Kaffekoppen skrev:
Såg de där bilderna först nu.

Stig måtte vända sig i sin grav.
Sådär får man absolut INTE göra!!! (För Stig alltså.)
Vh, iö
Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Kaffekoppen skrev:
IngOehman skrev:Sådär får man absolut INTE göra!!! (För Stig alltså.)
IngOehman skrev:
Såg de där bilderna först nu.![]()
Stig måtte vända sig i sin grav.
Sådär får man absolut INTE göra!!! (För Stig alltså.)
Vh, iö
IngOehman skrev:Såg de där bilderna först nu.Kaffekoppen skrev: **snip bilder**
Stig måtte vända sig i sin grav.
Sådär får man absolut INTE göra!!! (För Stig alltså.)
Vh, iö
avr7000 skrev:Sist jag snackade med Per...
Inte Gulbrandsen alltså utan Sankte Per...
Så berättade han att att Stig hade fått jobb som propeller där uppe...
-å det var inte bara på grund av Tux fasansfulla ap-akustikåtgärder![]()
perstromgren skrev:IngOehman skrev:Sådär får man absolut INTE göra!!! (För Stig alltså.)
Vet du hur var det tänkt att ägarna till högtalarna skulle veta det? Skrev Stig (eller Sonab) någon handledning till hur högtalarna skulle placeras och hur rummet skulle se ut?
IngOehman skrev:avr7000 skrev:Sist jag snackade med Per...
Inte Gulbrandsen alltså utan Sankte Per...
Så berättade han att att Stig hade fått jobb som propeller där uppe...
-å det var inte bara på grund av Tux fasansfulla ap-akustikåtgärder![]()
![]()
Ja, Stig kunde vara... generös med kraftuttrycken ibland.
Vill tillägga att synpunkterna inte är mina, utan de är bara en
ortoakustisk reflexion. Ungefär: Gör man så där så blir det inte
alls som av Stig avsett.
Vad "jobb som propeller" betyder vet jag inte?
.....
IngOehman skrev:Såg de där bilderna först nu.![]()
Stig måtte vända sig i sin grav.
Sådär får man absolut INTE göra!!! (För Stig alltså.)
Vh, iö
IngOehman skrev:Gör man så där så blir det inte
alls som av Stig avsett.
avr7000 skrev:IngOehman skrev:avr7000 skrev:Sist jag snackade med Per...
Inte Gulbrandsen alltså utan Sankte Per...
Så berättade han att att Stig hade fått jobb som propeller där uppe...
-å det var inte bara på grund av Tux fasansfulla ap-akustikåtgärder![]()
![]()
Ja, Stig kunde vara... generös med kraftuttrycken ibland.
Vill tillägga att synpunkterna inte är mina, utan de är bara en
ortoakustisk reflexion. Ungefär: Gör man så där så blir det inte
alls som av Stig avsett.
Vad "jobb som propeller" betyder vet jag inte?
.....
Det var en ganska snäll pik eller ett snällt bovnyp kanske...
Som en reaktion på att du "balanserat" och "pedagogiskt"sa:
IngOehman skrev:Såg de där bilderna först nu.![]()
Stig måtte vända sig i sin grav.
Sådär får man absolut INTE göra!!! (För Stig alltså.)
Vh, iö
- när du egentligen menade det du skrev senare:IngOehman skrev:Gör man så där så blir det inte
alls som av Stig avsett.
Om piken gick dig förbi är du naturligtvis förlåten då du är både pre-Generation X och, enligt egen utsago, postironi-sympatisör.
Mvh
Stefan Björklund
IngOehman skrev:Såg de där bilderna först nu.![]()
Stig måtte vända sig i sin grav.
Sådär får man absolut INTE göra!!! (För Stig alltså.)
Vh, iö
Tux skrev:IngOehman skrev:Såg de där bilderna först nu.![]()
Stig måtte vända sig i sin grav.
Sådär får man absolut INTE göra!!! (För Stig alltså.)
Vh, iö
Vad är det man inte får göra menar du?
Med "Stigs lista" som iö presenterade ovan, hade nog högtalarna blivit oerhört svårsålda, skulle jag gissa. Sonabs marknadsfolks budskap var ju det motsatta, precis som iö skrev, att högtalarna var konstruerade för vanliga rum.
Ino Audio har en mera ärlig approach efter vad jag förstått. Heder åt dig, Ingvar, som ger ordentliga instruktioner och inte gullar med köparna!
Intressant moralfråga, inte sant?
Läs Stigs lista (8 punkter) som iö hade i sitt inlägg, så ser du vad du "inte får göra".
petersteindl skrev:[...]
Den där 8-punktslistan som det pratas om är inte Stig Carlssons lista. Det är Ingvar Öhmans lista. Det är en lista över åtgärder eller ickeåtgärder.
Den Stig Carlsson som jag har känt sedan början på 70-talet har aldrig haft någon sådan punktlista som man skall följa.
[...]
Nej perstromgren, det är inte en intressant moralfråga så som du kanske vill göra den till.
Den moralen som jag dock anser vara intressant är huruvida det Ingvar skriver är korrekt vilket jag förmodar att du perstromgren utgår ifrån.
Celef, Elektronikvärlden är inte konsument.
Är det svårt att förstå skillnaden mellan konsument och alla övriga som jobbar professionellt med ljud där dessa andra skall bedöma, sälja eller demonstrera högtalarna?
Exakt vilken manual tänker du på d v s vilken modell?
Med "Stigs lista" som IÖ presenterade ovan, hade nog högtalarna blivit oerhört svårsålda, skulle jag gissa. Sonabs marknadsfolks budskap var ju det motsatta, precis som IÖ skrev, att högtalarna var konstruerade för vanliga rum.
Ino Audio har en mera ärlig approach efter vad jag förstått. Heder åt dig, Ingvar, som ger ordentliga instruktioner och inte gullar med köparna!
Intressant moralfråga, inte sant?
Kan tillägga att alla de lyssningsfall som jag sett honom vara inblandad i allihopa tillgodosåg nämnda önskemålen i listan. Föga förvånande.
petersteindl skrev:Profbd, du nämner Peters riktlinjer och Ingvars tumreglerDet är inte det som den lilla diskussionen handlar om i denna tråd. Jag har mina riktlinjer klara för att uppnå ett visst ljudande resultat av återgiven musik i bostadsrum men än så länge redogör jag inte för dessa offentligt. Det kommer vid ett senare tillfälle.
petersteindl skrev:I denna tråd har det skrivits om de så kallade Stig Carlssons 8 instruktioner som varken jag eller Bertil Alving känner igen. Vi känner helt enkelt inte igen den Stig Carlsson som Ingvar pratar om och som vi andra flitigt umgåtts med sedan 70-talets mitt.
petersteindl skrev:Det talas också om Stig som skulle vända sig i graven på grund av Tux absorbenter såsom voro Stig Carlsson en despotisk tyrann.
petersteindl skrev:Fast i Ingvars senaste inlägg har andemeningen ändrats från ursprunget.
Det talas om Stig Carlsson kontra Sonab såsom det inte skulle ha varit ett samarbete dem emellan och såsom de skulle ha helt olika uppfattningar om hur högtalarna skall placeras i rum.
petersteindl skrev:Vad är det för trams? Marknadsföringsavdelningen gjorde så gott dom kunde utifrån det material dom fick av Stig Carlsson.
petersteindl skrev:Det fanns en och annan dålig broschyr utgiven av Sonab och den har jag också tidigare nämnt, men såsom allt så finns det en bismak av text vilket beror på i vilken dager man framställer ett händelseförlopp eller en människa. Om man läser en text så får man en smak och en förnimmelse av en andemening.
petersteindl skrev:Den Stig Carlsson som framställs av IÖ på detta forum är främmande för mig och därför tar jag mig den friheten att även jag kunna skriva om den Stig Carlsson som jag lärt känna och som även Bertil Alving lärt känna eftersom vi umgåtts oerhört mycket med Stig Carlsson, men vi är fler som känner Stig sen urminnes tid.
petersteindl skrev:Jag vill påpeka att innan jag lägger ut många av mina inlägg här på faktiskt så läser jag upp dom för Bertil och även för andra som levt runt omkring SC för att få mer information och kommentarer och friska upp minnet liksom.
petersteindl skrev:Det finns även andra gamla bufflar kring SC som fortfarande är vid liv och som inte känns vid den Stig Carlsson som IÖ skriver om på detta Forum. De gamle orkar inte hålla på med kontroverser och ofta har de inga datorer men jag kan läsa innantill för dem. En del är i åttioårsåldern men de har uttryckt en tacksamhet över att någon observerat vad som skrivs och pågår och jag ämnar sätta ner foten genom att beskriva den Stig Carlsson som vi andra känner igen. Som sagt, jag har ju varit i kontakt med dessa personer också.
petersteindl skrev:Det vi undrar över, varför skriver Ingvar så? Vad är Ingvars syfte?![]()
petersteindl skrev:Nu kan jag välja att hålla tyst och fortsätta hålla god min eller att skriva. Jag väljer i denna stund att skriva. Profbd, jag hoppas att du inte har något emot det.
petersteindl skrev:En sak till, om du skulle ha umgåtts med en person under halva ditt liv och umgåtts med gemensamma bekanta och om en av dessa sedan återger historien på ett för dig och era gemensamma bekanta främmande sätt, skulle du då profbd hålla käft? Den profbd som jag har träffat skulle nog inte hålla tyst, inte så värst länge i alla fallTro inte att det här är det enda uttalandet om en Stig Carlsson som vi andra som umgåtts med Stig Carlsson inte känner igen men jag har hittills hållit god min eftersom jag har valt att spara allt till ett senare tillfälle på den andra tråden.
petersteindl skrev:Men då perstromgren skriver följande om Stig Carlsson efter att han tagit del av Ingvars skriverier så är måttet rågat.Med "Stigs lista" som IÖ presenterade ovan, hade nog högtalarna blivit oerhört svårsålda, skulle jag gissa. Sonabs marknadsfolks budskap var ju det motsatta, precis som IÖ skrev, att högtalarna var konstruerade för vanliga rum.
Ino Audio har en mera ärlig approach efter vad jag förstått. Heder åt dig, Ingvar, som ger ordentliga instruktioner och inte gullar med köparna!
Intressant moralfråga, inte sant?
petersteindl skrev:Nu är ju moralfrågan, var det Stig Carlsson som ansåg att hans högtalare var konstruerade för vanliga bostadsrum eller var det marknadsföringsavdelningen som fejkade och skrev att Carlssonhögtalarna var konstruerade för vanliga bostadsrum medans högtalarna i verkligheten inte var det? I så fall har ju perstromgren rätt då han skriver att Stig Carlsson eller Sonab eller Carlsson Ortho-Acoustic Systems inte haft en ärlig approach och dessutom skulle hedern gå till Ingvar. Nej, jag ger inte Ingvar hedern i förhållande till Stig Carlsson vars ortoakustiska högtalare ju är konstruerade för vanliga bostadsrum. Det är lätt att förledas av det som Ingvar skrev.
petersteindl skrev:Jo Ingvar, Stig Carlsson och vi andra har diskuterat samma saker genom åren.
petersteindl skrev:En liten sak till. SC har faktiskt använt ordet knorrekonFladderekon är ett annat mer använt namn på samma sak. Knorreko är ett roligare ord
petersteindl skrev:Vad gäller Stigs strikta efterlevande av dessa 8 punkter skriver IÖ:Kan tillägga att alla de lyssningsfall som jag sett honom vara inblandad i allihopa tillgodosåg nämnda önskemålen i listan. Föga förvånande.
Angående dessa så kallade Stigs åtta punkter och att han alltid höll sig till dessa så är det på det sättet att i Stig Carlssons eget lyssningsrum på andra våningen så användes ingen heltäckningsmatta. Där rök punkt ett i listan. Dessutom fanns ett burspråk med fönster mellan högtalarna. Uschanemej, Där rök punkt fem. Tråkig historia. Tja vad säger man? Jag säger som Ingvar. Föga förvånande![]()
![]()
petersteindl skrev:Vad är det då som är föga förvånande? Jo två saker. Ett, Stig Carlsson körde inte strikt efter någon sådan lista.
petersteindl skrev:Två, det talar jag inte ommen det har med minne för väsentligheter att göra, om man nu kan tycka detta vara väsentligt.
petersteindl skrev:Nåväl, den här tråden handlar definitivt inte om allt detta så jag kommer därför heller inte att fortsätta att skriva OT på denna tråd. Jag kommer att fortsätta beskriva historieförloppet på Peter Steindl tråden
IngOehman skrev:Det känner jag inte till att jag skrivit någonstans.
Vad jag skrivit är väl bara att Stig kunde tillföra mera information än den som fanns Sonabs broshyrer, om man frågade honom. Frågade gjorde jag, ofta och mycket.
Tycker inte det är varken märkligt eller anmärkningsvärt att Stig själv hade mer att berätta än vad som står i broschyrer och instruktionsböcker. Snarare tycker jag det är en självklarhet.
IngOehman skrev:Jag hade av broschyrläsning på 70- och 80-talen fått helt fel uppfattning om vad Stig ville med sina ortoakustiska högtalare. Broschyrerna visade sig emellertid vara ett sällsynt exempel på att Stiga hade kompromissat och låtit "marknadskunniga" formulera säljbudskapet istället för att utgå ifrån de verkliga, fysikaliskt välförankrade, syftena och verkningssätten hos Carlsson-högtalarena. [sic!]
IngOehman skrev:Tycker du skall skriva massor om den Stig Carlsson du lärde känna (som inte ville ha med dig att göra överhuvudtaget under slutet av hans liv, på grund av saker du sa till honom, om honom).
Naqref skrev:Är det bara jag som tycker att det senare uttalandet (som har gjorts för 11 år sedan f ö och därmed eg borde vara det förra) antyder att det har varit mer i broschyrerna att anmärka på än bara att Stig inte hade fått säga mer i dom?
Naqref skrev:Det enda jag hört Stig beklaga i broschyrer är att han tyckte att det var synd att begreppet "rundstrålande" användes, även för 70-talsserien. Men han respekterade att det var det som "marknadsföringsexperter" (som Stig kallade dem, med respekt) menade var det bästa uttrycket. Han sade det till och med själv i offentliga sammanhang! Stig ansåg sin inte alls veta vad som var bra marknadsföring, utan förlitade sig på dem som han uppfattade vara bättre på det.
Oj här dök visst jag upp som gubben i lådan igen.
Naqref™ skrev:Mja jag tänker inte på vad Stig tyckte om marknadsföringsmänniskornas insatser utan mer vad DU tycker om dom. Det torde ha varit mer än att de behövde kompletteras med information för att du skulle få en helt annan bild av vad han önskade med sina högtalare. För att få en helt annan bild så måste innehållet vara väldigt bristfälligt eller så står där något som inte strämmer. Oavsett vilket så borde ju man kalla broschyrer som ger en helt felaktig bild för dåliga. Det är väl klandervärt, eller hur?
IngOehman skrev:
Tycker du skall skriva massor om den Stig Carlsson du lärde känna (som inte ville ha med dig att göra överhuvudtaget under slutet av hans liv, på grund av saker du sa till honom, om honom).
IngOehman skrev:Men - just jag talar hellre med den som har hittat på grunkan. Tycker inte om att ha filter emellan.
IngOehman skrev:Portad ifrån en tråd i Wänner av Ino.
profbd skrev:IngOehman skrev:
Tycker du skall skriva massor om den Stig Carlsson du lärde känna (som inte ville ha med dig att göra överhuvudtaget under slutet av hans liv, på grund av saker du sa till honom, om honom).
den där slängen kunde du ha hoppat över ingvar
profbd skrev:IngOehman skrev:
Tycker du skall skriva massor om den Stig Carlsson du lärde känna (som inte ville ha med dig att göra överhuvudtaget under slutet av hans liv, på grund av saker du sa till honom, om honom).
den där slängen kunde du ha hoppat över ingvar
Nej, jag ger inte Ingvar hedern i förhållande till Stig Carlsson vars ortoakustiska högtalare ju är konstruerade för vanliga bostadsrum. Det är lätt att förledas av det som Ingvar skrev.
a) Att skriva om sina egna upplevelser om något på ett sätt så att det framstår som att det är på ett visst sätt anser ialalfall jag vanskligt. Det är lite underligt att det inte framgår tydligare, med tanke på att det i andra sammanhang påtalas. Det brukar finnas lika mycket uppfattningar som personer som har träffat någon.
b) Det har nog retat upp rätt många att Ingvar ibland skriver på ett sätt som kan anses lite förklenande för Stig, men det är ju Ingvars bild av det hela. Det kan nog reta många som har stor respekt för någon, och Jag utgår från att båda herrarna har en inneboende respekt för konstruktören.
d) Såväl Peter som Ingvar är retoriska, insinuerande och nyttjar en otrevlig ton i tråden. Om ingen av dem vet det, så använder ni dessutom kända förhärskartekniker för att föringra den andres trovärdighet. Det är inte snyggt, inte ens om man engagerad.
IngOehman skrev:Tycker vi kan lämna det här med att konstatera, att det nog trots allt är bäst att låta var och en berätta om det de vet och vill berätta om!
IngOehman skrev:Jag känner inte till den där retorikskolan. Har inte studerat ämnet och är inte så intresserad av det. Tycker det är enklast att skriva saker som kan ha betydelse för frågan helt enkelt. Ibland behöver saker sättas i perspektiv.
IngOehman skrev:Jag sysslar inte med retorik - sa jag ju!
screen skrev:IÖ och Peter, ni är ju varandras bästa vänner som jag förstått det?
screen skrev:Att tvätta eran byk ofantligt ofentligt verkar inte gynsamt för vänskapen.
screen skrev:Ni var ju till staterna på en mycket trevligt berättad resa tillsamans nyligen t.ex. , kan ni inte reda upp det där onödiga sinsemellan över ett glas vin istället?
Det kan jag nog tänka mig att göra, om jag får rätt mycket information från olika oberoende källor som konfirmerar varandra.IngOehman skrev:Jag ser inget skäl att ifrågasätta något som någon har att berätta om, om det inte är något jag har förstahandsinformation om, och vet är fel. Vh, iö
Förstår verkligen inte alls sucken. Egentligen är du den obestridlige retorikmästaren på forumet, helt utan att du vet om det tydligenIngOehman skrev:Suck...
Kaffekoppen skrev:Det kan jag nog tänka mig att göra, om jag får rätt mycket information från olika oberoende källor som konfirmerar varandra.IngOehman skrev:Jag ser inget skäl att ifrågasätta något som någon har att berätta om, om det inte är något jag har förstahandsinformation om, och vet är fel. Vh, iö
IngOehman skrev:Kaffekoppen skrev:Det kan jag nog tänka mig att göra, om jag får rätt mycket information från olika oberoende källor som konfirmerar varandra.IngOehman skrev:Jag ser inget skäl att ifrågasätta något som någon har att berätta om, om det inte är något jag har förstahandsinformation om, och vet är fel. Vh, iö
Det tror jag säkert, men jag beter mig inte så.
Vet hur ofta ondska uppstår när ryktesspridning escallerar på det
där viset. Har sett det många gånger. Det vill säga när folk avstår
från att ta reda på sanningen, utan går till angrepp mot oskyldiga,
på ren spekulation - bara för att de tror något, baserat på att de
har förtroende för både andras spekulationer och påståenden, och
sin egen förmåga att utan några bevis rättvist döma och straffa
människor.
Kör på du.
Hoppas du vaknar upp någon gång. Det du håller på med mot mig
nu, är ju samma sak som du själv berättat att du gjort mot andra
tidigare - och sedan märkt att du hade fel... Är det inte läge att du
börjar lära dig av misstagen?
Vh, iö
Telefonen har varit avstängd. Vill du prata så gör jag gärna det, men jag förväntar mig en ursäkt för dina elakheter här iallafall.IngOehman skrev:KK: Jag har försökt ringa dig flera gånger idag vid fyratiden, utan framgång.
Vh, iö
petersteindl skrev:Celef, Elektronikvärlden är inte konsument.
Är det svårt att förstå skillnaden mellan konsument och alla övriga som jobbar professionellt med ljud där dessa andra skall bedöma, sälja eller demonstrera högtalarna?
Exakt vilken manual tänker du på d v s vilken modell?
MvH
Peter
IngOehman skrev:Suck...
Till OA12 och OA14 följde en manual med som innehöll ganska mycket om rumsanpassning. Finns att ladda ner i scannat format från CarlssonPlanet
http://www.carlssonplanet.com/downloads ... ssue_b.pdf
IngOehman skrev:Nu har KK och jag pratat med Kaffekoppen, och nu är allt bra!![]()
celef skrev:Till OA12 och OA14 följde en manual med som innehöll ganska mycket om rumsanpassning. Finns att ladda ner i scannat format från CarlssonPlanet
http://www.carlssonplanet.com/downloads ... ssue_b.pdf
ja där är den, men den verkar inte längre vara gällande, men det är kul läsning iaf
"i samband med mycket stora sammanlagda kabellängder bör
man tänka på att inte låta det sammanlagda seriemotståndet
hos kabeln till en högtalare överstiga 1 ohm."
paa skrev:celef skrev:Till OA12 och OA14 följde en manual med som innehöll ganska mycket om rumsanpassning. Finns att ladda ner i scannat format från CarlssonPlanet
http://www.carlssonplanet.com/downloads ... ssue_b.pdf
ja där är den, men den verkar inte längre vara gällande, men det är kul läsning iaf
Vad kommer följande rekommendation ifrån, Stig Carlsson eller reklambyrån, eller någon annan:"i samband med mycket stora sammanlagda kabellängder bör
man tänka på att inte låta det sammanlagda seriemotståndet
hos kabeln till en högtalare överstiga 1 ohm."
Vee-Eight skrev:Lite kuriost kanske, men jag vill minnas att en annan rekommendation var att Carlsson-högtalarna var "de enda högtalarna i världen som gjorda för vanliga bostadsrum". Var och när gick vår övertygelse käpprätt åt fanders?
Vee-Eight skrev:Mja, vad jag menade var att de två giganternas påståenden om Stigs ord inte ngt av dem var så kompatibelt med "vanligt bostadsrum".
celef skrev:är det så att kvinnor hör bättre än män, jag tycker det verkar så
celef skrev:är det så att kvinnor hör bättre än män, jag tycker det verkar så
Jag tror det är därför det är så vanligt att självutnämnda guldöron så ofta går bet i blindtest (och därför underkänner blindtestförfarandet!) - de kan inte lyssna koncentrerat eftersom de tror att det är skamligt att gissa fel. Tror man det, kan det vara en trygghet att ha facit tillgängligt när man skall berätta hur något låter. Även om det inte gör att man hör bättre så är det i varje fall lättare att suggerera sig till att höra enligt sina egna förväntningar i en öppen lyssning, och även om man inte ens lyckas med det så kan man ju ändå påstå något som stämmer med vad man hävdat, bara man har facit tillgängligt...
celef skrev:Jag tror det är därför det är så vanligt att självutnämnda guldöron så ofta går bet i blindtest (och därför underkänner blindtestförfarandet!) - de kan inte lyssna koncentrerat eftersom de tror att det är skamligt att gissa fel. Tror man det, kan det vara en trygghet att ha facit tillgängligt när man skall berätta hur något låter. Även om det inte gör att man hör bättre så är det i varje fall lättare att suggerera sig till att höra enligt sina egna förväntningar i en öppen lyssning, och även om man inte ens lyckas med det så kan man ju ändå påstå något som stämmer med vad man hävdat, bara man har facit tillgängligt...
om det är svårt eller omöjligt att höra skillnader, varför är det då viktigt att låtsas höra skillnad?
celef skrev:IngOehman skrev:Jag tror det är därför det är så vanligt att självutnämnda guldöron så ofta går bet i blindtest (och därför underkänner blindtestförfarandet!) - de kan inte lyssna koncentrerat eftersom de tror att det är skamligt att gissa fel. Tror man det, kan det vara en trygghet att ha facit tillgängligt när man skall berätta hur något låter. Även om det inte gör att man hör bättre så är det i varje fall lättare att suggerera sig till att höra enligt sina egna förväntningar i en öppen lyssning, och även om man inte ens lyckas med det så kan man ju ändå påstå något som stämmer med vad man hävdat, bara man har facit tillgängligt...
om det är svårt eller omöjligt att höra skillnader, varför är det då viktigt att låtsas höra skillnad?
Vad tror du själv det kan bero på att det finns lyssnare som bara kan berätta hur saker låter när de har facit tillgängligt medan de lyssnar (=öppna tester)?
paa skrev:celef skrev:Till OA12 och OA14 följde en manual med som innehöll ganska mycket om rumsanpassning. Finns att ladda ner i scannat format från CarlssonPlanet
http://www.carlssonplanet.com/downloads ... ssue_b.pdf
ja där är den, men den verkar inte längre vara gällande, men det är kul läsning iaf
Vad kommer följande rekommendation ifrån, Stig Carlsson eller reklambyrån, eller någon annan:"i samband med mycket stora sammanlagda kabellängder bör
man tänka på att inte låta det sammanlagda seriemotståndet
hos kabeln till en högtalare överstiga 1 ohm."
IngOehman skrev:Det är så vitt jag vet den uppfattning som Stig hade på 70-talet, och som han lät (i varje fall någon av) manualerna till 70-talshögtalarköparna berätta. Jag tror inte att några sådana uppfattningar framkommit i några broschyrer, men jag har sett det i manualer, jag tror en till OA-2212.
När jag frågat honom om det har jag fått veta att han inte tyckte att det var en så viktig fråga, men att han under 80-talet ökade kraven och menade att man inte bör seriekoppla högtalare med kablar som uppvisar en serieresistans högre än 0,5 ohm.
Även det kan ju betyda rätt långa och tunna kablar. Kan nämna att han i labbet (bredvid lyssningsrummet på nedervåningen) alltid mätte högtalarelement med en serieresistans om 0,5 ohm. Men den resistorn skulle förstås respresentera ALLA de serieresistanser som elementet skulle se i den färdiga konstruktionen - alltså förstärkarutimpedans, kabelresistans och de resistiva förlusterna i delningsfiltret. Därmed inte sagt att han menade att det behövde summera till just 0,5 ohm, bara att det var hans mätstandard.
Kan nämna att den uppfattning ha yttrade för mig var, att det trots allt var harmlösa fel som introducerades av kablar och att han inte tyckte det var speciellt vilktigt om det skiljde någon ohm mellan extremfallen. Han namnde specifikt att det ju måste gå att använda rörförstärkare.
Under en period (senare) var han klart mera intresserad av kablars dielektriska egenskaper än deras serieresistans. Det fick honom att göra ett rätt ovanligt val av högtalarkabel, nämligen sprängtråd!
Naqref™ skrev:Ska du renovera med orginalelementen?
Naqref™ skrev:Jag skulle köra med smidigare kablar än EKK och ta så korta längder som man behöver. De 0.5 ohmen är mer ett tak anser jag än ett exakt värde att eftersträva. Vidare är då interna förluster i filtret redan inräknade så man ska bara ta hänsyn till förstärkarens utimpedans och kabelresistansen.
tobm skrev:Passar på att lyfta denna tråd eftersom jag håller på att avsluta en renovering av ett par OA-2212 och det har blivit dags att fixa ett par högtalarkablar. Frågor kring detta kommer under citaten...paa skrev:celef skrev:Till OA12 och OA14 följde en manual med som innehöll ganska mycket om rumsanpassning. Finns att ladda ner i scannat format från CarlssonPlanet
http://www.carlssonplanet.com/downloads ... ssue_b.pdf
ja där är den, men den verkar inte längre vara gällande, men det är kul läsning iaf
Vad kommer följande rekommendation ifrån, Stig Carlsson eller reklambyrån, eller någon annan:"i samband med mycket stora sammanlagda kabellängder bör
man tänka på att inte låta det sammanlagda seriemotståndet
hos kabeln till en högtalare överstiga 1 ohm."IngOehman skrev:Det är så vitt jag vet den uppfattning som Stig hade på 70-talet, och som han lät (i varje fall någon av) manualerna till 70-talshögtalarköparna berätta. Jag tror inte att några sådana uppfattningar framkommit i några broschyrer, men jag har sett det i manualer, jag tror en till OA-2212.
När jag frågat honom om det har jag fått veta att han inte tyckte att det var en så viktig fråga, men att han under 80-talet ökade kraven och menade att man inte bör seriekoppla högtalare med kablar som uppvisar en serieresistans högre än 0,5 ohm.
Även det kan ju betyda rätt långa och tunna kablar. Kan nämna att han i labbet (bredvid lyssningsrummet på nedervåningen) alltid mätte högtalarelement med en serieresistans om 0,5 ohm. Men den resistorn skulle förstås respresentera ALLA de serieresistanser som elementet skulle se i den färdiga konstruktionen - alltså förstärkarutimpedans, kabelresistans och de resistiva förlusterna i delningsfiltret. Därmed inte sagt att han menade att det behövde summera till just 0,5 ohm, bara att det var hans mätstandard.
Kan nämna att den uppfattning ha yttrade för mig var, att det trots allt var harmlösa fel som introducerades av kablar och att han inte tyckte det var speciellt vilktigt om det skiljde någon ohm mellan extremfallen. Han namnde specifikt att det ju måste gå att använda rörförstärkare.
Under en period (senare) var han klart mera intresserad av kablars dielektriska egenskaper än deras serieresistans. Det fick honom att göra ett rätt ovanligt val av högtalarkabel, nämligen sprängtråd!
Ovan nämns att de 0,5 ohms serieresistans som Stig Carlsson använde sig av vid mätningar inkluderar förstärkarens utimpedans och de resistiva förlusterna i delningsfiltret. Hur stora kan förlusterna i filtret tänkas vara? Om man nu skulle vilja satsa på att hamna runt 0,5 ohm totalt på kabel + förstärkarens utimpedans + filterförluster vill man ju veta.
tobm skrev:Mitt Rotel RB-1090 har en dämpfaktor på 1000, dvs 0,008 ohm i utimpedans, så jag skulle bli tacksam om någon skulle kunna bidra även med en ungefärlig storlek på de resistiva förlusterna i filtret.
tobm skrev:Ser också ovan i Ingvar Öhmans text att Stig Carlsson senare verkar ha ansett att 0,5 ohm var ett slags tak. Borde jag satsa på en lägre resistans, och i så fall vilket värde? 0,3? 0,4? Finns det något negativt med en klart lägre serieresistans på, säg, 0,1-0,2 ohm?
tobm skrev:Eller ska jag sluta vara så anal och helt enkelt välja en kabellängd som ger någonstans runt 0,3-0,4 ohm (6,4-8,5 meter med EKK 4x1,5mm2)?
tobm skrev:Eller kanske den längd som faktiskt behövs för att kunna koppla ihop högtalarna med slutsteget (kanske 4-5 meter)? Jag lär väl ändå inte höra någon skillnad...
tobm skrev:(En anledning till att jag väljer 4x1,5mm2 är att jag kommer behålla de 4-poliga XLR-kontakterna och då verkar det klart enklast att använda denna kabel. Dessutom har jag blivit upplyst om att Stig Carlsson använde 4-polig XLR för att kunna separera basen från övriga register, och då verkar det ju dumt att ändra på detta.)
tobm skrev:Anledningen att jag tänkt använda EKK 4x1,5mm2 är alltså att jag har kvar de 4-poliga XLR-kontakterna. Men jag antar att man även skulle kunna köra t.ex. två kablar med vardera 2x0,75mm2 till vardera högtalare, en 2x0,75mm2 till + (pol 3 och 4 på XLR) och 2x0,75mm2 till - (pol 1 och 2 på XLR).
Bör man i så fall tänka på något särskilt, t.ex. vad gäller att tvinna/fläta kablarna?
IngOehman skrev:Men jag skulle överväga att bara använda en 0,75 mm^2 kabel, per högtalare.
IngOehman skrev:tobm skrev:Eller ska jag sluta vara så anal och helt enkelt välja en kabellängd som ger någonstans runt 0,3-0,4 ohm (6,4-8,5 meter med EKK 4x1,5mm2)?
En sådan kabel ger MYCKET lägre resistans i dom längderna, mindre än hälften faktiskt.
IngOehman skrev:Undrar också vad som fick dig att landa i just intervallet 0,3-0,4 ohm?
IngOehman skrev:tobm skrev:(En anledning till att jag väljer 4x1,5mm2 är att jag kommer behålla de 4-poliga XLR-kontakterna och då verkar det klart enklast att använda denna kabel. Dessutom har jag blivit upplyst om att Stig Carlsson använde 4-polig XLR för att kunna separera basen från övriga register, och då verkar det ju dumt att ändra på detta.)
Menar du alltså att du kör bi-wire? 2*1,5 mm^2 per register? (Det är inte alls samma sak som 4*1,5 mm^2, som ger betydligt lägre serieförluster.)
Naqref™ skrev:IngOehman skrev:Men jag skulle överväga att bara använda en 0,75 mm^2 kabel, per högtalare.
Medhåll.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster