Moderator: Redaktörer
StefanR skrev:Hej på er alla!
Naqref erbjuder sig vänligt att ta fram kretskort för en ny version av LTS RIAA't om 10 personer är villiga att betala 200 riksdaler stycket.
Några fler än jag som är otroligt intresserad? =D
StefanR skrev:Om vi skulle ta och styra upp det här med betalning? Hur vill du göra med den Naqref?
Dellstig skrev:En lista på elfanummer vore ju gudomligt om någon lade upp precis som på förförstärkaren, tror det var Tank som gjorde det då.
Subsonicfiltret, går det t.o.m. att göra in- urkopplingsbart med en switch?
Alexi skrev:För att alla som vill ha en ska ha chansen att veta om att det går att beställa kanske det borde annonseras lite tydligare?
ekeponken skrev:Blir det bättre med batteridrift?
Alexi skrev:Vad blir det för storlek på det nya kortet och hur mycket plats tar det i höjd, med monterade komponenter, med och utan nätdel, den går ju alltid att montera separat om den tar stor plats.
En diskret låda med svart strukturpulverlack skulle jag kunna vara intresserad av. Skall det vara jordskruv på lådan, så man kopplar den till tonarmens jordkabel, eller skall jordkabeln till receivern och jorden gå tillbaka genom kabelskärmarna till lådan? Vilket blir bäst ur jordningssynpunkt?Waxxarn skrev:jaaa du en plåtlåda med en alufront kanske det beror lite på vad det får kostaeller så försöker jag fixxa ihop en snygg låda enbart i plåt, men svart struktur pulverlack. Borde inte blir så värst dyrt.
Det är det jag menar med mer reklam. tex att den här tråden kanske borde ha en mer berättande topic. Kanske skriva något på förstasidan?Slartibartfast skrev:Oj, missat tråden. Jag tar också ett kort.
[slrt]
RogerGustavsson skrev:Naqref!
Det har ju även frågats efter kort till din hörlurstärkare.... När du ändå är igång kanske du kunde köra ett gruppköp där också? Eller varför inte kort till NOOLOM?
Rookie skrev:Vad händer här då? Blir det några kort eller?![]()
/Rookie med nyinköpt LP-spelare.
zikkan skrev:Jag hade fått intrycket att någon från LTS satt på någon form av "goodwill-rättighet" (utöver Naqref) som skulle tillfrågas.... Då väntar vi vidare .... "Den som väntar på något gott väntar allltid för länge"![]()
Mvh
zikkan
zikkan skrev:En lite fundering medans vi väntar. Jag sitter och dagdrömmer lite om en passande låda .....![]()
Så jag undrar vad det är för mått på kretskorten och vad blir det för höjd på de största komponenterna (kondingar?)???
Mvh
zikkan
manw skrev:Ett varningens ord för de där "förgyllda" RCA apparatkontakterna. Beställde några stycken av dem när jag skulle bygga mitt försteg, jodå nog är de förgyllda alltid, men bara den del man ser![]()
Blecket till signalledaren (med betydligt mindre anliggningsyta, därför är det viktigast med god kontakt där) var däremot bara förnicklad![]()
n3mmr skrev:Så smart du är!![]()
F Ö, hur går det med kort och beställningar?
A: blir det ny layout? (Jo, det sa du redan, eller hur)
B: Blir det en större säkerhetsmarginal längs kanterna?
Glöm inte 2 till mig!
Naqref™ skrev:Jag vet.Frågan är om det gör någon egentlig hörbar skillnad. Apparater med nämnda kontakter har nämligen f/e-lyssningstestat utan att man märkte något och det duger för mitt vidkommande.
manw skrev:Lite fjolligt hursomhelst att förgylla den del som syns, men inte den delen som i så fall skulle vara viktigast om man nu överhuvudtaget skulle belägga någon del med guld.
zikkan skrev:Lysande!
Har precis fått mailet nerdimpande i 'lådan'.
Jag har fram tills nu sökt lite i de biblioteksdatabaser jag kunnat hitta efter MoLT men inte lyckats hitta något bibliotek som har dem i arkiv.
Jag undrar om det finns någon som sitter på de ursprungliga artiklarna och (bygg)beskrivningarna som skulle dela med sig av dem på något sätt. T ex inscannad i pdf eller dyl?
Vet dock inte hur det är med copyrighten men det går kanske att ordna med välvilligt tillstånd ...?...
Mvh
zikkan
RogerGustavsson skrev:Men kan vi inte räkna med att beskrivningen medföljer de nya korten? I förra omgången av byggsatser/kort medföljde en byggbeskrivning.
.... däremot så ska man kunna ladda ner dem från minst två ställen i pdf-format. Där kommer då inte den ursprungliga artikeln att ingå men väl schema, komonentlista och byggbeskrivning.
Skrivet: mån feb 19, 2007 12:02 pm Ämne:
--------------------------------------------------------------------------------
Jag inväntar LTSarna. Bör veta mer i slutet av veckan kanske (om jag anlägger en optimistik synvinkel).
zikkan skrev:Jag är också 'lite' nyfiken på hur det går för Naqref med kretskorten ....
men vill inte tjata för mycket ..![]()
Är det något vi övriga intresserade kan göra för att hjälpa till/lätta på "bördan"???.....
Mvh
zikkan
zikkan skrev:Låter bra det ....![]()
Jag är inne på min femte pappers-version av låda/spänningsmatning, snart vet jag inte vilken variant jag skall använda mig av ..![]()
![]()
![]()
Mvh
zikkan
zikkan skrev:Hej!
Jag har nu fått tag på kopior av artiklarna i MoLT och har skummat igenom dem ett par gånger. Jag har hittat vilka komponenter i RIAAt jag kan ändra på för att anpassa till önskad önskad puppa.
Jag har också tittat på de olika nätdelarna som presenterades och fastnat för nr 3, som kommer från Johan Bernström. Jag har dock lite frågor bl a vad gäller värdena på en del av komponenterna
- Vilket värde är lämpligt på C1* (före likriktarbryggorna)?
- Är värdena på C1 och C2 lika som i nätdel nr1?
- Kan jag använda en trafo med 2x18V på sekundären? Hur kopplar jag i så fall in dessa, C1* och likriktarbryggorna?
- Spelar det någon roll om jag matar riaa-steget med +/-15V eller +/-18V? Jag tolkar det som att det inte spelar någon roll men frågar hellre ..![]()
Jag kommer säkert på fler frågor allteftersom ....![]()
![]()
![]()
mvh
zikkan
PeterAkemark skrev:Finns det några specifikationer på förstärkaren? Såsom noggrannhet, förstärkning, distortion.
PeterAkemark skrev:Finns det några specifikationer på förstärkaren? Såsom noggrannhet, förstärkning, distortion.
peranders skrev:PeterAkemark skrev:Finns det några specifikationer på förstärkaren? Såsom noggrannhet, förstärkning, distortion.
Jag tror att den är tillkommen i sann DIY-anda, dvs man lyssnar och kanske mäter om man har möjlighet till detta.
zikkan skrev:
Hade vi blivit bortglömda ...?...
![]()
![]()
Naqref™ skrev:Vee-Eight skrev:Paketöppnartråd!![]()
Försent....
Naqref™ skrev:Har fått ett antal mail som jag ska svara på måndag om ni som har skickat dem undrar.
Hade hoppats hinna med att lägga ut byggbeskrivningen idag men den får vänta lite oxå. Måste fixa lite till imorgon...
Dellstig skrev:Var det en liten komponentlista på g också?
karneolen skrev:Ciao!
Jag + två till är intresserade av att vara med på ett gruppköp av
komponenter om det blir av.
// karneolen
n3mmr skrev:borde jag inte fått mina kort ???
n3mmr skrev:borde jag inte fått mina kort ???
RogerGustavsson skrev: De dyra kondensatorerna håller 1% tolerans och de är dyra på de flesta håll om man överhuvudtaget får tag i dem på annat håll...
phon skrev:RogerGustavsson skrev: De dyra kondensatorerna håller 1% tolerans och de är dyra på de flesta håll om man överhuvudtaget får tag i dem på annat håll...
Ett alternativ till dyra kondensatorer med 1% tolerans är att använda billigare, men fortfarande bra, kondensatorer med större tolerans, och mäta upp dem istället. Förutsätter förstås en (dyr?) mätmöjlighet, men den har man kanske redan, eller har användning för senare i livet också.
GrodanB skrev:Finns det ersättare till de komponenter som ELFA markerat som utgånde?
Dvs:
65-106-06
65-106-63
75-002-18
GrodanB skrev:Behöver man inte joxa med strömbegränsade motstånd om man byter diod?
Eller det kanske inte sitter ett?
Har inte kollat... Men det är ju populärt att det skall var blåa dioder hos vissa
Naqref™ skrev:Mmmm normalt klarar dioderna minst 20mA och man vill oftast inte ligga över 10mA så man kan ju ange ett minvärde på R13 vid 20mA och för en röd diod (störst ström för ett givet motstånd i o m lägst framspänning).
15V-2.0V/20mA=650 ohm
Man bör alltså inte gå under denna resistans för dioder som tål 20mA.
GrodanB skrev:hmm... R38, C6 och 1 sockel... inte helt gott om plats...
Jag har tyvärr inte den resistorn så jag tänkte mig inte för... monterade C6 och sockel... nu finns det inte plats...
Så se upp när ni monterar dem.
En annan sak, i beskrivningen står det att den 2 poliga kopplingspilten skall till In1... Jag antar att det betyder 13-17 Vac?
Naqref™ skrev:GrodanB skrev:hmm... R38, C6 och 1 sockel... inte helt gott om plats...
Jag har tyvärr inte den resistorn så jag tänkte mig inte för... monterade C6 och sockel... nu finns det inte plats...
Så se upp när ni monterar dem.
En annan sak, i beskrivningen står det att den 2 poliga kopplingspilten skall till In1... Jag antar att det betyder 13-17 Vac?
Jepps. Har bytt namn på den men glömt det i byggbeskrivningen.
Står det inte i byggbeskrivningen att man ska montera motstånden först? Det är av vissa anledningar det står så.
Rookie skrev:Någon som har fått sina postförskottskort än?
GrodanB skrev:Hur många bygger igentligen???
Nu är 27nF slut på elfa också... Och dem verkar de inte ta in igen...
Någon som vet några alternativa inköpställen för 118Kohm och 27nF polypropylen kondensatorer?
GrodanB skrev:Så det finns ingen anledning till att 118Kohm valdes och 27nF?
Så det är fritt fram att "piggybacka" de komponenter jag känner för?
Ingen vinst eller förlust?
Om detta var förväntat att man skulle har denna koll på konstruktionen skulla jag uppskattat att det stod i byggbeskrivningen...
Eller stod detta också i MoLt texten som jag inte har?
GrodanB skrev:Det är lungt...
Problemet är att det känns hela tiden som det saknas info... och att den står "någon annanstans" som de flesta verkar veta var detta är...
Det vore jättebra om du kunde räkna om lite... Det är igentligen den infon jag behövde. Att någon adresserar problemet med att komponenter inte finns redan innan alla fått sina kort...
Kändes ju som att det var en "död" konstruktion innan man ens börjat.
Jag kan vänta, nu när man vet att man inte är utlämnad till ev. "kreativa" lösningar.
Nu har jag beställt allt utom R27, R28, C33 och C34. Hoppas det går att lösa med minimala förändringar på det som redan är inköpt.
ÄR givetvis tacksam för arbetet som är gjort... var bara lite frustration som kom ut ...
Jax skrev:22nF + 4.7nF ligger precis utanför 1%.
Möjligen kan man pilla på något motstånd eller lägga på 330pF.
Rydberg skrev:Är det dessa komponenterna ni talar om?![]()
Jag ringde helt enkelt till ELFA och bad dem skicka dessa till butiken i Linköping, det var inga problem. De måste tydligen ha en del komponenter kvar således.n3mmr skrev:Jo, det kan man väl säga att det är.
Naqref™ skrev:Roger. Jag har gått igenom mina mail och jag har inget bekräftelsemail från dig där det står hur du ville betala och din adress.
Jag har hittat en inbetalning till plusgirot där det inte finns en adress angiven eller vem det är ifrån. Kan någon som har betalat in på PG-kontot berätta hur mycket och vid vilket datum (och inte glömma att ange sin adress!) så skickar jag ett kort omedelbums.
Med pf-utskicken så strular det något hemskt i o m att jag inte är förmånskund.
Naqref™ skrev:Med pf-utskicken så strular det något hemskt i o m att jag inte är förmånskund.
Waxxarn skrev:Om det finns intresse så kan jag bygga ihop en passande låda till Riia steget
zvenzzon skrev:Jag valde att bygga in LTS RIAA i Elfa 50-415-87.
Kortet passar perfekt i spåren i kanterna på profilen.
zvenzzon skrev:Jag drog en tråd från kortets anslutning för chassiejord till dels jordterminalen (den som kopplas till skivspelaren) och dels till en punkt på chassiet.
paa skrev:Waxxarn: Ligger erbjudandet kvar om tillräckligt intresse anmäls? Eftersom dom flesta inte kommit så långt än så kanske det finns ett uppdämt intresse. Jag själv t.ex skulle vara intresserad av en snyggt diskret låda med svart pulverlack!
olah skrev:Någon som har kort att sälja?
ola
Naqref™ skrev:Det är några av de som har beställt som jag inte får tag på (gissningsvis slarv från min sida) så det blir nog några kort över.
Är det någon som känner att han inte har fått sina beställda kort via postförskott eller ens ett meddelande om att hur köpet ska skötas så skicka ett pm eller ett e-mail till mig så fixar jag det.
Naqref™ skrev:Han har fått sitt kort.
hassez skrev:Hej!
Jag lyckades inte skriva PM,
"Användaren finns inte, var god försök igen."
Naqref™ skrev:RogerGustavsson skrev:Men kan vi inte räkna med att beskrivningen medföljer de nya korten? I förra omgången av byggsatser/kort medföljde en byggbeskrivning.
Nej någon beskrivning kommer inte att medfölja de nya korten däremot så ska man kunna ladda ner dem från minst två ställen i pdf-format. Där kommer då inte den ursprungliga artikeln att ingå men väl schema, komonentlista och byggbeskrivning. Anledningen till att jag väljer att göra så är därför att det är lättare att göra ändringar i dem om det skulle behövas utan att man (jag) ska behöva skicka ut nya brev till alla (vissa har nämligen inte beställt via nätet).
Amit skrev:Finns det ett kort kvar så är jag intresserad!
Mvh, Amit
paa skrev:Naqref™ skrev:RogerGustavsson skrev:Men kan vi inte räkna med att beskrivningen medföljer de nya korten? I förra omgången av byggsatser/kort medföljde en byggbeskrivning.
Nej någon beskrivning kommer inte att medfölja de nya korten däremot så ska man kunna ladda ner dem från minst två ställen i pdf-format. Där kommer då inte den ursprungliga artikeln att ingå men väl schema, komonentlista och byggbeskrivning. Anledningen till att jag väljer att göra så är därför att det är lättare att göra ändringar i dem om det skulle behövas utan att man (jag) ska behöva skicka ut nya brev till alla (vissa har nämligen inte beställt via nätet).
Var hittar man dessa PDF-filer?
tobm skrev:Lyfter denna tråd och frågar om det möjligtvis fortfarande finns något kort kvar att köpa?
faulhund skrev:Men hur är det med det linjära försteget, klarar det t.ex. elektrostatiska urladdningar till nålen utan att överstyra och blockera? Är det därför som ingången försetts med ett tredje ordningens RF-filter?
faulhund skrev:Aha, en mycket ren konstruktion. All aktning:
- Inverterande förstärkare för att slippa ett extra nollställe i diskanten
- Monokoppling i basen (vilket jag föreslagit här, men jag har inte gjort det urkopplingsbart, för jag tycker inte att man förlorar något på det. Så puristisk som att koppla ur även C5 helt är jag inte; den blockerar ju offset som orsakar knäpp vid omkoppling.)
Men hur är det med det linjära försteget, klarar det t.ex. elektrostatiska urladdningar till nålen utan att överstyra och blockera? Är det därför som ingången försetts med ett tredje ordningens RF-filter?
Användare som besöker denna kategori: pna och 12 gäster