Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Har i varje fall fått igång själva Device Console och den hittar Flex. Pillade vidare och konstaterar att det inte verkar gå att välja USB som ingång till Flex, endast Analog eller TOSLINK. Provade då att köra TOSLINK men inte blev det något ljud för det... Det får bli ett längre mejl till supporten hos miniDSP.
sammel skrev:Misstänker att du redan sedan länge har installerat usc2 driver packages men bara för att va säker
pLudio skrev:sammel skrev:Misstänker att du redan sedan länge har installerat usc2 driver packages men bara för att va säker
"Starting with Windows 10, release 1703, a USB Audio 2.0 driver is shipped with Windows."
https://learn.microsoft.com/en-us/windo ... io-drivers
Behöver man deras egen också?
pLudio skrev:sammel skrev:Misstänker att du redan sedan länge har installerat usc2 driver packages men bara för att va säker
"Starting with Windows 10, release 1703, a USB Audio 2.0 driver is shipped with Windows."
https://learn.microsoft.com/en-us/windo ... io-drivers
Behöver man deras egen också?
RogerGustavsson skrev:Går det att få manualen som PDF? Hittar bara HTML.
Neuhausen skrev:Över fem meter så brukar man säga att man behöver en aktiv förlängning för USB 2.0. En sådan jag har går absolut inte att koppla något relaterat till ljud med då den ger en kraftig störning. Det är nog just bara den, men det är värt att veta.
Neuhausen skrev:Jag tänker att man lyssnar på musik med digital källa in i flex och den som förförstärkare och spelar film med den som signalbehandlare för den analoga signalen ut ur din Denon. Då blir det bara extra DA omvandling för film.
RogerGustavsson skrev:Tror inte någon gjort test av transparens av något slag.
Den har aldrig förstärkning av inkommande signal, är max samma ut som in. Någon Connect-tjänst har jag inte använt, det inget jag kan uttala mig om. Jag har en dator ansluten till Flex och kör all audio den vägen.
Neuhausen skrev:Det ser ut att finnas lite information här: https://www.minidsp.com/community/threa ... set.23338/
Från början fanns det inte men nu kan man ställa en offset på volymen för olika källor. Den ursprungliga frågan var om den kom ihåg volymen man använt sist på en källa, det gör den inte.
Det kanske inte löser problemet helt, men det blir inte lika dramatiskt om man gör fel.
RogerGustavsson skrev:Nej, det kostar väl 10 $ eller så vill jag minnas. Först måste man registrera sig, tror det görs under "user downloads".
RogerGustavsson skrev:Ny eller beg?
Efter inloggning ser det ut så här:
genstruktur skrev:RogerGustavsson skrev:Ny eller beg?
Efter inloggning ser det ut så här:
Begagnad. Säljaren verkade mena att jag nog kunda ladda ner programvaran med hjälp av dokument - någon form av kod som följer med. Annars verkar det vara att kontakta Minidsp med serienummer och få/köpa.
När jag loggar in ser jag inget att ladda ner när jag väljer Flex. Antar att jag måste kontakta Minidsp och registrera produkten först.
Blir spännande att se om den går att detektera
doppler skrev:genstruktur skrev:RogerGustavsson skrev:Ny eller beg?
Efter inloggning ser det ut så här:
Begagnad. Säljaren verkade mena att jag nog kunda ladda ner programvaran med hjälp av dokument - någon form av kod som följer med. Annars verkar det vara att kontakta Minidsp med serienummer och få/köpa.
När jag loggar in ser jag inget att ladda ner när jag väljer Flex. Antar att jag måste kontakta Minidsp och registrera produkten först.
Blir spännande att se om den går att detektera
Jag har köpt ett par begagnade MiniDSP-produkter, ena gången fick jag maila dem och be att få produkten registrerad på mig, andra gången gick det att registrera produkten med hjälp av serienumret som fanns på en etikett i lådan. Någon avgift har det aldrig varit tal om.
Gain adjustment¶
The gain of each output channel can be set to a value between ‑72 dB and +12 dB. (0 dB, the default, is unity gain or no change in level.) To set the gain, click on the Gain value of that channel. The gain can be entered by moving the slider or it can be entered numerically. The up and down arrow keys can be used to change the gain in 0.1 dB increments.
RogerGustavsson skrev:Full spätta är 0 på displayen. Har du gjort höjningar någonstans i programmet, passerar du antagligen 0 dBFS, max digital nivå. De flesta äldre miniDSP hade bara USB för programmeringen. Så är inte fallet med Flex som har USB-Audio som digital ingång också. Jag har kört USB in, då är max kabellängd begränsad till ca 3m. Eftersom jag har min dator 5 m bort, kör jag nu Toslink från den. Jag är noga med att inte hamna över eller ens i närheten av 0 dBFS. Om man kör Windows 10 eller 11 bör man även ställa dess utnivå till -1 dBFS för att undvika limitering.
Skulle du köra analogt in i Flex? Då blir det att ha koll på nivån även där antar jag.
RogerGustavsson skrev:Sådär ja, trägen vinner! bcx är ju avstämd till slutsteget och inte till Flex analoga ingång.
genstruktur skrev:Jag är lite sugen på att testa ett infrafilter för att skydda högtalarna lite vid filmtittande. På utgången på Minidsp finns fliken crossover high pass filter. Kan det vara lämpligt att sätta det vid typ 18-20Hz med butterworth 24dB/octave. Eller skall jag köra något annat eller brantare filter tänker ni?
genstruktur skrev:genstruktur skrev:Jag är lite sugen på att testa ett infrafilter för att skydda högtalarna lite vid filmtittande. På utgången på Minidsp finns fliken crossover high pass filter. Kan det vara lämpligt att sätta det vid typ 18-20Hz med butterworth 24dB/octave. Eller skall jag köra något annat eller brantare filter tänker ni?
Provade high pass filter butterworth 48dB/octave vid 18Hz nu.
Neuhausen skrev:Har du kvar bcx i kedjan? Den borde lätt kunna ersättas med ett filter i MiniDSP.
RogerGustavsson skrev:I princip mäter du efter att ha skippat bcx i kedjan och EQ:ar till en frekvensgångskurva du vill ha.
Här finns en mätning på vad bcx gör.
[ Bild ]
genstruktur skrev:genstruktur skrev:genstruktur skrev:Jag är lite sugen på att testa ett infrafilter för att skydda högtalarna lite vid filmtittande. På utgången på Minidsp finns fliken crossover high pass filter. Kan det vara lämpligt att sätta det vid typ 18-20Hz med butterworth 24dB/octave. Eller skall jag köra något annat eller brantare filter tänker ni?
Provade high pass filter butterworth 48dB/octave vid 18Hz nu.
Tycker det låter bra med high pass filtret. Skruvat lite på Bcx. Och, ja, det känns lite märkligt att skriva men jag tycker det låter bättre med Minidsp i kedjan än utan.
Gjorde snabbt några biquad-filter i Rew som jag importerade till Flex. Lät fortfarande bra även om det inte var kärlek vid första öronkastet kanske. Lite av värmen försvann och blev lite anemiskt. Jag behöver läsa på om mätning med Rew, sätta target curve och välja olika filter känner jag.
Johan_Lindroos skrev:genstruktur skrev:genstruktur skrev:
Provade high pass filter butterworth 48dB/octave vid 18Hz nu.
Tycker det låter bra med high pass filtret. Skruvat lite på Bcx. Och, ja, det känns lite märkligt att skriva men jag tycker det låter bättre med Minidsp i kedjan än utan.
Gjorde snabbt några biquad-filter i Rew som jag importerade till Flex. Lät fortfarande bra även om det inte var kärlek vid första öronkastet kanske. Lite av värmen försvann och blev lite anemiskt. Jag behöver läsa på om mätning med Rew, sätta target curve och välja olika filter känner jag.
Det brukar inte låta bra med liknande högpassfilter du valt. Anledningen är att fasvrider och påverkar rytmiken hos musiken. Det brukar låta som att bastoner hamnar lite i otakt med musiken. Sånt där som stampataktenmaffian lyssnar efter du vet.Men det är på riktigt alltså.
genstruktur skrev:Johan_Lindroos skrev:genstruktur skrev:
Tycker det låter bra med high pass filtret. Skruvat lite på Bcx. Och, ja, det känns lite märkligt att skriva men jag tycker det låter bättre med Minidsp i kedjan än utan.
Gjorde snabbt några biquad-filter i Rew som jag importerade till Flex. Lät fortfarande bra även om det inte var kärlek vid första öronkastet kanske. Lite av värmen försvann och blev lite anemiskt. Jag behöver läsa på om mätning med Rew, sätta target curve och välja olika filter känner jag.
Det brukar inte låta bra med liknande högpassfilter du valt. Anledningen är att fasvrider och påverkar rytmiken hos musiken. Det brukar låta som att bastoner hamnar lite i otakt med musiken. Sånt där som stampataktenmaffian lyssnar efter du vet.Men det är på riktigt alltså.
Ok! Noterade inte något sådär direkt tror jag men tål väl att utvärderas mer. Borde jag välja något annat filter istället?
Johan_Lindroos skrev:genstruktur skrev:Johan_Lindroos skrev:
Det brukar inte låta bra med liknande högpassfilter du valt. Anledningen är att fasvrider och påverkar rytmiken hos musiken. Det brukar låta som att bastoner hamnar lite i otakt med musiken. Sånt där som stampataktenmaffian lyssnar efter du vet.Men det är på riktigt alltså.
Ok! Noterade inte något sådär direkt tror jag men tål väl att utvärderas mer. Borde jag välja något annat filter istället?
Du behöver först ta reda på om du har problem utan högpassfilter. Endast om du har problem behöver du det. Om du behöver filter så föreslår jag att du provar minst möjliga, t.ex. ett flackt och provar dig fram.
Neuhausen skrev:Gör det verkligen någon skillnad alls i det här fallet där basarna inte har en separat kanal? Filtret kommer ju påverka framkanalerna också.
Neuhausen skrev:För att efterlikna BCX så ser ett low shelf filter på ungefär 120Hz och med en dämpning på 8-10dB ut att bli nära nog för att börja.
När du senare tar hjälp av REW för filtren så tror jag att du får spara en plats för low shelf filtret och lägga in det manuellt i REW efter att du är klar med resten av filterinställningarna. Gör du det först så kommer det se konstigt ut då du redan använt det filtret vid mätningen. Eller så mäter du alltid utan low shelf filtret, REW är bättre på att hantera för mycket bas än för lite bas.
Neuhausen skrev:Om du även visar fasen för de mätningarna så borde du se vad Johan pratar om och var det påverkar.
Skulle din bas drivas av ett separat slutsteg på en egen utgång och infrafiltret bara låg på den kanalen så vore det en annan sak då framhögtalarna inte skulle påverkats av infrafiltret.
I övrigt så påverkar alla filter fasen oavsett om de är de vanliga filtren i en MiniDSP, det aktiva filtret i en BCX eller om det är passiva filter i högtalarna.
FIR filter är en annan sak, men det är nog inget att ge sig på direkt.
Neuhausen skrev:För att efterlikna BCX så ser ett low shelf filter på ungefär 120Hz och med en dämpning på 8-10dB ut att bli nära nog för att börja.
När du senare tar hjälp av REW för filtren så tror jag att du får spara en plats för low shelf filtret och lägga in det manuellt i REW efter att du är klar med resten av filterinställningarna. Gör du det först så kommer det se konstigt ut då du redan använt det filtret vid mätningen. Eller så mäter du alltid utan low shelf filtret, REW är bättre på att hantera för mycket bas än för lite bas.
RogerGustavsson skrev:Mät och lägg upp kurvan här och du ska nog få hjälp.
RogerGustavsson skrev:Du kan kanske lägga upp/länka till själva mätfilen? Då kan folk pilla lite mera.
Neuhausen skrev:Du behöver lägga in en targetcurve med den frekvensgång som du önskar innan du använder något av hjälpmedlen för ekvalisering i REW. Du ställer sedan nivån på target kurvan manuellt.
I början av den här tråden hittar du nerladdningar för target kurvor: https://www.audiosciencereview.com/foru ... mat.16401/
https://www.audiosciencereview.com/foru ... zip.85991/
När det gäller bilder på mätkurvorna så tycker jag att en bild behövs med väldigt lite glättning, tex 1/48 smoothing eller utan glättning, för att man skall kunna identifiera de olika problemen lättare, den är bara för att titta på så att man får en uppfattning om hur man bäst löser olika problem. För överblick och EQ använder jag oftast psychoacoustic.
Men mätfilen är givetvis mycket bättre då de som är intresserade kan göra som de brukar hemma. Som du säger så är det bäst att mäta helt utan någon EQ aktiv då det är lättare att sänka än att höja.
Neuhausen skrev:Jag tycker att den rumskurva man kan ställa in med några parametrar i EQ delen av programmet är lite grov och kantig. Men det är inte alls otroligt att min motvilja mot det beror på att jag spenderar otroligt mycket tid med att göra anpassningar för att träffa andra typer av målkurvor som inte är ljudrelaterade.
Jag har aldrig laddat ner någon REW med något roligt som liknar Harman kurvan inställt där, när man ändrar så riskerar man att hamna fel om man inte har något att gå på. Men LF rise start på 170, end på 70 och 4.5dB/oktav är ganska nära Harman kurvan och har fördelen att det är lätt att anpassa. Harman kurvan tycker jag att blir onödigt basrik vid högre volym och jag ser den mest som en övre gräns.
genstruktur skrev:Neuhausen skrev:Jag tycker att den rumskurva man kan ställa in med några parametrar i EQ delen av programmet är lite grov och kantig. Men det är inte alls otroligt att min motvilja mot det beror på att jag spenderar otroligt mycket tid med att göra anpassningar för att träffa andra typer av målkurvor som inte är ljudrelaterade.
Jag har aldrig laddat ner någon REW med något roligt som liknar Harman kurvan inställt där, när man ändrar så riskerar man att hamna fel om man inte har något att gå på. Men LF rise start på 170, end på 70 och 4.5dB/oktav är ganska nära Harman kurvan och har fördelen att det är lätt att anpassa. Harman kurvan tycker jag att blir onödigt basrik vid högre volym och jag ser den mest som en övre gräns.
Jag har inte så bra koll faktiskt. Sist jag höll på med detta var när jag hade Dirac på en Arcam 390 för cirka sex år sedan. Testade då lite olika kurvor man kunde ladda ner inklusive Harman. Jag tänker väl mig att jag vill behålla signaturen eller vad man skall säga på mina högtalare och inte köra någon förgenererad kurva. Men det kanske är ett feltänk?
Neuhausen skrev:Filen du länkade var bara en tom equalizer inställning vad jag kan se.
Det är mdat filen som är den intressanta, dvs själva mätningen.
Det du säger om att behålla högtalarnas karaktär är givetvis rätt, men i det här fallet ser det ut att stämma ganska bra med Harman kurvan i rummet.
Något du säkert tänkt på är att om du inte sänker nivån vid 40Hz något så ser dina huvudhögtalare all effekt just där och det kan bli en hel del konrörelse med så mycket effekt som du har. BCX har alltid sänkt mycket där, så du får se vad de klarar av ifall du inte sänker där. Det går kanske att hitta något om du använder Room sim i REW för att se om det kan vara värt att flytta basmodulerna eller något sådant.
RogerGustavsson skrev:Testa med dessa inställningar. Antagligen ska filter 2 ha en betydligt mindre gain eller skippa den korrektion helt. Då ska förmodligen de andra två filtren också justeras. Bara att testa.
Filter 1: ON PK Fc 27.95 Hz Gain -13.80 dB Q 1.762
Filter 2: ON PK Fc 36.95 Hz Gain 9.00 dB Q 2.038
Filter 3: ON PK Fc 59.10 Hz Gain -8.90 dB Q 2.220
Ett annat förfarande är att halvera de av REW föreslagna korrektionerna. Rummet du befinner dig sållar väl hörseln bort till viss del?
genstruktur skrev:En ytterligare sak jag tänkte på är att om jag boostar så tappar jag väl headroom i Mindsp? I och med att jag redan kör full spätta genom den så borde väl det medföra att det börjar klippa och jag får sänka volymen någonstans? Det vill jag inte eftersom vill kunna spela lika starkt som innan - tror jag i alla fall.
genstruktur skrev:RogerGustavsson skrev:Bra eller anus?
RogerGustavsson skrev:genstruktur skrev:En ytterligare sak jag tänkte på är att om jag boostar så tappar jag väl headroom i Mindsp? I och med att jag redan kör full spätta genom den så borde väl det medföra att det börjar klippa och jag får sänka volymen någonstans? Det vill jag inte eftersom vill kunna spela lika starkt som innan - tror jag i alla fall.
Tycker det ser rätt bra ut och nu får du lyssna lite. Jo, boostar du tappar du headroom, det gör man alltid med höjningar. Jag har bara sänkningar i min Flex. Det finns förstås huvudvolym på flera ställen i Flex. Även när du körde med bcx i kedjan finns det förstås ett tak där också, du kan inte tvinga slutstegen att förstärka vad som helst.
Neuhausen skrev:genstruktur skrev:RogerGustavsson skrev:Bra eller anus?
Jag tycker att det ser väldigt bra ut, när man matchar så att målkurvan stämmer med det du har nu så får jag en room curve i REW med Rise start = 200Hz , Rise end = 30Hz, 1.1dB/oktav.
Min REW föreslår:
PK1
25.65Hz,-13.2dB,Q=2
PK2
63.3Hz,-9.9dB,Q=2
Det här kommer även dra ner nivån på 40Hz, men kanske inte lika mycket som BCX gör.
REW föreslår också, men jag tänker att man provar det ovanstående först. Det här är det enda som Boostar nivån och för med sig mycket att tänka på.
PK3
255Hz,7.1dB,Q=5.368
Saker jag själv skulle viljat prova är att ta bort det värsta av topparna under 1000Hz för att se om det låter rätt eller fel att göra det.
PK4
356Hz,-3.7dB,Q=7
PK5
770Hz,-3.9dB,Q=6
Slutligen så tycker jag inte om svackan vid 40Hz. Så beroende på kapacitet i högtalarna och hur det låter så skulle jag provat (OBS, det här är ingen boost tillsammans med de andra filtren! Men det är en boost jämfört med BCX.):
PK6
40Hz,0 till 5dB beroende på kapacitet, Q=4
Det enda som ökar nivån och belastningen på förstärkare och högtalare jämfört med att köra rakt är filtret vid 255Hz. Justeringen vid 40Hz ger som mest att det motsvarar att köra högtalarna rakt när man summerar alla filtren.
I EQ fönstret så kan man trycka på texten: Generate measurement from filters. Då ser man det totala filtrerpaketet. Kanske inte exakt rätt när man knappar in det manuellt i MiniDSP, men det borde vara ganska nära.
Neuhausen skrev:Ja, jämfört med BCX så kommer du belasta högtalarelementen och förstärkaren mer vid 40Hz om du försöker korrigera felet där med EQ. Det kommer du även göra med de två första filtren som REW föreslog genom att de inte drar ner 40Hz lika mycket som BCX gör. Här ser det ut att dra ner nivån ungefär 5-6dB, mot kanske 8-10dB med BCX.
Här ser du kombinationerna av de olika filtren jag nämnde. Där jag tänker att de två vid strax under 30Hz och strax över 60Hz används tillsammans som de är. De andra provas en och en med både halv och hel gain. Den vid 255Hz skulle jag provat sist och i flera steg. Den vid 40Hz kan du eventuellt prova som en dämpning för att se om du känner igen basen från BCX mer då.
Neuhausen skrev:Hur ser filterkurvan som du tänkte prova ut nu?
RogerGustavsson skrev:Testa med dessa inställningar. Antagligen ska filter 2 ha en betydligt mindre gain eller skippa den korrektion helt. Då ska förmodligen de andra två filtren också justeras. Bara att testa.
Filter 1: ON PK Fc 27.95 Hz Gain -13.80 dB Q 1.762
Filter 2: ON PK Fc 36.95 Hz Gain 9.00 dB Q 2.038
Filter 3: ON PK Fc 59.10 Hz Gain -8.90 dB Q 2.220
Ett annat förfarande är att halvera de av REW föreslagna korrektionerna. Rummet du befinner dig sållar väl hörseln bort till viss del?
genstruktur skrev:
Ja bilderna kanske ger all information. Men det är mätning med och utan mitt "infrafilter".
Ja det är en stor fördel absolut att kunna ställa in exakt också. Bidrar säkert till att man upplever att det alltid går att förbättra också och pilla liiiite till.Neuhausen skrev:Det ser ut som en stor förbättring. Att ha möjlighet till flera inställningar för att kunna prova med och utan delar av filtret låter praktiskt.
genstruktur skrev:Insåg precis att det inte går att ladda in filen man exporterar till Mindsp, EQ filters (txt), till REW igen (req), det var ju synd. Tänkte inte på det. Hade ju varit smidigt att bara uppdatera dem med lite ändringar om man inte var nöjd. Eller missar jag något här?
Neuhausen skrev:genstruktur skrev:Insåg precis att det inte går att ladda in filen man exporterar till Mindsp, EQ filters (txt), till REW igen (req), det var ju synd. Tänkte inte på det. Hade ju varit smidigt att bara uppdatera dem med lite ändringar om man inte var nöjd. Eller missar jag något här?
Det är lite knepigt så fort du mäter med filter aktiva. Jag tycker att det är bäst att spara filterinställningarna som en .req fil i REW så att man har den tillgänglig att utgå från. Sedan mäter man med filtren aktiva, bestämmer sig för vad man vill förbättra. Sedan mäter man utan filtren och laddar in den gamla req filen och försöker fixa de områden som man tyckt att kräver förbättring.
Om det är i ett område som man inte gjort något tidigare så kan man nöja sig med att bara mäta med alla de andra filtren aktiva. Men att låta bli att ladda in dem när man provar ut det nya filtret. Sedan får man skriva upp värdena för det nya filtret, ladda in förra req filen, lägga till det nya filtret och ladda upp till equalizern. Det kommer inte se ut som det skall i REW när man gör så.
När du arbetar med filtren så tycker jag att det är lättare att få överblick med mer glättning, tex psychoacoustic. Men 1/48 behöver man titta på för att se om det bara är en mjuk och fin dal eller om det är en utsläckning då det är svårt att se när man glättat mer och man vet helt enkelt inte vad som kan ekvaliseras och vad som inte går att ekvalisera.
Om du bara mäter med mikrofonen på ett ställe nu så har du mycket variation med den minsta ändring i mikrofonplacering och senare huvudplacering. Jag tycker att man har en del nytta av slaskmätningar med en position för att få en uppfattning om vad som händer. Men någon gång så behöver man göra flera mätningar över området där man vill ha så bra ljud som möjligt. Antingen genom att mäta flera gånger och ta ett genomsnitt eller med MMM metoden som nämnts. Med mätning kring där du vill ha bäst ljud så kan du kanske hitta något som gör att du kanske vill flytta dig eller något annat lite.
genstruktur skrev:Angående olika low shelf filter. LS Q Fc 120.0 Hz Gain -8.70 dB Q 0.500
PK Fc 250.0 Hz Gain 1.50 dB Q 3.000. De påverkar inte fasvridningar som high pass filter med fasvridningar?
Det bästa hade varit att lägga något generellt filter över hela signalen som påverkar som BCX gör, istället för att har en massa olika ingreppspunkter. Då skulle jag också slippa att nivån högre upp i frekvens blir högre samt även infran.
Neuhausen skrev:genstruktur skrev:Angående olika low shelf filter. LS Q Fc 120.0 Hz Gain -8.70 dB Q 0.500
PK Fc 250.0 Hz Gain 1.50 dB Q 3.000. De påverkar inte fasvridningar som high pass filter med fasvridningar?
Det bästa hade varit att lägga något generellt filter över hela signalen som påverkar som BCX gör, istället för att har en massa olika ingreppspunkter. Då skulle jag också slippa att nivån högre upp i frekvens blir högre samt även infran.
Filtret ovan är så nära man kommer med rew, jag vet inte om man kan skapa biquad filter med något annat verktyg friare. Men jag har svårt att inte leta runt lite.
Fasvridningen bör bli lik den med BCX då de gör nästan exakt samma sak och det är givetvis väldigt intressant att mäta och jämföra fasen.
eljulio skrev:Apropå att lägga på filter på ingångarna så går det förstås bra vilket ökar ingreppspunkterna från 10 till 20. På ingångarna kan man ju ha de inställningar man alltid ha, grunden så att säga och så kan man använda de övriga 10 för att labba med olika presets. Som ett exempel.
Neuhausen skrev:genstruktur skrev:Angående olika low shelf filter. LS Q Fc 120.0 Hz Gain -8.70 dB Q 0.500
PK Fc 250.0 Hz Gain 1.50 dB Q 3.000. De påverkar inte fasvridningar som high pass filter med fasvridningar?
Det bästa hade varit att lägga något generellt filter över hela signalen som påverkar som BCX gör, istället för att har en massa olika ingreppspunkter. Då skulle jag också slippa att nivån högre upp i frekvens blir högre samt även infran.
Filtret ovan är så nära man kommer med rew, jag vet inte om man kan skapa biquad filter med något annat verktyg friare. Men jag har svårt att inte leta runt lite.
Fasvridningen bör bli lik den med BCX då de gör nästan exakt samma sak och det är givetvis väldigt intressant att mäta och jämföra fasen.
RogerGustavsson skrev:En 1 kHz sinus kan du generera i REW. Gå till Tools och detta dyker upp. Du kan välja 0 dBFS om du vill men då får du inte ha slutsteg/högtalare inkopplade.
Användare som besöker denna kategori: genstruktur och 17 gäster