Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:sjukt sa räven.. jävla soppa dom gör av allting.. samma skit varje gång. Är LP och CD de enda format där man kunde samsas? DVD-A och SACD och nu BlueRay och HD-DVD.
Tråkig världen är då det är lika viktigt att konkurrenten inte tjänar pengar som det är att själv tjäna pengar.
"Fri konkurrens" är vår tids största skämt
IngOehman skrev:
De uppgår i många fall till 40% av tillverkningskostnaden.
xeizo skrev:Fårgan är om inte allt som inte lagras på en hårddisk eller ett flashminne känns förlegat, eller skall vi säga Vintage
Bill50x skrev:Ungefär som att det i början fanns ett antal videoformat typ Beta-max, VHS och V2000 (eller vad det nu var för beteckning, tänker på Philips system). VHS hade sämst bildkvalité men anhängarna till det formatet var snabbast ute med filmer att hyra och köpa. Eftersom gemene man inte bryr sig om kvalité så segrade VHS...
rhenrics skrev:Bill50x skrev:Ungefär som att det i början fanns ett antal videoformat typ Beta-max, VHS och V2000 (eller vad det nu var för beteckning, tänker på Philips system). VHS hade sämst bildkvalité men anhängarna till det formatet var snabbast ute med filmer att hyra och köpa. Eftersom gemene man inte bryr sig om kvalité så segrade VHS...
Anledningen var att VHS var billigare och det spelades in mycket porrfilm på det formatet. Apropå vad gemene man bryr sig om alltså.
rhenrics skrev:Bill50x skrev:
Porr och spel är drivkraften bakom hela datorutvecklingen. Vi som gillar sex "i natura" och inte spelar kan bara tacka och ta emot
/ B
Så du gillar att ha sex i naturen...minsann. Men det var nog lite mer info än jag behövde![]()
IngOehman skrev:PS. Någon som vet när Sony skall lägga ned SA-CD? Eller var det bara något de lovade?
IngOehman skrev:Artikel kommer i nästa nummer av Ny Teknik, tror jag.
CJNE skrev:Hmm, jag tror Kina behöver bli betydligt större på att producera filmer
också om det där formatet ska få något genomslag, för det måste
väl ändå vara lite försent att komma med ytterligare ett format nu.
Näe, jag tycker att det inte borde vara någon licens alls på sånt här,
tillverkarana tjänar ju ändå pengar på att sälja apparaterna.
Något globalt organ skulle kunna göra en upphandling och sen låta
alla som vill få licensiera tekniken gratis.
Bill50x skrev:Frågan är vilket globalt organ som vill lägga ner alla miljoner dollar på att utveckla tekniken? Det är inte alla diktaturer som är lika stora som Kina och som dessutom kan tänka sig att skänka bort sitt arbete gratis
/ B
en liten % av branschen's omsättning borde gå
till "global teknikutveckling".
Henrik_Holst skrev:D-Theater är HDTV material inspelad digitalt på videoband, kan väl sägas att det inte är samma som HD-DVD men ändå liknande
PekkaJohansson skrev:Jag kollar runt efter projektorduk och hittade hos MVT:s agent något som kallas D-Theater, med dubbla antalet linjer mot DVD. Fyra bolag har börjat ge ut filmer i detta format, enlig uppgift. Är det samma sak som HD-DVD?
Med vänlig hälsning
Pekka
PeterAkemark skrev: Har aldrig hittat någon musik inspelad på DVD.
IngOehman skrev:
PS. Någon som vet när Sony skall lägga ned SA-CD? Eller var det bara något de lovade?
Morello skrev:IngOehman skrev:
PS. Någon som vet när Sony skall lägga ned SA-CD? Eller var det bara något de lovade?
Jag tror inte det:
http://interprod5.imgusa.com/son-637/sacd_story.asp
Ljudkrav skrev:VA ? ! ?![]()
Lägga ner SACD ?
YES!
![]()
Det finns visst lite hopp om världen ändå.
Har Sony/Philips erkänt bristerna i SACD systemet offentligt?
IngOehman skrev:Nu kommer förresten det alternativa påståendet: Jag påstår att Kodaks 64-ASA positiva film (dia) är något av det bästa man kan hitta avseende färgåtergivning, och även den finkornigaste (vid tillräckligt ljus=korrekt exponering), eller en av de finkornigaste filmerna på marknaden.
subjektivisten skrev:Så en skiva som återsläpps på SACD med en BRA mastring som låter mkt bättre än den gamla CD utgåvan (som är skitmastrad) är alltså inget att ha? Kan man resonera så?
subjektivisten skrev:Så en skiva som återsläpps på SACD med en BRA mastring som låter mkt bättre än den gamla CD utgåvan (som är skitmastrad) är alltså inget att ha? Kan man resonera så?
Style skrev:med tanke på att de flesta inspelningar inte ens är i närheten av att utnyttja CD-formatet fullt ut och att de flesta komsumenter nöjer sig med långt sämre (MP3) kan man undra om det finns nån framtid för nåt av SACD eller DVD-A formaten. Hursom helst räcker det gott och väl med ett av dem.
Om Ing. hade sagt att SACD inte kan bli lika bra såvida man inte lägger skivorna i flytande kväve efter att man har smort in dem med jordgubbbssylt, då hade jag nog inte blivit lika övertygad.
Så en skiva som återsläpps på SACD med en BRA mastring som låter mkt bättre än den gamla CD utgåvan (som är skitmastrad) är alltså inget att ha? Kan man resonera så?
IngOehman skrev:subjektivisten skrev:Så en skiva som återsläpps på SACD med en BRA mastring som låter mkt bättre än den gamla CD utgåvan (som är skitmastrad) är alltså inget att ha? Kan man resonera så?
Hmmm. Frågan är väl varför någon skulle vilja resonera så?
Det man vill ha är ju ljudkvalitet, så då blir ditt resonemang väldigt märkligt, varför vill man ha en dåligt mastarad CD hellre än en bra mastrad SACD???
Men framförallt blir det frånkopplat huvudfrågan:
Frågan är väl om man vill ha två format att välja mellan överhuvudtaget, om inget gott kommer ur det?
subjektivisten skrev:Nja, det är rätt ointressant varför man ska ha två format eller inte. Nu är det så att vi har vinyl, CD, SACD, DVD-A och välja på. Då tycker jag det vore dumt om man väljer bort ett format bara för det inte är lika bra som ett annat med sina specer, när det kan finnas flera guldkorn på formatet som är bättre än på dom andra formaten.
T ex så sysslar jag fortfarande med laserdisc. Nu är ju DVD överlägset laserdisc på alla punkter så varför ska jag då syssla med laserdisc? Jo, det är rätt simpelt.
*Filmer som inte finns på DVD
*Filmer som låter bättre/ ser bättre ut, på laserdisc än DVD.
Samma logik kan man använda på ljudformat också. Bara för något släpps på DVD-A säger inte att det kommer låter bättre än CD utgåvan.
IngOehman skrev:Pinnick!
Jag tror du har fel. Jag tror att de alternativa formaten gör att folk inte vill satsa på något av dem, för man vill inte satsa en massa pengar på något som man inte ens vet kommer att överleva. Man väntar hellre på att det ena skall försvinna. Se bara vilken explotion det blev för Vido som koncept, så snart Beta och V2000 slogs ut. Med bara ett format var det riskfritt att satsa (VHS) eftersom man vissta att det skulle bli framtidskompatibelt.
- - -
Nu kommer förresten det alternativa påståendet: Jag påstår att Kodaks 64-ASA positiva film (dia) är något av det bästa man kan hitta avseende färgåtergivning, och även den finkornigaste (vid tillräckligt ljus=korrekt exponering), eller en av de finkornigaste filmerna på marknaden.
Vem håller med om detta?
Vh, iö
(Vi sammanfattar resultatet imorgon. Ok, Mats?)
Subjektivisten: Nja, det är rätt ointressant varför man ska ha två format eller inte. Nu är det så att vi har vinyl, CD, SACD, DVD-A och välja på. Då tycker jag det vore dumt om man väljer bort ett format bara för det inte är lika bra som ett annat med sina specer, när det kan finnas flera guldkorn på formatet som är bättre än på dom andra formaten.
Pinnick: men Style, hus fullt med apparater? min dvd-spelare är ynka 4,5 cm hög och klarar en jäkla massa format Cool Trodde liksom framtiden gick mot mindre och kraftfullare vilket möjliggör att format kan "samsas" bättre/enklare/billigare än förr. Bluray skivor har väl samma fysiska storlek som cd/dvd t.ex. ?
Och finns det någon som säger motsatsen då?Bara för något släpps på DVD-A säger inte att det kommer låter bättre än CD utgåvan
mats skrev:IngOehman skrev:Pinnick!
Jag tror du har fel. Jag tror att de alternativa formaten gör att folk inte vill satsa på något av dem, för man vill inte satsa en massa pengar på något som man inte ens vet kommer att överleva. Man väntar hellre på att det ena skall försvinna. Se bara vilken explotion det blev för Vido som koncept, så snart Beta och V2000 slogs ut. Med bara ett format var det riskfritt att satsa (VHS) eftersom man vissta att det skulle bli framtidskompatibelt.
- - -
Nu kommer förresten det alternativa påståendet: Jag påstår att Kodaks 64-ASA positiva film (dia) är något av det bästa man kan hitta avseende färgåtergivning, och även den finkornigaste (vid tillräckligt ljus=korrekt exponering), eller en av de finkornigaste filmerna på marknaden.
Vem håller med om detta?
Vh, iö
(Vi sammanfattar resultatet imorgon. Ok, Mats?)
Kul Ingvar, men du har gjort ett fel, du skulle inte sagt att det var ett test. Nu vet de ju att du inte tycker så.
Kraniet skrev:nu menar microsoft och bill gates att blue-ray har för mycket piratskydd att det inte kommer funka till datorer.. kika här
intressant också att han menar att det(hd dvd/blue ray) är det sista fysiska formatet.
Användare som besöker denna kategori: RogerGustavsson och 46 gäster