Moderator: Redaktörer
Om du inte gillar utseendet så kan du gömma undan klumpen kanske? Jag styr till och frånslag till mitt 1080-steg från min Denon: Trigga en Rotel 1080 från en Denon 2106Nicke skrev:Joo,jag har kikat runt en hel del faktiskt,men gillar inte Rotellen på utseendet samt den verkar vara så stor,njaaaee tror KAV 2250 leder fortfarande.
Fler tips tack.
Mvh Nicke
Alexi skrev:Varför inte två Bryston 6B-SST, då har du 6x300W 8ohm och 6x500W 4ohm. Borde alltså ge dig mer effekt en vad något enda 2-kanals slutsteg klarar av.
David_A skrev:Roteln kör över KAV:en när det gäller pulver iallafall. FPB300 är väl ungefär jämt skägg, och en riktig fin klump. Men jag tycker du skulle satsa på en FPB-600 istället![]()
Annars så är faktiskt Grendel en trevlig sak att driva basar med. Stor och klumpig, men med ungefär samma färg som dina KAV. Och så kan du pula in fler kort för mera kanaler.
Almen skrev:Jag väntar på något sånt här: Klass D-steg på 2x300 W för 10000:-
Alexi skrev:Varför inte två Bryston 6B-SST, då har du 6x300W 8ohm och 6x500W 4ohm. Borde alltså ge dig mer effekt en vad något enda 2-kanals slutsteg klarar av.
rqu skrev:Om du inte gillar utseendet så kan du gömma undan klumpen kanske? Jag styr till och frånslag till mitt 1080-steg från min Denon: Trigga en Rotel 1080 från en Denon 2106Nicke skrev:Joo,jag har kikat runt en hel del faktiskt,men gillar inte Rotellen på utseendet samt den verkar vara så stor,njaaaee tror KAV 2250 leder fortfarande.
Fler tips tack.
Mvh Nicke
Nicke skrev:Audix skrev:Nad 218?
För klen.
Mvh Nicke
Nicke skrev:1090 klarar den en last på 2*3ohm? vad leverar den då?
Audix skrev:Nicke skrev:Audix skrev:Nad 218?
För klen.
Mvh Nicke
Hmm, uppfyller de inte Ingvars spec ovan?
Men vore jag du skulle jag bygga eller be någon som kan bygga class-D med Hypex UcD.
Apropå "för klen", när jag skaffade mina fyra basmoduler funderade jag på att skaffa några kW för att driva dem. Men till mitt "förtret" kan min enda Nad 218 driva dem låångt över (öron-)smärttröskeln (Ingvar väckte mina grannar som bor typ 100m bort...) utan att klippa.
'Kaffekoppen skrev:Skulle nog inte säga att slutsteg direkt kan klassas som förlegade.
Däremot kanske man tycker de är sunkiga
Skulle titta en lösning så "finförstärkeriet" användes där det gjorde mest nytta och råbrutalkraften där det behövdes. Nu behöver du ju inte särskillt mycket råbrutalkraft i basområdet när du har så hög känslighet, men nog duger fina klass-D* steg där. Tycker jag.
Tror inte 1090 tycker om att drivas neråt 3 ohm kontinuerligt**. Det har inte mitt steg något emot, men det är ju gammalt och förlegar enligt dig![]()
*Det går nog kanon med hypexbaserade steg. Och det blir ju rätt billigt.
**Enligt Stereophile
Edit: sunkigt skrivet.
Jo, Naq gav ju exempelNicke skrev:Finns bara "tro"/"bör" på om 1090 grejar en 2*3ohm`s last,någon som verkligen provat/har en sådan setup. Mvh Nicke
Det gör han säkerliggen. Skicka PMNicke skrev:KK hat bjudit hem Peter,får se om han nappar : )
Mvh Nicke
David_A skrev:Om du tycker att det passar i racket, så är onekligen 1090 ett väldigt bra och prisvärt alternativ. Annars så ligger ju ICE steg bra till också. Små, lämpliga och kraftfulla.
Nicke skrev:The measured frequency response was 10 Hz to 20 kHz ± 0.3 dB. This "restricted" frequency response is common with switching amplifiers so as not to have the output frequencies being affected by the switching frequency
Länk till hela testet:
http://www.hometheaterhifi.com/volume_1 ... art-1.html
Är det jag som inte fattar det här eller ligger det nått i detta,Krell tex speccar från 0.25Hz
wayfarer skrev:Nej, RB-1092 såg inte alls roligt ut. De där distorsionsvärden var ju sannerligen höga för något som kostar över 20 kkr. Man undrar verkligen varför det ser ut som det gör under 20Hz. Något filter som strular med pulsmodulationen för låga frekvenser?
Är inte redan 0.01% THD mellan 20-400 Hz väl högt redan vid ett utag av 112W för ett steg som är specat till 500 W per kanal? Att det sedan galloperar upp till 0,2% vid uttag av dessa 500 W kanske är lite mera förlåtligt.
Nicke skrev:matson: behöver inte vara klass-D,min miss var ett krell kav-3250 som jag bjöd 32000:- för tror det gick för 34....
Men jag vill inte ha något monstersteg (storlek) för det finns inte plats för dethar jag kommit fram till
![]()
Mvh Nicke
Nicke skrev:Så vad du säger Bamse är att "steget" cuttar/slår av vid 9.5-10Hz? eller var det rummet som satt begränsningen? gick det att avgöra vilket utav dom det var?
Mvh Nicke Nyfiken (som faaaan)
Nicke skrev:Jooo...Ingvar har varit här med,men då höll han för öronen när jag drog på ; )
208 är gammalt o förlegat i mina öron/ögon,1090 klarar den en last på 2*3ohm? vad leverar den då?
Vill inte vara en messersmitt på någe håll här,utan söker bara ett lämpligt steg till Inos infra moduler ; )
Mvh Nicke
matson skrev:Nicke skrev:matson.....inte så lätt att "låna hem" samt att Ingvar med seismografen kostar en slant att ha hemma i garderoben![]()
Gäller att göra så "gott en kan" och sedan ta hit Ingvar.
Mvh Nicke
Rotel 1080 då, om du kan leva med designen.
Ge mig ett pris jag absolut inte kan motstå då, eftersom dom kommer se annorlunda mot dom jag redan har.
David_A skrev:Ja, det är ju inget måste med stereo. Brukar själv experimentera en del mellan mono/stereo. Med förra tornen gick det mest i mono, men nu så är jag inte lika säker längre. Blir fortfarande lite mera punch i mono tycker jag, vilket gör det givet vid livekonserter odyl. Det enda tråkiga är väl just att du blir låst till mono. Blir det för jobbig last med 3 per kanal för ett 2250?
Nicke skrev:Eller så kan man fortsätta i någon av trådarna som Almen hittat
David_A skrev:Ja, det är ju inget måste med stereo. Brukar själv experimentera en del mellan mono/stereo. Med förra tornen gick det mest i mono, men nu så är jag inte lika säker längre. Blir fortfarande lite mera punch i mono tycker jag, vilket gör det givet vid livekonserter odyl. Det enda tråkiga är väl just att du blir låst till mono. Blir det för jobbig last med 3 per kanal för ett 2250?
Rydberg fundrar vad han själv skall driva sitt system med nuNicke skrev:Nu har det gått ett tag,samt idag kom jag till skott,åkte ned till Linköping och köpte Rydbergs Bryston 6B-ST,detta steg blir nu till topparna I56 o I14,Krellsteget (3250) kommer att kopplas i MAT läge för att driva InfraY-6 systemet,har dock inte fått modulerna ännu,men det finns att göra hemma här innan dom kommer,tackar för alla förslag.
Case closed : )
Mvh Nicke
Jo, jag vetNicke skrev:Rydberg fundrar mest på lägenhet just nu...vilket tycker jag han gör rätt i.
Mvh Nicke
Nicke skrev:Rydberg fundrar mest på lägenhet just nu...vilket tycker jag han gör rätt i.
Mvh Nicke
subjektivisten skrev:Denna sunkiga beslöjning som man inte hörde under F/E lyssning. Ja, det är väl så att lägger man stora pengar så vill man att det ska låta bättre.
IÖ skrev:If I compare with my memory of how the first sample
sounded in my home, this new one sounds more fresh,
open and clean, but I have my doubts about relying on
memory when it comes to compare these small differences
in sound. One impression that hits me though,
imagination or not, is that it seems to be bigger differences
among my phonograms than I have ever heard
earlier. And what I hear sounds more like “real live
music” than ever before!
The feeling I get, sitting with my eyes closed in my
comfortable armchair listening to my chain, now with
the Bryston at place, is that I at any time could stand
up, step forward and shake hands with the musicians,
or even bring my cello and play along with them!
Rydberg skrev:subjektivisten skrev:Denna sunkiga beslöjning som man inte hörde under F/E lyssning. Ja, det är väl så att lägger man stora pengar så vill man att det ska låta bättre.IÖ skrev:If I compare with my memory of how the first sample
sounded in my home, this new one sounds more fresh,
open and clean, but I have my doubts about relying on
memory when it comes to compare these small differences
in sound. One impression that hits me though,
imagination or not, is that it seems to be bigger differences
among my phonograms than I have ever heard
earlier. And what I hear sounds more like “real live
music” than ever before!
The feeling I get, sitting with my eyes closed in my
comfortable armchair listening to my chain, now with
the Bryston at place, is that I at any time could stand
up, step forward and shake hands with the musicians,
or even bring my cello and play along with them!
Kan inte annat än att hålla med, renheten hos Bryston SST upplevs bättre än hos Nad 208. Tyvärr äger jag inte nått Bryston SST längre utan bara en 208:a, jag hade önskat att den vore lika bra.
Kaffekoppen skrev:Eh... det gjorde man visst. Kanske inte direkt så att den benämdes med begreppet "beslöjning" - det är ju Rydbergs ordval
Men inte tusan gick Nad208 igenom odetekterbar. Den måste byggas om för att vara transparent. Det behovet finns inte hos Brystonstegen - numera
Rydberg skrev:subjektivisten, du är otroligt tröttsam!
KarlXII skrev:Sniff, sniff.
Det osar prestige härinne.
subjektivisten skrev:Kaffekoppen skrev:Eh... det gjorde man visst. Kanske inte direkt så att den benämdes med begreppet "beslöjning" - det är ju Rydbergs ordval
Men inte tusan gick Nad208 igenom odetekterbar. Den måste byggas om för att vara transparent. Det behovet finns inte hos Brystonstegen - numera
Du kanske borde kolla upp saker INNAN du säger massa trams? Ett tips är att kolla upp vad dom hitta. Jag kan hinta med sök på nad 208 och 280. För det var EFTER 280 watt som man kunde höra ett visst problem med extremt matrial. Så denna bashning av 208an börjar bli tröttsam nu. Speciellt om man lyssnar på sakerna i ekokammare.
Håller fullständigt med, men det är ju en rätt personlig uppfattningTengil skrev:MEN om någon till äventyrs skulle ha skaffat sig en Nad 208 och efter att läst lite inlägg, fått hybris och genast börja spara till ett bryston, så är min högst personliga uppfattning att det finns andra ställen i återgivningskedjan, ex rummet som för penningen(om det är en faktor vill säga) KAN ge större förbättringar(förutsatt att man har högtalare med rimlig konstruktion, impedans).
Vh Christer
Rydberg skrev:subjektivisten> Jag har varken tid eller lust att argumentera med dig! Jag vet precis vad jag tycker och det finns ingenting i det du säger eller kommer att säga som kommer att ändra på det. Fine?!!
Kaffekoppen skrev:Visst tusan är du löjligt tröttsam precis som Rydberg nämner.
Kaffekoppen skrev:Dra in andra faktorer som hans rum i diskussionen är ju bara löjligt, särskillt efter ett inlägg som skrevs lite skämtsamt av någon som råkar tycka att det är bättre med ett annat steg än gullegrisen Nad208 (som jag förövrigt tycker är det mest prisvärda steget som finns, iallafall om Morello haft fria händer med det).
Kaffekoppen skrev:Ditt tröttsamma gåpåande och värdelösa argumenterande som inte innehåller varken saklig kunskap eller normalt social debatteknik är inget jag har lust att delta i. Du verkar bara fastnat i nån sorts prestige. Hejdå.
Kaffekoppen skrev:Du är medveten om att apparaten testades i Ingvar Öhmans regi och inte LTS? Iallafall om man får tro det han skriver själv.
Kaffekoppen skrev:Vad det gäller ingångssteget, dvs ett steg som minsann agerar likadant oavett utnivå, så har det tagits fram justeringar på det med. Fast den informationen var ju onödig för dig, för du vet ju bäst..
Kaffekoppen skrev:Du har fel i att ingångssteget inte påverkar under en utnivå på 280w,
shifts skrev:Sådana satsningar gillar jag, även om jag aldrig någonsin kommer kunna
ta mig råd. Lycka till med fortsättningen helt enkelt. Finns där någon
tidsplan?
Lust skrev:Lazyworm skrev:Prototypförstärkaren är klar men man kan alltid tweaka mer
Så länge det går att göra det är det inte det bästa man kan köpa.
Bara att tweaka på!
Lazyworm skrev:
Ett litet sidoexempel, om Bugatti Veyron är världens snabbaste serietillverkade bil, skulle den då inte vara det ifall bugatti innan release tweakade för att få den ytterligare några km/h snabbare?
Lust skrev:Lazyworm skrev:
Ett litet sidoexempel, om Bugatti Veyron är världens snabbaste serietillverkade bil, skulle den då inte vara det ifall bugatti innan release tweakade för att få den ytterligare några km/h snabbare?
Det är inte världens snabbaste serietillverkade bil förrän releasen - innan dess är det en annan bil som innehar det epitetet.
Lazyworm skrev:Lust skrev:Lazyworm skrev:
Det är inte världens snabbaste serietillverkade bil förrän releasen - innan dess är det en annan bil som innehar det epitetet.
Frågan i det här fallet är väl snarare ifall det kunde varit världens snabbaste bil även innan de gjorde de sista tweakarna ifall den i det skicket var snabbare än allt på marknaden?
Men jag har fortfarande inte fått exempel på vilken förstärkare du menar är bättre? plz gimmie
Eller så skrev du bara något för att skriva, s.k okonstruktivt dravel
Morello skrev:Jämförelsenojan kom pga att du skrev
"Så länge det går att göra det är det inte det bästa man kan köpa.
"
Det är väl inte orimligt att tro att man kan tweaka en förstärkare eller bil eller något annat under en livstid och göra små framsteg under hela resans gång, men det blir ju en logaritmiskt avtagande funktion och någonstans på vägen får man sätta ner foten och säga att nu är det nog. dvs det kostar så oerhört mycket tid för minsta lilla förbättring att det inte är värt arbetet.
/Lazy hemmifrån Gustaf
subjektivisten skrev:Ja, dom har ju skydd, om man vill. Såhär ser Nickes ut utan skyddet.
Jag antar att djupet på 40 cm i manifestet är det djupaste delen och inte utan skyddet. Vore intressant och veta hur mycket det är utan skyddet.
Ragnwald skrev:Aha, första gången jag skådar Y.![]()
Eftersom måtten enbart skiljer på bredden, så torde den pålimmade biten på fronten lägga till uppskattningsvis 2-3cm, motsvarande skyddets tjocklek.
boom skrev:snacka om överdämpat
Ragnwald skrev:Aha, första gången jag skådar Y.![]()
Eftersom måtten enbart skiljer på bredden, så torde den pålimmade biten på fronten lägga till uppskattningsvis 2-3cm, motsvarande skyddets tjocklek.
DVD-ai skrev:Måtten står väll i manifestet...?!
InfraY: 36*54*40 (bredd*höjd*djup)
subjektivisten skrev:Ja, dom har ju skydd, om man vill. Såhär ser Nickes ut utan skyddet.
Jag antar att djupet på 40 cm i manifestet är det djupaste delen och inte utan skyddet. Vore intressant och veta hur mycket det är utan skyddet.
DVD-ai skrev:ring Ingvar och fråga...
Wolfie skrev:Lazy o Morello: Är RS2000 klar snart?![]()
Jag har väntat drygt 3 år sedan senast jag pratade med Morello om
slutsteget![]()
Oktober/november -07 så fick jag reda på att ni provkört prototypen och
att det rullar frammåt och ser lovande ut![]()
Låter i alla fall som ett minst sagt spännande slutsteg.
PojkenMedTur skrev:Wolfie skrev:Lazy o Morello: Är RS2000 klar snart?![]()
Jag har väntat drygt 3 år sedan senast jag pratade med Morello om
slutsteget![]()
Oktober/november -07 så fick jag reda på att ni provkört prototypen och
att det rullar frammåt och ser lovande ut![]()
Låter i alla fall som ett minst sagt spännande slutsteg.
+1!!
subjektivisten skrev:Oj, här händer det saker. Jag skulle verkligen vilja veta hur RS2000 klarar lägre impedanser, typ brygga till i32s.
PojkenMedTur skrev:Så man behöver två till i32? =(
PojkenMedTur skrev:subjektivisten skrev:Oj, här händer det saker. Jag skulle verkligen vilja veta hur RS2000 klarar lägre impedanser, typ brygga till i32s.
Så man behöver två till i32? =(
hevi skrev:PojkenMedTur skrev:Så man behöver två till i32? =(
Um, kanske finns fler här på forumet som spelar kort på heltid men jag är rätt säker på att jag skjutsade in en yrkesspelare från lahäll till stan som stod nöjd med pi60 förra sommaren... (klart man behöver 2 kilowatt per i32a...
![]()
).
H
subjektivisten skrev:Oj, här händer det saker. Jag skulle verkligen vilja veta hur RS2000 klarar lägre impedanser, typ brygga till i32s.
Lazyworm skrev:
Den har inga problem med låga laster.
Precis som Henrik säger så är de första förstärkarlådorna snart i Sverige, jag och Morello har suttit ett par kvällar och lödit nätdelar.
Det kommer bli en riktig julafton i år :p
Användare som besöker denna kategori: genstruktur och 14 gäster