Moderator: Redaktörer
patrikf skrev:Beräkning av Schröderfrekvens förutsätter diffust ljudfält och efterklangstider. Därför stämmer oftast inte beräkningar för små rum. Detta innebär inte att man inte kan indela rums frekvensberoende akustiska egenskaper på det sätt som Svante beskriver.
IngOehman skrev:.....
I en faktiskt lyssningssituation är det dock möjligt att nå ett dominerande direktljud (inte bara perseptivt utan även fysikaliskt) med hjälp av högtalare med hög riktverkan.
Huruvida det är önskvärt med så starkt dominerande direktljud kan dock diskuteras. Frågan är dock subjektiv och även om man kan undersöka preferenser statistiskt bör man hålla frågan öppen.
....
patrikf skrev:Beräkning av Schröderfrekvens förutsätter diffust ljudfält och efterklangstider. Därför stämmer oftast inte beräkningar för små rum. Detta innebär inte att man inte kan indela rums frekvensberoende akustiska egenskaper på det sätt som Svante beskriver.
IngOehman skrev:Nej, det har jag inga.![]()
Sådana saker är ungefär lika maningsfulla att kommentera som påståenden om att jorden inte kan vara rund, eftersom saker hade ramlat av om den hade varit det...![]()
Alltså: Så självklara dumheter behöver man väl ändå inte kommentera? Jag trodde att dylika absurda idéer om CD-systemets tillkortakommanden var något som dog ut redan i slutet av 80-talet...
Vh, iö
IngOehman skrev:Sådana saker är ungefär lika maningsfulla att kommentera som påståenden om att jorden inte kan vara rund, eftersom saker hade ramlat av om den hade varit det...
Rapid skrev:IngOehman skrev:Nej, det har jag inga.![]()
Sådana saker är ungefär lika maningsfulla att kommentera som påståenden om att jorden inte kan vara rund, eftersom saker hade ramlat av om den hade varit det...![]()
Alltså: Så självklara dumheter behöver man väl ändå inte kommentera? Jag trodde att dylika absurda idéer om CD-systemets tillkortakommanden var något som dog ut redan i slutet av 80-talet...
Vh, iö
oj, det var ingen dålig sågning, men den bjuder jag på![]()
Rapid skrev:Så jag frågar igen, varför är resonemanget fel?
Rapid skrev:PS jag har ett par LTS F1 om det gör dig på bättre humör :wink
patrikf skrev:Beräkning av Schröderfrekvens förutsätter diffust ljudfält och efterklangstider. Därför stämmer oftast inte beräkningar för små rum.
tvett skrev:Jag skulle gärna se att ni är lite snälla mot patrikf.
Han blir trots allt mosad av argumentationen alena.
Naqref™ skrev:patrikf skrev:Beräkning av Schröderfrekvens förutsätter diffust ljudfält och efterklangstider. Därför stämmer oftast inte beräkningar för små rum.
Och om man placerar en massa individer i hela Peterskykrkan (bara vid bakre delen vid golvet) försedda med yllekoftor så kommer mätningar därvid inte bli fullt diffusa. Hur ska din logik hantera detta mer hänvisning till storrumsakustik?
patrikf skrev:Absorberande, reflekterande och diffuserande föremål är mer ojämt fördelade i smårumsakustiska förhållanden. Hoppas att jag förstod din fråga rätt.
IngOehman skrev: Om du har några egna uppfattningar av något, så berätta gärna om dem! Men gör det i en rimlig ton. Ditt ändlösa föreläsande bestående av hugskott och gissningar presenterade som fakta, är rätt tröttsamt i längden att behöva se.![]()
IngOehman skrev:Detsamma gäller dina gissningar om vad de som invänder mot det du skriver, själva har för uppfattningar i olika akustiska frågor. Om du vill veta så fråga, men sluta förolämpa folk genom att projicera dina förutfattade meningar om vad de tycker på dem.
Vh, iö
Naqref™ skrev:patrikf skrev:Absorberande, reflekterande och diffuserande föremål är mer ojämt fördelade i smårumsakustiska förhållanden. Hoppas att jag förstod din fråga rätt.
Kanske men frågan är om du tolkade den rätt? Man få skilja på förhållandena i USA/Canada och Europa. I en stor fullsatt kyrka i Europa så är förhållandena allt annat än homogena. Speciellt om man jämför med ett mindre rums normala geometiska förhållande mellan dämpande ytor och absorberande.
patrikf skrev:Vart vill du komma?
Naqref™ skrev:patrikf skrev:Vart vill du komma?
Jag vill påpeka att storrumsakustiska förhållanden är inte entydigt homogena och att det kan eventuellt skilja sig mellan förhållanden mellan byggnader i olika kontinenter.
IngOehman skrev:Min privata uppfattning är att det är trivsamt att sitta i en miljö som bidrar med lämplig halt "icke störande" tidiga reflexer*, således att man kan orientera sig i sin närmiljö, men att påtaglig efterklang i närmiljön är av ondo.
*Vilket betyder att de skall vara tillräckligt svaga, tillräckligt många (men även tillräckligt glesa!), tillräckligt frekvensoberoende och tillräckligt skiljbara från ljudbildens ljud. Det sistnämnda ställer geometriska krav, ty det kräver att vissa reflexionsriktningar undviks, isynnerhet inom vissa tidsintervall.
patrikf skrev:IngOehman skrev: Om du har några egna uppfattningar av något, så berätta gärna om dem! Men gör det i en rimlig ton. Ditt ändlösa föreläsande bestående av hugskott och gissningar presenterade som fakta, är rätt tröttsamt i längden att behöva se.![]()
Det var ju tråkigt att höra. Min ambition är att peka på att det finns olika uppfattningar om bla akustik.
PatikF skrev:IngOehman skrev:Detsamma gäller dina gissningar om vad de som invänder mot det du skriver, själva har för uppfattningar i olika akustiska frågor. Om du vill veta så fråga, men sluta förolämpa folk genom att projicera dina förutfattade meningar om vad de tycker på dem.
Vh, iö
Ja, du ska kanske starta ett eget forum där du får bestämma vad och hur det ska skrivas själv? Min rekommendation är att inte läsa mina inlägg om du uppfattar det som förolämpningar när jag redovisar en annan åsikt än dig.
PatikF skrev:Ps, Vad står Vh för som alltid står i slutet av dina inlägg?
IngOehman skrev:Oj, det blir ju en hel lärobok det, och det får definitivt inte plats på ett internetforum, i synnerhet inte med tanke på att man får kritik redan är man skriver pytteinlägg på 1/100 av det, för att de är för långa...![]()
Skriver man bara lite riskerat det att bli tumregelmässigt.![]()
Så nej, jag avstår nog.
IngOehman skrev:Men lite sa jag ju i varje fall.![]()
Fast det var kanske mest saker du redan håller med om?
Vh, iö
Piotr skrev:HSideback skrev:Word!
(Önskar att jag var kapabel att tillägga något på samma nivå som herrarna ovan, men inser min begränsing)
Word... med det avses?![]()
![]()
Piotr skrev:HSideback skrev:Word!
(Önskar att jag var kapabel att tillägga något på samma nivå som herrarna ovan, men inser min begränsing)
Word... med det avses?![]()
![]()
Morgan skrev: En annan sak som få har grepp om är hur örats överföringsfunktion ser ut för olika instrålningsriktningar och hur detta kanske bör tas hänsyn till då man vill uppnå realism när man vid stereoåtergivning försöker representera alla strålningsvinklar inom ett högt och brett lyssningsfönster via ljud från bara två riktningar. Sådana resonemang är inte SÅ svåra att det är utilitaristiskt försvarbart att hålla dem esoteriska (förbehållna några få utvalda). Ej heller är det ju någon "företagshemlighet" vi talar om, utan det är saker som vilket som helst seriöst företag i branchen skulle kunna undersöka själva på ett par veckor med enkel utrustning. Men det görs inte, för kunskapen saknas. Hur många tillverkare känner till regnbågseffekten?
patrikf skrev:Morgan skrev: En annan sak som få har grepp om är hur örats överföringsfunktion ser ut för olika instrålningsriktningar och hur detta kanske bör tas hänsyn till då man vill uppnå realism när man vid stereoåtergivning försöker representera alla strålningsvinklar inom ett högt och brett lyssningsfönster via ljud från bara två riktningar. Sådana resonemang är inte SÅ svåra att det är utilitaristiskt försvarbart att hålla dem esoteriska (förbehållna några få utvalda). Ej heller är det ju någon "företagshemlighet" vi talar om, utan det är saker som vilket som helst seriöst företag i branchen skulle kunna undersöka själva på ett par veckor med enkel utrustning. Men det görs inte, för kunskapen saknas. Hur många tillverkare känner till regnbågseffekten?
Hej.
Vilken betydelse har örats överföringsfunktion när det gäller att uppnå realism vid stereoåtergivning menar du? Och är det någon ny kunskap som inte har nåt ut ännu?
patrikf skrev:Morgan skrev: En annan sak som få har grepp om är hur örats överföringsfunktion ser ut för olika instrålningsriktningar och hur detta kanske bör tas hänsyn till då man vill uppnå realism när man vid stereoåtergivning försöker representera alla strålningsvinklar inom ett högt och brett lyssningsfönster via ljud från bara två riktningar. Sådana resonemang är inte SÅ svåra att det är utilitaristiskt försvarbart att hålla dem esoteriska (förbehållna några få utvalda). Ej heller är det ju någon "företagshemlighet" vi talar om, utan det är saker som vilket som helst seriöst företag i branchen skulle kunna undersöka själva på ett par veckor med enkel utrustning. Men det görs inte, för kunskapen saknas. Hur många tillverkare känner till regnbågseffekten?
Hej.
Vilken betydelse har örats överföringsfunktion när det gäller att uppnå realism vid stereoåtergivning menar du? Och är det någon ny kunskap som inte har nåt ut ännu?
Morgan skrev:*asgarv*... Ja, Patrik, det där försökte Ingvar förklara för dig i den kilometerlånga tråden ....
Om det blir en intervju kommer saker som dessa helt säkert att beröras, eftersom det ju är psykoakustiska elementa när man diskuterar stereoåtergivning. Dessvärre saknas facklitteratur på området (eller den är i alla fall så esoterisk att jag inte lyckats finna den).
patrikf skrev:Trots att det är psykoakustiska elementa saknas facklitteratur på området. Hur går det ihop?
IngOehman skrev:Appropå Word...
Kommer att tänka på frågan i någon annan tråd, där något undrar
vad "ordet" betyder (även om det var ett specifikt ord det rörde sig
om den gången).
Hurusomhelst: Ordet är sanningen.![]()
Vh, iö
Morgan skrev: *klipp*......Därför vill jag ha "mer Ingvar åt folket", för den snubben har tänkt längre och bättre än många sådana "stora namn" i branchen enligt min högst amatörmässiga bedömning.
Piotr skrev:"På den punkten kan jag ge IÖ högsta betyg genom sin förmåga att övertyga gör detta möjligt för många. Det är inte ironi."
Näe, inte ironi men kvalificerat skrotprat!
Bill50x skrev:Piotr skrev:Hm. På vilket sätt är det "skrotprat" att IÖ får högsta betyg? Menar du att Patrik har fel genom att göra så? Att IÖ inte är värd ett högt betyg?
Eller är det bara fel därför att det är Patrik som säger så?
/ B
När vissa grundförutsättningar är uppfyllda är den viktigaste komponenten för att skapa realistiska ljudbilder eller känslan av att "vara där" är vår fantasi och vilja. På den punkten kan jag ge IÖ högsta betyg genom sin förmåga att övertyga gör detta möjligt för många. Det är inte ironi.
paa skrev:Bill50x skrev:Piotr skrev:Hm. På vilket sätt är det "skrotprat" att IÖ får högsta betyg? Menar du att Patrik har fel genom att göra så? Att IÖ inte är värd ett högt betyg?
Eller är det bara fel därför att det är Patrik som säger så?
/ B
För att uttalandet påminner om liknande angående religion och tomten, om möjligheten för många att uppleva saker, om man blir övertygad om saker som inte är vetenskapliga. Högsta betyg som hypnotisör, typ.
Piotr skrev:Bill
Antingen så missförstår jag eller du budskapet från Patrik i det sista stycket?När vissa grundförutsättningar är uppfyllda är den viktigaste komponenten för att skapa realistiska ljudbilder eller känslan av att "vara där" är vår fantasi och vilja. På den punkten kan jag ge IÖ högsta betyg genom sin förmåga att övertyga gör detta möjligt för många. Det är inte ironi.
Tolkar det som att fantasi och vilja är det viktigaste, i motsatts till en noga planerad återgivningssituation, och att IÖ med sin förmåga att övertyga skulle "hjälpa" stackars faktiskt medlemmar och LTSare att höra det dom hör..
/Peter
patrikf skrev:Jag känner inte till någon forskning som eller ens teori som stöder hypotesen om att högtalare ska ha krumbukter i frekvensresponsen som ska ha någon viss effekt på upplevelsen. Förutom påståenden här på forumet såklart.
Morgan skrev:En annan sak som få har grepp om är hur örats överföringsfunktion ser ut för olika instrålningsriktningar och hur detta kanske bör tas hänsyn till då man vill uppnå realism när man vid stereoåtergivning försöker representera alla strålningsvinklar inom ett högt och brett lyssningsfönster via ljud från bara två riktningar. Sådana resonemang är inte SÅ svåra att det är utilitaristiskt försvarbart att hålla dem esoteriska (förbehållna några få utvalda). Ej heller är det ju någon "företagshemlighet" vi talar om, utan det är saker som vilket som helst seriöst företag i branchen skulle kunna undersöka själva på ett par veckor med enkel utrustning. Men det görs inte, för kunskapen saknas. Hur många tillverkare känner till regnbågseffekten?
patrikf skrev:Om vi tar en sak som ett visst utseende på en högtalares frekvensrespons. Vilken effekt antas den ge på perceptionen och hur testar man det?
Svante skrev:patrikf skrev:Om vi tar en sak som ett visst utseende på en högtalares frekvensrespons. Vilken effekt antas den ge på perceptionen och hur testar man det?
Ingen alls om man testar blint. Ska man testa hur stor effekt bara utseendet har, så får man testa öppet och jämföra med det blinda testet.
patrikf skrev:Svante skrev:patrikf skrev:Om vi tar en sak som ett visst utseende på en högtalares frekvensrespons. Vilken effekt antas den ge på perceptionen och hur testar man det?
Ingen alls om man testar blint. Ska man testa hur stor effekt bara utseendet har, så får man testa öppet och jämföra med det blinda testet.
Har vi kommit till en återvändsgränd?
patrikf skrev:Piotr, jag ska gå igenom tråden och se vilket inlägg jag inte har svarat på. Jag är tvungen att sålla bort mycket tyvärr, och då kan frågor missas.
Tvett. Jag ger högsta betyg åt IÖ för hans förmåga att övertyga om att de får veta sanningen, och något unikt som inga andra förstår, av honom.
Övertygelse är en väldigt viktig parameter vid stereoåtergivning.
patrikf skrev:Svante skrev:patrikf skrev:Om vi tar en sak som ett visst utseende på en högtalares frekvensrespons. Vilken effekt antas den ge på perceptionen och hur testar man det?
patrikf skrev:Tvett. Jag ger högsta betyg åt IÖ för hans förmåga att övertyga om att de får veta sanningen, och något unikt som inga andra förstår, av honom.
patrikf skrev:Övertygelse är en väldigt viktig parameter vid stereoåtergivning.
IngOehman skrev:Det är de som förstår som låter sig övertygas - och de som inte fattar som inte övertygas, inte det motsatta. Du är ett utmärkt exempel på just detta. Det är för övrigt rätt typiskt för vetenskapliga saker - det är de som inte förstår resonemangen som förblir skeptiska.
iö skrev:Det är för övrigt rätt typiskt för stringent utredda vetenskapliga saker - det är de som inte förstår resonemangen som förblir skeptiska.
patrikf skrev:Problemet BBC-dippen försökte lösa var nivåmatchning mellan mid och diskant. Genom att sänka diskantnivån lite nära delningsfrekvensen där den spred med än miden blev högtalarens totalljud i rummet behagligt.
PatrikF skrev:Jag känner inte till någon forskning som eller ens teori som stöder hypotesen om att högtalare ska ha krumbukter i frekvensresponsen som ska ha någon viss effekt på upplevelsen. Förutom påståenden här på forumet såklart.
PatrikF skrev:Däremot tycker jag att det verkar vettigt att reflekterat ljud ska vara likt direktljudet.
PatrikF skrev:Jag tror att det är väldigt svårt att deducera sig fram till hur människor upplever ljud.
PatrikF skrev:Jag upplever också att Toole inte har så mycket idéebakgrund. Jag tycker att det är befriande. Istället har han utfört en storartad insats för att systematiskt utforska olika aspekter av återgivning ur högtalare som är betydelsefulla för oss stereolyssnare och lägga ihop dessa resultat med aktuell forskning inom akustik och hörselforskning.
PatrikF skrev:När vissa grundförutsättningar är uppfyllda är den viktigaste komponenten för att skapa realistiska ljudbilder eller känslan av att "vara där" är vår fantasi och vilja. På den punkten kan jag ge IÖ högsta betyg genom sin förmåga att övertyga gör detta möjligt för många. Det är inte ironi.
steveo1234 skrev:"Det enda du lyckas med, är att demostrera av att du är XXX, utan omdöme. "
"Att reflektera intelligent över frågeställningar är nog dessvärre inte PatrikF's starka sida"
Om admin tycker att ovanstående är ok så vänligen radera mitt konto här. Ing Öhman må vara otroligt kunnig inom sitt område, men ovanstående är personangrepp på låg (hög?) nivå.
Piotr skrev:Hmm, ja kanske lite (lite) starka ord från IÖ... men
i mina ögon så är det i högsta något som Patrik sas. "ber om". Det är möjligt attt Patrik inte förstår hur han i själva verket framstår (och då är det synd om honom) men sådant provokativt beteende som Patrik pysslar tycker jag personligen ALLTID skall lyftas fram och markeras. Man kan inte till 100% hålla sig "lugn" och håla sig till sakfrågan i sådana här lägen.
Mina ärlig åsikter.
Viss balans bör finnas, visst, men att visa känslor och att markera när någon går för långt, det tycker jag är ca 110.7% naturligt...
Min känsla är inte att Patrik är ute efter att (åtmionsone inte enbart)lära, utan att skapa turbulens. Det har han lyckats med och det kallas trolling på internetspråk.
/Peter
Piotr skrev:Hmm, ja kanske lite (lite) starka ord från IÖ... men
i mina ögon så är det i högsta något som Patrik sas. "ber om". Det är möjligt attt Patrik inte förstår hur han i själva verket framstår (och då är det synd om honom) men sådant provokativt beteende som Patrik pysslar tycker jag personligen ALLTID skall lyftas fram och markeras. Man kan inte till 100% hålla sig "lugn" och håla sig till sakfrågan i sådana här lägen.
Mina ärlig åsikter.
Viss balans bör finnas, visst, men att visa känslor och att markera när någon går för långt, det tycker jag är ca 110.7% naturligt...
Min känsla är inte att Patrik är ute efter att (åtmionsone inte enbart)lära, utan att skapa turbulens. Det har han lyckats med och det kallas trolling på internetspråk.
/Peter
UrSv skrev:Det skrivs spaltkilometer med förklaringar men han trollar bara vidare. Jag har full förståelse för IÖs inlägg och hade inte kunnat uppvisa me än en bråkdel av hans tålamod efter att ha blivit behandlad så illa som han blir behandlad av PatrikF i, till synes, varje tråd som PatrikF skriver i.
PatrikF skrev:Jag ger högsta betyg åt IÖ för hans förmåga att övertyga om att de får veta sanningen, och något unikt som inga andra förstår, av honom.
IngOehman skrev:Och hur tolkar du detta inlägg av PatrikF då? (Frågan ställd både till Bill50x, till Vee-Eight och till steveo1234)PatrikF skrev:Jag ger högsta betyg åt IÖ för hans förmåga att övertyga om att de får veta sanningen, och något unikt som inga andra förstår, av honom.
Ja, i sådana fall är du naiv. Jag trodde också från början att patrikf främst drevs av kunskapsiver, men tyvärr verkar det som att han vill endast en sak, och det är att bevisa att IÖ har fel, att IÖ är en charlatan, att IÖ sitter hemma och fantiserar, och att de som tror att IÖ vet vad han pratar om är lättlurade idioter.Bill50x skrev:...jag tolkade Patrik som så att han gav en eloge till IÖ´s kunskaper och hans förmåga/vilja att förmedla dem till andra, oavsett om P och IÖ inte är sams i sak."
Jag kanske är naiv som tolkade det så.
IngOehman skrev:Och hur tolkar du detta inlägg av PatrikF då? (Frågan ställd både till Bill50x, till Vee-Eight och till steveo1234)PatrikF skrev:Jag ger högsta betyg åt IÖ för hans förmåga att övertyga om att de får veta sanningen, och något unikt som inga andra förstår, av honom.
Bill50x skrev:Du borde med dina kunskaper och det stöd du har här på forumet kunna stå över sådant.
Bill50x skrev:Ta inte allt skitsnack som ett personligt angrepp.
Bill50x skrev:Man ifrågasätter faktiskt inte dig som person för att man har en avvikande åsikt eller inte förstår vad du skriver.
patrikf skrev:Jag känner inte till någon forskning som eller ens teori som stöder hypotesen om att högtalare ska ha krumbukter i frekvensresponsen som ska ha någon viss effekt på upplevelsen. Förutom påståenden här på forumet såklart.
Svante skrev:patrikf skrev:Svante skrev:patrikf skrev:Om vi tar en sak som ett visst utseende på en högtalares frekvensrespons. Vilken effekt antas den ge på perceptionen och hur testar man det?
Nej, varför det?
Svante skrev: Att tonkurvan ska ha krumbukter verkar fullständigt rimligt för mig, .......
, men förklaringen till krumbuktfenomenet som Ingvar ger är rimlig.
patrikf skrev:Det är här jag tänker mig att Ingvars förklaringar är deduktiva till sin natur, men du eller någon annan kan kanske förklara så att jag förstår bättre?
patrikf skrev:Jag har läst förklaringar (från Naqref tex) som handlar om örats "tonkurvor" för olika infallsvinklar, men jag har inte förstått exakt vad det innebär annat än att det ger ljudet från högtalaren en viss tonkaraktär.
patrikf skrev:Förresten, kan någon visa var man kan hitta BBCs studie om dippen? Eller förklara vilka slutsatser man kom fram till?
patrikf skrev:Svante skrev:patrikf skrev:Svante skrev:patrikf skrev:Om vi tar en sak som ett visst utseende på en högtalares frekvensrespons. Vilken effekt antas den ge på perceptionen och hur testar man det?
Nej, varför det?
Bra, då försöker vi igen och jag ändrar ordet som verkade leda på villovägar. Vilken effekt antas en högtalares frekvensrespons ge på perceptionen och hur testar man det? Jag förstår att förändringar hörs och ger effekter, men kan man dra andra slutsatser än sådant som handlar om preferens i slutändan?
patrikf skrev:Svante skrev: Att tonkurvan ska ha krumbukter verkar fullständigt rimligt för mig, .......
, men förklaringen till krumbuktfenomenet som Ingvar ger är rimlig.
Av vilken anledning ska tonkurvan ha dessa krumbukter?!
Det är här jag tänker mig att Ingvars förklaringar är deduktiva till sin natur, men du eller någon annan kan kanske förklara så att jag förstår bättre?
Jag har läst förklaringar (från Naqref tex) som handlar om örats "tonkurvor" för olika infallsvinklar, men jag har inte förstått exakt vad det innebär annat än att det ger ljudet från högtalaren en viss tonkaraktär.
Svante skrev:Ja. Om man har återgiving som mål. Då vill man att det upplevda ljudet ska efterlikna den ursprungliga händelsen så mycket som möjligt. Med återgivningsidealet blir det enkelt att skaffa den standard som ljudproduktionsbranschen så desperat behöver.
Svante skrev:Ja, justdet. Står högtalaren lite åt sidan, så får ljudet vid trumhinnan en aningen annorlunda tonkurva än om högtalaren hade stått rakt framför. Därför kan man behöva en liten gnutta annorlunda tonkurva om man ska göra en fantomprojektion mitt emellan högtalarna. Om man har återgivning som ideal. I Ingvars förklaring ligger också att denna avvikelse måste ligga i högtalarna eftersom tonkurvejusteringen ska drabba direktljudet mest, medan ljudet åt sidorna inte ska ha den.
Jag tycker det låter rimligt, även om jag inte har grävt ner mig i detaljerna.
patrikf skrev:Svante skrev:Ja. Om man har återgiving som mål. Då vill man att det upplevda ljudet ska efterlikna den ursprungliga händelsen så mycket som möjligt. Med återgivningsidealet blir det enkelt att skaffa den standard som ljudproduktionsbranschen så desperat behöver.
Tror du att det är möjligt att ens definiera vad som är mest likt den ursprungliga händelsen? Jag är inte så säker.
patrikf skrev:Svante skrev:Ja, justdet. Står högtalaren lite åt sidan, så får ljudet vid trumhinnan en aningen annorlunda tonkurva än om högtalaren hade stått rakt framför. Därför kan man behöva en liten gnutta annorlunda tonkurva om man ska göra en fantomprojektion mitt emellan högtalarna. Om man har återgivning som ideal. I Ingvars förklaring ligger också att denna avvikelse måste ligga i högtalarna eftersom tonkurvejusteringen ska drabba direktljudet mest, medan ljudet åt sidorna inte ska ha den.
Vilken hänsyn tar detta resonemang till att det inspelade materialet man vill spela upp alltid har "egenskaper"?
Tonkurvan ändras en gnutta beroende på lyssningshöjd(vinkel) i förhållande till högtalarna också. En förändring på 10 cm vid normalt lyssningsavstånd påverkar nog mer än dessa krumbukter.
Svante skrev:patrikf skrev:
Tror du att det är möjligt att ens definiera vad som är mest likt den ursprungliga händelsen? Jag är inte så säker.
Absolut tror jag det. Det är "bara" att se till att någon närvarar både på en ursprunglig händelse och återgivningen av den, och fråga om det låter lika. Blint (utan kunskap om återgivningautrustningen) såklart.
Svante skrev:patrikf skrev:Svante skrev:Ja, justdet. Står högtalaren lite åt sidan, så får ljudet vid trumhinnan en aningen annorlunda tonkurva än om högtalaren hade stått rakt framför. Därför kan man behöva en liten gnutta annorlunda tonkurva om man ska göra en fantomprojektion mitt emellan högtalarna. Om man har återgivning som ideal. I Ingvars förklaring ligger också att denna avvikelse måste ligga i högtalarna eftersom tonkurvejusteringen ska drabba direktljudet mest, medan ljudet åt sidorna inte ska ha den.
Vilken hänsyn tar detta resonemang till att det inspelade materialet man vill spela upp alltid har "egenskaper"?
Tonkurvan ändras en gnutta beroende på lyssningshöjd(vinkel) i förhållande till högtalarna också. En förändring på 10 cm vid normalt lyssningsavstånd påverkar nog mer än dessa krumbukter.
Ja, ingen har sagt att det är enkelt, men att det finns saker som gör att den helt raka tonkurvan inte är det ideala visas väl klart av det ovanstående. Exakt hur krumbukterna ska se ut är alltså svårt att ta reda på, men att de ska finnas är ganska lätt att förstå.
Nu är de ganska fjuttigt små om man ska tro Ingvar, och jag tror att de flesta DIY-konstruktioner inte kommer i närheten av de toleranserna så man ska nog inte känna sig hämmad som självbyggare bara för att man inte har full koll på de där små krumbukterna. Tycker jag.
patrikf skrev:Svante skrev:patrikf skrev:Svante skrev:Ja. Om man har återgiving som mål. Då vill man att det upplevda ljudet ska efterlikna den ursprungliga händelsen så mycket som möjligt. Med återgivningsidealet blir det enkelt att skaffa den standard som ljudproduktionsbranschen så desperat behöver.
Absolut tror jag det. Det är "bara" att se till att någon närvarar både på en ursprunglig händelse och återgivningen av den, och fråga om det låter lika. Blint (utan kunskap om återgivningautrustningen) såklart.
Jaa, visst kan det låta lika. Det kommer förmodligen att infinna sig problem när man ska försöka få reda på vad som är "mest" lika. Det är nog inte pga fantasibrist denna typ av forskning inte har bedrivits hittills. Det verkar väldigt chansartat att med ett generalexperiment försöka sätta objektiva mått på ett så vitt begrepp som ursprungstrohet när det samtidigt finns luckor i vår kunskap i hur hörseln fungerar när det gäller betydligt snävare avgränsade områden som har betydelse för detta.
patrikf skrev:Svante skrev:patrikf skrev:Svante skrev:Ja, justdet. Står högtalaren lite åt sidan, så får ljudet vid trumhinnan en aningen annorlunda tonkurva än om högtalaren hade stått rakt framför. Därför kan man behöva en liten gnutta annorlunda tonkurva om man ska göra en fantomprojektion mitt emellan högtalarna. Om man har återgivning som ideal. I Ingvars förklaring ligger också att denna avvikelse måste ligga i högtalarna eftersom tonkurvejusteringen ska drabba direktljudet mest, medan ljudet åt sidorna inte ska ha den.
Ja, ingen har sagt att det är enkelt, men att det finns saker som gör att den helt raka tonkurvan inte är det ideala visas väl klart av det ovanstående. Exakt hur krumbukterna ska se ut är alltså svårt att ta reda på, men att de ska finnas är ganska lätt att förstå.
Nu är de ganska fjuttigt små om man ska tro Ingvar, och jag tror att de flesta DIY-konstruktioner inte kommer i närheten av de toleranserna så man ska nog inte känna sig hämmad som självbyggare bara för att man inte har full koll på de där små krumbukterna. Tycker jag.
Näe, jag förstår inte alls! Borde inte dessa krumbukter kompenseras för redan vid musikproduktion om de kan få ljudet att låta ursprungslikt?
Förklaringen att högtalaren ska ha krumbukter för att kompensera för dess vinkel i förhållande till örat är fysik, det kan jag köpa. Krumbukternas betydelse för fantomprojektionen och "återgivning" är inte möjligt att härleda ur enbart detta resonemang tyvärr.
Stopp och belägg nu... Vi pratar om återgivningsidealet, och det existerar även om det är svårt att mäta avvikelsen ifrån det på en endimensionell skala. Det går knappast, den måste vara mångdimensionell. Men bara för att det är svårt ska man inte överge sina ideal.
patrikf skrev:Det är nog inte pga fantasibrist denna typ av forskning inte har bedrivits hittills.
Naqref™ skrev:patrikf skrev:Det är nog inte pga fantasibrist denna typ av forskning inte har bedrivits hittills.
Hur vet du att den inte har bedrivits?
patrikf skrev:Nu förstår jag inte vad du menar med mångdimentionell.
patrikf skrev:Innebär detta att det går eller inte går att definiera ideal återgivning med experiment, som ger en vettig validitet?
patrikf skrev:Ok, högtalarna har särskilda små krumbukter som gör att de ska låta naturligt. Eftersom högtalarna som används vid inspelning med största sannorlikhet inte har denna geniala konstruktion, är det inte troligt att teknikern har justerat ljudet för att det ska låta naturligt i högtalare utan krumbukter? Eller, gud förbjude, teknikern har kanske inte uppfattning som dig eller mig vad som är "rätt" ljud?
För mig framstår förutsättningarna för dessa krumbukters funktion något osäkra i praktiken.
patrikf skrev:[...]Det som gör resonemangen svåra att förstå för mig är att argumenten är av "så här är det" typen, utan teoretisk förankring än hänvisning till en namnlös BBC-rapport och tabeller över örats "tonkurva" för olika riktningar och övrig LTS diskurs.
PatrikF skrev:Jag tycker att det finns anledning att vara misstänksam när en ingenjör gör anspråk på unika psykologiska upptäckter som den övriga forskningsvärlden inte är i närheten av...
patrikf skrev:Det som gör resonemangen svåra att förstå för mig är att argumenten är av "så här är det" typen, utan teoretisk förankring än hänvisning till en namnlös BBC-rapport och tabeller över örats "tonkurva" för olika riktningar och övrig LTS diskurs.
Användare som besöker denna kategori: MoonMartin och 12 gäster