Moderator: Redaktörer
tvett skrev:Hur får man luftlagring och vakuumtallrik att fungera samtidigt?
hifikg skrev:tvett skrev:Hur får man luftlagring och vakuumtallrik att fungera samtidigt?
Det kan väl inte vara någon motsättning i sig. Vacuumtallriken är väl bara för att hålla fast o plana ut vaxet. Allt annat funkar som vanligt. Eller med luftlagring. Jag skojade nog lite om luftlagring, det var ett buzz-word en gång i tiden, men i praktiken är det krångligt med slangar och sladdar och en kompressor som inte är helt ljudlös. Fast lite coolt är det *s*
tvett skrev:hifikg skrev:tvett skrev:Hur får man luftlagring och vakuumtallrik att fungera samtidigt?
Det kan väl inte vara någon motsättning i sig. Vacuumtallriken är väl bara för att hålla fast o plana ut vaxet. Allt annat funkar som vanligt. Eller med luftlagring. Jag skojade nog lite om luftlagring, det var ett buzz-word en gång i tiden, men i praktiken är det krångligt med slangar och sladdar och en kompressor som inte är helt ljudlös. Fast lite coolt är det *s*
Den lyftande kraften som beror av arean i lagringen och dess tryck måste vara högre än den motsatta kraften som överföringen av vakuumet skapar. Så tänker jag.
tvett skrev:Hur får man luftlagring och vakuumtallrik att fungera samtidigt?
Tänkte just nämna Well Tempereds lager när jag såg att det skrivits en massa nya inlägg i tråden, inklusive just detta.PekkaJohansson skrev:Tallrikslagringen tycks med Well Tempered-lagret i åtanke vara det minsta problemet i dag.
Pekka
PekkaJohansson skrev:tvett,
Jag förstår inte ditt resonemang. Vakuumfasthållning av skivan mot skivtallriken står inte i motsats till luftlagring av skivtallriken mot chassit. Det är ju en hel skivtallrik emellan!
Med vänlig hälsning
Pekka
PekkaJohansson skrev:...Ingen spelare på marknaden klarar såvitt jag vet dessa krav ...

tvett skrev:PekkaJohansson skrev:tvett,
Jag förstår inte ditt resonemang. Vakuumfasthållning av skivan mot skivtallriken står inte i motsats till luftlagring av skivtallriken mot chassit. Det är ju en hel skivtallrik emellan!
Med vänlig hälsning
Pekka
Hur bildas det vakuum under skivan? Om man pumpar upp det innan man sätter igång så förstår jag, men om det sker automatiskt så gäller mitt resonemang om jämvikt mellan krafterna. En skiva är ju inte direkt jämn så jag antog i början att det inte räcker att vakuumsätta ett kärl och spela skivan.
hifikg skrev:
Man pumpar upp det innan avspelningen, det har jag utgått ifrån när jag har svarat. Men jag kan ha fel. Hade det 1969...
PekkaJohansson skrev:Även jag har funderat på det här med den sista skivspelaren. Grundläggande krav är att skivan snurrar med exakt rätt hastighet samt ligger helt stilla, plant och centrerat med avseende på de graverade spåren. Den vertikala tonarmslagringen måste av samma anledning - exakt avspelningshastighet - vara i nivå med nålens anliggningspunkt i skivspåret. Ingen spelare på marknaden klarar såvitt jag vet dessa krav så ett byggprojekt är högst välkommet under förutsättning att ovanstående krav uppfylls. Pekka
paa skrev:När det gäller vertikala lagret så finns det väl flera armar som har det i rätt höjd, bl.a några med knivlager, skulle jag tro.
PekkaJohansson skrev:....
Att plana ut skivan borde kunna lösas genom vakuum eller vikter eller en kombination. Trots att jag är relativt okunnig i mekaniska frågor menar jag att det också borde vara möjligt att kompensera för centreringsproblemet utan att behöva ta till Nakamichi-metoder.
Med vänlig hälsning
Pekka
tvett skrev:hifikg skrev:
Man pumpar upp det innan avspelningen, det har jag utgått ifrån när jag har svarat. Men jag kan ha fel. Hade det 1969...
Micro Seikin har en vakuum-pump har jag för mig. Att man pumpar upp det innan man snurrar igång blir rätt naturligt, men kopplar man isär vakuumpump och kärlet under uppspelningen?
edit: citatfel
Komorok skrev:Jag har länge gått och funderat på att någon gång bygga en skivspelare i sten med alla balla features man kan tänka sig, men det ligger ju några projekt i pipelinen innan det finns tid för något dylikt. Men något man kan göra innan projektstart är ju att möjliggöra projektet genom att inhämta kunskap om hur detta projekt skulle kunna realiseras. Jag är ju som bekant rätt dålig på elektronik och finmekanik. Ett sådant här projekt är alltså helt omöjligt för mig att realisera på egen hand. Därför: Lära sig.
Fråga ett blir då förstås vad för egenskaper bör den perfekta skivspelaren ha och vad gör man för att uppnå detta? (Det enda som min hjärna hakat upp sig på hittills är att vakuumtallrik måste vara bra för att den porrigaste skivspelaren i världen ( Luxman pd 350) har det).
Ok, då får vi se var detta bär hän. Jag hoppas på inspirerande svar.
Edit:
Bra grejor:
Luftlagring
Vakuumtallrik
lennartj skrev:Komorok vill väl att vi diskuterar alla häftiga tekniska lösningar som kan tänkas och hur de kan kombineras och inte tar på skygglapparna och talar om pragmatiska lösningar redan nu.
Komorok skrev:lennartj skrev:Komorok vill väl att vi diskuterar alla häftiga tekniska lösningar som kan tänkas och hur de kan kombineras och inte tar på skygglapparna och talar om pragmatiska lösningar redan nu.
Precis. Du har förstått mig helt. Att ta visioner ned till verkligheten lär gå fortare än kvickt när det väl är dags att bygga. Men det är som vanligt bra att känna till det ultimata. Det kan ju alltid väljas bort.
---
Jag sitter fö. och googlar runt på alla de saker som namedroppats i tråden hittills. Tar lite tid att komma till en så insatt nivå att jag har en susning vad alla talar om.
paa skrev:Fanns det inte någon lösning med en sorts veckad sugflaska, som man kunde sätta ovanpå skivpucken, och som kunde hålla vacuumet hela spelningen?
RogerGustavsson skrev:paa skrev:Fanns det inte någon lösning med en sorts veckad sugflaska, som man kunde sätta ovanpå skivpucken, och som kunde hålla vacuumet hela spelningen?
Jo, det fanns en skivpuck med sugfunktion. Tror den användes med en pasande matta. Tror det var problem med att den inte alltid höll vakum länge nog.
Thomas_A skrev:Istället för mekanisk varför inte elektrisk kompensation för hastighet när det gäller 0.55 Hz svaj?
Signalen filtreras ut (RIAA) och används som feedback/styrsignal för motorns hastighet som i sin tur kompenserar för svajet?
Thomas
paa skrev:Jag tror det blir omöjligt att köra en remdriven skivspelare med tung skivtallrik med aktivt "svaj". Man måste i så fall gå på en direktdriven med mer moderat skivtallriksmassa.
Thomas_A skrev:Svajet från ocentrrerade skivor beror på hastighetsavvikelsen som uppstår då avspelningsradien varierar. Jag förstår inte varför kompliansdebatten kommer in?
Kaha skrev:paa skrev:Jag tror det blir omöjligt att köra en remdriven skivspelare med tung skivtallrik med aktivt "svaj". Man måste i så fall gå på en direktdriven med mer moderat skivtallriksmassa.
Absolut. Ett lämpligt objekt att börja med borde vara en direkdriven skivspelare av högre kvalitet ifrån sent 70-tal till tidigt 80-tal.
Harryup skrev:En så mjuk puppa som OM-40 ger möjlighet till ökad känslighet för ocentrerade och buckliga skivor i för tunga armar. Kombinationen är väldigt delikat att få rätt. Samma arm med olika motvikter kan göra skillnader.
Mvh/Harryup
paa skrev:Harryup skrev:En så mjuk puppa som OM-40 ger möjlighet till ökad känslighet för ocentrerade och buckliga skivor i för tunga armar. Kombinationen är väldigt delikat att få rätt. Samma arm med olika motvikter kan göra skillnader.
Mvh/Harryup
När dom kom ut, för 100 år sen typ, så hade dom ganska mjuk upphängning, men de nålar som sålts de senaste årtiondena har haft fjädringsmjukheten 25 um/mN, dvs det är samma mjukhet för OM10 ända till OM 40 hos utbytesnålarna.
http://www.ortofon.com/products/replace ... /stylus-40
Harryup skrev:paa skrev:Harryup skrev:En så mjuk puppa som OM-40 ger möjlighet till ökad känslighet för ocentrerade och buckliga skivor i för tunga armar. Kombinationen är väldigt delikat att få rätt. Samma arm med olika motvikter kan göra skillnader.
Mvh/Harryup
När dom kom ut, för 100 år sen typ, så hade dom ganska mjuk upphängning, men de nålar som sålts de senaste årtiondena har haft fjädringsmjukheten 25 um/mN, dvs det är samma mjukhet för OM10 ända till OM 40 hos utbytesnålarna.
http://www.ortofon.com/products/replace ... /stylus-40
Precis, först låg dom på runt 40 vill jag minnas men även 25 är ganska högt om man jämför med aningens tyngre armar mera lämpliga för MC.
mvh/Harryup
Nu börjar vi snacka! Corian är ju nästan sten också.Bagaget skrev:En hel hop tekniska funderingar i en spelare![]()
http://www.avdesignhaus.de/AnalogLaufwe ... 15728.html
Engelsk sammanfattning, typ
http://www.better.com/ultimate-turntabl ... erenevill/
Alexi skrev:Nu börjar vi snacka! Corian är ju nästan sten också.Bagaget skrev:En hel hop tekniska funderingar i en spelare![]()
http://www.avdesignhaus.de/AnalogLaufwe ... 15728.html
Engelsk sammanfattning, typ
http://www.better.com/ultimate-turntabl ... erenevill/
Komorok skrev:Finns det någon som kan visa en principskiss på hur en sådan där vakuumtallrik med lagring är konstruerad?
Automodulation Distortion
The turntable designer might instead try to deliberately use a very weak motor, with very weak kicks. But that still doesn't solve the above compromise dilemma (he'd still have to move to a lighter platter, if he wants reasonable startup times). And it also creates a new problem, relating to automodulation distortion.
-------------snip----------------
In sum, when the music gets loud, the larger side to side groove modulations become more nearly perpendicular to the stylus' steady travel along the time axis direction of the groove. The groove wall has acquired a vector component that effectively collides with the stylus, instead of gliding along parallel to it. Along this time axis direction, the stylus position is fixed, so it is the groove wall that loses in this collision, and the groove (hence turntable) slows down in the time axis direction.
This means, quite simply, that loud music slows down your turntable.
------------------ å sax----------------
How can the turntable designer keep the platter from slowing down every time the music gets louder, thus causing FM automodulation distortion? The only available tactic is to make the platter heavy, with a large moment of inertia, so that its large angular momentum tends to keep the groove going at a constant speed along the time axis. But this then implies that the turntable must have a relatively powerful motor with relatively fast response, in order to adequately power a heavy platter, and in order to restore its speed losses due to stylus drag within the same fast time frame that music's louder transients occur.
And this in turn means that one whole turntable design approach, weak motor with light platter, is ruled out. This design approach might be one way to address the multipole kick and coast problem, but it cannot adequately address this new problem of automodulation distortion.
So that puts us back with a heavy platter, a powerful motor, and a relatively fast motor response. But this also puts us squarely back into the dilemma of the multipole kick and coast problem. As soon as we make the platter heavy enough to avoid automodulation distortion, then we also have to make the motor powerful enough so that the periodic pulses of its kicks will be felt.
petersteindl skrev:Den bästa av dem var PD-350
Jag hade en sådan med FR-64 tonarm alternativt med Breuer 12".
Mvh
Peter
Vinylcalle skrev:petersteindl skrev:Den bästa av dem var PD-350
Mvh
Peter
Jag har en. Berätta vad du tyckte om din Peter.
MvH Carl
paa skrev:Trefasmotor löser ju problemet. De går jämt fast de kan ändå vara starka. Mycket jämnare än en vanlig synkronmotor.
Annars har jag tidigare nämnt om en ide att koppla en avstämd massa tilll drivtrissan för remdriften som funkar lite som moderna bilars dubbelavfjädrade svänghjul. Det skulle vara kul att se vad det kunde göra för jämnheten i gången hos en vanlig synkronmotor.
Jansson skrev:Men det här med vacumsugning?
Är det att prioritera rätt?
Vinylcalle skrev:Jansson skrev:Men det här med vacumsugning?
Jag tycker det. Du måste ha klart för dig att felen som finns i skivproduktionen är mycket större än dom som en skivspelare orsakar. Två av dom absolut bäst mätningarna jag sett på skivspelare är för Nakamichi TX-1000 och Luxman PD-310 där båda uppvisar mycket lågt svaj och rumble.
MvH Carl
Jansson skrev:paa.
Men ändå.
Varför komplicera saken?
paa skrev:Jansson skrev:paa.
Men ändå.
Varför komplicera saken?
SME 30 Thorens Reference EMT Technics 1210 mfl tycker att: jo ändå!
Trefas ska vi ha!
Jansson skrev:Vinylcalle skrev:Jansson skrev:Men det här med vacumsugning?
Jag tycker det. Du måste ha klart för dig att felen som finns i skivproduktionen är mycket större än dom som en skivspelare orsakar. Två av dom absolut bäst mätningarna jag sett på skivspelare är för Nakamichi TX-1000 och Luxman PD-310 där båda uppvisar mycket lågt svaj och rumble.
MvH Carl
Ok.
Jag är skeptisk.
Varför ser man det så sällan på riktigt högpresterande skivspelare av idag?
Vinylcalle skrev:petersteindl skrev:Den bästa av dem var PD-350
Mvh
Peter
MvH Carl
Men ändå något som du ser som realistiskt att få till perfekt i ett DIY-projekt?Vinylcalle skrev:Relativt svårt att bygga för egen hand för dom flesta av dagens små tillverkare skulle jag gissa.
Alexi skrev:Men ändå något som du ser som realistiskt att få till perfekt i ett DIY-projekt?Vinylcalle skrev:Relativt svårt att bygga för egen hand för dom flesta av dagens små tillverkare skulle jag gissa.
Laila skrev:Alexi skrev:Men ändå något som du ser som realistiskt att få till perfekt i ett DIY-projekt?Vinylcalle skrev:Relativt svårt att bygga för egen hand för dom flesta av dagens små tillverkare skulle jag gissa.
Just vacumsugning är inget som jag själv skulle prioritera . . . att det sedan
troligtvis kostar ett antal mille att ta fram en kompetent direktdrivning . . . kan ju vara av viss betydelse för "småskuttarna" som ofta använder sig av motorer i 25-100:- klassen, typ.
Alexi skrev:Men ändå något som du ser som realistiskt att få till perfekt i ett DIY-projekt?Vinylcalle skrev:Relativt svårt att bygga för egen hand för dom flesta av dagens små tillverkare skulle jag gissa.
petersteindl skrev:Vinylcalle skrev:petersteindl skrev:Den bästa av dem var PD-350
[img]http://www.hi-fi.ru/upload/iblock/bfb/bfbe7e2918b9251c6c00623213299f77.jpg[/img
Mvh
Peter
MvH Carl
Jag tyckte den var bra. Det var nåt visst med att få skivorna plana. 350 höll vacumet bättre än 310 som inte hade den automatiska pumpen. 350 var kanske marknadens snyggaste/elegantaste skivspelare. Vad jag minns som nackdel var att då man knackade på trälådan så var ljudet mer direktkopplat till nålen och in i högtalarna än hos skivspelare med flytande upphängning av chassiet.
Mvh
Peter

Komorok skrev:Fann till slut dessa bilder:
En Micro Seiki SX-555FVW
Så vitt jag förstått så är Luxmanspelarna baserade på någon Mikro Seiki, så jag sökte runt lite vagt och fann dessa genomskärningsbilder som iaf visar principen för maskinernas funktion. Tack för det. Det ger lite insikt i hur komplicerade delar man måste tillverka för att göra en egen.
http://www.thevintageknob.org/micro_sei ... 55FVW.html
Och annan spelare...
paa skrev:Det är väl för att det inte går att ha en kula som axiallager eftersom man ska suga vacuum där den skulle behöva vara som man tvingats till luft eller magnetlager ihop med vacuumsugning?
Komorok skrev:paa skrev:Det är väl för att det inte går att ha en kula som axiallager eftersom man ska suga vacuum där den skulle behöva vara som man tvingats till luft eller magnetlager ihop med vacuumsugning?
Jag kan inte se att det skulle vara omöjligt att förena de båda. Det går ju att lösa som så att mittröret har täppt ände som vilar på kulan och röret har små hål precis ovanför botten på sidorna där luften kan sugas ut för vakuumet.
paa skrev:Komorok skrev:paa skrev:Det är väl för att det inte går att ha en kula som axiallager eftersom man ska suga vacuum där den skulle behöva vara som man tvingats till luft eller magnetlager ihop med vacuumsugning?
Jag kan inte se att det skulle vara omöjligt att förena de båda. Det går ju att lösa som så att mittröret har täppt ände som vilar på kulan och röret har små hål precis ovanför botten på sidorna där luften kan sugas ut för vakuumet.
Man brukar ju ha lagerhuset oljefyllt.
paa skrev:Ska grunna lite på ett glidlager med vacuumintag.
flathead skrev:Inte lite av grundproblemet att alla tätningar eller krafter neråt pga av vakum överföringen till tallriken ökar friktionen ??
Någon form av precisions slipad släpringsövergång in i axeln skulle ge liten friktion tills vakumet sugit in diverse damm i den.
Går nog att konstruera något som fungerar bra men den kommer kräva regelbunden service......
Komorok skrev:Vad ställs för krav på luftpump till luftkudde och vakuumpump till sugen? Behövs supergrejor, eller är det förhållandevis enkla apparater?
Komorok skrev:flathead skrev:Inte lite av grundproblemet att alla tätningar eller krafter neråt pga av vakum överföringen till tallriken ökar friktionen ??
Någon form av precisions slipad släpringsövergång in i axeln skulle ge liten friktion tills vakumet sugit in diverse damm i den.
Går nog att konstruera något som fungerar bra men den kommer kräva regelbunden service......
Jag kan inte se att vakuumet skulle dra ned tallriken. Hur menar du då?
Vinylcalle skrev:paa skrev:Ska grunna lite på ett glidlager med vacuumintag.
http://www.thevintageknob.org/luxman-PD-310.html
Färdiggrunnat?
Komorok skrev:Slängde ihop en skiss iaf så att det finns något att diskutera kring. Det finns mycket att förbättra, men det är iaf en början.
http://i169.photobucket.com/albums/u205 ... 17cd67.jpg
Komorok skrev:Det borde bero på hur tjock luftkudden är. I spelarna ovan är den 0,03mm.
Komorok skrev:Om tallriken är tung och icke-resonant borde inte den lätta nålens fjäder flytta tallriken upp och ned även om spåren har millimeterstora skillnader i spåret. Eller?
Komorok skrev:En beskrivning på vad du länkar till vore välkommet.
Nattlorden skrev:Komorok skrev:En beskrivning på vad du länkar till vore välkommet.
Avläsning av spår via scanning, digitalt återskapande av ljudform.
Komorok skrev:JohanM skrev:Ett koniskt luftlager som även gör radiallagrets jobb?
Det klarar jag tyvärr inte av att tillverka.
Richard skrev:Är det skivtallriken som driver pickupen, eller tvärtom ?

paa skrev:Jag tycker det verkar konstigt att dom gjort hålet i den undre bärande glasrondellen så liten. Det borde kunna vara mycket större, det är ju tryckskillnaden mellan skivtallrikens under- och översida som lyfter den. Och trycket innanför där spalten börjar är ju mer definierat än i spalten. I spalten rör ju luften sig mellan två ytor och då hastigheten ökar så vet vi att trycket sjunker, vilket inte borde stabilisera läget, utan snarare tvärtom. Det borde inte behövas så bred kant med luftspalt tycker man kanske, men det kanske är några fenomen med luftens viskositet i så tunna spalter som man inte omedelbart tänker på eftersom det är en så ovanlig applikation, och nästan inte förekommer någon annanstans.
nadifierad skrev:Är vacum så mycket bättre än en tung skivpuck, att det komplicerade merarbetet är värt besväret?
nadifierad skrev:Är vacum så mycket bättre än en tung skivpuck, att det komplicerade merarbetet är värt besväret?
Komorok skrev:nadifierad skrev:Är vacum så mycket bättre än en tung skivpuck, att det komplicerade merarbetet är värt besväret?
Är en tung skivpuck så pass mycket tristare lösning att motivationen att bygga något alls försvinner.
Nog känner du mig så pass väl att du vet att alla lösningar som bidrar till perfektion skall upp till ytan innan de får sorteras bort pga ogörlighet. Jag vill gärna medvetet välja bort det jag inte klarar av. Men lite vacuum och tryckluft verkar inte alls omöjligt. Några konstruktionsritningnar är inte gjorda ännu för jag vet ännu inte vad jag vill bygga. Men visst är jag lite (läs jätte) nyfiken på de där gamla micro seiki-, luxmanspelarna med vakuum och luftlagring.
Om tråden resulterar i att dessa funktioner inkluderas lär det bli med remdrift iaf. Vakuum går att kombinera med direktdrift, men luftlagringen vette fan.
Komorok skrev:nadifierad skrev:Är vacum så mycket bättre än en tung skivpuck, att det komplicerade merarbetet är värt besväret?
Är en tung skivpuck så pass mycket tristare lösning att motivationen att bygga något alls försvinner.
Nog känner du mig så pass väl att du vet att alla lösningar som bidrar till perfektion skall upp till ytan innan de får sorteras bort pga ogörlighet. Jag vill gärna medvetet välja bort det jag inte klarar av. Men lite vacuum och tryckluft verkar inte alls omöjligt. Några konstruktionsritningnar är inte gjorda ännu för jag vet ännu inte vad jag vill bygga. Men visst är jag lite (läs jätte) nyfiken på de där gamla micro seiki-, luxmanspelarna med vakuum och luftlagring.
Om tråden resulterar i att dessa funktioner inkluderas lär det bli med remdrift iaf. Vakuum går att kombinera med direktdrift, men luftlagringen vette fan.
Komorok skrev:paa skrev:Jag tycker det verkar konstigt att dom gjort hålet i den undre bärande glasrondellen så liten. Det borde kunna vara mycket större, det är ju tryckskillnaden mellan skivtallrikens under- och översida som lyfter den. Och trycket innanför där spalten börjar är ju mer definierat än i spalten. I spalten rör ju luften sig mellan två ytor och då hastigheten ökar så vet vi att trycket sjunker, vilket inte borde stabilisera läget, utan snarare tvärtom. Det borde inte behövas så bred kant med luftspalt tycker man kanske, men det kanske är några fenomen med luftens viskositet i så tunna spalter som man inte omedelbart tänker på eftersom det är en så ovanlig applikation, och nästan inte förekommer någon annanstans.
När jag funderar på detta tänker jag att det kan ha att göra med hur luften beter sig när den komprimeras. Är spalten tunn så leder ju en liten, liten förändring av tallrikens höjd till en jättekomprimering av luften, vilket kräver stor kraft. Där spalten är tjock händer inte mycket. Därför vill man kanske maximera ytan där spalten är tunn. För att se till att det ska krävas så mycket kraft som möjligt för att rubba tallrikens höjdläge. Men det är bara en tanke.
sworks skrev:Komorok skrev:paa skrev:Jag tycker det verkar konstigt att dom gjort hålet i den undre bärande glasrondellen så liten. Det borde kunna vara mycket större, det är ju tryckskillnaden mellan skivtallrikens under- och översida som lyfter den. Och trycket innanför där spalten börjar är ju mer definierat än i spalten. I spalten rör ju luften sig mellan två ytor och då hastigheten ökar så vet vi att trycket sjunker, vilket inte borde stabilisera läget, utan snarare tvärtom. Det borde inte behövas så bred kant med luftspalt tycker man kanske, men det kanske är några fenomen med luftens viskositet i så tunna spalter som man inte omedelbart tänker på eftersom det är en så ovanlig applikation, och nästan inte förekommer någon annanstans.
När jag funderar på detta tänker jag att det kan ha att göra med hur luften beter sig när den komprimeras. Är spalten tunn så leder ju en liten, liten förändring av tallrikens höjd till en jättekomprimering av luften, vilket kräver stor kraft. Där spalten är tjock händer inte mycket. Därför vill man kanske maximera ytan där spalten är tunn. För att se till att det ska krävas så mycket kraft som möjligt för att rubba tallrikens höjdläge. Men det är bara en tanke.
Hej
Jag kan inte låta bli att dela med mig lite...
Det finns ett sätt att fördela luft som skall agera "lager" och då på ett fiffigt men dyrt sätt. Det som finns på diabasbord (mätverktyg) är en konstruktion som består av en yta med små små hål i. Mönsterbild kan variera men tanken är att få en jämt luftpelare över en tänkt yta beroende på hur hur ytan skall användas.
Om man bara påför luft från centrum och då sprider luften radial ut fås ett roligt beteende. Luften har högre stömningshastighet vid inblåset, för att sedan avta längre ut mot kanten på ytan. Olika tryck mao. Om man istället konstruerar jämnt fördelat inblåsningshål och då för avsed applikation kan man erhålla samma hastighet på luftflödet och då hantera trycket i spalten.
Konstruktionen som sådan kräver oavsett en buffert (trycktank/balong) för att generera friflödande luft utan tryckstötar.
Vi hörs
Komorok skrev:Länk till en till våt dröm.
http://www.thevintageknob.org/micro_sei ... 00_II.html
Bra inspiration.
Bill50x skrev:petersteindl skrev:... eller så här
Ser ju ut som Dr Forsells skapelse...
/ B
RogerGustavsson skrev:Är det luftlagring av tallriken på Forsell-spelaren?
Här några magnetlagrade tingestar:
http://www.youtube.com/watch?v=EdgF7ubJGrw
http://www.youtube.com/watch?v=utrHUq4WRsY
http://www.jcverdier.com/
RogerGustavsson skrev:Är det luftlagring av tallriken på Forsell-spelaren?
Här några magnetlagrade tingestar:
http://www.youtube.com/watch?v=EdgF7ubJGrw
http://www.youtube.com/watch?v=utrHUq4WRsY
http://www.jcverdier.com/
RogerGustavsson skrev:Beogram 8000 och 8002 har väl en form av magnetisk drivning? Den påminner väl om drivning av mekaniska elmätare?
petersteindl skrev:Skivtallriken var i rostfritt omagnetiskt stål och vägde långt över 50 kg. Dess diameter var 50 cm vilket betyder att endast jättelånga tonarmar kunde användas. Då Be Yamamura demade skivspelaren så tog han bort drivremmen och fortsatte spela hela sidan på LPn. Den gick då helt utan motor och endast tröghetsmomentet räckte.
paa skrev:petersteindl skrev:Skivtallriken var i rostfritt omagnetiskt stål och vägde långt över 50 kg. Dess diameter var 50 cm vilket betyder att endast jättelånga tonarmar kunde användas. Då Be Yamamura demade skivspelaren så tog han bort drivremmen och fortsatte spela hela sidan på LPn. Den gick då helt utan motor och endast tröghetsmomentet räckte.
Har du sett några mätningar på hur mycket dynamisk svaj det blir vid drivning med mjuk rem vid olika masströhetsmoment på tallriken?
Var går gränsen för hur mycket (lite) svaj det går att uppfatta vid t.ex pianomusik?
Nånstans bör man ju kunna komma fram till att enough is enough?

Jansson skrev:Komorok bor rätt högt upp.
Kan bli svårt (men nog inte helt omöjligt) att bulta fast spelaren till berggrunden.
Vi vill alla att Micke ska få en ultimat grammofon.
Det kan mycket väl bli hans sista.
Min undran baserar sig på en liten undran hur alla dessa luftströmmar påverkar avspelningen.
Det var bara det jag grunnade på.
Nåväl, jag ska inte störa.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster