Moderator: Redaktörer
Fjonkalicious skrev:Skulle man kunna säga att en nad 208 är energisnål?
Fjonkalicious skrev:Peter & latmasken: ni förstår vad jag menar och var jag är på väg med den ledande frågan. I jämförelse med vissa klass d steg så är väl inte nad 208 modern, energiförbrukningsmässigt?
Modernt tycker jag det är när det låter bra och drar lite energi.
Lazyworm skrev:Rolig tråd![]()
QSC vet jag inte om jag ser så mycket roligt i![]()
Vilket Brystonsteg tänker du på, de är ganska olika schemamässigt.
Ja den är energisnål och Nej den är inte energisnål, vad jmf du med? Klass A eller D? :p
Svante skrev:Åhh, jag kommer ihåg första slutsteget jag byggde. Det var klass AB, sluttrissorna var AC187/188 och det var drivna av två GE-steg , varav det första var återkopplat till emittern från utgången. En bootstrap-konding höjde råförstärkningen och positiva utstyrningen. 2200 µF seriekondensator på utgången. *suck*
Effekt? Tillräckligt. Trodde jag.
DQ-20 skrev:Lazyworm skrev:Rolig tråd![]()
QSC vet jag inte om jag ser så mycket roligt i![]()
Vilket Brystonsteg tänker du på, de är ganska olika schemamässigt.
Ja den är energisnål och Nej den är inte energisnål, vad jmf du med? Klass A eller D? :p
Jag kommer inte ihåg vilken Bryston det var jag kollade på. Det var ett av de mindre, tidiga stegen. Jag minns att jag satt och glodde på effektstegskopplingen i timmar. Vred och vände på schemat. Värre än Macintosh 275 att förstå sig på. Och QSC är ju jätteroligt, ju. Alla förstärkare där man jordar utgången och driver högtalarna med nätdelen är per definition jättekul! Behringersteget mätte ju riktigt bra dessutom. Morello avskrev det som "junk", men om det hade varit möjligt att med rimliga insatser modda det verkar det som om det kunnat bli riktigt "bra".
DQ-20
Lazyworm skrev:Kul, jag gillar att bryston har alla sina stegs scheman på sin sida. Titta på de 4 diskreta opamparna på bsst 28 ingångssteget. Snyggt![]()
En magnitud snyggare schemalösning än QSC tycker jag
DQ-20 skrev:Trådtiteln är en parafras på en gammal tråd som hette "När blir NAD 208 omodern?"
Saken är den att jag studerat scheman på slutsteg på kvällarna (ja, ni vet hur det är med amatörer - drivna som vi är av en obesvarad kärlek till konsten) och kollat på bland annat NAD 208. Jag är djupt imponerad, nästan förälskad. Själva byggkvaliteten har väl det varit si och så med men kretslösningen! Den liknar inget annat och är helt underbar. Den har:
- Vertikala MOSFET:ar i effektsteget, sannolikt för att de har högre transkonduktans än horisontella. Eftersom komplementära P-MOSFET:ar är sämre än N-MOSFET:ar och inte särskilt komplementära för den delen heller har man tagit konsekvenserna av detta och har
- Kvasikomplementärt effektsteg med endast N-MOS.
Dessutom har man
- Strömåterkoppling (om jag ser rätt)
- Klass G
Men inte nog med att man valt udda kretslösningar - man har också gått i land med att göra en konstruktion med "i princip" ohörbar distorsion och rejält med pulver. Jag har svårt att säga om den är modern som i "som man gör nu" eller inte men den är ganska unik. Framför allt att man gått i land med vertikala N-MOS i effektdelen. Kvasikomplementärt dessutom. Och i klass G!
Oavsett trätorna kring LTS och f/e-lyssning som den gamla tråden komma att handla om, har jag kommit till slutsatsen att NAD 208 är tidlös, just i kraft av att den är så otypisk - ingen gjorde så på den tiden. En klassiker helt enkelt. Och sådana blir ju aldrig omoderna.
Näst roligaste schemat jag har hittat tycker jag är John Linsley-Hoods 10-wattare (originalet från 1969, inte den från 1996). På tredje plats kommer Brystons lustiga effektsteg och på fjärde den QSC som Behringer gjorde en ripoff på). Det som de har gemensamt, för mig, är att de använt lite ovanliga lösningar i sin strävan efter bra linjäritet OCH fått det att fungera. Slutsteg med diffsteg, spänningförstärkare, drivers och komplementära bipolära effektstransistorer kopplade som emitterföljare går det ju tretton på dussinet av. Jag inser att jag kanske borde ha lagt till något av John Curl, men han är så dryg på DIYAudio, så han blev utan den här gången...
Någon annan som vill vädra sina teknikestetiska perversioner offentligt?
/DQ-20
DQ-20 skrev:Men inte nog med att man valt udda kretslösningar - man har också gått i land med att göra en konstruktion med "i princip" ohörbar distorsion och rejält med pulver. Jag har svårt att säga om den är modern som i "som man gör nu" eller inte men den är ganska unik. Framför allt att man gått i land med vertikala N-MOS i effektdelen. Kvasikomplementärt dessutom. Och i klass G!
Nattlorden skrev:Inget av det du har analyserat fram som pekar i en riktning på vem det kan vara som är pappa till det? Ryktet/myten/(har någon fakta?) säger ju att NAD köpt in det från annat håll.
Objektivisten skrev:Jag gillar Quad 303.
Emanuelgbg skrev:Slutade NAD helt att använda sig av konstruktionslösningarna från 208 eller används de idag?
sprudel skrev:Emanuelgbg skrev:Slutade NAD helt att använda sig av konstruktionslösningarna från 208 eller används de idag?
Bra undring. Eller varför gör ingen en kopia?
IngOehman skrev:Ingen kopia direkt, men det finns faktiskt något som är rätt så likt, nämligen
Emotiva XPR-2.
Även det är en stereoförstärkare som går att bryggkoppla (eller? Jag har hört
både att det går och att det inte går).
Även det är en förstärkare på sisådär 600 W per kanal.
Även den har en nätdel med många mindre kondensatorer (har jag hört, vet
inte om det är riktigt).
Även det är är KlassG-konstruktion, eller möjligen KlassH.
Även det är en Stor pjäs som är klart överkomlig.
Det vore trevligt om LTS kunde göra en seriös test av den. Den som gjorts
lämnade mycket övrigt att önska.
Vh, iö
IngOehman skrev:Även det är är KlassG-konstruktion, eller möjligen KlassH.
Emanuelgbg skrev:Slutade NAD helt att använda sig av konstruktionslösningarna från 208 eller används de idag?
DQ-20 skrev:Emanuelgbg skrev:Slutade NAD helt att använda sig av konstruktionslösningarna från 208 eller används de idag?
Man kan säga att de aldrig började. NAD 208 är ingen "riktig" NAD utan gjord av en fristående konstruktör, okänt vem.
/DQ-20
Nattlorden skrev:IngOehman skrev:Även det är är KlassG-konstruktion, eller möjligen KlassH.
KlassH, så vitt jag förstått saken.
Nattlorden skrev:sprudel skrev:Emanuelgbg skrev:Slutade NAD helt att använda sig av konstruktionslösningarna från 208 eller används de idag?
Bra undring. Eller varför gör ingen en kopia?
Sist jag frågade Morello så tyckte han att skall man göra något, så fanns det mer att göra än att bara kopiera och fixa punkterna med kända tillförlitlighetsproblem. Det är nog bara paa som kan söka upp det exakta svaret, det kan vara många år sedan...
rikkitikkitavi skrev:Nattlorden skrev:IngOehman skrev:Även det är är KlassG-konstruktion, eller möjligen KlassH.
KlassH, så vitt jag förstått saken.
KlassH arbetar med diskreta matningsnivåer (egentligen olika utgångsteg som kopplas in beroende på signalnivå) och klass G arbetar väl med modulerad matningsspänning?
208 har två matningsnivåer. Alltså klass H?
rikkitikkitavi skrev:Nattlorden skrev:IngOehman skrev:Även det är är KlassG-konstruktion, eller möjligen KlassH.
KlassH, så vitt jag förstått saken.
KlassH arbetar med diskreta matningsnivåer (egentligen olika utgångsteg som kopplas in beroende på signalnivå) och klass G arbetar väl med modulerad matningsspänning?
208 har två matningsnivåer. Alltså klass H?
Annars får ni bråka med Wikipedia...
Class-G amplifiers (which use "rail switching" to decrease power consumption and increase efficiency) are more efficient than class-AB amplifiers. These amplifiers provide several power rails at different voltages and switch between them as the signal output approaches each level. Thus, the amplifier increases efficiency by reducing the wasted power at the output transistors. Class-G amplifiers are more efficient than class AB but less efficient when compared to class D, without the negative EMI effects of class D.
Class-H amplifiers take the idea of class G one step further creating an infinitely variable supply rail. This is done by modulating the supply rails so that the rails are only a few volts larger than the output signal at any given time.
Nattlorden skrev:IngOehman skrev:Även det är är KlassG-konstruktion, eller möjligen KlassH.
KlassH, så vitt jag förstått saken.
Nattlorden skrev:Class-G amplifiers (which use "rail switching" to decrease power consumption and increase efficiency) are more efficient than class-AB amplifiers. These amplifiers provide several power rails at different voltages and switch between them as the signal output approaches each level. Thus, the amplifier increases efficiency by reducing the wasted power at the output transistors. Class-G amplifiers are more efficient than class AB but less efficient when compared to class D, without the negative EMI effects of class D.
Class-H amplifiers take the idea of class G one step further creating an infinitely variable supply rail. This is done by modulating the supply rails so that the rails are only a few volts larger than the output signal at any given time.
rikkitikkitavi skrev:Nattlorden skrev:IngOehman skrev:Även det är är KlassG-konstruktion, eller möjligen KlassH.
KlassH, så vitt jag förstått saken.
KlassH arbetar med diskreta matningsnivåer (egentligen olika utgångsteg som kopplas in beroende på signalnivå) och klass G arbetar väl med modulerad matningsspänning?
208 har två matningsnivåer. Alltså klass H?
Annars får ni bråka med Wikipedia...
Intressant att det är IRFP350 fetar i utgångssteget. Kretslösningen torde ju fungera utan den övre railen, var är Flint när man behöver simulera ?
Funderar på om man kan ersätta IRFP350 med IRFP450.
Servicemanualen till 208 är ju också väldigt informativ. får titta lite på det.
En förstärkare som 208 idag skulle bli otroligt dyr. Idag är allt klass D verkar det som om det är > 150W , om det inte är esoterisk audiofilkefir förstärkare med polerad mässing eller något.
208 är enkel, robust, sund konstruktion och faktiskt itne så mycket som kan gå på tok i den och när det gör det går det att laga
Edit: H och G är tvärtom vad det står.
tiaz skrev:hur står sig gamla nad c372's slutsteg mot nad 208?
Laila skrev:Har en Tandberg 3006A som inte går av för hackor . . . typ.
Bara 150W vid 8 Ohm, men ändå.![]()
Schemat är inte helt konventionellt(gissar jag) . . . själv innehas schemavarianten som finns längst ner påPDF:en.
Ev. åsikter emottas möjligen med största glädje . . .
PappaBas skrev:Och EJ bryggkopplingsbar (i alla fall enligt deras hemsida).
Edit: läste på XPA-2. XPR-2 verkar inte vara bryggkopplingsbar.
Amplifier Power & Efficiency
Using a full power (0.1% THD + N) continuous power test at 1kHz, I measured about 65% efficiency which is about the best you can get from a linear amplifier design. The idle power of this amplifier was around 45 watts and at no point during my strenuous power tests did I find the XPA-2 to heat up to any degree other than a slight warming which didn’t prompt me to pull my hand away from if as I plopped it down directly on the top of the chassis. You can thank the generously massive heatsink area for this amps cool running characteristic.
# of CH Configuration Power Out XPA-2 Power Out RPA-1 Load
1 2CH mode 312 watts 210 watts 8 ohms
2 2CH mode 265 watts ** 8 ohms
1 2CH mode 515 watts 320 watts 4 ohms
2 2CH mode 410 watts ** 4 ohms
1 Bridged 860 watts ** 8 ohms
Full Bandwidth (20Hz to 20kHz) Power Measurements at 0.1% THD + N
** not tested during review
Editorial Note from Emotiva on Power Measurements
According to Lonnie at Emotiva, they achieved the following power measurements on an XPA-2 in their test lab with has a dedicated 20A line of less than 20 ft running to their mains (much shorter than my power feed from the mains). It is possible that under their testing scenario, they achieved less line sag than I did which explains their higher power measurements.
Stereo 4 ohm load, both channel driven, 0.1THD: 500.1 WRMS.
Stereo 4 ohm load, both channels driven, 1.0% THD: 527.0 WRMS.
Bridged 8 ohm load, 0.1%THD: 1.04 KWRMS
Bridged 8 ohm load, 1.0%THD: 1.105KWRMS
inte billigare än begagnadpriset tror jag. Och en del av komponenterna är nog obsoleta så frågan är hur klonig den blir.-Palle- skrev:Är det genomförbart att bygga en 208 klon (självklart förbättrad på dess svaga punkter) för rimliga pengar?
Faktiskt projekt?
Är det genomförbart att bygga en 208 klon (självklart förbättrad på dess svaga punkter) för rimliga pengar?
Faktiskt projekt?
AndersP skrev:Är det genomförbart att bygga en 208 klon (självklart förbättrad på dess svaga punkter) för rimliga pengar?
Faktiskt projekt?
Beror en del på vad du menar med rimliga pengar. Mycket komponenter ska köpas in, kort ska framställas osv. Framför allt ska ju chassin byggas vilket brukar vara det som kräver mest jobb och pengar. Tycker du att jag pratar strunt kan du studera någon av flera KSA50-trådar på http://www.diyaudio.com. Där ser man snabbt hur mycket tid och arbete som åtgår för ett projekt av liknande omfattning. Ett antal individer har dock fått funktion på grejjerna så omöjligt är det inte.
Jag tror att en bättre eller åtminstone mer praktisk approach är att ta typ ett Emo XPR-2, analysera vilka förbättringar som kan göras och sätta upp en åtgärdsprocedur. Största problemet med XPR-2 är att man inte får leverans på dom till Europa längre. Iaf inte utan vidare.
DVD-ai skrev:ok, aja bara dom inte slutar att sälja till europa det vore trist...
AndersP skrev:Är det genomförbart att bygga en 208 klon (självklart förbättrad på dess svaga punkter) för rimliga pengar?
Faktiskt projekt?
Beror en del på vad du menar med rimliga pengar. Mycket komponenter ska köpas in, kort ska framställas osv. Framför allt ska ju chassin byggas vilket brukar vara det som kräver mest jobb och pengar.
rikkitikkitavi skrev:Toroidtrafo(s) ca 1500-2000 SEK (ej köpt på Elfa då...)
Man får ha ett antal som blir seriekopplade i rätt ordning så att säga , tror inte orginaltrafon går att hitta... En speciallindad med rätt spänningar kostar myyycket men om man kan tänka sig att köpa ett gäng går det nog att prata med tex Tramo i Eslöv
Lazyworm skrev:Naden har runt 1,8 kVA har jag för mig om och man får nog räkna med runt 2000kr för den trafon ifall man vill att den ska sjunka ca 5% vid det effektuttaget.
Samma med kondensatorbanken, det blir en del dyrare när man ska upp i över 100V och ha snapin.
Det är mer jobb än många tror även om man ska kopiera schemat rakt av och rita kretskortet efter schemat.
Jag skulle bli förånad ifall någon konstruerar en motsvarande 208 på under 200h med bibehållen prestanda trots att schemat är känt. Jag har säkert ritat kretskortslayout i över 200h bara det här året men jag skulle inte klara det utan någon expert som kan ordna med finjusteringarna och routningar av känsliga partier. Att kunna dra mycket strömmar genom banorna utan att det stör ut kräver fingertoppskänsla
Prismässigt så kan man nog bygga en Nad208 inkl allt utom arbete för runt 8000kr
Nattlorden skrev:Har fått svar från NAD. 208 designades in-house, en av konstruktörerna jobbar fortfarande kvar idag. Däremot byggdes den i UK av en underleverantör, troligen detta som skapat ryktet att den konstruerats där också.
rikkitikkitavi skrev:Ja, om man jämför din och min uppskattning så ärjag inte så långt ifrån om man betänker vad vi har för bakgrund![]()
(Mina projekt brukar bli två eller tre dekader dyrare och inte så elektroniktunga...)
hifikg skrev:Nattlorden skrev:Har fått svar från NAD. 208 designades in-house, en av konstruktörerna jobbar fortfarande kvar idag. Däremot byggdes den i UK av en underleverantör, troligen detta som skapat ryktet att den konstruerats där också.
Snart dags för en jubileumsmodell kanske? En NAD 208 med guldchassie.
Micke23 skrev:hifikg skrev:Nattlorden skrev:Har fått svar från NAD. 208 designades in-house, en av konstruktörerna jobbar fortfarande kvar idag. Däremot byggdes den i UK av en underleverantör, troligen detta som skapat ryktet att den konstruerats där också.
Snart dags för en jubileumsmodell kanske? En NAD 208 med guldchassie.
Förgylld lödkolv, läderinbunden servicemanual och reservkomponenter medföljer!
DQ-20 skrev:tiaz skrev:hur står sig gamla nad c372's slutsteg mot nad 208?
Hur menar du? 208:an har mycket mer effekt och har inget gemensamt med andra NAD rent kretstekniskt. 208:an är ingen "typisk NAD" utan en egen konstruktion som såldes med NAD:s namn (och färg).
/DQ-20
AndersP skrev:Utgångssteget kan vara klass A eller AB eller B i alla fall. Vad jag förstår beskriver klass H och G huruvida man använder dubbla railar; Altså hur nätdelen jobbar, men jag kan ha fel.
AndersP skrev:Och jag tror inte den ger 600 W längre tid än ett par sekunder, men det passar förstås bra om man tänker spela musik med den.
Det är altså inte kontinuerlig effekt.
IngOehman skrev:...före den övergångspunkten så
arbetar de i KlassA. Konstigare än så är det inte. ...
Vinylcalle skrev:Det är trots allt ganska intressant med den kult och status som steget fått inom vissa kretsar här i Sverige. Utomlands hör man mig veterligen aldrig talas om det. När tyska Stereoplay testade det gick det omärkt förbi, bedömdes vara medelmåttigt.
MvH Carl
IngOehman skrev:Ja, typ.
Det följer väl samma mönster som vi ser vart vi än tittar i hifi-branchen.
Det är ytterst sällsynt att det som är exceptionellt bra får den uppmärk-
samhet det förtjänar. De starkare krafterna är oftast de kommersiella.
Just här i Sverige finns dock LTS som är en oberoende kraft, en som kan
berätta att en särdeles god sak är just särdeles god, utan någon hänsyn
till möjligheter till annonseringar eller annat.
- - -
Om jag minns rätt så tror jag det var Larsgöran Hedström som först upp-
märksammade NAD 208 som den fantastiska förstärkare som det är. Det
är sedan många som mer eller mindre oberoende av varandra har funnit
detsamma.
Men ibland är det nog så att vissa saker är för svåra att tro på för vissa,
som är indoktrinerade att tro i speciella banor - på tumregler och på mer
eller mindre mystiska auktoriteter...
En NAD 208 är både ful, billig och förhållandevis lätt. Dessutom är den ju
populär och beröms inte av någon som är "mystisk" (sådana som agerar
ovetenskapligt och vill bli trodda istället för förstådda), vilket betyder att
den inte är esoterisk.
För alla sådana förstärkare finns det många som bara måste säga att det
inte är en märkvärdig förstärkare.
Vh, iö
hifikg skrev:Vinylcalle skrev:Det är trots allt ganska intressant med den kult och status som steget fått inom vissa kretsar här i Sverige. Utomlands hör man mig veterligen aldrig talas om det. När tyska Stereoplay testade det gick det omärkt förbi, bedömdes vara medelmåttigt.
MvH Carl
Ja, säg en enda engelsk förstärkare som fått bra kritik i Tyskland? I
Vinylcalle skrev:IngOehman skrev:Ja, typ.
Det följer väl samma mönster som vi ser vart vi än tittar i hifi-branchen.
Det är ytterst sällsynt att det som är exceptionellt bra får den uppmärk-
samhet det förtjänar. De starkare krafterna är oftast de kommersiella.
Just här i Sverige finns dock LTS som är en oberoende kraft, en som kan
berätta att en särdeles god sak är just särdeles god, utan någon hänsyn
till möjligheter till annonseringar eller annat.
- - -
Om jag minns rätt så tror jag det var Larsgöran Hedström som först upp-
märksammade NAD 208 som den fantastiska förstärkare som det är. Det
är sedan många som mer eller mindre oberoende av varandra har funnit
detsamma.
Men ibland är det nog så att vissa saker är för svåra att tro på för vissa,
som är indoktrinerade att tro i speciella banor - på tumregler och på mer
eller mindre mystiska auktoriteter...
En NAD 208 är både ful, billig och förhållandevis lätt. Dessutom är den ju
populär och beröms inte av någon som är "mystisk" (sådana som agerar
ovetenskapligt och vill bli trodda istället för förstådda), vilket betyder att
den inte är esoterisk.
För alla sådana förstärkare finns det många som bara måste säga att det
inte är en märkvärdig förstärkare.
Vh, iö
Att LTS skulle vara så oberoende finns det nog många som skulle ha invändningar emot.
I övrigt handlar det nog mest om följa John. I utlandet blev den inte hypad av auktoriteter och därför inte heller av folket. I Sverige utsågs den till en helig graal av auktoriteter och då var det naturligtvis många som följde med på tåget.
MvH Carl
Vinylcalle skrev:Det är trots allt ganska intressant med den kult och status som steget fått inom vissa kretsar här i Sverige. Utomlands hör man mig veterligen aldrig talas om det. När tyska Stereoplay testade det gick det omärkt förbi, bedömdes vara medelmåttigt.
MvH Carl
DQ-20 skrev:Här snackar vi kvasikomplementära, strömåterkopplade, bryggningsbara pushpulldrivna HEXFET-slutsteg i klass G.
DQ-20 skrev:Den som vill snacka LTS, indoktrinering eller vara allmänt tråkig kan dra dit pepparn växer. För den som inte vet var den växer rekommenderar jag sökfunktionem. Här snackar vi kvasikomplementära, strömåterkopplade, bryggningsbara pushpulldrivna HEXFET-slutsteg i klass G.
hifikg skrev:F Även om jag har en 208:a så tror jag inte att jag hör någon skillnad på den och någon annan, hyfsat okej, förstärkare...
DQ-20 skrev:hifikg skrev:F Även om jag har en 208:a så tror jag inte att jag hör någon skillnad på den och någon annan, hyfsat okej, förstärkare...
Tja, så länge du inte närmar dig klippning hör du nog inte skillnad mot en Denon receiver. Poängen med NAD 208 är att den massor av toppeffekt, är ganska svår att detektera vid F/E-lyssning plus att den är "jättekul" när man lyfter på locket. Topplocket. Toppenlocket!
/DQ-20
hifikg skrev:DQ-20 skrev:hifikg skrev:F Även om jag har en 208:a så tror jag inte att jag hör någon skillnad på den och någon annan, hyfsat okej, förstärkare...
Tja, så länge du inte närmar dig klippning hör du nog inte skillnad mot en Denon receiver. Poängen med NAD 208 är att den massor av toppeffekt, är ganska svår att detektera vid F/E-lyssning plus att den är "jättekul" när man lyfter på locket. Topplocket. Toppenlocket!
/DQ-20
Eftersom mina högtalare inte pallar mer än ca 100W så passar jag mig noga för att närma mig NAD'ens gränser.
DQ-20 skrev:Den som vill snacka LTS, indoktrinering eller vara allmänt tråkig kan dra dit pepparn växer. För den som inte vet var den växer rekommenderar jag sökfunktionem. Här snackar vi kvasikomplementära, strömåterkopplade, bryggningsbara pushpulldrivna HEXFET-slutsteg i klass G.
Vinylcalle skrev:IngOehman skrev:Ja, typ.
Det följer väl samma mönster som vi ser vart vi än tittar i hifi-branchen.
Det är ytterst sällsynt att det som är exceptionellt bra får den uppmärk-
samhet det förtjänar. De starkare krafterna är oftast de kommersiella.
Just här i Sverige finns dock LTS som är en oberoende kraft, en som kan
berätta att en särdeles god sak är just särdeles god, utan någon hänsyn
till möjligheter till annonseringar eller annat.
- - -
Om jag minns rätt så tror jag det var Larsgöran Hedström som först upp-
märksammade NAD 208 som den fantastiska förstärkare som det är. Det
är sedan många som mer eller mindre oberoende av varandra har funnit
detsamma.
Men ibland är det nog så att vissa saker är för svåra att tro på för vissa,
som är indoktrinerade att tro i speciella banor - på tumregler och på mer
eller mindre mystiska auktoriteter...
En NAD 208 är både ful, billig och förhållandevis lätt. Dessutom är den ju
populär och beröms inte av någon som är "mystisk" (sådana som agerar
ovetenskapligt och vill bli trodda istället för förstådda), vilket betyder att
den inte är esoterisk.
För alla sådana förstärkare finns det många som bara måste säga att det
inte är en märkvärdig förstärkare.
Vh, iö
Att LTS skulle vara så oberoende finns det nog många som skulle ha invändningar emot.
Vinylcalle skrev:I övrigt handlar det nog mest om följa John. I utlandet blev den inte hypad av auktoriteter och därför inte heller av folket. I Sverige utsågs den till en helig graal av auktoriteter och då var det naturligtvis många som följde med på tåget.
MvH Carl
rikkitikkitavi skrev:Nattlorden, Power fet? Fet med Power?
Nattlorden skrev:rikkitikkitavi skrev:Nattlorden, Power fet? Fet med Power?
Fråga inte mig, det skrevs bara så i deras svar... att det var deras första konstruktion med POWER FET.
IngOehman skrev:Ja, idioter finns det gott om. Men jag talade om hur det är, inte vad den
ena eller andra svagbegåvade tror.
Vh, iö
Nattlorden skrev:Sådan här?
http://www.irf.com/product-info/datashe ... 2n6768.pdf
sprudel skrev:IngOehman skrev:Ja, idioter finns det gott om. Men jag talade om hur det är, inte vad den
ena eller andra svagbegåvade tror.
Vh, iö
Eh! Alltså man måste inte skriva allt man tänker för stunden, det tillfälligt varma sprider sig och det riskerar att blir kallt där det var varmt tidigare.
DQ-20 skrev:Nattlorden skrev:rikkitikkitavi skrev:Nattlorden, Power fet? Fet med Power?
Fråga inte mig, det skrevs bara så i deras svar... att det var deras första konstruktion med POWER FET.
Tja, HEXFET är IRF:s varumärke och det står IRF350 i schemat. Vad jag tycker är viktigt att poängtera är att det inte är några sunkiga horisontala "audio"-fetingar typ 2SK1058:or med låg gfs, utan riktiga industriella MOSFET med plenty med Siemens. Sådana som får anemiska drivsteg att krokna! I NAD 208 sitter det därför en komplementär totempåle framför varje bank med sluttrissor. Moawhahaha!
/DQ-20
rikkitikkitavi skrev:Jo, det har ju lett till den (livsfarliga)
tumregeln att Fetar är lättdrivna för att de drivs av spänning på gaten medans bjter drivs av ström på basen. fast det vet ju alla att så är det inte egentligen utan det beror på.
hifikg skrev:DQ-20 skrev:hifikg skrev:F Även om jag har en 208:a så tror jag inte att jag hör någon skillnad på den och någon annan, hyfsat okej, förstärkare...
Tja, så länge du inte närmar dig klippning hör du nog inte skillnad mot en Denon receiver. Poängen med NAD 208 är att den massor av toppeffekt, är ganska svår att detektera vid F/E-lyssning plus att den är "jättekul" när man lyfter på locket. Topplocket. Toppenlocket!
/DQ-20
Eftersom mina högtalare inte pallar mer än ca 100W så passar jag mig noga för att närma mig NAD'ens gränser.
IngOehman skrev:Om det är om sina Quad ESL63 han talar, så tror jag de, i en stor del av
frekvensregistret, faktiskt har en rätt så entydig maximal spänning före
överslag.
Vh, iö
PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Om det är om sina Quad ESL63 han talar, så tror jag de, i en stor del av
frekvensregistret, faktiskt har en rätt så entydig maximal spänning före
överslag.
Vh, iö
Handboken säger 40V RMS som jag tolkar som safe utan risk för överslag. 55V är absolut gräns.
RogerGustavsson skrev:PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Om det är om sina Quad ESL63 han talar, så tror jag de, i en stor del av
frekvensregistret, faktiskt har en rätt så entydig maximal spänning före
överslag.
Vh, iö
Handboken säger 40V RMS som jag tolkar som safe utan risk för överslag. 55V är absolut gräns.
Det är en attans massa Watt! 55V blir väl 756 W i 4 ohm? Det är möjligen inte så att det är säkra spänningar som själva skyddskretsarna kan hantera?
IngOehman skrev:Nej, reläet aktiveras inte baserat på en ozon-mätning.
PerStromgren skrev:RogerGustavsson skrev:PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Om det är om sina Quad ESL63 han talar, så tror jag de, i en stor del av
frekvensregistret, faktiskt har en rätt så entydig maximal spänning före
överslag.
Vh, iö
Handboken säger 40V RMS som jag tolkar som safe utan risk för överslag. 55V är absolut gräns.
Det är en attans massa Watt! 55V blir väl 756 W i 4 ohm? Det är möjligen inte så att det är säkra spänningar som själva skyddskretsarna kan hantera?
Nej, så tolkar jag det inte. Skyddskretsen är f.ö. rätt brutal i ESL-63, den kortsluter ingången (dvs förstärkaren utgång) om det produceras ozon!
Impednasen är snarare 8 än 4 ohm, förresten.
IngOehman skrev:Ja, idioter finns det gott om. Men jag talade om hur det är, inte vad den
ena eller andra svagbegåvade tror.
Naqref skrev:Är inte Sirus/Gamut just sådana?
Objektivisten skrev:Frågan är vad det är som gör att NAD 208 färgar grått?
PappaBas skrev:Mitt intryck är som 208:an är lite som en gammal italiensk sportbil. Kräver en jäkla massa underhåll. Gillar inte att startas och stoppas. Men när den väl går så förlåter man dess olater?
AndersP skrev:Just denna lynnighet verkar inte ha med designen att göra utan bara med den dåliga kvaliteten på bygget. Vilka trissor är svåra att få tag på?
hifikg skrev:AndersP skrev:Just denna lynnighet verkar inte ha med designen att göra utan bara med den dåliga kvaliteten på bygget. Vilka trissor är svåra att få tag på?
Efter tillräckligt många omlödningar torde steget vara i bättre än nyskick m a o. Två reparationer på 20 år är inte hela världen. De flesta behåller nog inte ens samma slutsteg i 20 år. Jag var på g att köra mitt till återbruket när jag googlade runt på NAD208 (kanske i kombination med OA-52) och hamnade här. Av alla PM jag fick när jag antydde att steget var redo för återbruket förstod jag att jag skulle vårda det ömt
Callisto skrev:hifikg skrev:AndersP skrev:Just denna lynnighet verkar inte ha med designen att göra utan bara med den dåliga kvaliteten på bygget. Vilka trissor är svåra att få tag på?
Efter tillräckligt många omlödningar torde steget vara i bättre än nyskick m a o. Två reparationer på 20 år är inte hela världen. De flesta behåller nog inte ens samma slutsteg i 20 år. Jag var på g att köra mitt till återbruket när jag googlade runt på NAD208 (kanske i kombination med OA-52) och hamnade här. Av alla PM jag fick när jag antydde att steget var redo för återbruket förstod jag att jag skulle vårda det ömt
Du behöll steget när du såg kultstatusen här på faktiskt. Tror även det kan ha påverkat din upplevelse utav ljudet till det positivare
hifikg skrev:AndersP skrev:Just denna lynnighet verkar inte ha med designen att göra utan bara med den dåliga kvaliteten på bygget. Vilka trissor är svåra att få tag på?
Efter tillräckligt många omlödningar torde steget vara i bättre än nyskick m a o. Två reparationer på 20 år är inte hela världen. De flesta behåller nog inte ens samma slutsteg i 20 år. Jag var på g att köra mitt till återbruket när jag googlade runt på NAD208 (kanske i kombination med OA-52) och hamnade här. Av alla PM jag fick när jag antydde att steget var redo för återbruket förstod jag att jag skulle vårda det ömt
DQ-20 skrev:Men det var väl då ändå KUKEN! Den här tråden handlar om ett supercoolt och konstigt slutsteg som heter NAD 208. Jag föreslår därför att fokus för tråden skall vara att lovebomba kvasikomplementära MOSFET-slutsteg.
hifikg skrev:Callisto skrev:hifikg skrev:AndersP skrev:Just denna lynnighet verkar inte ha med designen att göra utan bara med den dåliga kvaliteten på bygget. Vilka trissor är svåra att få tag på?
Efter tillräckligt många omlödningar torde steget vara i bättre än nyskick m a o. Två reparationer på 20 år är inte hela världen. De flesta behåller nog inte ens samma slutsteg i 20 år. Jag var på g att köra mitt till återbruket när jag googlade runt på NAD208 (kanske i kombination med OA-52) och hamnade här. Av alla PM jag fick när jag antydde att steget var redo för återbruket förstod jag att jag skulle vårda det ömt
Du behöll steget när du såg kultstatusen här på faktiskt. Tror även det kan ha påverkat din upplevelse utav ljudet till det positivare
Nåja, jag hade haft det i 18 år innan dess och njutit av det åtskilliga timmar även om det parkerades under flera av mina hundår (se min medlemspresentation). Min tanke var väl ungefär att efter så lång tid borde "allt" vara bättre. Nu har jag insett att det nästan inte hänt någonting på alla år. En DAC fick jag skaffa mig och sen var det business as usual igen.
Callisto skrev:hifikg skrev:AndersP skrev:Just denna lynnighet verkar inte ha med designen att göra utan bara med den dåliga kvaliteten på bygget. Vilka trissor är svåra att få tag på?
Efter tillräckligt många omlödningar torde steget vara i bättre än nyskick m a o. Två reparationer på 20 år är inte hela världen. De flesta behåller nog inte ens samma slutsteg i 20 år. Jag var på g att köra mitt till återbruket när jag googlade runt på NAD208 (kanske i kombination med OA-52) och hamnade här. Av alla PM jag fick när jag antydde att steget var redo för återbruket förstod jag att jag skulle vårda det ömt
Du behöll steget när du såg kultstatusen här på faktiskt. Tror även det kan ha påverkat din upplevelse utav ljudet till det positivare
Naqref skrev:Naqref skrev:Är inte Sirus/Gamut just sådana?
Och för att återknyta till drivningen av gaten så har de bjt-push-pull-steg för att hantera den stora kapacitansen.
sprudel skrev:DQ-20 skrev:Men det var väl då ändå KUKEN! Den här tråden handlar om ett supercoolt och konstigt slutsteg som heter NAD 208. Jag föreslår därför att fokus för tråden skall vara att lovebomba kvasikomplementära MOSFET-slutsteg.
Att jag tjötar lite beror har nog sin orsak i att jag är lite avis på att jag inte är insatt det andra tjötet, det stör mig och jag vet f-n inte om jag ids ta mig an insättningen. Men tjöta på ni bara, det kan inte annat än trigga mig att läsa läxan. Enjoy!
Naqref skrev:IngOehman skrev:Ja, idioter finns det gott om. Men jag talade om hur det är, inte vad den
ena eller andra svagbegåvade tror.
Jag är uppenbarligen en sådan svagbegåvad idiot. Vågar du säga det till mig öga mot öga utan att gömma dig bakom ett tangentbord?
Vinylcalle skrev:Callisto skrev:hifikg skrev:AndersP skrev:Just denna lynnighet verkar inte ha med designen att göra utan bara med den dåliga kvaliteten på bygget. Vilka trissor är svåra att få tag på?
Efter tillräckligt många omlödningar torde steget vara i bättre än nyskick m a o. Två reparationer på 20 år är inte hela världen. De flesta behåller nog inte ens samma slutsteg i 20 år. Jag var på g att köra mitt till återbruket när jag googlade runt på NAD208 (kanske i kombination med OA-52) och hamnade här. Av alla PM jag fick när jag antydde att steget var redo för återbruket förstod jag att jag skulle vårda det ömt
Du behöll steget när du såg kultstatusen här på faktiskt. Tror även det kan ha påverkat din upplevelse utav ljudet till det positivare
Så får man inte tycka..
rikkitikkitavi skrev:hifikg skrev:AndersP skrev:Just denna lynnighet verkar inte ha med designen att göra utan bara med den dåliga kvaliteten på bygget. Vilka trissor är svåra att få tag på?
Efter tillräckligt många omlödningar torde steget vara i bättre än nyskick m a o. Två reparationer på 20 år är inte hela världen. De flesta behåller nog inte ens samma slutsteg i 20 år. Jag var på g att köra mitt till återbruket när jag googlade runt på NAD208 (kanske i kombination med OA-52) och hamnade här. Av alla PM jag fick när jag antydde att steget var redo för återbruket förstod jag att jag skulle vårda det ömt
Det kunde ha gått illa. Men det gick bra
IngOehman skrev:Naqref skrev:IngOehman skrev:Ja, idioter finns det gott om. Men jag talade om hur det är, inte vad den
ena eller andra svagbegåvade tror.
Jag är uppenbarligen en sådan svagbegåvad idiot. Vågar du säga det till mig öga mot öga utan att gömma dig bakom ett tangentbord?
Jag tycker det tillhör normal hyfs att under normala omständigheter inte kalla
idioter för idioter. Att konstatera att idioter finns (utan att peka ut någon) är
något helt annat, det är bra att veta att så är fallet och därför kan det vara
bra att någon påminner om det då och då.
Sen kan ju folk har falska uppfattningar även av andra skäl än att de är idioter,
t ex att de är förda bakom ljuset.
Och om jag kallade dig för en svagbegåvad idiot, så skulle det dessutom vara
oärligt av mig, för det tror jag inte att du är. Och jag ogillar oärliga beteenden,
så det är självklart att jag inte skulle kalla dig något sådant, varken bakom ett
tangentbord eller öga mot öga. Det är ju inte sant.
Sen delar vi nog inte uppfattning om vad det betyder att "gömma sig bakom
tangentbordet". Du vet vem jag är.
- - -
Sammanfattningsvis är du fri att dra dina slutsatser, men jag tänker inte stå
för något annat än det jag skrivit - att det finns idioter och att det kan vara
skillnad mellan vad någon tror och hur det är med saker, och att jag skriver det
med hjälp av tangentbordet istället för att söka upp varenda människa på plan-
eten för att säga det öga mot öga har främst praktiska orsaker.
De som inte står för det de skriver känner man oftast igen på att de gömmer
sig bakom en pseudonym.
Vh, iö
PappaBas skrev:Mitt intryck är som 208:an är lite som en gammal italiensk sportbil. Kräver en jäkla massa underhåll. Gillar inte att startas och stoppas. Men när den väl går så förlåter man dess olater?
Kaha skrev:PappaBas skrev:Mitt intryck är som 208:an är lite som en gammal italiensk sportbil. Kräver en jäkla massa underhåll. Gillar inte att startas och stoppas. Men när den väl går så förlåter man dess olater?
Jag håller inte alls med. Mitt NAD 208 steg har jag bara behövt stänga på och av de sisnaste 5 åren. Min gamla (närmare 50 år) italienska sportbil har jag behövt byta en kylarslang på under samma period...
Lazyworm skrev:
Men tittar man överlag på gamla lambos och Ferrari så kräver dom mycket underhåll om man inte ska ha dom i garage större delen av året.
sportbilsentusiasten skrev:Lazyworm skrev:
Men tittar man överlag på gamla lambos och Ferrari så kräver dom mycket underhåll om man inte ska ha dom i garage större delen av året.
Hatten av till de som rattar riktiga sportbilar året runt!!
Lazyworm skrev:Kaha skrev:PappaBas skrev:Mitt intryck är som 208:an är lite som en gammal italiensk sportbil. Kräver en jäkla massa underhåll. Gillar inte att startas och stoppas. Men när den väl går så förlåter man dess olater?
Jag håller inte alls med. Mitt NAD 208 steg har jag bara behövt stänga på och av de sisnaste 5 åren. Min gamla (närmare 50 år) italienska sportbil har jag behövt byta en kylarslang på under samma period...
Då har du haft tur eller så kör du inte så mycket![]()
En av mina kompisar är chefsmekaniker på AutoRopa och tidigare var han på Von Braun.
Det är egentligen först nu med dubbelkoppling som man inte behöver byta koppling var 2000e mil t.ex. (eller gamla manuella såklart)
Men tittar man överlag på gamla lambos och Ferrari så kräver dom mycket underhåll om man inte ska ha dom i garage större delen av året.
Kaha skrev:PappaBas skrev:Mitt intryck är som 208:an är lite som en gammal italiensk sportbil. Kräver en jäkla massa underhåll. Gillar inte att startas och stoppas. Men när den väl går så förlåter man dess olater?
Jag håller inte alls med. Mitt NAD 208 steg har jag bara behövt stänga på och av de sisnaste 5 åren. Min gamla (närmare 50 år) italienska sportbil har jag behövt byta en kylarslang på under samma period...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster