Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Paa:
Vilka horn kan ha mindre problem än Tractrix har ?
paa skrev:F.ö. misstänker jag att teorin för exponentialhorn är felaktig. Den bygger på antagandet att det är en plan vågfront som färdas framåt i rikning parallellt med hornets centrumlinje. Men alla praktiska mätningar jag sett på vågfronter visar att dom snabbt böjer av, så att yttre delen av vågfronten blir närmast vinkelrät mot hornets sidovägg.
Svante skrev:Ja, det är nog ett känt faktum. Som så många andra modeller approximerar den dock verkligheten, i olika bra grad beroende på hur verkligheten ser ut.
paa skrev:Svante skrev:Ja, det är nog ett känt faktum. Som så många andra modeller approximerar den dock verkligheten, i olika bra grad beroende på hur verkligheten ser ut.
Hur känt är det då? Den som skrivit den mest utvecklade teorin om exponentialhorn i modern tid, Porfessor W. Marshall Leach nämner inte detta.
Harryup skrev:Paa:
Vilka horn kan ha mindre problem än Tractrix har ?
paa skrev: Man måste nog se på helheten.
Svante skrev:paa skrev: Man måste nog se på helheten.
Ja, det är absolut mitt intryck av hornkonstruktion. Saker och ting måste passa ihop, annars blir det dåligt.
PeterAkemark skrev:Såg att Leach nämndes tidigare i tråden, en annan som bidragit till förståelsen av hur horn fungerar både kvantitavt och kvalitativt är Don B. Keele. Hans bidrag finns att läsa i Jaes omkring 1970 och framåt tror jag det var som mest. Han har bland annat bevisat att det finns en optimal storlek på hornmynningen.
i skrev:PeterAkemark skrev:Såg att Leach nämndes tidigare i tråden, en annan som bidragit till förståelsen av hur horn fungerar både kvantitativt och kvalitativt är Don B. Keele. Hans bidrag finns att läsa i Jaes omkring 1970 och framåt tror jag det var som mest. Han har bland annat bevisat att det finns en optimal storlek på hornmynningen.
Hur då optimal storlek ? Menar du ett "absolut" värde eller vad relateras storleken till ?
Undrar en fåkunnig...
PeterAkemark skrev:i skrev:PeterAkemark skrev:Såg att Leach nämndes tidigare i tråden, en annan som bidragit till förståelsen av hur horn fungerar både kvantitativt och kvalitativt är Don B. Keele. Hans bidrag finns att läsa i Jaes omkring 1970 och framåt tror jag det var som mest. Han har bland annat bevisat att det finns en optimal storlek på hornmynningen.
Hur då optimal storlek ? Menar du ett "absolut" värde eller vad relateras storleken till ?
Undrar en fåkunnig...
Så att belastningen och därmed ljudtrycket blir så jämt som möjligt. Det gäller ett exponentialhorn. Keele visade att Websters hornekvation inte alls blir jämnare om hornet är oändligt långt utan passerar genom ett område där vågigheten är minst. En optimal storlek på hornmynnigen ( yta ) finns om en undre gränsfrekvens (naturligtvis), bandbredd och strålningsvinkel (fritt på golv, hörnhorn etc) anges.
i skrev:PeterAkemark skrev:i skrev:PeterAkemark skrev:Såg att Leach nämndes tidigare i tråden, en annan som bidragit till förståelsen av hur horn fungerar både kvantitativt och kvalitativt är Don B. Keele. Hans bidrag finns att läsa i Jaes omkring 1970 och framåt tror jag det var som mest. Han har bland annat bevisat att det finns en optimal storlek på hornmynningen.
Undrar en fåkunnig...
Så att belastningen och därmed ljudtrycket blir så jämt som möjligt. Det gäller ett exponentialhorn. Keele visade att Websters hornekvation inte alls blir jämnare om hornet är oändligt långt utan passerar genom ett område där vågigheten är minst. En optimal storlek på hornmynnigen ( yta ) finns om en undre gränsfrekvens (naturligtvis), bandbredd och strålningsvinkel (fritt på golv, hörnhorn etc) anges.
Intressant. Finns det någon länk på nätet som beskriver formeln ?
paa skrev:Den nyare teorin för waveguides har som fördel att dom kan användas som constant directivity, däremot tror jag inte alls att dom har mindre problem med reflexer från mynningen än tractrix, trots att dom eventuellt kan ha mindre reflexer i halsdelen.
Koniska horn som inte alls har något HOM, och är väl så sett toretiskt perfekta mellan hals och mynning, har i stället stora problem med anpassningen i båda ändarna. Man måste nog se på helheten.
Harryup skrev:Självklart är inte Tractrix perfekt, bara att det låter hitills minst horn om dom enligt vad jag har hört. Finns det någon komersiell produkt enligt dom nyare principer?
sperrling skrev:Førklaringen är nämligen också den - att med høgre verknings-grad så får man LÅÅÅÅNGT mindre AM-distorsion; ja, Du läste rätt... Detta innebär amplitud-modulations-distorsion som bl.a. beror på att strømmen som går genom høgtalar-talspolen MODULERAR; läs här, førsvagar magnet-fältet i gapet... Detta sker i progressivt høgre grad hos svårdrivna høgtalare med svaga magnet-fält och liten talspole diameter... alltså ALLA vanlig skit-høgtalare som folk blir pålurade! OCH på detta sätt funger de precis som en dynamik-kompressor eller limiter i musik-studion alltså.... Detta avhjälper de – egentligen skyler øver, med att låta basresonanser ta øver och efter-sladdra en massa i alla bas-bludder-burkar som finns....Mvh till alla audio-amatører, dynamik och musik-diggare,
[...]
Roger Sperrling
sperrling skrev:när jag kommer till Stockholm snart før att dema på ett LTS-møte
soundbrigade skrev:Gode Roger!
Slå inte in några öppna dörrar här. Faktiskt-folket är antingen upplyst och pragmatiskt eller väntar och är öppna för att bli det.
Undervisa hur det förhåller sig och undvik att vara lika raljant som jag.
Sperrling skrev:SCAN-SPEAK har alltid hittat på diverse trix før att gøra sig intressanta - precis som de flesta andra høgtalar-tillverkare gør när de inte har något reellt nytt att komma med... lyssna på eländet bara så får Du se hur sløa dom låter ju! Det är ju ingen stake i dessa høgtalare alls! Utan är bara låtsasgrejor och leksaker før småpojkar!
KarlXII skrev:Det märks ju tydligt när man plöjer trådarna vilken ödmjuk, upplyst och pragmatisk stämning som råder. Det är nästan rörande med vilken omsorg medlemmarna söker konsensus.
Sanny_X skrev:sperrling skrev:när jag kommer till Stockholm snart før att dema på ett LTS-møte
Det ser jag fram emot.
På vilken vanlig mät-parameter menar Du f.ø. att just AM-dist'en skulle kunna synas och vara distinkt utskiljbar från THD och IM?
Kaffekoppen skrev:Sanny_X skrev:sperrling skrev:när jag kommer till Stockholm snart før att dema på ett LTS-møte
Det ser jag fram emot.
Ja, han är ju naturligtvis välkommen även om jag inte riktigt förstod kopplingen till LTS.
Vill du medverka på ett möte och prata om dina erfarenheter och demonstrera rent praktiskt så skicka mig ett PM Roger.
sperrling skrev:Vaddå' - "mättade magnetfält" - vad är det før kvasi-vetenskapligt snick-snack - detta lurar Du bara Dig själv ut i ännu värre missførstånd med ju!
Før, hør nu här - TOTALT OAVSETT styrkan på magnet-fältet i gapet på en magneto-dynamisk høgtalare så moduleras magnet-fältet och huvudsakligen i paritet med och beroende på HUR stor strøm som man kør genom talspolen...
IngOehman skrev:Jag har kontakten med Sperrling, och det kommer att bli ett möte att se fram emot - som alltid när Sperrling är på scenen!
Tråkigt kommer det inte att bli.![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Kaffekoppen skrev:Sanny_X skrev:sperrling skrev:när jag kommer till Stockholm snart før att dema på ett LTS-møte
Det ser jag fram emot.
Ja, han är ju naturligtvis välkommen även om jag inte riktigt förstod kopplingen till LTS.
Vill du medverka på ett möte och prata om dina erfarenheter och demonstrera rent praktiskt så skicka mig ett PM Roger.
Kaffekoppen!
Jag har kontakten med Sperrling, och det kommer att bli ett
möte att se fram emot - som alltid när Sperrling är på scenen!
Tråkigt kommer det inte att bli.![]()
Vh, iö
Laila skrev:Svär du inte i kyrkan nu ?
Richard skrev:på den senaste hemmabiomässan jag besökt demonstrerades klipsch dyraste hemmabiosystem, med horndiskanter till alla kanaler.
I rummet bredvid körde man samma musik med ett par nya 2,5 vägare från quad.
Jag blev faktiskt chockad över hur bra klipschsystemet lät - och lika chockad hur konventionella högtalartekniker begränsar dynamiken, vid den direkta jämförelsen.
V. H. Richard.
IngOehman skrev:Richard skrev:på den senaste hemmabiomässan jag besökt demonstrerades klipsch dyraste hemmabiosystem, med horndiskanter till alla kanaler.
I rummet bredvid körde man samma musik med ett par nya 2,5 vägare från quad.
Jag blev faktiskt chockad över hur bra klipschsystemet lät - och lika chockad hur konventionella högtalartekniker begränsar dynamiken, vid den direkta jämförelsen.
V. H. Richard.
Är du inte lite orättvis nu, när du låter ett specifikt 2,5-vägssystem i ditt resonemang representera ALLA konventionella högtalare?![]()
Jag känner inte till den Quad-högtalare du nämner eller dess egenskaper, eller ens om du dömer den rätt och/eller hur övrig utrustning,
inklusive rummet de spekade i, påverkade det du hörde. Men - jag tycker det är väldigt fel och orättvist mot alla andra högtalare som
finns, att utnämna en högtalare man inte imponerades över - till representant för alla de andra högtalarna av typen icke-hornsystem.![]()
(Som om "icke hornsystem" vore en homogen grupp.)
Eller tänker jag fel/tolkar dig fel?![]()
Vh, iö
Morello skrev:Sperrling,
Använder du mätappparatur vi utvärdeing av dina konstruktioner? Om svaret är ja, hur tycker du en högtalare bör vara beskaffad med avseende på riktverkan, frekvensgång, linjäritet(->dist) etc.?
Jag har mätt lite på idna alster och funnit en del ganska intressanta egenskaper och det vore intressant att höra om det finns någon tanke bakom dessa.
Mvh/Morello
KarlXII skrev:När jag läser den här till synes neutrala och trevliga posten får jag den här inre bilden:
Märkligt.
Kaffekoppen skrev:Nänä Morello - lite måste väl vara nytt för mig på mötet. Jag är rysligt nyfiken som det är!
sperrling skrev:Først ett svar på MORELLO's inlägg ovan...
Anonym - ja, då kan man ju vara støddig....
Men -VAD har DU gjort då, som både mäter och låter så bra - bäret?
sperrling skrev:Och OM Du hade lyssnat bättre på mig på någon føreläsning och/eller førstått vad jag skrivit - så hade Du førstått att dessa mätningar - och de nu allom nyttjade låguppløsta digitala mätprogram i synnerhet - INTE presenterar något mer specifikt samband med VAD man HØR än vikten/om man väger høgtalaren på en våg... eller mäter storleken.
sperrling skrev:- siffror i all ära, men de har i vart fall då de är løst uppmätta av amatører och obetänksamma ingenjør en mycket DÅLIG koppling till vad vi hør i mer än 99.9% av fallen...
sperrling skrev:Näste man till rakning tack!
Sperrling skrev:Rekommenderar Dig mer lyssnande och lite førsiktigare extrapoleringar utifrån vad "mät-nissar" av olika slag med olika teoretiska vanføreställningar och experiment finner på - OCH ffa en tripp hit før att se och høra mina 200 olika nya apparater; se vidare web-sidan!
Visste Du f.ø. inte att man med hundra olika mät-utrustningar i 100 olika rum eller miljøer, så får man 10.000 olika mät-resultat!?
Näste man till rakning tack!
IngOehman skrev:Frågan är om Morellos svar på tal inte visar att han redan från början
med sitt förstainlägg avsåg säga just det som svaret på tal innehåller?
Isåfall kan man ju uppleva att Sperrlings replik - givet att han direkt
från början förstod vad Morello tänkte komma till, är lättare att förstå.
Vh, iö
Morello skrev:IngOehman skrev:Frågan är om Morellos svar på tal inte visar att han redan från början
med sitt förstainlägg avsåg säga just det som svaret på tal innehåller?
Isåfall kan man ju uppleva att Sperrlings replik - givet att han direkt
från början förstod vad Morello tänkte komma till, är lättare att förstå.
Vh, iö
Det tycker jag var onödigt spekulativt.
Mitt första inlägg gav utrymme för en sansad diskussion, men Sperrling valde att kliva ner i någon typ av pseudovetenskaplig sandlåda.
Dahlkvist belyser detta mycket bra.
Din fixering vid identitet antyder dock att du är mindre intresserad av saklig argumention än av personangepp vilket du också visat utmärkta prov på i dina inlägg genom din öppet nedlåtande attityd*.
*) Vilket måhända inte är värre än en väl dold nedlåtande attityd...
Morello skrev:Vilken utmaning?
Låt oss HØRA det offentligt OCH ta gärna med det till demo- och jämførelse med AB-test på ett LTS-møte eller kommande mässor eller hit så får vi høra och se...
Ronnie skrev:Att se överstemedlare Kaffekoppen och praktikantmedlare Ingvar försöka tolka "när vederbörande yxade till frekvensgången" på ett neutralt eller positivt sätt...
.....
P.S. Jag uppskattar ofta din medlarefunktion, Kaffekoppen. Jag brukar hantera ångest/konflikt genom att fly. Sperrling gissar jag kör med en tredje variant.
Allt är ju en fråga om kompromisser, tex så är ju däcken på bilen som i första exemplet är bäst lämpade för dåligt väder inte alls bäst för torr rak motorväg. En styv fjädring är idealt för snabba kurvor men inte så bekvämt vid lugn motorvägskörning osv.DET ÄR SOM MED EN BRA BIL SOM KLARAR ALLA SVÅRA KROKIGA VÄGAR BRA I HØG HASTIGHET OCH DÅLIGT VÄDER....
- DÅ BRUKAR DET INTE VARA NÅGRA PROBLEM I LÅNGSAM HASTIGHET PÅ EN RAK SLÄT MOTORVÄG I BRA VÄDER...
ALLTSÅ EN HØGTALARE SOM HAR BRA TRANSIENT-ÅTERGIVNING ÄR EN RELATIVT ENKEL MATCH ATT ORDNA TILL "TON-BALANSEN" PÅ.... TVÄRTOM GÅR ALDRIG..
Verkar som Du vet bäst; så jag undrar HUR har DU undersøkt att det INTE är AM-disten pga av modulation av magnetfältet i høgtalarna som är en av de allra størsta bovarna i dynamik-utslätnings-dramat då...???
Ett av sätten før mig att undersøka saken var att jag - som är en så gammal gubbe att jag var med på den tid det fanns elektrodynamiska høgtalare - så kunde man då enkelt genom att variera magnetiserings-strømmen ju få olika magnet-fält OCH sedan titta på vad som hände med steg- och impuls-signaler, puls-tåg, tone-burst, efter-ringning, amplitud-linearitet, etc....
Jag skrev också lite granna om att fyrkantvåg med varierande frekvens och amplitud som man bl.a. gør Fourier-analys på - är heller ingen dålig metod...
AM-dist pga termiska orsaker är näst intill førsumbart; med musik med stor dynamik, høg Krest-faktor och kortvariga transienter - är nog detta begripligt før de flesta!?
Du får nog i.ø. førklara Dig lite bättre - det dunkelt sagda.... andra forum-läsare kanske vill førstå vad Du egentligen menar!?
Och Du - ALLA vanliga høgtalare mäter skyhøga harmoniska dist-nivåer (HD som Du skriver...) och Intermodulationsdistorsions-nivåer (IMD som Du skriver) - så detta blubb blir ju bara hypoteser....
Att upprepa att denna AM-distorsion beror på diverse mekaniska och elektro-magnetiska parametrar och egenskaper - blir det heller inga barn gjorda av...
Vad som mera är ett kallt faktum, är att inga vanliga høgtalare førutom mina nya serier heller är konstruerade så att de har maximalt lika steg-svar før den negativa och positiva delen av en signal-puls.... detta sker hos alla vanliga burk-høgtalare eftersom talspolen kommer utanfør center-polen när den slår framåt; induktansen sjunker m.m.... och när den slår inåt - så blir det tvärtom... Med en rejäl førlängning av center-polstycket framåt så kurerar man mycket av detta elände!
Luftkompressionen, i vart fall i alla lådor med en rimligt stor volym (øver 5 x tumstorleken i liter) har i verkligheten inte heller så stor inverkan på AM-disten - luften är ju jäkligt lätt och i allra høgsta grad komprimer- och uttunnings-bar...
Dito før upphängningens effekter inom de normala gränser som sätts av effekt-tålighet vs frekvens och av att talspolen är kvar i någon tillräcklig mån i magnet-gapet....
Jag märker nu att vi gør ett tankefel också - vi snackar som om det bara gäller bas-høgtalare.... det ter sig lite annorlunda med førklaringarna, men sker i omfattande grad i mellan-register och diskanter också...märk - med ännu mindre talspolar och polstycken, m.m. ju...
Jag vidhåller och hävdar alltså att den svårdrivna typen av bullerbas-høgtalare är mest utsatt før AM-distorsion - før det var det som var min tes från førsta raderna jag skrev før att førsøka få mera fokus på rätt saker - istället før tvärtom, som det är idag.... på diverse "glitter" och pianolack!
Vi kan ta upp detta med AM-dist'en i olika typer av och mer eller mindre svårdrivna diskanter och mellan-registerhøgtalare mera i detalj i en senare och fortsatt debatt och diskussion på detta forum - jag har inget att dølja... Jag tycker bara att det är kul om alla dessa "kejsarens nya kläder høgtalare", > 99.9% alltså, blir avsløjade..... Det enda de har haft att komma med är ju en massa basbuller som skall ge kamoflage till hur eländigt det står till på alla andra fronter...
Kan vi inte också ta och snacka lite mer om hur dåliga alla kommersiella høgtalare OCH Hi-End burkarna är och ser ut på tone-burst signaler och vattenfalls-diagram istället - det är ju därfør ingen presenterar dylika.....
Det är med detta som det är med presentation av hur en 10 kHz fyrkantvåg ser ut hos en førstärkare med en kapacativ last på någon uF parallellt med en resistiv om t.ex. 4 eller 8 Ohm kopplad på utgången alltså - ingen presenterar detta - før det ser så djäkla eländigt ut och ringer som bara den och indikerar grav instabilitet!
Det grundläggande arbete och det jag avsløjade, redan på 60- och 70-talet - har tydligen fortsatt inte alls blivit førstått eller gått in i medvetandet på HiFi-branschens aktører ännu!?
Mera frågor tack!
Helt fel. Just med högdynamisk musik är den termiska kompressionen ett stort problem, detta måste du väl ändå förstå som är en sån hejare och meckat högtalare så många år?
Harryup skrev:Lite kul att intresset för horn har väckts att bli så starkt att man kan bli osams om det. Normalt sätt så brukar horn ignoreras här.
Välkommen Sperrling
mvh/Harry
SVAR: Jo, jag kommer ihåg Dig.... lite vaknare och snabbare grabb än de flesta vanliga trøga helsvenska.....
sperrling skrev:DETTA BLABBANDE PÅ NÄTET ÄR JAG RÄDD FØR ATT DET SKAPAR INSKRÄNKTHET,ALIENERING, ADHD-LIKNANDE EFFEKTER OCH SKADOR, M.M.
Sperrling skrev:Jag har ju lite av stor käft också
sperrling skrev:SVAR: Jaha.... Bra – då får Du snacka med Øhman så att vi sssm får till ett møte i en bra møteslokal – det bør kanske gøras med førhands-anmälan.... Alla forum lär bli fullspäckade – drygt 1300 personer har redan kontaktat oss/mig och vill komma och høra mig føreläsa och dema hornen.... Vi får nog gøra en tredagars-sejour med flera møten om detta skall gå bra... Idealiskt før en adekvat demo är nog runt 300 personer åt gången... Hornen klarar med ”halv-tunga musik-typer” - av runt 2000 personer.... men før att dema med slagverk och tung elektro-blues och techno – må jag nog ha dubbla eller fyrdubbla bas-horn på varje kanal om jag skall køra i stereo før 1300 personer....
Har inte bestämt mig om jag skall køra bara MultiChannel SACD istället (med 5.1 +1 eller 7.1 + 1) – då blir det 3 bashorn.... ett på L + R och ett (eller kanske två) på sub-kanalen.... men då liknar det ju inte så mycket på det som folk mest och flest skulle vilja se och høra.... + har råda att køpa.... och kan ha hemma, etc.... tror jag!?
sperrling skrev:MEN - TÄNK >>OM<< JAG HAR RÄTT DÅ - OCH >>ATT<< ALLT DETTA ANONYMA BLABBANDET PÅ NÄTET VERKLIGEN SKAPAR FARLIG STRESS, ONØDIGA KONFLIKTER OCH MERA INSKRÄNKTHET, ALIENERING OCH GER ADHD-LIKNANDE EFFEKTER OCH SKADOR HOS I SYNNERHET SOCIALT OCH KÄNSLOMÄSSIGT OMOGNA INDIVIDER OCH DERAS HJÄRNOR OCH NERV-SYSTEM, M.M. - ALLTSÅ KANSKE ALLA < 50+....?
OCH INTE MINST ATT DET SOM "ALTERNATIV-KOSTNAD" DEFACTO HINDRAR DE SOM HÅLLER PÅ MED DETTA ATT LEVA OCH GØRA SAKER I VERKLIGHETEN, VARA SOCIALA OCH TRÄNA OCH FÅ UPPØVADE... OCH/ELLER VIDMAKTHÅLLA, SINA EMOTIONELLA OCH SOCIALA FØRMÅGOR FRISKA...
TÄNK NU >>OM<< EN SÅ'N "WHISTLE-BLOWER" SOM JAG HAR RÄTT OCH EN OCH ANNAN POÄNG....
OCH TÄNK >>OM<< ALLA DESSA ANONYMA HI-FIDELITTI' CHATTANDE STACKARE INTE HINNER >>HØRA<< OCH UPPLEVA DET SOM DE BORDE ISTÄLLET FØR ATT LÄSA VAD ALLA DESSA BLABB-MAKARE SURRAR OM!?
JAG MÅ NU FÅ SAKER GJORT OCH ARBETAT LITE OCKSÅ, >VAD<< MINA APPARATER OCH HØGTALARE OCH SPECIELLA UPPKOPPLINGS-TEKNIKER, M.M. VERKLIGEN I REALITETEN KAN - DET FÅR VISA SIG NÄR JAG DEMONSTRERAR MINA SYSTEM PÅ ETT KOMMANDE LTS-MØTE, NÅGRA MÄSSOR ELLER DIREKT HÄR PÅ VÅRT HQ, ETC....!?
MÅ NU AVSLUTA DETTA ORD-BOLLANDE OCH FÅ SAKER GJORT - I VERKLIGHETEN - FØR DEN VÄNTAR INTE; UTAN SKER PRECIS NU....!
VITA BREVIS....
R
Morello skrev:Har caps-lock-tangenten låst sig.?
sperrling skrev:Komplettering och førslag angående en møjlig førnyelse av Ditt credo...
Børja inte blabba på nätet med en massa trätsjuka mät-nissar som bara mest førsvarar sina egna missførstånd, självklarheter och egna amatør-koncept, m.m. - om Du inte ska leva i 200.000 år....
R
mike34 skrev:Kan konstatera att Sperrlings alster låter högt både i audio och forum form.
Ser fram emot en föreläsning/mätning/demonstration/debatt om/av allt detta var och när det nu blir av.
Eller kanske: "Försök inte lära gamla hundar sitta, isynnerhet inte om de börjar närma sig 200 år."
SLUT FØR NU - FØR NU MÅ JAG FÅ RO ATT JOBBA OM DET SKALL BLI TID ØVER FØR NÅGON DEMO OCH NÅGOT LTS-MØTE INOM EN RIMLIG FRAMTID!
sperrling skrev:MEN - TÄNK OM JAG HAR RÄTT DÅ - OCH ATT ALLT DETTA ANONYMA BLABBANDET PÅ NÄTET VERKLIGEN SKAPAR FARLIG STRESS, ONØDIGA KONFLIKTER OCH MERA INSKRÄNKTHET, ALIENERING OCH GER ADHD-LIKNANDE EFFEKTER OCH SKADOR HOS I SYNNERHET SOCIALT OCH KÄNSLOMÄSSIGT OMOGNA INDIVIDER OCH DERAS HJÄRNOR OCH NERV-SYSTEM, M.M. - ALLTSÅ KANSKE ALLA UNDER 50+....?
TÄNK NU OM EN SÅ'N "WHISTLE-BLOWER" SOM JAG HAR RÄTT OCH EN OCH ANNAN POÄNG....
OCH TÄNK OM ALLA DESSA ANONYMA HI-FIDELITTI' CHATTANDE STACKARE INTE HINNER HØRA OCH UPPLEVA DET SOM DE BORDE ISTÄLLET FØR ATT LÄSA VAD ALLA DESSA BLABB-MAKARE SURRAR OM!?
sperrling skrev:JAG MINNS SÄRSKILT, APROPOS KOMMUNIKATION OCH ATT FØRSTÅ ELLER MISSFØRSTÅ - OCH ÅTERKOMMER TILL NÅGRA BEGREPP SOM OFTA KAN VARA FØRLØSANDE NÄR DET DISKUTERAS KOMMUNIKATION, BÅDE TALAD OCH SKRIVEN...
PERLOKUT = vad talaren/avsändaren TROR och upplever själv att han eller hon säger...
ILLOKUT = vad mottagaren UPPFATTAR OCH tror att talaren eller avsändaren säger eller skriver.....
LOKUT = det som talaren; avsändaren egentligen semantiskt, lingvistiskt, gramattiskt, etc analyserat faktiskt och egentligen och mera objektivt sett de facto säger....
Piotr skrev:Morello skrev:Har Dahlqvist plockat fram motorsågen såhär på fredagseftermiddagen?
Här räcker en slö morakniv!
/Peter
paa skrev:sperrling skrev:Førklaringen är nämligen också den - att med høgre verknings-grad så får man LÅÅÅÅNGT mindre AM-distorsion; ja, Du läste rätt... Detta innebär amplitud-modulations-distorsion som bl.a. beror på att strømmen som går genom høgtalar-talspolen MODULERAR; läs här, førsvagar magnet-fältet i gapet... Detta sker i progressivt høgre grad hos svårdrivna høgtalare med svaga magnet-fält och liten talspole diameter... alltså ALLA vanlig skit-høgtalare som folk blir pålurade! OCH på detta sätt funger de precis som en dynamik-kompressor eller limiter i musik-studion alltså.... Detta avhjälper de – egentligen skyler øver, med att låta basresonanser ta øver och efter-sladdra en massa i alla bas-bludder-burkar som finns....Mvh till alla audio-amatører, dynamik och musik-diggare,
[...]
Roger Sperrling
Det finns väl flera sätt att flå en katt? AM-distorsion i magnetfältet uppstår inte om magnetkretsen är mättad? Nu är den väl inte det i så många element idag, men några kanske den intresserade läsaren kan räkna upp?
Sedan har ju Scan Speak sedan ganska länge en god lösning på modulation i motorkretsen med sin Symmetric DriveTM som man utvecklat till SD-1. Sitter i bl.a Carlsson OA51 och OA52. Andra högtalarelementtillverkare har också jobbat med varianter detta på senare tid.
Dessutom så syns problemen i vanliga distorsionsmätningar, så det är inte någon okänd distorsionsform detta med AM-modulering.
pseudo skrev:Tycker du att du fick ett relevant svar?
Dahlqvist skrev:Piotr skrev:Morello skrev:Har Dahlqvist plockat fram motorsågen såhär på fredagseftermiddagen?
Här räcker en slö morakniv!
/Peter
Don efter person: med tanke på Roger Sperrlings bakgrund så tar vi väl fram skalpellen. Allvarligt talat: inlägget har inte udden (sic) riktad mot Sperrling som person utan mot innehållet i citatet, vilket är knapphändigt och felaktigt. Inlägg läses ju av många och någon kanske tror att det är sant och försöker använda sina nyvunna kunskaper för att impa på någon svarthårig tjej som läser språkvetenskap i Göteborg. Fast man kanske kan få poäng för visat intresse?
Nåja, being a Besserwisser is a dirty work but somebody has to do it. Austins och i högre grad Searles teorier om språkakter är inte något att leka med och något svårtuggat för den som inte är riktigt insatt i språkvetenskap (schhh - inte ett ljud till Svante) och/eller tillämplig delar av filosofin. Jag gör personligen inga som helst anspråk på att sitta inne med adekvata kunskaper i ämnet. Å andra sidan bedömer jag dem som tillräckliga för att se när "a little knowledge is a dangerous thing, baby".
/D
I väntan på Dahlqvists svar kan jag bidra med lite info (som ger D stöd för invändningarna).
Perloku´t (akt) - effekten av yttrande på andra personer.
(Språkfilosofisk term: som hänför sig till ett yttrandes eller en talhandlings effekter på lyssnaren.)
Illokut (akt) (=illocution) – avsikten med den lokuta akten, varför något sägs.
(illoku´t, illokutionär, om ett yttrandes karaktär av talhandling.)
Lokut (akt) (=locution) – det bokstavliga yttrandet, att säga något
- fonetisk akt: produktion av ljud
- fatisk akt: grammatisk ordning av språktyper
- retisk akt: semantisk ordning av språktyper
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 6 gäster