Lazyworm skrev:Ollebolle, du har tänkt på att all ström från kondingbatteriet kommer gå vidare till opamparna vid fel ifall du lägger säkringen före likriktaren?
Dvs. den ström som finns uppladdad.
Jo precis, om något skulle bli knas på någon förstärkarmodul och det blir kortis så finns ju alltid kapacitansen kvar i kondensatorerna som kan hålla en del energi efter att säkringen har gått.
Det är ju en nackdel, särskilt om man har mycket kapacitans...

Så lösningen är inte helt perfekt.
Lazyworm skrev:edit: såg Rikis förklaring till varför man inte ska ha på seekundären.
Jo, kan ju klippa in det här:
rikkitikkitavi skrev:Så jag hade skippat säkringen , men satt en säkring på före likriktarbryggan till nätdelen , samt en på primären (nästan nödvändigt)
Ett likspänningsskydd kan vara en god ide dock.
Jag tror det är ett bra förslag!
Lazyworm skrev:Två st rätt dimensionerade säkringar på Sekundären borde ju vara mer meningsfull än en före likriktaren då man lär ha säkrat på primärsidan också?
Ja just det, man ska nog avsäkra båda transformatorns sekundärer med var sin säkring!
Det blir ju iallfall så att om bara en säkring går blir båda matningsrails:en utan spänning. Och det vill man ju!
Om jag tänker rätt.
Lazyworm skrev:Har själv poppat en del säkringar som suttut i serie med matningen (efter kondingpaketet ) (dessa är guld värda vid test och sätts då till små värden.
Precis, jag gjorde så.
Men om bara en säkring går borde det ge DC till högtalaren.
Vet inte hur farligt det är... Kanske är farligt om man spelar högt?
Konstant DC är ju såklart farligt, men det här är ju varierande DC, och talspolen får iallfall lite kylning
Jag tror jag ska bygga DC-skydd sen precis som Rikkitikkitavi med flera har tipsat om.
Här är ett projekt. Ska läsa på lite om det sen.
Kraven är att det ska fungera även om man bryggkopplar, samt att det får inte påverka förstärkarens utsignal. Iallfall inte hörbart helst.
Men det borde vara lugnt...
Edit: Jag har läst någonstans att i kommersiella förstärkare är det vanligast att man avsäkrar transformatorernas sekundär samt en säkring på primären för inkommande 230V.
Så som Rikkitikkitavi och Lazyworm skriver.
Alltså ingen säkring mellan kondensatorerna och förstärkarmodulen.
En sådan skiss har jag nämligen också stött på...
Det blir nog bra som Rikki skriver... Och ännu bättre med högtalarskydd

/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.