Moderator: Redaktörer
Skapara skrev:en avlång grej baktill (ser ut som en mick) är av på mitten.
Greengrass skrev:Vinylcalle skrev:Skänk den till mig.Så slipper den ligga och skräpa.
MvH Carl
Pax för den i så fall. Jag var först!
RogerGustavsson skrev:Tyckte det såg väldigt tomt ut inuti den där Marantzen. På bilden visas en 2225 men det är alltså en 4400, en fyrkanalsreceiver, som ligger i soparna?
Ragnwald skrev:Du ska nog inte koppla den till finhögtalarna, innan du vet vad för fel som döljer sig.
Det finns ett antal synnerligen kompetenta felsökare i Sverige och jag tycker den är värd att du tar kontakt med en av dem, för att få den i skick.
Blir du ändå inte nöjd, så PM:a mig.
StyX_-_-_ skrev:Provade du med högtalarna inkopplade i main speakers - rear?
Verkar saknas byglar för main speakers - front, så där lär det nog vara tyst.
ps. sällar mig till skaran som gärna ger den ett hem. ds.
Greengrass skrev:AlNiCo skrev:Den är väl inte speciellt värdefull? Jag har för mig att jag såg den gå för under 2000 kr på Tradera nyligen. Fast det kan ha varit en lägre modell i 44xx-serien, egentligen.
Under två "Kalle-Anka papperslappar" för en Marantz 4-kanalare i fungerande skick?![]()
Nja, det fanns förvisso en mindre Marantz 4-kanals modell på Tradera. Men den gick för imponerande 5.651:- helt nyligen:
http://www.tradera.com/MARANTZ-model-42 ... _105770181
Och då hade den även "ett tickande ljud", (en tidsinställd bomb månne?)
Så sitt nu lugnt i båten och klura ut vad en Marantz Model 4400 egentligen kan betinga på marknaden - då den fungerar. I annat fall kan man mycket väl få en bra slant för den som reservdelsmaskin. Vare sig man säljer hela klumpen på en gång, eller i delar till alla som saknar just dessa. Det kan bli en bra slant det också. Fast roligast vore det om du fick den att fungera igen och även behålla den för eget bruk och det högst personliga nöjet av att äga en åtråvärd vintage klassiker.
Skapara skrev:Kul med så mycket info och historik i tråden!!
En fundering jag har efter att kollat runt på lite bilder av 4400:an. En del verkar ha ett jättefint trächassi runt elektroniken medans andra ser mer ut som min, träfärgat aluminiumchassi.
Fanns det olika versioner av 4400:an eller har alla haft det där trächassit från början? Att det finns två olika färger på oscilloskopet vet jag, men om det även fanns olika utföranden på chassit så verkar det finnas många olika varianter av den? Min är daterad 1974 11 28.
Vinylcalle skrev:
Som Greengrass sagt så var träkabinett ett tillbehör. De kan ses säljas ibland men brukar vara väldigt dyra. Jag hade nog satsat på att tillverka en egen. Men först och främst fått den att funka.
MvH Carl
Skapara skrev:Vinylcalle skrev:
Som Greengrass sagt så var träkabinett ett tillbehör. De kan ses säljas ibland men brukar vara väldigt dyra. Jag hade nog satsat på att tillverka en egen. Men först och främst fått den att funka.
MvH Carl
Nu på måndag när jag är ledig blir det en heldag med Marantzen, ska försöka hitta något bra ställe där man kan lämna in den också. Förslag, någon?
Har en bekant som är en väldigt duktig möbelsnickare jag skulle kunna fråga honom om/när jag fått ordning på den. Har för mig att han tog medalj i yrkesolympiaden fören massa år sedan och att han också har vunnit SM i möbelsnickeri så det borde ju inte vara så svårt för honom.
Den blir ju betydligt snyggare med träkabinettet!
Det är nästan lite som att det hör till äldre apparater faktiskt, gammal apparat mycket trä. :)
Ragnwald skrev:Scrolla ner lite på denna sida, så finner man en guldgruva.
http://www.classic-audio.com/marantz/mindex.html
Ragnwald skrev:
Skapara, ring Gerhard Schubert i Stockholm. Kontakta honom på telefon:070-7307980.
Eller hör med Veteran Hifi 08-300846.
Skapara skrev: En del verkar ha ett jättefint trächassi runt elektroniken medans andra ser mer ut som min, träfärgat aluminiumchassi.
RogerGustavsson skrev:Skapara skrev: En del verkar ha ett jättefint trächassi runt elektroniken medans andra ser mer ut som min, träfärgat aluminiumchassi.
Fast det ska nog tilläggas att träkabinettet i de allra flesta fall var fanerad spånskiva... På min 2245 var det så.

Fjonkalicious skrev:Bygla den på front. Sätt i hörlurarna i front.
Stäng av Dolby nr.
Testa den på en ingång, t.ex. aux eller tape
Monitor -> source.
Mode -> 2 ch
Volymen på 1/4-dels volym
Sätt på något som spelar i din ingång och lyssna. Hörs inget så ta ett vred eller knapp i taget och ratta, tryck på VARJE reglage flera gånger. Även sådant som verkar omotiverat.
Greengrass skrev:Har du fått ett mail från Gerhard Schubert, där han skrev att han kanske har tid att serva den i april, då anser jag att du skall avvakta tills dess. Herr Schubert har all min respekt, den mannen vet vad han gör, han är gammal i gamet - och det menar jag helt ärligt, utan att försöka plocka billiga poäng genom att syfta på mannens ålder!
Tvärtom; just för att han varit med så länge, besitter han den nödvändiga erfarenheten som krävs för att varligt och med säker hand serva en sådan fin klassiker som Marantz Model 4400 är. Gör alltså inget överilat, utan vänta lugnt ut tiden fram till april månad. Vad spelar några månader hit eller dit för roll? Nu har du verkligen något trevligt att se fram emot under de här mörka och kalla vintermånaderna. Snart kommer du att kunna njuta av både våren, solen och Marantz´s musikaliska värme. Det du, det är något värt att vänta på!
Vinylcalle skrev:Den blev ju jättefin. Tyckte speciellt om att du fixat till kanterna. Har du slipat ner med slippapper eller hur gick du tillväga?
MvH Carl
Skapara skrev:Precis, det är ju det ändå det som räknas i slutändan, ljudet alltså.
En sak jag undrat lite över är att varje gång jag stänger av den så knäpper det till i hörlurarna eller högtalarna. Det måste väl ändå betyda att någon form av signal kommer ut till elementen, eller?
Greengrass skrev:Har just mätt min "lilla" förstärkare Maranz Model 1060, den har ett orginalkabinett på 19 mm. Med tanke på att din receiver är en bra mycket större och tyngre best, kan du lika gärna beställa ett kabinett med ännu grövre diameter! Det är ju en stor fördel när man har en snickare till hands. Då kan man få ett träkabinett skräddarsytt i nästan vilka dimensioner som helst. Glöm bara inte att be snickaren lämna lite utrymme längst bak för ett ventilationsnät i hålstansat plåt. Kolla URL-länken här nedan:
http://www.fmtunerinfo.com/Marantz4400top.jpg
Grymt snygg är den där Model 4400!
Greengrass skrev:Verkligen prisvärt får man nog påstå. Du får gärna lämna snickarens telenr, om du törs. Han kommer snabbt att ha famnen full med beställningar från oss på faktiskt.se, misstänker jag!
Fjonkalicious skrev:Gå inte händelserna i förväg nu. Tänk om du inte får fart på receivern rent tekniskt, eller om det kommer kosta onormalt mkt pengar. Då har du lagt pengar till att göra en trälåda?
Jag skulle uppskatta att han gör den i Mdf eller plywood. Det kostar inte många hundra för en skiva. Sen måste han fanéra också, men det skriver du inget om? Hoppas att det är inkl. i skivpriset.
Mvh
Filip
nissen skrev:Hur går det med 4400?Har selv en men mangler hylsteret på en av de fire små vri knappene øverst til venstre.Noen som vet om de går an å få tak i noe sted? Ps.Hvordan gikk det med reparasjonen og tre chassiet? Mvh.

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster