Glebster skrev:Var f-n grävde du upp den?! Spela svår liksom...

Ok. Jag kan göra ett undantag för just detta specifika fall. Jag anlände något lemlästad en telefon utan kontakter eller internet. Rätt meckigt att hitta rätt i ett större lghskomplex, men till sist hörde jag Depeche mode från en dörr och då insåg jag genast att det var dit jag skulle.
Vid ankomst spelades det på OA-12. Jag skall i ärlighetens namn säga att jag lyssnade inte så aktivt på dom utan jag gjorde det jag är bäst på istället... nämligen prata. Jag hade med mig en fantastisk cd-spelare som aldrig blev lyssnad på, förfärligt. Många skämt haglar över vintage-cdn, men om man nu skall ställa den lite till svars så kan man läsa lite här, där man använder samma chip (TD1541A) i t.ex. Rotel o.s.v.
http://www.dutchaudioclassics.nl/philips-tda1541.asp
NAD 208 THX är nästan lika gammal och den är det ju inget fel på
Hos den ohelige tyckte jag kanske att dom lät lite ljust, framförallt från den sidoposition jag satt på. Väl i soffan lät det fantastiskt mycket bättre (såklart). Jag är ju rätt neg. inställd till OA-ljud och är det fortfarande, det är inte riktigt min bag. Men dom poppade på bra måste jag säga.
Sedan kom pi60 på plats och visst är det skillnad. Jag tyckte framförallt det var upplyftande att höra Ino-högtalare utan allt för mycket dämpning runtom kring. Trots detta lät det bra, i vissa lägen fantastiskt bra. Men som upplevt tidigare så kan jag tycka att dom i vissa lägen kan låta lite dämpat och instängt. Det släpper liksom inte riktigt och det saknar rymd. Där jag upplevde det så är när jag drog på John Mayer - Gravity(Live - Nokia). Det upplevs inte riktigt som den live-konsert det är. Där dom lät fantastiskt bra var t.ex. när den ohelige drog på Jonathan johansson - Aldrig ensam. Så bra har jag aldrig hört Jonathan, trots konsertbesök.
Jag har tidigare känt mig ganska ensam med att gilla Jonathan johanssons pampiga, 80-tals svulstiga pop. Det är detta som är så kul med träffar, att hitta andra som gillar likadant som en själv.
Jonasp nämnde att han tyckte att vissa inspelningar låter murket i röstinspelningen och jag kan bara hålla med. Vissa inspelningar suger verkligen och huruvida pi60 gör detta bättre eller sämre låter jag vara osagt.
Det diskuterades en del om hörsel och våra olika uppfattningar av ljud. Schmutz och jag har tidigare avhandlat hur olika toleranta vi är vid höga frekvenser. Jag är mindre känslig i diskantområdet och kan därför också trycka på en del nasty inspelningar(t.ex. Justice, nu spelades det inte igår, jag besparade sällskapet detta) utan större bekymmer men där Schmutz sänker direkt.
Det som gick upp för mig och som gör dessa träffar så fantastiska var att jag själv är uppenbarligen känslig i röstområdet. Starka röster kan upplevas svårt för mig, jag får lätt "överslag" i örat som gör att jag gärna vill sänka. Här fann jag mig ensam där flera andra tyckte det lät helt ok. Ett sådant tillfälle var när vi lyssnade på Adele - One and only (jävla bra låt by the way).
Vidare förmedlades också massa kul info, som t.ex. att sopraner(var det va?) också låter påfrestande på plats och inte bara i inspelningar. Själv lyssnar jag aldrig på körmusik,varken på inspelning eller live men det är reflektioner som aldrig skulle uppstå av sig själv. Tack för info Bo.
Den ohelige bangade inte för att dra på, jag hade aldrig kunnat spela så i min lgh. Vi lyssnade också på herr mullbergs steg och det lät fint. Vi fick en vägg till att börja svänga rätt bra = bra tryck och träff.
Det var en skitkul träff, med skittrevliga människor. God mat och smaskig efterrätt. Verkligen roligt att sitta och snacka om allt möjligt. Någon pratade om en sydvästskånsk gök, men jag vettifåglarna, man får ju inte prata så mycket då.
Humorn var på topp och av rätt kvalisort. Det enda som är fel med sådana här träffar är att tiden går för fort.
Stort tack till den ohelige och alla gäster! Tack för wirre och jägermister (även om min mage hälsar tvärtom idag)!
Det finns mycket kvar att utreda... eller hur?
Mvh
Fjonk