa som utsätts för ett ev. brott?
Så vilka är då de, som du skriver/kallar "vissa" och i tidigare inlägg som "bror duktig" och "överste präster"?
Förutom du och jag (Jansch) har distad, JM, Nattlorden, Goat76, LeifB, mn12, E, Johan Lindros, Magnuz, Harryup, Conan, Pigvinen, samt Flint och RogerGustavsson skrivit i denna tråd.
Vilka av dessa på faktiskt.io är "vissa", "överste präster" och "bror duktig"?
Inom retoriken är ordet "ju" (som du använder) och "väl" de allra starkaste för att uttrycka makt utan att ha på fötterna.
Nu tror jag inte att du är ute efter makt (styra/manipulera genom retorik) men det funkar ju.........
"Vet inte om jag skall skriva mer i frågan. Tror det får räcka."
Det kanske vore lämpligt att du redogör vilka som är "vissa"/"överste präster"/"bror duktig" innan du slutar skriva........
Flint skrev:petersteindl
Dina senaste inlägg i tråden är några av de mest insiktsfulla jag har läst på forumet.
Hatten av.
sprudel skrev:Flint skrev:petersteindl
Dina senaste inlägg i tråden är några av de mest insiktsfulla jag har läst på forumet.
Hatten av.
Haha! Still kickin!
Morello skrev:Kul att Flint dykt upp som gubben i basreflexlådan!
petersteindl skrev:Tjolahopp, Flint är i stan!![]()
Välkommen tillbaka.
Imperial-Blomman skrev:När vi tog in Supra Sword Excalibur så ringde det folk t Hifikit å sa att dom aldrig mer ska handla där pga kabeln.
Vi har Supras sortiment å då även deras dyr kabel så de e helt naturlig för oss å ha den i sortimentet.
Sen ere upp t var å en.
Men vi fokuserar inte på kabeln när vi demar.
Flint skrev:Morello skrev:Kul att Flint dykt upp som gubben i basreflexlådan!
Jag vill minas att du och jag i början av detta årtusensde diskuterade impedans och att du testade mig med/på funktionen aktiv impedans.
Minns du det? Det är ju lite drygt tjugo år sedan. Förklara hur du tänkte.
Morello skrev:Flint skrev:Morello skrev:Kul att Flint dykt upp som gubben i basreflexlådan!
Jag vill minas att du och jag i början av detta årtusensde diskuterade impedans och att du testade mig med/på funktionen aktiv impedans.
Minns du det? Det är ju lite drygt tjugo år sedan. Förklara hur du tänkte.
Förklara först vad du avser med "aktiv impedans".
Orden "aktiv impedans" kanske inte förekom, men du syftade på att en impadans kan bestå av något annat än bara L C och R. Alltså en aktiv krets även kallad gyrator.Morello skrev:Jag är ledsen, men tror inte att jag har svängt mig med begreppet "aktiv impedans". Jag sökte i arkivet och såg något inlägg där Ing. Öhman svängde sig med sagda begrepp. Kanske var det ni två som gafflade i termer av "aktiv impedans"?
Morello skrev:Var är dina polare P. Entod och Ahmed, föresten?
Flint skrev:Orden "aktiv impedans" kanske inte förekom, men du syftade på att en impadans kan bestå av något annat än bara L C och R. Alltså en aktiv krets även kallad gyrator.Morello skrev:Jag är ledsen, men tror inte att jag har svängt mig med begreppet "aktiv impedans". Jag sökte i arkivet och såg något inlägg där Ing. Öhman svängde sig med sagda begrepp. Kanske var det ni två som gafflade i termer av "aktiv impedans"?
Morello skrev:såväl Kapen A von Gyllenkrok som Silokonix är pensionerade.
Flint skrev:Morello skrev:såväl Kapen A von Gyllenkrok som Silokonix är pensionerade.
Hur är det med de enstaviga pseudonymerna på forumet?
Kanske inte du, men troligen någon i din "vänkrets".
Morello skrev:Flint skrev:Morello skrev:såväl Kapen A von Gyllenkrok som Silokonix är pensionerade.
Hur är det med de enstaviga pseudonymerna på forumet?
Kanske inte du, men troligen någon i din "vänkrets".
Svar nej.
Flint skrev:Ang trådämnet
Jag förstår inte detta hat mot dyrkabeltillverkare. Det är ju bara bussiness och skitbra att vissa har hittat en lukrativ nisch att tjäna pengar på. Det finns ju massor av liknande nischer att i så fall reta upp sig på. Det drabbar ju bara de som har massor av pengar att leka bort, och dom får väl skylla sig själva i sin srävan efter status och utstickande personlighet. Inget att bry sig i. Dessutom verkar tillverkarna betala skatt och lagstadgade avgifter i övrigt, vilket är mer än man kan säga om vissa spelade "idealister".
Flint skrev:Det finns ju massor av liknande nischer att i så fall reta upp sig på.
Nattlorden skrev:Flint skrev:Det finns ju massor av liknande nischer att i så fall reta upp sig på.
Nämn någon där felaktiga uppgifter om teknisk prestanda är på en liknande och lika genomgående nivå?
Skrivbordet skrev:Nattlorden skrev:Flint skrev:Det finns ju massor av liknande nischer att i så fall reta upp sig på.
Nämn någon där felaktiga uppgifter om teknisk prestanda är på en liknande och lika genomgående nivå?
Så är det väl förstås.
Å andra sidan, om den ska agera statusmarkör tillsammans med andra markörer, så spelar det nog ingen roll för köparen.
I morgon till frukosten ska jag rosta min macka i min Kitchenaid Artisan brödrost, vilken bara kostade 5399 kr.
pingvinen skrev:Skrivbordet skrev:Nattlorden skrev:
Så är det väl förstås.
Å andra sidan, om den ska agera statusmarkör tillsammans med andra markörer, så spelar det nog ingen roll för köparen.
I morgon till frukosten ska jag rosta min macka i min Kitchenaid Artisan brödrost, vilken bara kostade 5399 kr.
Vad har du för strömkabel på den?
Nattlorden skrev:Flint skrev:Det finns ju massor av liknande nischer att i så fall reta upp sig på.
Almen skrev:Nattlorden skrev:Flint skrev:Det finns ju massor av liknande nischer att i så fall reta upp sig på.
Alternativmedicin och kosttillskott ligger ofta på en liknande kvasivetenskaplig nivå, där man utgår från korrekta fakta och siffror men övertolkar effekterna å det grövsta.
Det finns i och för sig alternativmedicin som utgår från felaktiga fakta, typ antroposofin/homeopatin.
Almen skrev:Hej Flint! Trevligt att du inte trillat av pinn.
Nattlorden skrev:Tack för påminnelsen... glömt att jag behöver få iväg en av mina på service!
Flint skrev:Almen skrev:Hej Flint! Trevligt att du inte trillat av pinn.
Tack! Mina forumaktiviteter har legat lågt i några år. Istället har jag byggt ett antal gitarrer.
Eller egentligen bara monterat ihop av färdiga delar.
Det är nog kneigt bara det med massor med finlir innan allt är perfekt.
Några firmor som håller hög kvalitet.
https://www.guitarbuild.co.uk/collections/guitar-bodies
https://www.rockinger.com/en/parts/bodies-necks/guitar-necks/
https://eu.tonerider.co.uk/collections/pickups-for-teles
Men så fick jag helt plötsligt för mig att titta in här och liva upp er lite.
Almen skrev:Kul! Du blir väl själv lite upplivad, kan jag tro.
Harryup skrev:Och äntligen är Flint tillbaka!! Välkommen.
Morello skrev:Snart kanske ingenjör Max Gallerström också dyker upp likt gubben i den berömda lådan.
Några framsteg ifråga om den i vissa läger så utskällda återkopplingen - skall den ännu idag vara 14 dB?
Flint skrev:Nattlorden skrev:Tack för påminnelsen... glömt att jag behöver få iväg en av mina på service!
Är den vårsjuk? Känner av luftfuktighetsförändringen?
Mina gitarrer har några veckor både vår och höst när dom inte riktigt känns igen.
Lika irriterande varje gång, men som tur är så går det över.
Nattlorden skrev:Flint skrev:Nattlorden skrev:Tack för påminnelsen... glömt att jag behöver få iväg en av mina på service!
Är den vårsjuk? Känner av luftfuktighetsförändringen?
Mina gitarrer har några veckor både vår och höst när dom inte riktigt känns igen.
Lika irriterande varje gång, men som tur är så går det över.
Hade nog märkt av något... sadeln small av när jag skulle stämma ljusa e-strängen...
Morello skrev:Snart kanske ingenjör Max Gallerström också dyker upp likt gubben i den berömda lådan.
Flint skrev:petersteindl skrev:Tjolahopp, Flint är i stan!![]()
Välkommen tillbaka.
Tackar! Ja, det är ju din förtjänst.
hifikg skrev:Flint skrev:petersteindl skrev:Tjolahopp, Flint är i stan!![]()
Välkommen tillbaka.
Tackar! Ja, det är ju din förtjänst.
Kul att se dig igen, särskilt nu när jag nästan enbart spelar på rör, vill minnas att du var lagd åt det hållet
hifikg skrev:Minns jag rätt när jag tror att du inte bor alltför långt från min by?
Om så, ja även om du inte gör det, så är du välkommen att hälsa på vid tillfälle!
Flint skrev:hifikg skrev:Minns jag rätt när jag tror att du inte bor alltför långt från min by?
Om så, ja även om du inte gör det, så är du välkommen att hälsa på vid tillfälle!
Tack! Ja, jag bor i Söping (med K).
(Söping med K är ett gammalt 60-talsskämt när invandringen från Finnland var som störst. Det påstås att en vinsk kvinna hade ringt in till ett live radiopratarprogram och presenterade sig på det sättet. Hon ville kanske bara vara tydlig. Finska språket har tydligen svårt för ljudet K som i Köping. Vet inte om det bara är en skröna?
Flint skrev::) Ja så var det. I det brukssamhälle jag växte vi upp i, någon mil från där jag bor nu, hade vi finsk majoritet.
Men man märkte aldrig av några direkta motsättningar typ bombsmällar som jämnade ut villakvarteren.
Det var mer av en idyll där folk jobbade i veckorna, söra gula rucken, och som värst festade på helgerna.
JM skrev:Jag har genom åren anställt fler än hundra skarpa kompetenta medarbetare. Förutom specifik kompetens är en moralisk kompass en förutsättning för företagets framgång. I arbetet uppstår frestelser att ta genvägar, skapa egna egna ekonomiska vinningar på företagets bekostnad, använda ofärdiga AI-verktyg mm. Tyvärr har inte alla denna moraliska kompass och vi har tvingats gå skilda vägar. I min företagssektor är ryktet helt avgörande för överlevnad eller undergång. Att erbjuda produkter/lösningar som inte är förenliga med konsensusvetenskapen eller medicinsk beprövad erfarenhet är uteslutet.
Om jag hade en hifi-butik skulle jag vara tydlig med att produkter typ kablar där det inte finns vetenskaplig konsensus som motiverar det höga priset inte erbjuds. En seriös hifi-butik skall enligt mitt förmenande ha en moralisk kompass. En kund skall kunna gå in i butiken och veta här finns kompetens och yrkesskicklighet inom området. Kunden skall inte skall inte behöva ha någon kompetens i området. Kunden skall kunna ha genuint förtroende för säljarens kompetens och moraliska etik för att erhålla en produkt där omgivningen senare kommer bekräfta att valet säljaren gjorde var rätt.
Om kunden vill köpa dyra kablar för kompisens kablar låter bra är det min skyldighet enligt förtagets moraliska kompass som säljare att informera det inte finns konsensus om dyra kablar förträfflighet och hänvisa till annan butik om kunden insisterar.
Att hävda att kunden får avgöra själv tvärtemot vetenskapliga fakta är oetiskt och sänker säljarens trovärdighet.
Om kunden köpt dyra kablar i en annan butik och blir sent om sider varse om att kompisen hade fel. Dyra kablar tillför inget till ljudet. Dyra kablar är ofta till salu på andrahandsmarknaden. Blir några sålda?
Bra rykte tar lång tid att bygga upp men kan raseras momentant.
I vilken butik kommer han att gör sitt nästa inköp i?
JM
JM skrev:Jag har genom åren anställt fler än hundra skarpa kompetenta medarbetare. Förutom specifik kompetens är en moralisk kompass en förutsättning för företagets framgång. I arbetet uppstår frestelser att ta genvägar, skapa egna egna ekonomiska vinningar på företagets bekostnad, använda ofärdiga AI-verktyg mm. Tyvärr har inte alla denna moraliska kompass och vi har tvingats gå skilda vägar. I min företagssektor är ryktet helt avgörande för överlevnad eller undergång. Att erbjuda produkter/lösningar som inte är förenliga med konsensusvetenskapen eller medicinsk beprövad erfarenhet är uteslutet.
Om jag hade en hifi-butik skulle jag vara tydlig med att produkter typ kablar där det inte finns vetenskaplig konsensus som motiverar det höga priset inte erbjuds. En seriös hifi-butik skall enligt mitt förmenande ha en moralisk kompass. En kund skall kunna gå in i butiken och veta här finns kompetens och yrkesskicklighet inom området. Kunden skall inte skall inte behöva ha någon kompetens i området. Kunden skall kunna ha genuint förtroende för säljarens kompetens och moraliska etik för att erhålla en produkt där omgivningen senare kommer bekräfta att valet säljaren gjorde var rätt.
Om kunden vill köpa dyra kablar för kompisens kablar låter bra är det min skyldighet enligt förtagets moraliska kompass som säljare att informera det inte finns konsensus om dyra kablar förträfflighet och hänvisa till annan butik om kunden insisterar.
Att hävda att kunden får avgöra själv tvärtemot vetenskapliga fakta är oetiskt och sänker säljarens trovärdighet.
Om kunden köpt dyra kablar i en annan butik och blir sent om sider varse om att kompisen hade fel. Dyra kablar tillför inget till ljudet. Dyra kablar är ofta till salu på andrahandsmarknaden. Blir några sålda?
Bra rykte tar lång tid att bygga upp men kan raseras momentant.
I vilken butik kommer han att gör sitt nästa inköp i?
JM
JM skrev:Intressant att jag betraktas som naiv idealist. Har under årtionden framgångsrikt drivit ffa privata verksamheter med hälsosamma vinster. Det gäller att göra rätt affärer - inte alla. Kabelaffärer för hundratusentals kronor är i totalen en negativ affär ur ett ekonomiskt, etiskt o ryktes perspektiv.
JM
Flint skrev:Butiker behöver betalande kunder och inte idealister som bara pratar sig trötta i sin iver att övertyga sin omgivling om det rätta förhållningssättet till allt. Jag hade några sådana kunder i min tillvaro bakom disken. En medelålders man dök upp varje lördag i säg en månads tid och berättade om hur bra hans inköp var och hur perfekt matchat allting var hos honom. Han visade dock inga köpreflexer. Till sist tröttnade jag och sa att nu har jag lyssnat på dig i några timmar så nu tycker jag att du ska lyssna på mig i åtminstone tio minuter. Han försvann omgående och efter det dök han aldrig upp igen. Jag inser så här 45-50 år senare att jag nog kunde ha hanterat det bättre.
Imperial-Blomman skrev:Flint skrev:Butiker behöver betalande kunder och inte idealister som bara pratar sig trötta i sin iver att övertyga sin omgivling om det rätta förhållningssättet till allt. Jag hade några sådana kunder i min tillvaro bakom disken. En medelålders man dök upp varje lördag i säg en månads tid och berättade om hur bra hans inköp var och hur perfekt matchat allting var hos honom. Han visade dock inga köpreflexer. Till sist tröttnade jag och sa att nu har jag lyssnat på dig i några timmar så nu tycker jag att du ska lyssna på mig i åtminstone tio minuter. Han försvann omgående och efter det dök han aldrig upp igen. Jag inser så här 45-50 år senare att jag nog kunde ha hanterat det bättre.
Ja tyckte ändå du gav kunden tid.
Men ibland så ruttnar man.
Flint skrev:Butiker behöver betalande kunder och inte idealister
Skrivbordet skrev:Vill man överleva som handlare så gäller det gamla ordspråket ”kunden har alltid rätt”. Eller hur?
Flint skrev:Skrivbordet skrev:Vill man överleva som handlare så gäller det gamla ordspråket ”kunden har alltid rätt”. Eller hur?
Ja, men det kan också uttryckas som ”Kunden har alltid rätt att ha fel”.
Då blir det lättare att leva med.
Skrivbordet skrev:Flint skrev:Skrivbordet skrev:Vill man överleva som handlare så gäller det gamla ordspråket ”kunden har alltid rätt”. Eller hur?
Ja, men det kan också uttryckas som ”Kunden har alltid rätt att ha fel”.
Då blir det lättare att leva med.
Men du får absolut inte tala om för kunden att hen har fel.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 33 gäster