Moderator: Redaktörer
RJohan skrev:Alltså: Två subbar, mono, delning 100 Hz 24/12 dB/oktav. Enda kravet är att de får hålla sej på golvet, varvid basarnas centrum är ca 25 cm från golv.
Jag gillar en vetenskaplig attityd och har tillgång till analysator och mic.
Så, hur får man jämnast bas i rummet?
paa skrev:3/4 på ena sidan motsvaras av 1/4 på andra sidan, inte av 2/4, vilket är samma som mitt på väggen.
RJohan skrev:Tack för inlägget. Uppenbarligen påläst.
Det var de där 3/4 2/4 jag var ute efter. Jo, du ger uttryck för en oro jag har om hur man får subbarna att bäst jobba ihop med satteliterna v.s. placeringen av respektive högtalare, det blir ju knepigt värre om man ska köra subarna 3/4 2/4. Det är enklare med bara fullregisterhögtalare!
Nu står subbar och satteliter traditionellt nära varandra. Trots att jag är varm anhängare av att man ska ha stereo hela vägen, hör jag ingen försämring med mono under 100 Hz när jag koplar in subbarna, tvärtom hör man lite mer 'rum' från riktigt lågfrekventa ljud. Det låter på dej som det bästa är att ha subbarna nära satteliterna och betrakta dessa som kompletta fullregister när det gäller placering.
Förresten, jag använder en DEQ2496 som både analysator och EQ. Och, ja, det är en hemmabioreceiver för en futtig femhundring. Trots det används anlägget enbart till musik, hemmabio surroundbullerhäftigt 13.5 är jag helt ointresserad av
paa skrev:Nja,
1/4 är 25% in från väggen.
4/4 är 100% in från samma vägg.
Du börjar vid 0%, dvs 0/4.
Tangband skrev:paa skrev:Nja,
1/4 är 25% in från väggen.
4/4 är 100% in från samma vägg.
Du börjar vid 0%, dvs 0/4.
Jovisst, men jag tror att du förstod var jag menade ändå, väl ?
Om jag istället skriver : subbarna ska placeras vid siffran 2 och 3 och samtidigt ritar såhär:
1(hörn) - 2 (sub) - 3 (sub) - 4 (hörn)
Då hoppas jag alla förstår.
Det är samma avstånd mellan 1 och 2, som mellan 2 och 3, samt 3 och 4.
Tangband skrev:paa skrev:Nja,
1/4 är 25% in från väggen.
4/4 är 100% in från samma vägg.
Du börjar vid 0%, dvs 0/4.
Jovisst, men jag tror att du förstod var jag menade ändå, väl ?
Om jag istället skriver : subbarna ska placeras vid siffran 2 och 3 och samtidigt ritar såhär:
1(hörn) - 2 (sub) - 3 (sub) - 4 (hörn)
Då hoppas jag alla förstår.
Det är samma avstånd mellan 1 och 2, som mellan 2 och 3, samt 3 och 4.
Johan_Lindroos skrev:Tangband skrev:paa skrev:Nja,
1/4 är 25% in från väggen.
4/4 är 100% in från samma vägg.
Du börjar vid 0%, dvs 0/4.
Jovisst, men jag tror att du förstod var jag menade ändå, väl ?
Om jag istället skriver : subbarna ska placeras vid siffran 2 och 3 och samtidigt ritar såhär:
1(hörn) - 2 (sub) - 3 (sub) - 4 (hörn)
Då hoppas jag alla förstår.
Det är samma avstånd mellan 1 och 2, som mellan 2 och 3, samt 3 och 4.
Men eeeeh ööööh, vad är själva syftet? På vilket sätt skulle du inte excitera vissa rumsresonanser på det viset?
Du verkar nu helt snurra till det.
petersteindl skrev:Tangband skrev:paa skrev:Nja,
1/4 är 25% in från väggen.
4/4 är 100% in från samma vägg.
Du börjar vid 0%, dvs 0/4.
Jovisst, men jag tror att du förstod var jag menade ändå, väl ?
Om jag istället skriver : subbarna ska placeras vid siffran 2 och 3 och samtidigt ritar såhär:
1(hörn) - 2 (sub) - 3 (sub) - 4 (hörn)
Då hoppas jag alla förstår.
Det är samma avstånd mellan 1 och 2, som mellan 2 och 3, samt 3 och 4.
Detta ger 1/3 och 1/3 och 1/3 i avstånd.
hifikg skrev:Innan ni började förklara tyckte jag det verkade lätt
goat76 skrev:hifikg skrev:Innan ni började förklara tyckte jag det verkade lätt
Det beror på, är de väldigt tunga kan två starka män lyfta in dem och placera dem på lämpliga platser i rummet.
RJohan skrev:Alltså: Två subbar, mono, delning 100 Hz 24/12 dB/oktav. Enda kravet är att de får hålla sej på golvet, varvid basarnas centrum är ca 25 cm från golv.
Jag gillar en vetenskaplig attityd och har tillgång till analysator och mic.
Så, hur får man jämnast bas i rummet?
Tangband skrev:Ställa subbasar i hörn är ljudmässigt absolut sämsta placeringen enligt min erfarenhet.
I-or skrev: Tidigare har det visat sig att om man bara är ute efter jämnast möjliga frekvensgång i lyssningspositionen* så är subplacering bakom/framför lyssningspositionen vanligen bäst.
rajapruk skrev:I-or skrev: Tidigare har det visat sig att om man bara är ute efter jämnast möjliga frekvensgång i lyssningspositionen* så är subplacering bakom/framför lyssningspositionen vanligen bäst.
Den meningen kan tolkas på lite olika sätt. Menar du en sub på varje sida av rummet i längsled liksom (relativt lyssningsposition)? En sub på framvägg och en sub på bakvägg tex? (vad som är framvägg och bakvägg är också otydligt, men spelar ingen roll just här)
Adhoc skrev:Jag är ganska säker på att det inte finns något billigt program för rum som avviker från skokartong-varianten. Dom dyra som finns tror jag dessutom är användbara på "stora rum" men inte för normala vardagsrumsmått.
Adhoc skrev:Jag är ganska säker på att det inte finns något billigt program för rum som avviker från skokartong-varianten. Dom dyra som finns tror jag dessutom är användbara på "stora rum" men inte för normala vardagsrumsmått.
Morello skrev:De fundamentala interferenserna är ju annars inte så svårt att räkna ut med huvudet (givet ett konventionellt rum), men desto svårare att åtgärda.
idea skrev:Adhoc skrev:Jag är ganska säker på att det inte finns något billigt program för rum som avviker från skokartong-varianten. Dom dyra som finns tror jag dessutom är användbara på "stora rum" men inte för normala vardagsrumsmått.
Det finns - Cara http://www.rhintek.com/cara/cara21desc.php Computer Aided Room Acoustics endast 75$. Inte så nytt eller flashigt men förvånansvärt mycket beräkningsmöjligheter för pengarna. Man kan definiera sitt rum tämligen exakt som det ser ut i verkligheten och tom lyssna på sina högtalare vid olika placering i detta rum. Finns en databas med definierade högtalare och möjlighet att "skapa" egna om dessa inte finns i listan. Kan simulera vågfrontsutbredning och stående vågor i rummet mm.
Notes on Running CARA under Windows 10
We have installed CARA under Windows 10. We had trouble running it. At one point, it seemed important to set the Compatibility Mode flag (in Properties, Compatibility tab) for the two executables CARACAD.EXE and CARACALC.EXE. At another point, it worked better when we did NOT have the Compatibility Mode set.
Another problem is that CARA tries to display Help as soon as you run it. Microsoft doesn't want to support the old version of Help. If you don't do anything about it, every time you run CARA, you will get an Internet Explorer window showing you a web page explaining that you should use a newer version of Help. If you can close this window and not try to use the Help in CARA, you should be OK.
If you really want to try to fix the Help: Find a copy of Windows XP. Copy the file WINHLP32.EXE from the \WINDOWS directory of the XP installation. Forcibly stuff that file into the Windows directory of the Windows 10 installation. (This will probably require taking ownership of the existing stub named WINHLP32.EXE, changing its name or deleting it, then copying the version you extracted from an XP system. I've seen a forum post suggesting that a future security scan of your system may complain about the operating system being changed, and may automatically undo these changes.)
goat76 skrev:Eller så lyssnar man var subbarna låter bäst i rummet och finjusterar placeringen med samma instrument som sedan ska användas vid musiklyssningen, har ni tänkt på det???
Tänk ett mätinstrument som tar hänsyn till precis alla parametrar samtidigt och ger en "direkt-länk" till det slutgitiga användningsområdet. Rent fantastiskt!!!
Emanuelgbg skrev:Fast även om det subjektivt låter bättre för dig och med viss musik kan det ju vara så att du föredrar en "färgning" vid ex 43Hz som lyfter basen med din favvomusik men kan låta skit med något annat. Förstår inte varför det är så svart eller vitt. Det är väl jättebra att komplettera sin hörsel med teori och mätningar för att verifiera det du upplever dig höra. Ser inte riktigt motsatsförhållandet som ibland målas upp. Att först föra ett teoretiskt resonemang för en god utgångspunkt, sedan lyssna och mäta. Rum är komplicerade saker och med största sannolikhet blir det en kompromiss i slutändan. Självklart ska hörseln fälla avgörandet i slutet annars kommer det inte vara kul att lyssna tillslut ändå..
I-or skrev:Varför inte använda högre ordningens hjärnfunktioner med enkla grundprinciper i det här fallet också:
1. Simulera för grundplanering av uppställningen
2. Åtgärda rummet akustiskt (om möjligt)
3. Mät
4. Ekvalisera
5. Lyssna och finjustera
(Samt eventuell iteration mellan punkterna ovan.)
I-or skrev:Varför inte använda högre ordningens hjärnfunktioner med enkla grundprinciper i det här fallet också:
1. Simulera för grundplanering av uppställningen
2. Åtgärda rummet akustiskt (om möjligt)
3. Mät
4. Ekvalisera
5. Lyssna och finjustera
(Samt eventuell iteration mellan punkterna ovan.)
goat76 skrev:Emanuelgbg skrev:Fast även om det subjektivt låter bättre för dig och med viss musik kan det ju vara så att du föredrar en "färgning" vid ex 43Hz som lyfter basen med din favvomusik men kan låta skit med något annat. Förstår inte varför det är så svart eller vitt. Det är väl jättebra att komplettera sin hörsel med teori och mätningar för att verifiera det du upplever dig höra. Ser inte riktigt motsatsförhållandet som ibland målas upp. Att först föra ett teoretiskt resonemang för en god utgångspunkt, sedan lyssna och mäta. Rum är komplicerade saker och med största sannolikhet blir det en kompromiss i slutändan. Självklart ska hörseln fälla avgörandet i slutet annars kommer det inte vara kul att lyssna tillslut ändå..
Varför skulle man behöva begränsa sig till endast viss musik?
I-or skrev:Varför inte använda högre ordningens hjärnfunktioner med enkla grundprinciper i det här fallet också:
1. Simulera för grundplanering av uppställningen
2. Åtgärda rummet akustiskt (om möjligt)
3. Mät
4. Ekvalisera
5. Lyssna och finjustera
(Samt eventuell iteration mellan punkterna ovan.)
Emanuelgbg skrev:goat76 skrev:Emanuelgbg skrev:Fast även om det subjektivt låter bättre för dig och med viss musik kan det ju vara så att du föredrar en "färgning" vid ex 43Hz som lyfter basen med din favvomusik men kan låta skit med något annat. Förstår inte varför det är så svart eller vitt. Det är väl jättebra att komplettera sin hörsel med teori och mätningar för att verifiera det du upplever dig höra. Ser inte riktigt motsatsförhållandet som ibland målas upp. Att först föra ett teoretiskt resonemang för en god utgångspunkt, sedan lyssna och mäta. Rum är komplicerade saker och med största sannolikhet blir det en kompromiss i slutändan. Självklart ska hörseln fälla avgörandet i slutet annars kommer det inte vara kul att lyssna tillslut ändå..
Varför skulle man behöva begränsa sig till endast viss musik?
Har jag påstått detta?
Emanuelgbg skrev:Det är bara gratulera er med dessa guldöron och så perfekt kalibrerade hörselinstrument. Även att ha tid att testa alla möjliga placeringar av 2 subs i ett rum. Tänker mig ändå att de flyttas med cm-noggrannhet i alla 3 dimensioner och att det ändå går fortare än att ödsla tid med teori och mätning. Själv har jag varken perfekt hörsel, minne eller kunskap att tolka mätningar (men det är en helt annan fråga). Förstår dock fortsatt inte motsättningarna att å ena sidan lyssna och å andra sidan mäta eller för den delen även skaffa sig kunskap. Påstår inte att någon har fel men har svårt att se att mätning och kunskap är bortkastat? Att en mic inte är perfekt eller att en mätning inte säger allt förstår jag men kan även förstå att det krävs kunskap och erfarenhet att kunna tolka resultaten.
goat76 skrev:1. Bortkastad tid då man med enkelhet kan höra att position A låter bättre än position B, man har alltså kommit närmare att hitta platsen för den slutgiltiga finjusteringen långt innan du ens matat in de första uppgifterna i ditt mätprogram.
2. Tråden handlar inte om rummets akustik vilket jag förutsätter att man redan gjort något åt, det är inte heller en punkt exlusivt för din metod att hitta rätt placering för två subbar i ett rum.
3 och 4. Är du inte klar än, jag är redan på punkt 5.
Samtidigt som jag avnjuter musik (vilket är slutmålet) så pågår en finjustering av alla tänkbara parametrar som bör anpassas till det man faktiskt hör från lyssningplats oavsett hur ljudet har studsat runt i rummet (vilket hade krävt ofantligt många mätningar med lika många vinklar). Denna process är inte tidsbegränsad, den utgår från en stor bredd av diverse musikmaterial och man hör vad som behöver åtgärdas.
5. Hej, du med hjärnan! Jag är klar för länge sen.
jonasp skrev:goat76 skrev:1. Bortkastad tid då man med enkelhet kan höra att position A låter bättre än position B, man har alltså kommit närmare att hitta platsen för den slutgiltiga finjusteringen långt innan du ens matat in de första uppgifterna i ditt mätprogram.
2. Tråden handlar inte om rummets akustik vilket jag förutsätter att man redan gjort något åt, det är inte heller en punkt exlusivt för din metod att hitta rätt placering för två subbar i ett rum.
3 och 4. Är du inte klar än, jag är redan på punkt 5.
Samtidigt som jag avnjuter musik (vilket är slutmålet) så pågår en finjustering av alla tänkbara parametrar som bör anpassas till det man faktiskt hör från lyssningplats oavsett hur ljudet har studsat runt i rummet (vilket hade krävt ofantligt många mätningar med lika många vinklar). Denna process är inte tidsbegränsad, den utgår från en stor bredd av diverse musikmaterial och man hör vad som behöver åtgärdas.
5. Hej, du med hjärnan! Jag är klar för länge sen.
Jag tror skillnaden mellan I-ors metod och din metod är att man faktiskt kommer i mål med förstnämnda. Och innan jag kommenterar resten, vad menar du egentligen med "alla tänkbara parametrar" (min fetning i citatet), vilka är parametrarna som finjusteras, enligt din mening?
Tangband skrev:I-or skrev:Varför inte använda högre ordningens hjärnfunktioner med enkla grundprinciper i det här fallet också:
1. Simulera för grundplanering av uppställningen
2. Åtgärda rummet akustiskt (om möjligt)
3. Mät
4. Ekvalisera
5. Lyssna och finjustera
(Samt eventuell iteration mellan punkterna ovan.)
Några frågor:
Hur bör punkt nr 3 mätas? , - var bör miken stå, vilken signal bör användas , ska båda högtalarna vara påslagna, är mätningen relevant från lyssningsplats om man lyssnar i ett odämpat vardagsrum ?
Punkt nr 4 : hur går equalisering till om det ska mätas med mik från lyssningsplats med längre avstånd än 5 ms ljudfärdväg för att likna hörseln, och hur undviker man att sabba högtalarens direktljud vid korrigeringen som därmed även kommer att dras med felet att det inte bara låter bättre, utan på andra sätt sämre ?
goat76 skrev:jonasp skrev:goat76 skrev:1. Bortkastad tid då man med enkelhet kan höra att position A låter bättre än position B, man har alltså kommit närmare att hitta platsen för den slutgiltiga finjusteringen långt innan du ens matat in de första uppgifterna i ditt mätprogram.
2. Tråden handlar inte om rummets akustik vilket jag förutsätter att man redan gjort något åt, det är inte heller en punkt exlusivt för din metod att hitta rätt placering för två subbar i ett rum.
3 och 4. Är du inte klar än, jag är redan på punkt 5.
Samtidigt som jag avnjuter musik (vilket är slutmålet) så pågår en finjustering av alla tänkbara parametrar som bör anpassas till det man faktiskt hör från lyssningplats oavsett hur ljudet har studsat runt i rummet (vilket hade krävt ofantligt många mätningar med lika många vinklar). Denna process är inte tidsbegränsad, den utgår från en stor bredd av diverse musikmaterial och man hör vad som behöver åtgärdas.
5. Hej, du med hjärnan! Jag är klar för länge sen.
Jag tror skillnaden mellan I-ors metod och din metod är att man faktiskt kommer i mål med förstnämnda. Och innan jag kommenterar resten, vad menar du egentligen med "alla tänkbara parametrar" (min fetning i citatet), vilka är parametrarna som finjusteras, enligt din mening?
Nej, med I-ors metod kommer man bara fram till ett falskt mål som påverkats/färgats alldeles för mycket av de visuella graferna. Det man faktiskt hör kommer i skymundan och man hör det man ser, istället för att höra det man faktiskt hör.
Hörseln tar emot och sorterar upp alla hörbara parametrar som sker med ljudet i rummet, såväl vid små som stora förflyttningar samt hur dessa förändringar faktiskt låter på lyssningsplats. Du kan exempelvis markera platsen både för föregående position och den nya för snabba skiften mellan dessa för att med hörseln avgöra vilken som låter bäst. Parametrarna är tid, reflexer, nivåer m,m i förhållande till övriga högtalare och du får ett hörbart resultat redan där och då.
Som du vet så behöver finjusteringen göras med hjälp av hörseln, vad är det som får dig att tro att samma hörsel inte räcker till för att avgöra vilken position som är bäst vid de större inledande förändringarna vad gäller placering?
Morello skrev:Om jag vore du skulle jag backa lite och inta en något mer ödmjuk attityd till tex Isidor, som är ordentligt påläst i ämnet.
RJohan skrev:Alltså: Två subbar, mono, delning 100 Hz 24/12 dB/oktav. Enda kravet är att de får hålla sej på golvet, varvid basarnas centrum är ca 25 cm från golv.
Jag gillar en vetenskaplig attityd och har tillgång till analysator och mic.
Så, hur får man jämnast bas i rummet?
JM skrev:Går det inte att lokalisera ljudkällor i rum under välfiltrerade 80 Hz kan du inte uppfatta tidsskillnader i ljudet från olika subbasar. Problemet är att multipla tryckmin/tryckmax uppträder i fixa positioner i rummet. Med subbasarna i hörnen skapas interferenser vilka minskar olinjäriteter i tonkurvan skapade av stationära tryckmin./max..
JM
petersteindl skrev:JM skrev:Går det inte att lokalisera ljudkällor i rum under välfiltrerade 80 Hz kan du inte uppfatta tidsskillnader i ljudet från olika subbasar. Problemet är att multipla tryckmin/tryckmax uppträder i fixa positioner i rummet. Med subbasarna i hörnen skapas interferenser vilka minskar olinjäriteter i tonkurvan skapade av stationära tryckmin./max..
JM
Jag tror inte att även om man inte kan lokalisera basmodulen så kommer den inte påverka slutresultatet. Mycket negationer i meningen.
Jag utgår från att även om man inte kan lokalisera basmodulen så påverkar den ändå slutresultatet, både i tidsdomän och i frekvensdomän. Hörseln Hanterar dessa två domäner på olika sätt. Tonhöjd exempelvis, hanteras även eller helt i tidsdomän enligt forskning som bedrivs idag. Det är detta med tidsdomän och stereofoni jag studerar för tillfället just nu. Det är synnerligen fascinerande.
Mvh
Peter
RJohan skrev:Alltså: Två subbar, mono, delning 100 Hz 24/12 dB/oktav. Enda kravet är att de får hålla sej på golvet, varvid basarnas centrum är ca 25 cm från golv.
Jag gillar en vetenskaplig attityd och har tillgång till analysator och mic.
Så, hur får man jämnast bas i rummet?
I-or skrev:Tangband,Tangband skrev:I-or skrev:Varför inte använda högre ordningens hjärnfunktioner med enkla grundprinciper i det här fallet också:
1. Simulera för grundplanering av uppställningen
2. Åtgärda rummet akustiskt (om möjligt)
3. Mät
4. Ekvalisera
5. Lyssna och finjustera
(Samt eventuell iteration mellan punkterna ovan.)
Några frågor:
Hur bör punkt nr 3 mätas? , - var bör miken stå, vilken signal bör användas , ska båda högtalarna vara påslagna, är mätningen relevant från lyssningsplats om man lyssnar i ett odämpat vardagsrum ?
Punkt nr 4 : hur går equalisering till om det ska mätas med mik från lyssningsplats med längre avstånd än 5 ms ljudfärdväg för att likna hörseln, och hur undviker man att sabba högtalarens direktljud vid korrigeringen som därmed även kommer att dras med felet att det inte bara låter bättre, utan på andra sätt sämre ?
Inledningsvis vill jag bara inflika att ovanstående metod i stort sett används i alla kommersiella rumsakustikprojekt, små som stora.
Eftersom det här handlar om frekvenser under 80 Hz så behöver vi inte ägna allt för mycket kraft åt tidsplanet, utan kan optimera i frekvensplanet. Om detta är den samlade vetenskapen ganska ense (bl.a. Harman som nämns ovan) även om det finns en mindre andel avvikande betraktningssätt (bl.a. logetänkande). Nu är fysiken också så fiffigt anordnad att när vi ekvaliserar bort avvikelser i frekvensplanet, så löser vi automagiskt även motsvarande problem i tidsplanet eftersom systemet (IIR eq / subbar / rum) till övervägande del är av minimumfastyp.
Med denna bakgrund blir kraven på testsignal ganska låga. Man kan mäta med MLS, sinussvep o.s.v. och behöver mest se till att man har bra marginal till bakgrundsnivån. Att göra indelningar som direktljud kontra rumsljud blir förstås också meningslöst.
Mikrofonpositionen kan vara vid favoritfåtöljen, framför öppna spisen eller ett flertal positioner som medelvärdesbildas över en lyssningsarea. Man har stor frihet att välja optimeringsområde och utnyttja flera olika eq-inställningar beroende på situation.
Bill50x skrev:Har inte läst hela tråden. Men det är väl inte bara rak frekvensgång som eftersträvas? I min skalle krävs det också att tidsdomänen beaktas, dvs hur subbarna fungerar tillsammans med huvudhögtalarna.
/ B
petersteindl skrev:JM skrev:Går det inte att lokalisera ljudkällor i rum under välfiltrerade 80 Hz kan du inte uppfatta tidsskillnader i ljudet från olika subbasar. Problemet är att multipla tryckmin/tryckmax uppträder i fixa positioner i rummet. Med subbasarna i hörnen skapas interferenser vilka minskar olinjäriteter i tonkurvan skapade av stationära tryckmin./max..
JM
Jag tror inte att även om man inte kan lokalisera basmodulen så kommer den inte påverka slutresultatet. Mycket negationer i meningen.
Jag utgår från att även om man inte kan lokalisera basmodulen så påverkar den ändå slutresultatet, både i tidsdomän och i frekvensdomän. Hörseln Hanterar dessa två domäner på olika sätt. Tonhöjd exempelvis, hanteras även eller helt i tidsdomän enligt forskning som bedrivs idag. Det är detta med tidsdomän och stereofoni jag studerar för tillfället just nu. Det är synnerligen fascinerande.
Mvh
Peter
goat76 skrev:Morello skrev:Om jag vore du skulle jag backa lite och inta en något mer ödmjuk attityd till tex Isidor, som är ordentligt påläst i ämnet.
Japp, jag lämnar över allt till er.
Här nedan är förutsättningarna från trådskaparen, håll er till dessa för det handlar inte bara om frekvenser under 80 Hz vilket I-or verkar fått för sig. Vid 100 Hz skulle jag misstänka att avståndet till fronthögtalarna blir hyfsat kristiskt. Lycka till med hur ni ska mäta er fram till bästa position, själv hade jag utgått ifrån en nära placering till frontarna och lyssnat fram när de integrerar bäst med dessa.RJohan skrev:Alltså: Två subbar, mono, delning 100 Hz 24/12 dB/oktav. Enda kravet är att de får hålla sej på golvet, varvid basarnas centrum är ca 25 cm från golv.
Jag gillar en vetenskaplig attityd och har tillgång till analysator och mic.
Så, hur får man jämnast bas i rummet?
goat76 skrev:Morello skrev:Om jag vore du skulle jag backa lite och inta en något mer ödmjuk attityd till tex Isidor, som är ordentligt påläst i ämnet.
Japp, jag lämnar över allt till er.
Här nedan är förutsättningarna från trådskaparen, håll er till dessa för det handlar inte bara om frekvenser under 80 Hz vilket I-or verkar fått för sig. Vid 100 Hz skulle jag misstänka att avståndet till fronthögtalarna blir hyfsat kristiskt. Lycka till med hur ni ska mäta er fram till bästa position, själv hade jag utgått ifrån en nära placering till frontarna och lyssnat fram när de integrerar bäst med dessa.RJohan skrev:Alltså: Två subbar, mono, delning 100 Hz 24/12 dB/oktav. Enda kravet är att de får hålla sej på golvet, varvid basarnas centrum är ca 25 cm från golv.
Jag gillar en vetenskaplig attityd och har tillgång till analysator och mic.
Så, hur får man jämnast bas i rummet?
Tangband skrev:goat76 skrev:Morello skrev:Om jag vore du skulle jag backa lite och inta en något mer ödmjuk attityd till tex Isidor, som är ordentligt påläst i ämnet.
Japp, jag lämnar över allt till er.
Här nedan är förutsättningarna från trådskaparen, håll er till dessa för det handlar inte bara om frekvenser under 80 Hz vilket I-or verkar fått för sig. Vid 100 Hz skulle jag misstänka att avståndet till fronthögtalarna blir hyfsat kristiskt. Lycka till med hur ni ska mäta er fram till bästa position, själv hade jag utgått ifrån en nära placering till frontarna och lyssnat fram när de integrerar bäst med dessa.RJohan skrev:Alltså: Två subbar, mono, delning 100 Hz 24/12 dB/oktav. Enda kravet är att de får hålla sej på golvet, varvid basarnas centrum är ca 25 cm från golv.
Jag gillar en vetenskaplig attityd och har tillgång till analysator och mic.
Så, hur får man jämnast bas i rummet?
Delningen vid 100 Hz gör att all annan placering än alldeles invid respektive front , i stereo, är en mindre bra idé.
Även vid en delning vid 80 Hz* är avstånden kritiska med THX filter ( jämna ordningens akustiska filter ) .
* 343/80 = 4,29 meter. 1/4 dels våglängd av det blir ungefär 107 cm , alltså max 107 cm ifrån boomern bör subbasen stå, om man följer de rekommendationer som linkwitz kommit fram till vid jämna ordningens filter. Min erfarenhet hittills med egna experiment visar att det verkar stämma.
Jag vänder mig även emot detta att folk verkar vilja dela vid fasta frekvenser, tex 80 Hz eller 100 Hz . Varför det, om det låter bättre att dela vid 76 Hz eller 93 Hz ?
Johan_Lindroos skrev:RJohan skrev:Alltså: Två subbar, mono, delning 100 Hz 24/12 dB/oktav. Enda kravet är att de får hålla sej på golvet, varvid basarnas centrum är ca 25 cm från golv.
Jag gillar en vetenskaplig attityd och har tillgång till analysator och mic.
Så, hur får man jämnast bas i rummet?
OM lyssningsplatsen kan accepteras vara mitt i rummet (står inga krav ovan om det) är det faktiskt möjligt att undvika excitering av BÅDE första OCH andra ordningens resonansmoder BÅDE longitudinellt och lateralt!![]()
(högre ordningens resonansmoder blir det problem med på sedvanligt sätt ändå)
En viss nackdel med detta är att en basmodul behöver stå bakom lyssningsplats, vilket jag tycker subjektivt inte låter helt riktigt; det låter som om man sitter "mitt i basen" medans högre frekvenser kommer framifrån där sidosystemen står. Men om alternativet är kraftig frekvensgångspåverkan (med alla basmodulerna framifrån där sidosystemen stå) så kan man tänkas acceptera detta, i alla fall om man vill slippa bygga skrymmande basabsorbenter. Sedan finns det några andra nackdelar såsom integrationen med sidosystemen, det brukar gå att få till det rätt hyfsat men man får då laborera med delningsfiltret och topparnas placering. Å vad menar jag då hur man ska åstadkomma detta?
Gör då så här:
- Dra en diagonal rätt genom rummet.
- Den ena basmodulen placeras på 1/4 av diagonalens längd.
- Den andra basmodulen placeras på 3/4 av diagonalens längd.
- Båda basmodulerna ska spela i fas med varandra, med samma signal. Har man ett delningsfilter med både höger och vänster lågpassutgång så kan man ändå tänkas köra med basmodulerna i stereo i alla fall. Man får provlyssna. Oftast är i praktiken ljud i basregistret i tillräcklig fas mellan kanalerna i alla fall.
- Lyssna mitt i rummet.
Randvillkor: Basmoduler anses enligt ursprungsinlägget bara kunna placeras på golvet, lyssningsplats behöver vara i mitten av rummet, rum av rätblockstyp.
Metoden kan anses fungera under den frekvens som bestäms av konstanten 340 dividerat med det kortaste av måttet längden eller bredden hos rummet.
Den distorsionsminskning som kan erhållas med hörnplacerade basmoduler uppvägs med ovanstående metod i större grad av att man kan dubblera den frekvens där basmodulerna inte exciterar några resonansmoder (förutom vertikalt då som förstås exciteras kraftigt p.g.a. randvillkoret) vilket kan anses vara bra om det ska fungera så långt upp i frekvens som möjligt.
Om man kan tänkas bygga utrymmeskrävande basabsorbenter tycker jag att det blir ett bättre resultat på så sätt att man hör ljudet komma från en riktning (rakt framifrån) när man placerar samtliga ljudkällor framför lyssningsplats. Basabsorbenten placeras då bakom lyssningsplats.
JM skrev:petersteindl skrev:JM skrev:Går det inte att lokalisera ljudkällor i rum under välfiltrerade 80 Hz kan du inte uppfatta tidsskillnader i ljudet från olika subbasar. Problemet är att multipla tryckmin/tryckmax uppträder i fixa positioner i rummet. Med subbasarna i hörnen skapas interferenser vilka minskar olinjäriteter i tonkurvan skapade av stationära tryckmin./max..
JM
Jag tror inte att även om man inte kan lokalisera basmodulen så kommer den inte påverka slutresultatet. Mycket negationer i meningen.
Jag utgår från att även om man inte kan lokalisera basmodulen så påverkar den ändå slutresultatet, både i tidsdomän och i frekvensdomän. Hörseln Hanterar dessa två domäner på olika sätt. Tonhöjd exempelvis, hanteras även eller helt i tidsdomän enligt forskning som bedrivs idag. Det är detta med tidsdomän och stereofoni jag studerar för tillfället just nu. Det är synnerligen fascinerande.
Mvh
Peter
Över 80 Hz är tidsdomänen mycket viktig. Även om du inte kan lokalisera ljud i den psykologiska världen under 80 Hz påverkar subbasarna i tidsdomänen i den akustiska världen mha interferenserna i tryckmax/min och därmed skapas bättre hörbar tonkurva i frekvensdomänen? Om jag har fattat rätt uppträder ett stationärt tryckgradientfält i rummet under 80 Hz vilket påverkas i tidsdimensionen olika beroende på var i rummet subbasarna är placerade. Eller lite annorlunda uttryckt - fasskillnaderna i ljudet från subbasarna skapar interferenser och därmed en rakare tonkurva enligt Welti.
JM
RJohan skrev:Tack för inlägget. Uppenbarligen påläst.
Det var de där 3/4 2/4 jag var ute efter. Jo, du ger uttryck för en oro jag har om hur man får subbarna att bäst jobba ihop med satteliterna v.s. placeringen av respektive högtalare, det blir ju knepigt värre om man ska köra subarna 3/4 2/4. Det är enklare med bara fullregisterhögtalare!
Nu står subbar och satteliter traditionellt nära varandra. Trots att jag är varm anhängare av att man ska ha stereo hela vägen, hör jag ingen försämring med mono under 100 Hz när jag koplar in subbarna, tvärtom hör man lite mer 'rum' från riktigt lågfrekventa ljud. Det låter på dej som det bästa är att ha subbarna nära satteliterna och betrakta dessa som kompletta fullregister när det gäller placering.
Förresten, jag använder en DEQ2496 som både analysator och EQ. Och, ja, det är en hemmabioreceiver för en futtig femhundring. Trots det används anlägget enbart till musik, hemmabio surroundbullerhäftigt 13.5 är jag helt ointresserad av
sprudel skrev:RJohan skrev:Tack för inlägget. Uppenbarligen påläst.
Det var de där 3/4 2/4 jag var ute efter. Jo, du ger uttryck för en oro jag har om hur man får subbarna att bäst jobba ihop med satteliterna v.s. placeringen av respektive högtalare, det blir ju knepigt värre om man ska köra subarna 3/4 2/4. Det är enklare med bara fullregisterhögtalare!
Nu står subbar och satteliter traditionellt nära varandra. Trots att jag är varm anhängare av att man ska ha stereo hela vägen, hör jag ingen försämring med mono under 100 Hz när jag koplar in subbarna, tvärtom hör man lite mer 'rum' från riktigt lågfrekventa ljud. Det låter på dej som det bästa är att ha subbarna nära satteliterna och betrakta dessa som kompletta fullregister när det gäller placering.
Förresten, jag använder en DEQ2496 som både analysator och EQ. Och, ja, det är en hemmabioreceiver för en futtig femhundring. Trots det används anlägget enbart till musik, hemmabio surroundbullerhäftigt 13.5 är jag helt ointresserad av
Det var intressant. Jag har experimenterat en del med mono- resp stereokonfiguration. Du ser av bilden tidigare inlägg hur jag placerat 4 st Ino pX. Jag har Inos filter också.
Jag upplever att i mono- så hörs basen mer från golvet, lite separat från övriga register, nu pratar vi nyanser här.
I stereo- så upplever jag att hela väggen bakom högtalarna är en basgenerator, alltså att basen är bättre integrerad i ljudbilden.
3D-perspektivet är tydligare i stereo- också.
Jag har samma upplevelse från andra monokonfigurerade system också.
sprudel skrev:@ior
Köper allt det du säger, men......
Detta förutsätter ju ett idealt filter där allt skärs, stupbrant.
I-or skrev:I reflektiva miljöer är det väldigt svårt att lokalisera källor för låga frekvenser, något som detta paper av Hill och Hawksford visar: https://www.researchgate.net/publication/258926939_Low-frequency_sound_source_localization_as_a_function_of_closed_acoustic_spaces
För den som inte orkar läsa hela pappret kan jag ge en kort sammanfattning. För låga frekvenser är huvudet för litet för att ge några nivåskillnader mellan öronen (ILD) och här utnyttjar hörseln istället tidsskillnader (ITD) för lokalisering. En utgångspunkt från tidigare forskning är att för god lokalisering via ITD krävs ca 1,4 perioder av opåverkad signal, d.v.s. utan störande reflektioner.
Eftersom lokaliseringen beror av tiden till den första reflektionen har storleken på rummet och placeringen av basmodul och lyssnare inverkan på resultaten. Även om det inte direkt framgår av pappret är min tolkning att den första reflektionen inte kan räknas som t.ex. de mycket tidiga reflektioner som man erhåller från hörnet bakom en hörnplacerad källa, utan att det bör handla om första störande reflektion med en tydlig tidsdifferens.
Man simulerar också fram de skillnader man bör få med olika absorption i rummet, men det visar sig att det krävs närmast totalabsorption (ekofria omständigheter) för att det ska spela någon praktisk roll annat än vid ganska höga frekvenser.
Lite enkel matematik från min sida visar att för god lokalisering vid 100 Hz krävs en gångvägsskillnad för första störande reflektion om knappa 5 m, vilket förstås är omöjligt annat än för mycket stora rum (speciellt mycket stor takhöjd).
Utöver detta förespråkar artikelförfattarna stereokoppling av basmoduler på grund av den dekorrelation av ljudfälten de kan bidra med i bästa fall (om kanalerna inte innehåller samma lågfrekvenssignal), vilket ger en jämnare ljudtrycksfördelning i rummet även om stereoeffekten inte är hörbar som sådan.
JM skrev:Spekulationer kring varför vi hör ljuds lokalisation under 80 Hz på öppna fält men inte i ett rum.
Höga frekvenser i ett rum uppför sig i termodynamisk mening eller enligt geometrisk akustik likt vandrande vågor vilka kan reflekteras (speglas likt ljus) utan hörbara stående vågor. Vandrande ljudvågor går att lokalisera med hörseln.
Höga och låga frekvenser på ett öppet fält uppför sig i termodynamisk mening likt vandrande vågor som kan reflekteras utan hörbara stående vågor.
I ett lyssningsrum kommer med sjunkande frekvens kommer antalet hörbara stående vågor att öka som vi alla känner till. Med sjunkande frekvens uppför sig rummet allt mer som ett slutet system i termodynamisk mening.
Dvs luften i rummet uppför sig allt mer som en termodynamisk system där högtalarens tillförda kinetiska energi avspeglas direkt i varje punkt rummet med förändrad lägesenergi relaterat till stående vågor.
The law of conservation of energy.
This states that energy can be neither created nor destroyed. However, energy can change forms, and energy can flow from one place to another. A particular consequence of the law of conservation of energy is that the total energy of an isolated system does not change.
The concept of internal energy and its relationship to temperature.
If a system has a definite temperature, then its total energy has three distinguishable components. If the system is in motion as a whole, it has kinetic energy. If the system as a whole is in an externally imposed force field (e.g. gravity), it has potential energy relative to some reference point in space. Finally, it has internal energy, which is a fundamental quantity of thermodynamics. The establishment of the concept of internal energy distinguishes the first law of thermodynamics from the more general law of conservation of energy.
E t o t a l = K E s y s t e m + P E s y s t e m + U s y s t e m {\displaystyle E_{total}=\mathrm {KE} _{system}+\mathrm {PE} _{system}+U_{system}} E_{total}=\mathrm {KE} _{system}+\mathrm {PE} _{system}+U_{system}
The two types of waves dealt with in thermoacoustics are the standing wave and the traveling wave.
The standing wave looks like it’s standing still because it is vibrating at the resonant frequency, or mode, of the tube.
The traveling wave is a moving wave, when it hits one end it is reflected back. This reflection can either weaken or strengthen its amplitude. Air travels in a compression wave and as air is heated it wants to move in accordance with natural laws.
http://slideplayer.com/slide/6103183/
https://en.wikipedia.org/wiki/Laws_of_thermodynamics
JM
I-or skrev:Tidigare har det visat sig att om man bara är ute efter jämnast möjliga frekvensgång i lyssningspositionen* så är subplacering bakom/framför lyssningspositionen vanligen bäst.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster