Moderator: Redaktörer
Nwalmaer skrev:Jag har funderat på detta idag och kom fram till att en "perfekt" högtalare inte har den största ljudbilden, i djup, bredd och höjdled. Snarare så att en högtalare med "dålig" frekvensrespons ofta ger en större ljudbild. En linjär högtalare återger bara det som finns på skivan och det är sällan så roligt, med få undantag.
Ex. Magnepan - mäter som sillburkar men ger den största och roligaste ljudbild jag har hört.
Varför? Jag tror att klangfelen som blir i instrumentens återgivning gör att ljudet låter som det kommer från en annan plats. Det är väl så hjärnan avgör var ett ljud kommer ifrån?
Sen tror jag impulssvaret är viktigt också, men det är ju alltid viktigt.
Finns det någon vetenskap bakom hur man får fram en sådanhär jättestor ljudbild, där man kan höra saker 10-tals meter bort ifrån lyssningsposition? Jag vet att dipolära högtalare är bra på detta men också att det inte är ett krav.
Om man ville bygga en högtalare med fokus på att kunna projektera en gigantisk om än artificiell lokal, hur skulle man göra?
Nattlorden skrev:Prova Magnepan i ett rum med dämpad bakvägg och sidoväggar så skall du se hur pass mycket dessa spelar ihop med rummet för att få sin "stora" klang.
Leo skrev:Om nu första inlägget stämmer, att transparenta högtalare också gör att dåliga inspelningar låter dåligt, så undrar jag hur man göra högtalare som "snyggar" till dåliga inspelningar?
subjektivisten skrev:Rörförstärkare brukar man väl tycka ger större och luftigare ljudbild, så det bör ju visa att man kan uppleva större ljudbild på grund av olika former att dist och brus.
subjektivisten skrev:Rörförstärkare brukar man väl tycka ger större och luftigare ljudbild, så det bör ju visa att man kan uppleva större ljudbild på grund av olika former att dist och brus.
Bill50x skrev:subjektivisten skrev:Rörförstärkare brukar man väl tycka ger större och luftigare ljudbild, så det bör ju visa att man kan uppleva större ljudbild på grund av olika former att dist och brus.
Som ett teoretiskt resonemang kan man lika gärna hävda att rörförstärkare gör "något" mer rätt än transistordito men att man får dist och brus "på köpet".
/ B
Hedlund skrev:Själv har jag alltid fått den bästa största och mest exakta ljudbilden med högtalare som har rakast möjliga frekvensgång i ett kontrollerat spridningfält.
Hedlund skrev:En aspekt som inte diskuterats är hur övertonerna i återgivningen påverkar ljudbilden.
Vid förstärkarkonstruktion som innhåller motkoppling är det lätt att höra hur storleken på ljudbilden varierar med mängden motkoppling.
Mer motkoppling större, närmre men plattare ljudbild.
Mindre motkoppling ger större siktljud, men mindre höjd och bredd.
Använder gärna motkopplingen för att reglera hur jag vill att ljudbilden skall se ut.
Morello skrev:Bill50x skrev:Som ett teoretiskt resonemang kan man lika gärna hävda att rörförstärkare gör "något" mer rätt än transistordito men att man får dist och brus "på köpet".
Vilken eller vilka egenskaper är det som talar för rörstärkaren undrar vän av ordning?
Bill50x skrev:Morello skrev:Bill50x skrev:Som ett teoretiskt resonemang kan man lika gärna hävda att rörförstärkare gör "något" mer rätt än transistordito men att man får dist och brus "på köpet".
Vilken eller vilka egenskaper är det som talar för rörstärkaren undrar vän av ordning?
Musikaliska egenskaper. Att det är mer ordning på musiken (något som vän av ordning bör uppskatta...) vilket tex betyder att det går att lyssna på Zappas värsta övningar med behållning och förståelse.
/ B
Musikaliska egenskaper. Att det är mer ordning på musiken ågot som vän av ordning bör uppskatta...) vilket tex betyder att det går att lyssna på Zappas värsta övningar med behållning och förståelse[/code]
IngOehman skrev:Att påstå att apparater utan medvetande ändå har "musikaliska egenskaper" är ingen annat än kvalificerat struntprat.![]()
Apparaternas egenskaper är fysikaliska, och inget annat.
Bill50x skrev:Musikaliska egenskaper. Att det är mer ordning på musiken (något som vän av ordning bör uppskatta...) vilket tex betyder att det går att lyssna på Zappas värsta övningar med behållning och förståelse.
/ B
Bill50x skrev:OK, läs mitt påstående som "ur musikalisk synvinkel". Jag menar inte att apparater i sig är musikaliska. Men om jag tycker mig uppleva bättre ordning och struktur i musiken, och inte vet vilka fysikaliska aspekter som orsakar detta - hur ska jag då beskriva fenomenet?
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:OK, läs mitt påstående som "ur musikalisk synvinkel". Jag menar inte att apparater i sig är musikaliska. Men om jag tycker mig uppleva bättre ordning och struktur i musiken, och inte vet vilka fysikaliska aspekter som orsakar detta - hur ska jag då beskriva fenomenet?
Du vet inte vad som orsakar det, men du säger det inte har något med dist och brus som rören ger. Exakt hur kan du säga det när du inte själv vet, enligt dig själv?
Bill50x skrev:Varför det är så? Tja, berätta du, som vet.
/ B
Kraniet skrev:När det gäller högtalare så verkar ju frekvensgång vara det som används. Linns höjning av den övre basen är ju rätt så effektivt. Många Linn-människor menar ju benhårt att LP är bättre ("mer musikalist") än CD också. Kan det ha med svaj eller liknande att göra?
Vad gäller upplevd storlek på ljudbilden tycker jag iaf det mest har med rummets akustik att göra. Kala väggar ger mer reflexer, ett "större" ljud fast mer diffust. Tidiga Carlsson-högtalare utnyttjar ju detta väldigt mycket. Bandhögtalare och andra bakåtstrålande högtalare har ju samma karaktär.
Absolut inte min idé om bra(korrekt) ljud men smaken är ju som baken säger dom
Bill50x skrev:Att LP anses bättre i vissa läger jmf med med CD har nog mer med olika mastringar att göra än med svaj och brus.
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Att LP anses bättre i vissa läger jmf med med CD har nog mer med olika mastringar att göra än med svaj och brus.
Håller med, men jag uteslutar inte att det extra bruset kan göra att musiken låter mer öppet. Frågan är bara hur man ska kunna testa om det är så?
Bill: Jag har den erfarenheten av följande förändringar: bättre högtalare (lågdistande, icke-resonant och inga pucklar i kurvan), bättre förstärkare (lågdistande, rakare mer utsträckt kurva och mer maxeffekt), samt mer dämpning i rummet. Jag förstår kompositörens och exekutörens intentioner på ett helt annat sätt.Bill50x skrev:Morello skrev:Vilken eller vilka egenskaper är det som talar för rörstärkaren undrar vän av ordning?
Musikaliska egenskaper. Att det är mer ordning på musiken (något som vän av ordning bör uppskatta...) vilket tex betyder att det går att lyssna på Zappas värsta övningar med behållning och förståelse.
/ B
IngOehman skrev:Det har jag gjort.![]()
IngOehman skrev:NH: Inte otänkbart! Ej heller givet.
Att påstå att apparater utan medvetande ändå har "musikaliska egenskaper" är ingen annat än kvalificerat struntprat.![]()
Att maskera sina tillkortakommanden med avseende på att känna till hur deras fysikaliska egenskaper påverkar musikåtergivningen med att introducera snack om apparaters "musikaliska egenskaper" är destruktivt för diskussionen. De är lika lite musikaliska som de är psykologiska eller poetiska.
Vh, iö
Bill50x skrev:Kraniet skrev:När det gäller högtalare så verkar ju frekvensgång vara det som används. Linns höjning av den övre basen är ju rätt så effektivt. Många Linn-människor menar ju benhårt att LP är bättre ("mer musikalist") än CD också. Kan det ha med svaj eller liknande att göra?
Vad gäller upplevd storlek på ljudbilden tycker jag iaf det mest har med rummets akustik att göra. Kala väggar ger mer reflexer, ett "större" ljud fast mer diffust. Tidiga Carlsson-högtalare utnyttjar ju detta väldigt mycket. Bandhögtalare och andra bakåtstrålande högtalare har ju samma karaktär.
Absolut inte min idé om bra(korrekt) ljud men smaken är ju som baken säger dom
Självklart är det frekvensgången som förklarar skillnaderna i musikalitet. Frekvensgången förklarar ju skillnaden i alla andra avseenden. Eller hur? (OBS ironi för den som inte fattat det...)
Att LP anses bättre i vissa läger jmf med med CD har nog mer med olika mastringar att göra än med svaj och brus.
I alla fall hos mig har inte kala väggar gett större ljudbild. Bara mer eko och bumligt ljud i största allmänhet. Däremot har olika högtalarkonstruktioner gett stora skillnader, ofta oavsett konstruktionsprincip. Även direktstrålande högtalare (2 eller 3 element i fyrkantig låda) ger avsevärda skillnader.
/ B
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Att påstå att apparater utan medvetande ändå har "musikaliska egenskaper" är ingen annat än kvalificerat struntprat.![]()
OK, läs mitt påstående som "ur musikalisk synvinkel". Jag menar inte att apparater i sig är musikaliska. Men om jag tycker mig uppleva bättre ordning och struktur i musiken, och inte vet vilka fysikaliska aspekter som orsakar detta - hur ska jag då beskriva fenomenet?
Skriv mig inte på näsan att jag ägnar mig åt struntprat, försök istället att förstå vad jag menar!
Istället för att häva ur dig ironiska kommentarer, varför inte istället fråga "hur menar du?".
/ B
Richard skrev:Du insinuerar ju att en hifiapparat innehar musikaliska egenskaper!
Det är ju lika felaktigt som att påstå att en dator är emotionell!
En hifiapparat kännetecknas ENDAST av dess tillkortakommanden, inte dess förtjänster. En hifiapparat kan endast försämra signalen, inte förbättra den.
MYCKET enkel logik, vilket dock hindrade undertecknad från att tänka logiskt, till alldeles nyligen. Uppenbarligen satt indoktrineringen från diverse hifitidningar och forum alltför djupt. Där påtalas det ju ständigt att en hifiapparat kan inneha dylika musikaliska egenskaper. Det tog ju ett halvår innan jag blev avprogrammerad!
Hur lång tid skall det ta för dig, Bill?
Bill50x skrev:Richard skrev:Du insinuerar ju att en hifiapparat innehar musikaliska egenskaper!
En hifiapparat kännetecknas ENDAST av dess tillkortakommanden, inte dess förtjänster. En hifiapparat kan endast försämra signalen, inte förbättra den.
MYCKET enkel logik, vilket dock hindrade undertecknad från att tänka logiskt, till alldeles nyligen. Uppenbarligen satt indoktrineringen från diverse hifitidningar och forum alltför djupt. Där påtalas det ju ständigt att en hifiapparat kan inneha dylika musikaliska egenskaper. Det tog ju ett halvår innan jag blev avprogrammerad!
Du har sett ljuset menar du, och det har inte jag? Vad är det som säger att jag inte kommit längre än du? Jag har redan passerat det stadie när jag trodde blint på ren logik. Det räcker nämligen med att tänka fel någonstans så blir det totalhaveri.
Jag hävdar inte alls att en apparat har musikaliska egenskaper, även om jag ibland talar i de termerna. För det är musik vi lyssnar på, det är musik som apparaterna återger.
En av mina vänner arbetar med datorer. Skitduktig. Dessutom är han pedagogisk. När han förklarar något svårt i datorvärlden så tillskriver han datorn mänskliga egenskaper ("här väntar datorn på att du ska berätta att...", typ) för att förtydliga och för att kunna diskutera med människor som är kloka och duktiga men inte inkörda på den vokabulär som datorkunniga omger sig med. Han når fram och eventuella diskussioner om hur och varför saker sker på ett visst sätt löses lätt och elegant.
Tror du att det hade varit fallet om min kamrat hela tiden påpekat att en dator bara är en maskin och att hans medarbetare måste använda rätt teknisk vokabulär för att han ska förstå?
Om jag beskriver en förändring i min anläggning som att musikerna spelar bättre i takt, så är det naturligtvis inte anläggningen som helt plötsligt blivit mer musikalisk. Självklart finns det någon teknisk förändring, en mindre förstörelse av den ursprungliga signalen om du så vill. För oss icke-tekniker är det dock inte så lätt att sätta fingret på vilken eller vilka parametrar det är som ger detta resultat. Det verkar inte så enkelt för tekniker heller och ofta viftas det bort istället med kommentarer om placebo osv.
Ofta när man hör någon förändring så hamnar förklaringen till slut i frekvensgångsskillnader. Med denna parameter kan man tydligen förklara allting. Min egen åsikt är att det nog snarare är små förändringar i många parametrar som samverkar, där skillnaden i varje parameter kanske inte ens är detekterbar med lyssning.
Och det är där som begränsningen ligger i ett enbart tekniskt synsätt, det är inte alltid som man kan isolera en enstaka parameter utan dess påverkan på andra saker.
Är du säker på att du är avprogrammerad och inte omprogrammerad
/ B
IngOehman skrev:HiFi-apparatens uppgift ser en väldigt dålig liknelse i vinprovarglasets.![]()
Dock är tron att de är liknelser ett stort och viktigt problem, som det är bra att du tar upp. Den förklarar mycket av de underligheter som folk slänger bort så stora delar av sina liv på, i jakten på något som finns någon helt annanstans än där de letar.
Vh, iö
Morello skrev:Analogier i retoriskt syftte är oerhört farligt och jag vill påstå att de nästan alltid haltar vid närmare analys. Ditt exempel med vinglaset är irrelevant för diskussionen.
Morello skrev:Analogier i retoriskt syftte är oerhört farligt och jag vill påstå att de nästan alltid haltar vid närmare analys. Ditt exempel med vinglaset är irrelevant för diskussionen.
matereo skrev:IngOehman skrev:HiFi-apparatens uppgift ser en väldigt dålig liknelse i vinprovarglasets.![]()
Dock är tron att de är liknelser ett stort och viktigt problem, som det är bra att du tar upp. Den förklarar mycket av de underligheter som folk slänger bort så stora delar av sina liv på, i jakten på något som finns någon helt annanstans än där de letar.
Vh, iö
Jag försökte bara beskriva hur vinglas, högtalare eller annat skulla kunna anses som bärare av upplevelser, bärare som förstärker eller förvagar upplevelsen på olika sätt, som gör det möjligt att hitta rätt utifrån sin egen personliga preferens, att kunna uppleva mest obehindrat.
matereo skrev:Därifrån till att som du skrev hävda mänskliga egenskaper är långt. Egenskaperna vi tillskriver dem "bärarna" är ju våra egna utifrån personlig preferens och inte inneboende i i själva stereo utrustningen.
IngOehman skrev:matereo skrev:IngOehman skrev:HiFi-apparatens uppgift ser en väldigt dålig liknelse i vinprovarglasets.![]()
Vh, iö
Jag försökte bara beskriva hur vinglas, högtalare eller annat skulla kunna anses som bärare av upplevelser, bärare som förstärker eller förvagar upplevelsen på olika sätt, som gör det möjligt att hitta rätt utifrån sin egen personliga preferens, att kunna uppleva mest obehindrat.
Visst, och jag tyckte det var bra att du gjorde det även om liknelsen är dålig. Den är dock vanlig, och det är bra att problemen med den blir belysta.
Problemet är att vin + vinglas är två delar av det upplevda objektet, och så skall det vara. Vinet finns även utan glaset, även om det är svårare att dricka det. Att glaset märks i sammanhanget är inget fel.
I musikåtergivningssammanhang är det bara musiken som är objektet. Därtill finns den inte utan apparaturen (såsom vinet finns utan glaset)! Med HiFi-anläggningens hjälp får vi chans att höra musiken i återgiven form. HiFi-anläggningens syfte är alltså inte att presentera musik - utan att återskapa den, utan att själv blanda sig i. Ingen lätt uppgift.
Sen kan det förstås vara så att den där liknelsen du kom med trots allt är synnerligen relevant och användbar, men bara i begränsade sammanhang - nämligen för alla dem som struntar i ursprungstroheten, som bara vill diskutera med dem som har samma syn som alltså bara är ute efter ett "sound" och den upplevelse soundet ger.
När man brukar liknelsen så programmerar man sig dock att tänka på ett sätt som gör att man förlorar förmågan att betrakta apparaterna som HiFi-apparater. Även om man själv inte lider av det, så drabbar det nästan alltid debatten. Därför tycker jag att det är bättre att se apparaterna som återskapare, och att kalla inperfektionerna för färgningar. Det är nämligen en modell som kan användas för att beskriva beteendena så att det blir entydigt och begripligt för alla, och den lämnar även utrymme för alla tänkbara ambitioner man kan ha med sin anläggning.
matereo skrev:Därifrån till att som du skrev hävda mänskliga egenskaper är långt. Egenskaperna vi tillskriver dem "bärarna" är ju våra egna utifrån personlig preferens och inte inneboende i i själva stereo utrustningen.
Håller med dig helt och hållet.
Vh, iö
IngOehman skrev:Morello skrev:Analogier i retoriskt syftte är oerhört farligt och jag vill påstå att de nästan alltid haltar vid närmare analys. Ditt exempel med vinglaset är irrelevant för diskussionen.
Bra liknelser är bra, dåliga liknelser är dåliga.![]()
Tumregler om att liknelser alltid är dåliga, är dåliga. På samma sätt som tumregler alltid är - de är osanna förenklingar.
Vh, iö
Bill50x skrev:Richard skrev:Du insinuerar ju att en hifiapparat innehar musikaliska egenskaper!
Du har sett ljuset menar du, och det har inte jag?
Bill50x skrev:Vad är det som säger att jag inte kommit längre än du? Jag har redan passerat det stadie när jag trodde blint på ren logik. Det räcker nämligen med att tänka fel någonstans så blir det totalhaveri.
Bill50x skrev:Jag hävdar inte alls att en apparat har musikaliska egenskaper, även om jag ibland talar i de termerna. För det är musik vi lyssnar på, det är musik som apparaterna återger.
Bill50x skrev:En av mina vänner arbetar med datorer. Skitduktig. Dessutom är han pedagogisk. När han förklarar något svårt i datorvärlden så tillskriver han datorn mänskliga egenskaper ("här väntar datorn på att du ska berätta att...", typ) för att förtydliga och för att kunna diskutera med människor som är kloka och duktiga men inte inkörda på den vokabulär som datorkunniga omger sig med.
Bill50x skrev:Tror du att det hade varit fallet om min kamrat hela tiden påpekat att en dator bara är en maskin och att hans medarbetare måste använda rätt teknisk vokabulär för att han ska förstå?
Bill50x skrev:Om jag beskriver en förändring i min anläggning som att musikerna spelar bättre i takt, så är det naturligtvis inte anläggningen som helt plötsligt blivit mer musikalisk. Självklart finns det någon teknisk förändring, en mindre förstörelse av den ursprungliga signalen om du så vill. För oss icke-tekniker är det dock inte så lätt att sätta fingret på vilken eller vilka parametrar det är som ger detta resultat.
Bill50x skrev:Det verkar inte så enkelt för tekniker heller och ofta viftas det bort istället med kommentarer om placebo osv.
Bill50x skrev:Ofta när man hör någon förändring så hamnar förklaringen till slut i frekvensgångsskillnader. Med denna parameter kan man tydligen förklara allting.
Bill50x skrev:Min egen åsikt är att det nog snarare är små förändringar i många parametrar som samverkar, där skillnaden i varje parameter kanske inte ens är detekterbar med lyssning.
Bill50x skrev:Och det är där som begränsningen ligger i ett enbart tekniskt synsätt, det är inte alltid som man kan isolera en enstaka parameter utan dess påverkan på andra saker.
Bill50x skrev:Är du säker på att du är avprogrammerad och inte omprogrammerad
Richard skrev:Tack för inlägget!
Jag förstår vad du menar, men tror att dina slutsatser är felaktiga.
matereo skrev:Jag begriper vad du menar och håller i stort sett med dig.![]()
Har bara så förbenat svårt för
ordet "färgat" iofs inte som du oftast använder det men när det dyker upp i korta oförklarande fraser mest för att förklara viss aparatur som sämre musikförmedlare.
Bill50x skrev:
Jag hävdar inte alls att en apparat har musikaliska egenskaper, även om jag ibland talar i de termerna. För det är musik vi lyssnar på, det är musik som apparaterna återger.
En av mina vänner arbetar med datorer. Skitduktig. Dessutom är han pedagogisk. När han förklarar något svårt i datorvärlden så tillskriver han datorn mänskliga egenskaper ("här väntar datorn på att du ska berätta att...", typ) för att förtydliga och för att kunna diskutera med människor som är kloka och duktiga men inte inkörda på den vokabulär som datorkunniga omger sig med. Han når fram och eventuella diskussioner om hur och varför saker sker på ett visst sätt löses lätt och elegant.
Tror du att det hade varit fallet om min kamrat hela tiden påpekat att en dator bara är en maskin och att hans medarbetare måste använda rätt teknisk vokabulär för att han ska förstå?
Om jag beskriver en förändring i min anläggning som att musikerna spelar bättre i takt, så är det naturligtvis inte anläggningen som helt plötsligt blivit mer musikalisk. Självklart finns det någon teknisk förändring, en mindre förstörelse av den ursprungliga signalen om du så vill. För oss icke-tekniker är det dock inte så lätt att sätta fingret på vilken eller vilka parametrar det är som ger detta resultat. Det verkar inte så enkelt för tekniker heller och ofta viftas det bort istället med kommentarer om placebo osv.
Ofta när man hör någon förändring så hamnar förklaringen till slut i frekvensgångsskillnader. Med denna parameter kan man tydligen förklara allting. Min egen åsikt är att det nog snarare är små förändringar i många parametrar som samverkar, där skillnaden i varje parameter kanske inte ens är detekterbar med lyssning.
/ B
Piotr skrev:Bra skrivet Bill!
(Kapade bort lite av texten)
/Peter
Bill50x skrev:Ofta när man hör någon förändring så hamnar förklaringen till slut i frekvensgångsskillnader. Med denna parameter kan man tydligen förklara allting...
IngOehman skrev:Bill50x skrev:En av mina vänner arbetar med datorer. Skitduktig. Dessutom är han pedagogisk. När han förklarar något svårt i datorvärlden så tillskriver han datorn mänskliga egenskaper ("här väntar datorn på att du ska berätta att...", typ) för att förtydliga och för att kunna diskutera med människor som är kloka och duktiga men inte inkörda på den vokabulär som datorkunniga omger sig med.
Varför skulle det vara en mänsklig egenskap att vänta?
Tycker det är utmärkt att kalla det en dator gör när den står och snurrar i en loop tills den får input för att vänta. Det är ju det den gör!
En dator har för övrigt rätt stora likheter (en hel del skillnader också förstås) med en mänsklig hjärna, vilket inte är fallet med en analog hifi-apparat.
Morello skrev:Bill,
Du återkommer ofta till uttalanden om att man förklara allt med "frekvensgångsskillnader" eller någon annan parameter. Vem är det som påstår detta och varför använder du sådant i din ar gumentation?
Bill50x skrev:Morello skrev:Bill,
Du återkommer ofta till uttalanden om att man förklara allt med "frekvensgångsskillnader" eller någon annan parameter. Vem är det som påstår detta och varför använder du sådant i din ar gumentation?
Därför att förklaringen ofta(st) hamnar där. Senast som förklaring till den rytmkänsla många upplever med Linn-grejor.
/ B
Bill50x skrev:Morello skrev:Bill,
Därför att förklaringen ofta(st) hamnar där. Senast som förklaring till den rytmkänsla många upplever med Linn-grejor.
/ B
IngOehman skrev:PS. Om du mäter tonkurvan rakt från sidan men även rakt bakom högtalarna, tror jag du kommer att se rätt ävan ganska bredbandiga stora skillnader (~3 dB eller kanske till och med lite större) i registret runt 4-7 kHz (en knapp oktav av de tio som utgör audioområdet) och kanske hittar du även sgnifikante skillnader i kraftig vinkel mycket högre upp i registret. Allt detta dock sagt med reservation för att jag inte har en aning om vilka högtalare det är du har. Din beskrivning gör dock att jag anar att de skillnader jag beskrivit kan finnas där.
dithering kallas det,används när man mastrar ett projektBill50x skrev:subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Att LP anses bättre i vissa läger jmf med med CD har nog mer med olika mastringar att göra än med svaj och brus.
Håller med, men jag uteslutar inte att det extra bruset kan göra att musiken låter mer öppet. Frågan är bara hur man ska kunna testa om det är så?
Genom att tillsätta brus till en CD?
/ B
Bill50x skrev:subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Att LP anses bättre i vissa läger jmf med med CD har nog mer med olika mastringar att göra än med svaj och brus.
Genom att tillsätta brus till en CD?
/ B
Morello skrev:Ingvar, hur löste du detta rent praktiskt?
IngOehman skrev:Morello skrev:Ingvar, hur löste du detta rent praktiskt?
Det dynamiska svajet orsakas av en kombination av motorns extremt mekaniskt högohmiga drivning, i kombination med elasticiteten i remmen. Den senares förmåga att lagra energi kan motverkas på flera sätt.
Ett är att driva skivspelaren mjukare (exempelvis genom ett seriemotstånd till motorn), vilket dock potentiellt ökar det statiska svajet, samt ställer till med mycket speciella problem när motortypen som används är synkron (som i LP12).
Ett annat är att "parallellkoppla" remmen med en mycket tunn silkestråd, som med sin extrema styvhet hindrar remmen från att elastisera.
Ett tredje sätt är att dramatiskt öka vikten på skivtallriken, i form av nedläggandet av en blyring över tallrikens ytterkant exempelvis. Det flyttar egentligen snarast det dynamiska svajet nedåt frekvens, men det får en för örat liknande effekt.
Jag provade alla de nämnda sätten, och de gjorde faktiskt allihop att skivspelaren enligt lyssnarna upplevdes förlora sitt Linn-sound, det vill säga sitt speciella sväng. Min alldeles privata uppfattning är att den där silkesremmen var den lösning som var trevligast.
Vh, iö
IngOehman skrev:Ett annat är att "parallellkoppla" remmen med en mycket tunn silkestråd, som med sin extrema styvhet hindrar remmen från att elastisera.
Min alldeles privata uppfattning är att den där silkesremmen var den lösning som var trevligast.
Vh, iö
IngOehman skrev:Bill50x skrev:Därför att förklaringen ofta(st) hamnar där. Senast som förklaring till den rytmkänsla många upplever med Linn-grejor.
Jasså?
Jag tror att en signifikant del av de "rytmegenskaper" (eller vad vi skall kalla det) som Linn Sondek LP12 uppvisar har med dess egenskaper i tidsdomän att göra.
Det baserar jag på de mätningar av svajegenskaperna jag gjorde på en sådan skivspelare (av generation från mitten eller tidigt 90-tal om jag minns rätt) och de rätt speciella fynd jag gjorde därmed.
Det är en skivspelare med VÄLDIGT lågt statiskt svaj, men väldigt rätt så högt dynamiskt. När man minskar det dynamiska svajet* upplevde de som jag hade att lyssna på den, att den lät mera som de flesta andra skivspelare.![]()
IngOehman skrev:Jasså?
Jag tror att en signifikant del av de "rytmegenskaper" (eller vad vi skall kalla det) som Linn Sondek LP12 uppvisar har med dess egenskaper i tidsdomän att göra.
Kan dessa rytmegenskaper finnas även i cd spelare och/eller förstärkare?
Om, nej, anser du att hela "sväng" snacket om linn bara är just snack?
Thomas_A skrev:Ingvar,
får jag fråga hur du uppmätte det dynamiska svajet?
T
IngOehman skrev:Thomas_A skrev:Ingvar,
får jag fråga hur du uppmätte det dynamiska svajet?
T
Mätskiva med sinuston, sen kontrollerar man svajinverkan för modulationer i friktionen.
Vh, iö
IngOehman skrev:Den andra tonamen behöver inte vara en riktig tonarm och den behöver inte ens sitta i själva skivspelaren, det kan vara en träpinne som sitter fast i vagga som står på bordet som skivspelaren står på, och med en med en pickup fastvirad i. Bara vinklarna och nåltrycket blir rätt.![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Moment-23 skrev:Kan dessa rytmegenskaper finnas även i cd spelare och/eller förstärkare?
Det går förstås inte att utesluta att sådant kan finnas, men få saker tala för det. Dock finns det i vissa CD-spelare signalberoende tidsfel, närmare bestämt datarelaterat jitter, men dessa beter sig i slutändan som amplitudlinjäritetsfel, och inte som tidsfel.
IngOehman skrev:Moment-23 skrev:Om, nej, anser du att hela "sväng" snacket om linn bara är just snack?
Inte alls. Sväng kan utöver att påverkas av sådant som dynamiskt svaj hos skivspelare definitivt påverkas av tonkurveegenkaper!
En tonkurva (i all sin komplicerade glans) är något av det mest komplexa man kan tänka sig. De som tror att tonkurveeffekter inbegriper bara de effekter man hör när man vrider på en tonkontroll har mycket kvar att lära. Det visar bara att just en tonkontroll bara förmår att skapa väldigt enkla och endimensionella tonkurveeffekter.
Moment-23 skrev:Är "sväng" en färgning eller egentligen en korrekt återgivning av svängigt material?
Det blev många frågor för detta förbryllar mig. Linn anses svänga samtidigt som, i alla fall de nyare apparaterna, förefaller mycket korrekta vid mätningar. Är detta förenligt?
Moment-23 skrev:Dessa tonkurveegenskaper, är de liknande hos apparater som anses svänga?
Moment-23 skrev:Är "sväng" en färgning eller egentligen en korrekt återgivning av svängigt material?
Moment-23 skrev:Det blev många frågor för detta förbryllar mig. Linn anses svänga samtidigt som, i alla fall de nyare apparaterna, förefaller mycket korrekta vid mätningar. Är detta förenligt?
IngOehman skrev:Tror nog jag talar ungefär sanning om jag säger att det finns gennsamma ämnare, men att det kan skilja sig åt en hel del också, vilket även gäller människors uppfattningar om vad som är sväng.
Gemensamma nämnare är att mycket diskant är dåligt för svänget, medan en mjuk betoning (icke resonant) i mellanbasen och möjligen öven i undre mellanregistret tycks få många att uppleva ett ökat sväng, liksom en avrullad djupbas.
IngOehman skrev:Fast frågan är om inte det mest intressanta man kan säga om sväng ändå är - att musik som verkligen svänger tenderar att göra det i nästan vilken välåtergivnade anläggning som helst.![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Fast frågan är om inte det mest intressanta man kan säga om sväng ändå är - att musik som verkligen svänger tenderar att göra det i nästan vilken välåtergivnade anläggning som helst.![]()
Det behövs helt enkel ingen svängförstärkning.
(Men man skall å andra sidan inte förneka att det finns väldigt gott om svängförstörande färgningar. Resonanta färgningar (både resonanstoppar och utsläckningar) i registret under 400 Hz är inte alls bra för svänget, men av olika skäl är enkla interferenser (singelreflexståendevågor) inte alls lika destruktiva för svänget.)
Vh, iö
SBSP skrev:Men om man tittar på linns flaggskepp till högtalare, komri, så har den en frekvensgång som ser ut som en bergochdalbana. Denna frekvensgång måste ha tillkommit för att linn anser att det blir bättre sväng (även om inte vi håller med om att det låter bättre). Jag har svårt att tro att de försökt konstruera högtalaren med en rak frekvensgång och misslyckats. De har betydligt billigare högtalare med rakare frekvensgång, tex komponent serien.
Morello skrev:IngOehman skrev:Fast frågan är om inte det mest intressanta man kan säga om sväng ändå är - att musik som verkligen svänger tenderar att göra det i nästan vilken välåtergivnade anläggning som helst.![]()
Vh, iö
Amen.![]()
Jag tillhör ju som bekant de som menar att svänget finns i musiken och inte påförs av anläggningen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster