Moderator: Redaktörer
Cinder skrev:Spackla bör du göra, bredspackla däremot gör man i första hand på väggar såvitt jag vet
Jag använde själv sprayspackel till mina piP, funkade riktigt bra faktiskt, flyter ut jämnt och fint, sen kör man lite med 400-papper för att jämna till det sista och få rugga för färgen.
Ska bli kul att se vad det blir av dina piP!
Fredzz0rs skrev:Cinder skrev:Spackla bör du göra, bredspackla däremot gör man i första hand på väggar såvitt jag vet
Jag använde själv sprayspackel till mina piP, funkade riktigt bra faktiskt, flyter ut jämnt och fint, sen kör man lite med 400-papper för att jämna till det sista och få rugga för färgen.
Ska bli kul att se vad det blir av dina piP!
Är det inte risk med sprayspackel att det rinner på oönskade ytor? vill helst inte slipa ytor som redan är släta och fina i onödan då jag har en förmåga att slipa saker snett o jävligt
Cinder skrev:Fredzz0rs skrev:Cinder skrev:Spackla bör du göra, bredspackla däremot gör man i första hand på väggar såvitt jag vet
Jag använde själv sprayspackel till mina piP, funkade riktigt bra faktiskt, flyter ut jämnt och fint, sen kör man lite med 400-papper för att jämna till det sista och få rugga för färgen.
Ska bli kul att se vad det blir av dina piP!
Är det inte risk med sprayspackel att det rinner på oönskade ytor? vill helst inte slipa ytor som redan är släta och fina i onödan då jag har en förmåga att slipa saker snett o jävligt
Nä det är inte särskilt rinnigt.. det är som att spraymåla, det rinner inte såvida du inte gör fel.
Sen kan du precis som med färg maskera områden som du inte vill att spacklet ska hamna på.
Slipa med kloss så bör det blir rätt rakt överlag
Fredzz0rs skrev:Jag som precis köpt en förpackning vanligt snickerispackel
mrGaskill skrev:Jag använde också tvåkomp när jag byggde lådor. Det har funkat bra. Men det jag använde luktade verkligen starkt och illa när man använde det.
bakerman22 skrev:Kolla på burken att det funkar på trä.
mrGaskill skrev:Jag använde Hagmans stålplast Optimal Fin på mina lådor. Det gick att putsa så det blev väldigt jämnt och fint. Jag tror jag hade någon primer utanpå också. Varför minns jag inte.
Aerob skrev:Jag säger vitlim i limfrågan. En ide för att få en lyckad kant mot notspåret kan vara att maska linjen där du tänker fräsa notspåret och sedan fanera en bit in på maskeringstejpen. Sedan fräser du notspåret och avlägsnar maskeringstejpen och eventuella fanerrester. Ytbehandla sedan fanerat och maska upp ordentligt innan du lägger ytan på baffeln.
paa skrev:Snickerispackel är avsett för att spackla träprodukter och fungerar utmärkt, och det finns väl ingen anledning att gå på tvåkomponenttsspackel om det inte är stora håligheter som ska byggas upp?
Hårdare spackel ger bara problem när det ska slipas, slippapperet tar mycket lättare på MDF än på spacklet och det blir diken på sidorna om spacklingen.
Så här är arbetsgången:
Grundfärg, spackel, grundfärg.
Fredzz0rs skrev:Aerob skrev:Jag säger vitlim i limfrågan. En ide för att få en lyckad kant mot notspåret kan vara att maska linjen där du tänker fräsa notspåret och sedan fanera en bit in på maskeringstejpen. Sedan fräser du notspåret och avlägsnar maskeringstejpen och eventuella fanerrester. Ytbehandla sedan fanerat och maska upp ordentligt innan du lägger ytan på baffeln.
Det där med maskeringstejp var smart! Har allt tänkt att fanéret ska överlappande lite där jag ska fräsa så att jag fräser bort lite av fanéret och då förhoppningsvis får ett rakt och snyggt skär i fanéret!
Tror du fanéret passar att fräsas så eller finns det risk att kanterna får sprickor?
mrGaskill skrev:Pi60 byggde jag genom att fanéra en bit i taget utan spärrfanér.
AndreasArvidsson skrev:Det är en PTC termistor som sätts i serie. Bra att ha för att skydda diskanten.
Fredzz0rs skrev:Skönt att det inte bara är jag som tycker att avfasningarna inte var vad man hade hoppats på. Men jag tror att jag kommer få det slätt å fint trots allt.
Jag behöver era råd och tips över hur jag ska lägga den kommande fanéringen. Ska jag köra på stående eller liggande ådring? Kör man på stående ådring på sidorna så kanske det ser konstigt ut att låta ådringen gå från baksida till front beträffande fanéret uppe på högtalaren. Förstår ni hur jag menar trots min dåliga sätt att förklara? Eller ska köra samma riktning på ådringen på både sidor och topp? Kan bli svårt att få till mönsterpassning mellan sidor och topp, eller?
Fredzz0rs skrev:Skönt att det inte bara är jag som tycker att avfasningarna inte var vad man hade hoppats på. Men jag tror att jag kommer få det slätt å fint trots allt.
Jag behöver era råd och tips över hur jag ska lägga den kommande fanéringen. Ska jag köra på stående eller liggande ådring? Kör man på stående ådring på sidorna så kanske det ser konstigt ut att låta ådringen gå från baksida till front beträffande fanéret uppe på högtalaren. Förstår ni hur jag menar trots min dåliga sätt att förklara? Eller ska köra samma riktning på ådringen på både sidor och topp? Kan bli svårt att få till mönsterpassning mellan sidor och topp, eller?
Cinder skrev:Den där gummi/plastsvarta looken är fanimej bland det snyggaste som finns att få på en bil.
Har sett en BMW i den utstyrseln här i stan för några år sen, riktigt snyggt, och ändå är jag inte en bilfantast.
Riktigt starka Batman-vibbar, kanske är det det som lockar
Fredzz0rs skrev:Det börjar ta sig så smått med spacklingenJag råkade slipa avfasningarna lite ojämt ett tag så fick lite smått panik men tror jag fick skaplig ordning på det igen.
Frågan är hur mycket mer noggrant jag behöver göra. Jag vill inte riskera att slipa snett igen.
Fredzz0rs skrev:Jag funderar på att testa att spraylackera fronten med en produkt som heter Plasti dip. Den används framförallt som ett billigt alternativ om man vill lackera om bilen, dock ej permanent.
Man sprayar i flera lager och hinnan blir gummiaktig men ändå slitstarkt. En fördelen med denna metod är att man lätt kan skifta färg.
Någon som testat detta på högtalare?
Fredzz0rs skrev:Kan man inte bara maskera vid fanèrkanten där skåran går och dra bort maskeringen innan färgen torkat? Ska man lägga i flera lager som ja förstått så får man väl bara maskera om mellan spruten. Det är ju lättmaskerat
Fredzz0rs skrev:Känner mig lite knäckt men vet inte om jag behöver göra det. När jag studerade lådorna lite efter att jag våtslipat fronten, ja ni hörde rätt (amatör) så kunde jag ana en liten sprickbildning i en av lådornas övre sida.
mdf:en har svält lite där jag tänkt fanéra. Är det något som kan bringa problem? När jag trycker lite mot sprickan så flexar mdf:en lite eftersom sprickan uppstått så nära ytan.
Dessutom så har jag lyckats slipa fronten några mm oplan så när jag lägger ner baselementet så kan man vicka någon mm på elementet. Vad ska jag göra?!!!
Fredzz0rs skrev:Ni har helt rätt. När jag skrev igår så var jag lite lätt uppgiven så då blev det att jag tog i lite i min uppskattning.
Dock så är det lite ojämnt slipat i fronten men det kanske man kan få bukt med. Om jag ställer högtalarna (främst den ena) på parketten med fronten nedåt så går det att vicka på lådan en aning.
Det kanske är så lite så ingen jävel kommer bry sig eller se det med blotta ögat. Det jobbiga är att jag vet om att det inte är rakt och det stör mig.
Beträffande sprickan så har jag en idé. Min sambo är sjuksyrra så jag kan "låna" hem en spruta med tunn nål och injicera limmet i sprickan. Borde funka.
Angående fanéret så hoppas jag fortfarande på att min lokala snickare ska få tag på ett mindre parti almfanér via sin distributör.
Cinder skrev:Fredzz0rs skrev:Ni har helt rätt. När jag skrev igår så var jag lite lätt uppgiven så då blev det att jag tog i lite i min uppskattning.
Dock så är det lite ojämnt slipat i fronten men det kanske man kan få bukt med. Om jag ställer högtalarna (främst den ena) på parketten med fronten nedåt så går det att vicka på lådan en aning.
Det kanske är så lite så ingen jävel kommer bry sig eller se det med blotta ögat. Det jobbiga är att jag vet om att det inte är rakt och det stör mig.
Beträffande sprickan så har jag en idé. Min sambo är sjuksyrra så jag kan "låna" hem en spruta med tunn nål och injicera limmet i sprickan. Borde funka.
Angående fanéret så hoppas jag fortfarande på att min lokala snickare ska få tag på ett mindre parti almfanér via sin distributör.
Är du säker på att parketten är helt plan då..? Inte något jag skulle sätta några större pengar på!
Om det ser okej och rakt ut så kommer du nog inte att märka nåt när elementet väl är satt på sin plats.
Det är det här som kan vara nackdelen med DIY ibland - man vet precis vart felen finns
Det är nog lite overkill att ha en spruta för sprickan där, ta bara lite trälim på tummen och tryck ner över sprickan så får du nog ner en del,
du kan pilla med något smalt också som Aerob föreslog. Gör det inte svårare än det behöver vara, kanyler får hon väl inte ta från jobbet heller gissar jag... så skippa det.
Fredzz0rs skrev:Tack för råden! Funderar på att beställa från en sida som heter Fanerami.se
Någon som har erfarenhet av dem?
boom skrev:skall ta fram en bild på riktigt röd kärna på alm lunda almen har bättre röd kärna än vad en skogs alm har den är mera vit i kärnan kork almen kan se lite ut som både skogs alm och lunda alm.
UrSv skrev:Jag skulle nog dubbelkolla filterritningen och kontrollera om inte motstånden borde ligga tvärtom för helt ritningstrogen montering. Motståndet på 1 Ohm skall ligga parellellt med basen tillsammans med kondingen på 10 uF. Motståndet på 2.2 Ohm skall vara i serie med diskanten, Om inte du har fått en nyversion av filterritning vill säga.
Nattlorden skrev:Någon som hittat resistorn märkt D ?
Nattlorden skrev:Någon som hittat resistorn märkt D ?
AndreasArvidsson skrev:Nattlorden skrev:Någon som hittat resistorn märkt D ?
Ja, hur så?
Fredzz0rs skrev:Nattlorden skrev:Någon som hittat resistorn märkt D ?
Kul att man kan glädja någon med min okunskap....
Fredzz0rs skrev:UrSv skrev:Jag skulle nog dubbelkolla filterritningen och kontrollera om inte motstånden borde ligga tvärtom för helt ritningstrogen montering. Motståndet på 1 Ohm skall ligga parellellt med basen tillsammans med kondingen på 10 uF. Motståndet på 2.2 Ohm skall vara i serie med diskanten, Om inte du har fått en nyversion av filterritning vill säga.
Här är den skiss jag erhållits.
Är motstånden märkt D och B samma sort? På en av dem står det "206-8 Z 1RO 10%" och på den andra "206-8 E 2R2 10%". Vilken är vilken?
UrSv skrev:Fredzz0rs skrev:UrSv skrev:Jag skulle nog dubbelkolla filterritningen och kontrollera om inte motstånden borde ligga tvärtom för helt ritningstrogen montering. Motståndet på 1 Ohm skall ligga parellellt med basen tillsammans med kondingen på 10 uF. Motståndet på 2.2 Ohm skall vara i serie med diskanten, Om inte du har fått en nyversion av filterritning vill säga.
Här är den skiss jag erhållits.
Är motstånden märkt D och B samma sort? På en av dem står det "206-8 Z 1RO 10%" och på den andra "206-8 E 2R2 10%". Vilken är vilken?
1R0 = 1,0 Ohm = 1 på ritningen
2R2 = 2,2 Ohm = 2,2 på ritningen
Alltså har du lagt motståndet på 2,2 Ohm närmast spolen men det skall alltså vara tvärtom. Det går naturligtvis att koppla rätt ändå men det blir enklast att följa ritningen om allt är *exakt* lika.
Fredzz0rs skrev:Tack för svaren!
Någon som vet vilket håll terminalanslutningen skall sitta enligt Ingvar? Har sett exempel på både upp och ned.
Jag tänker ansluta högtalarkablarna med spadar.
t0mas skrev:Hur går det? Vill se mer bilder.
Fredzz0rs skrev:Kanske skulle köra på kokt linolja istället. Någon som har erfarenhet av det?
Antar att linoljan håller eken relativ ljus och fin?
Fredzz0rs skrev:Sakteliga lägger jag på lager på lager av en silkensmatt sprayfärg som jag införskaffat. Trots att jag tänkt köra på mattsvart Plasti Dipfärg så tänkte jag att det är lika bra om jag har en bra finish under gummifärgen utifall det ej blir bra och
jag vill riva loss plasti dip:en.
Tycker dock det är sjukt svårt att få till en jämn och fin yta. Minsta lilla dammkors förstör ju!
t0mas skrev:Ja det här blir verkligen snyggt. Hur mycket kostade faneringen hos snickare?
Perfector skrev:Spolar på en magnet brukar ge högre induktion och förändrade värden på spolarna.
Har du mätt innan så det blir rätt värde, annars behöver du nog kolla hur "stora" spolarna har blivit.
paa skrev:Perfector skrev:Spolar på en magnet brukar ge högre induktion och förändrade värden på spolarna.
Har du mätt innan så det blir rätt värde, annars behöver du nog kolla hur "stora" spolarna har blivit.
Spolarnas värden är beräknade för att sitta exakt så som på bilden.
Rydberg skrev:Vad är det för "klet" du har på korgarna? Ses i bild "Lödning översikt.jpg"
sprudel skrev:Vad vill du ha för dem när du är färdig? Jag vill köpa.
Manni76 skrev:Det kliar verkligen i mina fingrar. Hoppas verkligen att jag kan få min byggsats snart. Dock inte piPs men ändå!
Ska bli riktigt intressant att se det färdiga resultatet. Hoppas även att du blir nöjd med ljudet. Vad har du för kringutrustning till dessa?
//M
Fredzz0rs skrev:Rydberg skrev:Vad är det för "klet" du har på korgarna? Ses i bild "Lödning översikt.jpg"
I ett tidigt skede så satte jag dit tätningslisten med kontaktlim då det släppte efter ett tag men sen insåg jag att de ej kunde sitta på när jag skulle måtta ut skruvhålen så jag slet bort det igen
paa skrev:Ju fler lager desto mer "lackliknande" yta blir det. Det kan ju bra att veta om man vill att det ska se oljat eller klarlackat ut, och stanna i tid.
Putsa med 500-1000-papper mellan gångerna så blir det finfint.
Perfector skrev:förlimmat faner fås på plats med svag värme på strykjärn och en tunn handduk emellan så man inte skadar faneret.
Det borde vara samma för din hemlimmade faner.
Fredzz0rs skrev:Vill ha någon visuell referens som jag kan titta på för att veta hur högt och basist jag kan spela.
Har ju en säkring för diskanten installerad. Kan baselementet ge sig före diskantsäkringen slår ifrån?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster