Bred svacka runt 3 kHz på OA51.LE2?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikE

Bred svacka runt 3 kHz på OA51.LE2?

Inläggav HenrikE » 2016-01-31 03:14

Jag har en fråga om frekvensgången hos OA51.LE2.
Jag har lånat ett par sådana som är några år gamla men nästan ospelade. Gissningsvis har de inte spelats mer än 10-20 timmar totalt.
De har en ganska bred dipp i frekvensgången mellan 2 och 4 kHz som gör att tex röster kan bli väl hårda och påträngande.
Så här mäter de (höger och vänster mäter nära identiskt):
ifas_urfas.png
ifas_urfas.png (34.05 KiB) Visad 12196 gånger

Den blå kurvan visar frekvensgång med element och filter kopplade enligt schemat (http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1086351#p1086351).
Som syns blir det en rejäl svacka kring 3 kHz. Jag testade att polvända diskanten och köra samma mätning igen, och det blev den röda kurva. Märkligt nog blev kurvan betydligt jämnare med diskanten felvänd.

Mikrofonen stod 0.5 m från högtalaren, vinklad exakt 22.5 grader m.h.a ögonmått in mot lyssningspositionen. Dvs den är gjord på samma sätt som denna:
Bild
Lånad från http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=429911#p429911
I den syns ingen dipp. Visserligen är det inte exakt samma högtalare men tycker inte att det borde vara någon jätteskillnad.

Varför blir det en sådan dipp, och varför blir det rakare när jag vänder diskanten fel? Jag har kollat att filtret är rätt kopplat, att komponentvärdena stämmer och alla kablar är rätt dragna.

Så här mäter bas och diskant i närfält (1 cm från elementen):
bas_disk.png
bas_disk.png (22.66 KiB) Visad 12196 gånger

Någon som har någon idé om vad som kan vara fel? Eller, är det meningen att det ska vara så här?

Användarvisningsbild
matssvensson

Re: Bred svacka runt 3 kHz på OA51.LE2?

Inläggav matssvensson » 2016-01-31 10:16

Jag kan inte hur filtret i OA51.LE2 ska integrera och det är ingen normal högtalare du kan förutse hur de ska se ut. Det är fler riktningar än bara rakt mot lyssnaren som är med i beräkningarna och jag vet inte själv exakt vilka. Men jag ägde ett par OA50 ett kort tag, med T11 diskanten. Och på dem visade det sig att en av diskanterna var felmärkt, med en likartad dipp i tonkurvan mätt i lyssningsriktningen som du.

Du skriver att du har kollat allt ser rätt kopplat ut i högtalarnas filter och att elementen är anslutna med rätt polaritet som i filterbeskrivningen. Då kan du bara testa att elementen är rätt uppmärkta också, genom att koppla loss elementen från filtren och med ett litet 1,5V batteri kontrollera att alla konerna rör sig åt samma håll när du ansluter batteriet till högtalarpolerna på samma sätt för alla elementen (exempelvis plus på batteriet till plus på elementet).

Är allt rätt inkopplat och det fortfarande mäter likadant hoppas jag någon annan här kan besvara hur en riktigt kopplad OA51.LE2 borde mäta. Vilken koppling tycker du låter bäst?

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-01-31 11:08

Vad skiljer LE och LE2 åt? Filret det länkas till är för LE medan trådrubriken gäller LE2?

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-01-31 11:45

RogerGustavsson skrev:Vad skiljer LE och LE2 åt? Filret det länkas till är för LE medan trådrubriken gäller LE2?

Nja, jag får det till att länken går till något som benämns LE2. Det finns vad jag kan se två LE varianter av OA51 och de skiljer en hel del åt, bland annat hur diskantelementet är inkopplat. Uniper, är du helt säker på vilken version av filter och element du har?

/mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-01-31 12:08

Nu kommer jag inte ihåg hur mina OA51LE2 mätte, men om du läser i följande tråd av sajtskaparen så använder han LTas-mätningar, och det av en anledning. Nämligen, någonting liknande använde Stig C. själv. Du får då med alla vinkla, vilket ör riktigare när man mäter på Stig C's skapelser.

http://carlssonkult.se/OA51.aspx

Svante har lämplig mjukvara för mätning med LTas.
Jag har själv vid ombyggnad av mina Larsen L8 använt både REW för mätning vid sweetspot, och LTas-mätning, och kan notera avsevärda skillnader i mätresultat.

http://carlssonkult.se/OA51.aspx

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-01-31 12:27

Hej och tack för svar!
Polariteten på både bas och diskant är dubbelkollad med batteri. (Det funkar utmärkt att kolla diskanten med ett gammalt trött AA-batteri, ger ett litet men tydligt utslag.)
Filtren för LE och LE2 har olika polaritet på diskanten ja, men tyvärr är det inte så enkelt att det har blivit hopblandat. Synd, hade varit en lättbegriplig förklaring. Både element och filter är LE2-versionen.
Jag inser att det inte är lika enkelt med frekvensgången på de här som på en vanlig direktstrålare. Därför hoppades jag att någon skulle ha gjort någon form av mätning på en LE2:a som jag kunde upprepa och jämföra mot. Jag får läsa på lite om LTas.
Mvh
Henrik

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-01-31 14:14

Det där känner jag igen från mina OA52.LE som ska ha samma elementbestyckning och snarlikt delningsfilter som OA51.LE2
Du har mätt på betydligt mindre avstånd än jag, men jag tycker att svackan framgår tydligt nog hos mig och jag tycker att den
turkosa grafen från mina OA52.2, som i mina öron låter mer korrekt, tyder på att svackan vid 3 kHz inte beror på något mätfel
från vår sida, utan snarare från konstruktören av LE/LE2 om han gjort avstämningen strikt efter sina mätningar utan att lyssna
ordentligt.
Mina mätningar är gjorda på 1 m avstånd, vilket är för nära för att OA52 och OB52 ska integrera korrekt, bortse därför från
området under 200 Hz. Först mätte jag på OA52.2 i deras normala position, därefter bar jag ut dem och ställde OA52.LE i exakt
samma position utan att ändra något och mätte igen med den blå grafen som resultat.

Bild

Stig fick till en makalöst snygg övergång från mellanregister till diskant med bara en drossel till basen samt en kondensator
och en drossel till diskanten! :D
Jag kommer att följa den här tråden med stort intresse.
Lite om mina planer finns här http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=62606&start=270#p1820154
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2016-01-31 14:36

Det bekräftas också av de mätningar som Grafpro gjort på OA52.2 resp OA52.LE (båda de uppmätta paren är mina) här: http://carlssonkult.se/OA52.aspx.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-01-31 15:34

uniper skrev:Jag har en fråga om frekvensgången hos OA51.LE2.
Jag har lånat ett par sådana som är några år gamla men nästan ospelade. Gissningsvis har de inte spelats mer än 10-20 timmar totalt.
De har en ganska bred dipp i frekvensgången mellan 2 och 4 kHz som gör att tex röster kan bli väl hårda och påträngande.
Så här mäter de (höger och vänster mäter nära identiskt):
ifas_urfas.png

Den blå kurvan visar frekvensgång med element och filter kopplade enligt schemat (http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1086351#p1086351).
Som syns blir det en rejäl svacka kring 3 kHz. Jag testade att polvända diskanten och köra samma mätning igen, och det blev den röda kurva. Märkligt nog blev kurvan betydligt jämnare med diskanten felvänd.

Mikrofonen stod 0.5 m från högtalaren, vinklad exakt 22.5 grader m.h.a ögonmått in mot lyssningspositionen. Dvs den är gjord på samma sätt som denna:
[ Bild ]
Lånad från http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=429911#p429911
I den syns ingen dipp. Visserligen är det inte exakt samma högtalare men tycker inte att det borde vara någon jätteskillnad.

Varför blir det en sådan dipp, och varför blir det rakare när jag vänder diskanten fel? Jag har kollat att filtret är rätt kopplat, att komponentvärdena stämmer och alla kablar är rätt dragna.

Så här mäter bas och diskant i närfält (1 cm från elementen):
bas_disk.png

Någon som har någon idé om vad som kan vara fel? Eller, är det meningen att det ska vara så här?

Hej, jag skulle prova att mäta med ett mikrofonavstånd på 80 till 100 cm för att se om resultatet blir lika.
Vilken mätmikrofon använder du?

Den mätning du gjort med 1cm lyssningsavstånd är väl ok om man ser till varje element för sig, men man kan inte lägga nivån lika på pappret och tro att det skulle motsvara korrekt förhållande mellan nivå på bas och diskant. Skulle tippa att kurvan från diskanten är lagd på en för hög nivå i förhållande till mätkurvan på basen. I så fall blir nivån för låg vid delningen för att vid integrering kunna bli rak även om integration helt skulle ske i fas.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-01-31 19:52

Många bra svar, tack!
lennartj » sön jan 31, 2016 10:14 pm
Mina mätningar är gjorda på 1 m avstånd, vilket är för nära för att OA52 och OB52 ska integrera korrekt, bortse därför från
området under 200 Hz. Först mätte jag på OA52.2 i deras normala position, därefter bar jag ut dem och ställde OA52.LE i exakt
samma position utan att ändra något och mätte igen med den blå grafen som resultat.

Jag har mätt på 1 meters avstånd också:
ifas_1m.png
ifas_1m.png (27.47 KiB) Visad 11967 gånger

Min kurva är ju misstänkt lik din blå.
STDI » sön jan 31, 2016 10:36 pm
Det bekräftas också av de mätningar som Grafpro gjort på OA52.2 resp OA52.LE (båda de uppmätta paren är mina) här: http://carlssonkult.se/OA52.aspx.

Samma sak här. Då verkar det som att det faktiskt är meningen.

Då undrar man ju bara, varför? Visst de låter ju bra ändå, men jag kan inte låta bli att störa mig på hårdheten som letar sig in lite då och då.

petersteindl » sön jan 31, 2016 11:34 pm
Hej, jag skulle prova att mäta med ett mikrofonavstånd på 80 till 100 cm för att se om resultatet blir lika.

Den mätning du gjort med 1cm lyssningsavstånd är väl ok om man ser till varje element för sig, men man kan inte lägga nivån lika på pappret och tro att det skulle motsvara korrekt förhållande mellan nivå på bas och diskant. Skulle tippa att kurvan från diskanten är lagd på en för hög nivå i förhållande till mätkurvan på basen. I så fall blir nivån för låg vid delningen för att vid integrering kunna bli rak även om integration helt skulle ske i fas.

Mätmicken är en Panasonic WM-61A som kopplas till line-in på ett Asus Xonar D2 via en hembyggd opamp-baserad förstärkare.
Nivåerna på bas och diskant i bilden kan mycket riktigt inte jämföras, jag mätte basen först och sen blev jag tvungen att justera volymen för att inte diskantmätningen skulle klippa.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-01-31 20:16

Fick visst in samma länk 2ggr. Följande var avikten att få med i mitt tidigare inlägg.

http://tolvan.com/index.php?page=/tone/tone.php

Glöm inte att Y-axeln på mätgrafen bör ha det vanliga 50dB.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-01-31 21:14

uniper skrev:Då undrar man ju bara, varför? Visst de låter ju bra ändå, men jag kan inte låta bli att störa mig på hårdheten som letar sig in lite då och då.

Bra? Ja kanske jämfört med 80-talets ursprungsversion, men för mig som levt med .2 i ett par decennier är .LE en klar besvikelse.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-01-31 21:26

uniper skrev:Många bra svar, tack!
lennartj » sön jan 31, 2016 10:14 pm

Jag har mätt på 1 meters avstånd också:
ifas_1m.png

Min kurva är ju misstänkt lik din blå.
STDI » sön jan 31, 2016 10:36 pm

Samma sak här. Då verkar det som att det faktiskt är meningen.

Då undrar man ju bara, varför? Visst de låter ju bra ändå, men jag kan inte låta bli att störa mig på hårdheten som letar sig in lite då och då.

petersteindl » sön jan 31, 2016 11:34 pm

Mätmicken är en Panasonic WM-61A som kopplas till line-in på ett Asus Xonar D2 via en hembyggd opamp-baserad förstärkare.
Nivåerna på bas och diskant i bilden kan mycket riktigt inte jämföras, jag mätte basen först och sen blev jag tvungen att justera volymen för att inte diskantmätningen skulle klippa.

Gör en mätning till på 1 meters mikavstånd där du även byter polaritet på diskanten.
Nu har du 100 dB på Y-axeln. Kan du ändra till 50 dB.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-01-31 21:31

uniper skrev:Då undrar man ju bara, varför? Visst de låter ju bra ändå, men jag kan inte låta bli att störa mig på hårdheten som letar sig in lite då och då.

Hur låter det när du fasvänder diskantelementen (din mätta kurva som ser mer balanserad ut)? Äsch, Peter hann före.

mvh, mats

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2016-01-31 21:31

Vågar man verkligen koppla ett 1,5v batteri på diskanten? Skadar det inte diskanten?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-01-31 22:25

P=U*U/R
1,5*1,5/8=0,28 W tål varje domediskant momentant såvitt jag vet.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-01-31 22:26

petersteindl skrev:Gör en mätning till på 1 meters mikavstånd där du även byter polaritet på diskanten.

Här kommer det, tyckte det blev lite rörigt när de ligger på varandra så jag sparade en där jag skiftade isär dem också.
ifas_urfas_1m.png
ifas_urfas_1m.png (22.24 KiB) Visad 11905 gånger

ifas_urfas_1mskift.png
ifas_urfas_1mskift.png (23.01 KiB) Visad 11905 gånger

Råkade vända på färgerna, röd kurva är kopplat enligt schemat, blå är med diskanten fasvänd.

matssvensson skrev:Hur låter det när du fasvänder diskantelementen (din mätta kurva som ser mer balanserad ut)? Äsch, Peter hann före.

Bättre! Hårdheten minskar och röster blir varmare. Men spridningsmönstret runt delningsfrekvensen lär definitivt bli annorlunda med diskanten polvänd. Det funkar bra här just nu på det lilla jag har hunnit provlyssna, men finns det några taskiga nackdelar jag inte har upptäckt än?

Maccis skrev:Vågar man verkligen koppla ett 1,5v batteri på diskanten? Skadar det inte diskanten?

Räknar man lite på det så ser man att det är helt ofarligt. 1.5V i 5.6 ohm ger en ström på ca 270 mA. Med BL=2.6 hamnar vi på ca 0.7N kraft. Kompliansen är 0.3mm/N och utslaget blir bara 0.2mm, dvs gott och väl inom linjära området (+-0.5mm).

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2016-01-31 23:09

Ja den blåa ser ju lite trevligare ut!
Skall kolla mina imorrn, hur de är fasade.....
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-01-31 23:44

uniper skrev:
petersteindl skrev:Gör en mätning till på 1 meters mikavstånd där du även byter polaritet på diskanten.

Här kommer det, tyckte det blev lite rörigt när de ligger på varandra så jag sparade en där jag skiftade isär dem också.
ifas_urfas_1m.png

ifas_urfas_1mskift.png

Råkade vända på färgerna, röd kurva är kopplat enligt schemat, blå är med diskanten fasvänd.

matssvensson skrev:Hur låter det när du fasvänder diskantelementen (din mätta kurva som ser mer balanserad ut)? Äsch, Peter hann före.

Bättre! Hårdheten minskar och röster blir varmare. Men spridningsmönstret runt delningsfrekvensen lär definitivt bli annorlunda med diskanten polvänd. Det funkar bra här just nu på det lilla jag har hunnit provlyssna, men finns det några taskiga nackdelar jag inte har upptäckt än?

Maccis skrev:Vågar man verkligen koppla ett 1,5v batteri på diskanten? Skadar det inte diskanten?

Räknar man lite på det så ser man att det är helt ofarligt. 1.5V i 5.6 ohm ger en ström på ca 270 mA. Med BL=2.6 hamnar vi på ca 0.7N kraft. Kompliansen är 0.3mm/N och utslaget blir bara 0.2mm, dvs gott och väl inom linjära området (+-0.5mm).

Dina senaste 2 bilder ger ganska bra bild över delningen i högtalarna gällande direktljudets frekvensgång och relativ fas mellan bas och diskant. Med omvänd polaritet på diskanten uppnås summering i fas i delningen men destruktiv summering under delningsfrekvens och ovanför delningen.

Vill du gå mera på djupet så kan du försöka mäta golvreflexens tonkurva och takreflexens. Golvreflexen på 1 meter i -30 grader och takreflexen på 1 meter i + 45grader. Vinklarna är i förhållande till direktljudets. I övrigt samma representation som dina direktljudsmätningar d v s behåll även samma färgval.

Har diskanten en DC-resistans på 5,6 ohm?

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-02-01 00:58

petersteindl skrev:Vill du gå mera på djupet så kan du försöka mäta golvreflexens tonkurva och takreflexens. Golvreflexen på 1 meter i -30 grader och takreflexen på 1 meter i + 45grader. Vinklarna är i förhållande till direktljudets. I övrigt samma representation som dina direktljudsmätningar d v s behåll även samma färgval.

Ja varför inte, grejorna står ju redan uppställda. Samma upplägg som innan, röd är enligt shemat, blå polvänt.
Golvreflexen först:
ifas_urfas_1mgolv.png
ifas_urfas_1mgolv.png (21.25 KiB) Visad 11849 gånger

ifas_urfas_1mgolv_skift.png
ifas_urfas_1mgolv_skift.png (22.72 KiB) Visad 11849 gånger

Och takreflexen:
ifas_urfas_1mtak.png
ifas_urfas_1mtak.png (20.57 KiB) Visad 11849 gånger

ifas_urfas_1mtak_skift.png
ifas_urfas_1mtak_skift.png (22.33 KiB) Visad 11849 gånger

Det blev väldigt liten skillnad mellan de två kopplingarna. Jag hade gissat på mer..

Jag har inte mätt dc-resistansen på diskanten, 5.6 ohm är vad det står i databladet.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-02-01 01:20

Jättekul att du delar med dig. Jag skulle fortsätta lyssna på dem med fasvänd diskant, och se hur du upplever dem över tid. I min värld ser de mer välbalanserade ut med fasvänd diskant, men jag har inte konstruerat dem.

mvh, mats

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-01 01:44

uniper skrev:
petersteindl skrev:Vill du gå mera på djupet så kan du försöka mäta golvreflexens tonkurva och takreflexens. Golvreflexen på 1 meter i -30 grader och takreflexen på 1 meter i + 45grader. Vinklarna är i förhållande till direktljudets. I övrigt samma representation som dina direktljudsmätningar d v s behåll även samma färgval.

Ja varför inte, grejorna står ju redan uppställda. Samma upplägg som innan, röd är enligt shemat, blå polvänt.
Golvreflexen först:
ifas_urfas_1mgolv.png

ifas_urfas_1mgolv_skift.png

Och takreflexen:
ifas_urfas_1mtak.png

ifas_urfas_1mtak_skift.png

Det blev väldigt liten skillnad mellan de två kopplingarna. Jag hade gissat på mer..

Jag har inte mätt dc-resistansen på diskanten, 5.6 ohm är vad det står i databladet.

Bra jobbat. Det är som jag ser det bara att köra vidare med polaritetsvänd diskant. Detta som du nu mätt fram med loobning mot tak och på direktljudet kan jag säga är en av Stig Carlssons förborgade hemligheter med hans baffelvinkel tillsammans med hans delningsfilter. Det finns tanke bakom hans dimensionering och det är att vinkeln på direktljudet i princip är konstant med lyssningsavstånd medans vinkeln mot taket ändras med lyssningsavstånd och det bör man tänka på vid dimensionering och olika loobning som följd. Stig hade detta i tankarna då han mätte sina högtalare och införde den där ringen runt basen. Det gäller främst den loobning högtalaren får på direktljudet. Stig hade dock en annan dimensionering av filtrena i OA-51 än vad som är i LE. Stig dimensionerade för att diskanten skulle kopplas in med samma polaritet som basen. Vad jag kan se i LE av dina mätningar att döma så är frekvensgången i LE snarast dimensionerad för en polaritetsvänd diskant. I en annan tråd diskuterades detta med ringen runt basen i OA-51 och jag sa att jag vid tillfälle återkommer till denna ring. Nu har jag gjort det.

Egentligen är det inte golvreflex eller takreflex du har mätt, utan den loobning i de riktningar som renderar i golvreflex respektive i takreflex.

Om det står 5,6 ohm DC-resistans i databladet så kan du räkna med att det stämmer bra.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2016-02-01 08:07

lennartj skrev:

Bra? Ja kanske jämfört med 80-talets ursprungsversion, men för mig som levt med .2 i ett par decennier är .LE en klar besvikelse.

Jag föredrar faktiskt mina OA52.LE framför mina OA52.2. Samtidigt kan jag nog, efter att ha läst många av Lennarts inlägg genom åren, sluta mig till att Lennart har "bättre" hörsel (närmre Guldöron) än vad jag har.
Men nu när jag läst om fasvändningen av diskanten ska jag testa det.

Tråden handlar ju om OA51.LE2. Därför vill jag påminna er som kanske tycker att vi är OT med diskussion om OA52.LE att bestyckningen på dessa två varianter alltså är samma. Filtren skiljer dock något.
OA51.LE är en tidigare variant med annan diskant. Motsvarande variant finns inte (framtagen av Nagref) för OA52.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-02-01 08:52

Att STDI och Lennartj upplever OA52.2 och OA52LE olika kan väl även bero på vilket lyssningsavstånd de har (med tanke på lobningen)? Sedan tillkommer förstås rummets egenskaper. När jag var hos Lennartj tyckte jag mig märka en rätt tydlig "sweetspot" i längdsled. Blev lite olika om man satt lite mera upprätt eller mera i viloläget (som givetvis var bäst). Hög rygg med nackstöd var det väl också på den skinnklädda stolen?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-02-01 10:38

RogerGustavsson skrev:Att STDI och Lennartj upplever OA52.2 och OA52LE olika kan väl även bero på vilket lyssningsavstånd de har (med tanke på lobningen)? Sedan tillkommer förstås rummets egenskaper. När jag var hos Lennartj tyckte jag mig märka en rätt tydlig "sweetspot" i längdsled. Blev lite olika om man satt lite mera upprätt eller mera i viloläget (som givetvis var bäst). Hög rygg med nackstöd var det väl också på den skinnklädda stolen?

Sweetspot-känslan i längsled tror jag hänger samman med mina problem med en varierande svacka mellan 100 och 200 Hz som jag börjar misstänka att beror på en ganska komplicerad destruktiv samverkan mellan ett flertal olika reflexer där golvreflexen och bakväggsreflexen borde vara de värsta, men den diskussionen hör inte hemma i den här tråden även om den är högintressant för mig.

Åter till topic, hur svackan runt 3 kHz uppfattas beror säkert även på vad man har bakom nacken, men då Roger besökte mig tror jag att jag redan bytt ut min skinnklädda nedsuttna no-name fåtölj där ryggstödet övergick i nackstöd i full bredd mot en Stressless Voyager med avsmalnande ryggstöd för att minska känslan av att ha diskantreflektorer bredvid öronen när jag lutar mig tillbaka.
Jag hittar ingen bra egen bild just nu så jag lånar en från nätet:

Bild

torde

Inläggav torde » 2016-02-01 13:25

uniper skrev:Jag har mätt på 1 meters avstånd också
Jag har en reflektion, kanske amatörmässig, om delningfiltret i OA-51. "Normala" högtalare har ju en rätt uppstående baffel vilket medför att de akustiska centren för bas och diskant kommer att skilja sig åt. I många fall konstrueras då ett asymetriskt delningsfilter t.ex. 1:a ordningen bas och andra ordningen diskant för att ge en fasförskjutning på 180 grader. Med en delning vid 3000Hz så är våglängden 340/3000=0,113m, dvs 180 grader motsvarar 5,5 cm förskjutning. Med en delning vid 2600 Hz blir förskjutningen ca 6,5 cm.

Nu har OA-51 en montering med "distanskrans", se foto på Carlsson Planet, troligtvis för att kompensera för de akustiska avståndsskillnaderna mellan bas och diskant. Mht detta skulle inte ett asymetriskt filter behövas. - MEN har även OA-51 en lutande baffel som placerar de akustiska centret för diskanten bakom basen på distansringen. Dvs vi behöver introducera ett asymetriskt filter igen. Filtret i OA-51 är ju asymetriskt - 1:a ordningen och andra ordningen. Då är det möjligt att beräkningen av filtret inte på ett korrekt sätt kompenserar för de faktiska avstånden. Då kanske en fasvändning av diskanten ger bättre resultat. Eller ett aktivt delningsfilter som gör det möjligt att finjustera för distansskillnader mellan elementen. - Kan de va nåt? :?

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-02-01 13:56

torde skrev:
Jag har en reflektion, kanske amatörmässig, om delningfiltret i OA-51. "Normala" högtalare har ju en rätt uppstående baffel vilket medför att de akustiska centren för bas och diskant kommer att skilja sig åt. I många fall konstrueras då ett asymetriskt delningsfilter t.ex. 1:a ordningen bas och andra ordningen diskant för att ge en fasförskjutning på 180 grader. Med en delning vid 3000Hz så är våglängden 340/3000=0,113m, dvs 180 grader motsvarar 5,5 cm förskjutning. Med en delning vid 2600 Hz blir förskjutningen ca 6,5 cm.

Nu har OA-51 en montering med "distanskrans", se foto på Carlsson Planet, troligtvis för att kompensera för de akustiska avståndsskillnaderna mellan bas och diskant. Mht detta skulle inte ett asymetriskt filter behövas. - MEN har även OA-51 en lutande baffel som placerar de akustiska centret för diskanten bakom basen på distansringen. Dvs vi behöver introducera ett asymetriskt filter igen. Filtret i OA-51 är ju asymetriskt - 1:a ordningen och andra ordningen. Då är det möjligt att beräkningen av filtret inte på ett korrekt sätt kompenserar för de faktiska avstånden. Då kanske en fasvändning av diskanten ger bättre resultat. Eller ett aktivt delningsfilter som gör det möjligt att finjustera för distansskillnader mellan elementen. - Kan de va nåt? :?

Så har jag uppfattat det - baffelns lutning, elementens strålningsmönster, distansringar och filter var noga uttänkta egenskaper hos Stigs högtalare. Med ambitionen att skapa önskad tonkurva för direktljudet i lyssningsriktningen (nytt för 5x-serien) och balanserat totalljud inklusive rummets reflexer. Det går naturligtvis att uppnå på flera olika sätt, framförallt om man kan frigöra sig från andra begränsningar som kostnad eller serieproduktion etc.

mvh, mats

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-02-01 21:07

petersteindl skrev:Bra jobbat. Det är som jag ser det bara att köra vidare med polaritetsvänd diskant. Detta som du nu mätt fram med loobning mot tak och på direktljudet kan jag säga är en av Stig Carlssons förborgade hemligheter med hans baffelvinkel tillsammans med hans delningsfilter. Det finns tanke bakom hans dimensionering och det är att vinkeln på direktljudet i princip är konstant med lyssningsavstånd medans vinkeln mot taket ändras med lyssningsavstånd och det bör man tänka på vid dimensionering och olika loobning som följd. Stig hade detta i tankarna då han mätte sina högtalare och införde den där ringen runt basen. Det gäller främst den loobning högtalaren får på direktljudet. Stig hade dock en annan dimensionering av filtrena i OA-51 än vad som är i LE. Stig dimensionerade för att diskanten skulle kopplas in med samma polaritet som basen. Vad jag kan se i LE av dina mätningar att döma så är frekvensgången i LE snarast dimensionerad för en polaritetsvänd diskant. I en annan tråd diskuterades detta med ringen runt basen i OA-51 och jag sa att jag vid tillfälle återkommer till denna ring. Nu har jag gjort det.

Egentligen är det inte golvreflex eller takreflex du har mätt, utan den loobning i de riktningar som renderar i golvreflex respektive i takreflex.

Om det står 5,6 ohm DC-resistans i databladet så kan du räkna med att det stämmer bra.

Med vänlig hälsning
Peter

Tack för hjälpen! Jag kör vidare polvänt tills vidare. Det både låter och mäter fint, så det känns som att det är hygglig chans att det är bra på riktigt :)

lennartj skrev:Åter till topic, hur svackan runt 3 kHz uppfattas beror säkert även på vad man har bakom nacken, men då Roger besökte mig tror jag att jag redan bytt ut min skinnklädda nedsuttna no-name fåtölj där ryggstödet övergick i nackstöd i full bredd mot en Stressless Voyager med avsmalnande ryggstöd för att minska känslan av att ha diskantreflektorer bredvid öronen när jag lutar mig tillbaka.

Det har garanterat betydelse det med. Jag har hört detta paret i tre olika rum nu, och i två av dem var hårdheten inte ett problem. Där fyllde väl det reflekterade ljudet i svackan så att det blev ok. Däremot i det tredje rummet (som såklart är platsen de var tänkta att vara) blev det mindre lyckat.

Det hade varit väldigt intressant att se någon mätning på ett annat par LE2:or för att jämföra...

Mvh
Henrik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-01 21:41

Är det något speciellt med detta rum jämfört de andra? Det går kanske att åtgärda rummet istället?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-02-01 22:29

Nattlorden skrev:Är det något speciellt med detta rum jämfört de andra? Det går kanske att åtgärda rummet istället?

Det är inget ovanligt med rummet. Det är väl bara två avgörande skillnader mot de andra. Dels är det lite kortare än de andra två, så att avståndet mellan högtalare och lyssningsposition blir ca 2,5m istället för 3.5-4m. Och så är golvet mjukare (laminat på träbjälklag istället för parkett på betong).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-02 09:57

uniper skrev:
Nattlorden skrev:Är det något speciellt med detta rum jämfört de andra? Det går kanske att åtgärda rummet istället?

Det är inget ovanligt med rummet. Det är väl bara två avgörande skillnader mot de andra. Dels är det lite kortare än de andra två, så att avståndet mellan högtalare och lyssningsposition blir ca 2,5m istället för 3.5-4m. Och så är golvet mjukare (laminat på träbjälklag istället för parkett på betong).

Provat att sätta dem smalare? Jag upplever ofta (speciellt i butik) att man satt Carlsson/Larsen alltför brett relativt lyssningsposition, så det låter bättre en bit bakom där de satt stol/soffa.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-02-02 10:42

För mig blir det stora frågan - varför vill någon överhuvudtaget förstöra de fina originaldimensioneringarna och göra om högtalarna till något som strider på så många sätt mot Stigs tankar om hur högtalarna skulle fungera?

Visst kan man beslå även Stigs egna dimensioneringar, alltså ".1"- och .2-versionerna med små artefakter, men det är alltså småsaker som är orsakade av att enkelhet givits hög prioritet. Allt som allt är både OA-51, OA-50 och OA-52 utmärkt välkonstruerade som de såg ut i de versioner som Stig skapade. Filter och elementgeometrier är avpassade för varandra, den ena passar den andra och den andra passar den ena. LTS testade för ett antal år sedan en Larsen L4 och samtidigt jämförde de med en gammal OA-50 som framstod helt överlägsen (både när de mätte på den och i lyssningstesten). Även L4 betedde sig klart märkligt med en tämligen icke-fungerande integration mellan elementen. Även principiellt uttalade ju Stig att han var färdig med branta filter (övergav dem helt inför 50-serien) med höga Q-värden, resonant beteende och kraftiga faskast, av de slag som LE-versionerna fått.

Detta inlägg skall uppfattas som en fråga.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-02-02 10:58

En undran IÖ.
När man ser till OA50 variant .3, .4, (av SSC) så tycker jag att de filtren ser allt annat än enkla ut.

http://carlssonkult.se/OA50.aspx

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-02-02 11:23

galder skrev:En undran IÖ.
När man ser till OA50 variant .3, .4, (av SSC) så tycker jag att de filtren ser allt annat än enkla ut.

SSC skapades ju efter Stigs bortgång och modeller med suffix högre än 2 är alltså framtagna av andra och jag, med flera ifrågasätter en hel del som SSC godkänt och rekommenderar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-02-02 13:36

galder skrev:En undran IÖ.

Okej. Jag tycker de ser väldigt enkla ut. Samma ordningstal som .2-filtret. Elementen summerar även på samma sätt som i .1- och .2-filtren.

Att diskanten har lite högre känslighet gör att det gått att sträcka ut registret lite uppåt (RC-parallelllänken). Bäst vore förstås ett diskantelement som klarar det naturligt, men något sådant fanns inte att tillgå.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-02-02 14:05

torde skrev:

Samtliga högtalare i 50-serien är i grunden dimensionerade filtermässigt och mekaniskt med samma grundtanke - att elementen är förskjutna i två steg - först således att de är på samma avstånd från lyssnaren, och sen så att de mitt i delningsfrekvensen är förskjutna ytterligare för att absorbera fasvridningen i filtren (både elektrisk och akustisk filtrering). Och det kan även nämnas att filterfunktionerna på riktigt är brantare än vad som framgår när man bara tittar på filterschemat. HP-filtret är 4:e ordningen (men mycket sakta tilltagande) medan LP-funktionen är något liknande, men lite mera obestämbart eftersom membranuppbrytningen inte är helt okomplicerad.

Det är ett rätt så udda sätt att dimensionera högtalare, men så gjorde han.

Det kan tilläggas att Stig var mycket försiktig med avseende på om det var optimalt. Han kände sig inte säker på att det var bästa lösningen, helt enkelt för att det går att identifiera lite artefakter från det hela.

Att förbättra fasparallelliteten är i själva verket inte så svårt, men skall det göras bra så bör man börja från början och se till så att de mekaniska placeringarna i så fall optimeras för det. Allt som allt tycker jag dock att Stigs originalfilter fungerar väldigt bra. Tycker det är synd att byta till någonting sämre.

Vh, iö

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2016-02-02 15:08

Ingen annan som har 51.LE2 som kan bekräfta mätningarna?
Vet också att flera personer var i kontakt med Naqref under utvecklingsarbetet av dessa. Då Naqref tragiskt nog inte är med oss längre :cry: så kan vi ju ej tala med honom om saken, men någon annan kanske snappat upp något?

Med vänlig hälsning /

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-02 16:34

Bara LE(1) här.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-02-02 19:31

UnholyRishna skrev:Ingen annan som har 51.LE2 som kan bekräfta mätningarna?
Vet också att flera personer var i kontakt med Naqref under utvecklingsarbetet av dessa. Då Naqref tragiskt nog inte är med oss längre :cry: så kan vi ju ej tala med honom om saken, men någon annan kanske snappat upp något?

Med vänlig hälsning /

Jag har inga OA-51 av någon LE-version, men jag kan bekräfta mätningarna. Beteendet är likartat det från flera system från Larsen. Ansluts diskanten som avsett så får man en kraftig utsläckning mitt i delningen. Fasvänder man diskanten så får man istället en bred utsläckning under 2 kHz på runt 5 dB. Flera av modellerna har dessutom en kraftig betoning från diskanten i den undre delen av dess arbetsregister, alltså där den dessutom är väldigt rundstrålande. Det senare beteendet har möjligen minskats i senare versioner.

Hur det beter sig är objekivt, men vad man tycker om resultatet är förstås subjektivt. Den som gillar det de hör har såklart rätt i sin bedömning. Men jag har svårt att förstå varför man dimensionerar så.

Vh, iö

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-02-03 21:40

Simuleringar är kul, här kommer en drös.
De är gjorda i gratisprogrammet Boxsim 1.20. Tyvärr kan det inte räkna i någon annan riktning än rakt fram från elementen, så effekter av baffelns lutning går inte att få med. Jag har istället förskjutit elementen i djupled för att få till en bättre-än-inget uppskattning av hur det blir i olika riktningar. Jag har satt att för direktljudet är basen 9 cm framför diskanten. För golvreflexen blir det 13 cm, och för takreflexen noll.
Jag har kört 51.LE2, både normal och polvänd, 51.LE samt 51.3. Många bilder blir det..
Vi börjar med 51.LE2, kopplad enligt schemat.
Direktljud:
51le2.png
51le2.png (23.38 KiB) Visad 8693 gånger

Golvreflex:
51le2_golv.png
51le2_golv.png (23.19 KiB) Visad 8693 gånger

Takreflex:
51le2_tak.png
51le2_tak.png (23.23 KiB) Visad 8693 gånger

Sen tar vi 51.LE2 fasvänd:
Direktljud:
51le2neg.png
51le2neg.png (23.29 KiB) Visad 8693 gånger

Golvreflex:
51le2neg_golv.png
51le2neg_golv.png (23.42 KiB) Visad 8693 gånger

Takreflex:
51le2neg_tak.png
51le2neg_tak.png (23.28 KiB) Visad 8693 gånger

Och så 51.LE:
Direktljud:
51le.png
51le.png (23.05 KiB) Visad 8693 gånger

Golvreflex:
51le_golv.png
51le_golv.png (23.1 KiB) Visad 8693 gånger

Takreflex:
51le_tak.png
51le_tak.png (23.02 KiB) Visad 8693 gånger

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-02-03 21:42

Fortsättning, man får ha max 10 bifogade filer per inlägg tydligen..

Till sist 51.3
Direktljud:
51_3.png
51_3.png (23.66 KiB) Visad 8688 gånger

Golvreflex:
51_3golv.png
51_3golv.png (23.77 KiB) Visad 8688 gånger

Takreflex:
51_3tak.png
51_3tak.png (30.01 KiB) Visad 8688 gånger

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-02-03 21:53

Ifall någon vill leka mer bifogar jag projektfilerna till Boxsim.
oa51.x.zip
(33.76 KiB) Nerladdad 241 gånger

Elementparametrar, impedanskurvor och frekvensrespons är tagna från graferna på Scanspeaks datablad.
Simuleringen av takreflexen bör bli ganska bra. För direktljudet och framför allt för golvreflexen stämmer det inte lika bra eftersom programmet inte tar hänsyn till att elementen inte är vinklade direkt mot lyssnaren. Men för att jämföra de olika lösningarna bör det vara bra nog.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-02-04 01:21

Riktigt kul! Tack. Tycker spontant det stämmer väl överens med dina mätningar och övriga initierade inlägg i tråden. Spännande dimensioneringar. Inte direkt textboksexempel och inte likt någon målkurva i min bok heller. Måste kontempleras.

Hur blir det om du matar in 30 graders kurvorna för simuleringen av direktljudet och 60 graders kurvorna för golvreflexen? Det skulle vara kul och se också, om det inte är för mycket besvär. Verkar bli väl mycket diskantenergi och en tydlig puckel i mellanregistret när du simulerar med nollgraderskurvorna.

mvh, mats

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-02-05 17:29

lennartj skrev:

LE står för Larsen (John) Eriksson (Anders, dvs Naqref)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2016-02-05 18:10

MagnusÖstberg skrev:
lennartj skrev:

LE står för Larsen (John) Eriksson (Anders, dvs Naqref)

Hmm, jag förstår inte orsaken till ditt inlägg. Vad har jag missat?

Dessutom skrev Naqref själv i denna tråd: viewtopic.php?f=17&t=41559&p=1086351
Naqref skrev:Efter den enligt många mycket lyckade diskanten i Larsen 8 så gjordes en uppgraderingssats till OA-52 som kallades LE (Larsen-Eriksson alternativt Larsen Edition).
...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-02-05 18:40

Denna mening föranledde mitt inlägg:

...."tyder på att svackan vid 3 kHz inte beror på något mätfel från vår sida, utan snarare från konstruktören av LE/LE2 om han gjort avstämningen strikt efter sina mätningar utan att lyssna
ordentligt."

Känns fortfarande lite jobbigt att Naqref inte är med oss längre, och åtminstone på det här forumet där han betytt så mycket kändes det så ovant att läsa "konstruktören" istället för hans namn.

Inget illa menat.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2016-02-05 21:09

Jag har 2 par OA51.LE2 och tillgång till ytterligare minst ett par...

Jag skall försöka få tid i helgen och mäta lite.
Vänligen förse mig med hur mätuppställningen skall vara så att det inte blir några oklarheter med detta.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-02-05 22:44

MagnusÖstberg skrev:Denna mening föranledde mitt inlägg:

...."tyder på att svackan vid 3 kHz inte beror på något mätfel från vår sida, utan snarare från konstruktören av LE/LE2 om han gjort avstämningen strikt efter sina mätningar utan att lyssna
ordentligt."

Känns fortfarande lite jobbigt att Naqref inte är med oss längre, och åtminstone på det här forumet där han betytt så mycket kändes det så ovant att läsa "konstruktören" istället för hans namn.

Inget illa menat.

Jag vill inte hänga ut Naqref på något sätt och vet inte om han varit ensam ansvarig för .LE-modellernas avstämning, men är besviken på resultatet. Därför har jag valt att skriva "konstruktören".

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-02-06 02:52

matssvensson skrev:Riktigt kul! Tack. Tycker spontant det stämmer väl överens med dina mätningar och övriga initierade inlägg i tråden. Spännande dimensioneringar. Inte direkt textboksexempel och inte likt någon målkurva i min bok heller. Måste kontempleras.

Hur blir det om du matar in 30 graders kurvorna för simuleringen av direktljudet och 60 graders kurvorna för golvreflexen? Det skulle vara kul och se också, om det inte är för mycket besvär. Verkar bli väl mycket diskantenergi och en tydlig puckel i mellanregistret när du simulerar med nollgraderskurvorna.

mvh, mats

Det kan man definitivt göra. Klockan är lite mycket så det får räcka med LE2 för idag..

LE2 enligt schema
Direkt:
51le2_direkt.png
51le2_direkt.png (24.43 KiB) Visad 8359 gånger

Takreflex:
51le2_tak.png
51le2_tak.png (24.33 KiB) Visad 8359 gånger

Golvreflex:
51le2_golv.png
51le2_golv.png (24.29 KiB) Visad 8359 gånger

LE2 med polvänd diskant
Direkt:
51le2_neg_direkt.png
51le2_neg_direkt.png (33.85 KiB) Visad 8359 gånger

Takreflex:
51le2_neg_tak.png
51le2_neg_tak.png (24.32 KiB) Visad 8359 gånger

Golvreflex:
51le2_neg_golv.png
51le2_neg_golv.png (24.31 KiB) Visad 8359 gånger

Direktljudet använder 30-graderskurvorna från databladen, takreflexen nollgraders, och golreflexen 60-graders.

När jag gjorde dessa upptäckte jag att jag hade klantat till det med skalan när jag kopierade data ur graferna förra gången. Jag gör det med ett Matlab-program och där klickade jag i att y-axeln var log-skala när den borde varit linjär. Skillnaden blir lustigt nog inte jättestor, men det är bäst att inte titta för noga på min förra omgång simuleringar..

Här finns uppdaterade projektfiler (bara LE2) för den som vill leka själv:
oa51le2.zip
(37.17 KiB) Nerladdad 189 gånger

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-02-06 03:08

avr7000 skrev:Jag har 2 par OA51.LE2 och tillgång till ytterligare minst ett par...

Vänligen förse mig med hur mätuppställningen skall vara så att det inte blir några oklarheter med detta.

Stefan

Kanon om du kan mäta! Tyvärr tog jag inga bilder på hur jag hade sakerna uppställda så jag får försöka beskriva.
Alla mätningarna är gjorda med högtalaren uppställd mot en vägg likadant som vid vanlig lyssning.
Jag har utgått från en punkt mitt mellan bas och diskant. Börja där, och gå vågrätt en meter mot lyssningspositionen. Där var mikrofonen när jag mätte direktljudet.
Golvreflexen mätte jag ca 15 cm från golvet genom att sänka mikrofonen rakt ner från "direktljudspunkten", och sen flytta den närmare tills avståndet var en meter igen. Takreflexen gjorde jag på motsvarande sätt med ett notställ som mikrofonstativ (man tager vad man haver).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-06 03:22

uniper skrev:
avr7000 skrev:Jag har 2 par OA51.LE2 och tillgång till ytterligare minst ett par...

Stefan

Kanon om du kan mäta! Tyvärr tog jag inga bilder på hur jag hade sakerna uppställda så jag får försöka beskriva.
Alla mätningarna är gjorda med högtalaren uppställd mot en vägg likadant som vid vanlig lyssning.
Jag har utgått från en punkt mitt mellan bas och diskant. Börja där, och gå vågrätt en meter mot lyssningspositionen. Där var mikrofonen när jag mätte direktljudet.
Golvreflexen mätte jag ca 15 cm från golvet genom att sänka mikrofonen rakt ner från "direktljudspunkten", och sen flytta den närmare tills avståndet var en meter igen. Takreflexen gjorde jag på motsvarande sätt med ett notställ som mikrofonstativ (man tager vad man haver).

Man bör även specificera Den horisontella vinkeln som ju inte är på samma plan som ortogonalen ut från mellan bas och diskant. Det är ju lyssningsriktningens direktljud som skall mätas.

En annan sak är golvreflexens riktning. Här tror jag du kan lägga mikrofonen på golvet för att mäta just loobningen i -30 grader. Då slipper du att få med själva golvreflexens bidrag i den position där du placerat mikrofonen. Du skulle kanske göra samma sak i takreflexens loob, men då blir mikrofonavståndet drygt 2 meter.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-02-06 04:20

petersteindl skrev:
uniper skrev:

Stefan

Man bör även specificera Den horisontella vinkeln som ju inte är på samma plan som ortogonalen ut från mellan bas och diskant. Det är ju lyssningsriktningens direktljud som skall mätas.

En annan sak är golvreflexens riktning. Här tror jag du kan lägga mikrofonen på golvet för att mäta just loobningen i -30 grader. Då slipper du att få med själva golvreflexens bidrag i den position där du placerat mikrofonen. Du skulle kanske göra samma sak i takreflexens loob, men då blir mikrofonavståndet drygt 2 meter.

Med vänlig hälsning
Peter

Så här gjorde jag min direktljudsmätning:
skiss1.png
skiss1.png (11.34 KiB) Visad 8341 gånger

skiss2.png
skiss2.png (7.77 KiB) Visad 8341 gånger

skiss3.png
skiss3.png (6.91 KiB) Visad 8341 gånger

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-02-06 10:10

uniper skrev:
matssvensson skrev:Riktigt kul! Tack. Tycker spontant det stämmer väl överens med dina mätningar och övriga initierade inlägg i tråden. Spännande dimensioneringar. Inte direkt textboksexempel och inte likt någon målkurva i min bok heller. Måste kontempleras.

mvh, mats

Det kan man definitivt göra. Klockan är lite mycket så det får räcka med LE2 för idag..

LE2 enligt schema
Direkt:
51le2_direkt.png

Takreflex:
51le2_tak.png

Golvreflex:
51le2_golv.png

LE2 med polvänd diskant
Direkt:
51le2_neg_direkt.png

Takreflex:
51le2_neg_tak.png

Golvreflex:
51le2_neg_golv.png

Direktljudet använder 30-graderskurvorna från databladen, takreflexen nollgraders, och golreflexen 60-graders.

När jag gjorde dessa upptäckte jag att jag hade klantat till det med skalan när jag kopierade data ur graferna förra gången. Jag gör det med ett Matlab-program och där klickade jag i att y-axeln var log-skala när den borde varit linjär. Skillnaden blir lustigt nog inte jättestor, men det är bäst att inte titta för noga på min förra omgång simuleringar..

Här finns uppdaterade projektfiler (bara LE2) för den som vill leka själv:
oa51le2.zip

Toppen! Då ser nivåerna mer balanserade ut. Men fortfarande med samma märkliga dimensionering. Det vore riktigt kul att se de övriga bilderna på samma sätt också. Hur går det med lyssningen - fortfarande polvänt?

mvh, mats

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-02-07 13:54

Här kommer nya simuleringar av 51.3 och 51.LE.

OA51.3
Direktljud
51.3_direkt.png
51.3_direkt.png (24.72 KiB) Visad 8233 gånger

Takreflex
51.3_tak.png
51.3_tak.png (24.94 KiB) Visad 8233 gånger

Golvreflex
51.3_golv.png
51.3_golv.png (24.93 KiB) Visad 8233 gånger

OA51.LE
Direktljud
51le_direkt.png
51le_direkt.png (24.25 KiB) Visad 8233 gånger

Takreflex
51le_tak.png
51le_tak.png (24.31 KiB) Visad 8233 gånger

Golvreflex
51le_golv.png
51le_golv.png (33.59 KiB) Visad 8233 gånger

Och till sist projektfiler för den som vill leka vidare :)
oa51_3.zip
(18.94 KiB) Nerladdad 198 gånger

oa51_le.zip
(19.12 KiB) Nerladdad 196 gånger

Boxsim hittar man här: http://www.visaton.com/en/literature/software/downloads/

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-02-07 14:23

matssvensson skrev:Toppen! Då ser nivåerna mer balanserade ut. Men fortfarande med samma märkliga dimensionering. Det vore riktigt kul att se de övriga bilderna på samma sätt också. Hur går det med lyssningen - fortfarande polvänt?

mvh, mats

Det är fortfarande polvänt ja och det låter väldigt trevligt om dem. Egentligen känns det helt osannolikt att en så simpel modd kan göra något bra, men i detta fallet blev det helt rätt!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-07 16:21

uniper skrev:Här kommer nya simuleringar av 51.3 och 51.LE.

OA51.3
Direktljud
51.3_direkt.png

Takreflex
51.3_tak.png

Golvreflex
51.3_golv.png

OA51.LE
Direktljud
51le_direkt.png

Takreflex
51le_tak.png

Golvreflex
51le_golv.png

Och till sist projektfiler för den som vill leka vidare :)
oa51_3.zip

oa51_le.zip

Boxsim hittar man här: http://www.visaton.com/en/literature/software/downloads/

Nu blir jag lite konfunderad. Du verkar ha simulerat både på OA51LE och på OA51LE2 fast med polvänd diskant.

Är det olika diskantelement och olika basar i dessa 2 olika versioner?

Är simuleringen baserad på mätningar utan filter där du får både frekvenskurva och fasgång i givna mätpunkter och därefter simuleras data med filter i ett program?

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-02-07 16:27

Spännande med simuleringarna! Och de ser ju alla mer balanserade ut än första uppsättningen.

Tyvärr finns ju ingen av konstruktörerna längre kvar bland oss, men det kanske finns andra initierade här på forumet som har lust att försöka resonera kring varför man valt dessa oortodoxa dimensioneringar till dessa högtalarmodeller?

mvh, mats

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2016-02-07 16:59

STDI skrev:
lennartj skrev:

Jag föredrar faktiskt mina OA52.LE framför mina OA52.2. Samtidigt kan jag nog, efter att ha läst många av Lennarts inlägg genom åren, sluta mig till att Lennart har "bättre" hörsel (närmre Guldöron) än vad jag har.
Men nu när jag läst om fasvändningen av diskanten ska jag testa det.

Tråden handlar ju om OA51.LE2. Därför vill jag påminna er som kanske tycker att vi är OT med diskussion om OA52.LE att bestyckningen på dessa två varianter alltså är samma. Filtren skiljer dock något.
OA51.LE är en tidigare variant med annan diskant. Motsvarande variant finns inte (framtagen av Nagref) för OA52.

Nu har jag fasvänt diskanten. Jag kan inte säga att det låter bättre eller sämre än tidigare. Men det låter bra, det gjorde det innan också i mina öron. Nu får det vara såhär, åtminstone ett tag.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2016-02-07 17:01

petersteindl skrev:...
Nu blir jag lite konfunderad. Du verkar ha simulerat både på OA51LE och på OA51LE2 fast med polvänd diskant.

Är simuleringen baserad på mätningar utan filter där du får både frekvenskurva och fasgång i givna mätpunkter och därefter simuleras data med filter i ett program?

Mvh
Peter

Det är olika diskanter och filter i de två varianterna. Basarna är lika.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2016-02-07 17:33

Helgen är snart slut och jag måste jobba ikväll.
I veckan har jag utländskt kundbesök så mina mätningar får vänta til nästa helg.
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-07 18:19

matssvensson skrev:Spännande med simuleringarna! Och de ser ju alla mer balanserade ut än första uppsättningen.

Tyvärr finns ju ingen av konstruktörerna längre kvar bland oss, men det kanske finns andra initierade här på forumet som har lust att försöka resonera kring varför man valt dessa oortodoxa dimensioneringar till dessa högtalarmodeller?

mvh, mats

OA51.3 är väl Carlssonstiftelsen och därmed Ingvar Öhman som gjort, eller?

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2016-02-07 18:31

petersteindl skrev:
matssvensson skrev:Spännande med simuleringarna! Och de ser ju alla mer balanserade ut än första uppsättningen.

mvh, mats

OA51.3 är väl Carlssonstiftelsen och därmed Ingvar Öhman som gjort, eller?

Mvh
Peter

Stämmer.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-07 19:52

Tänkte jag skulle sammanställa unipers kurvor så att man snabbt kan se skillnad mellan 3 varianter av OA51.

DIREKTLJUD

OA51LE
Bild

OA51LE2 diskant med omvänd polaritet
Bild

OA51.3
Bild

LOOBNING MOT TAK D V S +45 GRADER VERTIKALT MOT TAK

OA51LE
Bild

Bild

OA51.3
Bild

LOOBNING MOT GOLV D V S -30 GRADER VERTIKALT MOT GOLV

OA51LE
Bild

Bild

OA51.3
Bild

Man kan börja jämföra impedanskurvor.
OA51LE har en lite stygg impedansminimum vid 3 kHz.
OA51LE2 har högre impedans som är kring 10 ohm eller högre i diskantområdet.
OA51.3 har också hög impedans i diskantområdet som är kring 10 ohm eller högre.

Frekvensgång på direktljudet.

OA51LE: Här ser det ut som om diskanten har ungefär 2 dB för hög känslighet i förhållande till basen.
OA51LE2: På direktljudet ser det ut som om OA51LE2 har en diskant med 2-2,5 dB för låg känslighet i förhållande till basen. Man bör dock betänka att detta inte är On-Axis.
OA51.3: Eftersom frekvensgången i delningsområdet och däromkring skiftar så pass mycket blir det svårare att avgöra om diskanten har något för hög känslighet.

Enligt dessa simuleringar ser det ut som om diskanten i LE2 har för låg känslighet för att passa med basen. ?? Det skiljer ganska mycket mellan diskanterna och det gör mig lite konfunderad.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-02-07 20:00

petersteindl skrev:Nu blir jag lite konfunderad. Du verkar ha simulerat både på OA51LE och på OA51LE2 fast med polvänd diskant.

Mvh
Peter

Det är bara LE2 jag har simulerat med båda polariteterna på diskanten. Övriga har jag kört "standard" med filtren som finns i OA51 FAQ-tråden: http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=20120.
Elementen i både .3 och LE är Scan Speak 18W/8545 + Carlsson T-11oa / D2606/920000
LE2 har samma bas, men diskanten är D2608.
En intressant detalj är att LE och LE2 har väldigt lika filter. LE2 har ett extra seriemotstånd i diskantfiltret, och i övrigt är det bara komponentvärden som skiljer. Men LE har diskanten kopplad i motfas medan LE2 har den i medfas!

Simuleringarna är gjorda precis som du skriver, med ett undantag. Mätt frekvenskurva har jag plockat ur Scanspeaks datablad som tyvärr inte visar fas. Alltså får jag låta programmet räkna fram fasen.
EDIT: kommer inte ihåg om jag redan skrivit det, men simuleringarna är gjorda utan att ta med baffelstödet. Det finns helt enkelt inget vettigt sätt att ta hand om baffelns form och lutning i Boxsim.

Bra idé att sammanställa simuleringarns så!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-07 20:08

uniper skrev:
petersteindl skrev:Nu blir jag lite konfunderad. Du verkar ha simulerat både på OA51LE och på OA51LE2 fast med polvänd diskant.

Mvh
Peter

Det är bara LE2 jag har simulerat med båda polariteterna på diskanten. Övriga har jag kört "standard" med filtren som finns i OA51 FAQ-tråden: http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=20120.
Elementen i både .3 och LE är Scan Speak 18W/8545 + Carlsson T-11oa / D2606/920000
LE2 har samma bas, men diskanten är D2608.
En intressant detalj är att LE och LE2 har väldigt lika filter. LE2 har ett extra seriemotstånd i diskantfiltret, och i övrigt är det bara komponentvärden som skiljer. Men LE har diskanten kopplad i motfas medan LE2 har den i medfas!

Simuleringarna är gjorda precis som du skriver, med ett undantag. Mätt frekvenskurva har jag plockat ur Scanspeaks datablad som tyvärr inte visar fas. Alltså får jag låta programmet räkna fram fasen.
EDIT: kommer inte ihåg om jag redan skrivit det, men simuleringarna är gjorda utan att ta med baffelstödet. Det finns helt enkelt inget vettigt sätt att ta hand om baffelns form och lutning i Boxsim.

Bra idé att sammanställa simuleringarns så!

Hur får du med högtalarlådan med dess baffelverkan i olika riktningar och elementens placering i lådan i simuleringarna?

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-02-07 20:28

petersteindl skrev:Hur får du med högtalarlådan med dess baffelverkan i olika riktningar och elementens placering i lådan i simuleringarna?

Mvh
Peter

Jag förskjuter helt enkelt baselementet mot lyssnaren. Takreflex: ingen förskjutning, direktljud: 9cm, golvreflex: 13cm.
Att elementen lutar olika i förhållande till de olika riktningarna har jag ersatt med att använda 0, 30 och 60-graderskurvorna ur databladen. 0=tak, 30=direkt, 60=golv. Inte perfekt, men det är det bästa jag har lyckats med i Boxsim. Baffelstödet fick jag stryka också. I ett mer avancerat program (Lspcad?) kan man säkert göra det mycket bättre.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-07 21:32

uniper skrev:
petersteindl skrev:Hur får du med högtalarlådan med dess baffelverkan i olika riktningar och elementens placering i lådan i simuleringarna?

Mvh
Peter

Jag förskjuter helt enkelt baselementet mot lyssnaren. Takreflex: ingen förskjutning, direktljud: 9cm, golvreflex: 13cm.
Att elementen lutar olika i förhållande till de olika riktningarna har jag ersatt med att använda 0, 30 och 60-graderskurvorna ur databladen. 0=tak, 30=direkt, 60=golv. Inte perfekt, men det är det bästa jag har lyckats med i Boxsim. Baffelstödet fick jag stryka också. I ett mer avancerat program (Lspcad?) kan man säkert göra det mycket bättre.

Ok, då är jag med. Jag tänkte ta fram dina första mätningar och visa på vad jag tror är en baffeleffekt. Då har jag i minnet att loobningen i +45 grader mot taket troligtvis blir mest påverkat av högtalarens eget baffelsteg.

Detta är OA52LE2 där den blå kurvan år med omvänd polaritet och det är direktljudet d v s med kraftig vinkel från On-Axis.

Bild

Jämför med loobning mot tak som snarast är On-Axis och därmed vinkelrät mot baffeln. Kolla in frekvensgången från 600-1000 Hz. För mig ser det ut som ett typiskt baffelsteg. Jämför med de andra vinklarna.
Takreflexen kommer enligt dina mätningar få en puckel på ungefär 5 dB runt 750 Hz.

Bild

Loobning mot golv.

Bild

Denna problematik tror jag är svåråtkomlig på OA51. Alla högtalare har sina styrkor och svagheter som gör sig gällande i olika riktningar och det är enbart med en stor mängd mätningar i väsentliga riktningar som man ser och förstår problemen. Men man kan nog tänka sig att hörseln på sitt sätt integrerar dessa tre riktningar och att summan inte blir så farlig. Att det inte skulle höras tror jag dock inte på. Däremot tror jag att väldigt många andra högtalare är väldigt mycket sämre då man tar hänsyn till allt.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2016-02-07 23:06

Diskantelementen, OA51.3 OA51.LE (samma som OA51.3) och OA51.LE2 har ungefär samma känslighet.

http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/d2606-920000.pdf

http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/d2608-913000.pdf

Tillkomsten av de olika filtren OA51.LE och OA51.LE2 är mitt "fel"...

När vi tog fram Larsen 6 adresserade denna ett problem med uppbrytningar i baselementet som fanns i OA51.3 och OA52.3, detta förmodligen p g a sin brantare delning.
Jag ville då testa om man kunde får denna, som jag ansåg, positiva effekt i OA51.3 och betalade Anders för att ta med ett par av min OA51.3 och ordna ett Larsen 6 ljudande filter i dessa.
Det gjorde han och när jag fick tillbaka dem upplevde jag och de andra som lyssnade i Trollhättan att han lyckats.
Till saken hör att jag ofta lyssnar på ganska hög volym och problemet med uppbrytningar etc. då gjorde sig påminda.

Vi var flera som byggde om våra OA51 till OA51.LE och alla jag känner var nöjda.

När i sedan tog fram Larsen 8 stod det klart att den diskanten hade ett trevligare och mer upplöst ljud.
Jag gav då åter Anders i uppdrag att ordna ett nytt filter som istället använde Larsen 8 diskant.
Anders hade mina högtalare hemma under en tid och gjorde konstruktionen och jag var mycket nöjd med ljudet när jag fick dem tillbaka.

Anders hade aldrig några egna OA51 så den tid han har haft dem är under dessa tider han har haft dem på lån för att göra dessa två uppdrag.

Att mäta på dessa är ju inte så enkelt så jag tror att det kan vara så att det filter som Anders gett oss på denna Carlssondelen mycket väl kan vara det han ville det skulle vara. Det kan vi ju tyvärr inte veta längre.
Jag skall mäta och titta lite på det. Är det någon som mätt long time averaging i lyssningsposition och fått med svackan där?

Mvh
Stefan

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-02-07 23:13

petersteindl skrev:Tänkte jag skulle sammanställa unipers kurvor så att man snabbt kan se skillnad mellan 3 varianter av OA51.

DIREKTLJUD

OA51LE
[ Bild ]

[ Bild ]

OA51.3
[ Bild ]

OA51LE
[ Bild ]

[ Bild ]

OA51.3
[ Bild ]

OA51LE
[ Bild ]

[ Bild ]

OA51.3
[ Bild ]

OA51LE: Här ser det ut som om diskanten har ungefär 2 dB för hög känslighet i förhållande till basen.
OA51LE2: På direktljudet ser det ut som om OA51LE2 har en diskant med 2-2,5 dB för låg känslighet i förhållande till basen. Man bör dock betänka att detta inte är On-Axis.
OA51.3: Eftersom frekvensgången i delningsområdet och däromkring skiftar så pass mycket blir det svårare att avgöra om diskanten har något för hög känslighet.

Enligt dessa simuleringar ser det ut som om diskanten i LE2 har för låg känslighet för att passa med basen. ?? Det skiljer ganska mycket mellan diskanterna och det gör mig lite konfunderad.

Mvh
Peter

Jag vet inte på vilka grunder simuleringarna är gjorda, men det finns inga likheter mellan hur den OA51 jag dimensionerade (vilket jag antar är det som i tråden kallas för OA51.3?) beter sig i verkligheten och de visade simuleringarna. Tonkurvan för det filter jag tog fram är i verkligheten nästan identisk med Stigs originaldimensionering. En original OA51 mättes parallellt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-02-08 00:20

PS. Om jag minns rätt så utvärderades filtret hos, med och av Hans Melander. Och igen - tonkurvan har inga likheter med det som någon simulerat fram i denna tråd.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-02-08 00:36

IngOehman skrev:Jag vet inte på vilka grunder simuleringarna är gjorda, men det finns inga likheter mellan hur den OA51 jag dimensionerade (vilket jag antar är det som i tråden kallas för OA51.3?) beter sig i verkligheten och de visade simuleringarna. Tonkurvan för det filter jag tog fram är i verkligheten nästan identisk med Stigs originaldimensionering. En original OA51 mättes parallellt.

Vh, iö

Jag tror det har blivit ett missförstånd här om vad simuleringarna är tänkta att användas till. De är inte tänkta att ge en rättvisande bild av frekvensgången. 51:an är en besvärlig högtalare att simulera och jag har varit tvungen att ta många genvägar för att få till någonting alls (utan att lägga orimligt mycket tid på det). Kunde man ha gjort det bättre? Givetvis, men det skulle skjuta långt över målet här. Jag gjorde dem för att ha någonting alls att jämföra mot, eftersom jag inte kunde hitta någon annan mätning av en LE2. Och inte för att jämföra hela registret utan bara området runt delningsfrekvensen.

Den simulerade kurvan för 51.3 har ganska stora avvikelser från en riktig, precis som förväntat. Men "inga likheter" stämmer inte för i det här sammanhanget finns det en viktig likhet, att varken den simulerade kurvan eller den uppmätta har en jättedipp kring delningsfrekvensen i direktljudet. Det har inte LE-modellen heller utan det är bara LE2 som uppför sig så märkligt.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-02-08 01:11

avr7000 skrev:Att mäta på dessa är ju inte så enkelt så jag tror att det kan vara så att det filter som Anders gett oss på denna Carlssondelen mycket väl kan vara det han ville det skulle vara. Det kan vi ju tyvärr inte veta längre.
Jag skall mäta och titta lite på det. Är det någon som mätt long time averaging i lyssningsposition och fått med svackan där?

Det skulle vara jätteintressant om du har möjlighet att göra någon mätning!
Jag satsade på mätningar som jag tänkte var de enklaste för någon annan att upprepa. Svep i Tombstone är enkelt att göra medan LTA verkar lite bökigare att få till. Jag har kört svep i lyssningsposition och det blir ju en väldigt stökig kurva med en massa toppar och dalar, men svackan kan ändå anas bakom allt det där. Jag har bara gjort ett snabbt försök med LTA men fick inte ut någ vettigt (kanske för att det var mitt i natten när jag borde gått och lagt mig för länge sedan..).

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-02-08 02:06

Jag tror det är svårt att simulera genom att utgå från frekvensgång i datablad speciellt på högtalare som dessa. Lådformen är komplex och ger ett komplicerat baffelsteg och vidare är lyssningsvinkel dvs vinkeln för direktljudet väldigt off axis både vertikalt och horisontellt sett från elementets plan. Jag tror inte det går att dra några meningsfulla slutsatser alls av detta.
Det som fungerar är att mäta på de olika versionerna av högtalare under samma betingelser.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-02-08 08:59

+1 på den PappaBas. Jag har tidigare praktiskt testat just det Uniper skriver, men det fungerade inte. Använder numera REW för mätning i riktningar, och LTas (+REW) vid lyssningspositionen. Vilket ger ett helt annat tesultat.
Frekvensgången i datablad, som i detta fallet, där det inte ens står hur den är uppmätt, blir ju svårt att sätta någon tilltro till.
Tippar på att de mätt upp på 1m avstånd i ljuddämpat rum. Men hur den baffeln ser ut kan man bara gissa? De kan i.o.f.s. kanske ha använt något standardförfarande, men om det vet jag inget.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-02-08 11:05

IngOehman skrev:
petersteindl skrev:Tänkte jag skulle sammanställa unipers kurvor så att man snabbt kan se skillnad mellan 3 varianter av OA51.

DIREKTLJUD

OA51LE
[ Bild ]

[ Bild ]

OA51.3
[ Bild ]

OA51LE
[ Bild ]

[ Bild ]

OA51.3
[ Bild ]

OA51LE
[ Bild ]

[ Bild ]

OA51.3
[ Bild ]

Mvh
Peter

Jag vet inte på vilka grunder simuleringarna är gjorda, men det finns inga likheter mellan hur den OA51 jag dimensionerade (vilket jag antar är det som i tråden kallas för OA51.3?) beter sig i verkligheten och de visade simuleringarna. Tonkurvan för det filter jag tog fram är i verkligheten nästan identisk med Stigs originaldimensionering. En original OA51 mättes parallellt.

Vh, iö

Ber om ursäkt att jag inte tänkte på att du varit inblandad i framtagandet av OA51.3. Desto roligare då att kunna be om vidare utveckling kring valen i konstruktionsarbetet. Om jag fattat rätt är dimensioneringen i OA51 varianterna i högsta grad medvetna val av Stig och i förlängningen även dig. Vilka är de största för och nackdelarna med den valda dimensioneringen och vilka huvudsakliga karakteristika har varit viktigast i avvägningarna? Hur skulle man kunna få fram ytterligare jämnare tonkurvor i de redovisade riktningarna - lyssningsriktning, tak- och golvreflex, utan att ansträningen på elementen påverkas negativt?

mvh, mats

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2016-02-08 20:39

matssvensson skrev:Ber om ursäkt att jag inte tänkte på att du varit inblandad i framtagandet av OA51.3. Desto roligare då att kunna be om vidare utveckling kring valen i konstruktionsarbetet. Om jag fattat rätt är dimensioneringen i OA51 varianterna i högsta grad medvetna val av Stig och i förlängningen även dig. Vilka är de största för och nackdelarna med den valda dimensioneringen och vilka huvudsakliga karakteristika har varit viktigast i avvägningarna? Hur skulle man kunna få fram ytterligare jämnare tonkurvor i de redovisade riktningarna - lyssningsriktning, tak- och golvreflex, utan att ansträningen på elementen påverkas negativt?

mvh, mats

Vill bara påpeka att simuleringarna inte är avsedda att visa hur någon av högtalarna faktiskt låter/mäter i dessa riktningar, utan endast har syftet att åskådliggöra om alla tre revisionerna av OA51 uppvisar samma betéende vid delningen. Det är ju inte många faktiska mätningar av andra exemplar vi sett i tråden hittills.

Med vänlig hälsning / Martin

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-02-08 21:56

UnholyRishna skrev:Vill bara påpeka att simuleringarna inte är avsedda att visa hur någon av högtalarna faktiskt låter/mäter i dessa riktningar, utan endast har syftet att åskådliggöra om alla tre revisionerna av OA51 uppvisar samma betéende vid delningen. Det är ju inte många faktiska mätningar av andra exemplar vi sett i tråden hittills.

Med vänlig hälsning / Martin

Självklart är det så. Bra att betona det. Samtidigt visar simuleringen av OA51.3 likheter med den faktiska dimensioneringen av den högtalaren, i alla fall om jag ska gå på vad jag kan uttyda av tidigare diskussioner i ämnet. Där jag tänker på kommentarer att Stig dimensionerade 5x serien för att summera väl runt mitten av delningsområdet och sämre en bit ovanför samt under - precis vad vi kan se i graferna.

mvh, mats

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2016-02-09 12:53

Lite tråkigt är det att le2 bashas såhär. Den är ljudmässigt ett stirt stegnupp från. 3 som uppfattades som grynig i jämförelse. Nen 3an hade nog allt lite bättre ljudbild.
Väntr iveigt på det 8 år färdiga b71 som lär sakna 8545ans brister iaf.
tmp_2886-oa51le21860522426.gif
tmp_2886-oa51le21860522426.gif (38.77 KiB) Visad 9275 gånger

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-02-09 16:10

schmutziger skrev:Lite tråkigt är det att le2 bashas såhär. Den är ljudmässigt ett stirt stegnupp från. 3 som uppfattades som grynig i jämförelse. Nen 3an hade nog allt lite bättre ljudbild.

Äntligen en mätkurva, tack! Denna ser ju rätt annorlunda ut än mina, ingen stor utsläckning vid 3 kHz utan snarare en grundare svacka runt 4-5kHz. Kan du beskriva hur mätningen är gjord?

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2016-02-09 23:44

schmutziger skrev:Lite tråkigt är det att le2 bashas såhär. Den är ljudmässigt ett stirt stegnupp från. 3 som uppfattades som grynig i jämförelse. Nen 3an hade nog allt lite bättre ljudbild.

Aja, denna tråden handlar väl knappast om bashning, utan om att vi vill reda ut några frågetecken! :)

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2016-02-10 11:51

uniper skrev:

Äntligen en mätkurva, tack! Denna ser ju rätt annorlunda ut än mina, ingen stor utsläckning vid 3 kHz utan snarare en grundare svacka runt 4-5kHz. Kan du beskriva hur mätningen är gjord?

Som bilderna på förra sidan men miken lite högre upp.
HögerHgt mot vägg. Sidovägg lite för nära. Rätt högt i tak. Gatead mätning.

Unholyrishna. Fast det är svårt för oss amatörer att veta vad som är rätt. Och vi har ingen mätning på. 3 tex. Naq gjorde ett kanonjobb för alla oa51ägare med denna variant. Då t11oa inte gått o köpa på år o dar. Ssc har ju gått ut med att rn massa element är färdigkonstruerade men sen kommer aldrig något. Om de hade äskat pengar aTla kickstarter så hade jag nog chippat in för b71 t11oa2 8tummaren 1otummaren oa116 moellanreg filtret iaf. Om de hade varit mer transparenta med ts parametrar mätningar under resans gång.
Har tagit bort en massa då det kändes som jag började basha ssc :oops:
.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-02-10 12:31

schmutziger skrev:
uniper skrev:

Som bilderna på förra sidan men miken lite högre upp.
HögerHgt mot vägg. Sidovägg lite för nära. Rätt högt i tak. Gatead mätning.

Ok, då ska jag göra om mätningen med micken lite högre! Hur mycket ska jag höja den? Olika höjd ger olika vägskillnad mellan elementen och har alltså stor betydelse för resultatet..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-02-10 15:06

uniper skrev:
IngOehman skrev:Jag vet inte på vilka grunder simuleringarna är gjorda, men det finns inga likheter mellan hur den OA51 jag dimensionerade (vilket jag antar är det som i tråden kallas för OA51.3?) beter sig i verkligheten och de visade simuleringarna. Tonkurvan för det filter jag tog fram är i verkligheten nästan identisk med Stigs originaldimensionering. En original OA51 mättes parallellt.

Vh, iö

Jag tror det har blivit ett missförstånd här om vad simuleringarna är tänkta att användas till. De är inte tänkta att ge en rättvisande bild av frekvensgången. 51:an är en besvärlig högtalare att simulera och jag har varit tvungen att ta många genvägar för att få till någonting alls (utan att lägga orimligt mycket tid på det). Kunde man ha gjort det bättre? Givetvis, men det skulle skjuta långt över målet här. Jag gjorde dem för att ha någonting alls att jämföra mot, eftersom jag inte kunde hitta någon annan mätning av en LE2. Och inte för att jämföra hela registret utan bara området runt delningsfrekvensen.

Den simulerade kurvan för 51.3 har ganska stora avvikelser från en riktig, precis som förväntat. Men "inga likheter" stämmer inte för i det här sammanhanget finns det en viktig likhet, att varken den simulerade kurvan eller den uppmätta har en jättedipp kring delningsfrekvensen i direktljudet. Det har inte LE-modellen heller utan det är bara LE2 som uppför sig så märkligt.

No worries! :)

Avsåg inte att klaga på ATT du gjort simuleringarna, eller att du visade dem.

Jag bara tyckte att det var viktigt att komplettera med att nämna att de inte visar hur högtalarna med respektive filter beter sig på riktigt.

Kan även nämna att jag "åt SSC" gjorde två olika 51-filter, ett som mer eller mindre kopierar de egenskaper som Stig dimensionerade OA51 med och sen gjorde jag även ett filter som skapar maximal integration. Skall man vara noga så gjorde jag även ett tredje.

När allt var klart så långt så valde jag att för SSC bara presentera det ena filtret - det som är en beteendekopia av Stigs originalfilter, men som är anpassat till den nya diskanten. Jag minns inte om det sedan tweekades en liten smula vid utvärderingen hos Hans, men jag tror inte det.

Det filter som jag gjorde "efter eget huvud" har alltså aldrig varit aktuellt.

Min uppfattning var nämligen att OA-51 nog skall vara som Stig vill ha den, inte på något annat sätt. SSC har så vitt jag mins bara lyssnat på den version som gav nära nog identisk tonkurva och utstrålning som Stigs egen dimensionering.

Nästa version av OA51 kommer dock att var den första som har ALLA goda egenskaper från tidigare versioner av OA51 samtidigt, alltså 51.1 och 51.2.

- - -

Slutligen vill jag mana till försiktighet när det gäller att sluta sig till hur semisubjektiva egenskaper som "upplösning", "renhet" och "klarhet" hanteras med filter med så dramatiskt olika tonkurva som vi talar om här.

Jämför man "OA51.1", OA51.2 och OA51.3 så är de upp till i varje fall 10 kHz inom en dB både när det gäller tonkurva i lyssningsriktningen och totalljudskurvan. De andra nämnda dimensioneringarna skiljer sig flera dB och sinsemellan till och med uppåt 5 dB(!) för direktljudet och mycket mera i andra strålningsriktningar - och de ger därför helt andra klanger, vilket beroende på programmaterial även kan ge falska intryck av även stora skillnader med avseende på sådant som "upplösning", "renhet" och "klarhet".

Tonkurva är en mycket viktigare faktor än de flesta inser, och ändrar man tonkurvan även så lite som en halv dB så får man som regel i lyssningstester resultat som inkluderar rapportering av upplevda STORA skillnader även av egenskaper i andra domäner, skillnader som inte är det de upplevs som, utan som bara beror på att tonkurvorna "väger om" insignalen och dess karaktärer i olika register.

En tonkurveförändring kan med visst programmaterial (eller viss kringutrustning) uppfattas om en försämring, trots att samma tonkurveförändring på annat programmaterial eller med annan "bättre" kringutrustning upplev som en förbättring. Så vill man gå framåt och fördjupa sig i andra egenskaper än klang måste klangen först bestämmas och inte tillåtas vara en delvariabel när andra egenskaper förändras och utvärderas.

- - -

Det ovanstående är förenklat, och i verkligheten är naturligtvis inte vald tonkurva egal. Den skall helst vara rätt och inte bara konstant.

Men är den inte ens konstant mellan olika versioner så blir det helt omöjligt att utvärdera andra egenskaper. Även om man oftast tycker sig höra att saker som inte har med tonkurva att göra påverkas. Minskar man t ex diskantnivån kraftigt (som mellan LE och LE2), så kommer det oundvikligen att leda till att många upplever att det även spelar renare. Men det är inte renare transmission, en diskanksänkning är däremot också ett filter, som filtrerar felen från tidigare i kedjan, så upplevelsen av renare återgivning är väntat, men irrelevant.

Vh, iö

- - - - -

PS. Kan nämna några saker till om OA51.3-filtret, och det är att jag bara lyssnat på en prototyp (ett par). Meningen var att högtalaren skulle produceras av John Larsen, men enligt SSC så tillställdes de aldrig något par som avtalet enligt uppgift föreskrev, alltså för den fortsatta lyssningen/dimensioneringen och såsmåningom avslutning av prototyparbetet (även annat än diskant och filter hade laborerats med) så någon egentlig OA-51.3 kan så vitt jag vet inte sägas finnas.

John tillverkade dem aldrig som avsett och SSC fick alltså inte ens ett par att fintrimma konstruktionen med. Jag har i min dator i själva verket fem olika filter med små skillnader, som en ansats för det fortsatta utvärderingsarbetet, som dock alltså aldrig blev av. Nu har jag inte dessa filter tillgängliga (sitter vid en annan dator), men jag förmodar att det som kallas för 51.3 här i tråden är något av dessa filter? Kanske är det som John fick för att kunna bestycka det röda paret OA51 med? Men det var ju inte slutgiltigt. Något eller flera av filtren var dessutom avsedda för att annat baselement än 8545.

Dock utesluter jag inte att någon av dessa filter har presenterats som förslag för uppgraderingar och liknande, av äldre OA51-versioner. Kanske från SSC, HiFi-kit eller John?

Men som sagt, OA51.3 var en delvis ny högtalare som aldrig blev färdig eftersom SSC inte fick några högtalare (nya kabinett, ny absorbent) från John Larsen. Framförallt återstod mycket arbete på basreflexsystemet som då fortfarande var på tidigt prototypstadium när projektet ställdes in av för mig okänt skäl.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-02-10 17:10

IngOehman skrev:Tonkurva är en mycket viktigare faktor än de flesta inser, och ändrar man tonkurvan även så lite som en halv dB så får man som regel i lyssningstester resultat som inkluderar rapportering av upplevda STORA skillnader även av egenskaper i andra domäner, skillnader som inte är det de upplevs som, utan som bara beror på att tonkurvorna "väger om" insignalen och dess karaktärer i olika register.

En tonkurveförändring kan med visst programmaterial (eller viss kringutrustning) uppfattas om en försämring, trots att samma tonkurveförändring på annat programmaterial eller med annan "bättre" kringutrustning upplev som en förbättring. Så vill man gå framåt och fördjupa sig i andra egenskaper än klang måste klangen först bestämmas och inte tillåtas vara en delvariabel när andra egenskaper förändras och utvärderas.

Tack för utläggningen och redogörelsen av din egen insats som du minns den. Med anledning av mina egna erfarenheter från små justeringar av tonkurvan, läser jag denna kommentar med största intresse. Då kanske mina upplevelser inte bara är inbillning trots allt.

mvh, mats

PS. Borde det inte vara möjligt att erbjuda även alternativa filterlösningar till kommande modifieringar av Stigs högtalare? Inte som officiella varianter från SSC (där jag håller med om att ambitionen bör vara så ursprungstrogen som möjligt), men som frivilliga alternativ för dem som gärna prövar och utvärderar själva. Kanske som ett inlägg här på Carlsson Illuminati :D.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-02-10 17:29

Kanske, jag vet inte.

Kan egentligen tycka att det är lite gökunge-tendenser framme när folk ger sig på andras konstruktioner och vill erbjuda sin version...

Att SSC hanterar situationen när något inte går att tillverka på grund av förändring i vad som är tillgängligt är en annan sak, det är ju för att den som äger ett par inte skall vara utlämnade om t ex olyckan är framme. Om de ber mig hjälpa till så gör jag förstås det, men min avsikt är inte att få alla att byta eller ändra, utan framförallt att se till så att modellen inte skall vara ofixbar om olyckan skulle vara framme. Det betyder inte att det inte kan bli bättre än ursprungsversionen/versionerna, men mitt mål är att ändra det mesta så lite som möjligt. Låta Stig bestämma, liksom. Men självklart kan det öppna sig möjligheter att förbättre något, på ett sätt som man kan vara väldigt säker på att Stig skulle ha uppskattat också, men som av olika skäl inte var möjligt då han levde.

Så ser jag på det. Respekten för ursprungskonstruktionerna är A och O.

Vh, iö

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-02-10 17:51

IngOehman skrev:Att SSC hanterar situationen när något inte går att tillverka på grund av förändring i vad som är tillgängligt är en annan sak, det är ju för att den som äger ett par inte skall vara utlämnade om t ex olyckan är framme. Om de ber mig hjälpa till så gör jag förstås det, men min avsikt är inte att få alla att byta eller ändra, utan framförallt att se till så att modellen inte skall vara ofixbar om olyckan skulle vara framme. Det betyder inte att det inte kan bli bättre än ursprungsversionen/versionerna, men mitt mål är att ändra det mesta så lite som möjligt. Låta Stig bestämma, liksom. Men självklart kan det öppna sig möjligheter att förbättre något, på ett sätt som man kan vara väldigt säker på att Stig skulle ha uppskattat också, men som av olika skäl inte var möjligt då han levde.

Så ser jag på det. Respekten för ursprungskonstruktionerna är A och O.

Vh, iö

Sund inställning. Kudos.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-02-11 11:01

IngOehman skrev:Jag bara tyckte att det var viktigt att komplettera med att nämna att de inte visar hur högtalarna med respektive filter beter sig på riktigt.

Helt rätt! :) Det borde jag ha skrivit tydligare från början.
Tack för mycket intressant läsning!

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-02-11 12:26

I den allmänna simuleringsivern tycker jag att den/de viktigaste modellerna glömts bort, nämligen OA51.2 och framför allt OA52.2 för det var just på den sistnämnda Stig gjorde sitt utvecklingsarbete.
Vore det inte högintressant att komplettera alla mätningar och simuleringar i den här tråden med motsvarande från OA52.2 och OA51.2 för att kunna jämföra direktljud, lobning, golv- och takreflexer från den version han själv stämt av (OA52.2) med alla iterationer som andra gjort, Stig var inte inblandad i framtagningen av OA51.2 såvitt jag vet, och bilda sig en uppfattning om hur hans intentioner bevarats genom utvecklingskedjan?

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-02-11 13:31

lennartj skrev:I den allmänna simuleringsivern tycker jag att den/de viktigaste modellerna glömts bort, nämligen OA51.2 och framför allt OA52.2 för det var just på den sistnämnda Stig gjorde sitt utvecklingsarbete.
Vore det inte högintressant att komplettera alla mätningar och simuleringar i den här tråden med motsvarande från OA52.2 och OA51.2 för att kunna jämföra direktljud, lobning, golv- och takreflexer från den version han själv stämt av (OA52.2) med alla iterationer som andra gjort, Stig var inte inblandad i framtagningen av OA51.2 såvitt jag vet, och bilda sig en uppfattning om hur hans intentioner bevarats genom utvecklingskedjan?

+1. Roligt förslag! Skulle gärna hjälpa till om jag haft någon av modellerna att mäta på, eller lämplig simuleringsförmåga.

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Inläggav Schimpans-AB » 2016-02-20 22:22

Finns en del nya intressanta mätningar i ämnet utlagda att verifieras eller falsifieras:-) på http://carlssonkult.se

Användarvisningsbild
anoden

Inläggav anoden » 2016-02-21 15:07

Intressant, då kanske min hörsel inte är så tokig i alla fall, fast det var ca fyra år sedan.

viewtopic.php?f=17&t=49063&hilit=scan+speak+8542+scan+speak+8542

Roland

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-02-22 17:48

Schimpans-AB skrev:Finns en del nya intressanta mätningar i ämnet utlagda att verifieras eller falsifieras:-) på http://carlssonkult.se

Tack för tipset! Det har tillkommit en hel del sen förra gången jag kikade på den sidan. En uppdatering som inspirerats av den här tråden kanske?
Tonkurvan som visas där är visserligen mätt under andra förutsättningar, men 3kHz-svackan blev ändå väldigt lik den som kom fram i min 1-metersmätning. Det verkar alltså inte vara något konstigt med mitt par, utan det är helt enkelt så att LE2:ans filter är en märklig skapelse. Men lyckligtvis inte märkligare än att det går att på ordning på det med en enkel omkoppling av diskanterna.

Jag kör för övrigt fortfarande med fasvända diskanter och är helt nöjd med det. Och nu är de inte lånade längre utan nu är de mina :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-22 18:31

uniper skrev:
Schimpans-AB skrev:Finns en del nya intressanta mätningar i ämnet utlagda att verifieras eller falsifieras:-) på http://carlssonkult.se

Tack för tipset! Det har tillkommit en hel del sen förra gången jag kikade på den sidan. En uppdatering som inspirerats av den här tråden kanske?
Tonkurvan som visas där är visserligen mätt under andra förutsättningar, men 3kHz-svackan blev ändå väldigt lik den som kom fram i min 1-metersmätning. Det verkar alltså inte vara något konstigt med mitt par, utan det är helt enkelt så att LE2:ans filter är en märklig skapelse. Men lyckligtvis inte märkligare än att det går att på ordning på det med en enkel omkoppling av diskanterna.

Jag kör för övrigt fortfarande med fasvända diskanter och är helt nöjd med det. Och nu är de inte lånade längre utan nu är de mina :)

Grattis, uniper. Gott att veta att det blev bra.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2016-02-24 08:56

Ja jättekul att grafpro smygläser här fortfarande och gör mätningar på alla versionerna! Det enda som är synd är att denna tråden kom några år för sent. Nu får vi aldrig reda på hur naq tänkte. Men lite har han ju delgicit oss om tankarna med le2. Såsom hårdare filtrering av 8545 för att slippa uppbrytningarna när man spelar på lite. Sen kanske det är något.med diskanten som han tänkte man kunde mildra? Oxh en svacka vid 3khz är väl inte den vörsta av.kompromisser antagligen? Det låter väldigt trevligt om dem iaf!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-03-01 16:09

schmutziger skrev:Ja jättekul att grafpro smygläser här fortfarande och gör mätningar på alla versionerna! Det enda som är synd är att denna tråden kom några år för sent. Nu får vi aldrig reda på hur naq tänkte. Men lite har han ju delgicit oss om tankarna med le2. Såsom hårdare filtrering av 8545 för att slippa uppbrytningarna när man spelar på lite. Sen kanske det är något.med diskanten som han tänkte man kunde mildra? Och en svacka vid 3khz är väl inte den vörsta av.kompromisser antagligen? Det låter väldigt trevligt om dem iaf!

Kanske finns det en hel del info om hur Naqref tänkte. Jag testade nämligen Larsen 4 för Musik och Ljudteknik. Det var rätt så infekterat och jag lade det därför det allra mesta i mitt mentala runda arkiv. De hade en liknande dipp kring 3(?) kHz. Vi jämförde även Larsen 4 med Carlsson OA50.2 som var cirka 20 år äldre och där föredrog vi OA50.2, vilket vi då skrev om. Detta uppskattades tydligen inte av Naqref och inte heller att IÖ hade tryck på startknappen på mätapparaturen vilket skapade nästan ändlösa diskussioner. Naqrefs svar på detta publicerades i MoLt och det förekom även långa diskussioner här på forumet. Jag ville då inte tjafsa offentligt på forum med honom för jag kände till hans hälsotillstånd. Däremot gjorde det att jag under flera år tappade lusten att recensera ljudprylar. Jag tycker att apparater är bara döda ting och de ska man kunna skriva om precis så man tycker, dessutom var det belagt med mätningar och så vidare. Men Naqref var ju förstås fri att tycka annorlunda. Men jag tycker att pressfriheten är en mycket viktig princip. Paa kan säkert leta upp dessa Larsen4-trådar. :wink: Jag är så dålig på sådant.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-03-01 17:08

Kommentarerna till den gamla MoLT-testen ligger här:
viewtopic.php?p=1425325
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-03-12 22:33

Jag hade ju tänkt bidra med lite verkstad och inte bara snack i den här tråden och till slut kom jag till skott.
Som jag uppfattat det utvecklade Stig bara OA52.2 och var aldrig involverad eller godkände OA51.2 som Larsen & co tog fram själva. Därför tycker jag att det kan vara intressant att sträcka jämförelserna till Stigs sista.
Mina OA52.LE-högtalare hade varit Svalander-moddade i ett tidigare liv så de var praktiskt nog försedda med
dubbla par terminaler så det var relativt enkelt att ansluta bas- och diskantelementen direkt till varsitt
terminalpar, lyfta ur LE-filtren och förse deras kablar med banankontakter i stället för flatstiftshylsor.
Därmed blev det bland annat oerhört enkelt att skifta fas på diskanten och jämföra.
Tidigare mätningar finns här http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=848971#p848971
men den här gången körde jag utan subwoofersystemet och startade mätningarna från 200 Hz.
Bild
Mikrofonen var placerad på axeln från diskantelementet till mitt högra öra i sweetspot, men på 1 m avstånd.
Först mätte jag mina referenser (OA52.2-föregångare) från 1994 som finns beskrivna här
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1045320#p1045320
Jag mätte den högra och bar ut den i köket och ställde sedan OA52.LE på exakt samma plats,
sparade den första mätningen med turkos färg, anslöt LE-filtret och mätte igen
Bild
LE-filtret verkar sänka känsligheten med minst 2 dB! Så skiftade jag fas och mätte igen
Bild
som andra redan konstaterat blev frekvensgången imponerande mycket rakare än med det rekommenderade
fasläget! Dessutom plockade jag ihop en första ansats till filter mer i Stigs anda med 0,39 mH seriedrossel
till basen, 3,8uF hopplockade kondensatorer i serie med diskanten och 0,68mH parallellt.
Såhär såg det ut
Bild
Bild
Det hade talats om att det nya diskantelementet skulle ha betydligt högre känslighet än de tidigare, men
det börjar inte sticka ut förrän över 7 kHz, men jag (som är 60+) upplever inte det som störande utan
nästan positivt. Nu ska det lyssnas flera veckor på de olika varianterna.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-12 23:19

Är det samma basar i dem båda?

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-03-13 00:18

petersteindl skrev:Är det samma basar i dem båda?

Mvh
Peter

Tack för frågan, jag har uppenbarligen gjort en blunder och har ett triggerfel i den första (turkosa) mätningen på mina OA52.2
Svaret på din fråga är ja. Det sitter 8545 i båda och de mätte väldigt lika 2009 då det ena paret spelats flitigt under 15 år och det andra ca 15 timmar.
Granskar man i synnerhet den sista mätningen känner man lätt igen form och storlek på de tre blå topparna från 300 Hz i de tre turkosa från 400 Hz och att diskantfallet är misstänkt litet vid 20 kHz....
Morgondagen är egentligen vikt åt annat, men det borde inte ta lång stund att mäta om i morgon medan allt som behövs fortfarande är lätt tillgängligt och jag är pigg och observant.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-03-13 08:48

En undran. Vad är vitsen med att mäta off axis i en rikting? Då Stigs .2 också uppvisar en svacka på upp till ett par dB ungefär i området 2-5kHz, vid "LTAS"-mätning. Se Carlssonkult.
Mät med "LTAS" istället. Det borde vara bättre att se hur de mäter då?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-03-13 09:19

galder skrev:En undran. Vad är vitsen med att mäta off axis i en rikting? Då Stigs .2 också uppvisar en svacka på upp till ett par dB ungefär i området 2-5kHz, vid "LTAS"-mätning. Se Carlssonkult.

Av den enkla anledningen att det är från exakt den vinkeln jag lyssnar på direktljudet.
Dessutom saknar mina OA52.2-föregångare den svacka du nämner.
Se min mätning från 2009 i mitt tidigare inlägg i den här tråden
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1820261#p1820261
Jag håller mig fortfarande till Tombstone för att bibehålla jämförbarheten med mina gamla mätningar.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-03-13 09:26

Så du lyssnar enbart till direktljudet?
Mät med "LTAS" så kanske även dina .2 svackar?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-03-13 11:16

galder skrev:Så du lyssnar enbart till direktljudet?
Mät med "LTAS" så kanske även dina .2 svackar?

Det har jag inte sagt, jag svarade på varför jag mäter i den riktning jag gör.
Jag har för närvarande inte tid att sätta mig in i en för mig ny mätmetod.
Mina OA52.2 har ingen hörbar svacka i området du nämner, så skulle en sådan dyka upp vid "LTAS"-mätning är det ett mät- eller metodfel.
Vad menar du med Stigs .2 ?
Såvitt jag vet existerar de inte mer, enligt hörsägen har någon på SSC saboterat dem genom att degradera dem till .3 i sammanhanget kan det vara värt att påpeka att mina OA52 avviker från de som producerades från 1996 på ett antal punkter som redovisas här
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1045320#p1045320
men att praktiskt taget alla som hört dem (och det är många) har konstaterat att just dessa är de mest välljudande OA52 de har hört.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-03-13 13:01

Jag ser i efterhand att mitt förra inlägg/svar kan ge ett vresigt intryck.
Det var inte min mening, jag skyller på morgontrötthet.
På tal om min mikrofonplacering var det den Sig rekommenderade då det begav sig, men på den tiden (1994) hade jag ingen mätutrustning.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-13 13:10

galder skrev:En undran. Vad är vitsen med att mäta off axis i en rikting? Då Stigs .2 också uppvisar en svacka på upp till ett par dB ungefär i området 2-5kHz, vid "LTAS"-mätning. Se Carlssonkult.

Stig mätte på det sätt som han ansåg bäst representerade högtalarna, och han kallade det för totalljudsmätning.

Jag delar Stigs uppfattning att det är en relevant mätmetod för hans högtalare. Och med den metoden, hos Stig, så saknas den svacka du talar om. Jag har mätt både OA-52 och OA-52.2 hos Stig flera gånger tillsammans med honom. Det mättes en del eftersom bestämningen av speciellt en av delningsfilterkomponenterna tog sin lilla tid. När jag mäter på den färdiga OA-52.2 ser jag heller ingen 3kHz-svacka. Att den saknas även hos Lennart gör om något att jag får förtroende för Lennarts mätningar. De stora skillnaderna i registret 200 - 1500 Hz får han dock gärna förklara.

Blev lite ledsen dock över det Lennart skrev om 52.3. Hörsägen, sabotera, degradera... Vad betyder det att sen säger att man inte menade det? :?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2016-03-13 13:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-13 13:11

Man mäter direktljudets tonkurva. Då direktljudets vinkel sammanfaller med on-axis så skriver man ut det senare. On-axis är egentligen ointressant. Det är direktljudet som är det intressanta. Därefter kan man mäta i lite olika definierade vinklar som man anser spelar roll för det man hör och man kan även mäta med en slags integrerande mätmetod. Stig Carlsson definierade lyssningsvinkel och mätte direktljudets tonkurva. Han mätte även totalljudet. Det var denna kurva han fäste störst vikt till.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-03-13 13:28

Det är ok Lennartj. Då även mitt inlägg kan uppfattas som lite provokativt.
Tycker att du ändå skall förhålla dig lite ödmjuk i frågan om mätmetod. Stig använde sig av något liknande "LTAS", när han roterade micken väl? I vilket fall så säger en mätning i en riktning, långt ifrån hela sanningen. Du kan ju t.ex. läsa vad Peter skrivit i frågan. Saknar tyvärr länkar till det. Om du avser att fortsätta mäta i riktningen du har gjort, vill jag föreslå att du använder REW istället, vilket medger användande av kalibreringsfiler, så det blir lite trovärdigare.
Sedan att mäta "LTAS" är mycket enkelt med användande av Svantes Tone/Rtsect. "Bara" att välja Ltas/rec i rtsect och starta ljudet från Tone. Sedan viftar du bara i en stor 3D kub, tills det har stabiliserat sig. Dessvärre så medger inte heller LTAS kalibrering. Själv har jag plottat ett par hundra punkter i uppmätt kurva för att extrahera datat frekvens/nivå, i syfte att korrigera detta mot kalibreringsfilernas dito i MS Excel.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-03-13 13:32

lennartj skrev:Det hade talats om att det nya diskantelementet skulle ha betydligt högre känslighet än de tidigare, men
det börjar inte sticka ut förrän över 7 kHz, men jag (som är 60+) upplever inte det som störande utan
nästan positivt. Nu ska det lyssnas flera veckor på de olika varianterna.

Jättekul att se dina mätningar! Diskant-tricket ser ju ut att funka fint på 52.LE också. Ser fram emot att läsa vad du tycker när du har hunnit lyssna ett tag i lugn och ro.
Har du tid och lust hade det varit kul att se mätningar i några fler riktningar så som Peter föreslog.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-03-13 13:51

IngOehman skrev:Blev lite ledsen dock över det Lennart skrev om 52.3. Hörsägen, sabotera, degradera...
Vad betyder det att sen säger att man inte menade det? :?
Vh, iö

Jag är mycket ledsen över att kontentan av Stigs livsverk gått förlorat.
Hörsägen eller ej, vi kan väl ändå konstatera att de högtalare Stig använt fram till sin bortgång inte längre existerar i det skick de var då. Därmed saknas "facit" och möjlighet att verifiera om Larsens nyproducerade, någon annans uppgradering till .2 eller mina är närmast Stigs.
Även om intentionen med att modifiera till .3 var att åstadkomma det absolut bästa OA52-paret var det svårförlåtligt dumt att offra Stigs personliga OA52 för ändamålet. Vilket annat OA52-par som helst hade varit ok att använda.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-03-13 14:07

galder skrev:Det är ok Lennartj. Då även mitt inlägg kan uppfattas som lite provokativt.
Tycker att du ändå skall förhålla dig lite ödmjuk i frågan om mätmetod. Stig använde sig av något liknande "LTAS", när han roterade micken väl? I vilket fall så säger en mätning i en riktning, långt ifrån hela sanningen. Du kan ju t.ex. läsa vad Peter skrivit i frågan. Saknar tyvärr länkar till det. Om du avser att fortsätta mäta i riktningen du har gjort, vill jag föreslå att du använder REW istället, vilket medger användande av kalibreringsfiler, så det blir lite trovärdigare.
Sedan att mäta "LTAS" är mycket enkelt med användande av Svantes Tone/Rtsect. "Bara" att välja Ltas/rec i rtsect och starta ljudet från Tone. Sedan viftar du bara i en stor 3D kub, tills det har stabiliserat sig. Dessvärre så medger inte heller LTAS kalibrering. Själv har jag plottat ett par hundra punkter i uppmätt kurva för att extrahera datat frekvens/nivå, i syfte att korrigera detta mot kalibreringsfilernas dito i MS Excel.

Jag utesluter inte att jag kanske kommer att lära mig att använda "LTAS"-metoden i framtiden, men för närvarande har jag viktigare saker att göra (bokslut) och får jag en stund över lyssnar jag hellre på väl återgiven musik än mäter.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-13 15:46

lennartj skrev:
IngOehman skrev:Blev lite ledsen dock över det Lennart skrev om 52.3. Hörsägen, sabotera, degradera...
Vad betyder det att sen säger att man inte menade det? :?
Vh, iö

Jag är mycket ledsen över att kontentan av Stigs livsverk gått förlorat.
Hörsägen eller ej, vi kan väl ändå konstatera att de högtalare Stig använt fram till sin bortgång inte längre existerar i det skick de var då.

Kan vi?

Du verkar veta mera om den saken än jag. I vilket skick är de menar du?

lennartj skrev:Därmed saknas "facit" och möjlighet att verifiera om Larsens nyproducerade, någon annans uppgradering till .2 eller mina är närmast Stigs.
Även om intentionen med att modifiera till .3 var att åstadkomma det absolut bästa OA52-paret var det svårförlåtligt dumt att offra Stigs personliga OA52 för ändamålet. Vilket annat OA52-par som helst hade varit ok att använda.

Njae...

Den där beskrivningen är väldigt vilseledande, men jag tror det beror på att du själv blivit felinformerad så du är förlåten, även utan att du skall behöva be om ursäkt för något. Ingenting har "offrats" som du skriver.

Såhär är det:

1. Det par som Stig spelade på de sista åren var inte hans eget, och det gick tillbaka till ägaren efter Stigs död - nota bene; efter att SSC (eller rättare sagt det som senare skulle bli SSC) noggrant hade dokumenterat högtalarna, både med avseende på vad de innehöll och med avseende på deras mätprestanda.

De mättes av både undertecknad* och av Ingemar Ohlsson. De som känner mig vet att mitt ordningssinne inte är det bäst utvecklade så om någon skulle be mig att hitta tonkurvorna ifråga så skulle det nog ta sin tid, men Ingemar Ohlssons mätningar skall vara i säkert förvar.

2. Stig var aldrig riktigt nöjd med hur OA-52.2 presterade. Inte heller missnöjd, men det var ett work in progress, vilket är skälet till att han inte uppgraderade sitt egna par (han hade två så "inga av sina egna par" skall det kanske heta) till 52.2. Hans egna par var alltså orginal OA-52 respektive ett inte fullt bestyckat par om jag minns rätt.

Sammanfattningsvis: Det du begär är det omöjliga. Det tog en ansenlig tid från Stigs bortgång tills SSC fick bildas, och vid det laget var högtalarna för länge sedan tillbaka till sin ägare.

- - -

Sen är så vitt jag vet det par som står hos SSC Stigs ena par (jag behöver kolla detta med SSC om jag skall behöva ge ed på att det är så, men det är vad jag minns att det berättats för mig). Det andra tror jag att SSC sålde.

Vh, iö

- - - - -

*Mitt syfte med att göra mätningar vid tillfället var heller inte att de skulle användas för dokumentation av paret.

Jag skulle för det syftet ha velat ta dem till en helt repeterbar miljö (ekofri miljö, perfekt tvåytsreflexmiljö, perfekt efterklangsrum...), så det jag ägnade mätningarna mest åt var att visa andra närvarande några av de påverkanseffekter som jag och Stig hade arbetat med, t ex hur tonkurvan kan förbättras som funktion av en golvfälla, hur tonkurvan INTE påverkas av en manipulation (som jag kan avslöja någon gång i framtiden) som ger KLART hörbara förbättringar...

Med det sagt menar jag inte att inte mätningar på plats i Stigs rum, såsom han lyssnare på högtalarna, är av värde. Det är av STORT värde, och det var ju därför vi gjorde dem.

Men det är inte av så stort värde för det som du Lennart verkar vilja ha dem till - att få en referens att kunna jämföra framtida mätningar med. Stigs lyssningsrum är ju inte tillgängligt för några framtida mätningar. Det viktiga är därför att högtalarna dokumenterats i form av sina beståndsdelar. Och det har ju gjorts det också.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-03-13 16:45

Risk för lite OT men jag har satsat på uppgradering av utseendet av mina 51:or.
Så här ser de ut nu:
o51_målade_omont.jpg
o51_målade_omont.jpg (151.15 KiB) Visad 9455 gånger

Och monterade:
o51_målade.jpg
o51_målade.jpg (165.1 KiB) Visad 9455 gånger

Det är Telak i Staffanstorp som har lackerat. Det blev riktigt bra och till en rimlig peng, rekommenderas!

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-03-13 17:56

Att det högtalarpar Stig utvecklade .2 på inte var hans eget var obekant för mig men med tanke på att SSC såvitt jag förstår inte haft kapital nog att köpa loss dem från ägaren, stod det ju honom fritt att göra som han ville med dem, t.ex. modda vidare till .3
Har jag fel så att de faktiskt är orörda, eller att de hanterats så försiktigt att allt dämpmaterial fortfarande är placerat exakt som Stig ville ha det trots eventuell(a) modifiering(ar) kanske det finns hopp ändå?
Är den ursprunglige ägaren fortfarande i livet?
Eller blev de så noggrant dokumenterade att man kan återskapa ett par som låter och mäter precis som de var, om någon hittar dokumentationen?

Som du säger, vissa förändringar som ger hörbara förbättringar av återgivningen, syns inte på (gängse) mätningar.
Dessutom hade jag väldigt gärna velat se hur han lagt sin dämpfilt, men det finns kanske fotografier?
Det hade också varit mycket intressant att jämföra tjocklek och täthet på hans filt med min, men det finns kanske någon spillbit kvar på SSC, jag har så det räcker till en, men inte två högtalare kvar av min.

Jag har paus nu och avnjuter Anders Bondeman spelande Cesar Francks koral nr.1 i Jakobs kyrka inspelad av Bertil Alving, faktiskt på en OA52.2-föregångare och en .LE med mitt filter. De är inte så olika, men som väntat är ljudbilden inte helt stabil.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-03-13 18:23

@uniper:
Hur såg de ut innan, var de fanerade eller lackade från början?
Du verkar ha fått fin glans i lacken, man ser strömbrytaren reflekteras på din andra bild.
Så blank är inte vitlacken på de golvstående modellerna, OA50 och OA52.
Faktum är att jag kunde efterlikna originallacken på mina subwoofrar med filtroller:
Bild
fast det blev lite tjockt uppe i hörnet. Sådant händer förstås inte hos en professionell sprutmålare.

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2016-03-13 18:57

lennartj skrev:@uniper:
Hur såg de ut innan, var de fanerade eller lackade från början?

Inget av det, bara rå mdf.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-13 19:18

lennartj skrev:Att det högtalarpar Stig utvecklade .2 på inte var hans eget var obekant för mig men med tanke på att SSC såvitt jag förstår inte haft kapital nog att köpa loss dem från ägaren, stod det ju honom fritt att göra som han ville med dem, t.ex. modda vidare till .3
Har jag fel så att de faktiskt är orörda, eller att de hanterats så försiktigt att allt dämpmaterial fortfarande är placerat exakt som Stig ville ha det trots eventuell(a) modifiering(ar) kanske det finns hopp ändå?
Är den ursprunglige ägaren fortfarande i livet?
Eller blev de så noggrant dokumenterade att man kan återskapa ett par som låter och mäter precis som de var, om någon hittar dokumentationen?

Som du säger, vissa förändringar som ger hörbara förbättringar av återgivningen, syns inte på (gängse) mätningar.
Dessutom hade jag väldigt gärna velat se hur han lagt sin dämpfilt, men det finns kanske fotografier?
Det hade också varit mycket intressant att jämföra tjocklek och täthet på hans filt med min, men det finns kanske någon spillbit kvar på SSC, jag har så det räcker till en, men inte två högtalare kvar av min.

Jag har paus nu och avnjuter Anders Bondeman spelande Cesar Francks koral nr.1 i Jakobs kyrka inspelad av Bertil Alving, faktiskt på en OA52.2-föregångare och en .LE med mitt filter. De är inte så olika, men som väntat är ljudbilden inte helt stabil.

Stig Carlsson hade ett par OA-52 som han spelade på. Det var hans original OA-52 som var Stigs referens från 1984. Detta par moddades av Stig under årens lopp. För varje modd ringde Stig och ville att jag skulle komma och lyssna. Det blev kabelbyte, filtbyte, byte av kondensatorer, byte av drosslar, delningsfilter placerade utanför lådan, nya anslutningskontakter, osv. Det blev sedermera också ny diskant och ny bas och rundad kring utloppet på basreflexporten på utsidan av lådan. Nu är vi inne på OA-52.2 och 1996. John Larsen hade gjort en ny serie lådor och bytt anslutningskontakter så att bas och diskant kunde anslutas separat d v s en högtalarterminal med dubbla anslutningar.

OA-52 hade under årens lopp genomgått en liten metamorfos. På 80-talet jobbade en säljare hos Wilhelm Lilliehöök som heter Per Ruthström. Kallades Pelle. Han var trogen Carlssonfantast och blev sedermera butikschef i Willes Direkt butik. Då Stig och Jon Larsen 1995/96 ingick nytt avtal så hjälpte Pelle till med att besöka handlare i Stockholm och även runt om i Sverige. Av den första serietillverkade OA-52.2 fick Pelle Ruthström upp ett par som han köpte av Jon Larsen.

Så, nu har jag grundat lite historia runt omkring. Jon Larsen skulle dema OA-52.2 för handlare och det beslutades att det skulle ske hemma hos Stig Carlsson. Men Stigs egna exemplar av OA-52.2 hade ju delningsfiltren utanpå och var med fel kontaktdon och var inte representativa för de OA-52.2 som skulle tillverkas och säljas och levereras till handlarna. Så man beslutade att det skulle demas på ett fabriksbyggt par OA-52.2. Stig var inte så glad åt detta eftersom han kände sig hemma med det par han ju under längre tid spelat in. Stig ringde om det och vi samtalade och jag tyckte att de kunde lämna över Pelle Ruthströms par som Stig kunde lyssna på någon vecka innan demot för handlare.

Sagt och gjort, Stig fick prova Pelles OA-52 och Stig ringde ganska snart och var mäkta förvånad eftersom han redan vid första lyssning föredrog Pelles exemplar framför sitt eget referenspar. Stig skrattade på sitt sätt i telefon. Det var kort och på gränsen till ett konstaterande. Svårt att beskriva i ord :)

Demot blev av och allt var frid och fröjd men Stig ringde och frågade hur han skulle bete sig. Ja, vad är det som inte är bra, frågade jag. Jag måste väl lämna tillbaka högtalarna sa Stig lite uppgivet. Jaha, måste Pelle ha högtalarna på en gång frågade jag. Har Pelle eller Jon sagt något? Nej de hade de inte. Ok, ring Pelle eller Jon och fråga om Pelle behöver ha högtalarna på en gång var mitt förslag. Stig ringde och Pelle behövde inte högtalarna på en gång. De skulle enbart bli kvar i kartongerna som flyttgods eftersom Pelle var i flyttagen. Det skulle vara ungefär några månader. Ok, så då löste sig detta. Stig var åter glad. Stig gillade dessa OA-52.2 jättemycket. Jag föreslog för Stig att Per kunde ta ett nytt fabrikstillverkat par så kunde Stig göra upp med Jon angående det par han lånat. Jag tror Stig ringde Per igen efter någon månad men det var ingen ko på isen, Stig kunde låna högtalarna ett tag till och det passade Stig. På så sett hade Stig för stunden ingen utgift för högtalare. Så fortsatte det till den dag Stig gick bort 1997. Jag skötte bouppteckningen i dödsboet och jag visste att det var Pelle Ruthströms OA-52.2 så han kontaktades och fick sina högtalare.

Efter Stigs bortgång och innan högtalarna lämnades tillbaka så gjorde Bertil Alving en del mätningar hos Stig som jag har fotografier på. De finns upplagda på faktiskt.

Jag tror Pelle har kvar detta fina par OA-52.2 än idag. Stigs gamla referenspar var inte intakta vid Stigs bortgång. Jag ville att de skulle sättas ihop och vara kvar i Stiftelsen. De sattes sedermera ihop och såldes till någon i Kristianstad om jag minns rätt. AVR7000 kan nog den historien och även OlA-68.

Med tanke på detta så finns faktiskt det sista referensparet OA-52.2 som Stig var helt nöjd med fortfarande intakt hos Pelle. :) Hmm, jag kanske ringer honom och bjuder tusen spänn 8) Fast jag tror inte de är till salu. Han är den person som kan känna sig mest nöjd av alla Carlssonägare. Det är honom förunnat.

Så, hoppas att jag kunnat skingra dimman lite.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-13 19:32

Här är bilder från det tillfälle då vi ville få en mätdokumentation över Stigs lyssning under sin sista tid.

Bild

Bild

Bild

Bild

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-13 21:32

lennartj skrev:Att det högtalarpar Stig utvecklade .2 på inte var hans eget var obekant för mig men med tanke på att SSC såvitt jag förstår inte haft kapital nog att köpa loss dem från ägaren...

Igen verkar du veta mycket mera om detta än jag.

Menar du att ägaren skulle ha velat ha mer än en halv miljon för högtalare? Jag förstår inte din kommentar.

Högtalarna togs tillbaka långt innan något SSC ens fanns. Jag vet inte vem ägaren var. Kanske advokatfirman vet det, även om jag är tveksam då det gått snart 20 år sedan Stig gick bort.

Jag vet bara att SSC inte fick med dem då de efter bildandet av SSC tog hand om kvarlåtenskapen. De fanns inte. Och förklaringen var att personen som ägde dem fått dem tillbaka.

Minst två andra par fanns dock. Ett som jag sett i Stigs källare, det var typ obestyckat, och ett spelbart par. Kanske fanns det ett till, jag minns inte. Men alltså inte det par som Stig själv hade spelat på sista åren, som vi (några av oss som senare bildade SSC) mätte på och dokumenterade så noga vi kunde, strax efter Stigs bortgång.

Jag minns inte säkert, men jag tror inte att jag (men kanske andra?) visste att högtalarna skulle försvinna då, när vi mätte. Däremot visste vi att en eventuell framtida SSC inte skulle få ta över Stigs lokaler. Så min huvudsakliga orsak till att dokumentera, eller rättare sagt vara där och mäta, var att dokumentera rummet och att visa resultatet av några av de experiment som jag och Stig hade lekt med under det sista året av Stigs liv.

Vi spelade även ett fonogram minns jag, som var lite spännande för att det kunde säga något om vilka intervall av tidiga reflexer som Stig ansåg vara optimalt. Det spännande med fonogrammet är att Stig yttrade sig väldigt entusiastiskt om det, i tron att det var ett riktigt rum som hördes, men det var det inte, vilket han blev varse någon halv minut senare då reverbet plötsligt kopplades bort... ;)

Han blev superpaff, och började skatta.

Prestige var inte hans grej. Han hade gärna fel om det betydde att han kunde lära sig något från det.

Och det gick att revers-engineera reverbet...

lennartj skrev:...stod det ju honom fritt att göra som han ville med dem, t.ex. modda vidare till .3

Okej.

lennartj skrev:Har jag fel så att de faktiskt är orörda, eller att de hanterats så försiktigt att allt dämpmaterial fortfarande är placerat exakt som Stig ville ha det trots eventuell(a) modifiering(ar) kanske det finns hopp ändå?

Jag vet hur det låg, och jag vet att det även dokumenterades innan högtalarna försvann. Och jag vet vilken filt det var, samt att den inte lär gå att få tag på längre. :(

Vet även att huvuddelen (kanske rent av alla?) högtalare som uppgraderades till .2 under Stigs livstid fick en annan filt än den som Stig föredrog, eftersom den av Stig föredragna filten helt enkelt inte fanns att få tag på längre.

Om jag minns rätt så användes då en tunnare filt som veks en extra gång, men jag kan minnas fel, och det är även någonting som jag inte sett själv, bara hört talas om.

Men som sagt - hur Stigs egna högtalare var utförda vet jag. Med den riktiga filten.

lennartj skrev:Är den ursprunglige ägaren fortfarande i livet?
lennartj skrev:Ingen aning.

lennartj skrev:Eller blev de så noggrant dokumenterade att man kan återskapa ett par som låter och mäter precis som de var, om någon hittar dokumentationen?

Det behövs ingen dokumentation. Jag vet hur allt var, vi skruvade ju med Stigs högtalare ständigt och jämnt.

Men som sagt - det var ett work in progress.

Hur de var när Stig dog vet jag, men jag vet också att han inte var nöjd med dem. Framförallt inte med diskanten. Det högsta registret av den närmare bestämt.

lennartj skrev:Som du säger, vissa förändringar som ger hörbara förbättringar av återgivningen, syns inte på (gängse) mätningar.

Ja, så skrev jag. Men det jag menade var effekterna av några experiment som egentligen ligger utanför vad som är en normal OA-52.

Vill för övrigt ännu en gång försvara dina mätningar. Visst i tråden verkar tro att de bara visar direktljud, men så är det ju inte alls. Jag känner ditt rum tillräckligt väl för att våga påstå att det du mäter är väldigt likt en totalljudskurva. De ljud som når din mätmikrofon är till stor del ljud som kommer från rummet.

Det är nog bra att veta att hela den rotation som Stigs mikrofon gjorde, var i ett rätt så snävt vinkelområde i förhållande till huvudstrålningsriktningen från högtalarna.

Syftet med att rotera mikrofonen är ju inte att mäta högtalarna i olika strålningsriktningar, utan att mäta rummet från olika punkter. Det gör att resonanser och kamfiltereffetker till följd av stående vågor mot framförallt golv och väggen bakom lyssnarna skall suddas ut. Det har INTE med direktljudet att göra.

lennartj skrev:Dessutom hade jag väldigt gärna velat se hur han lagt sin dämpfilt, men det finns kanske fotografier?

Det gör det, men jag vet inte var. Jag minns dock.

lennartj skrev:Det hade också varit mycket intressant att jämföra tjocklek och täthet på hans filt med min, men det finns kanske någon spillbit kvar på SSC, jag har så det räcker till en, men inte två högtalare kvar av min.

Jag vet inte om SSC har någon filt. Men jag har. En hel del till och med. Vet inte om den är till salu dock.

Har ju förhoppningen att SSC skall hitta någon som vill starta en riktig produktion av OA-52 i en rimlig framtid, och då ser jag hellre att filten används där. Tills den tar slut i varje fall. Det kan bli en "lyxserie". Sen får en ny lösning förstås tas fram, men jag tycker det vore kul om den riktiga filten kom till användning på det viset. Jag vill inte ens ha betalt för den trots att den var väldigt dyr. Jag skänker den om en produktion av OA-52 startas.

Den "riktiga" filten är rätt så tjock, jag har ingen gripbar just nu, men jag tror den är typ 10 mm tjock.

lennartj skrev:Jag har paus nu och avnjuter Anders Bondeman spelande Cesar Francks koral nr.1 i Jakobs kyrka inspelad av Bertil Alving, faktiskt på en OA52.2-föregångare och en .LE med mitt filter. De är inte så olika, men som väntat är ljudbilden inte helt stabil.

Varför väntat?

Hos mig är det så stabil som man kan begära.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2016-03-13 21:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-03-13 21:44

Vad roligt att John (inte Jon, han hette väl Idenstam-Almqvist och låg bakom Pop-boxen ett par decennier tidigare) Larsen fick till produktionversionen av OA52.2 så bra att Stig föredrog dem framför prototyperna han själv jobbat med.
Då ska jag omedelbart sluta gnälla över att de såldes.
Vet du om kopparfoliedrosslarna var standard i produktionsversionen eller om de var en option, som "lyx"-filtret till uppgraderingssatserna?
Har jag fattat rätt att riktiga "nyproducerade" (alltså efter 1996) OA52.2 känns igen på terminaler av den här typen?
Bild
Produktionsvolymen för dessa var väl ganska blygsam, i bästa fall något hundratal per år?
Erbjöd John inte nyproducerade OA51.2 också?
OA50.2 vill jag minnas var mycket lyckade och prisvärda och de borde ha kunnat säljas i stor mängd, men så blev det väl inte?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-03-13 22:20

IngOehman skrev:
lennartj skrev:Jag har paus nu och avnjuter Anders Bondeman spelande Cesar Francks koral nr.1 i Jakobs kyrka inspelad av Bertil Alving, faktiskt på en OA52.2-föregångare och en .LE med mitt filter. De är inte så olika, men som väntat är ljudbilden inte helt stabil.

Varför väntat?

Hos mig är det så stabil som man kan begära.
Vh, iö

Av den enkla anledningen att vänster och höger högtalare var lite olika just då, till vänster stod en .2-föregångare, alltså med Vifa-diskanten och till höger en .LE med D2608-diskant och min första ansats till enklare filter som mätte så här
Bild
dessutom råkade jag ha lite felkopplat sedan mätningen så båda högtalarna spelade vänster kanal (mono).
Jag har en massa bråte stående i rummet som jag inte hinner eller orkar att sortera ut för närvarande.
Det verkar finnas något som resonerar och suger energi nära 500 Hz, 1 kHz och 2 kHz

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-13 22:34

lennartj skrev:Vad roligt att John (inte Jon, han hette väl Idenstam-Almqvist och låg bakom Pop-boxen ett par decennier tidigare) Larsen fick till produktionversionen av OA52.2 så bra att Stig föredrog dem framför prototyperna han själv jobbat med.

Igen vet du något som jag inte vet/har hört talas om.

Mig veterligt föredrog Stig sina egna.

lennartj skrev:Då ska jag omedelbart sluta gnälla över att de såldes.

Att vad såldes?

lennartj skrev:Vet du om kopparfoliedrosslarna var standard i produktionsversionen eller om de var en option, som "lyx"-filtret till uppgraderingssatserna?
Har jag fattat rätt att riktiga "nyproducerade" (alltså efter 1996) OA52.2 känns igen på terminaler av den här typen?

Bild
Ja, så tror jag det är, men det är bättre att du frågar John om den saken.

lennartj skrev:Produktionsvolymen för dessa var väl ganska blygsam, i bästa fall något hundratal per år?

Vet inte.

lennartj skrev:Erbjöd John inte nyproducerade OA51.2 också?

Inte så vitt jag vet.

lennartj skrev:OA50.2 vill jag minnas var mycket lyckade och prisvärda och de borde ha kunnat säljas i stor mängd, men så blev det väl inte?

Vet inte. Det där är frågor som det är bättre att du ställer till John Larsen.

Det jag vet är att John efter att Stig dog inte ville fortsätta att producera OA-50 och 52, och när jag berättade om de experiment med högre placerade element som jag gjort tillsammans med Stig, så tyckte han att det lät som en bra ide, jag minns särskilt att han nämnde att soffor inte hamnar i vägen då.

Det gjordes några prototyper baserat på lite högre form, några på hans initiativ andra på mina. Till slut fanns OA-58.

Min uppfattning är att det finns goda argument både för den form som OA-50 har, och för den som OA-58 har. Men enligt John var den lägre höjden osäljbar. Jag hade inget skäl att misstro honom. Jag visste förvisso att minst en återförsäljare såg OA-50 som en tämligen fulländad högtalare både i pris, form och ljudkvalitet. Men John har ju en mycket bättre helhetsbild än en enskild återförsäljare.

Så även om jag själv saknar både OA-50, OA-51 och OA-52 så kändes det ändå motiverat att starta en ny linje av högtalare tänkte jag - för ingen är bättre på att bedöma vad som går att sälja och vad som inte går, än den som försökt, och som dessutom är beroende av hur det går för sin egen överlevnad.

Expolatören alltså, John Larsen. Så höga högtalare blev det.

Jag skulle dock gärna se att OA-50, OA-51 och OA-52 sattes i produktion igen. Jag tänker mig att det delvis är en kommunikations- och demonstrationsfråga, om de är svårsålda. Sådant borde gå att lösa. Men visst är det svårt för en tillverkare att nå fram till slutkunden med all viktig information.

Vh, iö

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-03-14 00:00

@iö:
Att vad såldes?

Ett par OA52 som Stig ägde som använts som prototyper till OA52.2.

Och ja, jag har massor av olika källor, men ibland kan det bli jättefel om källan missförstått ursprungssituationen och jag dessutom missförstått källan.

I sinom tid ska jag ta kontakt med John igen, men först ska jag lyssna in mig grundligt på .LE-versionen igen, men nu på båda faslägena och förhoppningsvis komma med lite positiv feedback om dem till skillnad från tidigare samtal då jag mest uttryckt min stora besvikelse och passa på att ställa frågorna ovan till honom.
Dessutom ska det bli intressant att utforska Peerless/ScanSpeak D2908-elementetet med mina egna filteridéer, nu när jag äntligen kommit till skott och tagit ut delningsfiltren och anslutit elementen direkt till de dubbla terminalerna.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-03-15 17:17

Lennart, jag antar att du avsåg D2608 vad gäller diskant att utforska? D2908 lär nog bli lite knepigare att få till.

Lägger upp ett par mätningar från hemma hos mig, utfört med REW/LTAS vilka program jag nämnde för dig tidigare.

Uppmätt med REW med kalibreringsfiler för mikrofon och ljudkort, vid sweetspot 3m. Alltså i samma vinkel som dig.
Bild

Diskanten uppmätt med LTAS ej kalibrerad mätning, (micken lyfter i högre registret bl.a.), runt (stor kub) i sweetspot 3m. Dippen vid 5-6kHz är s.a.s. inbyggt i elementet.
Bild

Den här diskanten fick jag med beröm godkänt för av en yngling med ett par högtalare i 70 000kr-klassen, då han var mäkta imponerad av hur den lät. Som han nämnde den finns där utan att vid svårare musikpartier skära i öronen lyssnat med hans testmaterial. Han återkom hela tiden till hur imponerad han var av den jämfört med sina egna, och bad om att få ta med sig den hem. Så D2608 går att tämja rätt bra, men annars så går SB Acoustics diskant TW29 att få ännu jämnare kurva med, förutom då att den dessutom har lägre distorsion.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-15 19:39

lennartj skrev:@iö:
Att vad såldes?

Vad är det för par? Jag känner inte till dessa.

De som han använde för det bruket var ju lånade, och de lämnades tillbaka långt, långt innan ens SSC bildades.

lennartj skrev:Och ja, jag har massor av olika källor, men ibland kan det bli jättefel om källan missförstått ursprungssituationen och jag dessutom missförstått källan.

Ja, bättre att gå till källan, den riktiga. Andrahandsinformation kan vara hur fel som helst.

lennartj skrev:I sinom tid ska jag ta kontakt med John igen, men först ska jag lyssna in mig grundligt på .LE-versionen igen, men nu på båda faslägena och förhoppningsvis komma med lite positiv feedback om dem till skillnad från tidigare samtal då jag mest uttryckt min stora besvikelse och passa på att ställa frågorna ovan till honom.
Dessutom ska det bli intressant att utforska Peerless/ScanSpeak D2908-elementetet med mina egna filteridéer, nu när jag äntligen kommit till skott och tagit ut delningsfiltren och anslutit elementen direkt till de dubbla terminalerna.

Ok.

Men du menar nog inte D2908 skulle jag gissa.

Vh, iö

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-03-16 00:56

Det stämmer, ScanSpeak har mycket märklig märkning, beteckningen D2608 förekommer inte på elementets etikett,
Bild
och hittade inget datablad så jag gissade och gissade fel. Till slut hittade jag ett
Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-03-16 01:12

IngOehman skrev:
lennartj skrev:@iö:
Att vad såldes?

Vad är det för par? Jag känner inte till dessa.
...
Vh, iö

Läste du inte Petersteindls långa inlägg på förra sidan, direktlänk här:
viewtopic.php?p=1832836#p1832836
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-16 13:02

Det missade jag, men nu har jag läst det.

Och allt det Peter skriver stämmer ju väldigt bra med vad jag minns, även om jag inte visste att det var Pelles högtalare. Var inte inblandad i den demo som Peter berättar om.

Oavsett vilket så fanns det ju som sagt inget intakt par i dödsboet. Två eller möjligen tre par högtalare fanns det allt som allt, i olika skick. Så precis som Peter säger så är det uppenbart Pelle Rudström som äger referensparet om han inte såld dem vidare. Tack Peter för att du lättade lite på dimman! :)

- - -

En intressant sak som framgick av Peters inlägg var ju även att det verkar som om vi är tre personer som mätt i Stigs rum, men Pelles högtalare på plats, Jag, Ingemar Ohlsson och Bertil Alving.

Vore kul om SSC fick köpa tillbaka högtalarna från Pelle.

Kan för övrigt nämna att jag själv äger ett produktionspar OA-52.2, lite ovanliga för de är träbruna. SSC äger även ett extra par svarta OA-52 som alla experiment med nyutveckling görs på.

Vh, iö

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-03-16 13:20

IÖ, angående sista meningen i ditt senaste inlägg här, så undrar jag när någonting sådant skedde senast. Finns det något intressant p.g? Du har ju själv nämnt något som skall förbättra ljudet, men inte påverka frekvensgången negativt, eller någonting liknande. Det är inget du kan eller vill beskriva?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-16 14:16

Njae... Det är nog bäst att jag inget berättar. Då jag berättat om pågående projekt historiskt så har det som regel bara resulterat i att det kommit en massa ovett tillbaka för att det inte blir klart på en gång.

Inte från dig men från ett gäng.

Så nu gör jag tvärtom om säger ingenting innan det finns något att visa. Fast i och för sig kan jag säga en sak - det du talar om finns redan. Det är ju en Ino-produkt. Men även en annan sak är på G.

Vänliga hälsningar, Ingvar

- - - - -

PS. Kom just på att mitt eget bruna par möjligen är märkt OA-52.3, men det spelar ingen större roll eftersom de är på väg att byggas om lite. :)

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2016-03-17 22:09

Fast den produkt som frågan ovan gäller har ju redan nämnts av dig i en annan tråd och finns med i Ino Audios senaste prislista. Så den borde väl således redan vara klar och möjlig att berätta om?

Vore kul att höra lite mer detaljerat om dess bakgrund (experimenten, etc). Att OA52 har vissa problem som härstammar från den nämnda baffelkanten "utanför" baselementet är ju egentligen inget konstigt eller överraskande för någon som mätt lite på dem. Men alla har ju inte det. :)

Att du inte vill berätta något om övriga produkter är förståeligt men beklagligt. Jag hoppas att allt gammalt groll snart lagt sig så att vi kan komma tillbaks till det som jag ser som den "moderna guldåldern" för Carlssonhögtalarna, mellan sisådär 2002-2005 när det var fullt ös både här och på Carlssonplanet med roliga projekt, uppgraderingstips, träffar där SSC visade prototyper (det var då OA58), etc. Helt enkelt tiden då mycket gjordes rätt från alla håll för att intresset skulle vara största möjliga.

På tal om fanerade OA52.3 så är lite kuriosa att alla har bokfanér. De som är i "körsbär" eller "mahogny" är betsade i dessa kulörer. De i bok är såklart bara klarlackade. En smart detalj för att kunna beställa en typ av lådbyggsats från snickeriet och variera produktionen.

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Återgå till Carlsson Illuminati