Moderator: Redaktörer
skumt tycker det är oroväckande många som tycker en kabel kan få kosta 12500:-
FBK skrev:skumt tycker det är oroväckande många som tycker en kabel kan få kosta 12500:-
Inte det minsta konstigt Haakan_W. Hur många av de röstande tror du är intresserade av att behöva försvara sin åsikt angående vad de tycker är ett lämpligt pris på ett par kablar inför "hata dyrkablage maffian" här på Faktiskt.se, inte många......
du tycker inte dom 12pappen gör mer nytta i nån annan del av kedjan?
för 12papp får du tex py-2 + delningsfilter....sjukt mycket större nytta...
lättare detektera i blindtest också
Hifivärldens största klyscha är att man ska lägga en viss procent av totalkostnaden på kabeln i anläggningen. Det är inte ens ett riktmärke, det är bara dumt.
Sanoj skrev:Jag håller med. Är det inte 10% de brukar säga...alla vet väl att det inte räcker till ett par skapliga kablar. Det borde vara 20-30% eller mer.
// Jonas
.
Sanoj skrev:Hifivärldens största klyscha är att man ska lägga en viss procent av totalkostnaden på kabeln i anläggningen. Det är inte ens ett riktmärke, det är bara dumt.
Jag håller med. Är det inte 10% de brukar säga...alla vet väl att det inte räcker till ett par skapliga kablar. Det borde vara 20-30% eller mer.
// Jonas
.
FBK skrev:skumt tycker det är oroväckande många som tycker en kabel kan få kosta 12500:-
Inte det minsta konstigt Haakan_W. Hur många av de röstande tror du är intresserade av att behöva försvara sin åsikt angående vad de tycker är ett lämpligt pris på ett par kablar inför "hata dyrkablage maffian" här på Faktiskt.se, inte många......
A fool and his money shall soon be parted.
Gammalt ordstäv
Vee-Eight skrev:morello:
Då kallas det att de söker ett visst sound. Dvs en Les Paul skall inte låta som en spansk nylonsträngad.
Morello skrev:Vee-Eight skrev:morello:
Då kallas det att de söker ett visst sound. Dvs en Les Paul skall inte låta som en spansk nylonsträngad.
Nu blev det ett "inte" för mycket va?
Max_Headroom skrev:Det har inte med pris att gøra, tycker jag. Utan nær tillverkaren påstår att kabeln har egenskaper och inverkan den absolut inte KAN ha. Lurendrejeri, alltså. Finns sækert billig ormolja också, om man letar lite.
Dyr kabel køper kan man køpa av många skæl: Imponera på sina HiFi-tidningslæsnande polare (ingen annan tycker det ær coolt, bara dumt), før att kablarna ær snygga, før att man vill ha den påverkan på signalen dom ger (gæller kablar som faktiskt genom sin konstruktion ger påtaglig skillnad) eller kanske bara før att det ær kul i sig att shoppa nya grejor, byta och mixtra med sin anlæggning.
Vill man ha en BRA kable så tar man rimligen reda på vad som gør en kabal bra/læmplig før ett visst ændamål och køper en sådan. Har man gott om pengar skiter man i vad det kostar och køper kanske en som ær snyggare æn en annan, billigare men lika læmplig. Vi fattiga får køpa på biltema eller elfa. Fungerar det också, men inte så sexigt...
OT: Kan før att gøra er avundsjuka næmna att jag just nu lyssnar på Blümchens "Nur Getraumt" på høg volym!![]()
![]()
![]()
adagio skrev:
Om det låter bättre skiter jag väl i varför det låter bättre.
Vilka kablar specifikt syftar du på när du skriver som du gör? Ang ormoljepåståendet.
Om det låter bättre skiter jag väl i varför det låter bättre.
stereotypen skrev:I laboratorieutrustning finns det kablar som kostar stora summor. Min bror berättade att en av de kablarna de använder där han jobbar kostar ca 50000kr.
Jag skall tipsa honom om att EKK fungerar precis lika bra.
Conan skrev:Du säger allså att det inte spelar någon roll för dig om ljudpåverkan från t.ex. kablar har *endast* psykologiska effekter. D.v.s. upplevelse är upplevelse vare sig ljudet som når dina öron skulle visa sig vara identiskt mellan EKK och NordOsts värsting för 130 lakan? Dyrkabeln kan således vara prisvärd även om den inte påverkar ljudet tekniskt?
I så fall är det ju bara att gratulera! Det öppnar sig ju då en hel värld av "ljudförbättringar" att göra med insmorda proppskåp, elektrettejp i gardinerna och kablar med inbyggda kvantrenare. Alla dessa ger med största sannolikhet en upplevd förbättring av ljudet utan att man för den skull behöver bekymra sig för att man påverkar anläggningens verkliga prestanda.
stereotypen skrev:I laboratorieutrustning finns det kablar som kostar stora summor. Min bror berättade att en av de kablarna de använder där han jobbar kostar ca 50000kr.
Jag skall tipsa honom om att EKK fungerar precis lika bra.
I armens näst nyaste mobila radarstation PS-90 så sänder man med en peak effekt på 12,5 kW och en frekvens i spannet 5,4-5,7 GHz om jag kommar ihåg rätt. Denna signal är kodad för att förbättra detektering och upplösning. Retur signalen från ett relativt starkt eko är 70 db dämpad i förhållande till utsignalen. Dessa signaler skall båda färdas igenom samma ledare dock växlar man i nedre appartur ändan mellan att ha sändaren och mottagaren inkopplad. Denna 15 meters ledare kostar också alldels för mycket pengar. Vad jag minns så kostade en böjdbit som är en halv meter lång av detta vandringsvågrör 70000 kr. Men visst de är specialtillverkade prytlar med höga krav på sig. De kostar för att det är vad de kostar att få tillverkade.
Mayro skrev:vad får dig att tro kraven är mindre för bra hifi.. Mer än dina egna tvivel? okunskap av utprovande. eller faktiskt för dåliga grejor som inte kan delge skillnader..
Max_Headroom skrev:Mayro skrev:vad får dig att tro kraven är mindre för bra hifi.. Mer än dina egna tvivel? okunskap av utprovande. eller faktiskt för dåliga grejor som inte kan delge skillnader..
Kraven ær mindre før att effekten ær mycket mindre, normalt bara några få watt istællet før 12,5kW. Dessutom ær frekvensen inom HiFi i regel under 20kHz. Dvs i princip DC jæmført med 5GHz.
En skicka en musiksignal oførvanskad genom en høgtalarkabel ær en mycket simpel uppgift.
Mayro skrev:Max_Headroom skrev:Mayro skrev:vad får dig att tro kraven är mindre för bra hifi.. Mer än dina egna tvivel? okunskap av utprovande. eller faktiskt för dåliga grejor som inte kan delge skillnader..
Kraven ær mindre før att effekten ær mycket mindre, normalt bara några få watt istællet før 12,5kW. Dessutom ær frekvensen inom HiFi i regel under 20kHz. Dvs i princip DC jæmført med 5GHz.
En skicka en musiksignal oførvanskad genom en høgtalarkabel ær en mycket simpel uppgift.
herregud va dummt.. Enligt alla rön jag vet så är det ytterligare mer noga med låga nivåer där man även smalnar av rejält än stora där marginalerna är stora även om dom är små..
men skulle dessa teser stämma så skulle rymdtelskopen som infånfgar svaga saker utifrån inte behöva alls nån nogranhet..
nej bättre kan du och ni allt...
Mayro skrev:herregud va dummt.. Enligt alla rön jag vet så är det ytterligare mer noga med låga nivåer där man även smalnar av rejält än stora där marginalerna är stora även om dom är små..
men skulle dessa teser stämma så skulle rymdtelskopen som infånfgar svaga saker utifrån inte behöva alls nån nogranhet..
ryst skrev:Mina högtalarkablar kostar 32.000sek, de sparkar skiten ur EKK
Bill50x skrev:Gör jämförelsen med en bil. Hur många spenderar inte tiotusentals kronor på snyggare alufälgar, metalliclack, taklucka, takbox lackerad i bilens färg osv. Ingen påstår väl att bilen får bättre prestanda för det? Jag menar, det finns ganska många kablar som är såväl mer lättanvända som sexiga än EKK....
Konstigt att dom på detta forum med högst tekniskt kunnande förespråkar billiga enkla kopparkablar medans dom mindre belästa inom tekniken alltid krigar för dyra kablar men aldrig vet varför
Däremot är frågan om det är prisvärt viktig i många fall, med det är ju upp till var och en
Mayro skrev:För jag har då inte någonsin sett någon med dyra kablar säga åt en med ekk att han inte får tycka sina ekk är bäst..
men jag har i spaltmetrar sett hur ekk spelande häcklar .. kallar personer blåsta.. lurade.. inbillningsjuka.. o fan vet allt...
Mayro skrev:Jag vet en som skrev till mig om detta med nätisar osv..
Han är MYCKET MYCKET högt utbildad.. Och arbeter med saker långt över en ingenjör.. och jag menar långt utöver elärda osv..Mycket långt över..
Han skrev att han inte ville skriva på forum..
Det var ju tråkigt mayro för jag tror du har missuppfattat vad blindtest egentligen betyder.För bt bygger på snabba kopplingar mellan två kablar via boxar eller mekaniska flyttningar. Eller olika ingångar... och inget mer än så...
Men denna diskution vägrar jag gå in mer på här och någonsin. För jag har inget att becvisa för någon som inte ens egentligen vill kolla upp vad som är vad.. Utan som vill med ord o bevis i text veta. Eller via testmetoder som ej är tillförlitliga mer än grovt påvisa skillnader..
Martin skrev:...suggestivt brus.
Mayro: Så jag tror det vore mer klädsamt om man tvivlar med sedemera undersöker själv..
Bt är en metod som knappast kan anses ok tyvärr såvida inte skillnaderna är så stora mellan tillverkning o konstruktion. För bt bygger på snabba kopplingar mellan två kablar via boxar eller mekaniska flyttningar. Eller olika ingångar... och inget mer än så...
silvervarg skrev:Som jag läser detta stycke så anser han (experten?) att bilndtest har problem om man inte kan göra mycket snabba byten och skillnaderna är små. Det tror jag alla håller med om.
Mindre skillnaderna är förståss svårare att hitta dem med statistisk signifikans. Längre tid för växling ger större osäkerhet, så den statisktiska signifikansen sänks ytterligare.
Dvs han säger bara att det är svårt att testa kablar med blindtest och det tror jag att nästan alla skriver under på.
tex det suggestiva bruset i din hörseluppfattning)
Rydberg skrev:I att vara dyrast åtminstoneryst skrev:Mina högtalarkablar kostar 32.000sek, de sparkar skiten ur EKK
David_A skrev:ja, för hur gick det när vi nu jämförde dom Ryst![]()
Fast sexiga är dom iallafall
Om det gör dig glad så.hajen1 skrev:Martin skrev:tex det suggestiva bruset i din hörseluppfattning)
Det bruset bör i mitt fall vara min tinnitusKanske det som gör att jag föredrar mina Nordost Blue Heaven framför mina ply 3.4. Till mina förra högtalare föredrog jag ply3.4.
Verklighet, placebo, guldöron (hmmm) eller en öl för mycket? Har inte en aning
Mayro skrev:
Synd ni är så förbannat träiga så folk som provat vågar o vill berätta för er..
Kan det vara så att de berättar något om sig själva snarare än om kablar...?
Mayro skrev:...skitinlägg..
...kasta skit...
....inpissande av revir..
du har chans att redivera dig via att aggera seriöst..
DTH skrev:Mayro skrev:...skitinlägg..
...kasta skit...
....inpissande av revir..
du har chans att redivera dig via att aggera seriöst..
Jag raderade lite i ditt citat ovan för att förtydliga bakgrunden till min försynta fråga:
Är det enligt din uppfattning en förutsättning för seriöst agerande att använda ett invektivfyllt vokabulär med täta referenser till kroppsavsöndringsprodukter?
Mvh
P.S. För att inkludera något topicrelaterat: hade du några invändningar i sak mot mitt inlägg? Var det något som inte stämde?
Mvh
Birger skrev:Mayro. Jag har aldrig och kommer aldrig att ha någon som helst respekt för dig som deltagande i diverse hififorum så som du håller på. Som person känner jag dig inte men så som du agerar på detta och andra hififorum så är det så = nada respekt.
När du först började skriva i HF trodde jag att du var typ 14 år eller nåt men till min förvåning visade du dig vara nära det fyrdubbla i ålder vilket är helt otroligt att förstå när man läser skräpet du skriver.
Kan du inte dra dig tillbaka till HF och modda Denvrar istället????
Callisto skrev:Inget illa menat till Mayro men DTH:s kommentar var den roligaste på länge, faktiskt.
David_A skrev:Ryst: Sant! Vi kunde inte särskilja dom i slutändan.
Hade jag uppgraderat klart,skulle jag helt klart kunna tänka mig att köpa ett par sånna dära kablar för rätt pengar, för dåliga var dom inte. Men före det har jag ungefär 3456 andra projekt som går före![]()
Mayro skrev:Morello skrev:DTH:
Morello.
tänk att jag en gång för inte länge sedan hade respekt för dig..
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Mazda200 och 27 gäster