Moderator: Redaktörer
Jag brukar inte kunna särskillja så eftersom basen har stor påverkan på helhetsbilden.meanmachine skrev:Jag talar inte om djupe i basen utan som soundet
Intressant, man kan verkligen få olika bild av högtalaremeanmachine skrev: ino låter lite laid back med förlåtande topp och ja väldigt likt overall som måna av linns högtalare.
meanmachine skrev:Jag har efter senaste lyssingen på Pi60 inte lämnat tanken att jag tycker att Ino är otroligt ljudlika med Linn. Samma ljudsignum och spelstil är jag ensam om detta?
Tengil skrev:meanmachine skrev:Jag har efter senaste lyssingen på Pi60 inte lämnat tanken att jag tycker att Ino är otroligt ljudlika med Linn. Samma ljudsignum och spelstil är jag ensam om detta?
Att du orkar starta dess trådar om Ino hela tiden, är det inte bättre att du kanaliser din energi på högtalare och apparater som du gillar istället.
Att du inte gillar Ino, eller tycker att det minsann finns minst lika bra högtalare eller bättre till samma pris, dyrare eller billigare, har nog inte heller undgått någon. Bollen är så att säga inne.
m_persson79 skrev:Jag har inte heller hört någon högtalare från Linn som imponerat vs. vad dom kostar. Bara Linn Classik-enheten (nåja, kanske inte till priset nu i efterhand..). Men då var det ju högtalarna (DIY) som jag lyssnade på och det var ju dom som impade (+rum såklart) men Classik gjorde definitivt inte bort sig så att säga.
Vad Linn har med hobbytillverkaren Ino att göra förstår nog ingen annan än trådskaparen. Ingen annan tycks höra några direkta likheter.
celef skrev:det finns fler å det var bara det jag ville ha sagt då du trodde att mm var ensam
meanmachine skrev:Intressant. När man ger seriösa omdömen så kallas man både döv och dum. Jag kan inte abdikera så ni kan korsfästa mig om ni vill.
Moment-23 skrev:Sedan får du förklara för mig vad du menar med förlåtande diskant. Menar du en diskant som inte låter apa även om inspelningen inte är tiptop?
Då är det väl bara bra, eller?
Motsatsen, en icke förlåtande diskant skulle alltså låta apa på dåliga inspelningar?
Det är väl inte bra?
Men vad är det som säger att en icke förlåtande diskant skulle låta bättre än en förlåtande på bra inspelningar?
Om du tar mitt inlägg som ironi så är det inte det.meanmachine skrev:Intressant. När man ger seriösa omdömen så kallas man både döv och dum. Jag kan inte abdikera så ni kan korsfästa mig om ni vill.
niklas skrev:Moment-23 skrev:Sedan får du förklara för mig vad du menar med förlåtande diskant. Menar du en diskant som inte låter apa även om inspelningen inte är tiptop?
Då är det väl bara bra, eller?
Motsatsen, en icke förlåtande diskant skulle alltså låta apa på dåliga inspelningar?
Det är väl inte bra?
Men vad är det som säger att en icke förlåtande diskant skulle låta bättre än en förlåtande på bra inspelningar?
Om man vill ha en monitor med så hög transparens som möjligt? Då tycker jag pi60-familjen är ett utmärkt val med sin "icke förlåtande diskant".
ivor-isobarik skrev:Tänk så supersmidigt med en Linn Classik och ett par piP...
Alexi skrev:Jag har bara hört Linn på mässor och då har de inte kunnat leverera något "Sound" alls, mässans sämsta ljud. Men jag hörde heller ingen utrycka att de tyckte det lät bra. Sen har jag en gång hört Linn i butiken de hade på Östermalm, men inte heller där lät det bra. Med detta inte sagt att deras högtalare inte skulle kunna låta bra i ett hem.
Men anser inte Linn att högtalaren är den minst viktiga komponenten i kedjan "source first"![]()
Min slutsats:
- Distributören kan inte dema produktens bästa egenskaper.
- Tillverkaren prioriterar inte kvalitén på högtalare.
Inte direkt de bästa förutsättningarna för att Linn skulle tillverka världens bästa högtalare i sin prisklass.
_Fredrik_ skrev:Jag håller dock inte med om att nåt från Ino skulle vara förlåtande, avrullad topp, låter helt befängt, det är snarare tvärt om. Jag skulle vilka säga en aning tiltat åt det ljusa hållet med start från typ 5 khz. Jag har precis sålt Ino i14 för att det låter ganska illa med den mesta musiken, hemma hos mig och hos andra jag hört. Bättre än det mesta förvisso, men jag tycker det verkar som om dom måste ha äckligt bra akustiska förutsättningar för att man ska palla med dom en längre tid med annat än skivor, förlåt fonogram, från Stockfish Recordings. Jag tycker inte dom funkar i ett normalt ombonat vardagsrum med rekommenderad dämpning bakom. Man måste göra mer.
Moment-23 skrev:Jag håller inte med.
Linns högtalare går inte i närheten lika djupt som Ino audios.
piP går tex djupare än majik 140 som har mer än dubbla lådvolymen men som trots detta bara går ner till 55hz.
]Majik 140 har ännu mindre att sätta emot pi-60 trots 2k diskanten.
Nästa steg är accurate som bottnar på 49hz och har 3k diskant. Den högtalaren är större än pi-60 men kommer inte i närheten i baskapacitet. Dock är dess diskant rätt bra, men jag föredrar den i pi-60.
Linn rekommenderar dessutom ingen invinkling eller absorbtion bakom högtalarna. Att dessa med de skillnader jag redovisat skulle låta lika har jag svårt att förstå. Jag tycker de låter väldigt olika.[/quote
_Fredrik_ skrev:Jag hörde linn på mässan på Sheraton, jag tyckte det lät skitbra, inga konstigheter liksom. Jag kan förstå liknelsen mellan ino och Linn.
Jag håller dock inte med om att nåt från Ino skulle vara förlåtande, avrullad topp, låter helt befängt, det är snarare tvärt om. Jag skulle vilka säga en aning tiltat åt det ljusa hållet med start från typ 5 khz. Jag har precis sålt Ino i14 för att det låter ganska illa med den mesta musiken, hemma hos mig och hos andra jag hört. Bättre än det mesta förvisso, men jag tycker det verkar som om dom måste ha äckligt bra akustiska förutsättningar för att man ska palla med dom en längre tid med annat än skivor, förlåt fonogram, från Stockfish Recordings. Jag tycker inte dom funkar i ett normalt ombonat vardagsrum med rekommenderad dämpning bakom. Man måste göra mer.
Bill50x skrev:_Fredrik_ skrev:Jag håller dock inte med om att nåt från Ino skulle vara förlåtande, avrullad topp, låter helt befängt, det är snarare tvärt om. Jag skulle vilka säga en aning tiltat åt det ljusa hållet med start från typ 5 khz. Jag har precis sålt Ino i14 för att det låter ganska illa med den mesta musiken, hemma hos mig och hos andra jag hört. Bättre än det mesta förvisso, men jag tycker det verkar som om dom måste ha äckligt bra akustiska förutsättningar för att man ska palla med dom en längre tid med annat än skivor, förlåt fonogram, från Stockfish Recordings. Jag tycker inte dom funkar i ett normalt ombonat vardagsrum med rekommenderad dämpning bakom. Man måste göra mer.
Jag har bara lyssnat på piP och pi60 (ja, plus Lindroos system som jag inte vet vad det innehåller) och inte är dom speciellt krävande på programmaterialet. Inte behöver man sitta och lyssna på audiofilutgåvor precis. Däremot tycker jag piP och pi60 låter lite för dämpade (inte i översta diskanten), saknar liv, när rummet dämpas så hårt som det gärna blir om man följer rekommendationerna. Men det är en subjektiv preferens, jag vill ha med lite av det egna rummet också för att gilla klangen.
/ B
Ja du har kanske rätt i det, dumt av mig att skriva 5khz eftersom jag egentligen inte har en aning. Men när du säger det kommer jag ihåg att mitt första intryck av piP var att det lät liksom "torrt" och det kanske handlar om att dom saknar lite i det absolut översta registret. Men en sak kan iaf säga att får man väl knappast en mer förlåtande högtalare med en avrullning längst upp, eftersom det övre mellanregistret/nedre diskanten borde framhävas mer då, eller?Bill50x skrev: Däremot tycker jag piP och pi60 låter lite för dämpade (inte i översta diskanten), saknar liv, när rummet dämpas så hårt som det gärna blir om man följer rekommendationerna.
/ B
meanmachine skrev:Jag har efter senaste lyssingen på Pi60 inte lämnat tanken att jag tycker att Ino är otroligt ljudlika med Linn. Samma ljudsignum och spelstil är jag ensam om detta?
shifts skrev:Det pratas en del i definitiva termer. Bättre/sämre = annorlunda?
Är du alltid så här kritiskt inställd till Inohögtalare?subjektivisten skrev:Många gillar ju lite hissad högtalare, det ser man och hör när andra snackar. Men att kalla pi60 för en förlåtande diskant så är man nog ute och cyklar. Personligen har jag aldrig hört en bättre diskant än den i i32s. Den är HELT oprovocerad oavsett musik och volym. Den känns aldrig hissad eller dämpad utan rätt hela tiden, oavsett om det är Ministry eller Vivaldi.
_Fredrik_ skrev:Är du alltid så här kritiskt inställd till Inohögtalare?
Richard skrev:meanmachine skrev:Jag har efter senaste lyssingen på Pi60 inte lämnat tanken att jag tycker att Ino är otroligt ljudlika med Linn. Samma ljudsignum och spelstil är jag ensam om detta?
Intressant tråd!
Den nya serien från linn låter klangligt rätt lika, om vissa kriterier uppfylls, dvs dämpning bakom högtalaren med Ino, och odämpat med Linns grejor.
Biwiring och spikes + en aning BBC-dipp gör att "allting" låter bra med linnburkarna. Avsaknaden hos piP av dessa signum resulterar i att några inspelningar låter ännu bättre, och sämre också förstås.
Ivor-isobarik, fredrik, Bassman, torig ( tror jag ) , mfl tycker ganska likt undertecknad. Jag tror detta beror på att det är lätt att ta till sig musiken på båda tillverkarnas grejor, numera.
Och vi har ju dessutom i många fall dessutom jämfört de två märkenas högtalare sida vid sida.
Jag tror att Moment 23 också har nästan samma preferenser. Troligen har han lyssnat till piP under mera optimala förhållanden än undertecknad vid jämförelse med majik 140, vilket ju verkar ha resulterat i stordäng och fördel piP.
shifts skrev:Det pratas en del i definitiva termer. Bättre/sämre = annorlunda?
meanmachine skrev:
Pi60 har ett sound som är bra än om soundstagen är lite för liten så är det trevlig men min känsla är just Linn.
shifts skrev:Hehe, ja det är det svårt att argumentera mot.
Richard skrev något om inspelningar där Linn kan vara bättre. Och inspelningar där piP är bättre. Eller båda sämre. "Annorlunda" var det som slog mig då. Jag hoppas jag inte upptäcker sånt, att vissa låtar funkar bättre med ena högtalaren, sämre på en annan. Och ibland ombytta roller. Uscha.
hehe, vad jag menade var att det var så hög dist och rumsliga fenomen som jag hoppas inte har något med Linns "sound" att göraJohan_Lindroos skrev:Alexi skrev:Jag har bara hört Linn på mässor och då har de inte kunnat leverera något "Sound" alls, mässans sämsta ljud. Men jag hörde heller ingen utrycka att de tyckte det lät bra. Sen har jag en gång hört Linn i butiken de hade på Östermalm, men inte heller där lät det bra. Med detta inte sagt att deras högtalare inte skulle kunna låta bra i ett hem.
Men anser inte Linn att högtalaren är den minst viktiga komponenten i kedjan "source first"![]()
Min slutsats:
- Distributören kan inte dema produktens bästa egenskaper.
- Tillverkaren prioriterar inte kvalitén på högtalare.
Inte direkt de bästa förutsättningarna för att Linn skulle tillverka världens bästa högtalare i sin prisklass.
Precis så vill jag ha högtalare!Hur det kan bli "mässans sämsta ljud" övergår mitt förstånd.
![]()
(min fetning)
phon skrev:meanmachine skrev:
Pi60 har ett sound som är bra än om soundstagen är lite för liten så är det trevlig men min känsla är just Linn.
Jag tror att man kan ha sönder dom så att du får större soundstage. Lite filtersabotage så är du hemma.
bassman skrev:En snygg välgjord inspelning med T.ex Esbjörs trio spelas inte upp på samma sätt heller med majk 140, där lirar INO definitivt ut på ett annat sätt. Majkarna rumlar bumlar så det står härliga till med den typen av inspelning.
eriken skrev:Vi kan verkligen uppleva högtalare väldigt olika. Jag tycker verkligen inte att pi60 skulle kunna anses som ljusa, snarare tvärtom att de har mera värme i ljudet med en lite avrullad toppdiskant (i mina öron).
Avrullad mot vadå kanske vissa undrar? Mot det mesta skulle jag vilja säga, Elac fs 137 jet, Revel M20, piPs etc..
Kanske då konstigt att de skulle vara avrullade motför piPs. Kan det vara så att det är domediskanten på pi60 modell 2006 som ger ett mjukare ljud fastän det spelar lika högt i registret och att det i själva verket ger en illusion av att det känns avrullat då inte den där "krispigheten" finns där?
Jag håller dock med subjektivisten om att det aldrig går att få det att låta illa eller skärande med dessa diskanter utan man vet ganska exakt vad man kan vänta sig av dem oavsett programmaterial, de spelar lugnt kontrollerat och aldrig aldrig vasst.
celef skrev:eriken skrev:Vi kan verkligen uppleva högtalare väldigt olika. Jag tycker verkligen inte att pi60 skulle kunna anses som ljusa, snarare tvärtom att de har mera värme i ljudet med en lite avrullad toppdiskant (i mina öron).
Avrullad mot vadå kanske vissa undrar? Mot det mesta skulle jag vilja säga, Elac fs 137 jet, Revel M20, piPs etc..
Kanske då konstigt att de skulle vara avrullade motför piPs. Kan det vara så att det är domediskanten på pi60 modell 2006 som ger ett mjukare ljud fastän det spelar lika högt i registret och att det i själva verket ger en illusion av att det känns avrullat då inte den där "krispigheten" finns där?
Jag håller dock med subjektivisten om att det aldrig går att få det att låta illa eller skärande med dessa diskanter utan man vet ganska exakt vad man kan vänta sig av dem oavsett programmaterial, de spelar lugnt kontrollerat och aldrig aldrig vasst.
jag tror mycket av skillnaden hänger på skillnad i spridning
meanmachine skrev:celef skrev:eriken skrev:Vi kan verkligen uppleva högtalare väldigt olika. Jag tycker verkligen inte att pi60 skulle kunna anses som ljusa, snarare tvärtom att de har mera värme i ljudet med en lite avrullad toppdiskant (i mina öron).
jag tror mycket av skillnaden hänger på skillnad i spridning
Det måhända vara som du beskriver det ändrar dock inte det faktum att Pi60 har lite mörkae ljud samt lite varmare klang än ... samt att den uppfattas som aningen liten i soundstage.
Magnus.
Soundstage är alltså enkelt storleken på projektionen. Jag jämförde Pi60 med en 32" skärm emedan M20 ger en 80" duk .. varpå responsen automatisk och icke oförväntat blir att den mindre ljudbilden är rätt emedan den större är fel
meanmachine skrev:Richard skrev:meanmachine skrev:Jag har efter senaste lyssingen på Pi60 inte lämnat tanken att jag tycker att Ino är otroligt ljudlika med Linn. Samma ljudsignum och spelstil är jag ensam om detta?
Intressant tråd!
Den nya serien från linn låter klangligt rätt lika, om vissa kriterier uppfylls, dvs dämpning bakom högtalaren med Ino, och odämpat med Linns grejor.
Biwiring och spikes + en aning BBC-dipp gör att "allting" låter bra med linnburkarna. Avsaknaden hos piP av dessa signum resulterar i att några inspelningar låter ännu bättre, och sämre också förstås.
Ivor-isobarik, fredrik, Bassman, torig ( tror jag ) , mfl tycker ganska likt undertecknad. Jag tror detta beror på att det är lätt att ta till sig musiken på båda tillverkarnas grejor, numera.
Och vi har ju dessutom i många fall dessutom jämfört de två märkenas högtalare sida vid sida.
Jag tror att Moment 23 också har nästan samma preferenser. Troligen har han lyssnat till piP under mera optimala förhållanden än undertecknad vid jämförelse med majik 140, vilket ju verkar ha resulterat i stordäng och fördel piP.
Jag bara noterar. Tycker även att likeheter finns mellan erfarenheter jag gjort med maggisar men här skiljer storleken på ljudbilden brutalt mellan varandra. Pi60 har ett sound som är bra än om soundstagen är lite för liten så är det trevlig men min känsla är just Linn.
meanmachine skrev: Soundstage är alltså enkelt storleken på projektionen. Jag jämförde Pi60 med en 32" skärm emedan M20 ger en 80" duk .. varpå responsen automatisk och icke oförväntat blir att den mindre ljudbilden är rätt emedan den större är fel
eriken skrev:Vi kan verkligen uppleva högtalare väldigt olika. Jag tycker verkligen inte att pi60 skulle kunna anses som ljusa, snarare tvärtom att de har mera värme i ljudet med en lite avrullad toppdiskant (i mina öron).
eriken skrev:Edit: Jag undrar egentligen varför jag envisas med att kommentera hur högtalaren låter då jag bevisligen vet att den största klangliga skillnaden ligger i vilket rum och var den är placerad..
Jag har flyttat högtalarna en halvmeter och anser nu att de spelar öppet och klart
Tror jag skall dämpa ner mig och tänka till nästa inlägg innan jag uttalar mig och en högtalares karraktär och inte rummets+högtalaren.
meanmachine skrev:phon skrev:meanmachine skrev:
Jag tror att man kan ha sönder dom så att du får större soundstage. Lite filtersabotage så är du hemma.
Lite som han som menade (väl) att kikaren var åt fel håll.
- men vänder jag den ser jag f#n ingenting.![]()
Vår syn på vad som anses vara rätt skiljer sig kapitalt i detta avseende och min fulla syn är att livekänsla och storhet i ljudprojektionen är mer rätt än liten sweetspot med liten 3d
phon skrev:meanmachine skrev: Soundstage är alltså enkelt storleken på projektionen. Jag jämförde Pi60 med en 32" skärm emedan M20 ger en 80" duk .. varpå responsen automatisk och icke oförväntat blir att den mindre ljudbilden är rätt emedan den större är fel
Om du specar det lite noggrannare, menar du då att pi60 ger en 32" bred soundstage med en 32" bred inspelning, medan en M20 ger 80" bredd med en 32" inspelning?
Eller är det tvärtom, inspelningen du använde är 80" bred?
Bredden på soundstage kommer ju från inspelningen, och bör väl helst återges ungefär som den är på inspelningen.
Ja, om man då inte gillar konstgjord bredd förstås, men då blir en ensam sångerska också 3 meter bred ....![]()
Allting blir 3 meter brett, är det din preferens?
Det kan ju vara tvärtom också, man gillar ingen bredd alls, allt skall höras i mitten som i hörlurar. Det går att göra högtalare så också, jag har hört såna. Det låter jätteskumt annorlunda faktiskt.
.
jag tycker det verkar finnas gott om högtalare som har mer 3d än Ino, tex Dynaudios lite "bättre" modeller. Men återigen det handlar mest om högtalarplacering och rummet.DVD-ai skrev:meanmachine skrev:phon skrev:meanmachine skrev:
Vår syn på vad som anses vara rätt skiljer sig kapitalt i detta avseende och min fulla syn är att livekänsla och storhet i ljudprojektionen är mer rätt än liten sweetspot med liten 3d
Liten D3 ?!
jag tycker att dom har exeptionellt bra upplevd D3 i ljudbilden och ett djup som jag saknar hos alla andra högtalare jag någonsin lyssnat på.
_Fredrik_ skrev:jag tycker det verkar finnas gott om högtalare som har mer 3d än Ino, tex Dynaudios lite "bättre" modeller. Men återigen det handlar mest om högtalarplacering och rummet.DVD-ai skrev:meanmachine skrev:phon skrev:meanmachine skrev:
Liten D3 ?!
jag tycker att dom har exeptionellt bra upplevd D3 i ljudbilden och ett djup som jag saknar hos alla andra högtalare jag någonsin lyssnat på.
_Fredrik_ skrev:jag tycker det verkar finnas gott om högtalare som har mer 3d än Ino, tex Dynaudios lite "bättre" modeller. Men återigen det handlar mest om högtalarplacering och rummet.
phon skrev:Man fick ljudet mitt i huvudet på nåt sätt, som en liten prick mitt i. Lite hörlur över det hela. Det var ganska stora bafflar, breda, och nån horndiskant, samt kort lyssningsavstånd, typ liksidig triangel.
subjektivisten skrev:_Fredrik_ skrev:jag tycker det verkar finnas gott om högtalare som har mer 3d än Ino, tex Dynaudios lite "bättre" modeller. Men återigen det handlar mest om högtalarplacering och rummet.
3D är vad? Vore bra och veta vad som syftas med 3D.
StefanL skrev:Skulle gissa på 'soundstage'. Hur mycket ljudet målas upp.
För mig är det information i djupled.subjektivisten skrev:_Fredrik_ skrev:jag tycker det verkar finnas gott om högtalare som har mer 3d än Ino, tex Dynaudios lite "bättre" modeller. Men återigen det handlar mest om högtalarplacering och rummet.
subjektivisten skrev:_Fredrik_ skrev:jag tycker det verkar finnas gott om högtalare som har mer 3d än Ino, tex Dynaudios lite "bättre" modeller. Men återigen det handlar mest om högtalarplacering och rummet.
_Fredrik_ skrev:För mig är det information i djupled.
Richard skrev:Intressant tråd!
Moment-23 skrev:Richard skrev:Intressant tråd!
Nja, jag har svårt att se hur en högtalare som inte har dämpning bakom sig och inte är invinklad kan låta klangligt lika en som har dämpning bakom och är invinklad.
Även linns högtalare är underkastade fysikens lagar vilket innebär att den första reflexen (från väggen bakom högtalarna) grumlar till och stör direktljudet.
Jag påstår inte att det är omöjligt att de låter lika, bara att jag inte förstår hur det skulle kunna vara så.
[s]Eller menade du att de låter lika när pip är placerad på samma sätt som linnhögtalare?[/s]
Edit: strök sista meningen då jag såg att det inte var så du menade.
meanmachine skrev:
Kan inte en tjej vara lik en kille bara för att de har olika kön?
Jo, dom kan vara lika, på långt avstånd, men inte om man testar dom.
Speciellt inte om man testar dom mot varandra.![]()
meanmachine skrev:Moment-23 skrev:Richard skrev:Intressant tråd!
Nja, jag har svårt att se hur en högtalare som inte har dämpning bakom sig och inte är invinklad kan låta klangligt lika en som har dämpning bakom och är invinklad.
Även linns högtalare är underkastade fysikens lagar vilket innebär att den första reflexen (från väggen bakom högtalarna) grumlar till och stör direktljudet.
Jag påstår inte att det är omöjligt att de låter lika, bara att jag inte förstår hur det skulle kunna vara så.
[s]Eller menade du att de låter lika när pip är placerad på samma sätt som linnhögtalare?[/s]
Edit: strök sista meningen då jag såg att det inte var så du menade.
?
Vad har det ena med deta andra att göra?
meanmachine skrev:
Finns det skillnad språkligt och praktiskt mellan LIKHET, LIKA och IDENTISK ?-
Finns det skillnad språkligt och praktiskt mellan LIKHET, LIKA och IDENTISK ?-
Ja.
Språkligt är det olika många bokstäver i orden.
Praktiskt går det åt olika mycket blyerts när man skriver dom, alternativt aktiveras olika många elektroner.
Moment-23 skrev:Alltså, pip distorderar väldigt lite, det tror jag de flesta kan skriva under på. De har dessutom dämpning bakom vilket gör att det är mer direktljud än från linhögtalarna som ju även skickar med de första reflexerna. PiP är invinklade till skillnad från linn vilket borde innebära att man lyssnar mer on-axis på pip.
Då blir slutsatsen att om linn ska låta lika som pIP så måste de vara väldigt annorlunda konstruerade pga de olika förutsättningarna.
Många vittnar om tonala avvikelser om man använder galler eller skum framför högtalarna. Hur mycket påverkar då inte reflexerna bakom linnhögtalaren? Det är detta jag får svårt att få ihop. Hur skulle de kunna grumla till ljudet så pass lite att de låter lika högtalare som inte lider av den negativa påverkan av de första reflexerna?
Hjälp mig att förstå detta för jag går bet på det själv.
Bill50x skrev:Moment-23 skrev:Alltså, pip distorderar väldigt lite, det tror jag de flesta kan skriva under på. De har dessutom dämpning bakom vilket gör att det är mer direktljud än från linhögtalarna som ju även skickar med de första reflexerna. PiP är invinklade till skillnad från linn vilket borde innebära att man lyssnar mer on-axis på pip.
Då blir slutsatsen att om linn ska låta lika som pIP så måste de vara väldigt annorlunda konstruerade pga de olika förutsättningarna.
Många vittnar om tonala avvikelser om man använder galler eller skum framför högtalarna. Hur mycket påverkar då inte reflexerna bakom linnhögtalaren? Det är detta jag får svårt att få ihop. Hur skulle de kunna grumla till ljudet så pass lite att de låter lika högtalare som inte lider av den negativa påverkan av de första reflexerna?
Hjälp mig att förstå detta för jag går bet på det själv.
Det gäller att hålla isär hur de är konstruerade och hur de låter. Just beroende på hur de är konstruerade (olika) ska de också placeras olika för att låta bra. När de (var och en placerad optimalt, inte lika) står rätt så låter de bra - och därmed ganska lika. För så är det, ju bättre apparater och högtalare blir, ju mer lika kommer de att låta.
Personligen vet jag inte om jag vill skriva under på att Linns och Inos högtalare låter så lika. Framför allt eftersom Linns olika högtalare kan låta ganska olika.
/ B
Moment-23 skrev:Men det jag fortfarande inte får ihop eller får något svar på är hur linn lyckas trolla bort påverkan av de första reflexerna.
Dessa är destruktiva för ljudet, det är det väl ingen som tvivlar på?
Vad gör då linn/hur parerar de detta och får dem att låta som pip gör då dessa är invinklade och har dämpning bakom?
Moment-23 skrev:Hjälp mig att förstå detta för jag går bet på det själv.
Moment-23 skrev:Hjälp mig att förstå detta för jag går bet på det själv.
subjektivisten skrev:Moment-23 skrev:Hjälp mig att förstå detta för jag går bet på det själv.
Det går nog inte för dom gör nog inte det. Verkar som det är något tagit ur luften faktiskt.
Bill50x skrev:Moment-23 skrev:Men det jag fortfarande inte får ihop eller får något svar på är hur linn lyckas trolla bort påverkan av de första reflexerna.
Vad gör då linn/hur parerar de detta och får dem att låta som pip gör då dessa är invinklade och har dämpning bakom?
De flesta lådhögtalare används utan speciell dämpning bakom. Jag kan tänka mig att beroendet av sådan dämpning är dels hur rummet är beskaffat i övrigt och dels hur högtalarens spridningsmönster ser ut i de övre registren. Basen smyger sig ju runt oavsett och den är dessutom svår att dämpa.
/ B
KarlXII skrev:Moment-23 skrev:Hjälp mig att förstå detta för jag går bet på det själv.
Att säga att något är likt något annat är ungefär som att ge svaret på frågan: Hur långt är ett snöre?
Om MM tycker att de låter lika kanske han inte menar identiskt lika utan snarare att de har en tonal karaktär som påminner om varandra.
Nyanser, tjutrean, nyanser...
Moment-23 skrev:Det innebär alltså att linnhögtalaren (den/de som anses låta lika som pip) vid 23 greder off axis har en liknande tonkurva som pip?
Moment-23 skrev:Bill50x skrev:Moment-23 skrev:Men det jag fortfarande inte får ihop eller får något svar på är hur linn lyckas trolla bort påverkan av de första reflexerna.
De flesta lådhögtalare används utan speciell dämpning bakom. Jag kan tänka mig att beroendet av sådan dämpning är dels hur rummet är beskaffat i övrigt och dels hur högtalarens spridningsmönster ser ut i de övre registren. Basen smyger sig ju runt oavsett och den är dessutom svår att dämpa.
/ B
Ok, det låter vettigt. Kan det också vara så (som jag fått förklarat för mig) att om avståndet till väggen bakom är lite större så påverkar inte de första reflexerna lika negativt som om de kommer mycket närmare i tid som direktljudet?
Om det är så så kan jag köpa att högtalare som står längre ut i rummet inte påverkas lika negativt.
Moment-23 skrev:Jag gör ett försök för detta är intressant. Jag tror helt på att de som tycker att de låter lika faktiskt upplever det precis så.
subjektivisten skrev:Det var väl det att MM (och flera andra) har dragit fram den skivan som välljudande. Med tanke på hur illa masterad den är så kan man undra om inte våra krav är lite olika.
eriken skrev:Tycker ändå den låter helt ok på lägre volymer. Jag skulle absolut inte klassa den som katastrofal..
Egentligen så låter den nog bättre än många av mina skivor. Har jag dålig hörsel då eller många usla inspelningar?
celef skrev:det här var en intressant tråd läsa, mycket är crazy stuff
Moment-23 skrev:Bill50x skrev:Moment-23 skrev:Men det jag fortfarande inte får ihop eller får något svar på är hur linn lyckas trolla bort påverkan av de första reflexerna.
/ B
Ok, det låter vettigt. Kan det också vara så (som jag fått förklarat för mig) att om avståndet till väggen bakom är lite större så påverkar inte de första reflexerna lika negativt som om de kommer mycket närmare i tid som direktljudet?
Om det är så så kan jag köpa att högtalare som står längre ut i rummet inte påverkas lika negativt.
Då har vi invinklingen kvar. Om båda högtalarna står enligt rekommendation (jag antar att avstånd mellan högtalarna och till lyssnaren är det samma) så kan pip sägas spela on axis eller nära på eftersom de är invinklasde 23 grader.
Linn som rekommenderar rak placering spelar då 23 grader off axis i förhållande till lyssnare, korrekt?
Det innebär alltså att linnhögtalaren (den/de som anses låta lika som pip) vid 23 greder off axis har en liknande tonkurva som pip?
Är det en korrekt slutsats och en förklaring till hur de kan låta lika?
Det innebär också att rakt linnhögtalaren om den lyssnas på on axis som pip borde avvika i tonal karaktär från pip?
Efter en fika, så provade vi att dämpa den bakre väggen för piP-högtalaren. Resultatet blev en markant förbättring i den redan basstarka rummet- basen gick djupare ...
monsj skrev:Efter en fika, så provade vi att dämpa den bakre väggen för piP-högtalaren. Resultatet blev en markant förbättring i den redan basstarka rummet- basen gick djupare ...
Går basen verkligen djupare genom att man dämpar väggen ?
Sluta upp med där ögonaböj, vissa gör detta som rent nöje.subjektivisten skrev:Varför testar man högtalare som dom inte ska användas? Vore inte det bästa om mna lyssnade på pip så som dom skall stå och även på Linn som dom skall stå.
ivor-isobarik skrev:Hmm,läsglasögonen på,rättar till tangentbordet,tar spjärn för att vig som en katt kasta mig ut i debatten!
Gillar ju Linnprylar som alla kanske vet vid det här laget. Tycker om skäggige farbroderns skapelser likaså. Har spelat på piP arna i princip varenda dag sedan jag fick dem och haft stor behållning av de små liven. Jag blev ju själv så positivt överraskad av burkarna att jag bara var tvungen att ha ett par. Man samlar på sig för mycket.. Det hette "som datorhögtalare hemma i bostadsrätten,för att avlasta Linnhögtalarna där" Jag samlar på gamla fina Linn LK lådor för att få ihop ett aktivt paket med Kaber,säkert det heller inte någon nyhet. Samlandet och sökande var ett mycket trevligt sätt att njuta av livet på. För att åka aktivt med Kaber så behöver man sex kanaler och delningsfilter. Naturligtvis kablage och så vidare. Jakten tog tid,fler hade upptäckt hur suveräna Linnhögtalarna var, för att inte nämna slutstegen (Schyssss)rara cigarrer växer inte på träd,fick till sist börja annonsera efter defekta exemplar och göra total översyn till en vana på samtliga steg,nu växte kärleken till det alldeles utomordentligt underbara Skotska märket till nästa nivå. Fritidshuset började bli nästan klart och intresset för det där sista detaljerna började som för så många andra att tryta. Började audiofila mig i stället och tog ner systemet till stugan. Insåg att det spelade fan så bra med Kaber utan aktiva filter. Som musikälskare och även estet så började jag dra mig för att släpa in en hel kilometer med kablage,staplar med slutsteg,och allt annat vidhängade som under sökfasen av grejor bara tedde sig vackert och exotiskt. Bara Linnloggan var ju en en sexsymbol snudd på..
Så kom jag i kontakt med vänner med droger,dessa "kranar" som polisen kallar dem höll till i källarlokaler där piP röken låg tung eller i trähus från femtiotalet med tretexskivor och bokhyllor som smygakustiska åtgärder. Här kunde man under lättare påverkan få lyssna till både Carlsonburkar,Bremen avarter och en förkrympt högtalare som någon skäggig tomte kokat ihop i någon källare i Hufvudstaden. Döm om min förvåning när det visade sig att det sistnämnda högtalarparet uppfyllde en av självaste Ivor upplärd rättrådig Linnists grundläggande kriterier för vad välljud anbelangar.
Det var tajt,svängigt,hade en tajming som fick knepig musik att uppfattas trevlig och okomplicerad. Det spelade som från mina Kaber! Inte behövdes det vara en massa slutsteg och filter heller,nej bara lättillgängliga grejor till överkomliga pengar.
-----------------------
Jag har definitivt plats för bägge och med ett par 60 så kanske jag varit tvungen att säga att de spelar bättre än Kaber. Ino och Linn kanske inte låter likadant men båda har någonting jag gillar. Med Ino blir det mer okomplicerat medan det ofta blir både kostsamt och "inte så bara" med Linn.
Ino verkar också lyfta med bättre grejor och noggrann installation men i vart fall jag blir oftast nöjd innan jag nått hela vägen fram. Med Linn funderar man hela tiden vad man kan göra mer eller om man kanske skulle tunedema lite till,de är känsligt nåt hemskt!
Tror att vi börja komma fram till att Linn och INO trivs väldigt bra tillsammans i alla fall. Enklaste och till pengen mest välljudande jag ställt upp var en Linn Lk85,Wakonda,Karik III,spelade något sanslöst! Tänk så supersmidigt med en Linn Classik och ett par piP...
Spelar ingen roll vilka högtalare man har. Bara de passar ens estetiska smak.dimitri skrev:meanmachine skrev:Revel har allt!
Går det inte lika bra med Selleri?
KarlXII skrev:dimitri skrev:meanmachine skrev:Revel har allt!
Går det inte lika bra med Selleri?
Vilken modell?
Användare som besöker denna kategori: Trassel och 16 gäster