Moderator: Redaktörer
paa skrev:Man kan ju göra en undersökning som visar vad majoriteten i en grupp föredrar, men man kan naturligtvis aldrig förutsäga vad en enskild individ kommer att föredra.
Piotr skrev:BB
Jag gissar på att du syftar på olinjär i nivå/amplitud och ej avseende frekvensgång?
Både och är ju såklart ett problem,det senare mer uppenbart och lättare att greppa dock.
edit: läser tråden igen och tror nog att jag tolkar in för mycket i din post?
/Peter
patrikf skrev:Överdämpning är väl inte bra, det hörs ju på ordet självt! Självklart finns det objektivt inga rätt och inga fel egentligen förutsatt att syftet är att trigga personligt upplevda illusioner av ljudhändelser(tex musik).
IngOehman skrev:Kort sagt (och väldigt förenklat): Jag trivs i rum med många men svaga primära (och möjliga även lite sekundära) reflexioner från signifikant andra riktningar än ljudbilden, men med så svaga senare reflexioner som möjligt (=kort efterklang).
. Från ljudbilden själv vill jag ha så lite reflexioner som det bara är möjligt inom ett tidsfönster om 1/3 period* och upp till minst 20 ms.
BB skrev:Piotr skrev:BB
Jag gissar på att du syftar på olinjär i nivå/amplitud och ej avseende frekvensgång?
Både och är ju såklart ett problem,det senare mer uppenbart och lättare att greppa dock.
edit: läser tråden igen och tror nog att jag tolkar in för mycket i din post?
/Peter
Peter,
Jag ser nu att det jag skrev lätt kan misstolkas. Sorry! Vad jag menar är att jag i ett lyssningsrum önskar en så jämn (och hög) absorbtion som möjligt för alla frekvenser.
Med begreppet lyssningsrum menar jag ett rum för avlyssning av inspelad musik, d.v.s. reproduktion, - ej orignalframförande av levande musik. I sistnämnda fallet vill man (jag) ha en samverkan, i det förra föredrar jag så lite rumsbidrag som möjligt. Med detta är endast min personliga uppfattning...
Mvh //BB
IngOehman skrev:Tror jag håller med dig rätt väl där BB!
Har dock kommit att märka, att örats egen maskering i tidsdimensionen motsvarar ett RT60 på strax under 0,25 sekunder (vilket förvisso är en mycket kort efterklangstid).
Det vill säga om man klipper in en helt tyst kort liten sekvens i en låt där det finns en naturlig paus efter ett ljud, så hör man att "svärtan" i den där korta tystnaden blir bättre och bättre ju kortare efterklangstid rummet har, ned till ungefär 0,25 sekunder.![]()
Sen händer det inte så mycket mera när man fortsätter att dämpa.#![]()
Därtill kommer förstås frågan om vikten av de tidiga (läs primära) reflexerna i lyssningsrummet, som gör att man kan orientera sig i det och alltså känner att man så att säga "sitter i sitt lyssningsrum och därifrån har en öppning in mot inspelningsvärlden".
Det är ett subjektivit element, med nödvändighet. Personligen tycker jag om att höra mitt eget lyssningsrum bakom mig, men bara så svagt att det inte maskerar den hörbara upplösningen in till ljudbilden. Det betyder i praktiken att man inte "hör" ljud från sitt lyssningsrum medveten, men man känner undermedvetet att det finns där.
Kort sagt (och väldigt förenklat): Jag trivs i rum med många men svaga primära (och möjligen även lite sekundära) reflexioner från signifikant andra riktningar än ljudbilden, men med så svaga senare (>2:e) reflexioner som möjligt (=kort efterklang).
. Från ljudbilden själv vill jag ha så lite reflexioner som det bara är möjligt inom ett tidsfönster om 1/3 period* och upp till minst 20 ms.
Vh, iö
- - - - -
#Därför strävar jag för det mesta efter att nå ned under 0,25 s RT60. Kan nämna att de flesta moderna vardagsrum ligger mellan 0,5 s och 0,8 sekunder.Det är på tok för långt för högvärdig musikåtergivning (där själva "musikintrycket" överesstämmer med det som hördes live) enligt min mening, men därmed inte sagt att de inte kan vara "trevliga" att lyssna på musik i, rent subjektivt.
. Tycker dock att något med rytmiken och timingen alltid börjar faliera när man, på grund av märkbar efterklang från det egna lyssningsrummet, hör och upplever en annan efterklang än den som musikerna hörde när de spelade.Den "musikaliska logiken" demonteras liksom.
![]()
. Ju bättre musiker, desto uppenbarare brukar jag tycka att problemet blir. Kanske är denna negativa effekt av vissa för klangiga lyssningsrums pålagda efterklang, en som vissa helt enkelt är okänsliga för?![]()
*Observera att den undre tidsgränsen är frekvensberoende, vilket tvingar väggen bakom högtalaren att vara frekvensberoende dämpad.
IngOehman skrev:b]För mig är frågan[/b], ehuru inte entydigt objektiv, så i varje fall en fråga med stark objektiv komponent. Det handlar ju om att med efterklangen från lyssningsrummet destruera den musikaliska logik, som defakto fanns vid den ursprungliga musikhändelsen.
patrikf skrev:Allra mest mikrodetaljer i inspelningen borde man väl höra i ekofri kammare eller liknande miljö?
patrikf skrev: Men det är väl inte i sådana miljöer ljudbilden är tänkt att byggas upp av ett stereosystem.
nl1970 skrev:IngOehman skrev:b]För mig är frågan[/b], ehuru inte entydigt objektiv, så i varje fall en fråga med stark objektiv komponent. Det handlar ju om att med efterklangen från lyssningsrummet destruera den musikaliska logik, som defakto fanns vid den ursprungliga musikhändelsen.
Men, HiFi kanske inte ses som "ursprungstrohet" numera, en stor massa kanske ser det som att ha ett njutbart ljud hemma, och varför inte, det är ju lussnaren som ska vara nöjd när han/hon spelar skivor hemma.
En del vill nog inte det. Annars är nog en ekofri kammare ända sättet?Hur föreslår du att vi undgår det oönskade akustiktillskottet A2?
BB skrev:I så fall kanske det är dags att skrota termen HiFi..? För det är ju eller har i varje fall varit det som varit meningen... "Hög naturtrohet" alltså...
focus skrev:En del vill nog inte det. Annars är nog en ekofri kammare ända sättet?Hur föreslår du att vi undgår det oönskade akustiktillskottet A2?
Jag tror som många andra sagt,att överdämpat rum ofta förknippas med rum som endast har dämpning ovanför tex 3khz. Jag som bor i betonglägenhet måste ju verklingen tänka på detta (att inte absorbera för högt utan att göra nåt åt de lägra frekvenserna.)
Ang A2 så tror jag många hifiaffärer vill ha ett tillskott av bas i deras lyssningsrum så att mindre högtalare upplevs basrikare, ju mer bas desto bättre tycker ju somliga.
Jag hoppas du har rätt! Står själv i begrepp att absorbera mer högre upp, förhoppningvis från 1khz och uppåt. Jag tänker att maskeringseffekten även gör att basen låter grötig pga dålig "högfrekvensabsorbtion". Kanske lite OT, men vad tror ni?En "korrekt" absorbtion av de övre regionerna har ju en tendens att subjektivt lyfta upp basen.
BB skrev:Hur föreslår du att vi undgår det oönskade akustiktillskottet A2?![]()
Mvh //BB
patrikf skrev:BB skrev:Hur föreslår du att vi undgår det oönskade akustiktillskottet A2?![]()
Mvh //BB
Om det vore så att akustiktillskott per definition vore oönskat skulle det vara enkelt att vara akustiker.
Anledningen till att akustiktillskottet upplevs som oönskat kan ha flera orsaker. Rummets akustiska egenskaper, personliga preferenser och högtalarnas egenskaper.
Om vi utgår från ett tomt lyssningsrum föreslår jag att man fyller det med trevliga saker som möbler, lampor, övrig inredningsrekvisita tills man tycker att det låter bra. Det ger en tillräckligt lagom frekvensmässig/rumslig fördelning av absorption och diffusion.
Resten sköter vår hjärna om man inte är programmerad (genom allt för flitigt läsande av akustikrekommendationer på faktiskt kanske) på att det måste vara på ett visst sätt för att låta "ursprungssant". Man kan ha olika preferenser av andra anledningar också. Min rekommendation här är att man öppnar sitt sinne för tanken på att "sanningen" skapas i vår hjärna med hjälp av en ljudhändelse i lyssningsrummet som inte har mycket gemensamt med orginalhändelsen och inte av utrustningen. Den är bara ett hjälpmedel. Var mindre hifi-neurotisk. Låt dig förföras!
Om man har högtalare med ojämna spridningsegenskaper och eventuella resonanshyss ger dessa ett akustiktillskott som mer troligt upplevs som oönskat. Om man måste tillgripa dämpning för att uppväga högtalares egenskaper i ett normalt möblerade rum är det min åsikt att man befinner sig i en återvändsgränd.
patrikf skrev: Om man måste tillgripa dämpning för att uppväga högtalares egenskaper i ett normalt möblerade rum är det min åsikt att man befinner sig i en återvändsgränd.
Magnuz skrev:patrikf skrev: Om man måste tillgripa dämpning för att uppväga högtalares egenskaper i ett normalt möblerade rum är det min åsikt att man befinner sig i en återvändsgränd.
Det beror väl mest på hur kräsen man är. Precis som du säger går det ganska bra (åtminstone för mig) att "koppla bort" rummet mentalt när jag lyssnar, förutsatt att rummet är någorlunda möblerat och saknar alltför enorma resonanser eller utsläckningar i basen. Men inget är så bra att det inte kan bli bättre och då är väl det naturliga att man anpassar akustiken så gott det går. Jag förstår inte riktigt på vilket sätt det skulle vara en återvändsgränd.
Magnuz skrev:patrikf skrev: Om man måste tillgripa dämpning för att uppväga högtalares egenskaper i ett normalt möblerade rum är det min åsikt att man befinner sig i en återvändsgränd.
Det beror väl mest på hur kräsen man är. Precis som du säger går det ganska bra (åtminstone för mig) att "koppla bort" rummet mentalt när jag lyssnar, förutsatt att rummet är någorlunda möblerat och saknar alltför enorma resonanser eller utsläckningar i basen. Men inget är så bra att det inte kan bli bättre och då är väl det naturliga att man anpassar akustiken så gott det går. Jag förstår inte riktigt på vilket sätt det skulle vara en återvändsgränd.
patrikf skrev:Återvändsgränden förklaras av första delen av stycket du citerade. Om man har "högtalare med ojämna spridningsegenskaper och eventuella resonanshyss". I klartext, att kompensera brister(obs min åsikt!) hos själva högtalaren med akustikbehandling.
patrikf skrev: Min poäng är att jag tror att det finns ett samband mellan upplevda akustikproblem och medvetenheten om att det kan finns sådana. Att man fokuserar på det, och då blir det ett problem.
Morgan skrev:...gammalt skräp som haft hög nivå och ännu svallar omkring i rummet.
BB skrev:Magnuz skrev:patrikf skrev: Om man måste tillgripa dämpning för att uppväga högtalares egenskaper i ett normalt möblerade rum är det min åsikt att man befinner sig i en återvändsgränd.
Till Patrik:
Man dämpar inte ett rum för att "uppväga högtalarens egenskaper". Man dämpar ett rum för att ge högtalaren en chans att att i sin tur kunna ge dig som lyssnare en chans att uppleva vad som finns i programmaterialet - så ofärgat som möjligt.
patrikf skrev:Om det vore så att akustiktillskott per definition vore oönskat skulle det vara enkelt att vara akustiker.
patrikf skrev:Anledningen till att akustiktillskottet upplevs som oönskat kan ha flera orsaker. Rummets akustiska egenskaper, personliga preferenser och högtalarnas egenskaper.
patrikf skrev:Om vi utgår från ett tomt lyssningsrum föreslår jag att man fyller det med trevliga saker som möbler, lampor, övrig inredningsrekvisita tills man tycker att det låter bra. Det ger en tillräckligt lagom frekvensmässig/rumslig fördelning av absorption och diffusion.
patrikf skrev:Resten sköter vår hjärna om man inte är programmerad (genom allt för flitigt läsande av akustikrekommendationer på faktiskt kanske) på att det måste vara på ett visst sätt för att låta "ursprungssant".
ParikF skrev:Min rekommendation här är att man öppnar sitt sinne för tanken på att "sanningen" skapas i vår hjärna med hjälp av en ljudhändelse i lyssningsrummet som inte har mycket gemensamt med orginalhändelsen och inte av utrustningen. Den är bara ett hjälpmedel. Var mindre hifi-neurotisk. Låt dig förföras!
PatrikF skrev:Om man har högtalare med ojämna spridningsegenskaper och eventuella resonanshyss ger dessa ett akustiktillskott som mer troligt upplevs som oönskat.
IngOehman skrev:Morgan skrev:Jag brukar kalla efterklang för just "gammalt ljud", för att sätta fokus på denna del av problemet med efterklangen - alltså t ex att nya harmoniska sammanhang uppstår när ackord blandas med varandra på ett annat sätt än musikerna avsett.
IngOehman skrev:patrikf skrev:Om det vore så att akustiktillskott per definition vore oönskat skulle det vara enkelt att vara akustiker.
Det visar hur mycket (=inget) du vet om svårigheterna att eliminera ljud, eller i det är fallet just kvardröjande klang (det du kallar "akustiktillskott"?).![]()
Uttrycket "akustiktillskott" visar därtill hur mycket du vet om vad ordet akustik betyder.![]()
Jag skulle först och främst vilja påstå att ett akustiktillskott alltid är något mycket bra (liksom all annan kunskap man kan skjuta till)! Vh, iö
Hur föreslår du att vi undgår det oönskade akustiktillskottet A2?
patrikf skrev:IngOehman skrev:patrikf skrev:Om det vore så att akustiktillskott per definition vore oönskat skulle det vara enkelt att vara akustiker.
Det visar hur mycket (=inget) du vet om svårigheterna att eliminera ljud, eller i det är fallet just kvardröjande klang (det du kallar "akustiktillskott"?).![]()
Uttrycket "akustiktillskott" visar därtill hur mycket du vet om vad ordet akustik betyder.![]()
Jag skulle först och främst vilja påstå att ett akustiktillskott alltid är något mycket bra (liksom all annan kunskap man kan skjuta till)! Vh, iö
Oj, orkar bara svara på det mest uppenbara av dina feltolkningar, retorik och manipuleringar...
Uttrycket akustiktillskott introducerades av Bo Bengtsson på föregående sida.
BB skrev:Hur föreslår du att vi undgår det oönskade akustiktillskottet A2?
För att underlätta vår konversation använde jag hans uttryck som jag och alla som inte enbart är ute efter att misstolka och sprida dålig stämning förstår.
paa skrev:IngOehman skrev:Jag brukar kalla efterklang för just "gammalt ljud", för att sätta fokus på denna del av problemet med efterklangen - alltså t ex att nya harmoniska sammanhang uppstår när ackord blandas med varandra på ett annat sätt än musikerna avsett.
Det finns orgelverk av Bach där klang, harmonier och tempo bygger på samspelet mellan direktljudet och ekot i stora katedraler.
Detta vill man ju ha oförvrängt i de fall det skall avnjutas återgivet, och om det inte är sådana saker inspelade så bör det ju inte läggas till när man lyssnar heller.
Ang. att det finns en gräns mellan hur kort efterklang man kan höra: Betyder det att man inte hör någon skillnad på olika rum mellan döddämpat och 0.25 s efterklang, det verkar lite konstigt tycker jag.
Piotr skrev:
Jag ställer en fråga igen som du undvek tidigare, vad tycker du om hörlurslyssning?
Piotr skrev:
Är det okej med låga nivåer resonanser i högtalare men i rummet får de vara enorma?
patrikf skrev:IngOehman skrev:patrikf skrev:Om det vore så att akustiktillskott per definition vore oönskat skulle det vara enkelt att vara akustiker.
Oj, orkar bara svara på det mest uppenbara av dina feltolkningar, retorik och manipuleringar...
Uttrycket akustiktillskott introducerades av Bo Bengtsson på föregående sida.
BB skrev:Hur föreslår du att vi undgår det oönskade akustiktillskottet A2?
För att underlätta vår konversation använde jag hans uttryck som jag och alla som inte enbart är ute efter att misstolka och sprida dålig stämning förstår.
patrikf skrev:Piotr skrev:
Jag ställer en fråga igen som du undvek tidigare, vad tycker du om hörlurslyssning?
Undvikit?! Jag föredrar lyssning genom högtalare pga illusionen av rumsinformation och taktil information.Piotr skrev:
Är det okej med låga nivåer resonanser i högtalare men i rummet får de vara enorma?
Näe, varför frågar du det? Lite fånig fråga tycker jag.
Hoppas du inte känner dig förbisedd av mig nu.
patrikf skrev:Oh, nu börjar det igen.
Det är ingen ide att ge sig in i diskussion med dig om man inte tycker som dig. Det finns allt för många exempel på det. Tar bara onödig energi.
Ditt skämt förstod jag tyvärr inte heller.
Men det är ok för mig.
IngOehman skrev: Jag är inte säker på att BB håller med mig om allt detta, men jag ville nämna min uppfattning och grunden till den, eftersom jag är nyfiken på hans, det vill säga om vår samsyn fortgår.![]()
Jag kan tänka mig att BB är mera av en hotspot-lyssnare än jag är, och att vi kan skilja oss åt något i synen på dessa saker därför. Det handlar ju inte om rätt och fel, utan om infallsvinkel.
Vh, iö
Piotr skrev:Jag hittade långt senare faktiskt och hör å häpna... andra har kommit fram till liknande saker som mig och mina vänner. Med detta vill jag hävda att jag inte har blivit hjärntvättad här på faktiskt.
Piotr skrev:...att gå långväga för att sätta ihop apparater med så lite tillförda fel som möjligt blir lite förgäves om man sedan tillför 100ggr större fel i uppspelningsrummet.
Vill man ha dynamik från en högtalare måste man se till att rummet är dynamiskt tex. Ett normalt vardagsrum är i regel extremt dåligt på att släppa fram den inneboende dynamiken musiken.
IngOehman skrev:Där ser man!![]()
Jag som alltid sett min subjektiva hållning som liksom... utsträckt någonstans mellan din och Stigs och kanske i några andra "egna" (alltför egna?) dimensioner också.![]()
(Samtidigt som jag nog tycker att registret av "seriösa hållningar" (läs: Sådana som kan byggas på visioner i kombination med kunskap) är klart större än det intervallet.)
Jag har helt enkelt i sak hållit med om det (jag läst eller hört att) ni båda sagt, men upplevt att jag ur vissa aspekter har aningen annorlunda preferenser i vad avser hur den inspelade musiken via stereosystemet och rummet, kan kommunicera med lyssnaren.
Den vars relation till uppspelning av musik jag upplevt att jag har haft svårast att få ett ordentligt grepp om, är faktiskt Karl-Erik Ståhl! Detta trots att han sagt väldigt mycket saker, väldig tydligt, som jag hållt med om. Det finns dock några saker han sagt som fått mig att inse att jag inte är helt på det klara med hur han ser på det hela...![]()
Skulle vara väldigt kul om han dök upp här!
tro det, liksom.)
Leo skrev:Ni som kan det här....finns det nån bra kompromiss mellan naturtrogenhet vid uppspelningar och hörbarhet (i tal mellan människor) i vanliga bostadsrum/mellanstora lokaler?
Personligen tycker jag mycket om rum där talinformation går fram bra, så att man kan föra diskussioner med många människor samtidigt utan att allt ljud grötar ihop sig samt att rösterna även låter behagligt. Samtidigt vill jag också ha möjlighet till en naturtrogen uppspelning av musik.
/Leo
Leo skrev:Ni som kan det här....finns det nån bra kompromiss mellan naturtrogenhet vid uppspelningar och hörbarhet (i tal mellan människor) i vanliga bostadsrum/mellanstora lokaler?
Personligen tycker jag mycket om rum där talinformation går fram bra, så att man kan föra diskussioner med många människor samtidigt utan att allt ljud grötar ihop sig samt att rösterna även låter behagligt. Samtidigt vill jag också ha möjlighet till en naturtrogen uppspelning av musik.
/Leo
demo9 skrev:Piotr: nu vet ju inte vi hur du talar i telefon, du kanske har jättekonstig röst...
Har du förresten kommit med egna kunskaper i någon av trådarna du deltagit i, jag tycker det mest att du ifrågasätter patrikF och ägnar resten av trådarna för att klaga på att han ej svarar dig såsom du vill bli besvarad. Eller har jag fel? Ta inte detta som ett påhopp men det är nästan alltid så dina inlägg när patrik är inblandad ser ut. Fast mina är väl inte så bra de heller
IngOehman skrev: Megafon är ett annat exempel på metod att öka hörbarheten i vissa sammanhang. Det gör inte megafonen till en HiFi-produkt.
Slartibartfast skrev:Tal vill ha efterklang för att gå fram bra, det är ju även utsagt tidigare i tråden.
ochPiotr skrev:
Fint, nu är vi på G! Taktilinformation är i princip det enda jag saknar från hörlurslyssning. Taktilitet är nice. Du vet om att det taktila blir förstört av rumsresonanser och efterklang va? Dynamiken blir starkare om man sänker efterklangen ner till ca 0.2-0-3s men det räcker inte med vanligt möblemang som du föreslår.
Piotr skrev: Ett normalt vardagsrum är i regel extremt dåligt på att släppa fram den inneboende dynamiken musiken.
Med det menar jag "ge intryck av rymd" ungefär.Piotr skrev:
Sen undrar jag vad du menar med "illusion av rumsinformation"?
Piotr skrev:
Själv älskar jag att höra rumsinformationen på mina skivor. Genom att kontrollera rummets förvanskande resonanser och efterklang + tidiga reflexer så framträder inspelningens dimensionalitet på ett mycket tydligare (och i mitt tycke trevligare) sätt.
IngOehman skrev:Slartibartfast skrev:Tal vill ha efterklang för att gå fram bra, det är ju även utsagt tidigare i tråden.
Fel!
För god taluppfattbarhet bör efterklangen vara så kort som möjligt. Under 0,5 sekunder om möjligt.
Däremot kan tidiga reflexer signifikant förbättre taluppfattbarheten i svår miljö.
Saken är den att man faktiskt kan titta på informationshastigheten på det man vill förmedla, om man vill kunna avgöra vad som hjälper eller stjälper. I tal är informationen i huvudsak seriell (ett ljud i taget) med MYCKET hög akustisk infomationshastighet. Fonemhastigheten är inte sällan uppåt 50 (fonem/s).
Därför är tidiga reflexer, som kommer inom <1/2 av intervallet (vilket alltså är 1/(50*2) = 1/100 sekund, eller 10 ms) talfattbarhets-ökande.
Det betyder alltså att alla de reflexioner som har färdats mindre än 3,5 meter mer än direktljudet från talaren, är det.
(Men det finns undantag - exempelvis om dessa tidiga reflexer är för få till antalet, eftersom kamfiltereffekterna blir ett värre negativt bidrag då.)
I musik däremot är informationen i mycket större grad parallell, så även om informationsmängden totalt är större, är den i varje "kanal" (stämma) ofta klart under 10 (toner/s).
Detta gör att musiken är "tåligare för efterklang" och kan ofta med fördel framföras i efterklangsmiljöer där talet är i farozonen för att bli alldeles förfärligt ihopsmetat.![]()
(När man skall tala i sådana lokaler med lång efterklang behöver man därför tala med jämn nivå och sakta, om man vill göra sig hörd.)
Om flera personer talar samtidigt i en lokal med svår efterklang uppstår problem både med ökad störning från fjärra röster (på grund av kort efterklangsradie, vilket gör att man hör FLER röster) och med sammanblandning mellan röster. Därtill kommer, att folk försöker kompensera med att tala starkare i "av andra röster bakgrundsbullriga lokaler" - vilket i sig ökar bullret. Detta är negativt eftersom hörselns diskrimineringsförmåga oftast är klart bättre vid lite lägre ljudtryck än de som brukar bli konsekvensen.![]()
Därför är det inte bara svårt att tala i sådana miljöer (ex pubar och restauranger med lång efterklang - ingen åtgärd för att bekämpa de akusiska problemen) utan man riskerar att bli hes också!![]()
I musiksammanhang är situationen till stor del annorlunda, eftersom symfoni (samklang) är själva syftet! Att olika toner spelas samtidigt är ju avsikligt, och det sker för att man VILL att de skall höras samtidigt.
Efterklangen är alltså inte destruktiv när det gäller att blanda de samtidiga ljuden (som är fallet med röster) men ibland kan det bli problem om blandningen mellan nya och gamla ljud blir för stor, det vill säga om musiken framförs i en lokal med för lång efterklang - eller om den uppspelas i en lokal med en märkbar efterklang.
Sammanfattning:
1. Taluppfattbarheten påverkas INTE under några omständigheter positivt av efterklang, men under rätt premisser kan ett rejält tillskott att tidiga reflexer göra det.
2. De flesta typer av musik behöver både tidiga reflexer och efterklang för att komma till sin rätt. Detta bör tillföras när musikerna är närvarande, och inte efter att den inspelade musiken återuppspelas i hemmiljö. I varje fall om man vill att logiken mellan spelsätt och spellokalens klangtillskott skall vara bevarat vid hemmalyssningen.
Vh, iö
patrikf skrev:IngOehman skrev:Slartibartfast skrev:Tal vill ha efterklang för att gå fram bra, det är ju även utsagt tidigare i tråden.
Fel!
För god taluppfattbarhet bör efterklangen vara så kort som möjligt. Under 0,5 sekunder om möjligt.
Däremot kan tidiga reflexer signifikant förbättre taluppfattbarheten i svår miljö.
Saken är den att man faktiskt kan titta på informationshastigheten på det man vill förmedla, om man vill kunna avgöra vad som hjälper eller stjälper. I tal är informationen i huvudsak seriell (ett ljud i taget) med MYCKET hög akustisk infomationshastighet. Fonemhastigheten är inte sällan uppåt 50 (fonem/s).
Därför är tidiga reflexer, som kommer inom <1/2 av intervallet (vilket alltså är 1/(50*2) = 1/100 sekund, eller 10 ms) talfattbarhets-ökande.
Det betyder alltså att alla de reflexioner som har färdats mindre än 3,5 meter mer än direktljudet från talaren, är det.
(Men det finns undantag - exempelvis om dessa tidiga reflexer är för få till antalet, eftersom kamfiltereffekterna blir ett värre negativt bidrag då.)
I musik däremot är informationen i mycket större grad parallell, så även om informationsmängden totalt är större, är den i varje "kanal" (stämma) ofta klart under 10 (toner/s).
Detta gör att musiken är "tåligare för efterklang" och kan ofta med fördel framföras i efterklangsmiljöer där talet är i farozonen för att bli alldeles förfärligt ihopsmetat.![]()
(När man skall tala i sådana lokaler med lång efterklang behöver man därför tala med jämn nivå och sakta, om man vill göra sig hörd.)
Om flera personer talar samtidigt i en lokal med svår efterklang uppstår problem både med ökad störning från fjärra röster (på grund av kort efterklangsradie, vilket gör att man hör FLER röster) och med sammanblandning mellan röster. Därtill kommer, att folk försöker kompensera med att tala starkare i "av andra röster bakgrundsbullriga lokaler" - vilket i sig ökar bullret. Detta är negativt eftersom hörselns diskrimineringsförmåga oftast är klart bättre vid lite lägre ljudtryck än de som brukar bli konsekvensen.![]()
Därför är det inte bara svårt att tala i sådana miljöer (ex pubar och restauranger med lång efterklang - ingen åtgärd för att bekämpa de akusiska problemen) utan man riskerar att bli hes också!![]()
I musiksammanhang är situationen till stor del annorlunda, eftersom symfoni (samklang) är själva syftet! Att olika toner spelas samtidigt är ju avsikligt, och det sker för att man VILL att de skall höras samtidigt.
Efterklangen är alltså inte destruktiv när det gäller att blanda de samtidiga ljuden (som är fallet med röster) men ibland kan det bli problem om blandningen mellan nya och gamla ljud blir för stor, det vill säga om musiken framförs i en lokal med för lång efterklang - eller om den uppspelas i en lokal med en märkbar efterklang.
Sammanfattning:
1. Taluppfattbarheten påverkas INTE under några omständigheter positivt av efterklang, men under rätt premisser kan ett rejält tillskott att tidiga reflexer göra det.
2. De flesta typer av musik behöver både tidiga reflexer och efterklang för att komma till sin rätt. Detta bör tillföras när musikerna är närvarande, och inte efter att den inspelade musiken återuppspelas i hemmiljö. I varje fall om man vill att logiken mellan spelsätt och spellokalens klangtillskott skall vara bevarat vid hemmalyssningen.
Vh, iö
Högklassigt inlägg! Förutom att jag inte håller med om de två sista meningarna då...
IngOehman skrev:Bosse B:
Det känns alltid lika bra att vara överens med dig! Fast jag är förstås nyfiken på vad vi kan tänkas tycka olika om också. Vi måste hitta nå't!
Bra att det inte är sådana här objektiva, fundamentalt viktiga, grundläggande och väl kartlagda saker dock. Men några subjektiva
frågor är vi säkert oöverens om.![]()
Vh, iö
MichaelG skrev:Megafonen är väl en alldeles utomordentlig HiFi-produkt! Se bara på en trumpet, en trombon, eller varför inte en näverlur; dessa instrument imiterar på ett alldeles förtjusande sätt megafonens former. Och försök bara tuta i en dalkulla att det inte låter HiFi när hon i sin tur tutar i luren.
BB skrev:IngOehman skrev:Bosse B:
Det känns alltid lika bra att vara överens med dig! Fast jag är förstås nyfiken på vad vi kan tänkas tycka olika om också. Vi måste hitta nå't!
Bra att det inte är sådana här objektiva, fundamentalt viktiga, grundläggande och väl kartlagda saker dock. Men några subjektiva
Vh, iö
OK Ingvar!![]()
Jag lovar göra ett försök att komma på något!![]()
Mvh //Bo
Piotr skrev:Slarti
Hmm.. har tal en vilja?Vet inte om jag håller med där. Taluppfattbarhet går fram vädligt bra utan efterklang, stående vågor och diskreta reflektioner i min mening.
Tror det togs upp i den där tidigare lite turbulenta tråden.
Grejen är den att om avståndet är stort alt. talet är lågt i volym, då kan reflektioner ge ökad styrka och därmed bättre uppfattbarhet. Ju mer efterklangen ökas ju sämre taluppfattbarhet. Se även IÖ's slutklämm i hans senaste inlägg.
/Peter
Bamsefar skrev:BB skrev:IngOehman skrev:Bosse B:
Vh, iö
OK Ingvar!![]()
Jag lovar göra ett försök att komma på något!![]()
Mvh //Bo
Mmm... En utmaning![]()
Jag tror att ni skiljer er åt när det kommer till återgivning i det riktigt djupa frekvenserna, dvs när man kommer under säg 20Hz. BB vill att basenergin skall falla brant, medans IÖ tillhandahåller system som kan gå vettigt (?) starkt till 5Hz (aka Infra bas systemen). Lagom subjektivt ?
IngOehman skrev:Slartibartfast skrev:Tal vill ha efterklang för att gå fram bra, det är ju även utsagt tidigare i tråden.
Fel!
BB skrev:God Morgon Bamsefar!![]()
Baske mig om du inte slog huvudet på spiken där!![]()
Fast jag skall nog lyckas hitta något annat oxå... Hm....
Mvh //BB
Är det inte så att när endast en person talar i taget, så kan klang (typ Berwaldhallen) hjälpa till, förutsatt att det är tyst för övrigt, men så fort andra ljud/röster är med i sammanhanget , så kanske en "torrare" miljö är att föredra?IngOehman skrev:
Slartibartfast skrev:
Tal vill ha efterklang för att gå fram bra, det är ju även utsagt tidigare i tråden.
Fel!
Nja, är det? Jag förstår vad du säger med skillnad på tidiga reflexer och efterklang, men är inte helt säker på att jag håller med. I stora salar tror jag faktiskt att även efterklangen kan hjälpa till.
Man kan förstå det om man jämför en utomhusscen med en konsertsal på hyggligt stort avstånd. Där hjälper efterklangen till att få upp ljudnivån. Jag vill påstå att det vore nära omöjligt för mig att hålla en föreläsning i Dalhalla eller på Solliden utan förstärkning. I Berwaldhallen, däremot skulle det gå utmärkt.
Sen är det förstås så att de tidigare reflexerna är bättre för uppfattbarheten än efterklangen, men när de inte räcker till för att få upp ljudstyrkan till anständiga nivåer, då behövs även efterklangen.
...och jämför man ljud med samma nivå, ja då är förstås det torra ljudet bäst.
Svante skrev:
Svante skrev:Fast att kalla vare sig trumpet-, näverlurs- eller megafonspel som avnjutes live för hifi (dvs naturtroget återgivet) är ju rätt konsigt, eftersom det inte har passerat någon återgivningsapparatur.
MichaelG skrev:Svante skrev:Fast att kalla vare sig trumpet-, näverlurs- eller megafonspel som avnjutes live för hifi (dvs naturtroget återgivet) är ju rätt konsigt, eftersom det inte har passerat någon återgivningsapparatur.
Antyder du att mitt resonemang haltar? Menar du att mina associationer inte är giltiga? Påstår du att de bevis jag presenterade för mina teser inte är hållbara? Tycks det dig som att jag svamlar och blandar ihop saker och ting? Verkar det inte som om jag på ett seriöst sett bidrar till diskussionen?![]()
Jag förstår inte detta!![]()
Jag säger som Ingvar; Läs igen och läs noggrant. - Då kommer du säker att inte förstå mer.![]()
Hälsn. En som inte förstår detta
phon skrev:Svante skrev:
HÄR är lite speech belamrad med olika efterklang, att lyssna på. Finns en del annat roligt på siten också.
Bamsefar skrev:Nja ni har vissa skillnader i den andra extremriktningen, dvs säg över 22 kHz![]()
Fast i det stora hela så har ni mera likheter med varandra än olikheter - väntar bara på att BB skall börja använda IÖs baselement, och IÖ börjar använda BBs banddiskanter (?).
Svante skrev:IngOehman skrev:Slartibartfast skrev:Tal vill ha efterklang för att gå fram bra, det är ju även utsagt tidigare i tråden.
Fel!
Nja, är det? Jag förstår vad du säger med skillnad på tidiga reflexer och efterklang, men är inte helt säker på att jag håller med. I stora salar tror jag faktiskt att även efterklangen kan hjälpa till.
Man kan förstå det om man jämför en utomhusscen med en konsertsal på hyggligt stort avstånd. Där hjälper efterklangen till att få upp ljudnivån. Jag vill påstå att det vore nära omöjligt för mig att hålla en föreläsning i Dalhalla eller på Solliden utan förstärkning. I Berwaldhallen, däremot skulle det gå utmärkt.
Sen är det förstås så att de tidigare reflexerna är bättre för uppfattbarheten än efterklangen, men när de inte räcker till för att få upp ljudstyrkan till anständiga nivåer, då behövs även efterklangen.
MichaelG skrev:...för mig är det obegripligt hur någon kan föredra tydligt hörbara (lyssnings-) rumsbidrag till återgiven musik.
Almen skrev: Det är någon slags total begreppsförbistring, verkar det som.
IngOehman skrev:Nej, det där stämmer inte alls.
Avstånden i Dalhalla är OERHÖRT mycket större än i Berwaldhallen. Trots detta kan man (om inte störljud från annat är alltför kraftiga) tala från scenen och göra sig hörd bort till bortersta publikplats på Dalhalla. Svagt blir det förvisso, eftersom scenen inte erbjuder de tidiga reflexer som skulle ha vara önskvärda - vilket är orsaken till att nästan allt som spelas där är elförstärkt (även musik alltså).
Nu är ju just Berwaldhallen en förhållandevis torr lokal (och usel för musik) jämfört med goda konsertlokaler, men trots detta är det svårt att nå fram med tal om man talar snabbt och otydligt. Även där är faktiskt nästan allt tal elförstärkt, delvis för att få upp nivån, men kanske främst för att nå tillräckligt riktverkan. I bättre musiksalar (t ex antroposofernas sal i Järna*, eller säg gbg's konserhus) är det MYCKET svårt att få fram tal begipligt till lyssningsplatser långt bort. Det kräver en talare som talar långsamt och välartikulerat.
MichaelG skrev:Hur någon överhuvudtaget kan argumentera för att det generellt skulle kunna bli bättre om det till inspelningen adderas reflexer och/eller efterklang från rummet är mig så obegripligt, att jag måste - precis som Almen - förutsätta att det råder någon form av begreppsförvirring.
Hälsn. Michael
patrikf skrev:MichaelG skrev:Hur någon överhuvudtaget kan argumentera för att det generellt skulle kunna bli bättre om det till inspelningen adderas reflexer och/eller efterklang från rummet är mig så obegripligt, att jag måste - precis som Almen - förutsätta att det råder någon form av begreppsförvirring.
Hälsn. Michael
Jag tror att de flesta är överens om att uppspelning av normalt inspelad musik helt utan reflexer från rum inte är tillfredsställande. Vad jag tror finns meningsskiljaktigheter om är väl hur mycket(och vilka) reflexer som är bra. Och vilka akustiska egenskaper (och inverkan på lyssningsupplevelsen) ett "vanligt rum" har.
Bamsefar skrev:Jag påstår direkta motsatsen. Dvs uppspelning i t.ex. fri luft utomhus där inga reflexer normalt sett existerar är att föredra.
patrikf skrev:Jag tror att de flesta är överens om att uppspelning av normalt inspelad musik helt utan reflexer från rum inte är tillfredsställande.
Bamsefar skrev:patrikf skrev:MichaelG skrev:Hur någon överhuvudtaget kan argumentera för att det generellt skulle kunna bli bättre om det till inspelningen adderas reflexer och/eller efterklang från rummet är mig så obegripligt, att jag måste - precis som Almen - förutsätta att det råder någon form av begreppsförvirring.
Hälsn. Michael
Jag tror att de flesta är överens om att uppspelning av normalt inspelad musik helt utan reflexer från rum inte är tillfredsställande. Vad jag tror finns meningsskiljaktigheter om är väl hur mycket(och vilka) reflexer som är bra. Och vilka akustiska egenskaper (och inverkan på lyssningsupplevelsen) ett "vanligt rum" har.
Jag påstår direkta motsatsen. Dvs uppspelning i t.ex. fri luft utomhus där inga reflexer normalt sett existerar är att föredra.
Thomas_A skrev:Här går jag på Patriks och I.Ö.s linje...Reflexer behövs i viss mån för att bla minska stereosystemfelen.
focus skrev:För en vanlig dödlig som i viss mån vill praktisera det man lär sig på detta forum, är det bara att skaffa slutna hörluar, om man ska gå på den totalt dämpade linjen. I mitt fall alltså.
Bamsefar skrev:Thomas_A skrev:Här går jag på Patriks och I.Ö.s linje...Reflexer behövs i viss mån för att bla minska stereosystemfelen.
Eftersom dom två personernas inställning skiljer sig som vatten från olja så kan jag inte värdera ditt inslag som ens vettigt.
Thomas_A skrev:Bamsefar skrev:Thomas_A skrev:Här går jag på Patriks och I.Ö.s linje...Reflexer behövs i viss mån för att bla minska stereosystemfelen.
Eftersom dom två personernas inställning skiljer sig som vatten från olja så kan jag inte värdera ditt inslag som ens vettigt.
Läs igen.
Bamsefar skrev:Thomas_A skrev:Bamsefar skrev:Thomas_A skrev:Här går jag på Patriks och I.Ö.s linje...Reflexer behövs i viss mån för att bla minska stereosystemfelen.
Läs igen.
Exakt, du har fullständigt missat poängen.
focus skrev:För en vanlig dödlig som i viss mån vill praktisera det man lär sig på detta forum, är det bara att skaffa slutna hörluar, om man ska gå på den totalt dämpade linjen. I mitt fall alltså.
Thomas_A skrev:Bamsefar skrev:patrikf skrev:MichaelG skrev:Hur någon överhuvudtaget kan argumentera för att det generellt skulle kunna bli bättre om det till inspelningen adderas reflexer och/eller efterklang från rummet är mig så obegripligt, att jag måste - precis som Almen - förutsätta att det råder någon form av begreppsförvirring.
Hälsn. Michael
Jag påstår direkta motsatsen. Dvs uppspelning i t.ex. fri luft utomhus där inga reflexer normalt sett existerar är att föredra.
Här går jag på Patriks och I.Ö.s linje...Reflexer behövs i viss mån för att bla minska stereosystemfelen.
IngOehman skrev:När det gäller reflexioner från bakom lyssnarna är frågan inte möjlig att objektivisera, utan där blir det ofråmkomligen en fråga om tycke och smak.
Vill bara försiktigt nämna att jag, från vad jag sett PatrikF skriva, snarare vill ta avstånd från det mesta av de uppfattningar han har förmedlat att han står för. Vi har definitivt INTE en gemensam linje.
Jag tror att de flesta är överens om att uppspelning av normalt inspelad musik helt utan reflexer från rum inte är tillfredsställande.
MichaelG skrev:IngOehman skrev:När det gäller reflexioner från bakom lyssnarna är frågan inte möjlig att objektivisera, utan där blir det ofråmkomligen en fråga om tycke och smak.
Jag tycker inte att bakifrånreflexer är störande på det sätt som golv- eller sidoreflexer är. Jag vet inte varför, men de tycks inte förstöra klang eller fokus på samma sätt.
Thomas_A skrev:Vill bara försiktigt nämna att jag, från vad jag sett PatrikF skriva, snarare vill ta avstånd från det mesta av de uppfattningar han har förmedlat att han står för. Vi har definitivt INTE en gemensam linje.
Ingvar,
det framgår solklart. Jag skrev aldrig att ni hade en gemensam linje när ang. tidiga och sena reflexer. PatrikFs citat:Jag tror att de flesta är överens om att uppspelning av normalt inspelad musik helt utan reflexer från rum inte är tillfredsställande.
Bamsefars svar:Jag påstår direkta motsatsen. Dvs uppspelning i t.ex. fri luft utomhus där inga reflexer normalt sett existerar är att föredra.
Jag har aldrig sett att spörsmålet handlar om detta, och jag vet att jag föredrar vissa reflexer i lyssningsrummet framför ett heldämpat rum.
BB skrev:Bamsefar skrev:
Mmm... En utmaning![]()
Jag tror att ni skiljer er åt när det kommer till återgivning i det riktigt djupa frekvenserna, dvs när man kommer under säg 20Hz. BB vill att basenergin skall falla brant, medans IÖ tillhandahåller system som kan gå vettigt (?) starkt till 5Hz (aka Infra bas systemen). Lagom subjektivt ?
God Morgon Bamsefar!![]()
Baske mig om du inte slog huvudet på spiken där!![]()
Fast jag skall nog lyckas hitta något annat oxå... Hm....
Mvh //BB
Kaffekoppen skrev:Vette tusan om detta har med frågeställningen att göra, men jag kan inte låta bli!
En brantare skärning av basen brukar vara symponymt med högre ordningens filtrering, ie QB3 eller liknande med 4 ordningens branthet. Anser du BB att group delay (grupplöptid) i basområdet har liten betydelse?
BB skrev:Jag anser vidare personligen att det är svårt att uppnå detta mål i praktiken i ett ”ordinärt” lyssningsrum (till rimliga kostnader) för ”vanliga” musikkonsumenter.
Bamsefar skrev:BB skrev:Jag anser vidare personligen att det är svårt att uppnå detta mål i praktiken i ett ”ordinärt” lyssningsrum (till rimliga kostnader) för ”vanliga” musikkonsumenter.
Låter som om du bör ha vägarna förbi Stockholm och Bamsefar innan han säljer sin bostad
BB skrev:Bamsefar skrev:BB skrev:Jag anser vidare personligen att det är svårt att uppnå detta mål i praktiken i ett ”ordinärt” lyssningsrum (till rimliga kostnader) för ”vanliga” musikkonsumenter.
Låter som om du bör ha vägarna förbi Stockholm och Bamsefar innan han säljer sin bostad
Om du har "rak" återgvning ner till under 16Hz så sätt på kaffet!!![]()
Mvh //BB
IngOehman skrev: Definitivt MYCKET bättre än att lyssna i ett normalt (obehandlat) vardagsrum med parkettgolv och avsaknad a gardiner...![]()
Jag håller alltså inte alls med PatrikF därvidlag.
Bamsefar skrev:BB skrev:Bamsefar skrev:BB skrev:Jag anser vidare personligen att det är svårt att uppnå detta mål i praktiken i ett ”ordinärt” lyssningsrum (till rimliga kostnader) för ”vanliga” musikkonsumenter.
Om du har "rak" återgvning ner till under 16Hz så sätt på kaffet!!![]()
Mvh //BB
För att vara exakt (såpass jag kommer ihåg, IÖ får väl slå mig på nosen annars), så har jag iofs fortfarande en mindre förstärkning runt 52Hz, och sedan hyggligt ned till 16 ungefär där det blir en svag förstärkning igen för att komma ned till ca 12Hz +/- 0dB. Har en -10dB runt 9Hz. Men det kanske duger ändå ?
Kaffekoppen skrev:Skulle vara jättekul om du tittade hitåt BB!
Skulle tro att en liten sväng runt här kunde vara kul. Kan nog övertala Lindroos att stå för riktigt bra kaffe
IngOehman skrev:Du är såklart välkommen hit också, Bosse!
Jag har ju varit och lyssnat hos dig i varje fall ett par gånger
(för jag tror 20-25 år sedan ungefär), första gången på CM3
och andra på Megatrendarna.
Men så vitt jag minns har jag inte haft äran av ditt besök.![]()
Vh, iö
Kaffekoppen skrev:Kanon!
Det ser vi alla fram emot
IngOehman skrev:
Det är både en för- och en nackdel. Fördelen är den uppenbara - att olika rum tenderar att låta med lika i basregistret än de gör med rundstrålande högtalare. Nackdelen är att de inte kan tillgodogöra sig någon hjälp från rummet, vilket betyder att principens största svaghet, den extremt dåliga mekanisk verkningsgraden (djuptryck per membranvolymhastighet) i djupbasen, inte i nämnvärd grad kan kompenseras av rummet.
Lösningen på problemet är känd, och har demonstrerats av Bosse Bengtsson bättre än någon av annan tidigare har gjort det: Använd MÅNGA baselement ()!(Det vill säga - tillse att tillräcklig membranyta är förefintlig. Ett lätt rörligt system och klen motor hjälper också.)
patrikf skrev:Vill bara påpeka att i den mån mitt lyssningsrum har med denna diskussion att göra så återspeglar det inte det mina ideal.
Jag och IÖ´s subjektiva ideal angående att inspelningar inte ska låta är nog detsamma. Däremot inte hur det uppnås..
IngOehman skrev:
- - - - -
PS. Det ovanstående är förstås bara sant om den som konstruerat högtalaren har tänkt som jag. Om högtalaren är rundstrålande vid låga frekvenser och gjord utan tanke på rummet inverkan blir det fel hur man än gör, så länge man inte bor utomhus, väldigt högt ovan marken...
Om högtalarens konstruktör avsett "balansera" klangen för att stå i ett rum helt utan åtgärder kommer det att låta väldigt tjockt om den om man dämpar rummet, och väldigt klangligt färgat om man inte gör det...
patrikf skrev:Ett skräckexempel på detta var när de skulle användas som PA-högtalare i Fyrishallen i Uppsala.
IngOehman skrev:
Om högtalarens konstruktör avsett "balansera" klangen för att stå i ett rum helt utan åtgärder kommer det att låta väldigt tjockt om den om man dämpar rummet, och väldigt klangligt färgat om man inte gör det...
NNord skrev:BB Skrev;
"3 - Jag skulle kunna berätta för dig om en av Björn J:son-Lindh’s midnattskonserter i Slottskyrkan på Kungliga Slottet i Stockholm, jag skulle kunna berätta om när SAAB hyrde in högtalarna på den gigantiska bilutställningen, (i Frankkfurt tror jag), och Mercedesgänget från andra ändan av den gigantiska utställningslokalen kom fram till SAAB-personalen och häpet frågade vad 17 det var de spelde på? De hörde grundtonen i inledningen till ”Also Sprach Zaratustra” klockrent, över allt utställningslarm… "
Jag gillar Björn J:son LindhHaru träffat han? Mycket bra musik det.
![]()
![]()
berma skrev:IngOehman skrev:
- - - - -
PS. Det ovanstående är förstås bara sant om den som konstruerat högtalaren har tänkt som jag. Om högtalaren är rundstrålande vid låga frekvenser och gjord utan tanke på rummet inverkan blir det fel hur man än gör, så länge man inte bor utomhus, väldigt högt ovan marken...
Betyder det att Ino högtalarna bara fungerar bra i hårt dämpade rum?
Berma skrev:.. och ...
Vad gäller för andra kommersiella högtalare ex.vis B&W, Quad och Carlsson? hur har dess konstruktörer tänkt?
Den gode Ingvar Öhman skrev:
Han talade flera gånger på äldre dar om sina "tre misstag".
1. Att han varit motståndera till stereo ändå fram till början av 70-talet.
2. Att han inte investerade alla pengar han tjänade under 70-talet i en villa - alltså eget ägande, utan istället fick se sin ekonomi dräneras genom åren, med en månadshyra avsevärt över 20 000:-.
3. Att han hade suttit så många år med ett lyssningsrum med uppenbara bristfälligheter, och baserat så många uppfattningar på det han hört i detta lyssningsrum, på nedervåningen. Efter flytten till övervåningens lyssningsrum med påtagligt mycket kortare efterklang (dock längre än 0,25 s), noterade han att man förvisso kunde få ut mycket mera information från inspelningarna i detta rum - ett rum med så kort efterklang att det inte var lämpligt för live-musik.
Ett helt hifi-liv med bara tre misstag är rätt bra tycker jag.
BB skrev: Beträffande det här med ”skräckexempel” sa hade det kanske varit klokt av dig att informera övriga läsare om att du på eget bevåg hade modifierat dina exemplar… Därmed har du fått en produkt med egenskaper som ingen annan kan lastas för. Jag har inga planer på att klä skott för högtalarsystem, ombyggda av Patrik Finn…
BB skrev:Du hade ”förstärkt” bafflarna genom att bygga ett fackverk som var så djupt att det blev problem med kavitétsresonanser.
BB skrev: Du hade packat lådornas baksidor med så mycket dämpmaterial att de inte kunde ”andas”, med interna reflektionsproblem som följd.
BB skrev: Om du nu anför att det var de o-modifierade originalhögtalare som lät ”förskräckligt” så kan jag meddela att omdömmena du ser ett axplock av ovan, kom från just originalsystem.![]()
BB skrev:
När Radio Uppland en gång för länge sedan skulle göra en soundcheck på ett stort, inhyrt PA-system i just Fyrishallen, (bassystemen på detta PA var på 8 kubikmeter per styck och 4 till antalet), ringde dåvarande chefsljudteknikern på Lokalradion upp mig och frågade om de av ren nyfikenhet kunde få jämföra Megatrenderna mot det stora PA-systemet. Jag nöjer mig med att säga att kommentaren jag fick vid återlämnandet ligger så långt från ditt ”skräckexempel” som det är möjligt.![]()
Kaffekoppen skrev:Nu var det väl inte ljudtrycket som hade kommenterats, utan ljudkvalitén Patrik
patrikf skrev:BB skrev:
När Radio Uppland en gång för länge sedan skulle göra en soundcheck på ...
Det giget var helt omöjligt ur Megatrendernas synvinkel. De har 16 kefbasar som tål max 100W. Dvs det var inte fysikaliskt möjligt att klara nivån som behövdes.
PAt bestod av JBL 4818 i botten. 104 dB/1w/1m X 8st, vilket ger en ruggig verkningsgrad. Sedan JBL lågmidhorn och toppar med ännu bättre drag i. Det hade nog behövts sisådär mellan 2000-3000 kef-element matade med 20-30kW för att matcha nivån (115dB@16m)
Lust skrev:Megatrend anges tåla 950 W kontinuerligt och 5 kW max,
Känslighet på 99 dB, märkimpedans om 16 ohm
patrikf skrev:Skräckexempel är inte detsamma som lät förskräckligt.
BB skrev:patrikf skrev:Skräckexempel är inte detsamma som lät förskräckligt.
?????
//BB
I för små rum blev basen bumlig, i för stora blev den för klen. Ett skräckexempel på detta var när de skulle användas som PA-högtalare i Fyrishallen i Uppsala.
dimitri skrev:Lust skrev:Megatrend anges tåla 950 W kontinuerligt och 5 kW max,
Känslighet på 99 dB, märkimpedans om 16 ohm
Det låter imponerande, åtm på mig.
18 8" element per en högtalere torde ge ca 5600 cm^2 membranyta.
99 dB för en W, hmm inte illa. 950W kontinuerlig effekt, inte illa heller.
Men visst har en dipol sina egenheter (tack, IÖ) med utsläckningar, men ändå. Och så var de väl inte primärt ämnade för PA bruk?
IngOehman skrev:
2. Jag tyckte det lät väldigt illa hos dig (vilket du enligt vad du sa då, inte tyckte).
Vh, iö
Sanny_X skrev:Vad matades Megatrenderna av för steg?
IngOehman skrev:Med reservation för att jag hört megatrendarna på en mässa för många år sedan avlyssnade på STORT avstånd, och det faktiskt lät alldeles utmärkt*, blandar du eventuellt ihop rumsverkan med själva högtalarens avståndsberoende. Det senare drabbar alltid dipolhögtalare, eftersom de likt en njur- eller 8-mikrofon får en avståndsberoende tonkurva. Ju närmare man sitter - desto mer bas. Mest klangli förändring uppstår på ära håll, och ett antal meter bort når man en "slutlig tonkurva".
(*Utan att vara expert på Megatrend-högtalaren tror jag den är optimerad för avlyssning på hyggligt långt avstånd.)
patrikf skrev:IngOehman skrev:
2. Jag tyckte det lät väldigt illa hos dig (vilket du enligt vad du sa då, inte tyckte).
Vh, iö
Eftersom du vid detta laget har påpekat ganska många gånger, och i olika sammanhang, hur illa det lät hos mig förstår jag att det är något som känns viktigt för dig att förmedla till alla som läser här.
En lustig sak är nämligen att alla (utom du då, om vi lyssnade på dom, och förmodligen kanske Kaffekoppen och Pingvinlakrits vars åsikter sällan avviker från dina..) som hörde Pip hos mig tyckte att dom lät mycket sämre än mina
Sant, jag håller bara med dig när du har rättIngOehman skrev:Kaffekoppen håller nästan aldrig med mig (tro mig, jag har diskuterat MYCKET med honom) och han har mig veterligt inte köpt några Ino-högtalare heller. Vh, iö
patrikf skrev:Kaffekoppen skrev:Nu var det väl inte ljudtrycket som hade kommenterats, utan ljudkvalitén Patrik
Vad är ljudkvalitet i PA- sammanhang om det inte hörs?
patrikf skrev:Känsligheten för kef b200 SP 1024 ligger på 84-85 db/1w/1m
effekttåligheten är 14V rms(ca 28w) och 50 w programeffekt
Högtalaren har 18 baselement.
Matat med maximal programeffekt högtalaren bör tåla erhålls
96 + 10*log900 = (ca)126 dB
Elementens verkningsgrad gäller ej lågfrekvens.
PatrikF skrev:Momentana ljudtryck vid ca 30 m på 96 db är säkert lagom nivå hemma i soffan eller på en hifihögtalardemo men är knappast tillräckligt i PA-sammanhang där tex publik och orkester ska överröstas.
PatrikF skrev:Hur blir det med tanke på att livedynamiken är lite större än den är på det "normala" programmaterialet som programeffekten baseras på?
Jag och åtminståne en bekant till mig har praktisk erfarenhet av att försöka använda Megatrenderna till diskon tex. Ofta i mycket mindre lokaler än Fyrishallen. Trots mycket vilja och entusiasm funkade de helt enkelt inte.
patrikf skrev:Känsligheten för kef b200 SP 1024 ligger på 84-85 db/1w/1m
effekttåligheten är 14V rms(ca 28w) och 50 w programeffekt
Högtalaren har 18 baselement.
Matat med maximal programeffekt högtalaren bör tåla erhålls
96 + 10*log900 = (ca)126 dB
Elementens verkningsgrad gäller ej lågfrekvens.
Momentana ljudtryck vid ca 30 m på 96 db är säkert lagom nivå hemma i soffan eller på en hifihögtalardemo men är knappast tillräckligt i PA-sammanhang där tex publik och orkester ska överröstas.
Hur blir det med tanke på att livedynamiken är lite större än den är på det "normala" programmaterialet som programeffekten baseras på?
Jag och åtminståne en bekant till mig har praktisk erfarenhet av att försöka använda Megatrenderna till diskon tex. Ofta i mycket mindre lokaler än Fyrishallen. Trots mycket vilja och entusiasm funkade de helt enkelt inte.
IngOehman skrev:...En praktisk dipol (till skillnad från en teoretisk) behöver dock ha en viss utbredning i rummet (den behöver ha yta!) och det gör att man kan lägga till två effekter till den akustiska impedansens skiftning:
1. Högtalaren sedd på kort avstånd får på grund av det längre avståndet till dipolens baksida lite mera bashöjning än en teoretisk dipol skulle ha fått.
2. Högtalaren sedd på kort avstånd får en geometrisk distorsion (man ser denna väldigt tydligt om man tittar genom en sådand där dörrkikare) som drabbar samarbetet mellan elementen. Det yttrar sig i sin tur på två sätt:
. A. Ju närmare man sitter, desto mera kommer diskanten att komma före mellanregistret, eftersom diskantelementet sitter i mitten av högtalaren.
. B. Ju närmare man sitter, desto mera kommer övre mellanregisterområdet att försvagas på grund av interferens mellan de olika bas/mellanregisterelementen som ju kommer på olika avstånd från lyssnaren när man sitter nära högtalarna...
IngOehman skrev:Vilket ljudtryck anser du behövs för att man skall höra?
Om jag förstått det hela rätt är känsligheten hos megatrend 96 dB (är diskanterna verkligen så känsliga?) per 2,83 volt (vilket är 99 dB vid 1 W för ett 16-ohmssystem).
Om samma högtalare kan matas med 950 W i 16 ohm (vilket jag för enkelhets skulle omräknar till en spänning som skulle ha genererat 1900 W i 8 ohm) blir ljudtrycket (frånsett närfältseffekter) sisådär 96 + 10*log1900 = 129 dB.
Tre meter bort blir det sisådär 119 dB
Tio meter bort blir det sisådär 109 dB
Trettio meter bort blir det sisådär 99 dB
etc.
Slartibartfast skrev:IngOehman skrev:...En praktisk dipol (till skillnad från en teoretisk) behöver dock ha en viss utbredning i rummet (den behöver ha yta!) och det gör att man kan lägga till två effekter till den akustiska impedansens skiftning:
1. Högtalaren sedd på kort avstånd får på grund av det längre avståndet till dipolens baksida lite mera bashöjning än en teoretisk dipol skulle ha fått.
2. Högtalaren sedd på kort avstånd får en geometrisk distorsion (man ser denna väldigt tydligt om man tittar genom en sådand där dörrkikare) som drabbar samarbetet mellan elementen. Det yttrar sig i sin tur på två sätt:
. A. Ju närmare man sitter, desto mera kommer diskanten att komma före mellanregistret, eftersom diskantelementet sitter i mitten av högtalaren.
. B. Ju närmare man sitter, desto mera kommer övre mellanregisterområdet att försvagas på grund av interferens mellan de olika bas/mellanregisterelementen som ju kommer på olika avstånd från lyssnaren när man sitter nära högtalarna...
Jag försökte och försökte, men jag förstår inte hur du menar.
Slarti skrev:1. Om man sitter nära högtalaren (som har ett fixt avstånd från väggen?) så erhålls en bashöjning p g a det större avståndet till baksida. Det känns som att det är ett förhållande som ändras, eftersom man om något minskar avståndet om man går närmre högtalaren. Eller har jag missförstått din uppställning?
Slarti skrev:2. Dörrkikardistorsion förstod jag inte alls. Jag har för dålig tillgång till en dörrkikare antar jag.Är det så att saker som syns mot kanterna av kikaren är ihoptryckta i j m f m de saker som syns i kikarens centrum? Punkt B förstår jag till fullo. Punkt A förstår jag inte.. är det specifikt för den högtalare som vi pratar om ovan så är det antagligen varför: Jag har inte sett den. Men om det inte är det får du gärna förklara hur du menar.
Slarti skrev:IngOehman skrev:Vilket ljudtryck anser du behövs för att man skall höra?
Om jag förstått det hela rätt är känsligheten hos megatrend 96 dB (är diskanterna verkligen så känsliga?) per 2,83 volt (vilket är 99 dB vid 1 W för ett 16-ohmssystem).
Om samma högtalare kan matas med 950 W i 16 ohm (vilket jag för enkelhets skulle omräknar till en spänning som skulle ha genererat 1900 W i 8 ohm) blir ljudtrycket (frånsett närfältseffekter) sisådär 96 + 10*log1900 = 129 dB.
Tre meter bort blir det sisådär 119 dB
Tio meter bort blir det sisådär 109 dB
Trettio meter bort blir det sisådär 99 dB
etc.
Om man desutom tar gällande lagar i åtanke blir det än mer problematiskt... Om jag inte missminner mig är det 100dB kontinuerligt och 115dB dynamiskt som är maxvärden, och de rekomenderade värdena är lägre.
IngOehman skrev:Hänger du med?
IngOehman skrev:Även om avståndet till högtalaren minskar när man går närmare den (Duhhh...) så ökar kvoten mellan avståndet till fram- och baksida. På tio meters avstånd är kvoten 10/11, vilket betyder är baksidesljudet är 91% av framljudet. På en halv meter avståndet är kvoten 0,5/1,5, och baksidesljudet är bara 33% av framsidesljudet.
Är man riktigt nära framsidan (1 cm framför baselementens membran exempelvis) märks knappt baksidornas bidrag alls, och man får (givet att man valt ett baselement med tillräckligt högt Q) en kraftig bashöjning.
IngOehman skrev:För att på kort avstånd kunna se stora objekt behöver man en vidvinklig betraktning. En sådan ger kraftig geometrisk distorsion när man projicerar den i en mindre vid betraktningsvinkel. Det är det man ser när man tittar ut genom en dörrkikare och någon står alldeles utanför, och de ser ut att ha en mycket större näsa om de har i verkligheten.
IngOehman skrev:Samma förhållande drabbar en stor högtalare avslyssnad på kort avstånd. Står man 1 cm framför en mittenplacerad diskant kommer den att dominera kraftigt ljudtrycksmässigt, men dessutom kommer den att komma före i tiden. Det senare beror på att man på mycket långt håll har samma avstånd till alla element, men på kort avstånd har man betydligt längre avstånd till elementen i mitten är till de långut upp eller ned på baffeln.
IngOehman skrev:Slarti skrev:Om man desutom tar gällande lagar i åtanke blir det än mer problematiskt... Om jag inte missminner mig är det 100dB kontinuerligt och 115dB dynamiskt som är maxvärden, och de rekomenderade värdena är lägre.
Det beror på exponeringstid det...
100 dB(A) kontinuerligt kan vara alldeles på tok för mycket (exempelvis för de som arbetar med det). 8 timmar i streck per dag fem dagar i veckan är ungefär 15 dB mer* än vad man vet kan visas ge hörselskador (statistiskt), men som för de flesta inte gör det, och däför kan anses vara en rimlig gräns.
Vh, iö
- - - - -
*Och 15 dB för mycket är >30 gånger mer akustisk effekt än vad som hade varit lagom. Om man spelat med 1000 W som toppeffekt borde man alltså ha sänkt till 30 W. Om man spelat med bara 100 W toppeffekt och nått 100 dB(A) i snitt borde man sänka till 3 W.
Jag kan nämna att en typisk biofilm ger en exponering väsentligt MINDRE än nämnd nivå.
Slartibartfast skrev:...Men då måste det ju finnas ett gränsvärde för [lyssnaravstånd]/[elementavstånd]=[så litet som möjligt] som ger att man fortfarande slipper detta avståndsrelaterade problem. Vet du något trevligt om detta? I o f s finns ju en massa olika beroenden (frekvens, spridningsbetenden, elementstorlek...) man kanske måste beakta, man kanske måste ta ett konkret exempel..
Något som är intressant (främst för alla hyrestagare antar jag...) är att man (för befintliga byggnader) bara får ha en ekvivalent ljudtrycksnivå om 30db(A) kontinuerligt i sina bostadsrum. Större krav för nybyggen såklart..
patrikf skrev:Jaja, dom funkade inte som PAhögtalare praktiken allafall![]()
Sen kan man såklart "bevisa" vad man vill utifrån ett teoretiskt, och idealt, perspektiv om man sitter här och skriver...
NNord skrev:BB,
Lova att vara snäll mot vårt fina Söderhamn när du provspränger dina nya M6Jag är tacksam om skärgårdsöarna finns kvar när jag kommer hem nästa gång hehe
BB skrev:NNord skrev:BB,
Lova att vara snäll mot vårt fina Söderhamn när du provspränger dina nya M6Jag är tacksam om skärgårdsöarna finns kvar när jag kommer hem nästa gång hehe
Hittills har problemet varit att få tag på slutsteg kapabla till att avge tillräckligt med effekt för att testa var gränserna går...
Mvh //BB
Piotr skrev:BB skrev:NNord skrev:BB,
Hittills har problemet varit att få tag på slutsteg kapabla till att avge tillräckligt med effekt för att testa var gränserna går...
Mvh //BB
Får väl radda upp ett gäng feta slutsteg paralellt?
/Peter
Piotr skrev:Batterier min vän batterier..
En Optima yellowtopp kan väl ge 800A peak enligt tillverkaren.
/Peter
BB skrev:Piotr skrev:BB skrev:NNord skrev:BB,
Mvh //BB
Får väl radda upp ett gäng feta slutsteg paralellt?
/Peter
Peter,
RMS-testen var inget större problem. Bekymret kommer när man vill göra realistiska peak-power testet under 10 millisekunder... jag vill göra det i stereouppställning och behöver därför access till dryga 60.000 Watt under åtminstone 10 millsekunder... Ställer rätt rejäla krav på elcentralen... Även om det bara är peak, så lär det behöves rätt många slutsteg vars nätaggregat med tillhörande kondensatorbankar kommer att tömmas på sin energi. Vad händer när dessa bankar sedan samtidigt återuppladdas...? Det blir servisen som får ta smällen...
Mvh //BB
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster