Moderator: Redaktörer
phloam skrev:Om man byter till nyare element och filter... vad händer (vad brukar man göra med) med de "gamla"??
phloam skrev:Om man byter till nyare element och filter... vad händer (vad brukar man göra med) med de "gamla"??
wayfarer skrev:phloam skrev:Om man byter till nyare element och filter... vad händer (vad brukar man göra med) med de "gamla"??
I det fallet man vill ha ett billigare pris hos öhman så lämnar man in element och filter komponenter.
Bamsefar skrev:Eftersom det är min värdering i ordvalet att den äldre generationen av pi60s (pre-99) vs den senaste pi60 (2006) så är det kanske på plats med ett par "mossiga" förtydliganden (mossiga för att det lite subjektivt i vissa lägen....): Det diskantelementet som sitter i pre-99 är inte avsett för dagens högupplösta ljudformat, och dagens diskant (2006 och framåt för pi60, pi60s minns jag ej med tror 2001?) klarar detta och markant mera. Likaså baselementet som gått framåt rejält (2006 resp 2003 pi60/pi60s). Så pre-99 pi60s har inte mycket gemensamt med dagens pi60/pi60s mer än lådan.
Så ja, JAG anser att man skall välja pi60 av dagens snitt före pi60s pre-99. Men det är vad jag personligen anser, och inte synonymt med vad alla andra skall tycka eller liknande.
philip skrev:Bamsefar skrev:Eftersom det är min värdering i ordvalet att den äldre generationen av pi60s (pre-99) vs den senaste pi60 (2006) så är det kanske på plats med ett par "mossiga" förtydliganden (mossiga för att det lite subjektivt i vissa lägen....): Det diskantelementet som sitter i pre-99 är inte avsett för dagens högupplösta ljudformat, och dagens diskant (2006 och framåt för pi60, pi60s minns jag ej med tror 2001?) klarar detta och markant mera. Likaså baselementet som gått framåt rejält (2006 resp 2003 pi60/pi60s). Så pre-99 pi60s har inte mycket gemensamt med dagens pi60/pi60s mer än lådan.
Så ja, JAG anser att man skall välja pi60 av dagens snitt före pi60s pre-99. Men det är vad jag personligen anser, och inte synonymt med vad alla andra skall tycka eller liknande.
Bamsefar, var du säker på att de var pre 99? för enligt Ingvar så byggdes inte PI60s mellan 96 och 99 och den tidigare ägaren var säker på att han inte köpte den innan 96 utan i så fall 99 så med stor sannolikhet borde det vara 99:or - alltså om jag förstår det hela rätt den näst senaste ver?
Anledningen till att jag frågar dig var att du lät så tvärsäker i en annan tråd om just detta ex.
//Philip

Ljudkrav skrev:Bamsefar - pi60 kostar väl snarare ca 24 000 kr i enklaste finish?
Mvh Ljudkrav
Bamsefar skrev:Så ja, JAG anser att man skall välja pi60 av dagens snitt före pi60s pre-99. Men det är vad jag personligen anser, och inte synonymt med vad alla andra skall tycka eller liknande.
paa skrev:Bamsefar skrev:Så ja, JAG anser att man skall välja pi60 av dagens snitt före pi60s pre-99. Men det är vad jag personligen anser, och inte synonymt med vad alla andra skall tycka eller liknande.
Hur mycket bedömer du att den bättre dämpade lådan (skiktlimmad med dämplim) i "s"-versionen tillför?
Bamsefar skrev:Så dina piPs kan jag alltså köpa för 4000 sek ?Hetsporren skrev:Tycker (tyvärr) att Mayro faktiskt.se har en poäng här...
Hetsporren skrev:Bamsefar skrev:Så dina piPs kan jag alltså köpa för 4000 sek ?Hetsporren skrev:Tycker (tyvärr) att Mayro faktiskt.se har en poäng här...
Mina piPs är inte elva år gamla...
Det är underliggt nog rätt skruvar. Sitter likadana på Lindroos i56:or....RogerGustavsson skrev:Är det verkligen rätt skruvar som fäster baselementet? Verkar vara försänkt skalle. Ser lite billigt ut när de skaver på gummit.
Radikalrealist skrev:Mayro: Det kallas marknadspris, en term som du fö verkar vara en ivrig förespråkare av.
Syftet med att du skriver som du gör lyser igenom lång väg. Sluta. Skärp dig.
philip: Lycka till med nya systemet!
Ljudkrav skrev:Men för faaan
Perspektiv!
Man ska ju jämföra med vad FÄRDIGMONTERADE högtalare kostar OCH med samma finish (svartask).
Perspektiv mina herrar.
Särskilt du Mayro
Naqref™ skrev:Tolkar jag det rätt att Mayro och Bamse tycker nästan lika?![]()
Ljudkrav skrev:P.S. Vad är Dice?
Ljudkrav skrev:Ett par färdigmonterade pi60 i svartastk hamnar idag på ca 28 000 - 30 000 kr tror jag, rätt stor skillnad mot dom nämnda 20 000 kr.
Tumme skrev:skruvar ut elementer gör man kanske helst inte
Ljudkrav skrev:Mayro, trådskaparen kanske kan anlita dig så att han lättare kan häva köpet.
Din avatar ser ganska respektingivande ut - en tatuerad, krallig och berusad man...
I ren självbevarelsedrift tänker jag inte bråka med dig mer.![]()
Mvh Ljudkrav
Tumme skrev:Kanske borde Öhman skriva ut ett certifikat när man köper högtalare av honom som han signerar. Där kan ju tex. stå årsmodell, utförande, modellbeteckningar på elementen. m.m.
Slartibartfast skrev:Tumme skrev:Kanske borde Öhman skriva ut ett certifikat när man köper högtalare av honom som han signerar. Där kan ju tex. stå årsmodell, utförande, modellbeteckningar på elementen. m.m.
Du menar ett kvitto så att säga?
[slrt]
Tumme skrev:Jo på kvittot står det mesta men inte något vilka element som sitter i. Sedan vill jag ju ha ett certifikat typ A4 som jag kan rama in och sätta upp på väggen ovanför sängen![]()
Thomas
Bamsefar skrev:Naqref™ skrev:Tolkar jag det rätt att Mayro och Bamse tycker nästan lika?
Kanske det ?
Mayro skrev:tack hetsporren för ditt stöd här. jag söker verkligen inget bråk.. jag har annat än bråk i mitt liv att syssla med. och deltar endast för att splittra tankar och inget annat..Så tack igen..
philip skrev:högtalarna är inte så snygga, men det beror mest på att jag inte gillar svarta högtalare -
IngOehman skrev:När det gäller just denna specifika modell: Ino pi60s fram till och med 1996, brukar de dock faktiskt brukar ligga något lägre i pris begagnade än andra Ino-högtalare - troligen beroende på den väldigt signifikanta uppgradering av vanliga pi60 som gjordes 1996 och den ännu signifikantera uppgraderingen som gjordes av just pi60s 1999 (och i liten mån de uppgraderingar som gjordes 1992 av pi60s och 1996 av pi60), i kombination med att uppgradering till senaste version kräver liten insats med överhandfräs...
IngOehman skrev:Vill även nämna att den prisjämförelse som något gjorde här (som kunde föranleda någon att tro att begagnatpriset i detta fall blev HÖGRE än nypriset för färdiga högtalare) var gjord mot vanliga pi60, och dessutom i byggsats.
Bamsefar skrev:IngOehman skrev:När det gäller just denna specifika modell: Ino pi60s fram till och med 1996, brukar de dock faktiskt brukar ligga något lägre i pris begagnade än andra Ino-högtalare - troligen beroende på den väldigt signifikanta uppgradering av vanliga pi60 som gjordes 1996 och den ännu signifikantera uppgraderingen som gjordes av just pi60s 1999 (och i liten mån de uppgraderingar som gjordes 1992 av pi60s och 1996 av pi60), i kombination med att uppgradering till senaste version kräver liten insats med överhandfräs...
Du menar nog 2006 vad gäller pi60 eller hur ? 1996 känns lite fel...
RogerGustavsson skrev:Är det verkligen rätt skruvar som fäster baselementet? Verkar vara försänkt skalle. Ser lite billigt ut när de skaver på gummit.
IngOehman skrev:
Det som upprör mig en smula är dock att annonsen faktiskt är viljseledande, både med avseende på surroundhögtalarna och årsmodellen på pi60s.Det tycker jag är dåligt, även om priset ~40 000:- nog blev rätt.
Efter sänkningen om 7000:- blev det rena fyndet (jag skulle vilja säga att du fick surroundhögtalarna gratis, och drygt det!) vilket kanske kan ses som ett straff för säljarens viljseledande uppgifter. Jag vet ju att han hade kunna sälja dem till flera andra för det oprutade priset.
Hursomhelst: Även om du uppgraderar till pi60s av senaste generation (det är ett rätt signifikant lyft) så har du faktiskt fortfarande betalat klart mindre än vad ett par nya pi60s kostar - och fått resten av högtalarna på köpet!
Grattis. Inte så illa. Tacka Mayro!
Hälsa havshunden förresten!![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:(Endera dagen skall jag berätta historien om Dice, eller rättare sagt när och varför jag slutade tillverka dem. Det är faktiskt Ken Kantors fel/förtjänst, och ett resultat av ett mycket märkligt möte/dubbelintervju på Karolinska sjukhuset...)
IngOehman skrev:Jo, så var det.![]()
Jag blev helt enkelt tvungen att gå tillbaka till mitt ursprungliga koncept (som jag körde med på 70-talet) med multipla surroundhögtalare, när han sa att det var kommersiellt självmord att göra det.![]()
Vh, iö
paa skrev:IngOehman skrev:Jo, så var det.![]()
Jag blev helt enkelt tvungen att gå tillbaka till mitt ursprungliga koncept (som jag körde med på 70-talet) med multipla surroundhögtalare, när han sa att det var kommersiellt självmord att göra det.![]()
Vh, iö
Känner du ofta dragningskraft till kommersiellt självmord?
IngOehman skrev:(de flesta tycks tro att majoriteten har rätt, och därför kan underliga självsvängningar uppstå när folk förmedlar vad de upplever vara majoritetsuppfattningar, och därmed bidrar till att det skall bli en)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster