Hur koppla 3 st 4 Ohm-element?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jara

Hur koppla 3 st 4 Ohm-element?

Inläggav Jara » 2013-05-30 13:32

Jaaaa... Hur sammankopplar jag på bästa sätt 3 stycken element på 4 Ohm? Går det att koppla så att de landar på 4 Ohm eller 6 Ohm?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Hur koppla 3 st 4 Ohm-element?

Inläggav PerStromgren » 2013-05-30 13:44

Jara skrev:Jaaaa... Hur sammankopplar jag på bästa sätt 3 stycken element på 4 Ohm? Går det att koppla så att de landar på 4 Ohm eller 6 Ohm?

Nej, inte så att de får lika mycket effekt, åtminstone.

Två i parallell i serie med den tredje ger visserligen 6 ohm, men det brukar sällan vara ett bra sätt.

PS. Vad försöker du göra?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-05-30 14:03

Det gäller basmoduler. Jag har just nu 8 moduler, 4 per kanal. De är serie/parallellkopplade för att landa på 4 Ohm. Men jag har inte blivit riktigt vän med den kopplingen. Det brummar i elementen, och jag misstänker den krångliga kopplingen.
Därför letar jag efter en annan väg att gå; minska antalet moduler eller kanske något annat.
Jag har testat olika slutsteg, bryggkopplingar och lite annat. Det landar alltid i lite brum. Ibland mycket, beroende på ändring.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-05-30 14:28

Jara skrev:Det gäller basmoduler. Jag har just nu 8 moduler, 4 per kanal. De är serie/parallellkopplade för att landa på 4 Ohm. Men jag har inte blivit riktigt vän med den kopplingen. Det brummar i elementen, och jag misstänker den krångliga kopplingen.
Därför letar jag efter en annan väg att gå; minska antalet moduler eller kanske något annat.
Jag har testat olika slutsteg, bryggkopplingar och lite annat. Det landar alltid i lite brum. Ibland mycket, beroende på ändring.

Det är svårt att tro att du kan komma till rätta med brummet genom att koppla dessa (passiva) högtalare annorlunda. Är du säker på att brummet inte finns redan på ingången till slutstegen till basarna?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-05-30 14:41

PerStromgren skrev:
Jara skrev:Det gäller basmoduler. Jag har just nu 8 moduler, 4 per kanal. De är serie/parallellkopplade för att landa på 4 Ohm. Men jag har inte blivit riktigt vän med den kopplingen. Det brummar i elementen, och jag misstänker den krångliga kopplingen.

Det är svårt att tro att du kan komma till rätta med brummet genom att koppla dessa (passiva) högtalare annorlunda. Är du säker på att brummet inte finns redan på ingången till slutstegen till basarna?

Ja, säker. Vid enkla kopplingar, typ 1 basmodul per kanal, är det brumlöst.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-05-30 14:51

Jara skrev:
PerStromgren skrev:

... men om du seriekopplar två parallellkopplade par så brummar det?

Märkligt, på min ära. Det enda jag kan tänka mig är att du höjer verkningsgraden i systemet precis så mycket att brummet hamnar över tröskeln för när du hör det.

Har du lagt örat till den enda högtalaren när du kopplar den ensam?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-05-30 15:03

Finns ingen bra koppling. Tre i parallell är det tekniskt bästa men ställer stora krav på ett steg som fixar låg impedans. Tre i serie ger ganska reducerad spänning över vardera, men i nödfall hade det fått duga. Andra varianter är bara dumma skulle jag tycka.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-05-30 15:48

Nattlorden skrev:Finns ingen bra koppling. Tre i parallell är det tekniskt bästa men ställer stora krav på ett steg som fixar låg impedans. Tre i serie ger ganska reducerad spänning över vardera, men i nödfall hade det fått duga. Andra varianter är bara dumma skulle jag tycka.

Tre i parallell känns uteslutet, va? Då är man nere på under 1,5 Ohm.
Tre i seriekoppling känns trist när man är ute efter att trycka i mycket effekt i elementen. Det är ju slutna, eq:ade moduler det gäller.

Användarvisningsbild
anjora

Inläggav anjora » 2013-05-30 16:38

skulle säga tre paralellkopplade förutsatt att steget klarar det(vilket vissa gör), kolla minimiipedans på elementet och dela med tre. med två styckel slutsteg så kan man hamna på 6 respektive 2.66 ohm per förstärkare beroende på hur man kopplar, detta bör man förståss tänka på innan man köper elementen, förstärkare.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-05-30 16:39

Det brummar i elementen, och jag misstänker den krångliga kopplingen.

Jag tycker du ska sluta med det, tills du kollat att det verkligen inte finns brum när du bara har ett element inkopplat.
... tycker jag!

Per

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-05-30 16:58

Jara skrev:Jaaaa... Hur sammankopplar jag på bästa sätt 3 stycken element på 4 Ohm? Går det att koppla så att de landar på 4 Ohm eller 6 Ohm?

Parallellkoppla bara två. Seriekoppling låter riktigt illa, det blir ingen kontroll över konerna.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-30 17:00

PerStromgren skrev:

Jag tycker du ska sluta med det, tills du kollat att det verkligen inte finns brum när du bara har ett element inkopplat.

Jara skrev:
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-30 17:04

Richard skrev:

Parallellkoppla bara två. Seriekoppling låter riktigt illa, det blir ingen kontroll över konerna.

Ge dina subjektiva värderingar om att det låter skit, men kom inte med påståenden om varför när du inte VET eller FÖRSTÅR orsaken.

Parallellkoppling av två kan vara något inte förstärkaren gillar heller, minimiimpedansen kan gott och väl ligga en bra bit under 2 ohm!
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2013-05-30 17:05, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-05-30 17:04

anjora skrev:skulle säga tre paralellkopplade förutsatt att steget klarar det(vilket vissa gör), kolla minimiipedans på elementet och dela med tre. med två styckel slutsteg så kan man hamna på 6 respektive 2.66 ohm per förstärkare beroende på hur man kopplar, detta bör man förståss tänka på innan man köper elementen, förstärkare.

Lägsta impedans har jag inte. Det är Seas L26ROY, det gäller. 4 Ohm.

Förklara gärna vad du menar med 2,66 och 6 Ohm och att om jag har två slutsteg så kan jag hamna där. Får inte ihop det...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-05-30 17:05

MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:

Ge dina subjektiva värderingar om att det låter skit, men kom inte med påståenden om varför när du inte VET eller FÖRSTÅR orsaken.

+1.

Inget fel med seriekoppling.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-05-30 17:10

MagnusÖstberg skrev:
PerStromgren skrev:

Jara skrev:

Då måste vi väl ta reda på varför det är så, innan vi ger en massa råd om hur man kopplar in tre element, måste vi inte? Famla i mörker är väl inte vår favvosysselsättning? Eller, det kanske det är? 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-30 17:11

Jara,

Du skriver att du använt "krånglig" koppling, så jag försöker fundera ut hur du kopplat:

parallellkopplat två element

parallellkopplat två element till

Seriekopplat de två kopplen

Är det så du gjort?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-05-30 17:22

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-30 17:42

Japp, det är en sådan koppling :)

Kan du mäta impedansen över kablarna som går till förstärkaren när du kopplat så (utan att de är anslutna i förstärkaren alltså)?

Något säger mig att det inte är själva kopplingen alls faktiskt..
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-05-30 17:45

adzer skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:

+1.

Inget fel med seriekoppling.

Det där stämmer inte, adzer. Jag har provat och parallellkopplat låter klart bättre, så länge förstärkaren orkar med den låga impedansen.

Att seriekoppling av baselement skulle vara ok är ännu en " faktiskt- myt" som enligt min mening är fel.

Helt fel.

Användarvisningsbild
anjora

Inläggav anjora » 2013-05-30 17:45

Jara skrev:
anjora skrev:skulle säga tre paralellkopplade förutsatt att steget klarar det(vilket vissa gör), kolla minimiipedans på elementet och dela med tre. med två styckel slutsteg så kan man hamna på 6 respektive 2.66 ohm per förstärkare beroende på hur man kopplar, detta bör man förståss tänka på innan man köper elementen, förstärkare.

Lägsta impedans har jag inte. Det är Seas L26ROY, det gäller. 4 Ohm.

Förklara gärna vad du menar med 2,66 och 6 Ohm och att om jag har två slutsteg så kan jag hamna där. Får inte ihop det...

bryggkoppla två slutsteg och seriekoppla alla tre ger 12/2 = 6
paralellkoppling av alla tre samt köra på biampning ger 2*4/3= 2.66
detta är impedansen varje slutsteg ser, tror jag har räknat rätt.
Senast redigerad av anjora 2013-05-30 17:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-05-30 17:46

Richard skrev:Det där stämmer inte, adzer. Jag har provat och parallellkopplat låter klart bättre, så länge förstärkaren orkar med den låga impedansen.

Att seriekoppling av baselement skulle vara ok är ännu en " faktiskt- myt" som enligt min mening är fel.

Helt fel.

Det låter starkare. Om du misstolkar det som bättre är inte vårt problem.

Om faktiskt är så hemskt och ingen lyssnar på dig varför skriver du här?

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-05-30 17:51

MagnusÖstberg skrev:Japp, det är en sådan koppling :)

Kan du mäta impedansen över kablarna som går till förstärkaren när du kopplat så (utan att de är anslutna i förstärkaren alltså)?

Det hoppar mellan 3,7 och 3,8 Ohm.

Vad hade du för idéer månne?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-30 17:53

Jara skrev:
MagnusÖstberg skrev:Japp, det är en sådan koppling :)

Det hoppar mellan 3,7 och 3,8 Ohm.

Vad hade du för idéer månne?
Det låter rimligt.

Min tanke var nästan att något element var trasigt..men det ser ju bra ut.
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-05-30 17:55

adzer skrev:
Richard skrev:Det där stämmer inte, adzer. Jag har provat och parallellkopplat låter klart bättre, så länge förstärkaren orkar med den låga impedansen.

Helt fel.

Det låter starkare. Om du misstolkar det som bättre är inte vårt problem.

Om faktiskt är så hemskt och ingen lyssnar på dig varför skriver du här?

Seriekoppling ger en massa problem förutom lägre effekt från förstärkaren. Är elementen inte exakt identiska ( det är de aldrig ) så kommer det att låta sämre med seriekoppling. Du kan förklara teorier som är uppe i det blå ( som svante gjort ett flertal gånger ) om detta. Men, lyssnar du med öronen låter seriekopplat inte bra, och absolut inte bra i subbasområdet.

Jag tycker trådskaparen ska prova sig fram: låter det fördjävligt med seriekoppling så är det ju bara att ändra.

Låt inte dogmer som inte stämmer och teoretiska resonemang styra.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-30 18:02

Du ger ingen som helst förklaring i ditt inlägg, bara påståenden.

Är du medveten att det går EXAKT samma ström genom elementen?

Förstår du vad det innebär?

Att gapa på Svante som ett alibi för ditt påstående gör inte att du förstått sammanhangen bättre eller likvid för att du ens tolkat Svante på ett korrekt sätt.

Att du tycker det låter sämre, är en sak.

Dina tvärsäkra påståenden beror kanske på att du har för dåligt underlag för dina slutsatser, snarare än att de är korrekta. Fundera på den du.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-30 18:08

Sist jag kopplade isobarik tyckte jag det enligt mitt tycke det lät i mina öron som att serie var bättre än parallell, subjektivt. Pillutta dig du !
/J

Cygnus resurectum

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-05-30 18:10

tvett skrev:Sist jag kopplade isobarik tyckte jag det enligt mitt tycke det lät i mina öron som att serie var bättre än parallell, subjektivt. Pillutta dig du !

Ok,jag respekterar att du tycker det ! :wink:

Orsakerna kan ha varit många, tex att din förstärkare inte orkade driva parallellt tex.

...eller att du helt enkelt föredrog seriekopplingen. 8O :wink:

Prova själv är nog lösningen.
Senast redigerad av Richard 2013-05-30 18:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-05-30 18:10

Kan det vara så att det blir brum när du driver båda kanalerna men brumfritt när du bara driver en kanal?
Skulle ju kunna vara slutsteget. Går det att brygga?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-05-30 18:36

Richard skrev:Du kan förklara teorier som är uppe i det blå ( som svante gjort ett flertal gånger ) om detta. Men, lyssnar du med öronen låter seriekopplat inte bra, och absolut inte bra i subbasområdet.

Jag tycker trådskaparen ska prova sig fram: låter det fördjävligt med seriekoppling så är det ju bara att ändra.

Låt inte dogmer som inte stämmer och teoretiska resonemang styra.

Det man inte förstår häcklar man? Du verkar dock aktivt arbeta på att inte förstå något?
Svantes förklaringar och resonemang är väldigt sällan "uppe i det blå" utan tycker han verkligen försöker vinnlägga sig om att vara pedagogisk.
Den enda underbyggnad du har till dina påståenden är din egen upplevelse? En av huvudanledningarna till att vetenskaplig metodik finns är ju för att upplevelser är så påverkbara av yttre omständigheter.
Men tydligen inte för dig? Du anser dig tydligen vara objektiv i alla dina observationer.
Tänk om alla som försökte förstå tänkte och agerade så? Ditt angrepp är otroligt insiktslöst och väldigt naivt.
Upplevelser och erfarenheter är i sig väldigt värdefulla. Inget ont om dem. Men själv tycker jag det är mest intressant när jag förstår varför jag upplever något på ett visst sätt.

On-topic: Har också lite brum när jag kopplat mina basar till Behringer A500. Inte jättemycket men det hörs när förstärkaren står på och inte spelar musik. Det finns någon slags "anti-brum" signalkabel med någon grunka på på Classe. Kan det fungera?
Det brummar inte när jag inte har signalkabeln från försteget inkopplad.
Skall försöka mäta brumfrekvensen men den känns högre än 50Hz.
Har kopplat basarna en till var kanal.

Användarvisningsbild
anjora

Inläggav anjora » 2013-05-30 18:43

utan att veta vilket slutsteg du har/ tänkt att köpa _så är det omöjligt att veta ifall slutsteget klarar 1 ohms belastning(uppsattar minimimpedans) men antagligen så kommer mer än ett slutstetg behövas, två eller tre beroendé på typ. ett steg per element hade inte varit helt fel.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-05-30 18:45

Pappabas, tagga ned litet nu .

Jag beskrev MIN upplevelse av seriekoppling, ingenting annat. Det är alltid bäst att lyssna själv. Låter det bättre, är det bättre.

Det finns flera teoretiska nackdelar med seriekoppling i subbasområdet, inte bara hör- mässigt.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-05-30 18:47

När jag kopplade in mina baslådor så fick jag brum. Jag provade allt möjligt (och omöjligt) enligt tips och råd, utan resultat.

Det som fick bort mitt brum var en Ground loop isolator.
Ska funka på samma sätt som en semibalanserad kabel, fast en semibalanserad kabel gjorde inget mot brummet.

Ground loop isolator har dom på Klubben. Jag lånade hem en på vinst och förlust, och när jag sen märkte att det funkade så betalade jag den bara över nätet. :)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-30 18:53

Richard skrev:Pappabas, tagga ned litet nu .

Jag beskrev MIN upplevelse av seriekoppling, ingenting annat. Det är alltid bäst att lyssna själv. Låter det bättre, är det bättre.

Det finns flera teoretiska nackdelar med seriekoppling i subbasområdet, inte bara hör- mässigt.

Problemet är just det. Du går från dina lyssningsintryck till konstaterat fakta.
Berätta gärna vilka dessa teorier är istället.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-05-30 19:24

Mini-DSP'n!!! Den är inte tyst kan jag säga. Provade att köra frontarna genom den, vilket jag inte gjort tidigare. Ähh men fyy faan, vad gräsligt.
Tvi tvi.
Kruxet är att jag behöver den pga mina enorma resonanser.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-05-30 19:30

Min minidsp har ett väldigt svagt brus. Man måste ha örat 30-50cm från diskanten för att höra det. Till basar är den knäpptyst.

Alla verkar dock inte ha fått sådan tur.

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-05-30 19:39

adzer skrev:Min minidsp har ett väldigt svagt brus. Man måste ha örat 30-50cm från diskanten för att höra det. Till basar är den knäpptyst.

Vilken version har du? Kan jag ha fel version? Jag har för mig att jag kollade noggrant vilken som skulle passa mig bäst.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-05-30 19:42

Jara skrev:
adzer skrev:Min minidsp har ett väldigt svagt brus. Man måste ha örat 30-50cm från diskanten för att höra det. Till basar är den knäpptyst.

Vilken version har du? Kan jag ha fel version? Jag har för mig att jag kollade noggrant vilken som skulle passa mig bäst.

2x4 "box varianten" med 0.9V ingångskänslighet.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-05-30 20:54

bakerman22 skrev:När jag kopplade in mina baslådor så fick jag brum. Jag provade allt möjligt (och omöjligt) enligt tips och råd, utan resultat.

Ska funka på samma sätt som en semibalanserad kabel, fast en semibalanserad kabel gjorde inget mot brummet.

Ground loop isolator har dom på Klubben. Jag lånade hem en på vinst och förlust, och när jag sen märkte att det funkade så betalade jag den bara över nätet. :)

Precis, det var en sådan jag sett på Classe. Hur fungerar den i detta fall? Vad är det för grunka som sitter i mitten? Riskerar jag att få påverkan på något dåligt sätt genom att använda den?
De har en för bilbruk på netonnet för dryga femtiolappen. Galvanisk avskiljare heter det på Kjelle.
Nackdelen jag ser är att de är specificerade från 20Hz och uppåt så kanske har de en påverkan i basen.
Det beror väl på jordslingor. Förstår jag det rätt har det att gör med att apparater inte har en gemensam jord och att det då flyter strömmar?
Har ju kopplat alla apparater på gemensam dosa.
Kan inte någon som vet mer förklara :)

Användarvisningsbild
JohanM

Inläggav JohanM » 2013-05-30 23:15

Brummar det ur båda kanalerna?
Är alla element hela, det finns en hel del att utesluta koppla om etc.
Brummar det om du kör ett LF-svep direkt in i basslutsteget-basmodulerna?
Virrpanna

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-05-30 23:28

Den där kopplingen gör INTE att det brummar. Du behöver leta orsaken på annat håll.

Jag har inte lusläst tråden, men hur detekterar du brummet, hörs det i soffan? Måste du lägga örat intill konen? Blir det bara marginellt starkare när du kopplar in alla elementen?

4 element höjer ju känsligheten med 6 dB, om förstärkaren ger ett svagt brum så blir det, precis som musiken, 6 dB starkare (allt annat oförändrat).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-05-31 07:39

Svante skrev:

Den där kopplingen gör INTE att det brummar. Du behöver leta orsaken på annat håll.

Jag har inte lusläst tråden, men hur detekterar du brummet, hörs det i soffan? Måste du lägga örat intill konen? Blir det bara marginellt starkare när du kopplar in alla elementen?

4 element höjer ju känsligheten med 6 dB, om förstärkaren ger ett svagt brum så blir det, precis som musiken, 6 dB starkare (allt annat oförändrat).

Brummet hörs svagt i soffan. Men som sagt, jag tror att det är mini-DSP'n.
En annan sak som stör mig och som jag tycker är märkligt: när jag bryggar två slutsteg blir brummet mycket högre än med ett slutsteg. Vad betyder det?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-05-31 07:44

Jara skrev:En annan sak som stör mig och som jag tycker är märkligt: när jag bryggar två slutsteg blir brummet mycket högre än med ett slutsteg. Vad betyder det?

Det beror ju på om slutstegen har konstant förstärkning vid bryggkoppling jmfrt med obryggat eller om det styrs ut helt av samma insignal. Vid det senare fallet så bör brummet bli 6dB högre. Även nyttosignalen också.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-05-31 09:10

Den miniDSP jag har lånat är fucking hopeless när det gäller brus med Bremenbasarna, så jag fick tillverka ett lågpassfilter (12 dB/oktav) som cuttar vid ca 800 Hz eller så. Det är typiskt HF brus runt flera kHz, och Bremen hänger med högt upp och jag tror den också har en förhöjd kurva där uppe
pga elementets inneboende egenskaper etc etc. Fullt normalt dock.

Förstärkaren brusar inte.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-05-31 09:15

Jara skrev:Mini-DSP'n!!! Den är inte tyst kan jag säga. Provade att köra frontarna genom den, vilket jag inte gjort tidigare. Ähh men fyy faan, vad gräsligt.
Tvi tvi.

Varför trodde du inte på att det kunde finnas redan på slutstegsingången från början? Det låter mycket mera troligt än antalet element i konfigurationen. Det är dock märkligt att du inte hör det med bara ett element inkopplat.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-05-31 09:19

PerStromgren skrev:
Jara skrev:Mini-DSP'n!!! Den är inte tyst kan jag säga. Provade att köra frontarna genom den, vilket jag inte gjort tidigare. Ähh men fyy faan, vad gräsligt.
Tvi tvi.

Varför trodde du inte på att det kunde finnas redan på slutstegsingången från början? Det låter mycket mera troligt än antalet element i konfigurationen. Det är dock märkligt att du inte hör det med bara ett element inkopplat.

Jag gissade väl mest till en början... Och tidigare har jag väl inte varit så noggrann att jag lagt örat mot elementet och lyssnat.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-05-31 09:45

PappaBas skrev:
bakerman22 skrev:När jag kopplade in mina baslådor så fick jag brum. Jag provade allt möjligt (och omöjligt) enligt tips och råd, utan resultat.

Precis, det var en sådan jag sett på Classe. Hur fungerar den i detta fall? Vad är det för grunka som sitter i mitten? Riskerar jag att få påverkan på något dåligt sätt genom att använda den?
De har en för bilbruk på netonnet för dryga femtiolappen. Galvanisk avskiljare heter det på Kjelle.
Nackdelen jag ser är att de är specificerade från 20Hz och uppåt så kanske har de en påverkan i basen.
Det beror väl på jordslingor. Förstår jag det rätt har det att gör med att apparater inte har en gemensam jord och att det då flyter strömmar?
Har ju kopplat alla apparater på gemensam dosa.
Kan inte någon som vet mer förklara :)

Jag har fått för mej att det är exakt som en semibalanserad kabel.
Att den alltså bara är jordad på den ena sidan.

Konstigt nog funkade inte en semibalanserad Supra, oavsett åt vilket håll jag vände den, men den här lilla lådan plockade bort brummet om jag satte den mellan försteg och mitt Ino cr80s..
Fråga mej inte varför. :)

Den gör ingen skillnad för basen.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-31 10:30

Lite OT, men miniDSP levereras inte direkt med nätdel...

Mer OnT:

Vad är att föredra vid 4 element/kanal, serieparallell eller parallellserie?
Vill höra resonemang byggda på fysik, inte subjektiva intryck.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-31 11:07

tvett skrev:Vill höra resonemang byggda på fysik, inte subjektiva intryck.

Det var ord och inga visor! :D

Det här kan te x vara den bästa löaningen i ett givet läge.
Bild

Nåväl, den elektriska dämpfaktorn för asymentriska störningar (olika beteende på in och utväg) påverkas negativt av seriekoppling varför man vill hålla ner antalet sådana. Hur stor betydelse det i praktiken har, det vette fåglarna. Vi pratar långa våglängder som tusan i rum med begränsningsytor trots allt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-05-31 11:14

MagnusÖstberg skrev:Det här kan te x vara den bästa lösningen i ett givet läge.
Bild

Jag antar att poängen här är att strömmen som går genom parvist akustiskt kopplade element blir samma. Smart!
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-05-31 11:25

Fast denna koppling gäller bara motfaskopplade element bör väl påpekas!
(Så ingen får för sig att koppla multipla vanliga basmoduler så).

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2013-05-31 13:17

Jara skrev:Brummet hörs svagt i soffan. Men som sagt, jag tror att det är mini-DSP'n.
En annan sak som stör mig och som jag tycker är märkligt: när jag bryggar två slutsteg blir brummet mycket högre än med ett slutsteg. Vad betyder det?

Bryggning ger väl 6dB högre känslighet (kallar man det så?), vid given insignal spelar slutstegen 6dB högre.
Samma brum du fick med 4 element/kanal bör du fått med ett element och 6 dB högre volym på exempelvis recievern...
Vid bryggning och 4 ohms last ser varje slutsteg halva impedansen.
Du hade ett inuke slutsteg va? titta då i manualen och jämför maxeffekten mellan bryggad 4 ohms last och stereo 2 ohms last.
Den sammanlagda effekten för stereo 2ohm, är lika stor som bryggad 4 ohms effekt.

Jag hade ju brum med mitt inuke steg som följd av en jordloop, men om ditt brum kommer från minidsp kan du kanske prova olika strömadaptrar och se ifall någon får minidsp att brumma mindre?
Kopplar du förbi minidsp och kör signalen direkt från reciever till slutsteg antar jag att det inte är något brum då?

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-05-31 15:15

Spacebug skrev:
Jara skrev:Brummet hörs svagt i soffan. Men som sagt, jag tror att det är mini-DSP'n.

Bryggning ger väl 6dB högre känslighet (kallar man det så?), vid given insignal spelar slutstegen 6dB högre.
Samma brum du fick med 4 element/kanal bör du fått med ett element och 6 dB högre volym på exempelvis recievern...
Vid bryggning och 4 ohms last ser varje slutsteg halva impedansen.
Du hade ett inuke slutsteg va? titta då i manualen och jämför maxeffekten mellan bryggad 4 ohms last och stereo 2 ohms last.
Den sammanlagda effekten för stereo 2ohm, är lika stor som bryggad 4 ohms effekt.

Jag hade ju brum med mitt inuke steg som följd av en jordloop, men om ditt brum kommer från minidsp kan du kanske prova olika strömadaptrar och se ifall någon får minidsp att brumma mindre?
Kopplar du förbi minidsp och kör signalen direkt från reciever till slutsteg
antar jag att det inte är något brum då?

iNuket är fimpat. Nad 218 är det som det gäller. Har dessutom ett Nad s200.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-07-20 23:28

Jag tror ni missat att miniDSP brusar när den matas med ström genom USB.

Jävla telefonsurfing, man orkar lixom bara skumma.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-20 23:29

Elfsberg skrev:Jag tror ni missat att miniDSP brusar när den matas med ström genom USB.

Min brusar varken mer eller mindre när usb är inkopplad. Så det gäller iaf inte alla exemplar.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-07-20 23:30

Elfsberg skrev:Jag tror ni missat att miniDSP brusar när den matas med ström genom USB.

Menar du oavsett källa på 5v via usb eller medan den är kopplad till datorn?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2013-07-20 23:50

De Mini-DSP som jag har lekt med brusar inte nämnvärt. Definitivt inte hörbart vid lyssningsplats även om musiken är gles.
Har ni inte onödigt hög spänningsmatning? Att det fungerar upp till 24V innebär ju inte att man ska använda det. 6-9 Volt är rimligare och låter som sagt inte vid lyssningsplats på de Mini-DSP som jag lyssnat på.

--

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-07-21 01:12

Richard skrev:Att seriekoppling av baselement skulle vara ok är ännu en " faktiskt- myt" som enligt min mening är fel.

Du menar nog:

"Att seriekoppling av baselement skulle vara ok är enligt min mening ännu en " faktiskt- myt" som är fel."
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-07-21 01:14

Hoppla, gammal tråd... :oops:

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-07-25 16:33

Inte så gammal. Men det verkar inte som någon kunde svara på hur man kopplar in 3st 4 ohm:s element. Det mesta i de två sidorna i tråden verkade handla om helt andra saker. Man tappade väl tråden helt enkelt.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-25 17:43

Eri skrev:Inte så gammal. Men det verkar inte som någon kunde svara på hur man kopplar in 3st 4 ohm:s element. Det mesta i de två sidorna i tråden verkade handla om helt andra saker. Man tappade väl tråden helt enkelt.

Det i sig är väl ett svar, några anser att det går fint med seriekoppling, andra tror sig höra rippel. Jag säger: skaffa ett fjärde element.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-07-25 17:59

MagnusÖstberg skrev:
Eri skrev:Inte så gammal. Men det verkar inte som någon kunde svara på hur man kopplar in 3st 4 ohm:s element. Det mesta i de två sidorna i tråden verkade handla om helt andra saker. Man tappade väl tråden helt enkelt.

Det i sig är väl ett svar, några anser att det går fint med seriekoppling, andra tror sig höra rippel. Jag säger: skaffa ett fjärde element.

Jag tycker inte det är ett svar på trådfrågan. Men kanske inte någon vet helt säkert vad som är bäst.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-25 20:12

Jo, det var ett bra svar.

Svaret är redan givet i första svaret.

Det går inte att uppnå det Jara vill. Seriekopplar du alla får du de negativa effekterna (betydelsefulla eller inte) av seriekoppling och 12 ohm. Parallellkopplar du så får du extremt låg impedans.

Att blanda serie och parallellkoppling med tre element har sina sidor som du säkert förstår.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jara

Inläggav Jara » 2013-07-27 22:18

MagnusÖstberg skrev:

Frågan var lite hypotetisk. Jag har 2x4 element.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2013-07-28 18:54

Om man kan tänka sig att elda effekt för kåkorna kan väl man seriekoppla elementen med en 8.2 ohm resistor // över varje element. Ta det här inte så allvarligt nu, men somliga har ju klass a steg... Motstånden måste vara på hmmm watt.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-07-29 09:53

8 ohm motstånd i serie med 4 ohm högtalare = dämpfaktor 0,5 väl? Dessutom blir ljudstyrkan med en given inspänning samma som om man seriekopplar alla tre elementen, men förstärkaren måste mata ut tre gånger så mycket effekt. :wink:

Över huvud taget så är jag rätt skeptisk mot att seriekoppla annat än i stort sett identiska högtalare. Seriekoppling har förekommit både i högtalarväljaren på kanske framförallt europeiska 70-tals-stereos och i fram-bak-reglaget på 80-talsbilstereos av japanska "märkesfabrikat". (Nonamefabrikaten körde istället parallellkoppling och spelade därmed klart högre).

Det borde väl vara rätt självklart att om man seriekopplar ett par bättre högtalare med ett par sämre så kommer det nästan garanterat låta sämre även om de bättre högtalarna. Dumt för de som är i rummet där de bättre högtalarna finns.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-07-29 12:20

MiaM skrev:8 ohm motstånd i serie med 4 ohm högtalare = dämpfaktor 0,5 väl? Dessutom blir ljudstyrkan med en given inspänning samma som om man seriekopplar alla tre elementen, men förstärkaren måste mata ut tre gånger så mycket effekt. :wink:

Över huvud taget så är jag rätt skeptisk mot att seriekoppla annat än i stort sett identiska högtalare. Seriekoppling har förekommit både i högtalarväljaren på kanske framförallt europeiska 70-tals-stereos och i fram-bak-reglaget på 80-talsbilstereos av japanska "märkesfabrikat". (Nonamefabrikaten körde istället parallellkoppling och spelade därmed klart högre).

Det borde väl vara rätt självklart att om man seriekopplar ett par bättre högtalare med ett par sämre så kommer det nästan garanterat låta sämre även om de bättre högtalarna. Dumt för de som är i rummet där de bättre högtalarna finns.

Plusett på den, MiaM. Som vanligt faktiskt. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-29 12:27

MiaM skrev:8 ohm motstånd i serie med 4 ohm högtalare = dämpfaktor 0,5 väl? Dessutom blir ljudstyrkan med en given inspänning samma som om man seriekopplar alla tre elementen, men förstärkaren måste mata ut tre gånger så mycket effekt. :wink:

Över huvud taget så är jag rätt skeptisk mot att seriekoppla annat än i stort sett identiska högtalare.
Skulle påstå att seriekoppling av högtalare överhuvudtaget är något man bör vara oerhört skeptisk mot, i det här fallet handlar det om identiska element, oaktat produktionsvaiationer.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-07-29 12:42

Varför? Borde man inte vara ännu mer skeptisk mot parallellkopplade element då för de delar ju på strömmen enligt kirchoffs lag och blir beroende av varandras varierande impedans istället för att samma ström går igenom båda elementen och de "samarbetar" mer samstämmigt? Det är ju strömmen som blir till ljud.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-07-29 14:36

skrutten skrev:Om man kan tänka sig att elda effekt för kåkorna kan väl man seriekoppla elementen med en 8.2 ohm resistor // över varje element. Ta det här inte så allvarligt nu, men somliga har ju klass a steg... Motstånden måste vara på hmmm watt.

MiaM skrev:8 ohm motstånd i serie med 4 ohm högtalare = dämpfaktor 0,5 väl? Dessutom blir ljudstyrkan med en given inspänning
samma som om man seriekopplar alla tre elementen, men förstärkaren måste mata ut tre gånger så mycket effekt. :wink:

Om jag förstår Skrutten rätt så skulle (de identiska) elementen ligga i serie, sedan skulle man sätta motstånd parallellt med varje element.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-07-30 13:04

Martin:
Det normala är att en förstärkare försöker vara så nära en perfekt spänningskälla som möjligt, och då påverkar högtalarna varandra minst om de är parallellkopplade.

Det har ibland gjorts försök med strömdrivning istället för spänningsdrivning, men det har aldrig slagit igenom.

(Enda avsteget från spänningsdrivning som verkar vettigt är de konstruktioner där slutsteg och högtalare är ihopbyggt och slutsteget har en negativ utgångsimpedans motsvarande högtalarens resistans. På så sätt kan man få lite hårdare koppling mellan signal och vad högtalaren återger. Antagligen används detta i någon form i de flesta subwoofers som säljs idag, som alla verkar ha inbyggt slutsteg)

Svante:
Ja, jag läste fel såklart :oops:

Resultatet blir ändå detsamma, det eldas energi i motstånden i onödan.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-07-30 13:15

Jo, men ofta finns ju en viss drivimpedans inte minst om det är passiva filter inblandade.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-07-30 13:18

MiaM skrev:Martin:
Det normala är att en förstärkare försöker vara så nära en perfekt spänningskälla som möjligt, och då påverkar högtalarna varandra minst om de är parallellkopplade.

Det har ibland gjorts försök med strömdrivning istället för spänningsdrivning, men det har aldrig slagit igenom.

(Enda avsteget från spänningsdrivning som verkar vettigt är de konstruktioner där slutsteg och högtalare är ihopbyggt och slutsteget har en negativ utgångsimpedans motsvarande högtalarens resistans. På så sätt kan man få lite hårdare koppling mellan signal och vad högtalaren återger. Antagligen används detta i någon form i de flesta subwoofers som säljs idag, som alla verkar ha inbyggt slutsteg)

Svante:
Ja, jag läste fel såklart :oops:

Resultatet blir ändå detsamma, det eldas energi i motstånden i onödan.

Nej, resultatet blir inte alls detsamma. Visserligen eldas effekt i onödan, men om högtalarna är identiska så kommer 1/3 av spänningen att hamna över vardera högtalaren. Var och en av dem kommer alltså att matas med konstant spänning, precis som om de satt kopplade direkt till en förstärkare (spänningskälla) med 1/3 av utspänningen.

Högtalarnas tonkurva kommer inte att påverkas alls som den skulle med ett seriemotstånd. (Eller skenbara Qts (eller känslighet heller faktiskt beroende på hur man ser det).)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-07-30 13:29

MiaM skrev:(Enda avsteget från spänningsdrivning som verkar vettigt är de konstruktioner där slutsteg och högtalare är ihopbyggt och slutsteget har en negativ utgångsimpedans motsvarande högtalarens resistans. På så sätt kan man få lite hårdare koppling mellan signal och vad högtalaren återger. Antagligen används detta i någon form i de flesta subwoofers som säljs idag, som alla verkar ha inbyggt slutsteg)

En sak till: Man gör klokt i att släppa tanken på att mindre drivimpedans ger hårdare koppling mellan insignal och utsignal. Man kan ha den (tanken) i huvudet och plocka fram den när man har förstått hur en serieresistans påverkar en högtalare, men den är INTE en väg till att nå förståelse om påverkan.

Serieresistansen är en av många saker som man har att ta hänsyn till när man konstruerar högtalare. Den har ett optimalt värde, både större och mindre ger en försämring. Ibland har konstruktören behov av att skruva den till negativa värden, och då gör han det. Ibland ska det vara ett positivt värde och då sitter det ofta i någon spole i delningsfiltret.

Det enda som talar för att utimpedansen ska vara 0 ohm är att det är de facto-standarden på slutsteg, och det som de flesta högtalarkonstruktörer har som mål för att uppnå kompatibilitet.

På ett sätt vore det bättre om standarden vore 0,1 ohm för då skulle det vara lättare att inse att 0,101 ohm eller 0,099 ohm är riktigt bra. Lättare än att inse att 0,001 ohm är lika fantastiskt bra med 0 ohms-standarden.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2013-08-01 09:37

Det kostar lite värme men vad gör det under vintern och tja på den svenskasommarn oxå för den delen... Vem vill inte har högtalare med ett varmt ljud? ;-) Iaf tycker jag att Svante förklarade detta bra :D
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Återgå till Teknikforum