En Linnist Bekännelse..

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

En Linnist Bekännelse..

Inläggav ivor-isobarik » 2010-02-27 20:35

Snabbt inlägg....
(för att vara Haraldur)

Det har snöat så förbannat att det är inte sant,jag har lejat en traktorkusk redan för ett par dagar sedan till att ploga vägen ner till fritidshuset,han har protesterat och hänvisat till kylan men lovade lite halvhjärtat att utföra jobbet i dag på eftermiddagen...

Jag kände helgen rinna iväg i oförättat ärende och samtidigt löftet om att jag skulle testa burkarna gentemot er bästa forummedlemmar..

Först så skottade jag Linn och Christoffer av morsans platta tak där det låg nästan en meter snö och tryckte ihop takbjälklaget så det var omöjligt att få upp garagedörren...

Sedan blev det för olidligt att vänta så vi tog bilen och åkte förbi systemet vidare till Bassman vars högtalare jag helgen i ära skulle få låna. Han och grabbarna i bandet "Nalta rythm boys" skulle nämligen spela i helgen varvid burkarna inte skulle bli använda vilket passade väldigt bra..

Efter en kopp turkiskt kaffe och fått se hur överjävligt snyggt han har i sitt hus(perverst snyggt kök)så bar det ner i det allra heligaste nämligen pojkrummet,mysigt och föredömligt inrett med heltäckningsmatta med anor från den lokala raketbasen som är så hemlig att den inte ens får nämnas..

Det var ett mysigt bo som denne INOit hade inrett med lite diverse passande tingeltangel som skulle påminna honom om att lyssna på musiken och inte ljudet..

Det var helt enkelt väldigt mysigt inrett!
Ett trumset som skulle fått Göran Rudling att få hjärtinfarkt stod och vibrerade med till musiken i rummet,elektroniken bestod i diverse bra grejor som vi här inne knappt har hört talas om troligtvis..

Vi hann med ett par låtar och jag hörde direkt att det skulle lätt kunna plocka tunedem poäng i det här systemet,rätt många också,jag får lov att erkänna det mina Linnvänner,det lät Linn-och dyrt sådant..

Jag borde inte skriva detta
-Inte innan jag hunnit kränga iväg mina egna Linn prylar i alla fall..
(nej,riktig så psykopatisk är jag inte,och det finns plats för bägge religionerna)

Vi tog i alla fall hem högtalarna och tänkte att Bosse som traktorkusken heter,säkert tagit sig en ledig dag och insåg att det inte blir någon sommarstuga i helgen..
Jag,Linn och Chrille riggade därför högst provisoriskt upp gejorna i vardagsrummet med deadline för oljudet klocka halv åtta då det är SKIT på tv,eller bra underhållning som Bea väljer att benämna Schlageruttagningen..

Eftersom nästan allt Linn är på stugan så fick jag ta vad som fanns:
LINN KARIK S/N12500 ungefär med dålig laser..(Slimline Briliant nätdel)
LINN WAKONDA PREAMP(halvbillig/dyrt försteg
LINN LK85 Slutsteg

K600 Högtalarkabel
LINN BLACK interconnect

Skivorna är på stugan så det bli lite diverse smörja från garaget:
1.Aerosmith,Greatest Hits
2.Crash Test5 Dummies
3.Nationalteatern Greatest Hits
4.Ola Magnell
5.Donovan greatest hits
6.Bob Dylan Slow train coming
7.Hanne Boel my kind red spirit
8.Dire straits Brother in armas
9.Bob Dylan Madison square garden upptagningen vid jubileumet

Burkarna står uppriggade nära väggen med den vidhängande "akustikfluffset" bakom. Jag ställde dem där jag fann att de skulle kunna tänkas låta okej,dessutom var ena K600 kabeln lite i kortaste laget varvid det fick bli så här...
Keilidhburkarna står där bara som jämförelse,Kosmetsikt så står det redan innan vi börjar 1-0 till Keilidh..

När vi skickade in första plattan så stod det rätt omgående klart att det här är jävligt bra högtalare.

Aerosmith "Dream On" satt som en fläskläpp med alla pro and cons som finns på en hårdrockplatta från 1972,jag försökte betygsätta och gav den två plus av fem men insåg att det i själva verket var inspelningen jag betygsatte...

I med Crash Test Dummies "MMMMMM" som Peter på Takt & Ton nästan lite småperverst gillade att hjärntvätta oss Linnister med i mitten på nittoitalet med. Den lät minst lika bra som på den gamla goda tiden och blev inte heller stökig i refrängerna vilket det alltid gjorde med "icke Linn" på den tiden.. Den fick två plus av fem möjliga då jag kände att jag var tvungen att fortsätta min fåniga betygsättning,jävligt bra var det i alla fall..

Nationalteaterns "Sent en Lördag Kväll" fick mig att hämta en OLD OX från kylen och jag får lov att säga att det är "rock´n roll" i burkarna med väldigt mycket ´tune dem" i sig..
Betyg 4/5!!

Nu gick jag och hämtade mig ett extra par öron,Dvs,Beatrice..

Jag spelade Vällingklockan med Ola Magnell och började gråta,den är förvisso vacker men har aldrig tidigare berört mig på detta sätt. Beatrice sa spontant att hon aldrig tidigare fattat vad hans låtar handlat om odh att det nu kändes väldigt "rätt" Jag ger upplevelsen 4/5 och Beatrice 5/5 !! MVG med andra ord,börjar få lite KABER/KELTIK vibbar nu,läskigt burkarna kostar för fan 5000:-!!!

Körde "rulltrappan" i samma veva då vi inte förmådde oss sluta spela,i det här läget tänkte jag att JAG SKA HA ETT PAR piP!!

Ja nu får det bli ett snabbt sammandrag då Bea ska skutsa mig till stugan i alla fall eftersom traktorkusken just ringt och meddelat att "det är fritt fram nu"

Så nu packas allt omsorgsfullt för att riggas med

LP12
Karik(Utan Briliant nätdel,bara vanlig trafo)
LK1
LK2
(äldre och ansett sämre elektronik)
Och bättre Akustik..
Tar kanske med elektroniken jag har här oxå.

Vi spelade i alla fall även dessa låtar och det kändes om man ska fåna till det med betyg och tunedem ungefär så här...

Donovan: Jennifer Juniper upplevelse 3/5
Bob Dylan: "man gave name to all the animals" 5/5 (haleluja Moment!!)
Hanne Boel: "Ready for the sun" 3/5
Dire Straits:"Ride across the river"4/5
Dire Straits:"Brothers in arms" 4/5
Neil Young:"All along the watchtower" 3/5 Skrällig platta men det här fixad piP galant med bra "sväng" jag har sågad ett antal burkar till denna platta...
Bob Dylan"man from the north country" 4/5 MAGISKT!!
Dylan,Roger McGinn,George Harrison,Neil Young. "my back pages" underbart fast komprimerat vilket är den jävla inspelningens fel 4/5 I alla fall WOW!!

Det ser ut som en lovande burk onekligen,känns snudd som det här är roligare än M140 och framförallt inte lika entonig,lite "Kaberkänsla"..

Nu drar jag och piP till stugan fortsättning följer..

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Ericson

Inläggav Ericson » 2010-02-27 20:59

Ett mycket starkt och prestigelöst inlägg!

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2010-02-27 22:53

mobilinlägg,därför kort:
kaber åker på,orättvist nog,gamla linnprylar,lk1+2 och väldigt tidig karik..
INO piP får lite bättre grejor,Lk85,Wakonda Med Briliant slimline nätdel,Linn Karik III med slimline nätdel,allt kopplat enligt Lukas,dvs Ivor och försökt rigga högtalarna annars rättvist.
(tror Kaber trivs med lk1,lk2 och att det lite mer "raka" ljudet i lk85+wakonda+karikIII är schysstare mot piP..

Kortkorta versionen är följande slutsats:

Kaber vann(subjektivt bedömt)
MEN.....
det här är det bästa jag hört för pengarna,det är en i mina öron på linnspråk,en modern Linn Kan!
Den spelar på ett medryckande,övertygande,beroendeframkallande vis. Den kommer till korta mot mina passiva kaber men om man tar i beräkningen nypriset 1988 på 24.000 eller 28.000 som den kostade på slutet så vann piP..

Om Farbror Ingvar går med på att skicka ett par
-så köper jag ett par omgående!

Man kan nämligen leva med bägge,som linnist så slippet du snurra på Ivors och Glads karusell,köp begade linnprylar,de är snygga,låter jävligt bra,nöjd länge blär de flesta bli. Jag föredrar Kaber men den finns ju inte längre,du får gå på 242 innan det lönt men då kostar det.....

Linn-music for life

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-02-27 22:57

Stativen till piP ser ju rätt höga ut. Om de är högre än 50 - 55cm så gör det inte dessa högtalare rättvisa.

Dessutom ser ju stereovinkeln väldigt spetsig ut.

Lite reflektioner.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-02-27 23:06

Kul läsning. Testa att vinkla in dom så mycket att du ser yttersidan från mitten av sweetspoten.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2010-02-27 23:23

Tack för tipset,bilderna är hemifrån. Det spelar jättebra,gjort det behagligt för mig nu,lirar varannan platta på på kaber/pip..
man kunde ha det sämre...

Linn-music for life

torig

Inläggav torig » 2010-02-27 23:27

Trevlig läsning och jag har liknande erfarenhet som du :wink:

Fast jag bytte mina Linn-högtalare till Ino Audio. Tycker nog också att stativen ser rätt höga ut i jämförelse med dina Keilidh (som jag förmodar du visar på bilderna). Det är också viktigt att piParna har "rätt" invinkling.

Vill inte IÖ skicka nya piP, så får du väl göra som jag. Köpa begagnat :D

/mvh

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2010-02-28 03:08

Kvällen fortsätter och stavfelen tätnar...

Don´t let daddy kiss me motörhead
1-0 till kaber
fimpen-Cornelis 1-1 å jag knyter näven i fickan goddamn!
All i wanna do is make love to you-Heart 1-0 till kaber
If it be your will-Leonard Cohen 1-1bägge burkarna berör mig!!
Higway Star-Deep purple,här vette fan,jag fattar Bassmans val här,jag har Roger Glover i ansiktet! Å andra sidan fyller Jon Lord rummet för att inte rala om Blackmores inlägg,Öhh,Glömde jag Paice? Ja han går en
klockren signalnia hit.,,

Gaah,Blackmore! Som en bergochdalbana med gitarren,åhh det går snart...
Kaber med knapp seger..
immmm a highway staaaasssr!

Pictures of home.....
Säger som den en gång så lille Mats Öberg sa i åttan:
Deep Purple är fan bäst!

Ino är med i svängarna även när Lorc joddlar med sin våldtagna Hammond/leslie
ahhhhhhhh! ohhh,där kommer Glover in och pratar med basen,ursäkta måste dra några drag,gaaah! 1-1 mellan piP och Kaber,mer smaksak,MVG båda burkarna.

Slutstegen börjar likna kaminens rör nu i temp,klass AB..

Samma platta gissa låten...

Hammondonani,Paice dyker upp,mer Lord,Blackmore,Blues..,
"Your lazy-Just stay in bed"

Bra som fan INO men segern går till Skottland...

Nu är det dags för Lp12....,,

Linn-music for life

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2010-02-28 03:22

En Cd till bara..
Den där kreolska plattan,Kaber känns större pampigare,men man har glömt det efter ungefär 30 sekunder..

Nu åker Pip på för-slutstegen från Linn anno 1985
Fasiken vad vackert,färgat? My ass!
Kaber gör härmed kväll,blir för jobbigt å byta hela tiden!
piP får härmed MVG
-Å ska det hämtas byggsats i Kungliga huvudstaden så bör rabatten vara god och även den middag som ingår. Kan ta med norrländskt mineralvatten från Årrenjarka oh vidimerad autograf av både Bassman,Järnet å Ivor-Isobarik,samt en distande Lingonrapp med Euskefeurat...

Linn-music for life

Användarvisningsbild
vattuvarg

He de...

Inläggav vattuvarg » 2010-02-28 09:22

Lycklig resa, Ivor. Din resa blir till och med längre än min. :) ...och tack för lång, intressant och brassprakande läsning.

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2010-02-28 12:23

Inte använda så fina högtalare som flaskunderlägg : (
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-02-28 12:37

ivor-isobarik skrev:En Cd till bara..
Den där kreolska plattan,Kaber känns större pampigare,men man har glömt det efter ungefär 30 sekunder..

piP får härmed MVG
-Å ska det hämtas byggsats i Kungliga huvudstaden så bör rabatten vara god och även den middag som ingår. Kan ta med norrländskt mineralvatten från Årrenjarka oh vidimerad autograf av både Bassman,Järnet å Ivor-Isobarik,samt en distande Lingonrapp med Euskefeurat...

Ett lingonrappsmasterband där inte dist och eq-insatser ännu fått göra
entré, vore en muta av dignitet... 8)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
henrikwiklund

Inläggav henrikwiklund » 2010-02-28 14:06

ja bassman har mycket fint hemma. När jag var där och provlyssnade piP provade vi även mina dåvarande dynaudio a42. Ino tog hem segern överlägset.

och ang. bassman. Igår spelades faktiskt lite Euskefeurat - Levandes här hemma. Skivan fick dock lite sällskap av en 12årig Macallan och Peter Nilssons - Nyaga.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-02-28 14:14

IngOehman skrev:
ivor-isobarik skrev:En Cd till bara..

piP får härmed MVG

Ett lingonrappsmasterband där inte dist och eq-insatser ännu fått göra
entré, vore en muta av dignitet... 8)

Vh, iö

Vi blev faktiskt nyligen erbjudna masterbanden från dom tidiga Euskefeurat plattorna, banden var tyvärr av en årgång som drogs med en defekt att dom skiktade sig om man bara spelade dom. Det fanns tydligen ett knep att baka dom i ugn på en speciell temperatur om dom skulle dom kunna spelas utan att ta skada, "bakningen" skulle vara nödvändig vid varje avspelning och då var inte så intressant längre, dom mastrarna blev tråkigt nog kasserade..

Vad det gäller stativens höjd så är dom 51cm. Väldigt underhållande läsning ivor-isobarik :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-02-28 19:21

Intressant ivor-isobarik!

Ungefär min erfarenhet. Linn keilidh låter väldigt bra med linngrejor före.

Prova att justera in dina lånade piP placeringsmässigt så ska du se att det lyfter än mera, ljudmässigt. Har du provat metoden som Dylan gillar, den som börjar med Tune och slutar med dem ? 8)

Du har väl inte lyssnat på piP utan en riktig justering ? 8O

Jag antar att dina keilidhhögtalare på bilderna är placerade exakt korrekt, men inte piP.

Hur tror du piP skulle låta med andra källor än linns, och hur tror du dina keilidh skulle låta med tex. en pioneer 668?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-02-28 19:29

bassman skrev:Vi blev faktiskt nyligen erbjudna masterbanden från dom tidiga Euskefeurat plattorna, banden var tyvärr av en årgång som drogs med en defekt att dom skiktade sig om man bara spelade dom. Det fanns tydligen ett knep att baka dom i ugn på en speciell temperatur om dom skulle dom kunna spelas utan att ta skada, "bakningen" skulle vara nödvändig vid varje avspelning och då var inte så intressant längre, dom mastrarna blev tråkigt nog kasserade..

8O 8O 8O

Kasserade ni banden bara för att slippa baka dem???

Nu blir jag alldeles kall inombords, och får lite svårt att andas. :?
Är de verkligen destruerade, eller bara lagda i kassationslådan?

Om det sistnämnda gäller: Skicka dem omedelbart till mig! ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-02-28 19:32

Håller tummarna!

IÖ - kontakta dem genast, dvs vänta inte in svaren i tråden. Du borde ha nummret!!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2010-02-28 21:08

Hemma igen,lite hmm,trött i dag,det spelades musik till drygt fyra i natt..

Jag ska vittja kameran och se ifall där finns några bilder som man ser vad det föreställer :-)

Richard:
Linn Keilidh har inget med det här att göra mer än som jämförelse av storlek sida vid sida. Jag har inte gjort någon jämförelse i lyssning dessa högtalare emellan. Jag ställde dem där och konstaterade att jag tycker att Linn gjorde väldigt snygga högtalare förr..
Kollar du på tidigare bild så ser du att Keilidh brukar stå mot fönsterväggen,viket är dåligt,men min frus TV är liksom helig,den väggen där den står är inget HIFI välkommet,hennes "last resort-typ"

På stugan däremot så ställdes piP upp så noggrannt som jag hann på den korta tiden,den vänstra högtalaren kunde jag inte "tune dema" mer än avståndet från vägg eftersom kabeln var i kortaste laget.

Jag anser att jag fick till dem rätt bra,det rockade bättre än i INOitens mysiga källare,rummet har stor inverkan på resultatet. Festligt att notera även att piP funkar här hemma där inte mina Linn prylar trivs. Anar att det bor ett bas-spöke här i lägenheten?

piP fick ett sent exemplar av LK85 som slutsteg,ett Wakonda försteg av sen modell med bästa nätdelen,slutligen en Karik III med topp nätdelen.

Kaber fick en för-slutstegs kombo från 1985,Linn LK1+LK2. På selleri har en kille poängbedömt ett gäng Linnprylar ur tunedem och gav LK1+LK2 betyget 20-30 av 100 möjliga.
Karik som kaber fick källan från är en tidig modell med trafo 15 av 100 möjliga tunedem.

LK85 betygsattes till 48 av 100 möjliga tunedem vilket är rätt okej
Wakonda fick 30-40,då detta är en sen modell så borde den vara en 40 poängare.

Karik slimline med sent serienummer får på Linnspråk 25poäng av 100 möjliga.

Jag hade verkligen trevligt men det var rätt arbetssamt,naturligtvis helt personliga bedömningar och upplevelser,det enda jag inte testade var att köra Kaber med LK85,antagligen så skulle det blivit tunt,jag vet inte?

LK2 är specad till 2x75@8ohm
LK85 2X63@8ohm

piP Trivdes alldeles utmärkt ihop med alla mina Linn prylar,det spelades högt och inget storknade,det var mycket "stampa takten" i alla grejorna,både Kaber och piP.

Javisst ja,testade "fluffmadrasserna" som Robban skickat med piP bakom Kaber också. De blev enormt mycket mer lättlyssnade och sorterade bort en del skrän från "Electric ladyland plattan"

Sådant där fluff skulle man ha när det ska spelas väldigt stökiga plattor..

Kaber är dock inte helt fel i lite livilga rum heller,ja det är lite som natt och dag i hela tänket burkarna emellan helt enkelt.

Kaber står rock solid på polymer/stenfötter med spikes medan de här burkarna rangligt står och vickar på sina mjuka puderdoseliknande suddar,det vär nästan så K600 kabeln var för tung för fötterna!
Ändå så lirar det så bra!

Man kan tolka resultatet hur man vill och säkert har jag gjort en massa fel som skulle kunnat få piP att spela ännu bättre.

Omvänt så kan jag tänka mig att en och annan på Selleri ifrågasätter det här och hänvisar till att "Kaber är en extremt känslig högtalare som kräver en mycket duktigare installatör/insatallation än där Ivor/Haraldur" För det är den, högtalaren alltså,den kan låta så oerhört illa och så förbaskat bra med den skillnaden att man snavar på målsnöret och placerar dem 2 centimeter fel.

Men hur man än vrider och vänder på det, piP är en djävulskt bra burk,ett exempel:

Då jag skrev inlägg nummer 1 så stod piP upp emot väggen bakom mig i vardagsrummet i det här illaljudande rummet i min bostadsrätt,jag lät plattan som jag senast lyssnade på snurra vidare medan jag skrev.
"Nationalteatern Greatest Hits"

Jag kom av mig flera gånger under skrivandet,något som inte brukar ske,jag distraherades,av hur medsryckande det lät,väldigt LINN,detta med en skiva som jag till förbannelsen spelat mig less på. Mina inlägg brukar skrivas lite på Kafka vis,ja om ni vet vem han var? Han shade den sjuka ideen om att alla hans verk skulle skrivas i "en ström" alltså utan uppehåll..

Det var väldigt svårt att skriva längre texter än ett stycke,jag blev hela tiden störd av musiken-på ett positivt sätt!

Jag ska ta och vittja kameran nu,kanske det finns något sevärt?

Slutligen sagt,jag är inte ute efter att såga varken det ena eller det andra,(Gamla)LINN är mitt märke,men det här är lika skoj och jag har definitivt plats för fler religioner,särskilt en sån här liten. Skulle lätt kunna få plats med ett "altare" vid datorn..

Dagens bästa citat:

Min fru uttryckte sig så här när hon kom och hämtade mig i eftermiddags:

"-det känns som du har varit otrogen Niclas"

.

Linn-music for life

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-02-28 21:36

ivor-isobarik skrev:Dagens bästa citat:

Min fru uttryckte sig så här när hon kom och hämtade mig i eftermiddags:

"-det känns som du har varit otrogen Niclas"

.

:lol: :lol: :lol:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-02-28 21:44

IngOehman skrev:
bassman skrev:Vi blev faktiskt nyligen erbjudna masterbanden från dom tidiga Euskefeurat plattorna, banden var tyvärr av en årgång som drogs med en defekt att dom skiktade sig om man bara spelade dom. Det fanns tydligen ett knep att baka dom i ugn på en speciell temperatur om dom skulle dom kunna spelas utan att ta skada, "bakningen" skulle vara nödvändig vid varje avspelning och då var inte så intressant längre, dom mastrarna blev tråkigt nog kasserade..

8O 8O 8O

Kasserade ni banden bara för att slippa baka dem???

Nu blir jag alldeles kall inombords, och får lite svårt att andas. :?
Är de verkligen destruerade, eller bara lagda i kassationslådan?

Om det sistnämnda gäller: Skicka dem omedelbart till mig! ;)

Vh, iö

Jag skall såklart ringa han som erbjöd oss banden och höra om det blev med detta. Det var ett år sedan så risken är att dom åkte i soporna :roll:

Återkommer i ämnet. Vi gör inget med banden så finns dom fortfarande får du ett paket IÖ.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2010-02-28 21:57

Bild
Bild
Bild
Bild

Linn-music for life

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-02-28 22:05

Det där ser ju trevligt ut ivor! Jag håller med om att Linnburkarna är snygga, och i träutförande är dom ännu snyggare. Man kanske får besöka dig på stugan någon gång..

Årets citat! "-det känns som du har varit otrogen Niclas"

Herregud jag garvar läppen av mig :lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-03-01 01:42

Ja hon var fyndig! :lol: :lol:

Men - jag vill bara säga två saker:

1. jag avråder från att jämföra högtalar med varandra sida vid sida. Dels är
det för det mesta nästan möjligt att göra dem båda rättvisa samtidigt (de
kan ju inte stå på samma plats om man A/B-jämför) och dessutom gör om-
kopplingar mellan två alternativ att det är väldigt lätt att alla de skillnader
som nästan alltid finns, plägar att dominera upplevelsen - således att hel-
heten lätt går förlorad och varje alternativ uppfattas lite som den andras
motsats. :?

Men allt det där känns å andra sidan nästan lite dumt att berätta för Linn-
ister. :oops:

Så jag skriver det inte främst till er utan till andra som läser tråden. Jag ut-
går ifrån att NI har lyssnat på ett par åt gången (även om båda stått där
samtidigt) och framförallt har lyssnat på en helhet i taget. Men ändå ville
jag skriva något om det, den här gången också, eftersom det finns ställen i
det ni skriver, där man kan få intrycket att ni tester en grej mot en annan,
istället för varje grej mot målet att "komma musiken nära".

2. Jag vill VERKLIGEN inte att någon (ivor-isobarik) skall bygga ett Ino-
altare någonstans. 8O

Det är snarare motsatsen till vad jag drömmer om. Alltså att det finns ett
upplägg där man ser och dyrkar apparater. Menar även att det sämsta
stället som finns att placera ett sterorack på, är mellan högtalarna. Det
syns och lyser och är "i vägen för sinnet", och dessutom är det långt dig
när man skall peta in ett fonogram. ;)

Jag gör ju tvärtom högtalare med förhoppningen att de skall få sina ägare
att helt glömma bort både dem och resten av anläggningen, genom att de
skapar den länk mellan musik/musiker och musiklyssnare som får tekniken
att blekna bort ur medvetendet. Så vill jag ju ha det.

Men det var kanske bara på skoj det där med altaret? ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-01 03:01

Det är väl single speaker demonstration som gäller, åtminstone var det så på 80-talet.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2010-03-01 09:08

Jag hade ett digitalur på mig också :lol:

Skämt åsido,högtalarna kördes inkopplade paralellt,helt i strid med hur jag brukade göra på "den gamla goda Linntiden"

Antar att mitt rättrådiga beteende "besudlades" efter Luleåbesöket!

Senare på kvällen så lyftes helt sonika ett par i taget bort och spelades så som det anstår en Linnist. (Jag stängde dock inte av kylskåpet)

Naturligtvis så skulle jag ha haft ett par piP stående här ett par dagar och kunnat pillra med dem längre,nu var jag i första hand nyfiken på om de funkade med Linnelektronik och om jag skulle kunna leva med ett par.

Jag är lite den typen som vill lämna tillbaks lånade prylar så snart som möjligt,därför blev det den kort-korta versionen!

Sammantaget så var grejorna driftsatta från 16 på lördageftermiddag till ungefär samma tid på Söndag med endast ett par timmars slaggande i den röda soffan på bilden.

Om det nu visar sig att jag ens lyckas införskaffa denna högtalare så kommer jag givetvis att lägga ner krut på att få det att spela så bra som möjligt.

Och ett "altare" ska man absolut ha!
-Jag i alla fall,jag uppsöker en plats,som för ändamålet är inrett och upplåtet för att man ska kunna beröras av musiken,ögat ska ha sitt också,jag gillar de där gröna displayerna på Linnprylarna,den ljumna doften från grejorna eller känslan som det ger mig att fatta tonarmen på LP12án och förväntansfullt lägga på ett spår.

Att göra en anläggning helt inbakad i väggen,fast installerad,helt perfekt återgivning,riktig livekänsla å hela det där köret är inte riktigt jag,så är det bara..

Se,höra,känna.Lukta,gick det att smaka så skulle det också göras,K600 kabeln ser för övrigt aptitretande ut(och säkert skrattretande för den som föredrar lampsladd)Jag går i gång på det här,så ser mitt missbruk ut..

Min Axis Bold as love platta är härligt gulnad på fodralet,säkert så skulle den behöva en skivtvätt själva plattan också. Men då tvättar man bort den där känslan av gammal skiva som varit med om en och annan trevlig stund(troligvis ett par pårökta tillfällen också)

Linn bland annat lanserar hårt DS tekniken numera,de har förklarat CD skivan som officiellt död. Tänk så händigt,bara en fjärrkontroll,25.000 låtar som du drar från en NAS eller var du nu har din musik,streamar den till nån apparat,helst dyr också,som man helst har trollat bort så den inte syns,om man då fulländar det hela med att ta väck högtalarna
också eller gömma dem,då har jag i alla fall hoppat av tåget för länge sedan.

Till den där sortens upplevelse har jag min dator,ett par Altec Lansing högtalare samt vidhängande bas. De burkarna ägnar jag ingen uppm ärksamhet,de spelar väldigt bra,och jag har haft många trevliga stunder framför datorn och upptäckt massor med bra musik. Dock så är det här något annat för mig.

Det är en Hobby!
Jag byter inte upp mig enligt något schema som Linn dikterat,Jag samlar på sådant som jag tycker om,så som exemplelvis de där välljudande åttiotalsprylarna som andra Linnister kräks åt. Det kanske finns bättre välljud men det här är "High End" för mig.

Inte nog med det, jag vet vad jag går igång på,-allt det ovanstående!

"Klicket" från var och en av LK-Lådorna,det är i sanning sagt en märklig men tillfredsställande ritual som ingår i det hela. Känslan i apparaterna,har inte ett skit med välljudet att göra,men en apprat som inte har det det där som Linngrejorna har blir för mig mer själlöst..

Hade jag byggt in dem i väggen så hade jag förvägrat mig själv en del av denna ritual och nöje,jag hade mycket riktigt kunna fokusera på musiken men jag är en egensinnig kuf,-vill ha det på mitt sätt.

Studsleran är min senaste kompis,med den har jag fått ännu en audiofilistisk ritual,numer så börjar all vinyl med ett dopp i leran för nålen. Med en DS så hade jag kunna sätta igång kaffepannan i stället medan jag påpbörjade lyssningen redan i köket genom ett extra par högtalare ur Linns inbyggnadsserie inborrade i takpanelen.

Det här är komplicerat,inte logiskt för fem öre men det ger mig något som jag mår väldigt bra av att göra. Något som jag dessutom saknat väldigt länge i mitt liv. Nu när det äntligen är möjligt så ska det göras
-My way..

Linn-music for life

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-03-01 10:51

Vissa apparater är så genomsyrade av användarvänlighet, och någon sorts känsla av att vara i musikens tjänst, att de gärna får synas. De flesta hembioreceivrar bör dock gömmas utom synhåll för att man ska må bra. Jag har knappt hört Linn men jag gillar utseendet på deras prylar, precis som jag gillar Quad, Audiolab och en del andra grejer.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-03-01 11:40

IngOehman skrev:Men det var kanske bara på skoj det där med altaret? ;)

Det skulle säkert blir med Buddha-IÖ-bilden uppblåst till 1x1 meter mitt i centrum. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-03-01 12:43

Kul tråd, alltid roligt när folk delar med sig av sina upplevelser :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-03-01 14:48

ivor-isobarik skrev:Jag hade ett digitalur på mig också :lol:

Skämt åsido,högtalarna kördes inkopplade paralellt,helt i strid med hur jag brukade göra på "den gamla goda Linntiden"

Antar att mitt rättrådiga beteende "besudlades" efter Luleåbesöket!

Senare på kvällen så lyftes helt sonika ett par i taget bort och spelades så som det anstår en Linnist. (Jag stängde dock inte av kylskåpet)

Naturligtvis så skulle jag ha haft ett par piP stående här ett par dagar och kunnat pillra med dem längre,nu var jag i första hand nyfiken på om de funkade med Linnelektronik och om jag skulle kunna leva med ett par.

Jag är lite den typen som vill lämna tillbaks lånade prylar så snart som möjligt,därför blev det den kort-korta versionen!

Sammantaget så var grejorna driftsatta från 16 på lördageftermiddag till ungefär samma tid på Söndag med endast ett par timmars slaggande i den röda soffan på bilden.

Om det nu visar sig att jag ens lyckas införskaffa denna högtalare så kommer jag givetvis att lägga ner krut på att få det att spela så bra som möjligt.

Och ett "altare" ska man absolut ha!
-Jag i alla fall,jag uppsöker en plats,som för ändamålet är inrett och upplåtet för att man ska kunna beröras av musiken,ögat ska ha sitt också,jag gillar de där gröna displayerna på Linnprylarna,den ljumna doften från grejorna eller känslan som det ger mig att fatta tonarmen på LP12án och förväntansfullt lägga på ett spår.

Att göra en anläggning helt inbakad i väggen,fast installerad,helt perfekt återgivning,riktig livekänsla å hela det där köret är inte riktigt jag,så är det bara..

Se,höra,känna.Lukta,gick det att smaka så skulle det också göras,K600 kabeln ser för övrigt aptitretande ut(och säkert skrattretande för den som föredrar lampsladd)Jag går i gång på det här,så ser mitt missbruk ut..

Min Axis Bold as love platta är härligt gulnad på fodralet,säkert så skulle den behöva en skivtvätt själva plattan också. Men då tvättar man bort den där känslan av gammal skiva som varit med om en och annan trevlig stund(troligvis ett par pårökta tillfällen också)

Linn bland annat lanserar hårt DS tekniken numera,de har förklarat CD skivan som officiellt död. Tänk så händigt,bara en fjärrkontroll,25.000 låtar som du drar från en NAS eller var du nu har din musik,streamar den till nån apparat,helst dyr också,som man helst har trollat bort så den inte syns,om man då fulländar det hela med att ta väck högtalarna
också eller gömma dem,då har jag i alla fall hoppat av tåget för länge sedan.

Till den där sortens upplevelse har jag min dator,ett par Altec Lansing högtalare samt vidhängande bas. De burkarna ägnar jag ingen uppm ärksamhet,de spelar väldigt bra,och jag har haft många trevliga stunder framför datorn och upptäckt massor med bra musik. Dock så är det här något annat för mig.

Det är en Hobby!
Jag byter inte upp mig enligt något schema som Linn dikterat,Jag samlar på sådant som jag tycker om,så som exemplelvis de där välljudande åttiotalsprylarna som andra Linnister kräks åt. Det kanske finns bättre välljud men det här är "High End" för mig.

Inte nog med det, jag vet vad jag går igång på,-allt det ovanstående!

"Klicket" från var och en av LK-Lådorna,det är i sanning sagt en märklig men tillfredsställande ritual som ingår i det hela. Känslan i apparaterna,har inte ett skit med välljudet att göra,men en apprat som inte har det det där som Linngrejorna har blir för mig mer själlöst..

Hade jag byggt in dem i väggen så hade jag förvägrat mig själv en del av denna ritual och nöje,jag hade mycket riktigt kunna fokusera på musiken men jag är en egensinnig kuf,-vill ha det på mitt sätt.

Studsleran är min senaste kompis,med den har jag fått ännu en audiofilistisk ritual,numer så börjar all vinyl med ett dopp i leran för nålen. Med en DS så hade jag kunna sätta igång kaffepannan i stället medan jag påpbörjade lyssningen redan i köket genom ett extra par högtalare ur Linns inbyggnadsserie inborrade i takpanelen.

Det här är komplicerat,inte logiskt för fem öre men det ger mig något som jag mår väldigt bra av att göra. Något som jag dessutom saknat väldigt länge i mitt liv. Nu när det äntligen är möjligt så ska det göras
-My way..

När jag läst 1/4 av din text så hade jag en massa jag ville kommentera.

När jag läst hälften så började mina kommenterar kännas meningslösa.

När jag läst 3/4 tyckte jag att jag förstod mig på dig.

När jag läst färdigt, det vill säga nu, har jag inget annat att säga än att
du skriver så himla bra och underhållande - och egentligen så gör ju var
och en precis som de vill, me' precis allting, och den enda frågan som är
intressant då, är om man vet vad man vill eller inte.

Du vet det, tycks det mig, och då är allt rätt och bra! :)

Vh, iö

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-03-13 20:27

Har hört att du gått och blivit med piP, Ivor-isobarik !

Hur är dina senaste intryck av högtalaren , efter litet mer lyssning ?
Prova EKK så lyfter ljudet ännu mer...

(Nu behöver du ju inte vara otrogen mot kaber längre, eftersom du äger ett par piP.) :)

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2010-03-15 12:38

Nej Richard,jag har ju bara hämtat den spännande lådan med delar vilka jag förväntansfullt vridit och vänt på samt kommenterat i min tråd på selleri.de

Hur ödmjukt jag än beskiver INO piP och påpekar att Linnbutiken Takt&Ton i Luleå just nu säljer ut sitt kvarvarande lager Linn Katan och att det ju blir lite knepigt när man jämför en sådan fin produkt som är färdigbyggd och allt till oslagbart pris mot denna "construction kit" alltså talar om Linns prisvärdhet,så får jag ungefär samma reaktion som om jag här på Faktiskt.se skulle tala om Linns förträfllighet gentemot INO.

Nu blir det ju en "underdog" anda vilken klart blir smärtsam för dem som slantat oerhörda pengar i sitt system vilket en Linnist lätt har gjort. Dock så poängterar jag att Linns begagnade värde står sig sedan de rasat färdigt, och i slutändan är(enligt mitt förmenande)väldigt prisvärda.

Det här med Hifi är väldigt känsligt verkar det som. Att äga rätten till att anse något är bra är ingen självklarhet,i så fall bör den med avvikande åsikt misskrediteras eller i vart fall få sitt förstånd ifrågasatt. Antingen är man inte vid sina sinnens fulla bruk,eller så har man fel metod att lyssna på. Man förstår inte hur bra det låter eftersom man inte är nog bildad,upplyst eller saknar utvärderingsmetod.

I mitt fall så har jag så dåliga,undermåliga,föråldrade Linnprodukter att det (som jag upplever det)jag säger på selleri inte kan anses som relevant. Tydligen så är det före "stampa takten" eran eller "tunedem tiden" som de är daterade. Jag är tacksam för mitt oförstånd. Jag har plats för bägge religionerna. Jag har som du kanske vet köpt ett par aktiva Linn Isobariks i största hemlighet ska smugglas in i vardagsrummet till sommaren..

Här klipper jag in ett citat från min tråd på selleri,takhöjden är väl ca 1,20 där,det är med andra ord som här inne ibland..
El mero meri skrev:
" Det var ett jävla piPande i den här tråden..

Jag har lyssnat på piP, de lät lika dra /dåligt som vilken dussinhögtalare från valfri medelmåttig tillverkare som helst.

Nu till en rolig berättelse som belyser skillnaden mellan Vi som lyssnar på Musik och De som lyssnar på Ljud. Vi hade ett par elektriker som drog in ny el i vår nya lägenhet. En av dem var lärjunge till Ingvar Öhman. Han hade gått på föreläsningar som hållits av denna och beskrev honom med avgudande termer. Elektrikern i fråga var det inget fel på han var väldigt trevlig och om jag förstod det hela rätt så hade han gått en ljudtekniker utbildning där bla Ingvar Öhman var lärare. Nu jobbade han som elektriker.. Nåväl han hade bokat in en lyssningstid hemma hos Ingvar sedan flera månader och hans kompis hade fått förhinder så han bjöd med mig istället. Vilket jag uppskattade och tackade ja. Det visade sig senare att han blandat ihop dagarna och "i morgon" var tydligen samma dag och då prioriterade jag att hämta/prova förlovningsringarna som jag och min fästmö hade inhandlat hos hovleverantör W.A. Bohlin istället.

Den här killen hade ett seriöst Ino system där han bodde ensam i en liten sommarstuga i utkanten av Stockholm. Tror det var pi60s med extra basmoduler (4 stycken) Nad 218 slutsteg, Pioneer 668 osv dvs han hade köpt hela konceptet och gillade att spela högt, inget fel med det.

Jag har en hel del skivor, omkring 2500 vinyler och närmare 1500 cd skivor, något som tydligen imponerade på honom och han sa att det kändes som att vandra runt på Åhlens (Jaha köper du dina skivor där? tänkte jag). Så jag frågade honom vad han gillade för musik och fick följande svar "du vet all ny musik är mastrad som skit.. ta Britney Spears tex hennes nya skiva är helt söndermastrad. Har du hört soundtracket till "Det femte elementet"? Jag blev tyst en stund innan jag svarade "Nej, men jag har sett filmen och har den på dvd" samtidigt som jag tyst tänkte vilken INiOt.. och tyckte lite synd om honom med en bild i mitt inre där han satt ensam i en stuga i skogen lyssnande på soudtracket till femte elementet på repeat.."

Linn-music for life

MP

Inläggav MP » 2010-03-15 13:31

:lol:
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-03-15 13:42

MP skrev::lol:

+1
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-03-15 13:49

ivor-isobarik skrev:" Det var ett jävla piPande i den här tråden..

Jag har lyssnat på piP, de lät lika dra /dåligt som vilken dussinhögtalare från valfri medelmåttig tillverkare som helst."

Jag har också läst, och förundrats, över detta inlägg. Inte för åsikten om piP, man har väl rätt att tycka vad man vill om den högtalaren. Utan för att argumentationen om Ino/piP innehåller en massa oväsentligheter om ägare av andra system och åsikter om mastrad musik osv.

Om jag orkar kommer jag kommentera saken, men det gör jag givetvis inte här utan på Selleri eftersom det är där som inlägget finns.

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-15 13:52

Bill50x skrev:Om jag orkar kommer jag kommentera saken, men det gör jag givetvis inte här utan på Selleri eftersom det är där som inlägget finns.

/ B
Länk?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2010-03-15 13:55

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-03-15 14:07

MagnusÖstberg skrev:
Bill50x skrev:Om jag orkar kommer jag kommentera saken, men det gör jag givetvis inte här utan på Selleri eftersom det är där som inlägget finns.

/ B
Länk?

Finns på denna sida:
http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f ... &start=120

/ B

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2010-03-15 16:41

Åhlens (Jaha köper du dina skivor där? tänkte jag).

Tydligen säljs det bättre pressade CD skivor i andra butiker än på Åhlens - undrar om de är pressade med LINNolja då eller ?
Best Regards
Bamsefar

MP

Inläggav MP » 2010-03-15 16:42

:lol:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-03-15 17:14

Apropå hur man porträtterar sig själv som en ödmjuk, trevlig filantrop.... :roll:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

MP

Inläggav MP » 2010-03-15 17:56

ivor-isobarik skrev:...Så jag frågade honom vad han gillade för musik och fick följande svar "du vet all ny musik är mastrad som skit.. ta Britney Spears tex hennes nya skiva är helt söndermastrad. Har du hört soundtracket till "Det femte elementet"? Jag blev tyst en stund innan jag svarade "Nej, men jag har sett filmen och har den på dvd" samtidigt som jag tyst tänkte vilken INiOt.. och tyckte lite synd om honom med en bild i mitt inre där han satt ensam i en stuga i skogen lyssnande på soudtracket till femte elementet på repeat.."

Bild

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2010-03-15 18:08

Ofattbart snygga piP!

8)

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2010-03-15 18:21

Skulle bara vilja påminna om policyn:
14. (Lex Krasse) Bråk får inte överföras från andra forum. Personliga vendettor skall med hänsyn till andra medlemmar hållas strikt personliga, utanför Faktiskt.se. Gnäll angående andra forum och dess administrationer kan sorteras under denna rubrik då det inte är Faktiskt.se till gagn.

Om det är något som skrivs på Selleri som ni inte håller med om, ta då upp det där!

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2010-03-15 18:22

Hörrni! Vill påminna om "Lex Krasse". Vad som händer på andra forum gör det där. Våra trätor håller vi här. ...och aldrig mötas de två...
\\Sky

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2010-03-15 18:22

Fan, vad vi blev tjatiga då!
\\Sky

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-03-15 18:30

Bill50x skrev:
ivor-isobarik skrev:" Det var ett jävla piPande i den här tråden..

Jag har lyssnat på piP, de lät lika dra /dåligt som vilken dussinhögtalare från valfri medelmåttig tillverkare som helst."

Jag har också läst, och förundrats, över detta inlägg. Inte för åsikten om piP, man har väl rätt att tycka vad man vill om den högtalaren. Utan för att argumentationen om Ino/piP innehåller en massa oväsentligheter om ägare av andra system och åsikter om mastrad musik osv.

Om jag orkar kommer jag kommentera saken, men det gör jag givetvis inte här utan på Selleri eftersom det är där som inlägget finns.

/ B

Jag reagerade på precis samma sätt.

Vad folk tycker om piP bryr jag mig inte det minsta om, så länge de är
ärliga mot både andra och sig själva. Men sättet att försöka nedvärdera
personen som tyckte om pi60s, tyckte jag var tråkigt. :?

Eller är det bara jag som uppfattar att det finns spår av förakt i texten?

Inte för att det spelar så stor roll, men jag måste bara säga att jag fak-
tiskt gillar i varje fall en av låtarna från 5:e elementet, och den första
gången som jag hörde den efter det att jag sett filmen, så var det i en
Linn-anläggning. Så jag tror nog att man kan gilla soundtrack från filmer
vem man än är. Jag har CDn också, och har nog spelat den rätt många
gånger, även om det väl var några år sedan sist.

Får man det, eller är det finare att bara gilla filmen, men att göra en sak
av att inte lyssna på musik-soundtrack? Är det alltså så noga att man
bara skall lyssna på musik som är gjord för annat än för filmer?

Jag tycker att var och en får tycka om vilken musik de vill. Det blir så
mycket enklare så.

Vh, iö

- - - - -

PS. Håller för övrigt med elektrikern (jag har ingen anting om vem det är)
om att det är trist att så mycket ny musik är så sönderkomprimerad. Jag
tycker så, på grund av att jag bryr mig om musiken som drabbas, och jag
tycker nog att den som ser ned på den som bryr sig om återgivningen på
DET viset, måste fundera lite närmare på skälet till att de själva har valt
den anläggning som de valt. Det är väl även det på grund av att de bryr
sig om ljudkvaliteten, eller?

Kanske är det så att de flesta eller i varje fall rätt många, bryr sig om
ljudkvaliteten, innerst inne? Även ALLA de som skriver på Selleri?

Kan även tycka att den enda skillnaden är att en person tycker att dåliga
mastringar är ett stort problem, medan någon annan inte håller med, utan
tycker att dåliga kablar är det som man måste sky mest, och någon tredje
vill ha en metod att lyssna med, en som man måste lära sig, för att kunna
hitta rätt apparater för att få en bättre ljudåtergivning. Det är något som
jag kan tycka är lite konstigt, för jag tänker ju ändå lyssna som vanligt på
musiken efteråt - utan att bry mig om en instruktion som säger att man
skall sjunga med eller stampa takten eller vad som nu gäller. Men alla saker
som gör någon glad och funkar för dem, är väl bra?

Tycker det är onödigt att väga sakerna mot varandra på någon sorts kon-
stig finare/fulare-skala. Den som vill kan däremot undersöka hur framkomliga
de olika vägarna är och vilken som är bäst, om inte annat så just för dem.

Eller är det verkligen "sämre" att ogilla att musiken i så många fall blir
sönderkomprimerad på fonogrammen, än att bry sig om vilken anläggning
man väljer för att avnjuta musiken?

Eller som i det här fallet, att till och med bry sig om och kritisera vilken an-
läggning eller vilka högtalare som NÅGON ANNAN väljer? :o :?

Jag tycker nog tvärtom - jag tycker att det är viktigare att göra något åt
problemet med att fonogrammen blir sönderkomprimerade, för jag lider inte
det minsta av om någon väljer en anläggning åt sig själv, som just jag inte
tycker gör musiken rättvisa. Men både jag och många, många andra drab-
bas av sönderkomprimerad musik.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-03-15 18:34

Så just de röda inläggen. (som kom in medan jag skrev det förra inlägget)

Hoppas jag inte bröt mot någon-lex.

Jag vet inte vem någon av de inblandade är, och jag försökte bara ta fram
den principiella frågan om huruvida det inte kan få vara okej att alla får tycka
som de vill helt enkelt?

Vh, iö

MP

Inläggav MP » 2010-03-15 18:43

Så ivor-isobarik fick tydligen inte tycka som han ville ens i sin egen tråd? :(
Han var dessutom riktigt kul i sitt kåseri med en målande beskrivning av en riktigt nördig audiofil.

Ingvar körde du den låten på repeat? :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-03-15 19:20

Bill50x skrev:
MagnusÖstberg skrev:

/ B
Länk?

Finns på denna sida:
http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f ... &start=120

/ B
Tack för länken, det var intressant att läsa.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-15 19:55

MP skrev:Så ivor-isobarik fick tydligen inte tycka som han ville ens i sin egen tråd? :(

Vad menar du?

Han var dessutom riktigt kul i sitt kåseri med en målande beskrivning av en riktigt nördig audiofil.

Men nu var det ju inte ivor-isobarik som hade skrivit det, utan nicket El mero meri på Selleri. Och som jag fattade ivor-isobarik så citerade han det för att exemplifiera den intolerans och det behov som finns att dela in folk i grupper som dyker upp här och där på internet.

Vilket jag i så fall håller med om och ävenledes beklagar.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-03-15 20:10

*Harkel*

sky_eye skrev:Hörrni! Vill påminna om "Lex Krasse". Vad som händer på andra forum gör det där. Våra trätor håller vi här. ...och aldrig mötas de två...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-03-15 21:11

ivor-isobarik skrev:Nej Richard,jag har ju bara hämtat den spännande lådan med delar vilka jag förväntansfullt vridit och vänt på samt kommenterat i min tråd på selleri.de

Hur ödmjukt jag än beskiver INO piP och påpekar att Linnbutiken Takt&Ton i Luleå just nu säljer ut sitt kvarvarande lager Linn Katan och att det ju blir lite knepigt när man jämför en sådan fin produkt som är färdigbyggd och allt till oslagbart pris mot denna "construction kit" alltså talar om Linns prisvärdhet,så får jag ungefär samma reaktion som om jag här på Faktiskt.se skulle tala om Linns förträfllighet gentemot INO.

Nu blir det ju en "underdog" anda vilken klart blir smärtsam för dem som slantat oerhörda pengar i sitt system vilket en Linnist lätt har gjort. Dock så poängterar jag att Linns begagnade värde står sig sedan de rasat färdigt, och i slutändan är(enligt mitt förmenande)väldigt prisvärda.

Det här med Hifi är väldigt känsligt verkar det som. Att äga rätten till att anse något är bra är ingen självklarhet,i så fall bör den med avvikande åsikt misskrediteras eller i vart fall få sitt förstånd ifrågasatt. Antingen är man inte vid sina sinnens fulla bruk,eller så har man fel metod att lyssna på. Man förstår inte hur bra det låter eftersom man inte är nog bildad,upplyst eller saknar utvärderingsmetod.

I mitt fall så har jag så dåliga,undermåliga,föråldrade Linnprodukter att det (som jag upplever det)jag säger på selleri inte kan anses som relevant. Tydligen så är det före "stampa takten" eran eller "tunedem tiden" som de är daterade. Jag är tacksam för mitt oförstånd. Jag har plats för bägge religionerna. Jag har som du kanske vet köpt ett par aktiva Linn Isobariks i största hemlighet ska smugglas in i vardagsrummet till sommaren..

Här klipper jag in ett citat från min tråd på selleri,takhöjden är väl ca 1,20 där,det är med andra ord som här inne ibland..
El mero meri skrev:
" Det var ett jävla piPande i den här tråden..

Jag har lyssnat på piP, de lät lika dra /dåligt som vilken dussinhögtalare från valfri medelmåttig tillverkare som helst.

------------------------------------------------------------

Jag fetstilade en intressant sak du tar upp ovan.
De där påstått undermåliga linngrejorna från 90-talet som du äger ansågs som helt överlägsna alla andra produkter oavsett prisklass av samma falang som just nu hackar ner på dig- för att sprickor i den invanda världsbilden börjat visa sig.
Inte för dig - men för dom.

Du har ju för tusan varit otrogen med en högtalarekonstruktion som ställer alla inlärda dogmer på högkant!
Inte ens spikes har de ju...

Intressant är att en mycket nära vän kommenterar och vältrar ut sin kunskap på selleri just nu. Han som äger Majik 140-högtalaren.
Han som tordes göra blindtesterna, förutom mig- och tog konsekvenserna av det.

Det är nog bara att konstatera att:

Det är inte många som vågat lyssna "blint" på selleri.de, inte ens öppna A/B-tester med andra produkter än de av majoriteten tillåtna.

De flesta är helt okunniga om hur de olika dogmerna som florerat genom tiderna hela tiden ändrats. Det senaste är väl att Linn övergett direktlödning av sina filterkomponenter inuti sina högtalare- om det nu stämmer.

Äldre linngrejor är inte så dåliga som företaget själv vill göra sken av.

Det är dock bra för begagnat-köparna att gamla linnhögtalare i princip är nästan gratis, ( vilket inte har något med ljudet att göra, - lät det bra på 90-talet låter det väl likabra nu ?) utan mera på retoriken "de nya grejorna är så mycket mera musikaliska att de äldre inte är värda mer."

Det går väl inte inflation i välljud?

Nya Linngrejor låter bra !, - bättre än många på faktiskt.se tror.
Speciellt om de kombineras med kamrater i samma generation ( gäller för de äldre också ).

Det låter inte dåligt.

Vilket vi ju konstaterade då vi jämförde majik 140 med piP, oavgjort blev det subjektiva resultatet, tyckte vi.
Senast redigerad av Richard 2010-03-15 21:46, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-03-15 21:21

ivor-isobarik skrev:Jag har en hel del skivor, omkring 2500 vinyler och närmare 1500 cd skivor, något som tydligen imponerade på honom och han sa att det kändes som att vandra runt på Åhlens (Jaha köper du dina skivor där? tänkte jag). Så jag frågade honom vad han gillade för musik och fick följande svar "du vet all ny musik är mastrad som skit.. ta Britney Spears tex hennes nya skiva är helt söndermastrad. Har du hört soundtracket till "Det femte elementet"? Jag blev tyst en stund innan jag svarade "Nej, men jag har sett filmen och har den på dvd" samtidigt som jag tyst tänkte vilken INiOt.. och tyckte lite synd om honom med en bild i mitt inre där han satt ensam i en stuga i skogen lyssnande på soudtracket till femte elementet på repeat.."
:mrgreen:
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2010-03-15 21:28

Haha :lol:
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-03-15 21:32

Men isobarik att oriva så där på linnforat. Att du inte skäms :P

Fixa nu lite snyggt faner så får vi ta på dina piP gåborts-kostymen, sedan åker vi till Luleå hos Stefanw så får han montera dom, på köpet får du höra på Stefans enormt välljudande rum och hur bra dom spelar när allt stämmer.

Kan bli en trevlig eftermiddag / kvälls tripp.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2010-03-15 21:34

Richard skrev:...samma falang som just nu...

... på selleri just nu...

... på selleri.de...

Rundberg skrev:Skulle bara vilja påminna om policyn:
14. (Lex Krasse) Bråk får inte överföras från andra forum. Personliga vendettor skall med hänsyn till andra medlemmar hållas strikt personliga, utanför Faktiskt.se. Gnäll angående andra forum och dess administrationer kan sorteras under denna rubrik då det inte är Faktiskt.se till gagn.

Om det är något som skrivs på Selleri som ni inte håller med om, ta då upp det där!

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-03-15 21:38

Almen skrev:
MP skrev:Så ivor-isobarik fick tydligen inte tycka som han ville ens i sin egen tråd? :(

Vad menar du?

Men nu var det ju inte ivor-isobarik som hade skrivit det, utan nicket El mero meri på Selleri. Och som jag fattade ivor-isobarik så citerade han det för att exemplifiera den intolerans och det behov som finns att dela in folk i grupper som dyker upp här och där på internet.

Precis - det var inte ivor-isobarik som raljerade över Inoiter, utan nicket EL mero meri på selleri.

Jag tror inte alla läst rätt.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2010-03-15 21:55

Det var väl dumt om trätan drogs hit och bröt mot policyn , men det var roligt författat. :mrgreen:
(och rätt har åtminstone jag läst då jag inte sitter och läser och kommenterar saker på selleri eller vaddetnuheter?)
Hoppas inte den specifika Inoägaren som texten handlade om blev ledsen? Jag har ju också Ino men kände inte som att jag blev så ledsen. :D
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-03-15 22:06

Belker skrev:Ofattbart snygga piP!

8)

Mig veterligen finns det endast tre par varav ett par är "original" :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-03-15 22:11

Richard skrev:
Almen skrev:

Vad menar du?

Precis - det var inte ivor-isobarik som raljerade över Inoiter, utan nicket EL mero meri på selleri.

Jag tror inte alla läst rätt.

Nu får ni väl ändå ge er. Hur jevvla många påminnelser tycker du Richard är relevant för att något ska hörsammas från moderatorerna?

Policyn är inte diskuterbar. Inte heller tillämpningen här. Om inte respekten för moderatorerna vördas här och framöver så kan vi lika gärna överge allt till er användare och dra oss undan och lägga ner forumet. Så tror jag ingen vill ha det. Då får vi nästa gång statuera kännbara sanktioner. Så vill säkerligen ingen heller ha det men det är de två alternativ som finns när ingen hörsammar vad moderatorerna säger. Ni väljer själva. Ett enda lite ohörsammande från moderatorernas varningar kommer att få stora konsekvenser.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2010-03-15 22:44

Nu är faneret inhandlat!
Kunde inte bestämma mig,det fanns lite olika sorter att välja på av vilka jag föll pladask för ett vackert ådrat valnötsfaner. För att felsäkra så fick jag med mig ett par ark ek också ..

Detta fick mig att tänka på min kära Linnrigg och jag skapade mig en orsak till att svänga förbi stugan,oturligt nog glömde jag att ta med mig soundtracket till det femte elementet men jag hade som tur var Steve Gibbons "Birmingham to Memphis" inspelad på Linn Records tillgänglig så ingenting kunde ju gå fel..

Riktigt mysig eftermiddag/afton var vad det blev. Hade varit på IKEA dagen innan så det fanns lite knepiga prylar att ägna sig åt. Började med att skruva ihop mina tre nya välstämda LACKbord i färgerna gul,röd och svart,blev kalassnyggt enligt mitt förmenande!
Sedan ställdes LP12an på ett av dem och jag ställde mig att betraktra hur vackert bordet och skivspelaren gjorde sig tillsammans. Ett bord tog jag med mig hem till min PL12´a vilket blev väldigt snibbigt,ser lite "Lingo" aktigt ut när Dirak står bredvid skivspelaren,de har ju likadana lådor!

Körde igång min gamla kära rigg,tänkte att det var dags att nöta lite på Karik IIán,skickade in Fria proteaterns Vysotskij platta och började ge mig på lådinredningarna som vi hade köpt,jäkligt fina lösningar de har på IKEA måste jag säga,inte unika men unikt billigt för sådant som gör att det känns som om man har ett mycket dyrare kök än det egentligen är. Jäkligt kusliga texter på Vysotskijplattan by the way,både "Den glödande bastun" och "Den Döde" är tillräckliga för att väcka både melankoli och obehagskänslor:

"Jag hann ropa till bror min: Hjälp mig!
När de kom i gryningen
och två stiliga vakter förde mig
från Sibirien till Sibirien.

I träsket och i gruvorna
åt vi stendamm och drack vår gråt
och där stack vi hans bild nära hjärtat
så att han kunde höra det slå."

Ett par lampor kom upp i taket och på köpet hann jag notera att takpanelen torkat och krympt så pass att jag åker på att pilla dit mer vitfärg minsann. Vitt är en djävulens färg,nu fattar jag vad han menade på målerifirman. Det tar aldrig slut,alltid någonstans det lyser igenom,täcker dåligt,finns en myriad med kulörer och det kan bli fel på mer än ett sätt,kan se för vitt ut eller gulstick,glansfaktorn kan ställa till det och som sagt, en färg som är by the devil..

Det blev ingen Steve Gibbons,däremot en Clas Janson,Satan i Vintergatan vilken bra platta!
"Det kostar en hundring,det kostar ett liv,att titta på Siv.."

Riktigt kul att pyssla med IKEA grejor när man har ett par Kaber som underhåller en medan man löser IKEA pusslet,tänkte fortsätta med ett hörnskåp ovanför diskbänken men tanken på att börja damma med rondellen i översta kakelskiftet fick mig att i stället fokusera på lite musikalisk njutning varvid nybryggt kaffe iordningsställdes och Nationalteatern "Rövarkungens Ö" platta lades på tallriken.

"Söndag kväll" är en riktigt bra låt. Fattar inte hur jag kunnat missa ett sådant bra spår på den plattan. Sådant sanslöst tryck det är i den,spåret är makalöst på många sätt.Sedan en påtår och i med Johnny Cash på Österåker,han trivs fakiskt bättre i min Karik än på LP12án.
Lustigt nog när man pratar om söndermastrade plattor så föredrar jag CD´n, inte minst för att det finns spår på den som inte kom med i LP verisonen från 1972/73

Sedan åkte jag hem,belåten lite upprymd över kvällens trevliga stund så höll jag ett föredrag för min fru om varierande godstjocklekar i bafflar, om stående vågor och hur de uppkommer vilket för bägge parterna var väldigt informativt och intressant -NOT!(Enligt Bea)

Nu ska jag avsluta dessa skriverier till förmån för lite behaglig svarvning med LACkbordsplacerad Pioneer PL12 presenterat via Keilidh.. Lagomt knastrig "The Pusher" med Steppenwolf....

GODAMN GODAMN
THE PUSHERMAN!

You know i SMOOOKED alot of grass
Oh lord i popped a lot of pills
but i never touched anything
that my SPIIIIRIT would kill

You know, I've seen a lot of people walkin' 'round
With tombstones in their eyes
But the pusher don't care
Ah, if you live or if you die....

Linn-music for life

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-03-15 23:05

Jaså din rackare! Du håller också föredrag för din fru om resonanser.
Tjänare kompis, nu är vi i alla fall två som är övertygade om vikten av det vi vill framföra och möts av liknande entusiasm. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2010-03-15 23:14

Hej på er alla!

Jo, ni är så välkommna....om du behöver hjälp med att sätta ihop piP.

Och lyssna förstås, tänk på att jag åker bort i 3veckor efter nästa helg...

Har förresten fått igång mina "muppar" nu också...

Har 4st små slutna nu som surround.....har satt upp dom i söndags så jag vet inte riktigt ännu,,,men det verkar bra.

Ska smiska anläggningen på fredag kväll då vi ska ha en ELO afton med lite dvdkonserer,,,,,ja, kanske nåt annat än ELO också....

Mvh/Stefan
Senast redigerad av Stefanw 2010-03-16 18:59, redigerad totalt 1 gång.
Återförsäljare av Guru.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2010-03-15 23:24

Låter hur skoj som helst! Kanske Mr Bassman vill hojta till när ett faneringsävetyr skulle kunna äga rum först. Måste absolut för komma å höra lite ELO

Dont bring me down
Down down down down
Whehoo!

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2010-03-15 23:29

Jadå Ivor, vill du komma på fredag kväll så är du välkommen! :D

Mvh/Stefan
Återförsäljare av Guru.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-15 23:50

ivor-isobarik skrev:Nu är faneret inhandlat!
Kunde inte bestämma mig,det fanns lite olika sorter att välja på av vilka jag föll pladask för ett vackert ådrat valnötsfaner. För att felsäkra så fick jag med mig ett par ark ek också ..

Valnöt är fint, allra finast är valnötsrot.

...oturligt nog glömde jag att ta med mig soundtracket till det femte elementet

Neeiin!

men jag hade som tur var Steve Gibbons "Birmingham to Memphis" inspelad på Linn Records tillgänglig så ingenting kunde ju gå fel..

Bättre med Dave Gibbons Give Me Liberty.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2010-03-16 10:04

Stefanw skrev:...Du har det inte lätt du Ivor....på selleri alltså :) ...

Stefan, nu har tre moderatorer sagt till om att INTE kommentera vad som försigår på Selleri. Hur många fler tillsägelser behöver du för att förstå?

Påföljd kommer att diskuteras bland moderatorerna baserat på Naqrefs senaste inlägg i tråden!

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2010-03-16 10:38

Vet inte riktigt vad jag vågar skriva,jag skulle precis till att citera sportis som kom med ett ganska skönt förslag rent hypotetiskt
sportbilsentusiasten skrev:
Ett par snabba fakta för att balansera debatten. De på faktiskt betonar VISST installation. Kanske mer än Linnister tom!
Att då jämföra tex INOs högtalare utan att sätta upp dem korrekt är inte rättvist.
Tycker det är märkligt att uttala sig om något utan att ge bästa förutsättningen för lyssnandet.
Det gäller givetvis alla produkter, även "icke Linn".

Rättvist vore tex att ge Lejonklou o IO fria händer i två identiska rum.
Då kunde man ge dom ett par kul uppgifter
A/ obegränsad budget på utrustning och akustikfix/möbler (fritt val på utrustning)
B/ samma budget; tex 10k, 100k, 300k (fritt val på utrustning)
C/ samma utrustning, fri budget på akustikfix/möbler
D/ samma utrustning men utan att få röra rummet (möblerat som normalt svenskt v-rum)
(C o D delas upp i två delar; en med IO's favvogrejjer och en med Lejonklou's favvogrejjer)

Plus fler alternativa C o D; med IO's favvoelektronik&Linn högtalare, ,med Lejonklou's favvoelektronik&INO högtalare.

Ja ni fattar grejjen...en massa kul tester med olika kombinationer. Alla avlyssnas blint och "betygsätts". Detta är snabbt skrivet så ha överseende med om något missats!

Ingen blir en förlorare utan allt är bara på kul!

Hoppas inte jag blir semesterfirare för mitt citat,jag tyckte det var lite skojig tanke iaf och på något sätt speglade en vändning till något positivt och konstruktivt i debatten,vidare tycker jag mig senaste dagarna ha hört en hel del positiva tongångar om INO eller i vart fall att "Man inte kan avfärda dessa högtalare då så många trots allt tycker de låter så bra"

Stefan:
det kanske är bäst att vi skyndar oss att byta telefonnummer och epostadress med varann:-)

Jag fick inte med någon anvisning med PIParna så jag har inte en susning om hur filtret ska sitta ihop,kanske man borde känna till detta men jag har aldrig tänkt i de banorna,konding och spole kan jag härleda till delning av basen samt att diskanten mår lite bra av motståndet men som sagt,kanske är en bra ide att ta burkarna med till dig..
Du har PM!

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-03-16 11:39

Jag garvade iaf (något igenkännande) åt femte-elementet anektoten. Man får väl ha lite självdistans och inte ta allt så attans allvarligt bara.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-03-16 12:06

ivor-isobarik skrev:Vet inte riktigt vad jag vågar skriva,jag skulle precis till att citera sportis som kom med ett ganska skönt förslag rent hypotetiskt
sportbilsentusiasten skrev:
Ett par snabba fakta för att balansera debatten. De på faktiskt betonar VISST installation. Kanske mer än Linnister tom!
Att då jämföra tex INOs högtalare utan att sätta upp dem korrekt är inte rättvist.
Tycker det är märkligt att uttala sig om något utan att ge bästa förutsättningen för lyssnandet.
Det gäller givetvis alla produkter, även "icke Linn".

Rättvist vore tex att ge Lejonklou o IO fria händer i två identiska rum.
Då kunde man ge dom ett par kul uppgifter
A/ obegränsad budget på utrustning och akustikfix/möbler (fritt val på utrustning)
B/ samma budget; tex 10k, 100k, 300k (fritt val på utrustning)
C/ samma utrustning, fri budget på akustikfix/möbler
D/ samma utrustning men utan att få röra rummet (möblerat som normalt svenskt v-rum)
(C o D delas upp i två delar; en med IO's favvogrejjer och en med Lejonklou's favvogrejjer)

Plus fler alternativa C o D; med IO's favvoelektronik&Linn högtalare, ,med Lejonklou's favvoelektronik&INO högtalare.

Ja ni fattar grejjen...en massa kul tester med olika kombinationer. Alla avlyssnas blint och "betygsätts". Detta är snabbt skrivet så ha överseende med om något missats!

Ingen blir en förlorare utan allt är bara på kul!

Hoppas inte jag blir semesterfirare för mitt citat,jag tyckte det var lite skojig tanke iaf och på något sätt speglade en vändning till något positivt och konstruktivt i debatten,vidare tycker jag mig senaste dagarna ha hört en hel del positiva tongångar om INO eller i vart fall att "Man inte kan avfärda dessa högtalare då så många trots allt tycker de låter så bra"

Stefan:
det kanske är bäst att vi skyndar oss att byta telefonnummer och epostadress med varann:-)

Jag fick inte med någon anvisning med PIParna så jag har inte en susning om hur filtret ska sitta ihop,kanske man borde känna till detta men jag har aldrig tänkt i de banorna,konding och spole kan jag härleda till delning av basen samt att diskanten mår lite bra av motståndet men som sagt,kanske är en bra ide att ta burkarna med till dig..
Du har PM!

Har du inte fått anvisningarna mailade till dig av Ingvar?

PMa mig din E-mail så får du anvisningar av mig nu på en gång.

mvh//David
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2010-03-16 19:00

Oj ojojoj....hade inte läst hela tråden..... :oops:

Nu raderat!

Ursäkta så mycket.

Mvh/stefan
Återförsäljare av Guru.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2010-04-03 01:32

Hej igen mina vänner!

Så blev det äntligen ånyo helg. Bassman den fantastiske har hjälpt en halvblind med att få faneret på plats på ett ytterst förtjänstfullt vis. Därefter mha listig övertalning få Rikard på Pitekök att lacka härligheten. Efter sömn och lite middag så åkte lödstationen fram och burkarna kom till liv!

Ställde upp dem i köket och pluggade in Linnelektronik från 1985 men satsade lite extra på källan enligt source first principen. Dvs en JVC dvd spelare som tidigare presterat näst sämst i mina subjetiva tester mot Linns högtalare.

Lite spännande var det nog allt,jag har aldrig tidigare hardwire kopplat ihop något så detta var min allra första gång. Det hade gått åt ett antal patroner smältlim innan jag tyckte det dög och jag grubblade om inte limmängden allt skulle förstöra den uträknade lådvolymen eller om telefonsladd verkligen är det bästa i en högtalare. Kändes litegrann som Peters Prototyper från öronvaxmässan 1996..

Nu stod de där i alla fall,piP eller pi pe som verkar var rätt uttalsform. Jag hade letat upp ett par sladdar från förrådet,enkardeligt på min ära.Banankontakterna var på stugan så det blev tändstickstricket för att tvinga in kabeln bakom Linn LK2 slutsteget. Omsorgsfullt felkopplat då LK1 inverterar fasen.

Sedan blev jag sittande fram till nu på en pinnstol,spelade inledningsvis Euskefeurat promon som fanermannen till min stora glädje hade överräckt mig. Sedan kördes ett antal grötiga plattor som brukar indikera om det saknas något viktigt som gör upplevelsen icke tillräckligt tundem mässig. Jag tror jag gillar mina små nya husdjur.
Det skulle vara skoj att ta med dem till min svårt religiöse Linn svåger,det är inte säkert att han skulle gilla vad han hörde men det vore banne mig intressant att få en kommentar...

Nöjd är vad jag blev!

Bild[/img]

Linn-music for life

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-04-03 08:55

Ja jäsikens vad snygga, har själv gått och funderat på svart front kombinerat med valnöt.

Men vänd på diskanten för den är upp och ner.

/Johan

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-04-03 09:26

johaneriksson skrev:
Men vänd på diskanten för den är upp och ner.

/Johan

Vanligaste felet och enkelt fixat. Ivor-isobarik, tänk merca :)

Sondek

Inläggav Sondek » 2010-04-03 10:36

Det skulle vara skoj att ta med dem till min svårt religiöse Linn svåger,det är inte säkert att han skulle gilla vad han hörde men det vore banne mig intressant att få en kommentar...

Tycker jag absolut att du skall göra :)

Skulle också vara intressant att få höra hur viktigt det här akustik fixet är för piP:arna för att dom inte skall låta elakt.
Den enda faktor som får mig tveksam inför dessa ingestar.. :?
Lackad front i kombination med fanerad yta blev stilfullt.
Grattis till ett lyckat DIY resultat!

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2010-04-04 05:17

Vänt på diskanten och blev uppe hela natten!
Ingen aning om hur viktig akustikfluffset är. Jag hade en rulle stoppning som jag skulle använda till en mopeddyna vid operation omklädning,jag klippte rullen på mitten och klämde fast bitarna bakom burkarna.

Ett par bilder och så i säng!
Bild
Bild
Bild
Bild

Linn-music for life

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-04-04 09:42

Sondek skrev:

Tycker jag absolut att du skall göra :)

Skulle också vara intressant att få höra hur viktigt det här akustik fixet är för piP:arna för att dom inte skall låta elakt.
Den enda faktor som får mig tveksam inför dessa ingestar.. :?
Lackad front i kombination med fanerad yta blev stilfullt.
Grattis till ett lyckat DIY resultat!

Jag spelade utan fluff i flera månader och inte var piP elaka.

Nu är rummet väldigt dämpat mjukmatta osv. och i mitt rum är det inte så där jättestor skillnad med eller utan ACO-skivor.

Lite trådar där det snackats om aco-skivor tidigare.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full

Sondek

Inläggav Sondek » 2010-04-04 10:00

Skönt och höra!
Har ju som sagt var ingen aning om hur piP tar sig i verkligheten men fått uppfattningen att det är väldigt viktigt med dämpningen på bakväggen exempelvis. :?

Men dom kanske fungerar i ett normal möblerat v-rum om man bara ser till att det finns lite gardiner, mattor o.s.v.

Då fattas det bara ett lämpligt stativ till dina stiliga burkar ivor-isobarik.
Blir det SD-fötter under sjlälva högtalaren? Det är ju som jag förstått det okej med spikes mot själva golvet enligt IÖ.

Användarvisningsbild
PungRaeV

Inläggav PungRaeV » 2010-04-04 11:48

Sondek skrev:

Skönt och höra!
Har ju som sagt var ingen aning om hur piP tar sig i verkligheten men fått uppfattningen att det är väldigt viktigt med dämpningen på bakväggen exempelvis. :?

Men dom kanske fungerar i ett normal möblerat v-rum om man bara ser till att det finns lite gardiner, mattor o.s.v.

Då fattas det bara ett lämpligt stativ till dina stiliga burkar ivor-isobarik.
Blir det SD-fötter under sjlälva högtalaren? Det är ju som jag förstått det okej med spikes mot själva golvet enligt IÖ.

Jag håller helt med, det är inte så att piP låter skit utan fluff. Jag upplevde skillnad (eller placebo?) när jag köpte till ACO-skivorna. Men det är ju inte så att det blir en enorm skillnad. Men lite bättre är jag beredd att säga att det blev i alla fall.

Jag skulle kunna köra utan fluff med gott samvete, men feelgoodkänslan säger åt mig att ha dem kvar. :)

Så jag tycker man inte ska bli avskräckt för att IÖ <B>rekommenderar </B>fluff bakom. Man kan ju alltid börja utan, och sedan köpa till om man skulle vilja förbättra lite, det är en billig uppgradering! Och Ingvar kommer inte att slå en för att man inte köper ACO-skivorna direkt :)
Ino Audio piP | Profundus p-2 | Denon AVR-2105 |

http://minhembio.com/pungraev <- Lite gammla bilder...

Återgå till Wänner af Ino