Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Detaljeratljud skrev:Hemsidan.
http://www.teenageengineering.com/
Kul för redan frälsta, men kan högtalarutförandet säljas in till ungdomar av idag?
Priset i sig är väl också ett hinder, men kan nog tänka mig att det kan bli en designsucce' modepryl i lite yngre hem.
anoden skrev:Riktigt kul och en liten påminnelse/uppmaning till "vissa" forummedlemmar som jobbar efter deviset
"mycket snack och lite verkstad" . För det på det här
forumet ratade SCC verkar deviset vara det omvända
"lite snack och mycket verkstad". Lycka till med
det här projektet, vem vet det kanske kommer mera.
anoden skrev:Riktigt kul och en liten påminnelse/uppmaning till "vissa" forummedlemmar som jobbar efter deviset
"mycket snack och lite verkstad" . För det på det här
forumet ratade SCC verkar deviset vara det omvända
"lite snack och mycket verkstad". Lycka till med
det här projektet, vem vet det kanske kommer mera.
Jocke skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag önskar jag kunde skriva att SSC var initiativtagare till det här, men det går nog inte tyvärr.
Men det glädjer mig lika fullt över att deras namn nämns
+1
Detaljeratljud skrev:De heter ju OD-11 Cloud Speaker.
Detaljeratljud skrev:Jag har ingen koppling till den verksamheten, eller någon annan överhuvudtaget numera. Har bara länge närt ett Carlssonskt intresse.
Detaljeratljud skrev:Jocke angående färgen, så kanske de tänkt sig att erbjuda den i regnbågens alla färger, men lanserar den till att börja med i vitt. Den röda kanske är photoshoppad? Kanske länken blev till den röda varianten i hastigheten?
Detaljeratljud skrev:Jag har ingen koppling till den verksamheten, eller någon annan överhuvudtaget numera. Har bara länge närt ett Carlssonskt intresse.
MagnusÖstberg skrev:Detaljeratljud skrev:Jag har ingen koppling till den verksamheten, eller någon annan överhuvudtaget numera. Har bara länge närt ett Carlssonskt intresse.
Du får ursäkta, men det här liknar klassisk marknadsföring på sociala medier så det skriker om det![]()
Du gjorde ditt livs första inlägg idag.
Det gjorde någon annan också, på Carlssonplanet. 20 minuter tidigare. Om samma produkt.
Synd att du saknar koppling. Du hade fått ett "Hurra" av mig
Detaljeratljud skrev:Det framgår väl tydligt av min miss med bl.a. namnet, och okunskap vad gäller färg, att jag inte har någon anknytning till någon involverad part?
Ärligt talat så hade jag i annat fall utryckt mig och gjort presentationen annorlunda kan jag försäkra.
While Teenage Engineering isn't ready to announce streaming music partners yet, the speaker use its built-in Wi-Fi to hook up to cloud services and pull down music — while it sounds like there will be some initial computer setup needed, the speakers can stream music directly without a computer. Once the software is finalized, multiple users will be able to add songs to the device in a Nexus Q-style social streaming setup, though it'll hopefully work with a variety of services (unlike the Nexus Q). The software is definitely still a work in progress, however
Detaljeratljud skrev:Jocke, med tanke på vad det står i artikeln, så verkar det vara som du funderar över, att man initialt med dator gör inställningar via wi-fi. Sedan strömmar man tydligen direkt. Men hur väljer man då musik eller källa? Antagligen ordnar man det i molnet via dator?While Teenage Engineering isn't ready to announce streaming music partners yet, the speaker use its built-in Wi-Fi to hook up to cloud services and pull down music — while it sounds like there will be some initial computer setup needed, the speakers can stream music directly without a computer. Once the software is finalized, multiple users will be able to add songs to the device in a Nexus Q-style social streaming setup, though it'll hopefully work with a variety of services (unlike the Nexus Q). The software is definitely still a work in progress, however
Tux skrev:Om de inte gör någon speciallösning för "hemmamarknaden" så är väl då gissat pris till kund minst 16kkr per par då.
(2 x 800dollar x faktor 10 för dollarkurs, tull, moms och transport)
Det har ju helt klart potential att vara en kompaktstereo av rang.
BPM skrev:Riktigt kul pryl, om priset kan hållas på rimlig nivå. Om SSC är inblandat kan man kanske hoppas på lansering i Sverige?
Aldrig hört OD11 men den ser verkligen inte mycket ut för världen.. Ni som hört den: Är den något att ha?
Detaljeratljud skrev:Styck!
Den innehåller ju en hel del elektronik, så priset är väl OK!
I sverige blir det väl ändå högre pris, ANTAR jag?
Elektroniken kostar inte mycket, men ger en del extra monteringsarbete.
Det man betalar för är iden och utvecklingen i sig. Kanske ingen superstorsäljare, och då skall förre enheter dela på overheaden. Och det är okej!
Detaljeratljud skrev:MÖ skrev,Elektroniken kostar inte mycket, men ger en del extra monteringsarbete.
Det man betalar för är iden och utvecklingen i sig. Kanske ingen superstorsäljare, och då skall förre enheter dela på overheaden. Och det är okej!
Jag finner ditt inlägg synnerligen onödigt och märkligt.
Andemeningen med att skriva att "den innehåller en hel del elektronik", tror jag alla förstår, inkluderat all mjukvara, utvecklingskostnader m.m. vilket medför ett högre pris än annars!![]()
Du skriver också, man betalar för iden. Skulle nog vilja påstå att man betalar för produkten. Jag har då aldrig lagt på påslag för iden, vid budgetering! Du skrev spekulativt vidare, kanske ingen storsäljare, följt av det självklara, och då skall färre enheter dela på overhead-kostnaderna.![]()
Sedan, och det är okej!Så om en produkt som vi inte vet hur den kommer att mottas av kunderna, menar du att efter ditt antagande så är ett högre pris okej.
![]()
???
Nu vill jag inte dra igång något ordkrig e.dyl. det första jag gör, men ibland funderar man över märkliga inlägg. För min del hoppas jag att du tar det med en glimt i ögat.
Aldrig hört OD11 men den ser verkligen inte mycket ut för världen.. Ni som hört den: Är den något att ha?
DuST skrev:BPM skrevAldrig hört OD11 men den ser verkligen inte mycket ut för världen.. Ni som hört den: Är den något att ha?
OD11 är en fantastisk högtalare tycker jag. Lyssnar på ett par renoverade 11:or i stort sett varje dag. Obi-diskant, B65OAII och "grafpro"-filter. Går på ungefär 4000 skr, och beggade OD11:or får man väl för en tusing. För summan 5000 får man ett par verkligt högpresterande, små och lättplacerade högtalare. Lätt värt pengarna enligt mej, men (som någon spekulerade) 16000 för ett par streamningsbara OD11 får väl vara upp till var och en att tycka om eller inte.
Mvh Pär.
Vee-Eight skrev:Min största undran är vem som bygger OD11 idag. Och varför man inte byggde OA12 istället.
Vee-Eight skrev:Min största undran är vem som bygger OD11 idag. Och varför man inte byggde OA12 istället.
STDI skrev:Vee-Eight skrev:Min största undran är vem som bygger OD11 idag. Och varför man inte byggde OA12 istället.
Är det någon överhuvud taget som bygger dem? Jag uppfattar OD-11 Cloud Speaker som ombyggda begagnade OD-11. Se t ex på buckligt galler på bilderna. Eller missförstår jag dig?
Detaljeratljud skrev:Jag tror personligen inte heller att OA12 skulle gå hem särskilt bra hos gemene man med dess speciella formspråk. Personligen har jag i varje fall svårt att fördra 70-talarnas form.
Bill50x skrev:Ett par aktiva OA12, nätanslutna via elnätet och styrda av en iPad skulle för mig vara en optimal anläggning om man inte vill spela vinyler också.
PerStromgren skrev:Bill50x skrev:Ett par aktiva OA12, nätanslutna via elnätet och styrda av en iPad skulle för mig vara en optimal anläggning om man inte vill spela vinyler också.
Ett enkelt slutsteg och en dito Squeezebox skulle nog rymmas i botten på en OA12 utan vidare, så det är enkelt att bygga själv!
PerStromgren skrev:Enklast är nog att bygga en snygg och väl avpassad sockel som rymmer slutsteg och klämlåda, som man sedan ställer en OA12 på.
Men då kan man ju undra om det inte är lättare att ha det lilla slutsteget och squeezeboxen på en elegant hylla och dra högtalarkabel i stället.
Vee-Eight skrev:STDI skrev:Vee-Eight skrev:Min största undran är vem som bygger OD11 idag. Och varför man inte byggde OA12 istället.
Är det någon överhuvud taget som bygger dem? Jag uppfattar OD-11 Cloud Speaker som ombyggda begagnade OD-11. Se t ex på buckligt galler på bilderna. Eller missförstår jag dig?
Det som talar mot att det rör sig om upppiffade gamla OD11 är att det inte finns tillräckligt med exemplar kvar för att kunna erbjuda en produkt till en större massa. De var ovanliga som begagnade redan innan.
De på bilderna är antagligen gamla högtalare, men broschyren ser inte ut som slutgiltigt säljblad. Min gissning är att de inte var klara med förserieexemplar när broschyren gjordes.
För $800 per st så kan det mkt väl rymmas verktygskostnad, som i sig är densamma i stort som med OA12. Men den kanske kommer också, så småningom.
Detaljeratljud skrev:Personligen tror jag att ni tänker fel angående denna högtalare.
+1Fjonkalicious skrev:Jag tycker iaf att det är ett helrätt val med od11 och håller med detaljeratljud.
Detaljeratljud skrev:I mitt tycke tror jag bara på OD11 och LillStig ( i någon variant) som konceptuella högtalare för moderna hem.
vad är som är urdumt? Det som dom har producerat tidigare är helt fantastiska saker, ta deras synth som exempel. Jag har lekt lite med den och användarvänligheten och designen är hur bra som helst. Hade jag massa deg över hade jag syltat in mig direkt med två av deras högtalare.tvett skrev:Idén med den där högtalaren verkar ju helt urdum.
De som kokat ihop iden, konstruerat och marknadsfört har ju misslyckats totalt.
Jag avråder alla att befatta sig med denna flopp.
Detta lär ju sätta eld på någon som är lite för insyltad...
MagnusÖstberg skrev:
Du begränsr dina tankar för mycket, OA51 ( aka StorStig) ser jag absolut som passande i moderna hem.
Jag kan tom se ett utökar koncept med en kombination av OD11, OA51 och en eller två centralenheter som basmoduler i ett livsstilskoncept.
_Fredrik_ skrev:vad är som är urdumt? Det som dom har producerat tidigare är helt fantastiska saker, ta deras synth som exempel. Jag har lekt lite med den och användarvänligheten och designen är hur bra som helst. Hade jag massa deg över hade jag syltat in mig direkt med två av deras högtalare.tvett skrev:Idén med den där högtalaren verkar ju helt urdum.
tvett skrev:Idén med den där högtalaren verkar ju helt urdum.
MagnusÖstberg skrev:Vet man vad det kostar att få en lackad låda i Kina med ett resultat du knappt får här - förstår man produktionslandet.
RogerGustavsson skrev:MagnusÖstberg skrev:Vet man vad det kostar att få en lackad låda i Kina med ett resultat du knappt får här - förstår man produktionslandet.
Är det inte delvis beroende på att miljöhänsyn inte riktigt står i samma fokus som i Europa och Nordamerika?
PappaBas skrev:I artikeln står det "ca 7000 kr per styck". Man undrar om de skall säljas en och en som monohögtalare eller som stereopar?
Det vet man att jag gjorde om man läste vad jag skrev. Jag tror inte han bara busar, jag tror han menar vad han skriver.Aerob skrev:_Fredrik_ skrev:vad är som är urdumt? Det som dom har producerat tidigare är helt fantastiska saker, ta deras synth som exempel. Jag har lekt lite med den och användarvänligheten och designen är hur bra som helst. Hade jag massa deg över hade jag syltat in mig direkt med två av deras högtalare.tvett skrev:Idén med den där högtalaren verkar ju helt urdum.
Men fripperino, läser du inte det finstilta? Tvett busar bara...
Detaljeratljud skrev:Vee-eight, jag slängde iväg en fråga om det, får se om de har tid att svara imorgon?
Kunde ju vara lite kul, det med.
joseph skrev:En kul nyhet, men hur framtidssäker är den egentligen? Jag är lite skeptisk på den punkten, tror nog anslutningarna och gränssnittet snart känns lika mossigt som gamla mp3-spelare gör idag.. Jag är nog inte rätt målgrupp.
LEXrasta skrev:Vad är det för element i! är det samma som i OD-11 eller är det något skräp element?
Jag hade lätt köpt en sådan men det skulle bli för jäkla dyrt att ta dom till Australien..
Detaljeratljud skrev:Vi får väl vänta och se! De blir då kanske inte så mycket billigare heller, skulle jag tro? Och får väl kopplas ihop själv kan jag tro, i varje fall kanske om de skall säljas separat till några få?
Men de kanske har en marknad i svedala i varje fall med en anlog modell?
Detaljeratljud skrev:Har väntat och väntat idag, om besked huruvida det går att köpa dem som vanliga OD11, men har ännu inte fått något svar. Men det är ju en dag imorgon med, får vi hoppas.
while it sounds like there will be some initial computer setup needed, the speakers can stream music directly without a computer. Once the software is finalized, multiple users will be able to add songs to the device in a Nexus Q-style social streaming setup, though it'll hopefully work with a variety of services (unlike the Nexus Q). The software is definitely still a work in progress, however.
Detaljeratljud skrev:http://www.od-11.com/
We also added a magnet on the back of the remote so you can stick it to anything from your fridge to the front of your OD-11.
Almen skrev:Detaljeratljud skrev:http://www.od-11.com/
Imponerad av bristen på språkliga fel och klumpigheter! Snygga bilder också.
Om prissättningen håller så kan det mycket väl bli en lyckad produkt.
Frequency range: 28 - 24 000 Hz.
RogerGustavsson skrev:Är databladet möjligen lite väl optimistiskt när det gäller frekvensomfånget?Frequency range: 28 - 24 000 Hz.
Rätt bra basutsträckning jämfört med Carlsson OD-11.
paa skrev:Det är ju en aktiv högtalare, så man kanske har infört en liten höjning i basen?
MagnusÖstberg skrev:Faller verkligen OD-11 så tidigt?
Det uppfattar inte jag det som. Men med ett element ordentligt underavstämt och lite hissat så torde 30Hx funka, men det kan kanske inte spela så starkt som annars..
RogerGustavsson skrev:paa skrev:Det är ju en aktiv högtalare, så man kanske har infört en liten höjning i basen?
Den möjligheten finns, kanske inte helt bra med tanke på att det ska till en hel del under basreflexavstämningen? Carlsson OD-11 föll från strax över 50 Hz. Förmodligen med 24 dB/oktav. Kanske har man helt andra element med superdata? Fast volymen på lådan sätter väl en gräns också?
Frodrak skrev:Det står att den är framtagen i ett nära samarbete med SSC. Har iinte forumet en halvrepresentant för nämnda stiftelse som medlem? Borde inte vedebörande kunna ett ge ett och annat svar vad gäller denna produkt?
Edit: stiftelse...
MagnusÖstberg skrev:Faller verkligen OD-11 så tidigt?
Det uppfattar inte jag det som. Men med ett element ordentligt underavstämt och lite hissat så torde 30Hx funka, men det kan kanske inte spela så starkt som annars..
Volym: 10 liter
Mått: 26 x 26 x 26cm
Vikt: 6 kg
Princip: Basreflex. Rundstrålande. Snedställda högtalarelement för både framåtvänd vägg- eller bohylleplacering eller uppåtvänd golvplacering.
Frekvensomfång: 45-18.000 Hz
Tonkurva: 52-15.000 Hz +/-4 dB mätt på golv mot vägg.
Delningsfrekvens: 1800 Hz
Bas- mellanregisterelement: 1st 6,5-tums 8 ohms Peerless SC165
Diskantelement: 1 st 5 cm 8 ohms Peerless MT 20 HFC
Träslag: Jakaranda, valnöt, teak, svart, vitlack
Pris 1978: 1300:-/paret
shifts skrev:Ja, det var en besvikelse, även för dem kanske?
MagnusÖstberg skrev:Ja, jag fick också glo på dem.
De spelade på kvällen innan mässan, men gjorde valet att inte spela på mässan.
Det var lite tråkigt, men det verkade inte direkt vara rusning till deras rum heller. De var förvisso väldigt anonyma.
Jocke skrev:MagnusÖstberg skrev:Ja, jag fick också glo på dem.
Det var lite tråkigt, men det verkade inte direkt vara rusning till deras rum heller. De var förvisso väldigt anonyma.
Deras målgrupp kanske inte är konsumenter och direktförsäljning även om de borde skaffa sig koll på vad som händer när vissa Faktiskt-medlemmar tänder på alla 8...
hifikg skrev:Jocke skrev:MagnusÖstberg skrev:Ja, jag fick också glo på dem.
Deras målgrupp kanske inte är konsumenter och direktförsäljning även om de borde skaffa sig koll på vad som händer när vissa Faktiskt-medlemmar tänder på alla 8...
Varför delta i den här typen av mässa då?
Vee-Eight skrev:Läste dagens NyTeknik där man i en artikel berättar om Teenage Engineering och Cloud Speaker. Man skriver;
"Utgångspunkten blev högtalarklassikern OD-11, skapad av Stig Carlsson år 1974 och såld i hundratusentals exemplar.
- Vi ägnade mer än ett år åt att övertyga Stig Carlssons stiftelse att låta oss licensiera patenten."
Antingen är det en tafflig journalist, eller så har Teenage Engineering gjort en fläskig dundertabbe.
hifikg skrev:Vee-Eight skrev:Läste dagens NyTeknik där man i en artikel berättar om Teenage Engineering och Cloud Speaker. Man skriver;
"Utgångspunkten blev högtalarklassikern OD-11, skapad av Stig Carlsson år 1974 och såld i hundratusentals exemplar.
- Vi ägnade mer än ett år åt att övertyga Stig Carlssons stiftelse att låta oss licensiera patenten."
Antingen är det en tafflig journalist, eller så har Teenage Engineering gjort en fläskig dundertabbe.
För att?
Tux skrev:hifikg skrev:Vee-Eight skrev:Läste dagens NyTeknik där man i en artikel berättar om Teenage Engineering och Cloud Speaker. Man skriver;
För att?
För att patentskyddet löpt ut. Det som kan funnits på OD11 har varit fritt att nyttja sen mitten av 90talet.
hifikg skrev:Aha, men designen kanske är skyddad än? Och namnet? I varje fall så är det väl artigt att fråga.
Frodrak skrev:Nu kanske jag upprepar en fråga som redan är ställd och besvarad, men har någon koll på vad det sitter för element i dem?
Sanny_X skrev:Att det tog över ett år att övertyga SSC verkar rimligt, men har OD-11 verkligen sålts i "hundratusentals exemplar"?
Sanny_X skrev:Att det tog över ett år att övertyga SSC verkar rimligt..
petersteindl skrev:hifikg skrev:Aha, men designen kanske är skyddad än? Och namnet? I varje fall så är det väl artigt att fråga.
Det finns inget mönsterskydd på OD-11 och heller ingen varumärkesregistrering. Det kan ju vara bra ändå att ta hjälp från SSC om de får nödvändig hjälp. Det är inte så lätt att bygga högtalare för industriell serieproduktion.
Mvh
Peter
Andersh74 skrev:petersteindl skrev:hifikg skrev:Aha, men designen kanske är skyddad än? Och namnet? I varje fall så är det väl artigt att fråga.
Det finns inget mönsterskydd på OD-11 och heller ingen varumärkesregistrering. Det kan ju vara bra ändå att ta hjälp från SSC om de får nödvändig hjälp. Det är inte så lätt att bygga högtalare för industriell serieproduktion.
Mvh
Peter
Finns det mönsterskydd på OA5, OA12, OA14, OA116 och OA2212?
Mvh, Anders
petersteindl skrev:Andersh74 skrev:petersteindl skrev:hifikg skrev:Aha, men designen kanske är skyddad än? Och namnet? I varje fall så är det väl artigt att fråga.
Mvh
Peter
Mvh, Anders
Nej, det finns inga mönsterskydd. Däremot har Lars Lallerstedt som upphovsman Copyright.
Mvh
Peter
En skillnad kan väl vara att Lallerstedt har koll på sina rättigheter?avr7000 skrev:
Vad menas med detta egentligen?
Är det för att Lars är designer och då någon sorts konstnär och då skulle högtalaren åtnjuta nåt sorts copyrightskydd som om det vore ett konstverk?
Om det hade varit Nils Olsson (fiktiv ritare) på Lövångers fabriker som ritat den slutgiltiga utförandet åt Stig på OD11 - OA2212... hade han haft Copyright på högtalarna?
Finns det verkligen "konstnärlig höjd" i att rita en högtalarlåda med galler och baffel uppåt, nog med konstnärlig höjd för att den verkligen skulle vara skyddad från att andra skulle kunna göra detsamma?
Mvh
Stefan
avr7000 skrev:petersteindl skrev:Andersh74 skrev:petersteindl skrev:hifikg skrev:Aha, men designen kanske är skyddad än? Och namnet? I varje fall så är det väl artigt att fråga.
Mvh
Peter
Mvh, Anders
Nej, det finns inga mönsterskydd. Däremot har Lars Lallerstedt som upphovsman Copyright.
Mvh
Peter
Vad menas med detta egentligen?
Är det för att Lars är designer och då någon sorts konstnär och då skulle högtalaren åtnjuta nåt sorts copyrightskydd som om det vore ett konstverk?
Om det hade varit Nils Olsson (fiktiv ritare) på Lövångers fabriker som ritat den slutgiltiga utförandet åt Stig på OD11 - OA2212... hade han haft Copyright på högtalarna?
Finns det verkligen "konstnärlig höjd" i att rita en högtalarlåda med galler och baffel uppåt, nog med konstnärlig höjd för att den verkligen skulle vara skyddad från att andra skulle kunna göra detsamma?
Mvh
Stefan
Hej Roger!
Enligt Teenagers Engineering putsas det fortfarande på konstruktionen, releasen kommer under hösten.
Med vänlig hälsning,
Per Gulbrandsen
Chefredaktör
CarlssonPlanet
Nattlorden skrev:Synd de kostar så mycket, annars hade ett par till bägge barnens rum säkert borgat för en trevlig uppväxt.
Trist stavfel på deras sida... "wirless"
mapem skrev:Hej. Jag råkade vara ute och promenera häromdan på Söder inför en konsert i Maria Magdalena med Mozarts C-moll-mässa. Fin konsert f ö m Sth Sinfonietta och Elin Rombo m fl. Nå, i alla fall, på denna promenad råkade vi passera en butik där Stig C hängde på väggen i jätteformat och de sålde små lådor med beteckningen OD11 Cloud Speaker. Typisk hipster-livsstils-grej ansåg mitt sällskap som skrivit en bok om gentrifieringen på Söder, och det höll jag ju med om, men det är ju kul om hipster-kulturen leder till efterfrågan av en klassisk Carlsson-högtalare, anpassad till våra moderna tider förstås. Jag tyckte det var enormt kul att se. Och blev nyfiken. Vad var detta för något? Och svaret fanns självklart här i denna tråd. Ni vet allt! Tack!
paa skrev:mapem skrev:Hej. Jag råkade vara ute och promenera häromdan på Söder inför en konsert i Maria Magdalena med Mozarts C-moll-mässa. Fin konsert f ö m Sth Sinfonietta och Elin Rombo m fl. Nå, i alla fall, på denna promenad råkade vi passera en butik där Stig C hängde på väggen i jätteformat och de sålde små lådor med beteckningen OD11 Cloud Speaker. Typisk hipster-livsstils-grej ansåg mitt sällskap som skrivit en bok om gentrifieringen på Söder, och det höll jag ju med om, men det är ju kul om hipster-kulturen leder till efterfrågan av en klassisk Carlsson-högtalare, anpassad till våra moderna tider förstås. Jag tyckte det var enormt kul att se. Och blev nyfiken. Vad var detta för något? Och svaret fanns självklart här i denna tråd. Ni vet allt! Tack!
Var det på Katarina Bangata, för där verkar Teenagers ha sitt tillhåll?
mapem skrev:paa skrev:mapem skrev:Hej. Jag råkade vara ute och promenera häromdan på Söder inför en konsert i Maria Magdalena med Mozarts C-moll-mässa. Fin konsert f ö m Sth Sinfonietta och Elin Rombo m fl. Nå, i alla fall, på denna promenad råkade vi passera en butik där Stig C hängde på väggen i jätteformat och de sålde små lådor med beteckningen OD11 Cloud Speaker. Typisk hipster-livsstils-grej ansåg mitt sällskap som skrivit en bok om gentrifieringen på Söder, och det höll jag ju med om, men det är ju kul om hipster-kulturen leder till efterfrågan av en klassisk Carlsson-högtalare, anpassad till våra moderna tider förstås. Jag tyckte det var enormt kul att se. Och blev nyfiken. Vad var detta för något? Och svaret fanns självklart här i denna tråd. Ni vet allt! Tack!
Var det på Katarina Bangata, för där verkar Teenagers ha sitt tillhåll?
Nä det var på Mariaberget, i hörnet av Tavastgatan och Blecktornsgränd om jag minns rätt.
Sverqer skrev:OD-11 Cloud säljs just nu exklusivt på MoMA.
mangrove skrev:Sverqer skrev:OD-11 Cloud säljs just nu exklusivt på MoMA.
Intressant bild på innanmätet. Är det ett krökt basreflexrör som mynnar framför basen/bakom diskanten som syns?
mangrove skrev:Finns det uppgifter om elementbestyckningen i denna pjäs? Liknar ljudbilden på något sätt originalet?
mangrove skrev:Sverqer skrev:OD-11 Cloud säljs just nu exklusivt på MoMA.
Intressant bild på innanmätet.
Ja, jag kallar det för ett snabelrör. Det fanns ingen annan möjlighet att få till det perfekt.
Elementen är specialgjorda för konstruktionen.
IngOehman skrev:mangrove skrev:Finns det uppgifter om elementbestyckningen i denna pjäs? Liknar ljudbilden på något sätt originalet?
Elementen är specialgjorda för konstruktionen.
OliT skrev:...
Är det förresten ställbar 110/220V, auto eller manuell?
STDI skrev:OliT skrev:...
Är det förresten ställbar 110/220V, auto eller manuell?
"AC 110-240V 50~60Hz.
Universal Power Supply."
från http://www.teenageengineering.com/products/od-11/
Foffe skrev:Hmm, man vill ju ha stereo. Jag uppfattar som att det bara är en högtalare. Eller har jag fattat fel? Det blir ganska dyrt jämfört med att köpa två gamla OD-11 och en förstärkare.
OliT skrev:Foffe skrev:Hmm, man vill ju ha stereo. Jag uppfattar som att det bara är en högtalare. Eller har jag fattat fel? Det blir ganska dyrt jämfört med att köpa två gamla OD-11 och en förstärkare.
Precis, styckepris. Onekligen rätt högt.
Nattlorden skrev:Och upplagt för att göra köpare som missat den detaljen riktigt riktigt sura...
AndreasArvidsson skrev:Nattlorden skrev:Och upplagt för att göra köpare som missat den detaljen riktigt riktigt sura...
Ja tänk va dum och lurad man måste känna sig när man beställt ett par nya högtalare och så kommer det bra en enda och när man ringer kundtjänst så förklarar det att du måste lägga dubbla precis för att få två. Oh va glad man blir av sådant.
Självklart deras rätt att sälja dem styckvis om de vill, jag hoppas bara att alla som säljer dessa är väldigt tydliga.
PerStromgren skrev:Hur mycket kostade en OD11 när det begav sig, omsatt i dagens penningvärde?
paa skrev:PerStromgren skrev:Hur mycket kostade en OD11 när det begav sig, omsatt i dagens penningvärde?
Vad kostade ett 100W monosteg vid samma tid?
paa skrev:PerStromgren skrev:Hur mycket kostade en OD11 när det begav sig, omsatt i dagens penningvärde?
Vad kostade ett 100W monosteg vid samma tid?
petersteindl skrev:Det kanske går att sälja gamla OD-11 för 17000:- idag?
Foffe skrev:Ja priset är minst sagt högt! men vad får dig att tro att det kommer gå ner?
Men man kan ju alltid hoppas att det går ner, hade lätt kunnat tänka mig två OD-11 Cloud.
PerStromgren skrev:Hur mycket kostade en OD11 när det begav sig, omsatt i dagens penningvärde?
Nattlorden skrev:PerStromgren skrev:Hur mycket kostade en OD11 när det begav sig, omsatt i dagens penningvärde?
5000:-/par
PerStromgren skrev:Nattlorden skrev:PerStromgren skrev:Hur mycket kostade en OD11 när det begav sig, omsatt i dagens penningvärde?
5000:-/par
I dagens pengar? Verkligen? Då var de mycket billigare än jag kom ihåg dem.
Nattlorden skrev:1300:- @ 1978 -> 5000:-
Bill50x skrev:Om man bara ser till ljudet är den förmodligen inte värd priset. Men det är inte B&O, Sonos och liknande heller. För att inte tala om Äppel-produkterna. Men denna högtalare är väl en livsstilsprodukt, den är liten, lättplacerad, innehåller "allting", snygg och (verkar) välproducerad och vill man ha musik någonstans är det bara att ställa in en låda. Det är ju inte alltid man behöver stereo, tex i arbetsrummet, garaget, köket etc. De flesta yngre jag känner idag använder bara stereohögtalare vid sin dator och enda anledningen är att högtalarna säljs som stereopar. Ofta är den ena högtalaren riktad framåt och den andra bakåt utåt rummet så det ska höras i hela rummet... Det där med stereo och mono och bryr sig om hur det låter är det bara nördar som håller på med
Enda nackdelen med den ur min synvinkel är att den bara kan styras med ett Äpple. Som produkt för den som bara vill ha ett lätthanterligt ljud är ju ett par sådana lådor, ett Spotify-abonnemang och en iPad Mini en underbart kompakt anläggning.
/ B
Nattlorden skrev:
1300:- @ 1978 -> 5000:-
MagnusÖstberg skrev:Sonos har begränsningar som inte klämboxarna har..
MagnusÖstberg skrev:Det där är inte rätt försäljningskanal för den produkten. Antar att de snabbt behöver få in stålar till marknadsföring.
AndreasArvidsson skrev:MagnusÖstberg skrev:Sonos har begränsningar som inte klämboxarna har..
Och vise versa, men nu är vi OT så jag lägger ned.
djimp skrev:Jag var där o lyssnade på dem för ett tag sedan o mitt intryck är att de inte på nåt sätt är värda det priset, visst den är tjusig o smutt o "vill ha bara för att känslan" väcks men ljudet hade mycket kvar att önska. Nu var uppställningen inte den bästa heller. Som en tjusig bakgrundshögtalare på ett kontor,helt ok men för hemma bruk, nja inte för det priset.
grafpro skrev:djimp skrev:Jag var där o lyssnade på dem för ett tag sedan o mitt intryck är att de inte på nåt sätt är värda det priset, visst den är tjusig o smutt o "vill ha bara för att känslan" väcks men ljudet hade mycket kvar att önska. Nu var uppställningen inte den bästa heller. Som en tjusig bakgrundshögtalare på ett kontor,helt ok men för hemma bruk, nja inte för det priset.
Vore intressant att undersöka en. Det lär vara Öhman som konstruerat och hans tidigare arbete för SSC har ju inte lyckats vidare bra. Ortoakustik verkar inte vara hans grej. Men vem vet?
Komorok skrev:grafpro skrev:djimp skrev:Jag var där o lyssnade på dem för ett tag sedan o mitt intryck är att de inte på nåt sätt är värda det priset, visst den är tjusig o smutt o "vill ha bara för att känslan" väcks men ljudet hade mycket kvar att önska. Nu var uppställningen inte den bästa heller. Som en tjusig bakgrundshögtalare på ett kontor,helt ok men för hemma bruk, nja inte för det priset.
Vore intressant att undersöka en. Det lär vara Öhman som konstruerat och hans tidigare arbete för SSC har ju inte lyckats vidare bra. Ortoakustik verkar inte vara hans grej. Men vem vet?
Det där var riktigt småaktigt skrivet. Mår du bra nu?
Komorok skrev:Tog ännu kortare tid för dig att ha åsikter om mig.
STDI skrev:Nu finns ETT PAR till salu för 9500 kr. http://www.blocket.se/vasterbotten/OD_11_Cloud_speaker_med_WIFi_funktion_58649784.htm?ca=23_3&w=3
CHRIS VOSS (@CHRISVOSS)
teenage engineering OD-11 Wireless Speaker Unboxing Review @jugendingenieur: youtu.be/AIdEU6KEBl0?a
Bill50x skrev:Jag tycker det verkar vara en spännande produkt men på tok för dyr. Styckepriset skulle vara acceptabelt om det var för ett par. Att högtalarappen bara finns för Apple-produkter är en klar begränsning och samma snobberi som en restaurang som bara serverar vin och inte har ett bra sortiment med öl.
/ B
Foffe skrev:Är det ingen här som har köpt ett par än? jag är riktigt sugen nu när de, trots allt, sänkt priset till 7995:- / st.
Med LTS rabatten på Hifikit blir det ju ännu bättre.
Headfi skrev:Sedan är jag lite fundersam över att sälja OD-11 CS som monohögtalare (per styck).
Nattlorden skrev:Headfi skrev:Sedan är jag lite fundersam över att sälja OD-11 CS som monohögtalare (per styck).
På mässan i Malmö sade de att de fått massor av feedback om detta och hävdade okunnighet om hifi-branschen som anledning. De har huvudsakligen sysslat med minisyntar innan.
Nattlorden skrev:Hmmm... Det är får mig att tänka ett steg jag inte gjort.... Är den helt symmetrisk? Dvs. är höger och vänster identiska utöver placeringen?
Low-Fidelity skrev:Nattlorden skrev:Hmmm... Det är får mig att tänka ett steg jag inte gjort.... Är den helt symmetrisk? Dvs. är höger och vänster identiska utöver placeringen?
Det undrar jag med. Någon som har koll?
Low-Fidelity skrev:Vet inte om det har uppmärksammats här i tråden.
Men OD-11 Cloud speaker kostar numera 5.900 SEK styck i svenska butiker. Jämfört med 7.995 SEK styck tidigare.
Nattlorden skrev:Low-Fidelity skrev:Vet inte om det har uppmärksammats här i tråden.
Men OD-11 Cloud speaker kostar numera 5.900 SEK styck i svenska butiker. Jämfört med 7.995 SEK styck tidigare.
Rejäl förbättring. Skulle nog behöva ned på fyrsiffrigt för paret dock.
paa skrev:Nattlorden skrev:Low-Fidelity skrev:Vet inte om det har uppmärksammats här i tråden.
Ett par Larsen 4 kostar ca 8000:- plus slutsteg och ett par Guru Junior kostar ca 9500:- plus slutsteg.
OD-11 innehåller slutsteg, och på så sätt ligger dom väl inte helt fel, men dom vänder sig kanske till en annan kundkategori, så det är ju svårt att säga vad "rätt pris" borde vara.
Det beror väl även på om man ska köra mot en receiver eller om man ska streama, och föredrar så få apparater som möjligt.
paa skrev:Nattlorden skrev:Low-Fidelity skrev:Vet inte om det har uppmärksammats här i tråden.
Ett par Larsen 4 kostar ca 8000:- plus slutsteg och ett par Guru Junior kostar ca 9500:- plus slutsteg.
OD-11 innehåller slutsteg, och på så sätt ligger dom väl inte helt fel, men dom vänder sig kanske till en annan kundkategori, så det är ju svårt att säga vad "rätt pris" borde vara.
Det beror väl även på om man ska köra mot en receiver eller om man ska streama, och föredrar så få apparater som möjligt.
Foffe skrev:Ja ska man köra dem till TV'n är det optiskt eller analogt som gäller. Men det finns ju billiga toslinksplittar hos kjell!
Jag har kollat lite film via datorn i sovrummet och då får man justera ljudet en del för att få synk.
Niclas:
Självklart kommer OD11 låta bättre än många andra trådlösa högtalare. Men de kommer verkligen till sin rätt när man använder två.
Du får ju inget stereoperspektiv med bara en. Men kommer den användas för att spela bakgrundsmusik och inte för finlyssning i soffan så ser jag inga fel med att köpa en.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster