Hornprincipen

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Hornprincipen

Inläggav Nefilim » 2006-07-06 13:18

Jag har i min ägo ett par Klipsch RF 7 där diskanten är hornladdad. Tractrixhorn, samt dubbla 10 tums basar, alltså en 2-vägare.
Klipsch har ju alltid hållit fast vid hornprincipen under väldigt många år.

Vad är fördelarna med horn, vad är nackdelarna?

Vissa hävdar ju att hornhögtalare "låter horn" men det upplever inte jag. Det är väl en fråga om delningsfrekvens? Delar man diskanten för lågt kan detta fenomen uppstå?

Vad jag förstått så får högtalaren en bättre koppling till luften, samt en högre verkningsgrad och dynamik.

RF 7
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-07-06 13:33

Vid högre frekvenser kan man låta hornen, i ditt fall tractrixformat, anta den öppningsstorlek som behövs för att undgå reflexer, men för lägre register, (läs basområdet), brukar man använda förkortade horn som inte har tillräckligt stor öppningsarea. De fungerar då mera som ett mellanting mellan kvartsvågspipa och horn, och får en hel del reflexer och reonanser. Andra typer av mellanregister/diskant-horn än Tractrix kan ha mer eller mindre problem vid öppningen när vågfronten skall "släppa" vid hornöppningen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-07-08 01:30

Paa:
Vilka horn kan ha mindre problem än Tractrix har ?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-08 02:12

Anledningen att sätta ett horn på ett högtalarmembran är verkningsgradsökningen man får.

Det lärde man sig tidigt, man kan se på gamla filmer hur folk pratade med en tratt framför munnen. Trattgrammofonen och fonografen hade båda horn för att ta tillvara de små mekaniska vibrationerna man kunde få direkt från skivan/rullen och göra ljud av dem. Det blir ganska imponerande starkt faktiskt.

Idag är det väl bara PA-system som behöver den där höga verkningsgraden, i hemmiljö innebär det bara sönderspelade öron om man inte vill använda rörförstärkare, förstås.

Teorin för exponentialhorn bygger på att hornet är oändligt långt, och är det det så får man en jämn frekvensgång med ett mjukt fall ner till en viss frekvens, under vilken det i teorin inte kommer ut något ljud alls. Nada. I praktiken kan man inte ha oändligt långa horn, de blir så stora, så man får korta av dem. Då blir tonkurvan vågig, och jag tror att det är den vågigheten som upplevs som det typiska trattljudet i horn. Hur hornet kortas är mycket viktigt för vågighetens storlek, så det kan mycket väl skilja i trattighet mellan olika horn.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-07-08 10:09

Harryup skrev:Paa:

Alla horn kan ha mer eller mindre problem, menade jag, inte mindre än Tractrix. Ett talesätt som blev förvirrande i sammanhanget.
Men, jag är ändå inte helt säker på att det inte finns något horn som har mindre problem än tractrix.
Det finns ju några fler typer som är beräknade för sfäriska vågfronter, "Kugelwellen" är en tysk benämning som kan betyda både tractrix och något annat. En fransman har konstruerat en typ för sfäriska vågfronter, men den senaste mätningen jag sett på det så hade det mer ojämnheter är ren tractrix. En japansk konstruktion som ser ut som en boll som man tryckt in tummen där membranet är placerat verkade också ganska lovande.
Alla dom är dock fortfarande mellanregister/diskant-horn, inte bashorn, där jag ser nästan oöverstigliga problem. Jag tror att t.ex Bastodonter, Studio Blues basmodulsrad och NN:s bastorn kommer att vara oerhört svåra att överträffa med en bashornkonstruktion för hemmabruk, även om det tar hela källaren i anspråk.
F.ö. misstänker jag att teorin för exponentialhorn är felaktig. Den bygger på antagandet att det är en plan vågfront som färdas framåt i rikning parallellt med hornets centrumlinje. Men alla praktiska mätningar jag sett på vågfronter visar att dom snabbt böjer av, så att yttre delen av vågfronten blir närmast vinkelrät mot hornets sidovägg.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-08 10:17

paa skrev:F.ö. misstänker jag att teorin för exponentialhorn är felaktig. Den bygger på antagandet att det är en plan vågfront som färdas framåt i rikning parallellt med hornets centrumlinje. Men alla praktiska mätningar jag sett på vågfronter visar att dom snabbt böjer av, så att yttre delen av vågfronten blir närmast vinkelrät mot hornets sidovägg.

Ja, det är nog ett känt faktum. Som så många andra modeller approximerar den dock verkligheten, i olika bra grad beroende på hur verkligheten ser ut.

Fördelen med enkla 1-dimensionella modeller är att de går att förstå och räkna på med analytiska metoder. En numerisk 3-dimensionell FEM- eller BEM-modell stämmer bättre mot verkligheten, men blir svår att dra generella slutsatser ifrån. Precis som verkligheten...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-07-08 10:41

Svante skrev:Ja, det är nog ett känt faktum. Som så många andra modeller approximerar den dock verkligheten, i olika bra grad beroende på hur verkligheten ser ut.

Hur känt är det då? Den som skrivit den mest utvecklade teorin om exponentialhorn i modern tid, Porfessor W. Marshall Leach nämner inte detta.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-08 11:06

paa skrev:
Svante skrev:Ja, det är nog ett känt faktum. Som så många andra modeller approximerar den dock verkligheten, i olika bra grad beroende på hur verkligheten ser ut.

Hur känt är det då? Den som skrivit den mest utvecklade teorin om exponentialhorn i modern tid, Porfessor W. Marshall Leach nämner inte detta.

Tja, eftersom jag känner till det utan att vara aktiv i forskningsområdet, så är det nog rätt känt. Det betyder inte att det alltid ger stora fel, det kan mycket väl tänkas att den 1-dimensionella modellen ger bra resultat för vissa konfigurationer (då vinkeln mellan hornet och centrumlinjen aldrig blir stor) och då kan man använda den med gott resultat. Om det dessutom leder till förståelse, vilket ofta är målet i många skrifter, så kan man stå ut med att det blir några dB fel.

Det vore dumt att ge sig på att förstå horn utan att först försöka med den 1-dimensionella modellen. Förstår man matematiken där så inser man att just den exponentiellt växande tvärsnittsarean intar en särställning som ger fördelar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-07-08 22:25

Kan inte minnas att jag har hört exponentialhorn låta särskilt bra ur HIFI-mässig bedömning någonsin. Kan inte heller minnas att jag har hört Tractrix låta dåligt om dom är rätt använda. Hornljud vill väl ingen ha , inte ens dom som använder horn eftersom det är en ganska grav färgning normalt. Dock något som alla minns om dom har hört och då tror att det också finns i alla konstruktioner.
Olika horn låter väldigt olika förstås eftersom många är PA horn och har helt andra användningsområden. Spridningar t.ex. Vilket gör att vissa som används i hemmiljö inte är lämpliga och har heller aldrig varit avsedda för 3 m lyssningsavstånd.
Att man använder horn och gillar horn beror på att många "fina" HIFI högtalare låter bara så helt stendöda. Vackert, men det finns inget liv i burkarna. Liv finns det alltid i horn men ibland för mycket.
Inte kul att sitta och kisa när man krossar glas istället för att använda cymbaler.
Så att inte tro att horn fyller en funktion i hemmiljö är nog lite förhastat, spela jazz på hyggligt hög nivå på många högtalare och man vill gärna ha hornets fördelar och inte någon trött fin engelsk högtalare.
Ett vanligt fenomen som man uppfattar det är att det går att spela högt med vanliga högtalare också men att man uppfattar det som att dynamiken minskar med ökat ljudtryck. Sen är ju transientåtergivning något som få vanliga högtalare kan matcha.

Användarvisningsbild
Rapid

Inläggav Rapid » 2006-07-14 13:27

Harryup skrev:Paa:

En oblate spheriodal waveguide :) Alla horn har HOM, dvs vågor som studsar mellan väggarna internt i hornet. Det "horn" som har minimal HOM är en oblate spheriodal waveguide. Den påminner mycket om ett koniskt horn utom i början där den ansluter till drivern på ett sådant sätt att minimala HOM fås. Klassisk hornteori (Websters) bygger på felaktiga approximationer. "Webster's horn equation and element modeling are only capable of correctly predicting conical and zero-order Bessel horn performance".
ur WgPractice.doc:

"In horns there are indeed waves that bounce around in the throat and down the horn itself. The main wave, which is normal to the axis, is the only one which is predicted by the theory of Webster. Hence for nearly 100 years people did not realize that these waves, which are more appropriately called Higher Order Modes (HOM), even existed."
http://db.audioasylum.com/cgi/m.mpl?forum=hug&n=80134

"One cannot assume (or enforce) a particular soundwave propagation by simply constraining its motion to a certain "described" shape. The wave fronts will propagate as nature requires, via the wave equation."
och
"What loading properties will an arbitrary horn contour exhibit? (klassiskt) vs What horn contour is required to yield the desired performance? (nytänkande)"
ur wg1.doc

"...In fact, as I have said, it is the curve with the smallest second dirivative connecting a tube to a cone - thats why I can say that it has the lowest diffraction. Because diffraction depends on the second derivative of the curvature.
...
And yes, for the very astute, the conical does have a zero 2nd derivative and does not have any internal diffraction, except at the mouth. But it is not possible to drive the conical horn without exciting a lot of HOM right at the throat to driver junction. "
http://db.audioasylum.com/cgi/m.mpl?forum=hug&n=97662
Exempel på horn med 2:a derivata skilld från noll är exponentialhorn och tractrix => HOM.

Beskrivning vad Higher Order Modes (HOM) är och varför det är viktigt:
http://db.audioasylum.com/cgi/m.mpl?forum=hug&n=81467

Artiklar:
http://www.exdreamnet.de/download/wg1.zip
http://www.exdreamnet.de/download/WgRevisited.zip
http://www.exdreamnet.de/download/WgPractice.zip
http://www.exdreamnet.de/download/SoundRadiation.zip

Tractrixhorn är alltså inte felfria. Jag tror den förhållandevis nya teorin är bättre.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-07-15 18:24

Självklart är inte Tractrix perfekt, bara att det låter hitills minst horn om dom enligt vad jag har hört. Finns det någon komersiell produkt enligt dom nyare principer?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-07-15 18:47

Den nyare teorin för waveguides har som fördel att dom kan användas som constant directivity, däremot tror jag inte alls att dom har mindre problem med reflexer från mynningen än tractrix, trots att dom eventuellt kan ha mindre reflexer i halsdelen.
Koniska horn som inte alls har något HOM, och är väl så sett toretiskt perfekta mellan hals och mynning, har i stället stora problem med anpassningen i båda ändarna. Man måste nog se på helheten.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-07-15 20:25

paa skrev: Man måste nog se på helheten.

Ja, det är absolut mitt intryck av hornkonstruktion. Saker och ting måste passa ihop, annars blir det dåligt.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2006-07-16 02:08

Såg att Leach nämndes tidigare i tråden, en annan som bidragit till förståelsen av hur horn fungerar både kvantitavt och kvalitativt är Don B. Keele. Hans bidrag finns att läsa i Jaes omkring 1970 och framåt tror jag det var som mest. Han har bland annat bevisat att det finns en optimal storlek på hornmynningen.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-07-16 17:20

Svante skrev:
paa skrev: Man måste nog se på helheten.

Ja, det är absolut mitt intryck av hornkonstruktion. Saker och ting måste passa ihop, annars blir det dåligt.

Ja, och tyvärr blir det ur hifimässigt synpunkt ganska dåligt även när det passar ihop eftersom många horn har egenskaper som inte passar ett lyssningsavstånd på 3-4m. Och moderna lösa drivers kostar en förmögenhet om man vill testa nya sådana. Så att prata om horn som om det vore av bara en typ blir lite fel. Det vanliga är att man har hört något dåligt hornförsök som är byggt för hög verkningsgrad gjort för PA men som man lirat på hemma.
Och därmed får för sig att man vet hur horn låter. Ungefär som om man hört en basreflexhögtalare och vet hur sådana låter.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-07-17 03:18

PeterAkemark skrev:Såg att Leach nämndes tidigare i tråden, en annan som bidragit till förståelsen av hur horn fungerar både kvantitavt och kvalitativt är Don B. Keele. Hans bidrag finns att läsa i Jaes omkring 1970 och framåt tror jag det var som mest. Han har bland annat bevisat att det finns en optimal storlek på hornmynningen.

Hur då optimal storlek ? Menar du ett "absolut" värde eller vad relateras storleken till ?

Undrar en fåkunnig... :oops:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2006-07-17 07:37

i skrev:
PeterAkemark skrev:Såg att Leach nämndes tidigare i tråden, en annan som bidragit till förståelsen av hur horn fungerar både kvantitativt och kvalitativt är Don B. Keele. Hans bidrag finns att läsa i Jaes omkring 1970 och framåt tror jag det var som mest. Han har bland annat bevisat att det finns en optimal storlek på hornmynningen.

Hur då optimal storlek ? Menar du ett "absolut" värde eller vad relateras storleken till ?

Så att belastningen och därmed ljudtrycket blir så jämt som möjligt. Det gäller ett exponentialhorn. Keele visade att Websters hornekvation inte alls blir jämnare om hornet är oändligt långt utan passerar genom ett område där vågigheten är minst. En optimal storlek på hornmynnigen ( yta ) finns om en undre gränsfrekvens (naturligtvis), bandbredd och strålningsvinkel (fritt på golv, hörnhorn etc) anges.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-07-17 19:38

PeterAkemark skrev:
i skrev:
PeterAkemark skrev:Såg att Leach nämndes tidigare i tråden, en annan som bidragit till förståelsen av hur horn fungerar både kvantitativt och kvalitativt är Don B. Keele. Hans bidrag finns att läsa i Jaes omkring 1970 och framåt tror jag det var som mest. Han har bland annat bevisat att det finns en optimal storlek på hornmynningen.

Så att belastningen och därmed ljudtrycket blir så jämt som möjligt. Det gäller ett exponentialhorn. Keele visade att Websters hornekvation inte alls blir jämnare om hornet är oändligt långt utan passerar genom ett område där vågigheten är minst. En optimal storlek på hornmynnigen ( yta ) finns om en undre gränsfrekvens (naturligtvis), bandbredd och strålningsvinkel (fritt på golv, hörnhorn etc) anges.

Intressant. Finns det någon länk på nätet som beskriver formeln ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-07-17 20:41

Earl Geddes använder nu en ganska stor radie som avslutning på sina horn, mot baffeln. Det är för att undvika diffraktion. Denna radie ligger helt utanför hans teori om Spherical Oblate Waveguides.
Radieavslutning kan naturligtvis även läggas in på änden av ett exponentialhorn.
På ett Tractrix så behövs det inte, eftersom det slutar parallellt med baffeln.
Den största fördelen jag ser med Geddes horn jämfört med tractrix är att Geddes waveguides kan kontrollera spridningen så att det kan integreras bättre med baselementet vid delningen.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2006-07-17 23:35

i skrev:
PeterAkemark skrev:
i skrev:

Intressant. Finns det någon länk på nätet som beskriver formeln ?

En sökning hos AES visas nedan

Loudspeaker exponential horn computer model studies indicate that there is an optimum mouth size for a horn of specific cutoff to minimize mouth reflections. Evaluation of the reflection coefficient at the horn's mouth reveals how large the mouth must be to optimally radiate into different size solid angles.

Preprint Number: 933 Convention: 46 (August 1973)
Author: Keele, Jr., D. B.

E-lib Location: (CD aes8) /pp6975/pp7309/0927.pdf

Som det ser ut så finns det bara ett preprint och ingen publicering i JAES.

Användarvisningsbild
Rapid

Inläggav Rapid » 2006-07-19 18:11

paa skrev:Den nyare teorin för waveguides har som fördel att dom kan användas som constant directivity, däremot tror jag inte alls att dom har mindre problem med reflexer från mynningen än tractrix, trots att dom eventuellt kan ha mindre reflexer i halsdelen.
Koniska horn som inte alls har något HOM, och är väl så sett toretiskt perfekta mellan hals och mynning, har i stället stora problem med anpassningen i båda ändarna. Man måste nog se på helheten.

Japp, mycket bra observation. Det aer anpassningen i halsen (minimal HOM) och constant directivity som jag ser som de stora foerdelarna. Det ger snygg onaxis/offaxis kurva och bra integering med baselementet. Som du skrev nedan saa ordnas problemen med reflexer i mynningen (som ett tractrixhorn foervisso har "inbyggt" i ekvationen) i Earls konstruktion genom att runda av kanterna med en tillraeckligt stor radie, saa det aer inte ett problem. Problemet som kvarstaar aer att skapa en plan axisymmetrisk vaag. Det faar man med en compression driver men inte riktigt eftersom faspluggen i drivern aer "felkonstruerad". Geddes har patenterat en fasplugg som ordnar det men vad jag vet finns det ingen driver som tillverkas med den faspluggen. Det han goer istaellet foer att specialtillverka en driver, aer att anvaenda skummgummi (30 ppi tror jag) i waveguiden foer att absorbera de resterande interna reflektionerna (HOM).

PS Sorry foer tangentbordet...

Användarvisningsbild
Rapid

Inläggav Rapid » 2006-07-22 15:20

Harryup skrev:Självklart är inte Tractrix perfekt, bara att det låter hitills minst horn om dom enligt vad jag har hört. Finns det någon komersiell produkt enligt dom nyare principer?

Hej!
Han har gjort en högtalare med waveguiden http://www.gedlee.com/Summa.htm. Tyvärr bor han lite långt bort för att åka och lyssna på den :) Där ligger också en intressant powerpoint presentation på hemsidan under Home/Archive, http://www.gedlee.com/downloads/Audio%20Acoustics%206%2012%2005.ppt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-07-23 20:15

Hmmm, siten börjar med "Arguably the best loudspeaker in the world" vilket ju låter väldigt blygsamt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-10-08 20:31

Jag söker Geddes dokument som handlar om hans högtalare "Summa". Dokumentet låg tidigare på: http://gedlee.com/downloads/Summa.pdf
men eftersom han verkar sålt konstruktionen till Asien så har han tagit bort det från sin server. Är det någon som har sparat ner den PDF-filen?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-10-08 21:25

paa: se här -längst ned på sidan.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-10-08 21:52

Helt enkelt lysande! :)
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
sperrling_semester

Inläggav sperrling_semester » 2007-11-06 20:37

APROPOS HORN-HØGTALARE.....
Har noterat mig att ovanstående spekulationer och refererande till diverse teoretiska idéer om horn-høgtalare, m.m. pågått under några år på Er site....
Tycker därfør att kanske också "lilla jag" - kan få ett ord med i laget!?
Jag har ägnat MÅNGA tusen timmar under de senaste 45 åren åt musik- och ljud-inspelning och reproduktion.
Bland annat HORN-HØGTALARE som KOMPLETTA flervägs-system; mina SPERRLING 2-63 HORN-SYSTEM, ursprungligen runt 300 liter/senare runt 400 liters volym på bas-hornet (gørs idag i 5 olika storlekar och kan fås som aktiv=världens i särklass bästa sub...!) och då gjorda som ett 3 vägs-system, också mitt BLACK-GIANT-SQUARE HORN - som var 3 vägs med 700 liters bashorn med dubbla 12" eller 15"-are i samt dubbla mellanregister-horn och så det sägen-omspunna och omskrivna EV T350 diskant-hornet i toppen SAMT ett BLACK-GIANT TRIANGULAR HORN som var ett 1000 liters bas-hørn-horn med 4 vägs topp... Vi gjorde också ett BLACK-GIANT NO COMPROMISE 4-vägs-horn-system med en 16 tummare i ett kombinerat HORN och DP-kabinett (DP=Distributed Port System).
Vi gjorde/gør också høgtalar-system som är "horn-hybrider" - med användning av horn før mellan- och diskant-register ; gällde ffa førr våra HiFi-PA-system och orkester och proff's høgtalare.... Dito gjorde/gør vi DP serien - men som numer gørs i moduler/delar då de blivit så tunga att ingen orkar bära dom.... I dessa använde jag førr bara horn till diskanten - men har nu i och med den nya DP-modulus-serien gått øver till en helt øppen horn topp med korta trekantiga eller assymetriska mellanregister-horn och direct-drive diskant-horn integrerade direkt i baffeln.
OK - detta sagt som bakgrund - mer om dessa system kan läsas på www.sperrling.no før den som är intresserad - inte minst de realistiska priserna torde väl gøra dessa intressanta!?
MEN før att gøra slut på ackvisiteringen - jag skriver INTE før att gøra reklam før mig och mina konstruktioner - "de kan ju tala sitt eget språk" och de många tusen gamla kunder och køpare och användarna kan väl vidimera dynamiken OCH färgningsfriheten...
Så - øver till teserna runt dessa och detta med horn-høgtalare istället - det diskuteras ju om diverse egenskaper och teorier om horn i tråden tidigare. Skulle bara kort vilja kommentera dessa och førklara før den intresserade HUR det enklast kan beskrivasas och fungera och VARFØR man istället måste gøra "pragmatiskt anpassade horn-konstruktioner" - før att man skall få bort koloreringar så att de skall fungera OCH låta acceptabelt i verkligheten och OM man øht skall kunna REPRODUCERA både musik och dynamik med dom! Ffa. de som gillar slagverk, elekrifierad blues, fusion och att kunna spela høgt - brukar vara "horn-diggare"!
Det som gør att alla andra och vanliga horn-system än våra/mitt horn och som funnits och finns, låter så illa på røster och opera och barock/renässans-musik; och inte minst om man slår øver på radion och lyssnar på nyheterna upplästa av en mansrøst.... Är att det bildas stående vågor och blir størande reflexer inne i hornet - särskilt i børjan av detta och i lådan, som färgar ljudet.... De mest typiska och dumma exemplen på detta är dessa trumpet-liknande plåt- och plast-horn som har en lååååånmg børjan med nästan parallella väggar... DÄR blir det mest resonanser och nasala bi-ljud... Kombinerat med att man oftast har hård kompression; mellan 3-4-5 till 1, gør att det blir ännu mer pregnant (och genant...) med dessa tratt-koloreringarna....
Sätt händerna før munnen och forma en tratt med olika form och expansion och lyssna på varandras røster, så førstår Du vad jag menar...! Eller prova att prata i en megafon eller horn-høgtalar-tratt...!
Detta är därfør det førsta som man måste førstå OCH så førsøka konstruera høgtalare som skall REPRODUCERA musik på ett HELT annorlunda sätt än de grejor som skall nyttjas till mistlurar och sirener, etc... Men det tycks HiFi-schakalerna inte ha fattat!?
JAG har däremot istället gjort på det sättet att jag gør ett TREKANTIGT mellanregister-horn som är MYCKET kort och helt UTAN den førsta 70 - 80% delen av tratten, som ju har alltfør och nästan parallella väggar, før att undvika detta deletära tratt-ljud och grava färgningarna av ljudet! Det är alltså istället något slag mellanting mellan en wave-form-shaper och ett pragmatiskt anpassat hyperboliskt-exponentiellt horn som man hugger av størsta delen av børjan på och slutar det där det är praktiskt lämpligt, som jag gør....
Ingen kompression är är heller møjlig eller ens nødvändig OM, och før att, att man skall få rätt egenskaper och färgningsfrihet....
Vi gør nu flera olika stora dylika horn i våra toppar och som bestyckas med antingen 3", eller 4" eller 5" eller 6" eller 7" eller 8" eller 9" eller 11" special-gjorda kortslagiga och extremt lättdrivna mellanregister-element i hornet... Räcker inte ett - så tar man flera i array eller spegelvända par... De små passar som topp till våra DP-MODULUS bas-sektioner eller till andra basmoduler, DE GÅR NER TILL SÅ LÅGT SOM 100 - 200 Hz - så de kan enkelt fungera som satelliter också..... De større versionerna passar till mina olika 2-63 horn-basar.
I diskanten gør vi något liknande men dock här med lite granna kompression på de flesta systemen - vi gør till dessa också ett tiotal olika små och stora diskant-drivers och supertweeters med från 11 mm Ø på talspolen upp till både 25, 28, 32, 44, 50, 75 och 100 mm Ø... Dessa monteras sedan direkt i baffel-horn som direct-drive-horn-arrangemang.... No bull-shit løsningar är och fungerar alltid bäst....!!!

I basen är det svårast att førklara VAD man skall gøra - men där så är missuppfattningarna ALLRA STØRST - både hos teoretiker, tillverkare och Hi-Fi-entusiaster och køpare...
Man SITTER ju faktiskt egentligen i slutet av hornet, om man har dom hemma i ett vanligt bostads-rum.... och grannen på parkett också ju...! CAVE!
Detta gør att alla jønsiga både nya och gamla teorier inte alls i något som helst stycke är applicerbara eller ens kan ge en liten vink om HUR det egentligen fungerar.... Man må istället och ju bl.a. av praktiska skäl gøra mer pragmatiskt anpassade hyperboliskt-exponentiella VECKADE horn, før att kunna få in dom i bostads-rum - och då är det många andra faktorer som man må ta hänsyn till! Med mitt Sperrling-Horn – som de flesta kallar dom, kan man t,ex. lägga, hänga, ställa, etc själva basdelen/bashornet på minst 19 olika sätt i rummet!
Och märk att i bashorn kan man - i motsats till mellan- och diskant-horn, ha nytta av en måttlig kompression - och dito kompressions-kavitet i børjan av hornet....
Här børjar ju redan en del av den akustiska transformationen... jmfr som en hävarm om man skall flytta något tungt - fast här tvärtom; något mycket lätt = luft....
Jag brukar før mina studenter och åhørare på føreläsningar beskriva det som att ett bas-høgtalar-element är som en stor stark boxare som skall øsa/flytta på en massa lätt och løs nysnø - det spelar INGEN roll hur hårt eller fort han slår.... Det är ett hoppløst och lønløst arbete.... Däremot før en rätt så liten tanig och ordinär vanlig skit som kommer med en STOOOOR aluminium-skyffel - han har inga som helst problem att få bort och flytta massor av snø....
Men kombination - att sätta en "en stor bra aluminium-skyffel i händerna på en stor stark boxare" - det är liksom den taktik jag alltid har använt i mina horn-konstruktioner....! Alltså - Ett kraftigt baselement med lätt kon i ett effektivt horn. Då får man ett sabla bra drag i basen så att folk slipper använda mjäll-schampot den veckan i vart fall... + låg distorsion!
Kan man också gøra så att man veckar ett pragmatiskt anpassat bas-horn och får det att funka som både horn (snø-skyffel...) och låda och baffel och kvartsvågs-pipa och reflex-system, etc - på en och samma gång... Och så att när man – som hemma – defacto sitter i slutet av hornet OCH låter horn-øppningen sluta utmed åtminstone en vägg eller golvet eller gärna bådadera; ja då kan man också få med sub- och infra-oktaverna = en dekad eller två lägre frekvenser med energi-nivåer så stora att det har STOR betydelse før VAD vi hør och HUR "tungt" vi hør och uppfattar det som kommer ut av basen... Med bra førstärkare som går ner till 0,41 Hz som jag/vi brukat gøra - så låter och KÄNNS då detta ganska så trevligt...
Men varfør gillar en del folk horn-system då...?
Jo, det finns fler skäl än att "sub-infra-basen" kommer med - och som ju bara finns med på vissa skivor ändå.....
Førklaringen är nämligen också den - att med høgre verknings-grad så får man LÅÅÅÅNGT mindre AM-distorsion; ja, Du läste rätt... Detta innebär amplitud-modulations-distorsion som bl.a. beror på att strømmen som går genom høgtalar-talspolen MODULERAR; läs här, førsvagar magnet-fältet i gapet... Detta sker i progressivt høgre grad hos svårdrivna høgtalare med svaga magnet-fält och liten talspole diameter... alltså ALLA vanlig skit-høgtalare som folk blir pålurade! OCH på detta sätt funger de precis som en dynamik-kompressor eller limiter i musik-studion alltså.... Detta avhjälper de – egentligen skyler øver, med att låta basresonanser ta øver och efter-sladdra en massa i alla bas-bludder-burkar som finns....
Normalt har man flera hundra % distorsion - men mätsystemen mäter ju inte VAD som kommer ut av DET/den frekvens som man kørde in.... Istället mäter man ALLT skit och dist och skräp huller om buller och allt det som kommer ut! - Juste va'!?
Alltså - skillnaden mellan ett horn-system och vanliga svårdrivna burk-høgtalare, är alltså bl.a. att man slipper den grava dynamik-kompressionen pga AM-distorsionen OCH att man kan spela HØGRE med mycket større dynamik-omfång OCH att distorsionen oftast är åtminstone en eller flera tiopotenser lägre...
Vårt horn-system har t.ex. även på extremt kraftiga SPL- och lågfrekventa och høga ljud-tryck, så lågt som bara en eller ett par % distorsion (och då huvudsakligen harmoniska øvertoner...) även där ALLA vanliga och också svindyra HiEnd och skryt-høgtalare har flera hundra % distorsion eller redan har gått sønder och "talspolen knackat i botten". før länge sedan....
Kul f.ø. att det finns intresse før horn fortsatt - jag har en eventuell større tillverkning av horn-systemen på gång mha en industriell intressent, och nu med innerdelarna i bashornet och mellan-trattarna/toppen gjord i fiber-betong!
MEN - Om ingen tillverkning kommer att ske i kommersiell skala mycket snart - så kommer jag snart att børja lägga ut ALLA mina ritningar och scheman, etc med information om hur intresserade super-amatører och DIY-folk med viss händighet, själva kan sätta ihop och bygga ALLA mina nu øver 100-talet olika førstärkare, etc samt gøra kablar, bygga mina høgtalar-konstruktioner samt gøra kablar och smarta upp-kopplings-løsningar, samt gøra extremt kvalitets-førbättrande modifieringar, førbättringar och tweaks, etcetera på gängse apparater.
Mvh till alla audio-amatører, dynamik och musik-diggare,
Roger Sperrling
SØRLI
N-1960 LØKEN
NORGE
tel +47-63864525
mbl +47-99370140
fax +47-94763894
sperrling@online.no
www.sperrling.no
Senast redigerad av sperrling_semester 2007-11-06 22:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-11-06 20:41

WOW, Sperrling! :)

Får passa på att hälsa välkommen!

Går de att lyssna på dem någonstans?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-06 21:29

sperrling skrev:...
Välkommen!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-11-07 10:45

Sperrling???!!!!
Samme Sperrling som gjöt hornhögtalare i liten lägenhet med utsikt över trädgårdstorget i Linköping??!!! KUL! Det var lång time no see.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-11-07 14:05

sperrling skrev:Førklaringen är nämligen också den - att med høgre verknings-grad så får man LÅÅÅÅNGT mindre AM-distorsion; ja, Du läste rätt... Detta innebär amplitud-modulations-distorsion som bl.a. beror på att strømmen som går genom høgtalar-talspolen MODULERAR; läs här, førsvagar magnet-fältet i gapet... Detta sker i progressivt høgre grad hos svårdrivna høgtalare med svaga magnet-fält och liten talspole diameter... alltså ALLA vanlig skit-høgtalare som folk blir pålurade! OCH på detta sätt funger de precis som en dynamik-kompressor eller limiter i musik-studion alltså.... Detta avhjälper de – egentligen skyler øver, med att låta basresonanser ta øver och efter-sladdra en massa i alla bas-bludder-burkar som finns....Mvh till alla audio-amatører, dynamik och musik-diggare,
[...]
Roger Sperrling

Det finns väl flera sätt att flå en katt? AM-distorsion i magnetfältet uppstår inte om magnetkretsen är mättad? Nu är den väl inte det i så många element idag, men några kanske den intresserade läsaren kan räkna upp?
Sedan har ju Scan Speak sedan ganska länge en god lösning på modulation i motorkretsen med sin Symmetric DriveTM som man utvecklat till SD-1. Sitter i bl.a Carlsson OA51 och OA52. Andra högtalarelementtillverkare har också jobbat med varianter detta på senare tid.
Dessutom så syns problemen i vanliga distorsionsmätningar, så det är inte någon okänd distorsionsform detta med AM-modulering.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
sperrling_semester

Hornhøgtalare, AM-distorsion och diverse missuppfattningar..

Inläggav sperrling_semester » 2007-11-07 18:21

Apropos paa's kommentar om vad jag tidigare skrev om AM-distorsion och magnetfält, etc i svårdrivna høgtalare...
Alltså här ett litet svar till "paa" som tydligen blir mättad av att flå katter, eller...?
Vaddå' - "mättade magnetfält" - vad är det før kvasi-vetenskapligt snick-snack - detta lurar Du bara Dig själv ut i ännu värre missførstånd med ju!
Før, hør nu här - TOTALT OAVSETT styrkan på magnet-fältet i gapet på en magneto-dynamisk høgtalare så moduleras magnet-fältet och huvudsakligen i paritet med och beroende på HUR stor strøm som man kør genom talspolen...
Hundra år gamla upptäckter, som detta med att sätta en kopparhylsa øver center-tappen - gør en viss liten skillnad till det bättre - men en førsumbar andel av tillverkarna bryr sig om sådant finlir numer...
SCAN-SPEAK har alltid hittat på diverse trix før att gøra sig intressanta - precis som de flesta andra høgtalar-tillverkare gør när de inte har något reellt nytt att komma med... lyssna på eländet bara så får Du se hur sløa dom låter ju! Det är ju ingen stake i dessa høgtalare alls! Utan är bara låtsasgrejor och leksaker før småpojkar!
Førr fanns detta f.ø. också på många "lite finare høgtalar-element" och de flesta av t.ex. Philips høgtalar-element før HiFi; som exempelvis AD9710 M, AD 5065 M, etc liksom många av FOSTEX element hade denna finess. Detta att det gør en viss nytta kan man se på impedans-kurvan; och det är ju bra - MEN man tappar ju med koppar-ringen då också tyvärr ytterligare lite till i verkningsgrad!
Naturligtvis är ju också detta fenomen med AM-distorsion mycket värre med tidens svårdrivna høgtalare, som det ju dräller som ogräs av...
Vet inte VAD det är Du førsøker førklara bort - eller varfør, av detta fenomen med AM-dist'en!? En øm tå - eller gamla skråsäkra påståenden som måste tvihållas på, eller... førsvarar Du Dina egna burkar bara?
På vilken vanlig mät-parameter menar Du f.ø. att just AM-dist'en skulle kunna synas och vara distinkt utskiljbar från THD och IM?
Inga andra metoder än det som vi i høg grad jobbat med, såsom tone-burst och Fourier-analys av fyrkantvåg med varierande frekvens, kan säga något distinkt om AM-dist - och dessa metoder nyttjas ju svært lite, eftersom de totalt blottställer hur eländiga grejorna egentligen är!
Jag tycker att det gagnar alla att man säger øppet och rakt precis som det är istället - hela denna førbaskade ljud-skojar-branschen behøver rivas upp ur sin Tørnrosa-sømn och førnya sig ända ner på djupet, inget nytt händer ju... Är det ingen yngre førmåga som skall och kan axla ansvaret att kunna ta øver efter mig och våga vara nydanare och sannings-sägare visavi; och avsløja, alla dessa bedrägliga scablon-skapare och kvasi-teknik-snackare i ljud-branschen?
Och Du - ta med Dig ett par SCAN-SPEAK eller andra även långt dyrare och svårdrivna burkar hit till mig eller när jag kommer till Stockholm snart før att dema på ett LTS-møte - så kan vi ju se om Du är ensam om att inte høra hur mycket denna AM-distorsion førstør glädjen, farten och dynamiken i musiken!
Mvh,
Roger Sperrling & Co

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-11-07 18:40

Jävligt kul att du dyker upp här, Sperrling !

Förväntar mig rejält med röj i trådarna. :wink:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-11-07 18:47

Gode Roger!
Slå inte in några öppna dörrar här. Faktiskt-folket är antingen upplyst och pragmatiskt eller väntar och är öppna för att bli det.
Undervisa hur det förhåller sig och undvik att vara lika raljant som jag. :wink:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Sanny_X

Re: Hornhøgtalare, AM-distorsion och diverse missuppfattning

Inläggav Sanny_X » 2007-11-07 19:01

sperrling skrev:när jag kommer till Stockholm snart før att dema på ett LTS-møte

Det ser jag fram emot. :)

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-11-07 20:41

soundbrigade skrev:Gode Roger!
Slå inte in några öppna dörrar här. Faktiskt-folket är antingen upplyst och pragmatiskt eller väntar och är öppna för att bli det.
Undervisa hur det förhåller sig och undvik att vara lika raljant som jag. :wink:

Eller hur?
Det märks ju tydligt när man plöjer trådarna vilken ödmjuk, upplyst och pragmatisk stämning som råder. Det är nästan rörande med vilken omsorg medlemmarna söker konsensus. :roll:

Sperrling skrev:SCAN-SPEAK har alltid hittat på diverse trix før att gøra sig intressanta - precis som de flesta andra høgtalar-tillverkare gør när de inte har något reellt nytt att komma med... lyssna på eländet bara så får Du se hur sløa dom låter ju! Det är ju ingen stake i dessa høgtalare alls! Utan är bara låtsasgrejor och leksaker før småpojkar!

Ord och inga visor! :lol:

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-11-08 01:25

KarlXII skrev:Det märks ju tydligt när man plöjer trådarna vilken ödmjuk, upplyst och pragmatisk stämning som råder. Det är nästan rörande med vilken omsorg medlemmarna söker konsensus. :roll:

Pja, det ligger i betraktarens ögon :roll:
- Militant slacker

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-08 01:58

Sanny_X skrev:
sperrling skrev:när jag kommer till Stockholm snart før att dema på ett LTS-møte

Ja, han är ju naturligtvis välkommen även om jag inte riktigt förstod kopplingen till LTS.

Vill du medverka på ett möte och prata om dina erfarenheter och demonstrera rent praktiskt så skicka mig ett PM Roger.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-08 02:13

Sperrling..

hur har du undersökt och kommit fram till att AM dist är det som är primärt begränsande i "hifi-högtalare" och att det är reduktion av denna som ger dina (och andra) högtalare med hög känslighet bättre dynamik?

Du nämner ingenting (eller missade jag det?) om termisk kompression.. där har du nog en större del av förklaringen.

På vilken vanlig mät-parameter menar Du f.ø. att just AM-dist'en skulle kunna synas och vara distinkt utskiljbar från THD och IM?

Harmonisk dist och intermodulationsdist är resultatet av olinär Bl, Cms samt de effekter du beskriver. Mäter elementet lågt med avseende på HD och IMD så kan du släppa AM grubblerierna. Har du däremot hög dist kan det vara läge att söka efter anledningen. Du är väl bekant med Klippel?

Begränsar man konens slaglängd är termisk kompression det som ger dynamisk kompression i första hand. Låter man elementet jobba i närheten av sin x-max kommer olinjäritet av Bl och Cms (genom att talspolen lämnar gapet) att vara den primära orsaken till kompression.

För övrigt, välkommen till faktiskt! :)

edit: Förtydligande..

AM är naurligtvis både resultatet av olinjär Bl som en följd utav att talspolen lämnar gapet såväl som av det fenomenet (i den mån det är ett problem) som Sperrling nämner där fältsyrkan moduleras av strömmen i talspolen, men även den olinjära fjädringen som konens upphängning orsakar (och även ev. innesluten luftvolym i en låda). Alla dessa faktorer är källor till modulation av amplitud.

/Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-08 04:02

Kaffekoppen skrev:
Sanny_X skrev:

Ja, han är ju naturligtvis välkommen även om jag inte riktigt förstod kopplingen till LTS.

Vill du medverka på ett möte och prata om dina erfarenheter och demonstrera rent praktiskt så skicka mig ett PM Roger.

Kaffekoppen!

Jag har kontakten med Sperrling, och det kommer att bli ett
möte att se fram emot - som alltid när Sperrling är på scenen!

Tråkigt kommer det inte att bli. :wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-11-08 11:30

sperrling skrev:Vaddå' - "mättade magnetfält" - vad är det før kvasi-vetenskapligt snick-snack - detta lurar Du bara Dig själv ut i ännu värre missførstånd med ju!
Før, hør nu här - TOTALT OAVSETT styrkan på magnet-fältet i gapet på en magneto-dynamisk høgtalare så moduleras magnet-fältet och huvudsakligen i paritet med och beroende på HUR stor strøm som man kør genom talspolen...

Så här skriver Vance Dickason om saken:

"The most obvious solution is to use a sufficiently high level of permeability in the iron next to the voice coil so the metal is always saturated, which results in neglible modulation of the magnetic circuit. This technique is not often used because high permeability metals are relatively expensive."

Paul Voight patenterade en magnetkretskonstruktion som var konstruerad för att ge mättnad av metallen intill magnetspalten just för att det är effektivt mot modulation av magnetfätet.

Är allt detta okänt för dig?

mvh,
Numera pensionär.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-08 11:38

IngOehman skrev:Jag har kontakten med Sperrling, och det kommer att bli ett möte att se fram emot - som alltid när Sperrling är på scenen!

Vh, iö

Bra initiativ!

Det ser vi fam emot!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-11-08 12:04

Sperrrling,

Får vi se lite mätningar på dina alster under LTS-mötet?
Jag har mätt lite på dina prylar. Ska jag lägga upp dom här?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-11-09 17:14

IngOehman skrev:
Kaffekoppen skrev:
Sanny_X skrev:

Kaffekoppen!

Jag har kontakten med Sperrling, och det kommer att bli ett
möte att se fram emot - som alltid när Sperrling är på scenen!

Vh, iö

jag kan faktiskt hålla med sperrling här. på den senaste hemmabiomässan jag besökt demonstrerades klipsch dyraste hemmabiosystem, med horndiskanter till alla kanaler.
I rummet bredvid körde man samma musik med ett par nya 2,5 vägare från quad.

Jag blev faktiskt chockad över hur bra klipschsystemet lät - och lika chockad hur konventionella högtalartekniker begränsar dynamiken, vid den direkta jämförelsen.

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-11-10 00:48

Svär du inte i kyrkan nu ? :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-10 04:14

Det finns många sätt att åstadkomma en så oanfrätt dynamik som möjligt - liksom man kan göra motsatsen (det vill säga fördärva den) på många olika sätt. Det är utmärkt lätt att både motverka den och överdriva den! Mer är inte alltid bättre alltså - bara mer.

Hornsystem är ett prima sätt att öka ljudtrycksförmågan utan att behöva brassa på med större förstärkare, samtidigt som man på köpet dramatiskt minskar den termiska kompressionen, givet givna element och ljudtrycksnivå (i alla register utom de allra lägsta, där faktiskt andra principer är effektivare givet en given lådvolym).

Men - vad jag egentligen hade tänkt att säga här, var bara en liten kommentar till det där med AM-distorsion, närmare bestämt att det finns minst 18 olika mekanismer som allihopa bidrar till AM-distorsion. 8O
(Det kan förstås finnas många fler än så, men jag har för mig att när jag sist kartlade dem så fann jag att det fanns 18 st som var ordentligt signifikanta i varje fall, därav "minst" 18.)

De arbetar i olika primitiva nivåer av signalhanteringen (i olika derivata alltså) så de yttrar sig ljudkvalitetsmässigt rätt olika från varandra. Vissa av dem abetar därtill i (någon derivata som sagt i) signalnivådomän, medan andra arbetar i membranrörelsedomän. De senare kan bekämpas mycket effektivt med förnufiga hornkonstruktioner, medan de förstnämnda inte bekämpas väsentligt mera än vinsten av verkningsgradshöjningen - som ger insignalminskning givet ett givet ljudtryck, men ibland blir vinsten mindre än så på grund av att både magnetiska hystereseffekter och striktiva dito, faktiskt ofta ökar vid svaga signalnivåer, vilket kan vara till nackdel i kombination med hög verkningsgrad.

Hängde alla med?

Vad jag säger är helt enkelt att vinsten av mättade magnetsystem faktiskt är störst i hornsystem! Men det är, precis som PAA antydde, mycket dyrt att åstadkomma dem. Därtill finns det aldrig några tumregelsanningar. Ett system med 1 T i spalten kan faktiskt ändå ha lägre distorsion än ett annat med 1,9 T. Jag brukar i konventionella baselement avsedda att kunna generera stora membranrörelser (där det är nästan omöjligt att nå fluxdensiteter över en dryg tesla) lägga ett motmedel i systemets inre och mest talspoleavlägsna delar, i form av en generatorspole med inre resistans understigande några miljondels ohm. Det är mycket effektivt.

En annan intressant effekt, delvis på grund av att det är en gungbrädeeffekt som alltså behöver dimensioneras med en unik balans för varje applikation, som man hittar i hornsystem är den knepiga växelverkan mellan de nämnda modulationsdistorsionerna och horndistorsionen. :?

De förstnämnda blir allt mindre ju högre kompression man tillgriper. men; hög kompression ger å andra långt förvärrad horndistorsion - den kvadratiska komponent som uppstår när luftens fjädring påfrestas så till den milda grad att den börjar fjädra olinjärt.

(Den som vill lyssna på hur extrem hornditorsion låter kan lyssna på hur en trumpet ändrar klang allsom man spelar starkare i den. En stor del av "spräcket" man hör genereras av samma mekanismer som kan ge horndistorsion i ett högtalarhorn)

Jäg är (utan att i övrigt vilja kommentera de specifika Sperrlingsystemen*) benägen att hålla med Sperrling om att lågkompressionshorn är att föredraga när det av verkningsgradsskäl (verkningsgraden blir lägre) är möjligt.

Kort sagt: Horn har för- och nackdelar, men i vissa sammanhang är fördelarna väldigt dominerande. I synnerhet blir det så i stora rum där ju direktiviteten är en bonuspoäng som man får på köpet. :P

Vh, iö

- - - - -

*Jag kommenterar ju i princip aldrig några högtalarsystem som är i tillverkning. Tycker det är systemets skapares sak att berätta om det.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-11-10 15:26

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-11-10 17:59

Laila skrev:Svär du inte i kyrkan nu ? :wink:

Tja, jag tror inte det. de hornsystem ( klipsch toppmodel )jag hört på sista tiden har låtit sjukt bra, betydligt bättre än toppsystem från linn och B&W. ( detta är däremot att svära i kyrkan!)

Det känns som att det finns mycket som känns rätt, med ett bra hornsystem.

Men, detta är ju min högst privata, subjektiva åsikt, naturligtvis. :wink:

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-11 11:00

Richard skrev:på den senaste hemmabiomässan jag besökt demonstrerades klipsch dyraste hemmabiosystem, med horndiskanter till alla kanaler.

Jag blev faktiskt chockad över hur bra klipschsystemet lät - och lika chockad hur konventionella högtalartekniker begränsar dynamiken, vid den direkta jämförelsen.

V. H. Richard.

Är du inte lite orättvis nu, när du låter ett specifikt 2,5-vägssystem i ditt resonemang representera ALLA konventionella högtalare? :?

Jag känner inte till den Quad-högtalare du nämner eller dess egenskaper, eller ens om du dömer den rätt och/eller hur övrig utrustning,
inklusive rummet de spekade i, påverkade det du hörde. Men - jag tycker det är väldigt fel och orättvist mot alla andra högtalare som
finns, att utnämna en högtalare man inte imponerades över - till representant för alla de andra högtalarna av typen icke-hornsystem. 8O

(Som om "icke hornsystem" vore en homogen grupp. :? )

Eller tänker jag fel/tolkar dig fel? :o

Vh, iö

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-11-11 15:50

IngOehman skrev:
Richard skrev:på den senaste hemmabiomässan jag besökt demonstrerades klipsch dyraste hemmabiosystem, med horndiskanter till alla kanaler.

V. H. Richard.

Är du inte lite orättvis nu, när du låter ett specifikt 2,5-vägssystem i ditt resonemang representera ALLA konventionella högtalare? :?

Jag känner inte till den Quad-högtalare du nämner eller dess egenskaper, eller ens om du dömer den rätt och/eller hur övrig utrustning,
inklusive rummet de spekade i, påverkade det du hörde. Men - jag tycker det är väldigt fel och orättvist mot alla andra högtalare som
finns, att utnämna en högtalare man inte imponerades över - till representant för alla de andra högtalarna av typen icke-hornsystem. 8O

(Som om "icke hornsystem" vore en homogen grupp. :? )

Eller tänker jag fel/tolkar dig fel? :o

Vh, iö

Litet orättvis är jag nog, kanske var den Quad 2,5:are jag lyssnade på osedvanligt dålig, kontrasterna var i vart fall stora, till det dyrare klipchsystemets favör, vid 2 kanalslyssning.

Du har ju rätt i att man inte skall dra alla "ickehornsystem" över en kam.

Härmed ber jag alla förorättade, konventionella högtalarkonstruktioner om ursäkt- samt skickar med en gratis banankontakt till alla som gråter...
:D
V. H. Richard.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-11 16:12

Jag var mest intresserad av att få veta om du verkligen menade det
som man kunde uppfatta att du faktiskt skrev. :wink:

(Alltså att man kan dra slutsatser som inbegriper även helt andra
saker än just dem man erfor som grund till slutsatses dragande.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
sperrling_semester

AM-dist, Hornhøgtalare, verkningsgrad och NÄR generali

Inläggav sperrling_semester » 2007-11-12 16:24

Don't let me cry a river over You...!
Jag tror att Richard faktiskt menade vad han skrev.... OCH att han har lyssnat på många hundra olika høgtalare i många olika typer av rum och på massor av olika typer av musik...
Jag har ju själv efter øver 43 år i branschen lyssnat på 10-tusentals olika høgtalare i tusentals olika rum med 100.000 tals olika kombinationer av musik, program-matrial, program-källor och førstärkare, etc, etc....
ATT man däremot INTE kan hinna lyssna på ALLA i världen existerande høgtalare och SEDAN uttala sig - det førstår ju alla hoppas jag!?
Däremot ÄR det så - att vi människor och våra sinnen och hjärnan är duktigast på att generalisera - så vi kommer bra ihåg t.ex. VAD som lät mest och bäst av allt vad vi hørt av høgtalare OCH kunna extrapolera rätt så bra allt-efter vilket rum och musik, etc som det var med och i...
Vad jag førsøker säga är att vi precis som vi väljer mat, bil fru/partner, m.m. - så väljer vi det som tillfredställer just VÅRA EGNA sinnen mest och bäst.
När det gäller musik-reproduktion så finns det ju vissa tekniska mät-parametrar som kan hjälpa oss på traven OCH att inte låta oss luras att enbart "førsvara det skiten vi har halvt ruinerat oss på att køpa" - som många fastnar i... før det är ju en del prestige och märkes-glorifiering och annat i detta också...
Så detta med stereo-apparater och høgtalare, m.m. är ju också ett filosofiskt, retoriskt, socialt och psykologiskt problem - inte bara tekniskt alltså, som engagerar många på djupet. Och DET är bra - før inte minst jag som jobbar med MÅNGA andra saker och teknik och medicinska, politiska, socio-ekonomiska, m.fl. saker - vet nu vid min ålder att det är bristen på ffa väl grundat och øvervägt engagemang; gärna efter en lång och både saklig och brain-stormande debatt, som fattas och som är orsaken till huvud-delen av allt ont som sker i världen.... alltså en slags undlåtenhets-synd.
Ursäkta en gammal mans något allvarliga reflektioner øver cybernetiska, antropomorfa och ekologiska katastrofer som vi befinner oss mitt i nu i vår samtid!
Åter till høgtalare etc...., alltså jag tror nog att Richard hade goda och låååånga grundvalar før sitt uttalande och egentligen INTE behøver be om ursäkt før detta sitt uttalande och sin naturliga generalisering.
F.ø. såg jag diverse kommentarer om mätningar - jag har omfattande mätningar; både egna och från andra institutioner och føretag....
Dessa har en hel del att säga och lära oss - men 99.9% eller fler av mätningarna är missvisande liksom att en motsvarande %-andel av både yrkesfolk, amatører och lekmän INTE har någon som helst kompetens att egentligen bedøma VILKET samband dessa mätningar har med vad vi egentligen HØR och upplever när vi spelar musik! Det blir nog så att vi får återgå till AB-blindtester, så Du "mät-nisse" - vad Du nu heter; var så snäll och stå fram med namn och identitet som jag gør.... Jag ber Dig på mina bara knän.... Ta med ett par av några av dessa fantastiska lådor som Du konstaterat med Dina mätmaskiner att de mäter så bra och kosta vad och hur mycket de vill då.... Så skall vi spela dessa i blinda AB-tester mot mina horn-høgtalare eller DP, eller några av de andra av mina cirka 100 olika høgtalar-modeller och kombinations-varianter jag har.... Så kan vi ägna några timmar åt detta EFTER detta LTS-møtet OCH med ett dussintal åhørare som får røsta på 10 olika musikstycken om vilken høgtalar-uppsättning som de føredrar... De som känner mig och mina apparater och høgtalare har ju varit med om detta førut på utställningar och mässor, etc alltsedan 60-talet... Och också om att jag spelade AB-tester mot verkligheten... alltså med musik-instrumenten och/eller rock-bandet, etc - som står i samma rum bakom ett tunt draperi som gør att man kan gøra relativt meningsfulla AB-tester mot verkligheten... välkommen - hoppas att jag får god hjälp att bära grejor i så fall!?
Avslutningsvis ett førslag på ett litet men mycket avsløjande litet test - det jag och också många av mina kunder ofta frapperas av är att när man hør vanliga musik- och ljud-anläggningar før hemmabruk; oavsett om det är av hemmabio-typ, stereo-anläggning eller Hi-End-grejor till svin-priser - så hør man redan i trappen om grannen spelar på en dylik eller om man är utanfør dørren eller i ett annat rum än apparaterna, att det INTE är någon levande musik eller live-musik.... Och jag tycker också liksom MÅNGA av mina kunder att detta i än HØGRE grad gäller ju dyrare dessa stereo-apparater och ju lyxigare och extrem-dyra dessa Hi-End- och HiFi-prylar är.... Ett intressant fenomen - alltså att, tagit øver en viss minimi-nivå i vart fall, så verkar det som att tesen - "ju dyrare ju mer onaturligt och verklighets-främmande låter det egentligen" - gäller....
Synpunkter...?
Jag har i vart fall konstruerat mina ljud- och musik-apparater med syftet att slippa detta fenomen - och också många av mina kunder har i alla fall upplevt motsatsen med mina prylar och system många tusentals gånger.... det är nog därfør som både de och jag låter lite støddiga och provocerande säker før en del smaker?!
Ber om ursäkt - men efter en lång tid och många erfarenheter och prøvningar både i livet och av apparater - så hoppas jag att Ni førlåter mig både "somliga saker" och "synder"....
Hoppas också - och vore tacksam før, att NI inte tror på det førtal och de løgner som en namnløs, anonym och sjuk stackars feg mytoman sprider om mig på alla møjliga fora...
Gitt' mitt credo - så kan nog bakgrunden till detta førstås bättre: "Den är inte värd ett handslag av en vän, som icke tio vill se stenad" - før att låna en utsaga ur Eddan av Gunnar på Lidarände.
Roger Sperrling
sperrling@online.no
www.sperrling.no
Senast redigerad av sperrling_semester 2007-11-12 16:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-11-12 16:34

När blir detta evenemang av? I år eller 2008?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-12 16:45

Ser allt mer fram emot LTS-mötet! :P

Vidhåller dock att det är olyckligt att jämföra två högtalarsystem med
varandra (där båda ju faktiskt dessutom är vanliga dynamiska hög-
talarsystem med direktverkande baselementen i basrefexlådor, ehuru
det ena systemet har mera hornmatad diskant än det andra...) och
med det som grund döma alla högtalare med direktverkande element. :?

Orsaken till min invändning är att det är MIN erfarenhet (kanske inte
någon annans) olika högtalare är väldigt olika, och att det är rimligt att
döma varje system med dess egenskaper som grund, och inte efter en
tumregel om hur sådan högtalare låter. Även om många är dynamiskt
handikappade, ja rent av de allra flesta, så betyder det inte att alla är
det.

Bara att titta på de flesta PA-system som ofta har värre dynamiska fel
än många HiFi-högtalare (ehuru av helt annan art), trots att de har
horn, och deras hornfärgningar skall man inte tala om, så det gör vi
inte... (Med andra ord än att säga att det vore orättvist att döma ett
horsystem på grundval av hur ett annat färgar.)

Varje system bör utvärderas med sina egeskaper som grund, eftersom
det är diskriminerade att inte göra så. Av samma skäl som det är fel att
kalla en individ för tjyv, på grundval av att han eller hon råkar tillhör en
grupp människor som är överrepresenterade i brottsstatistiken.

Så tycker jag! 8)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-11-12 16:55

Sperrling,

Använder du mätappparatur vi utvärdeing av dina konstruktioner? Om svaret är ja, hur tycker du en högtalare bör vara beskaffad med avseende på riktverkan, frekvensgång, linjäritet(->dist) etc.?

Jag har mätt lite på idna alster och funnit en del ganska intressanta egenskaper och det vore intressant att höra om det finns någon tanke bakom dessa.

Mvh/Morello :)
-Innehar F-skattsedel-

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-12 17:02

Nänä Morello - lite måste väl vara nytt för mig på mötet. Jag är rysligt nyfiken som det är!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2007-11-12 17:43

Morello skrev:Sperrling,

Använder du mätappparatur vi utvärdeing av dina konstruktioner? Om svaret är ja, hur tycker du en högtalare bör vara beskaffad med avseende på riktverkan, frekvensgång, linjäritet(->dist) etc.?

Jag har mätt lite på idna alster och funnit en del ganska intressanta egenskaper och det vore intressant att höra om det finns någon tanke bakom dessa.

Mvh/Morello :)

När jag läser den här till synes neutrala och trevliga posten får jag den här inre bilden:

Bild

Märkligt. :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-11-12 18:32

KarlXII skrev:När jag läser den här till synes neutrala och trevliga posten får jag den här inre bilden:

Märkligt. :)

Är du säker på att du tittade efter ordentligt? Det var inte den här då?

http://www.caughtoffside.com/wp-content/uploads/2007/08/mad_scientist.gif

/D

EDIT:taggade om: img => url
Senast redigerad av DQ-20 2007-11-13 16:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-12 19:30

Sperrling,

det vore intressant att få ett svar på de frågeställningar jag tog upp i mitt inlägg ovan.

Tack på förhand!

/Peter

Användarvisningsbild
sperrling_semester

Peter, Piotr's ønskan om svar på tidigare inlägg om AM-dist

Inläggav sperrling_semester » 2007-11-13 01:45

Svar på Ditt inlägg/frågor/synpunkter den 8/11 2007...
Verkar som Du vet bäst; så jag undrar HUR har DU undersøkt att det INTE är AM-disten pga av modulation av magnetfältet i høgtalarna som är en av de allra størsta bovarna i dynamik-utslätnings-dramat då...???
Ett av sätten før mig att undersøka saken var att jag - som är en så gammal gubbe att jag var med på den tid det fanns elektrodynamiska høgtalare - så kunde man då enkelt genom att variera magnetiserings-strømmen ju få olika magnet-fält OCH sedan titta på vad som hände med steg- och impuls-signaler, puls-tåg, tone-burst, efter-ringning, amplitud-linearitet, etc....
Jag skrev också lite granna om att fyrkantvåg med varierande frekvens och amplitud som man bl.a. gør Fourier-analys på - är heller ingen dålig metod...
AM-dist pga termiska orsaker är näst intill førsumbart; med musik med stor dynamik, høg Krest-faktor och kortvariga transienter - är nog detta begripligt før de flesta!?
Du får nog i.ø. førklara Dig lite bättre - det dunkelt sagda.... andra forum-läsare kanske vill førstå vad Du egentligen menar!?
Och Du - ALLA vanliga høgtalare mäter skyhøga harmoniska dist-nivåer (HD som Du skriver...) och Intermodulationsdistorsions-nivåer (IMD som Du skriver) - så detta blubb blir ju bara hypoteser....
Att upprepa att denna AM-distorsion beror på diverse mekaniska och elektro-magnetiska parametrar och egenskaper - blir det heller inga barn gjorda av...
Och Du - när man spelar lite høgre så man kommer upp i nivåer där AM-dist'en børjar bli størande, då slår ju konen i basen också en hel del...
Så det där med begränsad slaglängd blir ju också nys - vem eller vilken HiFi freak och musik-diggare spelar så ynkligt att det inte ens syns att bas-konen rør sig...
Vad som mera är ett kallt faktum, är att inga vanliga høgtalare førutom mina nya serier heller är konstruerade så att de har maximalt lika steg-svar før den negativa och positiva delen av en signal-puls.... detta sker hos alla vanliga burk-høgtalare eftersom talspolen kommer utanfør center-polen när den slår framåt; induktansen sjunker m.m.... och när den slår inåt - så blir det tvärtom... Med en rejäl førlängning av center-polstycket framåt så kurerar man mycket av detta elände!
Luftkompressionen, i vart fall i alla lådor med en rimligt stor volym (øver 5 x tumstorleken i liter) har i verkligheten inte heller så stor inverkan på AM-disten - luften är ju jäkligt lätt och i allra høgsta grad komprimer- och uttunnings-bar...
Dito før upphängningens effekter inom de normala gränser som sätts av effekt-tålighet vs frekvens och av att talspolen är kvar i någon tillräcklig mån i magnet-gapet....
Jag märker nu att vi gør ett tankefel också - vi snackar som om det bara gäller bas-høgtalare.... det ter sig lite annorlunda med førklaringarna, men sker i omfattande grad i mellan-register och diskanter också...märk - med ännu mindre talspolar och polstycken, m.m. ju...
Jag vidhåller och hävdar alltså att den svårdrivna typen av bullerbas-høgtalare är mest utsatt før AM-distorsion - før det var det som var min tes från førsta raderna jag skrev før att førsøka få mera fokus på rätt saker - istället før tvärtom, som det är idag.... på diverse "glitter" och pianolack!
Vi kan ta upp detta med AM-dist'en i olika typer av och mer eller mindre svårdrivna diskanter och mellan-registerhøgtalare mera i detalj i en senare och fortsatt debatt och diskussion på detta forum - jag har inget att dølja... Jag tycker bara att det är kul om alla dessa "kejsarens nya kläder høgtalare", > 99.9% alltså, blir avsløjade..... Det enda de har haft att komma med är ju en massa basbuller som skall ge kamoflage till hur eländigt det står till på alla andra fronter...
Kan vi inte också ta och snacka lite mer om hur dåliga alla kommersiella høgtalare OCH Hi-End burkarna är och ser ut på tone-burst signaler och vattenfalls-diagram istället - det är ju därfør ingen presenterar dylika..... Det är med detta som det är med presentation av hur en 10 kHz fyrkantvåg ser ut hos en førstärkare med en kapacativ last på någon uF parallellt med en resistiv om t.ex. 4 eller 8 Ohm kopplad på utgången alltså - ingen presenterar detta - før det ser så djäkla eländigt ut och ringer som bara den och indikerar grav instabilitet! Märkligt också - før en dylik test är kanske f.ø. det som egentligen närmast är kopplat till hur bra eller dåligt en førstärkare låter... Och detta indikerar relativt bra hur en førstärkare bär sig åt med en faktisk høgtalare med filter, etc påkopplad och som reell belastning - och som ju är varierande reaktiv som last...
Det grundläggande arbete och det jag avsløjade, redan på 60- och 70-talet - har tydligen fortsatt inte alls blivit førstått eller gått in i medvetandet på HiFi-branschens aktører ännu!?
Mera frågor tack!
Roger Sperrling

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-13 08:37

Här kommer några små frågor från mig för dig att bita i, efter en liten introduktion till dem... :wink:

Högtalare har många egenskaper (potentiella fel), och beroende på hur de är dimensionerade blir olika fel dominerande för hörintrycket, och jag ser en fara i ett alltför ensidigt fokuserande på ett fåtal egenskaper.

Man kan minimera de olinjära felen (THD, AM-dist, FM-dist, IHD...) hur mycket man vill, med det kommer inte att få felen med tonkurvan att bli ett dugg mindre, om de är orsakade av fenomen utan koppling till distorsionsmekanismerna.

Man kan fila på tonkurvan hur mycket man vill, men det hjälper inte distorsionen.

Lägre distorsion gör i sig inget gott för beteendet i tidsdomän.
Ej heller hjälper distorsionsbekämpning det minsta om det stora problemet är spridningen.

Konstigheter i spridningen som åtgärdas ökar inte det dynamiska omfånget.

Är högtalaren drabbad av intrinsisk striktion så kan man höja lavintrösklarna mycket man vill, utan att det hjälper mot lågnivå-grusandet. (Gör man det med hjälp av verkningsgradshöjande horn, så är det rent av kontraproduktivt.)

Oavsett det dynamiska omfånget är frågan om samarbete med rummet en helt annan, och det spelar ingen större roll om högtalaren samarbetar med rummet om de inte samarbetar med varandra, med stereosystemet + lyssnaren som hörande organism.

Och så vidare...

Kort sagt: Det är min uppfattning att en överblick över allt som påverkar återgivningskvaliteten är viktigt att ha, men att det är genom att hela tiden fokusera på vad som är det största felet (och inte de saker som inte utgör något större problem - för det är felen man kommer att störas av mest - i varje fall om man definierar felets storlek efter hur mycket det stör! :wink: ) som man når signifikanta förbättringar i musiktergivningshänseende. :P Att försumma några viktiga fel bara för att man satt en annan egenskap på pedistal straffar sig.

Det är i varje fall min uppfattning.

Så här kommer huvudfrågorna:

A. Vilka specifika fel (ett svar ≠ "alla") hos högtalares beteenden hur du kontemplerat?

B. Hur har du funnit att det är just dessa fel som (eller vilka av dem som) är de viktigaste att adressera?

C. Hur har du undersökt att du inte förbisett något som är viktigare, något vars negativa vikt man inser först när man blivit av med det?

Sen undrar jag ju också:

Är det något av de typiska felbeteenden som du anser är mera styvmoderligt behandlad av andra högtalartillverkare (jag vågar fråga detta eftersom du tycks vara generös med synpunkter på andras högtalare)? Du behöver inte vara specifik dock med vilka som gör vilka fel, utan det är ok om du drar alla över samma kam. Det är ju dina uppfattningar om generella tillkortakommanden jag frågar om.

Finns det något av de fel en högtalare kan ställa till med, som du menar det finns överfokusering på, det vill säga som är mindre intressant att åtgärda än vad som tycks vara den gängse uppfattningen från andra tillverkare?

Till sist undrar jag om du har något att tillägga om jag säger att det en högtalare behöver undvika att göra, är att förvränga/skada:

1. Klang, (den komplexa upplevelsen av vad man exponeras för spektralt, och som man inte upplever/sorterar som orenheter - som faktiskt påverkas av både tonkurva, spridning och distorsion)

2. dynamik, (såväl transient- som platådynamik - som kan skadas av alla olinjära tillkortakommanden, där alltså även de av olinjäriteter som orsakar t ex THD ingår, men även av klang och i synnerhet betende i tidsdomän, såsom excessiv grupplöptid.)

3. perspektiv, (alltså förmågan att återge alla akustiska händelsers positioner i alla dimensioner - potentiellt påverkas av både reflexioner, resonanser och geometrier, samt därtill av )

4. rytm, (synk, hastighet och utveckling, av alla de inspelade händelserna - kan skadas av nästan alla felbeteenden en högtalare kan uppvisa.)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-11-13 11:53

Kaffekoppen skrev:Nänä Morello - lite måste väl vara nytt för mig på mötet. Jag är rysligt nyfiken som det är!

Jag har ju de facto redan mätt, lyssnat och kontemplerat och är således inte längre nyfiken på hur högtalarna presterar, men väl nyfiken på hur konstruktören tänkt opch resonerat när vederbörande yxade till frekvensgången och riktverkan. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sperrling_semester

Apropos morell-plockaren...

Inläggav sperrling_semester » 2007-11-13 14:34

Først ett svar på MORELLO's inlägg ovan...
Anonym - ja, då kan man ju vara støddig....
Men -VAD har DU gjort då, som både mäter och låter så bra - bäret?
Låt oss HØRA det offentligt OCH ta gärna med det till demo- och jämførelse med AB-test på ett LTS-møte eller kommande mässor eller hit så får vi høra och se... Jag är alltid øppen før idéer och glad om någon av alla belackare också i verkligheten och før ovanlighetens skull' kanske har lyckats med en "tulipana-ros" eller perpetuum mobile!
Min erfaring är att:
1/ DET som mäter riktigt jäkla bra i många stycken -ALDRIG låter riktigt bra...
2/ Det som låter riktigt sabla bra och fartfyllt och med tryck och schwung - ALDRIG mäter helt perfekt; men ALLTID har någon speciell mät-egenskap eller data som är exceptionellt bra...
3/ Det som mäter bra eller halvbra - ALDRIG låter särskilt bra eller intressant utan är alltid nå't slags halv-messyr och halv-smørja till medley-jox musikaliskt...
4/ N.b. också - Självklara saker som Du och jag och alla hør - också små barn; jag testade tidigt detta på mina och andras... att exempelvis om man spelar på en gitarr-sträng med tummen, nageln eller ett hårt shark-fin plektrum eller med ett mynt - så hør alla enkelt skillnaden, också små barn ett eller ett par år gamla.... MEN om man med även den dyraste av vanliga mät-apparaturer før høgtalare førsøker mäta på detta - så syns eller registereras INGEN som helst av denna før ørat självklara och tydliga skillnad.... Hajar ru' - vad jag førsøker få Dig att inse!?

Och OM Du hade lyssnat bättre på mig på någon føreläsning och/eller førstått vad jag skrivit - så hade Du førstått att dessa mätningar - och de nu allom nyttjade låguppløsta digitala mätprogram i synnerhet - INTE presenterar något mer specifikt samband med VAD man HØR än vikten/om man väger høgtalaren på en våg... eller mäter storleken.
Det enda vi vet är att - før att citera Gilbert Briggs/Wharfedale-fabrikens grundare... så är det så att allra, allra oftast så är det med høgtalare som med boxare - en stor bra en slår alltid en liten en...
Kvantifiering av något slags mätning och presentation av detta i diagram och siffror, tabeller, etc - ger en falsk säkerhets-känsla som är farlig och liknar hysteri! Ffa blir många gärna alltfør "big-headed av sådana....
Så det är INTE "frekvensgången" eller polärdiagrammet - som man lyssnar till, oavsett om, eller av vem dessa är tillyxade eller tillfixade!
Det är hur naturligt ljudet klingar och hur kraftfull prestationen i en faktisk och aktuell lyssningsmiljø defacto är på och med musik och røster och annat ljud - som är avgørande....
Så låt oss enas om en mer pragmatisk modell och snacka om VERKLIGHETENS världen - siffror i all ära, men de har i vart fall då de är løst uppmätta av amatører och obetänksamma ingenjør en mycket DÅLIG koppling till vad vi hør i mer än 99.9% av fallen...
Så låt oss återgå till AB-tester dubbel-blint och røsta med ørat...
Vad gäller frekvens-kurvor och tonbalans - så har jag varit ultra-pragmatisk där - alla mina høgtalare är ju tänkta før att kunna multi-ampas.... och därigenom enkelt mera "fas-fels-fritt" och väl kunna anpassas till placering och rum och musiktyp, inspelning, etc...
OCH vad gäller polärdiagram/riktningsegenskaperna - har jag anpassat och valt dessa efter olika typer av høgtalare som jag gjort och gør (just nu øver 100 olika modeller och typer; se www.sperrling.no) och anpassat før olika rum och akustiska miljøer och musik-typer och smak och krav både ljud-mässigt och estetiskt, och lyssnar-vänlighet, etc.
Kort sammanfattat kan man säga att jag gør/gjort RIKTADE høgtalare med GOD SPRIDNING - eftersom de flesta blir gladast och har mest nytta av høgtalare som INTE är så känsliga før rum och placering som de allra flesta "spridnings-glada" høgtalare är...
Men DP-serien var dock mera gjord och tänkt før respektive ett mer begränsat nyttjande i en eller ett par varianter av rymdvinkel; steradianer - alltså i hørn.... på golv vid vägg.... fritt på golv.... eller fritt hängande i luften/rymden! Nu gørs den ju i moduler... se web'n!
Rekommenderar Dig mer lyssnande och lite førsiktigare extrapoleringar utifrån vad "mät-nissar" av olika slag med olika teoretiska vanføreställningar och experiment finner på - OCH ffa en tripp hit før att se och høra mina 200 olika nya apparater; se vidare web-sidan!
Visste Du f.ø. inte att man med hundra olika mät-utrustningar i 100 olika rum eller miljøer, så får man 10.000 olika mät-resultat!?

Näste man till rakning tack!

Roger Sperrling
www.sperrling.no

P.S. Hädanefter svarar jag INTE på anonyma angrepp eller frågor! Jag vill veta VEM och till vilket forum jag svarar och pratar/skriver! Jmfr att jag och Øhman m.fl. ju står fram MED vår identitet.... Alltså namn, adress och telefon-nr och mail-adress => svar - annars inte!
Många tycks tydligen inte vilja exponera sig før andras och kompisarnas avsløjande blickar och frågor om vad de mera sanningsenligt har och styr med - och varfør!?[/img]

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Re: Apropos morell-plockaren...

Inläggav Rydberg » 2007-11-13 14:42

sperrling skrev:Først ett svar på MORELLO's inlägg ovan...

Hemskt vad aggresiv du verkar vara, coola ner ett par hekto vetja :)

De flesta som varit på detta forum vet mycket väl vem Morello är, det kan ju dock finnas anledningar till att man inte skyltar med sitt namn. Det är ju upp till var och en anser jag.

Hur som helst, jag lyssnade på Morellos anläggning för nått år sedan som innehöll egenhändigt konstruerade högtalare, försteg, slutsteg och skivspelare (d/a och drive var köpegrejor). Det är en av de bästa anläggningar jag lyssnat på till dags datum och även om jag inte lyssnat på allt därute har man ändå betat av en del.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-13 15:27

Tror även att den tolkning av Morellos ord "yxade till" var lika olycklig som hans val av det.

Jag vet i och för sig inte var Morello menade med att välja just det ordet, men jag kan
tänka mig att det lika väl kan ersättas av "dimensionerade" eller "valde", om man vill
betakta Morellos frågeställning på ett sätt som genererar ett mindre affekterat svar.

Vh, iö

- - - - -

PS. Det är förhållnadevis lätt att med mätapparatur se spektrala skillnaderna av att använda olika plektrum, men om man därtil spelar olika med dem, så blir det avsevärt mycket svårare att skilja mellan vad som är vad.

En annan intressant parallell är vår förmåga att till och med via mobiltelefonsystemet både skilja och snabbt identifiera olika röster. Sådant är svårare att mäta.

Man kan nog dock sammanfattningsvis säga att det är generellt lättare att mäta återgivningsdeformationer av olika slag, än att entydigt indentifiera alla karaktärerna från ett ursprungsljud. Generation är mera komplicerat än transmission helt enkelt. Och tur är väl det, för det är ju återgivningsapparaternas egenskaper som vi kan behöva kartlägga och förstå.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-11-13 15:46

Sök efter "Morello-högtalare" i arkiven så hittar du något som vida överglänser dina horn både med avseende på dynamiskt omfång, distorsion och klang.

Ska jag redovisa mätningar på dina horn?
Apropå "lågupplösta mätsystem" som du raljerar om - man behöver inte speciellt högupplösta mätsystem för att konstatera att något gått väldigt fel under konstruktionsfasen. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-13 15:50

Du inkluderar dynamiskt omfång?

Jag tror att du kommer att bli varse på LTS-mötet, att
Sperrling-hornen kan spela rätt så starkt - oavsett vad
du tycker om dem för övrigt...

Vh, iö

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-11-13 15:55

8O
sperrling skrev:Och OM Du hade lyssnat bättre på mig på någon føreläsning och/eller førstått vad jag skrivit - så hade Du førstått att dessa mätningar - och de nu allom nyttjade låguppløsta digitala mätprogram i synnerhet - INTE presenterar något mer specifikt samband med VAD man HØR än vikten/om man väger høgtalaren på en våg... eller mäter storleken.

8O
sperrling skrev:- siffror i all ära, men de har i vart fall då de är løst uppmätta av amatører och obetänksamma ingenjør en mycket DÅLIG koppling till vad vi hør i mer än 99.9% av fallen...

8O

sperrling skrev:Näste man till rakning tack!

8O

Ja, det där gick ju bra. Lite tips:

1. Uppför dig som folk. Mig veterligen har Morello endast ställt frågor. Än. Det verkar som om du redan på förhand vet att det han skulle ha att säga är negativt. Hur du vet det kan man undra i sitt stilla sinne.

2. Morello är välkänd på forumet och inom LTS och inte alls särskilt anonym. Möjligtvis för dig som inte har varit här så länge. Om du vill veta vad han heter kan du ju PM:a honom. Om du inte vet vem han är vet du ju heller inte om han är stöddig eller om han faktiskt kan det här bättre än du kan. Är du inte bekväm med anonymitet så är det nog inte mycket mer att göra än att lägga ned det här med Internet för din del. Din fixering vid identitet antyder dock att du är mindre intresserad av saklig argumention än av personangepp vilket du också visat utmärkta prov på i dina inlägg genom din öppet nedlåtande attityd*. Att du har konstruerat högtalare i hela livet gör dig kanske intressant som person men de gör föga för dina argument - de måste stå på egna ben om det skall vara något bevänt med dem.

3. Tomma tunnor skramlar mest.

4. Efter hybris kommer nemesis.

/D

*) Vilket måhända inte är värre än en väl dold nedlåtande attityd...

EDIT: Morello han visst ge svar på tal medans jag skrev.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-13 16:10

Frågan är om Morellos svar på tal inte visar att han redan från början
med sitt förstainlägg avsåg säga just det som svaret på tal innehåller?
Isåfall kan man ju uppleva att Sperrlings replik - givet att han direkt
från början förstod vad Morello tänkte komma till, är lättare att förstå.

Tänk er att Morellos svar på tal hade kommit först.

Men jag försvarar förstås ingenting, utan nöjer mig med att konstatera
att de nog har olika uppfattningar om en del saker. Och att minst en av
dem vill klaga på den andra.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-11-13 16:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-11-13 16:12

Sperrling skrev:Rekommenderar Dig mer lyssnande och lite førsiktigare extrapoleringar utifrån vad "mät-nissar" av olika slag med olika teoretiska vanføreställningar och experiment finner på - OCH ffa en tripp hit før att se och høra mina 200 olika nya apparater; se vidare web-sidan!
Visste Du f.ø. inte att man med hundra olika mät-utrustningar i 100 olika rum eller miljøer, så får man 10.000 olika mät-resultat!?

Näste man till rakning tack!

Jag saknar kommentar. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-11-13 16:15

IngOehman skrev:Frågan är om Morellos svar på tal inte visar att han redan från början

Vh, iö

Det tycker jag var onödigt spekulativt.
Mitt första inlägg gav utrymme för en sansad diskussion, men Sperrling valde att kliva ner i någon typ av pseudovetenskaplig sandlåda.

Dahlkvist belyser detta mycket bra.
-Innehar F-skattsedel-

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-13 16:17

Ja, alltså, förutfattade meningar blir aldrig bra. Men det är hellre aldrig bra att raljera över någon annans upplevda brist - hur stöddig han än verkar vara.

Nåväl Morello, tar du dig an utmaningen? ;)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-11-13 16:23

Vilken utmaning?

:)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-11-13 16:28

Bild
är inte det ingvars hyllor i bakgrunden på denna bild från sperrlings hemsida?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-13 16:40

Morello skrev:
IngOehman skrev:Frågan är om Morellos svar på tal inte visar att han redan från början

Vh, iö

Det tycker jag var onödigt spekulativt.

Isåfall ber jag om ursäkt för det. :oops:

Det var inte min mening att hoppa på dig. Förlåt.

Allt jag ville säga var att konflikten i det här fallet kändes undviklig
redan från början. Jag tyckte det kändes som om du ville ha den.
Och därför tänkte jag - det kanske Sperrling kände också?

(Även om vi båda hade fel alltså.)

Jag säger alltså inte att jag hade rätt i mitt intryck, men när du svarade
Sperrling med hjälp av sådana där jämförelser, så kändes det nästan
mera som om jag hade haft det. Och därför verkade det även som om
du bekräftade att hans tolkning av att det du skrev varit nedlåtande,
varit korrekt.

Mitt första inlägg gav utrymme för en sansad diskussion, men Sperrling valde att kliva ner i någon typ av pseudovetenskaplig sandlåda.

Dahlkvist belyser detta mycket bra.

Jo, men han skriver även till Sperrling:

Din fixering vid identitet antyder dock att du är mindre intresserad av saklig argumention än av personangepp vilket du också visat utmärkta prov på i dina inlägg genom din öppet nedlåtande attityd*.

*) Vilket måhända inte är värre än en väl dold nedlåtande attityd...

Jag har ingen aning om vad någon av er menat eller avsett, men jag
tycker det är trist att det uppstår bråk, och jag menar att det kommer
att finnas goda mjligheter för alla att bilda sig uppfattningar om vad de
tycker om Sperrling-hornen på LTS-mötet.

Vad jag vill säga är att jag tycker bandet borde spolas tillbaka, så den
där sansade debatten får en chans! :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-11-13 16:45

[/quote]1000 W Sub-bas-førstärkare………………………………………………………. 6740:-[/quote]
det där var ju något intresant en billig stark f

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-11-13 16:55

Vad är detta? Ett parallellt universum? IÖ gjuter olja på vågorna?! 8O :D
Kaffekoppen - du kan logga ut. :D

/D

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-11-13 17:32

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-13 17:50

Sperrling,

din attityd imponerar inte ett dugg.

Mycket tråkigt med en person som kommer in och gapar, skrävlar och tar plats som du gör. Du visar ju uppenbar brist på teknisk kompetens men slår dig för bröstet och berättar hur bra och speciell du är med dina alster. Du svarade inge vidare på mina frågor utan glider mest runt med mera ordbajseri.

Ska bemöta sakfrågorna mer detaljerat snart när jag får tid.

/Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-13 17:56

Morello skrev:Vilken utmaning?

:)

Låt oss HØRA det offentligt OCH ta gärna med det till demo- och jämførelse med AB-test på ett LTS-møte eller kommande mässor eller hit så får vi høra och se...

Låter väl som en trevlig övning ;)

Sperrling påpekar i samma inlägg att det bara skulle glädja honom om någon gjort något riktigt bra.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-11-13 18:01

Herre jösses. Det här är inte min diskussion, men vad ska jag göra?! :lol:

Att se överstemedlare Kaffekoppen och praktikantmedlare Ingvar försöka tolka "när vederbörande yxade till frekvensgången" på ett neutralt eller positivt sätt...

Jag tolkar situationen mer som att Sperrling lät väldigt högt och länge, och Morello sparkade honom på pungen.

Jag hoppas att tillfället utnyttjas för allas bästa efter metadiskussionen, för det är iallafall roligt med så mycket energi. :D

P.S. Jag uppskattar ofta din medlarefunktion, Kaffekoppen. Jag brukar hantera ångest/konflikt genom att fly. Sperrling gissar jag kör med en tredje variant.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-13 18:21

Ronnie skrev:Att se överstemedlare Kaffekoppen och praktikantmedlare Ingvar försöka tolka "när vederbörande yxade till frekvensgången" på ett neutralt eller positivt sätt...

.....

P.S. Jag uppskattar ofta din medlarefunktion, Kaffekoppen. Jag brukar hantera ångest/konflikt genom att fly. Sperrling gissar jag kör med en tredje variant.

Tackar..

...men jag måste bara kommentera att jag inte kommenterat den "tillyxade fredkvensgången", mer än att det visst skulle vara kul att se deras alster tillsammans då de både har samma målsättning, men skillda tillvägagångssätt.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2007-11-13 18:27

Det har du rätt i, Kopp. My bad, som vi säger i ghettot.

Användarvisningsbild
sperrling_semester

Hornprincipen, trätsjuka ynglingar och diverse frågor......

Inläggav sperrling_semester » 2007-11-13 18:30

Svar till Øhman, Østberg, m.fl. och + till de som skriver direkt till mig och MED øppen identitet:

Jag tycker att det är skitkul med uppkäftiga ungdomar som prøvar sig...
Låt dom käfta på - tids nog blir de också kloka och mer eftertänksamma innan de skriver eller sladdrar iväg sina haranger...
Men gammal är äldst - jag tar detta med ro....
Men jag må tillstå att jag ändå fortsatt reagerar på andras førsøk att påstå saker om något som de egentligen inte vet något om alls...
MINA nya horn-system med trekantigt mellanregister-horn, direct-drive tweeters och super-tweeters och långslagiga høgeffekt-høgtalare i bashornen KAN nämligen inte "bäret" varken ha hørt, sett eller mätt på alls.... dito inte några av mina andra ny-utvecklade førstärkar-apparater och høgtalare, kablar, DIY-delar,etc
Så välkomna till LTS-møte, hit eller till en kommande utställning eller mässa där vi demar dom i verkligheten - men n.b. varken "bäret" eller någon annan førsøker jag tvinga att tycka om varken mig eller mina stereo-apparater och høgtalare, etc...
Jag är så glad och nøjd ändå, med att ha så många vänner och musik-älskare och musiker och kompositører, m.fl - som är nøjda med mina "mer konstnärligt och intuitivt gjorda och mera musikaliska musik-apparater, etc och inte minst det enorma tryck de kan prestera med fortsatt rent och klart ljud... " som de brukar uttrycka sig...!

ØVER TILL SVAR TILL Ingvar's frågor som jag lägger in i texten hans nedan; se SVAR: XXXXXXX.... MED VERSALER...

Skrivet: 2007-11-13 06:37 Ämne:

--------------------------------------------------------------------------------

Här kommer några små frågor från mig för dig att bita i, efter en liten introduktion till dem...

TACK-O-TACK!

Högtalare har många egenskaper (potentiella fel), och beroende på hur de är dimensionerade blir olika fel dominerande för hörintrycket, och jag ser en fara i ett alltför ensidigt fokuserande på ett fåtal egenskaper.

KAN SÅ VARA....

Man kan minimera de olinjära felen (THD, AM-dist, FM-dist, IHD...) hur mycket man vill, med det kommer inte att få felen med tonkurvan att bli ett dugg mindre, om de är orsakade av fenomen utan koppling till distorsionsmekanismerna.

DET SKREV JAG JU; EN HØGTALARE SOM MÄTER DÅLIGT ØVER LAG I FLERA PARAMETRAR LÅTER ALDRIG ELLER SÄLLAN BRA

Man kan fila på tonkurvan hur mycket man vill, men det hjälper inte distorsionen.

MEN TVÄRTOM KAN HJÄLPA... DÄR ÄR MITT POÄNG!
DU MENAR OCKSÅ TVÅ OLIKA SAKER..... FREKVENSKURVAN BLIR ALDRIG BRA MED MÅNGA OLINJARITETER I SYSTEMET.... MEN - KAN SKJYLAS ØVER MED "LÅGUPPLØSNINGSMÄTNINGAR" ØVER 1/3 DELS OKTAV.... DESSA MÄTNINGAR FRISERAS OCKSÅ, SÅ DE SKALL SE "FINNA" UT...
SJÄLVA TON-BALANSEN ÄR EN ANNA SAK.... DET LØSER JAGMEST OCH BÄST MED ATT HA MULTI-AMPING OCH DEN NYA ALTA 17 KONTROLL-ENHETEN...

Lägre distorsion gör i sig inget gott för beteendet i tidsdomän.
Ej heller hjälper distorsionsbekämpning det minsta om det stora problemet är spridningen.

Konstigheter i spridningen som åtgärdas ökar inte det dynamiska omfånget.

Är högtalaren drabbad av intrinsisk striktion så kan man höja lavintrösklarna mycket man vill, utan att det hjälper mot lågnivå-grusandet. (Gör man det med hjälp av verkningsgradshöjande horn, så är det rent av kontraproduktivt.)

Oavsett det dynamiska omfånget är frågan om samarbete med rummet en helt annan, och det spelar ingen större roll om högtalaren samarbetar med rummet om de inte samarbetar med varandra, med stereosystemet + lyssnaren som hörande organism.

Och så vidare...

EN SABLA BLANDNING AV SAKER DÄR - MEN I PRINCIP TROR JAG DU SÄGER VAD JAG SÄGER MEN MED ANDRA ORD...
MEN JAG HAR DÄREMOT ALDRIG I NÅGON REELL SITUATION SETT/MÄRKT ATT HORN SKULLE VARA "KONTRA-PRODUKTIVT" - DE SÄNKER I PRINCIP ALLTID DISTORSIONEN MED EN ELLER TVÅ TIO-POTENSER; DÅ EFTER HUR JAG GØR MINA HORN.... JAG VÅGAR INTE ENS TÄNKA PÅ ANDRAS SKRAMLIGA TRATTAR!

Kort sagt: Det är min uppfattning att en överblick över allt som påverkar återgivningskvaliteten är viktigt att ha, men att det är genom att hela tiden fokusera på vad som är det största felet (och inte de saker som inte utgör något större problem - för det är felen man kommer att störas av mest - i varje fall om man definierar felets storlek efter hur mycket det stör! ) som man når signifikanta förbättringar i musiktergivningshänseende. Att försumma några viktiga fel bara för att man satt en annan egenskap på pedistal straffar sig.

Det är i varje fall min uppfattning.

FØR ATT AVSLUTA MINA KOMMENTARER TILL KOMMENTARERNA DINA; SÅ HAR JAG BARA "MILT" FØRSØKT PÅPEKA ATT MIN VÄG TILL VÄLLJUDET HAR VARIT GENOM ATT FØRBÄTTRA DE DYNAMISKA EGENSKAPERNA OCH GENOM ATT FØRBÄTTRA TRANSIENT-ÅTERGIVNINGEN....
DET ÄR SOM MED EN BRA BIL SOM KLARAR ALLA SVÅRA KROKIGA VÄGAR BRA I HØG HASTIGHET OCH DÅLIGT VÄDER....
- DÅ BRUKAR DET INTE VARA NÅGRA PROBLEM I LÅNGSAM HASTIGHET PÅ EN RAK SLÄT MOTORVÄG I BRA VÄDER...
ALLTSÅ EN HØGTALARE SOM HAR BRA TRANSIENT-ÅTERGIVNING ÄR EN RELATIVT ENKEL MATCH ATT ORDNA TILL "TON-BALANSEN" PÅ.... TVÄRTOM GÅR ALDRIG...

Så här kommer huvudfrågorna:

A. Vilka specifika fel (ett svar ≠ "alla") hos högtalares beteenden hur du kontemplerat?

FFA DE DYNAMISKA EGENSKAPERNA, FØLJDAKTLIGEN OCH I PARITET MED OVANSTÅENDE RESONEMANG....

B. Hur har du funnit att det är just dessa fel som (eller vilka av dem som) är de viktigaste att adressera?

1000-TALS TIMMARS FORSKNING, LYSSNANDE OCH EXPERIMENTERANDE OCH FILOSOFERANDE OCH KONTROLL-MÄTANDE SÅ ATT JAG INTE LURAR MIG SJÄLV... TES, ANTI-TES - SYNTES.... VARIERA TESTA-LYSSNA-KONTROLLERA I TUSENTALS VARV... + LYSSNAT PÅ VAD MINA KUNDER OCH MUSIKER OCH HIFI-SUPER-AMATØRER SÄGER...

C. Hur har du undersökt att du inte förbisett något som är viktigare, något vars negativa vikt man inser först när man blivit av med det?

JA - SE KONTROLL-STEGET OVAN.... SKULLE JU VILJA HA SUPERLEDARE OCH KUNNA UPPHÄVA FYSIKENS LAGAR, MEN DET ÄR JU LITE SVÅRARE ÄN ATT FØRSØKA GØRA DET BÄSTA SOM GÅR I LAG MED FYSIKENS LAGAR...

Sen undrar jag ju också:

Är det något av de typiska felbeteenden som du anser är mera styvmoderligt behandlad av andra högtalartillverkare (jag vågar fråga detta eftersom du tycks vara generös med synpunkter på andras högtalare)? Du behöver inte vara specifik dock med vilka som gör vilka fel, utan det är ok om du drar alla över samma kam. Det är ju dina uppfattningar om generella tillkortakommanden jag frågar om.

DYNAMISKA EGENSKAPER, TRANSIENT-ÅTERGIVNING, AM-DISTORSION...
OCH MER GENERELLT; ETT FØRAKT FØR KUNDEN SOM SKALL LEVA MED DERAS KOMPRIMERANDE JOX...

Finns det något av de fel en högtalare kan ställa till med, som du menar det finns överfokusering på, det vill säga som är mindre intressant att åtgärda än vad som tycks vara den gängse uppfattningen från andra tillverkare?

"LJUDTRYCKS-FREKVENS-GÅNGEN PÅ AXELN I ETT ONATURLIGT LJUD-RUM.... OCH LJUD-ENERGI-MÄTNINGAR , A LA KARLSSON M.FL. BLIR JU LIKA FEL FAST TVÄRTOM... JAG HAR VALT EN KOMPROMISS AV DESSA TVÅ SOM TILLFRED-STÄLLER ØRAT ISTÄLLET. oCH KØR SOM SAGT MEDMULTI-AMPING - SÅ ATT MAN KAN STÄLLA EFTER MUSIK (STUDIO-INSPELNINGAR....) RUM, PLACERING. SMAK O.S.V.

Till sist undrar jag om du har något att tillägga om jag säger att det en högtalare behöver undvika att göra, är att förvränga/skada:

NÄSTAN SOM HIPPOKRATES LÄKAR-ED, EN BERØRINGS-PUNKT TILL I MINA YRKES-VAL JU...

1. Klang, (den komplexa upplevelsen av vad man exponeras för spektralt, och som man inte upplever/sorterar som orenheter - som faktiskt påverkas av både tonkurva, spridning och distorsion)

JA, DET ÄR LIKSOM DET JAG MENAR MED ATT MAN MÅ TA HÄNSYN OCKSÅ TILL "ENERGI-FREKVENS-GÅNGEN"

2. dynamik, (såväl transient- som platådynamik - som kan skadas av alla olinjära tillkortakommanden, där alltså även de av olinjäriteter som orsakar t ex THD ingår, men även av klang och i synnerhet betende i tidsdomän, såsom excessiv grupplöptid.)

MÅNGA FAKTORER SOM STYR DETTA - DE VIKTIGASTE INTE RIKTIGT BARA DE DU NÄMNER.... JAG HAR LEKT MED ATT GØRA FOURIER-ANALYS PÅ FYRKANTVÅG MED VARIERNDE FREKVENS - DET KAN SÄGA DEN SOM FØRSTÅR DETTA MYCKET OCH AVSLØJANDE SAKER... FØRUTOM ALTSÅ NATURLIGTVIS TONE-BURST, STEG OCH IMPULS-SIGNALER AV ANDRA SLAG + VATTENFALLS-DIAGRAM ÄR AVSLØJANDE...

3. perspektiv, (alltså förmågan att återge alla akustiska händelsers positioner i alla dimensioner - potentiellt påverkas av både reflexioner, resonanser och geometrier, samt därtill av )

"UTTRYCKT A LA ØHMAN" ÄR NOG DETTA DET SAMMA SOM JAG KALLAR ATT OCKSÅ GE INSTRUMENTEN OCH MUSIKEN EN DIMENSION I RUMMET - ELLER SOM JAG SÄGER TILL STUDENTERNA M.FL. NÄR JAG FØRELÄSER: "RUMMET ÄR OCKSÅ EN DEL AV MUSIKEN" - DETTA HAR JAG FØRSØKT LØSA MED MITT EGET "SOUND-AROUND-SYSTEM.... FØR VEM ÄR GLAD FØR ETT PAR HØGTALARE SOM LÅTER BRA OM ALLT OCH HELHETS-INTRYCKET ÄNDÅ LÅTER PLATT GENOM ATT INSTRUMENTEN "LIKSOM SPELAR I OCH UR ETT HÅL I VARDERA HØGTALAR-LÅDAN"....

4. rytm, (synk, hastighet och utveckling, av alla de inspelade händelserna - kan skadas av nästan alla felbeteenden en högtalare kan uppvisa.)

TAKT, RYTM OCH DYNAMIK; SPECIELLT TRANSIENTA LJUD - FØRUTOM NATURLIGTVIS TON/MELODI ÄR JU DE "TONGIVANDE" (där fick jag allt till det...) OCH INFORMATIONS-BÄRANDE FAKTORERNA I MUSIKEN...

TAKT OCH RYTM OCH TONHØJD SKØTER SIG SIG GANSKA BRA, SJÄLVT I DE ENKLASTE SYSTEM OCH HØGTALARE.... MEN TRANSIENTERNA SOM I SIN TUR ÄR SÅ EXTREMT VIKTIGA OCH DE ALLRA MEST INFORMATIONS-BÄRANDE FØR UPPLEVELSEN AV TAKT, RYTM OCH DYNAMIK I MUSIKEN - DET TARVAR MÅNGEN TANKE OCH STOR OMSORG...

F.Ø. SÅ FØRSTÅR JAG INTE VAD SOM GØR ALL UPPRØRDHET, JAG SVARAR JU BARA I SAMMA TON SOM JAG BLIR FRÅGAD OCH TILLTALAD - VARKEN MER ELLER MINDRE...
ÄR DET EN MASSA MÄRKES-ACKVISITØRER SOM ÄR UTE PÅ FORUMET ELLER VAD ÄR DET SOM SKER....ELLER - VAFFØ' GØR DE PÅ DETTE' VISE'?

Hoppas att Øhman och Østberg, m.fl. blir glada før mitt långa svar!?

ROGER SPERRLING
sperrling@online.no
www.sperrling.no

P.S. Det skall f.ø. också bli mycket intressant att se om ungdomarna vågar anta utmaningen att spela blinda AB-tester mot mina nya horn-system...
De kan ju lyssna lite først - før då brukar det inte behøvas så mycket mer av jämførelser eller onødigt bärande nämligen...
Jag har ju haft och har en filosofi med mycket realistiska priser också - så det kan ju också tas med i beräkningen...
Men vi ska nog hinna spela och dema både med billigare singel-amping uppsättning och lite mer sofistikerad multi-amping....

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-11-13 18:54

morello kan vi få se mätningarna tack
även om nu inte M har mätt på den senaste kreationen så har väl konstruktionerna någon sammhörighet
med sperrlings erfarenhet borde det bli så

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2007-11-13 19:03

Hej Sperrling,

Alexander Kotka heter jag, varit med och startat detta forum och är registrator i LTS (hoppas du känner att det gör mig tillräckligt öppen med min identitet :) ) Du ligger bakom ett av mina allra första hifiminnen. När du hade demo på gamla Norra Real för ca 15år sedan. Så jag ser fram emot LTS-mötet :)

Jag förstår inte din liknelse med bilar:

DET ÄR SOM MED EN BRA BIL SOM KLARAR ALLA SVÅRA KROKIGA VÄGAR BRA I HØG HASTIGHET OCH DÅLIGT VÄDER....
- DÅ BRUKAR DET INTE VARA NÅGRA PROBLEM I LÅNGSAM HASTIGHET PÅ EN RAK SLÄT MOTORVÄG I BRA VÄDER...
ALLTSÅ EN HØGTALARE SOM HAR BRA TRANSIENT-ÅTERGIVNING ÄR EN RELATIVT ENKEL MATCH ATT ORDNA TILL "TON-BALANSEN" PÅ.... TVÄRTOM GÅR ALDRIG..
Allt är ju en fråga om kompromisser, tex så är ju däcken på bilen som i första exemplet är bäst lämpade för dåligt väder inte alls bäst för torr rak motorväg. En styv fjädring är idealt för snabba kurvor men inte så bekvämt vid lugn motorvägskörning osv.
På samma sätt är hornsystemet en kompromiss där man offrar något för att vinna något annat.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-11-13 19:06

Det är iaf väldigt positivt att Roger* Sperrling välkomnar BT. Hoppas ngn nappar.

*ja, han har ett förnamn också.
**Jag är inte anonym. Efternamn tillhandahålles via PM.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-13 20:51

Sperrling,

Verkar som Du vet bäst; så jag undrar HUR har DU undersøkt att det INTE är AM-disten pga av modulation av magnetfältet i høgtalarna som är en av de allra størsta bovarna i dynamik-utslätnings-dramat då...???

"Du vet bäst".. vad är det för ton att bemöta med? Jag välkomnade dig med en smiley ( :) ) och ställde några enkla tekniska frågor efter dina uttalanden. Vad tror du de fleta har för syfte med sin närvaro på ett forum om inte diskutera, lära och lära ut? Jo de e klart skrika högt, skapa rabalder om man har ett varumärke... PR!!

Jag nämnde Klippel, vet du vem det är? Det jag studerat på nätet och i böcker tyder inte på att modulation av fältstyrkan i magnetgapet är den primära orsaken till begränsad dynamik (alltså kompression) i typiska dynamiska högtalarelement.

Svar på din fråga i stycket; jag har gjort vissa mätningar på olika element som pekar på att termisk kompression är ett stort problem.. förmodligen det största när det gäller dynamisk kompression vid korta konutslag.

Ett av sätten før mig att undersøka saken var att jag - som är en så gammal gubbe att jag var med på den tid det fanns elektrodynamiska høgtalare - så kunde man då enkelt genom att variera magnetiserings-strømmen ju få olika magnet-fält OCH sedan titta på vad som hände med steg- och impuls-signaler, puls-tåg, tone-burst, efter-ringning, amplitud-linearitet, etc....
Jag skrev också lite granna om att fyrkantvåg med varierande frekvens och amplitud som man bl.a. gør Fourier-analys på - är heller ingen dålig metod...

Detta ger inga svar på frågor. Du ger ingen förklaring alls. Det du skriver får mig att tro att du sett förändrade Q värden till följd av varierad magnetflöde i gapet och dragit fel slutsatser av det.

AM-dist pga termiska orsaker är näst intill førsumbart; med musik med stor dynamik, høg Krest-faktor och kortvariga transienter - är nog detta begripligt før de flesta!?
Du får nog i.ø. førklara Dig lite bättre - det dunkelt sagda.... andra forum-läsare kanske vill førstå vad Du egentligen menar!?

Helt fel. Just med högdynamisk musik är den termiska kompressionen ett stort problem, detta måste du väl ändå förstå som är en sån hejare och meckat högtalare så många år?

Vad gäller mitt sätt att skriva så är du den förste att anmärka på det. Jag är säker på att samtliga med erfoderlig teknisk kompetens förstår exakt vad jag skrivit i tråden tidigare. Du bör dock anstränga dig något själv då din text lämnar mycket att önska.. kasta sten i glashus vettu!

Och Du - ALLA vanliga høgtalare mäter skyhøga harmoniska dist-nivåer (HD som Du skriver...) och Intermodulationsdistorsions-nivåer (IMD som Du skriver) - så detta blubb blir ju bara hypoteser....

Nej absolut inte. Mina mäter under 0.1%THD över större delen av audiospektrat vid 90dB/1m. Du kanske haft problem att sålla agnarna från vetet?

Är det nån som blubbar här så är det du.

Att upprepa att denna AM-distorsion beror på diverse mekaniska och elektro-magnetiska parametrar och egenskaper - blir det heller inga barn gjorda av...

Vad är det för snack? Du menar att Wolfgan Klippel, en av världens ledande auktoriteter (+ de flesta andra) på området är ute och cyklar?
Är du medveten om att den fluxmodulation som du ser som huvudorsak till kompression är ett elektromagnetisk fenomen? Saken är den att fluxmodulation ger HD och IMD. Är de värdena rimligt låga och högtalaren ändå komprimerar säg 3dB... vart ska vi då leta efter orsaken? ;)

Vad som mera är ett kallt faktum, är att inga vanliga høgtalare førutom mina nya serier heller är konstruerade så att de har maximalt lika steg-svar før den negativa och positiva delen av en signal-puls.... detta sker hos alla vanliga burk-høgtalare eftersom talspolen kommer utanfør center-polen när den slår framåt; induktansen sjunker m.m.... och när den slår inåt - så blir det tvärtom... Med en rejäl førlängning av center-polstycket framåt så kurerar man mycket av detta elände!

Du menar som Seas Excel serie och Peerles Exclusive serie? ;)

Luftkompressionen, i vart fall i alla lådor med en rimligt stor volym (øver 5 x tumstorleken i liter) har i verkligheten inte heller så stor inverkan på AM-disten - luften är ju jäkligt lätt och i allra høgsta grad komprimer- och uttunnings-bar...

Och olinjär..

Dito før upphängningens effekter inom de normala gränser som sätts av effekt-tålighet vs frekvens och av att talspolen är kvar i någon tillräcklig mån i magnet-gapet....

Jaha ja. Då tycker jag du ringer Klippel och berättar för honom att han måste revidera sitt arbete. Vad har du för mätningar eller artiklar som styrker det du hävdar? Har du studerat BlX samt KmsX samt hur dessa kurvor ser ut på typiska element? Jag har det och det ger mig en helt annan uppfattning än den du presenterar.

Jag märker nu att vi gør ett tankefel också - vi snackar som om det bara gäller bas-høgtalare.... det ter sig lite annorlunda med førklaringarna, men sker i omfattande grad i mellan-register och diskanter också...märk - med ännu mindre talspolar och polstycken, m.m. ju...

Inte vi, du!

Jag vidhåller och hävdar alltså att den svårdrivna typen av bullerbas-høgtalare är mest utsatt før AM-distorsion - før det var det som var min tes från førsta raderna jag skrev før att førsøka få mera fokus på rätt saker - istället før tvärtom, som det är idag.... på diverse "glitter" och pianolack!

Vad har bullerbas med olinjär distortion att göra? Bullerbas (om jag tolkar dig rätt i detta) handlar om frekvensgång och egenskaper i tiden.

Bashögtalare har merparten av sin olinjära distortion (HD + IMD) från olinjär Bl kurva samt Kms (är det samma som Cms?, nåväl, olinjär upphängning iaf.). Om du kan presentera vetenskapligt material som omkullkastar detta så är jag idel öra.

Vi kan ta upp detta med AM-dist'en i olika typer av och mer eller mindre svårdrivna diskanter och mellan-registerhøgtalare mera i detalj i en senare och fortsatt debatt och diskussion på detta forum - jag har inget att dølja... Jag tycker bara att det är kul om alla dessa "kejsarens nya kläder høgtalare", > 99.9% alltså, blir avsløjade..... Det enda de har haft att komma med är ju en massa basbuller som skall ge kamoflage till hur eländigt det står till på alla andra fronter...

Jag vet inte vilka "vanliga" högtalare du haft oturen att lyssna till men jag har hört många som har väldigt artikulerad bas. Både basreflex, slutna lådor och dipoler.

Kejsarens nya kläder.. ja det var ju ett kul uttryck, speciellt från dig! :lol:

Kan vi inte också ta och snacka lite mer om hur dåliga alla kommersiella høgtalare OCH Hi-End burkarna är och ser ut på tone-burst signaler och vattenfalls-diagram istället - det är ju därfør ingen presenterar dylika.....

Alla?? Jisses vad du generaliserar. Många magasin visar CSD på högtalare i test. Varför visar du inte vad DINA presterar avseende detta?

Det är med detta som det är med presentation av hur en 10 kHz fyrkantvåg ser ut hos en førstärkare med en kapacativ last på någon uF parallellt med en resistiv om t.ex. 4 eller 8 Ohm kopplad på utgången alltså - ingen presenterar detta - før det ser så djäkla eländigt ut och ringer som bara den och indikerar grav instabilitet!

Förstår inte var du får allt ifrån. Menar du att du är den enda som behärskar tekniken bakom konstruktion av en stabil förstärkare?

Fan jag ska koppla upp mitt scope till mina steg.. :)

Det grundläggande arbete och det jag avsløjade, redan på 60- och 70-talet - har tydligen fortsatt inte alls blivit førstått eller gått in i medvetandet på HiFi-branschens aktører ännu!?

Nä.. du e bäst! Du e unik!! :lol:

Mera frågor tack!

Känns som du har fullt upp ett tag att svara på dom du redan fått.

Mera svar tack! :wink:

/Peter

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-11-13 22:48

jag tycker det är intresant att när någon kommer med fakta som argument att han bemöts med
ålder och erfarenhet som motargument :?
"hörrudu du ska inte tro du vet nåt din ungtupp"
snart kommer väl en titel att slängas in i debatten :wink:

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-11-13 22:53

Piotr, tro det eller ej men du får leta länge innan du hittar ett element som distar lägre än t.ex Excel W22 i spannet 100-1200Hz.
Jag vet ett par element men de växer inte på träd :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-11-13 23:14

Piotr skrev:
Helt fel. Just med högdynamisk musik är den termiska kompressionen ett stort problem, detta måste du väl ändå förstå som är en sån hejare och meckat högtalare så många år?

:?: Själv har jag "alltid" trott att det är just högkomprimerad
musik som är mest "skadlig" men jag kan ju(som så ofta)ha fel :oops:

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-11-14 00:45

Öhmans maratonföresläsning i Göteborg för några veckor sedan gav mersmak att bli medlem i LTS. Den här debatten + mötet som är på G och kanske då med högtalarkombattanter i duell bakom skynket, … wow! Kan bli en show a´ la the Rumble in the Jungle mellan Ali och Frazier. :D

Från mässan på Kungsholms Gymnasium 1993 är mitt enda nu bestående intryck just från Sperrlings rum. Sperrling var en färgstark och karismatiskt typ som brann för sina skapelser och inte var blygsamheten personifierad precis då heller. Här lät det mycket och högt, dessutom inte illa tyckte jag. Enligt broschyrerna jag har kvar skulle den minsta DP1:an ge 100 dB/1W/1M och max >123 dB, DP3:an 104 dB/1W/m och max >130 dB medan Sperrlinghornet blåste omkull det mesta med sina 109 dB/1W/1m och max >140 dB :twisted: . Priserna låg då, 1993, på 8K, 12K respektive 14K per par. Så prislapparna var nog det enda blygsamma i rummet.

Tycker jag likadant nu? Får se. Kanhända handlar det i slutändan mer om personliga ljudideal och tyckande.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-11-14 03:36

Lite kul att intresset för horn har väckts att bli så starkt att man kan bli osams om det. Normalt sätt så brukar horn ignoreras här.

Välkommen Sperrling

mvh/Harry

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-11-14 22:57

Harryup skrev:Lite kul att intresset för horn har väckts att bli så starkt att man kan bli osams om det. Normalt sätt så brukar horn ignoreras här.

Välkommen Sperrling

mvh/Harry

Det verkar vara för att-på sistone, åtminstone i fallet Klipsch -man lyckats osedvanligt bra ljudmässigt på de nya dyra modellerna jag hört.

Men, detta är ju en subjektiv uppfattning från min sida.

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
sperrling_semester

Svar till Alexander Kotka

Inläggav sperrling_semester » 2007-11-15 02:03

Jag sände Dig ett personligt svar - som jag hoppas Du läst och som førklarar lite mer utførligt vad jag menade med bil-jämførelsen...
Upprepar huvud-delen av detta meddelande här nedan.... før andra eventuellt intresserade.
Men jag menar f.ø. allvar med att jag INTE svarar på några mer anonyma frågor... och ffa inte oinitierade påhopp, skitprat och førvirrade førvecklingar och missførstånd parat med en blandning av fullständiga felaktigheter, självklarheter och løgner som är det enda, så här långt, som dessa anonyma belackare presterat
Jag har dessutom - liksom Øhman, børjat få personliga hotelse-brev... Bl.a. från någon renodlad kriminell psykopat - så jag tycker inte detta är kul längre... Och det är därfør jag INTE vill debattera med skitpratare som agerar under anonyma och flera olika och falska identiter och som svarar sig själva och ställer frågor och gør citat av sig själva - detta blir før schiz'igt før min smak... Hør av Er personligen MED sann identitet via brev eller mail eller fax eller ring eller hør av Er før en øverenskommelse om tid før demo här på HQ.

Nedan føljer svaret till Alexander Kotka:

Alexander Kotka heter jag,

SVAR: Jo, jag kommer ihåg Dig.... lite vaknare och snabbare grabb än de flesta vanliga trøga helsvenska.....

varit med och startat detta forum...

SVAR: Kul initiativ – men som så MÅNGA andra tycker jag att Ni skall øvergå till ett forum där allas identitet framgår..... Jag har trøttnat redan på prilliga små skrythalsar som i verkligheten INTE har något speciellt att komma fram med eller visa! Bara en stor käft.... Jag har ju lite av stor käft också – MEN skillnaden är ju ATT jag också har och kan visa fram NÅGOT (nu øver 200 olika produkter...) i verkligheten OCH som man när som helst kan beställa och køpa før en realistisk peng....

och är registrator i LTS...

SVAR: Jaha.... Bra – då får Du snacka med Øhman så att vi sssm får till ett møte i en bra møteslokal – det bør kanske gøras med førhands-anmälan.... Alla forum lär bli fullspäckade – drygt 1300 personer har redan kontaktat oss/mig och vill komma och høra mig føreläsa och dema hornen.... Vi får nog gøra en tredagars-sejour med flera møten om detta skall gå bra... Idealiskt før en adekvat demo är nog runt 300 personer åt gången... Hornen klarar med ”halv-tunga musik-typer” - av runt 2000 personer.... men før att dema med slagverk och tung elektro-blues och techno – må jag nog ha dubbla eller fyrdubbla bas-horn på varje kanal om jag skall køra i stereo før 1300 personer....
Har inte bestämt mig om jag skall køra bara MultiChannel SACD istället (med 5.1 +1 eller 7.1 + 1) – då blir det 3 bashorn.... ett på L + R och ett (eller kanske två) på sub-kanalen.... men då liknar det ju inte så mycket på det som folk mest och flest skulle vilja se och høra.... + har råda att køpa.... och kan ha hemma, etc.... tror jag!?

(hoppas du känner att det gör mig tillräckligt öppen med min identitet )

SVAR: Jo då – tack! Vi gamla konservativa insnøade typer har ju så mycket idéer.... eller - kanske jag har en poäng i att anonyma fora inbjuder perversa mytomaner till att terrorisera och provocera andra kändisar som de ALDRIG skulle våga annars utan att darra på stämman om det var offentligt/øppet med identiteten sin känd....

Du ligger bakom ett av mina allra första hifiminnen. När du hade demo på gamla Norra Real för ca 15 år sedan. Så jag ser fram emot LTS-mötet

SVAR: Kulo mulo – att Du kommer ihåg detta event, det var ett lyckat førsøk till mässa och borde ha fortsatt.... før det skulle kunna ha blivit ett jäkligt bra evenemang om man testat ut PR insatser, m.m. lite mera - OCH ffa var ju rummen lite større – så att man kunde dema många och større grejor som mina full-size grejor, etc...

Jag förstår inte din liknelse med bilar:

SVAR: Va’ synd – før den är en kanon-bra klargørande aforism som Du bør ta med Dig....

Jmfr i Citatet:
ALLTSÅ EN HØGTALARE SOM HAR BRA TRANSIENT-ÅTERGIVNING ÄR EN RELATIVT ENKEL MATCH ATT ORDNA TILL "TON-BALANSEN" PÅ.... TVÄRTOM GÅR ALDRIG.. (tillägg; och klarar snälla sinus-toner och tonsvep før frekvenskurvor lätt som en plätt...)

Allt är ju en fråga om kompromisser,

SVAR: NEJ det är det INTE riktigt fråga om här – denna liknelse handlar om dels en och samma typ av bil (eller høgtalare) som klarar bra att køra fort/motsvarande, etc.... och som alltså med enkelhet då naturligtvis klarar lååååångt smärre och enklare uppgifter en den som inte alls klarar av de STOOORA snabba dynamiska och svåra uppgifterna...

tex så är ju däcken på bilen som i första exemplet är bäst lämpade för dåligt väder inte alls bäst för torr rak motorväg. En styv fjädring är idealt för snabba kurvor men inte så bekvämt vid lugn motorvägskörning osv.

SVAR: Alltså INTE alls en adekvat jämførelse eller resonemang.... det handlar INTE om andra däck eller styv fjädring..... Det handlar om den ena helt FÄRDIGA apparaten/bilen/høgtalaren, eller tekniska systemet.... versus , ett annat system, en annan løsning eller dito... och hur, respektive vissa SYSTEM klarar av snabba, svåra DYNAMISKA førändringar mycket bra.... før DÅ är de långsamma SMÅ belastningarna med mycket LITEN dynamik, KREST-faktor, etc – ju bara rena rama barnleken

På samma sätt är hornsystemet en kompromiss där man offrar något för att vinna något annat....

SVAR: Inte alls/eller i mycket liten grad... så føljdaktligen OFFRAR man inte nødvändigtvis någonting essentiellt heller – och Ditt resonemang blir INTE applicerbart....
Jag bara jämfør en typ av system-tänkande med ett annat alltså....
Tittar man i verkligheten sedan in på olika typer/utsnitt av høgtalar-system så har de ju dock olika profiler med egenskaper – och m.a.p. høgtalare så brukar jag snacka om i førsta hand två skolor, eller typer, av høgtalare.....

Dels 1/ Västkust-høgtalare (USA)...... JBL, Steven Trusonic, Horn, Stora høgtalare, etc med høgre verkningsgrad och ”spelglada och vilda... pregnanta med mycket pang, pang.... men ofta lite før eller mer trattiga eller färgade men med mycket stake i ljudet!

Dels 2/ Østkust-høgtalare... klassiskt menat AR och liknande svårdrivna smøriga saker... ännu mera hård-draget i form av ”engelsk HiFi” høgtalare.... smått mjukt, snällt avrundat, ingen pregnans, etc.... och relativt neutrala och ofärgade men alltid upplevda som obehagligt sliskiga och intet-sägande av ”tryck, fart och ”dynamik-älskande musiker, kompositører och musik-/HiFi-älskare och super-amatører...

Vad jag däremot har førsøkt att gøra - som førsta man i världen – var att helt enkelt gøra en kombination av dessa typer av system och som har BÅDA dessa typers alla allra bästa egenskaper MEN.... INTE de dåliga!
Alltså system med mera stake än t.o.m. ”västkust-høgtalarna” som JBL, Klipsch, University, ALTEC Lansing & Co - MEN med t.o.m. lägre färgnings-grad än ”østkust-høgtalarna” typ alla de små mys-pys-høgtalarna, elektrostater, etc och med øverteoritiserade ursäkter før att ha alltfør liten låda att alls kunna få ut någon bas ur alls....och bara illussionen av bas.... och ingen dynamik eller bett i ljudet alls...
Eller før att igen citera Gilbert Briggs som startade Wharfedale-fabriken redan på 20- 30 –talet... (tillverkade ffa høgtalare och høgtalar-element)
”It is NOT possible to get a quarter of bass out of a pint-pot”.... (fritt øversatt; ”det är inte møjligt att få ett kvarts-gallon (drygt två liter...) bas ut ur ett pint-mått ( runt en halv-liter...)
Eller på svenska kanske klarare; "det går inte att få liter-vis med bas ur ett deciliter-mått...."

Hoppas Du førstod bättre nu vad jag førsøkte førklara....

Om man lyssnar på mina høgtalare - så blir det dock kristallklart redan efter ett par minuters lyssnande...

DOCK KAN JAG VÄL NÄR DET GÄLLER HORN-HØGTALARE HÅLLA MED OM ATT DE INTE PASSAR SÅ BRA ATT ANVÄNDA/HA ELLER LYSSNA PÅ I ETT MYCKET LITET RUM ELLER PÅ ALLTFØR ONATURLIGT KORT AVSTÅND....
BAS/MELLAN OCH DISKANT-ELEMENTEN KOMMER JU BEROENDE PÅ HORN-ØPPNINGARNAS STORLEK ATT KOMMA EN LÄNGRE BIT FRÅN VARANDRA... Och jag menar då på klassik akusitisk musik som är live-inspelad...
MEN PÅ STØRRE LYSSNINGS-AVSTÅND; > 4 - 5 METER – OCH I LITE STØRRE RUM SÅ SPELAR JU DETTA INGEN SOM HELST ELLER LÅÅÅNGT MINDRE ROLL....
OCH DET GØR INTE EVENTUELLA TIME-DELAY-FEL I PRAKTIKEN DÅ HELLER...
MEN JAG HAR ÄNDÅ FØRSØKT GØRA MINA NYARE HORN-KONSTRUKTIONER MERA SOM LINED PHASED-ARRAY-SYSTEM OCKSÅ...
MEN BETÄNK ATT DEN SOM ÄNDÅ LYSSNAR BARA PÅ STUDIO-INSPELNINGAR MED ELEKTRONISKA TRUMMOR, ELEKTRONISKA EKO/REVERB-MASKINER, PHASERS OCH FLANGERS, LIMITRAR OCH KOMPRESSORER, DOLD EMPHASIS PÅ CD-SKIVAN, OSV.... SÅ ÄR DET JU INTE DET SOM PRIMÄRT ÄR AVGØRANDE FØR LYSSNINGS-UPPLEVELSEN - UTAN MEST HELT ANDRA FAKTORER...
En sista liknelse – mycket av det som dessa quasi-tekniska teoretiker utan verklighets-førankring snick-snackar om som så viktigt – har ofta inte større betydelse eller inverkan på ljudet än än om man hänger ett hårstrå framfør diskant-høgtalaren...
F.ø. så är det inte någonsin verkligheten som kommer ut ur dessa høgtalar-burkar – den finns därute i livet, på konserter, på jazz-kafé, när Du spelar själv och tillsammans med andra, familjen, vänner, etc....
JAG REKOMMENDERAR MERA LEVANDE ERFARENHETER OCH EVENT - DETTA BLABBANDE PÅ NÄTET ÄR JAG RÄDD FØR ATT DET SKAPAR INSKRÄNKTHET,ALIENERING, ADHD-LIKNANDE EFFEKTER OCH SKADOR, M.M. - SÅ DOKTORN GER EN HÄLSO-VARNING HÄR....
Vad jag F.Ø. har kämpat med att få till i mina høgtalar-konstruktioner är och har varit att bevara musik-glädjen, dynamiken och trycket och liksom flytet och ”farten” och ALLA detaljer och nyanser som är de allra mest intressanta och allra viktigaste før musik-upplevelsen per se....
Detta gäller ju ffa VID det som kan kallas "en slags reproduktion av musik" + i vissa fall i øvrigt och med vissa typer av musik....
Med andra typer av musik så finns det ju inget orginal – bara en imaginär elektronisk studio-musik-skapelse som man kan välja att få med allt eller vissa delar av eller accentuera eller dämpa vissa delar av...
Så lyssna istället noga – jag har førsøkt gøra høgtalare, etc som man kan lyssna på ALLA typer av både røster och musik med - OCH inklusive på mycket varierande styrke-nivåer OCKSÅ mycket høgt och med musik med extremt stor och ”explosiv” dynamik som før slagverks-musik, m.m. - och som ju är møjligt med de nya moderna lagrings-formaten som vissa vanliga PCM-CD och HDCD - men ffa och i ännu høgre grad møjligt att gøra på SACD, DVD-Audio och DTS-Music formaten!

Salve!

Roger Sperrling
sperrling@online.no
www.sperrling.no

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-11-15 04:06

SVAR: Jo, jag kommer ihåg Dig.... lite vaknare och snabbare grabb än de flesta vanliga trøga helsvenska.....

helt fantisktisk vilket minne du har
och sedan dra inte dit någon fjuttanläggning damma på med det värsta du har

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Svar till Alexander Kotka

Inläggav Almen » 2007-11-15 09:10

sperrling skrev:DETTA BLABBANDE PÅ NÄTET ÄR JAG RÄDD FØR ATT DET SKAPAR INSKRÄNKTHET,ALIENERING, ADHD-LIKNANDE EFFEKTER OCH SKADOR, M.M.
:D :D :lol: :lol: :lol: :lol:

*torkar tårarna* Hehehe... detta räddade min dag. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-11-15 10:36

Sperrling skrev:Jag har ju lite av stor käft också

:mrgreen: Herrejävlar, dagens sanning.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sperrling_semester

APROPOS nät-blabbandets konsekvenser & självinsikt...

Inläggav sperrling_semester » 2007-11-15 10:46

MEN - TÄNK >>OM<< JAG HAR RÄTT DÅ - OCH >>ATT<< ALLT DETTA ANONYMA BLABBANDET PÅ NÄTET VERKLIGEN SKAPAR FARLIG STRESS, ONØDIGA KONFLIKTER OCH MERA INSKRÄNKTHET, ALIENERING OCH GER ADHD-LIKNANDE EFFEKTER OCH SKADOR HOS I SYNNERHET SOCIALT OCH KÄNSLOMÄSSIGT OMOGNA INDIVIDER OCH DERAS HJÄRNOR OCH NERV-SYSTEM, M.M. - ALLTSÅ KANSKE ALLA < 50+....?
OCH INTE MINST ATT DET SOM "ALTERNATIV-KOSTNAD" DEFACTO HINDRAR DE SOM HÅLLER PÅ MED DETTA ATT LEVA OCH GØRA SAKER I VERKLIGHETEN, VARA SOCIALA OCH TRÄNA OCH FÅ UPPØVADE... OCH/ELLER VIDMAKTHÅLLA, SINA EMOTIONELLA OCH SOCIALA FØRMÅGOR FRISKA...
TÄNK NU >>OM<< EN SÅ'N "WHISTLE-BLOWER" SOM JAG HAR RÄTT OCH EN OCH ANNAN POÄNG....
OCH TÄNK >>OM<< ALLA DESSA ANONYMA HI-FIDELITTI' CHATTANDE STACKARE INTE HINNER >>HØRA<< OCH UPPLEVA DET SOM DE BORDE ISTÄLLET FØR ATT LÄSA VAD ALLA DESSA BLABB-MAKARE SURRAR OM!?
JAG MÅ NU FÅ SAKER GJORT OCH ARBETAT LITE OCKSÅ, >VAD<< MINA APPARATER OCH HØGTALARE OCH SPECIELLA UPPKOPPLINGS-TEKNIKER, M.M. VERKLIGEN I REALITETEN KAN - DET FÅR VISA SIG NÄR JAG DEMONSTRERAR MINA SYSTEM PÅ ETT KOMMANDE LTS-MØTE, NÅGRA MÄSSOR ELLER DIREKT HÄR PÅ VÅRT HQ, ETC....!?
MÅ NU AVSLUTA DETTA ORD-BOLLANDE OCH FÅ SAKER GJORT - I VERKLIGHETEN - FØR DEN VÄNTAR INTE; UTAN SKER PRECIS NU....!
VITA BREVIS....

R

Kaffekoppen
Inaktiverad

Re: Svar till Alexander Kotka

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-15 11:09

sperrling skrev:SVAR: Jaha.... Bra – då får Du snacka med Øhman så att vi sssm får till ett møte i en bra møteslokal – det bør kanske gøras med førhands-anmälan.... Alla forum lär bli fullspäckade – drygt 1300 personer har redan kontaktat oss/mig och vill komma och høra mig føreläsa och dema hornen.... Vi får nog gøra en tredagars-sejour med flera møten om detta skall gå bra... Idealiskt før en adekvat demo är nog runt 300 personer åt gången... Hornen klarar med ”halv-tunga musik-typer” - av runt 2000 personer.... men før att dema med slagverk och tung elektro-blues och techno – må jag nog ha dubbla eller fyrdubbla bas-horn på varje kanal om jag skall køra i stereo før 1300 personer....
Har inte bestämt mig om jag skall køra bara MultiChannel SACD istället (med 5.1 +1 eller 7.1 + 1) – då blir det 3 bashorn.... ett på L + R och ett (eller kanske två) på sub-kanalen.... men då liknar det ju inte så mycket på det som folk mest och flest skulle vilja se och høra.... + har råda att køpa.... och kan ha hemma, etc.... tror jag!?

Hej!

Eftersom jag är ordförande i LTS så lovar jag att tillse att mötet blir av. Tidigare i tråden så kanske du märkte att Ingvar Öhman uppmärksammade mig på att ni redan hade kontakt.

Jag förutsätter således att du tillsammans med Ingvar kommer överrens.

Om det är något du behöver hjälp med är du välkommen att kontakta mig direkt. Skicka ett PM så får du mitt telefonnummer.

Vänligen

Användarvisningsbild
Morello

Re: APROPOS nät-blabbandets konsekvenser & självinsikt..

Inläggav Morello » 2007-11-15 11:33

sperrling skrev:MEN - TÄNK >>OM<< JAG HAR RÄTT DÅ - OCH >>ATT<< ALLT DETTA ANONYMA BLABBANDET PÅ NÄTET VERKLIGEN SKAPAR FARLIG STRESS, ONØDIGA KONFLIKTER OCH MERA INSKRÄNKTHET, ALIENERING OCH GER ADHD-LIKNANDE EFFEKTER OCH SKADOR HOS I SYNNERHET SOCIALT OCH KÄNSLOMÄSSIGT OMOGNA INDIVIDER OCH DERAS HJÄRNOR OCH NERV-SYSTEM, M.M. - ALLTSÅ KANSKE ALLA < 50+....?
OCH INTE MINST ATT DET SOM "ALTERNATIV-KOSTNAD" DEFACTO HINDRAR DE SOM HÅLLER PÅ MED DETTA ATT LEVA OCH GØRA SAKER I VERKLIGHETEN, VARA SOCIALA OCH TRÄNA OCH FÅ UPPØVADE... OCH/ELLER VIDMAKTHÅLLA, SINA EMOTIONELLA OCH SOCIALA FØRMÅGOR FRISKA...
TÄNK NU >>OM<< EN SÅ'N "WHISTLE-BLOWER" SOM JAG HAR RÄTT OCH EN OCH ANNAN POÄNG....
OCH TÄNK >>OM<< ALLA DESSA ANONYMA HI-FIDELITTI' CHATTANDE STACKARE INTE HINNER >>HØRA<< OCH UPPLEVA DET SOM DE BORDE ISTÄLLET FØR ATT LÄSA VAD ALLA DESSA BLABB-MAKARE SURRAR OM!?
JAG MÅ NU FÅ SAKER GJORT OCH ARBETAT LITE OCKSÅ, >VAD<< MINA APPARATER OCH HØGTALARE OCH SPECIELLA UPPKOPPLINGS-TEKNIKER, M.M. VERKLIGEN I REALITETEN KAN - DET FÅR VISA SIG NÄR JAG DEMONSTRERAR MINA SYSTEM PÅ ETT KOMMANDE LTS-MØTE, NÅGRA MÄSSOR ELLER DIREKT HÄR PÅ VÅRT HQ, ETC....!?
MÅ NU AVSLUTA DETTA ORD-BOLLANDE OCH FÅ SAKER GJORT - I VERKLIGHETEN - FØR DEN VÄNTAR INTE; UTAN SKER PRECIS NU....!
VITA BREVIS....

R

Har caps-lock-tangenten låst sig.? :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sperrling_semester

Svar & tack till Magnus Østberg, ordf i LTS, m.fl.....

Inläggav sperrling_semester » 2007-11-15 11:39

OK - jag fortsätter førberedelserna før ett møte, demo, føreläsning, m.m. - med Ingvar då... så att VERKLIGHETEN får tala før sig själv - før det lovar jag att den kan och det mycket bra i det här fallet!
Hoppas att i alla fall några då blir glada av att få se och høra mig och mina grejor !?
Vad jag behøver är en eller ett par timmars hjälp med att bära, køra in och ställa upp alla grejorna... det kanske är några som har friska ryggar som kan hjälpa till - annars har jag ju "pirror" att køra det tyngsta på och med!
Alla mina telefon-nummer, etc finns på vår web-sida... har upptäckt att 90% av alla saker går fortast att løsa per telefon med ett även ett kort samtal - jämført med SMS och mail - som ofta leder till att allt bara går långsammare....
Det talade språket är kanske en gammal bra uppfinning i alla fall...!?
F.ø. stooort tack før allt stød och glada tillrop från både nya och gamla kunder och intressenter som har hørt av sig i tusentals... Vi håller på att ge alla svar - men på web-sidan www.sperrling.no och på nettkatalogen kan Ni få mer info så länge - vi hoppas också att vi ses på LTS-møtet, kommande mässor och utställningar eller får Er på besøk hit till vårt HQ här i Aurskog-Høland!
Mvh,
Roger Sperrling & Co
sperrling@online.no

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-15 11:44

Det finns säkert personer som vill hjälpa till.

Och som sagt, det är väl först när dina saker är uppsatta som vi kan se vad de kan leverera och kan ge dig återkoppling över hur vi uppfattar det.

Eftersom telefon är en bra uppfinning, så kanske du kan ringa Ingvar ;)

Användarvisningsbild
sperrling_semester

Komplettering angående Ditt credo... Østberg

Inläggav sperrling_semester » 2007-11-15 11:48

Komplettering och førslag angående en møjlig førnyelse av Ditt credo...

Børja inte blabba på nätet med en massa trätsjuka mät-nissar som bara mest førsvarar sina egna missførstånd, självklarheter och egna amatør-koncept, m.m. - om Du inte ska leva i 200.000 år....

R
Senast redigerad av sperrling_semester 2007-11-15 12:10, redigerad totalt 1 gång.

mike34

Inläggav mike34 » 2007-11-15 12:06

Morello skrev:Har caps-lock-tangenten låst sig.? :wink:

Kan konstatera att Sperrlings alster låter högt både i audio och forum form. :)

Ser fram emot en föreläsning/mätning/demonstration/debatt om/av allt detta var och när det nu blir av.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Komplettering angående Ditt credo... Østberg

Inläggav DQ-20 » 2007-11-15 12:25

sperrling skrev:Komplettering och førslag angående en møjlig førnyelse av Ditt credo...

Børja inte blabba på nätet med en massa trätsjuka mät-nissar som bara mest førsvarar sina egna missførstånd, självklarheter och egna amatør-koncept, m.m. - om Du inte ska leva i 200.000 år....

R

Eller kanske: "Försök inte lära gamla hundar sitta, isynnerhet inte om de börjar närma sig 200 år."

/D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-11-15 12:27

mike34 skrev:Kan konstatera att Sperrlings alster låter högt både i audio och forum form. :)

Ser fram emot en föreläsning/mätning/demonstration/debatt om/av allt detta var och när det nu blir av.

:D Ser också fram emot det! Hoppas att högtalarna är litet mer nyanserade än konstruktören. :twisted:
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-11-15 15:16

Eller kanske: "Försök inte lära gamla hundar sitta, isynnerhet inte om de börjar närma sig 200 år."

man kan sparka av bena på dom :lol:

fö det är kul med någon som sticker ut
den här flummmentaliteten att nu ska vi ta varandra i handen och vara vänner ger jag inte så mycket för

Användarvisningsbild
sperrling_semester

Kommentar om nyanser....

Inläggav sperrling_semester » 2007-11-15 15:27

Høgtalarna och många andra av våra grejor finns i alla møjliga olika "nyanser", färger och finish - så det är inga problem.... Men kostar ibland lika mycket I TILLÄGG som SJÄLVA grejorna i grund-finish gør om man skall ha något super-duper-extra; inte minst vad gäller de stora høgtalar-systemen...

Vad gäller debatten - så tycker jag den mest varit nyansløs och haft en "whiter shade of pale" från särskilt de anonyma hållen hitintills...

Jag har ju själv alltid varit ansedd som så nyansrik - men jag trodde det var en elemäntärt viktig sak i en debatt att kunna skilja mellan person och sak....

Jag trodde också att jag och mina, m.fl. inlägg lärt ut - att som man frågar får man svar....

SLUT FØR NU - FØR NU MÅ JAG FÅ RO ATT JOBBA OM DET SKALL BLI TID ØVER FØR NÅGON DEMO OCH NÅGOT LTS-MØTE INOM EN RIMLIG FRAMTID!

Salve!

Roger Sperrling
sperrling@online.no

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-11-15 15:32

Du själv har mest skrävlat och orerat Roger - något konstruktivt elelr sakligt har vi inte sett från ditt håll.

Anonym? Jag har i alla fall aldrig haft "okänd hemvist". 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-11-15 15:33

SLUT FØR NU - FØR NU MÅ JAG FÅ RO ATT JOBBA OM DET SKALL BLI TID ØVER FØR NÅGON DEMO OCH NÅGOT LTS-MØTE INOM EN RIMLIG FRAMTID!

jaha så livserfaren och skylla ifrån sig på omgivningen?jag trodde man själv bestämde hur mycket tid man spenderar framför datorn?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-15 17:02

sperrling skrev:MEN - TÄNK OM JAG HAR RÄTT DÅ - OCH ATT ALLT DETTA ANONYMA BLABBANDET PÅ NÄTET VERKLIGEN SKAPAR FARLIG STRESS, ONØDIGA KONFLIKTER OCH MERA INSKRÄNKTHET, ALIENERING OCH GER ADHD-LIKNANDE EFFEKTER OCH SKADOR HOS I SYNNERHET SOCIALT OCH KÄNSLOMÄSSIGT OMOGNA INDIVIDER OCH DERAS HJÄRNOR OCH NERV-SYSTEM, M.M. - ALLTSÅ KANSKE ALLA UNDER 50+....?

Det där låter ju som rena snurren så jag är inte speciellt förvånad över att många sorterar det som snurr på en gång, men jag håller till stor del med dig! :P

Tror dock att det främst leder till empatistörda beteenden (inte att någon plötsligt förlorar sin empati, man att många har svårt att inse att det är verkliga människor som sitter i andra ändan, när de kommunicerar via en datamanick :? ) och jag tror inte att någon åldersgräns finns heller... Tror anonymitet kan få människor i alla åldrar att bete sig på sätt som de inte skulle ha gjort om deras identitet vore känd.

Jag har länge förespråkat idén att det vore trevligt om man på faktiskt.se skriver under sitt rätt namn och gärna därtill har bild på sig själv! :P Det blir ju jättetrevligt då.

Det är ju lätt att se att många av dem som skriver ovänliga saker på internet är hur trevliga som helst live. Och dessutom är det lätt för en person som mig (som är lika besvärlig live som här :oops: ) att viljan att tolka fel och "diktera att deras tolkning är riktigare än det jag själv säger att jag menar" knappt existerar i verkligheten. Där ute i verkligheten är alla alltid beredda att ifrågasätta sin egen tolkning, och tycks måna om att INTE missförstå den som någon säger. :P

På internet är inte alla sådana. :(

Och därtill finns på diskussionsforum ett "omvänt fenomen" som jag sett rätt ofta - nämligen att de som får sin egentliga mening uppfattad - gör gällande att det är en feltolkning! Eftersom sådana saker är omöjliga säga något om utan att spekulera i många fall, vill jag påpeka att jag baserar det påståendet bara på de fall där de själv avslöjat vad de egentligen menade.

TÄNK NU OM EN SÅ'N "WHISTLE-BLOWER" SOM JAG HAR RÄTT OCH EN OCH ANNAN POÄNG....
OCH TÄNK OM ALLA DESSA ANONYMA HI-FIDELITTI' CHATTANDE STACKARE INTE HINNER HØRA OCH UPPLEVA DET SOM DE BORDE ISTÄLLET FØR ATT LÄSA VAD ALLA DESSA BLABB-MAKARE SURRAR OM!?

Ja, det vore trist för dem, och inget jag unnar någon. Höra och uppleva är kul och inget jag önskar någon att vara förutan! :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
sperrling_semester

Och det kan här vara rätt läge att inføra några begrepp som

Inläggav sperrling_semester » 2007-11-15 19:50

Och det kan här vara rätt läge att inføra några begrepp som kan var mycket klargørande....
Klingar lite akademiskt kanske, men i min generation gjorde vi som fortsatte på universitetet ofta så att vi børjade med att läsa Pedagogik, Retorik och Filosofi som grund først...
Jag själv børjade också med att läsa sociologi, statistik, matematik... senare elektronik, mera matte...medicin... kemi... fysik... och så mera och mera och mera fokus på medicin.... med avbrott før musik-akustik, m.m.
JAG MINNS SÄRSKILT, APROPOS KOMMUNIKATION OCH ATT FØRSTÅ ELLER MISSFØRSTÅ - OCH ÅTERKOMMER TILL NÅGRA BEGREPP SOM OFTA KAN VARA FØRLØSANDE NÄR DET DISKUTERAS KOMMUNIKATION, BÅDE TALAD OCH SKRIVEN...

PERLOKUT = vad talaren/avsändaren TROR och upplever själv att han eller hon säger...

ILLOKUT = vad mottagaren UPPFATTAR OCH tror att talaren eller avsändaren säger eller skriver.....

LOKUT = det som talaren; avsändaren egentligen semantiskt, lingvistiskt, gramattiskt, etc analyserat faktiskt och egentligen och mera objektivt sett de facto säger....

Før øvrigt så har jag inte lyckats märka mig hur man lägger in en bild på sig själv i marginalen - kan man gøra det själv eller....
Sorry - men jag är väl kanske minst så dum som belackarna framfør - kan någon berätta hur man gør OCH hur man kan skriva HELA sitt riktiga namn där och dito, samt andra vitala uppgifter, på profil-sidan!?

Roger Sperrling
sperrling@online.no
www.sperrling.no

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Och det kan här vara rätt läge att inføra några begrepp

Inläggav DQ-20 » 2007-11-16 16:27

sperrling skrev:JAG MINNS SÄRSKILT, APROPOS KOMMUNIKATION OCH ATT FØRSTÅ ELLER MISSFØRSTÅ - OCH ÅTERKOMMER TILL NÅGRA BEGREPP SOM OFTA KAN VARA FØRLØSANDE NÄR DET DISKUTERAS KOMMUNIKATION, BÅDE TALAD OCH SKRIVEN...

PERLOKUT = vad talaren/avsändaren TROR och upplever själv att han eller hon säger...

ILLOKUT = vad mottagaren UPPFATTAR OCH tror att talaren eller avsändaren säger eller skriver.....

LOKUT = det som talaren; avsändaren egentligen semantiskt, lingvistiskt, gramattiskt, etc analyserat faktiskt och egentligen och mera objektivt sett de facto säger....

För de som är intresserade av Austins och Searles teorier om tal som handling torde korrekt information sökas annorstädes.

/D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-11-16 16:37

Har Dahlqvist plockat fram motorsågen såhär på fredagseftermiddagen? :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-11-16 16:42

Morello skrev:Har Dahlqvist plockat fram motorsågen såhär på fredagseftermiddagen? :)

Här räcker en slö morakniv!

/Peter

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-11-16 17:10

Piotr skrev:
Morello skrev:Har Dahlqvist plockat fram motorsågen såhär på fredagseftermiddagen? :)

/Peter

Don efter person: med tanke på Roger Sperrlings bakgrund så tar vi väl fram skalpellen. Allvarligt talat: inlägget har inte udden (sic) riktad mot Sperrling som person utan mot innehållet i citatet, vilket är knapphändigt och felaktigt. Inlägg läses ju av många och någon kanske tror att det är sant och försöker använda sina nyvunna kunskaper för att impa på någon svarthårig tjej som läser språkvetenskap i Göteborg. Fast man kanske kan få poäng för visat intresse?

Nåja, being a Besserwisser is a dirty work but somebody has to do it. Austins och i högre grad Searles teorier om språkakter är inte något att leka med och något svårtuggat för den som inte är riktigt insatt i språkvetenskap (schhh - inte ett ljud till Svante) och/eller tillämplig delar av filosofin. Jag gör personligen inga som helst anspråk på att sitta inne med adekvata kunskaper i ämnet. Å andra sidan bedömer jag dem som tillräckliga för att se när "a little knowledge is a dangerous thing, baby".

/D

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2007-11-16 19:07

snälla sluta tramsa och skriv mer om hornhögtalare
Bikinitider

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-11-16 19:21

celef skrev:snälla sluta tramsa och skriv mer om hornhögtalare

Ja horn var det!

Bild

:wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-11-16 20:09

Det är lätt att raljera över hornens tillkortakommanden, men faktum är att de senaste försöken, på mässor bl.a. varit mycket övertygande, speciellt om man gillar ett ljud som ligger nära liveidealet, vid pop och rockmusik.

men jag kanske bara pratar strunt, detta är ju bara subjektiva intryck jag fått, bl.a. från hifimässan i umeå senast.....

Horn mäter troligen dåligt, men låter ofta, om det är välkonstruerat, underhållande, som det verkar.

v. h. Richard.

Användarvisningsbild
pseudo_inaktiv

Visan fortsätter som förr

Inläggav pseudo_inaktiv » 2007-11-17 14:52

paa skrev:
sperrling skrev:Førklaringen är nämligen också den - att med høgre verknings-grad så får man LÅÅÅÅNGT mindre AM-distorsion; ja, Du läste rätt... Detta innebär amplitud-modulations-distorsion som bl.a. beror på att strømmen som går genom høgtalar-talspolen MODULERAR; läs här, førsvagar magnet-fältet i gapet... Detta sker i progressivt høgre grad hos svårdrivna høgtalare med svaga magnet-fält och liten talspole diameter... alltså ALLA vanlig skit-høgtalare som folk blir pålurade! OCH på detta sätt funger de precis som en dynamik-kompressor eller limiter i musik-studion alltså.... Detta avhjälper de – egentligen skyler øver, med att låta basresonanser ta øver och efter-sladdra en massa i alla bas-bludder-burkar som finns....Mvh till alla audio-amatører, dynamik och musik-diggare,
[...]
Roger Sperrling

Det finns väl flera sätt att flå en katt? AM-distorsion i magnetfältet uppstår inte om magnetkretsen är mättad? Nu är den väl inte det i så många element idag, men några kanske den intresserade läsaren kan räkna upp?
Sedan har ju Scan Speak sedan ganska länge en god lösning på modulation i motorkretsen med sin Symmetric DriveTM som man utvecklat till SD-1. Sitter i bl.a Carlsson OA51 och OA52. Andra högtalarelementtillverkare har också jobbat med varianter detta på senare tid.
Dessutom så syns problemen i vanliga distorsionsmätningar, så det är inte någon okänd distorsionsform detta med AM-modulering.

Tycker du att du fick ett relevant svar?
Jag minns Sperrling och hans produkter från 70 och 80-talet, det lät inte vackert från någon av dessa. Dvs varken från Sperrlings käft eller något av alstren och i förra fallet ser man att det är i stort sett samma visa fortfarande.
Hur det är med produkterna vet jag inte, har varken sett eller hört något av storskrävlarens senare alster.
För att kunna konstruera något som låter riktigt vackert måste man förstå det riktigt vackra i musiken.
Alternativet är att arbeta vetenskapligt/matematiskt korrekt.
Det är inte samma sak som att svänga sig med en massa vackra ord såsom ringning, distorsion, modulation och varva det med skit, psykopater, idioter.
När denne stofil bubblar fram igen, låter det lika illa som förr.
När han övergick till vårdsidan trodde många vi skulle slippa känna ens lukten av detta elände.
Men vården ville inte ha honom, varken i Sverige eller Norge.
Kvackandet blev nämligen lika tydligt där som inom HiFi-området.
Mitt tips är att ni stödjer de som arbetar vetenskapligt och seriöst eller som åtminstone förstår det vackra i musiken i stället för att stödja den här sortens hemskheter och skrävel utan grund.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-17 15:43

Trist att behöva se sådana där inlägg.

Vad är ditt mål? Att Sperrling inte skall få varken vara sig själv eller ens få finnas?
Att han har stor käft är väl utom allt tvivel, du kan se att han själv skriver så också,
men att jaga honom som du håller på är ju inte trevligt alls. :(

Under pseudonym dessutom. :x Vad heter du?

Jag tror nog alla kan dra egna slutsatser om Sperrling (och alla andra för den delen)
utan att det behövs människor som vräker ur sig en massa ovänligheter utan att
de ens själva är inblandade.

Vh, iö

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Visan fortsätter som förr

Inläggav paa » 2007-11-17 15:47

pseudo skrev:Tycker du att du fick ett relevant svar?

Nja, men jag väntar mig kanske inte inte att alla på ett forum svarar precis som jag önskar heller. Du verkar dock ha kraftfulla invändningar mot Sperrling som person, men dom argumenten kan ju jag inte bedöma.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-17 15:58

PAA: Bra skrivet! :P

Dahlqvist skrev:
Piotr skrev:

/Peter

Don efter person: med tanke på Roger Sperrlings bakgrund så tar vi väl fram skalpellen. Allvarligt talat: inlägget har inte udden (sic) riktad mot Sperrling som person utan mot innehållet i citatet, vilket är knapphändigt och felaktigt. Inlägg läses ju av många och någon kanske tror att det är sant och försöker använda sina nyvunna kunskaper för att impa på någon svarthårig tjej som läser språkvetenskap i Göteborg. Fast man kanske kan få poäng för visat intresse?

Nåja, being a Besserwisser is a dirty work but somebody has to do it. Austins och i högre grad Searles teorier om språkakter är inte något att leka med och något svårtuggat för den som inte är riktigt insatt i språkvetenskap (schhh - inte ett ljud till Svante) och/eller tillämplig delar av filosofin. Jag gör personligen inga som helst anspråk på att sitta inne med adekvata kunskaper i ämnet. Å andra sidan bedömer jag dem som tillräckliga för att se när "a little knowledge is a dangerous thing, baby".

/D

Tala ur skägget. :wink:

Att komma med allmänna påståenden om någots felaktighet är föga
upplysande. Exempel och argument tack. Annars ser det ju bara
ut som om du stämmer in i den allämnna mobbingkören mot Sperrling,
och den kören tycker jag redan har smaklös storlek. Gruppmobbing är
inte ett dugg trevligare än när en person går på en annan. :?

Att du skriver att du inte har udden riktad mot Sperrling som person, är
trevligt (tillräckligt många har det ju, tycker jag), men om nu Sperrling
har fel i sak - varför inte reda ut det?

Vh, iö

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-17 16:02

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-17 16:03

:?:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-11-17 16:11

Ja, men, läs nu inte in något som inte står! :?

Redan för två år sedan konstaterade du att det tidigare LTS-mötet med huvudpersonen ifråga var mycket intressant och att du ville återupprepa det.

Nu är du ju just i färd med att ordna det, och se därför mitt inlägg som precis vad det är - ett hurrarop över att trägen vinner och att vi kan låta de som missade det senaste mötet träffa denna dynamiska personlighet och ta del av hans alster :)

Måste bara fråga vad som var oklart i det? :? :?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-11-17 16:14

Läs inte in något i mitt frågetecken som inte står där magnus. :wink:

Eller förresten - berätta vad du läste in i det! Det kanske säger något
om vad du menade. :wink:

- - - - -

I väntan på Dahlqvists svar kan jag bidra med lite info (som ger D stöd för invändningarna).

Perloku´t (akt) - effekten av yttrande på andra personer.

(Språkfilosofisk term: som hänför sig till ett yttrandes eller en talhandlings effekter på lyssnaren.)

Illokut (akt) (=illocution) – avsikten med den lokuta akten, varför något sägs.

(illoku´t, illokutionär, om ett yttrandes karaktär av talhandling.)

Lokut (akt) (=locution) – det bokstavliga yttrandet, att säga något
- fonetisk akt: produktion av ljud
- fatisk akt: grammatisk ordning av språktyper
- retisk akt: semantisk ordning av språktyper

Vh, iö

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2007-11-17 16:30

I väntan på Dahlqvists svar kan jag bidra med lite info (som ger D stöd för invändningarna).

Perloku´t (akt) - effekten av yttrande på andra personer.

(Språkfilosofisk term: som hänför sig till ett yttrandes eller en talhandlings effekter på lyssnaren.)

Illokut (akt) (=illocution) – avsikten med den lokuta akten, varför något sägs.

(illoku´t, illokutionär, om ett yttrandes karaktär av talhandling.)

Lokut (akt) (=locution) – det bokstavliga yttrandet, att säga något
- fonetisk akt: produktion av ljud
- fatisk akt: grammatisk ordning av språktyper
- retisk akt: semantisk ordning av språktyper

fikonspråk som lärs ut för att fylla ut tid på lärovärken för att utbilningarna ska se imponerande ut

det har varit en del skitsnack i denna tråden men sådant dödar man väl med fakta ?
kan vi få se en mätning på högtalarna?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-11-17 17:51

Tänker inte fördjupa mig mer i ämnet än vad IÖ redan gjort:: IÖ:s lnlägg innehåller den rent definitionsmässiga invändning man ha och det är redan OT så det räcker i den här tråden (eller "trams" som celef väljer att kalla det.).

/D

PS. pseudo var mig en läskig typ.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-11-17 17:57

Mätningar på de omtalade sperrling högtalarna, som Morello sitter och klämmer på, vore mycket intressant att ta del av.

V. H. Richard.

Användarvisningsbild
sperrling_semester

SVAR till Ingvar Øhman, m.fl. ang Pseudo's skitsnack....

Inläggav sperrling_semester » 2007-11-17 19:10

Raderat. /Hali
Kontakta moderator om texten i detta inlägg skulle behövas, allt finns sparat i vårat mycket advancerade historiksystem (ca. 3 rader PHP kod).
ROGER SPERRLING

SPERRLING AUDIO

Postadress: SØRLI, N-1960 LØKEN, NORGE
TEL +47-63864525 MBL +47-99370140
FAX +47-94763894 www.sperrling.no
sperrling@online.no

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-11-17 19:26

Hoppsan! 8O

Ord och inga visor, jag hoppas trots allt att det blir ett LTS-möte med Sperrling-demo.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-11-17 19:35

Tråden är nu låst. Sperrling får semester tillsvidare, alt tills jag får en bra förklaring på varför han vill in i på forumet igen. Fler kan efter jag funderat få semester. Tack för uppmärksamheten.

Tillägg;
Pseudo får semester i en månad. Efter detta så bör man meddela per mail till mig eller till ngn annan admin om att man vill in.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Återgå till Teknikforum