Byggsatsprojekt piP Signatur

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Byggsatsprojekt piP Signatur

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-04 15:01

Nu är det dags för mig att montera ihop ett par piPs som jag fick i 30-års present i form av en byggsats med fördigsnickrade MDF-lådor. Jag är gött noob när det gäller detta så ni får får ha förståelse för mina dumma frågor samt tillvägagångssätt. Ni får gärna ge mig konstruktiv feedback längs med projektet. Ska försöka posta så mycket bilder som möjligt.

Hur har jag då tänkt mig finishen. Jag har fastnat för en variant som jag såg här på forumet där högtalaren har svartlackerad baffel och fanérade sidor samt topp. Underdelen och baksidan tänkte jag också måla svart.
Jag funderar på att välja Jakarandafanér eller Almfanér. Mellan baffeln och fanéret tänkte jag fräsa ur en skåra runt om som också blir svart.
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (71.51 KiB) Visad 5970 gånger
Senast redigerad av Fredzz0rs 2016-03-04 18:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Re: Byggsatsprojekt piP Signatur

Inläggav mrGaskill » 2016-03-04 15:12

Har du någon bild på något almfanerat? Alm är ganska grovt trädslag med grova fibrer, men rätt fint. Det ovan är ek va?
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-04 15:58

Här är ett stycke almfanér. Det skulle kunna bli sjukt snyggt oljat tillsammmans med den svarta fronten.

Almfanér.jpg
Almfanér.jpg (96.31 KiB) Visad 5941 gånger

Sedan har vi Jakarandafanér som också skulle kunna bli sjukt snyggt. Det blir lite mer åt retrohållet.

Jakarandafanér.jpg
Jakarandafanér.jpg (252.64 KiB) Visad 5941 gånger

Då jag ej vill ha grundfärg på den ytan som jag ska sätta faner så ritade jag ut en linje runt fronten dit jag skall måla grundfärgen. Det är vid linjen som sedan den frästa kanten
kommer bli.

Linje.jpg
Linje.jpg (225.06 KiB) Visad 5941 gånger

Så här ser fronten ut efter första lagret grundfärg.

Första lagret grundfärg.jpg
Första lagret grundfärg.jpg (228.99 KiB) Visad 5941 gånger

Som ni ser så är avfasningen på den vänstra fronten lite grov i mdf:en. Antar att jag får bredspackla avfasningarna för att ytan ska bli slät och fin på den målade fronten?
Någon som har förslag på vad för typ av färg jag skall köpa för att få en liknande svart finish som bilden högst upp?

Sedan skall jag även säga att jag lusläst "en liten tråd om fanéring" eftersom jag aldrig fanérat tidigare. Jag är sjukt kluven inför vilken teknik jag skall använda. Jag har förstått att vitlim och tvingar förmodligen är den bästa lösningen men jag är orolig för att jag inte kommer få fanéret att fasta där jag vill på högtalarsidorna. DVS i höjd med den svarta linjen. Jag har fått rådet av en möbelsnickare att använda kontaktlim men har förstått att många är skeptiska till detta då den obehandlade mdf:en samt fanéret suger upp fukten i limmet och fanéret då ofta släpper i samband med inoljning av fanéret.
Vad tror ni?
Senast redigerad av Fredzz0rs 2016-03-04 16:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-03-04 16:08

Spackla bör du göra, bredspackla däremot gör man i första hand på väggar såvitt jag vet ;)
Jag använde själv sprayspackel till mina piP, funkade riktigt bra faktiskt, flyter ut jämnt och fint, sen kör man lite med 400-papper för att jämna till det sista och få rugga för färgen.

Ska bli kul att se vad det blir av dina piP!

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-04 16:14

Cinder skrev:Spackla bör du göra, bredspackla däremot gör man i första hand på väggar såvitt jag vet ;)
Jag använde själv sprayspackel till mina piP, funkade riktigt bra faktiskt, flyter ut jämnt och fint, sen kör man lite med 400-papper för att jämna till det sista och få rugga för färgen.

Är det inte risk med sprayspackel att det rinner på oönskade ytor? vill helst inte slipa ytor som redan är släta och fina i onödan då jag har en förmåga att slipa saker snett o jävligt :)

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-03-04 16:23

Fredzz0rs skrev:
Cinder skrev:Spackla bör du göra, bredspackla däremot gör man i första hand på väggar såvitt jag vet ;)

Är det inte risk med sprayspackel att det rinner på oönskade ytor? vill helst inte slipa ytor som redan är släta och fina i onödan då jag har en förmåga att slipa saker snett o jävligt :)

Nä det är inte särskilt rinnigt.. det är som att spraymåla, det rinner inte såvida du inte gör fel.
Sen kan du precis som med färg maskera områden som du inte vill att spacklet ska hamna på.
Slipa med kloss så bör det blir rätt rakt överlag :)

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-04 16:34

Cinder skrev:
Fredzz0rs skrev:

Nä det är inte särskilt rinnigt.. det är som att spraymåla, det rinner inte såvida du inte gör fel.
Sen kan du precis som med färg maskera områden som du inte vill att spacklet ska hamna på.
Slipa med kloss så bör det blir rätt rakt överlag :)

Jag som precis köpt en förpackning vanligt snickerispackel :)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-03-04 16:50

Det blir nog snyggt vad du än väljer. Alm är lite råare då ja. :)

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-03-04 17:15

Fredzz0rs skrev:Jag som precis köpt en förpackning vanligt snickerispackel :)

Det funkar säkert med det också, även om jag själv skulle välja ett tvåkomponentspackel alla dagar i veckan.
Snickerispackel tar i min erfarenhet en evighet att torka och det blir sprött och spricker lätt.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-03-04 17:19

Jag använde också tvåkomp när jag byggde lådor. Det har funkat bra. Men det jag använde luktade verkligen starkt och illa när man använde det.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-03-04 17:24

mrGaskill skrev:Jag använde också tvåkomp när jag byggde lådor. Det har funkat bra. Men det jag använde luktade verkligen starkt och illa när man använde det.

Plastic Padding PP100 eller Superspackel är det jag brukar använda, och ja, de har en viss arom - men hellre att det luktar och att det håller än tvärtom :)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-03-04 17:28

Ja, precis. Man får våndas lite för bäst resultat. :)

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-04 17:51

Jag följer ert råd om tvåkomponent då jag läst på lite.
Det blev ett spackel från Mekonomen vid namn
Hagmans stålplast fine. Fick se ett smakprov i butik efter våtslip med 1200 papper och det såg väldigt bra ut :)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-03-04 20:06

Kolla på burken att det funkar på trä.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-04 23:20

bakerman22 skrev:Kolla på burken att det funkar på trä.

Kolla in detta produktblad. Vad jag kan se så sår det inget om att det inte kan användas på trämaterial men så kanske det är?
Verkar ju framförallt vara för plåt detta spackel. Men jag var tydlig till expediten att jag skulle använda det på trä.

http://www.lackman.se/shop/29307/art32/12154432-5b8126-11030.pdf

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-03-04 23:36

Du frågade henne på bildelskedjan om man kunde spackla högtalare med spacklet...?

"Användningsområde:
Stålplast Fine används vid lack- och
plåtarbeten där kravet på ytfinhet är stort.
Lämplig på såväl vanlig som galvaniserad plåt.
Används även för att limma och laga de flesta
hårda material."

Hmm...
Nja...

Beprövat och foolproof..

Bild

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-03-04 23:46

Jag använde Hagmans stålplast Optimal Fin på mina lådor. Det gick att putsa så det blev väldigt jämnt och fint. Jag tror jag hade någon primer utanpå också. Varför minns jag inte.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-05 00:16

mrGaskill skrev:Jag använde Hagmans stålplast Optimal Fin på mina lådor. Det gick att putsa så det blev väldigt jämnt och fint. Jag tror jag hade någon primer utanpå också. Varför minns jag inte.

Vad bra! Då funkar det förmodligen med stålplast fine också. Snäppet ojämnare än Potimal fin men den var slut i butiken.
Primer? förklara?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-03-05 02:28

Jag säger vitlim i limfrågan. En ide för att få en lyckad kant mot notspåret kan vara att maska linjen där du tänker fräsa notspåret och sedan fanera en bit in på maskeringstejpen. Sedan fräser du notspåret och avlägsnar maskeringstejpen och eventuella fanerrester. Ytbehandla sedan fanerat och maska upp ordentligt innan du lägger ytan på baffeln.

Summer Passing

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-03-05 08:13

Snickerispackel är avsett för att spackla träprodukter och fungerar utmärkt, och det finns väl ingen anledning att gå på tvåkomponenttsspackel om det inte är stora håligheter som ska byggas upp?
Hårdare spackel ger bara problem när det ska slipas, slippapperet tar mycket lättare på MDF än på spacklet och det blir diken på sidorna om spacklingen.
Bild
Så här är arbetsgången:
Grundfärg, spackel, grundfärg.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-03-05 09:33

Primer använde jag nog för att jag tänkte lacka lådorna. Jag hade inga jätteproblem att putsa tvåkompspackel ch mdf. Däremot skulle det ju faneras? Vitlim ? Jag minns att jag nödmålade med svart vattenbaserad färg på tvåkompspackel och primer. Det släppte ju. Jag är rädd att vitlim uppför sig lika. Däremot skaffade jag polyuretanlim.
Ledsen om jag kommer med rasslig information. Det var 11 år sen, eller något, som jag byggde lådor. Och på den tiden tog jag tips från forumet här. Men, ska man fanera så behövs det väl inte spacklas så värst? Det är lite olika bud på forumet vad som gäller beroende på år och person kanske. Ledsen om minnet är lite sådär. Det är inte av ond vilja, kan jag försäkra!

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-03-05 10:48

Jag har för mig att jag drog spackelspaden och spacklet över ytorna och la en jämn hinna förutom de ojämnheter som fylldes? Men jag kan minnas fel. Resultatet blev bra i alla fall. Jag vet inte om det var så krångligt?
Jag nödrollade ju direkt på tvåkompspackel/primer och det blev förjäkla jämnt. Det såg sprutlackerat ut nästan. Men det lossnade en del när jag ryckte loss maskeringstejp mot fanéret. (Jag hade fanér över och började att fanéra och tänkte skaffa mer fanér. Men det blev inte så. Då tänkte jag göra en Qm60-fanér/svartlack långt innan jag sett qm60, men det blev inte så värst mycket målat heller, förutom toppen och lite på sidan. Se tråden om snyggt utförande av pi60-tråden så kanske man kan ana att det vore trevligt med snyggare lådor. Den andra är i just alm som visats ovan av det skälet att jag byggde de i alm först varav en låda inte blev så bra på grund av brist på spärrfanéring. Dessutom fick jag genomblödning av trälim. Skräp. Jag ville bara se om det fanns bilder som jag missat på andra almfanérade Ino. Därav frågan ovan. :) )
Senast redigerad av mrGaskill 2016-03-05 10:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-05 10:54

Aerob skrev:Jag säger vitlim i limfrågan. En ide för att få en lyckad kant mot notspåret kan vara att maska linjen där du tänker fräsa notspåret och sedan fanera en bit in på maskeringstejpen. Sedan fräser du notspåret och avlägsnar maskeringstejpen och eventuella fanerrester. Ytbehandla sedan fanerat och maska upp ordentligt innan du lägger ytan på baffeln.

Det där med maskeringstejp var smart! Har allt tänkt att fanéret ska överlappande lite där jag ska fräsa så att jag fräser bort lite av fanéret och då förhoppningsvis får ett rakt och snyggt skär i fanéret!

Tror du fanéret passar att fräsas så eller finns det risk att kanterna får sprickor?

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-03-05 10:56

paa skrev:Snickerispackel är avsett för att spackla träprodukter och fungerar utmärkt, och det finns väl ingen anledning att gå på tvåkomponenttsspackel om det inte är stora håligheter som ska byggas upp?
Hårdare spackel ger bara problem när det ska slipas, slippapperet tar mycket lättare på MDF än på spacklet och det blir diken på sidorna om spacklingen.

Så här är arbetsgången:
Grundfärg, spackel, grundfärg.

Min erfarenhet är den att vill man ha det enkelt och snabbt så kör man tvåkomponent, vill man hålla sig till hälsosammare/miljövänligare produkter och har mer tid/tålamod så funkar det med snickerispackel också.
Har dock inte upplevt några problem med att slipa tvåkomponentspackel med jämna och fina resultat även om snickerispackel helt klart är mer lättslipat.

En av de största fördelarna med tvåkompoponentspackel är också att det härdar utan att sjunka ihop.
Behöver man då spackla i flera omgångar för att få ytan jämn så drar det iväg rejält i tid med snickerispackel, vilket är en av anledningarna till varför jag inte använder det så ofta.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-03-05 11:10

Är man inte lika säker på handen så kanske det är lättare mer snickerispackel? Jag vet inte. Bilden på högtalaren överst i tråden är rejält snygg. Skåran eller spåret är snyggt, likaså att det är svart front. Diskantens frontplatta ser aningen plastig ut kanske, så just att det är mattsvart gör den mindre synlig. :) (Cinder verkar ju för övrigt vara en fena på hantverk!)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-03-05 12:33

För övrigt tror jag inte att en piP-låda behöver spacklas alls, dom brukar vara så snyggt snickrade så det borde räcka med en grundning.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-03-05 12:46

Fredzz0rs skrev:
Aerob skrev:Jag säger vitlim i limfrågan. En ide för att få en lyckad kant mot notspåret kan vara att maska linjen där du tänker fräsa notspåret och sedan fanera en bit in på maskeringstejpen. Sedan fräser du notspåret och avlägsnar maskeringstejpen och eventuella fanerrester. Ytbehandla sedan fanerat och maska upp ordentligt innan du lägger ytan på baffeln.

Det där med maskeringstejp var smart! Har allt tänkt att fanéret ska överlappande lite där jag ska fräsa så att jag fräser bort lite av fanéret och då förhoppningsvis får ett rakt och snyggt skär i fanéret!

Tror du fanéret passar att fräsas så eller finns det risk att kanterna får sprickor?

Så länge faneret är limmat ordentligt så är risken minimal att det flisar. Har det däremot inte fäst ordentligt så är risken desto större. Skarpt stål hjälper alltid. Limningen är viktig, se till att sprida limmet jämnt, gärna med en limspridare, i lagom mängd och se till att få ett adekvat presstryck över hela ytan. Om du inte har tillgång till fanerpress så är en tjock och plan skiva (tex två skivor 19 MDF hoplimmade) bra för att jämna ut trycket mellan tvingar/knektar.

Summer Passing

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-03-05 12:53

. Jag har två industrilackade a2 från Ino. Rassliga i alla avfasningar men rätt fina alla släta ytor, en fanérad d2 hemmabyggd med pu-lim. Tre hemmabyggda pi60-lådor, två fanérade och en tvåkompspacklad. Två hemmabggda px med alcro snickerifärg, vattenlöslig. Två pi10 , råmdf från Ino som jag tvåkompspacklade och sprayade med hammarlack har jag för mig. Ska man gå efter a2orna som ju är industrilackade av Ino utan spackling (?) så skulle jag inte vilja ha så på ett par piP med resta fibrer och skrovligt. Men alla gör väl som de vill. :-) Det kanske inte är så noga. Innan man börjar kanske man ska ta reda på vad man är ute efter och hur man når dit. Så man inte blir besviken i onödan.
Senast redigerad av mrGaskill 2016-03-05 13:03, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-05 12:54

Kan någon förklara vad som menas med spärrfanéring och vad som är fördelarna?
Sedan en teoretisk fråga :) Tror ni lådorna pallar trycket som uppstår när man pressar fanéret med tvingar?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-03-05 12:57

Spärrfaner är ett fanerskikt som sätts på andra sidan av skivan som ska faneras, för att få det symmetrisk vid fukt och temperaturvariationer så det inte slår sig. På en så liten låda som piP, som sitter ihop längs alla kanter så tror jag inte att det behövs, det är mycket viktigare för bords- och bänkskivor. Däremot tror jag inte det är fel att lägga samma ytbehandling på insidan som på utsidan, t.ex lack eller vaxolja.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-03-05 13:03

Precis som paa säger så behöver du inte oroa dig över spärrfanering till dina lådor. Tumregeln är att alltid lägga spärr när man fanerar, men vid låsta konstruktioner kan man som oftast hoppa över spärr. I ditt fall hade jag inte varit det minsta orolig.

Summer Passing

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-03-05 13:06

Pi60 byggde jag genom att fanéra en bit i taget utan spärrfanér. Det var en dålig idé. Men färdiga piP-lådor från Ino skulle jag inte heller oroa mig över.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-03-05 13:19

mrGaskill skrev:Pi60 byggde jag genom att fanéra en bit i taget utan spärrfanér.

Ja, det är att be om problem!

Summer Passing

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-03-05 13:28

Jag hade ingen erfarenhet och hade bråttom att lyssna. :-) Men dåligt blev det minsann.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-06 03:17

När jag ögnade igenom skissen för lödningsinstruktionen så noterade jag att man kan löda dit något form av överspänningskydd (säkring).
Någon som kan berätta något mer om den? Det var inget jag fick med i byggsatsen. Känns som att det hade varit gött att löda dit när man ändå bygger ihop den.

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2016-03-06 08:52

Extratillbehör. Finns i prislistan. Har funderat att komplettera mina piP med dessa också.
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-06 11:00

Det är en PTC termistor som sätts i serie. Bra att ha för att skydda diskanten.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-06 12:02

AndreasArvidsson skrev:Det är en PTC termistor som sätts i serie. Bra att ha för att skydda diskanten.

Okay, tror du man kan ringa Ingvar och få honom att posta en sådan säkring mot betalning eller måste jag åka 45 mil?
Alternativ om någon på forumet har en extra sådan som man kan tänka sig sälja?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-03-06 12:32

Om inte annat kanske du kan få värdena på den och beställa från tex Elfa?

Summer Passing

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-06 14:24

Pratade precis med Ingvar i telefon och han är hygglig nog och skickar mig säkringen samt motstånd med posten :)

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-06 21:29

Så där! Nu har jag genomfört första spacklingen av kanterna och jag gick tillslut ändå på snickerispackel då det är så lättarbetat.

Överblicksbild andra lagret grundfärg innan spackel.
Överblick andra lagret grund.jpg
Överblick andra lagret grund.jpg (188.11 KiB) Visad 4200 gånger

Maskering inför spackling
Maskering inför första spacklingen.jpg
Maskering inför första spacklingen.jpg (227.99 KiB) Visad 4200 gånger

Metod
Snickerispackel.jpg
Snickerispackel.jpg (222.34 KiB) Visad 4200 gånger

Första lagret spackel innan tork
Första lagret spackel innan tork.jpg
Första lagret spackel innan tork.jpg (182.39 KiB) Visad 4200 gånger

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-03-06 22:55

Om det är en köpebyggsats tycker jag den finishen på fasningen är bedrövligt dålig. :(

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-03-06 23:42

Ja det såg faktiskt inte riktigt bra ut! Kan nästan ana att det är sågat och inte fräst, så kanske har snickarn haft en taskig klinga och inte upptäckt det i tid?

Summer Passing

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-03-07 00:05

Var det inte Ino-lådor som är så bra snickrade? Med lite tur blir det säkert bra.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-03-07 00:23

Minä piP-lådor såg likadana ut när jag fick dom, så tror inte att det är helt ovanligt att fasningen inte är supersnygg. Dock enkelt att fixa.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-07 00:28

Skönt att det inte bara är jag som tycker att avfasningarna inte var vad man hade hoppats på. Men jag tror att jag kommer få det slätt å fint trots allt.

Jag behöver era råd och tips över hur jag ska lägga den kommande fanéringen. Ska jag köra på stående eller liggande ådring? Kör man på stående ådring på sidorna så kanske det ser konstigt ut att låta ådringen gå från baksida till front beträffande fanéret uppe på högtalaren. Förstår ni hur jag menar trots min dåliga sätt att förklara :)? Eller ska köra samma riktning på ådringen på både sidor och topp? Kan bli svårt att få till mönsterpassning mellan sidor och topp, eller?

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-03-07 08:40

Fredzz0rs skrev:Skönt att det inte bara är jag som tycker att avfasningarna inte var vad man hade hoppats på. Men jag tror att jag kommer få det slätt å fint trots allt.

Jag behöver era råd och tips över hur jag ska lägga den kommande fanéringen. Ska jag köra på stående eller liggande ådring? Kör man på stående ådring på sidorna så kanske det ser konstigt ut att låta ådringen gå från baksida till front beträffande fanéret uppe på högtalaren. Förstår ni hur jag menar trots min dåliga sätt att förklara :)? Eller ska köra samma riktning på ådringen på både sidor och topp? Kan bli svårt att få till mönsterpassning mellan sidor och topp, eller?

Det "naturliga" tycker jag är att träets ådring är kontinuerligt runt hela låden, dvs. har samma riktning. Ofta blir det snyggast så eftersom lådan då ser ut att vara gjord av ett stort block trä (utan årsringar :D ), har man olika riktning så blir uppfattningen tydligare att lådans olika sidor är skarvade.
Det är såklart en smaksak, men oftast görs det nog med sättet att ådringen löper runt hela lådan. Tror inte att mönsterpassning ska vara så svårt, bara att ta det lite lugnt och metodiskt så blir det bra, samma som att mönsterpassa tapet - det är inte heller svårt fast många verkar oroa sig över det.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-07 10:20

Fredzz0rs skrev:Skönt att det inte bara är jag som tycker att avfasningarna inte var vad man hade hoppats på. Men jag tror att jag kommer få det slätt å fint trots allt.

Ja, på ena eller andra sättet blir det ju "fel" :-)

Här ett exempel på svep front-top-bak: Bild

Traditionellt var väl fronten avvikande, ofta med skydd, så det mest vana är nog svep sida-top-sida. När baffeln är naken och inte avvikande är det nog ett ganska fritt designval där båda sätten är lika naturliga. Men det ena kommer att bli snyggare :wink:

Det är inte heller givet att det behagligaste är att intrycket blir, till exempel, att det är ett massivt stycke trä. Eftersom det inte är det kan det tvärtom se typ naturligare ut att inte "luras". Ibland blir det bra (bättre) att inte försöka mönsterpassa, men samtidigt blir det det där extra läckra när passningen är klockren.

När en bild ska sättas över två blad i ett uppslag i en tidning går det ofta inte att garantera passning. Då har jag sett ett tips att absolut inte försöka dölja detta faktum, det blir bättre att tydligt visa det - läsaren hajar läget.

Det är en designutmaning och det lönar sig nog att tänka igenom för att hitta det som är rätt i det enskilda fallet, det finns inget facit. Det tillverkade kan få se funktionellt tillverkat ut:

Bild

Eller en skulptur?

Bild

Även om det är fanér som gäller så finns det olika saker man kan försöka "säga"...
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
flakkz

Inläggav flakkz » 2016-03-07 10:51

Dock vinner du på att fronten är lackerad vilket gör att faneret antingen kan löpa "runt lådan" med ådringen uppåt, eller längs med eftersom faneret på fronten inte är där och bryter av. Jag hade nog kört ådringen vågrätt, d.v.s. mot bakdelen av högtalaren eftersom denna heller inte skall faneras :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-07 16:03

Åhå, läste inte ordentligt.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-07 22:40

Jag funderar på att testa att spraylackera fronten med en produkt som heter Plasti dip. Den används framförallt som ett billigt alternativ om man vill lackera om bilen, dock ej permanent.
Man sprayar i flera lager och hinnan blir gummiaktig men ändå slitstarkt. En fördelen med denna metod är att man lätt kan skifta färg.

Någon som testat detta på högtalare?

28_plasti_dip_07-600x600.jpg
28_plasti_dip_07-600x600.jpg (57.15 KiB) Visad 3934 gånger

$_32.JPG
$_32.JPG (96.76 KiB) Visad 3934 gånger

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-03-07 22:45

Att lacka bilar och fälgar? Då hade kanske välputsade tvåkompspacklade lådor funkat bra då. :wink: (Skojar)

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-03-07 23:16

Den där gummi/plastsvarta looken är fanimej bland det snyggaste som finns att få på en bil.
Har sett en BMW i den utstyrseln här i stan för några år sen, riktigt snyggt, och ändå är jag inte en bilfantast.
Riktigt starka Batman-vibbar, kanske är det det som lockar :)

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2016-03-07 23:54

Cinder skrev:Den där gummi/plastsvarta looken är fanimej bland det snyggaste som finns att få på en bil.
Har sett en BMW i den utstyrseln här i stan för några år sen, riktigt snyggt, och ändå är jag inte en bilfantast.
Riktigt starka Batman-vibbar, kanske är det det som lockar :)

Tänk dig någon enda detalj som bryter av, t ex kromade backspeglar eller kanske grillen.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-08 00:03

Plastidipspray är en fungerande produkt! Inte bra med maskeringstejp, imo. Annars lätt att lyckas med. Det finns lite specialvarianter nu också, pärlglans och sånt.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-08 00:35

Okay så det funkar dåligt med maskeringstejp...Undra hur man ska gå tillväga då.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-08 01:05

Eftersom det blir så segt kan man inte dra bort den när dipen har torkat, utan att det blir fult, och så sprayar man flera lager, så då fick man tejpa igen. Känns inte stabilt. Men det kanske finns sätt.

Skulle det funka att spraya på och sen skära med vass kniv och pilla bort det som ska bort - kanske... men pilla liiite för mycket med kanterna så blir allt skit.

Edit men du skulle ju ha den där skåran, där har vi nog lösningen. Typ måla svart i den och maskera in i skåran, så blir den fula kanten svart mot svart i botten av en smal skåra. Tänker jag rätt?

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-08 12:41

Kan man inte bara maskera vid fanèrkanten där skåran går och dra bort maskeringen innan färgen torkat? Ska man lägga i flera lager som ja förstått så får man väl bara maskera om mellan spruten. Det är ju lättmaskerat :)

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-08 13:56

Det börjar ta sig så smått med spacklingen :) Jag råkade slipa avfasningarna lite ojämt ett tag så fick lite smått panik men tror jag fick skaplig ordning på det igen.
Frågan är hur mycket mer noggrant jag behöver göra. Jag vill inte riskera att slipa snett igen.

Faktiskt 1.jpg
Faktiskt 1.jpg (161.13 KiB) Visad 3775 gånger

Faktiskt 2.jpg
Faktiskt 2.jpg (239.33 KiB) Visad 3775 gånger

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-08 14:19

Jag håller på att bearbeta min lokala möbelsnickare här i stan att få tag på almfanér som jag siktat in mig på men om det skiter sig, är det någon som kan tipsa om någon nätsida där jag kan få tag på schysst almfanér?

Alm finns i flera olika versioner och just den här som jag fallit för tror jag heter rödalm

IMG_0332.JPG
IMG_0332.JPG (234.24 KiB) Visad 3762 gånger

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-03-08 14:25

Fredzz0rs skrev:Det börjar ta sig så smått med spacklingen :) Jag råkade slipa avfasningarna lite ojämt ett tag så fick lite smått panik men tror jag fick skaplig ordning på det igen.
Frågan är hur mycket mer noggrant jag behöver göra. Jag vill inte riskera att slipa snett igen.

Slipa fronten med stor slipklots och kanten med liten slipklots. Slipklotsarna ska vara stabila så dom inte böjer sig, annars känner man inte vad man håller på med.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2016-03-08 14:33

Fredzz0rs skrev:Jag funderar på att testa att spraylackera fronten med en produkt som heter Plasti dip. Den används framförallt som ett billigt alternativ om man vill lackera om bilen, dock ej permanent.
Man sprayar i flera lager och hinnan blir gummiaktig men ändå slitstarkt. En fördelen med denna metod är att man lätt kan skifta färg.

Någon som testat detta på högtalare?

Inte på högtalare men lackade mina stativ med biltemas vita gummifärg, det var rätt enkelt att få en jämn yta utan att rinna. Ytan är lätt gummerad och högtalarna står stadigt, färgen känns tålig men ändå rätt lätt ta bort om man vill. Tips är att lacka minst 3ggr i tunna skikt.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-08 14:35

Fredzz0rs skrev:Kan man inte bara maskera vid fanèrkanten där skåran går och dra bort maskeringen innan färgen torkat? Ska man lägga i flera lager som ja förstått så får man väl bara maskera om mellan spruten. Det är ju lättmaskerat :)

Det blir säkert bra.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-08 22:04

Känner mig lite knäckt men vet inte om jag behöver göra det. När jag studerade lådorna lite efter att jag våtslipat fronten, ja ni hörde rätt (amatör) så kunde jag ana en liten sprickbildning i en av lådornas övre sida.
mdf:en har svält lite där jag tänkt fanéra. Är det något som kan bringa problem? När jag trycker lite mot sprickan så flexar mdf:en lite eftersom sprickan uppstått så nära ytan.

Dessutom så har jag lyckats slipa fronten några mm oplan så när jag lägger ner baselementet så kan man vicka någon mm på elementet. Vad ska jag göra?!!!

Faktiskt 3.jpg
Faktiskt 3.jpg (232 KiB) Visad 4574 gånger

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-08 22:15

Bli inte knäckt, det finns alltid lösningar och för oss amatörer går inte allt som på räls.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-03-08 22:29

Fredzz0rs skrev:Känner mig lite knäckt men vet inte om jag behöver göra det. När jag studerade lådorna lite efter att jag våtslipat fronten, ja ni hörde rätt (amatör) så kunde jag ana en liten sprickbildning i en av lådornas övre sida.
mdf:en har svält lite där jag tänkt fanéra. Är det något som kan bringa problem? När jag trycker lite mot sprickan så flexar mdf:en lite eftersom sprickan uppstått så nära ytan.

Dessutom så har jag lyckats slipa fronten några mm oplan så när jag lägger ner baselementet så kan man vicka någon mm på elementet. Vad ska jag göra?!!!

Du kan tunna ner lite trälim med vatten och sätta ner i sprickan, eller väldigt tunnt superlim om du har det. Sen klämmer du ihop med nån bräda och tving. En variant på lösning alltså.
Som du säkert förstått så ska man inte våtslipa MDF eftersom det sväller och håller på, och det är precis det du vill undvika. :P

Slipat någon millimeter ojämnt? Det låter som en överdrift rent spontant, några millimeter är ju väldigt mycket i sammanhanget.
Elementet kommer du ju att skruva på plats och sätta tätningslist runt, så det fyller ut rätt mycket kring hålet, jag skulle inte oroa mig särskilt.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-03-08 23:37

Såvida du inte har slipat med bandslip så förstår jag inte hur du kan ha slipat bort några millimeter? MDF behöver ju knappt putsas alls om det inte är repor eller andra skador, ett snabbt tag med 180-papper innan grundning och sedan går du uppåt i korn i mellanslip.

Som Cinder säger, vitlim i sprickan, försök få ner det en bit med hjälp av något smalt typ bladmått, tolkstål, skalpell och dra sedan dit en bit maskeringstejp tills limmat härdat.

Angående din fanerfråga så är det svårt att köpa i små volymer, åtminstone i Sverige. Kika på ebay, där brukar man kunna hitta det mesta och kan köpa det bladvis, I Sverige gäller hela paket så vida du inte hittar ett snickeri att handla av.

Summer Passing

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-09 00:12

Jag vet inte hur stora paketen är, men det är ju inte omöjligt att någon forumbroder är intresserad av att dela!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-03-09 09:34

Det finns ju stryk-på faner med värmelim. Men dom arken är smalare än en piP-lådas djup, vilket gör att dom måste skarvas.
Tyvärr är det nästan omöjligt att få till en perfekt skarv när faneret måste värmas. Värmeutvidgningen gör att faneret drar och skarven blir lite böjd.
För mindre lådor funkar det dock perfekt, som t.ex iP.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-09 09:36

Ni har helt rätt. När jag skrev igår så var jag lite lätt uppgiven så då blev det att jag tog i lite i min uppskattning.
Dock så är det lite ojämnt slipat i fronten men det kanske man kan få bukt med. Om jag ställer högtalarna (främst den ena) på parketten med fronten nedåt så går det att vicka på lådan en aning.
Det kanske är så lite så ingen jävel kommer bry sig eller se det med blotta ögat. Det jobbiga är att jag vet om att det inte är rakt och det stör mig.

Beträffande sprickan så har jag en idé. Min sambo är sjuksyrra så jag kan "låna" hem en spruta med tunn nål och injicera limmet i sprickan. Borde funka.

Angående fanéret så hoppas jag fortfarande på att min lokala snickare ska få tag på ett mindre parti almfanér via sin distributör.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-03-09 09:41

Fredzz0rs skrev:Ni har helt rätt. När jag skrev igår så var jag lite lätt uppgiven så då blev det att jag tog i lite i min uppskattning.
Dock så är det lite ojämnt slipat i fronten men det kanske man kan få bukt med. Om jag ställer högtalarna (främst den ena) på parketten med fronten nedåt så går det att vicka på lådan en aning.
Det kanske är så lite så ingen jävel kommer bry sig eller se det med blotta ögat. Det jobbiga är att jag vet om att det inte är rakt och det stör mig.

Beträffande sprickan så har jag en idé. Min sambo är sjuksyrra så jag kan "låna" hem en spruta med tunn nål och injicera limmet i sprickan. Borde funka.

Angående fanéret så hoppas jag fortfarande på att min lokala snickare ska få tag på ett mindre parti almfanér via sin distributör.

Är du säker på att parketten är helt plan då..? Inte något jag skulle sätta några större pengar på!
Om det ser okej och rakt ut så kommer du nog inte att märka nåt när elementet väl är satt på sin plats.
Det är det här som kan vara nackdelen med DIY ibland - man vet precis vart felen finns ;)

Det är nog lite overkill att ha en spruta för sprickan där, ta bara lite trälim på tummen och tryck ner över sprickan så får du nog ner en del,
du kan pilla med något smalt också som Aerob föreslog. Gör det inte svårare än det behöver vara, kanyler får hon väl inte ta från jobbet heller gissar jag... så skippa det.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-09 15:20

Gött att ni stillar min oro. Ska testa att trycka i lite lim med en mattkniv

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2016-03-10 11:09

Av egen erfarenhet så tipsar jag om någon form av mjukmedel i färgen innan du lackar.....har inte följt tråden helt men förstått att du ska lacka själv....
En firma jag använde mig av att lacka mina dåvarande piPs hade aldrig lackat högtalare tidigare så de körde på med vanlig färg de lackar skåpluckor med....färgen sprack litegrann med tiden.....
När jag sedan skulle lacka ett par pi60 så hade de tillsatt nåt mjukmedel och det blir nu inga sprickor....dock blev färgen halvblank istället för helmatt som var tanken.....Nåja, nu har det tillkommit ett par bs60 som lackats med blank samt mjukmedel så då blev resultatet typ pianolack........ett tips bara....

/Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-10 20:16

Tack för tipsen! Jag tänkte dock testa att lacka fronten med en typ av gummiaktig sprayfärg av märket Plasti dip.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-03-11 11:11

Är man osäker rekommenderar jag att lacka en lös mdf-bit innan går på i skarpt läge..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-11 14:11

Cinder skrev:
Fredzz0rs skrev:Ni har helt rätt. När jag skrev igår så var jag lite lätt uppgiven så då blev det att jag tog i lite i min uppskattning.

Är du säker på att parketten är helt plan då..? Inte något jag skulle sätta några större pengar på!
Om det ser okej och rakt ut så kommer du nog inte att märka nåt när elementet väl är satt på sin plats.
Det är det här som kan vara nackdelen med DIY ibland - man vet precis vart felen finns ;)

Det är nog lite overkill att ha en spruta för sprickan där, ta bara lite trälim på tummen och tryck ner över sprickan så får du nog ner en del,
du kan pilla med något smalt också som Aerob föreslog. Gör det inte svårare än det behöver vara, kanyler får hon väl inte ta från jobbet heller gissar jag... så skippa det.

Ne du har rätt. Parketten är allt annat än plan :)
Jag har insett att mina farhågor om felslipade lådor var helt i onödan. Efter att jag slipat lite mer idag så kan ja konstatera att jag helt enkelt hade slipat för lite och att det var därför som det såg ojämt ut. Det var för mycket spackel kvar.
Nu när jag nästan han slipat ner till mdf:en igen så ser det rakt och fint ut :)

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-11 15:49

Någon som vet en nätsida där jag beställa fläktgaller
Som skydd till baselementet? Eller det kanske Ingvar har som man kan köpa? Ska nämligen upp till honom den 31:e på en demokväll :)

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-13 19:26

Nu är jag äntligen klar med slipandet så nu väntar fanéring :) Måste bara få tag på Almfanér.

Färdigslipat.jpg
Färdigslipat.jpg (247.85 KiB) Visad 3999 gånger

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-03-15 13:46

Om du skall ha alm så se till att den är sen vuxen då får du en mörkare faner och det skall vara av kärnvirket.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-15 13:52

Tack för råden! Funderar på att beställa från en sida som heter Fanerami.se
Någon som har erfarenhet av dem?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-03-15 14:27

Fredzz0rs skrev:Tack för råden! Funderar på att beställa från en sida som heter Fanerami.se
Någon som har erfarenhet av dem?

Säljer dom småposter till privatpersoner?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-15 15:03

Ja, om jag har tolkat det rätt.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-03-15 17:49

skall ta fram en bild på riktigt röd kärna på alm lunda almen har bättre röd kärna än vad en skogs alm har den är mera vit i kärnan kork almen kan se lite ut som både skogs alm och lunda alm.

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2016-03-15 20:21

Hör finns att välja på. Maila och be att få gratisprover samt fråga om närmaste svenska trävaruaffär som kan förmedla affären.

http://www.decospan.com/en/Wood_veneer/Wood_species/

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2016-03-15 21:17

Fanerami säljer nog inte direkt till privatpersoner, polaren jobbar där så jag kan kolla med honom när vi spelar innebandy.
Harden The Fuck Up!

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-03-15 21:59

boom skrev:skall ta fram en bild på riktigt röd kärna på alm lunda almen har bättre röd kärna än vad en skogs alm har den är mera vit i kärnan kork almen kan se lite ut som både skogs alm och lunda alm.

Bild på lunda Alm s på hur röd kärnan är .
Bilagor
IMG_20140429_114802414.jpg
IMG_20140429_114802414.jpg (189.98 KiB) Visad 3758 gånger

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-15 23:50

Jag vill att fanéret ska se ut så här.

image.jpeg
image.jpeg (130.14 KiB) Visad 3726 gånger

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2016-03-17 18:44

Har provat plastidip jag gillade resultatet men det är inte 100 procent jämnt. Kanske mitt fel.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-03-25 16:14

Plastidipp känns ju annars som ett mycket intressant sätt att få yta på sina iP/piP(s) :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-26 01:21

Ja vet! Tror det kan bli väldigt bra och lite annorlunda :)

Nu kanske vissa blir besvikna men jag har efter lite moget övervägande valt att leja bort fanerandet till en snickerifirma här i stan.
Jag valde tillslut originellt ekfaner som jag funderar på att behandla med vitpigmenterad olja, se nedan bild.
Firman kommer fanera sidor/topp och baksida samt fräsa en cirka 2 mm bred och djup skåra längst med där faner och mattsvart front möts.
Typ som den första högtalaren jag postade på sida 1.

Vad tror ni :)?

IMG_2176.jpg
IMG_2176.jpg (254.64 KiB) Visad 3407 gånger

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-26 02:25

Spontant är jag tveksam till kombinationen plasti och vitoljad ek.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-03-26 09:14

Gör baffeln mörk, helst svart och i en lite matt färg som passar bra med elementen så att dessa "smälter in" :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-03-26 09:45

Jag har en hysteriskt bra färg för bafflar, matt svart och knottrig. Ska kolla upp vad den heter när jag kommer hem efter påsk. Vitpigmenterat får du tummen ner på, jag skulle nog köra Osmo 3032.

Summer Passing

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2016-03-26 09:57

Köpte osmo med vitpigment från ebay.de för ett tag sedan. Halva priset mot hemma. Köpte visserligen 2 x2,5 liter till furugolv.
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-26 10:39

Tack för er ärlighet och era råd. Uppskattas!
Kan ni gräva lite djupare i era reflektioner. Vad är det ni inte tycker lirar i kombon vitpigmenterat
Och svart front?

Jag vill helst inte att högtalarna ska se oldschool ut utan vill ha lite nytt å kreativt.

Kan ni ge bildexempel på diverse finish? Hur ser Osmo 3032 ut?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-26 11:14

Plasti dipen är snygg men inte just fin, och det ljusa träet blir lite tvärt om. Jag tänkte dock av någon anledning bakvänt att fronten skulle bli vit, plasti front är nog betydligt bättre. :-)

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-26 23:47

Någon som har några bra råd att ge gällande betsning av faner?
Faneret limmas på lådorna med vitlim.
Spelar det någon roll vilken typ av bets man väljer, tänker på vattenbaserad kontra oljebaserad?
Kan något av dem generera problem i form av limgenomblödning eller att faneret släpper?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-03-27 09:53

Jag föredrar oljad eller vaxad faner, mina högtalare är i mörk EK som är oljad och jag älskar just trä-känslan. :)

Jag tycker att den naturliga känslan går lite förlorad på något sätt när man betsar, det är ju en smaksak rakt av såklart !
Mvh//David

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-27 20:50

Under tiden jag står å stampar på att mina lådor skall bli färdigfanerade så satte jag dit tätningslisterna samt placerade ut filtret på en av magneterna.
Har följt Ingvars filterskiss när jag placerade ut dem. Har jag gjort rätt :)? Dock så skall jag innan jag gör filtret skaffa en sådan där diskantsäkring samt ersättningsmotstånd.

Jag fick med 122,5 cm internt kablage. Räcker det?

Lödning.jpg
Lödning.jpg (201.64 KiB) Visad 4543 gånger

Tätningslist baselement.jpg
Tätningslist baselement.jpg (199.9 KiB) Visad 4543 gånger

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-03-27 21:29

Jag skulle nog dubbelkolla filterritningen och kontrollera om inte motstånden borde ligga tvärtom för helt ritningstrogen montering. Motståndet på 1 Ohm skall ligga parellellt med basen tillsammans med kondingen på 10 uF. Motståndet på 2.2 Ohm skall vara i serie med diskanten, Om inte du har fått en nyversion av filterritning vill säga.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-29 15:34

UrSv skrev:Jag skulle nog dubbelkolla filterritningen och kontrollera om inte motstånden borde ligga tvärtom för helt ritningstrogen montering. Motståndet på 1 Ohm skall ligga parellellt med basen tillsammans med kondingen på 10 uF. Motståndet på 2.2 Ohm skall vara i serie med diskanten, Om inte du har fått en nyversion av filterritning vill säga.

Här är den skiss jag erhållits.

Är motstånden märkt D och B samma sort? På en av dem står det "206-8 Z 1RO 10%" och på den andra "206-8 E 2R2 10%". Vilken är vilken?

mont piPs -2.GIF
mont piPs -2.GIF (20.43 KiB) Visad 4453 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-03-29 15:41

Någon som hittat resistorn märkt D ? 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-29 16:28

Nattlorden skrev:Någon som hittat resistorn märkt D ? 8)

Kul att man kan glädja någon med min okunskap....

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-29 16:30

Ja, hur så?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-03-29 17:11

AndreasArvidsson skrev:

Ja, hur så?

Sorry, trodde den var missad, så jag försökte vara rolig. A, B & T var dock inringande,så jag förväntade mig detsamma angånde D.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-03-29 17:13

Fredzz0rs skrev:

Kul att man kan glädja någon med min okunskap....

F'låt.

Jag tror inte det spelar någon roll vilket som på din fråga. Annars så ringer du IÖ (kvällstid) och frågar! :D

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-03-29 19:19

Fredzz0rs skrev:
UrSv skrev:Jag skulle nog dubbelkolla filterritningen och kontrollera om inte motstånden borde ligga tvärtom för helt ritningstrogen montering. Motståndet på 1 Ohm skall ligga parellellt med basen tillsammans med kondingen på 10 uF. Motståndet på 2.2 Ohm skall vara i serie med diskanten, Om inte du har fått en nyversion av filterritning vill säga.

Är motstånden märkt D och B samma sort? På en av dem står det "206-8 Z 1RO 10%" och på den andra "206-8 E 2R2 10%". Vilken är vilken?

1R0 = 1,0 Ohm = 1 på ritningen
2R2 = 2,2 Ohm = 2,2 på ritningen

Alltså har du lagt motståndet på 2,2 Ohm närmast spolen men det skall alltså vara tvärtom. Det går naturligtvis att koppla rätt ändå men det blir enklast att följa ritningen om allt är *exakt* lika.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-03-29 21:42

+1
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-29 21:47

UrSv skrev:
Fredzz0rs skrev:

1R0 = 1,0 Ohm = 1 på ritningen
2R2 = 2,2 Ohm = 2,2 på ritningen

Alltså har du lagt motståndet på 2,2 Ohm närmast spolen men det skall alltså vara tvärtom. Det går naturligtvis att koppla rätt ändå men det blir enklast att följa ritningen om allt är *exakt* lika.

Tack för förtydligandet! Nu klarnar det :)

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-04-03 20:02

Jag måste bara flika in.
I torsdags var jag på demokväll hemma hos Ingvar.
Svårt att beskriva med ord men det var helt sinnesjukt!

Nu börjar sparandet till pi60s :)
Kvällens skräll var dock piM som jag aldrig tidigare hört. Trodde han blåste oss när han mörklade rummet och drog igång musiken.
Kan inte förstå hur man kan få så "stort" ljud ur en så liten envägshögtalare.
Någon som vet vilken låt det var han spelade med Rammstein på pi60s? Känns som att det är en låt han brukar köra på sina demokvällar :)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-04-03 21:27

Låten var kanske Los?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2016-04-03 21:32

Någon som vet vilken låt det var han spelade med Rammstein på pi60s? Känns som att det är en låt han brukar köra på sina demokvällar :)[/quote]

Har för mig det är "Los" från skivan Reise, Reise.

/Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-04-04 14:05

Tack för svaren!

Någon som vet vilket håll terminalanslutningen skall sitta enligt Ingvar? Har sett exempel på både upp och ned.
Jag tänker ansluta högtalarkablarna med spadar.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-04-04 14:48

Fredzz0rs skrev:Tack för svaren!

Någon som vet vilket håll terminalanslutningen skall sitta enligt Ingvar? Har sett exempel på både upp och ned.
Jag tänker ansluta högtalarkablarna med spadar.

Jag skulle satt terminalerna med skruvarna uppåt, då pekar kabeln snett neråt om det är spadar monterade, och även om kablarna fästas i tvärgående hålet under kläm-muttern. Det lär inte spela någon roll för ljudet i vilket fall!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-04-07 21:20

Här kommer några bilder från den pågående faneringen :)

IMG_2249.JPG
IMG_2249.JPG (89.28 KiB) Visad 3948 gånger

IMG_2250.JPG
IMG_2250.JPG (103.63 KiB) Visad 3948 gånger

IMG_2251.JPG
IMG_2251.JPG (79.16 KiB) Visad 3948 gånger

IMG_2252.JPG
IMG_2252.JPG (76.35 KiB) Visad 3948 gånger

Användarvisningsbild
t0mas

Inläggav t0mas » 2016-04-14 23:37

Hur går det? Vill se mer bilder.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-04-15 05:44

Hoppas att det blir bra med faneringen.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-04-18 23:01

t0mas skrev:Hur går det? Vill se mer bilder.

Det går lite segt tyvärr. Snickarn har mkt att göra men hoppas de blir klara denna vecka :)

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-05-11 12:17

Nu gott folk har snickaren hört av sig och meddelat att högtalarna är färdigfanerade så kl 13 ska jag hämta dem :)
Lite nervös över hur resultatet blivit.
Bifogar några bilder i eftermiddag.
Nu gäller det att bestämma sig för vilken behandling jag ska köra på ekfaneret.
Funderar på våtslipa in oljan i faneret så att slipdammet hjälper till att fylla igen porerna i eken.
Skall tydligen ge en lite matt och mjuk ytfinish.

Faneret är ju väldigt ljus nu när det är obehandlat så vill nog olja det med något som ger en lite mer mellanbrun nyans.

Förslag?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-05-11 12:33

Tja, det finns nog en massa vax och oljor med pigment. Kan du få någon spillbit av snickarn att prova på kanske?

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-05-11 14:15

Här kommer några bilder! Jag är sjukt nöjd och tror inte jag hade fixat det lika bra själv :)

Obehandlad färdigfanerad.jpg
Obehandlad färdigfanerad.jpg (184.54 KiB) Visad 5160 gånger

Färdigfanerad 2.jpg
Färdigfanerad 2.jpg (166.74 KiB) Visad 5160 gånger

Här är ett färgprov av Osmos hårdvaxolja med valnötspigment.
Tankar och reflextioner?

Osmo hårdvax valnöt.jpg
Osmo hårdvax valnöt.jpg (227.41 KiB) Visad 5160 gånger

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-05-11 17:04

Jag skulle säga att du borde sikta på en olja med inte lika mycket pigment :)
Det blir ganska mörkt ändå :)

Blir jätte snyggt detta !
Mvh//David

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-05-11 23:55

Kanske skulle köra på kokt linolja istället. Någon som har erfarenhet av det?
Antar att linoljan håller eken relativ ljus och fin?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-12 00:49

Fredzz0rs skrev:Kanske skulle köra på kokt linolja istället. Någon som har erfarenhet av det?
Antar att linoljan håller eken relativ ljus och fin?

Vill du ha linoljan att tränga in i träet och ge en fin lyster bör du köra 50/50 linolja och terpentin.
Terpentin drar ner oljan i trät och dunstar efter några dagar, så du bör ha väl ventilerat utrymme för att göra det.
Men resultatet blir en kalasfin lyster som du polerar med en polertrissa på en borrmaskin.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-05-12 01:01

Du kanske rentav ska lasera med spädd linoljefärg?

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-05-12 06:43

Färgkombon som man kan skönja i första bilden är ju urläcker! Linoljevax utan pigment på fanéret och en matt ljusgrå färg på baffeln hade jag valt. Tror jag.

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2016-05-12 08:39

Ser riktigt finta ut. Blir själv sugen på fanér på mina stundande piP!
Men risken blir nu för din del att det kommer hur många förslag som helst och att du strandar i vad du själv tycker är fint.
//M

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2016-05-12 09:42

Kika lite på resultatet av en hårdvaxolja innan du bestämmer dig. OSMO och Herdins gör bra grejer med fina resultat.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-05-12 11:20

Här kommer ett alternativ i form av ett vax som jag fick av en färgaffär. Det luktar liniment :)

Vaxburk.jpg
Vaxburk.jpg (247.4 KiB) Visad 4919 gånger

Finishjämförelse.jpg
Finishjämförelse.jpg (156.04 KiB) Visad 4919 gånger

Blir lite mer värme och liv

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-05-12 11:35

Lukten ja! Jag fick tips om detta, doften är stark men kanske dämpas snabbt? (Jag har inte provat ordentligt.)

Bild

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-05-13 15:17

Sakteliga lägger jag på lager på lager av en silkensmatt sprayfärg som jag införskaffat. Trots att jag tänkt köra på mattsvart Plasti Dipfärg så tänkte jag att det är lika bra om jag har en bra finish under gummifärgen utifall det ej blir bra och
jag vill riva loss plasti dip:en.

Tycker dock det är sjukt svårt att få till en jämn och fin yta. Minsta lilla dammkors förstör ju!

stileben 1.jpg
stileben 1.jpg (235.28 KiB) Visad 4786 gånger

Stileben 2.jpg
Stileben 2.jpg (253.6 KiB) Visad 4786 gånger

Stileben 3.jpg
Stileben 3.jpg (237.46 KiB) Visad 4786 gånger

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-05-13 15:23

Har du slipat på den svarta färgen efter lagret som du målat där? På grund av dammkorn alltså.
Annars har du lagt på för lite färg, varje lager brukar täcka mer än det som syns i dina bilder.

En ghettolösning som jag körde på universitetet när vi lackerade var att göra ett tak av typ en pizzakartong för att inte damm skulle falla ner på det vi målade.
Funkade rätt bra faktiskt, rummet var helt bedrövligt och det virvlade runt småkorn hela tiden.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-13 16:28

Fredzz0rs skrev:Sakteliga lägger jag på lager på lager av en silkensmatt sprayfärg som jag införskaffat. Trots att jag tänkt köra på mattsvart Plasti Dipfärg så tänkte jag att det är lika bra om jag har en bra finish under gummifärgen utifall det ej blir bra och
jag vill riva loss plasti dip:en.

Tycker dock det är sjukt svårt att få till en jämn och fin yta. Minsta lilla dammkors förstör ju!

stileben 1.jpg

Stileben 2.jpg

Stileben 3.jpg

Gör då som lackverkstäder.
Lägg golvet under 2 cm vatten om möjligt och låt den stå i 1 timme.
Sedan kan du lacka utan damm som förstör ytan
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-05-14 08:33

Kommer att bli ruggigt snyggt detta, massor av tummar upp ! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
t0mas

Inläggav t0mas » 2016-05-14 08:41

Ja det här blir verkligen snyggt. Hur mycket kostade faneringen hos snickare?

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-05-14 11:17

Tack för era lovord! Jag har äntligen tagit ett beslut om hur jag ska göra med ytbehandlingen av
Faneret. Jag har insett att jag trots allt tycker det är snyggast med en så ljus faner som möjligt
Mot den mattsvarta fronten. Jag gillar kontrasten som uppstår.

Vissa kanske undrar varför jag valde helt svart front. Svaret är att jag tycker det ser bäst ut när diskant och element
Smälter in.

Fördelen med helt svart är också att högtalarna inte syn lika tydligt när man mörklägger i ett rum.
När jag var på Ingvars demokväll så tyckte har det blev så mkt mer effektfullt när han släckte ner i rummet.

Jag har köpt Osmos ofärgade hårdvaxolja, matt.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-05-14 12:37

Jag behöver hjälp av er med tips och trix på hur jag ska fixa ett/två problem som jag orsakat mig själv på grund av amatörkunskaper :)

Inledningsvis så kan jag säga att jag förmodligen har slipat för mycket på avfasningarna från första början. Hade jag tagit hjälp av någon i ett tidigt skede så hade det nog inte blivit som ni ser på bilen nedan.
Jag har vid mitt slipande lyckats rugga upp mdf:en igen så nu blir det på vissa partier ojämnt hur mycket jag än spraymålar. På grund av mitt frenetiska slipande så tycker jag inte heller att den innersta kanten på avfasningen är helt rak så om man kollat på högtalaren rakt framifrån så upplever man om man tittar noga att linjen svänger lite :(

Hur ska jag komma tillrätta med dessa problem? Skall jag maskera runt avfasningen och prova att lägga ett lager sprutspackel för att sedan slipa av mer försiktigt en gång till eller vad göra? :(

Tack på förhand!

Ojämn 1.jpg
Ojämn 1.jpg (144.17 KiB) Visad 4602 gånger

ojämn 2.jpg
ojämn 2.jpg (112.81 KiB) Visad 4602 gånger

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-05-14 12:42

t0mas skrev:Ja det här blir verkligen snyggt. Hur mycket kostade faneringen hos snickare?

Snickaren lovade mig vid ett tidigt skede att han skulle fixa faneringen ink. material för 1000 kr.
Jag märkte att han kompanjon inte var så nöjd med den prisdealen men de kunde ju inte backa på det när han lovat så jag blev väldigt glad.
Men på grund av att jag fick det så billigt så fick jag istället vänta två månader eftersom han gick å sköt på det hela tiden
eftersom det mer eller mindre var ett välgörenhetsprojekt :)

Användarvisningsbild
meshuggener

Inläggav meshuggener » 2016-05-14 16:39

Slipa ner och grunda och sedan spraypackla är min erfarenhet av detta.
Sedan lägger du färgen och slipa med fint papper mellan lagren.
Köp allt på clas Ohlson. 2 brukar svart och 1 grund (grå ) och 1 sprayspackel.
Jag har själv lyckats med pips och A2 :-)

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-05-16 13:37

För att få kantlinjen rak kan du fästa upp en stållinjal så att du har något att syfta emot, och kan ta reda på var linjen buktar inåt.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Martinlkpg

Inläggav Martinlkpg » 2016-05-16 21:49

Är målare till yrket så jag hade gjort följande. Jag hade spacklat upp kanten med snickerispackel. Spackla gärna 3 tunna lager med en lätt mellanslipning mellan spacklingarna. Ta sedan en träkloss och ett slippappee och slipa försiktigt och kolla noga och flera gånger på kanten tills du är nöjd. Är du fortfarande inte nöjd så upprepar du helt enkelt proceduren :)

Lycka till!

Mvh Ytskikts Teknikern :wink:
Ino audio Pi60+Bs60. Rotel RB-991. Benchmark Dac2 HGC

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-05-19 01:50

Här kommer lite nya bilder från bygget :)

Körde med några lager sprutspackel samt slip vilket ledde till ett godkänt resultat.

Sprutspackel.jpg
Sprutspackel.jpg (238.5 KiB) Visad 4153 gånger

Översikt.jpg
Översikt.jpg (222.86 KiB) Visad 4153 gånger

Montering dämpkudde.jpg
Montering dämpkudde.jpg (226.31 KiB) Visad 4153 gånger

Lödningen blev funktionell men ej så snygg. Tur man inte skall in å kolla i högtalaren allt för ofta :)

Lödning översikt.jpg
Lödning översikt.jpg (239.76 KiB) Visad 4153 gånger

Så här blev PTC-installationen

PTC-säkring.jpg
PTC-säkring.jpg (209.57 KiB) Visad 4153 gånger

Imorgon väntar arbete med limning av basport samt slutlackering av front med Plasti Dip-färgen samt om jag hinner med även inoljning av fanér :)
Nu måste jag få lite sömn :)

På återhörande! /Fredrik

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2016-05-19 10:33

Det kliar verkligen i mina fingrar :D. Hoppas verkligen att jag kan få min byggsats snart. Dock inte piPs men ändå!
Ska bli riktigt intressant att se det färdiga resultatet. Hoppas även att du blir nöjd med ljudet. Vad har du för kringutrustning till dessa?
//M

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-05-19 11:09

Vad är det för "klet" du har på korgarna? Ses i bild "Lödning översikt.jpg"
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-19 11:31

Spolar på en magnet brukar ge högre induktion och förändrade värden på spolarna.
Har du mätt innan så det blir rätt värde, annars behöver du nog kolla hur "stora" spolarna har blivit.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-05-19 11:35

Perfector skrev:Spolar på en magnet brukar ge högre induktion och förändrade värden på spolarna.
Har du mätt innan så det blir rätt värde, annars behöver du nog kolla hur "stora" spolarna har blivit.

Spolarnas värden är beräknade för att sitta exakt så som på bilden.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-19 11:56

paa skrev:
Perfector skrev:Spolar på en magnet brukar ge högre induktion och förändrade värden på spolarna.

Spolarnas värden är beräknade för att sitta exakt så som på bilden.

Då sa jag ingenting alls :-)
Så trevlig med den tänkande människan.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-05-19 12:51

Vad vill du ha för dem när du är färdig? Jag vill köpa. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-05-19 15:30

Rydberg skrev:Vad är det för "klet" du har på korgarna? Ses i bild "Lödning översikt.jpg"

I ett tidigt skede så satte jag dit tätningslisten med kontaktlim då det släppte efter ett tag men sen insåg jag att de ej kunde sitta på när jag skulle måtta ut skruvhålen så jag slet bort det igen :)

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-05-19 15:31

sprudel skrev:Vad vill du ha för dem när du är färdig? Jag vill köpa. :)

Haha, not for sale ;)

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-05-19 16:42

Manni76 skrev:Det kliar verkligen i mina fingrar :D. Hoppas verkligen att jag kan få min byggsats snart. Dock inte piPs men ändå!
Ska bli riktigt intressant att se det färdiga resultatet. Hoppas även att du blir nöjd med ljudet. Vad har du för kringutrustning till dessa?
//M

Förstår att det kliar. Det är en helt annan grej att montera ihop något själv än att köpa färdigmonterat.
En så länge så äger jag en hemmabio reciver (Onkyo TX-NR636)
Dock så har den ej fullregisterutgångar.

Funderar på att uppgradera i höst men har svårt att välja spår. Antingen blir det en till reciver, typ en
Marantz SR5010 med ett extern slutsteg typ Holographic Audio Amp 17.
Eller så funderar jag på en ren 2-kanalsförstärkare. Typ Rotel RA 1570 eller Hegel H80.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-05-19 16:54

Fredzz0rs skrev:
Rydberg skrev:Vad är det för "klet" du har på korgarna? Ses i bild "Lödning översikt.jpg"

I ett tidigt skede så satte jag dit tätningslisten med kontaktlim då det släppte efter ett tag men sen insåg jag att de ej kunde sitta på när jag skulle måtta ut skruvhålen så jag slet bort det igen :)

Aha, för min del har självhäftande ytan som finns på tätlisten alltid hållit (den hålls ju dessutom på plats av trycket efter att man monterat elementet), har monterat minst 10 par piP (säkerligen mellan 15 o 20 par). Tror inte det är så bra för tätlisten med kontaktlim, det kan lösa upp själva tätlisten kan jag tänka mig.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-05-19 17:18

Precis, den där tätlisten, som väl är lika som HiFiKits, brukar ju sitta som berget och går inte att få loss utan att den rivs sönder?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-05-19 17:25

Min ramlade av av sig själv efter en natt. Hade jag inte satt dit den förrän det var dags att montera elementet så hade den ju suttit under montering och sedan hade ju trycket hållt den på plats när man skruvar fast elementet.

Men men. Ännu ett rockie fail :)
Kanske kan karva bort kontaktlimmet?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-05-19 19:44

Jo, kontaktlimmet kanske är bäst få bort... i alla fall om det är tjockt.

HifiKit listen jag har kvar är inte så bra. Skyddsplasten är i princip omöjlig få bort, då limmet har bitit tag i den. Så kvaliten varierar.

//Michael

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-05-19 23:54

ikväll/eftermiddag la jag fyra lager Plasti Dip och jag är klart nöjd med hur det börjar bli.
Burken är gött dryg så skadar nog inte att lägga några lager till :)

Plasti dip 4 lager.jpg
Plasti dip 4 lager.jpg (207.82 KiB) Visad 5203 gånger

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-05-23 22:22

Ikväll så strök jag på första lagret med Osmos hårdvaxolja. Jag är faktiskt väldigt nöjd över att jag inte gick på mörkare kulör.

Hårdvax första stryk.jpg
Hårdvax första stryk.jpg (224.12 KiB) Visad 5081 gånger

Hårdvaxolja.jpg
Hårdvaxolja.jpg (212.8 KiB) Visad 5081 gånger

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-05-23 22:44

Propert!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-05-23 22:57

Ju fler lager desto mer "lackliknande" yta blir det. Det kan ju bra att veta om man vill att det ska se oljat eller klarlackat ut, och stanna i tid.
Putsa med 500-1000-papper mellan gångerna så blir det finfint.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-05-24 05:45

paa skrev:Ju fler lager desto mer "lackliknande" yta blir det. Det kan ju bra att veta om man vill att det ska se oljat eller klarlackat ut, och stanna i tid.
Putsa med 500-1000-papper mellan gångerna så blir det finfint.

Okay! Tack för infon! Funderar på att göra en slipning samt påstrykning till.
Hoppas inte det blir allt för mkt lackfeeling

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-05-24 16:21

Upptäckte precis när jag skulle lägga lager två av hårdvaxoljan att det uppstått ett mindre limsläpp på ena högtalarens ovansida :(

Det är som en avlång kulle som uppstått i faneret, 2-3 mm hög och 3-4 cm på längden.
Förmodar att faneret rörde på sig en del när jag oljade in det och att det förmodligen inte var tillräckligt mycket lim just där när det pressades samman.

Någon som har något bra tips på hur jag kan få ordning på det? Man ser det bara på nära håll men det är ack så störande när det är på ovansidan.
Har läst på vissa andra trådar att man kan testa att värma upp limmet med ett styckjärn om man lägger en handduk emellan. Tror ni detta funkar?
Ska jag lägga på ett andra lager olja först innan jag försöker åtgärda eventuella bubblor utifall det uppstår fler efter andra påstrykningen?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-05-24 16:25

förlimmat faner fås på plats med svag värme på strykjärn och en tunn handduk emellan så man inte skadar faneret.
Det borde vara samma för din hemlimmade faner.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-05-31 19:57

Perfector skrev:förlimmat faner fås på plats med svag värme på strykjärn och en tunn handduk emellan så man inte skadar faneret.
Det borde vara samma för din hemlimmade faner.

Tack för tipset!! Gjord på detta vis och det funkade helt okay. Blev en liten spricka i faneret men det är inget man tänker på.

Imorgon skall jag slutmontera högtalarna så då kommer bilder på det färdiga resultatet :)

Användarvisningsbild
Fredrik_b

Inläggav Fredrik_b » 2016-06-01 23:08

Its alive :twisted: !

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-06-02 02:27

Ikväll så blev högtalarna äntligen klara!! Känns så jäkla gött då det tagit sin tid :), mycket på grund av förarbetet samt snickarens seghet.
Jag var gött nervös första gången jag mata dem med musik men allt gick bra...musiken alstrades ur högtalaren som det skulle :)

Här kommer några bilder från slutmonteringen.

IMG_2725.JPG
IMG_2725.JPG (159.02 KiB) Visad 4761 gånger

IMG_2723.JPG
IMG_2723.JPG (167.72 KiB) Visad 4761 gånger

IMG_2724.JPG
IMG_2724.JPG (182.34 KiB) Visad 4761 gånger

IMG_2726.JPG
IMG_2726.JPG (200.71 KiB) Visad 4761 gånger

klara.jpg
klara.jpg (198.64 KiB) Visad 4761 gånger

Standalone.jpg
Standalone.jpg (197.53 KiB) Visad 4761 gånger

Uppställning för första provspelningen. Svågerns vita piP fick agera stativ :)
IMG_2728.JPG
IMG_2728.JPG (149.44 KiB) Visad 4761 gånger

Användarvisningsbild
vr6jos

Inläggav vr6jos » 2016-06-02 11:01

Dom blev ju riktigt fina. Grattis! :D
i32s och 8st L26ROY Mkt vinyl spelas det här!!

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-06-02 12:29

Helt klart godkänt!
Är det katt eller barn (eller nåt annat..?) som framtvingar bruket av galler?

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2016-06-02 13:26

Jättefina!
Jag har lite svårt för galler, men jag förstår att det är nödvändigt. Jag har fått byta en bas i en i6:a en gång pga en kompis dotter och det är ju inte jättekul. Jag skulle inte vilja behöva byta element i mina i16s pga klåfingriga ungar, så egentligen borde jag också kanske fundera på nåt liknande...

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2016-06-02 16:19

Och nu till frågan: Ljudet då? Nöjd?

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-06-02 17:54

Ja, jag är väldigt nöjd! Dock så behöver jag fixa till akustiken innan det blir bra.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-06-02 19:48

Tack så mycket! Jag tycker också att de är snyggast utan galler men jag har två grabbar här hemma som är klåfingriga. Men så fort fort de mognat lite så ryker gallren :)

Min tanke är inte att tråden skall avslutas riktigt än utan jag kommer fortsätta att skriva lite och ställa frågor angående hur jag ställer upp högtalarna på bästa sätt. De ska stå i mitt vardagsrum så delvis kommer jag få kompromissa lite med de akustiska lagarna. Tex så är det 4,5 meter från tv:n till soffan vilket jag förstår egentligen är på tok för långt avstånd för piPs men jag kan/får inte möblera om i vardagsrummet. Min tanke är att ställa högtalarna med en sådan bredd som rummet tillåter. Gångrar man detta med 1,18 så hamnar sweetspoten cirka 3 meter från tv:n. Alternativet är isåfall att ställa fram en fotölj vid de tillfällen jag vill finlyssna.

Alternativ två är att behålla samma bredd på högtalarna men ej vinkla in dem lika många grader så att ljudet blir lite bättre presenterat om man sitter i soffan.

Vad tror ni?

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-06-05 23:39

Idealavståndet är ju 2-4m så en halvmeter kanske du kan trixa till(om du får tillåtelse att bygga ramar med stenull i som du sedan har Aco utanpå så kommer de lite närmare). Men problemet är ju att du då borde ha dom 3,39m isär. Detta hade även varit fallet med större högtalare så där hade nog ångesten bara vara ännu större ;) Jag säger prova att att ställa upp dom med maxbredd som går och se hur det låter. Testlyssna sedan på optimala avståndet - hur mycket går du miste om?

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-06-06 18:41

Jag kan inte ha det bredare mellan högtalarna än 2,43 meter då det blir ju inte ens 3 meter till sweetspotten.
Men men, av det jag lyssnat hittills så tycker jag det låter helt okay! Dock vet jag att lite akustiktavlor kommer
Göra susen i rummet. Ljust nu blir ljudbilden diffus vid högre volym då det studsar högt och lågt

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-06-06 18:51

Har en fundering som ni kanske kan ge svar på. Har för mig att jag läst att Ingvar rekommenderar att
Man inte låter piparnas överstiga 10 mm slaglängd på baselementet. Kan någon förklara hur man mäter detta mått? Är det konens rörelse i centrum alltså den ligga runda kullen som inte får svänga mer än plus/minus 10 mm?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-06-06 19:35

+/-5 mm låter rimligt. Mina piP har nästan aldrig gjort sådana utslag. Krävs möjligen rätt stor avsaknad av högre frekvenser (bastung musik eller filmljud) för att det inte ska skära i öronen.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-06-06 23:33

Vill ha någon visuell referens som jag kan titta på för att veta hur högt och basist jag kan spela.
Har ju en säkring för diskanten installerad. Kan baselementet ge sig före diskantsäkringen slår ifrån?

ante_77

Inläggav ante_77 » 2016-06-07 06:27

Fredzz0rs skrev:Vill ha någon visuell referens som jag kan titta på för att veta hur högt och basist jag kan spela.
Har ju en säkring för diskanten installerad. Kan baselementet ge sig före diskantsäkringen slår ifrån?

Ja det borde kunna hända. Speciellt om du matar dom med diskantfattig och basrik musik.
Sedan finns det ju en del kända kanoner.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-06-07 13:15

"Hyperballad" med Björk kan sätta igång baselementen en del på piP. Jag tycker förstås att vanlig musik låter skrikig innan basarna gör stora utslag. Kanske beror på att jag inte är "basoman"?

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2016-06-07 13:40

Stiligt!!
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-06-07 17:34

Lite bilder från mitt vardagsrum. Som ni ser så har jag ej tagit tag i akustikdämpningen och det märks kan ja lova.
Musiken studsar hej vilt i rummet..

Översikt.jpg
Översikt.jpg (204.37 KiB) Visad 4156 gånger

Höger.jpg
Höger.jpg (236.94 KiB) Visad 4156 gånger

baksida.jpg
baksida.jpg (246.13 KiB) Visad 4156 gånger

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-06-07 17:37

IMG_9307.jpg