Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:ser riktigt bra ut. tror det blir ett riktigt killersystem. jag tror inte du kommer ha problem med för liten kapacitet i basen heller, även för krävande film.
Ska man vara noga måste man räkna bort allt som tar upp volym. Dvs stag och elementet och även dämpmaterialet och i fallet med basreflex den volym som röret tar upp(med dess inneslutna luft).
När det gäller sluten låda är ju volymen inte allt för kritisk så du kan ju bara köra en enkel uppskattning om volymen. Vet inte vad en tolva skulle kunna ta upp, kanske 1,5liter? Kanske en halv liter för staget. Eller nåt sånt.
bakerman22 skrev:Kraniet skrev:ser riktigt bra ut. tror det blir ett riktigt killersystem. jag tror inte du kommer ha problem med för liten kapacitet i basen heller, även för krävande film.
Ska man vara noga måste man räkna bort allt som tar upp volym. Dvs stag och elementet och även dämpmaterialet och i fallet med basreflex den volym som röret tar upp(med dess inneslutna luft).
När det gäller sluten låda är ju volymen inte allt för kritisk så du kan ju bara köra en enkel uppskattning om volymen. Vet inte vad en tolva skulle kunna ta upp, kanske 1,5liter? Kanske en halv liter för staget. Eller nåt sånt.
Räknar man bort volym för dämpmaterial ? Det trodde inte jag ?
Trodde att visst dämp t.o.m kunde få elementet att tro att lådans innervolym faktiskt var större än den egentligen är...?
Kraniet skrev:ja dämpmaterialet ökar den sk akustiska volymen men materialet tar ju även utrymme från lådan även om det förmodligen oftast är försumbart lite. Men för de som arbetar med små marginaler är det säkert viktigt.
Kraniet skrev:ja dämpmaterialet ökar den sk akustiska volymen men materialet tar ju även utrymme från lådan även om det förmodligen oftast är försumbart lite. Men för de som arbetar med små marginaler är det säkert viktigt.
Kraniet skrev:ja dämpmaterialet ökar den sk akustiska volymen men materialet tar ju även utrymme från lådan även om det förmodligen oftast är försumbart lite. Men för de som arbetar med små marginaler är det säkert viktigt.
Kraniet skrev:förstår inte vad som är så konstigt. dämpmaterialet är ju knappast luft. gullfiber är tex trådar av glas, stenull trådar av sten, skum är skummat eh skum (plast?) osv. Dessa material tar upp volym, visserligen inte så mycket men ändock volym.
Precis som chriss säger så slutar dämpmaterialet öka den virtuella volymen när man packar det för hårt. Det är då materialets egen volym blir större än dess isotermiska egenskaper. I fallet med gullfiber skulle det innebära att du till slut har en volym helt fylld med glas.
Ragnwald skrev:Men det torde vara svårt att pressa ihop klumpen tillräckligt utan hjälp av hydraulik och den blir sannolikt väldigt liten.
Ragnwald skrev:Varför skulle det vara helt irrelevant?
För varje element konstruerat för sluten låda, finns en minsta optimal volym på lådan, där resonansfrekvensen är så låg som möjligt och inre tryck inte blir för stort.
Med dämpmaterial kan vi endast minska styrkan (toppen) på resonansen, men inte sänka frekvensen.
Om vi tänker att vi skulle komprimera den mängd dämpmaterial som vi kommit fram till ska i lådan, så att den blir en stenhård fast klump och mäter volymen på den, så är det givet att volymen av klumpen, minskar den fysiska lådvolymen lika mycket.
Men det torde vara svårt att pressa ihop klumpen tillräckligt utan hjälp av hydraulik och den blir sannolikt väldigt liten.
chrisss skrev:Ragnwald skrev: ... den blir sannolikt väldigt liten.
Ragnwald,
"För varje element konstruerat för sluten låda, finns en minsta optimal volym på lådan,
där resonansfrekvensen är så låg som möjligt och inre tryck inte blir för stort" Självklart.
Men...
Kan du förklara på vilket sätt volymen av en ihoppressat klump av dämpmaterial är relevant?
Vad menar du med "Med dämpmaterial kan vi endast minska styrkan (toppen) på resonansen, men inte sänka frekvensen"
Stranne skrev:Så, då tycker jag att vi kan anse det här med vad som ska tas med i en
volymberäkning av lådan som utrett.
Själv ska jag börja rita på lådorna snart och kanske kolla hur mycket ett
snickeri vill ha för att tillverka dem. Det vore smutt att få dem gerkapade
så att man kan måla dem...
Ingen som har en Behringer FBQ2496 till salu förresten? Det finns en i
Danderyd, men jag bor ju på västkusten och han orkar inte skicka...
peetwa skrev:Stranne skrev:Så, då tycker jag att vi kan anse det här med vad som ska tas med i en
volymberäkning av lådan som utrett.
Själv ska jag börja rita på lådorna snart och kanske kolla hur mycket ett
snickeri vill ha för att tillverka dem. Det vore smutt att få dem gerkapade
så att man kan måla dem...
Ingen som har en Behringer FBQ2496 till salu förresten? Det finns en i
Danderyd, men jag bor ju på västkusten och han orkar inte skicka...
Ett tips när du ritar lådorna kan vara att förstärka upp ett par lämpliga kartonger med tejp invändigt. Sen är det bara att kapa ill fullskalemodeller med en brödkniv för att få en känsla av den upplevda volymen.
peetwa skrev:Ska du köra med synliga element? Kan tänka mig att det bidrar till den upplevda storleken.
Stranne skrev:När jag skruvat ihop sidoväggarna till den första så upptäckte jag att
mdf:en spruckit lite grand i en av de "skruvmottagande" sidorna,
se bild:
Tror ni att detta blir något problem?
Nån som har en teori vad jag gjort fel? Är yttersta skruvarna för nära
kanten? De sitter 20mm från resp kant. Skruvarna är 4x40mm och jag
förborrade med 2mm borr genom bägge godsen. Borde jag gå upp till
2,5mm på de kommande, och kanske sätta första skruven 30mm från
resp kant istället? Hjälper det tro?
Jag brukar mäta med ett skjutmått innanför den gängade delen på skruven,
och sedan förborra med det måttet, eventuellt 0,5mm mindre.
Då slipper du sprickor och skruven drar ändå bra i MDF:en utan att tvinga in sig.
Stranne skrev:Tills vidare skulle jag dock vilja ha lite tips och hjälp med dämpningen av
lådan: http://www.accurateaudio.se/?ref=faktiskt.se
Hur mycket dämpmaterial bör jag fylla lådorna med? Har ni några smarta
tips på hur man kan undvika att det dröser ner en massa skit på
elementen?
+1Aerob skrev:Jag brukar mäta med ett skjutmått innanför den gängade delen på skruven, och sedan förborra med det måttet,....
SlaitH skrev:
Men på begäran så har jag också testat att använda 2 olika fyllnings material
1: 50% med syntetiskt dämpmaterial av typen täckjacksfoder, detta stoppade jag utan att packa det mot bakstycket på lådan.
2: 50% vanlig Rockwool isolering, skar till den ungefär efter innermåtten på lådan. La 2 bitar som är 10cm tjocka på varandra mot bakstycket utan att packa dem.
Sedan så gjorde jag några mätningar för att se skillnaderna och dessa går att se på bilden under här.
Blå kurva är helt utan isolering.
Röd Kurva är med 50% syntetiskt dämpmaterial.
Grön kruva är med 50% Rockwool.
Det som går att se är att isotermiseringen sänkte impedanstoppens nivå ganska markant, hur mycket det påverkade f0 och Q0 värdena ska räknas på.
Först så sätter jag upp vad jag fick för värden på respektive fyllning i lådan.
Utan någon fyllning alls.
f0=59,35Hz
Q0=1,11
Med systetiskt dämpmaterial.
f0=56,45
Q0=0,99
Slutligen med rockwool.
f0=55,06
Q0=0,85
Resultat är faktiskt ganska imponerande måste jag säga, det är helt klart att rockwoolen drar ner Q värdet markant på lådan.
Värdet på Q0=0,85 är exakt vad Basta! förutspådde, dock så hamnade f0 värdet lite lägre.
Men 3 hz är inte mycket att klaga på i sammanhanget.![]()
Dessutom så blir det bara bättre ju lägre f0 värdet går för desto mindre behöver man kompensera med LT kretsen.
Så därför kommer jag att använda Rockwool i lådorna.
Mvh
Patrik "slaith" Johansson
Egerwood skrev:själv så söker jag på google men lägger till "faktiskt.se" jag förstår inte hur den där PA kan hitta något här på forat jag hittar inte äns det jag vet finns än mindre det som man hoppas få hjälp med...
karneolen skrev:@ Stranne:
É de Kleven som man ser från fönstert/balkongen?
Snyggt bygge för övrigt, keep upp the god work.
karneolen skrev:Tja, kommer från Strané från början
Man har väl vart på Magasinet någon gång.
Stranne skrev:karneolen skrev:Tja, kommer från Strané från början
Man har väl vart på Magasinet någon gång.
Ok, nice!
Vidare med mitt lilla projekt... Vad brukar ni köpa för terminaler? Jag har
tidigare använt dessa från Biltema, polskruvar för 40 spänn paret. Nån som
vet om de är tillräckligt långa för att nå igenom 22mm gods? Eller de
kanske inte är att rekommendera över huvud taget?
Tätninglist mellan element ok låda sen då. Tips där? HifiKit?
Frakt & Förpackning:
För varje expedierad order under 20 kg debiteras en fast avgift på 149:-.
Stranne skrev:Jag var precis på Hifi-Kits hemsida för att beställa 1m högtalartyg och
10m tätningslist. För att packa denna order värd 208:- ska de tydligen
ha 149 spänn.Frakt & Förpackning:
För varje expedierad order under 20 kg debiteras en fast avgift på 149:-.
Det är ju inte hela världen, men att bli debiterad nästan lika mycket i
hanteringskostnad som ordern i sig är värd? Nej tack.
Så vad gör jag istället? Jag bor på västkusten och har inte jättenära till
affärer... Högtalartyg kan jag kanske skaffa på Biltema, men är det nån
som vet var man kan få tag på en likvärdig tätningslist som den som
finns på HifiKit?
slockna skrev:det ser "lagom" utfyll upp till kant bara. Skall du ändå använda PEQ är det inte superkritiskt. Dämpmaterialet tar ner nivån på resonanstoppen från luftvolymen i lådan. Du kan lika gärna ta ner den med PEQ om den är rimligt stor.
kämpa inte emot - skruva ihop
MagnusÖstberg skrev:Skulle lagt dämpningen 90 grader mot hur den ligger nu, dvs med öppnaste ytan mot elementet, dvs satt ner dämpmaterialet som skivor uppifrån och ner.
Stranne skrev:MagnusÖstberg skrev:Skulle lagt dämpningen 90 grader mot hur den ligger nu, dvs med öppnaste ytan mot elementet, dvs satt ner dämpmaterialet som skivor uppifrån och ner.
Rackarns, det var nog en bra idé men tyvärr är det för sent nu. Jag sover
nog gott iaf i tron om att jag inte skulle hört nån skillnad ändå...
Så godnatt för idag, och tack för input så långt!
Egerwood skrev:Stranne skrev:MagnusÖstberg skrev:Skulle lagt dämpningen 90 grader mot hur den ligger nu, dvs med öppnaste ytan mot elementet, dvs satt ner dämpmaterialet som skivor uppifrån och ner.
Rackarns, det var nog en bra idé men tyvärr är det för sent nu. Jag sover
nog gott iaf i tron om att jag inte skulle hört nån skillnad ändå...
Så godnatt för idag, och tack för input så långt!
hur går det
peetwa skrev:På thomann.de finns både dcx2496 och de kablar du behöver. Jag tror mina kostade ca 60 kr st och de var bättre lödda och skruvade än mina taralabs kablar för det åttadubbla.
Stranne skrev:Det blir inga bilder idag, hade inget färskt på datorn så de kommer en ¨
annan kväll.
Just nu har jag en fundering ang Behringer DCX2496 - den fantastiska
multikonstnären...
Den har ju endast XLR in- och utgångar. Är detta något man enkelt kan
konvertera till RCA utan att sabba signalen? Hur gör man i så fall
enklast? Jag tror jag har några lösa XLR-kontakter liggandes från min
tid i Linn LK1-träsket, men jag vill inte ge mig på att löda signalkablar.
Det blir bara kallödningar och elände. Hur göra i så fall? Kan man köpa
färdiga kablar för detta ändamål?
En annan fundering rör de parametriska filtren på denna mackapär. Det
står att den hanterar upp till 9 st / utgång beroende på hur brant
delning man använder. Är det någon som vet hur många man får
tillgång till ifall man delar 18/30 dB/oktav (nåt som jag fått för mig är
Faktiskt-standard?)? Följdfrågan blir då hur många filter jag egentligen
kan tänkas behöva för att LT:a basarna mina samt ta ner ett par
toppar som antagligen kommer uppstå? Det borde väl nästan krävas
minst 9 st eller?
Hursomhelst så verkar det vara en ruskigt prisvärd pryl...
Tacksam för svar och motfrågor på mina funderingar!
SlaitH skrev:Jag antar att du vill ha DCX2496 för att den har inbyggda delningsfilter, annars kan du ju köra med FBQ2496.
Den är ju en parametrisk EQ och kan också göra shelving funktion som man vill ha både för att efterlikna LT och även för att göra en "house curve".
Priset är betydligt lägre.
Eller är det andra funktioner som hägrar också?
Stranne skrev:Nästa fråga handlar om ytbehandling:
Jag har ju tänkt slippa detta egentligen genom att lägga en lång
bänkskiva uppe på basarna, samt täcka dem med något framför. Det är
just det här "något" jag hakat upp mig på och inte kan bestämma mig
för.
Från början hade jag tänk mig typ täckskivor från Ikea, men den idén
har jag skrotat mest pga att de måste kapas upp med fula
spånskivekanter som följd.
Ragnwald skrev:Om du bygger in dem under en bänkskiva, så finns det vackert fanérade tunna skivor att limma på fronterna. Hur snyggt som helst.
http://www.interwood.se/sort.html
Stranne skrev:Sådär ja. Ikväll ska jag få mig en demo på DCX.
misanplass skrev:Stranne skrev:Sådär ja. Ikväll ska jag få mig en demo på DCX.
Hos avr7000? Kan jag hänga på?
Fjonkalicious skrev:Med rätt såg(läs festool) får du bra kanter med täckskiva från ikea. Se Glebster basbygge, det är bygg med täckskivor, gerade hörn.
Mvh
Filip
Stranne skrev:misanplass skrev:Stranne skrev:Sådär ja. Ikväll ska jag få mig en demo på DCX.
Hos avr7000? Kan jag hänga på?
Ja det stämmer. För min del får du gärna hänga på, men det är nog
Stefan själv som bör svara...
Vart bor du? Om jag kör förbi så skulle jag ju kunna plocka upp dig i så
fall. Jag kör från Smögen.
Stranne skrev:Fjonkalicious skrev:Med rätt såg(läs festool) får du bra kanter med täckskiva från ikea. Se Glebster basbygge, det är bygg med täckskivor, gerade hörn.
Mvh
Filip
Jag vill ha en Festool.............
Fjonkalicious skrev:Med rätt såg(läs festool) får du bra kanter med täckskiva från ikea. Se Glebster basbygge, det är bygg med täckskivor, gerade hörn.
Mvh
Filip
Glebster skrev:Fjonkalicious skrev:Med rätt såg(läs festool) får du bra kanter med täckskiva från ikea. Se Glebster basbygge, det är bygg med täckskivor, gerade hörn.
Mvh
Filip
Rätt o fel. Basarna är ju byggda i MDF men klädda i täckskivor...(Förmodar att täckskivornas inverkan är rätt sparsam). Alla delar sågade med Fest(o)lig sänksåg.
Sondek skrev:Va nice![]()
Nu blir man sugen på att bygga ett par basmoduler själv!
Hur upplever du basen? Snabb och tajt?
Var det Sentec filter du körde med? Är det möjligtvis Behringers DCX2496 som gäller sen?
MagnusÖstberg skrev:Det där kommer bli snorbra!
kommer det ett skåp i mitten för utrustningen och en snygg skiva över rubbet sen?
Testa att vinkla in PK lite mer och lek med lite dämpning på sidoväggarna också så börjar det hända grejjer..
avr7000 skrev:Om du öppnar EC9'an kan du ställa in niverna på bas och toppsystem
Ragnwald skrev:Har du frekvenssvept med faktiskts testskiva?
Det du uppfattar som stark basnivå, kan mycket väl vara den sedvanliga 40Hz peaken i rummet.
Plockar du ner nivån med EC9, så blir det adjöss med all information under 40Hz.
Men det problemet löser du ju sen galant med DCX, utan att tappa nivå i lägsta oktaven.
Ragnwald skrev:Fördelen här är, att om du hoppar direkt till spår 40, så får du 40Hz.
Du kan alltså hoppa obehindrat mellan de frekvenser du är intresserad av, eller i vilket område du vill undersöka specifikt.
Ex jämföra nivån mellan 30Hz och 40Hz med ett knapptryck, eller låt det svepa 1st Hz i taget.
2-ch skrev:Varför inte använda Svantes eminenta program tone?
http://www.speech.kth.se/music/downloads/smptool/
Lätt att använda och har det man behöver. Ja, om man har en dator tillgänglig då förståss. Jag gillar det skarpt (tack Svante)
2-ch skrev:Varför inte använda Svantes eminenta program tone?
http://www.speech.kth.se/music/downloads/smptool/
Lätt att använda och har det man behöver. Ja, om man har en dator tillgänglig då förståss. Jag gillar det skarpt (tack Svante)
Ragnwald skrev:2-ch skrev:Varför inte använda Svantes eminenta program tone?
http://www.speech.kth.se/music/downloads/smptool/
Lätt att använda och har det man behöver. Ja, om man har en dator tillgänglig då förståss. Jag gillar det skarpt (tack Svante)
Förutsätter inte det programmet, att du mäter med mikrofon, för att få reda på någonting i över huvud taget? Är det rena sinustoner?
Har inte testat det, så jag vet inte.
Stranne skrev:Har haft gäster ikväll som går och lägger sig nu. Då passar jag på att
spela Avratz med svamparna (som jag hörde för första gången hemma
hos AVR7000 igår på helt absurd nivå) på mina Larsen 4 i väntan på
morgondagen då jag hoppas få ljud i mitt lilla bassystem för första
gången. Det är inte riktigt samma sak på lilla L4 som i Trollhättan...
Förresten är det helt sjukt att det går att spela på de nivåerna som
hemma hos AVR såpass rent. Även om det inte är den typen av musik
jag brukar lyssna på så hoppas jag iaf nån gång kunna återge det
nånstans i närheten av hur bra det lät i Trollhättan. Mitt lilla rum på 12
m2 borde dock gå att trycksätta någorlunda bra så lite förhoppningar
har jag ändå. Jag hoppas också att jag snart glömmer hur det lät i
Trollhättan så att jag kan sitta nöjd med det jag får i nuläget...
Over and out for now.
Ragnwald skrev:Fast Avratz innehåller just inget under 40Hz.
shifts skrev:Den har bitvis information väldigt djupt i frekvens, men det ligger på en
mycket lägre nivå än energin kring 30–40 Hz vad jag kan se.
Har också undrat lite kring besattheten kring den låten. Har sett någon
skriva att där finns information ner till 7 Hz på den eller något liknande. Ja,
det gör det, men 20–30 dB under topparna kring 30–40 Hz (om man nu kan
lita på det sätt jag tittar på spektrogrammen i Audacity).
boom skrev:Audacity den mäter direkt från skivan men vad har man i lyssnings position vad förmår systemet att producera
det pratas om infra både hit och dit men vad förmår högtalarna att återge i lyssnings position,
2-ch skrev:Detta i kombination med en trevlig lyssning hemma hos Kalle dussin så tror jag mig nu veta att mitt framtida bassystem räcker (för mig) om det klarar 25-150Hz på hög nivå utan protester. Dom där sista Hz verkar inte ha så stor betydelse för musiklyssning som jag tidigare trott.
Nu ser jag fram emot vettiga argument varför jag ska jaga den sista skvätten ned mot 15.
Ragnwald skrev:Framförallt film och en del musik, blir en formidabelt omtumlande upplevelse, om systemet kan ta sig ner under 20Hz.
Men det förutsätter många element och att rummet är tätt, för att åstadkomma ett linjärt lyssningssystem.
2-ch, klart att du inte vill missa halva ljudet.
skrutten skrev:82Hz kan motsvara en rumsdimension på ca 2,1 meter
41Hz kan motsvara en rumsdimension på ca 4,1 meter
Nära nog samma som mina egna problemfrekvenser.
Ragnwald skrev:Svante, du får gärna berätta lite om vad vi ser.
bomellberg skrev:Därför att "grundmoden" är en halv våglängd. Alltså från nod till nod. Tänk dig ett gummiband spänt över rummet, som sitter fast i väggarna. När du tjongar till gummibandet kan det svänga på ett visst antal möjliga sätt.
Grundmoden är den svängning som ser ut som det gör när två tjejer står och svingar ett hopprep. Det är alltså inte en hel våglängd utan en halv. Den första hela våglängd som får plats i rummet har en nod även i mitten, och det är den man får fram när man räknar. För att få fram grundmoden måste man alltså dividera med två.
Svante skrev:Du menar att om två killar gör det så blir det mer "avancerade" mönster?
bomellberg skrev:Svante skrev:Du menar att om två killar gör det så blir det mer "avancerade" mönster?
Vad är ditt problem? Gillar du inte när andra försöker förklara saker som är din hemmaplan?
Almen skrev:bomellberg skrev:Svante skrev:Du menar att om två killar gör det så blir det mer "avancerade" mönster?
Vad är ditt problem? Gillar du inte när andra försöker förklara saker som är din hemmaplan?
![]()
Ditt problem i inlägget ovan är avsaknaden av humor, i alla fall.
Stranne skrev:
Sen är det ju också så att jag har noll erfarenhet av det här med att
mäta och framför allt tolka mätresultat. Är det så enkelt att det är en så
rak frekvensgång som möjligt man eftersträvar?
/JS
steveo1234 skrev:Börja med att få bort alla topparna och dalarna ur mätningen och lägg till en lutning mot sjunkande frekvenser. Det är viktigare att få bort topparna än dalarna.
En tonkurva som mäter rakt kommer inte att låta rak utan som om den faller och är inte så kul att lyssna på, tycker jag.
Stranne skrev:Nu spelar det med DCX som filter. Detta är riktigt lovande... Ska försöka
lägga upp en bild ikväll.
Nån som snabbt har ett svar på hur man sänker nivån över hela spektrat
på en utgång? Jag hittar inte riktigt nåt som passar till detta i remote-
interfacet. Får väl bläddra igenom manualen även om det inte känns
ingenjörsmässigt...
Stranne skrev:Men visst måste jag på nåt vis mäta upp frekvensgången. Problemet är att jag varken äger några prylar för detta ändamål och dessutom aldrig har gjort det, varför jag kommer sitta som ett frågetecken när resultatet presenteras...
2-ch skrev:Stranne skrev:Men visst måste jag på nåt vis mäta upp frekvensgången. Problemet är att jag varken äger några prylar för detta ändamål och dessutom aldrig har gjort det, varför jag kommer sitta som ett frågetecken när resultatet presenteras...
Välkommen till gänget(vi som mäter men ändå inget fattar)
peetwa skrev:Att mäta fram rumsnoder och fasfel i delningar kan man göra med en datormick och tombstone.
Fjonkalicious skrev:kör digitalt så minimeras bruset till väldigt låg nivå
Stranne skrev:Fjonkalicious skrev:kör digitalt så minimeras bruset till väldigt låg nivå
Tack för tipset, men det funkar dåligt eftersom jag kör allt genom
försteget och därifrån till DCX... Hade jag bara haft SB som källa så.
Stranne skrev:peetwa skrev:Att mäta fram rumsnoder och fasfel i delningar kan man göra med en datormick och tombstone.
Ok, jag får ta och leta upp en datormick då kanske. Och Tombstone då.
Hoppas jag hinner ikväll. Jag är gräsänkling och har fram tills imorrn bitti
på mig...
Det är lite kul förresten, detta är första gången jag känner att jag
måste ta lite hänsyn till grannarna. Trots att jag har en villa, och att
närmsta grannarna bara är sommargäster... Det dånar på rätt bra när
jag krämar AC/DC så högt jag vill.
DVD-ai skrev:Hmm, bra fråga.... borde inte vara så att dom adderar varandra,
brukar inte vara så ia all fall så jag tror att det blir 5db vid 33Hz och
15dB vid 20Hz.
Stranne skrev:Ang det här med bruset. Eftersom jag inte har möjlighet att köra digitalt
in (jag har ju flera källor och alla går genom försteget) så undrar jag
ifall ni tror att bakgrundsbruset minskar ifall jag uppgraderar nätdelen
till en sån som jag länkar till här ovan? Nån kanske till och med vet?
peetwa skrev:Stranne skrev:Ang det här med bruset. Eftersom jag inte har möjlighet att köra digitalt
in (jag har ju flera källor och alla går genom försteget) så undrar jag
ifall ni tror att bakgrundsbruset minskar ifall jag uppgraderar nätdelen
till en sån som jag länkar till här ovan? Nån kanske till och med vet?
Glöm inte att kolla up det jag sa om att ändra ingångskänsligheten för det känns som ett snyggare sätt att komma runt problemet.
Mich skrev:Stranne: Hur är det med slutstegen. Är nivåerna anpassade så att full nivå ut från DCXen ger max volym?
//Michael
Stranne skrev:Jag har nu pillat lite grand och hittar inte nånstans där man kan ställa ingångkänsligheten. Gain kan man däremot ställa på ingångarna mellan -15 - +15 dB.
Mich skrev:Stranne skrev:Jag har nu pillat lite grand och hittar inte nånstans där man kan ställa ingångkänsligheten. Gain kan man däremot ställa på ingångarna mellan -15 - +15 dB.
Nu talar du ju emot dig själv.
Du får nog ta och spela på lite lägre nivå![]()
//Michael
Ja. Edit: Måste nog förtydliga att jag menade lite generellt. Jag har ingen aning om inställningar i denna apparat och vad de heter. Såg i databladet något som får mig att tro att det finns inställningar för dessa två. Då bör man ta reda på va de gör / hur de funkar.Stranne skrev:Är känslighet samma sak som gain?
Mich skrev:Ja. Edit: Måste nog förtydliga att jag menade lite generellt. Jag har ingen aning om inställningar i denna apparat och vad de heter. Såg i databladet något som får mig att tro att det finns inställningar för dessa två. Då bör man ta reda på va de gör / hur de funkar.Stranne skrev:Är känslighet samma sak som gain?
Hur är RCA->XLR respektive XLR->RCA kablarna kopplade?
Du borde köra så här (om du måste köra analogt):
- Insignal till DCX +22dBu
- Utsignal från DCX +22dBu
- Ändra volym efter DCX
Kan du inte ändra volymen efter DCX, så får du göra det innan. Inte perfekt, men men. Notera dock att nivåerna ovan skall gälla för max volymen som systemet klarar. Typ full utstyrd signal på en CD och precis innan klippning av stegen.
Målet är att DCX skall jobba på så hög signalnivå som möjligt.
PS. Det är väl inte så att du råkar befinna dig inte långt från mig?
//Michael
Stranne skrev:Mich skrev:Ja. Edit: Måste nog förtydliga att jag menade lite generellt. Jag har ingen aning om inställningar i denna apparat och vad de heter. Såg i databladet något som får mig att tro att det finns inställningar för dessa två. Då bör man ta reda på va de gör / hur de funkar.Stranne skrev:Är känslighet samma sak som gain?
Hur är RCA->XLR respektive XLR->RCA kablarna kopplade?
Du borde köra så här (om du måste köra analogt):
- Insignal till DCX +22dBu
- Utsignal från DCX +22dBu
- Ändra volym efter DCX
Kan du inte ändra volymen efter DCX, så får du göra det innan. Inte perfekt, men men. Notera dock att nivåerna ovan skall gälla för max volymen som systemet klarar. Typ full utstyrd signal på en CD och precis innan klippning av stegen.
Målet är att DCX skall jobba på så hög signalnivå som möjligt.
PS. Det är väl inte så att du råkar befinna dig inte långt från mig?
//Michael
Jag har ingen aning om hur kablarna är kopplade faktiskt. Jag köpte XLR-
RCA kablar tillsammans med DCX:en från Thomann.de. Jag kan ju iofs
öpnna dem och kolla.
Så det bästa är alltså att justera volymen efter DCX... Det blir svårt
eftersom jag alltså använder förstegsdelen i Roksan som ingångsväljare
och volymkontroll. Enda sättet vore alltså att skippa ingångsväljare, och då
hade jag ju kunnat köra digitalt in i DCX, men det blir som sagt var svårt
eftersom jag vill ha ett system där allt går genom DCX. En digital ingångs-
väljare innan och en analog volymkontroll efter hade kanske varit den
perfekta lösningen? Jag vill dock ha ett system som även resten av familjen
ska kunna styra... Fan att livet måste vara fullt av kompromisser hela tiden.
Jag bor på Smögen, och det är ju en bit från dig tyvärr...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster